پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. شهاب
    پاسخ

    سلام آقای دکتر بنده لیسانس فقه و مبانی حقوق دانشگاه پیام نور و ارشد حقوق بین الملل آزاد هستم آیا به نظر شما در خارج کشور اعتبار دارد البته هم برای کار و هم برای گرفتن دکتری متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای دکتری که بعید می دانم چون گرفتن پذیرش دکتری مستقیم خیلی سخت است. در مورد کار که نمی دانم چه کاری شما می توانید آنجا انجام دهید.

  2. احد طاهری
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب

    برای هیات علمی شدن در دانشگاهها آیا معدل مقطع دکتری ملاک هست؟ در صورتی که ملاک است، چقدر اهمیت دارد؟
    ممنون

    به لوح زرین نوشته به زر
    جور استاد به ز مهر پدر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همه چیز در هیات علمی اهمیت دارد. معدل لیسانس، ارشد و دکتری، رزومه شما، کجا تحصیل کرده اید و رشته های شما در مقاطع گوناگون چه ارتباطی با هم دارد. تأثیر هر کدام را نمی دانم.

  3. هادی
    پاسخ

    استاد گرانقدر آقای دکتر شیروی با سلام
    اینجانب هم اکنون محصل مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم.تمایل دارم پایان نامه خودم رو راجع به قراردادهای تامین مالی در حقوق تجارت بین الملل کار کنم.ابتدا می خواستم به صورت کلی قراردادهای تامین مالی رو مورد بررسی قرار بدم و با مطالعه ای که داشتم متوجه شدم صرف این پژوهش به دلیل وسعت موضوع و مطالب برای این مقطع مناسب نخواهد بود.اکنون در صورت امکان بفرمایید از شقوق موضوع قراردادهای تامین مالی کدام یک از موضوعات زیر مجموعه آن می تواند برای انجام تز پایان نامه مفیدتر باشد؟
    پیشاپیش از حسن توجه شما سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر به کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب مراجعه کنید می بینید که یک فصل در مورد تأمین مالی است که روشهای گوناگون آن بررسی شده است که می توانید یکی را انتخاب کنید.

  4. mohammad
    پاسخ

    جناب استاد سلام
    ایا رشته حقوق تجارت بین الملل یک رشته ی حقوقی محض محسوب میشه و یا یک رشته بیشتر فنی؟ غرض اینکه بنده با لیسانس مهندسی و زبان انگلیسی فوق العاده خوب بسیار علاقه مند به شرکت در ارشد این گرایش هستم.
    ایا در صورت قبولی امکان موفقیت برای بنده هست؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال بخشی از حقوق است و نیاز است که شما مسایل حقوقی را بدانید ولی بیشتر از سایر رشته ها شما ممکن است احساس نزدیکی داشته باشید.

  5. آنسه
    پاسخ

    باسلام و احترام
    من فارغ التحصیل الهیات و معارف اسلامی از دانشکاه آزاد همدان هستم و امسال میخوام بدون آزمون کنکور ارشد امتحان بدم و اکه حقوق خصوصی شرکت کنم میتونم قبول بشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برو حقوق خصوصی بخوان

  6. asma
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید.ممنون ک وقت میذارین و ب سئوالات جواب میدید.استاد اگر کسی لیسانس حسابداری از دانشگاه غیرانتفاعی و فوق لیسانس مدیریت مالی از دانشگاه آزاد داشته باشه آیا برای. تدریس در دانشگاه یا موسسات غرانتفاعی شانسی داره؟؟؟
    ممنون اگه جواب منم بدید لطفا 🙂

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با ارشد احتمال کمی برای چند واحد تدریس وجود دارد ولی هیات علمی بعید می دانم اساسا امکان داشته باشد.

  7. باران خادم
    پاسخ

    سلام استاد.در مورد تدلیس در معاهدات باید مقاله بنویسم،امکانش هست منابعی در این زمینه معرفی کنید….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این سوال را نمی فهم ام. تصویب معاهدات با تشریفات زیاد همراه است و امکان تدلیس یا اشتباه در آن وجود ندارد البته امکان این که دولتی بر خلاف منافع ملت خود وارد معاهده ای بشود.

  8. امیرمحمد لطفی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار جناب آقای شیروی
    آقای دکتر،انتخاب رشته دانشگاه آزاد در مقطع ارشد آغاز شده و من قصد دارم حقوق تجارت بین الملل تهران مرکزی را بزنم و از زبان نسبتا خوبی برخوردارم می خواستم جانبعالی لطف بفرمایید بنده رو راهنمایی کنید که آیا امکان ادامه تحصیل برای من باتوجه به مدرکم از دانشگاه آزاد هست ؟؟۲)آیا با مقطع ارشد در ایران برای این گرایش کار و یا استخدامی هست؟؟۳)امکان تغییر گرایش در مقطع دکتری به حقوق خصوصی هست؟؟
    باسپاس فراوان ..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری بعد از اخذ ارشد دانشگاه آزاد هست ولی چرا برنامه ریزی برای قبولی در ارشد دولتی نمی کنید. امکان ادامه تحصیل شما در مقطع دکتری در کلیه گرایشهای حقوق هست.

  9. حسن
    پاسخ

    سلام استاد.دانشجوی ارشدحقوق خصوصی هستم برای پایان نامه موضوعات مختلف ارائه کردم ولی رد شده .به نظر شما در مورد چه موضوعاتی کار کنم که هم کمتر کار شده باشه ودر حوزه تجارت بین الملل باشه (اگه ممکنه چند مورد بهم معرفی کنید)با تشکر از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انتخاب موضوع باید از طریق مطالعه و مشورت با اساتید خودتان انجام شود و من لیستی از موضوعات را ندارم که جهت شما یا دیگر عزیزان ارائه نمایم.

  10. کاظمی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرامی
    من از خدمت شما سوالی داشتم مبنی بر اینکه اینجانب کارشناسی رشته کتابداری پزشکی دارم و الان در کتابخانه عمومی مشغول کار هستم ،برای ارشد می خواهم مدیریت دولتی دانشگاه آزاد بخوانم با این وجود به نظر شما من می توانم در آینده استاد دانشگاه شوم یا نه ؟ چون یکی از دغدغه های من تدریس در دانشگاه است؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام راه زیادی را تا استاد شدن در راه دارید سعی کنید در دانشگاه دولتی ادامه تحصیل بدهید.

  11. محمد جعفری
    پاسخ

    با سلام و احترام
    من فارغ التحصیل ارشد حقوق بشر می باشم.خواستم که در ادامه با توجه به گرایشات موجود یا دکتری بین الملل و یا حقوق عمومی ادامه دهم.با توجه به وضعیت زبان خارجه که در این گرایشات نقش عمده ای دارد راهنمایی نماید در خصوص نحوه فراگیری زبان و همچنین امادگی جهت در دوره دکترا.
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای زبان هر روز کار کنید حداقل دو تا سه ساعت. برای دکتری نیز اگر می توانید نمره زبان رسمی داشته باشید مثل امتحانات وزارت علوم یا بین المللی و همچنین چاپ مقاله

  12. امید صالحی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر با عرض احترام و ادب
    اقای دکتر لطفا کمکم کنید این روزا اصلا حالم خوب نیست. من سال ۹۳ کنکور کارشناسی داشتم که بنا به دلایلی نتونستم خوب درس بخونم و رشته مورد علاقه (مهندسی برق) و دانشگاه مورد علاقم قبول شم اما خونواده منو مجبور کرد که انتخاب رشته کنم (اگه نگم برام انتخاب رشته کردن!!) و از قضا رشته زبان و ادبیات انگلیسی قبول شدم اما بعد از کلی تحقیق مت پرس و جو فهمیدم که بازار کار مناسبی نداره و روی استادی دانشگاه به هیچ عنوان نمیشه حساب کرد. بعد چند تا از دوستام گفتن که دانشگاه ازاد داره چنتا رشته رو بدون کنکور میگیره از جمله مهندسی شیمی و منم راغب شدم که انصراف بدم و دانشگاه ازاد ثبت نام کنم اما الان همش استرس دارم که تو مدرکم درج شه بدون کنکور و اعتبار نداشته حتی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه های دولتی!! بعدم کلا خونوادم خیلی حس بدی نسبت به دانشگاه ازاد دارن و این باعث شده که منم بدبین بشم و فک کنم دارم الکی میرم دانشگاه و وقت تلف میکنم. از اونجا که تو کنکور ۹۳ دولتی روزانه قبول شدم حداقل نمیتونم تا ۹۵ (یا شایدم ۹۶!!) کنکور بدم و تغییر رشته بدم. چون گفتم از اونجا که ۶۰ درصد دروس مهندسی مکانیک سیالات با مهندسی شیمی مشترک یه کنکور سوری بدم و برم مکانیک اما چون کنکور ازاد و سراسری یکی هست بازم نا امید شدم. فک میکنم الان دیگه همه چی تموم شده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به جای حال بد بهتر است راه حلی برای کار خود پیدا کنید. اگر واقعا دنبال پیشرفت هستید رشته خوب و دانشگاه خوب بروید. البته در مورد توانایی خود نیز واقع بین باشید.

  13. بابک
    پاسخ

    با سلام
    ببخشید استاد من رشته کارشناسی ارشدم مهندسی مکاترونیک هستش و با توجه به اینکه در مقطع دکترا رشته من در ایران وجود نداره به نظرتون اگه من برم در خارج از کشور مثلا کشور ترکیه که در مقطع دکتری این رشته من رو درمقطع دکتری داره ادامه تحصیل بدم با توجه به تعداد کم فارغ التحصیلان این رشته که حتی اگر کسی هم در این رشته در مقطع دکتری فارغ التحصیل شده باشه اصولا از خارح از کشور در این رشته فارغ التخصیل شده است با این شرایط اگه من در فراخوان جذب هیئت علمی که رشته مهندسی مکاترونیک رو در مقطع دکتری هم درخواست میکنه شرکت کنم آیا راحتتر میتونم عضو هیئت علمی بشم؟
    البته استاد این رو هم بگم من در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه غیر انتفاعی با معدل ۱۴/۸۴ و در مقطع ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک از دانشگاه آزاد با معدل ۱۶/۳۳ فارغ التحصیل شدم با این شرایط به نظرتون استاد من در مقطع دکتری رشته مهندسی مکاترونیک در کشور ترکیه ادامه تحصیل بدم میتونم بعدا راحتتر عضو هیئت علمی بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به یک دانشگاه بهتر در یک کشور صنعتی بروید که شانس شما با دانشگاه ترکیه به نظرم ضعیف است.

  14. فرهاد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند
    استاد بنده دو سوال مهم دارم
    ۱)اگر کسی کاردانی با معدل ۱۵ و کارشناسی با معدل ۱۳ سپری کند موقع درخواست برای هیت علمی معدل کارشناسی میانگین ۱۴ برای او حساب میشود یا فقط کارشناسی ناپیوسته او که ۱۳ است؟
    ۲)چگونه میتواند کسی که دانشگاه آزاد ارشد میخواند بورس دکترا شود؟ منظور از بورس دکترا یعنی ادامه تحصیل در دکترا و همزمان هیت علمی شدن؟
    ممنون از وقتی که برای پاسخ می گذارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم امکان هیات علمی شدن خیلی ضعیف است.

  15. مسعود
    پاسخ

    اقای دکتر سلام
    از دانشگاه ماستریخت هلند در مقطع ارشد تونستم پذیرش بگیرم به نظرتون چطور دانشگاهیه و به طور کل کشور هلند مناسب هست یا خیر؟؟
    اگه بتونم دانشگاه بهشتی قبول شم برم بهتره یا بمونم از لحاظ اعتبار مدرکی
    میدونم وقتتون ضیقه ولی این موضوع به ایندم مربوطه ممنون میشم سؤالات بالارو هرچند مختصر جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب است. خارج خوب بهتر است که دکتری هم در آنجا بگیرید.

  16. یاهل
    پاسخ

    سلام.من میخواستم دانشگاه علمی کاربردی رشته حسابداری ورودی بهمن شرکت کنم.ولی نمیدونم کدوم مرکزعلمی کاربردی بهتره.بازرگانی تهران به نظر خوب میاد ولی تجربه شما ازمن بیشتره-لطفا راهنماییم کنید کدوم علمی کاربردی درتهران بهتر وسطح علمی بالاتری داره.ممنون میشم کمکم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است برای یک دانشگاه دولتی خوب سرمایه گذاری کنید.

  17. zahra
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    آیا با مدرک دانشگاه علمی کاربردی میشه استاد دانشگاه شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم.

  18. آرتین
    پاسخ

    سلام استاد:
    بنده مهندس نرم افزار کامپیوتر(سال ۷۷) هستم ولی بعد از دانشگاه مستقیم رفتم شرکت حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالا.به نظر شما ارشد حقوق تجارت بین الملل کمکی به من میکند و امکان قبولی آن با توجه به مدرک لیسانس من هست.آزاد دامغان مد نظرم هست.چه کتابهایی را بخوانم بهتر است جهت آزمون ارشد.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان اش هست و برای شما خوب است ولی دانشگاه دولتی مد نظرتان باشد.

  19. مشهدی
    پاسخ

    ساقی به روی من در میخانه باز کن
    از درس بحث و زهد و ریا بی نیاز کن

    استاد سلام
    بعد از عرض ادب
    می خواستم بدونم برگردان صحیح اصطلاح تولید صیانتی در انگلیسی چی می شه(چون موارد مختلفی شنیدم ) و این که شما منبعی به زبان انگلیسی در این مورد سراغ دارید ؟
    با سپاس فراوان
    ساقی به روی من در میخانه باز کن
    از درس بحث و زهد و ریا بی نیاز کن

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تولید صیانتی به معنای حداکثر برداشت از یک مخزن است و می توانید از عباراتی مثل
      CONSERVATION یا MOST EFFICIENT RATE استفاده کنید.

  20. آرش
    پاسخ

    با سلام. ۱- منظور از هبه چیست؟
    ۲- به نظر شما آینده انرژی ایران بیشتر بر روی گاز است یا نفت؟ من دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد هستم و در حال مطالعه برای انتخاب موضوع پایان نامه می باشم . به انرژی علاقه دارم . یکی از اساتید برجسته اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به من توصیه کردند تا بیشتر بر گاز متمرکز شوم و پایان نامه را در زمینه گاز کار کنم. نظر شما در این باره چیست؟ خودم بشتر دنبال جنبه های اقتصادی و مالی قراردادهای نفت و گاز هستم.
    ۳- موضوی پایان نامه شما در ارشد و دکتری چه بوده است؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- هبه یعنی بخشیدن مال خود به دیگری. ۲- روی هر دو ولی بدانید نفت همیشه از اهمیت خاصی برخوردار است. ۳- ارشد در مورد انحلال عقود است ولی دکتری در مورد تجارت متقابل.

  21. امیر غزنوی ثمرتوئی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب، جناب دکتر، بنده بعنوان دانشجوی ممتاز از رشته حقوق در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل و حالیه نیز در مقطع دکترا مشغول تحصیل می باشم. متاسفانه واحد مزبور نه تنها نسبت به هیات علمی و یا بورسیه بنده اقدام نمی نماید بلکه مدیرگروه محترم نیز که خود وکیل دادگستری بوده تمامی دروس را بین قضات محترم و دوستان خویش که قریب به اکثریت دانشجوی کارشناسی ارشد می باشند تقسیم نموده است. به نظر جنابعالی بهترین راه برای اخذ حق خویش چیست؟ سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چرا برای خودتان چنین حقی را قایل هستید؟ هیچ کس را نمی توان مجبور کرد که شما را به کار گیرند.

  22. محمد یاسر
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    بنده دانشجوی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه حکیم سبزواری هستم. همسر بنده تابعیت استرالیا دارد و می خوام بعد از اخذ مدرک ارشد برای ادامه تحصیل و یا کار به استرالیا بروم. آیا مدرک کارشناسی و ارشد دانشگاه های ایران در آنجا برای ادامه تحصیل دکتری و یا کار معتبر است؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالا شما باید دوباره آنجا ارشد بگیرید. برای کار وکالت نیز باید در آزمونهای خاصی شرکت کنید که سخت است.

  23. سما
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید من فارغ اتحصیل رشته ی زیست شناسی عمومی از دانشگاه روزانه ی گنبد کاووس هستم وامسال هم قراره ارشد رشته ی خودمو شرکت کنم اما معدل کارشناسیم ۱۴.۷۵ هست و برای عضو هیات علمی شدن نگرانم که مشکل پیش بیاد. به نظر شما امیدی هست؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بتوانید رزومه خود را قوی کنید مشکلی پیش نمی آید.

  24. طعم زیتون
    پاسخ

    سلام استاد!
    نظرجنابعالی در مورد رشته حقوق اقتصادی ویا فقه وحقوق اقتصادی که امسال در دفترچه سنجش لحاظ شده بود چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته حقوق تجارت بین الملل و یا نفت و گاز به این رشته ترجیح دارد.

  25. مهدی
    پاسخ

    ا سلام جناب دکتر
    از اینکه چنین مطالب مهمی را در اختیار دانشگاهیان قرار می دهید سپاسگذارم …
    بنده سوالی داشتم . بنده دوره ی لیسانس را در دانشگاه آزاد یکی از شهرهای درجه ۲ یا بهتر است بگم درجه ۳ در رشته مهندسی برق و الکترونیک با معدل ۱۴٫۷۳ گذراندم . البته مینگین دروس تخصصی ام با نمرات بالا پاس شد . فعلا در دانشگاه دولتی و روزانه در مقطع کارشناسی ارشد همین رشته و گرایش در همان شهر قبول شدم .سوالم این است آیا با این معدل لیسانس به مشکل بر می خورم اگه بخوام ادامه تحصیل بدم ؟ منظورم دکتری است و آیا برای تدریس و احتمالا استخدام در دانشگاه شرط سنی لحاظ می شود . به عنوان مثال آیا امکان داره دانشجوی دکتری با سن ۳۶ در دانشگاه پذیرفته بشه … تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر چه سن شما افزایش پیدا کند احتمال جذب شما کتمر می شود مگر رزومه قوی داشته باشید. مشکلی برای ادامه تحصیل ندارید.

  26. حسن مدني نژاد
    پاسخ

    با سلام و تشکر
    استاد گرامی آیا متن ترجمه ق نمونه آنسیترال ۱۹۹۶ موجود هست ؟ چه سایتی ؟
    بنده اصلا پیدا نکردم
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متن انگلیسی آن ساده است می توانید راحت بفهمید. ترجمه سراغ ندارم.

  27. الهه
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشی
    دکتر،من دانشجوی فوق لیسانس مدیریت بازرگانی -مالی دانشگاه دولتی روزانه هستم اماشیوه ی آموزش محور
    امسال میخواهم واسه دکتری ثبت نام کنم،اماتصمیم دارم گرایش بازاریابی شرکت کنم اشکال ندارد؟وبعداواسه هیات علمی شدن مشکلی نخواهم داشت؟
    ۲- می توانم هم اکنون ازبهمن ماه که فارغ التحصیل میشوم دریامنورشهرستان تدریس کنم (حتی ساعتی واسه سابقه تومصاحبه)وچون پایان نامه ندارم مشکلی ندارد؟
    ۳-من رتبه ۲ هستم دربین دانشجویان هم ورودی آموزش محورم وآموزش گفت میتوانم ازسهمیه استعداد درخشان استفاده کنم وتنها داشتن دومقاله isiیاisc یا علمی پژوهشی مرتبط با رشته ام شرطش است بجای پایاننامه؛اما دانشگاهم گرایش مالی ندارد من میتوانم واسه گرایش بازاریابی اقدام کنم؟
    آیا بااین وجودمیتوانم در دوره ی دکتری پذیرش شوم؟
    ۴-آیا داشتن مدرک زبان که ازآموزشگاه نوید گرفته ام درمصاحبه امتیازمیدهند؟
    باتشکر ازشما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- به نظرم اشکال خاصی ندارد. ۲- اگر بخواهند ولی ممکنه نیاز نداشته باشند. ۳- احتمال قبولی در یک دانشگاه معتبر کم است. ۴- مدرک رسمی زبان نیاز است مثل امتحانات بین المللی یا وزارت علوم.

  28. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت شما به خیر
    من ساکن قم هستم. برای کارشناسی حقوق دانشگاه سراسری قم بهتره یا پردیس فارابی تهران؟
    پردیس فارابی کلاسها مختلطه یا جداست؟!
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پردیس فارابی بخشی از دانشگاه تهران و مدرک دانشگاه تهران به شما داده می شود و کلاسها مختلط است.

  29. saman
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر
    من دانشجوی ارشدم واین ترم باید استاد راهنما رو مشخص کنیم دانشگاه استادها رو یرا اساس اینکه به هر استاد تعدادی مساوی دانشجو برسه تقسیم کرده وحالا من با استادی افتادم که زیاد خواهان کار با ایشون نیستم!!مگر انتخاب استاد راهنما با خود دانشجو نیست چرا دانشگاه خودش تقسیم میکنه؟
    جوابی که به من میدهند :برو دانشجویان رو پیدا کن اگه موافق بودند جابجا کن !!
    چیکار کنم حالا من؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا انتخاب استاد راهنما به عهده دانشجو است و شما می توانید منتظر باشید که استاد دیگری خالی شود و شما پایان نامه خود را با آن بگیرید.

  30. مینا
    پاسخ

    با سلام . دو سوال داشتم :
    ۱. برای هیئت علمی شدن مدرک لیسانس مهم است ؟ یعنی اگر مدرک ارشد و دکتری من با کارشناسی من متفاوت باشد هیئت علمی نمی شوم ؟
    ۲.آیا مدرک ارشد پیام نور معتبر است برای کار و یا ارتقاء سمت و شغل یا دانشگاه آزاد معتبر تر است ؟
    ۳.اگر بخاهیم برای کار از مدرک ارشد پیام نور استفاده کنیم در خارج از کشور ، به نظرتان معتبر است یا دانشگاه آزاد در خارج از کشور اعتبار بیشتری دارد ؟
    اصلا فرقی میکند ؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- کلیه مدارک و رزومه مهم است ۲- اگر کار داشته باشید برای ارتقای مربته هر دو یکسان است ولی تحصیل حضوری از پیام نور اصولا بهتر است.

  31. حسین
    پاسخ

    سلام. رشته ریاضی حضوری درس میخونم. دانشکده مجازی هم رشته دوم حقوق میخونم. (دو رشته کارشناسی). حال سوالم اینه که چرا مجازی رو توصیه نمیکنید؟ اگر فردی استعداد و توانایی اش از میانگین “دانشجویان ممتاز حضوری” هم بیشتر باشد، باز هم توصیه نمیکنید؟ سوال دوم اینکه در حقوق نفت و گاز : در زمینه مسائل مربوط به عوارضی که باید شرکت ها به شهرداری ها بپردازند و دیگر مسایل مالی شرکت های نفتی و پتروشیمی ها، کتابی در این موضوعات در تشریح قوانین داخلی کشور و عرف ها و رویه ی موجود نوشته شده یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر تمایل به رشته حقوق دارید به صورت حضوری و در یک دانشگاه خوب تحصیل کنید والا ده تا کارشناسی یا کارشناسی ارشد هم داشته باشید فایده ای ندارد.

  32. پانيذ
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر خدمت آقای دکتر، ممنون میشم از لطفتون اگر بنده رو راهنمایی بفرمایید:
    ١/ من فارغ التحصیل مهندسی معماری دانشگاه آزاد تهران غرب هستم، با توجه به اینکه مشمول استفاده از شرایط ممتازین و پذیرش بدون کنکور در مقطع ارشد نیز میباشم از دیدگاه شما مدرک این دانشگاه اعتبار کافی برای کار و ادامه تحصیل در مقاطع بعدی و جذب هیئت علمی دارد یا در کنکور دانشگاه آزاد دوباره شرکت کنم؟
    ٢/ برای ادامه تحصیل در دکتری و برای اشتغال آیا فرقی میکند که مدرک را از کدام واحد دانشگاه آزاد تهران گرفته باشیم ( تهران مرکز، تهران جنوب، غرب….)؟
    ٣/ مدرک ارشد معماری دانشگاه علوم تحقیقات تهران معتبر تر است یا واحد آزاد تهران مرکز؟
    باسپاس از توجه و زمانی که برای پاسخ میگذارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱-اگر می خواهید دانشگاه آزاد ادامه بدهید همان جا خوب است. ۲- به نظرم این مقدار خیلی فرق ندارد

  33. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    خیلی ممنون از سایت خوب شما. من فارغ التحصیل مقطع دکترا هستم. برای هیات علمی می خواهم در فراخوان های وزارت علوم شرکت کنم. سئوالی که من دارم اینه که حقوق یک فرد تازه استخدام شده با مرتبه استادیار چه قدره؟ از این نظر که من دانشگاه های اطراف تهران را انتخاب نمی کنم. چون با خودم فکر میکنم که حقوقی که پرداخت می شه ممکنه اون قدر کم باشه که تمام حقوق دریافتی صرف هزینه های رفت و آمد بشه. تو یکی از سایت ها خوندم دومیلیون و پانصدهزار تومان در شروع کار پرداخت میشه. من اخیرا پیشنهادی برای پست دکترا از یکی از پژوهشکده ها دریافت کرده بودم که البته نرفتم. اما می گفتن که به فردی که برای پست دکترا میاد ، مثل استادیار برخورد می شه و سه میلیون و نیم پرداخت می شه. خلاصه ببخشید این قدر سر شما رو درد آوردم. اما واقعا برای من مهمه.یکی از اساتیدم که می گفت این قدر حقوق هیات علمی پایین هستش که بهتره دنبال کار دیگه ای برای خودم بگردم 😀 خلاصه خیلی ممنون می شم که من رو راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر به تدریس عشق می ورزید وارد هیات علمی شوید.

  34. پاکدل
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر من در آزمون دکترای بیوتکنولوژی پزشکی شرکت کردم، سوالم از شما این است که برای انتخاب دانشگاه، بین دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی و انیستور پاستور ، اولویت بندی به چه صورت است؟ برخی میگویند دانشگاه تهران اول است اما برخی دیگر دانشگاه انیستور پاستور رو برای این رشته بهتر میدانند.
    با تشکر از شما استاد گرامی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در مورد این رشته ها اطلاعاتی ندارم ولی به طور کلی دانشگاه تهران به نظرم شهرت بیشتری دارد.

  35. لاله
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    لطفا بفرمایید مبحث قراردادهای کنسرسیوم مربوط به چه رشته ای است ؟
    بنده تحقیقی در این مورد دارم ولی هنوز اطلاعاتی پیدا نکردم لطفا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق قراردادها و بحث مشارکت در سرمایه گذاری joint venture

  36. ترلا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد شیروی
    ضمن تشکراز پاسخ استاد گرانقدر، استاد همانطور که خدمتتتون عرض کردم بنده از بورسیه دانشگاه پیام نور استفاده کرده ام و اکنون ترم اول دکتری روانشناسی سلامت هستم، استاد از آنجا که این رشته ارتباط زیادی با مسایل پزشکی دارد جهت تسلط بیشتر در امور درمان روانشناختی وکمک بیشتر به بیمارن مد نظر بنده می باشد، از شما استدعا دارم راهنمایی بفرمایید، آیا دانشگاه پیام نور با تحصیل بنده در رشته پزشکی در دانشگاه آزاد می تواند ممانعت بنماید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این کارها چه فایده ای دارد. شما عضو هیات علمی در رشته روانشناسی هستید سعی کنید به تحقیقات و دانشجویان خود توجه کنید تا خود دوباره دانشجو شوید. چقدر می خواهید دور خودتان بچرخید.

  37. احسان
    پاسخ

    دکتر شیروی عرض سلام و ادب واحترام دارم. بنده لیسانس آمار دانشگاه رازی رو دارم و کارمند بانک هستم. یه مرحله داشجوی ارشد آمار روزانه بودم که به علت استخدام مجبور به انصراف شدم.دوباره بعد آزمون دادم که رتبم۲۰ شد و قاعدتا می تونستم برم شهید بهشتی که بانک با انتقالیم موافقت نکرد و دانشگاه رازی رو دوباره انتخاب کردم.و از اونجایی که انگیزم نسبت به آمار کمتر شد لیسانس عمران دانشگاه آزادم شروع کردم به خوندن. اما الان احساس می کنم برای ادامه عمران دیره هرچند به این رشته علاقه دارم.الان ۲۹ سالمه و موندم سر دوراهی که صلاح کار چیه؟ این که آمارمو ادامه بدم تا دکتری یا جدی برم پای عمران. خودتون بهتر میدونید بین دکتری آمار و دکتری عمران فرق زیاد هست و تو یه سطح نیستن. مشتاقم نظر شما رو به عنوان یک شخص بزرگتر و با تجربه بدونم. قبلش از سعه صدرتون کمال تشکر رو دارم و ارزوی سلامتی و تندرستی براتون دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اخذ ارشد عمران فکر نمی کنم کمکی به شما بکند. به نظرم کارتان و درس آمار را با جدیت پیگری کنید.

  38. محمود
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر خدمت استاد عزیز،استاد تعهد خدمتی وزارتخانه ها مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۰ ساله) با چه راه حلی امکان حذف براش هست؟؟؟؟
    ممنون و سپاس از لطف حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام توافق با آن دستگاه و احتمالا پرداخت خسارت.

  39. مصطفی صدر
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ومعلم بزرگوار

    استاد سوالی از خدمتتون داشتم.باتوجه به علاقه وافر بنده به حقوق و اینکه داعیه مطالعه بیشتر وموسع را دارم.اما برای مطالعه کتب حقوقی (خاصه فلسفه حقوق و حقوق اقتصادی)امکان تهیه کتب به زبان انگلیسی را ندارم.برای تهیه کتب بدرد خور تنها سایت آمازون و چند سایت دیگر امکان خرید میدهندکه انهم هم قیمتها بالاست(گاه تا بالای ۱۰۰ دلار) وهم حساب بین المللی میخواهد.خواستم بدانم حضرت عالی که قطعا بدلیل تحصیل در استرالیا(در دوران دانشجویی ) با این مسائل روبرو بوده اید راه حل آسانتر ومقرون به صرفه تر(با توجه به بودجه دانشجوی ایرانی)برای ما(دانشجویان)سراغ دارید. ترس من این است که با توجه به محدودیت های موجود یک وقت در ایران تحصیلاتم تمام شود و خدای نکرده حتی با ادبیات حقوق بین الملل (که امروزه بیشتر در زبان انگلیسی تبلور دارد) اشنا هم نشده باشم.با سپاس از لطفهای جناب شما به جامعه علمی وخصوصا حقوقی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برخی از سایتها کتابهای زیادی دارند که می توانید دانلود کنید و امکان معرفی آنها در این سایت وجود ندارد. همچنین نزد دانشجویان تعداد قابل توجهی منابع الکترونیکی است که می توانید نسخه ای از آنها بگیرید.

  40. اشکان
    پاسخ

    با سلام
    بنده علاقه زیادی به تدریس در دانشگاه و هیئت علمی شدن، دارم ولی بدلیل مشکلات نتوانستم معدل بالای ۱۴ بیاورم. آیا شانسی برای رسیدن به آرزویم دارم؟ اگر شانسی ندارم به فکر تغییر رشته باشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این نحو درس خواندن و معدل آوردن نمی توان آرزوهای بزرگ داشت.

  41. میترا
    پاسخ

    سلام.
    من امسال می خوام ارشد حقوق خصوصی بخونم. بنظرتون در این فرصت کم چه منابعی رو مطالعه کنم. بنظرتون اگر متون فقه رو تست نزنم و بجاش زبان رو بزنم کار درستیه؟ فقط مدرسان شریف تاثیر داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچ درسی را حذف نکنید که جبران آن از سایر دروس خیلی سخت است. هیچ موسسه کنکور را توصیه نمی کنم. به تبلیغات موسسات و ناشران در معرفی کتابها یا برنامه های خودشان توجه نکنید و سعی کنید کتابهای اصلی رشته را از هر درس دو استاد شناخته شده مطالعه کرده بر روی قانون نیز خیلی تأکید داشته باشید

  42. ترلا
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید وآرزوی سلامتی برای استاد بزرگوار دکتر شیروی
    استاد بنده از بورسیه دانشگاه پیام نور استفاده کرده ام و اکنون ترم اول دکتری روانشناسی دانشگاه پیام نورهستم، آیا می توانم همزمان در دوره پزشکی دانشگاه آزاد تحصیل کنم؟ ایا دانشگاه پیام نور مانع نمی شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان بورسیه خودتان را دنبال کنید.

  43. منصور
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    دکتر من دانشجوی کارشناسی ترم۶دانشگاه مجازی سهند هستم رشته مهندسی شیمی واز طریق کنکور پذیرفته شدم راستش صحبتهایی در مورد اینکه اعتبار دانشگاه مجازی از ازاد هم کمتر هست شنیدم حال میخواستم انصراف بدم و با مدرک معادل در کنکور کاردانی به کارشناسی شرکت کنم به نظرتون این کارو بکنم یا این دانشگاه رو تموم کنم و در ارشد شرکت کنم چون ممکنه نخوام ارشد ادامه بدم ممنون از کمکتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته خوب و دانشگاه خوب شرط موفقیت آتی و زندگی بهتر است.

  44. مهوش
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر شیروی.
    بنده فارغالتحصیل مهندسیit هستم. قصد دارم امسال بر ارشد رشته حقوق خصوصی بخونم. سوالی که از جنابعالی دارم ۱ ماده ۱۸۷ میشه با ارشد غیر مرتبط خوند. ۲ مشاور حقوقی می تونم بشم. ۳ اگر تا مقطع دکترا حقوق ادامه بدم بحث وکالت یا قضات چه تاثیری دارد. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قدیما می شد حالا را نمی دانم ولی اصولا لیسانس نیاز است.

  45. محمد
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت شما استاد گرانقدر
    استاد بنده به تازگی موفق به اخذ مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی از دانشگاه پیام نور شده ام. البته علاقه وافری به رشته حقوق دارم. آیا برای تحصیل در رشته حقوق دانشگاه آزاد بهتر است یا پیام نور لازم به ذکر است که اینجانب شاغل می باشم. با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه نیمه حضوری و مجازی را توصیه نمی کنم.

  46. محمد
    پاسخ

    سلام استادایافرزندجانبازبرای جذب هیئت علمی چقدوچنددرصدتاثیردارذ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم.

  47. صادقی
    پاسخ

    سلام استاد -خسته نباشید – من دانشجوی رشته اقتصاد انرژی دانشگاه آزادم ,میخواستم بدونم شرایط استاد دانشگاه شدن چیه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب درس بخوانید یک، در دانشگاه خوب درس بخوانید دو، مقاله داشته باشید سه،

  48. میترا جهانیان
    پاسخ

    باسلام
    ایا برای هیئت علمی شدن شرایط خاصی روی معدل دوره ی لیسانس و ارشد وجود دارد؟ معدل لیسانس دوست بنده ۱۳.۴۸ و ارشد ایشون ۱۵.۵ می باشد.آیاامکان هیئت علمی شدن برای ایشون وجود دارد در صورت گرفتن مدرک دکتری؟
    برای قبولی در مقطع دکتری داشتن مقاله الزامی است؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب با معدل پایین شما در رقابتها حذف می شوید و برخی از دانشگاه ها هم شرط معدل را از ابتدا برقرار می کنند.

  49. خنده زاده
    پاسخ

    باسلام-میخواستم بپرسم من الان حسابداری دانشگاه ازادم میخواستم امسال دوباره کنکور بدم دانشگاه دولتی برم ولی بعضیها میگن هزینه ازاد با دولتی شهرهای دیگه یکی در میاد{هزینه رفت و امد و خوردو خوراک}به نظر شما چکار کنم بخونم یا همین ازاد ادامه بدم؟در اینده برای هیئت علمی شدن تاثیر نخواهد داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه دولتی خوب ارزش اش را دارد.

  50. فاطمه
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    من فارغ التحصیل مهندسی فناوری اطلاعات از دانشکاه ملی زاهدان هستم و امسال میخوام کنکور ارشد امتحان بدم و اکه نتونم روزانه یا شبانه قبول بشم
    بین دانشکاههای مجازی خوب مثل شهیدبهشتی تهران ، بردیس یه دانشکاه خوب ، بیام نور و دانشکاه ازاد به ترتیب کدومشون معتبرتر هستن؟ و با کدومشون راحتتر میتونم در اینده هییت علمی بشم؟
    لطفا دقیق راهنماییم کنید و اکه امکانش هست دلیل برتری هرکدومو بهم بکید جون واقعا سردرکم هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه مجازی و نیمه وقت را توصیه نمی کنم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *