تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. نینوشا
    پاسخ

    سلام و درود خدمت استاد گرامی ممنون از زمانی که جهت راهنمای در اختیار ما میگذارید.
    بنده لیسانس حقوق دارم و قصد دارم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برم. متاسفانه اطلاعات جامعی ندارم.
    از نظر شما بزرگوار کدام کشور وچه رشته ای برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد خوبه؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لیست دانشگاه های معتبر را در سایت وزارت علوم جستجو کنید و خودتان باید از طریق اینترنت سرچ کنید. برای من امکان معرفی تمام آنها وجود ندارد. دانشگاه ها رتبه بندی جهانی دارند که می تواند برای شما مفید باشد.

  2. جواد
    پاسخ

    حضور محترم استاد گرانقدر جناب آقای دکتر شیروی عزیز
    با درود فراوان و سپاس بی مقدار از زحمات بی بدیل جنابعالی که وقت گرانبهای خویش را خالصانه در مشاوره به دوستان اختصاص داده و خواهید داد.
    پس در همین جا دستان سخاوتمند حضرتعالی را میبوسم امید است سعادتی حاصل تا حضورا بوسه ای مجدد بر دستان پر مهر جنابعالی نثار نمایم.
    غرض اینکه:
    بنده در یکی از شرکتهای زیر مجموعه وزارت نفت مشغول بکارم . به لحاظ علاقه ای وافر به رشته حقوق ؛ در حال سپری نمودن ترم آخر کارشناسی بوده و خود را آماده آزمون ارشد می نمایم. سوالی که از محضر آنجناب داشتم اینکه با عنایت به شغل اینجانب ؛در کدام یک از گرایشهای حقوق شایسته است ادامه تحصیل دهم. نظر به اینکه اخیرا با کتاب جنابعالی در زمینه حقوق نفت و گاز آشنا شده (به فرموده و با عنایت به پیشنهادات جنابعالی در سایت به دوستان دو کتاب متون حقوقی جنابعالی نیز تهیه شده است و در حال مطالعه آن می باشم)؛ به نظر عالیجناب آیا حقوق نفت و گاز که قطعا با شغل اینجانب سنخیت دارد در خارج از کشور کاربردی دارد یا اینکه حقوق تجارت بین الملل را پیشنهاد می فرمایید. ویا حقوق خصوصی و جزا را ؟ عذر اینجانب را پذیرا باشید که در کادر گفتگو ،فی البداهه سوالاتی مطرح گردید امید است بنده را مورد عفو و بخشایش خویش قرار دهید . پیروز و شاد کام باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت بین الملل بهتر و عام تر است ولی حقوق نفت و گاز هم خوب است.

  3. Mahroo
    پاسخ

    سلام و وقت به خیر من دانشجوی فقه و مبانی حقوق هستم آیا میتوانم در گرایش های ارشد بورسیه ی کشور های خارجی شوم ؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش خیلی کم است. ولی می توانید شانس خودتان را امتحان کنید.

  4. جلیل روزبان
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    به نظرتون تحصیل در رشته جرمشناسی در نروژ مناسب می باشد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب است.

  5. ali
    پاسخ

    سلام خدمت استاد بزرگوار
    بنده ارشد حقوق نفت و گاز از دانشگاه تهران دارم
    مدرک تاقل و آیلتس هم دارم آیا می تونم در آمریکا پذیرش بگیرم؟ در ثانی واسه تحصیل دکترا در آمریکا امکان تحصیل مستقیم وجود داره یا باید دوباره باید از ارشد شروع کنیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم دکتری مستقیم به شما بدهند. فاند هم تقریبا ممکن نیست.

  6. مینو
    پاسخ

    سلام استاد من دارای کارشناسی ارشد معماری میباشم ایا امکان گرفتن فول فاند برای مقطع دکتری در رشته ی من وجود دارد ؟در کدام کشورها این امکان است?مطعصفانه من شنیدم که امکانش صفر است.ممنون میشم راهنماییم کنید استاد گران قدر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش که هست ولی اینطور نیست که هر کس اراده کند فاند کامل به اشان بدهند والا همه دنبا هجوم می آوردند. بستگی به عوامل متعددی دارد.

  7. فرزاد کشاورز
    پاسخ

    سلام استاد ممنونم از اینکه وقت میگذارید و به سوال های دوستان جواب می دهید سال اخر رشته ای تی هستم قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور رو دارم معدلم نزدیک ۱۴ هستش سربازی هم نرفتم برای گرفتن ویزای تحصیلی باید چیکار کنم؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید پذیرش بگیرید از یک دانشگاه و بعد برای ویزا آن کشور اقدام کنید.

  8. معین
    پاسخ

    سلام جناب دکتر…از شما بخاطر سایت خوبتون تشکر میکنم…بنده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش مهندسی سنجش از دور هستم و مشکل معدل ندارم…متاهل هستم…نمره زبان خوبی دارم…میخوام بدونم چطور و از اون مهم تر از کجا فوند بگیرم؟ شما از اینکه کدوم کشور ها و دانشگاه ها شرایط مناسب تری برای من با این گرایش ایجاد میکنند دارید؟ اگر بورسیه بگیرم تکلیف همسرم چی میشه؟ بعد از اتمام تحصیل وضعیت کار به چه صورتی خواهد بود؟ ایا امکان بازگشت به ایران هست یا باید برای همیشه بمونیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است در این رشته ها کسی فاند بدهد ولی می توانید تلاش کنید. با دانشگاه ها مکاتبه کنید و تقاضای بورسیه یا فاند کنید.

  9. زهرا
    پاسخ

    سلام. استاد در چند سوال قبلی، در مورد خواندن حقوق مالکیت فکری در استرالیا از شما پرسیده بودم و اینکه اشتغال بعنوان مشاور در ادرات مرتبط با زمین های حقوق مالکیت فکری در استرالیا را چطور میبینید. شما نظرتون بر خواندن لیسانس حقوق در استرالیا و آزمون وکالت بود. میشه لطفا بفرمایید چرا با اشتغال در زمینه ی ح. مالکیت فکری و بعنوان مشاور چندان نظرتون مساعد نبود؟ مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ببخشید هرچی بلد بودم گفتم.

  10. زیبا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید،من متولد۷۵هستم بهمن ماه وارددانشگاه آزادرشته حقوق میشم،برای گرفتن بورسیه چه چیزهایی نیازهست؟؟؟لینکه بعیده بورسیع،خیلی سخته اینارومیدونم،اماچیکاربایدبکنم همین بدو ورود…خواهش میکنم،ریزبه ریزبگید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از ابتدا شروع قوی نیست.

  11. مهدی
    پاسخ

    سلام
    خسته نباشید
    من دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر هستم ولی علاقه ی فراوانی به رشته ی حقوق دارم حتی بیشتر از رشته ی خودم.میخواستم بپرسم با داشتن مدرک تافل با نمره ی حدود۱۰۰میتوان برای پدیرش گرفتن در رشته های حقوق بین الملل ویا تجارت بین الملل برای کارشناسی ارشد اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش خیلی کم است که در خارج با لیسانس بی ربط به شما ارشد حقوق بدهند. البته برخی از دانشگاه های کشورهای کم اعتبار، آنها دنبال پول شما هستند و ممکن است پذیرش بدهند ولی فایده آن چی است.

  12. زهرا
    پاسخ

    سلام استاد. من فوق مالکیت فکری از دانشگاه شهید بهشتی دارم و سه سال سابقه وکالت. برای زندگی روی استرالیا یا نیوزلند فکر میکنم. آیا با خواندن فوق لیسانس در زمینه ی حقوق مالکیت فکری در استرالیا ، بعنوان مشاور حقوقی در زمینه های حقوق مالکیت فکری امکان اشتغال اونجا وجود داره؟ منظورم اینه مطمئنا کار وکالت نمیتونم اونجا داشته باشم، اما آیا با گرفتن مدرک فوق مالکیت فکری مخصوصا مباحث علایم تجاری و .. از اونجا، زمینه های شغلی برای گرایش من در استرالیا مهیا میشه و میتونم برای کار روی اون حساب کنم؟ چون اگر بحث شغلی نباشه ، خوندن یه فوق دیگه در حقوق مالکیت فکری در استرالیا ، توجیهی نداره!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر رفتید آنجا بهتر است مجددا لیسانس حقوق بخوانید و در وکالت شرکت کنید.

  13. نادر
    پاسخ

    با درود و احترام.۴۰ سال دارم و ارشد برق قدرت، کارشناسی برق مخابرات با ۱۴ سال سابقه تعمیرات و مهندسی قطارها در متروی تهران. همسرم ۳۶ ساله و رتبه چهار دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته قارچ شناسی پزشکی مقطع ارشد با سابقه ۶ سال در بیمارستان و آزمایشگاه.دارای یک فرزند ۶ ساله. لطفا راهنمائی بفرمائید از طیق بنده( شغلی ) یا از طریق همسرم( تحصیلی یا شغلی ) راحت تر می شود به یک کشور انگلیسی زبان مهاجرت نمود. با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو می توانید با هم اقدام کنید. احتمالا رشته شما بیشتر شانس دارد.

  14. melika
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من دانشجوی لیسانس حقوق در دانشگاه سراسری هستم و دو ترم تا اتمام درسم مانده معدلم ۱۸هست و مسلط به زبان فرانسه هستم میخواستم بدانم امکان اخذ بورس فرانسه را برای کارشناسی ارشد در یکی از شاخه های حقوق دارم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورس که احتمالش خیلی ضعیف است ولی دانشگاه های فرانسه پولی نیست و پذیرش آنان به منزله بورس است عملا.

  15. ساینا معصومی
    پاسخ

    سلام بنده کارشناسی مهندسی شیمی گرایش نفت خوندم ارشد صنایع خوندم میخواستم ببینم برای دکترا در رشته مهندسی صنایع یکی از گرایش ها مثل کنترل کیفیت را با توجه به اینکه ارشد و کارشناسیم یکسان نیست امید به پذیرش برای خارج از ایران برای من وجود دارد اگر ممکنه کدوم کشور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید تلاش کنید شاید امکانش وجود داشته باشد.

  16. مالک71
    پاسخ

    با سلام جناب آقای دکتر سوالی داشتم
    شخصی که دارای لیسانس و فوق لیسانس فقه و حقوق با معدل ۱۹از دانشگاه سراسری قم هست و پایه دو دروس حوزوی رو داره تموم میکنه اگر بخواد برای ادامه تحصیل (دکترا) در کانادا اقدام کنه امکانش هست؟ شانسی برای گرفتن پذیرش و بورس وجود داره ؟یا داشتن لیسانس فقه و حقوق مشکلی در گرفتن پذیرش اینجاد میکنه و یا تفاوتی با حقوق نداره؟خیلی سپاسگزارم پیشاپیش از پاسختون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان پذیرش برای دکتری مستقیم بعید است ولی ارشد امکانش هست. بورسیه هم خیلی سخت و بعید است.

  17. اسماعیل
    پاسخ

    سلام
    وقت بخیر
    من کارشناسی بیهوشی هستم، میخواستم ببینم چطور و از طریق کدام موسسه میشود پذیرش جهت گذراندن دوره پزشکی در اروپا یا کشورهای آسیایی شوم، و اینکه میشود حداقل به مدت دوسال در آنجا تحصیل کنم و بعد انتقالی به دانشگ اههای ایران بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پول دارید می توانید بروید و اگر ندارید نه. انتقال هم ظاهرا امکانش تا حدودی هست.

  18. نوشین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر…من دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم..و بعد فارغ التحصیلی با همسرم قصد مهاجرت به یک کشور اروپایی را داریم..ایا با این مدرک موقعیت شغلی برام وجود داره؟ارشد حقوق خصوصی در کشور های دیگه کاربرد داره؟باید جیکار کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تقریبا هیچی

  19. مریم. ل
    پاسخ

    سلام
    اینکه میفرمایید دانشجوی جزا نیوزلند بورس شده مربوط به چه سالیه؟؟؟ چون من هر چی میگردم، حتی بورس برای دکترا هم فقط برای یک سال هست …
    من ارشد ح. جزا تهران سراسری ام. رتبه تک کنکور لیسانس. ۷ تو تمام اسکیلای ایلتسم دارم، ماههاست دارم میگردم و مکاتبه میکنم. برا دکترا هم سوپروایزر پیدا شد ولی گفتن سال اول با هزینه خودت بعد شاید پول موجود شد!!!
    حتی برای ارشد حقوق در کشور هلند هم نگاه کردم، بورس ها کامل نیست و فقط بخشی از شهریه رو کفاف میده و هزینه زندگی هم به شدت بالاست.
    حالا استاد مثلا اگر برم ارشد حقوق بشر یا حقوق کودک در هلند بخونم ، ایا به صرف ارشد یکساله کار میشه پیدا کرد؟؟؟؟
    چون فک میکنم پایان نامه نوشتن اونم تو ارشد یکساله اصلا اسون نیست و اون پایان نامه نبایدچیز خوبی بشه و شانس برا دکتری بازم کمه و تازه حتی اگر ارشدم رو هلند بخونم ، بازم برای دکترا اگه پولی باشه من نمیتونم بدم.
    پس بفرمایید ایا با ارشد یکساله ح. بشر یا ح. کودک میتوان کار پیدا کرد و اقامت گرفت؟
    خواهشا یکم مفصل توضیح بدید. ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برخی به طور موردی توانسته اند بورس بگیرند باید تلاش کرد ولی خیلی نمی توان امید بست.

  20. علی الیاسی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من میخوام حقوق بخونم اما تردید دارم در ذهنم این سوال هست که آیا حقوقدانان نقش مهمی در جامعه ایفا میکنند یا نه و آیا نقش تایین کننده و نیز پیشرفت دهنده ی اجتماع هست یا نه؟
    و همچنین علاقه مند به تحصیل و کار واحتمالا زندگی در خارج از کشور هستم آیا حقوق مانع این کار ها میشه و آیا امکان گرفتن بورسیه در رشته ی حقوق هست لطفا کمکم کنیییییید لطفاا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مسلما حقوق یکی از رشته های اجتماعی است که از آن طریق جامعه مهندسی می شود و از هر رشته علوم انسانی یا غیر علوم انسانی در جامعه نقش پررنگ تری را ایفا می کند. خب کارهای فنی راحتر می توانید در خارج خود را هماهنگ کنید و تطبیق بدهید.

  21. پرنيان بختياري
    پاسخ

    استاد گرانقدر سلام
    اینجانب دانشجوی رشته تجارت بین الملل هستم.
    قصد ادامه تحصیل در خارج از ایران رو دارم.
    کاملا مسلط به زبان انگلیسی و کمی فرانسه هستم
    به نظر شما برای تحصیل در دانشگاه حقوق فرانسه شانسی دارم و برای تکمیل زبان فرانسه و ترجمه پایان نامه به زبان فرانسه وقت بگذارم؟یا بهتر است روی دانشگاههای انگلیسی زبان تمرکز کرده و تمام وقتم رو صرف مطالعه و نوشتن پایان نامه کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره باید تلاش کنید. افراد محدودی موفق می شوند شاید شما هم جزء آنها باشید.

  22. مهین
    پاسخ

    سلام استادگرامی.من کارشناسی ارشدحقوق جزاوجرم شناسی دارم زبان انگلیسیم خوب نیست .خانواده ام تایکسال آینده کلا مقیم کشورترکیه میشن.من نیزبتیدباآنهابرم.آیادرمقطع دکتری میتوانم درآن کشورادامه تحصیل بدهم.زبان ترک بلدم.وکلاس زبان نیز ثبت نام کردم.اراده ام قوی است میتوانم یادبگیرم.خواهشمندم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است ارشد دیگری آنجا بخوانید که هم به زبان مسلط شوید و هم برای دکتری آماده شوید.

  23. منیژه
    پاسخ

    سلام ،وقت بخیر.من کنکوری ۹۶هستم .رشته مورد علاقم پزشکی است اگر در کنکور یک رتبه عالی(مثلاتک رقمی کشوری)کسب کنم و مدرک مورد نیاز زبان را نیز داشته باشم آیا میتوانم در یکی از دانشگاه های معتبر خارج رایگان بورسیه شم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم ولی می توانید امتحان کنید.

  24. محمد کرمی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر
    بنده لیسانس حقوق هستم از دانشگاه پیام نور با معدل ۱۳خواستم خدمتتون عرض کنم اگر فوقم رو دانشگاه دولتی خوب مثل تهران بگیرم با معدل خوب و مدرک ایلتس ایا امکان داره من دکتری رو توی کانادا یا امریکا یا فرانسه بخونم؟و اینکه فوق چی بخونم که اونجا واسه ی پذیرش شانسم بیشتر باشه؟
    ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است بعدا برای ارشد اقدام کنید. دکتری مستقیم بعید است.

  25. محمد
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ترم اخر کارشناسی حقوق در دانشگاه علم و فرهمگ هستم علاقه زیادی به تحصیل در خارج در رشته تجارت بین الملل دارم خواستم ببینم ارشد اقدام کنم بهتره یا دکتری

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر کدام بشود. خارج اینطور نیست که هر زمان شما اراده کنید محقق شود

  26. ز. م
    پاسخ

    سلام، خوبین ؟ وقت بخیر.
    میشه منم راهنمایی کنید،
    من کارشناسی،دانشگاه پیام نور بودم.
    امسال میخوام خصوصی ارشد شرکت کنم، و قصد دارم دکترا برم خارج بخونم.
    امسال باید ارشد چه رتبه ای حدودا بیارم و چه دانشگاهی توایران برای این رشته معتبره که بعدا بتونم بامدرکش برم خارج ؟
    نمراتم باید در چه حدودی باشه؟
    و کلا ممنون میشم جامع وکامل برام توضیح بدین باید چکارکنم.
    من به هیچ چیز اشنایی ندارم.😞
    حتی نمیدونم کدوم کشور برای دکترای خصوص خوبه!
    و چجوری باید برم.😞😞😞

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای خارج باید اولا رزومه، پول و زبان داشته باشی

  27. آوا
    پاسخ

    سلام استاد
    من ۳۹ سالم متاهل هستم ، ارشد مدیریت بازرگانی ، گرایش بازاریابی ، معدل ۲۳/۱۶دارم و ۵ مقاله isi ،میخوام برای دکترا یکی از کشورهای نیوزیلند یا کره جنوبی ، بلژیک و یا سوئد انتخاب کنم،ممنون میشم سئوالهای من جواب بدید.
    ۱)کدوم کشور ارزش بیشتری برای تحصیل و در صورت ماندن برای زندگی داره؟
    ۲)میتونم با شرایطی دارم بورس بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خب نیوزیلند برای زندگی خیلی خوب است. ۲- احتمالش خیلی ضعیف است.

  28. ستار
    پاسخ

    سلام خدمت استاد بزرگوار دکتر شیروی
    اسناد من دانشجوی ترم سه کارشناسی پیوسته هستم من راستش با توجه به شرایطم میخام بعد از اخذ مدرک کارشناسی به کانادا نزد برادرم مهاجرت کنم میخاستم بدونم چه گرایش و رشته ای از حقوق رو میتونم اونجا بخونم و اینکه مدرک کارشناسی من اونجا ارزشی داره یا باید از ابتدا رشته حقوق رو بخونم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر رشته ای بخوانی خوب است. مهم این است که بتوانید پذیرش بگیرید که کار ساده ای نیست و نمره زبان ۷ ایلتس می خواهد.

  29. اکبری
    پاسخ

    با عرض سلام اقای دکتر میخواستم بپرسم من لیسانس مامایی دارم میشه در کانادا با ازمون MCAT برم وپزشکی بخونم ومیخواستم بدونم میشه تطبیق واحد زد که سالهای ترم عمومی کم شه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصلا اگر مدرک شما را قبول کنند و به شما دکتری پزشکی بدهند، راضی می شوید.

  30. ali
    پاسخ

    سلام من دانشجوی کارشناسی فیزیک هسته ای بودم چون بهم گفتن این رشته تحریمه و نمیتونی کشور دیگه بری انصراف دادم و حالا میخوام دوباره کنکور بدم به نظرتون چه رشته ای بهتره و اینکه کدوم کشور ها هزینه کمتری نیاز دارن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سوال خیلی کلی است.

  31. زهرا
    پاسخ

    سلام دکتر. من فوق لیسانس علوم تربیتی از دانشگاه تهران دارم. می خوام برای دکتری در خارج از کشور تحصیل کنم. آیا هزینه هاش بالاست؟ اصلا رشته من هست ؟ و اینکه تا چه حد شرایطم امیدوار کننده است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله هست و هزینه آن بستگی به دانشگاه و کشور خارجی دارد.

  32. محدثه
    پاسخ

    سلام و احترام.

    جناب دکتر، بنده مقاله‌های به زبان فارسی مینویسم ، اما متأسفانه زمانی‌ که برای ترجمه دادم، بسیار نامناسب و بد ترجمه کردند ، و بعد هم که برای ادیت دادم بدتر شد که بهتر نشد.

    واقعا دیگه زده شدم از نوشتن مقاله و ارسال برای مجلات خارجی‌.

    جناب دکتر لطفا راهنمائی کنید که باید چی‌ کار کنم ، و آیا حضرتعالی موسسه یا مترجمی مورد تائید خودتان می‌شه معرفی‌ کنید که من مقالاتم را براشون ارسال کنم.

    خیلی‌ خیلی‌ سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید مقاله خارجی را کسی بنویسد که خودش مقاله را می نویسد. کسی با ترجمه نمی تواند مقاله مناسبی را به زبان خارجی بنویسد مگر اینکه مترجم فرد حرفه ای در همان رشته باشد. در هر حال اکثر مقالاتی که از این طریق ترجمه منتشر می شود ارزش علمی ندارد و مجلات معتبر از آنها قبول نمی کنند.

  33. ز.ک
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی ارشد سازه صنعتی اصفهانم
    میخاستم بدونم برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری
    کدوم دانشگاه هم خوبه و هم پذیرش بهتره
    و اینکه اون دانشگاه چه تسهیلاتی برای دانشجوی دکتری قائل هستن
    و چه مدارکی برای پذیرش تو اون دانشگاه لازم دارم؟
    ممنون میشم اگه جواب بدید.😊

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید تلاش کنید ولی اولش باید نمره زبان خوب داشته باشید.

  34. fadia
    پاسخ

    سلام .خسته نباشید
    من دبیرستان تموم کردم بارشته تجربی و معدل۱۹/۸۰
    میخواستم بدونم چطوری میتونم به امریکا برای ادامه تحصیل برم چجوری اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید ابتدا پذیرش بگیری و بعد ویزا و بعد پول داشته باشی و قبلش زبان بلد باشی.

  35. سید رضا حسینی
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    من دانشجوی کارشناسی حقوق هستم میخواستم ببینم کدوم کشور برای کارشناسی ارشد حقوق بهتر است که البته دانشگاه رایگان باشد و هزینه های زندگی کمتر ممنون میشم راهنمایی کنید استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برخی کشورهای اروپایی تحصیل رایگان یا کم هزینه است.

  36. سامیه
    پاسخ

    سلام من کارشناسی و ارشد روانشناسی بالینی بودم، ارشد و فردوسی روزامه با معدل ۱۷.۹۴ گذرونوم چق احتمال هست بتونم برا دکتری همین گرایش از استرالیا یا نیوزلند فول فاند بگیرم؟؟؟کدومش راحت تره!!!!
    میشه لطف کنین پاسخ و به ایمیام بفرستین هزار سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی ضعیف. ایمیل هم به این سایت وصل نیست که بتوان جواب را ایمیل کرد.

  37. سامیه
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    کارشناس ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه فردوسی دارم و معدلمم ۱۷،۹۴ میخوام بدونم من که لیسانسمم همینه میتونم دکتری استرالبا یا نیوزلند فول فاند بگیرم!!؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش خیلی کم است ولی تلاش کنید.

  38. بانو
    پاسخ

    پاسخطویی به سوالات دوستان بسیار عالیست

  39. احمد
    پاسخ

    سلام کسی سربازی نرفته می تونه بورسیه ارشد یا دکتری گرایش های حقوق بشه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کجا؟

  40. مسیح
    پاسخ

    سلام رشته تجارت بین الملل چه جور رشته ای ؟در ایران میشه مثل حقوق خصوصی یا سردفتری خوب کار کرد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بستگی دارد به اینکه کار بین المللی باشد که مستلزم روابط خوب بین المللی است که این روزها خیلی خوب نیست. البته کار هم باید بلد باشید.

  41. علی
    پاسخ

    سلام سوال من اینکه چه گرایش هایی از حقوق رو میشه در خارج خوند که در ایران هم بشه کار کرد؟ کدوم ها از نظر بازار کار و درآمد خوبن؟
    و اینکه آیا خوندن گرایشی در کشوری که قانونش کامن لا است باهاش در ایران میشه کار پیدا کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب همه رشته ها ولی رشته های جدید مثل حقوق مالی، انرژی، تجارت بین الملل و امثال آن بهتر است.

  42. عطاالله
    پاسخ

    پس برای چه رشته هایی بورس می کنند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کی بورس می کند؟

  43. الهام
    پاسخ

    با سلام و احترام
    اقاى دکتر بنده فوق لیسانس حقوق جزا از دانشگاه ازاد هستم در حال حاضر هم دانشجوى ارشد حقوق اقتصادى دانشگاه شهید بهشتى با توجه به اینکه به زبان انگلیسى مسلط هستم براى ادامه تحصیل در رشته حقوق اقتصادى به جز فرانسه در چه کشور دیگرى میتوانم اقدام کنم.
    از انجاییکه در مقطع ارشد حقوق جزا هم تحصیل کرده ام در بین گرایش هاى حقوق اقتصادى در دوره دکترى گرایشى هست که تلفیق این دو رشته باشد.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در کشورهای دیگر هم می توانید اقدام کنید. اگر البته پول داشته باشید و زبان هم نمره خوب داشته باشید.

  44. عطاالله
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ترم ۳ کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد ام از الان شروع کردم به خوندن زبان فرانسه با انگلیسی هم آشنایی دارم (قبلا تا ترم های بالا تو یه موسسه دولتی خوندم ) با زبان ترکی هم آشناییه خیلی زیادی دارم (تقریبا میشه گفت بلدم)به نظر شما با این احوال برای ارشد تو ایران درس خوندن می ارزه یا توخارج ؟چه رشته ای پول ساز تر وآینده دار تره برای من (به سیاست وتجارت هم علاقه شدیدی دارم)؟و اینکه برای اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه باید به کجا مراجعه کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا باید خوب درس بخوانی و بنظرم خیلی نمی توانی روی بورسیه حساب کنید. کسی برای رشته های تجاری و مالی و اقتصادی بورس نمی کند.

  45. نسیم
    پاسخ

    سلام خدمت دکتر شیروی عزیز
    سوالی داشتم خدمتتون.من امسال ارشد تجارت بین الملل قبول شدم دانشگاه غیرانتفاعی خاتم.نگرانم مدرکی که از دانشگاه میگیرم تو اپلایم تاثیر منفی داشته باشه.به نظرتون ثبت نام کنم یا یه سوال دیگه برای کنکور درس بخونم؟واقعا مستاصل شدم.
    از راهنماییتون ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی چنین مدرکی برای اپلای شما تأثیر مثبت یا منفی ندارد.

  46. پوریا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    ممنون بابت پاسخ هاتون
    من رشته سازه تحصیل میکنم دوره کارشناسی دانشگاه غیر انتفاعی معدلم ۱۷ بود الان ترم ۳ سازه در دانشگاه امیر کبیر هستم و معدلم ۱۷.۵ هستش. ایلتس هم نمره ۷ دارم آیا میتونم بورسیه از دانشگاه های هلند، انگلیس، آمریکا یا کانادا بگیرم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش هست باید تلاش کنید.

  47. محسن
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر دکتر شیرویی
    غرض از مزاحمت سوالی از حضرتعالی داشتم، بنده ترم آخر لیسانس دانشگاه آزاد اسلامی در رشته حقوق می باشم بنده از طریق آزمون سراسری با رتبه ۲۵۰۰ وارد این دانشگاه شدم و قصد مهاجرت تحصیلی به کشور جمهوری فرانسه دارم و بنده به زبان فرانسه مسلط هستم و ۲۵۰ واحد دوره زبان فرانسه گزراندم در طی این چهار سال ایا بنده می توانم در دانشگاه های فرانسه در رشته حقوق پذیرش بگیرم؟ با تشکر و آرزوی توفیق فراوان جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش هست.

  48. پریا راد
    پاسخ

    سلام و عرض خسته نباشید
    من امسال در رشته ی تجربی کنکور دادم
    مدرک زبان دارم و میخوام در کشور المان به علت پایین بودن شهریه در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل بدم و تا ان زمان زبان المانی هم یاد میگیرم
    ایا به نظر شما کدام رشته راحت تر میشه المان پذیرش گرفت؟
    نظرتون راجع به حقوق یا روانشناسی چطوره؟
    چه رشته ای رو برای المان توصیه میکنین؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به لیسانس شما بستگی دارد. اینکه چه رشته ای ساده تر است نمی دانم.

  49. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من جوانم و دیپلم تجربی دارم و زبان هم تسلط دارم امکان ادامه تحصیل رایگان در کشوری دیگه هست هرجا باشه فرقی نداره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم تحصیل رایگان برای لیسانس فراهم باشد.

  50. الهام فتح اله زده
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر شیروی
    آقای دکتر بنده فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع کارشناسی هستم و معدلم ۱۷.۲۹ بوده، تاجاییکه دنبال میکردم گویا بورس گرفتن چندان امکان پذیر نیست آیا امکان پذیرش گرفتن و یا نیمه بورس شدن هست؟اگر بله از چه کشورهایی بیشتر میشه پذیرش گرفت و اینکه آیا مرجع یا کسی رو سراغ دارید که بتونن از ابتدای کار توضیح بدهند و راهنمایی کنند چون من اطلاعاتم از مراحل کار و چگونگیش متاسفانه خیلی کم هست.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول باید مدارک خود را ترجمه کنید و نمره بالای ایلیتس یا تافل داشته باشید و مکاتبه را شروع کنید بلکه بتوانید موفق شوید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *