پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. فاطمه -م
    پاسخ

    سلام با عرض معذرت جناب دکتر میخواستم بدانم که آینده کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی بهتر هست یا کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی؟

    ۰ از نظر بازار کار و ادامه تحصیل در مقطع دکتری داخل ایران یا خارج از ایران)البته بعضی میگویند برای هر دو گرایش، مجوز کلینک داده میشود. اما من هنوز سر دو راهی مانده ام. لطفا من را راهنمایی کنید چون باید انتخاب شهر و گرایش را خیلی سریع، ارسال کنم. با تشضکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، گرایش ارشد خیلی در آینده کسی تأثیری ندارد.

  2. سارا
    پاسخ

    سلام من شاغل هستم و در دانشگاه پیام نور اصفهان تحصیل میکنم متاسفانه سه ترم اخیر را به دلیل عدم حضور در جلسه مشروط شدم ایا مشروطی اعتبار مدرکم را کم می کند؟ و اینکه می توانم مثلا از نو کنکور بدهم و یا با معدل ۱۵ در فراگیر پیام نور شرکت کنم؟ چون مشروط شده ام ان هم ناخواسته دیگر تمایلی به تحصیل در این رشته ندارم ایا می توانم کارنامه تحصیلی ام رو اصلاح کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از اول که می توانید دوباره در کنکور شرکت کنید ولی باید اول از دانشجویی خود انصراف بدهید. به نظرم بی خیال درس بشوید.

  3. ملیکا
    پاسخ

    سلام استاد دانشگاه شدن با هیئت علمی شدن چه قرقی دارد؟؟؟
    با ارشد و دکتری غیر مرتبط امکان استاد دانشگاه شدن هست یا نه؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام استاد دانشگاه شدن اگر به صورت ثابت باشد، باید فرد عضو هیات علمی شود. البته اگر چند واحدی به صورت حق التدریس، تدریس کنید، آن هم ممکن است گفته شود که فلانی استاد دانشگاه است ولی خب چون شغل ثابتی ندارد، لازم نیست عضو هیات علمی شود. البته هر عضو هیات علمی ممکن است از جهت دانشگاهی، مربی، استادیار، دانشیار یا استاد (تمام) است.

  4. محمدی نیا
    پاسخ

    سلام استاد، ممنون از شما بابت راهنمائیهای ارزندتون
    من ۴۰ ساله و دبیر شیمی هستم.امسال دکتری قبول شدم از دانشگاهی که لیسانس و فوق لیسانس رو اونجا خوندم.
    به نظرتون ادامه تحصیل بدم؟! آیا امیدی برای هیئت علمی شدن، میتونم داشته باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شرط سنی را برای هیات علمی نخواهید داشت.

  5. ملیکا
    پاسخ

    سلام . لیسانس نرم افزار از پیام نور دارم . علاقه و استعداد خاصی در نقاشی دارم . ایا اگر ارشد و دکتری در رشته نقاشی داشته باشم امکان تدریس و استاد شدن دارم یا نه؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر مگر اینکه به اعتبار استعداد هنری اتان شما را استخدام کنند.

  6. محمدی
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید…من ترم ۴ مهندسی صنایع هستم و تا الان حدود ۷۵ واحد گذروندم….با چه شرایطی میتونم مدرک کاردانی بگیرم؟(چند واحد تخصصی واختیاری باید گذرونده باشم)خواهش میکنم جواب سوالم رو بدین…ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از آموزش دانشگده اتان بپرسید به شما جواب می دهند. ظاهرا باید نصف واحدهای کارشناسی را پاس کرده باشید.

  7. آرام شریفی
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرانقدر وگرانسنگمان آقای دکترشیروی عزیز. آقای دکتر من لیسانس حقوق دارم از دانشگاه آزاد وبنابر دلایلی قصد مهاجرت به کشور انگلستان را دارم و نیز میخواهم که در آنجا نیز در رشته حقوق وگرایش تجارت بین الملل ادامه تحصیل بنمایم. بنابر نظر بزرگوار آیا بعداز طی مراحل تحصیلی در یکی از دانشگاه های انگلستان: ۱:آیا در خود انگلستان ویا در اروپا بازار کاری برای این تخصص و گرایش تاجایی که مطلع باشید چگونگه است؟ ۲:آیا بعد از اخذ مدرک دکترا درخود انگلستان چند درصد شانس برای کسب هیِءت علمی دریکی از دانشگاه های ایران را دارم؟ با سپاس بی کران خدمت شما استاد عزیزمان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- پیدا کردن کار در انگلستان یا سایر کشورها به صرف مدرک نیست و باید تجربه کاری پیدا کنید. ۲- امکان هیات علمی هم وجود خواهد داشت.

  8. مهرداد
    پاسخ

    سلام جناب استاد!
    برای مصاحبه دکتری حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی و حقوق نفت و گاز مطالعه چه منابعی را توصیه می فرمائید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مصاحبه بستگی به استادان مصاحبه کننده دارد و از قاعده ای پیروی نمی کند. شاید مطالعه کتابها و مقالات استادان مربوط کمک کند.

  9. خسرو
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    ۲۴ ساله ام و دانشجوی کارشناسی حقوق در دانشگاه آزاد قزوین با میانگین معدل بالای ۱۸. قصدم این هست که در مقطع کارشناسی ارشد در خارج از کشور در رشته حقوق تجارت بین الملل و یا رشته ای مرتبط با حقوق بین المللی خصوصی تحصیل کنم. دوره سربازی را هم تمام کرده ام و سپس وارد دانشگاه شدم. در تصمیم گیری بین کشور ایتالیا، اتریش و (با احتمال کمتر فرانسه) مردد هستم.
    لیکن مورد دیگر تردید بنده در این است که آیا تحصیل در خارج کشور در مقاطع بالاتر میتواند بیشتر نافع باشد یا تلاش برای قبولی در دانشگاههای معتبر تهران و علامه و بهشتی.
    متشکر میشوم توصیه شما را در این زمینه بدانم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحصیل در خارج که خب توصیه می شود و اتریش و فرانسه بهتر از ایتالیا است البته اگر برای تجارت بین الملل به کشورهای انگلیسی زبان بروید باز بهتر است. چون اخذ پذیرش از خارج سخت است، برای داخل هم اقدام کنید اگر پذیرش گرفتید بروید.

  10. امیر
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    من کارشناسی عمران خوندم.برای ادامه میخواستم ببینم هر رشته ای ارشد خوندم دکتری هم باید همونا بخونم حتما یا میشه انتخاب کرد مثل ارشد؟
    مثلا ارشد مدیریت ساخت خوندم دکتری میتونم سازه بخونم؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است همان عمران را بخوانید مگر دنبال اخذ مدرک باشید.

  11. محمد
    پاسخ

    سلام خدمت دکتر شیروی،استاد عزیر برای بررسی آثار فسخ قراردادهای مشارکت مدنی بانکی باید به چه کتابی مراجعه کرد؟؟آیا منبعی در این رابطه وجود دارد یا خیر؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به کتابهای حقوق بانکی، و کلیات قراردادها و از جمله می توانید از کتاب حقوق قراردادهای اینجانب نیز بهره مند شوید.

  12. سعید نقی پور
    پاسخ

    باسلام وقت بخیر جناب شیروی
    ۱.لطفا در مورد موضوع ابعاد حقوقی و بازرگانی نفوذ صنعت بیمه در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی معرفی نمایید.
    ۲.در مورد این پایان نامه تحقیق میدانی مناسب تر است یا کتابخانه ای؟
    ۳. در مورد مراکزی که باید به آنجا برای تحقیق مراجعه نمایم لطفا راهنمایی بفرمایید.
    ۴.میتوانید استاد راهنمای خوب برای این پایان نامه معرفی نمایید؟
    ممنون از هم فکری شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- منابع مستقلی در این خصوص سراغ ندارم باید پژوهش انجام دهید و با شرکتهای بیمه که در صنعت نفت فعال هستند گفتگو کنید. زیاد افرادی نیستند که بتواند به طور جدی به شما در این موضوع مبهم کمک کنند.

  13. حامد
    پاسخ

    سلام
    استاد یه سوال داشتم بنده تحصیلات حوزوی را بعد چند ۵ سال رها کردم سنم ۲۵ سال بود و چون باید سریع یه کاری برای خودم جور میکردم کارشناسی حقوق از داشگاه پیام نور تهران گرفتم . و واقعا تلاش کردم چون هم بسیار شور و علاقه دارم و ثمره اش معدل الف در مقطع کارشناسی و قبولی در بارتبه ۲۵ کانون مرکز بود . زبان انگلیسی هم خوبه فکر کنم بتونم ایلتس ۸ تا چند ماه دیگه بگیرم عرضم این بود که اگه ارشد دولتی دانشگاه تهران حقوق تجارت بین الملل بخونم و برای دکتری هم دانشگاه تهران یا بهشتی یا فرضا اگه بتونم دانشگاه ucl دکتری بخونم این ضعف مدرک کارشناسی من برای جذب هیات علمی مهمه؟ یا خیر . سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال هیات علمی ضعیف است.

  14. زهرا
    پاسخ

    با سلام. من کارشناسی روانشناسی دارم سوالم اینه اگر
    ارشد بالینی آزاد بخونم احتمالش زیاده که بتونم کار پیدا کنم؟ کارشناسی رشته مترجی بخونم چطور
    ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با ارشد غیر مرتبط فرصتهای شغلی افزایش پیدا نمی کند.

  15. محسن
    پاسخ

    با سلام.بنده فارغ التحصیل دانشگاه پیام نور رشته حقوق با معدل ۱۸.۹۵ هستم.بنده به مقوله سیاست علاقه دارم و ی خواهم سال دیگر برای ارشد شرکت کنم و بین در رشته یعنی حقوق بین الملل و عمومی تردید دارم که کدام مباحث حقوق و سیاست را باهم دارد و کدام بر دیگری ارجحیت دارد،البته بنده متون فقه هم زیاد خوب نیست ولی استعداد در زبان انگلیسی دارم از شما تقضا دارم که به بنده بگویید کدام یک از این دو رشته بهتر و کاربرد بیشتری دارد.تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب حقوق عمومی بیشتر با علم سیاست مرتبط است. البته در آینده متوجه می شوی که سیاست پدر و مادر ندارد.

  16. علی
    پاسخ

    سلام. وقت شما بخیر.
    جناب دکتر، من لیسانس مهندسی صنایع دارم و سربازی هم نرفتم، یکسال برای کنکور ارشد فرصت دارم. حالا سوالی از خدممتون داشتم، من علاقه بسیار بسیار بسیار زیاده به کار در قوه قضاییه را دارم، من اگر مدیریت بخونم برای ارشد و دکتری عز یک دانشگاه دولتی خوب مثل تهران یا فردوسی امکان اشتغال در قوه رو دارم با ارشد و دکتری مدیریت؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید و مسیر را روشن فرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کار در قوه قضاییه به صورت کارمند خیلی هم لطفی ندارد. تازه با مدرک ارشد که کسی به شما کار نمی دهد. همه دنبال لیسانس هستند و البته ارشد مرتبط هم کمک می کند.

  17. فاطمه
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید عذرمیخوام وقتتون و میگیرم من دانشجوی حقوق ترم دو هستم میخوام بدونم از الان واسه ازمون وکالت بخونم با توجه به اینکه در تعطیلات هستیم و برای شروع به چه کتاب هایی رجوع کنم و به چند ساعت درس خوندن احتیاج هست و اینکه خودم جلوتر از دانشگاه مباحثی و بخونم لطفا راهنماییم کنید باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر خوبی است و باید روی درسهایی که در آزمون وکالت است تمرکز کنید. مثل مدنی، تجارت، آیین دادرسی مدنی، جزا و آیین دادرسی کیفری.

  18. sahra
    پاسخ

    باسلام استادمهندسی برق مخابرات مقطع ارشد دانشگاه مالک اشتر از لحاظ علمی در چه سطحی است؟وآیا مدرک این دانشگاه در بازار خصوصی اعتبار دارد؟وآیا با مدرک ارشد این دانشگاه می توان به قبول شدن دکتری در دانشگاه های درجه ی یک امید داشت ؟وبه نظر شما با توجه به این که من امسال درس خوانده ام ورتبه ی لازم جهت دانشگاه های درجه ی یک تهران را نیاورده ام وهم چنین علاقه ی زیادی به ادامه تحصیل ووارد شدن به فیلد پژوهشی را دارم بهتر است یک سال دیگر برای رتبه ی بهتر تلاش کنم وبه مالک نروم؟ ویا مدرک این دانشگاه را بگیرم وبرای دکتری تلاش کنم ؟من الان به این دلیل مرددم که اطرافیانم همه می گن تو امسال تلاشتو کردی واگر سال دیگر نیز بمانی نتیجه ای بهتر از این نخواهی گرفت وخانواده ام بسیار اصرار دارند من به دانشگاه بروم وسریع وارد بازار کار شوم .وآ نها یک سال دیگر بیکار ماندن وصرفا درس خوندن برای آزمون ارشد وکاری بیهوده می دونن.ولی خودم واقعا دوست دارم در دانشگا ه ها ی تاپ در س بخونم .این حس اطرافیان باعث شده من فک کنم واقعا استعدادی برای این کار ندارم.سن من نیز۲۳سال است.ممنون می شم اگه منو راهنمایی کاملی بفرمایید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه بدی نیست و اینقدر با سوال کردن اوقات خودات را تلخ نکن. یا برو یا بنشین برای دانشگاه های برتری بخوان.

  19. مجتبی
    پاسخ

    سلام
    جناب دکتر، رشته لیسانس بنده علوم و صنایع غذایی گرایش کنترل کیفی و بهداشتی است و رشته ارشد بنده مهندسی کشاورزی _ علوم و صنایع غذایی_ گرایش تکنولوژی مواد غذایی هست
    ایا دو رشته بنده مرتبط بحساب می آیند یا غیر مرتبط
    ممنونم میشم دلیلشو هم بفرمایین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم که فرق دارند ولی با اساتید خودتان که بیشتر درگیر این مسائل هستند مشورت کنید.

  20. علی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار و ممنون بابت اینکه بخشی از وقت ارزشمندتان را برای پاسخگویی به سوالات اختصاص می دهید.
    ایا استاد دانشگاه آزاد برای مثال با مدرک فلسفه و کلام اسلامی می تواند با وجود یک استاد بورسیه در یکی از گرایش های حقوق و دو استاد در رشته فقه و مبانی حقوق با مدرک استادیاری بیش از ۴ سال مدیریت گروه حقوق را بر عهده داشته باشد؟
    سوال دوم و مهمتر اینکه اگر همین استاد تخلفات گسترده ای از جمله راهنمایی و مشاوره پایان نامه های ارشد و دکتری چندین برابر ظرفیت مجاز (۹۴ پایان نامه در یک سال) و برگزاری جلسات دفاع از پایان نامه در ده دقیقه، عدم تشکیل حتی یک جلسه گروه در طول ۳سال استفاده از اساتید غیر متخصص با مدارک غیرحقوقی برای دروس حقوقی و.. داشته باشد و این موارد به تایید بازرس استان مربوطه رسیده باشد در سازمان مرکزی چه پیامدهایی می تواند برای استاد مربوطه داشته باشد؟
    سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- منطقا صحیح نیست ۲- حالا می خواهید به کی شکایت کنید. بهتر است مسائل را به مقامات بالاتر دانشگاه گزارش کنید یا کلا بیخیال شوید و روی کار خودتان تمرکز کنید. کاستی زیاد است.

  21. حسن
    پاسخ

    سلام
    روزی با شما روبرو خواهم شد و علت حذف سوال را حضوری خواهم پرسید.
    موفق باشید.
    نگران سردرگمی بنده هم نباشید. درست خواهد شد.

  22. سامان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر؛
    در شرایط شرکت در آزمون وکالت نوشته مدرک لیسانس باید مورد تائید وزارت علوم باشه.
    به نظر شما با توجه به این که مدرک دانشگاه آزاد رو سازمان مرکزی این دانشگاه صادر میکنه نه وزارت علوم،این مدرک مورد تایید وزارت علوم هست؟
    من امسال کنکور دادم و فکر نکنم دانشگاه دولتی شهر خودمون قبول بشم و از طرفی خانواده اصرار دارند در شهر خودم بمانم و گفتند اگر دولتی نشد حقوق دانشگاه آزاد رو بخونم و البته بدون کنکور هست.
    حالا به نظر شما “بدون کنکور بودن ” و”مدرک دانشگاه آزاد ” مانعی برای شرکت در آزمون وکالت نیست؟
    شما با توجه به تجربیاتتون کسی رو میشناسید با حقوق بدون کنکور دانشگاه آزاد در آزمون وکالت قبول شده باشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکلی ندارد.

  23. جلال
    پاسخ

    با سلام استاد عزیز
    ینده متولد ۶۸ ترم چهار علوم سیاسی..کارشناسی پیام نور…ارشد روزانه خوارزمی
    ایا برای دکتری این رشته اقدام کنم بهتره ؟
    یا با علاقه ی خودم تو حوزه ی ترجمه ی متون جامعه شناسی سیاسی بخش افکار عمومی کار کنم بهتره ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باز رشته خودتان را بروید یه امید سوسویی هست.

  24. احمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من در پرسش و پاسخ ها میبینم که خیلی ها معدل کارشناسی زیر ۱۴ دارند، ولی در مقاطع بالاتر جبران کرده اند و سابقه پژوهشی خوبی دارند. امثال ما باید چکار کنیم که با این شرایط معدل بتوانیم هیئت علمی شویم ؟ با این که میدانیم اشتباه کرده ایم و در یک مقطع چه خواسته و نا خواسته کاستی داشته ایم، در واقع ما داریم بازی را به کسانی که فقط کتاب حفط کرده اند و نمره گرفته اند و نمی توانند پژوهش خوبی داشته باشند می بازیم،
    میدانم که شاید دانشگاه در مراحل اولیه گزینش چنین معدل هایی را رد کند ولی دیگر چکار می شود کرد! لطفا هر گونه راهی که ممکن است در این فرایند به ما کمک کند را بیان کنید، همکاری های علمی با اسایتد یک گروه خاص در دانشگاه و جلب توجه آنها، چاپ مقالات علمی با اعتبار علمی بالا، کارهای صنعتی و … تا چه حد می تواند مفید باشد؟ آقای دکتر شاید بگویید نمی شود و .. ما هم میدانیم، لطفا مواردی را بگویید که ما بتوانیم هر طور که شده خودمان را مطابق با آن آماده کنیم که شاید این نقصهای ما پوشش داده شود
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره این شرایطی است که گذاشته اند و با این حجم ار رقابت، کوچکترین بهانه باعث حذف فرد می شود. راه حلی به نظرم نمی رسد. درصد کمی شانس هیات علمی دارند و بقیه باید دنبال کار و اشتغال باشند.

  25. لینا
    پاسخ

    با عرض پوزش و سلامی دوباره خدمت شما اقای دکتر
    اگر جواب شما به سوالم درباره شرکت در مقطع لیسانس فقه یا حقوق مثبت باشد.
    به نظر شما با توجه به تطبیق دادن درسهای عمومی میتوان در دو سال دوره لیسانس را بگذرونم؟….
    اینکه مد نظر شما شرکت در چه دانشگاهی است (دولتی یا غیردولتی)؟؟
    سپاسگزارم بابت وقتی که صرف می کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا دو سال و سه سال خیلی تأثیر ندارد. یک دانشگاهی بروید که بتوانید در آزمونهای وکالت و قضاوت و غیره قبول شوید والا مدرک به دست خیلی هستند.

  26. لینا
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    من دانشجوی ارشد تاریخ و تمدن هستم(دانشگاه فردوسی مشهد) و ۲۸ سالم هست تمایل دارم در رشته فقه یا حقوق مقطع لیسانس برای آزمونهای وکالت شرکت کنم، به نظر شما ارزش دارد که زمانم را برای مقطع لیسانس فقه یا حقوق بگذارم که اینده ای کاری بهتری داشته باشم یا نه؟؟
    بسیار سپاسگزار خواهم بود که مرا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حداقل می توانی امید داشته باشی که کاری پیدا کنی.

  27. رضا
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ترم هشت کارشناسی نفتم ۳۳ مونده معدلم ۱۴ کارمن تعمیرات و کارهای کامپیوتری و اینترنتی بخاطر همین میخوام ارشدمو رشته فناوری اطلاعات یا مدیریت تکنولوژی یا صنعتی بخونم . خواستم ببینم نظرتون چیه ؟؟
    برم خدمت ؟؟؟
    یا کدوم رشته راحتتره یا بازار کارش بهتره ؟؟؟
    و چند واحد باید برا ارشد اضافه تر بخونم ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم بروید کار پیدا کنید. بلکه تجربه و درآمد داشته باشید. اخذ این مدارک به چه دردی می خورد.

  28. فاطیما
    پاسخ

    با سلام
    من برای دکترا دعوت به مصاحبه شدم. با توجه به اینکه وزارت بهداشت به دانشجویان دکترا حقوق پرداخت می کند، آیا درس خواندن در شهری دیگر توصیه می شود، چون تنها می توان برای چند سال طرح هیات علمی مطمئن بود و در مورد جذب هیات علمی در جامعه ما هیچ تظمینی وجود ندارد. در ضمن من ۳۳ سال دارم. من در انتخاب شهر، شهرهای دیگر را هم انتخاب کردم اما الان دچار تردید شدم. امکان حذف شهر دیگر وجود ندارد و تنها می توان در مصاحبه حضور نیافت.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم هر کس در این شرایط به شما حقوق می دهد و یا شغل تضمینی ایجاد می کند، اولویت دارد. روی هیات علمی خیلی نمی توان حساب باز کرد.

  29. احمد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    بنده لیسانس کامپیوتر دارم و ارشد را در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گذرانده ام و هم اکنون دانشجوی ترم ۲ دکتری در رشته تربیت بدنی هستم
    میتونم برای حقالتدریس در دانشگاه اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست اگر به شما نیاز داشته باشند. ولی حق التدریس هم مشکلی را از شما حل نمی کند.

  30. حسن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. من یک نظامی هستم با ۳۳ سال سن و مدرک کارشناسی حقوق پیام نور. در حین تحصیل بسیار به مباحث حقوق خصوصا تجارت علاقه پیدا کردم ولی فضای کاری ام مانع از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است.
    ۱- استعفا و شرکت در آزمون های حقوقی جهت معاش و ادامه تحصیل کار عاقلانه ایست؟ ( با وجود تاهل و داشتن دو فرزند)
    ۲- با معدل ۱۵ کارشناسی پیام نور و شرایط سنی بنده می توان به عضویت هیئت علمی دانشگاه در آینده فکر کرد؟
    و البته می دانم که برای هر چیزی تلاش ازم است.
    از راهنمایی شما استاد بزرگوار بسیار ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، استعفا در این شرایط که توصیه نمی شود ولی می توانید در آزمون وکالت شرکت کنید اگر قبول شدید، استعفا دهید.

  31. علی
    پاسخ

    سلام‌‌ دکتر من رشته کارشناسی ام مهندسی برق قدرت بوده و تمایل دارم برای ارشد و دکترا رشته مهندسی صنایع را ادامه دهم. خواستم ببینم برای هیات علمی شدن آیا مشکلی پیش میاید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره تغییر رشته مضر به هیات علمی است.

  32. پ محسنى
    پاسخ

    سلام اقاى دکتر
    من امسال مدرک کارشناسی رو از دانشگاه ازاد تهران جنوب گرفتم و میتونم ارشد رو بدون ازمون همینجابخونم حالا باتوجه به اینکه اکثرا با مدرک ارشد دانشگاه ازاد تو مصاحبه دانشگاه سراسرى رد میشن اگه تا مقطع دکترى دانشگاه ازاد بخونم شانسى براى هیت علمى شدن تو دانشگاه ازاد دارم یا بهتره سال دیگه کنکور بدم و برم دانشگاه دولتى و مدرک ارشدو دکترى از دانشگاه سراسرى بگیرم ؟اخه من شنیدم هر دانشگاهى دانشجوهاى خودشو واسه هییت علمى بهتر جذب میکنه.این در مورد دانشگاه ازادم صدق میکنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که دانشگاه آزاد با تورم استاد و کمبود دانشجو روبرو است و وضعیت پذیرش هیات علمی آن از دانشگاه دولتی خیلی بدتر شده است.

  33. زهرا
    پاسخ

    سلام دکتر
    من کارشناسی فیزیک هستم ، تا به الان اصلا درس نمیخواندم و با وجود علاقه تنها هدفم پاس شدن درس ها بوده ولی اینک شرایط تغییر کرده وقصد درس خواندن دارم ولی شنیده ام که معدل کارشناسی حتی از ارشد و دکتری کاربرد بیشتری دارد و من اگر تمامی واحد های باقیمانده را با نمره ی بیست بگذرانم ،میانگین معدلم کمتر از هفده خواهد شد ایا وافعا معدل کارشناسی حرف اول را میزند حتی با معدل عالی ارشد و دکتری؟؟ و اگر اینطور است راه جبران چیست ؟؟ممنون میشوم اگر راهنماییم کنید …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معدل شما نباید زیر ۱۴ باشد ولی بعدش اهمیت حیاتی ندارد.

  34. فروزان منتظری
    پاسخ

    سلام ممنون از راهنماییتون
    سوال اول
    لطفا رشته های زیر را به ترتیب اولویت مشخص بفرمایید .از نظر

    ادامه تحصیل دکترا؟؟
    بازار کار؟

    حقوق بین الملل
    حقوق تجاری اقتصادی
    حقوق بشر
    حقوق ارتباطات
    حقوق عمومی

    سوال دوم

    شما کدام دانشگاه رو ترجیح میدهید ؟

    پردیس یا دانشگاه ازاد

    سوال سوم

    حقوق مالی افتصادی از تجاری افتصادی متفاوت است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت بین الملل یا حقوق تجاری اقتصادی از بقیه بهتر است.

  35. سردرگم
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته نباشید
    آقای دکترعاجزانه خواهش میکنم منو راهنمایی بفرمایید.لیسانس مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه پیام نور و ارشدمدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد دارم.حقیقتا تمایل دارم در مقطع دکترا برای دانشگاه دولتی پذیرفته شوم.حداقل۲مقاله میتونم از پایان نامه استخراج کنم و یه ک یا دوکتاب باحجم متوسط هم درزمینه بازرگانی ترجمه کنم.کتبی رو حتمامیتونم رتبه خوبی بیارم ولی آیا شانسی برای قبولی درمصاحبه دانشگاه دولتی دارم؟۳۴سالمه.آیا عاقلانه است دوباره لیسانس و ارشد بگیرم از دانشگاه دولتی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم شانس شما در دانشگاه های دولتی طراز اول خیلی نیست و گرفتن یک بار دیگر لیسانس هم به درد نمی خورد. بنظرم دنبال کار بگردید از اخذ مدرک بهتر است.

  36. مهندس شیمی
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید.جناب دکتر من کارشناسی مهندسی شیمی از امیرکبیر دارم و کارشناسی ارشد مهندسی شیمی از دانشگاه فردوسی مشهد.میخوام به صورت حق تدریس در دانشگاه دولتی یا ازاد شهرستانها فعالیت کنم. چطور میتوانم اقدام کنم؟ایا باید حضوری دانشگاه ها بروم؟یا سامانه خاصی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دولتی که احتمالش خیلی کم است ولی آزاد شهرستان باید به مدیر گروه مربوط مراجعه کنید.

  37. رضا دولت یاری
    پاسخ

    سلام. بنده معدل کل دیپلمم ۱۸.۱۵ و معدل کل پیش دانشگاهیم ۱۷.۳۲ و معدل کل کارشناسیم در رشته میکروبیولوژی ۱۳.۵۶ و معدل کل کارشناسی ارشدم در همین رشته ۱۸.۳۹ است. آیا با توجه به معدل زیر ۱۴ مقطع کارشناسی بنده امکان دارد با تلاش بلاخره استخدام هییت علمی دانشکاهی شوم یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال هیات علمی ضعیف است.

  38. سعید زمانی
    پاسخ

    با سلام استاد گرامی
    بنده دارای کارشناسی زبان انگلیسی از دانشگاه دولتی رازی کرمانشاه با معدل ۱۷ و ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه فردوسی مشهد با معدل ۱۷ هستم. امسال در آزمون دکتری مدیریت بازرگانی شرکت کردم و برای مصاحبه رفتم.
    آیا با توجه به اینکه در مقطع دکترا مدیریت اجرایی وجود ندارد و مجبوراً بازرگانی بخوانم این مسئل برای هیئت علمی شدن دردسر ساز نمی شود؟
    شانس قبول شدن در مقطع دکترا را دارم به نظرتون ادامه تحصیل بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است با این تحصیلات خیلی شانس هیات علمی داشته باشید.

  39. نگار
    پاسخ

    سلام اقای دکتر..من دانشجوی ترم ششم رشته ی زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش ژنتیک هستم‌..ترم دیگه اخرین ترمیه که باید بگذرونم و درسم رو تموم کنم..معدل کل من بالای ۱۶ (۱۶و نیم)هست…من علاقه ی شدیدی به ادامه تحصیل برای تدریس در دانشگاه و عضو هیئت علمی شدن دارم اما معدلم منو خیلی نگرران کرده..به نظر شما با این معدل شانسی برای هیئت علمی و کار تو ازمایشگاه دارم یا اینکه از قانون ترمیم معدل دانشگاه ازاد استفاده کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این معدل نگران کننده نیست.

  40. علیرضا قادری
    پاسخ

    سلام و عرض احترام
    من میخاستم بدونم برای موضوع نقض و عقیم سازی قراردادها (BREACH AND FRUSTRATION) چند کنوانسیون بین المللی وجود دارد؟ به غیر از CISG
    با سپاس بیشمار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این موضوع که کنوانسیون خاصی ندارد ولی در برخی از کنوانسیونها ممکن است بندهایی وجود داشته باشد که به این موضوع مربوط باشد مثل کنوانسیون حقوق دریاها و امثالهم.

  41. donya
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من دانشجوی رشته نرم افزار دانشکده فنی حرفه ای دختران کرمانشاه هستم وترم اولی هستم ولی بخاطر کوتاهی که کردم احتمالا معدلم زیر ۱۰ بشه آیا راهی وجود داره که بتونم به درسم ادامه بدم واخراج نشم یا اگه اخراج بشم میتونم دوباره ادامه تحصیل بدم یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اخراج که نمی شوی نهایتا مشروط می شوی. و اگر هم اخراج شدی دوباره می توانی در آزمون ورودی شرکت کنید و به تحصیل ادامه بدهید.

  42. زهرا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    چند روز پیش در همین قسمت بهتون پیام دادم که در خصوص انتخاب موضوع مایل به مشاوره با شما هستم. که فرمودید ایمیل بزنم. دوباره چند بار بهتون ایمیل زدم اما فکر کنم به دستتون نرسید. میتونم ازتون درخواست کنم چطور باهاتون در ارتباط باشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باز هم ایمیل بزنید.

  43. ندا
    پاسخ

    سلام من ندا پیروزی هستم فوق دیپلم نرم افزار کامپیوتر دارم واز رشته خودم زیاد خوشم نمی یاد آیا میتونم برای لیسانس پیش دبستانی برای لیسانس روانشناسی تربیتی بخونم هیچ ربطی هم به نرم افزار کامپیوتر نداره میتونم یا نه میشه راهنماییم کنید ممنون میشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله از ابتدا لیسانس روانشناسی بخوانید. زندگی به قدری طولانی است که گذشتن از یک فوق دیپلم نامرتبط به زندگی صدمه نزند.

  44. راحله
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    در کشور ما وضع استخدام مشخص است، استادان مدعو که دارای سابقۀ‌ کار هستند و دکتری تخصصی دارند، استادیار محسوب نمی‌شوند؟ اگر بخواهند cv تهیه کنند،‌ چه عنوانی برای خود مطرح کنند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می تواند خود را مدرس دانشگاه خطاب کند ولی خب عنوان سازی چه اهمیتی دارد و به چه دردی می خورد.

  45. مریم میرکوهی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.
    خسته نباشید.
    بنده امسال کنکور دادم و دو دل هستم که دانشگاه فرهنگیان برم یا روان شناسی دانشگاه خوارزمی(فکر میکنم قبول میشم ) و به هردو واقعا علاقه دارم ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید.
    و اگر در دانشگاه فرهنگیان ادبیات بخوانم و لیسانس ادبیات بگیرم میتوانم فوق را روان شناسی مثلا در دانشگاه تهران بخوانم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از حالا به فکر تغییر رشته نباش. دانشگاه فرهنگیان اگر شغل معلمی را تضمین می کند خب بروید.

  46. عارفه
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    استاد دانشگاه شاهد اعتبار علمی بیشتری داره یا الزهرا؟ مدارک این دانشگاه ها در خارج از ایران اعتبار دارند و قابل قبول هستند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم در یک ردیف هستند و در خارج خیلی جزئیات دانشگاه های ایران را که اطلاع ندارند.

  47. مریم
    پاسخ

    سلام من فوق لیسانس رشته اقلیم هستم با معدل بالا و متاسفانه کار مناسب در این رشته پیدا نکردم و مردد هستم این رشته را دکترا ادامه بدم یا تغییر رشته بدم به حقوق .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه رشته ها با مشکل بیکاری روبرو هستند ولی گرفتن مدرک بالاتر معمولا مشکل بیکاری را حل نمی کند.

  48. حمیدرضا
    پاسخ

    سلام و درود بر شما استاد عزیز
    در کتاب داوری تجاری بین المللی شما چاپ۹۴ در صفحه ۱۳ تقسیم بندی داوری داخلی و بین المللی مقرر شده داوری داخلی با فوت وحجر از بین میرود در حالیکه در داوری بین المللی مرگ یا حجر هر یک از طرفین منجر به بطلان داوری داوری نمی گردد.با این حال با بررسی بخش عدم اهلیت در قانون داوری تجاری و ماده ۵ کنوانسیون نیویورک و ماده۳۴ آنسیترال عدم اهلیت از موارد ابطال داوری ذکر شده است.به صورت مشخص آن فوت یا حجری که منجر به بطلان نمی شود مستنبط از کدام قانون است؟داوری آنسیترال و نیویورک یا داوری داخلی کشورهای انگلیس،فرانسه یا آلمان؟پیشاپیش از راهنماییتون صمیمانه متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای انعقاد قرارداد داوری، طرفین باید اهلیت داشته باشند مثلا محجور نباشند ولی اگر قرارداد داوری منعقد شود و بعدا یکی از طرفین محجور شود در داوری بین المللی این عارضه باعث بطلان داوری نمی شود.

  49. M
    پاسخ

    دکتر شیروی
    سلام.وقت به خیر
    در رابطه با قراردادهای تجارت نفت وگاز
    منبعی سراغ دارید.
    یک گفتار مختصر درکتابتان وجود داشت.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک رساله دکتری تحت نظر اینجانب دفاع شده است که می توانید مراجعه کنید.

  50. مهسا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر،من فارغ التحصیل انسانی رشته الهیات فقه وحقوق هستم وواقعیت علاقه ای به رشته ام ندارم.برای ادامه تحصیل درارشدبه یکی ازگرایش های هنرشدیداعلاقه داشتم وکنکورارشدهنرامتحان داده ام ونتیجه نهایی هنوزنیامده.سوالم این است آیابه علت مغایربودن رشته لیسانس باارشدهنربعدازاتمام ارشدم برای ادامه تحصیل دکتری درهمین رشته هنردرخارج ازکشورپذیرش من بامشکل مواجه نمیشود؟آیابرای پذیرش همین گرایش هنربرای ارشداقدام کنم یاارشدراهمین جابخونم بهتراست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اخه با ارشد هنر نه شما هنرمند می شوید و نه این مدرک به دردی می خورد مگر خودت جدا از رشته و تحصیل، رگه های هنری داشته باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *