سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. پرویز
    پاسخ

    سلام و وقت خوش استاد
    استاد چه نوع قراردادهای سرمایه گذاری برای توسعه بنادر استفاده میشه؟ و اگه ممکن چند منبع ذکر کنید در این خصوص

    با تشکر و سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در ایران بیشتر حالت اجاره دارد که در واقع یک نوع بی او تی است.

  2. محسن تهامی
    پاسخ

    با سلام
    من یه سوالی واسم پیش اومده و اونم اینه که ممکنه تو روند جذب هیئت علمی که ما بایستی سه اولویت انتخاب کنیم ما رو همزمان به هر سه دانشگاه به صورت موازی معرفی کنند.
    من خودم سه تا اولویت رو انتخاب کرده بودم که اولین بار دانشگاه اولویت دومم منو به مصاحبه دعوت کرد و بعد از مصاحبه گفتن که خبرت می کنیم واسه مرحله بعدی, که تا الان که یه ماه میگذره خبری نشده. از طرفی چند روز پیش دانشگاه اولویت سومم با من تماس گرفت واسه مصاحبه. آیا این ممکنه که مثلا دانشگاه اولویت دومی منو رد کرده باشه و اینو به وزارت علوم منتقل کرده باشه و وزارت علوم هم منو فرستاده به اولویت سومم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا باید در پذیرش هیات علمی صبور باشید. ثانیا،این ها به هم ربط ندارند.

  3. امید بهاری
    پاسخ

    استاد معظم
    با سلام؛ احتراما برای مقطع دکتری تافل کاربرد بیشتری دارد یا آیلس؟
    شما برای تسلط بر متون حقوقی و قبولی در دکترا چه پیشنهادی دارید؟
    ضمنا با توجه به فراروانی مطالب در صورت امکان مباحث این بخش تفکیک گردد به علاقه مندان وسعت دید بهتری میدهد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو خوب است. هر روز مطالعه در زبان را بیشتر از هر چیزی دیگری توصیه می کنم.

  4. محمد
    پاسخ

    مرسی از راهنمایی شما آقای دکتر. و سوال دوم این که از لحاظ قانونی من اگر در دکتری دانشگاه آزاد ثبت نام کنم نمیتونم در بورس دکتری خارج هم ثبت نام کنم؟ – با توجه به اینکه در سامانه ش نوشته شده دانشجویان دکتری حق ثبت نام در فراخوان بورس خارج ندارند

    بسیار متشکرم از راهنمایی های شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا این ممنوعیت برای دوره های روزانه است که هزینه آن به عهده دولت است.

  5. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. با توجه به تجربه و سابقه شما یکی سوال بسیار مهم داشتم که تمام فکرمو به خودش مشغول کرده. ممنون میشم بهم کمک کنین. من در بورس خارج دکتری امسال ثبت نام کردم. از قبل، پذیرفته شده ترم بهمن دکتری دانشگاه آزاد هم هستم. در شرایط ثبت نام بورس دکتری خارج گفته شده دانشجویان دکتری حق ثبت نام ندارند و از طرفی ثبت نام دکتری دانشگاه آزاد هم به زودی شروع میشه. به نظر شما چه کار کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه دکتری خارج قابل مقایسه با دکتری آزاد نیست ولی این که در شرایط فعلی واقعا بتوانید برای ادامه تحصیل با بورسیه دولت به خارج بروید نیز بعید بنظر می رسد.

  6. س
    پاسخ

    سلام استاد امیدوارم حالتون خوب باشه.
    استادنظرتون درباره پردیس های واحدعلوم وتحقیقات دانشگاه آزادتوشهرستانهاچیه؟بنظرشمابرای مرحله مصاحبه دکتراویاتدریس تودانشگاههای تهران(البته نه سراسری)بهش بهامیدن یااعتباری نداره؟
    ممنون ازلطفتون استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انشاء الله مشکلی بروز نمی کند چون این موسسات تازه راه افتاده است و قطعا نمی شود برای آن از قبل پیش بینی کرد.

  7. سعيد
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد بزرگوار.
    اگر امکان دارد ،منبعی در رابطه با داوری در قانون ایالات متحده آمریکا وهمچنین انجمن داوری آمریکا معرفی کنید.آیا کتابی در این خصوص هست؟البته یک مقاله ی ترجمه شده از دکتر علی قاسمی خوانده ام و فرقی نمی کند اگر به زبان انگلیسی باشد.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابع انگلیسی فراوانی روی اینترنت وجود دارد کافی است عبارت زیر را در گوگل جستجو کنید: US Arbitration pdf

  8. ندا
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید
    سوالی داشتم خدمتتون که مربوط میشه به حقوق عمومی ،منشا نظم عمومی واخلاق حسنه درحقوق ایران وکامن لو چیست؟
    وضمانت اجرای اعمال نظم عمومی درقانون ایرانودرکشورهای تایع نظام حقوقی کامن لو چیست؟
    ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا حدی که اطلاع دارم در این خصوص چندین پایان نامه نوشته شده است. من چطور می توانم چکیده آنها را اینجا بیاورم.

  9. علیرضا اعتمادی
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی، با عرض سلام
    اینجانب قصد بستن قرارداد خریدو فروش تجاری با یک شرکت تولید کننده مواد غذایی را دارم. موضوع قرارداد عبارتست از مدیریت فروش محصولات غذایی شرکت در سراسر کشور، صادرات و بستن قرارداد مشاوره تبلیغاتی. لطفا در این خصوص راهنمایی لازم را مبذول فرمائید و در صورت امکان نسبت به ارسال یک نمونه قرارداد تجاری برای اینجانب مساعدت نمائید.
    با تشکر فراوان
    قبلاً از محبت جنابعالی سپاسگزاری می نمایم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آیا منظورتان این است که می خواهید نمایندگی تجاری یا توزیع اخذ کنید؟ سوالتان به قدر کافی معلوم نمی کند. اگر نمایندگی منظورتان است می توانید از فرمت اتاق بازرگانی بین المللی استفاده کنید.

  10. محمد حسین
    پاسخ

    با سلام خدمت جنابعالی.

    استاد من دانشجوی رشته فقه و مبانی حقوق هستم.با این رشته چه کار میشه کرد؟چون شنیده ام که درس های حقوقی این رشته هم در مقطع ارشد خیلی کم است.
    البته مایل هستم که در همین رشته کار کنم اما نمیدانم در چه حوضه ای بیشتر کار کنم.و یک سوال هم این که به نظر شما برای ارشد رشته ام را به حقوق جزا و جرو شناسی تغییر بدم بهتر میباشد؟
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این رشته هم می شود قاضی شد و هم وکیل ولی به هر حال در عمل نیاز به مباحث حقوقی دارید که باید خودتان جبران کنید.

  11. زهرا
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نبا شید خدمت استاد محترم
    خیلی ممنون که به فکر ما هستین الان لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه شاهد رو دارم واقعانمیدونم برا ارشد جیکار کنم .خانواه نطرشون اینه در کاشان محل سکونت تحصیل و ادامه بدم وبه تهران نرم اما کاشان علوم سیاسی نداره ومیخام با توجه به توانایی که دارم وبا امید به خدا دانشگاه غلامه فبول بشم وکلا در تهران بمونم نظر محترم شما چیه؟ایا تغییر رشته بدم ودر شهر خودم باشم یا تهران برای پیشرفت بهتره؟مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم به رشته بین الملل تغییر رشته بده و در اولویت اول در تهران تحصیل کن.

  12. سارا
    پاسخ

    سلام استاد
    ۱. من دختری ۲۶ساله و فارغ التحصیل رشته مدیریت صنعتی سال ۸۸ هستم. معدلم ۱۳.۱۳ است و همه جا برای کار حداقل معدل ۱۴ می خواهند. می خواستم بدونم برای ارتقا معدل بعد از فارغ التحصیلی میشه کاری کرد؟
    ۲. می خواهم برای ارشد درس بخوانم البته نه مثل دوره کارشناسی که اصلا لای کتاب را باز نمیکردم میخواهم در یک رشته خوب و دانشگاه خوب بخوانم همت و هوشش را هم دارم اما اصلا نمی دونم چه رشته ای را انتخاب کنم. هدفم از درس خواندن فقط به دست آوردن یک شغل عالی است به همین دلیل در رشته ای میخواهم تحصیل کنم که بازار کارش بسیار خوب باشد.
    ممنون میشم اگر در زمینه این دو سوال راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- ممکنه رزومه قدری کمک کند ولی اگر شرط معدل ۱۴ باشد نمی شود کاری کرد. ۲- بنظرم رشته های مدیریت کم وبیش همه اشان خوب است. همانظور که گفتید عمل کنید و تعلل نکنید.

  13. mina
    پاسخ

    باسلام
    استاد محترم بنده لیسانس مدیریت بازرگانی دارم وبسیارمشتاقم مقاله isi بنویسم اگرامکان داره منو راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ابتدا باید مجلات آی اس آی مربوط را پیدا کنید و در زمینه مورد توجه آنها موضوعی را انتخاب و در مورد آن بنویسید. زبان انگلیسی خوبی مورد نیاز است. از اساتیدی که قبلا مقالات مشابه را چاپ کرده اند در رشته خودتان کمک بگیرد و سعی کنید به صورت مشترک مقاله تهیه و چاپ کنید.

  14. سلمانی دیزجی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید حضور استاد محترم
    مدارک بنده ۳ سال پیش توسط یک موسسه غیر انتفاعی جهت هیات علمی به وزارت علوم فرستاده شد.بعد از یک و نیم سال نامه ای از وزارت به موسسه رسید که با جذب پیمانی بنده موافقت شده بود و مدارک جهت تایید صلاحیت عمومی خواسته شده بود. حال با گذشت چند ماه از ارسال مدارک و عوض شدن سرپرست دانشگاه، دانشگاه هیچ رغبتی به جذب بنده نشان نمی دهد.در صورتی که سرپرست قبلی دانشگاه تا چند هفته پیش از جذب بنده رضایت کامل داشتند. من هم چون به این دانشگاه تعهد داده بودم که در جای دیگری مشغول به کار نیستم و ۳ سال حق التدریس بودم الان از همه جا ناامید شدم. به نظر شما چه کار باید بکنم؟ لطفا” راهنماییم کنید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از طریق همان موسسه پیگیری کنید. راه دیگری بنظرم نمی رسد.

  15. حسینی
    پاسخ

    با سلام خدمت شما.
    میخواستم من را راهنمایی بفرمایید.انتهای تابستان امسال در رشته حقوق مدرک کارشناسی ام را ۳ ساله گرفتم.آزمون وکالت امسال رو امتحان دادم اما قبول نشدم. درآزمون دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد شرکت کردم و در تکمیل ظرفیت بهمن ماه قبول شدم در واحد دامغان در گرایش حقوق خصوصی.تصمیم گیری برایم سخت شده چون هدفم قبولی با رتبه خوب در آزمون وکالت سال ۹۲ هست.ساکن تهران هستم.نمیدونم برم ارشد ثبت نام کنم یا تمام وقتم اختصاص بدم به آزمون وکالت سال ۹۲ .می خواهم بهترین تصمیم بگیرم.به عقیده شما من چکار کنم.آیا ارزش داره در واحد دامغان درسم ادامه بدم یا نه به فکر وکالت سال بعد و آزمون ارشد دولتی سال بعد باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چه نفعی داشت این سه سال گرفتن. من همیشه به دانشجویانم توصیه می کنم که از این تعجیلها نکنند. تعجیل در فوق دیگر جایی ندارد. سعی کنید در یک دانشگاه خوب قبول شوید. به قول مولوی: «از تأخیر بود آفت و تعجیل ز شیطان».

  16. عادل
    پاسخ

    ﺳﻼﻡ ﺟﻨﺎﺏاﺳﺘﺎﺩ
    ﺍﻣﮑﺎﻧﺶ ﻫﺴﺖ ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﭼﻨﺪ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﺩﺭﺳﯽ ﻣﺸﻮﺭﺗﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ ؟
    ﻟﻄﻔﺎ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﮑﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻔﺮﻣﺎﯾﯿﺪ .
    ﺑﺎ ﺗﺸﮑﺮ

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      من فعلا روزهای چهارشنبه و پنج شننبه در پردیس قم هستم. در تهران خیلی وقت آزاد ندارم

  17. سعیدs
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام
    آقای دکتر لطفا در خصوص پرداخت بهای قرارداد به صورت” آحاد بها ” توضیح بفرمایید .بسیار ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منظور از قراردادهای آحاد بها قراردادهایی است که تعداد واحدهای کار مشخص نیست ولی قیمت هر واحد کار مشخص است. مثلا اگر شما به شرکتی مشاوره بدهید که ساعتی ۵۰ هزار تومان باشد، این یک قرارداد آحاد بها است که به ازای هر ساعت که شما کار کنید ۵۰ هزار تومان دریافت می کنید. حجم کار مورد نیاز بعدا مشخص می شود. این قراردادها در عین حال یک سقف دارند که نشان می دهد که حداکثر تعهدات ناشی از این قرارداد چقدر ممکن در طول اجرای قرارداد باشد.

  18. امید بهاری
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد معظم
    احتراما؛ برای دروس ارشد حقوق خصوصی چه کتابها و جزواتی را معرفی مینمائید .
    باتجدید احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید مجزا در این رابطه جیزی بنویسم

  19. محمد
    پاسخ

    عرض ادب و احترام

    ۱- جناب استاد آیا رشته های حقوق خصوصی و جزا و جرم شناسی در ایران، زمینه کار در خارج از کشور هم دارند یا نه فقط مختص به ایران هستند و در خارج کاربرد ندارند؟ (بنده علاقه مند به جزا هستم اما دوست دارم زحمتی که می کشم جهان شمول تر باشد)

    ۲- از آنجا که شما فوق لیسانس حقوق مدنی بودید و دکترای خود را در تجارت بین الملل گرفتید آیا در استرالیا به مشکل برنخوردید؟ با توجه به اینکه حقوق خصوصی ما بر اساس فقه اسلامیست و نه تجارت جهانی.

    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- تقریبا کار در خارج بسیار سخت است زیرا مقررات کشورها متفاوت است و شما با خواندن حقوق قصاص و دیات در ایران چگونه می خواهید در خارج وکالت کنید. طبیعتا در امتحانات ورودی وکالت آنجا قبول نمی شوید مگر دوره های سختی را بگذرانید. ۲- منظور چه مشکلی؟ باید از ابتدا بخوانید. البته یک حقوقدان خوب روش استنباط و درک حقوقی را دارد و زودتر می تواند به قوانین آن کشور مسلط شود.

  20. پوریان
    پاسخ

    سلام من میخواهم بدانم در زمینه کاردرمورد اختلالا ت یادگیری کودکان چه رشته ای در دانشگاه باید انتخاب کنم بالینی یامشاوره وراهنمایی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع ندارم.

  21. سمیر
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشیدخدمت استادمحترم.
    استادمیخواستم بدونم برای طلاق توافقی ابتدائأبایدچه کاری انجام بدیم بایددادخواست بدیم یاخیر؟واگه جواب دادخواست باشه کدوم دادگاه بایدبدیم؟استاداگه ممکنه درموردفراینداقدام ماو رسیدگی دادگاه مختصرتوضیحی بدین ممنون میشم استاد.
    باتقدیم احترام مجدد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای طلاق توافقی باید یکی از زوحین دادخواستی مبنی بر «گواهی عدم امکان سازش» علیه طرف دیگر ثبت کرده و در متن آن قید شود که طرفین تقاضای طلاق توافقی (خلع) دارند و در مورد مسایل مالی نیز بین آنها توافق بعمل آمده است. مراحل طلاق توافقی به سرعت انجام می شود.

  22. الهام رحیمی
    پاسخ

    با سلام و با تشکر از وقتی که برای جواب دادن سئوال ما مگذارید:
    میخواستم سئوال کنم که من می خوام در رشته خون شناسی دانشگاه پردیس تربیت مدرس شرکت کنم با توجه به اینکه رشته کارشنا سی من میکرو بیو لوژی هست ۱: اینکه ایا مدرکی که میدهند همان مدر ک دانشگاه پردیس است
    ۲: من ۴ سال از فارغ التحصیلیم می گذره کاره سختیه یعنی میتونم انجامش بدم .
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- مدرک همان دانشگاه را می گیرید. ۲- واقعا چه فایده ای این فوق لیسانس برای شما دارد. اول این را فکر کنید و بعد اقدام نمایید.

  23. فاطمه جمشیدی
    پاسخ

    با سلام من کارشناسی کامپیوتر هستم می خواهم برای ارشد روان شناسی بالینی شرکت کنم آیا کار درستی است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم که نه. من کلا با تغییر رشته در مقاطع بالاتر خیلی موافق نیستم مگر دلیل منطقی داشته باشد مثل ارتباط رشته ها یا بین رشته ای بودن رشته جدید و امثال آن.

  24. فراهانی
    پاسخ

    با سلام.
    سوالی در باره ادامه تحصیل در خارج و تقاضای عضویت هیت علمی در داخل مطرح کرده بودم که شما فرمودید می توان تقاضای جایابی کرد. تقاضای جا یابی دقیقا به چه معنا است و چه گونه صورت می گیرد.
    در ضمن من لیسانس زبان انگلیسی را در دانشگاه دولتی اصفهان با معدل ۱۵ کسب کردو و در حال حاضر ارشد زبان در ازاد تهران واحد علوم و تحقیقات می خوانم و درگیر پایان نامه هستم. هم مقاله دارم و هم کتاب و هم مدرک ایلتس. وضع مالی خوبی هم دارم. سابقه کار مرتبط با رشته هم دارم. ایا برای دکتری زبان در اوپا می توانم امیدوار باشم برای پذیرش؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر عضو هیات علمی می تواند وقتی استخدام رسمی آزمایشی شد تقاضا کند که از دانشگاهی به دانشگاه دیگر منتقل شود. این امر مستلزم توافق مبدأ و مقصد است که ممکن است هرگز محقق نشود.

  25. مسعود
    پاسخ

    با عرض سلام خمت جناب استاد ،
    فرزند بنده نیم سال اول رشته ی حقوق دانشگاه آزاد است وفعلا مشغول امتحانات نیم سال اول اما هیچ علاقه ای به این رشته ندارد ؛ اخیرا دانشگاه آزاد شهری که در آن زندگی می کنیم تعدادی رشته ی بدون کنکور اعلام کرده ؛ آیا پسرم می تواند در یکی از آنها ثبت نام کند ؟ آیا دانشگاه فعلی به او این اجازه را می دهد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان این است که در دو رشته ادامه تحصیل بدهد، این کار توصیه نمی شود. اگر منظور این است که رشته خودش را رها و رشته دیگری انتخاب کند، این کار در دانشگاه آزاد امکانپذیر است (مشکل سربازی را باید سوال کنید). به هر حال اگر در این رشته علاقه نداشته باشد ممکنه از روی تنبلی یا عدم شناخت باشد که باید دلایل آن را از بین ببرید نه این که رشته آن را عوض کنید.

  26. حسین پور
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ببخشید که مزاحم شدم یک سوال داشتم بنده کارشناسی ارشد رشته ریاضی هستم. بعد از دو سال میخواستم برای دکتری برنامه ریزی کنم ولی به کمکتان نیاز دارم نمی دانم از کجا شروع کنم و چه منابعی را بخوانم . خیلی دوست دارم ادامه تحصیل بدهم خواهشمندم راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با اساتید رشته خودتان مشورت کنید. دانشجویان دکتری نیز خیلی می توانند کمک کنند.

  27. کامران
    پاسخ

    بنظر میاد در واژگان انگلیسی تعدادی اشتباه در ترجمه واژگتن انگلیسی وجود دارد به عنوان مثال
    Accounting Management
    حسابداری مدیریت یا مدیریت حسابداری ؟

  28. نیما
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    از اینکه وقت میگذارید و به سوالات پاسخ میدهید تشکر میکنم من دانشوی کارشناسی ارشد مدیریت هستم دو تا سوال دارم
    ۱- برای پذیرفته شدن در مصاحبه دکتری حداقل سوابق پژوهشی چه مقدار باید باشه؟
    ۲-برای پذیرفته شدن در مقطع دکتری بدون آزمون چه شرایطی لازمه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- حداقلی ندارد. ۲- باید به مرکزی که این دوره را برگذار می کند مراجعه کنید.

  29. مریم
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید. من دانشجوی ترم آخر فیزیک هستم. به فیزیک خیلی علاقه داشتم و انتخاب رشته من فقط از روی علاقه بود ولی فیزیک در مقطع دانشگاهی با دبیرستان کاملا متفاوت است و خیلی سخت و سنگین است! تصمیم گرفتم برای ارشد تغییر رشته بدهم و رشته ساده تری را انتخاب کنم که برای تدریس در دانشگاه هم شانس خوبی داشته باشم. به نظر شما بین رشته های اقتصاد. مدیریت. علوم سیاسی. علوم اجتماعی و معارف کدام برای تدریس مناسبترند؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه این رشته ها خوب است ولی آیا با تغییر در مقطع ارشد، شما می توانید هیات علمی شوید؟ دقت کنید که به قول حافظ گره بر باد نزنید.

  30. طيبه درويشي فر
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرامی
    بنده در پتروشیمی بندرامام خمینی در سمت کنترل پروژه مشغول به کار می باشم باتوجه به اینکه فارغ التحصیل رشته حقوق هستم درصدد ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته حقوق اداری می باشم لطفا نظر خود را بیان بفرمایید و همچنین راهنمایی بفرمایید در کدام رشته حقوقی موفق تر می شوم با توجه به اینکه میخواهم با شغل فعلی بنده مغایرتی نداشته باشد
    باتشکر درویشی فر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم همین رشته بیشر با کارهای اداری می تواند مرتبط باشد ولی به هر حال نتیجه مستقیمی روی کار شما نخواهد داشت.

  31. شاگرد هميشگي شما
    پاسخ

    باسلام
    استاد من تابحال هیچ مقاله ای ننوشتم اما قصد شروع این کار رادارم .راستش اصلا نمی دونم از کجا باید شروع کنم.لطفا راهنماییم کنید از کجا باید شروع کنم.من لیسانس حقوق دارم.باتشکر از محبت های شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ابتدا باید برای درسها یه کار تحقیقی شبیه مقاله انجام داد. این کار هم مهارت شما را در نوشتن افزایش می دهد و هم باعث خواهد شد نمره شما در درس مربوطه نیز افزایش پیدا کند. سپس برای مجلات دانشجویی چیزی بنویسد و سپس برای سایر مجلات. سعی نکنید از ابتدا بروید سراغ مجلات علمی پژوهشی که ممکنه ناامید شوید. انتخاب یک موضوع خوب که از لابلای صحبتهای اساتید و کتابها و مقالات قابل دریافت است خیلی می تواند کمک کند.

  32. مهانیان
    پاسخ

    سلام بر استاد گرامی!
    من سالهاست که در رشته نرم افزار فعالیت میکنم. از مدتها قبل متوجه ضعف عمومی اطلاعات خودم و همکارانم در زمینه حقوقی شده ام. بخصوص در مورد قراردادهای IT و مسائلی که گریبانگیر افراد و سازمانها میشود، شاهد وقایع تلخی بوده ام که احساس نیاز به آگاهی از حقوق را مضاعف ساخته است. ضمنا درحال اتمام دوره کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فن آوری اطلاعات هستم و این ترم درسی دارم با عنوان “حقوق تجارت الکترونیکی” که برایم فوق العاده جذاب بوده است.
    به نظر جناب عالی، با توجه به نیاز روزافزون جامعه به حقوق IT و علاقه شخصی ام، مناسب است که علاوه بر کار و تحصیل در زمینه مدیریت IT ، در زمینه حقوق هم تحصیل کرده و مدرک دانشگاهی داشته باشم تا بتوانم به موضوعات مشترک این دو رشته (فعالیت های حقوقی مرتبط به IT) تسلط یافته و در این زمینه فعالیت کنم؟
    با سپاس پیشاپیش

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عالی است ولی باید به این حقیقت واقف باشید که اساس حقوق در دروس لیسانس ارائه می شود و نه در فوق لیسانس.

  33. مهنوش
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت آقای دکتر
    من کارشناسی حسابداری پیام نور با معدل ۱۶.۴۱ دارم . به تازگی ارشد در پردیس علوم تحقیقات نیشاور قبول شدم میخواستم بدونم مدرکش معتبر هست یا نه؟ آیا امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری داره یا نه؟ با کمال تشکر از زحمات جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تمام مدارک دانشگاهی فعلا معتبر است و می توانید در آزمون دکتری وارد شوید. انتخاب شدن شما در رقابت امر دیگری است.

  34. مصطفی
    پاسخ

    سلام
    استاد من دیبلم علوم تجربی هستم اما امسال کنکور انسانی دادم رشته کاردانی مدیریت بازرگانی قبول شدم ازبرج ۱۱همسال دانشگاه میرم ایا میتوام تغییر رشته بدهم .
    لطفاجواب کامل بدهید باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی بعید است. بهتر است از این کاردانی چشم بپوشید و در یک رشته خوب کارشناسی قبول شوید.

  35. الف
    پاسخ

    سلام
    شرمنده استاد فکر کنم سؤالم و خوب مطرح نکردم .من لیسانس حقوق دارم و از شاگردهای خود شما هستم منظورم این بود که در جامعه کنونی داشتن مدرک فوق لیسانس بدون دکتری تفاوتی با لیسانس دارد؟با توجه به اینکه ورود به مرحله دکتری را بسیار سخت کرده اند؟ دوم اینکه شما می فرمایید یک سال برای کنکور کارشناسی ارشد زمان کمی است؟ من سال آینده می خواهم درآزمون شرکت کنم.با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فوق لیسانس بدون دکتری خیلی این روزها مفید فایده نیست. یکسال فرصت خوبی است فکر کردم برای آزمون امسال برنامه ریزی می کنید.

  36. الف
    پاسخ

    باسلام خدمت استادعزیز وبزرگوارم
    بعداز گذشت ۵ سال از فارغ التحصیل شدن امسال می خواهم به خواست خداوهمراه با برنامه ریزی مطالعه برای ارشد سال آینده را شروع کنم چندتا سؤال از محضرتون داشتم.
    ۱- اولین چیزی که ذهنمو مشغول کرده تعداد دانشجوهایی است که بعداز کارشناسی ارشد به دلیل رقابت زیاد نتوانستن درآزمون دکتری قبول شوند.به نظر شما با این وضع تفاوتی می کند که لیسانس حقوق داشته باشم یا کارشناسی ارشد؟
    ۲-خودم به رشته حقوق خصوصی علاقه دارم به نظر شما برای شروع از چه درسی شروع کنم با توجه به اینکه فاصله زیادی بین مطالعه من افتاده است؟(حقوق مدنی- تجارت- آیین دادرسی مدنی- متون حقوقی- متون فقه)
    ۳-آینده کاری ادامه تحصیل دررشته حقوق خصوصی چگونه است ؟به نظر شما این رشته را بخوانم یا رشته های جدید مثل تجارت بین الملل و… را؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- مسلما فرق دارد چون پایه دروس یک رشته در دوره کارشناسی است. ۲- بنظرم خیلی وقت ندارید ولی مدنی را شروع کنید. ۳- باز امکان کار بیشتری نسبت به سایر رشته ها دارد.

  37. نیما
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، خسته نباشید
    من ترم آخر کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی هستم حقیقتش خیلی دوست دارم استاد دانشگاه باشم سوالی که دارم اینکه اگر دکتری رو توی یه دانشگاه در شهرستان (دولتی یا آزاد) بگیرم میشه در دانشگاه های تهران تدریس کرد؟ و اینکه کلاً تا ۵ یا ۶ سال دیگه وضعیت دانشگاه ها برای پذیرش اعضای هیئت علمی چطوره؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال این سالها آموزش عالی خیلی گسترش پیدا کرده است که این خود مستلزم جذب هیات علمی زیادی است ولی این روند به سرعت کند شده و در نتیجه جذب هیات علمی نیز طبیعتا کند خواهد شد به خصوص که دانشگاه های اصلی ممکنه واقعا خیلی سخت کسی را از ابتدا بپذیرند.

  38. عادل
    پاسخ

    ﺳﻼﻡ ﺟﻨﺎﺏ ﺍﺳﺘﺎﺩ
    ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺭﺷﺪ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ ﺭﻭ ﻣﯿﮕﺬﺭﻭﻧﻢ ﺁﯾﺎ ﺍﻣﯿﺪﯼ ﺑﻪ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺩﺭ ﻣﻘﻄﻊ ﺩﮐﺘﺮﯼ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﻫﺴﺖ ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چرا نه باید تلاش کرد.

  39. فاطمه حمیدی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    من فوق لیسانس مترجمی زبان دارم، دو تاسوال داشتم ازتون. اول اینکه آیا امکان ارایه یک مقاله در دو کنفرانس وجود دارد یا تقلب محسوب می شود؟ من تیرماه امسال مقاله ای را در یک کنفرانس بین المللی در مالزی ارایه دادم و مقاله در کتابچه همایش چاپ شد و دیروز ایمیل پذیرش همان مقاله در کنفرانس بین الملل دیگری که سال آینده در ایران برگزار می شود برایم آمده است آیا می توانم اصل این مقاله را برای این کنفرانس هم بفرستم؟ دوم اینکه مدت دو سال از در یک دانشگاه غیرانتفاعی برای هیات علمی اقدام کردم و سال گذشته نامه تاییدیه وزارت علوم مبنی بر تایید صلاحیت علمی من برای دانشگاه ارسال شده است اما دانشگاه تاکنون هیچ اقدامی نکرده است باید از چه طریقی اقدام کنم تا مشکلم حل شود؟ آیا مراجعه به وزارت علوم موثر است ؟ با تشکر بسیار فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- این وابسته به شرایط کنفرانس است. شما صادقانه به کنفرانس در ایران بگویید اگر قبول کردند چاپ می کنند. به هر حال یک کار واحد در دو جا اثر بدی می گذارد و شما باید در رزومه خود یکی را حتما حذف کنید. ۲- خود دانشگاه بهترین مرجع است.

  40. ا.ن
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    ممنون از اینکه با وجود مشغله های فراوان برای سوالات و راهنمایی کردن دانشجویان وقت میزارید و این واقعا از نظر من ارزشمندهستش.
    من تو رشته ایی دکترا میخونم که هم پژوهش محور هستش و هم هیچ گونه علاقه ایی بهش ندارم. مجبورم طرحهایی خیلی عادی در حد منطقه ایی و اونهم در راستای دستورات پژوهشکده انجام بدم. در حالی که در دوره ایی که روی تز فوق لیسانسم کار میکردم متوجه شدم که به ایمونولوژی خیلی علاقه مند هستم و ذهنم در این رشته بسیار خلاقتر هستش. بطوری که بعد از فارغ التحصیل شدن ۷ تا مقاله ISI با IF بالا و ۲ ثبت اختراع داشتم ولی به دلایلی مجبور شدم تو رشته ایی پژوهش محور که در همون دانشگاه راه اندازی شده بود ادامه تحصیل بدم و نتونم دنبال رشته مورد علاقه ام بروم (البته ۲ دوبار درمصاحبه رد شدم). الان هیچ ایده تحقیقاتی در مورد رشته تحصیلی ام ندارم ولی مملو از ایده های خوب در ایمونولوژی هستم. قبلا از تحقیق کردن روی طرحهایی که متناسب با علاقه ام بود خیلی لذت میبردم ولی حالا … . شاید بتونم بعدا هیئت علمی پژوهشی بشم ولی هیچ امیدی به پیشرفت در رشته تحصیلیم ندارم و این باعث شده دچار سردرگمی و کمی افسردگی بشم. هرچند تمام تلاشم رو برای موفقیت تو رشته تحصیلیم میکنم ولی باز هم حتی یک ایده تحقیقاتی خوب به نظرم نمی رسه. یک بار دیگه هم میخوام تو آزمون شرکت کنم و در صورت قبولی انصراف بدم. با توجه به اینکه ۳۱ ساله و متاهل هستم آیا به نظرتون در صورت قبولی ارزش داره که انصراف بدم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم اگر قبول شدی انصراف بده ولی قبل از قبولی انصراف نده که ممکنه قبول نشوی.

  41. mahsa
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد عزیز
    برادر من رشته اتاق عمل را در مقطع کاردانی گذرانده و الان در بیمارستان مشغول به کار است و الان بعد از ۲ سال که امید خود را برای قبول شدن در رشته تحصیلی خود از دست داده قصد دارد رشته حقوق ادامه تحصیل دهد. نظر شما استاد گرامی راجه به تصمیم برادرم چیست؟
    بهتر است در چه رشته ای ادامه تحصیل دهد؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است رشته خودش را بخواند.

  42. زهرا
    پاسخ

    اول سلام
    استاد از اینکه وقت با ارزشتان را در اختیار ما دانشجویان قرار داده اید سپاسگزارم راهنمائیهای شما مفید فایده برایمان بوده، امامن هم یه سوال داشتم که اگه راهنمائیم کنید ممنون میشم من دانشجوی دانشگاه آزاد در رشته مدیریت بازرگانی بین الملل در مقطع ارشد هستم که فقط پایان نامم مونده میخوام بدونم نظرتون راجع به کشور ترکیه برای ادامه تحصیل چیه البته تا حدودی به زبان ترکی استانبولی تسلط دارم و به تدریس هم علاقه زیادی دارم اینم بگم معدلالف دانشگاه هم هستم با تشکر از لطفتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، توصیه نمی کنم که شما در کشورهای در حال توسعه درس بخوانید. همین ایران خودمان از آنها خیلی بهتر است.

  43. ص-ف
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    من کارشناسی زبان انگلیسی و ارشد حسابداری با معدل ۱۹/۱۶ و ۴ مقاله ISI در زمینه حسابداری دارم که حتی مدیر گروه مربوطه یک مقاله هم نداره!!!! و دارم تو یکی از دانشگاههای سما تدریس می کنم الان هیات علمی دانشگاه آزاد در پیش است و این واحد نیاز دارند آیا امکان موفقیت بنده وجود داره؟با توجه به اینکه در ضوابط دانشگاه غیر مرتبط بودن مطرح نشده لطف می کنید بنده رو راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم که در دانشگاه آزاد این مسئله خیلی مشکل زا باشد به خصوص که رزومه شما نیز قوی است.

  44. ldkh
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من پیام نور ساری رشته ادبیات انگلیسی میخونم روز ۱۶ دی من امتحان ۴ واحدی دادم و پاسخ نامه من که عکس دار بود گم شده بود و نتونستن مراقبا پیدا کنن در آخر که یک ساعت از امتحان گذشته بود یک پاسخ نامه بهم دادن که بدون عکس بود و من همه ی مشخصات را در برگه پاسخ نامه پر کردم و در قسنت پایین تایید کردم حضور در امتحان داشتم ولی امروز وقتی رفتم تو سایت نوشته غایب در امتحان در صورتی که من امتحان دادم و خودم بعد از امتحان به مخزن امتحانات رفتم و در لیست امضا هم عکسم نبود مراقب گفت اشکالی نداره پایین عکس های دانشجویان اسم و شماره دانشجویی و امضا بزن که من هم امضا زدم و هم نوشتم حالا نمیدونم چیییییییییییکار کنم؟ پاسخ نامه من تصحیح میشه؟حقم این نبود چون تقصیر از من نبود.ممنون میشم راهنمایی ام کنین خیلی استرس دارم متشکرم استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نگران نباشید و پیگیری کنید حتما جواب می دهد. این نوع اشکالات بروز می کند که شما می توانید حلش کنید.

  45. علیرضا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر..دانشجوی ارشد حقوق هستم..وضعیت زبانم خوب نیست.ولی احساس نیاز شدید به زبان انگلیسی و فرانسه میکنم..به نظرتان برای یادگیری این دو زبان همزمان از کلاسهای آموزشگاه استفاده کنم؟باتوجه به وقت زیادی که صرف دانشگاه رفتن و تحصیل میکنم واقعا فرصت زبان آموزی ندارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دو زبان را با هم نخوانید. سعی کنید روی یک زبان تمرکز کنید. پیشنهاد اینجانب زبان انگلیسی است.

  46. محمد
    پاسخ

    سلام
    استاد
    دانشجوی ارشد ح.ت.بین الملل پردیس قم هستم فرمودید انگلیسی بخوانم این کار را میکنم باتوجه به اشناییم با عربی و ترکی استانبولی ایا تسلط در این دو زبان اخیر را راهگشا و کاربردی میدانید؟ برای من بسیار راحت است که به اندو زبان مسلط شوم
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال هرچه شما زبان بیشتری بلد باشید خود یک امتیاز است ولی باید مراقب باشید که وقتی که برای این کار می گذارید ارزشش را داشته باشد.

  47. مهرداد دالانی ویجویه
    پاسخ

    استاد ارجمند سلام و درود بنده را پذیرا باشید .
    وکیل دادگستری و دانشجوی ترم آخر حقوق جزا و جرمشناسی پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران هستم ، پایان نامه ام در خصوص جرائم مختص صنعت نفت انتخاب کرده ام با توجه به اینکه عمده درآمد نفت و دارائی سهل البیع کشور طی صد سال گذشته از صنعت نفت بوده اما در زمینه جرائم مخصوص و مختص آن در کشور کار چندانی صورت نگرفته است (هرچند در دنیا هم جز چند جلد کتاب و مقاله تا سال ۲۰۰۵ مطلب جدیدی نیافتم ) و به همین نسبت منابع مکتوب چندانی (لااقل به زبان فارسی ) در دسترس نیست آیا امکان دارد منابعی در این خصوص به من معرفی بفرمایید و یا مهمتر از آن آیا میتوان سوالاتم را مطرح و از شما مشورت و راهنمایی بگیرم . فعلا در حال بررسی سیاست جنایی و کیفری نظام حقوقی ایران در حوزه نفتم و شدیدا نیازمند اطلاع از منابع کاربردی و نظری در این خصوصم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک مجموعه چهار جلدی توسط شرکت ملی نفت ایران منتشر شده که کلیه قوانین و مقررات قبلی و حاضر مربوط به نفت را در بردارد که می توانید به آن مراجعه کنید.

  48. دانشجوی دوره کارشناسی
    پاسخ

    با عرض سلام

    استاد عدم نفوذی که در ماده۲۰۰ قانون مدنی اومده به معنیه بطلانه یا عدم نفوذ به معنیه خاص چون من متوجه منظور ماده نشدم در قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی هم صحبتی ازش نشده

    با تشکر استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام عدم نفوذ در ماده ۲۰۰ قانون مدنی به معنای عدم تأثیر است که با توجه به مواد دیگر قانون مدنی از جمله ماده ۷۶۲ قانون مدنی به معنای بطلان است.

  49. yari
    پاسخ

    آقای دکتر خیلی ممنونم از لطفتون و وقتی که برای پاسخگویی به سوالات دانشجویان اختصاص می دهید.
    من سال آخر کارشناسی ارشد شهرسازی ام و لیسانسم معماریست.
    با توجه به اینکه احتمال میدهم دکتری قبول نشوم به این زودیا
    ترجیح میدهم در یک رشته کاربردی مثل نقشه برداری مجددا لیسانس بگیرم(پیام نور،آزاد)
    نظر شما چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      با خواندن مجدد لیسانس خیلی موافق نیستم.

  50. ناصر
    پاسخ

    سلام
    دانشگاه علمی کاربردی جهت تدریس، می بایست کارت مدرسی اخذ کرد.
    که نیازمند داشتن و اتمام مدرک ارشد است؟
    شما اطلاع دارید که در صورت داشتن مدرک ارشد برای گرفتن کارت مدرسی آیا نداشتن پایان خدمت مشکل ساز است؟
    (یعنی در فرصت ۱ ساله اعزام باشم و یا در حین خدمت باشم)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به سایت آن مراجعه کنید. ظاهرا برای کارت مدرسی نیازی نیست ولی مشغول شدن در هر کاری مستلزم معلوم بودن وضعیت نظام وظیفه است و نه الزاما داشتن پایان خدمت.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *