پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. پیمان
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    می خواستم بدونم در گرایش تجارت بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد ، در قیاس بین دانشگاه ازاد و دانشگاه پردیس بین الملل شهید بهشتی یا پردیس دانشگاه تهران در کیش ، آیا دانشگاه های پردیس ارزش پرداخت هزینه اضافی را دارند ؟ اگر دارند کدامیک از پردیس هایی که گفتم رو ترجیح می دهید ؟
    با سپاس از وقتی که گذاشتید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم پردیس بهتر است.

  2. مرتضا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر. وقت بخیر. بنده لیسانس علوم قضایی دارم و معدل بالای ۱۹ و در شرف ۲۹ سالگی! و بسیار علاقه مند به ادامه ی تحصیل هستم، وامکان قبولی در دانشگاه های تهران را هم دارم ، پارسال در دانشگاه علوم قضایی پذیرفته شدم. اما به دلیل مشکلات سربازی نتوانستم بروم. امسال هم امکان قبولی را دارم با مجوزی که از سازمان سنجش گرفتم، اما با توجه به طولانی شدن تحصیلاتم، و نیاز به داشتن دکتری برای دانشگاه ها و تدریس و هیات علمی شدن، و ناچیز بودن حق التدریسی، و این همه اخبار و آماری که از بیکاری دیده و شنیده می شود، واقعا ناامید گشته ام، از طرفی به درآمد هم با توجه به این وضعیت اقتصادی احتیاج دارم. و اخیرا در دادگستری تهران به عنوان مامور ابلاغ و اجرا قبول شده ام ، امسال هم اگر خدا بخواهد می توانم تا قبولی بورسیه ی علوم قضایی بروم، علاقه ای نه به قضاوت و نه به کارمندی ندارم! اما به درآمد چرا، می ترسم فرصت ها از دست برود و در رقابت وکالت تا چند سال شاید بمانیم و پس از آن حداقل ۲ سال کارآموزی و … می گویند کارمندان جدید بایستی تعهدی مبنی بر ۵ سال عدم ادامه ی تحصیل بسپارند!! و این یعنی تقریبا خداحافظی با دانشگاه و اساتید دوست داشتنی و فضایی ، که آزمودن هزاران شیوه هم به جز او دلم را خشنود نکرد و نمی کند…به نظر شما چکار کنم؟! بسیار دغدغه دارم و مستاصل مانده ام. خواهشمندم راهنمایی بفرمایید. سپاس از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب به همت ات برمی گردد. ترس همیشه وجود دارد ولی اینکه ادم برود جایی خودش را گیر بندازد خب فرصتها را از خودش می گیرد ولی اگر همت خیلی بالا نباشد همین شغل هم به دست آوردنش ساده نیست که بخواهید راحت از دستش بدهید.

  3. فرشته
    پاسخ

    سلام. دکترسوالی مدت هاست ذهنم رامشغول کرده من سال سوم مهندسی پزشکی بیوالکتریک دانشگاه ازادکرمان هستم وساکن شیرازپشیمانم و ازاینده شغلی ان میترسم به نظرشما میتوانم ارشدرشته دیگربخوانم پیشنهادشما چیست چه رشته ای بخوانم یاانصراف بدهم لطفا راهنمایی کنید. ایاارزش این همه سختی وهزینه رادارد ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با ارشد غیر مرتبط شرایط کاری شما بهبود پیدا نمی کند.

  4. علیرضا
    پاسخ

    اقای دکتر عرض ادب و احترام
    بنده ارشد در رشته حقوق مالی اقتصادی تحصیل میکنم قصد نوشتن پایان نامه در رابطه با حقوق نفت و گاز دارم میخواستم اگه امکانش هست به من چند موضوع معرفی کنید برای کار پایان نامه . ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما اول باید این حوزه را بشناسید. بنابراین با خواندن کتاب حقوق نفت و گاز اینجانب شروع کنید.

  5. امیر.م
    پاسخ

    درود بر استاد فرزانه و گرانقدر
    پسری ۳۵ ساله، مجرد و با سطح زبان انگلیسی متوسط هستم کاردانی الکترونیک رو در سال ۸۱ گرفتم ولی کار مرتبط با رشته ام پیدا نکردم بدلیل تجربیات حقوقی و استعداد قابل توجهی که در من کشف شد به رشته حقوق علاقمند شدم ۹۳ وارد رشته حقوق شدم و بهار ۹۶ با معدل ۱۷.۹۷ از دانشگاه ازاد بوشهر فارغ التحصیل شدم البته بدلیل اسیب روحی و مشکلاتی که برام درست شد نتونستم یک هزار خودم هم در دانشگاه نشون بدم و بالغ بر ۹۵ در صد دروس را همیشه بدون مطالعه کتاب و جزوه علیرغم مصایب و فشارهای روحی همکلاسی ها که از ترم دو شدت گرفت همیشه نمرات خوبی هم گرفتم در حال حاضر قصد شرکت در ازمون وکالت ۹۷ دارم البته با توجه به روحیاتم و اوضاع نچندان سالم سیستم قضایی در ایران قصد انتخاب این حرفه رو برای مادم العمر ندارم و بجهت کسب تجربه علمی و عملی و رزومه کاری، منزلت اجتماعی، دارا شدن منبع درآمدی ابرومندانه ( هر چند وکالت شغل اتفاق هست و بقول مرحوم پرفسور کاتوزیان : ((نباید به عنوان تنها ممر درامد باشد تا عدالت مخدوش نشود)) ) و در اخر ازدواج، بطور موقت این حرفه رو انتخاب میکنم
    در حقیقت بیشتر عشق تدریس دارم یا تدریس و وکالت در خارج.
    علاقه اصلی من حقوق تجارت بین الملل است البته متون حقوقی من زیاد تعریفی نیست و قصد دارم پس از مدتی وکالت در ایران برای تحصیل و اقامت دایم یا حداقل تحصیل مهاجرت کنم.در واقع چون در حال حاضر بیکار شدم و سنم بالا رفته و مجرد هم هستم مجبورم اول درامدی با انتخاب حرفه وکالت در ایران کسب کنم تا جایگاه اجتماعی مناسبی پیدا کنم و شاید ازدواج هم کنم
    ببخشید که طولانی شد
    با توجه به شرح حال اینجانب چند سوال از محضر مبارکتان داشتم
    ۱.بهترین دانشگاهها در دنیا برای این رشته کدامست!؟ و شرایط پذیرش انها چطوره!؟
    ۲.ایا در ان کشورها پس از تحصیل امکان اقامت دایم وجود دارد!؟
    ۳.اگر پس از تحصیل به ایران برگردم، بازار کار این رشته اینجا چطور است!؟
    ۴.مدرک کارشناسی حقوق من ایا ارزشی برای دانشگاههای تراز اول خارج دارد؟
    ۵.ارشد را اینجا بگیرم یا ارشد و دکتری را هر دو خارج!؟
    ۶.جواب این سوالاتم را از چه طریقی به اطلاع بنده میرسانید و انرا پیگیری کنم؟
    ۷. خرج تحصیل در ان کشورها چطوره و ایا بورسیه میکنند!؟
    ۸. محدودیت سنی یا معدل برای پذیرش و بورسیه وجود دارد؟
    .برای هدفم شما چه پیشنهادی دارید!؟
    بسیار سپاسگزارم
    ببخشید طولانی شد و کمی رویایی هست چون هم سنم بالاست هم پولی ندارم هم در آینده قصد مهاجرت دارم ولی بقول معروف ((ز گهواره تا گور دانش بجوی)). یا میگن : ماهی رو هر وقت بگیری تازه است.ببخشید که محاوره ای تایپ کردم
    بازم متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- کشورهای صنعتی اعم از اروپا و امریکا و کانادا و استرالیا خوب هستند و شرایط پذیرش هر دانشگاه را باید در سایت دانشگاه مربوط دید. ۲-امریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند خب امکانش هست ولی اروپا احتمالش کمتر است. ۳- بستگی به اوضاع دارد که چقدر ایران معاملات تجاری بین المللی دارد. ۴- بلاخره یک کارشناسی هست ولی باید با نمره بالای زبان تلفیق شود. ۵- ارشد را هم که اینجا بگیرید احتمال زیاد باز باید برای خارج ارشد بخوانید و احتمال گرفتن پذیرش مستقیم دکتری کم است. ۷- بستگی به کشور دارد و بورسیه هم به طور بسیار محدود ممکن است وجود داشته باشد. ۸- بلاخره آنها از خودشان خواهند پرسید که این فرد تا این سن چکار می کرده است.

  6. حسین
    پاسخ

    با عرض سلام
    در آزمون دکتری رشته حقوق خصوصی در سال ۹۷ از بین ۸۰۰۰ هزار نفر؛ رتبه ام ۱۹۵۰ شد
    آخرین رتبه مجاز ۶۸۰۰ و اخرین رتبه مجاز دوره روزانه ۶۴۰ می باشد
    به نظر شما کدام دانشگاه(آزاد،شبانه نوبت دوم ،غیر انتفاعی،پیام نور ) قبول میشم؟
    کدام شهر؟
    کدام دانشگاه از نظر شهریه و قبولی واحدها بهتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی شانس ندارید.

  7. دنیا
    پاسخ

    سلام ببخشید من یک سوال داشتم کسی که ارشد ۵ترم شده یعنی دفاع از پایان نامه افتاده بعداز شهریور و در همین موقع ازمون دکتری قبول شده باشه می تونه ثبت نام کنه یا رد میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی تواند ثبت نام کند مگر اینکه سال تحصیلی قبل فارغ التحصیل شده باشد.

  8. الهام 66
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید استاد گرامی
    برای ارشد تجارت بین الملل به ترتیب کدوم یک از این دانشگاهها رو انتخاب کنیم:
    ۱دانشگاه تهران(پردیس فارابی)
    ۲-شهید بهشتی
    ۳- علامه
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دوست داشته باشید دانشجوی ما شوید، خب بیاید پردیس فارابی.

  9. saba
    پاسخ

    با سلام و احترام
    درمورد دکترای پژوهشی سوال داشتم. آیا تدریس در دانشگاه غیر انتفاعی برای این دسته از مدارک دکترا که پژوهشی هستند برای استخدام در دانشگاه های دولتی که آموزشی و پژوهشی هستند مزیت محسوب میشه؟ حقوق دریافتی دانشگاه های غیر انتفاعی برای کسی که به صورت پیمانی شروع به کار کنه حدودا ماهیانه چقدر هست و چطور این حقوق حساب میشه؟ همین طور در مورد پایه هم سوال داشتم. این عدد پایه برای دکترای استخدام پیمانی در ابتدا چه عددی هست؟ ممنون از پاسخ ها و راهنمایی های شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر فردی که با مدرک دکتری استخدام می شود با پایه یک استخدام می شود و به تدریج هر سال با انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی یک پایه اضافه می شود. حقوق هم حدود چهار میلیون یا کمی کمتر برای شروع است. مدرک پژوهشی برای کارهای آموزشی ممکن است مورد استقبال گروه ها قرار نگیرد هر چند که محدودیت قانونی وجود ندارد.

  10. عباس
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ان شالله که حالتون خوب باشه. ایا حقوق دادرسی اداری در ارشد و دکترای حقوق عمومی باهم غیر مرتبط حساب میشه ؟ ارشدم در پیام نور تهران ری بوده فراگیر با معدل ۱۹برای دکترا ی حقوق عمومی کجا شانس دارم؟ یعنی پیشنهادتون کجاست. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق دادرسی اداری بنظرم بخشی از حقوق عمومی است و مشکلی ندارد.

  11. میلاد
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر شیروی

    من کارشناسی کامپیوتر- سخت افزار از دانشگاه غرانتفاعی دارم با معدل ۱۴.۵۱ و کارشناسی ارشد کامپیوتر-سخت افزار از دانشگاه شهید بهشتی دارم با معدل ۱۶.۰۶ و نمره پایان نامه ۱۹.۵ و دارای ۶ تا مقاله ISI و یک مقام اول کشور و الان ترم دوم دکترا هستم در دانشگاه تهران در رشته نانو الکترونیک. من ۶ ماه سابقه خدمت قبلی دارم ( با احتساب آموزشی قبلا ۶ ماه سربازی
    رفته ام) می خواستم سوال کنم آیا با وجود داشتن سابقه خدمت قبلی سربازی آیا می توانم سرباز هیئت علمی شوم ؟ اگر پاسخ شما مثبت است چگونه می توانم برای آن اقدام کنم؟ و اینکه باید صبر کنم تا دکترا ام تمام شود و یا اینکه بعد از ازمون جامع می توان برای آن اقدام کنم؟

    باتشکر و احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید سرباز هیات علمی شوید. باید در فراخوانها شرکت کنید ولی باید فارغ التحصیل شوید و امتحان جامع کافی نیست.

  12. سیامک
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده فارغ التحصیل ارشد کامپیوتر هستم و هم اکنون علاقه مند به حقوق و ادامه این رشته را دارم خواهشمند است در این زمینه که چطور می توانم در رشته حقوق تحصیل نمایم راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در کنکور کارشناسی حقوق شرکت کنید و یک دانشگاه درجه یک قبول شوید.

  13. سایه
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر همسر بنده که در فراخوان جذب شهریور سال ۹۵ شرکت کرده بودند تمام مراحل مصاحبه را سپری و مورد تایید هیات اجرایی جذب دانشگاه مربوطه هم قرار گرفتند. با واریز مبلغی به حساب خزانه داری به دنبال اخذ کد استخدامی بودیم که خبر دادند همسر بنده با مشکل کبرسن مواجهه شده است. لازم به ذکر است که هیئت امنای دانشگاه در تاریخ ۲۹/۴/۹۵ تصمیم به کاهش سن جذب گرفته بوده و در تاریخ ۱۰/۷/۹۵ از سوی وزارت علوم مصوبات هیئت امنا پس از تایید وزیر برای اجرا به دانشگاه ابلاغ شده بوده است. البته روح ما و گویا روح هیئت اجرایی دانشگاه از این کاهش سن خبردار نبوده است و مراحل جذب ادامه داشت. در حال خاضر پس از حدود دو سال و کش و قوس های فراوان و طبق شنیده ها در نهایت با وجود رضایت دانشگاه، گویا وزارت علوم با این جذب مخالفت کرده است. این موضوع آسیب جدی به روح و روان خانم بنده وارد کرده و او را شدیدا افسرده کرده است. می خواستم از خدمتتان سوال کنم آیا شکایت به دیوان عدالت نتیجه ای در برخواهد داشت و اصولا در اینگونه موارد می توان کاری کرد؟
    ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می تواند نتیجه بدهد.

  14. سحر
    پاسخ

    سلام.وقتتون بخیر. من ارشد صنایع خوندم. امکانش هست که برای دکتری رشته غیرمرتبط مثل آموزش ابتدایی یا مدیریت آموزشی بخونم؟ اگر رشته دکتری غیرمرتبط باشه امکان جذب در هیئت علمی نیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به دفترچه دکتری مراجعه کنید که ببنید که اجازه می دهد در آزمون آن شرکت کنید یا نه. ولی معمولا با دکتری بی ربط شانس هیات علمی وجود ندارد.

  15. مهدی
    پاسخ

    سلام .اگرکسی همزمان ارشد دولتی وکارشناسی دانشگاه ازاد بخواند تخلف است حالا سوال من ازشما اینه که ایا هیچ کدام از این دانشگاها چه زمان پذیرش چه زمان فارغ التحصیلی استعلام میگیرن یا نه؟اگر متوجه شدن چه اتفاقی میفته؟شمارا از تحصیل منع میکنن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی وقتها کسی کنترل نمی کند.

  16. سیما
    پاسخ

    با سلام و احترام
    استخدام پیمانی در دانشگاه غیرانتفاعی چه مزایایی دارد؟ اگر در مراحل مصاحبه آن دانشگاه شرکت کنیم آیا امکان شرکت در دیگر فراخوان های وزارت علوم فراهم نیست و در کل باید در همان دانشگاه هر سال تمدید قرارداد کرد؟ با این شرایط در فراخوان وزارت بهداشت هم نمی شود شرکت کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امتیازش را نمی دانم. ولی شما تا زمانی که تعهد نداشته باشید می توانید در هر مرحله در فراخوانها شرکت کنید.

  17. saba
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. یک سوال در مورد دانشگاه های غیر انتفاعی داشتم. آیا امکان استخدام رسمی در موسسات غیرانتفاعی وجود دارد؟ آیا امکان انتقال اساتید موسسات غیر انتفاعی به دانشگاههای دولتی و سایر موسسات بصورت انتقالی وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منظور از استخدام رسمی چیست؟ موسسات غیر انتفاعی مشمول قانون کار هستند در حالی که دانشگاه ها مشمول قوانین استخدام هیات علمی و صندوق آنها عمدتا صندوق بازنشستگی کشوری است. و امکان انتقال هم وجود ندارد مگر اینکه دوباره استخدام شوید.

  18. ارمین
    پاسخ

    با سلام واحترام خدمت اقای دکتر شیروی
    من دانشجوی کارشناسی حقوق هستم و قصد دارم برای ارشد شرکت کنم.برای گرایش ارشد سوال داشتم.خودم به رشته حقوق خصوصی علاقه دارم اما با بررسی هایی که در این سایت و در پرسش های دانشجویان و پاسخ های شما کردم در اکثر موارد رشته حقوق تجارت بین الملل را توصیه نموده اید.(همچنین در مقایسه حقوق تجارت بین الملل و حقوق خصوصی,,,,حقوق تجارت بین المل را پیشنهاد داده اید و همین موضوع باعث کنجکاوی من شد تا از حضرتعالی سوال نمایم)
    با توجه به اینکه من گرایش حقوق تجارت بین الملل اشنایی چندانی ندارم از شما درخواست دارم که مختصر توضیحی درباره اینکه چرا اکثرا رشته حقوق تجارت بین الملل را پیشنهاد داده اید بفرمایید تا بلکه اینجانب هم از اطلاعات ارزشمند استادی همچون شما بهره مند شوم اگاهی پیدا کنم و شاید در انتخاب گرایشم تغییر ایجاد نمایم
    (در ضمن زبان انگلیسی من در سطح خوبی است)
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر انگلیسی شما خوب است تجارت بین الملل بخوانید.

  19. رضا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بین دو گرایش حقوق تجارت بین الملل و حقوق نفت و گاز کدام گرایش را پیشنها می کنید؟؟
    ایا با داشتن مدرک حقوق تجارت بین الملل می توان در زمینه های شغلی حقوق نفت و گاز هم فعالیت کرد یا باید حتما در رشته حقوق نفت و گاز تحصیل کرد؟؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم تجارت بین الملل عام تر است.

  20. مینوش سروش
    پاسخ

    بادرود. جناب دکتر آیا این درسته که اگرکسی ازطریق فراخوان وزارتخونه هیات علمی دانشگاه غیرانتفاعی بشه حقوق ماهیانه نداره وفقط براساس واحدهایی که درس میده ترمی حقوق همون واحدهابراش لحاظ میشه؟ آیاتفاوت حقوق آزاد و دولتی انقدر فاحشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه. مگر حق التدریس شده باشید.

  21. کوروش
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند جناب اقای دکتر شیروی
    با عنایت به اینکه اینجانب دانشجو مقطع دکتری حقوق بین الملل دانشگاه آزاد می باشم آیا امکانش هست که از وجود حضرتعالی به عنوان استاد راهنما بهره ببرم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی دارد که آیا موضوع شما در حیطه مورد علاقه اینجانب قرار دارد و کدام واحد از دانشگاه آزاد شما تحصیل می کنید. از طریق ایمیل تماس بگیرید.

  22. الهام
    پاسخ

    با عرض سلام مجدد ، آیا دو رشته حقوق خصوصی و بین الملل از نظر پذیرش دانشگاه ها فرقی ندارند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید دفترچه را دید که چه تعداد در رشته حقوق خصوصی و چه تعداد در رشته بین الملل پذیرش انجام می شود و در چه مقطعی سوال شما هست.

  23. مهنا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    پدر من چند سال پیش پایان نامه ارشد رو داد و دفاع کرد ولی چند ایراد به پایان نامه بود و اونهارو برطرف نکرد و سراغش را برای ۱۵ سال نگرفت
    الان برای کنکور ارشد نمیتونن شرکت کنن چون دانشجو محسوب میشن و مدرک ارشد را هم ندارند
    راهی هست برای فارغ تحصیلی یا دوباره ارشد شرکت کردن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دفاع کرده باشند، باید تسویه حساب کند. بنابراین باید اشکالات پایان نامه را رفع و تسویه حساب کند. چون زمان دفاع از پایان نامه زمان فارغ التحصیلی دانشجوی ارشد و دکتری است.

  24. الهام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من کارشناسی حقوق دارم
    بنظر شما اگر ارشد حقوق بین الملل بخوانم امکان پذیرش از دانشگاه کشورهای دیگر وجود دارد ؟ در حقوق خصوصی چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای دکتری مستقیم سخت است ولی غیر ممکن نیست.

  25. احمدرضا متالهی اردکانی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    مدیر تحول اداری علوم پزشکی یزد هستم مشکلی در دانشگاه داریم در رابطه با واگذاری کترینگ به روش BOT اونهم مسئله خرید غذا در زمان بهره برداری است که مالی دانشگاه میگه باید تشریفات مناقصه رعایت بشه واقعیتش خودم حس میکنم این روش یه بسته است و مناقصه رو منتفی میکنه ولی قانونی نمیتونم بقیه رو توجیه کنم خوشحال میشم راهنمائیم بفرمائید البته سفارش خرید برای کتابتون دادم ولی هنوز دستم نرسیده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم باید بین متقاضی ها برای پیدا کردن بیشترین مبلغ اجاره یا کمترین مبلغ پرداختی دانشگاه، هر کدام باشد باید مزایده یا مناقصه انجام شود.

  26. رستم قبله
    پاسخ

    با سلام دانشجوی رشته علوم سیاسی در مقطع دکتری هستم ام بدلیل کمبود مالی در مضیقه هستم چه طوری بتوانم در دانشگاه تدریس نمایم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اول باید دانشگاه خودت را مشخص کنی و بعد به رئیس گروه یا یکی از اساتید که از شما برای تدریس دعوت کنند. البته حق التدریس آن قدر کم است که بعید است بتواند مشکل مالی شما را حل کند.

  27. آرش
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ، آیا پردیس فارابی در مقطع کارشناسی رشته حقوق نوبت دوم (شبانه) پذیرش داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  28. صبا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید…لطف میکنید بفرمایید در مصاحبه جذب اعضای هیات علمی موسسات آموزش عالی و غیرانتفاعی چه سوالاتی معمولا پرسیده می شود؟؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی نمی توان پیش بینی کرد که در مصاحبه چه مسائلی می پرسند. ممکن است از سوابق کار شما، برخی سوالات تخصصی و بعضا سوالات عقیدتی سوال کنند.

  29. فدوی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    سوال بنده این است ایا می شود شخصی بدون تجربه تدریس صرفا با ارشد تربیت بدنی دوره شبانه دانشگاه الزهرا جهت تدریس واحد دانشگاهی بگیرد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش خیلی ضعیف است که اساسا آنها درس داشته باشند و به ارشد بدهند. خودشان هر سال تعداد کثیری فارغ التحصیل می کنند. مگر در موارد استثنایی و روی روابط.

  30. مهران
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر یه سوال داشتم. من ۹۶ دکترای شبانه ی الکترونیک دانشگاه تربیت مدرس قبول شدم. امسال دوباره امتحان دادم. اگه تو همون رشته روزانه قبول شم میتونم از دانشگاه تربیت مدرس انصراف بدم و با تطبیق واحدهایی که تو این یه سال پاس کردم تو دانشگاه جدید ادامه بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تطبیق واحد آن هم در مرحله دکتری خیلی بعید است ولی انصراف دکتری هم باید تسویه کنید.

  31. امیر
    پاسخ

    و سوالی دیگر
    رشته هایی همچون حقوق نفت و گاز و حقوق تجارت بین الملل و…. آیا از نظر جذب هیات علمی شدن و کمیاب بودن دانشجویان این قبیل رشته فرصت های شغلی مناسبی به همراه دارند؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بهتر از سایر گرایشها است.

  32. امیر
    پاسخ

    سلام و عرض ادب حضرت استاد
    بنده امسال شروع کارآموزی وکالتم هست سوالی که از خدمتتون داشتم این که کدام یک از رشته های مقطع ارشد و دکترا میتونه کمک به حرفه وکالت باشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم رشته های حقوق خصوصی، جزا و حقوق نفت و گاز در وکالت استفاده بیشتر از بقیه دارد.

  33. فاطمه خدادادی
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    طلبه ی حوزه علمیه خواهران هستم. در دروس فقه و اصول استعداد خوبی دارم و دارای مدارک المپیادی می باشم. تمایل دارم که در کارشناسی ارشد حقوق شرکت کنم. با توجه به ضرایب بالای متون و اصول فقه در حقوق خانواده، تصور میکنم این گرایش برای من مناسبتر است. ممکن است در اسن طمینه راهنماییم کنین. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم بروید لیسانس حقوق بخوانید و سعی نکنید لیسانس را دور بزنید. در مجموع به نفع شما نخواهد بود.

  34. حسام
    پاسخ

    با سلام و تشکر از شما
    من لیسانس مهندسی عمران دانشگاه آزاد و فوق لیسانس مهندسی عمران- راه وترابری دانشگاه آزاد خوانده ام. در حال حاضر دانشجوی ترم آخر دکتری مهندسی حمل و نقل در یک دانشگاه اروپایی هستم که در واقع بورسیه ی این دانشگاه هستم. حدود ۱۰ مقاله بین المللی دارم و در همین دانشگاه دو سال سابقه تدریس دارم و به زبان انگلیسی و فرانسه هم مسلط هستم. میخواستم بدونم تا چه حد امکان استخدام هیات علمی در رشته مهندسی عمران-حمل و نقل در مثلا دانشگاه اصفهان یا صنعتی اصفهان را دارم؟
    ممنون از فرصتی که در اختیار همه میگذارین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست ولی برخی از دانشگاه های دولتی روی مدارک دانشگاه آزاد حساسیت به خرج می دهند.

  35. شادی محزون
    پاسخ

    با سلام و تبریک سال نو
    لطفاً بفرمایید مدت زمان فرصت مطالعاتی(در یک کشور اروپایی) برای اعضای هیات علمی رسمی دانشگاه های دولتی وزارت علوم، معمولاً چند ماه است؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شش ماه و ممکن است تا نه ماه و در موارد استثنایی تا یکسال تمدید شود.

  36. آرا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من کارشناسی ارشد زبان و اذبیات فازسی هستم من ۳۶ سالمه خواستم بپرسم آیا با گرفتن مدرک دکتری امکان جذب به عنوان هیات علمی برای من هست؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با توجه به حداکثر سن ۴۰ سال خیلی در مرز قرار می گیری. چون دکتری عملا کمتر از چهار سال نمی شود.

  37. ارسلان
    پاسخ

    سلام وقت بخیر .به نظر شما برای مقطع کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی بهتره یا فقه و مبانی حقوق اسلامی.کدام بازارکار و شرایط بهتری در آینده داره؟آیا در رشته فقه و حقوق شانس قبولی در آزمون وکالت هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم دومی بهتر است به شرطی که دروس حقوقی را هم کنارش بخوانید که بتوانید در وکالت قبول شوید. بهتر است به جای فقه و حقوق، حقوق بخوانید.

  38. محمد م
    پاسخ

    سلام.من یه کارشناسی برق داشتم.علاقه به حقوق پیدا کردم و کارشناسی حقوق گرفتم.وکالت قبول شدم و متعاقبش هم حقوق خصوصی تموم کردم و میخام پروانه ام رو تودیع بکنم برای چند سال دکتری…دو سوال دارم.لطفا جواب صریح و روشن بدین.قبلا از باب زحمتی که متحمل میشین عذرمو میخام و نهایت تشکر رو دارم از بابت راهنمایی جنابعالی.۱:آیا امکان دارد کسی که دانش آموخته ارشد حقوق خصوصی هست برای دکتری همان گرایش از دانشگاههای کانادا پذیرش بگیره؟مگر سیستم حقوقی آنجا تفاوت نداره با ما؟من بعضی نظرات رو خوندم فرموده بودین که میشه رفت و خوند!!!واقعا امکان داره؟
    ۲:دانش آموخته ارشد گرایش حقوق خصوصی میتونه برای دکتری حقوق تجارت بین الملل پذیرش بگیره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- سخت است که مستقیم به شما دکتری بدهند. ۲- بله امکانش هست ولی کلا اخذ پذیرش دکتری مستقیم سخت است.

  39. shiv
    پاسخ

    آقای دکتر همسرم ۲۹سالشه، و شغلش نامرتبط هستش، کارشناس مکانیک(تاسیسات)هستن،بنظر شما وارد نظام مهندسی بشن بهتره یا ادامه تحصیل بدهند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم وارد نظام مهندسی بشوند احتمال پیدا کردن کار دارند ولی ادامه تحصیل این روزها خیلی فایده ندارد.

  40. مهنوش
    پاسخ

    سلام من لیسانس علوم آزمایشگاهی از دانشگاه دولتی علوم پزشکی ایران دارم و رتبه ۳ ارشد هماتولوژی از دانشگاه دولتی. الان ارشدمم گرفتم و دارم طرحمو میگذرونم. قصد دارم از اول کنکور بدم و در رشته دندون ادامه بدم آیا امکان تحصیل رایگان برای من وجود دارد؟ خیلی ها میگویند اگه شکایت کنید امکانش هست خیلی ها هم می گویند چون از امکانات دانشگاه سراسری یکبار استفاده کردین باید برای تحصیل مجدد پول پرداخت کنین؟ لطفا راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دیوان عدالت اداری گفته که شامل شما هست ولی دانشگاه ها هم استدلال خودشان را دارند و تقاضای شهریه می کنند. فعلا قبول شوید تا بعد.

  41. کاظم نجمی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    بنده سی سال و دانشجوی ترم سوم دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران هستم و اردیبهشت ماه هم آزمون جامع خواهم داشت و معدلم هم ۱۷.۳۳ هست.
    سوال من این است که آیا بعد از گذراندن آزمون جامع میتونم عضو هیئت علمی بشم یا خیر، سابقه تدریس در موسسه رو سالهاست که دارم اما در دانشگاهی تا بحال تدریس نکردم.
    میخواستم ازتون خواهش کنم که راهنمایی بفرمایید که روند هیئت علمی دانشگاه شدن چیست.
    بسیار ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است. اکثرا دکتری می خواهند.

  42. عماد
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت اقای دکتر شیروی
    من دانشجوی ترم ۴ مقطع کارشناسی رشته حقوق از دانشگاه ازاد هستم.با توجه به اینکه کمتر از دوسال دیگر ازمون کارشناسی ارشد دارم.و قصد دارم در این ازمون شرکت کنم می خواهم از الان گرایش مناسبی را انتخاب کنم و برای ان تلاش کنم تا در کنکور ارشد رتبه خوبی را کسب کرده و در دانشگاه مناسبی پذیرفته شوم.به دو گرایش حقوق خصوصی و حقوق تجارت بین الملل علاقه زیادی دارم.اما در باره فرصت های شغلی و اینده این دو رشته و اینکه از نظر شما کدام رشته مناسب تر است سوالاتی داشتم سوالات بنده به شرح ذیل است.
    ۱-ایا کار درستی است که از الان تمام توجه خود را روی ازمون ارشد و برای یک گرایش بگذارم؟؟
    ۲-جنابعالی بین دو گرایش مذکور(حقوق خصوصی,حقوق تجارت بین الملل)کدام گرایش را توصیه می کنید؟؟
    ۳-ایا رشته حقوق تجارت بین الملل اینده شغلی خوبی دارد و رشته خوبی است؟؟
    ۴-اینده شغلی کدام یک از دو گرایش بهتر است؟؟
    ۵-برای رفتن به خارج از کشور و اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی کدام گرایش مناسب تر است؟؟(حقوق خصوصی یا حقوق بین الملل)
    ۶-صرف نظر از علاقه من به گرایش هایی که ذکر شد.جنابعالی به یک دانشجو حقوق برای مقطع کارشناسی ارشد کدام یک از گرایش های حقوق را توصیه می نمایید؟؟
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بله فکر درستی است. ۲- حقوق تجارت بین الملل ۳- بله به شرطی که زبان خودت را هم تقویت کنید ۴- تکراری است سوالات ۵- هر دو

  43. الناز
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید استاد محترم.سال نو رو تبریک میگم و امید که کنار خانواده روزهای زیبا داشته باشید.در مورد سوالم.من ارشد حقوق بین الملل خوندم.سنم سی و دو هستش.دو مقاله ژورنالی معتبر دارم با یک مقاله کنفرانسی.آیلتس شش و نیم دارم.چند ماه بعد البته دوباره میدم و به نمره هفت میرسونم.شرایط معدلم هم بسیار خوبه.برای دکتری حقوق تجارت بین الملل میتونم اقدام کنم؟برای کانادا البته.علاقه زیادی به حقوق تجارت بین الملل دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید اقدام کنید اما اینکه بتوانید پذیرش بگیرید قدری سخت است چون باید هم بتوانید یک پروپوزال بنویسید و هم یک استاد پیدا کنید که آن موضوع را بپسندد و راهنمایی شما را قبول کند.

  44. سمانه.ر
    پاسخ

    آقای دکتر واقعا ببخشبد.مجبورم سوالمو به صورت منظم مطرح کنم تا جواب شما صریح تر باشه برام.ارشد حقوق خصوصی دارم.سوال اول:برای اخذ پذیرش برای دکتری حقوق خصوصی از کانادا چه کار باید انجام بدم؟
    سوال دوم:با توجه به ارشد حقوق خصوصی که دارم برای اخذ پذیرش از دکتری گرایش حقوق تجارت بین الملل از کانادا چه کارهایی لازمه انجام بدم؟
    با در نظر گرفتن اینکه معدلبالای هجده،چند مقاله isi،نمره زبان هفت آیلتس و البته با توجه به اینکه اخذ پذیرش مستقیم دکتری در کل سخت هست.خواهش میکنم برای هر دو سوال راهنمایی کنید تا روشنتر بشم.هر جور شده میخام از یکی از این گرایشها پذیرش بگیرم.وقت زیادی براشون گذاشتم.ممنونم از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- ترجمه مدارک و تهیه پروپوزال برای تز دکتری. ۲- فرقی ندارد. باید موضوع تز شما در مورد حقوق تجارت بین الملل باشد.

  45. سمانه.ر
    پاسخ

    سپاس استاد عزیز بابت راهنمایی.فقط یه راهنمایی دیگه میخواستم.فرمودین که برای پذیرش گرفتن از دکتری حقوق خصوصی از کانادا،این گرایش بیشتر با رساله دکتری مشخص میشه.یعنی اول تو یک موضوعی پرپوزال مینویسم بعد اگه تاییدش کردن بهم پذیرش میدن حقوق خصوصی بخونم؟(ارشدم خصوصی هست)خواهش میکنم بیشتر توضیح بدین متوجه که چه کاری باید انجام بدم.من هم معدلم بالای هجده هست.هم چندین مقاله isi. دارم،هم نمره هفت زبان.خواهش میکنم بگین چه کاری باید انجام بدم برای پذیرش.هر چند فرمودین اخذ پذیرش به صورت مستقیم ساده نیست اما به هر حال یک درصد هم شانس داشته باشم میخام امتحان کنم.فقط بفرمایید که چه کار بکنم در مورد رساله ای که فرمودین.و اگه حقوق خصوصی پذیرش ندادن میتونم برای تجارت بین الملل اپلای بکنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید یک موضوع پیدا کنید که بتوانید در حد تز دکتری برای آن پروپوزال بنویسید. که این کار سختی است. استادی هم باید پیدا شود که به آن موضوع علاقه داشته باشد و قبول کند که راهنمایی شما را بپذیرد. بهتر است برای ارشد اقدام کنید تا بعد با آشنایی با اساتید و نحوه تهیه پروپوزال بتوانید بعدا پذیرش دکتری بگیرید.

  46. بهنام
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر من مدرک کارشناسیم مهندسی مکانیک از دانشگاه خرم آباد با معدل ۱۳.۶۰ می باشد ولی در ارشد تغییر رشته داده و در دانشگاه علامه اقتصاد خوانده ام و معدل ارشدم بالای ۱۸.۵ بوده و دکتریم هم در همان دانشگاه میخوانم و تاکنون معدلم بالای ۱۸ می باشد. می خواستم ببینم با توجه به پایین بودن معدل کارشناسیم که البته غیر مرتبط با اقتصاد می باشد امکان هیئت علمی شدن در اقتصاد را دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال هیات علمی شدن در دانشگاه های دولتی ضعیف است.

  47. حسن
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت جناب آقای دکتر شیروی،
    کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز شرکت نمایم منابع آن با حقوق تجارت بین المل سال ۹۷ با کدضریب ۸ قرار گرفته و منابع امتحانی آن به شرح زیر شده است:
    متون حقوقی (ضریب ۲)، حقوق مدنی (ضریب ۲)، حقوق تجارت (ضریب ۱)، حقوق بین‌الملل عمومی (ضریب ۱) و حقوق بین‌الملل خصوصی (ضریب ۱)

    چه منابعی را برای این دروس برای کنکور پیشنهاد می نماید
    لذا اینجانب کارشناسی ارشد مهندسی شیمی را دارم و قصد دارم که برای کنکور ۹۷ گرایش حقوق نفت و گاز را با توجه به مرتبط بودن به رشته ام شرکت نمایم.

    لطفاً در خصوص منابع راهنمایی بفرمایید.
    با تقدیم احترام.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من منابع خاصی را توصیه نمی کنم.

  48. محمد
    پاسخ

    سلام به نظر شما ادامه تحصیل در مقطع دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران مناسب تر است یا دانشگاه شهید بهشتی برای هیات علمی وپرستیژ کاری

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم تفاوتی ندارند.

  49. حسن
    پاسخ

    استاد سلام
    بنده استعداد بالایی در مباحث حقوق عمومی دارم ومباحثش برای من بسیار آسان است وکارمند رسمی یکی دستگاههای نظارتی کشور هستم ولی فکر می کنم این گرایش حقوق در کشور ما کم اهمیت و ونسبت به رشته های دیگر حقوق در بخش غیردولتی ارزش کمتری است ومثلا نمی توان با آن در خارج از ادامه تحصیل یا کار کرد یا عضو هیات علمی شد
    می خواستم بگویید شما اگر جای من بودید برای مقطع دکتری در این رشته ادامه تحصیل می دادید یا می رفتید در گرایش دیگر حقوق که مقبولیت وجذابیت عامه بیشتری دارد مثل حقوق خصوصی یا حقوق تجارت بین الملل ادامه تحصیل می دادید
    ضمنا فوق لیسانس من حقوق خصوصی دانشگاه آزاد است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون خصوصی خوانده اید، دانشگاه های برتر شما را در گرایش عمومی قبول نمی کنند و بهتر است حقوق خصوصی بخوانید یا نهایتا بروید حقوق نفت و گاز یا حقوق تجارت بین الملل.

  50. سمانه.ر
    پاسخ

    سلام سال نوتون مبارک باشه استاد.یه سوال داشتم.مگر کسی که ارشد جزا جرم شناسی خونده میتونه برای دکتری جزا از کشور کانادا پذیرش بگیره؟.اینجا چند نفر گفتن که ارشد جزا خوندیم و میخایم برای دکتری جزا تو کانادا اقدام کنیم!مگه سیستم حقوقی اونجا تفاوت نداره؟الان منی که حقوق خصوصی خوندم(با توجه به دروسی که مربوط به قوانین داخلی داره)میتونم برای دکتری خصوصی کانادا اقدام کنم؟امکانش هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اخذ پذیرش دکتری به صورت مستقیم ساده نیست و معمولا تقاضاها رد می شود. در خارج ار کشور، گرایش شما بیشتر با رساله دکتری مشخص می شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *