پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. ازاده
    پاسخ

    سلام خسنه نباشین.من ترم اخر رشته حقوق هستم و علاقه ای به وکالت ندارم و از نظر خودم و اطرافیانم روحیاتم هم برای وکالت مناسب نیست.سوال من از شما این است ک من با مدرک لیسانس حقوق بجز وکالت و قضاوت چه کار دیگه ای میتونم انجام بدم؟و اینکه بنظر شما برای ارشد هم بخوانم یا با لیسانس حقوق هم میشه کارکرد؟
    ممنون میشم منو راهنمایی کنین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا داشتن پروانه وکالت به شما اعتماد به نفس می دهد ولو اینکه برای وکالت مناسب نباشید ولی پروانه داشتن خوب است بنظرم برای وکالت تلاش کنید.

  2. حسین
    پاسخ

    سلام دکتر
    کاش این سوال جواب ها را یک کتاب می کردین با فهرست
    خیلی جالبه و مفیده
    حق یارتون

  3. مهدی قلج خانی از چالدران
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی خسته نباشید. بنده لیسانس حسابداری دارم و میخوام ارشد حقوق کنکور بدم اگه ارشد حقوق بگیرم میتونم استخدام شوم با ارشد حقوق .و آیا میتونم در آزمون وکالت و قضاوت شرکت کنم لطفا بیشتر راهنمایی کنید ؟سپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعالیتهای حقوقی از جمله وکالت و قضاوت نیاز به لیسانس حقوق دارد.

  4. محمد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر میشه یه کتاب در مورد بانکداری بین المللی ومراودات بانکی بین الملی معرفی کنید ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از کتابهای انگلیسی استفاده کنید. البته کتاب حقوق بانکی هم هست که به فارسی است و می توانید مراجعه کنید ولی ممکن است بخش بین المللی نداشته باشد.

  5. ...
    پاسخ

    سلام دکتر میتونید شرایط سنی برای شرکت در آزمون وکالت رو بگید یعنی حداقل و حداکثر سن شرکت کننده باید چندسال باشد ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چهل سال در تهران و پنجاه سال در سایر شهرها

  6. hosein.
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر.
    من کارشناسی و ارشدم مربوط به گرایش مترجمی و آموزش زبان هست. اگر بخام در مقطع دکتری تغییر رشته بدهم و مثلا رشته ای مث علوم شناختی رو بخونم، در آینده برای هیئت علمی شدن و تدریس در دانشگاه و کارای دیگه برام مشکلی پیش میاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینهمه فارغ التحصیل دکتری دارد وارد بازار می شود. کدام دانشگاه اجازه می دهد که یک فردی که سه مقطع خود را در یک رشته و گرایش گذرانده را جذب نکند و کسی را که مدارک مرتبط ندارد جذب نماید. درصد کمی از فارغ التحصیلان دارای مدارک مرتبط می توانند جذب هیات علمی شوند و بقیه که واقعا شانس ندارند.

  7. ندا افشاری
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر..
    آیا در عمل هزینه دوره دکتری پژوهش محور به عهده دانشجوست؟ روند گرفتن گرنت در ایران چگونه است؟ کدام دانشگاا ها دکتری پژوهش محور در رشته معماری دارند؟ آخرین آیین نامه در خصوص Phd by research وزارت علوم کدام است؟
    با تشکر..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فلسفه این نوع دکتری این است که شما با یک موسسه پژوهشی در ارتباط هستید و یک طرح تحقیقاتی از آن موسسه را در قالب اخذ یک مدرک دکتری انجام میدهید. حالا دانشگاه ها اصل موضوع را فراموش کرده اند و می گویند که اگر دانشجو هم جای آن موسسه شهریه را بدهد کفایت می کند که واقعا نشان دهنده این است که چگونه ما همه چیز را تهی می کنیم و به پوسته آن می چسبیم.

  8. زهرا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم.بنده افتخار شاگردی شما در مقطع کارشناسی در دانشگاه پردیس داشتم.ارشدم را حقوق جزا در دانشگاه آزاد خواندم.برای ادامه تحصیل و وکالت در اروپا با هزینه ی شخصی راهنمایی میخواستم.بنظر شما دوباره برای ارشد اقدام کنم یا دکتری؟ و شرایط وکالت در اروپا چیست؟ ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است برای ارشد اقدام کنید که امکان پذیرش شما فراهم تر باشد.

  9. فروغ
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت جناب دکتر شیروی ..جناب دکتر بنده دانشجوی ترم سوم دکتری جامعه شناسی علوم وتحقیقات تهرانم ..با توجه به اینکه تلاش زیادی کردم تا تونستم با رتبه تک رقمی قبول شم ولی بعد از اینکه وارد شدم یه کم بی انگیزه شدم و زیاد امیدوار به جذب هیات علمی و ..نیستم تصمیم دارم همزمان با دکتری از ترم بهمن در یکی از دانشگاه های ازاد یا پیام نور بدون ازمون لیسانس حقوق بخونم با توجه به شرایط سنی ۴۰ سال .ایا میشود در این رشته موفق بود .؟؟؟؟؟؟؟؟یک بچه چهار ساله هم دارم و زحمتم دو سه برابر میشود ولی امیدوارم ..در ازمون وکالت هم میتونم موفق بشم چون فکر نمیکنم سخت تر از ازمون پی اچ دی باشه …لطفا نظرتون رو بفرمایید ..پیشاپیش از بذل توجه جنابعالی بینهایت سپاسگذارم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره تا بتوانید لیسانس بگیرید و بعد به دلیل سن اتان شهرستان وکالت شرکت کنید و اینکه آیا قبول می شوید یا نه خیلی راه طولانی و دیر هنگامی است.

  10. معصومه
    پاسخ

    سلام. من ازاینکه در دانشگاه ازاد درس خواندم پشیمانم چون همه میگن دانشگاه دولتی خوبه خیلی نامیدم لطفا راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب متناسب با رتبه در کنکور، افراد بین دانشگاه ها توزیع می شوند. در دانشگاه آزاد هم کسانی فارغ التحصیل شده اند که موفق بوده اند.

  11. محمود
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    دانشجوی دکتری هستم و مربی پیمانی ، آیا دانشجوی دکتری منعی در تبدیل وضع از پیمانی به رسمی آزمایشی دارد؟ ممنون از پاسخگویی شما .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا که دارد.

  12. محمدرضا
    پاسخ

    باسلام و احترام
    اقای دکتر، بنده پژوهشگر رسمی-قطعی یکی از دستگاه های اجرایی دولتی هستم. قصد دارم به یکی از دانشگاه های شهرمان انتقالی بگیرم. موافقت دستگاه اجرایی مبدا و دانشگاه مقصد را هم شفاهی گرفته ام. قصد دارم در دانشگاه مقصد هیات علمی بشوم. منتها چون الان پژوهشگرم باید به عنوان کارمند منتقل بشوم و بعد هیات در دانشگاه علمی بشوم. آیا امکان پذیر است؟ ایا منعی وجود ندارد؟ شنیده ام که کارمندان دانشگاه ها نمی توانند در دانشگاه محل کارشان هیات علمی شوند؟ ایا این صحیح است؟ و ایا این برای بنده نیز که قصد دارم بعد از انتقال هیات علمی بشوم صادق است؟ حضرتعالی راه حلی دارید؟
    ممنون از لطفتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی سخت است که کارمند هیات علمی شود. منع قانونی ندارد ولی خیلی سخت است. خیلی روش حساب نکن چون تعداد امثال شما زیاد است.

  13. معصومه
    پاسخ

    با درود من ۳۷ سال دارم و الان پشت کنکور دکتری شرایط جذب هیات علمی هم برای دکترا سقف سنی ۴۰ سال را مشخص نموده است واقعا شوکه شدم آیا ادامه بدهم یا نه ؟ دهه ۶۰ همیشه این مشکل را داشت هر جا برای استخدام رو آوردیم شرایط سنی به ما نخووزد واسه دکتری آیا امکان دارزد در طی سالهای بعد این شرط تغییر کند و مثل قبل همان ۴۵ سال را در نظر بگیرند
    ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم با این سیاستها مجددا شرایط سنی را افزایش دهند.

  14. Leila.bpr
    پاسخ

    سلام من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم و این ارم دفاع میکنم-برنامه منظمی برای دکتری دارم و روزانه هفت ساعت مطالعه میکنم بر کتاب حقوق تجارت بین الملل شما و نفت و گاز شما تسلط دارم-اما مدنی تعهدات رو مشکل دارم-زبان هم دایره لغات قوی و گرامر ضعیف دارم و به طور کلی سی در صد میزنم-
    کارشناسی رو دانشگاه ازاد شیراز بودم و ارشد رو حقوق تجارت بین الملل ازاد واحد پردیس خوندم با معدل ١٨
    میخواستم بدونم شانس من برای قبولی در رشته تجارت و سرمایه گذاری خارجی چه قدر هست.
    ممنونم از شما و ارزوی من این هست که روزی به عنوان شاگردتون سر ملاسنات باشم-امیدوارم لائق بر شاگرد استاد باشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون امتحان کتبی رشته حقوق تجارت و سرمایه گذاری خارجی و حقوق نفت و گاز یکی است می توانید در هر دو شانس خود را امتحان کنید. اگر تنها دانشگاه شهید بهشتی سال اینده این رشته حقوق تجارت و سرمایه گذاری را داشته باشد، فکر نکنم شانسی داشته باشید.

  15. سام خدایار
    پاسخ

    با سلام
    جناب آقای دکتر شیروی
    بنظر شما برای دانش پژوهی که در حوزه حقوق خصوصی تحقیق و پژوهش می کنه بهترین حوزه پژوهشی در حال حاضر برای ترجمه و نگارش مقاله و کتاب و پایان نامه چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حوزه وسیعی است و همه جا می شود کار کرد.

  16. R
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بین کارشناسی حقوق پیام نور، آزاد و پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران مدرک کدام یک اعتبار بیشتری دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پردیس بین الملل کیش

  17. محمدرضا ارمک
    پاسخ

    بنده در مقطع دکتری رشته فقه و حقوق دانشگاه آزاد در حال تحصیل هستم و به لطف خداوند در دوره نفر اول هستم و دارای مقاله چاپ شده پژوهشی که در همین زمان تحصیل بوده میباشم.سوالی که از جنابعالی داشتم عبارت ست از اینکه آیا با توضیحات فوق الذکر بنده باید در امتحان جامع شرکت کنم یا اینکه میتوانم در امتحان جامع حاضر نشوم ؟_به عنوان امتیاز _
    پیشاپیش از راهنمایی شما تشکر میکنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      امتحان جامع ربطی به نفر اول یا داشتن مقاله ندارد.

  18. علی رضا ولی پور
    پاسخ

    با عرض سلام. برای رفع مشکل عدم اعمال مدرک دکترای غیرحضوری در مراحل ارتقاء هیات علمی چه راهکار یا سازوکاری می توان اتخاذ نمود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، راه کار خاصی بنظرم نمی رسد.

  19. شروین جعفرنزاد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    ممنون از اینکه وقتتون رو به چواب دادن سوالات قشر تحصیل کرده و اکثرا بیکار اختصاص میدین.
    من کارشناسیمو تو رشته منابع طبیعی تو دانشگاه محقق اردبیلی که تنها دانشگاه دولتی اردبیله با معدل ۱۳ که میدونم خیلی خیلی پایینه سپری کردم الانم با رتبه ۱۷ ارشد گرایش علوم مرتع همون دانشگاه میخونم الان یه مقاله اماده چاپ دارم میخوام زبان هم مدرک ایلتس بگیرم.میخواستم بپرسم با این شرایط بد کارشناسی امیدی برای جذب شدن هیات علمی دارم؟
    شرایط بورسیه تحصیلی دکتری برای هیات علمی شدن چیه؟
    و اینکه اگه دکتری بازم این دانشگاه بخونم میشه روش برای هیات علمی شدن حساب کرد؟
    ببخشید طولانی شد
    بازم ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم بتوانید جذب هیات علمی شوید. تازه باید دکتری هم داشته باشید. خیلی در مجموع نمی توانید روی هیات علمی سرمایه گذاری کنید.

  20. پوریا
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    آیا کسی که در هیئت علمی دانشگاه باشه میتونه دانش آموزی رو که استعداد داره بدون کنکور وارد دانشگاه کنه؟؟؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شنیده ام اگر کسی استاد تمام ممتاز شود سالی یک دانشجوی دکتری را می تواند بدون کنکور بگیرد ولی خب استاد ممتاز در کل ایران به تعداد انگشتان دست هم نیستند.

  21. آزاده
    پاسخ

    باسلام من لیسانس حسابداری دارم واصلا به رشته ام علاقه ندارم البته معدلم ۱۸است ولی واقعا نمیفهمم حسابداری رو میخوام ارشد ودکتری تربیت بخونم گرایش فیزیولوزی تغذیه وورزش چون علاقه دارم وهدفم هئیت علمی هست به نظرتون رشته کارشناسیم غیرمرتبط هست میتونم واسه هئیت علمی امید داشته باشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تغییر رشته به شما کمکی نمی کند.

  22. احمدرضا پویا
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده دانشجوی ارشد حقوق بین الملل هستم
    آیا میتوانم در دکتری نفت و گاز دانشگاه سراسری قبول شوم
    و همچنین در مصاحبه پذیرفته شوم
    خواهشمند است در این باب بنده را راهنمایی فرمائید
    پیشاپیش از حسن خلق و بذل وقتی که برای این این حقیر میفرمائید سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست چنانچه قبلا کسانی از بین المل د راین رشته قبول شده اند.

  23. طلبه
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت شما استاد بزرگوار
    من در حال حاضر از معافیت تحصیلی دوره طلبگی استفاده می کنم که می تواند مادام العمر باشد.
    خواستم بدونم با این معافیت می توان در دستگاه دولتی استخدام شوم یا حتما باید کارت خدمت داشته باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا تا زمانی که معافیت تحصیلی اتان را تمدید می کنید مشکلی نباشد. از نظام وظیفه باید سوال کنید.

  24. حیدری
    پاسخ

    سلام آقای دکتر/درباره عوامل بزهکاری دانشجویان پسر در دانشگاه با تکیه بر حقوق جزا آیا سایتی هست که کمی اطلاعات بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراغ ندارم.

  25. رضا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    استاد بنده ارشد تجاری اقتصادی هستم بنظرتان بروم دکتری بگیرم بعد برم خدمت و وکالت؟
    یا اینکه دیگر نروم دنبال دکتری شروع کنم برای وکالت خواندن؟
    با توجه به اینکه دکتری این گرایش قرار است آورده شود
    البته میزان خدمتم هم یکسال است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بلافاصله قبول شدید، ادامه بدهید و الا بروید سربازی.

  26. لیلا
    پاسخ

    سلام من دانشجوی دکتری ترم سه هستم و بنا به دلایلی باید انتقالی بگیرم به گونه ایکه اگر موفق به انتقالی نشدم باید انصراف بدهم، جناب دکتر ایا امکان انتقالی دکتری در دانشگاه سراسری هر چقدر هم سخت بادشد وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا حال نشنیده ام که امکان انتقال در مقطع دکتری وجود داشته باشد.

  27. سامان کاکه اله زاده
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر…
    نظر شما راجع به گرایش حقوق بشر چیه؟در کل عرض میکنم از نظر آینده شغلی و امکان تحقیق و پژوهش و…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب رشته جالبی است ولی شغل خاصی ندارد که با آن مدرک شما درآمد خاصی داشته باشید. کسی حقوق بشر را اهمیت نمی دهد که بخواهد برای آن تازه پول هم پرداخت کند.

  28. s.z
    پاسخ

    با عرض سلام.آقای دکتر منظور از تعهد آموزش رایگان چیه؟این تعهد چند وقته؟شامل چه کسانی می شود؟

    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این از قوانین کهنه است که هنوز قانونا پابرجا است. زمانی که فارغ التحصیل کم بود می گفتند کسی که تحصیل رایگان داشته است باید اگر دولت خواست به استخدام وی درآید که این هدف با این همه فارغ التحصیل از بین رفته است ولی قانون آن هنوز است و بهانه ای شده است که اگر شما تقاضا کنید که مدرک اتان را آزاد کنید از شما بابت آن پول می گیرند یا باید صبر کنید دو برابر میزان تحصیل شما طی شود.

  29. مرضیه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    فوق لیسانس جغرافیا گرایش اقلیم هستم
    سابقه تدریس در پیام نور
    چون دانشجو نداشتن بیکار شده ام
    چه کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، واقعا نمی دانم. بیکاری به شدت به صاحبان مدارک دانشگاهی تسری پیدا کرده است.

  30. B.N
    پاسخ

    سلام استاد..
    سپاس که حتی نگرانی های گاه و بیگاهمون رو بی جواب نمیگذارین..

  31. علی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب

    استاد , لطفا راهنمایی بفرمایید که :

    ۱- آیا سن خاصی برای عضویت در هیئت علمی دانشگاها مد نظر است یا خیر؟

    ۲- آیا با مدرک ارشد فیزیک و قبولی در مقطع دکتری فیزیک و با دانشنامه لیسانس نامرتبط , آیا امکان تدریس و عضو هیئت علمی شدن هست؟

    ۳- و آیا میتوان به تحقیقات و پژوهش در ایران و سطح بین المللی پرداخت؟

    ۴- اگر لزوما داشتن لیسانس فیزیک برای هیئت علمی شدن یا تدریس وجود دارد منطقی ترین راه برای اخذ دانشنامه لیسانس فیزیک چیست؟

    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- سن خاصی مد نظر نیست ولی حدود سی بهترین است. ۲- تدریس احتمالش زیاد است ولی هیات علمی خب قدری در این شرایط امکانش کم است. ۳- بله ۴- بنظرم اگر کسی مرتب درس نخواند یعنی از لیسانس بعد ارشد و بعد دکتری در این شرایط بازار امکان جذب هیات علمی وی خیلی کم است.

  32. سمیرا
    پاسخ

    سلام و خدا قوت جناب آقای دکتر شیروی،
    اینجانب در رشته حقوق محیط زیست در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستم و در صدد انصراف می باشم ولی مردد هستم.
    حال از شما بزرگوار سوالی دارم اینکه۱. به نظر شما این گرایش جزو گرایشهای حقوق می باشد یا خیر؟ ۲. زمینه شغلی این گرایش در کشور ما چیست? ۳. و اینکه آیا از انصراف دادنم پشیمان خواهم شد یا خیر؟

    لطفا راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره این گرایش هم مثل بقیه گرایشها منجر به ارشد می شود ولی اینکه بتوانید با آن شغل مرتبط پیدا کنید مثل خیلی از ارشدها امکانش نیست. پشیمان که نمی شوید نهایتا دوباره یک ارشد می خوانید.

  33. محمدحسین ح
    پاسخ

    سلام مجدد جناب دکتر … سوال بنده این است که اگر در ایران حقوق خصوصی بخونم و در زمینه ی نفت و گاز تحقیق کنم مانندشما ،، امکان بورس گرفتن وجود نداره یا بورس نه ، پذیرش گرفتن از دانشگاه هایی مثل آبردین ؟؟ چون اسکاتلند در زمینه ی نفت و گاز خوبه بنظرم
    ر ممکنه یک راهنماییه جامع کنید چون واقعا در حال خوتدن برای ارشد هستم اما هدف بلند مدتی دارم استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه که خیلی سخت است و باید تلاش کنید شاید جواب دهد. بهتر است برای ارشد و با پول خودتان بروید درس بخوانید و بعد بلکه بورسیه برای دکتری بگیرید.

  34. بیتا
    پاسخ

    با سلام خدمت شما آقای دکتر.من دانشجوی دکتری هستم از پروپوزالم هم دفاع کرده ام اما هنوز تصویب نشده. متوجه شدم که استاد راهنمایم احتمال اینکه از ایران بروند و بر نگردند قوی است و ایشان برای من در صدد قرار دادن راهنمای دوم هستند میخواستم بدانم آیا راهنمای دوم اختیارات راهنمای اول را دارد؟به عبارتی در صورت عدم حضور راهنمای اول،باحضور راهنمای دوم اجازه دفاع به من داده خواهد شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل خاصی ندارد.

  35. نیما
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز.
    ممنون میشم به سه تا سوال من پاسخ بدین.
    شما آینده شغل وکالت رو چجوری ارزیابی میکنید؟امکان داره مثلا یه روزی کار قضایی به وکیل نیاز نداشته باشه؟
    به نظرتون قضاوت آینده خوبی داره یا وکالت؟
    یه نفر که میتونه بره دانشگاه فرهنگیان و دبیر بشه و استخدام و معافیت از سربازی آینده خوبی داره یا کسی که میره تو دانشگاه معتبر ۴سال حقوق میخونه و سربازی هم میره و وکیل میشه برنده است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- شغل وکالت اگر بتوانید قبول شوید خب یک شغل خیلی خوبی است. ۲- هر کدام روحیات خاص خودش را می خواهد ولی هر دو خوب است. ۳- خب تا به چی شما قانع باشید. حقوق یک معلم خب خیلی کمتر از متوسط یک وکیل است.

  36. ناشناس
    پاسخ

    با سلام واحترام خدمت استاد گرامی
    اینجانب در یکی از واحدهای دانشگاه ازاد اسلامی در مقطع دکترای حقوق خصوصی مشغول به تحصیل بوده ام و همچنین خدمت نظام وظیفه هم نرفته ام و مشمول هستم یعنی معافیت تحصیلی دارم . در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ با گواهی پذیرش یک مقاله isi دفاع اصلی رو انجام دادم و نمره ام در صورتجلسه دفاع از ۱۸ شد ۱۷. منتها الان پرونده من در پژوهش دانشکده هست و مدیر پژوهش دانشکده گفته برای تسویه باید یک مقاله پذیرفته شده در مجله علمی – پژوهشی داخل کشور بیارم . اخیرا هم مقاله ای که در یکی از مجلات علمی پژوهشی فرستادم رد شده و الان اگه هم به مجله علمی پژوهشی دیگه ای بفرستم شاید مدتهای مدیدی طول بکشه و نهایتا هم رد کنند و تا زمانی که من گواهی پذیرش مقاله دوم در مجله علمی پژوهشی رو نیارم ، پزوهش دانشکده نمره رساله ام را به آموزش اعلام نمیکنه و از طرفی اگر من گواهی پذیرش مقاله دوم در مجله علمی پژوهشی رو بیارم تاریخ فارغ التحصیلی بنده در گواهینامه موقت پایان تحصیلاتم در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ درج میشه. نکته مهم تر دیگه اینکه برابر مقررات نظام وظیفه من تا یک سال فرصت دارم یعنی تا تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ فرصت دارم دفترچه خدمت نظام وظیفمو بفرستم وگرنه وارد غیبت می شوم. به نظر شما من باید چکار کنم؟ اگه نتونم گواهی پذیرش مقاله دوم در مجله علمی پژوهشی رو کسب کنم و وارد غیبت بشم . ایا راهی برام وجود داره؟ که قبل از یکسال دفترچه خدمتم رو بفرستم . از طرفی دانشگاه به من تا تسویه نکنم مدرک فارغ التحصیلی به من نمیده. اگر مقاله دوم را در مجله علمی پژوهشی بیارم تاریخ فارغ التحصیلی رو ، تاریخ دفاع از رساله ام یعنی ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ درج میکنند در مدرکم. به نظر شما راهی وجود داره؟ من چکار کنم؟ ترس همه وجودم رو گرفته. از طرفی به خاطر اینکه هزینه سنگین تمدید شهریه رساله دکترا رو ندهم مجبور بودم با گواهی پذیرش یک مقاله isi دفاع اصلی رساله رو انجام بدهم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا مقاله دوم برای نمره اضافی است و تاریخ دفاع شما تاریخ دفاع از رساله دکتری شما است. بنابراین به دانشگاه بگویید که نمره اضافی را نمی خواهم تا آنها نمره شما را بر اساس نمره قبلی اعلام و گواهی لازم را به شما بدهند. البته چاپ یک مقاله هم سخت نیست بلاخره یک فرد دارای PhD باید توانایی داشته باشد یک مقاله پژوهشی چاپ کند.

  37. محمد
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    من لیسانسم الهیات و معارف اسلامی است و فوق لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی می خواستم بدونم میتونم آزمون وکالت شرکت کنم یا خیر؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر. باید لیسانس حقوق یا فقه و مبانی داشته باشید.

  38. علی اصغر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من در دوره کارشناسی مدیریت دولتی خوندم و متولد ۶۱ می باشم و تقریبا بیکار هستم معدل کارشناسیم زیر ۱۴ بود آیا به به نظر شما ادامه ی تحصیل برایم از نظر یافتن موقعیت شغلی اهمیتی دارد و در ضمن رشته مدیریت دولتی را در کارشناسی ارشد بخونم بهتر است یا مدیریت بهداشت و درمان را؟
    لطفا کامل توضیح ارائه بفرمایید
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا اگر کاری پیدا نمی کنید بهتر است در دانشگاه دولتی روزانه ارشد بخوانید که هزینه هم به شما تحمیل نشود.

  39. جواد
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام خدمت جناب آقای دکتر شیروی
    بنده تازه فارغ التحصیل جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه دولتی و نیز کارمند دانشگاه دولتی هستم با عنایت به اینکه برای تبدیل شدن به هیئت علمی نمره ۷۰ درصد تبدیل یک استادیار به هیات علمی را کسب نموده ام( و حتی تا ۱۲۰ درصد را کسب کرده ام) و تمام شرایط تغییر وضعیت را دارم ولی با توجه به اینکه دانشگاه رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی را ندارد ولی گروه توسعه روستایی (از دانشکده کشاورزی) حاضر است برای من اعلام نیاز کند. لذا سوال بنده این است که آیا وزارت علوم به بنده گیر نمی دهد چون گروه درخواست دهند گرایش جغرافیا نیست بلکه گرایش کشاورزی است؟ چون من از هر کسی سوال کردم گفتند مشکلی نداره اما بعضی از دانشگاه من گفتند که جدیداً ایراد می گیرندو بایستی حتماً گروه جغرافیا باشد. جناب آقای دکتر، خواهشمند است اگر برای جنابعالی مقدور است بنده را با دلایل و براهین راهنمایی و مطلع فرمایید. یا مقام و مسئولی که مطلع است به بنده معرفی کنید. قبلاً از ارشاد و راهنمایی جنابعالی سود برده ام. با آرزوی سلامتی و موفقیت برای حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما اعلام نیاز را بگیرید و بروید پرونده اتان را دنبال کنید و اگر مشکلی بوجود آمد آن موقع دنبال راه حل باشید. فعلا که اشکالی بروز نکرده است.

  40. سورنا
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    من دانشجو سال آخر رشته حقوق هستم، قصد دارم در آزمون ارشد جزا شرکت کنم و از طرفی علاقه مند به قضاوت هم هستم.
    قصد برنامه ریزی دارم و اگر آزمون پیش رو قبول نشدم انشالله برای اردیبهشت ۹۸. قضاوت هم که آزمونش زمستان آینده است.
    با توجه به اینکه درس مدنی و تجارت و آ.د.م علاوه بر دروس جزا در آزمون قضاوت وجود دارد
    و در آزمون ارشد جزا هم، متون حقوقی و متون فقه برخلاف قضا وجود دارد .
    شما استاد محترم پیشنهاد میکنید تمرکزم را برای کدام آزمون صرف کنم
    آیا همزمان با دوره کارآموزی قضایی، دانشجو ارشد بودن مشکلی پیش نمیآورد؟
    من دانشجو پیام نور هستم معدلم خیلی خوبه و دوست دارم ارشد، در یک دانشگاه معتبر تحصیل کنم
    سنم ۲۸ سال
    از شما بسیار سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم هر دو را با هم بخوانید مشکلی ایجاد نمی کند.

  41. سلام
    پاسخ

    سلام
    آیا فارغ التحصیلان فقه و مبانی حقوق برای دکتری می تونند در رشته علوم سیاسی مطالعات منطقه ای شرکت کنند؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید که برای هر رشته چه فارغ التحصیلانی می توانند شرکت کنند. اصولا این از اشتباهات فاحش است که کسی که لیساسن و فوق او در یک رشته است برای انجام تحقیقات پژوهشی سنگین دکتری در یک رشته دیگر بگیرد.

  42. B.N
    پاسخ

    سلام استاد ..من لیسانس حقوقم و داوطلب وکالت و ارشد اما بشدت از آینده میترسم چون هرکاری میکنم نمیتونم به آینده امیدوار باشم .احساس میکنم اشتباه کردم و باید میرفتم تجربی و پزشکی میخوندم .چون هیچ تضمینی نیست به شغل وکالت و قبولیش بشدت سخت شده واقعا سردرگمم. رو ب روم تاریک تاریک .تمام دوستام با بومی گزینی رشته های علوم پزشکی قبول شدن و الان طرح هستن .من با معدل عالی ۴ سال رو رفتم شهرستان الان دوسال پشت وکالتم .ولی راستش عاشق وکالتم و اصلا روحیه پزشکی رو ندارم یکی دوبار امتحانی فیلم یکی دو تا عمل قلب رو نگاه کردم وسطاش ضعف اوردم اصلا این فکرا بهم اجازه حرکت نمیده .چقدر من از این چه کنم چه کنما بدم میاد ولی من چیکار کنم استاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا چقدر خودت را اذیت می کنید. بلاخره هر شغلی ممکن است برای افرادی مناسب و برای افراد دیگری نامناسب باشد. سالی چند هزار کلا وکالت و مشاوره حقوقی گرفته می شود که تعداد کمی نیست سعی کنید شما هم یکی از آنها باشید. ناامیدی که راه حل چیزی نیست. احساس گناه و اشتباه هم اصلا کمک نمی کند.

  43. صارم
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر من بورس دانشگاه لرستان بودم ولی بعد از فراغت از تحصیل در اولویت جذب قرار نگرفتم. طبق قانون الان من میتونم تو فراخوان جذب دانشگاه آزاد شرکت کنم و برای هیأت علمی اقدام کنم؟ از جوابتون ممنون میشم. با سپاس از راهنماییهای همیشگی و دلسوزانه استاد محترم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله مانعی نباید باشد ولی دانشگاه باید به شما یک عدم نیاز بدهد که ببرید وزارتخانه که کلا از بورس آزاد شوید.

  44. سپهر
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت آقای دکتر.آقای دکتر من لیسانس آموزش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان دارم.میخوام در کنکور سراسری رشته ی تجربی شرکت کنم.من دندانپزشکی را خیلی دوست دارم اگر من در این رشته در دانشگاه دولتی قبول بشم،چون قبلا لیسانس از دانشگاه دولتی دارم ملزم به پرداخت شهریه هستم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه ها پول می خواهند و دیوان عدالت اداری می گوید نه و نمی دانم کدام در عمل موفق می شوند.

  45. میم الف
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    میخواستم بپرسم به طور کلی از نظر سطح و رنکینگ علمی سطح دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی بالاتر است یا دانشکده حقوق دانشگاه تهران؟
    و ایا در گرایش های مختلف سطح شون فرق داره؟
    ممنون از پاسخ دهی تون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی با هم تفاوت ندارند. رنکینگ هم اطلاعی ندارم.

  46. A
    پاسخ

    سلام
    من لیسانس اقتصاد بازرگانی دارم و کارمند هستم اگر فوق لیسانس ودکتری مدیریت بازرگانی رو دریافت کنم ایا عضو هیئت علمی میشوم با توجه به تغیر گرایش ها مدرک لیسانس نسبت به فوق لیسانس و دکتری
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم خیلی از هم دور نیستند.

  47. یاسمن
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر عزیز و ارجمند
    حقیر در دانشگاه آزاد حقوق تجارت بین الملل می خوانم خواهشمند است بفرمایید در ایران آیا دکترا حقوق تجارت بین الملل محض وجود دارد ؟در صورت ادامه تحصیل در دکترای این رشته اهمیت دانستن زبان انگلیسی چقدر می باشد؟در پایان محبت کنید بفرمایید دقیقا گرایش دکترای حضرتعالی در تجارت بین الملل در دانشگاه استرالیا چه بوده و آلان بیش‌تر در چه شاخه ای از تجارت بین الملل بصورت تخصصی فعالیت دارید؟
    ممنون و سپاسگزارم اگه پاسخ بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، محض و غیر محض را نمی دانم ولی فعلا دانشگاه شهید بهشتی رشته حقوق تجارت بین الملل را در مقطع دکتری دارد. خیلی نباید داخل یک گرایش دوباره ده ها گرایش درست کرد. پس کی می خواهد کار انجام دهد مگر کار اینقدر از هم جدا هستند.

  48. محمدحسین ح
    پاسخ

    درود بر شما جناب دکتر … سپاسگزاریم از اینکه وقت شریفتون رو در اختیار عزیزان قرار میدین که راهنماییمون کنید سوالی داشتم … بنده در حال خوندن دروس مربوط ب حقوق خصوصی هستم اما میخوام تخصصم در حقوق خصوصی در موردِ حمل و نقل دریایی و بنادر و حقوق تجارت بین الملل باشه ، به نظر شما در صورت مقالات و نمرات عالی در زمینه مقاله امکان پذیرش از کشور هایی مانند سوئد انگلستان و نروژ رو دارم؟؟و هم چنین اینکه در تلاشم در دانشگاه تهران قبول شم ، آیا شما کماکان در پردیس فارابی هستین؟ و دروس حقوق خصوصی رو تدریس میکنید یا فقط نفت و گاز و تجارت بین الملل ؟؟؟ ممنون میشم به هردو سوالم جواب بدین سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من در پردیس فارابی هستم و بهتر است شما فارغ از اینکه ارشد شما چیست برای یک ارشد دیگر در خارج اقدام کنید.

  49. پروا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت شما استاد بزرگوار
    با توجه به میزان دانش و اشراف همه جانبه ی حضرت عالی در زمینه ی نفت و گاز،در صورت امکان اگر برای شما مقدور می باشد بفرمایید در کدامیک از بخش های این رشته موضوعاتی بکر یا کمتر بررسی شده برای پایان نامه وجود دارد.
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع هر چه بیشتر بکر باشد شما در انجام آن ناتوان تر خواهید بود چون بر مباحث آن تسلط ندارید و مهم تر اینکه اطلاعات و داده های لازم در اختیار نیست.

  50. مهرداد
    پاسخ

    سلام،بنده هروقت میخوام درباره یک مسله حقوقی چیزی بنویسم بیش از سه خط نمیتوانم بنویسم احساس میکنم که ذهنم خالی ازواژه است چگونه بایداین مشکل راحل کرد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید تمرین کنید. ما هم گاهی همینطور هستیم ولی آنقدر مقاومت می کنیم تا کلمات خجالت می کشند و می آیند تو ذهنمان.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *