سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. امیر زاهدی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت دکتر شیروی عزیز استاد کارشناسی الکترونیک خوندم میخواستم بدونم میتونم برای ارشد حقوق بخونم و وکیل بشم؟به من مدرک وکیل پایه یک تعلق میگیره و کار های حقوقی میتونم ا نجام بدم مثل سایر وکلا؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کانون لیسانس حقوق یا فقه و مبانی می خواهد ولی مشاوره حقوقی قوه قضاییه نمی خواهد و ارشد حقوق را نیز کافی می داند. به هر حال لیسانس است که حقوقدان را می سازد.

  2. بهنام صفدریان
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید
    آقای دکتر بنده دانشجوی ارشد دانشگاه مفید قم هستم
    خواستم بپرسم چرا دانشگاه در مورد موضوع پایان نامه در حوزه مسئولیت مدنی با خیلی از طرحها مخالفه؟من ترم۶ هستم و هرموضوعی دادم مورد موافقت اساتید قرارنگرفته.در حال حاضر موضوعی هم در رابطه با مسئولیت مدنی ندارم به جز
    مسئولیت مدنی کارگزاران بورس و بیمه ی مسئولیت کارگزاران.ایا این موضوع مناسب هست؟جای کار داره ازنظرشما؟خواستم بدونم اگر راهنمایی در این مورد دارید بفرمایید.اگر امکان کار روی این موضوع هست و وقت شما آزاد باشه میخواستم به عنوان استاد راهنمام زحمت بدم بهتون.ممنون میشم نظرتون را بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حوزه مسئولیت مدنی خیلی کار شده است و اکثر کارها مشابه یکدیگر هستند. امروزه دانشجویان چون با کمبود موضوع روبرو می شوند با تغییر عامل زیان زننده، سعی می کنند که موضوع جدیدی را طراحی کنند ولی وقتی پایان نامه می نویسند این پایان نامه ها همه شبیه هم هستند. مثلا مسوولیت مدنی پزشکان، پرستاران، دندانپزشکان، و داوران، قضات، کارگران، کارمندان و…امثال ان که بی حد و حصر می باشند. تنها زمانی این موضوعات توجیه پذیر است که مبانی متفاوتی بر این نوع از مسوولیت حاکم باشد که مستلزم کار مجزای پژوهشی باشد.

  3. محمد حسین
    پاسخ

    سلام.

    استاد من یک کار تحقیقی پیرامون بند ۴ ماده۳۷۱و بند۴ ماده۴۲۶ آیین دادرسی مدنی دارم و میخواستم از راهنمایی شما استفاده کنم و ببینم که برای به دست آوردن مطالب باید به سراغ چه منابعی برم؟ با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتاب «قضیه امر مختوم بها» دکتر کاتوزیان می تواند مفید باشد

  4. شاگردشما
    پاسخ

    باسلام خدمت استادگرامی
    بعداز فارغ التحصیلی در دوره کارشناسی حالا یا تنبلی خودم بود یا شرایط غیرمنتظره دیگه(راستش دنبال مقصرنیستم)ادامه تحصیل ندادم اما آرزوی آن همیشه توی دلمه .بارها کتابها رو آوردم وشروع به خواندن کردم اما نمیدونم چی باعث میشه وسط راه جا میزنم وخسته میشم به اندازه ای که از خودم ناامید شدم وجز زجردادن خودم وسرکوفت زدن به خودم هیچ نتیجه ی دیگه ای حاصل نشد.شما همیشه بهمون میگین از زندگیتان لذت ببرید.خداروشکر زندگی خوبی دارم اما این آرزو مثل خوره تمام وجودم وگرفته وتمام زندگیم وتحت شعاع قرارداده احساس می کنم آدم بی عرضه ای هستم که حتی ازپس ۵ تا کتاب برنمیام .بارها خواستم برای همیشه بزارمش کنار اما دلم نمیاد.یک قفسه پراز کتابهای حقوقی دردوران دانشگاه خریده بودم به امید مطالعه و بالابردن تحصیل و دانشم اما جز خاک خوردن کتابها هیچ چیز دیگه ای اتفاق نیافتاد.خیلی خسته شدم آنقدر هربارخواستم شروع کنم اتفاقی افتاد که مانع از حرکتم شد دیگه از شروع کردن می ترسم.هر روز به سایت شما سرمیزنم و باخواندن مطالب بچه ها بیشتر غبطه می خورم که آنها دنبال چه هستند ومن دنبال چه ؟راهنماییم کنید نگید رهاش کنم که اصلا دلم نمیاد.ممنون از شما پدر واستاد مهربانم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من نمی گویم شما دنبال درس نروید من می گویم که با امکانات و توانایی های خودت حرکت کنید. اگر انگیزه لازم را ندارید یا وقت ندارید یا گرفتار هستید، .. اینها واقعیت زندگی شما است. سعی نکنید با خیال بافی زندگی خودتان را نابود کنید. همه ما می خواهیم رشد کنیم ولی امکانات ما تا چه اجازه می دهد. اگر با مشکلات خودتان نمی توانید کنار بیاید حداقل برای مدتی فکرش را از سرتان بیرون کنید تا فرجی برسد. خیلی خودتان را آزار ندهید.

  5. عاطفه
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشی
    با مدرک کارشناسی فیلم سازی میشود ارشد معماری شرکت کرد؟کدام دانشگاه؟علمی کاربردی-آزاد یا سراسری؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا محدودیتی از جهت شرکت در آزمون وجود ندارد ولی باید در رقابت قبول شوید.

  6. مژده شهنما
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.

    ایا لیسانسه زبان میتونه در مقطع ارشد در یکی از شاخه های رشته حقوق ادامه تحصیل بده؟؟ مثلا حقوق بین الملل؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله این امکان وجود دارد ولی باید در آزمون قبول شوید.

  7. محمودی اختیار
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد فرزانه
    جناب آقای دکتر عبدالحسین شیروی
    جنابعالی در مقدمه کتاب حقوق تجارت بین الملل بیان فرموده بودید که (زکات العلم نشره) ولی با این حال به نظر بنده وحتی بسیاری از دانشجویانی که با شما آشنایی وارتباط دارند این اقدامات و مشاوره ها وراهنمایی هایی را که شما می کنید خیلی فراتر از زکات علم میباشد واینها نمی تواند چیزی جز عشق ومحبت به دانشجویان باشد.
    من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق شرکتهای تجاری هستم ودر ارتباط با انتخاب موضوع برای پایان نامه با مطالب وموضوعات بسیارجدید وگسترده ای رو به رو هستم ازجنابعالی تقاضادارم معیارهای انتخاب موضوع برای پایان نامه را بیان فرمایید.
    با تشکر ازالطاف ومهربانی های شما.
    خداوند طول عمر باعزت وسلامتی دهد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یه پایان نامه خوب باید موضوعی را مورد بررسی قرار دهد که نه آنقدر در مورد آن کار شده باشد که فقط مرور باشد و نه آنقدر کار نشده باشد که با کمبود منابع روبرو شوید. موضوع باید جنبه کاربردی داشته باشد ولی در عین حال بشود در مورد مسایل نظری و تحلیلی آن صحبت کرد که پایان نامه صرفا توصیفی نشود. بنظرم یک پایان نامه خوب از انسجام منطقی برخوردار است و از جهت شکلی خوب تنظیم و تدوین شده است.

  8. محمد همائی فر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    می خواستم راجع وجه تمایز ۲ گرایش حقوق تجارت بین الملل و و حقوق تجاری اقتصادی بین الملل توضیحاتی ارائه بفرمایید و این دو گرایش از لحاظ نیاز بازار کار چه تقاوتهایی با هم دارند. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بارها در این سایت گفته ام که این ها خیلی با هم فرق ندارند نه از جهت محتوی درسی و چه از لحاظ کارآیی بعدی. در هر کدام شانس بیشتری دارید آن را دنبال کنید.

  9. سامان
    پاسخ

    با سلام و ادب استدعا دارم بنده را راهنمایی نمایید.همسر اینجانب بدون هیچ دلیلی ۲ سال پیش زندگی مشترکمان را ترک و به شهرستان محل زندگی پدر و مادر خویش مراجعه و گزارشی مبنی بر ایجاد ضرب و جرح و اخراج از منزل توسط بنده را شکایت نمودند که در دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظرتبرئه گردیدم اکنون میخواهم همسرم را طلاق دهم ایشان مهریه اش را ۳ سال پیش در دفترخانه رسمی بذل بخشش نمودند حال بنده میخواهم عدم تمکین دهم ولی امکان اینکه ایشان در دادگاه خواهان برگشت دروغی به منزل بنده باشد و طبق اعلام خویش که ایندفعه اگه برگردم خودزنی و شر به گردن همسرم خواهم انداخت مرا راهنمایی کنید که ۱-اگر همسرم در دادگاه بگوید من برمیگردم آیا با توجه به ۲سال ترک منزل و تبرئه بنده در دادگاه بدوی و تجدید نظرمیتوانم عدم تمکین همسرم و ناشزه بودنش را از دادگاه بخواهم ۳صورتجلسه نیز در طی این مدت تنظیم شده که خانواده من جهت برگشت همسرم مراجعت و همسرم از برگشت به زندگی مشترک خودداری نمودند ۲-در صورت اعلام دروغی همسرم به برگشت مجدد که مطمئن هستم نقشه شومی کشیده چگونه از خودم دفاع کنم ۳- خواهشمندم مرا راهنمایی فرمایید کلا چکار کنم که بدون فریب خوردن از اینها همسرم را طلاق دهم ضمنا به هیچ عنوان راضی به طلاق توافقی نیستند و پسر ۱۱ ساله ام نیز با من زندگی میکند و مادرش او را نیز رها کرده و یکبار هم برای دیدنش اقدامی نکرده از محبت شما ممنون میشوم دست شما را میبوسم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- در مورد گذشته بله و این باعث خواهد شد که وی نتواند نفقه آن مدت را مطالبه کند ولی در مورد آینده خیر. ۲- دفاع خاصی نمی توانید بکنید و تنها می توانید شما هم نفقه ایشان را قطع کنید. ۳- به دلیل عدم تمکین تقاضای طلاق کنید و چون مهریه را قبلا بخشیده شما به پرداخت مهریه محکوم نمی شوید.

  10. هاشم
    پاسخ

    با سلام
    جای تشکر داره وقت می گذارید با توجه به اینکه مشغله زیادی دارید .در خواستی داشتم از خدمت حضرت عالی با توجه به تخصص شما در حقوق انرژی چه عنوانی رو برای پایانامه بنده در حوزه حقوق نفت و گاز پیشنهاد می دید.از اونجا که بنده قصد دارم برای ادامه تحصیل به دانشگاه دادندی بروم و موضوعی رو کار کنم که در پذیرش گرفتن کمک کنه و هم در این حوزه خلا و جود داشته باشه.مرسی استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع پایان نامه چیزی نیست که من بتوانم یک لیست از آنها را به شما ارائه کنم. باید علاقه خودتان، منابع و استاد راهنما را در نظر بگیرید و موضوعی را که به طور نسبی بتواند این سه را تأمین کند انتخاب کنید.

  11. عرفان عادل
    پاسخ

    سلام،
    من یه سوال پرسیده بودم ولی جواب ندادید.
    میشه محبت کنید سوال منو جواب بدید.
    آیا ادامه تحصیل کارمندان (غیر هیئت علمی) یک دانشگاه در همان دانشگاه در مقطع دکتری از نظر قانونی منعی دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منع دارد و قبلا جواب داده شده مراجعه کنید.

  12. rezayi
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیزم
    با تشکر از وقتی که میگذارید، چند سوال از خدمتتتان دارم.
    ۱. در صورتی که برای مزاحمت تلفنی به دادگاه شکایت شود و مزاحمت تلفنی در دادگاه ثابت شود، متعاقبا قاضی چه اقداماتی انجام خواهد داد؟
    ۲. در صورت اثبات مزاحمت تلفنی، آیا امکان این امر هست که شاکی بتواند مشخصات فرد مزاحم شونده را از دادگاه بخواهد؟

    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خود شرکت مخابرات اقداماتی را انجام می دهد. ثانیا به موجب ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلام، هر گاه کسی به وسیله‌ی تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات‌ خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه‌ محکوم خواهد شد. ۲- اثبات مزاحمت تلفنی مستلزم دانستن مزاحم است که بتوان شکایت کرد.

  13. reza
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت شما استاد عزیز.من سوالی برام پیش اومده که امیدوارم پاسخشو بگیرم..ایا کسی که مدرک حقوق بین الملل میگیرد میتواند وکالت کارهای حقوقی دیگر را بگیرد؟ یعنی وکالتی که قبول میکند باید مرتبط با گرایش او باشد؟ بطور کلی چه تفاوتی ذارد با دیگر گرایشهای حقوق؟ با تشکر…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وکالت با کارشناسی است و حقوق بین الملل گرایش ارشد است و ربطی به وکالت ندارد و هر کس که مدرک کارشناسی داشته باشد می تواند وکیل شده و هر پرونده را وکالت کند در داخل ایران و خارج از ایران نمی تواند پرونده ای را وکالت کند ولو این که فارغ التحصیل حقوق بین الملل باشد.

  14. محمد
    پاسخ

    سلام استاد عاشق همکلاسیم شدم و جواب منفی گرفتم افسرده شدم نمیتونم درس بخونم کنکور دکتریم نزدیکه خواهش میکنم مثل همیشه مارو از راهنمایی پدرانتون بهره مند کنیدکه چه کار کنم از خدای بزرگ سلامتی شما و عزیزانتون رو میخام لطفا راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی خودت را اذیت نکن. زندگی که از ابتدا با نه باشد ادامه اش با آری نخواهد بود. دنبال کسی باش که آن هم عاشق تو باشه. زندگی خیلی سخت و طولانی است و اگر بناش سست باشد به مقصد نمی رسه.

  15. مینا
    پاسخ

    سلام
    باتشکر از وبسایت مفیدتون،استاد شما گفتید معتبر بودن دانشگاه بستگی به جاش داره،با این حساب در شهر قم برای رشته ی نرم افزار کامپیوتر ترم ۱،مدرک دانشگاه آزاد سما معتبر تره یا موسسه های غیرانتفاعی پویش و شهاب دانش؟خواهش می کنم راهنمایی ام کنید،من الان بین دو راهی موندم که کجا برم ثبت نام کنم.شما بگید بهتره کدوم رو انتخاب کنم. میدونم که در آینده خودم باید کار بلد باشم،بازم میخوام بدونم مدرک کارشناسیه کدومشون معتبرتره.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم فرق قابل توجهی بین آنها نیست. هر کدام که راحتری انتخاب کن.

  16. aram
    پاسخ

    با سلام و احترام
    من ارشد شیمی تجزیه دانشگاه آزاد دارم.آیا میتونم کنکور ارشد هنر و دکتری شیمی سراسری رو همزمان شرکت کنم؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری که مشکلی ندارد ولی ارشد را چنانچه سربازی مشکل نداشته باشید می توانید شرکت کنید.

  17. سعید
    پاسخ

    با سلام استاد گرامی

    اگر در یک قرار داد فروشنده متعهد و ملتزم گردد که شرکت را به نام خریدار از طریق ادارات مربوطه انتقال دهد اما در ان قرار داد قیمت معامله معلوم نباشد در ضمن قرار داد مقدماتی می باشد ایا قرار داد باطل است یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر از قرائن فهمیده شود که طرفین بنا گذاشته اند که بعدا در مورد قیمت سهام توافق کنند، این در حقوق ایران ضمانت اجرای مشخصی ندارد، مگر این که منظور قیمت اسمی سهام شرکت باشد.

  18. میثم
    پاسخ

    آقای دکتر از جواباتون ممنون، انشاا… خدا عوضتون بده
    آقای دکتر من کارشناسی مهندسی ساخت و تولید رو از دانشگاه آزاد گرفتم و میخوام ارشد شرکت کنم، خواستم ببینم مدرک دانشگاه آزاد با دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، فرقی داره؟ اگه داره ارزش کدومش بیشتره؟ آیا موقع استخدام یا جذب شدن در دانشگاه برای استادی بینشون فرقی میذارن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نمی کنم فرق قابل توجهی وجود داشته باشد. برخی از شعب دانشگاه آزاد بیشتر از بقیه معروف و شناخته شده اند که ممکن است در مصاحبه ها تأثیر غیر مستقیم در انتخاب فرد داشته باشد.

  19. سعيد
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد بزرگوار
    آیا قانون داوری انگلستان ۱۹۹۶اصلاح شده است وقانون دیگری تصویب شده است ،درچه سالی به تصویب رسیده است؟
    باتشکر فراوان از راهنمایی های شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این قانون تحت اصلاح است ولی هنوز اصلاحات آن رسما به تصویب نرسیده است. بنابراین قانون داوری ۱۹۹۶ هنوز معتبر است.

  20. mohsenian
    پاسخ

    باسلام
    من دانشجوی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه تهرانم من در لیسانس با معدل ۱۵.۰۷ یک ترم مشروط شدم میخواستم بدونم شانسی برای هیئت علمی شدن در آینده دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شانس که دارید ولی سعی کنید با چاپ مقالات ضعف خود را جبران کنید.

  21. جلال
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد ارجمند
    من۲۲سال سن دارم و بعد از رفتن به سربازی، در حال حاضر دانشجوی ترم اول رشته مورد علاقه ام، اقتصاد بازرگانی(ارومیه-روزانه)هستم و میخواهم برای مقطع ارشد یا دکتری از یکی از دانشگاههای کانادا پذیرش بگیرم،دو تا سوال داشتم:
    ۱.ایا میتونم با توجه به شهر و دانشگاهم به گرفتن پذیرش برای مقطع ارشد امیدوار باشم؟اگه نه،مدرک ارشد رو از یک دانشگاه معتبر ایران بگیرم و برا دکتری اقدام کنم چی؟
    ۲.این مدت چه کارهایی بکنم که شانس پذیرشم رو بالا ببرم؟
    سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بله اشکالی ندارد و شما می توانید پذیرش بگیرید. ۲- زبان ۳- اگر ممکنه چاپ مقالاتی جهت تقویت رزومه.

  22. ali
    پاسخ

    با سلام. من اتفاقی این سایت رو پیدا کردم چون شدیداً نیاز به مشاوره تحصیلی دارم. فارغ التحصیل شیمی کاربردی از دانشگاه آزاد تهران با معدل ۱۷.۵ هستم. لیسانسم هم آزاد بوده با معدل ۱۶.۷۲.یه مقاله دارم که تازه سابمیت شده و هنوز چاپ نشده. آیلتس ۶.۵ هم دارم. میخواستم بدونم با این شرای شانس پذیرش برای بورسیه در یکی از دانشگاههای آمریکا رو برا اپلای دارم. از اونجا که هزینه ترم دکترای آزاد خیلی بالاست و دولتی هم که دانشجوی آزاد رو سر مصاحبه رد می کنند آیا شانسی برا قبولی در دانشگاه دولتی ایران رو دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بنظرم تعداد مقالات شما خیلی کم است زیر شیمی جزء رشته های پر مقاله است و بنابراین با این سابمیت یک مقاله امکان گرفتن بورسیه خیلی ضعیف است. ۲- در دانشگاه دولتی شانس داری چرا نه؟

  23. عطیه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من یه سوال از خدمتتون داشتم
    من فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی هستم و بسیار علاقمند به رشته حقوق نفت وگاز میخواستم بدونم با توجه به محدودیتهایی که این رشته از نظر دانشگاه و منابع درسی داره میتونم موفق بشم یا نه با توجه به اینکه من تغییر رشته دادم و نمیتونم در کانون وکلا شرکت کنم آیا این رشته برای آینده میتونه مفید باشه؟ آیا امکان داره منابع نفت از عمومی برای کنکور۹۲جدا بشه؟ ممنون اگه راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می توانید چون از حقوق عمومی فعلا در مقطع ارشد هست و امکان قبولی شما هست ولی باید خیلی کار کنید. به هر حال از جهت کاری از علوم سیاسی وضعیت بهتری خواهید داشت.

  24. محمد
    پاسخ

    سلام استاد. اگه کسی بورسیه خارج باشه ولی به هر علتی تحصیلش رو در ایران ادامه بده حین تحصیل ساعت موظفی برای تدریس در دانشگاه آینده ش داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این سوال مبهم است. وقتی شما بورسیه هستید موظفی ندارید مگر این شما مأمور به تحصیل باشید که اگر در خارج باشد، نیازی به تدریس واحدی در دانشگاه بورس دهنده نیست.

  25. محمد
    پاسخ

    وقت بخیر

    لطفا توصیه مناسب را بفرمایید:
    بنده علاقه مند به بخش بین المللی و “فرا ملی” علم حقوق هستم به نظر شما کدام شاخه از این رشته بیشتر مناسب خواهد بود؟
    و شما کدام رشته از حقوق در مقطع ارشد را برای اخذ دکترا در رشته حقوق تجارت بین الملل مناسب تر میدانید. ( حقوق خصوصی یا بین الملل )

    قدردانم از مساعدت بزرگوار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق خصوصی را مناسب تر می دانم. ولی دکتر حقوق تجارت بین الملل در ایران فعلا راه اندازی نشده است. بنابراین ارشد تجارت بین الملل بیشتر توصیه می شود.

  26. سالار
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    بنده چند سوال در مورد یک پرونده حقوقی داشتم
    ۱-اگر در یک شرکت تعاونی در انتقال سهم قیمت معامله معلوم نباشد و معامله رسما در اداره ثبت و اسناد ثبت نشده باشد ایا این معامله قابل قبول است؟
    ۲-در همچین پرونده امدن شاهد در چه موقعی به دادگاه الزامی است
    ۳-شاهد فقط از بین کسانی که در جلسه حضور داشتند و قرار داد را به عنوان شاهد امضا کردند و یا میتوان کسی را ازبیرون به عنوان شاهد استفاده کرد ۴-اگر شاهد حاضر به حضور در دادگاه نباشد ایا دادگاه میتواند وی را به اجبار به دادگاه فراخواند؟

    با تشکر فراوان از شما استاد گرامی که واقعا در جواب سوال ها ما را به خوبی راهنمایی میکید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- در چنین صورتی قیمت اسمی سهام ملاک عمل است مگر این که قرائن مسلمی باشد که ملاک قیمت اسمی نبوده که در این صورت معامله باطل است. ۲- شاهد در زمانی است که یکی از اصحاب دعوی به آن استناد کنند. ۳- شاهد فقط می تواند مشاهدات خود و نه حدسیات یا فرضیات خود را بیان کند. ۴- جلب شاهد در قانون پیش بینی شده است.

  27. ارغوان
    پاسخ

    من لیسانس حقوق هستم از ایران چطور می توانم در آمریکا ادامه تحصیل بدهم؟باید تغییر رشته بدهم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      نیازی به تغییر رشته نیست ولی باید برای مقطع ارشد از یکی از دانشگاه های امریکا پذیرش بگیرید که به عنوان اولویت باید آیلتس ۷ یا معادل آن را در زبان داشته باشی. به اضافه پول

  28. پیمان
    پاسخ

    با سلام و ادب و احترام
    من دانشجوی ارشد تجارت بین الملل هستم جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری، جنابعالی نفت و گاز ایران را پیشنهاد می فرمایید یا تجارت بین الملل خارج از ایران؟ و از کشورهای امریکا کانادا یا استرالیا کدامیک در این رشته قوی تر و جنابعالی کدام کشور را پیشنهاد می فرمایید؟
    با تشکر از حسن توجه و حوصله استاد گرامی و مهربان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعی است که دکتری در خارج از کشور در یک کشور صنعتی را توصیه می کنم. همه این کشورها دانشگاه های خوب دارند که باید با تحقیق انتخاب کنید. یادتان باشد که خیلی گزینه ندارید که حالا بین آنها مردد باشی. اگر یه دانشگاه که مورد تأیید وزارت علوم است را بتوانی پذیرش بگیری، باید کلاه ات را بیندازی هوا.

  29. محمد همائی فر
    پاسخ

    ضمن عرض ادب و احترام
    استاد بزرگوار از عنایت و بذل توجه جنابعالی و اختصاص وقت برای پاسخگویی به پرسش ها کمال تشکر را دارم. آقای دکتر همونطور که مستحضر هستید ما دانشجویان شهرستانی از نعمت اساتید بزرگ محروم هستیم فلذا مدتی است که به جمع آوری فایل صوتی تدریس اساتید دانشگاه ها مشغول هستم اما متاسفانه از اساتید دانشگاههای تهران و شهید بهشتی فایلی یافت نشد . اگر حضرتعالی مطلع هستید که به چه شیوه امکان تهیه این فایلها وجود دارد و راهنمایی بفرمایید متشکر میشوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این روزها دانشجویان اکثرا مخفیانه صدای اساتید را ضبط می کنند که از کیفیت مناسب برخوردار نیستند و کامل هم نیستند. ممکنه اساتید هم ناراضی باشند که بدون نظر آنها مطالب شفاهی آنها منتشر شود. حتما با اساتید هماهنگی کنید قبل از این که در انتشار آنها مشارکت کنید.

  30. قلم چی
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی ارشد هستم به علت مشکلاتی که برایم پیش آمد نتوانستم معدل خوبی بیاورم چند روز دیگه میخوام دفاع کنم میتونم برای افزایش معدل کاری انجام دهم؟لطفا اگر میشه کاری کنم راهنمایی کنید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر استادی نمره شما را مورد تجدید نظر قرار دهد، این می تواند باعث افزایش معدل شما شود و راه دیگری ندارد. البته نمره پایان نامه نیز مهمه.

  31. محقق
    پاسخ

    با سلام

    بنده مشغول ترجمه مقاله ای در خصوص جوینت ونچرها در نفت و گاز می باشم و با واژگانی بر خوردم که معنای دقیق فارسی آن ها را نمیدانم:co-venturers executive committee operating committee.ممنون می شوم که معادل فارسی آن ها را بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، «کمیته مدیریت اجرایی” برای executive committee ؛ «کمیته اجرایی» یا «کمیته بهره برداری» برای operating committee؛ و سرمایه گذاران و یا اعضای کنسرسیوم هم برای co-venturers

  32. پرویز
    پاسخ

    سلام و وقت خوش استاد
    ممنون از پاسخ حضرتعالی در خصوص استفاده از اجاره به عنوان نوعی از قراردادهای بی او تی در توسعه بنادر، آقای دکتر من دقیقا با این نوع از قرارداد بی او تی آشنای ندارم می تونید این نوع رو توضیح بدید یا منبعی ذکر کنید

    با تشکر و سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منظورم این است که اسم این قراردادها اجاره مثل اجاره زمین که شرط سرمایه گذاری در آن شده است ولی ماهیتا یک نوع قرارداد بی او تی هستند و به همین نام نیز معروف شده اند. در مورد این نوع قراردادها کتاب یا مقاله ای نوشته نشده است و یا حداقل من سراغ ندارم و تنها یک نسخه از این قراردادها را می توانید از طریق سازمان بنادر و دریانوردی به دست آورید اگر به شما نسخه ای بدهند که معمولا نمی دهند.

  33. مهتاب
    پاسخ

    سلام استاد اول ازهمه لازمه یه خسته نباشیدحسابی بهتون بگم که اینقدمسولیت پذیرهستین وباحوصله جواب سولارومیدین.خیلی ازسایتتون خوشم اومد.راستش یه سوال اینکه من دانشجوی کارشناسی دانشگاه آزادهستم ومیخام واسه ارشدحقوق خصوصی بخونم امانمیدونم چطوری وازکجاشروع کنم توهرسایتی که این سوالو میپرسم جوابمونمیدن توروخداکمکم کنین واینوهم بگم یه مشکل دارم اونم اینه که تامیخوام یه کتاب بخونم زودخسته میشم وفقط عشق تستم یعنی خیلی باتست حال میکنم به قول معروف(کمک)وسوال دیگه هم اینکه اگه میشه چندتاسایت کامل واسم معرفی کنین.ممنون میشم اگه منتظرم نزارین مث بقیه.خیلی زودبه ساتتون واسه جوابم سرمیزنم.مرررررررررررسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید درسهای مربوط را بخوانید و بعد تست ها را تحلیل کنید. تحلیل تست می تواند در فهم مطالب کمک کند ولی نیاز به معلم مسلط دارد. اگر از خوندن کتاب خسته می شوید لطفا دور درس را خط بکشید و بروید یک کار پیدا کنید و خودتان را زجر ندهید. درست نیست انسان خود را زجر بدهد. آنها که عاشق درس خوندن هستند به جایی نمی رسند چه به این که شما به آن علاقه نداشته باشید. خیلی تحت تأثیر اخذ مدرک بالاتر قرار نگیرید. از زندگی اتان لذت ببرید.

  34. rezae
    پاسخ

    سلام استاد.من رشته فقه و حقوقم در دانشگاه ازاد.ودوس دارم ک برای مقطع کارشناسی ارشد بورسیه بگیرم.ب نظرتون چه رشته ای رو در کارشناسی ارشد بخونم خوبه؟وشرایط گرفتن بورسیه چیه؟!معدلم باید چند باشه؟ب نظرتون رشته فقه و حقوق خوبه؟یا تغییر رشته بدم برم حقوق؟
    لطفا جوابو ایمیل کنید
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه یعنی این که کسی به خدمات شما بعد از فارغ التحصیلی نیاز دارد و حاضر است هزینه شما را فعلا بدهد که شما از دست اش نروید. اگر هزارها فارغ التحصیل دنبال کار باشند، بنظر شما کسی حاضر است برای این که شما را از دست ندهد هزینه تحصیل اتان را پرداخت کند؟!

  35. مینا
    پاسخ

    سلام
    دکتر،یه سوال دیگه داشتم، اینکه میگن چون پای مدرک غیرانتفاعی مهر سراسری میزنن پس غیرانتفاعی از آزاد معتبرتره،حقیقت داره یا نه؟مممون میشم اگه توضیح بدید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وابسته به این است که غیر انتفاعی کجا است و چه سابقه ای دارد. برخی از غیر انتفاعی ها جای خوبی برای خود پیدا کرده اند مثل جهاد دانشگاهی (علم و فرهنگ) یا مفید که این ها بنظرم در مجامع دانشگاهی از دانشگاه آزاد معتبر تر تلقی می شوند ولی همه جا اینظور نیست. باز دانشگاه آزاد در خیلی مواقع شناخته شده تر هستند تا دانشگاهی که یکسال است تشکیل شده است.

  36. مریم
    پاسخ

    درود خدمت شما

    من در نوشتن انگیزه برای گرفتن بورسیه از دانشگاه المان به کمک نیاز دارم
    لطف میکنید من را راهنمایی فرمایید
    من فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار میباشم
    باسپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، سوال شما را متوجه نشدم.

  37. مهدي
    پاسخ

    جناب دکتر، با عرض پوزش،
    یه سوال دیگه هم از جنابعالی داشتم:بنهده نامه ای که تقریباً یک رزومه هم بود، به یکی از اساتید دانشگاههای هند نوشتم و از ایشون تقاضا کردم من را به عنوان asistentبپذیره.ایشون جواب داده first you prepare your synopsis,then I suggest you
    ممکنه بفرمایید آیا منظورش ارسال یک رزومه هست یا ارسال خلاصه ای از موضوعی که میخوام برای تزم کار کنم؟
    بی نهایت ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از شما تقاضا کرده است که پروپوزال خود در زمینه مورد نظر را خود را به وی ارسال کنی تا بتواند به شما پاسخ دهد.

  38. سالار
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار
    اقای دکتر من در تکمیل ظرفیت پردیس علوم تحقیقات قبول شدم و ترازم هم خوب بود که به راحتی در دیگر واحد های دانشگاه ازاد قبول میشدم اما به علت نزدیکی و صرفه جویی در وقت و هزینه من پردیس را انتخاب کردم ولی حالا از بعضی جا ها شنیدم که میگویند مدرک پردیس ها نسبت به مدرک دیگر واحد های دانشگاه ازاد پاینتره حالا چه برسه به مدرک دیگر دانشگاه های سراسری و بعدا برای استخدامی در اداره های دولتی و و تدریس در دانشگاه و ادامه تحصیل مشکل ساز هستش وحتی مدرک این دانشگاه ها قابل ترجمه نیست .الان بنده میخواستم دوباره کنکور ارشد ازاد شرکت کنم و این بار واحد ازاد را انتخاب کنم و در صورت قبولی تعداد واحد های پاس شده در پردیس را در واحد قبوی برام تطبیق بدم چون واقعا این مدرک برای من و امثال من برای اینده سرنوشت ساز هستش و خواستم که از شما راهنمایی بگیرم که ایا دوباره کنکور شرکت کنم؟
    با تشکر از راهنمایی های جناب عالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرق قابل توجهی بین اینها بنظرم نمی رسد. بیشتر این حرفها را خود دانشجویان شایع می کنند

  39. mo.
    پاسخ

    سلام استاد عزیز. یه سوال. بالاترین مرتبه و جایگاهی که از طریق حقوق تجارت بین الملل ممکنه چیه؟ تو همه جای دنیا. ببینید این سوال رو میپرسم چون میخوام اهداف بلند مدت برای خودم مشخص کنم. یعنی میخوام بدونم با ادامه دادن این رشته مثلا من ۲۰ سال دیگه بهترین جایگاهی که میتونم داشته باشم چیه.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متوجه نشدم. بالاترین معنا ندارد. این وابسته به همت، توانایی و قدری هم شانس است. اگر منظور شما این است که شما می توانید از این طریق یک شغل آبرومندی داشته باشید، بله درست است.

      • mo.
        پاسخ

        ببینید شاید یه نفر که مثلا حقوق بین الملل عمومی رو انتخاب میکنه، یکی از بالاترین جایگاه هایی رو که میتونه در نظر داشته باشه مثلا ریاست سازمان ملله(حتی اگه نشدنی باشه) حالا من میخوام بدونم ایا تو تجارت بین الملل هم همچین وضعیتی رو میشه متصور بود یا نه؟
        ممنون

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          تا حدی که می دونم بسیاری از رئیس جمهورهای امریکا حقوقدان بوده اند. دیکه نپرسیدند که گرایش آنها چیه.

  40. ازاده
    پاسخ

    سلام استاد لطفا باسخ بدین…
    ایا داوران می توانند به ادعای جعل رسیدگی کنند؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رسیدگی به ادله در حیطه وظایف داوران است. طبق بند ۲ ماده ۱۹ قانون داوری تجاری بین المللی ایران، «تشخیص ارتباط‌، موضوعیت و ارزش هرگونه دلیل بر عهده “داور”است‌.». البته بحث جزایی آن خارج از حیطه کار داوری است. با این وجود، اگر داوران به استناد سند مجعول رأی صادر نماید، رأی داوری قابل ابطال است.

  41. maria
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام
    خواهشمندم در صورت امکان بفرمایید به نطر شما کدامیک از آزمونهای زبان( آیلتس یا تافل)، برای کسیکه قصد شرکت در آزمون سراسری دکتری را دارد، بیشتر مفید خواهد بود؟
    بسیار متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو در عمده دانشگاه ها مورد قبول است ولی آیلتس بیشتر برای کارهای آکادمیک به خصوص در دانشگاه های استرالیا، انگلستان، کانادا مطرح است. در امریکا بیشتر تافل مد نظر است.

  42. سامره
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند
    آیا آیین نامه ای وجود دارد که درسهای گذرانده شده به ساعت را تبدیل به واحد کرد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دانشگاه یک واحد درسی یک ساعت درس در هفته در طول ترم است. اما این که بشود ساعات دروس گذرانده در خارج از دانشگاه را به واحد دانشگاهی تبدیل کرد، این اصولا امکان ندارد.

  43. مینا
    پاسخ

    استاد یه سوال داشتم من در شهر قم هستم و رشته ام نرم افزار کامپیوتره،من امسال در دانشگاه آزاد سما در شهر خودمون قبول شدم و به دلایلی یه ترم عقب انداختم و میخوام ترم بهمن ثبت نام کنم.میخواستم ببینم مدرک دانشگاه آزاد سما معتبرتره یا موسسه های غیرانتفاعی های پویش و شهاب دانش؟من الان موندم فردا برم آزاد یا غیر انتفاعی ثبت نام کنم،لطفا کمکم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بنظرم فرقی ندارد. حداقل دانشگاه آزاد شناخته شده تر است.

  44. احمدی
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار من فردا ازمون داوری دارم اگر امکان داره باسخ سوال را بدهید ممنون وسباسگذارم
    سوال:الف وب بعنوان تولید کننده وتوزیع کننده دارای روابط تجاری مستمر با یکدیگر هستند شروع زوابط تجاری انان بوسیله یک قرارداد کتبی حاوی شرط داوری بوده لکن قرارداد های بعدی بصورت تلفنی منعقد شده و اشاره ای شرط داوری در انها نشده در صورت بروز اختلاف نسبت به اخرین قرارداد چه مرجعی صلاحیت دارد تحلیل کنید؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون قرارداد کتبی مورد نظر به عنوان یک قرارداد پایه (چارچوب Framework) است، ملاک همان قرارداد اصلی است.

  45. مهدي
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی سلام
    بنده لیسانس و فوق لیسانسم در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی هست.
    فعلاً موقعیتی پیش اومده که در هند بتونم ادامه تحصیل بدم،هرچند خودم میدونم برای این کار، کشور خوبی نیست.
    تقاضا دارم با فرض قطعیت این تصمیم، بفرمایید آیا با پیشینه ای که من دارم، میتونم برای تز دکتری،موضوعی را انتخاب کنم که به صورت تطبیقی، یکی از مباحث حقوق تجارت بین الملل را با احکام فقهی اسلام بررسی کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در مبحث قراردادها می توانید این کار را انجام دهید که در واقع یک نوع مدنی تطبیقی است.

  46. محمد همائی فر
    پاسخ

    ضمن عرض ادب و احترام
    استاد بزرگوار بنده فارغ التحصیل مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت هستم و البته فارغ التحصیل کارشناسی رشته حقوق و ۲۴ سال دارم و شوق فراوانی به تحصیل در رشته حقوق تجارت بین الملل دارم و لازم به ذکر است که علاقه وافری به حقوق خصوصی دارم با توجه به اینکه در دوران تحصیل مهندسی نفت ، با توجه به ساختار دانشگاه دروس به زبان انگلیسی ارائه می شد ، به زبان انگلیسی تسلط نسبی دارم از حضرت عالی خواهشمندم راهنمائی بفرمایید که چطور میتونم در رشته حقوق تجارت بین الملل تحصیل و کسب موفقیت کنم و البته راجع به بازار کار این رشته نوپا در ایران توضیح بفرمایید . با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      خیلی خوب است که شما بتوانید در زمینه حقوق تجارت بین الملل یا حقوق نفت و گاز ادامه تحصیل بدهید. این زمینه برای شما امتیازات منحصر به فردی را بوجود می آورد.

  47. جواد
    پاسخ

    با عرض سلام مجدد.خدمت آقای دکتر
    آقای دکتر من از شما یه سوالی پرسیدم ولی متاسفانه جواب آنرا ندبدین.سوال من درمورد بورسیه گرفتن دکتری از طریق نوشتن مقاله بود.آخه من شنیدم که چندتا مقاله پژوهشی داشته باشیم میتوانیم بورسیه دکتری بگیریم.میخواستم از حقیقت این ماجر با خبر بشم.لطفا راهنمایی کنین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا حالا نشیده ام که به خاطر مقاله کسی را بورسیه کرده باشند. تنها مقاله در جمع امتیازات موثر است. البته فارغ التحصیلان ممتاز می توانند با داشتن دو مقاله و پذیرش دانشگاه محل تحصیل، بدون کنکور وارد دوره دکتری شوید.

  48. قویدل
    پاسخ

    سلام وتشکر از زحمات شما

  49. sadaf
    پاسخ

    با سلام ۲۶ دارم کارشناس کامپبوتر زیاد علاقه ای به این رشته نارم میخوام تغییر رشته بدم با علوم تربیتی کار درستی هست بعدا میتونم هیئت علمی بشم با این رشته آرزوی من استاد شدنه لطفا راهنمایی کنید اقای دکتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متوجه نشدم که آیا منظورتان تغییر رشته در مقطع کارشناسی یا ارشد است. اگر در مقطع ارشد است که توصیه نمی کنم. اگر در مقطع کارشناسی است به سن خودتان هم یه توجهی بکنید.

  50. صالح
    پاسخ

    سلام
    من حدود یک سال پیش مقاله ای به یکی از نشریات علمی پژوهشی ارائه کردم. طبق چیزی که مابین مولف و نشریه امضا می شه مولف تا وقتی که جواب داوری مقاله اش را نگیره نمی تونه مقاله را به نشریه ی دیگری بده برای داوری، الان با گذشت یک سال نشریه ی مذکور بر خلاف پبگیری های ممتد من هنوز جوابی به من نداده، می خواستم ببینم آیا این نشریات قانونی برای مدت زمان ارائه جواب داوری دارند؟ یا اصلا توی چنین موردی می شه از آنها شکایت کرد؟ پیشاپیش از راهنمایی شما سپاس گزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تماس بگیرید با مجله اگر کنار گذاشته شده است برای جای دیگر اقدام کنید. چون اخلاقا خوب نیست که دو مقاله دو جا ارزیابی شود و بدتر از آن که در دو جا چاپ شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *