سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. عباس
    پاسخ

    با سلام و احترام. بعد از مطالعه یادداشتهای داخل سایبتتون، یه سوال برام پیش اومد که چطوری اوایل توو استرالیا تونستین بدون اینکه به زبان مسلط باشین با دانشگاه و اساتید ارتباط برقرار کنید؟ چطوری از روی منابع انگلیسی رساله دکتری نوشتین؟ ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اول مشکل داشتم ولی شب و روز زحمت کشیدم تا بر این مشکل فائق شدم. علاوه بر اینکه شش ماه کلاس زبان رفتم، افراد زیادی به ام کمک کردند که زبان خودم را تقویت کنم از جمله یک پیرمرد مجرد انگلیسی که در همسایگی ما بود و یک معلم خصوصی زبان که در طول تحصیل تحت تعلیم وی بودم.

  2. کوروش
    پاسخ

    سلام اقای دکتر . من واسه ارشد میخوام یه رشته ای بخونم که وقتی وکیل شدن کمکم کنه. به مباحث قتل و کلا حقوق علیه اشخاص علاقه ندارم ولی جرایم اقتصادی و علیه اموال علاقمندم. واز یه طرف به حقوق مدنی سنتی بی علاقه هستم ولی مسایل حقوقی پیمانکاری و گمرک را دوست دارم. بنظرتون با این معجون فکری چه گرایشی در ارشد برام خوبه؟ البته حتما هم میخوام شغلم وکالت باشه نه فقط مشاوره فوقش ده درصد مشاو ره مررسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق جزا یا حقوقی خصوصی بیش از سایر گرایشها در وکالت موثر است.

  3. مرتضی
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام خدمت استاد فرهیخته حقوق. جسارتا استاد بنظر شریفتون چه عواملی در موفق شدن وکیل در گرفتن پرونده و مشتری تعیین کننده هست ؟ یا بصورت دیگر چجوری یه وکیل تازه کار ولی بشدت باسواد بتونه با سایر همکارهای قدیمی و جا افتاده در این کار رقابت کنه؟ خواستار بهترین ها برای شما از پروردگار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اطلاعات تخصصی از یک موضوع مثل منابع طبیعی یا قراردادهای پیمانکاری ۲- ارتباط با کسانی که به شما پرونده ارجاع کنند ۳- حسن سابقه شما در پرونده های قبلی. اینها مثبت ها هستند اما منفی ها: ۱- زد و بند ۲- ….

  4. shirin FN
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    آقای دکتر ، بنده فوق لیسانس مدیریت بازرگانی بین الملل هستم و می خواستم که دوباره برای کارشناسی ارشد کنکور بدم ، فقط اینکه بین دو رشته شک دارم ، اگر لطف کنید راهنماییم کنید ،
    ۱- رشته حقوق تجارت بین الملل
    ۲- حقوق اسناد و قراردادهای تجاری

    از شما تقاظا داشتم که رشته ای که کاربردی تر است را معرفی کنید ، البته من هدفم کار در گمرگ است

    ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولی بهتر است. ولی توصیه می کنم به جای ارشد، لیسانس حقوق بخوانید که مفیدتر و کارآمدتر است.

  5. رضا
    پاسخ

    سلام من لیسانس مترجمی زبان از دانشگاه پیام نور دارم میخواهم ارشد حقوق بخونم چه گرایشی بهتره ؟ایا با ارشد حقوق میتونم وکالت ازمون بدم ؟ دکترای حقوق چی ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون نمی توانید در آزمونهای وکالت و قضاوت شرکت کنید و فرصت بسیار کمی برای کسانی است که لیسانس حقوق ندارند، بهتر است لیسانس حقوق بخوانید تا فوق لیسانس. من نمی دانم چرا بعضی ها دوست دارند بدون لیسانس یک رشته، مراحل عالی آن رشته را طی کنند!

  6. fateme
    پاسخ

    سلام؛وقت شمابخیرباشه؛ سوالم اینه که من که دیپلم تجربی هستم میتونم به رشته وکالت تغییر رشته بدم؟؟ امکان آزمون وکالت دارم؟ یا باید کنکور انسانی بدم بعد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عمده دانشگاه ها در رشته حقوق از علوم انسانی دانشجو می پذیرند ولی برخی از دانشگاه ها از علوم ریاضی و علوم تجربی هم دانشجو می گیرند که تعداد کمی هستند و می توانید نام آنها را از دفترچه کنکور استخراج کنید. بدون ازمون هم البته هست.

  7. کرم نیا
    پاسخ

    سلام استاد..خانمی ۳۵ساله ام..دیپلم ریاضی داشتم اما کنکور انسانی شرکت کردم و ادبیات قبول شدم.ارشد ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی گرفتم..۶سالی است شغل کارمندی با استخدام پیمانی دارم.چون نهادی که در آن کار می کنم فقط دکترای مرتبط باشغل را در حکم اعمال می کند..گرفتن دکترای ادبیات درحکم اعمال نمیشود و با توجه به بیکاری که دراین رشته است.بیداد می کند.از طرفی هم امکان گرفتن دکتری در رشته مرتبط با شغلم راهم ندارم وابتدا باید ارشدآن رشته را بگیرم.که البته چندان علاقه ای ندارم.تصمیم داشتم ارشدحقوق بخوانم و در آزمون های وکالت و ….شرکت کنم.که امکان پذیر نیست و باید لیسانس حقوق یا فقه و مبانی و یا سطح دو حوزه داشت.به نظرتان چکار کنم لیسانس حقوق بگیرم یا باتوجه به شاغل بودنم از طریق حوزه اقدام کنم که البته هر دو راه زمان زیادی را می طلبد…لطفا راهنماییم بفرمایید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر علاقه به کارهای حقوقی دارید، خب لیسانس حقوق را شروع کنید ولی بدانید که هر کس لیسانس حقوق داشته باشد، الزاما نمی تواند وکیل شود و امتحان سختی را باید پشت سر بگذارد که ممکن است از بیست تا سی نفر فقط یک نفر قبول شود.

  8. کمال مصطفی پور
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    و تشکر برای وقتی که صرف میفرمایید و نظرات رو میخونید.
    به نظر شما با رتبه ۷۳ و نمره۴۴۶۷ شانس دعوت به مصاحبه برای حقوق عمومی روزانه دانشکاه شیراز رو دارم یا خیر؟
    ممنون و متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش برای مصاحبه روزانه است ولی قبول شدن ممکن است خیلی نباشد.

  9. نسترن. م
    پاسخ

    با سلام و احترام.
    آقای دکتر ممنون میشم به این سوالم پاسخ بدهید.
    من لیسانس ریاضی و فوق لیسانس ریاصی از دو دانشگاه دولتی کاشان و صنعتی رو دارم البته سال ۹۲ فارغ التحصیل شدم و بنا به دلایلی از سال ۹۲ تا به امروز مشعول به کارهستم انهم کاری که اصلا ربطی به رشته تحصیلی خودم نداره.
    خیلی وقته که دلم میخواد تحصیلاتم رو ادامه بدم و درمقطع دکتری درس بخونم اما نه رشته تحصیلی خودم . با توجه به بازار کار دوست دارم یا صنایع و یا مدیریت رو بخونم. آیا اصلا چنین امکانی وجود داره؟
    ایا امکان قبولی برای من در این دو رشته وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم با دکتری مورد نظرتان، فرصت شغلی پیدا کنید.

  10. زهره
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من ارشد علوم سیاسی دارم برای دکتری چه رشته ای به جز علوم سیاسی را میتوانم ادامه بدهم؟
    اشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به دفترچه ازمون دکتری مراجعه کنید و تمام رشته ها را مطالعه کنید. می دانم که مدیریت می توانید شرکت کنید.

  11. مصباح
    پاسخ

    اقای دکتر مصباح هستم دو روز پیش ایمیل دادم در مورد اپارتمانی ۵۰ میلیون مونده وبرای تنظیم سند فروشنده با من خریدار همکاری نمیکنه,مگه میشه کسی از پول بدش بیاد,ضمنا اگه مبایعنامه دستی بصورت صوری تنظیم کنند با امکانات امروزی وتشخیص خط وزمان تنظیم,قابل شناسایی واحراز میباشد,باراهنمایی هاتون ما را از نگرانی رها کنید,ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معامله صوری به معامله ای اطلاق می شود که فرد در فروش قصد جدی نداشته است. معمولا این امر زمانی بروز می کند که کسی برای فرار از مقررات قانونی، ملک خود را به نام یکی از بستگان یا دوستان نزدیک خود می کند بدون اینکه ثمن معامله رد و بدل شود یا ملک تحویل گردد و یا برنامه ای برای تحویل ملک به خریدار مد نظر باشد. سایر موارد معامله صوری نیست.

  12. امید
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرانقدر …من امسال دکتری مدیریت قرداد نفت و گاز شرکت کردم متاسفانه با کمال ناباوری دیدم نه تنها ظرفیت در این رشته افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش پیدا کرده است مثلا دانشگاه علامه که هر سال ۱۰ نفر پذیرش داشت امسال بطور کل حذف کرده و پذیرش رو فقط به دانشگاه امام صادق داده اند که شرایط پذیرش در اونجا هم دارای شرایط خاص است مثل آزمون معارف ،تافل و… دلیل استقبال نکردن سایر دانشگاهها از این رشته چیست چرا سایر دانشگاهها پذیرش ندارن من امسال رتبه خوبی کسب کردم ولی متاسفانه بطور کل نا امید شدم…لطفا راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره پیدا کردن استاد برای این رشته های نوظهور سخت است و من هم خودم متوجه نشدم که این رشته ها به چه دردی می خورد.

  13. علی
    پاسخ

    سلام استاد محترم با ارزوی طول عمر همراه با شادکامی برای شما و عزیزانتان. استاد من اول های کاراموزی وکالتمه. من از وکالت انتظار میلیاردر شدن دارم در ضمن ۲۵ سال دارم. کارشناسیم از دانشگاه تهران. راهنمایی خاصی برام دارین به ارزوم برسم؟ مرررسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من اگر بلد بودم، چاره خود می کردم که میلیاردی پول در بیارم نه اینکه بشینم به سوالات عجیب و غریب شما پاسخ دهم. در این بساط چنین متاعی پیدا نمی شود جانم.

  14. مصطفی
    پاسخ

    سلام استاد . با رتبه ۳۲۱ دکتری حقوق خصوصی دوره روزانه امکان قبولی وجود داره؟ ۱ مقاله و ۳ سال سابفه تدریس دانشگاه ازاد هم دارم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم.

  15. شاگرد
    پاسخ

    با سلام جناب پروفسور شیروی. بنده لیسانس حقوقم بنظرتون ارشد گرایشهای اقتصادی حقوق را بخونم در مسایل جزایی و حقوقی و اداری مربوط به مسایل مالی متخصص میشم؟ یعنی هم مشاوره بدم هم وکالت با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر یه ارشد می گیرید. خیلی توقع اتان را زیاد نکنید که بعدا که تأمین نکند، نارحت شوید.

  16. Taher
    پاسخ

    سلام استاد…
    بابت پاسخگویی و وقتی که سالهاست می گذارید خیلی ممنونم، خداوند به شما سلامتی بده ان شاء الله.

    دو سوال در رابطه با چاپ کتاب دارم؟ سهم نویسنده چند درصد می تواند باشد و آیا بعد کسب مجوز امکان اضافه کردن مبحث در همان راستای مطالب پیشین وجود دارد؟ با توجه به موارد زیر…

    ۱- نشر حقوقی معتبری است و هزینه ای بابت چاپ دریافت نمی کند ولی سختگیری لازم دارد. (البتّه تأیید نهایی نشده و إن شاء الله مورد پذیرش نهایی قرار بگیره)

    ۲- من کارشناس ارشد بیش نیستم البتّه از تهران و بهشتی فارغ التحصیل شدم.

    ۳- موضوع میان رشته ای و هر دو بخش جذاب است و کتاب که پیش تر پایان نامه بوده خوانندگان قابل توجهی داشته و البتّه کتاب خیلی کاملتر از نسخه خام پ.ن است. اگر چه تضمینی نیست که از کتاب هم همانگونه استقبال شود.

    ۴- تنها کتاب در ایران در این رابطه است، و کتاب حتّی با ترجمه انگلیسی هم احتمالاً مخاطبانی خواهد داشت چون مطالب بسیار پراکنده به زبان اصلی را انسجام بخشیده و مطالبی اضافه تر هم دارد.

    ۵- دو سال و متوسط روزی هفت هشت ساعت وقت گذاشم. طبعاً دوست دارم در حدّ زحماتم هم نتیجه مادی و هم معنوی را ببینم.

    با این اوصاف رفته، منتظر پاسخ شما می مانم. ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- سهم مولف بستگی به توافق با ناشر دارد که اگر پیش بینی شود که کتاب خوب فروش خواهد رفت، ممکن است بین ۱۰ تا ۱۵ و در موارد استثنایی ممکن است تا ۲۰ درصد پشت جلد به مولف تعلق گیرد. ناشران معمولا کتب افرادی که اولین کتاب خود را منتشر می کنند، به راحتی نشر نمی دهند و یا پول می گیرند و اگر مجانی هم منتشر کنند حق تألیفی به مولف نمی دهد و البته مولف هم معمولا ناراحت نیست. ۲- پس از اینکه کتابی چاپ شد، اگر بخواهد به چاپ دوم و بعدتر برود، خب مولف می تواند اصلاحات یا تکمله ای به آن بزند.

  17. مرتضی
    پاسخ

    با سلام و عرض تبریک عید و ارزوی سلامتی برای شما و خانواده محترم. استاد بنده کارشناسی و ارشد را در دانشگاه تبریز تموم کردم. ارشدم حقوق دادرسی اداری . برای وکالت اماده میشم امسال. ایا در حال حاضر این رشته که شاخه اصلی حقوق عمومیه وکاربردی شده عمومی میشه گفت در دادگاهها پرونده های مرتبط با موضوعاتشو بصورت خوب داره؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با همان لیسانس حقوق شما کار می کنید و یک ارشد هم دارید که به هر حال باعث بالا رفتن سطح علمی شما شده است ولی بنا نیست که از این ارشد حالا معجزه ای برای شما اتفاق بیفتد.

  18. سحر۷۷
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من ترم ۷ رشته علوم قرآن و حدیث هستم دوست دارم برای ارشد و دکترا فقه و مبانی حقوق اسلامی بخونم؟بنظر شما این مدرک برای کار و آینده شغلی مناسبه یا رشته خودم رو ادامه بدم لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم خیلی امکان کار در این رشته ها نیست مگر اینکه از لیسانس حقوق یا فقه و مبانی بخوانید.

  19. حسبن
    پاسخ

    با عرض سلام. می خواستم بدونم اگه در آزمون ارشد جزا رتبه حدوداّ ۱۰۰ بیارم کدوم دانشگاه می تونم قبول بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع ندارم. فکر کنم بیشتر امکان نوبت دوم باشد.

  20. کمال
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر بزرگوار. در جواب سوالی فرمودید رشته حقوق مالی اقتصادی بیشتر برای مشاوره هست و جزا برای پرونده های کیفری اقتصادی خوبه. عرض من اینه که ایا جزا که بیشتر سنتی و کلاسیک هست و مثلا راجع به پرونده های اقتصادی چند واحد در جزا اصلا درس هست؟! در حالی که در مالی اقتصادی دو واحد جزای اقتصادی هست و سایر مطالب هم راجع به پرونده های اقتصادی هست مثل حقوق بانکی و ضمانتنامه های بانکی و بررسی پرونده های اقتصادی در دیوان ها در درس سمینار. در ثانی همه پرونده ها که کیفری نیست مثلا به منظرم پرونده های شهرداری و مسولیت مدنی دولت و …. در جزا چیزی توش نیست بیشتر فقط عنوان داره جزا و همه در حقوق مالی اقتصادیه حتی غنی تر از حقوق خصوصی. ثالثا الان دیگه زمان تک رشته ای بودن یه گرایش گذشته. مثلا در یکی از پرونده های اقتصادی یه قاضی را بردن پژوهشکده بانکی تا اصطلاحات بانکی یاد بگیره چون پرونده ها الان یه کلاهبرداری ساده یا یه طلب مشهدی غلام از کربلایی چراِغعلی نیست بلکه پرونده ها پیچیده و حساسه و وکیل باید وسیع الاطراف باشه در موضوعات. احتمالا من سوالمو در قبل از شما اشتباه پرسیدم. استدعا دارم نظر بنده را مورد اصلاح یا تایید قرار دهید تا استفاده کنم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متوجه منظورتان نمی شوم. وکالت بیشتر به اعتبار، روابط و توانایی شما بستگی دارد تا اینکه در ارشد چه خوانده اید. اگر می خواهید در پرونده های کیفری ورود پیدا کنید ترجیح آن است که حقوق جزا بخوانید ولو اینکه موضوع پرونده ها جرایم اقتصادی باشد.

  21. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده دارای مدرک لیسانس علوم اجتماعی وبا۱۵سال سابقه کارمند آموزش وپرورش ودرمقطع ابتدایی مشغول هستم و۳۳ سال سن دارم .خیلی سر درگم هستم موندم که ارشد ودکترای رشته مشاوره خانواده را بخوانم یا هردومقطع روانشناسی بالینی را ،که دومقطع پشت سرهم مرتبط باشندجهت گرفتن مجوز،که البته میدونم خیلی زمان براست،ویا لیسانس حقوق رابگیرم تادرآزمون وکالت شرکت کنم وازآموزش وپرورش استعفا بدهم درواقع هدفم ازاین کارهابه خاطرمقوله مالی و کسب درآمد بیشتراست . به نظر جنابعالی بااین سن کدام یک مناسب است؟ یااصلا میشه به هدف رسید؟لطفا راهنمایی کنید آقای دکتر واقعا موندم که چیکارکنم.خیلی ممنون .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر چه می خواهید بخوانید باید از ابتدا شروع کنید لیسانس آن را بخوانید.

  22. شیدا
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر.
    آقای دکتر من لیسانس مهندسی برق از دانشگاه سراسری دارم البته با معدل ۱۳ که زیاد خوشایند نیست،چون همون سال دوم فهمیدم من علاقه ای به این رشته ندارم، ولی بخاطر اینکه خیلی برا کنکور زحمت کشیده بودمو روزانه بودم حماقت کردمو با بی میلی ادامه دادم. یکسال بعد از فارغ التحصیلی تو یه اداره دولتی بصورت شرکتی(قرارداد با پیمانکار) و با حقوق قانون کار شرو بکار کردم و کارمم ربطی به رشتم نداشت. بخاطر اینکه تو اکثر آزمونای استخدامی برا پست من رشته حسابداری برمیداشتن و تو رشته خودم مخصوصا برا خانم امیدی بکار نبود رفتم و یه کاردانی به کارشناسی حسابداری از دانشگاه علمی کاربردی شهر خودمون گرفتم.فعلا هم سر همون کارم تو شهر کوچیک خودمون با همون شرایط و رسمی نیستم. استاد ولی موقعیت فعلیم اصلا برام راضی کننده نیست،روحمو ارضا نمیکنه. این اون جایی نیس که میخواستم باشم.در ضمن متاهلم و ۲۷ سالمه.بتازگی خواهر ۱۹سالمم پزشکی قبول شده و من همش خودمو با اون مقایسه میکنم، به آینده ای فکر میکنم که بچه های اون مرفه ترن و مامانشون دکتر ولی من نهایتا شاید شاید یه کارمند. تو خونم که هربار والدینم اونو دکتر صدا میزنن حساسیت من بیشتر میشه. دکتر یه مدتم به مهاجرت فکر میکردم ولی دیدم از لحاظ روحی شاید نتونم اونهمه فشار و تحمل کنم. شروعه یه زنگی به فرهنگ جدید و دوری از وطن و سختیای خاصی که اونجام برا خودش داره و همسرمم زیاد مایل به رفتن نیس برا همین علیرغم اینکه زبانم در حد عالی هست صرفنظر کردم.دکتر بنظرتون تو این سن و موقعیت برام دیر نیست بشینم برا کنکور تجربی بخونمو زورمو برا دندون پزشکی بزنم یا نه وقتمو و ذهنمو درگیر اینا نکنمو برا ارشد مدیریت مالی با رتبه خوب برا دانشگاه تهران سعیمو بکنم(احساس میکنم تهران برا پیشرفت ظرفیتش بیشتره) یا نه همون مهاجرتو پیگیر باشم؟ شما هم تو محیط دانشگاه هستین هم کار تجاریو هم مهاجرتو داشتین(تلفیقی از تجربه و دانش) ممنون میشم اگه مفصل راهنمایی کنین منو.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر کس باید خودش را با خودش و موقیعت و شرایط خودش مقایسه کند. بلاخره اگر شما فرصتهایی را از دست داده اید باید اول آن را بپذیرید که دیگر مثل خواهر ۱۹ ساله اتان نیستید. پس همه برنامه ها را با لحاظ متأهلی داشتن فرزند و سن خودتان باید بگیرید.

  23. فرزاد
    پاسخ

    سلام استاد ممنونم واسه راهنماییتون…ی سوال داشتم من ۳۰ سالمه و آلمان زندگی مکنم ۴ سال وتسلط کامل تو زبان دارم من مهندسی سیالات ایران خواندم از دانشگاه دولتی و مدرک مهندسی من اینجا تایید شد اما متاسفانه شغلی که به رشته ام بخوره وخوب باشه نیست تصمیم گرفتم رشته پرستاری بخونم اینجا و اطلاعاتی که گرفتم ۳ ساله تمام میشه و اینجا بازار کارش عالیه به نظر شما تصمیم درستی گرفتم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله خوب است.

  24. شیدا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من لیسانس مهندسی برق از دانشگاه دولتی دارم،همون سال دوم فهمیدم که علاقه به برق ندارم ولی ادامه دادم . بعد از اتمام و گرفتن لیسانس یه حسابداری کاردانی به کارشناسی خوندم تو دانشگاه علمی کاربردی.الان یه جای دولتی بصورت شرکتی(طرف قرارداد با پیمانکار) کار میکنم و حقوق قانون کار میگیرم.متاهلم هستم. آقای دکتر من انرژی و هوشم بالاس، این موقعیت و کار منو از لحاظ روحی ارضا نمیکنه ،مخصوصا که خواهرمم امسال پزشکی قبول شده و من همش تو ذهنم میگم ۱۰ سال دیگه اون دکتره هم وضع ئمالیش بهتر از منه و هم موقعیت اجتماعیش. تو خونوادم که همه دارن از الان دکتر صداش میزنن منو بیشتر عذاب میده.دوس ندارم در آینده اگه بچه ای داشتم از بچه های خالش زندگی پایینتری داشته باشن.سردرگمم شدیدا، بنظرتون ارشد مدیریت مالی برا رتبه تک بخونم به صلاحه تو این سن؟ یا نه بشینم از اول برا کنکور تجربی بخونمو برا دندونپزشکی تلاش کنم؟؟ لازم به ذکره که ۲۷سالمه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما هم برگردید پزشکی بخوانید یا خودتان را با کسی مقایسه نکنید. ارشد هم خیلی معجزه نمی کند.

  25. کمال
    پاسخ

    سلام اقای دکتر. بنده لیسانسم حقوقه. ارشدم مالی اقتصادی. هردو از دانشگاه ازاد. برای وکالت اماده شدم. بنظرتون دکترا بعدا بخونم ایا جزا بخونم خوبه؟ واسه این ارشد جزا نخوندم چون فکر کنم ارشد جزا چیز زیادی بیشتر از موارد خوانده شده در لیسانس را بهم نده. ولی دکترای جزا هم اسم داره برای یه وکیل و هم وهم ترکیبش با گرایش ارشدم فکر کنم علمی تر کنه کارهای وکالتی دادگاهی منو. بنظرتون تصمیمم واقع بینانه هست یا پیشنهاد دیگه ای دارین. با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی گرایشهای حقوق در میزان درآمد شما نقش ندارد. آنچه که بیشتر اهمیت دارد این است که بیشتر دوست دارید در چه زمینه ای کار کنید و آینده خودتان را در آن مسیر بیندازید.

  26. مهردادالیکایی
    پاسخ

    باسلام عرض ادب
    ضمن تبریک سال نو درصورت امکان بنده را درخصوص موضوع پایاننامه
    “مطالعه تطبیقی قواعد حاکم بر فعالیتهای معدنی در نظام حقوقی ایران استرالیا و امریکا”
    راهنمایی بفرمایید.
    باسپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این موضوع از جهت «قواعد حاکم» بسیار کلی است و از جهت قلمرو تطبیق هم «ایران، استرالیا و امریکا» بسیار گسترده است. بهتر است موضوع مشخصی از معادن مثل حقوق و تعهدات دارنده پروانه بهره برداری را در حقوق ایران و استرالیا انتخاب کنید.

  27. علیرضا
    پاسخ

    عرض سلام و خسته نباشید و سپاس بابت وقتی که جهت پاسخ به سوالات میذارین .من یه تقاضا داشتم به عنوان یه دانشجو که اگر امکانش هست یه دوره اموزش قرارداد نویسی برای دانشجویان تجارت بین الملل بذارین تا بتوانیم از تجربیات شما استفاده کنیم مطمئنا استقبال دانشجویان رو به همراه داره با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشغله ها اجازه نمی دهد والا خیلی نیاز است که جوانان بتوانند از تجربه صاحبان تجربه استفاده کنند.

  28. ستایش
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من ارشد حقوق خصوصی دارم برای دکتری میتونم روانشناسی بخونم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید.

  29. زری
    پاسخ

    سلام من لیسانس ادبیات عربی دارم میتونم واسه ارشد مامایی بخونم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یعنی بدون لیسانس مامایی ارشد بگیرید با آن می خواهید چه کاری انجام دهید؟ مگر با ارشد آن شما صالح برای کارهای تخصصی مامایی خواهید شد. اینکه از جهت مقررات اشکالی ندارد که شما در ارشد مامایی شرکت کنید، شما را گول نزند. این مدراک به درد نمی خورد فقط پول و جوانی شما را نابود می کند.

  30. نادر
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب خدمت جناب اقای دکتر. استاد بنظرتون برای پرونده های کیفری افراد برای انتخاب وکیل به چه چیز توجه‌میکنند؟ مدرک تحصیلی دکترا مهمه در کیفری؟ دوما پرونده های با حق الوگاله کلان در کیفری معمولا کدوم پرونده ها هستن با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیشتر به سابقه و ارتباطات شما بستگی دارد تا صرفا به مدرک. به نظرم وکیل وکیل است چه با لیسانس چه با ارشد یا دکتری. کمتر کسی است که به صرف مدرک شما را بر رقبیان شما ترجیح بدهد. البته استاد دانشگاه بودن یا سابقه قضایی داشتن خب می تواند کمک کند. پرونده های قتل، جرایم اقتصادی، قاچاق و امثال آن بیشتر امکان دریافت حق الوکاله زیاد وجود دارد.

  31. نسیم
    پاسخ

    سلام.من دیپلم انسانی دارم ولیسانس حسابداری.ولی بیکارم فعلا.
    وعلاقه زبادی ب رشته مامایی وپرستاری دارم.
    ممکنه بتونم برای ارشدم یکی ازاین رشته ها رو بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با ارشد این رشته ها که فرصت شغلی پیدا نمی کنید. از ابتدا آنها را بخوانید.

  32. نیما
    پاسخ

    استاد سلام

    ۱. میخواستم بدونم کسی که رشته داوری حقوقی میخونه، اول وکیل شده و در یک یا دو رشته تخصص پیدا کرده و حالا داوری میکنه؟ یعنی در عمل و فارغ از کاغذ، به کسی که تحصیلات و پروانه وکالت و تجربه نداره که کسی مراجعه نمی کنه؟ درست عرض میکنم؟

    ۲. وکلایی که الان در دفاتر حقوقی معتبر منطقه یا جهانی کار می کنند کارمند که نیستند درسته؟! عرف حقوق اونها در حداقل منطقه خلیج فارس یا هرجایی که اطلاع دارید به چه صورت و چند درصد از اون پرونده هست؟ مثل پرونده های حقوقی ایران هست؟

    ۴. تا اونجایی که دیدم داوران منطقه ای همشون وکیل آمریکا و اروپا و فارغ التحصیل دانشگاههای بزرگ و حداقل یک زبان اضافه بلد بودن حالا بماند که بیشترشون حداقل سه زبان.
    بنظر شما با وکالت ایران و گرفتن ارشد و دکترا در خارج میشه به جایی رسید در زمینه تجارت بین الملل یا نفت و گاز؟ یعنی لازمه که لیسانس رو از یک کشور خارجی داشت یا با ارشد و دکتری میشه هم سطح اونها شد یعنی ماهیت کار اقتضای دونستن لیسانس رو میکنه در زمینه حقوق بین الملل یا نفت و گاز ؟

    ۵. اگر خیر بنظر شما ارزش مدرک ما در مقابل مدرک لیسانس حقوق کشورهای دیگه مثل مثلا آلمان که موضوعی هست تا چه حدیه؟

    اینها موضوعاتی بوده که جالب بوده برام و خیلی ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- داور می تواند حقوقدان یا غیر حقوقدان باشد و نیازی نیست که حتما درس داوری خوانده باشد. درس داوری برای آشنایی با نحوه رسیدگی به یک پرونده از طریق داوری است ولی رأی دادن منوط به تسلط بر موضوع است. مثلا اگر شما در مورد اختلاف در خرید یک فروند هواپیما داوری کنید، باید برای دادن رأی در آن موضوع به قرارداد خرید و فروش هواپیما و عرفهای رایج آن تسلط داشته باشید و صرف خواندن درس داوری کفایت نمی کند. ۲- داور می تواند کارمند باشد یا نباشد. ۳- اگر داوری سازمانی باشد، حق الزحمه وکیل تابع مقررات آن سازمان است در سایر موارد به توافق طرفین است. ۴- بلاخره کار بین المللی نیاز به آشنا بودن به زبان و مسائل بین المللی دارد و تحصیل در دانشگاه های خارج به این امر کمک می کند. ۵- مدرک یک عامل تأثیر گذار کوچکی در ارجاع اختلافات به شما به عنوان داور است. بیشتر به تجربه و دانش شما بستگی دارد.

  33. سارا
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی
    من دکتری تخصصی حقوق هستم که تازه دفاع از رساله کردم
    و دریافت اکسپت مقاله از روی از مجلات معتبر اسکوپوس برای دریافت مجوز پژوهش(مجوز دفاع) توسط یکی از موسسات مقاله نویسی شریفیار برام گرفتند و به دانشگاه ارائه دادم و …
    اما بعد از دفاع و فارغ لتحصیلی بنده موسسه شریفیار اطلاع داد که مجله مقاله به دلایل مختلف چاپ نمیکنه و اکسپت باطل شده…
    حالا من با همون اکسپت دفاع کردم و فارغ التحصیل هم شدم و حالا استاد راهنما من منتظر چاپ مقاله رساله است
    باید چکار کنم ؟شب و روز خواب ندارم دکتر تورو خدا کمکم کنید
    آیا از من شکایت نمیکنه و مدرکمو باطل کنه
    آخه مجوز پژوهشی دفاع من برا اساس اون نامه اکسپت بوده
    کمکم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که دفاع کرده اید. نگرانی ندارد.

  34. الیارمحمدی
    پاسخ

    با سلام و تبریک عید خدمت شما و خانواده محترمتان. استاد بنظرتون انتظار درامد عالی در پرونده های مالی کیفری دور از ذهن است با توجه به وضعیت فعلی جامعه یا پرونده های شهرداری واراضی؟ یعنی کدوم درامد وکیل را بالاتر میبره در زمان حاضر. با ارزوی سال خوش برای شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر جا که پول یا خطر جدی وجود داشته باشد، افراد حاضرند برای آن حق الوکاله خوب پرداخت کنند. پرونده های قتل، قاچاق، املاک و اراضی از مواردی است که بیشترین احتمال را دارد که افراد برای آن حق الوکاله خوب پرداخت کنند.

  35. S.rezaee
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من رشته کارشناسیم بیومکانیک هست که شامل طرح نیروی انسانى نمیشود ولى ارشدم رو بیوالکتریک دارم میخونم که شامل طرح میشه ایا بخاطر غیر مرتبط بودن رشته کارشناسیم میتونم طرح ثبتنام کنم یا ربط نداره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع ندارم.

  36. یاسر
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد محترم. بنده حدود یکسال است وکالت میکنم سوالی داشتم به این مضمون که برای تبحر در دعاوی فساد اداری و مدیران دولتی وفساد در معاملات دولتی ارشد جزا بخونم یا دادرسی اداری وایا کمک کننده تشخیص میدهید؟ ممنون و تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیشتر این مسائل کیفری است.

  37. پریا
    پاسخ

    با سلام
    آیا این امکان وجود داره واسه کسی که ارشد مهندسی مکانیک خونده دکتراشو بره کلا یه رشته غیر مهندسی بخونه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله مدیریت بخوانید.

  38. نادر
    پاسخ

    باسلام‌اقای دکتر .حالتون خوبه؟ بنظرتون تمرکز کارهای وکالتیم در دعاوی اداری باشه خوبه؟ چون احساس میکنم اقتصادی تره. مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چنین فکری خیلی واقع بینانه نیست.

  39. فاطمه
    پاسخ

    سلام من کارشناسی ناپیوسته کامپیوتر میباشم ورودی مهر ماه.ولی من ترم اول مرخصی گرفتم. چند ترم برام میمونه به غیرازچهار ترم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا شش ترم می توانید تمام کنید.

  40. عباس
    پاسخ

    با سلام وتبریک عید. استاد پرونده های پولسازی در دعاوی اداری هست؟ منظورم دعاوی بین کارمندان ودولت صرفا نیست بلکه مفهوم دعاوی اداری در حقوق عمومی هستش. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکن است برخی از پرونده های مربوط به اختلافات مالیاتی یا تأمین اجتماعی یا تعزیرات حکومتی ممکن است پولساز باشد ولی خیلی نمی توان روی آن حساب کرد زیرا رسیدگی دیوان به صورت غیر حضوری و فقط به لایحه است.

  41. علیرضا
    پاسخ

    عرض سلام و احترام خدمت شما استاد گرامی
    استاد ممنون میشم اگر امکانش هست یه نسخه از مقالاتتون منظورم مقالاتisi به فارسی در سایت قرار بدین تا مطالعه کنیم .تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متن کلیه مقالات اینجانب در سایت قابل دانلود است.

  42. فاطمه
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    خواستم بدونم اگر لیسانس رشته فقه و مبانی حقوق داشته باشی میتونی برای ادامه کنکور وکالت بدی و یکی از شاخه های حقوق را بخونی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست.

  43. اشکان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من به هردو گرایش خصوصی و جزا علاقه دارم و واقعا هردوشون برام بسیار جذاب هستند و بین این دو در انتخاب گرایش ارشد مانده ام
    شما کدام را پیشنهاد می کنید.
    ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خصوصی بنظرم بهتر است.

  44. سید مهدی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر حقوق خواندم ولی به دادگاه و دادسرا و فضاهای این چنینی علاقه ندارم چه کار می تونم بکنم و در چه زمینه هایی فعالیت داشته باشم ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کارهای حقوقی خیلی متنوع است. برای آشنایی با کارهای و شغلهای حقوقی به کتاب مقدمه علم حقوق اینجانب مراجعه کنید.

  45. داریوش احمدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده دانشجویی رشته ادبیات عرب دانشگاه فرهنگیان هستم و خیلی به رشته حقوق علاقه دارم و ان شاالله قصد گرفتن مدرک دکتری حقوق را هم دارم.
    میخام برای کنکور ارشد رشته حقوق را انتخاب کنم وبرای آن تلاش کنم.
    دو سوال از محضرتان داشتم :
    ۱.کدام شاخه های حقوق بهترند؟از نظر بازار کار و قبولی
    ۲.آیا میشود بدون داشتن مدرک لیسناس حقوق قاضی یا وکیل یا سر دفتر شد؟
    میدانم برای قضاوت ۳راه است:
    دانشگاه علوم قضایی
    آزمون قضاوت
    پذیرش خاص :دانشگاه های گروه اول و دوم و دکتری همه دانشگاه ها
    ممنون از راهنماییون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- برای شما که لیسانس حقوق ندارید، هیچکدام مناسب نیست و توصیه می کنم که لیسانس حقوق بگیرید. ۲- خیر.

  46. علیرضا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب دکتر جان من پایان نامه ارشد با استاد راهنمایی که دانشجوی دکترا هست برداشتم ایا برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در ایران یا خارج از کشور مشکلی پیش می اید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل خاصی بروز نمی کند.

  47. سامرند
    پاسخ

    سلام استاد
    ببخشید من دانشجوی کارشناسی مهندسی نرم افزار هستم و طبق آیین نامه غیبت بیشتر تز ۴ تا باعث ثبت نمره ۰ برای درس می شود .
    من یک کلاس رو در هفته ۲ ساعت +۱ساعت هفته درمیان کلاس دارم
    هفته گذشته شنبه ک ۲ ساعته اصلی است حاضر نبودم و دوشنبه با اینکه کلاس نداشتم و کسی هم بهم اعلام نکرده بود ک این دوشنبه ب حای هفته بعدی کلاس تشکیل می شود . غیبت کردم (کلاسی رو ک نداشتم و استاد ب اختیار گذاشته است ) . آیا امکان این هست ک از لحاظ حقوقی استاد رو ب دادگاه کشانده و مجبور کنم ک غیبت رو از روی سیستم پاک کنه .
    قابل دکر دلیل این کار من رفتار نامناسب استاد نسبت به داعتراض من سرکلاس و ب رخ کشیدن قدرت و جلوه دادن اینکه دانشجو هیچی نیس
    می باشد .
    لطفا جوابمو بدید باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، استاد را که نمی شود برای حضور و غیاب به دادگاه کشاند. بجای اینکه بنشید خیال پردازی کنید، سعی کنید مرتب و منظم در کلاسها حاضر شوید.

  48. علي
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من دبیر عربی هستم از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شدم و به رشته ی حقوق خیلی علاقه دارم و قصد دارم برم حقوق پیام نور بخونم برای ازمون سردفتری یاقضاوت(به نظرتون اموزش و پرورش میزاره در رشته نامرتبط درس بخونم؟)
    حال به نظر شما حقوق رو ادامه بدم یا ادبیات عرب دانشگاه تهران برا ارشد بخونم
    در صورتی که دکترا ادبیات عرب از دانشگاه دولتی بگیرم امکان هییت علمی شدن من وجود داره؟
    ایا دبیران اموزش و پرورش میتوانند هییت علمی یا قاضی شوند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم آموزش و پرورش اجازه می دهد یا نه. پیام نور که بعید است نیاز به مجوز کسی داشته باشد. خیلی روی هیات علمی حساب نکنید ولی رشته خودتان را هم دوست دارید بخوانید. ولی با مدرک پیام نور شما قاضی شوید خیلی احتمالش کم است.

  49. علی
    پاسخ

    سلام استاد می خواستم در مورد بازار کار وکالت بپرسم بعضی ها می گن بازار کار وکالت اشباع شده و تعداد وکلا ریاد شده و وکلا ی تازه وارد بعد از گرفتن پروانه بیکار می مونن
    با این وجود تلاش برای قبولی در ازمون سخت وکالت ارزش داره خیلی ممنون از راهنماییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کدام شغل است که در شرایط اقتصادی فعلی اشباع نشده است؟ به هر حال باید تلاش کنید که پروانه بگیرید و بعد هم تلاش کنید که کار کنید و در بازار رقابت نمایید.

  50. میتسا سلطانی
    پاسخ

    سلام لیسانس پرستاری دانشگاه آزاد دارم بعد از ۱۰سال کلاس کنکور رفتن و درس خوندن ارشد عمران سازه دانشگاه دولتی و آزاد قبول شدم که دانشگاه آزاد میرم
    میتونم دکتری پرستاری قبول بشم؟ و بخونم و مدرک بگیرم؟
    ممنون سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این چه نحو درس خواندن است. جطور بدون اینکه لیسانس مهندسی خوانده باشید و مهندس شده باشید، می خواهید ارشد بخوانید و بعد دوباره برگردید به پرستاری.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *