سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. پریسا
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر جناب دکتر شیرودی،
    بنده ارشد مهندسی برق دانشگاه دولتی خیلی خوبی رو دارم و قصد داشتم به جای شرکت در آزمون دکتری برق، کنکور سراسری تجربی شرکت کنم، اما همسرم که کارمند دادگستری هستن گفتن حقوق بخونم و آزمون وکالت شرکت کنم،مسلما برای من حقوق خوندن آسونتر هست،اما برای بازار کار دو دل هستم، شما آینده شغلی ۴ سال دیگه یه وکیل رو چطور ارزیابی می کنید؟به نظرتون زمان بزارم ۸ سال برای رشته های پزشکی بهتره یا ۴ سال برای وکالت؟
    ممنونم از پاسخگوییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته خودتان بهتر است ولی اگر خواستی بروید یه رشته دیگر طولانی باید در صف باشید. خواندن لیسانس ۴ سال و بعد ازمون وکالت که قبول شدن ساده نیست و پزشکی که هفت سال و قبول شدن در آزمون ورودی سخت.

  2. سمیرا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید میخاستم بدونم رشته حقوق و فقه و حقوق در یک سطح قرار دارند یا حقوق بالاتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر. حقوق حقوق است و در دانشگده های حقوق هست ولی فقه و مبانی عمدتا مباحث فقهی است و در دانشگاه الهیات است. البته هر دو می توانند در آزمون وکالت یا قضاوت و غیره شرکت کنند.

  3. دریا
    پاسخ

    سلام، خسته نباشید.. من لیسانس زبان دارم اما برای ارشد میخام تغییر رشته بدم، نظر خودم مدیریت هستش، اما آگاهی ندارم ازش

    به نظرتون این رشته برام خوب هست؟ یاخیر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب یه دو سالی مشغول می شوید تا بعد آیا یک ارشد بدون لیسانس چه فایده ای برای شما داشته باشد. من که فایده ای در آن نمی بینم.

  4. مریم
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر که با تواضع و فروتنی جواب سوالات تمام دانشجویان رو پاسخ میدهید
    استاد من کارآموز وکالت هستم وکمی نگرانم چون اصلا پرونده نیست و اون جوری که در مورد وکالت فکر میکردم نیست به نظر شما برای ارشد بخونم دولتی میتواند کمکم کند برای گرفتن پرونده خوب؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حداقل خواندن ارشد باعث می شود که کمتر روی کار فکر کنی تا اوضاع اقتصادی بهبود پیدا کند انشاالله

  5. علی
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار وقتتون بخیر می خواهم از تجربیات شما استاد گرامی استفاده کنم و ممنون که وقت برای ما میگذارید.
    استاد کنکور دادم رشته ی حقوق و حسابداری پیام نور بر دارم کدوم رشته معتبر تره؟ ایا ارزش داره به پیام نور برم یا نه
    ممنونم از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق، بهتر است یک سال دیگر بخوانید و بروید دانشگاه دولتی

  6. علیرضا
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر خیلی ممنون که وقت گذاشتید برای ما جوون ها.
    برادر من امسال کنکور داده و میخواهد که پیام نور بره بین این رشته ها مونده حسابداری یا حقوق یا مدیریت و روانشناسی کدوم بازار کار بهتری داره؟ لطفا راهنمایی کنید خیلی نیازمند کمک شما هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق ولی بهتر است یک سال بخواند و بعد برود یک دانشگاه روزانه دولتی.

  7. سوفیا
    پاسخ

    سلام استاد عزیز خسته نباشید.بنده دانشجو کارشناسی دانشگاه تهران هستم به غیر از ارتقا زبانـو معدل خوب باید برای پذیرش هاروارد در مقطع ارشد چه کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بتوانید مقاله در نشریات معتبر خارجی – نه انها که پولی می گیرند و تقلبی مدرک می دهند- خیلی کمک می کند ولی بیشتر افراد اول می روند یک ارشد در یک دانشگاه خارج معتبر می خوانند و بعد دوباره برای ارشد هاروارد اقدام می کنند.

  8. سوگل فرخی
    پاسخ

    سلام،

    در مورد قرارداد عدم افشا و حفظ محرمانگی چه کتابهایی توصیه می فرمایید؟ اگر کتابی که تاکید بر مدل ICC داشته باشد معرفی بفرمایید ممنون میشم.

    با تشکر و احترام فراوان
    فرخی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتاب خاصی در این خصوص سراغ ندارم.

  9. علی اکبر احمدپور
    پاسخ

    سلام، کارشناس بهداشت محیط هستم، اگر ارشد حقوق و دکتری حقوق بگیرم ولی کارشناسی ام غیر مرتبط باشه، میتوانم با دکتری حقوق وکالت کتم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر.

  10. الهام
    پاسخ

    باسلام بنظر شما زمانی که برای ارشد حقوق میذارم بهتر نیست برای وکالت بخونم ؟صرفا برای بیکارنبودن میخوام برم دانشگاه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرقی ندارد هر دو را با هم دنبال کنید.

  11. حمیدرضا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی میخواستم بدانم کسی که حدودا پنج سال به پایان باز نشستگیش باقی مانده با فرض براینکه زیر پنجاه سال در شهرستان باشد،اگر در آزمون وکالت قبول شود آیا امکان رزرو قبولی تا زمان بازنشستگی وجود دارد؟ یا بهتر است از کار دولتی انصراف دهد؟ یا اینکه بماند تا بازنشسته شود وبعد آزمون دهد با تشکر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قبل از پنجاه سالگی ازمون شرکت کنید بلکه قبول شوید بعد فکرش را بکنید.

  12. فاطیما
    پاسخ

    سلام آقای دکتر..لطفا کمکم کنید من امسال باید برم دانشگاه رشته حقوق بهتره یا روانشناسی؟؟ بازار کار کدوم بهتره؟؟ کدوم درساش سخت تره توروخدا راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق. اگر کسی می خواهد موفق شود باید زحمت بکشد. اینکه کدام سخت تر یا اسان تر، بدانید که هر چیزی که ساده تر است درآمدش کمتر و رقابت زیادتر مثل مسافر کشی.

  13. محمدرضا از داراب
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت محضر استاد فرزانه…
    بنده کارشناسی و ارشدم مهندسی برق قدرت دانشگاه آزاد با معدل ارشد ۱۷.۵۵ سن ۲۷ سال و خدمت هم رفتم .حقیقتا از رشتم خوشم نمیاد چون کارش تو زمینه پالایشگاه و شرکت ها و کارهای طاقت فرسا هست و قصد کردم در طرح فراگیر پیام نور شرکت کنم زشته حسابداری .به نظرتون با مشکل مواجه نمیشم البته اینو بگم علاقه هم تا حدودی دارم و قصد ادامه تحصیل تا مقطع دکترای حسابداری دارم چون حوزه کار حسابداری به نظرم خیلی وسیعتر از مهندسی برق هست.ممنون میشم راهنمایی بنده حقیر بفرمائید.سپاس🌹🌹

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با پیام نور می خواهید دکتری بگیرید که چکار کنید؟ هیات علمی به دکتری نیاز دارد که شما را جذب نمی کنند. غیر هیات علمی هم نیاز به دکتری ندارد و بهتر است اگر حسابداری را دوست دارید نهایتا تا ارشد بخوانید و وارد بازار کار شوید. در ضمن رشته مهندسی برق خودت از همه این افکار بهتر است.

  14. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    اینجا اکثرا سوال حقوقی میپرسن. از شما اجازه میخوام که سوال غیر مرتبط بپرسم. من کارشناس ارشد فیزیک هستم با نزدیک ۴۰ سال سن. به نظر شما تو این سن میشه پزشکی رو شروع کرد؟
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر هنوز احساس نمی کنید که پیر شده اید خب دیر نیست ولی می توانید قبول شوید.

  15. پريا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من دیپلم تجربی دارم و میخواهم حقوق بخوانم آیا کار برای من سخت تر از بقیه میشود؟ یامدیریت مالی بخوانم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سخت نمی شود. همون حقوق را دنبال کنید.

  16. سمیه
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر,از خدمتتون راهنمایی میخوستم.من کارشناسی حقوق دارم از دانشگاه پیام نور, ۳۱سالمه و مجردم اما بعد فارق التحصیلی درگیر کار و کمبود وقت مناسب شدم.علاقه زیادی به رشتم داشتم و دارم و با هدف وکالت سراغ این رشته رفتم اما الان به جهت بعضی موضوعاتی که درحیطه رشته وکالت مطرحه مثلا بعضا بعضی وکلا وجدان کاری رو کنار میزارن تا رای دادگاه رو تحت هرشرایطی بگیرن یکم دودل شدم از طرفی جدیدا علاقمند شدم که نسبت به افزایش اطلاعات و دنیای تجارت کنونی ارشد تجارت بین الملل بخونم. حال بنظر شما و بعنوان یکی لز اساتید مطرح در عرصه حقوق چه از نظر کاری و شرایط مالی آینده و چه شرایط کنونی جامعه پیشنهاد میکنید برای وکالت ادامه بدم یا ارشد تجارت؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا این دو با هم تعارض ندارد و می توانید هر دو را با هم دنبال کنید. اما اگر احساس کمی وقت و مشکل اولویت بندی دارید، برای وکالت اقدام کنید.

  17. بی بصیرت
    پاسخ

    با سلام

    استاد اگر ممکنه یه بخشی در سایت برای معرفی کتاب بزارید، کتابایی که فکر میکنید مفید هستند برای ارتقای بینش، بصیرت و شعور و اخلاق و …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر خوبی است.

  18. رویا
    پاسخ

    سلام من کارشناس پرستاری هستم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری.به رشته حقوق علاقه مندم .میخواستم ببینم من میتونم کنکور ارشد حقوق شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می توانید. البته اگر فعلا دانشجو هستید، ممکن است بخواهند که از قبلی انصراف بدهید.

  19. منصور
    پاسخ

    سلام استاد

    چرا کانون وکلا و وکلا از ظرفیت های دیوان عدالت اداری و بازرسی کل کشور برای حل مشکلات استفاده نمی کنند؟
    حداقل ۲درصد از انرژی خود را وقف مردم کنند حالا ما با دنیا کاری نداریم که چقدر رایگان خدمات می دهند
    خیلی سخت است که متاسفانه اینقدر نسبت به امور بی تفاوتی و بی مسئولیتی وجود دارد، مردم عادی که نمی توانند لایحه بنویسند ولی وکلا و کانون وکلا می تواند

    حضرتعالی استاد سطح یک کشور هستید، خواهش می کنم این مسائل را مطرح بفرمایید بیان شما هم شنیده می شود هم بر دل می نشیند برخلاف حرف ما

    البته حضرتعالی خود با وقتی که در این سایت برای رهگذران و اهالی علم می گذارید نمونه و اسوه هستید و دیگران باید از شما یاد بگیرند

    همه بر سر زبانند و تو در میان جانی

  20. فاطمه
    پاسخ

    سلام استاد من ۱۲سال سابقه کار دولتی به عنوان کارشناس حقوقی دارم ولی علاقه زیادی همیشه به تدریس و داشتم و چند سالی هست که بین ماندن در شغل دولتی و یا ادامه تحصیل و کار به عنوان وکیل مردد هستم. از کار دولتی بیزار شدم منتها از بابت بازار کار و اینکه چقدر میتونم تو وکالت موفق باشم تردید دارم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب کار دولتی یک آب باریکه است که ادم را معتاد، تنبل و یا محافظه کار می کند و قدرت ریسک را از ادم می گیرد. پس شما هم به یکی از این دردها دچار شده اید و اول باید بتوانید خودتان را از آن دردها خلاص کنید که من دارویی برای مداوی آن ندارم.

  21. سید مهدی
    پاسخ

    سلام استاد
    ایا امکان دارد کسی که کارشناسی حقوق دارد بدون اینکه در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهد فقط با همان کارشناسی در مباحثی مانند تجارت بین الملل مالکیت فکری قراردادها وارد شود و با مطالعه کتب و مقالات و غیره کسب تجربه کند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بتواند بر آن مباحث تسلط پیدا کند خب اشکالی ندارد حالا یا باید شما نزد استاد علمی در دانشگاه بروید یا نزد استاد تجربی در محل کار و کسب.

  22. نیکتا
    پاسخ

    سلام ببخشید ایا در کارشناسی ارشد میتوان از روانشناسی بالینی به حقوق تغییر رشته داد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تغییر رشته نداریم باید از روانشناسی انصراف بدهید و حقوق را حالا با ازمون یا بدون آزمون شروع کنید.

  23. امید
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد عزیز
    احتراما خواستم حضوری شما را زیارت کنم.در تابستان قم تشریف دارین؟چه روز و چه ساعت هایی حضور دارین؟
    سپاسگزارم بابت پاسخ تان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اساتید در تابستان تعطیل هستند. انشاء الله اواخر شهریور و مهر به بعد.

  24. حامد
    پاسخ

    ممنون دکتر از بابت تمام راهنمایی های خوبتان

  25. نیلوفر
    پاسخ

    سلام خدا قوت.

    بنده کارشناسی منابع طبیعی دامرم. ولی در مقطع ارشد تصمیم ب تغییر رشته گرفتم و در کنکور مدیریت شرکت کردم.

    الان میتونم در رشته مدیریت بازرگانی در مقطع ارشد دانشگاه ازاد نجف اباد تحصیل کنم.
    و راه دیگه اینکه در رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی در همان دانشگاه. (بدون آزمون)

    میخواستم نظر جنابعالی رو بدونم.
    به لحاظ ارزش زمانی که برای تحصیل صرف میشه و بازار کار و موارد مورد نظر خودتون.

    تشکر از وقتی که میذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم این نوع درس خواندن برای تنوع و سرگرمی بد نیست. پس رشته ای را بروید که بیشتر دوست دارید و کمتر شما را اذیت می کند.

  26. شیوا
    پاسخ

    سلام استاد گرامی

    بنده نگارشم آماده چاپ بود و برای ناشر مقدمه و عناوین را فرستادم. بعد تایید اولیه حالا متن کامل را از من می خواهند. نشر حقوقی نیست اما معتبر است. به نظر شما بحث قراراد را پیش بکشم؟!! با چه اطمینانی متن را بفرستم؟!! ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید. من فارغ التحصیل بهشتی هستم و نشرهای حقوقی ظاهرا تا اواسط مهر نمی توانند چاپ کنند و پنج ماه نشر حقوقی معتبر مرا معطل کرد با اینکه بارها بر ارزش و اعتبار متن و نوآوری آن تاکید شده است.

    پیشاپیش از پاسخ شما ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره چاره ای جزء اعتماد ندارید. البته این روزها همه پایان نامه های خود را منتشر می کنند و کسی هم اصولا نمی خرد و کسی هم تمایلی به دزدیدن آن ندارد. خوبی پایان نامه ها و رساله ها این است که مرتب بازیافت (recycle) می شود و از صورتی به صورت دیگر تبدیل می شود. در مصاحبه دکتری که اخیر برگزار شد، متوجه شدم که دانشجویی پایان نامه خود را تقریبا از کتابهای اینجانب کپی برداری کرده بود و حتی اسم اینجانب را در آخر کتاب هم جزء منابع نیاورده بود.

  27. یزدانی
    پاسخ

    سلام استاد محترم
    خدا خیرتون بده که اینقدر وقت میگذارید
    من دانشجوی ارشد فقه و حقوق دانشگاه الزهرا هستم و کارشناسیم رو در حوزه علمیه خوندم!
    مایلم برای دکترا در رشته ی حقوق تجارت بین الملل شرکت کنم، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چه منابعی رو بخونم؟! و اینکه آیا این رشته برای خانم ها هم آینده ی کاری خوبی دارد؟!
    با توجه به سوابق تحصیلیم در صورت مطالعه ی منابع، امکان قبولی دارم؟! به جهت غیر مرتبط بودن رشته ام عرض میکنم!
    (این توضیح رو هم بدم که ابتدا در رشته ی مهندسی برق دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی تحصیل میکردم که سپس انصراف دادم و وارد حوزه شدم؛ به علت عدم علاقه به رشته ی مهندسی)
    با تشکر از توجهتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با توجه به کمی تعداد پذیرش دانشجو در این رشته درحال حاضر و احتمال کم قبولی شما، توصیه می کنم اول ارشد تجارت بین الملل بخوانید.

  28. علی
    پاسخ

    استاد میخوام مقاله بنویسم اما نمی تونم چون اصلا زبان نمی دونم نه عربی نه انگلیسی نه فرانسه
    چیکار کنم اصلا نمی دونم چی بنویسم واسه دکترا هم مقاله نیاز دارم اما بلد نیستم لطفا کمک کنید چیکار کنم مثلا بعضی دانشجو ها ۴۰ مقاله علمی پژوهشی نوشتن آخه چطوری
    خیلی ها هم بالای ۱۰ نوشتن واسه من نوشتن یه مقاله آرزو شده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای مقاله اول باید موضوع انتخاب کنید. بهترین راه انتخاب موضوع از پایان نامه شما است. مقاله را باید با یک استاد هماهنگ کنید که مشترک تهیه و چاپ کنید.

  29. حامد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر آقای دکتر من استخدام پیمانی۵سال ارتش تازگی شدم یک سوال داشتم آیا در این ۵ سال پیمانی می توانم درس بخوانم بعد از تمام شدن مدت قرادادم از ارتش بیرون بیایم وبه ازموزش وپرورش امتحان بدهم سنم درحال حاضر۱۸است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، درس خواندن در دوره پیمانی خود بستگی به محل کار شما دارد که چقدر سختگیر هستند ولی بعید می دانم پیام نور را مشکلی ایجاد کنند. بعد از انجام تعهدتان می توانید استعفا بدهید. البته انها هم ممکن است عذر شما را بخواهند.

  30. حمید
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی می خواستم بدانم کسی که بازنشسته آموزش وپرورش در سن زیر ۵۰ سالگی در شهرستان شود آیا می تواند با داشتن کارشناسی حقوق و قبولی در آزمون وکالت به امر وکالت مشغول شود با این اوصاف که به کارگیری بازنشستگان مثلا سازمان آموزش وپرورش در کانون وکلا جایز است . با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست.

  31. رسول
    پاسخ

    سلام حضرت اقا. با توجه به این که معظم له درس خارج فقط تمام نموده اید ایا امکان تقلید در فقه از شما وجود دارد؟ ارادتمند شما امینی راد از خراسان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طیب الله انفاسکم!!!! شوخی دلنشینی بود.

  32. سعید
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر بنده کارمند رسمی آزمایشی یک اداره دولتی هستم درحال حاضر مشغول فراهم کردن مقدمات پذیرش درخارج کشور در مقطع دکترا هستم. آیا قانونی هست که بتوانم مرخصی بدون حقوق بگیرم تا بتوانم بعد از برگشتن به ایران دوباره به سر کارم برگردم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر کارمند دولتی می تواند تا سه سال با نظر اداره مربوط خود، مرخصی بدون حقوق بگیرد.

  33. مسعود
    پاسخ

    درود استاد گرامی
    از اینکه وقت گرانبهای خود را با حوصله هر چه تمام در راستای پاسخ به پرسش ها و دلواپسی های سوال کنندگان و دانشجویان میزارید نهایت تشکر و قدرانی رو دارم و امیدوارم شخصا افتخار شاگردی شما رو داشته باشم
    پیروز باشید

  34. ستاره
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    بین رشته ی حقوق و روانشناسی میشه لطفا نظرتون روبگید اگر بخوام پیام نور درس بخونم
    ممنون میشم راهنمایی کنید ….یک مدرک کارشناسی هم ازدانشگاه شهیدچمران دارم رشته ی علوم اجتماعی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق بخوانید.

  35. حمیدرضا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی میخواستم بدانم که آیا داشتن یه رتبه بالا در آزمون دکترا ، مشکل نداشتن پایان نامه و مقاله در مصاحبه رو حل می کنه یاخیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  36. حمیدرضا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب میخواستم بدانم کسی که لیسانس ادبیات عرب از یک دانشگاه دولتی و روزانه گرفته و چند سال بعد فوق لیسانس فقه و مبانی حقوق از یه دانشگاه غیر انتفاعی بدون پایان نامه وبه صورت دانش محور اخذ کرده و مجددا لیسانس حقوق رو از دانشگاه آزاد گرفته ، برای قبولی در مقطع دکتری رشته فقه وحقوق آیا بهتر است از مدرک لیسانس حقوق که اخیرا گرفته برای شرکت در آزمون استفاده کند یا از مدرک ادبیات عربی که سال ها پیش از یک دانشگاه سراسری و روزانه گرفته و آیا نداشتن رزومه و داشتن فقط یه معدل خوب برای قبولی در دکترا امتیازی محسوب میشود یا خیر؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرقی ندارد. مشکل اصلی نداشتن پایان نامه در ارشد است. مقاله هم ندارید که آن را جبران کند. بنابراین در مصاحبه کسانی که دارای پایان نامه هستند مقدم می شوند چون قبلا کار تحقیقی انجام داده اند و نوشتن رساله دکتری برای آنها راحتر است.

  37. مسعود
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    آیا شبانه تجارت بین الملل شهید بهشتی رو بر روزانه فارابی (نفت وگاز-تجارت بین الملل)در انتخاب رشته هام ترجیح بدم
    پرداخت هزینه شبانه برام مهم نیست بیشتر آینده علمی و تحصیل در مقاطع بالاتر برام مهم است
    ممنون از پاسخ شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینطور قلب ات گواهی می دهد و همین کار را بکن.

  38. .
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    چن وقتی است خواب از چشمان گرفته شده است.قبلا برایتان این ها را نوشته ام ولی جواب ندادید.امیدوارم خدا بخواهد و اینبار جواب بدهید.من ۲۴ سال دارم

    ۱)خواستم بروم ارشد و دکتری حقوق بین الملل بگیرم تا نهایتا عضو هیات علمی بشوم چون واقعا فضای کلاس و درس را دوست دارم. می گویند این روزها سیل دانشجوهای دکتری در همه رشته ها زیاد است و نیاز هیات علمی کم .تازه دیگر هیات علمی نمی گیرند فقط حق التدریس با حقوق کم وجود دارد.استاد دانشگاه شدن دیگر وجود ندارد.
    ۲)خواستم آزمون وکالت شرکت کنم میگویند بازار کساد است و وکلا پرونده ندارند
    ۳)خواستم بروم آزمون قضاوت می گویند دستگاه قضایی با آن همه زد و بند هر کسی را راه نمی دهد مخصوصا خانم ها سخت تر است

    ۴)خواستم بروم کارمند دادگستری یا کارمند اسناد رسمی بشویم.می گویند پارتی داری؟ خود دفتردار مستقیما این را گفت ب من
    آقای دکتر واقعا یک بنده خدا مث من باید چ کند.بیخیال سال ها درس خواندن شود؟ واقعا ب نظر شما آیا در هر ۴ مورد آنچه که بقیه می گویند درست است؟ من در مورد هر ۴ مورد بالا با افراد مطلع و کسانی ک خود در این فضا بودند صحبت کردم ولی می بینید ک چه نظرات منفی ب من تحویل دادند.آدم نباید متکی ب حرف دیگران‌باشد ولی خب مشورت و استفاده از تجربه دیگران ضرر ندارد.واقعا آن همه آرزو بر باد برود؟
    اگ جواب پیامم را بدهید واقعا لطف بزرگی کردید در حقم.چون واقعا بر سر هزارتو هستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبلا جواب دادم. این مشکلات که می فرمایید هست ولی نباید بهانه برای سکون، توجیه تنبلی و بیحالی و اشک ریختن شود. باید راه افتاد که به قول سعدی در آب مرده بهتر که در آرزوی آبی. به جای نارحتی و افسردگی باید حرکت کرد و نتیجه را به خداوند محول نمود که پاداش مجاهدان به دست خداوند است.

  39. داوطلب
    پاسخ

    سلام جناب استاد شیروی. هرچند بیشتر سوالات این سایت مربوط به رشته های حقوق است اما جسارتا من هم سوالم را مطرح می کنم. بنده مدرک ارشد یکی از رشته های هنر را دارم. برای دکتری، رشته ای درست و درمانی وجود ندارد که بخواهم ادامه دهم. بجز فلسفه البته که رشته سختی است. بنظر شما برگردم و صرفا بخاطر علاقه از لیسانس یا ارشد ادبیات بخونم؟ شاغل هستم و اجباری به ادامه تحصیل برای کار ندارم. ممنونم از راهنمایی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من کلا تغییر رشته را نمی پسندم. اگر خواستید از اول حقوق بخوانید.

  40. محمد آروان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر من شنیدم کسانی میتونن توی آزمون وکالت شرکت کنن که حتما دیپلم انسانی داشته باشن یعنی مثلا کسی که دیپلم تجربی داشته از طریق دانشگاه آزاد بدون کنکور حقوق خونده نمیتونه توی آزمون وکالت و قضاوت شرکت کنه این موضوع صحت داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مهم داشتن ایسانس حقوق است ربطی به دیپلم ندارد

  41. رومینا
    پاسخ

    سلام ؛ وقتتون به خیر. ؛ اقای دکتر میخواستم راجع به تحصیل در خارج از کشور ( در مقطع کارشناسی ارشد ) و اخذ اقامت دائم ازتون سوال کنم ؛ من دانشجوی سال اول روانشناسی هستم و زبان رو تخصصی شروع کردم به خوندن و دارم تمام تلاشم رو میکنم که هم برای ایلتس اماده شم و هم بتونم درست و سلیس انگلیسی رو صحبت کنم ؛ در رابطه با دانشگاه هم تمام سعیم رو بر این گذاشتم که معدلم در بدترین حالت بالای ۱۸ باشه و واقعا رشتم رو دوست دارم و چیزی که فکرمو مشغول کرده بحث زبانه ؛ یا توجه به رشتم و گرایشی که قصد دارم انتخاب کنم ( بالینی ) باید بتونم مثل زبان مادریم انگلیسی رو صحبت کنم ؛ مسلما اگر بخوام به کسی که از لحاظ روحی به مشکلی برخورده کمک کنم حتما باید بتونم باهاش درست ارتباط برقرار کنم و همین منو میترسونه ؛ من کتابای متفرقه راجع به موارد مختلف روانشناسی زیاد میخونم ؛ سعی کردم تا جای ممکن از همین حالا هر کاری از دستم برمیاد انجام بدم تا مراجعینم در اینده به خاطر نا بلدی من ضربه نخورن ؛ میترسم نتونم تو یه کشور دیگه اونطور که باید مفید باشم ؛ هر چند قصد دارم تمام تلاشم رو بکنم تا بورسیه بگیرم و کارشناسی ارشد و دکترا رو در خارج از کشور. بگذرونم و همین هم زبانم رو بهتر میکنه اما بازم یه ترسی تو دلم هست ؛ به نظرتون میتونم اقای دکتر ؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خودتان مطلع هستید که کار سختی است ولی غیر ممکن نیست. وقتی تو محیط قرار بگیری خب زبان بهتر می شود ولی گرفتن بورسیه ان هم کمتر از تسلط بر زبان نیست

  42. فرزین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر بزرگوار آیا با لیسانس الهیات فلسفه وکلام وارشد متون فقه یا حقوق میشه درآزمون سر دفتری شرکت کرد ومیزان سن چقدر است؟سپاسگزاریم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به فراخوان آن مراجعه کرد. اصولا اگر شما تجربه دفتریاری نداشته باشید باید لیسانس حقوق یا فقه و مبانی داشته باشید.

  43. مسعود
    پاسخ

    سلام استاد گرامی

    گویاسوالم رو به شکلی که مقصود رو برسونه مطرح نکردم و پوزش میخوام
    آیا با رتبه ۴۸ نفت و گاز و تجارت بین الملل انتخابم رو به ترتیب به روزانه دانشگاه صنعت نفت (حقوق نفت و گاز) و بعد شبانه تجارت بین الملل اختصاص بدم یا اینکه شبانه تجارت بین الملل رو بر روزانه نفت و گاز صنعت نفت ترجیح بدم
    با توجه به اینکه علاقه مند به تحصیل در موضوع هر دو رشته هم هستم و تنها اعتبار علمی و آینده ی علمی در یکی از این دو رشته برام مطرح است که تحصیل در کدام یک از این دو دانشگاه رو انتخاب و مقدم کنم
    این موضوع انتخاب رو برام سخت کرده

    ممنونم از پاسخی که مرقوم میفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول روزانه ها را بزن و بعد شبانه ها را به ترتیب اول تجارت بین الملل و بعد نفت و گاز

  44. مرتضی
    پاسخ

    سلام
    استاد عزیز میتونین لطفا یک کتاب جامع برای آموزش قراردادهای تجاری بین المللی به من معرفی کنید؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا چهار کتاب زیر را از اینجانب مطالعه کنید و بعد دوباره سوال را بپرسید: حقوق تجارت بین الملل، حقوق نفت و گاز؛ قراردادهای بی او تی، حقوق قراردادها.

  45. مهدی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    ۱.
    ارشد حقوق عمومی و دکتری حقوق عمومی در مقایسه با دیگر گرایش ها من جمله خصوصی برای وکلا ایا از نظر اعتبار شخصیتی متفاوت است؟
    ۲.اگر ارشد عمومی را در شهری چون بابلسر و روزانه بخونم با توجه به اینکه لیسانس هم پیام نور بودم امکان پذیرش دکتری در دانشگاه خوب چون تهران و بهشتی در مصاحبه وجود داره؟
    ۳. اگر ارشد عمومی بگیرم دکتری خصوصی بابلسر استادی من رو جذب میکنه ؟ اگر جواب مثبت هست آینده چطور خواهد شد ارشد عمومی ، دکتری خصوصی ، ارزش و جایگاهی دارد؟
    ۴. من تمام شهرستان ها رو حقوق عمومی قبول میشم ،دانشگاه قم و مازندران مد نظرم هست کدام به صلاح هست خودم ساکن مازندران هستم.
    قم دکتری عمومی داره، مازندران خصوصی داره فقط

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- حقوق خصوصی بیشتر در وکالت، قضاوت و شرکتها و موسسات کار مرتبط دارد. ۲- همان گرایش احتمالش هست. ۳- بهتر است گرایشها برای هیات علمی یکسان باشد. ۴- همون شهر خودتان بخوانید چون به نظر می آید آنجا را بیشتر دوست داری. البته دور شدن از محل زندگی برکات خودش را دارد که نباید از آن غافل شد.

  46. محمدرضا
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی
    سلام و عرض ادب
    امسال علارغم بیماری و آنکه حتی یک کلمه هم برای کنکور درس نخواندم در کنکور شرکت کرده ام و رتبه ۲۶۶ را در زیر مجموعه ی حقوق تجارت بین الملل کسب کرده ام و امکان قبولی در رشته ی نفت و گاز را نیز دارم، میخواستم بپرسم که آیا امسال به دانشگاه آزاد بروم یا اینکه یک سال دیگر وقت بگذارم و برای دانشگاه روزانه مطالعه کنم؟ نظرتان در مورد پردیس شهید بهشتی چه هست؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه ازاد که حقوق نفت و گاز ندارد.

  47. Nsaeidifar
    پاسخ

    سلام من ارشد رشته حقوق خانواده قبول شدم ایا میتونم تغییر رشته بدم برم رشته فقه و مبانی حقوق؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا تغییر رشته در مقاطع ارشد و دکتری نیست.

  48. حسین
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    در مورد انتخاب رشته بدون آزمون ارشد دانشگاه آزاد«استعداد درخشان» سوال داشتم، بنده فارغالتحصیل مهندسی نفت گرایش حفاری هستم ، میخواستم بدونم آیا در شرط متجانس و همنام بودن رشته منظور کلیت رشته هست یا گرایش هم باید با گرایش کارشناسی یکی باشد، یعنی بنده میتونم رشته نفت گرایش مخزن رو برای ارشد انتخاب کنم؟؟؟
    ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم.

  49. مسعود
    پاسخ

    درود استاد گرامی
    من امسال رتبه ۴۸ارشد تجارت بین الملل و نفت و گاز رو آوردم،مرددم که شبانه تجارت بین الملل و انتخاب کنم یا در صورت شانس قبولی در روزانه نفت و گاز در یکی از دانشگاه های معتبر
    میخواستم نظر حضرتعالی رو در مورد میزان شانس قبولی در شبانه دانشگاه شهید بهشتی حقوق تجارت بین الملل و اینکه اگر شانس قبولی در دانشگاه شهید بهشتی دوره شبانه رو دارم در مقایسه با روزانه حقوق نفت و گاز داشته باشم
    از اینکه پاسخگوی سوالات هستید از شما استاد بزگوار تشکر میکنم
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شانس را من نمی دانم. نمره شما در مقایسه با دیگران باید سنجیده شود که من داده های لازم را ندارم. سوال وقتی چند مجهولی باشد جواب آن سخت است. اگر بفرمایید که کدام دانشگاه را با کدام رشته دارید مقایسه می کنید برای من جوابش ساده تر است.

  50. صادق
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    آخرین کتابی که در دست چاپ دارید چه نام دارد و آخرین کتابی که در دست نگارش دارید چه نام دارد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام صادق جان من کارهای زیادی در ذهن و در کار دارم که کار بعدی هنوز کاملا شروع نشده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *