پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. پیمان
    پاسخ

    با سلام لطفا مراحل رسیدن به مقام استاد تمام دانشگاه رو از ابتدا تا انتها شرح بدهید-ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول باید مدرک دکتری داشته باشید و بعد استخدام هیات علمی شوید. سپس به مرحله دانشیاری نایل گردید و بعد انشااله اگر عمری باشد به مقام استاد تمامی برسید.

  2. محسن
    پاسخ

    سلام.استادمحترم من الان درمرحله پایانی استخدامم برای هیات علمی دردانشگاه یاسوج هستم ولی الان صلاحیت سرپرست دانشگاه توشورای عالی انقلاب فرهنگی ردشده.حالا سوال من اینه آیا هیات جذب میتونه بدون نظرسرپرست دانشگاه که عضوهیات جذب هست حکم استخدامی بزنه یا اینکه نظرایشونم بایدباشه واگرسرپرست دانشگاه درشرایطی که صلاحیتش درشورای عالی انقلاب فرهنگی ردشده بیادوواسه من حکم بزنه چی میشه؟آیا مشکلی پیش میادبرای من؟لطفا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا سرپرست هم کلیه اختیارات یک رئیس را دارد و ثانیا نگران نباشید دانشگاه خیلی به رئیس وابسته نیست.

  3. نيما
    پاسخ

    با سلام حدمت جناب آقای دکتر اینجانب در مقطع دکتری هم در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران و هم در دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران قبول شدم ؟ در رشته حقوق خصوصی بنظر شما کدامیک از بعد علمی و جایگاه و ارزش مدرک بالاتر است؟ و مورد اقبال دانشگاهیان با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید فرقی نداشته باشد شاید هم علم و فرهنگ بهتر باشد

  4. شبنم
    پاسخ

    با سلام؛
    بنده در حال حاضر دانشجوی ارشد اموزش زبان انگلیسی هستم،مدرک کارشناسی هم مترجمی زبان هست.میخاستم بدونم ایا امکان داره دوباره برای دکتری بتونم مترجمی رو ادامه بدم یا باید حتما اموزش زبان باشه؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا مانعی نداشته باشد.

  5. مریم
    پاسخ

    سلام
    عذر می خوام که مزاحم شدم. من به تازگی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه امیرکبیر گرفته ام و در آزمون بانک هم پذیرفته شده ام اما نمی دانم که به تحصیل ادامه دهم یا با توجه به نبودن شغل در بانک کار کنم؟ شغل بانک هم تحویل داری است. آیا می شود با مدرک ارشد جایی به تدریس مشغول شد؟ به نظر شما من چه کار کنم؟
    با تشکر از جواب شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر متصل می توانید دکتری در یک دانشگاه دولتی برتر قبول شوید ادامه تحصیل بدهید والا همان بانک را فعلا بروید و اگر توانستید قدری هم حق التدریس در جایی مشغول شوید.

  6. سابقون
    پاسخ

    باسلام ویک سوال دیگه-اینکه به نظر شما هیئت علمی دولتی بریم یا غیردولتی یا ازاد-به نظر شما کدومش بهتره؟پیشنهادتون چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب جواب این سوال واضح است که دولتی و دانشگاه های برتر آن خب بهتر است.

  7. ایرج
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرانقدر
    استاد ممنون از جوابی که به سوال قبلی ام دادید.
    سوال دیگر اینکه: برای قبول شدن در رشته حقوق نفت و گاز حداکثر تا چه رتبه ای میشود امیدوار به قبول باشم؟
    بازار کار این رشته اشباه شده یه ظرفیت هنوز دارد؟
    چه منابعی بیشتر نیاز هست مطالعه کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مواد امتحانی و ضرایب نفت و گاز ارشد فعلا همان رشته حقوق عمومی است و رتبه را هم اطلاع ندارم. بازار کار هم که تازه این رشته ها راه افتاده است.

  8. محمد
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار.اگر مقطع کارشناسی و ارشدرا در دانشگاهای غیر دولتی مثل پیام نورولی دکتری در یک دانشگاه معتبر دولتی فارغ التحصیل شده باشی میتوان عضو هیات علمی دانشگاه دولتی شد.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم با برنامه های غیر حضوری و نیمه حضوری بتوان استخدام هیات علمی در دانشگاه های دولتی شد.

  9. محمدی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم / چون نظر حضرتعالی برای تصمیمم خیلی موثر هست ارشاد بفرمایید . من بنده ۲۵ ساله هستم و فارغ التحصیل ارشد حقوق خصوصی از روزانه دانشگاه تهران سر دوراهی موندم که چه تصمیمی بگیرم تا الان فقط درس میخواندم و از نظر مالی هیچ پس انداز و ممر درامدی ندارم میخوام یک سال دیگه ازدواج کنم مرددم اگر بروم دکتری را ادامه بدهم تا فارغ التحصیل بشوم و خدمت سربازی بروم حدود ۳۲ ساله میشم یا اینکه فعلا بیخیال دکتری بشوم و بروم سربازی و بعد برای وکالت شرکت کنم ؟استاد چی توصیه میکنید ؟ این را هم بگم که دکتری یه دانشگاه دولتی خوب میتونم قبول بشوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان دکتری را ادامه بدهید به شرطی که بلافاصله در یک دانشگاه برتر قبول می شوید.

  10. مهسا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.میخواستم شرایط استاد دانشگاه شدن را بدانم.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید مدرک دکتری و به صورت نادر ارشد داشته باشید با تعدادی مقاله و در فراخوان جذب هیات علمی شرکت کنید.

  11. سرور
    پاسخ

    سلام استاد . من دانشجوی سال آخر حقوق هستم . خواستم بدون برای ارشد چ گرایشی میتونم بخونم ک خارج از کشور مدرکمو قبول داشته باشن و کارایی داشته باشه. متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر تصمیم دارید بروید خارج یا آنجا کار کنید بهتر است بعد از لیسانس بروید. به ندرت ارشد را قبول می کنند و ممکن است شما مجبور شوید مجددا ارشد بخوانید یا دوره انتقالی بگذرانید.

  12. عسل
    پاسخ

    ایا میتوتنم امسال در ازمون ارشد دولتی شرکت کنم؟با توجه به اینکه دانشجوی ترم یک هستم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید انصراف بدهید تا بتوانید مجددا در آزمون ارشد شرکت کنید.

  13. عسل
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته نباشید.میخاستم بدونم رشته فقه مقارن وحقوق جزای اسلامی برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته خوبی هست؟من این رشته رو در دانشگاه ازادتهران شمال قبول شدم.به نظرتون رشته خوبی است؟باتوجه به این امسال میخواهم در ازمون وکالت شرکت کنم.این رشته کمکی به من میکند؟استاد بزرگوار ایا میشود در دانشگاه ازاد در ارشد تغییر رشته داد؟خواهشمندم جواب من را بدهید.استاد عزیز ایا این رشته کمکی به اینده شغلی من در وکالت میکند.باتوجه به هزینه ای که میکنم.ارزشش را دارد ؟ممنون میشوم به تمام سوالات من باسخ میدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم رشته های حقوق ارجحیت دارد و این رشته هم می تواند باعث تقویت برخی از دروس آزمون ورودی وکالت باشد. تغییر رشته در ارشد هم وجود ندارد.

  14. گرسیوز
    پاسخ

    با سلام وقت بخیر
    سوال یک، چگونه می توان با مدرک کارشناسی ارشد عضو هیئت علمی شد؟ این رو به این خاطر می پرسم که در سوالات عده ای مطرح کرده بودن که شده اند
    سوال دو، برای یک دانشجو کارشناسی ارشد که قصد دارد در آینده هیئت علمی دانشگاه دولتی شود بهترین تصمیم چیست؟
    سوال سه، منظور از بورس دکتری دانشگاه چیست؟
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- باید از طریق فراخون عمومی اقدام کنید. برخی از دانشگاه ها هنوز به صورت بسیار محدود و در رشته های خاص ارشد می پذیرند. ۲- دانشگاه دولتی که استخدام نمی کنند. ۳- بورسیه

  15. سامان
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی

    من کارشناسیم را در دانشگاه علمی کاربردی و ارشدم دانشگاه تهران رشته ارتباط تصویری خوندم و مقطع دکتری میخواهم در دانشگاه های دولتی بگذرانم میخواستم بدونم آیا مقطع کارشناسی در جذب شدن به هیت علمی تاثیر دارد ؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر در دکتری دانشگاه برتری تحصیل کنید لیسانس علمی کاربردی ممکنه خیلی مشکل زا نباشد.

  16. میم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    من یکبار قبلا مزاحم شما شده بودم، بنده ترم ۳ ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران شیوه مجازی میخونم معدلم ۱۸.۹۰ شده و رتبه اول هستم، لیسانسم کشاورزی دانشگاه شیراز روزانه بوده و از شما سوال پرسیدم که اگر دکتری رتبه زیر ۱۰ بشم امیدی هست که پذیرفته بشوم یا خیر؟از طرفی عنوان کرده بودم که پایان نامه رو برای ما حذف کردن و بنده هیچ مقاله ای ندارم. طبق فرمایشات جنابعالی که در شرایط یکسان وضع افرادی که در دوره های روزانه و شبانه دانشگاه های معتبر خوانده اند خیلی بهتر از بنده است و مشخص است که شانس پذیرش بنده بسیار کم است…. لذا تصمیم جد گرفتم تا امسال ارشد کارافرینی شرکت کنم و اینبار روزانه قبول شوم اما امشب با کمال ناباوری اطلاعیه سازمان سنجش را خواندم بند ۴ نوشته شده بود:کلیه کسانیکه به عنوان دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل می باشند، مجاز به شرکت دراین آزمون نخواهند بود!!!!
    تمام رویاهای من نقش بر آب شده استاد… میخواستم همین رشته کارآفرینی شرکت کنم و طبق صحبت هایی که با آموزش دانشکده انجام دادم ما توانم دروس را معادل سازی کنم تا فقط پایان نامه بماند و در یک ترم تمام بشود…. اما نمی توانم شرکت کنم بخاطر این اطلاعیه ….. از طرفی اگر همین رشته را به همین شیوه مجازی ادامه بدهم و بخواهم که سال ۹۵ در همین رشته مجددا شرکت کنم نمیشود چون در بند ۳ نوشته شده امکان آزمون در رشته ای به غیر از رشته مقطع ارشد وجود دارد اما من به این رشته علاقمندم…. به دکتری هم امیدی ندارم حتی اگر یک بشوم پایان نامه ندارم و مرا نمیپذیرند…. از طرفی از ابتدای سال ۹۲ بنده بیش از ۱۰ میلیون خرج کرده ام و انصاف نیست که انصراف بدهم دکتر من چه کنم؟؟؟خواهش میکنم کمکم کنید من از تیر ماه با شوق و ذوق درس خوانده ام تا ارشد شرکت کنم اما امشب کمرم شکست…حس میکنم در هیچ جایی جایگاهی ندارم من اشتباه کرده ام آن هم به دلیل نداشتن مشاوری خوب، لطفا کمکم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما می توانید انصراف بدهید و در آزمون سال ۱۳۹۴ شرکت کنید.

  17. محمد سمیعی
    پاسخ

    سلام مجدد
    شرمنده در یکی از پست ها خواندم که شخصی با ۴۱ سال سن و ابتدای دکترا شانس هیات علمی شدن ندارد.میخواستم بدانم که مگه در هیات علمی شرط سنی هست؟
    اگر کسی بیمه هم داشته باشه یعنی کار کرده باشه قبلا و براش بیمه رد شده باشه به سن استخدام هیات علمیش اضافه میشه یا نه؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حداکثر سن ۴۵ سالگی است که در موارد خاص قدری قابل افزایش هم است.

  18. صادق
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر بنده دارای مدرک لیسانس حقوق دانشگاه قم هستم و سال آخر حقوق خصوصی دانشگاه شهیدبهشتی به نظر شما به خدمت سربازی بروم و در پی وکالت باشم یا چنانچه دکتری را ادامه دهم با توجه به علاقمندی به تدریس و تحقیق شانسی برای هیئت علمی شدن دارم و در نهایت با توجه باینکه تمام خانواده ام در استان یزد سکونت دارند دکتری را در دانشگاه یزد بگیرم شانس بیشتری برای هیئت علمی شدن در همان دانشگاه یزد را دارم یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بلافاصله در یک دانشگاه خوب قبول شوید دکتری را ادامه بدهید. دانشگاه یزد هم دکتری حقوق گذاشتند؟

  19. محمد سمیعی
    پاسخ

    با سلام
    برای هیات علمی شدن دانشگاه آزاد دانشجویان دکتری آیا حتما باید آزمون جامع گذرانده باشند؟اگر ترمهای نخست باشند میتوانند در فراخوان شرکت کرده و در اعلام نیازهایی که دانشجوی دکتری میخواهند شرکت کنند؟
    اصلا شرایط هیات علمی شدن دانشجویان دکتری برای دانشگاههای آزاد چیه که در فرم فراخوان زده میشه؟
    خیلی متشکرم از سایت بسیار عالیتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به شرایط مذکور در فراخون نگاه کنید. معمولا دانشجو فقط جایابی یا بورسیه می شود و استخدام بعد از فارغ التحصیلی است.

  20. نشاظی
    پاسخ

    بالیسانس فیزیک دانشپاه دولتی روزانه با معدل خوب در صورتیکه الان هم ارشدم نمیتونم دانشگاههای نیمه دولتی حتی شهرهای بومی تهران درس بدم با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فوق لیسانس هم این روزها برای تدریس در دانشگاه خیلی شانس ندارند که لیسانس در دانشگاه منع قانونی هم دارد.

  21. درسا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر . اینجانب حدودا یک ماه است که آموزشگاه ریاضی در شهر خودم باز کردم. با توجه به اینکه بنده فوق لیسانس ریاضی دارم ، با علاقه به این کار می پردازم. آیا به نظر شما به این کار ادامه دهم؟ آیا امکان پیشرفت وجود دارد یا اینکه به دنبال ادامه تحصیل بروم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا ادامه بدهید.

  22. سابقون
    پاسخ

    باسلام-میخواستم بدونم تفاوتی بین عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی و غیردولتی هست؟حقوق چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یکی کارمند دولت است و دیگری نه. از جهت ثبات شغلی و حقوق و مزایا نیز تفاوت دارند.

  23. رضایی
    پاسخ

    سلام.من لیسانس مترجمی زبان هستم.اما برای ارشد قصد تغییر رشته دارم .سال قبل کنکور مدیریت اجرایی شرکت کردم و رتبه ام با۳ماه خوندن ۴۰۰۰ شد.اما دودل هستم که امسال اجرایی شرکت کنم یا نه.به رشته روانشناسی هم علاقه مندم.بین دو گزینه اجرایی و روانشناسی موندم.از روانشناسی هیچ پیش زمینه ای ندارم علاقه ام به این رشته خیلی زیاد هست اما با کتابهای مدیریت بخاطر کنکور سال قبل آشنایی دارم . و رشته ی زبان رو کلا حذف کردم.اجرایی یا رواشناسی؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان مترجمی را ادامه بدهید شاید بهتر باشد.

  24. محمدی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار / بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم و پایان نامه ام تصویب شده وبه منابع انگلیسی متعدد باید مراجعه کنم و از طرفی زبانم ضعیف هست اگر از مترجم استفاده کنم ایرادی دارد ؟ یا اینکه حتما باید برابر مقررات خودم ترجمه کرده باشم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از مترجم اشکالی ندارد استفاده کنید ولی متنی را که مترجم ترجمه می کند معمولا دارای ایراد است و پایان نامه شما شبیه پایان نامه هایی می شود که هر قسمت آن سازی می زند و این روزها رو به افزایش است.

  25. سارا
    پاسخ

    با سلام و تشکر فراوان از زحمات بی دریغتان
    اجرکم عند الله

  26. ata
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر، بنده چند سالیه که وکیلم از نظر مالی هم مشکل چندانی ندارم دارای آیلتس ۶/۵ هم هستم.قصد دارم در دوره ارشد و دکتری تجارت بین الملل در یکی از دانشگاههای انگلیس ادامه تحصیل بدهم.سوالم این استکه بعد از بازگشت به ایران آیا در زمینه شغل وکالت این رشته آیا کاربردی خواهد داشت یا نه؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی از جهت مالی ممکنه تأثیر نداشته باشد. ولی تحصیل در یک دانشگاه خوب در یک کشور پیشرفته فرصت باارزشی است.

  27. دانشجو
    پاسخ

    ا سلام
    اینجانب لیسانس الهیات-فقه و مبانی حقوق اسلامی از پردیس فارابی دانشگاه تهران و دانشجوی حقوق بین الملل دانشگاه مفید قم هستم.بنظر شما با توجه به رشته مقطع لیسانسم در آینده امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور را خواهم داشت؟ و اینکه از نظر شما آینده رشته حقوق بین الملل از نظر شغلی چگونه است؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال این تغییر رشته ها برای هیأت علمی ایجاد مشکل می کند.

  28. میلاد
    پاسخ

    سلام.استادمحترم من بورسیه دانشگاه تبریزم ولی الان که فارع التحصیل شدم گروه ودانشگاه من رونمیخوان.من چیکاربایدبکنم؟راه حلش چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام راه حل مذاکره و گفتگو … است. به نظرم راه حل حقوقی ندارد و اعطای بورسیه برای آنها تکلیف ایجاد نمی کند که شما را استخدام کنند.

  29. محبوب
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    من دانشجوی ترم ۳ کارشناسی ارشد مردمشناسی از دانشگاه آزاد هستم تا الان سه مقاله ملی و یک مقاله ISI نوشتم نگرانی من اینست آیا با مدرک دانشگاه آزاد میتوان در مصاحبه دکتری دانشگاه روزانه پذیرفته شد ودر آینده برای هیت علمی .؟ضمن اینکه من با پشتکار زیاد هنوز مشغول مقاله نوشتن هستم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در دکتری مشکل جدی وجود ندارد

  30. مریم-حسابداری
    پاسخ

    سلام
    کارشناسی ریاضیم را از دانشگاه دولتی اصفهان با معدل ۸۴/۱۳ گذرانده ام و کارشناسیم در دانشگاه آزاد با معدل ۴۵/۱۶ و سابقه تدریس و مقاله همایش و کنفرانس هم دارم.دانشجوی دکتری هم هستم.میخواستم بدانم چقدر شانس قبولی برای هیات علمی دانشگاه ازاد دارم؟(با توجه به نمره کم معدل کارشناسیم)
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است مشکل جدی نباشد.

  31. علی
    پاسخ

    باسلام بنده کارشناس رشته حقوق دانشگاه دولتی ودانشجوکارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری دانشگاه تهران هستم از آن جا که در مقطع دکتری گرایش مالکیت فکری وجو دندارد اگربنده در مقطع دکتری در یکی از دو گرایش حقوق عمومی یا حقوق خصوصی تحصیل نماییم به دلیل تفاوت گرایش ارشد ودکتری آِیا شانس قبولی در هیئت علمی را دارم یاخیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکل زیادی وجود ندارد به خصوص اگر پایان نامه دکتری خود را هم در زمینه مالکیت فکری بگیرید که بعد بتوانید در این زمینه جذب هیات علمی شوید

  32. محمد
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    یه سوال داشتم خواستم اگه میشه کمکم کنید
    شخص فروشنده ای شرط کرده که اگر خریدار چک هایش را وصول نکند حق فسخ خواهدداشت حال اگر به توافق رسیدند که تاریخ چک ها را عوض کنند یعنی به توافق رسیده باشند ایا شرط حق قسخ در اینچا هم جاریست یا نه فرض مسله را در دو صورت بیان کنید
    ۱ چک های دوم که تاریخشان عوض شده متعلق به خود خریدار باشد
    ۲ چک های دوم متعلق به ثالث باشد
    آیا شرط حق فسخ در اینجا هم وجود دازد یا خیر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      به نظرم دادگاه باید با بررسی تمام قرائن قصد طرفین را کشف کند ولی اصولا نباید حق فسخ با تغییر تاریخ چکها از بین برود.

  33. مرجان
    پاسخ

    با سلام.میخواستم بدونم اگر مدرک کارشناسی من صنایع غذایی باشه و ارشدم علوم تغذیه که از گروه پزشکی هست آیا میتونم بعد از گرفتن ارشد در دانشکده های رده پایین علوم پزشکی تدریس کنم و استخدام بشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با فوق که خیلی امکان تدریس وجود ندارد.

  34. آمنه
    پاسخ

    با سلام
    دانشجوی ارشد حسابداری با معدل ۱۹/۳۴ هستم میخاستم ببینم برای تدریس در دانشگاه جه اقدامی باید بکنم
    با توجه با اینکه لیسانس را در دانشگاه پیام نورو ارشد را در داشنگاه ازاد خوندم آیا می توانم در دانشگاه تدریس کنم اگر امکان داره مراحل اقدام برای تدریس را ذکر کنید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید ببنید که کدام یک از واحدهای دانشگاهی حاضرند به شما واحدهایی را برای تدریس ارائه کنند.

  35. شاهین
    پاسخ

    سلام من دانشجوی رشته مهندسی طراحی فضای سبز دانشگاه تهران هستم. واسه این که در آینده استاد دانشگاه بخوام بشم باید ارشد هم همین رشته و همین دانشگاه قبول شم تا بتونم در دانشگاه های معتبر و دولتی یا حتی دانشگاه خودم درس بدم؟ مثلا اگه ارشدم رو آزاد معماری بخونم بعدا واسه استاد شدن از لحاظ مدرک ممکنه به مشکل بخورم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه فقط ارشد بلکه دکتری هم باید در یک دانشگاه برتر بخوانید.

  36. باران
    پاسخ

    با سلام
    واقعا باید ازتون تشکر کرد که با صبر و حوصله به سوالات پاسخ میدین
    من به تازگی به عنوان عضو هیات علمی در یک دانشگاه دولتی پذیرفته شدم البته با مدرک کارشناسی ارشد
    حالا چندتا سوال دارم
    ۱. من خیلی دوس دارم یتونم توی شهر خودم زندگی کنم و میخوام بدونم آیا اعضای هیات علمی میتونن انتقالی بگیرن؟
    اگر میتونن شرایطش چیه؟
    اگه بین دو دانشگاه دولتی امکانش نباشه ایای میشه مثلا از دانشگاه دولتی به دانشگاه پیام نور در یک شهر دیگه منتقل شد؟

    ۲. برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری تفاوت بین بورس شدن و مامور به تحصیل شدن دقیقا چیه؟
    و میزان تعهد هر کدوم چقدر هست؟ مثلا تا اونجا که من اطلاع دارم اگر کسی بورس دکتری بگیره بعدش دو برابر مدت تحصیلش تعهد خدمت توی همون دانشگاهی که بورسش کرده داره برای مامور به تحصیل شدن شرایطش همینه؟

    ۳. آیا بعد از اتمام مدت تعهد خدمت میشه به یک دانشگاه دیگه در شهر دیگه انتقالی گرفت؟ (یا مثلا استعغا داد و در فراخوان دانشگاه دیگه ای شرکت کرد؟)

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- انتقال منوط به موافقت مبدأ و مقصد است. ۲- بورس شدن یعنی این که رابطه استخدامی شما قطع می شود ولی در مأموریت تحصیلی شما استخدام هستید که برای ادامه تحصیل رفته اید و سوابق شما حفظ می شود. ۳- استعفا بدهید می توانید مجددا در فراخوان شرکت کنید.

  37. فرهاد
    پاسخ

    باسلام خدمت آقای دکتر. بنده دانشجوی ترم اول ارشد حقوق عمومی دانشگاه آزادهستم ولی حالا توتکمیل ظرفیت پردیس خودگردان البرز پذیرفته شدم الا خیلی مرددم ممنون میشم راهنماییم کنید!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، واقعا نمی دانم که کدام در نهایت بهتر است. هر کدام شرایط اش برای شما بهتر است ادامه بدهید. شاید پردیس های خودگردان بهتر باشد.

  38. فروغ
    پاسخ

    با عرض سلام و درود خدمت استاد گرامی
    بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم، در راستای کار تحقیقی با عنوان اصول حاکم بر اسناد تجاری و مقایسه آن با اعتبار اسنادی نیازمند معرفی منابع هستم،خواهشمندم راهنمایی بفرمایید. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اعتبار اسنادی نیز یک سند تجاری است و اصولا تابع همان اصول است. منبع مستقلی را در این خصوص سراغ ندارم ولی می توانید به کتابهای و مقالات مرتبط مراجعه کنید.

  39. امیر عاشوری
    پاسخ

    سلام
    استاد عزیز
    نه شما رو از نزدیک دیدم و نه صحبت کردیم
    ولی واقعا از بابت پاسخ های صمیمانه و بی ریایتان
    ممنونم
    یا علی

  40. شایان
    پاسخ

    سلام
    و خسته نباشید
    آیا به نظر شما دانشجوی مقطع دکتری در سال اول و با حدود سن ۴۱ سال و داشتن سه مقاله علمی پژوهشی شانسی برای جذب شدن در هیئت علمی دانشگاه ها دارد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی احتمال جذب هیات علمی نیست چون معمولا دکتری چهار سال بیشتر طول می کشد.

  41. ناشناس
    پاسخ

    سلام. سوالم این هست که برای مصاحبه دکترا و هیئت علمی شدن معدل ارشد باید حداقل چند باشه؟ و اینکه در مورد دانشگاه ازاد و دولتی متفاوته؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای مصاحبه دکتری معدل لیسانس و فوق دارای امتیاز است ولی حذف کننده نیستند. در مورد هیات علمی نیز باید به اطلاعیه ها نگاه کنید معمولا بدون ذکر معدل خاصی، در رقابت معدلهای پایین ممکن است حذف شوند.

  42. امين
    پاسخ

    با سلام برا دومین بار است این سوال را خدمتتان دارم به بخش علت حذف پرسشها هم رفتم داستانش را متوجه نشدم چون هیچکدام تحت شمول پرسش اینجانب نبود به هر حال خدمتتان عارضم اینجانب کارشناس حقوق و ارشد حقوق بین الملل هستم در مقطع دکتری در حقوق خصوصی دانشگاه علم و فرهنگ تهران پذیرفته و توفیق درس خواندن را دارم آیا این تغییر گرایش و نه رشته در مقطع ارشد و دکتری از منظر قانونی در هیات علمی شدن اشکال دارد؟ و آیا اصلا شاید عرف و قانونی در بحث هیات علمی شدن وجود دارد که حداقل حضرتعالی اطلاع داشته باشید در خصوص این لزوم ؟ البته بنده در دکتری حقوق بین الملل دانشگاه آزاد زنجان و اصفهان هم قبول شده ام و می توانم بخوانم بنظر شما این انتخاب رشته دکتری با عنایت به مقاطع پایین تر بنده منطقی تر است؟ ونظر شما چیست و اگر شما بودید چه می کردید؟ با تشکر از استاد فرهیخته محترم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم خیلی مشکل ایجاد نمی کند. چون لیسانس و دکتری خیلی مهم است که اشکالی ندارند.

  43. سیاوش
    پاسخ

    با سلام وادب ،استاد گرانقدر من دارای مدرک کارشناسی حسابداری هستم ودر حال حاضر ترم اول ارشد مدیریت بازرگانی ومالی مشغول بوده لطفا راهنمایی کنید می توانم تقاضای تغیر رشته کنم ودر مقطع ارشد در رشته حسابداری ادامه بدم متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تغییر رشته در مقطع ارشد را نشنیده ام مگر این روزها باب شده باشد.

  44. M-M
    پاسخ

    با سلام و تشکر از وقتی که میگذارید.
    من فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان رشته فیزیک هستم.معدلم ۱۶.۴۵ و درجه پایان نامه عالی است. لیسانس هم از دانشگاه دولتی سطح ۲ شهرستان با معدل ۱۶.۴۲گرفتم و جز ممتازین دوره خود بودم. فوق را ۵ ترمه و لیسانس را ۹ ترمه گرفتم.۱ مقاله ISI.4مقاله کنفرانسی و مدرک زبان وسابقه تدریس در ازمایشگاه دانشگاه دولتی را هم دارم.میخواستم بدونم ایا از نظر شما این رزومه برای قبولی در دوره دکترا و هیئت علمی شدن نقص دارد؟ با توجه به اینکه گروه فیزیک در دوره دکترا گرایش های خود را جدا نمیکند و همه گرایش های ان یک امتحان دکترا را میدهند آیا تغییر گرایش در دوره دکترا در جذب هیئت علمی به ضرر من خواهد بود؟ با توجه به اینکه رشته فیزیک جز رشته هایی است که اشباع شده و مثلا سال قبل حدود ۴۳۸۱ نفر شرکت کننده دوره دکترا در فقط دانشگاه دولتی دارد، ایا امیدوار بودن به جذب هیئت علمی پس از دوره دکترا روزانه کار عاقلانه ای است؟
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای دکتری که نه ولی برای هیات علمی بعید است که با فوق کسی شما را استخدام کند. تغییر رشته اصولا مشکل ایجاد خواهد کرد.

  45. الهام
    پاسخ

    سلام استاد لطفا منو راهنمایی کنید من ارشد مدیریت بازرگانی مالی هستم از دانشگاه سمنان لیسانس کشاورزی استاد لطفا بهم بگید ایا دکترای مالی خوبه ایا احتمال جذب هیات علمی شدن دارم . اگر ندارم کارشناسی رو هم مرتبط بگیرم یا اینکه اصلا دیگه درس رو بزارم کنار خونه داری کنم. استاد قبلا ازتون مشاوره گرفتم که می تونم دندانپزشکی بخونم جوابمو دادین فکر نکنم
    ایا قانونی هست که نشه استاد استاد لطفا بیشتر بگید واقعان موندم دیگه دارم افسرده می شم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر فردی در هر مقطع یکبار می تواند از تحصیل رایگان استفاده کند بنابراین شرکت مجدد شما در دندانپزشکی با این مشکل روبرو است. البته آزاد یا نوبت دوم که پولی است می توانید شرکت کنید یا لیسانس خود را ازاد کنید. در مورد هیات علمی در صورت عدم داشتن لیسانس مرتبط خیلی مشکل است.

  46. سیدیوسف؟؟؟؟؟
    پاسخ

    سلام: استاد چندین بار سوال کردم ولی جواب نگرفتم لطف کنید کمکم کنید خیلی ممنون می شوم؟
    اقای دکتر بنده دانشجوی ارشد حقوق عمومی هستم ازاد . ضمن تشکر می خواستم یک یا چند موضوع جهت پایان نامه به من راهنمایی کنید وچون بنده کارشناسی پرستاری دارم بیشتر در زمینه مسایل پزشکی ودرمان باشد بهتر است؟ ممنون هستم راهنمایی کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوع پایان نامه را باید با مشورت با اساتید خودتان و از طریق مطالعه کتاب، مقاله و پایان نامه های قبلی به دست آورید. حتی اگر من موضوعی را معرفی کنم شما معلوم نیست که توانایی یا علاقه انجام آن را داشته باشید یا استادی باشد که کار شما را راهنمایی کند.

  47. کمالی
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر بنده دانشجوی ترم ۳ مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه دوره نیمه حضوری می باشم،سوالم این بود که آیا بعد از اتمام تحصیلات امکان تدریس در کدام دانشگاه برایم وجود دارد ؟
    ممنون از پاسختون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعد از دکتری فکر تدریس جدی را بکنید.

  48. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من در رشته مدیریت صنعتی در دانشگاه آزاد در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشدتحصیل نموده ام و اکنون قصد دارم دکتری این رشته در دانشگاه آزاد را ادامه دهم ، به نظرشما با توجه به هزینه های بالای این مقطع ادامه دادن به صلاح است؟
    آیا امکان هیئت علمی شدن در این رشته وجود دارد؟
    ضمنا من مقاله آی اس سی و مقاله پذیرفته شده درکنفرانس بین المللی مدیریت که در ایران برگزار شده را نیز دارا هستم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی شود گفت که چه تعداد از فارغ التحصیلان دانشگاه اعم از دولتی یا آزاد در آینده می توانند به عنوان هیات علمی جذب دانشگاه ها شوند. به نظرم آهنگ جذب هیات علمی در آینده کمتر خواهد شد و تعداد فارغ التحصیلان افزایش و تعدادی که می توانند جذب شوند نباید خیلی زیاد باشد. تصمیم با شما است.

  49. کوروش
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی،
    من در آزمون ارشد سال ۹۴ ، قصد شرکت در رشته نفت و گاز رو دارم،
    ۱- از استادی شنیدم که برای قبولی در این رشته باید در گروه حقوق عمومی شرکت کرد، درسته؟ یعنی تمامی منابع، همان منابع عمومی است؟

    ۲-ایا این وجود دارد که منابع تا کنکور ۹۴ تغییر پیدا کنه و در گروه امتحانی دیگری قرار بگیره؟

    ممنون استاد عزیز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که طبق آزمون سال ۱۳۹۳ ضرایب دروس نفت و گاز و حقوق عمومی یکسان است. در مورد آینده هم اطلاعی ندارم.

  50. مریم
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر.لیسانس شیمی دارم.بدلیل بیکاری میخوام دنبال دورههای اموزش حسابداری برم وارشد حسابداری بگیرم.ایا حتما نیاز به گرفتن لیسانس حسابداری است؟یا اکتفا به دورههای اموزشی جها د دانشگاهی کافی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است در هر رشته ای لیسانس آن رشته را اخذ کنید والا شانس پیدا کردن فرصتهای شغلی شما کاهش پیدا می کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *