پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. مهرگان سام خانیانی
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیزم
    استاد من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل شهید بهشتی هستم.
    آقای دکتر بسیار س‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍پاسگذار خواهم بود چنانچه جهت آشنایی با جایگاه شرکت های چند ملیتی در WTO و رابطه اینها باهم چند منبع به بنده معرفی کنید.
    پیشاپیش از حضرتعالی کمال تشکر را دارم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم سوال خیلی دقیق نیست چون wto اصولا و مستقیما مربوط به شرکتها نمی شود چه چند ملیتی و چه غیر آن.

  2. محمدرضا
    پاسخ

    باسلام.
    بنده درحال حاضرسربازهستم وامریه سپاه شدم.تابرج۹سال بعدتمام میشه.مهندسی برق خواندم بامعدل۱۵غیرانتفاعی.ازابتداعلاقه زیادی به تجربی داشتم ولی بخاطردلایلی که بطورمعمول اکثرافرادمانندشرایط من میگن رفتم رشته برق.درحال حاضرحدود۲ماه شروع کردم به خواندن تجربی.بااینکه باهاش غریب بودم ولی درک خوبی ازمطالب دارم.تست نمیزنم ولی حس میکنم قابل فهمه برام.هدفم پزشکی هست ولی شایدپرستاری هم برم.درحال حاضرمیتونم روزی۴ساعت خالص وقت بذارم برای خواندن.بعداهم میتونم بیشترکنم.میخواستم نظرتونودرباره این کارم بدونم.
    درضمن طرح بورسیه سپاه هم هست که میتونم توسط سپاه بورسیه بشم برای یکسری رشته هاازجمله پزشکی وپرستاری.اگرشمااطلاعات دقیقی دارین خوشحال میشم مطلع بشم.هنوزعزم کامل ندارم ولی انگیزه بالایی دارم برای این کار.

    بابت طولانی شدن سوالم عذرمیخوام.
    باتشکربابت توجهتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب است ولی راه داراز و سختی است. اگر می توانی در همان سپاه شغل پیدا کنی کار را دنبال کن و در ضمن اگر دوست داشتی یک رشته هم کنارش بخوان.

  3. محمد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی
    استاد من به دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به واسطه شرایط بورسیه اش علاقه زیادی دارم .منتها دوستانم که سال گذشته به مصاحبه دعوت شدن متوجه مسئله ای شدن که پشیمان شدن.بعد از انجام دو مصاحبه ی اولیه به ورودی ها میگن دو ماه اینجا درس میخونین در صورت تایید در تحقیقات محلی و … در دانشگاه پذیرفته میشید در غیر اینصورت باید پشت کنکور میمونید.حالا به نظرتون من این دانشگاه رو انتخاب کنم ?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر دوست دارید به ریسک اش می ارزد.

  4. زهرا بهادر
    پاسخ

    سلام علیکم.دکتر شیروی عزیز.من در مقطع کارشناسی حقوق دانشگاه ازاد در یکی از استان های محروم درس می خوانم و اساتید به یک جزوه چند صفحه ای اکتفا می کنند و سوالات امتحانات ترم هم اصلا استدلالی نیست.با توجه به اینکه از اساتید خوب رشته محروم هستیم و شنیده ام ازمون ارشد و وکالت سوالات استدلالی است.چه کار باید بکنم که موفق شوم.با تشکر از شما استاد محبوب

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوالات همه تستی است و خوشبتخاته امروزه کتابهای خوب در بازار است که می توانید تهیه و مطالعه کنید. اگر مدرسان شما ضعیف هستند خودتان ضعف را با مطالعه بیشتر جبران کنید.

  5. ایکاروس
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید،
    من مدرک لیسانس مهندسی برق رو از دانشگاه علمی کاربردی به صورت ترمی گرفتم و مدرک کاردانی هم اقتصاد هست از دانشگاه دولتی، و سوالم این هست که آیا می تونم با این مدرک لیسانس علمی کاربردی در آزمون ارشد دولتی ۹۶ و در رشته ای غیر مرتبط (فیزیک) شرکت کنم؟
    و در ضمن برای دکترا مشکلی ایجاد نمی کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله با این نوع درس خواندن به جایی نمی رسی بهتر است دنبال کار باشید.

  6. سپیده
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند، من کارشناسی و کارشناسی ارشدو رشته اقتصاد کشاورزی خوندم..به ترتیب در دانشگاه سراری ساری و تربیت مدرس تهران، هر دو مقطع هم روزانه بودم..الانمیخوام دکتری شرکت کنم و دلم میخواد مدیریت امتحان بدم..به نظر شما کارم درسته؟ اگه این کارو انجام بدم اینده شغلی بهتری خواهم داشت یا اگه همون اقتصاد بخونم؟ چه از نظر هیئت علمی چه از نظر استخدامی های دیگه..ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اگر مدیر هستی برای اینکه به شما دکتر خطاب کنند خوب است ولی اگر می خواهید با آن مدرک کار پیدا کنید، عمرتان را هدر ندهید.

  7. جواد
    پاسخ

    سلام وقت شما بخیر اینجانب در رشته hse دانشگاه علمی و کاربردی در حال تحصیلم .ایا میتوانم برای ارشد در دانشگاه آزاد یا غیر انتفاعی ادامه تحصیل بدم .در ضمن شایعاتی هست که گفته میشه مدارک ما را قبول نخواهند کرد آیا درسته و اگر درسته ؟مجاز به چنین کاری می باشند؟ براتون امکانش هست جوابو به ایمیلم بفرستید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش هست. بلاخره در حد یک مدرک علمی کاربردی اعتبار دارد.

  8. فهیمه
    پاسخ

    سلام
    ببخشید من حق التدریس دانشگاه هستم در گروه فلسفه وکلام اسلامی (معارف)خواستم بدونم چطوری می تونم مرتبه علمی مو به مربی در دانشگاه مربوطه برسونم تحصیلاتم کارشناسی ارشد است سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید در فراخوان شرکت کنید که بعید است با ارشد شما را استخدام کنند.

  9. علی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز.هدفم کسب درامد بهتر وداشتن کاری که خودم اقای خودم باشم.ظاهرا تو رشته های انسانی حقوق بهتر اونم وکالت.میخاستم بدونم تو رشته تجربی چه رشتی بخونم تو مقطع کارشناسی که درامد زایی خوبی داره وبرای خودم کار کنم الان استخدامم یه لیسانس خاکبرس پیام نوردارم اما هدفم ترقی واینکه خودم اقای خودم باشم شایدم جام خالی شد تو اداره یکی دیگه بشینه جا من کمکیم کرده باشم به بیکاری ….حالا ۱-حقوق بخونم برای وکالت ی۲-تو رشته های تجربی اگه رشته های مث فیزیو تراپی یا بینایی سنجی ویا تغذیه ویا رشته ای که بنظر شما بهتر بخونم امکان رشد وترقی ودرامد زای کدومشون تو اینده بهتر با توجه به وضعیت جامعه ما؟لطفا اگه تو رشته های تجربی رشته ای که ممکنه بازار کار خوبی داره ت مقطع کارشناسی بفرمایید .ممنونموسپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق خوب است ولی یادتان باشد که رقابت برای گرفتن پروانه وکالت خیلی زیاد است و قبولی فعلا حدود یک به بیست و پنج هست و بازار کار هم آنقدر برای تازه کارها خوب نیست.

  10. محمدخاوری
    پاسخ

    باسلام استاد گرامی
    بنده دانشجوی مقطع کارشناسی رشته حقوق و تبعه افغانستان می باشم و قصد دارم در کنکور کارشناسی ارشد سال۹۶ شرکت کنم .بنده به رشته های حقوق بین الملل ،حقوق نفت وگاز ،حقوق بشر وحقوق اقتصادی علاقه دارم ولی در انتخاب یک از رشته های مذکور دچار سرگردانی شده ام که کدام یک از رشته های فوق با توجه وضعیت بازار کار رشته های فوق حاضر در کشورم افغانستان مناسب تر می باشد.
    از آقای دکتر شیروی خواهشمند هستم که بنده را راهنمایی نمایند.
    و اگر جنابعالی رشته ی دیگری غیر از رشته ای مذکور ، مد نظرتان می باشد بفرمایید
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حقوق تجارت بین الملل یا حقوق نفت و گاز خوب است.

  11. سعید
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده عضو هیات ۵لمی طذح سربازی یکی از دانشگاه های تابعه وزارت علوم هستم. اخیرا دوره تعهد و ضرورت سربازی ام به اتمام رسیده است. اما با توجه به طول مدت بورسیه دارای ۵ سال تعهد خدمت می باشم. بر طبق تصمیم دانشگاه به دلیل عدم وجود گروه مربوطه در دانشگاه با ادامه همکاری موافقت بعمل نیامده است. خواستم جویا شوم بنده بایستی چه اقدامی انجام دهم. البته شایان ذکر است که دانشگاه دارای گروه مربوط به تخصص بنده نیز می باشد و بنده هم به جد تمایل به همکاری دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم کاری نمی شود کرد چون دانشگاه متعهد نیست که از خدمات شما استفاده کند، بلکه شما متعهد هستنید که در صورت نیاز دانشگاه انجا خدمت کنید.

  12. مرتضی
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی
    من ۳ سال عضو هیئت علمی پیمانی دانشگاه بوده ام و متاسفانه از سال پیش دانشگاه من را تمدید نکرده و حقوق من را قطع کرده است یک سال بدون اینکه قرادادی داشته باشم مسئولین دانشگاه وعده دادند تدریس را داشته باشید تا مشکل حل شود ولی سار تحصیلی جدید واحدهای درسی من را هم گرفتند البته اتاق در دانشگاه دارم اتوماسیون اداری هم دارم چون چند دانشجوی کارشناسی ارشد دارم که هنوز فارغ التحصیل نشده اند هر روز دانشگاه میروم مرتب به من فشار می آورند که خودت تسویه کن برو تا حقوق یک سال گذشته رابدهیم که البته به حرفشون اعتماد ندارم آیا حق شکایت دارم؟ به کجا؟این نکته را هم بگویم که ۴ سال بورسیه بودم و ۵ سال از تعهد من باقی مانده است لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای یکسال می توانید ولی برای اینکه قرارداد شما را تمدید کنند یا شما را آزمایشی کنند راهکار قانونی وجود ندارد چون تخلفی احراز نیست.

  13. سماء
    پاسخ

    سلام علیکم و خسته نباشید
    من لیسانس و ارشد فقه و مبانی حقوق را با معدل ۱۸ روزانه در دانشگاه دولتی گذراندم و موضوع پایان نامه ام در حوزه محیط زیست بود. متأسفانه دانشگاه استان ما ، فاقد مقطع دکتری در حقوق و حتی در فقه هست و این رشته ها را فقط تا ارشد دارد . از طرفی، علاقه زیادی به رشته حقوق دارم و هدفم جذب در هیأت علمی دولتی هست. تا حد متوسطی به زبان انگلیسی آشنا هستم و میتوانم در آن بهتر شوم. در حال قوی کردن رزومه نیز هستم. ولی برای تغییر رشته از فقه به حقوق در مقطع دکتری ، هم نگران مصاحبه دکتری هستم و هم جذب.(به دلیل ناهمسانی رشته ارشد و دکتری)

    به نظر شما آیا با تلاش و رزومه قویتر میتوانم درحقوق محیط زیست شهید بهشتی یا حقوق بین الملل یا حقوق عمومی دولتی قبول شوم و با وجود تغییر رشته از سد مصاحبه رد شوم؟ و حتی اگر فرضا در دانشگاههای رده کمتر، قبول شدم آیا بعدا امکان جذب من در هیأت علمی دولتی مانند دانشگاه چمران اهواز وجود دارد؟ و این تغییر رشته مانع عضویتم در هیأت علمی نخواهد بود؟
    یا به نظر شما دوباره از مقطع ارشد در یکی از این گرایشها شرکت کنم و سپس دکتری آن را بخوانم تا احتمال قبولی در مصاحبه و نیز امکان جذب من بیشتر شود؟(گر چه تمایل چندانی به بازگشت به ارشد ندارم و کسی که یکبار آن مقطع را روزانه رفته، بار دیگر فقط حق شرکت در شبانه اش را دارد)

    پیشنهاد شما چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پشنهاد می کنم که یک ارشد دیگر مرتبط با دکتری مورد نظر خود بروید.

  14. یوسف
    پاسخ

    سلام آقای دکتر،
    بازار کار بین الملل خوب است یا جزا در تهران چطور، من بیشتر دوست دارم هیئت علمی یا جذب سازمانهای دولتی شوم، به نظر شما کدوم یک از این دو گرایش بهتر است؟
    بابت پاسخ شما متشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بین الملل کار مشخصی ندارد مگر جذب وزارت خارجه شوید. اما جزا حداقل اگر وکیل بشوید در پرونده های کیفری مفید است. ارشد و دکتری اصولا برای کار نیست بلکه برای تحقیق و پژوهش است اما این روزها همه از فرط بیکاری به سمت آن می روند. کار با لیسانس است. به خاطر این انتظار نداشته باشید که با گرایش ارشد کار مرتبط پیدا کنید که این در اکثر گرایشها قابل حصول نیست.

  15. علیرضا میر
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید.منابع کارشناسی ارشد رشته حقوق نفت و گاز چیست چه دروسی باید بخونیم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا همان منابع حقوق عمومی است.

  16. حمید
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من درباره انواع royalty شامل override و carved-out و retained سوال داشتم، ممنون میشم درباره این دو مفهوم راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این سوال سختی است برای فهم آن مجبورم توضیحاتی بنویسم
      ۱- مالک مخزن که مخزنی را جهت سرمایه گذاری و تولید در اختیار یک سرمایه گذار قرار می‌ دهد دارای royalty interest است که به وی حق می‌ دهد که بخشی از نفت و گاز تولیدی را مطالبه نماید بدون اینکه در هزینه ها مشارکت کند.
      ۲- سرمایه گذار که باید برای تولید نفت و گاز هزینه کند و در ضمن مستحق بخشی از تولیدات نفت و گاز است دارای working royalty interest خواهد شد.
      ۳- سرمایه گذاری که دارای working royalty interest است می‌ تواند بخشی از منافع خود در قرارداد را به دیگری واگذار کند.
      ۴- این واگذاری ممکن است به دو صورت انجام شود.
      ۵- اگر واگذار کننده working royalty interest خود را حفظ کند در این صورت به آن carved-out گفته می‌ شود که واگذار کننده باید هزینه های تولید نفت و گاز را پرداخت کند و منتقل الیه در هزینه سهیم نیست ولی مستحق دریافت بخشی از سود حاصل از فروش نفت و گاز تولیدی خواهد شد.
      ۶- اما اگر واگذار کننده، منافع خود را به منتقل الیه واگذار نماید به نحوی که وظیفه انجام هزینه را به منتقل الیه محول نماید در آن صورت به آن Retained اطلاق می‌شود که واگذار کننده مستحق بخشی از عواید فروش نفت و گاز تولیدی خواهد بود بدون اینکه در پرداخت هزینه های تولید نفت و گاز سهیم باشد. در این صورت منتقل الیه باید هزینه ها را متقبل شود.

  17. امین
    پاسخ

    عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم
    رشته کارشناسی من دبیری ریاضی دانشگاه فرهنگیان است. یه سوال داشتم از خدمتتون. برای هیات علمی شدن باید رشته کارشناسی با ارشد و دکترا یکسان باشه؟ من میخوام واسه ارشدم مهندسی کامپیوتر نرم افزار بخونم. حالا نمیدونم که ایا ریاضی اون هم از نوع دبیری با مهندسی کامپیوتر ارتباطی داره یا نه؟ اگه بعدا بخوام واسه هیات علمی شدن اقدام کنم شانسی دارم یا نه؟ هرچقدر تو اینترنت گشتم چیری پیدا نکردم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با تغییر رشته فکر هیات علمی نکن.

  18. رضا آدمی
    پاسخ

    سلام
    خسته نباشید آقای دکتر
    بنده دارای ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی هستم از دانشگاه آزاد
    الان میخوام برای دکترای مدیریت مالی بخونم چون ارشدم معدل بالایی ندارم و قبولی در دکترا ۲۰درصد معدل تاثییر دارد منم قصد خواندن دکترا سراسری دارم بنظرتون دوباره برای ارشد مدیریت مالی در یک دانشگاه معتبر بخونم که احتمال قبولی در امتحان و مصاحبه م در دکترا بالا بره؟؟؟یا با این ارشدی که دارم احتمال قبولی در دکترا از دانشگاه سراسر وجود دارد؟؟ با این شرایط الان برای دکترای مالی بخونم یا ارشد مالی؟؟؟
    ممنون از لطف تون
    بشدت دو دل هستم راهنماییم کنید اجرتان با الله

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم تکرار ارشد کمکی نمی کند.

  19. نیما
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد عزیز.
    من پیش دانشگاهی هستم رشتم هم علوم انسانی .
    خواستم بپرسم کدوم رشته رو انتخاب کنم و تا دکترا ادامه بدم میتونم نسبت به سایر رشته ها آسون تر هیات علمی دانشگاه بشم؟کدوم رشته رو صلاح میدونید؟
    چون من از اینده شغلی میترسم میخوام اول دبیری برم تا اول بورسیه بشم یعنی اول معلم بشم بعدش کارشناسی ارشد و دکترا رو بگیرم بعدش اگر شد هیات علمی بشم اینطوری امکان داره؟یا از همون اول خود رشته رو بخونم؟
    ممنون میشم پاسخ کاملی بدین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام عزیزم این سوال سختی است. به خاطر اینکه هیات علمی خیلی اشباع شده است و احتمال جذب افراد خیلی زیاد نیست. سعی کنید رشته ای انتخاب کنید که کار داشته باشد و حتی اگر استاد آن رشته شوید استاد رشته ای شوید که دانشجویان امید به پیدا کردن کار داشته باشند.

  20. صبورمحمودی
    پاسخ

    سلام ببخشید من امسال فارغ التحصیل میشم از دانشگاه فرهنگیان با توجه به تعهدی که دارم میتونم کنکور بدم وپزشکی بخونم با جازه اموزشو پرورش منطقه مون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر تحصیل در پزشکی مستلزم عدم انجام تعهدات شما باشد نمی توانید مگر خسارت بدهید و آزاد کنید.

  21. مهدیه
    پاسخ

    سلام استاد عزیز و گرامی ارشد تجارت بین الملل میخواهم شرکت کنم برای قبولی در دانشگاه سراسری منبع کامل برای حقوق مدنی وقایع حقوقی با توجه به تغییرات قانون مجازات اسلامی چه منبعی هستش؟ و اینکه برای حقوق تجارت چه منبعی رو پیشنهاد می فرمایید. سپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منبع کاملی را سراغ ندارم ولی حداقل دو تا مطالعه کنید.

  22. فاطمه زهرا
    پاسخ

    ب عرض سلام و خسته نباشید.
    اقای دکتر من دیپلم ریاضی فیزیک بودم کنکور کاردانی معماری خوندم بعدشم که کاردانی به کارشناسی معماری یعنی الان مدرکم کارشناسی ناپیوسته معماری هستش میخواستم بدونم واسه ارشد میتونم حقوق بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  23. علی طاهری
    پاسخ

    به نام خدا و با سلام
    بنده فارغ التحصیل دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران و همچنین دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی هستم، اکنون قصد دارم برای عضویت در هیآت علمی (رشته حقوق عمومی) یکی از دانشگاه های خوب کشور اقدام نمایم، لطفا راهنمای بفرمایید کدام یک از دانشگاه مناسب تر است و ثانیا با توجه به شرایط کنونی و کاهش جذب هیأت علمی در بیشتر دانشگاه های مطرح و خوب، احتمال پذیریش در کدام دانشگاه ها بالاتر می باشد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی فرصت شغلی زیادی جلو شما نیست که بخواهید بین آنها انتخاب کنید. باید منتظر باشید که در فراخوان چه دانشگاه هایی این گرایش را تقاضا می کنند آن موقع اگر خواستید مشخصا سوال کنید در خدمت هستم.

  24. سهیلا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    یرای شرکت در ازمون ورودی دکتری رشته حقوق تجارت و سرمایه گزاری خارجی ،کتاب تحارت بین الملل شما کافیه یا لازمه کتاب دو جلدی اشمیتوف رو هم بحونم؟برا درس مدنی تعهدات و حقوق قراردادهای نقت و گاز چه کتابهایی رو پیشنهاد می کنید؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ترجمه اشمیتوف قدیمی و ترجمه نامناسبی دارد بعید می دانم طراحان سوال سراغ آن بروند.

  25. مهرآیین
    پاسخ

    باسلام وتشکر از وقتی که میگذارید چن سوال حضورتان داشتم اول اینکه آیا کسی که ارشد مهندسی ژئودزی دارد میتواند برای دکتری شهرسازی یا رشته ی ارتباطات بخواند و دوم اینکه من خودم رشته ی علوم اجتماعی پژوهشگری خوندم ولی علاقه ام به روانشناسی بیشتر است به نظر شما برای ارشد رشته ی خودم را ادامه دهم یا همان روانشناسی بخونم و کدامیک بازار کار بهتری دارند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای دکتری قاعده ای وجود ندارد و شما باید به دفترچه مراجعه کنید ببینید که آیا چه ارشدهایی برای شرکت در آزمون یک رشته دکتری مجاز است. اما در مرحله ارشد، محدودیتی از جهت رشته وجود ندارد.

  26. هستی
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند، در کتاب داوری تجاری بین الملل جنابعالی یا در سایر تالیفات ارزشمندتان بحثی از کنوانسیون بروکسل ۱و۲ مصوب ۲۲دسامبر۲۰۰۰ شماره۴۴/۲۰۰۱ شورای اروپا Ec در خصوص اعتبار و شناسایی و اجرای احکام در موضوعات مدنی و تجاری داشته اید؟ اگر نه لطفا منبعی در این خصوص ارائه فرمائید.متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر بحثی در این خصوص نشده است.

  27. سمانه
    پاسخ

    سلام
    من مقطع کارشناسی رو تازه تموم کردم اما هنوز مدرکم صادر نشده. از طرفی باز تصمیم به دانشگاه رفتن و تحصیل رشته جدید دارم برای بهمن امسال.
    سوالم اینه که ایا چون مدرک اولی هنوز صادر نشده مشکلی پیش میاد؟ یعنی بعدا جزو انصرافی ها که حساب نمیکنن؟ یا ازین قبیل مشکلات
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی ندارد. همان گواهی موقت کافی است.

  28. مصطفی
    پاسخ

    در مورد دکترای پژوهش محور لطفا توضیح بدهید که مراحل پذیرش دانشجو و طرحواره چگونه است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این هم یک فرآیند پیچیده دارد و شما باید با یک سازمان طرح پژوهشی ببندید ولی عملا افراد خودشان پول می دهند و روی هم رفته یک چیز من درآوردی در ایران است.

  29. مصطفی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.من متولد ۶۷ هستم و ارشد برق قدرت.مدتی است که به رشته ی اقتصاد علاقه پیدا کرده ام و از طرفی رشته ی خودم جذابیت خاصی برایم دارد.سوالم اینه که برای دکترا ایا اقتصاد بخوانم یا برق؟اگه ممکنه دلیل پاسختون رو هم بگید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان برق را بخوان.

  30. محمد حسن
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرانقدر.
    ۱)می خواستم بدانم که با مدرک کارشناسی رشته حقوق از دانشگاه پیام نور موفق به اخذ پذیرش یا اپلای از دانشگاه های خارج برای ارشد میشوم؟
    ۲)اگر میتوانم پذیرش بگیرم . پذیرش از هر کشوری میشود ؟
    ۳)ایا محدودیت معدل هم دارد؟
    ۴)برای پذیرش باید هزینه زیادی صرف شود یا هزینه کم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره باید اقدام کنید. دیده ام کسانی را که توانسته اند پذیرش بگیرند ولی در حقوق نمی شناسم.

  31. الف
    پاسخ

    سلام. تفاوت حقوقی لغات زیر چیست؟

    Damages or compensation / Indemnity or loss or
    Damage

    اصفهان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      damage یعنی خسارت، ضرر
      loss یعنی ضرر
      damages بعنی خسارات و غرامت هم معنا می دهد.
      compensation یعنی جبران خسارت
      indemnity یعنی مصون داشتن از خسارت

  32. زهرا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    من میخواستم به تحصیل در ارشد حقوق تجارت بین الملل در انگلستان بپردازم ولی این رشته تحت عناوین مختلفی ارائه شده ، اگه امکانش هست تفاوت بین international trade law,international business law,international commercial law رو بفرمایین
    و همچنین بفرمایین کدامیک بهتر است
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تفاوت جدی وجود ندارد ولی در مورد تفاوت این اصطلاحات می توانید به کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب مراجعه کنید.

  33. پوریا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    استاد ممنون میشم به سوالم پاسخ بدبد:
    برای ادامه تحصیل و استخدام در شرکت های تجاری بین المللی به عنوان کارشناس یا مشاور حقوقی در کشورهایی مثل امریکا و کانادا کدوم گرایش مناسب تر میباشد حقوق تجارت بین الملل یا حقوق اسناد و قراردادهای تجاری و یا گرایش های مرتبط با این دو مثل حقوق اقتصادی و …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل

  34. زهرا
    پاسخ

    سلام روزتون بخیر
    خسته نباشین
    باتوجه به این خواستار ادامه تحصیل در ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم، امکانش هست با دلیل بفرمایین تحصیل در کشور انگلیس بهتر است یا هلند؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انگلیس بهتر است.

  35. سینا بختیاری
    پاسخ

    سلام خدمت استاد زحمت کش . ببخشید استاد تا به حال سوالات متعددی از شما پرسیده ام و هر چه بیشتر به سمت جلو پیش میروم سوالات بیش تری در ذهنم پیش میآید که کسی بهتر از شما پاسخگو نمیباشد. تا به حال درمورد مراحل استاد دانشگاه شدن پرسیده ام سوال اکنون من این است که پس از اخذ مدرک phd و کامل شدن رزومه و مصاحبه برای عضو هیئت علمی شدن باید خود دانشگاه مورد نظر را برگزینی مثلا حال که میتوانی استاد دانشگاه شوی گویی من دانشگاه تهران را برای تدریس انتخاب میکنم یا نه ؟ ممنون یا علی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید در فراخوان شرکت کنید ببنید که چه دانشگاهی اعلام نیاز کرده است و اگر گرایش و رشته شما مورد نیاز باشد می توانید در فراخوان شرکت کنید.

  36. محبوبه
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز
    باتوجه ب اینکه آزمون ارشد دانشگاه آزاد با دولتی یکی شده اگر ما در دولتی گرایش حقوق عمومی بخواهیم شرکت کنیم و در آزاد گرایش حقوق خصوصی مشکلی پیش نمی آید؟؟؟؟بیشتر هدف من حقوق عمومیست ولی خب گفتم اگر قراره آزاد هزینه کنم بهتره برم خصوصی.
    پیشاپیش ازتونکمال تشکر را دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا دیگر ممکن نیست.

  37. نسرین
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    چنانچه در دانشگاه رئیس پرونده ای را به هیئت بدوی ارجاع دهد و بعدا به رای صادر شده هیئت اعتنا نکند و بر خلاف آن تصمیم بگیرد چه باید کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به دیوان عدالت اداری شکایت کرد.

  38. هادی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.وقت بخیر همراه با آرزوی سلامتی و شادابی.
    انتخاب پردیس فارابی قم ، پردیس خودگران دانشگاه شهید بهشتی و یا دانشگاه ازاد مثل واحد الکترونیکی برای شرکت در دکترا و بعد از اون برای جذب هیئت علمی اعتبار دارد؟و یا حتما باید روزانه شهید بهشتی یا تهران قبول شویم؟
    در دوره ارشد زبان فرانسه نسبت به انگلیسی مزیت دارد؟
    بنده وکالت قبول شدم آیا تاثیری در بازار کار این رشته در ایران یا خارج از کشور دارد؟

    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پردیس فارابی یک مرکز آموزش عالی است که جزء پردیسهای اصلی دانشگاه تهران و جزء پردیسهای خودگردان نیست و قبول شدن آن بعضا از خود دانشکده های دانشگاه تهران که در شهر تهران مستقر هستند سخت تر است.

  39. زهرا میر شکاری
    پاسخ

    سلام.وقتتون بخیر و میلاد نبی مکرم اسلام را خدمتتون تبریک عرض می کنم.من حقوق می خونم.کتابهای حقوقی رو برای امتحانات نمره خوب میارم.اما به محضی که چند ماه میگذره و به اون کتابها مراجعه می کنم.اکثر مطالب یادم میره. کل کتاب رو هم نمیشه خوند چون کتابها زیادن.خودم فقط به ذهنم رسید که هرازگاهی خلاصه اونها را که برای امتحانات نوشتم.بخونم.به نظر شما این کار تا چه حد درسته و شما در ایام دانشجویی این مشکل رو چطور حل کردید؟ با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر می کنید که فراموش کرده اید. در حالی که ممکن است این امر صحیح نباشد. دوباره سعی کنید مرور کنید. این دفعه خیلی سریعتر.

  40. پریسا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، من کارشناسی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور خوندم و ارشدم و دانشگاه گیلان خواندم احتمال قبولی در دکتری سراسری دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش هست.

  41. م
    پاسخ

    سلام دکتر
    مقاله یا کتابی میشناسید تا آموزش عالی و دانشگاه را از نظر حقوقی تعریف کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید در مقررات تعاریفی وجود داشته باشد.

  42. سهیلا
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر
    من لیسانس کشاورزی دارم.میخام بدونم میتونم ارشد حقوق نفت و گاز شرکت کنم ??منظورم اینه که میتونم بدون پیش زمینه ‘تغییر رشته بدم??
    چه منابعی باید بخونم??هیچ اطلاعاتی ندارم.لطفا کمکم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید. ولی این لیسانس به چه دردی خواهد خورد را نمی دانم.

  43. یوسف
    پاسخ

    با سلام به خدمت شما آقای دکتر
    در گرایش حقوق بین الملل و حقوق جزا کدامیک برای عضو هیئت علمی شدن بهتر است؟ و راحت تر میتوان عضو هیئت علمی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره هیات علمی سخت است و تقاضا خیلی خیلی کمتر از عرضه است.

  44. طاها
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خواهش میکنم راهنماییم کنید من ۲۲ سال سن دارم و ترم اخر رشته کارشناسی سینما دانشگاه هنر تهران هستم برای ادامه تحصیل دوست دارم عکاسی یا کلا رشتمو عوض کنم پزشکی بخونم نظرتان برای ادامه تحصیل همین رشتمو ادامه بدم چون شنیدم برای هیئت علمی شدن کارشناسی و کارشناسی ارشد باید مرتبط باشد و اینکه تغیر رشته به پزشکی با توجه به وضعیت الان و احتمال قبولی کار احمقانه ای است ??? با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی روی هیات علمی فکر نکنید فکر شغل و آینده کاری باشید.

  45. ف م
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من لیسانس مهندسی عمران از،دانشگاه. صنعتی لصفهان با معدل ۱۵ و فوق لیسانس مهندسی عمران محیط زیست از صنعتی اصفهان هستم دکترامو توی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مهندسی بهداشت محیط خوندم و با معدل بالا و چندین مقاله فارسی و انگلیسی و چندین سال سابقه ی تدریس آیا میتونم توی یک دانشگاه خوب مهندسی عمران هیات علمی بشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم.

  46. احسان
    پاسخ

    سلام . درسته که میگن اگر مدرک دکتری حقوق ( لیسانس و فوق حقوق ) داشته باشیم ، نیازی به آزمون وکالت نیست ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  47. صابر
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد عزیز . در سوال قبلم پرسیده بودم آیا دانشجو سن بالا داشتید در جواب گفتید دانشجوی بالای شصت سال هم داشتید البته من مقطع کارشناسی دانشگاه روزانه منظورم بود آیا شما دانشگاه آزاد تدریس میکنید؟ اگه بله لطفا بگید کدوم دانشگاه ممنونم از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من غیر از پردیس فارابی در جایی تدریس ندارم.

  48. سینا نصیری
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من دانشجوی ترم اخر رشته برق قدرت هستم
    میخواستم بدونم می تونم بلافاصله بعد از فارغ التحصیل شدن تو این رشته
    در کنکور رشته زبان هم شرکت کنم و این رشته رو ادامه بدم
    متشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  49. ali moradi
    پاسخ

    با سلام اقای دکتر ایا احتمال جذب فارغ التحصیلان ارشد و دکتری در خارج از کشور مخصوصا کشورهای اروپایی واسه کار هست؟منظورم در رشته های حقوق تجارت بین الملل و حقوق نفت و گاز . با احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است در برخی از شرکتها که کار بین المللی می کنند مشغول به کار شوید ولی زبان و تجربه خیلی بیش از مدرک اهمیت دارد.

  50. بهمن
    پاسخ

    البته استاد عزیز همانظور که اطلاع دارید گرایش حقوق تجارت و سرمایه گذاری در مقطع دکتری را دانشگاه شهید بهشتی آورده ولی منی که فوق لیسانم بین الملل هست و پایان نامه ام در حوزه حقوق بشردوستانه، نیازمند وجود چه عواملی هستم که بتوننم بخصوص در مرحله مصاحبه قبول شم.
    با عرض تشکر مجدد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این ظرفیت کم این رشته و اینکه تنها یک دانشگاه پذیرش دارد بعید می دانم خیلی شانس داشته باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *