پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. حسین
    پاسخ

    سلام جناب دکتر . من کارشناسی ارشد منابع طبیعی گرایش شیلات هستم . آیا میتونم برای دکتری در یک رشته دیگر شرکت کنم . قبلا نمیشد ولی انگار الان در یکی از رشته های مدیریت امکان داره .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم حالا سخت تر شده است چون دانشگاه ها امتحان تخصصی می گیرند و خب این افراد راحت حذف می شوند.

  2. جعفرعلیزاده
    پاسخ

    با سلام کسی که دکترا یا ارشد تجارت بین الممل از ایران گرفته بااونی که از خارج گرفته ایا در پیدا کردن کار یکی هستن؟منظورم اینه اونایی که ایران بخونن در داخل ایران همه در برابر اونایی که خارج خوندن شانسی برای کار ندارن ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب کسی که همه تحصیلاتش در ایران است، با مفاهیم داخلی بیشتر آشنا است. وقتی خارج درس می خوانید زبان، اصطلاحات، حقوق خارجی و خیلی چیزهای دیگر را به دست می آورید نه صرفا مدرک که بخواهید با آن مقایسه کنید.

  3. رامین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دانشجوی سال اول وزارت علوم هستم اما بدلیل بی علاقگی خواهان شرکت در آزمون وزارت بهداشت هستم.
    سوالم اینه من میتونم آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۵ وزارت بهداشت رو شرکت کنم و اگه دوره ی روزانه پذیرفته بشم من به عنوان دانشجوی روزانه محسوب میشم یا نه؟برای خدمت سربازی به مشکل بر نمیخورم؟
    پیشاپیش از پاسخدهی شما متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نظام وظیفه را نمی دانم و تحصیل رایگان هم برای یک بار در هر مقطع است.

  4. حانیه
    پاسخ

    سلام استاد با دیپلم فنی یا تجربی میشه در دانشگاه آزاد یا غیر انتفاعی رشته حقوق رو خوند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به شرطی که در کنکور انسانی شرکت کنید یا از طرح بدون آزمون استفاده کنید.

  5. مهتاب
    پاسخ

    سلام.
    بنده دانشجوی ترم آخر دکترا هستم. ترم دوم با شرکت در فراخوان بورس داخل، با بورس اینجانب به مدت ۳۴ ماه توسط وزارت علوم موافقت شد. بنده به دلیل قرارداد یک طرفه بورس تعهدات را در دفاتر اسناد رسمی امضا نکردم. اما با توجه به تاییدیه وزارتخانه با دانشگاهی که درخواست بورس داده بود همکاری داشتم. بدون دریافت مقرری بورس
    هم اکنون یک نامه مبنی بر جایابی برای بنده از سوی وزارت خانه صادر شده است. بهترین توصیه شما به بنده چیست؟ من میخواهم به صورت پیمانی استخدام شوم آیا این سابقه یا نامه جایابی که در ان نوشته است پس از فراغت از تحصیل برای ایشان جایابی شود کمکی به بنده میکند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله این جایابی خوب است اگر شما بخواهید همانجا بروید ولی اگر بخواهید جای دیگر بروید این اشکال ایجاد می کند

  6. الهام یوسفی
    پاسخ

    با عرض سلام
    من دانشجوی رشته مهندسی مکانیک هستم . تصمیم دارم ارشد mba بخونم . از آنجا که این رشته دکترا ندارد در ایران برای خواندن دکترا چه گرایش مدیریتی باید خوند که برای جذب هیئت علمی مشکل ایجاد نشود و مدرک ارشد و دکترا مرتبط باشد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام mba برای کار است در صورتی که دکتری برای کارهای پژوهشی است. خب شما چطور می خواهید این دو را جمع کنید.

  7. حسن
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب به خدمت استاد محترم جناب آقای شیروی-من دانشجوی ارشد فقه و حقوق هستم میخاستم بدونم آیا در کنکور و مصاحیه ی دکترای حقوق بین الملل شانس قبولی دارم یا خیر با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم احتمالش در دانشگاه های طراز اول زیاد نیست. شاید یک راه اخذ یک فوق در رشته مربوط در حقوق باشد.

  8. الهام
    پاسخ

    با عرض سلام بنده کارشناسی ارشد پرستاری و استخدام رسمی بیمارستان هستم با پنج سال سابقه ی کار جهت ادامه ی تحصیل بر سر دو راهی مانده ام که رشته ی خودم را ادامه دهم. ویا مجددا برای رشته ی پزشکی کنکور بدهم؟از نظر در آمد. نیز برایم مهم است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این حساب نباید شما کمتر از سی داشته باشید. بنظرم شروع از ابتدا برای دکتری خیلی سخت است هم قبول شدن و هم ادامه دادن تازه می شوید یک پزشک عمومی.

  9. علی
    پاسخ

    با سلام .آیا ایین نامه ای از وزارت علوم مبنی بر منع بورسیه دکتری سال آخرخارج از کشور برای فارغ التحصیلان فوق لیسانس دانشگاه ازادکه درخواست بورس از دانشگاه دولتی را دارندوجوددارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من اطلاعی ندارم.

  10. سهیلا
    پاسخ

    سلام بر استاد گرامی و عزیز
    ضمن خسته نباشید ۲ سوال از محضرتون داشتم.بنده ۴ ساله که به وکالت مشغولم و دغدغه ی فکریم ادامه ی تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری هست اونهم فقط به خاطر بالا رفتن سطح دانش در رشته حقوق.سوالم اینه۱- به نظر شما بهتره خودم با مطالعه، سطح علمی ام رو ببرم بالا یا وارد دانشگاه بشم.
    ۲-در حال حاضر چه گرایشی در رشته مون به وکالت مفید تر و دامنه اش وسیع تره؟
    از فرصتی که در اختیارمون قرار میدین بی نهایت سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است در دانشگاه تحصیل کنید که هم مدرک بگیرید و هم خودتان مقید شوید که مطالعه کنید. بنظرم حقوق خصوصی و جزا بیشترین ارتباط را با وکالت داردو.

  11. دانشجو
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام خدمت استادارجمندم دکتر شیروی
    ابتدا تشکر میکنم از شما استاد بزرگوار بخاطرتلاش های ارزنده شما در رشته حقوق و ما هرچند سعادت شاگردی مستقیم شما را در حقوق نفت و گاز را نداشتیم اما همیشه کتابهای شما دلگرمی و منبع بوده برای ما و به صورت غیر مستقیم از حضور شما بهره مند شدیم .
    استاد بزرگوارم من دانشجوی ارشد نفت و گاز دانشگاه تهران هستم سوالی که از خدمتتون داشتم این هست که برای موضوع پایان نامه ام علاقه زیادی به بحث شرکت های چند ملیتی نفتی دارم دنبال موضوعی نو و کاربردی در این زمینه هستم ممنون میشم اگر مقدور بود در این حوزه مقاله یا کتاب یا عنوان و موضوعی به بنده معرفی بفرمایید .
    سپاس از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید بتوانید در مورد رشوه و ارتشاء در این شرکتها و کدهای مربوط مطالعه کنید.

  12. آرش
    پاسخ

    با سلام.
    دانشجوی ترم سوم ارشد رشته توسعه اقتصادی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد تهران مرکزی هستم. دو سوال داشتم:
    سوال اول ) مفاله ای تحت عنوان ” تاثیر شاخص های کلان اقتصادی بر قیمت نفت در ایران ” را آماده چاپ در نمایه ISC دارم ، که با کمک مدیر گروه آموزشی دانشکده چاپ خواهد شد . آیا با توجه به اینکه نام دانشگاه در مقاله ذکر می شود احتمال دارد که دانشگاه ، مقاله را مورد حمایت تشویقی مالی قرار دهد؟ اگر بله حدود مبلغ چقدر است؟
    سوال دوم ) خواهشمند هستم با توجه به تجربه شما در حوزه تجارت و بازرگانی بین المللی و سرمایه گذاری خارجی ، مرا در انتخاب یکی از موضوعات زیر جهت پایان نامه راهنمایی نمایید و نظر خود را بفرمایید.
    الف) تاثیر پذیری رشد اقتصادی از حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور های در حال توسعه.
    ب ) نقش سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر توزیع درآمد در ایران.
    ج ) تاثیر نرخ ارز حقیقی بر کسری حساب جاری در اقتصاد ایران.
    این موضوعات با مشورت اساتید دانشکده و مطالعات اینجانب بدست آمده است. اما نظر شما نیز برای من مهم است.
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بعید می دانم که کسی برای این چیزها پول بدهد. ۲- سلام بنظرم (ب) بهتر است.

  13. مرضیه
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من دانشجو ترم پنج کارشناسی بهداشت محیط هستم در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند میخاستم بدونم به نظر شما برای ادامه تحصیل بهتر است رشته خودم رو ادامه بدم یا تغذیه بخونم؟و اگر رشته کارشناسیم متفاوت باشد ایا برای هیعت علمی شدن مشکلی پیش میاد؟؟خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان رشته خودتان شاید شانس بیشتری داشته باشید.

  14. علی
    پاسخ

    سلام ،استاد این درسته که قراره حداکثر سن افراد برای جذب هیات علمی شدن در دانشگاه های سراسری کاهش پیدا کنه؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حتی اگر کاهش هم پیدا نکند، عملا کاهش پیدا کرده است.

  15. میثم
    پاسخ

    سلام استاد
    برای ارشد حقوق خصوصی درس متون فقه و متون حقوقی چه منابعی را بالاخص برای متون فقه پیشنهاد می کنید و چطور مطالعه کنیم.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید شرح لمعه را بخوانید و متون حقوقی هم توصیه می کنم اول کتابهای متون حقوقی ۱ و متون حقوقی ۲ اینجانب را مطالعه کنید.

  16. مریم رضایی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی خسته نباشید
    من ۲۸ سالمه و لیسانس باستان شناسی دارم چون رشتم بازار کار نداره انگیزه ای به ادامه ش ندارم حالا اگه امکانش هست از شما راهنمایی می خوام باتوجه به سنم ارشد روانشناسی مناسبتره یا کارشناسی پرستاری
    خیلی خیلی ممنون موفق باشین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باز پرستاری یه چیزی یاد می گیری

  17. النا
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرانقدر و تشکر بابت راهنماییهای حضرتعالی
    بنده لیسانس زیست شناسی و کارشناسی ارشد ژنتیک را هر دو از دانشگاه دولتی و روزانه قبول شدم و الان ارشد ژنتیکم.با توجه به اینکه از اول توانایی قبول شدن در رشته پزشکی را داشتم اما متاسفانه بدلایل مشکلاتی و اشتباه در انتخاب رشته این شد سرنوشتم .اما الان هرچی فکر میکنم بنظرم خوندن دکترا در ادامه این رشته برایم زیاد با ارزش نیست و با داشتن دکترا نیز تفاوتی با الان ندارم با توجه به وضعیت بازار کار و… با این وجود تصمیم گرفتم به جای دکترا گرفتن در این رشته و کلی هزینه از اول کنکور شرکت کنم و پزشکی برم و میدونم که توانایی قبول شدن را دارم و اینم میدونم که تنها پردیس میتونم برم .لطفا راهنماییم کننین آیا ارزش هزینه را داره یا کلن درس را بزارم کنار و بی خیال همه چیز بشوم چون میدونم که با این شرایط کار هم گیرم نمی آید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی فکر بکری نیست.

  18. سارا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد گرامی
    استاد گرامی، بنده لیسانس حسابداری از دانشگاه دولتی و فوق لیسانس حسابداری در دانشگاه ازاد دارم و دو سال حق التدریس دارم و همچنین سه مقاله دارم در حال حاضر میخواهم رشته مدیرت بازرگانی گرایش بازاریابی را برای ازمون دکتری ازاد امسال امتحان دهم،
    ایا برای هیات علمی شدن بنده در دانشگاه ازاد با توجه به تغییر رشته امیدی هست یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چرا شما فکر می کنید با تغییر رشته موققیتی نصیب شما می شود؟

  19. شهره
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید.
    من فارغ التحصیل کارشناسی مترجمی انگلیسی علامه هستم. قصد ادامه تحصیل ارشد در رشته ی مدیریت مالی رو دارم. به نظر شما میتونم قبول شم و واس کار توو آینده موفق شم؟ آیا با اینکه لیسانس و فوق مرتبط بهم نیستند،برای کار در آینده مشکلی ایجاد نمیکنه؟
    و آیا با این شرایط در آینده میتونم در بانک مشغول بکار بشم؟ من به کار در بانک خیلی علاقه دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولین درس موفقیت این است که از شاخه ای به شاخه دیگر نپریم.

  20. رضا
    پاسخ

    سلام استاد
    لطفا چند منبع فارسی برای حقوق شرکتهای چند ملیتی معرفی بفرمائید.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای پیدا کردن مقالات فارسی به پایگاه نور، مگ ایران و دانشگاه تهران مراجعه کنید.

  21. مقداد
    پاسخ

    عرض ادب و احترام
    استاد گرامی من برای پایان نامه ارشد میخواهم در زمینه تجارت الکترونیک کار کنم .آیا مباحث مربوط به اسناد الکترونیکی جای کار دارد پیشنهاد شما در این زمینه چیست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این موضوع خیلی کار شده است.

  22. نیکی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من کارشناسی ارشد تکمیل ظرفیت پردیس خودگردان رشته آموزش زبان قبول شدم دانشگاه فعلی ام هم دانشگاه غیر انتفاعی تن کابن هست به نظر شما مدرک کدوم بهتر اشت پردیس خودگردان یا غیر انتفاعی کدوم قابل قبول تره ؟ و اسنکه شهریه دانشگاه پردیس خودگردان شنیدم خیلی بالاست آیا درسته ؟ و سوال دیگرم اینکه مدرک این دو دانشگاه از دانشگاه آزاد بهتره ؟ ممنون میشم جوابم و بدید …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من جای شما باشم یه جای درس می خوانم که پول ندم.

  23. عرفان
    پاسخ

    سلام استادعزیز؛ ایام محرم رو خدمتتون تسلیت میگم.
    استاد میخواستم ببینم مدرک دوره های مجازی یا همون آموزش محور الکترونیکی چقدر معتبره؟مدرکش با حضوری فرقی داره؟
    پردیس فارابی هم رشته های حقوقی رو مجازی ارایه میده؟باتوجه به اینکه شهرستان هستیم و مشغول به کار
    با تنشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر تو خونه می خواهی مدرک بگیری باید توجه داشته باشی که به همون اندازه که پول می دهی آش می خوری.

  24. سحر
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    جناب دکتر من کارشناسی حسابداری از دانشگاه غیر انتفاعی دارم. به دلیل علاقه نداشتن به رشتم تصمیم گرفتم تغییر رشته دهم.من از شما دو سوال دارم:
    اول اینکه به خاطر علاقه به تدریس ایا انتخاب درستی میتونه باشه که من ارشد حسابداری در یک دانشگاه دولتی مطرح قبول شم و و رشته خودمو تدریس کنم یا اینکه ارشد طراحی پارچه و لباس که تقریبا علاقه دارم شرکت کنم و با گرفتن دکتری در همین حیطه به تدریس فکر کنم؟
    ممنن میشم اگر مساعدتی کنید و راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم با تغییر رشته کسی شما را به عنوان یک متخصص نمی شناسد.

  25. jaber
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت عالی قدر
    سوالی که از محضرتون داشتم اینه که:بنده رشته روانشناسی بالینی در مقطع ارشد در دانشگاه پردیس دانشگاه تهران قبول شدم ومیخواستم بدونم که این مدر ک به خودی خود برای دکترا یک امتیاز منفی تلقی میشه یا اینکه به رزومه بستگی داره وسوال دیگم از حضورتون اینه که ایا عنوان پردیس در مدرک نوشته می شود یا خیر ممنون از پاسخگوی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال در زمان پذیرش به سوابق دانشگاهی شما توجه می شود. در مورد ذکر پردیس هم خبری ندارم.

  26. طاهره
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب.ترم هفتم آی تی پیام نور هستم.تصمیم دارم ارشد زبان شرکت کنم.چون بغیر از رشته های ادبیات فارسی ریاضی زبان تاریخ گرایش دیگه ای ایرانشهر نیست بنظرتون با کارشناسی آی تی پیام نور و ارشد زبان ولایت میشه انشالله در آینده تدریس کرد؟ارشد آی تی پیام نور بهتره یا ارشد زبان ملی؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، گرایش خودتان نباشد، برای تنوع درس بخوانید.

  27. ریحانه
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت شما و تشکر فراوان از وقتی که میگذارید, میشه لطفا راهنمایی کنید برای ارشد رشته حقوق بین الملل دانشگاه تهران بهتر هست یا شهید بهشتی؟از نظر قوی تر شدن رزومه برای پذیرش گرفتن از دانشگاه های خارج از کشور در مقطع دکتری میپرسم و همچنین از نظر قوی بودن سطح علمی این دو دانشکده کدام یک اول است؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم هر دو خوب است. به هر حال دانشگاه تهران شناخته تر است.

  28. دانشجوی محقق در حقوق نفت و گاز
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی

    خسته نباشید

    درخواستی داشتم ۱- آیا امکانش است با شما در زمینه حقوق نفت و گاز پایان نامه بگیرم؟؟؟

    ۲- آیا کد شما آزاد است و ظرفیت داره که ما بتوانیم با شما پایان نامه بگیریم.

    ۳- شرایط شما برای کار پایان نامه چطور است؟؟؟
    ۴- از لحاظ نحوه کار؟؟؟

    ۵- من استان کرمان هستم.چقدر بابت هزینه رفت و برگشت میگیرید تا پایان نامه با یک دانشجوی شهرستانی کار کنید؟؟؟

    ۶- فقط اینو بگم موضوع من اولین بار است میخواهد کار شود.

    لطفا پاسخهای دقیق سوالاتم را بدهید.

    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      محقق نفتی عزیز سلام، ۱- نوچ ۲- منظور کد دانشگاه آزاد هست؟ اگر کسی حاضر بود با من پایان نامه بگیرد، لابد پر شده است و اگر کسی حاضر نبوده، خب به چه درد شما می خورم. ۳- منظورتان کدام شرایط آست؟ ۴- خب من فرد سخت گیری هستم. به راحتی مجوز دفاع نمی دهم. ۵- بدون چک و چونه یا با چک و چونه !! ۶- خب من آنقدر علم ندارم که یک موضوعی را راهنمایی کنم که اولین بار است می خواهد کار شود.

  29. یک نا امید از زندگی
    پاسخ

    سلام استاد محترم من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران هستم امسال در آزمون دکترا رتبه زیر بیست آوردم اما در مصاحبه هیچ دانشگاهی حتی شهرستان قبول نشدم من رزومه چندان بدی هم ندارم آیلتس ۷/۵ دو عنوان مقاله علمی پژوهشی یک ای اس آی همچنین رتبه زیر سی وکالت کانون مرکز و زیر پنجاه قضاوت را در کارنامه دارم اکنون هم دنبال کارآموز ی وکالت هستم اکنون بیست سه سال دارم رتبه کنکور سراسری هم زیر صد ریاضی بود اما به دلیل بیماری و فوت مادرم نتوانستم ادامه تحصیل بدهم در آن سال و سال بعدش به دانشگاه آزاد رفتم و حقوق خواندم و چون ترم پنج با احتساب ترم های تابستان فارغ التحصیل شدم چون ورودی بهمن میتوانستم بدون آزمون به ارشد آزاد رفتم چون فکر نمیکردم به این رودی تمام شود برای دولتی نخوانده بودم اکنون تصمیم دارم مجدد در دولتی ارشد نفت گاز بخوانم تا امیدوارشوم به دکترادولتی شاید ننگ دانشگاه آزاد از رویمان برداشته شودسال گذشته امتحان ارشد دادم چندان نخواندم اما رتبه ام حدود چهل عمومی و شصت خصوصی شد میشود راهنماییم کنید چه کنم لازم است بدانید وضعیت مالی خوبی ندارم و گرنه میرفتم حقوق فناوری اطلاعات در زمینه تجارت الکترونیک در انگلستان میخواندم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وقتی دانشجوی کارشناسی هستید آنچنان عجله می کنید که فکر می کنید اگر پنج ترمه تمام کنید خیلی موفق اید. «ناامید از زندگی» اول باید یاد بگیرید که چطور درس بخوانید. اگر عمیق درس می خواندید رتبه شما بهتر می شد. و در دکتری هم بهتر ظاهر می شدید و لازم نبود که لعن و نفرین بفرستید. فوق مزبور هم فکر بدی نیست.

  30. حسيننننننننننننننننننننننننن
    پاسخ

    سلام من ۲۰ سال دارم و ۱ ترم دیگر درسم در دانشگاه ازاد تمام میشود و در حال حاضر دارم خود را برای ازمون ارشد تجارت بین الملل اماده میکنم و سربازی هم معاف هستم .به نظر شما بعد از لیسانس مهاجرت کنم به کشوری مثل فرانسه و شرایط و مقدماتش چیست یا ارشد را بگیرم و ازمون وکالت بدهم و بعد برای دکتری به خارج مهاجرت کنم ؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب خارج رفتن به این سادگی نیست. اگر می توانید بروید بهتر است برای ارشد بروید.

  31. محبی
    پاسخ

    باسلام
    اگه رشته تحصیلی مقطع کارشناسی بادوره های ارشد ودکتری یکی نباشد درپذیرش هییت علمی مشکلی ایجاد می کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحصیلات تکمیلی یعنی پژوهش و تحقیق در رشته ای که شما در کارشناسی خوانده اید. اینکه به شما اجازه داده می شود که بین رشته ها پرواز کنید، به معنای درست بودن این کار نیست و در هیچ جای دنیا قبول نمی کنند کسی که کارشناسی رشته ای را ندارد در آن رشته تحقیق کند.

  32. حمید دانشجوی دکتری آزاد
    پاسخ

    سلام . تسلیت ایام. اجرتان با سید الشهدا.
    اولا ممنون از اینهمه «معلمی» هایتان. و ثانیا تشکر بخاطر هدایت همیشگی…بنده بارها از محضرتان راهنمایی گرفتم.
    سوال:
    من دانشجوی ترم اول دکتری فقه و مبانی دانشگاه آزاد در تهران مرکزی هستم و کارمند پیمانی دولت در شهر رشت. بااینکه با اشتیاق و علاقه قلبی به ادامه تحصیل در دکتری وارد شده و اکنون نیز به آن می پردازم اما در نگاه به آینده کمی دچار تزلزل در انتخاب شده ام.
    قطعا من با این هزینه هنگفت ادامه تحصیل (ریالی، وقت، عمر، جسم) قصد بهره برداری هرچه بهتر از تلاش خود را دارم. و چون داشتن تحصیلات دکتری در کل خیلی به حال من در اداره فرق چشمگیری نخواهد کرد مسلما و قطعا قصد خروج از اداره (بوقش و در آینده) را دارم(البته اگه ادامه تحصیل بدم).
    در حال حاضر می شود گفت امکان جذب هیات علمی با مدرک دانشجوی دکتری در رشته فقه و مبانی در دانشگاهها خیلی ضعیف است (شایدم اشتباه میکنم). فارغ التحصیلی هم که اقلا ۴-۵ سال طول میکشد. از سن ما خارج است…
    حق التدریس هم که پولی نمیدهند که چرخ زندگی بچرخد اصولا…
    میدانیم درحال حاضر امکان جذب اختصاصی قضات بدون آزمون اما با مصاحبه علمی درست و حسابی برای دانشجوی دکتری وجود دارد، اما!!! مستلزم مطالعه درست و حسابی برای من و صرف روزانه اقلا ۵-۶ ساعت مطالعه مستمر است طبق نظر برترین مشاوران تخصصی امر که بنده شخصا با ایشان مصاحبه و مذاکرات مفصل کرده ام…
    اما با توجه به مشغله کاری و ادامه تحصیل اکادمیک در دکتری و مقالات و مطالعات و….تقریبا امکان مطالعه دروس حقوقی آزمونها وجود ندارد. (چون نهایتش بنده در درس مدنی اطلاعات دارم و دروس جزایی و دادرسی هیچی یه هیچی… )
    در صورت انصراف از دکتری و تمرکز جدی به روی آزمونهای حقوقی اعم از وکالت و قضاوت و… فرصت کافی برای مطالعه حقوقی ایجاد میشود، اما در کل همه چیز معلق است به قبولی در آزمونها با آن داستان و ماجراهای خودش که قطعا مستحضرید…
    آینده مبهمی پیش روی خودم احساس میکنم و قصد دارم به سرعت این دودلی رو حذف و متمرکز بر یک هدف آینده دارد بشم…
    خلاصه موندم ادامه بدم دکتری رو؟ یا انصراف بدم برم سراغ مشاغلی که پول بیشتری توش هست؟
    متاهل و ۳۵ ساله هستم.
    با سپاس قلبی…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام الجمع مهما امکن اولی من الطرح. اگر نتوانستید بین کار و آزمونها جمع کنید، بنظرم قبولی در وکالت برای شما اولویت دارد.

      • حمید دانشجوی دکتری آزاد
        پاسخ

        ممنون از محضر شما..
        پاینده باشید

  33. سعیده
    پاسخ

    سلام.
    استاد عزیز من به رشته ی تجارت بین الملل علاقه داشتم. اما حقوق تجاری اقتصادی بین الملل پردیس البرز قبول شدم.
    اگر بخوام برای دکترا روزانه بخونم مدرک پردیس از نظر اساتید معتبره؟
    یا دست نگهدارم امسال دوباره ارشد شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی ندارد انشا اله.

  34. فرهاد
    پاسخ

    درود فراوان به شما استاد عزیز من امسال در مقطع ارشد گرایش حقوق نفت پردیس البرز پذیرفته شدم میخواستم نظر شما درباره این رشته وبازار کار ان و خود دانشگاه پردیس جویا شوم و به نظر شما رشته جزا وجرم شناسی علوم وتحقیقات بهتراست یا نفت وگاز پردیس،باتشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشااله اگر خوب درس بخوانید و چیزی یاد بگیرید بتوانید شغل مناسبی پیدا کنید.

  35. مصطفی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ؛ خواستم بپرسم ببینم اگه ارشد اموزش محور. قبول بشی ارزش داره بری؟؟ چون بعضیا میگن دیگه نمیتونی دکترا شرکت کنی ؟ یا بعضیا هم میگن اگه دکترا هم قبول بشی هیچ جا کسایی که ارشدشون اموزش محور پذیرش نمیکنه؟؟ خواستم بدونم اگه اینطوریه که من اصلا ثبت نام نکنم چون شبانه قبول شدم اگه نرم محروم نمیشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب صبر کن انشااله جای بهتر قبول شوید.

  36. حسین
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من لیسانس علوم سیاسی از پیام نور دارم و ارشد علوم سیاسی رو هم از دانشگاه علامه گرفتم. مجددا لیسانس دومم که حقوق است رو هم از پیام نور گرفتم. برای دکترا علوم سیاسی نمی خوام شرکت کنم و قصد دارم در دکتری حقوق شرکت کنم و مقاله یا کتاب هم در زمینه گرایش انتخابی حقوق برای تکمیل روزمه کار کنم.
    سوال :
    ۱- با توجه به این اوصاف آیا امکان قبولی در دکتری حقوق دولتی برام هست؟
    ۲- با توجه به مدراکم ، کدوم گرایش رو انتخاب کنم ؟ امکان قبولی در حقوق عمومی برام بیشتره یا حقوق بین الملل ؟ یا گرایش دیگه ای؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خیلی بنظرم نه. مگر رشته های مرتبط مثل بین الملل یا روابط بین الملل و امثالهم.

  37. حامد
    پاسخ

    جناب آقای دکتر با عرض سلام و ادب من تا حالا چند بار مزاحم جنابعالی شده ام با عرض معذرت و آرزوی سلامتی برای جنابعالی میشه بگین بین پیام نور تهران رشته کارآفرینی که در تکمیل ظرفیت ارشد سراسری قبول شده ام و مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد تهران غرب به نیت تلاش خوب و ادامه در مقطع دکترا کدوم رو برم بهتره ؟ بازم ممنون از زحمات جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم آزاد بهتر است.

  38. دانشجو
    پاسخ

    سلام.ببخشید من امسال اموزش زبان انگلیسی روزانه قبول شدم.در تکمیل ظرفیت دانشگاه ازاد مامایی نیز قبول شدم.به نظرتون اموزش زبان بهتره یا اینکه انصراف بدم و مامایی ثبت نام کنم.از نظر شغلی به نظرتون کدوم بهتره?امیدوارم هرچه سریعتر جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مامایی بنظرم زمینه کاری بیشتری دارد. البته اگر زاد و ولد بیشتر شود خب کار شما هم بیشتر رونق می گیرد.

  39. diako
    پاسخ

    باسلام خدمت جناب اقای دکتر. من دانشجوی رشته مکانیک بیوسیستم هستم ومیخواهم برای ارشد رشته مکانیک سیالات شرکت کنم . با این شرایط که من درسهای مخصوص رشته سیالات راپاس بکنم ومعدل کارشناسیم خوب باشه و رتبه ارشدم خوب باشه. توی استخدامی شرکتی مشکلی برام پیش میاد؟…لطفا جوابمو بدید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم مشکل خاصی نباید باشد.

  40. اندیشه رضایی
    پاسخ

    با سلام. فرزند جانباز متوفی هستم،دارای مدرک ارشد صنایع غذایی از دانشگاه ازاد با معدل ۱۸ ،لطفا مرا راهنمایی کنید کجا اقدام کنم برای اشتغال در دانشگاه.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم باید آگهی ها را ببنید و اقدام کنید.

  41. yasin
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    یه سوال داشتم.من فارغ التحصیل رشته عمران از دانشگاه ازاد سلماس با معدل بالای ۱۵ و ارشد عمران از دانشگاه ازاد ارومیه با معدل بالای ۱۶ هستم .ایا بعد از اتمام دوره دکتری میتونم بعنوان هیئت علمی دانشگاه ازاد انتخاب بشم؟ یا چون لیسانسم از دانشگاه ازاد سلماس هست به مشکل میخورم؟اگر مقطع دکتری رو از یکی از دانشگاههای معتبر اروپا میگیرفتم چقدر میتونست تاثیر داشته باشه؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم امکانش هست انشااله.

  42. amir
    پاسخ

    سلام استاد
    من دانشجوی ارشد برق قدرتم (مرتبط) و ۹ واحد گذروندم حالا تصمیم دارم این رشته رو رها کنم و mba بخونم به دلیل هم بازار کار و هم ادامه تحصیل در خارج و از طرفی همه می گن حیف که مهندسی و رها کنم و مدیریت برم اگه ممکنه راهنمایی کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان ارشد خودت خب بهتر است ولی اگر ام بی ا هم خواستی بخوانی اوکی هست.

  43. milad gh
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم جناب اقای دکتر شیروی
    دوباره مزاحمتان شدم و از این بابت پوزش میطلبم
    سوالی از خدمت شما دارم که ایا دانشگاه های پردیس خودگردان برای پردیس خود گردان بهشتی یا علامه معتبر هستندچه برای خارج از کشور چه برای هیات علمی شدن ؟؟ و به نظرشما این دانشگاه ها بهتر است یا دانشگاه ازاد مثلا تهران مرکز ؟؟؟ و در اخر اینکه ایا کسی که در پردیس خود گردان مشغول تحصیل شود میتواند در کنکور ارشد سال یعد (۹۵) شرکت کند؟؟؟ و در صورتیکه در دانشگاهی مثل شهید بهشتی یا پردیس فارابی قبول شود ایا واحدهای پاس شده اش معادل سازی میشود؟؟؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امیدوارم مشکلی بروز نکند. بنظرم باز این پردیسها تحت نظارت دولتی اجرا می شود و بهتر است.

  44. parisa
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر
    اگه کسی ارشد آزاد یا غیر انتفاعی داشته باشه واسه پذیرش دولتی دکتری مشکلی پیش میاد؟
    یا نه بستگی به رزومه داره
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم بیشتر بستگی به رزومه و نحوه حضور در مصاحبه دارد ولی یادتان باشد که خود اینکه کجا تحصیل کرده اید نیز بخشی از رزومه شما است.

  45. آرش
    پاسخ

    سلام و درود بر استاد شیروی عزیز،
    دانشجوی ارشد رشته توسعه اقتصادی و برنامه ریزی دانشگاه تهران مرکزی هستم ، با مطالعه و مشورت به موضوعی جهت پایان نامه رسیده ام ( البته قطعی نشده است ) ، با توجه به تجارب ارزنده شما در تجارت بین الملل ، خواهشمند هستم تا نظر خود را در باره موضوع بفرمایید و با توجه به شرایط فعلی کشور آیا موضوع به روز و مناسبی است ؟

    عنوان : اثر نوسانات نرخ ارز واقعی بر کسری حساب جاری در ایران.
    شاخص های قابل بررسی شامل :
    ۱- خالص ارزش صادرات به قیمت فوب .
    ۲- خالص ارزش واردات با قیمت سیف .
    ۳- خالص ارزش سرمایه گذاری خارجی .
    ۴- کسری بودجه دولت .
    ۵- رابطه مبادله ( Terms Of Trade ) .
    ۶- نرخ ارز واقعی .
    ۷- شاخص تنزیل ارزش پول داخلی .

    چهار یا پنج مورد از شاخص های فوق انتخاب و در پایان نامه مورد بررسی قرار می گیرند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم موضوع خوبی است. اما چرا حساب جاری؟ بهتر بود این موضوع در مورد سپرده ها کار می شد.

  46. علی احمدوند
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر.من امسال رشته حقوق در یکی از شهرهای محروم لرستان در دانشگاه پیام نور قبول شدم.به تدریج متوجه شدم اینجا برخی درسها اصلا برایشان کلاس برگزار نمی شود و یا اگر برگزار شود، سطح تدریس بسیار ضعیف است و از ابتدا کتاب هایی برای امتحان مشخص شده که باید بخوانیم. دروسی چون مدنی، تجارت و اصول فقه هم سنگین و فهمیدنی است. به نظر شما با این وضعیت من چه کتابهایی برای درک بهتر این دروس بخوانم و آیا منابع کمک آموزشی ارزشمندی وجود دارد؟ و یا چه شیوه ای برای درک بهتر دروس حقوق اتخاذ کنم؟ با تشکر از لطفتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، حقوق نیاز به معلم دارد ولی چون ظاهرش فرمول نیست همه فکر می کنند که آن را می فهمند. اگر می توانید یک دانشگاه آزاد هم بروید از غیر حضوری بهتر است. به هر حال اگر خواستید کتاب بخوانید برای هر درس حداقل دو کتاب باید از اساتید معروف را مطالعه کنید.

  47. hasti
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد
    بنده رشته مدیریت دانشگاه ازاد کاشان در این نیمسال پذیرفته شده ام،اما به دلیل دوری مکان قبولی ام به محل زندگی و شرایط متاهل بودنم تقاضای انتقالی به شهر قم را دارم،سوال بنده ازشما این است که آیا با درخواست انتقالی ام موافقت میکنن? اگر موافقت میکنن چه قدر زمان یا چند ترم طول میکشد? و با چه شرایطی تقاضای مرا میپذیرند?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول باید بروید ثبت نام کنید و بعد کدام دانشگاه در قم مد نظر شما است؟

  48. رها
    پاسخ

    سلام دکتر من نوزده سالمه سال دوم کنکورمه به نظرتون رشته حقوق یا مهندسی پزشکی در دانشگاه ازاد بی ازمون کدوم یکیشون بازار کار بهتری دارن اصلا میشه امید داشت این رشته ها تا چهار سال دیگه بازار کارشون اشبا نشه؟بعد رشته خود من تجربی ایا تحصیل تو این رشته ها چون رشتم تجربی بوده منو دچار مشکل نمیکنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من که علم غیب ندارم. بلاخره بازار کار محدود و تعداد فارغ التحصیل الی ماشا الله. چه انتظاری دارید. وقتی بدون آزمون دانشجو می گیرند بلاخره مردم را دارند با سواد می کنند ما چه اعتراضی داریم خب مگر عیبی دارد باسواد بیکار باشد. ولی بعید می دانم که این دانشگاه ها حتی توانایی باسواد کردن کسی را داشته باشند. آنها مدرک می دهند. اسمش را گذاشتم با سواد کردن.

  49. majid
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید.بنده دارای مدرک کارشناسی در رشته اعضای مصنوعی(ارتز و پروتز) و مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی شاخه حرکات اصلاحی و آسیب شناسی.میخواستم بدانم آیا با تحصیل در مقطع دکتری شانس برای هیات علمی شدن در رشته تربیت بدنی دارم یا خیر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم؟ شاید اگر کسی نباشد که از شما وضعیت تحصیلی بهتری داشته باشد، شانس داشته باشید.

  50. پريسا
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید.
    من ترم ششم رشته ی پرستاری در مقطع کارشناسی هستم. اما از ابتدا چندان علاقه ای به این رشته نداشتم و همینطور روحیه و استعدادم اصلا به این رشته نمیخورد. به هر حال این اشتباه را کردم که ادامه دادم…
    اما الان تصمیم گرفتم برم دنبال علاقه هام… من سالهاست که مینویسم … کتاب میخونم و فیلم میبینم… نقد میکنم … عاشق اخبار و مقالات و نوشته های اجتماعی ، ادبی ، هنری و سیاسی هستم.
    میخواستم بدونم ایا میشه با لیسانس پرستاری ،در ازمون ارشد خبرنگاری یا ارشد سینما شرکت کرد یا نه ؟
    و بنا به طرح اجباری دوساله ی پرستاری امکانش هست که در ازمون ارشد این رشته ها شرکت کنم یا خیر؟
    ممنون میشم اگر پاسخ و نظر شما را بدونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توان شرکت کرد اگر بتوانید قبول شوید. در مورد طرح اجباری نمی دانم البته اخذ یک رشته بی ربط هم خیلی کمک نمی کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *