تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. علی اکبری
    پاسخ

    d.a
    سلام عرض می کنم جناب دکتر شیروی
    بنده فارغ التحصیل تجارت بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی هستم
    می خواستم بدونم امکان اخذ بورس تحصیلی برای مقطع ارشد در یکی از کشورهای اروپایی هست یا خیر؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش کم است ولی گاهی می شود.

  2. پاینده
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من امسال کنکورارشد رشته حقوق خصوصی دارم.
    میخواستم راهنماییم کنید
    اگربخوام ان شالله دکترا رو کشور کره جوبی ادامه بدم..
    چه چیزهایی نیازهست تودوره ارشد بدست بیارم که بتونم برم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم بتوانید نمره بالای زبان و مقاله در یکی از ژورنالهای بین المللی معتبر چاپ کنید. البته معدل هم اثر زیادی دارد.

  3. غزل
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت شما جناب اقاى دکتر ؛
    بنده کارشناسى فقه و حقوق دارم با معدل ١٢/٨٧ از دانشگاه ازاد ، بنا به دلایلى در آن مقطع مشکلاتى برایم پیش امد و معدلم کم شد و در حال حاضر ارشدم را در رشته حقوق جزا و جرم شناسى دانشگاه ازاد علوم و تحقیقات تهران ، بدون احتساب نمره پایان نامه با معدل ١٨ به پایان رساندم و یک مقاله پژوهشى و ISI در مرحله اکسپت دارم و زبانم در حد متوسط به بالا ست، با این وجود در حال گذراندن کلاس زبان براى مدرک ایتلس مى باشم .
    با توجه به رزومه ای که خدمتتون ارائه شد، بنده براى مقطع دکترى در رشته حقوق جزا در کدام یک از کشورهاى اروپایی با تحصیل ( رایگان) مى توانم اقدام کنم ؟ البته کشورهاى مد نظرم ( هلند و اتریش ) می باشند .
    از شما خواهشمندم بنده را راهنمایی بفرمایید و اگر کشور مناسب دیگرى مد نظر شماست ممنون میشم معرفى بفرمایید ، تا از این سردرگمى نجات پیدا کنم .
    با توجه به اینکه ٣۵ سال سن دارم و مجردم، نگرانم که تحصیل در خارج از کشور را از دست بدهم .
    بى نهایت از شما سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال اخذ پذیرش بنظرم خیلی کم است. به خصوص که می خواهید تحصیل رایگان باشد. بلاخره تلاش کنید.

  4. حمید
    پاسخ

    سلام استاد عزیز. چند صفحه ای از سوالهای دوستان را خواندم و برایم عجیب بود که چرا این همه آدم دنبال رفتن هستند و همه به خارج از کشور فکر میکنند در حالی که اگر تلاش در کار باشد دانشگاههای خوبی در ایران هست که می توان در آنها هم موفق شد .
    آیا وکلایی که جزار خوانده اند در موفقیت فرقی با کسانی خصوصی خوانده اند دارند یا نه ؟ .ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم حقوق خصوصی بیشتر با فعالیتهای بخش تجاری و اقتصادی و شرکتها مرتبط است.

  5. م
    پاسخ

    سلام. من ۳۸ ساله هستم و ترم آخر رشته حقوق. قصد دارم در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد حقوق بین الملل عمومی بخوانم. علاقه ام به رشته حقوق بین الملل من را بعد از سال ها به محیط دانشگاه برگرداند. اما یک سوالی برایم مطرح است که متاسفانه اساتید دانشگا ه‎مان نمی توانند به آن پاسخ دهند.
    آیا با سن بالایی که بنده دارم امکان کاریابی در خارج کشور، در رشته حقوق بین الممل وجود دارد یا نه؟
    متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم فرصت شغلی زیادی وجود ندارد چون حقوق خیلی محلی است. حقوق بین الملل عمومی هم کار مرتبط خیلی زیادی ندارد.

  6. نادرفروزش
    پاسخ

    باسلام.آقای دکترمن رتبه ۲۵کنورهستم ودریکی ازدانشگاه های معتبرتهرانم درس میخونم در رشته حقوق .خواستم بدونم آیاامکانش هست برادکترابورس خارج روبگیرم لطفاراهنماییم کنید.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سخت است بورسیه در علوم انسانی از جمله حقوق. ولی تلاش اتان را بکنید.

  7. لیلا شمس
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من دانشجوی ترم ۶ کارشناسی حقوق هستم در دانشگاه شهید بهشتی . خیلی زیاد به رشته جزا علاقه دارم و دوست دارم ک ارشد رو جرا بخونمراما علاقه داذم ک برای دکترا به خارج از کشور و ترجیحا کشوری انگلیسی زبان بروم و بورس شوم. و چون شنیده بودم در رشته جزا امکانی برای بورس شدن وجود نداره ناامید شده بودم. شدیدا هم سردرگم هستم راستش راهنمایی میخواستم ازتون چظور کسی رو پیدا کنم ک بهم مشورت بده و بهم بگه ک چیکار باید بکنم تا مثل این آقایی ک گفتین بورس شم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه سخت است ولی غیر ممکن هم نیست. باید زبان قوی داشته باشید که نمره ایلتس بالای هفت بگیرید و نمرات شما هم خوب باشد. بلاخره مکاتبه کنید شاید جواب بدهد. البته کشورهایی مثل انگلستان بیشتر از بقیه بورسیه نمی دهند.

  8. مریم
    پاسخ

    سلام همسرم ارشد عمران از دانشگاه شریف داره ولی آموزش محور بوده و پایان نامه نداشته ایا برای اپلای دچار مشکل میشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای ارشد دیگری اقدام کنند.

  9. آرن
    پاسخ

    سلام جناب دکتر ، بنده کارشناسی حقوق دارم و میخوام با هزینه شخصی کارشناسی ارشد رو در خارج از کشور بگیرم منتهی سر در گمم که چه رشته ای در خارج از ایران بهتر جواب میده و اینکه آیا پس از ارشد امکان گرفتن فاند در همون جا برای دکتری ممکنه؟؟ اگر ممکنه نظرتون رو بگید ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان اینکه بعد از اخذ ارشد فاند بگیرید احتمالش زیاد است. بنظرم به رشته ای که علاقه دارید و دوست دارید در آینده با آن زندگی کنید. البته رشته های تجاری و مالی خب زمینه بیشتر برای کار دارند.

  10. بهنام رمضانی
    پاسخ

    سلام استاد، آقای دکتر بنده لیسانس و ارشدم را در دانشگاه آزاد گرایش جزا طی کردم با معدل ۱۸/۵، دو حلد کتاب، استخراج شده از پایان نامه دارم و ۵ مقاله که دوتای آن ها علمی پژوهشی هستند، مقالات نیز اکثرادر مورد پان نامه هستند، آزمون وکالت و قضاوت هم قبول شده ام ، در حال حاضر نیز در حال تکمیل زبان می باشم، ۳ سوال از حضرت عالی دارم؟
    ۱. قصد ادامه تحصیل در المان را دارم به خاطر نظام آموزشی رایگان، ایا این کشور برای گرایش جزا مناسب است؟ اگر نیست کدام کشور را توصیه می کنید؟
    ۲. در مقطع دکتری پیگیر پذیرش باشم، یا ارشد را مجدد بخوانم و جرا ؟
    ۳. با مجموع شرایط امکان گرفتن فاند را دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بله کشور خوبی است. ۲- ممکن است دکتری سخت به شما پذیرش بدهند ولی ارشد مطمئن تر است. ۳- فاند بعید است ولی بلاخره باید تلاش کرد و امید داشت.

  11. پریسا
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت دکتر شیروی من فوق لیسانس روانشناسی دانشگاه آزاد و گواهی مقاله از کمبریج و دومین مقاله دانشگاه اصفهان و سومین مقاله مال کنگره بهداشت روانی تهران هست آیا شانس پذیرش در دانشگاه انگلیس یا اتریش دارم؟ ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال دارد البته مسئله فاند موضوع دیگری است و بستگی به دانشگاه مورد نظر دارد.

  12. محدثه
    پاسخ

    سلام.بنده دانشجوی کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران هستم .میخواستم بپرسم آیا امکان اینکه برای ارشد اپلای کنم و در کشوری مثل آلمان در رشته ی حقوق بین الملل ادامه تحصیل بدم وجود داره با توجه به مدرکِ کارشناسیی که خواهم داشت یا خیر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست.

  13. یحیی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، خسته نباشید.
    من فارغ التحصیل رشته حقوق، گرایش دستیاری قضایی در امور مدنی از دانشگاه علمی کاربردی قوه قضائیه تهران هستم. با توجه به اینکه مدرک من از دانشگاه علمی کاربردی است، آیا برای من امکان گرفتن بورس و یا حداقل پذیرش از دانشگاههای خوب دنیا وجود دارد یا خیر؟ با عرض پوزش از اینکه وقت ارزشمند شما رو گرفتم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام علمی کاربردی از اسمش هم پیدا است. برای کار است نه برای پژوهش و تحقیق و ادامه تحصیل.

  14. عليرضا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من لیسانس حقوق دارم و دارم واسه کانون میخونم اما واقعا امیدی به رشتم تو این مملکت ندارم معافیت هم دارم واسه سربازی میخوام برم خارج از ایران واسه تحصیل از کجا باید شروع کنم کشور های مورد نظرم انگلیس فرانسه المان و مالزی هست میدونم خیلی سخت بورسیه و اقامت میدن میخوام بدونم از کجا باید شروع کنم میخوام تلاشمو بکنم ممنون میشم راهنماییم کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اول باید زبان بخوانی که بتوانی در یک آزمون زبان بین المللی نمره خوب مثل هفت در آیلیتس بگیرید. بعد ترجمه کنید مدارکتان و رزومه تهیه کنید و مکاتبه کنید بلکه بتوانید موفق شوید.

  15. NGR.RJR
    پاسخ

    سلام خسته نباشید بنده کارشناسی حقوق (جزا و جرم شناسی) رو تمام کردم با معدل ۱۸ رزومه قوی دارم و IELTS5 رو دارا هستم ایا شانسی برای فاند کشور های خارجه دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا باید زبان هفت داشته باشید شاید بشود ولی خیلی روش نمی شود حساب کرد.

  16. شقاااایق
    پاسخ

    Slamبا سلام و خسته نباشید آقای دکتر برای جذب هیئت علمی به نوع دانشگاه توجه میکنند؟؟؟؟بنده فارغ تحصیل دانشگاه سراسری هستم اما دلم میخواهد ارشد پیام نور بخوانم آموزش محور)گرایش جزا بنظرتون شانس کمتری برای قبول شدن در دکتری و هیئت علمی دارم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دنبال این نوع درس خواندن هستی فکر هیات علمی نکن.

  17. مهسا
    پاسخ

    سلام خدمت استاد بزرگ اقای شیروی.شرمنده استاد من دانشجوی میکروبیولوژی دانشگاه ملایر هستم دنبال کار تحقیقاتی برای ارائه هستم میخواستم ببینم موضوعی مدنظزتون نیست برای راهنمایی ممنون میشم کمک کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متاسفانه در این رابطه اطلاعاتی ندارم.

  18. صبا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. من دارای مدرک کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه تهران مرکز می باشم. آیا امکان بورس گرفتن از دانشگاه های آمریکایی در رنک بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ را دارم؟ ممکنه درباره این که چه اقداماتی باید انجام دهم توضیح بفرمایید؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دکتری مستقیم ممکن است سخت باشد ولی اقدام کنید. زبان بالا و مدارک و رزومه خوب خیلی تأثیر دارد.

  19. Mahsa
    پاسخ

    سلام من لیسانس حقوق از دانشگاه پیام نور دارم تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از ایران را دارم نظر شما برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد حقوق کدام کشور هاست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر جا که بتوانید پذیرش بگیرید و توانایی پرداخت هزینه های آن را داشته باشید.

  20. غزاله
    پاسخ

    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر بنده کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با معدل ۱۷/۴۱ هستم ایا میتوانم برای گرفتن مدرک دکتری به خارج از کشور بروم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر لیسانس حقوق دارید خب می توانید تقاضای پذیرش کنید. امکانش هست. پول و زبان یادتان نرود.

  21. سید محمد رضا طباطبایی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر و خسته نباشید برای شما این اینکه وقتتون رو در اختیار ما میزارید و جواب سوالات مان رو می دهید
    من دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم که الان فقط دفاعم مانده و دارم روی دفاع کار میکنم چند سوال داشتم و ممنون میشم جواب بدهید
    البته قبل از اینکه سوالاتم رو مطرح من به رشته حقوق علاقه خاصی دارم ولی من زیاد تمایل ندارم در ایران زندگی کنم برای همین همیشه ناراحت هستم که چرا رفتم رشته حقوق که در خارج از ایران هیچ ارزشی نداره و بازار کار بین المملی این رشته خیلی از رشته های فنی و دیگر رشته ها کمتر هست و عملا وقتی من از ایران خارج بشم باید دوباره حقوق و قوانین دیگر کشور ها رو بخونم و از صفر شروع کنم

    ببخشید زیاد صحبت کردم و طولانی شد
    ۱- آیا برای رشته حقوق کدوم کشور مناسب هست من در گرایش حقوق خصوصی دارم ارشد میگیرم
    ۲- ایا مدرک دانشگاه ازاد واحد بین الملل هم قابل قبول هست در کشور های خارجه و چه معدلی مد نظرشون هست
    ۳- ایا کسی رو میشناسین بتونم حضوری پیششون برم و مشاوره کامل بگیرم و راهنمایی کنند من رو من ساکن اهواز هستم ولی هر شهری باشند حاضرم برم و ازشون مشاوره بگیرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- هر کشوری که بتوانید بورسیه بگیرید. ۲- به هر حال مدرک یکی از چند چیزی است که ملاک پذیرش شما قرار می گیرد. ۳- نه

  22. عاطفه
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    من لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس زبانشناسی دارم . ۲۸ ساله هستم و قصد دارم برای تحصیل در رشته حقوق در کانادا اقدام کنم. اگر بتونم در یکی از دانشگاه های معتبر ایران دوره ی کارشناسی حقوق رو قبول بشم و بتونم در این مدت رزومه ی خوبی جمع اوری کنم ایا شانسی برای دریافت پذیرش ترجیحا همراه با کمک هزینه برای مقطع ارشد در کشور کانادا دارم؟
    با توجه به تجربیات و دانش شما ایا چشم انداز روشنی در زمینه کار و کسب درامد در کشوری مانند کانادا برای کسی با شرایط من وجود داره ؟
    ایا واقعا اینده این رشته در خارج از ایران به ان اندازه که تبلیعات مثبت دربارش ارائه میشه مثبت هست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، گرفتن بورسیه در رشته های مثل حقوق سخت است البته غیر ممکن نیست.

  23. کوشا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر بنده کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دارم وبرای ادامه تحصیل در کانادا علاقه دارم به نظرتون دوباره ارشد بخونم یا دکتری گرایش تجارت بین الملل و بعد از اخذ مدرک امکان گرفتن اقامت است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ارشد را در خارج ادامه بدهید.

  24. حسن
    پاسخ

    با سلام و سپاس از پاسخ حضرتعالی و از اینکه از وقت گرانقدر خود برای مشاوره دیگران می گذرید.اجرکم عندا…

  25. فرناز
    پاسخ

    باسلام.من فارغالتحصیل رشته حقوق در مقطع کارشناسی هستم.دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد بودم با معدل۱۸ .ایا میتوانم برای مقطع ارشد از دانشگاه های کانادا یا فرانسه بورس بگیرم؟ شرایط کار با مقطع کارشناسی در این کشورها چگونه است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است که بورسیه داشته باشند. مگر شما چه شرایط خاصی دارید که آنها به شما هزینه بدهند. فکر می کنید چه تعداد دانشجو از سراسر دنیا برای به دست آوردن چنین بورسیه ای تلاش خواهند کرد.

  26. حسن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر،با اجازه من ارشد خصوصی از پردیس فارابی دانشگاه تهران گرفتم و تمایل دارم ادامه تحصیل رشته حقوق عمومی را در خارج بگذرانم،البته بصورت ازاد و با هزینه شخصی خود،لطفا راهنمایی فرمائید آیا امکانش هست و در کدام کشور راحتتر پذیرش می نمایند؟سپاسگزار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست ولی دکتری مستقیم سخت است و بهتر است برای ارشد عمومی اقدام کنید و بعد همانجا دکتری را ادامه بدهید.

  27. مهدی محمدی
    پاسخ

    سلام.من دانشجوی کارشناسی رشته حقوق دانشگاه ازاد هستم.میخواستم برای ادامه تحصیل به المان برم.خواستم بپرسم مدرک حقوق ایران در کشور المان مورد قبول هست یا ن ?معدل چقد تاثیر داره؟چند باید باشه معدل؟
    ممنون میشم ازتون که جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدرک ایران در آنجا معتبر است ولی اینکه چه معدلی را می پذیرند خب بستگی به شرایط شما و رزومه شما دارد.

  28. سپهر
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من دانشجوی ارشد مالکیت فکری دانشگاه علامه هستم و مشغول کارآموزی وکالت. برای مهاجرت تحصیلی از چه طریق میتونم اقدام کنم که بتونم fund بگیرم در واقع با کمترین هزینه تحصیل کنم؟!
    بهتر نیست دوره ارشدم را تمام کنم ؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید با دانشگاه های مربوط مکاتبه کنید و تقاضای فاند کنید ولی خیلی نمی توانید به آن امید ببندید.

  29. حسام
    پاسخ

    با عرض سلام و وقت بخیر خدمت استاد عزیز

    من دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی حقوق دانشگاه علامه طباطبایی هستم.متاسفانه در دوره ی لیسانس به علل شخصی ،در رشته ام موفق نبوده ام ولی قصد دارم به طور جدی برای کنکور ارشد تلاش کنم و رتبه بشم.(در گرایش تجارت بین الملل)از شما چند پرسش داشتم:اولا شما کدام دانشگاه را در داخل برای تحصیل در این گرایش توصیه میفرمایید.(باذکر دلایلتون)
    ثانیا بنده به طور جدی بورس دکترا در همین گرایش را در سر دارم.برای نیل به این هدف چه توصیه هایی دارید و به نظر شما چه دانشگاههایی برای این هدف مناسب هستند(ترجیحا انگلیسی زبان و با ذکر نام دانشگاه)
    و در آخر اگر توصیه ای دارید بسیار خوشحال می شوم که مطرح بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- چون دلیل می خواهید که دلیل ندارم. ۲- بورسیه از کی؟ کسی بورسیه نمی دهد. منظورتان اگر خارج از کشور است بعید است به راحتی بتوانید بورسیه بگیرید.

  30. فاطمه هنرمند
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید.اینجانب کارشناسی رشته آی تی دارم.درضمن ترم یک حقوق هستم میخواستم بدونم میتونم تویه کشور خارجی مثل المان کانادا….بورسیه شم برای حقوق؟؟؟درضمن متاهل هستم.و میخواهیم رجورشده از ایران بریم راهی هست؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم راحت باشد

  31. پیمان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر . برای کارشناسی ارشد چه رشته ای انتخاب کنم که در خارج از کشور راحتتر پذیرش بشم یا بیشتر به کارم بیاد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم زیاد از جهت گرایش تفاوتی ندارد.

  32. Lea
    پاسخ

    سلام ، من کارشناس رشته حقوق هستم . امسال ارشد را میخواهم در شاخه حقوق تجارت بین الملل شرکت کنم . بعد از ارشد برای دکتری میخواهم به کشور المان بروم . ایا چنین امکانی هست ؟!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست.

  33. مهین
    پاسخ

    سلام استاد و روزتون بخیر. سپاس از مشاوره های دلسوزانه و بدون چشم داشت شما. سوالی از خدمتتون داشتم.
    من ارشد حقوق بشر با معدل ۱۹ دارم ولی برای ادامه تحصیل در گرایش خودم امکانی در ایران وجود نداره. به نظر شما اقدام برای دکتری در کشورهای دیگه رو هدف خودم قرار بدم یا در یک رشته مشایه در ایران تحصیل کنم. علاقه ویژه من به گرایش بین الملل و جزا است که در دروس جزا هم سطح نسبتا خوبی دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر می توانید به خارج بروید خب در آن تردید نکنید.

  34. مهرو
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    ایا دانشگاه تو مقطع کارشناسی مهمه ؟
    دانشجوی حقوق ازاد شهرستانم به نظرتون در مقطع ارشد خوب بخونم و تهران قبول شم یا مدرک کارشناسی هم مهمه که از چه دانشگاهیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره اهمیت دارد.

  35. ساسان
    پاسخ

    سلام خدمت استاد شیروی عزیز
    بنده کارشناس ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه آزاد یکی از شهرستانها هستم. تصمیم گرفتم دوباره کنکور ارشد حقوق خصوصی بدم باهدف قبولی در دانشگاه تهران و بعد از اون دکترا دانشگاه سوربن ، به نظرتون ارزشش رو داره؟؟؟؟
    خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید
    ضمن اینکه با جدیت به دنبال آموزش زبان فرانسه هستم تا مترجم بزرگی در حوزه مباحث حقوق خصوصی باشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب ارزشش را که دارد.

  36. نازنين
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من شدیدا دلم میخواد از ایران برم اگه تو رشته ی جزا در مقطع فوق ادامه تحصیل بدم ممکنه بتونم کانادا یادر فرانسه ترجیحا کشور های فرانسری زبان ادامه تحصیل بدم ؟با توجه به اینکه جزای ایران کاملا اسلامی و از فقه برداشته شده؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیشتر دانشگاه ها مستقیم برای دکتری دانشجوی خارجی نمی پذیرند یا به سختی می گیرند و بنابراین هر ارشدی که در ایران بگیرید دوباره برای ارشد اقدام کنید که احتمالش بیشتر باشد.

  37. سالاری
    پاسخ

    سلام ارشد حقوق خصوصی خوندم کارشناسی رو دانشگاه سراسری کاشان بودم وارشد آزاد خوندم برای دکتری قصد ادامه تحصیل در خارج رو دارم مقاله هم دارم بنظزتون دکتری چه رشته ای بخونم؟آیا تغییر رشته بدم؟چجوری میتونم بورسیه بشم خودم نمیتونم با توجه به هزینه ها برم خارج از کشور!آیا راهی برای من هست تا بتونم بورسیه بشوم یا نه؟لطفا راهنماییم کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم باید بتوانید پذیرش بگیرید. اخذ پذیرش دکتری ساده نیست چون باید برای آن بتوانید پروپوزال بنویسید که برای شما سخت است مگر بروید آنجا. معمولا برای ارشد می روند و بعد یا آن را به PhD تبدیل می کنند یا بعد از اخذ ارشد برای دکتری اقدام می کنند

  38. سالاری
    پاسخ

    سلام ارشد حقوق خصوصی خوندم برای دکتری بنظر شما برای اینکه بورس بگیرم با توجه به اینکه درحال نوشتن چند مقاله هم هستم ولی نمیدونم چجوری میشه بورس خارج از کشور شد وچیکار باید انجام بدم؟بنظرتون همین گرایش رو ادامه بدم یا برای دکتری گرایش دیگری بخونم بهتره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی سخت است بورسیه بگیرید ولی اگر بخواهید از خارج بورسیه بگیرید بهتر است در مجلات معتبر و نه مجلاتی که میدان انقلاب می فروشند مقاله خارجی چاپ کنید.

  39. امید شکوری
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    من ۲۴ سال سن دارم و فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه ازاد با معدل ۱۹.۵۰ هستم،در ازمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ شرکت کردم و رشته حقوق جزا دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شدم. اما میخواهم برای ادامه تحصیل از ایران بروم.
    دو پرسش از محضر شریفتان دارم
    اولا برای ادامه تحصیل در رشته فوق الذکر چه کشورهایی مطلوب هستند
    ثانیا ایا معدل مزبور و پذیرفته شدن در دانشگاه شهید بهشتی ،به عنوان رزومه و امتیازی برای بنده محسوب میشوند؟ و ایا امکان تحصیل رایگان وجود دارد؟
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- هر کشورهای پیشرفته هر کدام باشد اشکالی ندارد. ۲- خیلی نه ولی لحاظ می شود.

  40. عليرضا توكل
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی عزیز
    من کارشناسی حقوق معدل ١۵ از دانشگاه ازاد دارم یک مقاله سابمیت شده و یک کتاب به زبان انگلیسی و ایلتس ۶.۵
    شما اشاره کردید برای رشته حقوق از مقطع ارشد شروع کنیم بهتره من هم قصدم ابتدا ارشد و بعد دکتری خارج از کشور هست ( گرایش حقوق تجارت و تجارت الکترونیکی )
    سوالم اینه که ایا اجازه کار به مایی که از یک سیستم حقوقی دیگه ایم میدن؟( اصلا اجازه امتحان های حقوقی رو میدن)
    ٢- کار به عنوان وکیل مهاجرت میتونه اینده خوبی داشته باشه؟
    ٣- دکتری حقوق ٣ ساله است؟ با این وجود میشه امیدوار بود در حین تحصیل بشه دوره های اینترشیپ (کاراموزی ) رشته حقوق همراه با مزایا پیدا کرد یا مختص دانشجویان داخلی کشورهاست؟ (کشورهای مورد بحث من استرالیا انگلیس المان و هلند بودن)
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- باید یک مدرک از آنجا بگیرید. ۲- خیلی در رشته های حقوقی آینده روشنی ندارد. ۳- باید رفت و بر حقوق آنها مسلط شد و بر زبان هم. مسلما به کسی که خوب زبان بلد نیست کار ارجاع نمی کنند.

  41. صادق
    پاسخ

    با سلام.من کارشناسی حقوق دارم و سربازی هم رفته ام.میخواستم بدونم ایا تحصیل در رشته تجارت بین الملل برای ارشد و دکتری در المان ایا امکانات بهتری من استخدام شدن در شرکتهای معتبر داخلی و همینطور دانشگاههای ایران را دارد؟
    ایا امکان تحصیل در رشته حقوق در المان به زبان انگلیسی به طور رایگان وجود دارد یا اینکه حتما باید با زبان المانی باشه؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره یکی از شریکهای تجاری جدی ایران المان است و خوب است.

  42. صابر
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ، آیا بغیر از مدرک زبان و رزومه تحصیلی آیا سابقه و رزومه کاری و همچنین دارا بودن به مدرک چند نرم افزار تخصصی در رشته مربوطه می تونه در پذیرش فرد از دانشگاه های آلمان و یا حتی سایر نقاط موثر باشه یا خیر ؟ باتشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سابقه کار مرتبط می تواند مفید باشد به هر حال هر چه دارید ترجمه کنید و ارائه نمایید.

  43. Maryam
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید. من رتبه ی کنکور سراسریم ۴۰۰ بود و دانشگاه سمنان لیسانس گرفتم چند تا مقاله ام در حوزه ی جزا و جرم شناسی نوشتم میخواستم بدونم برای تحصیل در خارج ایران تو مقطع ارشد اقدام کنم بهتره یا دکتری؟
    و اینکه شما چه کشوری و برای رشته جزا و جرم شناسی پبشنهاد میکنبن؟
    پیشاپیش ممنون از وقتی که میزارین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ارشد خب بهتر است ولی نمره زبان و پول هم باید داشته باشید.

  44. رعنا رحیمی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    استاد گرامى
    از اینکه حضرتعالی امکان آ ن را فراهم نمودید که دانش آموختگان حقوق بتوانند با شما در تماس باشند کامل تشکر را دارم.
    بنده دانش آ موخته ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و همچنین وکیل پایه یک دادگستری می باشم و به جهت شرایط کاری همسرم ناچار به مهاجرت هستیم.با توجه به اینکه گرایش تحصیلی بنده با استقبال کمتری در قیاس با گرایش های دیگر حقوق مواجه است تصمیم به تحصیل در گرایش دیگری در مقطع دکتری گرفته ام.
    و از بین دو گرایش حقوق بین الملل عمومی و حقوق خصوصی،قادر به تصیم گیری نمی باشم.هرچند که اخیرا گرایش حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین الملل به گرایش های دکتری افزوده شده است اما به دلیل اینکه در حال حاضر دو دانشگاه و با جمعیت پنج نفر مجموعا پذیرش می نمایند، تا حدی قبولی در این رشته دور از تصور بنده می باشد،لذا مردد بین دو گرایش پیش گفته مانده ام ، خواهشمندم در این مورد بنده رو راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم حقوق خصوصی را بخوانید.

  45. s.m
    پاسخ

    سلام می بخشید آیا امکان گرفتن بورس با داشتن کارشناسی فقه و حقوق هست؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش کم است.

  46. فرزانه
    پاسخ

    سلام من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه آزاد یزد هستم و مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد تفت از شهرستانهای یزد را دارم با معدل ۱۷.۹۲کارشناسی را به پایان رساندم.در دوران قبل از دانشگاه خصوصا پایه های ابتدایی و راهنمایی رزومه خوبی دارم .البته دبیرستان هم نسبتا خوب بود .میخوام اقدام به ادامه تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور کنم و اخذ بورسیه .کدام کشورها برای گرایش من مناسب تره و اینکه رزومه قبل از دانشگاه اهمیتی دارن یا نه ؟ و کلا چه کارهایی برای اخذ بورسیه لازم هست که اخذ آن قطعی باشد .ممنون .ببخشید طولانی شد .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم شانس زیادی ندارید ولی تلاش کنید. البته اگر پول داشته باشید و برای ارشد اقدام کنید شانس شما بیشتر خواهد شد.

  47. فاطمه
    پاسخ

    سلام من ۲۲ سال دارم لیسانس حقوق دارم. برای ارشد میخواهم رشته ای را انتخاب کنمو در کشور مورد نظربخوانم که بازار کار در آن کشور داشته باشد.
    چه رشته ای را پیشنهاد میکنید؟؟؟
    یا اینکه اصلا برای ارشد تغییر رشته بدهم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب کشور مورد نظرتان کجا است؟ بهتر است حقوق را در همان کشور مورد نظرتان بخوانید والا رشته هایی مثل حقوق همانند مهندسی نیست که همه جا یکسان باشد و کار داشته باشد.

  48. رضا
    پاسخ

    سلام من کارشناسی حقوق با معدل ۱۶ دارم باید ۲سال خدمت سربازی برم.
    میخواستم بپرسم کدوم کشور رایگان منو قبول میکنه واس تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در رشته حقوق سخت است مگر بروید کشورهایی که تحصیل رایگان است یا شهریه ناچیزی می گیرند. به هر حال برای گرفتن بورسیه باید خیلی تلاش کرد.

  49. ملیکا
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید
    آیا امکان ادامه تحصیل در رشته ارشد حقوق در دانشگاه های انگلیسی زبان فرانسه به صورت رایگان وجود دارد؟یا گرفتن وام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انگلیسی زبان فرانسه!! اطلاعی ندارم.

  50. علیرضا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.من لیسانس حسابداری از دانشگاه آزاد با معدل ۱۹ دارم و قصد دارم برای ارشد رتبه بالا بیارم.با توجه به سن من که ۳۳ سال است میتونم با کسب رتبه بالا بورس بگیرم.هدفم اینه که ارشد و دکتری رو در خارج بگیرم یا حداقل دکتری

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورس برای ارشد خب خیلی سخت است ولی می توانید اقدام کنید شاید حاصل شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *