پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. مهدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر عزیز
    اینجانب مربی پیمانی مامور به تحصیل در مقطع دکتری تخصصی هستم سوال مشخصم این است که ایا بعد از فارغ التحصیلی همزمان با ارتقاء به مرتبه استادیاری ، تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی به رسمی آزمایشی صورت می گیرد یا مستلزم طی یک پروسه دیگری می باشد ؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبلا هم زمان انجام می شد ولی حالا قدری مسئله فرق کرده است.

  2. عطیه
    پاسخ

    سلام ایا با لیسانس مدیریت دولتی میتونم در مقطع ارشد حقوق بخونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید ولی این فوق لیسانس حقوق به چه دردی می خورد

  3. نینا
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت شما جناب آقای دکتر شیروی
    و همچنین تبریک نوروز ۹۴
    من دانشجوی ترم اول کارشناسی ارشد رشته حقوق بین الملل در دانشگاه ازاد هستم. در حالی که کارشناسی لیسانس زبان انگلیسی دارم. میخواستم ببینم با این ارشد جایی میتوانم مشغول به کار شوم یا حتما باید دو سال کارشناسی حقوق را هم بخوانم؟ مثلا در ادارات مختلف. یا برای سر دفتری.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم کار مرتبط پیدا کنید.

  4. سهیلا
    پاسخ

    باسلام و احترام
    سال نو بر شما مبارک.

    بنده دانشجوی ارشد ح بین الملل هستم،علاقمندم موضوع پایان نامه ام را در زمینه ح تجارت بین الملل انتخاب کنم ولی نمیدونم چه موضوعی انتخاب کنم که مناسب باشد لطفا راهنمایی .
    باتشکرفراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در زمینه مسایل عمومی حقوق تجارت بین الملل موضوعی را انتخاب کنید و برای این جهت به کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب مراجعه کنید.

  5. سیدمهدی حسینی
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی؛
    ضمن عرض سلام و ادب؛
    تبریکات نوروزی بنده را پذیرا باشید؛
    سؤالاتی رو جهت راهنمایی تقدیم میکنم :
    ۱- وضعیت بازار وکالت در حال حاضر به چه صورتی است؟ آیا داشتن ارشد و یا دکتری در سطح درآمد تأثیر قابل ملاحظه ای دارد یا لیسانس کفایت میکنه؟
    ۲- بنده ارشد حقوق عمومی شرکت کردم؛ مهارت مکالمه زبان اینجانب بسیار ضعیف است ولی در خواندن متون، دست و پا شکسته مطالب رو می فهمم؛ آیا با این حال میتونم حقوق نفت و گاز بخونم؟ اون هم در دانشکده وزارت نفت که دروس به زبان انگلیسی ارائه میشه…
    ۳- به نظر شما بین وکالت و نفت و گاز وزارت نفت کدوم یک به لحاظ درآمد مناسب تره؟
    ۴- درباره قضاوت چطور؟
    از لطفتون سپاسگزارم
    ارادتمند – سیدمهدی حسینی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خب نسبت به سایر شغلها خیلی خوب است و شرط اخذ پروانه وکالت داشتن لیسانس است. ۲- کی زبان شیرین فارسی را می گذارد و حقوق نفت و گاز را به زبان انگلیسی تدریس کند. ۳- وکالت می تواند شما را خیلی پولدار کند ولی درآمد کارمندی یک آب باریکه است

  6. محمود
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید.
    بنده دانشجو ی رشته فیزیک هسته‌ای در دانشگاه سراسری مقطع کارشناسی میباشم.آیا میتوانم در دانشگاه های خارج از کشور بورسیه تحصیلی دریافت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب سخت است به خصوص در رشته فیزیک هسته ای.

  7. ستاره
    پاسخ

    با سلام
    من کارشناسی اقتصاد از دانشگاه پیام نور بامعدل ۱۳.۹۳وارشد مدیریت با معدل ۱۶.۵ویک مقاله چاپ داخل دارم به نظرتون اگه توشهرستانهای هرمزگان هیئت علمی جذب کنند معدل کارشناسی مشکلی ایجاد نمی کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شنیده ام که حداقل معدل ۱۴ هست. به اضافه این که با کارشناسی پیام نور و عدم دکتری امکان جذب شما به عنوان هیات علمی خیلی نیست.

  8. Anahita
    پاسخ

    سلام.من کارشناسی فقه و حقوق در دانشگاه دولتی تهران میخونم و میخوام ارشد برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کنم.شنیدم شاخه بین المللی برام بهتره و اینکه کشور فرانسه واسم موقعیت خوبیه. میخواستم بدونم از نظر اینده شغلی در کشور فرانسه شما کدوم شاخه رو پیشنهاد میکنید؟ دوست دارم رشته ای بخونم که بشه باهاش تو هر کشوری کار کرد آیا اگر بین المللی بخونم این امکان با موقعیت شغلی خوب واسم فراهم میشه تو هرکشور نسبتا خوبی؟ اگر برگردم ایران بعدش چطور؟ شما کدوم کشور وکدوم شاخه رو پیشنهاد میکنین ؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر امکانش را داشته باشید، گرایشهای حقوق که مرتبط با مسایل تجاری و اقتصادی و مالی و بیمه است خوب است.

  9. محمدص
    پاسخ

    سلام استاد ببخشید من دانشجوی ارشدترم اخرحقوق عمومی دانشگاه ازادهستم سوالی خدمتتون داشتم اگه بخوام ازمون دکترای دانشگاه آزاد شرکت کنم مدرک زبان هم لازمه؟آیادر طول تحصیل حتما باید ارایه بدم؟آیاچند درصد مصاحبه ملاکه؟خواهش میکنم راهنماییم کنید باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمره زبان برای شرکت در آزمون ضروری نیست ولی بسیاری از دانشگاه ها مقرر می کنند که دانشجویان دکتری باید قبل از امتحان جامع نمره زبان مورد نیاز را کسب کنند.

  10. شهاب
    پاسخ

    سلام
    استاد ما که آخر نفهمیدیم رزومه برای هیات علمی شدن مهم است یا مدرک دانشگاه … حالا نمیشه کسی کارشناسی آزاد باشه رزومه خوبی داشته باشه هیات علمی بشه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عزیزم دانشگاه محل تحصیل، رشته ها و گرایشها، نمرات کسب شده، موضوع پایان نامه ارشد و رساله دکتری، اساتید راهنما، معدل، مقالات و کتب و همایش ها بخشی از رزومه یک فرد است.

  11. ایمان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر

    بنده دانشجوی دکتری دانشگاه سراسری و مدرس دانشگاه پیام نور می باشم.
    جدیدا دانشگاه پیام نور اعلام داشته است که برای مقالات چاپی اساتید مدعو نیز تشویقی در نظر گرفته است. می خواستم بدونم در زیر اسم خود در مقاله چه عبارتی را بنویسم؟ (مثلا مدرس گروه ایکس دانشگاه پیام نور تهران یا… ؟)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از دانشگاه پیام نور بپرسید ولی شاید قید «مدرس دانشگاه پیام نور واحد … » خوب باشد.

  12. مهدی
    پاسخ

    سلام
    جناب دکتر میخواستم بدونم میانگین درصدای دکترای حقوق نفت برای پردیس در سالهای قبل تا چه میزانه؟
    آیا بنده با ۵۰ درصد تخصصی و۳۰ درصد استعداد و۰ زبان برای مصاحبه پردیس قم دعوت میشوم یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم.

  13. کاظم
    پاسخ

    سلام, اقای دکتر میخاستم بدونم میزان حقوق دریافتی هیات علمی و قضات با مدرک دکتری چقدر تفاوت دارد؟
    اگر هیات علمی جور نشد چقدر با قاضی شدن موافقید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق قضات طبیعتا بیشتر است ولی در انتخاب این دو، هیات علمی خب ارجح تر است.

  14. آرتادخت
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند
    میبخشید در مصاحبه ی دکتری آیا به نمره ی پایان نامه توجه می کنند یا پایان نامه را مجددا بررسی و ارزیابی می کنند؟
    در مورد اخذ پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه های خارج چطور؟ آیا نمره پایان نامه مهم است یا محتوا را بطور کامل باید ترجمه کرد و خودشان بررسی می کنند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به طور مشخص لحاظ نمی شود ولی در کل بخشی از رزومه محسوب می شود.

  15. محمد
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت جناب آقای دکتر شیروی
    بنده دانشجوی حقوق تجارت بین الملل و به شدت به فعالیت در زمینه مذاکره و انعقاد قراردادهای بین المللی به صورت عام(و نه محدود به زمینه نفت و گاز) علاقه مندم،با اشراف جناب عالی:

    در ایران چه رشته ای را در دکترا ادامه دهم؟
    در خارج در زمینه انعقاد قرارداد بین المللی بهترین گرایش کدام است؟
    international tarde law
    or
    contracting law

    یا سایر گرایش ها؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا نزدیک ترین رشته دکتری حقوق نفت و گاز و پس از آن حقوق خصوصی است. در خارج نیز international trade law یا international business law یا international commercial law و عناوین مشابه همه خوب هستند.

  16. صارم
    پاسخ

    سلام.استادمحترم بورس دانشگاه مشهددررشته علوم سیاسی بودم ولی بعدازفراغت ازتحصیل دراولویت استخدامی گروه وهیات جذب دانشگاه قرارنگرفتم.آیا میشه به هیات عالی جذب یا دیوان عدالت اداری شکایت کردوحق روگرفت چون رزومه ومعدل من خیلی خوبه.لطفا راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شکایت کنید که به شما بورسیه داده اند؟ خب دست اشان درد نکند. خیلی ها بدون بورسیه درس خوانده اند. اعطای بورسیه تعهد استخدامی برای دستگاه مورد نظر ایجاد نمی کند.

  17. فرهمند
    پاسخ

    (با عرض سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار، من ۳۰ ساله هستم، لیسانس آزاد کتابداری با معدل ۱۳/۰۰ و ارشد آزاد مدیریت اجرائی با معدل ۱۸/۰۰ هستم و ۲ مقاله داخلی و ۲ isi و چند سال سابقه کار در زمینه مدیریت و مدرک Gmat دارم و میخواهم برای دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد در کنکور شرکت کنم. آیا با این شرایط در صورت اخذ دکتری میتوانم در آینده عضو هیئت علمی بشوم؟) با این شرایط استدعا دارم من را راهنمائی بفرمائید که کدام راه را انتخاب کنم تا به هدفم که استاد شدن در رشته مدیریت در دانشگاه و در نهایت هیئت علمی شدن است برسم. ۱- گرفتن دکتری از خارج از کشور ۲- گرفتن لیسانس مدیریت از دانشگاه آزاد یا پیام نور ۳- گرفتن دکتری از دانشگاه آزاد ۴- توصیه شما. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال معدل لیسانس شما و عدم تطابق لیسانس و فوق لیسانس مشکل زا هست ولی مشکل عمده این است که کلیه دارندگان دکتری نمی توانند جذب هیات علمی شوند و بنابراین نمی توانم توصیه خاصی داشته باشم.

  18. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    فارغ التحصیل رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی هستم(پیام نور) آیا در مقطع ارشد در شته مدیریت کشاورزی (دانشگاه آزاد) می توانم ادامه تحصیل دهم؟
    آیا برای عضو هیات علمی شدن دچار مشکل نمی شوم؟(فرض بر این که دکتری هم اقتصاد کشاورزی بخوانم)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم مشکل خاصی بروز نمی کند

  19. امير
    پاسخ

    سلام جناب دکتر،

    من ٢٩ سال دارم و شدیدن بر سر یک دو راهی هستم:
    ١. رفتن به یک دانشکاه خارجی خوب و خواندن دکتری با بورسیه کامل تحصیلی
    ٢. مشغول به کار شدن در یک اداره یا شرکت و همزمان مشغول به تحصیل دکتری شدن در داخل
    بی نوشت: من سال قبل هم بورسیه کامل از خارج داشته ام اما به دلیل بیماری مادر و تک فرزند بودن مجبور به رد ان شدم. الان شرایطم برای رفتن بهتر است اما امکان اینکه در اینده به خاطر خانواده مجبور به برکشت شوم زیاد است.

    ممنون میشم تو این مورد راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می توانید با بورسیه کامل بروید خارج تحصیل کنید خب بهتر است.

  20. مینا
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید . من کارشناسی صنایع غذایی دارم و از زمان فارغ التحصیلی در بخش کنترل کیفیت و واحد R&D کارخانه مطرحی مشغول به کارم درضمن مدرکم رو از دانشگاه سراسری و با رتبه خوبی گرفتم حالا میخواستم بپرسم اگر من بعد از این چند سال وقفه در دانشگاه دولتی بعوان مثال شیراز ادامه تحصیل بدم میتونم تدریس کنم؟ الان ۳۰ سالم هست (۷ سال سابقه در صنعت دارم)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم که با این همه فارغ التحصیل استخدام هیات علمی شوید. حق التدریس هم حتی این روزها خیلی کم است و نه تضمین شغلی و نه درآمدی قابل اعتنا دارد

  21. G
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ترم۶ عمران-عمران دانشگاآزادهستم وضعیت درسیم خوب امایک ترم است به علت بحران آینده شغلی انگیزه خودرابرای ادامه تحصیل وتلاش برای قبولی دردانشگاه دولتی ازدست دادم الان نمیدونم ادامه بدم یابرگردم به عقب وتجربی امتحان بدم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا با جدیت ادامه بدهید برگشت به عقب به نظرم کمکی نمی کند.

  22. محمد علی
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی پس از سلام
    احتراما اینجانب دانشجوی روزانه کارشناسی حقوق دانشگاه علامه طباطبایی هستم، برای کارشناسی ارشد به حقوق خصوصی علاقمند هستم و مطالعه زیاد داشتم و امیدوارم در دانشگاه درجه اول ارشد قبول شوم،لکن بسیاری از دوستانم توصیه می کنند ارشد نخوانم و بجای آن در آزمون وکالت شرکت کنم و می گویند هر سال پذیرش سخت تر می شود و بهتر است ارشد نخوانم و پروانه وکالت بگیرم اما نکته ای که هست من در شهرستان سکونت دارم و چنانچه به سربازی و بعد وکالت بپردازم حداقل امکان تحصیل در دانشگاه های تهران را از دست می دهم واقعا گیج هستم لطفا مرا راهنمایی کنید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سال اول در ارشد شرکت کنید اگر دانشگاه خوبی قبول شدید ادامه بدهید والا بروید سربازی و بعد وکالت را اقدام کنید.

  23. علیرضا
    پاسخ

    سلام.استادمن هشت ماه بورسیه دانشگاه اهوازرشته فلسفه بودم ولی بعدلزفراغت ازتحصیل دراولویت جذب دانشگاه اهوازقرارنگرفتم.الان دانشگاه بروجرد گفته که ازطریق دفترنظارت وزارت علوم با دانشگاه بروجردمکاتبه کنندتا فرایندجذب دربروجردانجام شه.ازطرفی من بی توجه به حکم بورسم وبه صورت مجزادرفراخوان جذب دانشگاه علامه شرکت کردم وپروندم الان تومرحله گزینش اونجا هست.حالا چون نمیدونم که فرجام جذب دانشگاه علامه چه هست میخوام ازطریق دفترنظارت وزارت علوم با بروجردمکاتبه کنم واونجا هم جذبم روفعال کنم.اگراین کارروبکنم ودرادامه یکی ازدودانشگاه علامه وبروجردزودترجذبم کردن ،میتونم اونجا برم یا اینکه چون وزارت فقط با بروجردمکاتبه کرده فقط میتونم بروجردبرم چون من توعلامه بدون درگیرکردن جریان بورس برای جذب اقدام کردم.لطفا راهنماییم کنیدکه اگرهم بروجردوهم علامه با این شرایط اقدام کنم چی میشه؟چون من نمیدونم آینده جذبم چیه ناچارم هردوجا اقدام کنم تا یکیش بگیره.لطفا راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دانشگاه اهواز به شما عدم نیاز بدهد، هر جا اعلام نیاز ببری بنظرم وزارت خانه حکم شما را خواهد زد مگر این بروجرد مجددا برای شما جای یابی شده باشد که در این صورت باید اول تکلیف بروجرد را مشخص کنید.

  24. محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند جناب آقای دکتر شیروی
    بنده دانشجوی رشته تجارت بین الملل هستم
    جدیدا با عنوان رشته ی (مدیریت قرارداد های بین الملل نفت و کاز)برخورد کردم
    خواستم لطفا توضیح بفرمایید هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص در چه زمینه ای است؟
    آیا فارغ التحصیلان این رشته در آینده به انور حقوقی همچون مذاکره و عقد قرارداد بین المللی مشغوا خواهند شد یا امور مدیریتی و پشت میزنشینی؟

    همینطور لطف بفرمایید منابعی که جهت قبولی در آزمون دکترای این رشته در دو زمینه ی (حقوق نفت و گاز و اقتصاد نفت وگاز)باید مطالعه شود معرفی بفرمایید

    با تشکر از عنایت حضرتتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم مأموریت این رشته خیلی معلوم نیست حتی معلوم نیست که این رشته جزء چه رشته ای است؟ مدیریت، حقوق، یا اقتصاد؟ بهتر است حقوق نفت و گاز بخوانید تا این رشته را.

  25. میلاد
    پاسخ

    سلام من دانشجوی کارشناسی برق قدرت هستم .به نظر شما برای ارشد کدام گرایش در ایران برای تدریس و بازار کار بهتر است قدرت یا کنترل

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام گرایش خیلی در پیدا کردن کار موثر نیست. همان کارشناسی برق کافی است.

  26. آرزو
    پاسخ

    سلام استاد من دانشجوی دکتری مهندسی صنایعم و دیروز خبر دادن که بانک قبول شدم. به نظر شما ۲ سال دیگه صبر کنم و برم واسه هیات علمی و یا الان برم بانک و تعهد ۱۵۰ میلیونیشو که محضریه قبول کنم؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی که تضمینی نیست ولی در مقایسه با کارمندی خوب خیلی بهتر است. البته بعدا هم می توانی در فراخوان هیات علمی شرکت کنی و با بانک تسویه کنید. تعهد ۱۵۰ بابت چی است؟

  27. متین
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت استاد گرامی

    در خصوص موافقت نامه تریمز ( اهداف ، تاریخچه ، اصول و … ) منبع فارسی معرفی می نمایید ؟

    برای پایان نامه ماند ه ام حقوق بیمه کار کنم یا تجارت بین الملل !!! کدام یک را پیشنهاد می نمایید ؟

    با تشکر از استاد گرامی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقاله در این زمینه چاپ کرده ایم که می توانید به بخش مقالات این سایت مراجعه کنید و دانلود کنید. هر دو خوب است ولی موضوعات بیمه خیلی جای کار علمی ندارد و تکرار مکررات شده است.

  28. سمیرا
    پاسخ

    با سلام و احترام فراوان . آقای دکتر سوالم اینه که ۱- تو مصاحبه دکترا یا هیأت علمی دانشگاه ، برای چاپ کتاب داوری شده تو یک انتشارات معتبر حقوقی به اندازه ۲ تا مقاله علمی پژوهشی ارزش میدن؟ ۲- اگه کتابی بیش از۵ نویسنده داشته باشه ، تو مصاحبه تا نویسنده چندم میتوانند از امتیاز این کتاب بهره مند شوند؟
    ممنون از لطفتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره کتاب هم ارزش دارد و امتیاز دارد. وقتی نویسندگان بیشتر از یک نفر باشد، سهم امتیازی هر نویسنده متناسب با تعداد نویسندگان و ترتیب آنها تعیین می شود.

  29. sh
    پاسخ

    سلام استاد لطفاراهنمایم کنین برای مقطع دکترای حقوق خصوصی بین دانشگاه آزاد و پردیسهای خودگردان ( پولی ) کدوم رو انتخاب کنم ؟ نظر حضرتعالی برام خیلی مهمه
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید پردیسهای دانشگاه های دولتی شناخته شده بهتر باشد.

  30. نسیم
    پاسخ

    با سلام سوالی دارم شاید ساده ولی من جوابش را نمیدانم چطور باید برای هیات علمی رفت . اصلا چطور بعضی ها هیات علمی میشوند ؟ لطفا در مورد که بخواهی درسی را در دانشگاه بگیری برای تدریس باید چطور اقدام کنی؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وقتی مدرک دکتری داشتید یا حداقل ارشد و یا دانشجوی دکتری بودید باید منتظر باشید که فراخوان هیات علمی داده شود و بروید ثبت نام کنید. برای تدریس به صورت ساعتی (حق التدریسی) ضابطه خاصی ندارد و باید کسی شما را بشناسد یا خودتان با مدیر گروه مربوط تماس بگیرید و آنها درسی را به شما بدهند.

  31. عارف
    پاسخ

    سلام… از لحاظ شغلی حقوق نفت دانشگاه تهران بهتره یا حقوق عمومی؟؟؟چون چندتا از بچه های نفت دانشگاه تهران از رشتشون راضی نبودند…لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من حقوق نفت و گاز را توصیه می کنم

  32. roshanak
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند. من ۲۸ سال دارم و دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه ازاد اصفهان هستم.ارشد هم از همین دانشگاه فارغ التحصیل شدم و کارشناسی را دانشگاه پیام نور بوده ام.در صورتی که برای فوق دکتری به خارج از کشور بروم آیا پس از بازگشت میتوانم عضو هیت علمی دانشگاه دولتی اصفهان بشوم.
    از جنابعالی بینهایت سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فوق دکتری امتیاز خاصی تلقی نمی شود و به نظرم مشکل پیام نور را حل نمی کند.

  33. کیوان
    پاسخ

    با سلام وادب
    دیپلم بنده : کارودانش کا مپیوتر و کاردانی سراسری نرم افزار و کارشناسی کامپیوترآزاد دارم، میخواستم بدونم آیا میتونم ارشد حقوق امتحان بدم و برای وکالت اقدام کنم یا خیر
    هرروشی هست لطفا راهنماییم کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید در ارشد حقوق شرکت کنید ولی نمی توانید وکالت کنید مگر لیسانس داشته باشید.

  34. شکیبا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من مدرک کارشناسی ارشد خودم رو از پردیس یکی از دانشگاههای دولتی گرفتم و نمره پایان نامه من ۱۶/۵ شدمیخواستم بدونم اگر روزمه علمی و پژوهشی خوبی داشته باشم برای ادامه تحصیل برای دکترا چه در داخل کشور چه در خارج کشور ممکنه مشکلی وجود داشته باشه ؟ در ضمن رشته بنده IT میباشد
    و اگر روی فیلد تحقیقی جدیدی بخوام کار کنم که با پایان نامم متفاوت باشه مقاله هایی که در این زمینه داشته باشم در مصاحبه دکترا مدنظر قرار میگیرد یا حتما باید با پایان نامه کارشناسی ارشد مرتبط باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مقاله که در هر حال موثر است و پردیس بودن هم به خودی خود مانع نیست.

  35. فرهمند
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار، من ۳۰ ساله هستم، لیسانس آزاد کتابداری با معدل ۱۳/۰۰ و ارشد آزاد مدیریت اجرائی با معدل ۱۸/۰۰ هستم و ۲ مقاله داخلی و ۲ isi در زمینه مدیریت و مدرک Gmat دارم و میخواهم برای دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد در کنکور شرکت کنم. آیا با این شرایط در صورت اخذ دکتری میتوانم در آینده عضو هیئت علمی بشوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم.

  36. مهدی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت جناب دکتر شیروی
    بنده دانشجوی ترم دوم عمران زلزله هستم واحد علوم و تحقیقات تهران
    چند تا سوال از خدمتتون داشتم :
    ۱. بنده پایان نامم رو با یکی از اساتید پژوهشگاه زلزله برداشتم ، آیا میتونم امید داشته باشم که دکتری رو در پژوهشگاه بگذرونم یا اینکه چون لیسانس غیرانتفاعی بودم و فوق آزاد دیگه دکتری نتونم برم دولتی ؟؟ البته معدل لیسانسم ۱۷.۷۰ شد و معدل فوقم تا الان ۱۹.۲۰
    ۲. دانشجویان دکتری دولتی میتونن همزمان با تحصیل بورسیه دانشگاه آزاد بشن یا این امکان فقط برای دانشجویان دانشگاه آزاد هست ؟؟
    ۳. موظفی طرح سرباز هیئت علمی چند ساعت در هفته هست و اینکه هر روز باید رفت داتشگاه مثل پادگان یا خودمون می تونیم روزاش رو مشخص کنیم ؟؟
    با سپاس فراوان از زحمات شما استاد گرامی و زمانی که برای پاسخگویی می گذارید …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اینها باعث حذف شما نمی شود و احتمال آن مثل بقیه هست. ۲- بورسیه شدن برای کلیه دانشجویان دکتری امکانپذیر است ولی کسی باید باشد که به دانشجو بورسیه بدهد. ۳- ۴۰ ساعت حضور و تدریس به اندازه همان سمتی که دارد مثلا مربی ۱۲ ساعت یا استادیار ۱۰ ساعت

  37. سیامک
    پاسخ

    درود بر استاد عالی قدر
    بنده دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم , برای اخذ پذیرش از دانشکده حقوق (civil law)وین اتریش برای تحصیل مقطع دکتری اقدام کرده ام , آیا بعد از اتمام دوره و بازگشت به کشور , امکان عضو هیات علمی شدن در دانشگاه ( چه دانشگاه های سراسری معتبر مثل تهران و … ) وجود دارد ؟
    ممنونم
    با آرزوی سلامتی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشاله فعلا باید امیداور بود غیر از آن کاری نمی شود انجام داد.

  38. الف _گ
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من کارشناسی علوم ازمایشگاهی از دانشگاه دولتی شیراز با معدل ۱۷.۵۴ و کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه ازاد شیراز با معدل ۱۸.۷۳ دارم قصد شرکت در دکتری رشته روانشناسی تربیتی دارم چون دانشگاه دولتی شیراز فقط دکتری این رشته را دارد ایا میتوانم در اینده جز هییت علمی شوم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم.

  39. علی رضا
    پاسخ

    سلام دکتر.
    ۱-من دانشجوی ارشد مهندسی انرژی های تجدیدپذیر هستم و لیسانسم مکانیک-سیالات بودم. چون رشته ارشدم فعلا تقریبا هیچ جا استخدام نداره ولی همه میگن آینده داره و من خیلی دو دلم که آیا این رشته رو ادامه بدم یا برم سربازی و بعد دوباره ارشد شرکت کنم، نظر شما چیه ؟
    ۲- اگر از روزانه انصراف بدم، چقدر هزینه انصراف میشه؟
    ممنـــون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که رفته اید ادامه بدهید که تمام شود.

  40. حمید
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر
    خواستم از شما بپرسم که این کتاب مفید حقوقی رو ترجمه کنم، انتشاراتی پیدا میشه باهاش قرارداد ببندم؟ و آیا باتوجه به اهمیت موضوعش با استقبال خوانندگان روبرو میشه؟
    Translating Law, Deborah Cao, 2007
    با کمال میل بنده حاضرم در صورت تایید کتاب از نظر و قبولی شما، کار ترجمه رو به طور مشترک برداریم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ترجمه کتب حقوقی مورد اسقبال قرار نگرفته است و ناشران نیز به راحتی قبول نمی کنند که ترجمه را چاپ کنند. کلا ترجمه کار سخت و کم بهره ای هست.

  41. نسیم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ، خسته نباشید. اگر یک طرح تحقیقاتی رو بخواهیم انجام دهیم آیا لازم است که حتما زیر نظر یک دانشگاهی باشد و یا انفرادی بدون اینکه نام دانشگاه در ان قید شود میتوان کار را پیش برد؟ و امتیاز مقاله اگر به اسم فردی غیر از مجری طرح باشد آیا مجری طرح امتیازی برای مقاله کسب نمیکند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می شود این کار را انجام داد ولی چه فایده ای دارد؟ اگر برای امتیاز آن است، باید طرح پژوهشی برای یک موسسه یا نهاد یا دانشگاه و امثال آن باشد. امتیاز نویسندگان مقاله هم بر اساس ترتیب و تعداد نویسندگان محاسبه می شود.

  42. مهدی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر
    ینده دانشجوی ارشد حقوق خصوصی می باشم
    آیا می توانم پایان نامه خود را در موضوع قراردادهای تجاری بین المللی انتخاب کنم؟
    و یا از آنجایی که این موضوع مربوط به گرایش تجارت بین الملل می باشد،امکان انتخاب چنین موضوعی برای دانشجویان حقوق خصوصی وجود ندارد؟
    با سپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید و اتفاقا هم فکر خوبی است.

  43. سام_دینیاری
    پاسخ

    درود بر شما.
    دکتر ملائکه پور به من گفتن که شما میتونید به من کمک کنید.
    میخواستم بدونم منابع رشته حقوق نفت و گاز برای آزمون کارشناسی ارشد چیا هستن و این که رشته حقوق نفت و گاز زیر مجموعه یکی از گرایش های اصلی حقوق یا خودش یک گرایش جداست و هر چیز دیگه ای که شما فکر میکنید کسی که میخواهد برای کارشناسی ارشد در این رشته تحصیل کنه نیاز هست که بدونه

    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا آزمون رشته حقوق نفت و گاز ارشد همان آزمون حقوق عمومی است و باید همان دروس را امتحان بدهید.

  44. فرشاد
    پاسخ

    آیا با مدرک کارشناسی برق مخابرات می توانم ارشد رشته رادیو لوژی امتحان بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله ولی ارشد رادیولوژی با لیسانس برق مخابرات به چه درد شما می خورد.

  45. سید سعید
    پاسخ

    باسلام
    استاد من دانشجوی شما تو مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی بودم اگه بخوام دکتری مدیریت قرارداد های نفت و گاز شرکت کنم به نظر شما تو مصاحبه شانسی دارم . زبان فرانسه و انگلیسیم خیلی خوبه مطالعات اقتصاد انرژی و حقوق نفت و گاز هم دارم و تو دوره های آزاد هم شرکت می کنم اما تجربه کاری مرتبط ندارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شانس که دارید ولی این رشته تلفیقی از مدیریت، حقوق و اقتصاد است.

  46. مصطفی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    می‌خواستم بدون با داشتن مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه دولتی و کارت پایان خدمت می‌تونم در دانشگاه آزاد یا پیام نور هیأت علمی بیشم و همزمان دانشجوی دکتری باشم؟
    با تشکر از راهنمایی و کمک جناب عالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید با ارشد استخدام شوید که امکانش این روزها تقریبا نیست و دیگر این که باید مأمور به تحصیل برای دکتر شوید که هر دو بعید است انجام شود

  47. سهیلا
    پاسخ

    با سلام مجدد
    با توجه به این که بنده ترجیح می دهم در رشته ح تجارت بین الملل یا حقوق نفت و گاز ادامه تحصیل بدهم،آیا باید موضوع پایان نامه ام در زمینه این رشته ها باشد یا نه؟
    شما بین رشته حقوق تجارت بین الملل و ح نفت و گاز کدام را پیشنهاد می دهید؟به نظر شما احتمال ایجاد مقطع دکتری رشته حقوق در ایران در یکی دو سال بعد وجود دارد؟ با تشکر فراوان از اینکه وقتتون رو به رفع مشکلات دانشجویان اختصاص می دهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ضرورتی ندارد ولی بهتر است. بنظرم حقوق تجارت بین الملل برای مقطع ارشد بهتر است. دکتری هم انشا اله به زودی می آید.

  48. سهیلا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    بنده دانشجوی ارشد ترم ۳ رشته حقوق بین الملل دانشگاه آزاد و هم زمان دانشجوی ترم آخر کارشناسی حقوق پیام نور می باشم.بنده به تازگی متوجه شدم که تحصیل هم زمانم خلاف آیین نامه دانشگاه آزاد می باشد ولی نمیدانم چه اقدامی باید انجام بدم آیا ممکن است دانشگاه متوجه شده و اخراجم شوم؟آیا موقع فارغ التحصیلی مشکلی در اخذ مدرک به وجود می آید؟به نظر شما من الان باید چه اقدامی انجام دهم؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من در مورد نحوه برخورد دانشگاه با شما اطلاع ندارم.

  49. مهدی
    پاسخ

    با سلام
    استاد گرامی بنده از شاگردان شما در مقطع ارشد حقوق نفت هستم وامسال هم در آزمون دکترا شرکت کردم واحساس بنده این بود که سوالت مدنی زیاد استاندارد نبود ولی در تجارت و حقوق نفت کتابهای شمابرخلاف گفته خودتان الحق و انصاف مکفی بودو بالای ۹۰ درصد سوالات از این دو کتب ارزشمند آمده بود وکسایی که در کلاس شما حضور پیدا کرده بودند ۵۰تا ۶۰ درصد سوالات را می دانستند خواهشمندم اگر امکان دارد تحلیل خودتان را از آزمون دکترا بیان کنید
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خدا را شکر که شما راضی هستید.

  50. امين
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند دانشجوی دکتری حقوق خصوصی هستم می خاستم چند مجله در حوزه آی اس ای حقوق و یا بین رشته ای حقوق و اقتصاد و سرمایه گذاری خارجی که حتما در جی سی آر نمایه بشه و ایمپکت هم داشته باشه معرفی بفرمایید

    ۲٫و در ضمن من چه جور و یا با چه آدرسی و یا ملاکی نشریات معتبر آی اس آی جی سی آر را شناسایی و دقیقا متناسب با ملاک های مدنظرم مثلا حوزه حقوقی سرمایه گذاری خارجی آسیا تطبیقی کار کنم چون احساس می کنم چون اکثرا نشریات در حوزه قوانین اتحادیه اروپا بوده و من کشورهای ترکیه آذربایجان و عراق را تطبیق و کار کرده ام
    ۳٫ و در ضمن مثلا تطبیق قانون سرمایه گذاری ایران با ترکیه برای نشریه آی اس آی مهم و قابل اکسپت هست
    ۶٫ مثلا در بحث حقوق مالکیت که البته تقریبا حقوق مشابه کلی و جهانی دارد و من از منابع معتبر ایرانی در بیان مساله استفاده می کنم آیا مورد قبول آی اس آی می شود و ایراد نیست
    ببخشید جناب دکتر از این همه زحمت علمی به امید دیدار و همکاری فی مابین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای این منظور اگر به سایت ISI مراجعه کنید می توانید با سرچ در مقالات مشابه پیدا کنید که این مقالات در کدام یک از مجلات ISI منتشر شده است. فرض کنید مقاله ای در مورد ضمانتنامه نوشته اید که نمی دانید که در کدام مجله ISI قابل چاپ است. بهترین راه این است که ببنید مقالات مشابه در مورد ضمانتنامه در کدامیک از مجلات ISI چاپ شده است و مقاله خود را به همان مجله ارسال کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *