پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. بهنام اسدی
    پاسخ

    سلام استاد سوالی که میپرسم خیلی مهمه و الان جوابش میتونه مسیر زندگی منو کاملا تخت تاثیر قرار بده من لیسانس حقوق رو تا سال دیگه از دانشگاه بوعلی میگیرم و قصد داشتم حقوق نفت و گاز رو در دانشگاه صنعت نفت تهران بخونم سوالی که واقعا از هیچ جا کسی بهم جواب درستی نداد اینه که آیا برای دانشجویان مقطع ارشد هم همون امتیازات مقطع کارشناسی رو در نظر میگیره این دانشگاه؟ مثل شهریه و استخدام بدون آزمون و … و به طور کلی اغلب افرادی که این رشته رو این دانشگاه خوندن بعدش مشغول کار شدن توی شرکت نفت؟ یا امتیاز خاصی نداره و انگار که تو یه دانشگاه معمولی خوندی و بازهم باید مث بقیه آزمون استخدامی شرکت کنی؟ واقعا لطف میکنید با تفصیل بیشتری پاسخ بدید چون من برای تصمیم گیریم خیلی مهمه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، استخدام بدون آزمون دیگر وجود ندارد حتی برای کارشناسی. امتیاز خاصی بنظرم ندارد.

  2. حسن
    پاسخ

    با سلام و تشکر از راه اندازی این صفحه،
    آیا قبولی در آزمون جامع دکتری ارزش استخدامی دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نشنیده ام که ارزش استخدامی داشته باشد. به اضافه اینکه فرد هنوز دانشجو است و نمی تواند استخدام شود.

  3. زهره
    پاسخ

    با سلام. من لیسانسم رو در رشته امار سال ۸۵ گرفتم. الان بعد این مدت دلم میخواد ادامه بدم و بخونم. دلم میخواد تا دکترا بخونم. اقلا این یه کار رو واسه دل خودم توی دنیا انجام بدم. کلا یادم رفته باید جطور بخونم و از کجا شروع کنم و به کحا مراجعه کنم. . دوتا سوال دارم اول اینکه امار بیمه رو بخونم یا امار ریاضی. از پس هردو برمیام.
    و دوم اینکه از کجا میتونم لیست منابع مطالعه رو تهیه کنم. ممنونم. اجرتون با امام حسین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع ندارم. اگر خودت نمی دانی چی بخوانی خب باید دوباره از اول شروع کنی تا یادآوری شود.

  4. سارا فرسرایی
    پاسخ

    سلام و وقتتون بخیر.
    من دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مهندسی باغبانی گرایش گیاهان دارویی دانشگاه فردوسی مشهد هستم و انشاالله شهریور دفاع میکنم و تموم میشه. آیا امید هست که با ادامه تحصیل و گرفتن دکتری جایی بتونم به عنوان هیات علمی استخدام بشم؟
    در ضمن متولد سال ۱۳۷۲ هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست ولی شما خانم هستید و خب اگر ده نفر مرد برای هیات علمی استخدام کنند شاید یکی را هم به خانم ها اختصاص ندهند.

  5. امیر علی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    آیا امکان دارد یک نفر همزمان در دو رشته مختلف دوره ارشد در دو پردیس ( مثلا ارشد حقوق جزا در پردیس بهشتی و ارشد حقوق خصوصی در پردیس علامه ) تحصیل نماید و آیا از نظر مقررات آموزشی اشکالی بر این مورد هست یا نه؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا این کار بی فایده است و ثانیا طبق مقررات مجاز نیست. البته چون شما پول می دهید ممکن است دهانها باز نشود.

  6. شادی
    پاسخ

    سلام استاد گرامی، وقت بخیر.
    بین کارشناسی ارشد حقوق بین الملل روزانه شیراز و کارشناسی ارشد حقوق تجاری اقتصادی بین الملل روزانه تهران، از نظر کاری در داخل کشور، از نظر علمی و از نظر امکان ادامه تحصیل در مقطع بالاتر در داخل کشور و خارج کشور، کدوم ارجح هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب معلوم است حقوق تجاری اقتصادی دانشگاه تهران.

  7. مریم
    پاسخ

    با سلام، در فراخوان هیئت علمی پذیرفته شده ام ولی در کار فعلی با استعفام موافقت نمیکنن، میخواستم بدونم راهکاری وجود داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید نظرشان را جلب کنید. اگر اخراج بشوی و دولتی باشد مشکل ایجاد می شود.

  8. علی
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت استاد فرهیخته بنده دانشجوی دانشگاه فرهنگیان هستم وقصددارم سال۱۴۰۰کنکور مجدد دهم آیا اگر نامه از اداره محل خدمت خود بگیرم میتوانم کنکور دهم وسوال بنده اگر میتوانم این مجوز ادامه تحصیل یاهمان نامه از محل خدمت بعد از قبولی کنکور موقع ثبت نام یا قبل ازامتحان ؟؟؟وسوال آخرهم وضعبت نظام وظیفه بنده به چه صورت بعدازقبولی میگردد؟؟خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحصیل مجدد اشکالی ندارد مگر شما تعهد خدمت داشته باشید که باید نظر دستگاه مورد نظر را کسب کنید که بعید است برای مقطع یکسانی به شما بدهند.

  9. مجتبی
    پاسخ

    سلام بنده دانشجوی رشته ی فقه ومبانی حقوق اسلامی دردانشکده علوم قرآنی شیراز و مشتاق به حضور در آزمون وکالت هستم آیا این امر برای من مقدر است که با کارشناسی فقه و مبانی در آزمون مذکور شرکت نمایم لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان شرکت هست ولی قبول شدن در آن موضوع متفاوتی است.

  10. لیلی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید وقت بخیر. از نظر شما برای تحصیل در رشته دارو سازی دانشگاه پردیس بهتر است یا آزاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیس بنظرم بهتر است.

  11. علی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرامی.
    دو سوال دارم
    ۱-مهندسی کامپیوتر دانشکده فنی مهندسی فارابی قم در چه حده ؟ هیئت علمی خوبی داره ایا؟؟ در سطح کدام دانشگاه دولتی هست؟
    ۲- ایا درسته دانشجوی معدل اول هر ترم که در پردیس یک دانشگاه درس خوانده را میفرستندش دانشگاه اصلی؟ ایا در پردیس همه دانشگاه ها اینگونه است ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امتیاز آن این است که بخشی از دانشگاه تهران است و از اساتید آنجا استفاده می کند.

  12. هاتف
    پاسخ

    سلام من امسال کنکور دادم و رتبم ۵۵۰ شد… تا قبل از این دوست داشتم حقوق برم ولی همه بهم گفتن که حقوق یه ارمون وکالت داره که قبول شدنش کار هر کسی نیستو خیلی سخته… حالا به نظر شما واقعا انقدر سخته و ننیشه قبول شد(یعنی در حده پزشکیه؟)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برو حقوق بخوان.

  13. فاطمه
    پاسخ

    سلام اقای دکتر . عذر میخوام یه سوال داشتم . در صورت انصراف از دانشگاه دولتی کارشناسی پیوسته ک دو سالش سپری شده باید مبلغی ب عنوان جریمه پرداخت کرد ؟ اگر بله حدودا چقدر هست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر نیازی به تأییدیه آنها داشته باشید، احتمالا بخواهند که جریمه پرداخت کنید.

  14. علی
    پاسخ

    استاد محترم جناب آقای دکتر شیروی
    یک سوال از جنابعالی دارم اگه مطلع هستید خواهشمند است بنده را راهنمایی بفرمایید.
    بنده دکترا دارم و ۲ سال هستش که مرکز جذب هیات علمی شرایط سنی از ۴۵ سال را به ۴۰ سال تغییر داده است و قبل از شروع تحصیل دکترای اینجانب این قانون نبود و در طول تحصیل بنده اتفاق افتاد. لذا از آنجایی که چندی پیش مرکز جذب وزارت علوم اعلام کرد که متقاضیان هیات علمی که دارای رزومه خوبی هستند و مشکل سن دارند می توانند قبل از فراخوان درخواست کبر سن نمایند. سوال بنده این است که چطور می توانیم این درخواست را بدهیم؟ آیا در زمان فراخوان، سامانه این اجازه را به داوطلب برای درخواست کبر سن می دهد؟ یا اینکه قبل از شروع فراخوان، زمانی برای اینکار اختصاص می دهند؟ نمی دانم فرایندش چیه. ! این ذهنم را مشغول کرده. اگر اطلاع دارید لطفاً راهنمایی کنید بنده را
    با سپاس فراوان و سلامتی برای جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا باید هیأت امنای دانشگاه موافقت کند که بعید است موافقت کنند. این را گذاشته اند برای چشم آبی ها. مگر شما چشم آبی هستید!!!

  15. فاضل
    پاسخ

    سلام اقای دکتر،من لیسانس حقوق پیام نورهستم سال اول برای کانون شرکت کردم اماقبول نشدم ونزدیک دوسال کارورزبودم دردفتریکی ازهمکارانم ،ب گفته اطرافیانم من استعدادخوبی حتی برای وکالت دارم امابخاطراستعدادزیادوعلاقه ای ک دارم تصمیم دارم ارشدودکتراادبیات بخونم آیامیتونم امیدب اینده شغلی دراین رشته داشته باشم وامیدب استاددانشگاه شدن دراین رشته بالیسانس حقوق؟وآیاب نطرشماکاردرستیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر با لیسانس حقوق نمی توانید شغل پیدا کنید، حتما با ارشد و دکتری ادبیات فارسی نخواهید شغلی پیدا نمایید.

  16. احمد
    پاسخ

    با سلام و احترام فراوان
    ترتیب اولویت رشته حقوق دانشگاه های فردوسی مشهد،بابلسر،شیراز،شاهد،رشت،اصفهان، فارابی قم، تبریز ، قم ، یزد ، گرگان، همدان،کاشان وقزوین رو در مقطع لیسانس میشه بفرمایید.
    از لطف شما سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فارابی قم را در اولویت قرار دهید. بقیه هم کم و بیش شبیه در یک سطح هستند. البته برخی مثل گرگان خب مثل بقیه سابقه ندارد

  17. احمد
    پاسخ

    اقای دکتر سلام
    احترامامیخواستم ببینم امکان انتقالی از دانشگاه پیام نور به دانشگاه ازاد هست ؟ مثلا مجددا امتخان بدی و بعد واحدها را معادل کنی؟
    باتشکر -حسن زاده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انتقال که نیست. باید شما را پذیرش کنند. برخی از دانشگاه ها آنقدر کساد شده اند که هر که از راه برسد هم می پذیرندش. چون فعلا پول دانشجو از خود دانشجو برای این دانشگاه ها بیشتر اهمیت دارد.

  18. حکیمه
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.
    خواستم بپرسم کسی که دارای مدرک دکتری است اما به آموزش و پرورش تعهد خدمت دارد آیا میتواند عضو هیات علمی دانشگاهی به جز دانشگاه فرهنگیان شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب باید اول تکلیف تعهد خودش را روشن کند. نمی تواند که دو جا مشغول شود.

  19. اصغر امینی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر
    جناب دکتر اینجانب فارغ التحصیل رشته نفت سال ۹۰ هستم و جدیداً در فیلد نفت به عنوان ناظر عملیات حفاری مشغول به فعالیتم ولی مدتی هست که قراراد های نفتی علاقه خیلی زیادی نشان میدهم و میخواهم در کنکور امسال شرکت کنم ، نمیدانم رشته های مرتبط با قراردادهای نفت که در پیشرفت من در حوضه نفت کمک میکند کدام است و اینکه راه درست را پیش گرفته ام یا نه؟
    از آنجا که مدت زیادی هست که مطالب شما رو دنبال میکنم ، نظر جنابعالی برای بنده جایگاه والایی دارد.
    خوشحال میشم اگر راهنمایی به من برای انتخاب درست این موضوع بکنید
    پیشاپیش از لطف شما سپاسگزارم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان ورود به رشته حقوق است، بهتر است به جای فوق حقوق نفت و گاز، لیسانس حقوق بخوانید.

  20. هاشمی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر .من لیسانس شیمی کاربردی هستم از دانشگاه پیام نور تبریز ولی میخوام ارشد و در ادامه دکتری رشته روان شناسی شرکت کنم و ادامه تحصیل بدم با توجه به اینکه رشته کارشناسی من رشته غیر مرتبط میشه میتونم با مدرک ارشد و دکتری روان شناسی مجوز تاسیس یه مرکز روان شناسی بگیرم یا مثلا جایی استخدام شوم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم به طور کلی بدون لیسانس جایی شما را به عنوان فارغ التحصیل و کارشناس آن رشته شناسایی کنند.

  21. نورا
    پاسخ

    سلام استاد..
    من لیسانس حسابداری دارم برای تغییر رشته در ارشد حقوق امکانش هس؟؟در کدام گرایش های حقوق شانس مرفقیت بالاتری دارم؟؟خودم حقوق بین الملل مَد نظرم هست..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تغییر رشته ندهید و حسابداری خودش رشته خوبی است. سعی کنید مهارتهای کاری یاد بگیرید که بتوانید در شغل خود از آن استفاده کنید. این مدارک بی ربط چه فایده برای شما دارد.

  22. امیر علی
    پاسخ

    سلام استاد سپاسگذارم که همیشه پاسخ میدهید
    خواستم بپرسم بنده در دانشگاه دولتی تحصیل کرده ام و معدل بین هفده و هجده دارم در هر دو مقطع کارشناسی و ارشد و همچنین شرایط ایثارگری اما متاسفانه معدل دیپلم بنده بسیار ضعیف است آیا صرفا همین معدل ضعیف دیپلم میتواند مانعی برای جذب به عنوان هیات علمی شود یا اصلا غیر ازاز دانگاه تهران سایر دانشگاه ها معدل دیپلم را مدنظر قرار خواهند داد؟ با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معدل دیپلم خیلی موثر نیست.

  23. b.n
    پاسخ

    سلام استاد ..یک بار ازمون وکالت دوبار قضاوت و دوبار ارشد دادم قبول نشدم .حتی الفبای حقوقم بلد نیستم .توی دوران مدرسه دانش اموز خوبی بودم معدل دیپلمم ۱۹ به بالا بود ولی خب حقوق رو تا حالا نفهمیدم ..اگه بخوام وکالت قبول شم باید از ب بسم الله حقوق شروع کنم .از یه طرفم میگم اگه اینطوری از صفر شروع کنم برا پزشکی ،ولی حیف این سالایی که به امید وکالت گذشت…چیکار کنم استاد؟
    ما بدین در نه پی حشمت و جاه امده ایم
    از بد حادثه اینجا به پناه امده ایم …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم نمی آید که جدی اهل درس باشید. بیشتر اهل آرزو هستی.

  24. حسین
    پاسخ

    سلام.میخواستم بپرسم برای علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر رتبه بندی واحد های دانشگاه آزاد تهران به چه صورت است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم.

  25. نسیم
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید.میخواستم بپرسم برای اپلای کردن کامپیوتر دانشگاه گیلان بهتر است یا علم و فرهنگ ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرقی ندارد.

  26. سعادتی
    پاسخ

    سلام.من داتشجوی کارشناسی روانشناسی هستم.۲۴واحد دروس تطبیقی داشتم.والان ترم دو هستم و۸۹ واحد برام مونده.البته ۸ترم هم تابستون گرفتم.کلا ۸۰واحد.میخواستم ببینم اگه بتونم ۵ترمه کنم مشکلی برام یش نمیاد؟چون شنیدم میگن حتما باید ۶ ترمه تمام کنید.این صحت داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر پنج ترم هم تمام کردید و دانشگاه قبول کند، مشکلی ندارد.

  27. احمد
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر آقای دکتر شیروی
    استاد رتبم توی ارشد ۱۲۶ زیر گروه ۸ حقوق شد
    رتبه متاسفانه طوری شد که مجبور شدم پردیس شهید بهشتی رو هم بزنم برای گرایش حقوق تجارت بین الملل
    بنظرتون بر فرض قبولی پردیس ، برم یا بمونم برای سال؟ و
    اعتبار این مدرک برای خارج از کشور چطور هست ؟
    خیلی خیلی ممنون میشم استاد راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر پول داری برو، اگر نداری یا براتون سخت است سال دیگر بخوانید.

  28. ترانه
    پاسخ

    سلام. سوال دارم در مورد اینکه من ۷۷واحددررشته مهندسی پزشکی دانشگاه ازاد گذراندم میخواهم کاردانی بگیرم ایاکاردرستی است کدام رشته مهندسی درامدبهتری دارد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کار درستی که نیست.

  29. sara
    پاسخ

    با سلام
    همانطور که احتمالا مستحضر باشید در بهمن ماه امسال، تعداد زیادی از اعضای هییت علمی قراردادی دانشگاه آزاد اسلامی، به دلیل عدم تشکیل جلسات کمیته جذب دانشگاه آزاد (جهت بررسی وضعیت استخدام‌ اساتید قراردادی) تبدیل به اساتیدحق‌التدریس شدند.
    به این اساتید وعده داده شد که جلسات کمیته جذب در اسرع وقت تشکیل و وضعیت تا پایان ترم سال جاری معلوم خواهد شد که متاسفانه این امر تا به امروز که نیمه تابستان می باشد انجام نشده است و اخیرا نیز خبر اعلام فراخوان جذب عمومی جدید دانشگاه آزاد برای مرداد ماه منتشر شده است (پیش از تعیین تکلیف این اساتید که حتی
    نمی دانند آیا مجاز به شرکت در فراخوان جدید می یاشند) .با توجه به زایل شدن حق استادان مورد بحث تا به امروز که از حقوق و مزایای هییت علمی از ابتدای بهمن ماه محروم و هنوز هم به وضعیت آن ها معلوم نشده است. آیا امکان استیفای حق از طریق دیوان عدالت عالی و یا مراجع دیگر امکان پذیر می باشد؟ با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا جایی برای شکایت وجود ندارد. دیوان عدالت اداری صالح به رسیدگی نیست.

  30. محمد موسوی پور
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من دانشجوی ترم دوم دانشگاه رجایی هستم به دلیل دو ترم مشروطی اخراج آموزشی می شوم و به همین دلیل سمینارم را دفاع نکردم. در صورت اخراج باید جریمه ای پرداخت کنم؟ میزان جریمه چقدر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر نیاز به تسویه نداشته باشید، خب کسی کاری ندارد.

  31. دانیال
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید یه سوال داشتم
    برای دوره ی کارشناسی شما مهندسی کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی رو بهتر میدونید یا دانشگاه تهران محل تحصیل فومن و یا صنعتی اصفهان؟ (ساکن تهران هستم)
    و سوال دومم اینکه ماندن در شهر محل سکونت به قیمت تغییر رشته می ارزه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خواجه نصیر. ۲- نه. رشته حتی از دانشگاه هم مهم تر است.

  32. s.mobin
    پاسخ

    با سلام و احترام
    استاد آیا میشه از رشته فقه وحقوق اسلامی به حقوق تغیر رشته داد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تابع مقررات کلی تغییر رشته است.

  33. ستاره احمدی
    پاسخ

    سلام استاد منون بابت راهنمایی هاتون

  34. علی
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر ممنون که به سوالات پاسخ می دهید
    سوالم اینه که حسابدار با ۳الی۴ سال سابقه کار با مدرک ارشد میتونه دانشگاههای غیر انتفاعی و علمی کاربردی تدریس کنه؟
    ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بدون ارشد که نه ولی با ارشد احتمال دارد اگر نیازی باشد.

  35. احسان
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر ممنون از پاسخگوییتون
    میخواستم بپرسم من در رشته عمران دانشگاه غیر دولتی تحصیل میکنم و امسال کنکور دادم و دانشگاه دولتی قبول میشم تو رشته خودم ورشته های دیگه آیا امکانش هست که الان انصراف بدم بتونم ورودی مهر به دانشگاه دولتی برم یا اینکه از زمان انصرافم باید ۶ ماه گدشته باشه تا بتونم برم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اول صبر کنید که ببنید که قبول شده اید. پس از اطمینان از قبولی، ببنید که آیا ثبت نام شما در دانشگاه دولتی مشکل ایجاد می کند. سپس تلاش کنید راه حلی پیدا کنید.

  36. محمد
    پاسخ

    سلام دکتر من دوتا سوال دارم. اول اینکه دانشگاه آزاد بهتر است یا پیام نور؟
    و دوم اینکه من امسال در ازمون سراسری رتبه خوبی نیوردم برا کارشناسی ارشد میخوام بخونم بکوب اما اگر لیسانسم ازپیام نور یا ازاد باشه میتونم در دانشگاه های معتبر جز هئیت علمی بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- دانشگاهی که درس و کلاس دارد از دانشگاه مکاتبه ای و از راه دور بهتر است. ۲- خب شانس خودتان را کاهش می دهید. البته معمولا نمی شود به این خیال که در مراحل بعدی جبران خواهید کرد از اول تلاش کمتری بکنید. در مراحل بعدی نهایتا بتوانید که در آن مرحله عقب نیفتید ولی جبران معمولا امکانپذیر نیست.

  37. نگين
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من دانشجوی سال اخر کارشناسی علوم و مهندسی اب هستم(کشاورزی)
    به نظر شما میتونم برای کنکور ارشد عمران-منابع اب شرکت کنم؟
    تمام دروس ارشد مدیریت منابع اب در عمران و کشاورزی یکی هستند ولی عمران پرستیژ بیشتری دارد، و از نظر اکادمیک هیچ تفاوتی ندارند ولی درمورد استخدام تجربه نشان داده وضع عمران-منابع اب بهتر است
    از نظر شما با این اوصاف میتوانم در ارشد دانشگاه دولتی عمران منابع اب قبول شوم؟ ایا شانسی هست ؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منعی اصولا ندارد ولی بهترین مرجع دفترچه آزمون ارشد است. قبول شدن هم به آمادگی شما بستگی دارد.

  38. نیما
    پاسخ

    با سلام. اینجانب دانشجوی دکتری بورسیه خارج تبدیل به داخل هستم که هنوز به دلیل عدم جایی حکم بورس برای بنده صادر نشده است و به همین دلیل هنوز مقرری و حقوق دریافت نمیکنم. به تازگی در یک آزمون استخدامی پیمانی شرکت کرده و پذیرفته شده ام. آیا برای من همزمان امکان استفاده از تحصیل به صورت بورسیه بدون گرفتن حقوق و نیز استخدام در ارگان دیگر وجود دارد؟ یا باید یکی را انتخاب کنم؟ و در صورت انتخاب استخدام در ارگان دیگر چه میزان بایستی به عنوان خسارت به وزارت علوم پرداخت‌نمایم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که کسی به شما حرفی نزده است و شما هم که هنوز حکم بورسیه نگرفته اید. شما هم دنبال اخذ بورسیه نباشید.

  39. سبحانی
    پاسخ

    سلام خدمت شما من ارشد علوم تربیتی برنامه ریزی درسی هستم میتوان برای دکتری روانشناسی شرکت کنم? با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید.

  40. ماریانا اقبالی معین
    پاسخ

    باسلام به شما استاد گرامی! بین مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران (محل تحصیل فومن گیلان)ودانشگاه گیلان ،کدام اعتبار بیشتری دارد؟سپاسگزار خواهم شد پاسخ بدهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم دانشگاه گیلان مگر اینکه شما ساکن فومن باشید.

  41. سعید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر .سوالی که داشتم اینه مدرک پردیس فارابی قم از نظر ارزش مدرک مثل روزانه دانشگاه تهران هست یا مثل پردیس های خودگردان می باشد؟و میخواستم بدونم که به طور کل واژه پردیس که قبل بعضی از دانشگاه ها میاد چه مزایا یا معایبی دارد؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پردیس فارابی متعلق به دانشگاه تهران است و در قم مستقر است. بسیاری از اساتید و قضات و حقوقدانانهای به نام کشور از این پردیس فارغ التحصیل شده اند. پردیس هم اسمی است که روی هر چیزی گذاشته اند از دانشگاه های پولی تا شعبه های یک دانشگاه تا اسم شهرک و محل و شرکت و غیره ذلک. خدا برکت تا چند سال پیش کسی این لفظ را نمی شناخت ولی یه دفعه مثل قارچ همه جا جلوی ما سبز شد. دانشگاه تهران هم از این امر بی نصیب نشد و در استفاد از آن کوتاهی نکرد و مجتمع های دانشگاهی که از چند دانشگاه تشکیل شده بود را هر کدام به نام پردیس نام گذاری کرد. حالا همه کیج اند که پردیس چیست و کجا است؟ اسم شهرک است، دانشگاه است؟ دانشگاه پولی (شهریه ای) است؟ و اگر بنا است که شهریه ندهند پس چرا پردیس است. آخه اجداد ما به آن فردوس می گفتند و به قول سعدی «چه بوی است این که عقل از من ببرد و صبر و هشیاری *** ندانم باغ فردوس است یا بازار عطاران——— تو با این مردم کوته نظر در چاه کنعانی **** به مصر آ تا پدید آیند یوسف را خریداران

  42. Mohamad
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر
    استاد عزیز بنده در سال ۹۰ در یکی از رشته های مهندسی فارغ التحصیل شدم، در دوران دانشجویی با تلاش و تمرکزی که روی درس و دانشگاه داشتم بعنوان شاگرد اول دوره را به اتمام رساندم. پس از آن دوره خدمت سربازی را گذراندم و بعد از آن بلافاصله بدون کمترین اتلاف زمانی شرکتی ثبت کردم و بعنوان پیمانکار در یکی از بخش های عمرانی مشغول شدم.(لازم به ذکر است مدرک کارشناسی خودم ارتباطی با حوزه کاری ام ندارد)…چند سالی هست که به اینکار مشغولم اما اخیرا با توجه به کاهش بودجه های دولتی و نبود ثبات اقتصادی این دغدغه برایم بوجود آمده که نمیتوانم صدرصد متکی به این شغل باشم و تصمیم گرفتم با حفظ آن در حوزه ی دیگری نیز ورود کنم… پس از تحقیق و توجه به شرایط و استعدادهای خودم به دو گزینه رسیدم، اما انتخاب بین این دو واقعا برایم مشکل شده…
    ۱- ورود به رشته حقوق در دانشگاهی تراز اول (با انگیزه ی وکالت و ادامه تحصیل در رشته ی تجارت بین الملل)
    ۲ – رشته داروسازی(با انگیزه تاسیس داروخانه و کار کم دردسر)
    از نظر توانایی حافظه و قدرت تحلیل خوبی دارم اما یکی دیگر از موارد مهم سن ۳۰ ساله من هست.با توجه به شناختی که از خودم دارم اگر در هر زمینه ای یکدل باشم از پس سختی های مسیرش بر می آیم.
    ضمن پوزش بابت طولانی شدن صحبتم از شما خواهشمندم نظر و. تحلیل خود را نسبت به این موضوع بفرمایید.
    از آنجا که مدت زیادی هس که مطالب شما رو دنبال میکنم ، نظر جنابعالی برای بنده جایگاه ویژه ای دارد.
    پیشاپیش از لطف شما سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من هیچکدام را توصیه نمی کنم و اعتقاد دارم کاری را که شروع کردید ادامه بدهید. این رشته ها نیز تا به بار بنشیند، موها سفید و کمرها خم می شود و دندانها می ریزد.

  43. ،z,
    پاسخ

    سلام من امسال کنکور دادم
    رشته تجربی ام
    دانشگاه پردیس قبول شدم

    الان دو ب شکم ازاد برم یا پردیس؟؟؟!
    کدوم بهتره!!؟؟؟
    شهریه پردیس میگن بیشتره ؟!
    و
    بضی میگم ک دانشگاه ازاد بهتره مدرکشو اینا !!!
    الان نمدونم کدوم و انتخاب کنم
    لدفا راهنماییم کنید….
    ممونونننن …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیس دانشگاه های دولتی بنظرم بهتر است.

  44. سپهری
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر. اگر کسی قبلا استخدام آموزش و پرورش بوده باشد (الان نباشد) میتواند هیت علمی شود یا مشکل ایجاد میکند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی ندارد به شرط اینکه شرایط سنی را داشته باشد و اخراجی هم نباشد، مشکلی ندارد.

  45. مینا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    بنده کارشناس مهندسی صنایع و کارشناسی ارشد بازرگانی داخلی هستم در رشته صنایع در شرکتهای معتبری همچون سایپا سابقه فعالیت دارم اما به دلیل حجم کاری بالا و قصد ادامه تحصیل از کار منفک شدم و کارشناشی ارشد رو بازرگانی خوندم و متاسفانه هنوز نتونستم در حوزه بازرگانی جایی رو برای خودم باز کنم از طرفی به واسطه مشکلات حقوقی زیادی که در طی دوره خویش فرمایی باهاش روبرو شدم اطلاعات حقوقی بدی ندارم لذا وکلا بهم پیشنهاد کردن تا رشته حقوق رو هم در کارنامه داشته باشم و به این رشته علاقه مند شدم خواستم با توجه بهشرح موضوع نظر شما رو هم بدونم و البته قصد دارم در رشته بدون ازمون دانشگاه ازاد شرکت کنم که دو واحد تهرانجنوب و غرب حقوق رو ارائه می دن اعتبار کدوم یک بیشتره لطفا راهنمایی کنید که بتونم تصویر بهتری از اینده شغلی داشته باشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید اگر علاقه مند هستید لیسانس حقوق بگیرید. ولی بهتر بود کار خودتان که مهندسی صنایع بود را ادامه می دادید. در حقوق به اندازه کافی متقاضی کار و اشتعال تلنبار شده است.

  46. سعید
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام و تشکر بابت راهنماییهاتون ،منم سوالی داشتم میواستم کمک بفرمایید . من فارق التحصیل رشته فیزیک با معدل ۱۳ ام و سابقه مشروطی داشتم البته از دانشگاه روزانه تبریز از سال ۸۶ الی ۹۲. سنم ۲۹ هست. اخیر به این فکر افتادم کنکور ارشد رشته مدیریت دولتی شرکت کنم شاید بتونم از این طریق شاغل بشم یا شاید بتونم یه روزی عضو هیئت علمی بشم .زبان انگلیسیمم خوب هست . به نظرتون چکار کنم؟ فیزیک خوندن یرام سخته و اذیت میشم ولی شاید بتونم در مدیریت بدرخشم. ۴ پیشنهاد شما برای من چی هست؟ ۴ ساله از تصمیم گیری عاجزم..
    پیشاپیش خیلی خیلی ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کسی را با داشتن مدرک ارشد مدیریت، تا حال مدیر نکرده اند و کار مشخصی هم برای این مدرک به نظرم نمی رسد.

  47. مستان
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر. به نظر شما دانشکده ی زبان کدوم دانشگاه بهتره؟ علامه . شهید بهشتی و یا تهران. ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تهران و علامه و بهشتی

  48. مهدی
    پاسخ

    سلام لطفا بفرمایید قانونی مبتنی بر استفاده از مزایای مدرک جامع دکتری تخصصی که بعد از آزمون جامع می دهند وجود دارد؟من شنیدم وجود دارد امانتوانستم قانون را بیابم.ممنون از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین قانونی سراغ ندارم.

  49. Sima
    پاسخ

    با عرض سلام مجدد.علت اینکه برای گرفتن ارشد در دو دانشگاه مذکور پافشاری دارم این است که در حال حاضر با وکلایی که در رده سنی خودم برخورد داشتم همه دارای مدرک ارشد چه از دولتی یا ازاد می باشند و کمتر کسی است که مدرک کارشناسی داشته باشد و از طرفی برام مقدور نیست که در حدی بخونم که روزانه قبول بشوم با توجه به اینکه تمام تلاشم رو برای کانون وکلا گذاشتم و الان هم برای کاراموزی وقتم رو اختصاص دادم به نظر شما اولویت رو به کدوم دانشگاه بدم؟تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من که نظرم را دادم شما خود مختار هستید.

  50. دانشجو
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام . استاد آیا عبارت privatized substantive law به معنای قانون ماهوی خصوصی شده می باشد ؟ ممنون میشم این عبارت را توضیح دهید .
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منظور این است که به جای اینکه قانون کشوری بر روابط حقوقی ما حاکم باشد، قانون خودمان را تعریف و تنظیم می کنیم و قرارداد را تابع آن قرار می دهیم. مثل اینکه به جای مراجعه به دادگاه ها (که رسیدگی دولتی) است به داوری که نوعی رسیدگی خصوصی است پناه می بریم.

      • دانشجو
        پاسخ

        سپاسگزارم

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *