پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. حمیدرضا
    پاسخ

    باسلام
    دو سوال ازمحضر جنابعلی دارم:
    ۱_شرایط هیات علمی دانشگاه (آزاد یا دولتی)چیست؟
    ۲_آزمون سردفتر اسناد زمان وشرایط آن ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- به آگهی استخدام مراجعه کنید. معمولا تفاوتی ندارد. ۲- نمی دانم.

  2. حسین
    پاسخ

    با سلام واحترام . لیسانس حقوق ازاد تهران شمال معدل ۱۷.۱۵/ روزانه حقوق خصوصی علامه طباطبایی با معدل ۱۶.۷۰/ دارای مدرک زبان msrt وزارت علوم / واجد یک مقاله از پایان نامه ارشد با نمره ۱۸ / قصد شرکت در دکتری حقوق خصوصی را دارم . ممنون می شم که راهنمایی فرمایید امکان قبولی در تهران روزانه یا شبانه هست؟ . سن ۲۸ می باشد و قصد امتحان دکتری اسفند را دارم . ایا سنم زیاد نیست برای دکتری ؟ ایا معدل ارشد پایین نیست برای هیات علمی شدن ؟با تشکر از راهنمایی شما/ لطفا به همه سوالات در صورت امکان پاسخ دهید/

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سن که زیاد نیست و مشکل خاصی هم نداری. فقط درس بخوان که از بقیه عقب نیفتید.

  3. مهران
    پاسخ

    سلام و عرض ادب

    بنده دانشجوی ترم۵ کارشناسی حقوق هستم،و برای انتخاب گرایش ارشد بین رشته تجارت بین الملل و رشته نفت و گاز مردد هستم ،و ضریب ۲ بودن درس زبان انگلیسی در رشته تجارت بین الملل بر تردیدم افزوده ،لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حقوق تجارت بین الملل اولویت دارد.

  4. رضوان
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    از اینکه صبورانه به سوالات پاسخ میدهید کمال تشکر را از شما دارم
    من در فراخوان بهمن ۹۲ تقاضای جذب پیمانی با مدرک ارشد را دادم طبق قانون تا انجا که من اطلاع دارم هیات اجرایی جذب موظف است طی شش ماه نتیجه تقاضا را مشخص کند. اکنون نزدیک دو سال از زمان درخواست من میگذرد و تازه در مهر ماه ۹۴ جلسه مصاحبه صلاحیت های عمومی من برگزار شد. این در حالیست که من پس از ناامیدی از اعلام نتیجه جذب برای دکترا اقدام کردم و اکنون دانشجوی ترم یک دکترا هستم. ایا با این اوصاف جذب من جز درصورت انصراف از تحصیل امکان پذیر نخواهد بود؟ یا راه حل دیگری وجود دارد؟
    با تشکر از توجه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا ادامه بده ببین چی می شود.

  5. ابوذر
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. بنده سال ۸۵ازرشته جغرافیای طبیعی از دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شدم,و حدود۱۰سال که تو یه شرکت کار فروش انجام میدم. در حال حاضر با لطف خدا جایگاه خوبی دارم,و خواستم با گرفتن دکتری در رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی جایگاهم تثبیت بشه.سوال من اینه که برای ادامه تحصیل در رشته غیر همسان مشکلی هست یا خیر.باسپاس از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر قبول اتان بکنند که مشکلی ندارد. بنظرم با مدرک دکتری کارتان خیلی تثبیت نمی شود. آن هم یک دکتری بی ربط.

  6. ایمان
    پاسخ

    سلام.. خسته نباشید..
    استاد به نظر شما برای حقوقدان شدن، بیشتر باید علم حقوق را فرا گرفت یا فن حقوق را؟ اصلا علم حقوق با خوندن زیاد به دست میاد یا با کار زیاد و سر و کار داشتن با پرونده های متعدد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با هر دو. اول باید مبانی نظری را تقویت کرد و بعد کسب مهارت کرد. در این روزگار هر دو نایاب است.

  7. صارم
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر من الان جهت هیات علمی در دانشگاه تهران اقدام کردم و بعد ازاینکه با نمره ۷۴ تو گروه تاییدشدم پروندم برای گزینش رفت و الان دو هفته دیگه جهت مصاحبه عمومی گزینش دعوت شدم.به نظرتون تا این مرحله که پیش رفتم.بعدازاین چقدراحتمال داره که جذب هیات علمی بشم؟لطفا با توجه به تجربیاتی که دارین واقعیت رو به من بگید تا به این قضیه واقع بینانه امید ببندم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم کارت انجام می شود. نگران نباشید.

  8. مصطفی
    پاسخ

    سلام.من امسال با رتبه ۳۰۴ منطقه ۱ در حقوق دانشگاه علم و فرهنک تهران قبول شدم . پارسال با این رتبه علامه قبول شده بودن ولی امسال احتمالا به دلیل کثرت انتخاب رشته حقوق ،کاهش ظرفیت یا هر چیز دیگه ای با این رتبه قبول نشدم.حالا چیکار کنم؟آخه خیلی درس خوندم و وقتی نتایج اعلام شد خوشحال بودم که در بدترین شرایط علامه قبول میشوم. به نظر شما انصراف بدم از تحصیل و دوباره برای سال بعد بخونم یا ادامه بدم؟ دانشگاه علم و فرهنگ خوبه یا نه ؟ غیر انتفاعی بودنش بعدا مشکل ایجاد نمیکنه برام؟ (تو پرانتز هم بگم که سطح علمیش خیلی خوبه و همه با رتبه های پایین حقوقشو قبول شدن و مشاورهای دبیرستان انتخاب این دانشگاه رو هم توصیه اکید میکنند ولی لطفا توضیحات کاملی بدید چون پاسخ شما اجرا خواهد شد )

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم فعلا لیسانس را تمام کن.

  9. سمیه
    پاسخ

    با سلام
    استاد من دانشجوی ارشد حقوق نفت وگازم خواستم نظرتونو در مورد انجام پایان نامه ام در مورد قراردادهای جوینت ونچر بدونم..خیلیا میگن این قراردادها توی ایران کارایی نداره! درسته این قضیه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظور جونت ونچر در نفت است، به کتاب حقوق نفت و گاز اینجانب مراجعه کنید. در ضمن مشابه این در دانشگاه امام صادق کار شده است.

  10. رویا
    پاسخ

    با سلام
    من بهمن ماه ۹۳ کاردانیمو گرفتم. والان شاغل هستم اما قصد ادامه تحصیل رو دارم اما فکر نکنم سراسری بتونم بخونم. ممکنم هست ۱ سال دیگه عقب بیفتم.در حال حاضر شما برای کارشناسی ناپیوسته کامپیوتر چه دانشگاهی رو بهتر میدونین؟ غیرانتفاعی یا علمی کاربردی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر کدام که راحت تر هستید بعید می دانم درس خوان باشید.

  11. ص
    پاسخ

    با سلام من در مقطع کارشناسی اقتصاد صنعتی خواندم در مقطع ارشد اقتصاد توسعه و خواهان خواندن مدیریت مالی در مقطع دکتری هستم این تغییر گرایش در دکتری برای هیئت علمی شدن مشکل ایجاد نمیکند ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم مشکل ایجاد می کند.

  12. سياوش
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من لیسانس مهندسی معماری از دانشگاه ازاد دارم یا معدل ١۶و فوق لیسانسم رو هم از همان داشگاه گرفتم با معدل ١۶.۵ و دو مقاله علمی پژوهشی هم دارم و در حال حاضر دانشجوی دکتری معماری هستم ایا با این معدل در اینده برای هیئت علمی شدن امکان جذب دارم یا خیر ؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین
    باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معدل شما بد نیست.

  13. ندا
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر شیروی
    من ۳ سال پیش مدرک ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش علوم دامی گرفتم و به دلیل گرفتاری تا حالا موفق به ادامه تحصیل نشدم. امسال دوباره میخوام شروع کنم ولی قصد تغییر رشته دارم. چون شرایط و بازار کار رشته خودم مخصوصا برای خانم ها مناسب نیست و میخوام علوم تغذیه بخونم که امکان شرکت هم در کنکور ارشد و هم دکتری این رشته برام فراهم هست و زمان برگزاری هر دو کنکور هم اردیبهشت ۹۵. میخواستم بدونم به نظر شما دوباره ارشد شرکت کنم یا واسه دکتری امتحان بدم؟ و یه سوال دیگه اینکه آیا این امکان وجود داره در یکسال هم در کنکور ارشد و هم دکتری امتحان داد و بسته به نتیجه در یکی انتخاب رشته کرد؟
    از راهنماییتون پیشاپیش سپاسگزار م

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم ارشد شرکت کنید بهتر است.

  14. حامد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر می خواستم خواهش کنم سوال من رو جواب بدین چون واقعا نگرانم من لیسانس مهندسی مواد رو از دانشگاه علم و صنعت در سال ۸۳ گرفتم الان هم در ارشد مدیریت صنعتی قبول شده ام آیا این غیر مرتبط بودن برای ادامه تحصیل در دکترا در داخل یا خارج برام مشکلی ایجاد می کنه ؟ حتی اگه در ارشد به خوبی تلاش شود ؟ با سپاس و آرزوی سلامتی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب برای اخذ مدرک ممکن است مشکلی نباشد.

  15. سید محمد حسن خلخالی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    بنده خدمتتان پیرامون موضوعی ایمیل زدم متاسفانه پاسخی دریافت نکردم بنده کجا می توانم حضوری زیارتتان کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با اشتغالات نمی توانم جوابگو باشم. روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در مواقع تحصیلی در پردیس فارابی قم در خدمت هستم.

  16. گلناز
    پاسخ

    سلام
    وقتتون بخیر
    من دانشجوی ۳ دانشگاه مجازی هستم،امکان اینکه از طریق ثبت نام کنکور دانشگاهمو عوض کنم و بتونم واحد هایی را که پاس کردم معادل سازی کنم هست؟
    امکان تطبیق واحد از دانشگاه مجازی به دانشگاه های حضوری به چه صورته؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم.

  17. یه نا امید
    پاسخ

    با سلام خدمت استادگرامی.من سوالات دوستان وجوابهای مفید شما را خواندم.منم یکی هستم که در زمینه تحصیلی همیشه در جا زدم.با این شرایط:
    ۱)سال ۸۵ مدرک پیش ریاضی ۲)۳ سال پشت کنکوری ۳)سال ۸۷ دانشگاه علمی کاربردی رشته کاردانی it
    ۴)سال ۹۰ کارشناسی ict دانشگاه غیرانتفاعی
    تا حالا هم ارشد ۳ بار شرکت کردم آخرش هم هیچی به هیچی.از اولش هم به ریاضیات علاقه نداشتم لان هم ندارم. برای اولین سال برا پایه پنجم درس میدم که بیکار نباشم با ماهی ۱۰۰ تومن مواجب.تحصیل رو دوست دارم ولی نه رشته خودم.به حقوق و هنر علاقه دارم ولی هنر را خانواده فبول نداره.برا حقوق شنیدم باید از کارشناسی خوند.میشه راهنمایی کنید چیکار کنم؟ارشد حقوق رو بخونم یا از اول؟یا کلا بیخیال بشم برم پی بدبختیم.در ضمن ۲۷ سالمه.دنبال هییت علمی و پرستیژ و حقوق بالا و آینده کاری خوب هم نیستم چون میدونم و با تمام وجودم حس میکنم نیست.یا همون رشته آی سی تی را در رشته برق دنبال کنم؟کلا گیج شدم.شرمنده طولانی شد.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم از لیسانس حقوق شروع کن. ولی اینطور که تو درس می خوانی یه لیسانس می گیری و پشت وکالت می روی داخل صف.

  18. حسين
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    استاد من یه کنفرانس به زبان انگلیسی قراره بدم از کامن لا اگه امکانش هست راهنماییم کنید
    یا یه خلاصه از کامن لا به زبان انگلیسی برایم بفرستید
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر به زبان فارسی می خواهید به کتاب حقوق تطبیقی اینجانب مراجعه کنید و اگر دنبال یک متن انگلیسی ساده هستید این لینک را دنبال کنید:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Common_law

  19. سحر
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.وقتتون بخیر.من در زمینه نفت و گاز می خوام مقاله ای بنویسم.لطف میکنید اگر موضوع خوبی رو بهم پیشنهاد بدید و راهنماییم بفرمایید که چه منابعی میتونم پیدا کنم.متاسفانه جز کتاب شما کتابی پیدا نکردم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید موضوع مقاله را با مطالعه کتب و مقالات پیدا کنید.

  20. Saeed
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز
    دانشجوی ترم ۱ ارشد حسابداری دانشگاه غیر انتفاعی قزوین هستم.
    نگرانی زیادی درباره دوره دکتری دارم که در ایران بمانم یا خارج اقدام کنم.
    رزومه قوی و خوبی دارم و اگر بخاهم بورسیه برای خارج بگیرم چه کشورهایی و چه رشته ای مناسب هستند و چه هزینه هایی را معمولا پوشش میدهند؟

    ایا در ایران دانشگاه ازاد هم بورسیه دارد و چه هزینه هایی را پوشش میدهد
    در مورد دانشگاه دولتی چطور
    مدت زمان تحصیل در ایران و خارج( کشور مد نظر شما) چگونه است
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حداقل دوره دکتری چهار سال است. اگر می خواهید به خارج بروید و پول دارید و زبان نمره خوب دارید، می توانید برای ارشد اقدام کنید. گرفتن دکتری مستقیم در دانشگاه های خوب سخت و گاهی غیر ممکن است.

  21. یاسر
    پاسخ

    با سلام ۱. حقوق تجارت بین الملل به وکیل در چه دعاوی در داخل کشور میتونه کمک کنه؟۲. حقوق اقتصادی بیشتر کاربرد داره برای وکیل در دعاوی کیفری اقتصادی یا جزا و جرم شناسی با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وکالت با لیسانس است. مباحث تجاری بین المللی بیشتر جنبه پیش گیری و مذاکره دارد تا مراجعه به دادگاه و حل و فصل اختلافات.

  22. مهسا ب
    پاسخ

    سلام . میشه سواله منو هم جواب بدین .
    من لیسانس آماردارم . دخترم وبیکار وبعید میدونم بتونم بااین اوضاع کاری کاری مناسب رشتم پیدا کنم .وچون بیکارم تصمیم گرفتم ادامه تحصیل بدم .ولی چون رشته امارخیلی هم رشته سختیه ولی بازار کاری نداره تصمیم گرفتم رشته ای دیگه تو ارشد انتخاب کنم والبته نمیدونم کدومش بهتره ازنظراینکه بخوام تا دکتری ادامه بدم تاسایت شمارو جوابهاروخوندم که به شدت توصیه کردین هرکی رشته خودشو اادامه بده .البته خودم به چندتا رشته رسیدم که اگه بخوام ارشدبگیرم برم یکی ازاین رشته ها !روانشناسی ومدیریت بازرگانی ومالی . بنظرتون من چیکارکنم اگه بخوام تادکتری بخونم واستادبشم یا کارخوب پیدا کنم رشته امارو بخونم یا کدوم ازاین سه رشته باتوجه به لیسانسه من توارشد خوندن برام بهتره ٫ میتونم کارخوب پیدا کنم وزیاد بهم گیرنمیدن که تغییررشته ای بودم .البته بارشته امار یه رشته ارشدهم میشه شرکت کرد به اسم آمارزیستی که ماله علوم پزشکی .وکنکورارشد علوم پزشکی باید بدیم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در اکثر رشته ها تورم فارغ التحصیل وجود دارد و با تغییر رشته فقط شرایط خودنان را بدتر می کنید.

  23. هستی
    پاسخ

    یک سوال دیگر
    با توجه به اینکه من دانشجوی ارشد پردیس البرز دانشگاه تهران هستم.آیا میتوانم از جنابعالی به عنوان استاد راهنما یا مشاور استفاده نمایم؟؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متأسفانه اشتغالات اجازه نمی دهد.

  24. هستی
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر
    ترم ۳ ارشد حقوق تجاری اقتصادی بین المللی پردیس تهران هستم. برای موضوع پایان نامه موضوعات محور داوری تجاری را پیشنهاد میکنید یا موضوعاتی در حوزه نفت و گاز؟؟
    در حوزه داوری اطلاعات نسبتا خوبی دارم اما نفت و گاز خیر ولی احتمالا قصد شرکت در دکترای نفت و گاز را برای سال آینده دارم.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است در حیطه ای که آگاهی بیشتر دارید موضوع پایان نامه را انتخاب کنید. این بهتر است تا اینکه وارد منطقه ای شوید که اطلاعات ندارید.

  25. farhad shah mohamadi
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر عالم و عالی و تشکر بابت زحمات بی دریغ و خوب ، جناب دکتر رشته ی دانشگاهی من کاردانی عمران است جدیدا تکنولوژی عمران رو از کارشناسی ناپیوسته حذف کردن و من در مقطع کارشناسی فقط اجازه ی خواندن اجرا رو دارم از طرفی دیگر میتونم مدرک پیش دانشگاهی که دو واحد مونده رو بگیرم و در پیام نور کارشناسی پیوسته عمران رو بخونم ولی چهار ترمی عقب میفتم نظر شما چیست چیکار کنم ؟ با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همین را ادامه بده. پیام نور هم خیلی کمک نمی کند.

  26. بابک
    پاسخ

    سلام دکتر
    بابک هستم کارمند جهاد کشاورزی .لیسانس کشاورزی دارم ۳۵ سالمه علاقه زیادی به حقوق خصوصی داشتم از دانشگاه ازاد قبول شدم می خوام دکتری هم این رشته ادامه بدم ولی به نظر شما این رشته در کجاها به دردم می خوره وکالت؟یا اداره؟به نظر شما با لیسانس غیر مرتبط مسیر درستی انتخاب کردم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بدون لیسانس خیلی توفیقی نخواهید داشت و وکالت هم نمی توانید بکنید.

  27. محمد
    پاسخ

    سلام استاد
    مدرک لیسانس حقوق دانشگاه علمی کاربردی برای شرکت در آزمون وکالت معتبره ؟ راستش مدرک لیسانس آموزش زبان انگلیسی و فوق لیسانی حقوق تجارت بین الملل دارم . اگر جواب سوالم منفیه ، شما چه راه حلی پیشنهاد می کنید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر لیسانس حقوق داشته باشید می توانید شرکت کنید مهم نیست از کجا می گیرید. ولی اگر لیسانس حقوق نیست فایده ندارد.

  28. سینا
    پاسخ

    سلاماستاد
    یه سوال مدیریتی داشتم .
    یک تصمیم بگیرید و بر اساس مراحل تصمیم گیری عقلایی آن را بنویسید.
    مراحل تصمیم گیری عقلایی:
    ۱-بررسی مشکل یا مساله خاص
    ۲- تعیین هدف مطلوب با توجه به امکانات
    ۳- بررسی راه حلهای مختلف
    ۴- تجزیه و تحلیل عواقب هر راه
    ۵-انتخاب یک راه حل
    ۶- اجراء
    ۷-بازنگری و کسب بازخورد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برخی این مراحل را یک لحظه و بعضی یک عمر طول می دهند.

  29. علیرضا محمدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی، وقت بخیر.
    من ۲۸ سالم هست و کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا از دانشگاه امیرکبیر دارم. به خاطر علاقه شخصی به فیزیک، کنکور دکترای فیزیک دادم و توانستم پذیرش دکترای فیزیک نظری از دانشگاه فردوسی بگیرم. ولی این موقعیت را هم دارم که هوافضا را ادامه داده و دکترای هوافضا را حتی در دانشگاه بهتری بخوانم. مسئله ای که در حال حاضر برای من مهم هست و میخواهم براساس آن تصمیم بگیرم، مسئله جذب هییت علمی هست. میخواهم بدانم بعد از پایان دکترا برای فیزیک موقعیت بهتری برای جذب وجود دارد و یا هوافضا. ممنون میشوم راهنمایی نمایید و اینکه به چه مرجعی مراجعه کنم تا در این مورد اطلاع درست پیدا کنم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام طبیعتا با هوا فضا شانس بیشتری دارید والا نه هوا فضا شما را می پذیرد و نه فیزیک.

  30. بهنام سلطانی
    پاسخ

    باسلام.استاد با رشته غیر مرتبط میشه مدرس شدیاحتما باید لیسانس مرتبط باشه هیت علمی یاساعتی رادرصورت مثبت بودن مشخص بفرماییدایا با ارشدم میشه تدریس کرد؟تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با ارشد می توان تدریس کرد به شرطی که نیاز وجود داشته باشد. اما رشته غیر مرتبط یعنی عدم تخصص و لذا اگر شما از هیات علمی حذف شوید یک امر عادی است.

  31. اسما
    پاسخ

    ضمن عرض سلام و خسته نباشید.
    کارشناسی الکترونیک دارم.در حال حاظر قصد ادامه تحصیل دارم در مقطع کارشناسی ارشد،علاقه مند به مجموعه زیست شناسی (رشته ژنتیک)هستم.به نظر شما باید چه کنم؟ از اول کارشناسی بخونم یا راهی دیگر برای ارشد ژنتیک برام وجود داره؟ممنون میشم راهنماییم کنین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از اول کارشناسی بخوانید ولی قبلش تحقیق کنید که این کار چه فایده ای دارد. این رشته ها شدیدا با بیکار روبرو هستند.

  32. رز
    پاسخ

    سلام خسته نباشید. من فارق التحصیل ارشد خانواده دانشگاه ازاد هستم. میخواستم بپرسم میتونم دکترى حقوق خصوصى شرکت کنم ؟و اگر نه،چه گرایشى از دکترى حقوق میتونم شرکت کنم؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر لیسانس حقوق نداشته باشید، شانس زیادی در دکتری دولتی ندارید.

  33. علیرضا
    پاسخ

    درود بر شما استاد گرامی، سوال بنده حقیر از محضر شما این است بنده علاقه بسیار زیادی به تدریس در دانشگاه و در مرحله بالاتر علاقه به هیئت علمی شدن دارم و به دو رشته حقوق خصوصی و حقوق بشر علاقه مند میباشم به نظر شما کدام گرایش برای تدریس مناسب تر است؟(با توجه به اینکه بسیاری از افراد خبر از اشباع گرایش خصوصی داده ند)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای موفقیت در استادی، باید عاشق یک گرایش باشید نه صرفا فکر خالی بودن و نبودن باشید. عاشق هر کدام هستید همان را ادامه بدهید. بنظرم فرصتهای این دو خیلی فرق ندارد.

  34. رها
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم
    اگر ممکنه استاد منبعی در مورد نقش عرف در قانون تجارت ایران برایم معرفی کنید با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در مورد عرف کتابها و مقالات و پایان نامه های متعددی نوشته شده است که می توانید مراجعه کنید.

  35. عباس بهادری
    پاسخ

    سلام استاد عزیز…
    من فارغ التحصیل ارشد حقوق بین الملل هستم.الان ۳۵ سالمه و یه شغل پاره وقت دارم.من به دلیل شرایط زندگی مجبورم بین خواندن دکترا و قبولی در آزمون وکالت و وکیل شدن یکی را انتخاب کنم؟ می دانم که هر کدام مزایای خود را دارد، به نظر شما ۱- کدام را انتخاب کنم و سوال دیگرم این است که ۲- اگر شرایط زندگی و شخصی را لحاظ نکنیم، وکالت شان اجتماعی بالاتری دارد و یا دکترا گرفتن بدون آنکه منجر به هیئت علمی شود. با توجه به اینکه این روزها خیلی ها دکترا می گیرند و شاید فقط حق التدریس گیرشان بیاید/منون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- وکالت ۲- شأن مهم نیست بلاخره باید در این سن آدم یک کاری داشته باشد.

  36. طاهره
    پاسخ

    سلام استاد.بنده ترم هفتم آی تی پیام نور هستم.متاهلم ودو فرزند دارم.بخاطر شرایطم نمیتونم شهر دیگه ای ملی بخونم،تصمیم دارم ارشد زبان ملی شهرمون بخونم.بنظرتون کارشناسی زبان پیام نور بخونم (تحصیل همزمان) تا با ارشد همخوانی داشته باشه؟یا ارشد آی تی پیام نور بخونم.با ارشد پیام نور بنظرتون میشه هیئت علمی شد؟؟ خواهش میکنم راهنمایی بفرمایین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم هیات علمی خیلی واقع بینانه نیست. باز آی تی بخوانید بهتر است.

  37. ELNAZ
    پاسخ

    عرض سلام و خسته نباشید،دکتر من دانشجوی ترم آخر مدیریت بازرگانی هستم و قصد ادامه تحصیل برای ارشد در رشته ی حقوق تجارت بین الملل را دارم ولی هیچ اطلاعاتی در باره ی بازار کار این رشته ندارم اگر که میشود لطفا کمی مرا راهنمایی کنید؟و به نظر شما این انتخاب خوبیست یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل بخشی از حقوق است بهتر است در رشته خودتان ادامه بدهید.

  38. عرفان
    پاسخ

    سلام
    استاد در درس متون فقه برای ارشد حقوق خصوصی درس متون فقه لمعه شهید اول کافی است یا شرح لمعه شهید ثانی؟آیا کتاب فقه استدلالی جوابگو هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم کافی نیست و شرح لمعه و هم شرایع بخوانید خوب است.

  39. عرفان
    پاسخ

    باسلام
    استادگرامی برای منابع حقوق خصوصی ارشد در هریک از درسها چه کتابی را پیشنهاد می کنید؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از معرفی کتابها اکراه دارم. هیچ کتابی صددرصد نمی توان تضمین داد که سوالات از آنها باشد. خیلی از ناشران برای فروش کتابهای خود شایعه می کنند که کتابهای ما جزء منابع است.

  40. بهنام سلطانی
    پاسخ

    سلام .دانشجوی حقوق بین الملل باکارشناسی غیر مرتبط دردانشگاه ازاد هستم .استاد میشه درحین تحصیل بر گردم به رشته خودم یا فقط جابجایی درون گرایشی امکان دارد وباید ازسرنو کنکور شرکت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر حقوق می خواهید در مقطع لیسانس بخوانید خب باید از ابتدا در کارشناسی شرکت کنید.

  41. فاطمه
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید. چند تا سوال داشتم:
    ۱-در دوره های پردیس دکتری ایا در مدرک پردیس بودن درج میشه؟
    ۲-به نظر شما رشته آموزش زبان پردیس دانشگاه تهران بهتره یا علوم و تحقیقات هم برای تحصیل و هم برای جذب هیت علمی؟
    ۳-چقد تفاوت شهریه دارن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- محل تحصیل اصولا ذکر می شود. ۲- بنظرم پردیس دانشگاه تهران بهتر است. ۳- الله اعلم.

  42. احمد
    پاسخ

    سلام من کارشناسی مهندسی عمران اب و ارشد عمران سازه دارم به نظرتون میتونم در دانشگاه ازاد تدریس کنم؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منع قانونی ندارد اگر به شما نیازمند باشند.

  43. مهدی ملکی
    پاسخ

    با سلام
    بنده کارشناسی مهندسی دریا و کارشناسی ارشد مهندسی دریا را دارم.
    ایا میتوانم در مقطع دکتری رشته های مدیریت شرکت نمایم؟
    ایا میتوان در آزمون نظام مهندسی شرکت کرده و کد نظام مهندسی دریافت نمایم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم دانشگاه های مدیریت شما را بپذیرند.

  44. eli
    پاسخ

    سلام خدمت شما. من دانشجوی ارشد حقوق جزا هستم و برای مقطع دکترا علاقه مند به شرکت در رشته حقوق نفت و گاز هستم.خواستم بدونم با توجه به اینکه این رشته جدید هست تقریبا و اینکه منابع خاصی هم داره آیا امکان تغییر رشته هست و اگر پاسخ مثبته چه جوری ممکنه یعنی باید واحد های مخصوص رو بعنوان پیش نیاز پاس کرد؟یا اینکه مقاله داد قبل از پذیرش؟به طور کلی این تغییر رو عاقلانه میدونید؟چون بر فرض مثال بین شاخه های جزا و خصوصی و بین الملل تغییر رشته عجیب نیست ولی از جزا به نفت و گاز چه طور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پیشنهاد می کنم برای ارشد اقدام کنید بعید است با این همه متقاضی برای دکتری این رشته شما که رشته نامرتبط دارید پذیرش شوید.

  45. میلاد غلامی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم جناب اقای دکتر شیروی
    دوباره مزاحمتان میشوم و از این بابت پوزش میطلبم
    میخواستم بدونم اگر کسی مدرک ارشد رشته تجارت بین الملل را از دانشگاه روزانه اخذ کند ایا میتواند دوباره در کنکور ارشد شرکت کند و رشته حقوق نفت و گاز را در نوبت شبانه بخواند؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا منعی ندارد.

  46. رسولی
    پاسخ

    با سلام
    خواستم بدانم اگر بخواهم با داشتن مدرک دکتری دوباره در کنکور دکتری شرکت کنم منع و یا محدودیتی دارد یا خیر?
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا غیر از مشکل سربازی و تحصیل رایگان مشکل دیگری نباشد.

  47. پری
    پاسخ

    باسلام من تازه دانشجوشدم و تازه با سایت شما اشنا.
    استاد من بعد از کلی درس خوندن در پیش دانشگاهی امسال فقه و مبانی بوعلی سینا قبول شدم.خیلی ناراحتم اگه قرار بود فقه و مبانی بخونم دیگه چرا اون همه زحمت واسه قبولی خب میرفتم حوزه علمیه خواهران!!!!ینی عمرم تلف شده؟؟بعضی وقتا فک میکنم فقط لیسانس میگیرم که فردا روزی کناز جهاز عروسی لیسانسم داشته باشم!!البته بازار شوهرهم مثل بازار کار خرابه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب مبانی حقوقی خودتان را تقویت کنید که بتوانید در شغلهای حقوقی مشغول شوید و حداقل در کسادی شوهر کاری دست و پا کنید شاید به هوای کار شوهرها آفتابی شوند.

      • جلال
        پاسخ

        آقای دکتر بنده به عنوان احدی از جامعه ذکور از آن دسته از افرادی که برای استفاده از حقوق همسر خود زن می گیرند برئت می جویم

  48. sajyhav
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده کارشناسی نرم افزار و ارشد هوش مصنوعی مهندسی کامپیوتر آزاد قزوین خوندم، دکتری آزاد هم قبول شدم ولی پولشو نداشتم برم، دکتری دولتی هم کار خیلی سختیه، با توجه به اینکه بنده الان شاغل رسمی آموزش و پرورش هستم و علاقه زیادی به هیات علمی شدن دارم. امسال شرط مرتبط بودن دکتری رو برداشتن و می خواستم تغییر رشته به دکتری فن آوری اطلاعات بدهم. با توجه به اینکه حفظیات و دروس مفهومی بنده خوب است آیا تصمیم درستی است؟ و شانس هیات علمی شدن دارم؟ یا اصلا در دکتری پذیرش می شوم؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کی گفته شرط مرتبط بودن برداشته شده است. پذیرش دانشجوی دکتری به گروه ها محول شده است که از قبل سخت تر می گیرند.

  49. انسیه
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشد خدمت دکتر شیروی
    من سال ۹۴ یعنی امسال دکتری پیام نور قبول شدم ولی به خاطر هزینه هاش نتوانستم برم وطبق قانون سازمان سنجش ۱ سال از شرکت در کنکور محروم هستم میخواستم بدونم این محرومیت شامل شرکت در کنکور رشته کارشناسی هم میشود یعنی من اگر حتی واسه کنکور کارشناسی هم بخواهم شرکت کنم محروم هستم؟
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم. چطور از دکتری می خواهید نزول کنید به کارشناسی.

  50. سلام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من ارشد آموزش زبان انگلیسی دارم بنظرتون دکترا میتونم در رشته روانشناسی شرکت کنم .با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم امکانش وجود داشته باشد. این یعنی اینکه دکتری هیج ضابطه ای ندارد و هر کس می تواند آن را ادامه بدهد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *