تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. فاطمه
    پاسخ

    سلام استاد
    من ۱۹سالمه دانشجوترم یک رشته فقه و مبانی حقوق دانشکده علوم قرانی شیراز هستم…دلم میخواد که بورسیه بگیرم هرطور شده…نمیدونم این رشته و این دانشگاهو ادامه بدم یا نه دوباره کنکور بدم که حقوق محض و یک دانشگاه بهتر قبولی بیارم!
    زبان انگلیسی و فرانسه کاملا بلدم اما مدرکی ندارم هنوز
    نمیدونم باید چیکار کنم
    ایا راهی هست که من از طریق تحقیق و مقاله دادن توی رشته حقوق و معرفی شدن از طرف یک استاد معروف که رزومه پرباری دارن پذیرش و بورسیه بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دنبال اهداف بلندی هستی خب در این امر تردید نکن. اینکه با همین رشته هم موفق شوی احتمالش هست ولی خب سخت تر است. باید بعد درسهای حقوقی را جداگانه بخوانید. به نظرم از ابتدا راه صحیح رفتن بهتر است.

  2. شیوا
    پاسخ

    با سلام اقای دکتر بنده ۳۵ سال و ارشد حقوق تجاری اقتصادی بین المللی از پردیس دانشگاه تهران با معدل ۱۸ دارم. برای تحصیل در خارج از کشور بهتره اول یک مستر LLM بگیرم یا مستقیما برای دکترا اقدام کنم. ؟ شانس کدوم بالاتره؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال گرفتن پذیرش مستقیم دکتری کم است. شانس ارشد خب زیادتر است.

  3. احسان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من دانشجوی ارشد حقوق بین الملل هستم اگر برای مقطع دکترا حقوق خصوصی یا جزا را انتخاب کنم، بعد امکان هیئت علمی شدن برایم وجود دارد یا اینکه باید گرایش های ارشد و دکترا یکی باشند؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی احتمالش کم می شود.همان بین الملل را ادامه بده یا برگرد و هر ارشدی را که دوست داری از اول بخوان.

  4. یاس
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.بنده ۲۷ سال سن دارم و مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه گیلان دارم.برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته حقوق قصد سفر به خارج از کشور را دارم.به نظر شما بهتر است در ایران ابتدا مدرک ارشد حقوق را بگیرم و سپس برای خارج از کشور اقدام کنم یا با مدرک کارشناسی کافی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است ایران را رها نکنید تا پذیرش و ویزای شما برای ادامه تحصیل قطعی شود. تحصیل در خارج به عوامل زیادی بستگی دارد که بسیاری از ان عوامل خارج از اراده شما است.

  5. فرشاد
    پاسخ

    سلام
    من کارشناسی رشته حقوق دارم و می خوام برای ارشد شرکت کنم اگه بخوام در آینده (بعد از ارشد)خارج برم الان کدوم رشته رو انتخاب کنم خوبه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، گرایشها خیلی تفاوت ندارند ولی گرایشهای تجاری واقتصادی شاید راحتر باشد.

  6. آذر
    پاسخ

    سلام. وقت بخیر. علاقه من به ارشد صرفا برای ادامه تحصیل و البته بورسیه هست . وگرنه که به وکالت اکتفا میکنم. یکی از ارشدهای مورد نظر من جزا جرم شناسی هست . سوالم اینه که این گرایش امکان بورسیه گرفتنو در مقطع دکتری رو داره؟ و اینکه اصلا شما چه گرایشی رو پیشنهاد میکنید؟ از شما استاد محترم ممنونم، بخاطر وقتی که هزینه میکنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام گرایشها از جهت اخذ بورسیه بنظرم تفاوت معنا داری ندارند.

  7. مائده
    پاسخ

    سلام من کارشناسی حقوق دارم . برای ادامه تحصیل در خارج از کشور چه رشته ای پیشنهاد میکنین و کدوم کشور؟ که از بابت هزینه خیلی پایین یا صفر در بیاد؟ به صورت متوسط مسلط به زبان فرانسه ام . مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منظورتان گرایش حقوق است؟ هر موضوعی که بتوانید پذیرش بگیرید. طبیعی است که موضوعات حقوقی مربوط به روابط اقتصادی، مالی و بیمه و تجاری خوب هستند.

  8. Mahsa
    پاسخ

    سلام استاد ببخشید من دانشجوی کارشناسی رشته فقه و حقوقم و هنوز دوترم بیشتر از این رشته نمیگذره میخواستم بدونم که من دراینده برای ارشد میتونم بورس به امریکا یا کانادا رو بگیرم یا نه . اگر در این رشته نمیشه بورس گرفت به نظرتون به رشته حقوق تغییر رشته بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه بعید است. البته تغییر رشته به حقوق بهتر است ولی باز هیچ تضمینی نیست که بتوانید بورسیه بگیرید.

  9. محدثه
    پاسخ

    باسلام.من دانشجوی ترم ۳ کارشناسی حقوق دانشگاه فردوسی هستم.من زمان انتخاب رشته فوق العاده هم به حقوق و هم به زبان های آسیایی مثل چینی و ژاپنی علاقمند بودم ولی به دلایلی ترجیح دادم حقوق را دنبال کنم.حال سوال من اینکه آیا من با خواندن درس حقوق میتوانم در کار ترجمه فعالیت کنم؟اصلا راهی هست؟چون من بیشتر به امر ترجمه علاقمندم تا کار وکالت..از طرفی هم میخواهم ترجمه و کاری که انجام میدم موثر باشه و کمکی به قشر حقوقی جامعه بکنه…اگر میشه فعالیت کرد چگونه و از کجا شروع کنم لطفا راهنماییم بکنید.ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق خودش دنیای خودش را دارد و سعی کن زبان انگلیسی را تقویت کنید و حقوق را خوب بخوانید که حقوق خوان زیاد و حقوق دان کم است.

  10. سارا
    پاسخ

    با سلام خدمت شما جناب شیروی. من فارغ التحصیل ارشد از دانشکده مجازی دانشگاه شیراز هستم. خواستم ببینم آیا میتونم برای دکترا در همین شاخه یا شاخه دیگه ای از حقوق اقدام کنم برای خارج از کشور؟ یا اینکه باید ارشد را مجدد در همانجا بخونم و اینکه کدوم کشور باید انتخاب بشه؟ ممنون میشم سوالمو جواب بددن

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حتی بدون این مدرک هم خیلی سخت بود که برای دکتری مستقیم پذیرش بگیرید. بهتر است برای ارشد دیگری اقدام کنید.

  11. زهرا
    پاسخ

    سلام. برای بورس شدن چه گرایشی در ارشد بخونیم بهتره؟ و چه دانشگاه هایی در کشورهای دیگه پذیرش دارند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نیاز به مدرک ارشد نداری. اگر بورسیه می دهند لابد در ارشد هم می دهند. گرایش ارشد خیلی اهمیت ندارد.

  12. yashar
    پاسخ

    سلام وققتون بخیر
    برای دکترای مدیریت بازاریابی در ورزش کدوم دانشگاه آنکارا یا استانبول مناسب تره؟ برای تحصیل در مقطع دکترای این رشته در ترکیه باید چجوری اقدام کنم. از کجا شروع کنم و چه منابعی رو بخونم.بنده ارشد مدیریت بازاریابی در ورزش هستم و کارمند رسمی آموزش و پرورش و فرزند شهید هستم. میشه لطفا راهنمایی بفرمایین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع ندارم. باید از سایت دانشگاه های مورد نظرتان اطلاعات لازم را کسب کنید.

  13. azam
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت شما. بنده کارشناسی ارشد حقوق بین الملل هستم قصد دارم در کنکور دکتری حقوق بین الملل شرکت کنم امکان داره راهنمایی بفرمایید کدام منابع را مظالعه کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من خیلی در جریان آزمون دکتری حقوق بین الملل نیستم. ولی مطالعه کتب استادان معروف این رشته از جمله دکتر بیگدلی خب لازم است.

  14. بهار
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    من دخترم کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه آزاد اهواز دارم. میخوام ارشد شرکت کنم نمبدونم چه رشته ای رو انتخاب کنم که بتونم باهاش مدرک دکتری رو از خارج از کشور بگیرم
    جنابعالی چه رشته ویا رشته هایی رو پیشنهاد میدید و کدوم کشورها برای مدرک دکتری این رشته ها مناسب مباشد؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیشتر دانشگاه های معتبر مستقیم پذیرش دکتری نمی دهند و شما باید ابتدا آنجا یک ارشدی را شروع کنید حال یا ارشد را تمام کنید یا بعدا تبدیل به دکتری کنید. بنابراین ارشد اینجا خیلی نقش تعیین کننده ندارد ولی داشتن یک مدرک ارشد اینجا باعث خواهد شد که شما راحتر بتوانید پذیرش ارشد بگیرید.

  15. پویا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده ۳۰ سال سن دارم و به زودی مدرک آیلتس ام رو دریافت میکنم خیلی دوست دارم در اتریش یا کانادا در رشته کارشناسی حقوق تحصیل کنم..سوالم این هست که آیا برای من مقدور هست که در رشته کارشناسی حقوق در این کشورها تحصیل کنم؟ آیا محدودیت سنی نداره؟ و اینکه برای من که یک فارسی زبان هستم تحصیل حقوق به زبان آلمانی و انگلیسی امکان پذیر هست از نظر اصطلاحات حقوقی مشکلی که در این زبان ها وجود داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست ولی تحصیل در مقطع کارشناسی سخت و پرهزینه است. فاند و بورسیه هم معمولا نیست.

  16. امیر
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر استاد؛ بنده ترم ۴ حقوق دانشگاه ازاد هستم .میخواستم بدونم اصلا امکان گرفتن پذیرش کارشناسی ارشد در رشته ی ما هست ؟ با توجه به اینکه حقوق ایران مطابق فقه و اصول هست در خارج برای ارشد با مشکل پذیرش مواجه نمیشیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان پذیرش که هست.

  17. ازاد
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر برای برای ادامه تحصیل در رشته حقوق مقطع ارشد حقوق مالکیت فکری بهتره یا حقوق بین الملل اگه قصد این باشه بعدا در خارج از کشور از این رشته استفاده بشه یا بخوام ادامه تحصیل بدم و یا اینکه برای تحصیل ارشد حقوق در خارج از کشور کلا اقدام کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم خیلی با هم تفاوت ندارند.

  18. نازنين
    پاسخ

    سلام ااستاد من میخوام برم رشته زبان انگلیسی میخواستم بدونم اگر من ielts بگیرم و زبان المانی هم بلد باشم میتونم اونجا رشتمو عوض کنم و داروسازی بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا شما اول بروید و بعد شرایط آنجا را ببنید که آیا تحمل هزینه های یک دوره طولانی داروسازی را از ابتدا خواهید داشت.

  19. مریم
    پاسخ

    سلام خسته نباشید…من دانشجوی ترم ۵ حقوق دانشگاه آزادم…البته ۷ ترمه تموم میکنم … من همه هدف و تلاشمو گذاشتم برای کار کردن و زندگی در خارج از کشور…میخواستم بدونم باید آزمون وکالت بدم اول؟؟؟و اینکه برای ارشد شما چه گرایشی رو توصیه میکنید؟؟ زبان هم چندوقت دیگ مدرکمو میگیرم…چه شرایطی باید داشته باشم و چه چیزهایی وجود داره ک باید بدونم بابت این هدفم؟؟؟؟ خیلی خیلی ممنون میشم جوابمو بدین…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وکالت اگر بگیرید مطمئن خواهید شد که اگر خارج نشد، شغلی در ایران دارید ولی ربطی به خارج خیلی ندارد. در مورد ارشد هم همینطور. بهتر است برای ارشد در خارج اقدام کنید ولی اگر نشد ارشد ایران را هم ادامه بدهید. رشته هایی که جنبه اقتصادی و بین المللی دارد مثل حقوق تجارت بین الملل بنظرم بهتر است.

  20. شبنم
    پاسخ

    سلام استاد
    من دانشجوی ترم ۵ حقوق هستم اما بیشتر از وکالت به جرم شناسی علاقه دارم.میخواستم نظرتون رو بدونم که اگر ارشد جزا و جرم شناسی بخونم به جز وکالت میتونم مشغول کاره ای دیگه ای بشم؟
    و یه سوال دیگه اینکه اگر برای ارشد(جرم شناسی یا حقوق) بخوام کشوره دیگه ای اقدام کنم(مدرک ایلتس دارم)امکان پذیر هست؟و یا مدرکمون رو قبول نمیکنن؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به عنوان یک دارنده لیسانس حقوق می توانید کارهایی انجام دهید ولی اینکه بخواهید از مدرک ارشد استفاده کنید یا از تخصص آن خیلی زمینه آن غیر از وکالت یا قضاوت کم است. جرم شناسی نیاز به کار در مراکز تحقیقاتی دارد که این مسائل در ایران کم اهمیت است.

  21. mosayeb
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر، من فارغ التحصیل ارشد حقوق جزا هستم، کارشناسی و ارشدم و با معدل بالای ۱۷ در دانشگاههای دولتی به پایان رسوندم، الانم در یک دانشگاه مشغول تدریس هستم، چندین مقاله داخلی(همایش و مجله) دارم و دو مقاله isi هم سابمیت کردم، غرض از مزاحمت چند وقت پیش یه ایمیلی از طرف یک موسسه برای من فرستاده شده که دانشگاه آدلاید بورس میده و قبل از تحصیل نیز دوره های زبان برگزار میکنه، گفتم اگه زحمتی نیست باتوجه به اینکه حضرتعالی دانش آموخته دانشگاه آدلاید هستید بنده رو راهنمایی بفرمایید. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است بدون نمره زبان به شما بورسیه تعلق بگیرد ولی خب اقدام کنید شاید شانس اندکی داشته باشید.

  22. مهدی غ
    پاسخ

    با سلام
    بنده دارای مدرک لیسانس حقوق از دانشگاه آزاد تهران جنوب طی مدت ۳ سال با معدل ۱۶/۶۴
    مدرک فوق لیسانس حقوق خصوصی از دانشگاه آزاد با معدل ۱۵/۷۳ هستم
    آیلس آکادمیک‌ ۶
    میخواستم بدونم امکان گرفتن پذیرش برای دکتری وجود داره ؟!
    یا اینکه باید برای کارشناسی ارشد دوباره اقدام‌ کرد ؟؟
    با توجه به تداخل سیستم حقوقی داخل و خارج امکان تحصیل وجود داره و به مشکل برنمیخوره ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم باید برای ارشد دیگری اقدام کنید بعید است که دکتری به صورت مستقیم به شما پذیرش دهند.

  23. Mohadese
    پاسخ

    سلام و احترام
    لیسانس حقوق دارم قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و .. در خارج از کشور دارم اما نمی دونم اول آزمون وکالت رو در ایران قبول بشم بعد اقدام به رفتن کنم یا نه عکس ماجرا..؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اره اول وکالت بعد خارج البته با هم دنبال کنید هر کدام زودتر شد.

  24. فریده
    پاسخ

    سلام استاد
    من دانشجوی ترم ۴ رشته حقوق در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور هستم قصد مهاجرت به کشور سوئد را دارم . میخواستم بدونم ایا نمرات و دروسی که ما در ایران پاس میکنیم قابل تطبیق با کشور سوئد هست و میشه ی سری دروس را تطبیق داد و امکان ادامه تحصیل در همین رشته در کشور سوئد وجود داره یا باید در سوئد از ابتدا شروع به ادامه تحصیل کرد ؟؟
    ممنون میشم جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا شما زیاد نگران این تطبیق نباشید. مگر چی یاد گرفته اید که اینقدر نگران از دست رفتن آن هستید.

  25. بهنام
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشی خدمت جناب اقای دکتر شیروی ….. قبل از پرسیدن سوالم جا داره که یه تشکر ویژه داشته باشم که لطف میکنید و اوقاتی از وقتتون رو صرف راهنمایی افرادی مثل بنده رو دارید سپاسگذارم .
    من مدرک فوق لیسانس فقه و حقوق با معدل ۱۸ از دانشگاه غیر انتفاعی شهید اشرفی دارم میخواستم بدونم این مدرک اعتبار برای گرفتن پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور دارد یا نه ممنون میشم اگه لطف کنید راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید برای ارشد دیگری اقدام کنید امکان اخذ پذیرش دکتری بلاواسطه کم است.

  26. majid
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. من مدرک ارشد جزا از دانشگاه علامه دارم و قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری همین رشته در نیوزیلند رو دارم. آیا امکانش هست با دانشجوی شما مشاوره ای داشته باشم؟ خیلی ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من اطلاعاتی از ایشان فعلا ندارم.

  27. مهتاب جعفرزاده
    پاسخ

    سلام و عرض أدب خدمت جناب دکتر شیروی
    خیلی عذر میخوام آقای دکتر
    من کارشناسی حقوق هستم و یک سال دیگه لیسانسم رو دریافت میکنم میخواستم بدونم بخوام از ایران خارج شم میتونم ادامه تحصیل بدم؟؟
    من خودم علاقه ی زیادی به جزا و جرم شناسی دارم و اگر امکانش باشه میخواستم کاراگاه بشم
    به نظرتون مقدور هست یا نه؟؟
    خیلی محبت میکنین اگه جوابم رو بدین
    ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست. زبان بلدی؟ پول داری؟ روزمه با نمرات خوب داری؟ مصمم هستی؟ فکر نکنم کاراگاه جزء رشته های حقوق باشد. ممکن است قدری لازم باشد که حقوق بلد باشند ولی حقوقدان که کارآگاه نمی شد.

  28. احمد
    پاسخ

    با عرض سلام می خواستم بپرسم امکان گرفتن بورسیه تحصیلی از طریق رشته دبیری هم وجود داره ؟ منظورم اینه که در صورت ادامه تحصیل تا مقطع فوق لیسانس از طریق دانشگاه فرهنگیان امکان گرفتن فاند و تحصیل برای دکتری در خارج از کشور وجود داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به دانشگاهی دارد که شما می خواهید در آنجا تحصیل کنید که بورسیه داشته باشند و به شما تعلق بگیرید. بورسیه چیزی نیست که فک و فراوان باشد. حتی دانشگاه هایی که بورسیه دارند، از بین متقاضیان سراسر جهان، انتخاب می کنند.

  29. ساعد
    پاسخ

    با درود جناب آقای دکتر شیروی.در لیست مشاغل مورد نیاز کشور استرالیا جهت ویزای کار گزینه ای به نام legal adviser وجود داره.آیا گزینه فوق شامل حال فارغ التحصیلان داخل ایران میشه یا نه؟همچنین سپاسگزار خواهم بود اگر اطلاعی راجع به دوره lpc کشور انگلیس دارید بفرمایید.با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مسلما نیاز به سابقه کاری دارد و صرف مدرک کافی نیست.

  30. افشین برزگر
    پاسخ

    درود بیکران،فارغ التحصیل رشته ی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی هستم، علاقه زیادی به رشته ی حقوق تجارت بین الملل دارم و در این زمینه هم در حال تحقیق هستم،مدرک زبانم آیلتس با نمره ۷ هستش،یک مقاله آی اس آی هم دارم در این زمینه،آیا امکان اخذ بورسیه دردانشگاه های اروپایی رو دارم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه که خیلی احتمال آن ضعیف است ولی بسیاری از دانشگاه های اروپا مجانی هستند یا شهریه نازلی می گیرند.

  31. ملیناز
    پاسخ

    سلام استاد من دانشجو صنایع غذایی با معدل ۱۷ هستم .زبانم خوب نیست میتونم در دانسگاه های ترکیه بورس بشم اگه امکانش هست کلاس میرم زبانمو قوی میکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره باید تلاش کنید شاید بشود. شاید هم نشود. احتمال اخذ بورسیه کلا خیلی کم است.

  32. مريم جلالي
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشد بنده دانشجوی ترم آخر دکتری کیفر شناسی و جرم شناسی هستم آیا بعد از اتمام درس ،امکان اشتغال در کشوری با همین رشته تحصیلیم وجود دارد؟ متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان کار است، احتمال آن خیلی ضعیف است، اگر منظورتان شروع دوره دکتری در کشور دیگری است آن هم به داشتن پول بستگی دارد. ولی امکانش هست.

  33. هستی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ببخشید من برا مقطع دکترا حقوق جزا میخام اقدام کنم و دارم رو زبانم کار میکنم ازونجایی که در مقطع ارشد بورس گرفتن سختر از دکتراست ببنظررررتون برا دکتراجزا و جرم شناسی ازونجایی که از داخلیه شانس کمتری دارم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید با هزینه شخصی بروید ارشد بگیرید شاید در دکتری شانس باشما همراه باشد و بتوانید بورسیه بگیرید والا اخذ بورسیه دکتری خیلی سخت است.

  34. پرسشگر
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید!
    بنده کارشناسی زبان و ادبیات فارسی و کارشناسی ارشد علوم حدیث هستم و در حال گرفتن آیلتس هستم بورسیه هم بخاطر شرایط سنی به بنده تعلق نمیگیره اکنون چند سوال از محضرتون دارم.
    ۱. دانشگاه با تحصیل رایگان یا روش گرفتن بورسیه خارجی کدام ها هستن.
    ۲. آیا بنده که میخواهم در یکی از این رشته‌ها که از این قبیل است حقوق، الهیات، زبان در خارج ادامه تحصیل بدم از کارشناسی شروع کنم یا فوق یا دکترا؟
    ۳. اشتغال در خارج به چه صورت است؟
    ۴. آیا میشود در آموزش زبان و ادبیات فارسی کار کرد؟
    ممنون از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- مورد به مورد باید در اینترنت جستجو کنید. ۲- بورسیه خیلی احتمالش ضعیف است به خصوص در این رشته های حقوق و الهیات. ۳- اگر منظورتان با زبان ادبیات فارسی یا علوم حدیث، خیلی فرصتهای شغلی وجود ندارد. ۴- احتمالش ضعیف است.

  35. آیدا
    پاسخ

    سلام برای کسی که در رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد تهران تحصیل کرده امکان اخذ بورس از دانشگاه های خارج وجود داره؟ یا این که حتما باید دانشگاه دولتی باشه تاامکان اخذ بورس فراهم بشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی مهم نیست. مهم این است که در مجموع رزومه شما در حدی باشد که دانشگاه مورد نظر به شما بورسیه بدهد.

  36. ارسطو صفری
    پاسخ

    سلام میخوام در یکی از دانشگاههای اروپا برای دکتری حقوق بین الملل پذیرش بگیرم می‌توانید لیستی از آن دانشگاهها را در اختیار بنده بگذارید که این رشته را دارند.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، لیست را باید از سایت وزارت علوم بگیرید و بعد با آنها مکاتبه کنید.

  37. سمیه
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    استاد کارشناسی حقوق از دانشکده حقوق شیراز دارم و کارشناس ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه آزاد. پایان نامم در حوزه تجارت بین الملل هست. انشاءالله مدرک آیلتسم رو بزودی میگیرم. پیشنهاد شما برای ادامه تحصیل در حوزه تجارت بین الملل در حال حاضر کدوم کشوره؟
    پیشاپیش از صبر ومتانت شما در پاسخگوی به سوالات سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است برای ارشد دیگر اقدام کنید و کشورهای انگلیسی زبان مقدم است.

  38. نسرین
    پاسخ

    جناب شیروی من کارشناس ارشد حقووق هستم و فعلا کاراموز وکالت. قصد مهاجرت دارم. به نظرتون ازمون دکتری اینجا شرکت کنم بعد اقدام کنم واسه رفتن یا سعی کنم دکتری رو برم اون طرف؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر کدام زوتر محقق شود.

  39. ستاره
    پاسخ

    سلام اقای دکتر .
    من دیپلم تجربی و پیش ریاضی دارم و کنکور ریاضی دادم . برای انتخاب رشته بین مهندسی های دانشگاه دولتی یا ازادِ با کنکور و حقوقِ دانشگاه های ازادِ بدون کنکور دو دل هستم . اگه ممکنه راهنماییم کنید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مهندسی با حقوق خب فرق دارد. نمی توانم بگویم بروید مهندسی یا حقوق. بستگی به علاقه شما دارد.

  40. سعیدی
    پاسخ

    سلام.من فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه پیام نورم.مدرک من برای ادامه تحصیل تو خارج پذیرفته میشه؟کدوم رشته بیشترین بازار کار رو تو اکثر کشورای اروپایی داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب به عنوان مدرک از راه دور محسوب می شود.

  41. هستی
    پاسخ

    سلام رشته حقوق جزا تو کشور های اروپایی اعتبار داره؟؟؟؟یا چون از فقه گرفته شده کاربردی نداره ممنون میشم جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خب بیشتر جنبه داخلی دارد به خصوص رشته هایی مثل جزا.

  42. پویا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ۳۰ ساله هستم مسلط به زبان آلمانی و انگلیسی ..سوالم اینه که میتونم در مقطع کارشناسی رشته حقوق در اتریش یا آلمان پذیرش بگیرم ؟ و برای من مقدور هست پس از پایان تحصیلات در اتریش یا آلمان به وکالت بپردازم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر لیسانس حقوق آنجا بخوانید خب می توانید در آزمون وکالت آنجا شرکت کنید و اگر مشکل اقامت نداشته باشید، وکالت کنید ولی کلا راه سختی است.

  43. مهرداد
    پاسخ

    سلام جناب شیروی بنده دانشجو ارشد رشته حقوق بین الملل در دانشگاه تهران هستم رتبه ۵ کنکور ارشد حقوق ببین الملل را کسب کرده بودم و همچنین داری مدرک ایلتس اکادمیک با نمره ۷ می باشم و نیز در حال خواندن زبان فرانسه می باشم ایا می توانم برای دوره دکتری در کشور فرانسه بورس شوم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرانسه اگر به شما پذیرش بدهد دانشگاه های آنجا مجانی است یا مبلغ اندکی می گیرند ولی اخذ بورسیه سخت واحتمالش کم است که هزینه های شما را هم بدهند.

  44. Faezeh
    پاسخ

    سلام.
    من در مقطع دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه پاریس ۱۳ فرانسه بورسیه تحصیلی دریافت کرده ام. به نظر شما فرصت و دانشگاه مناسبی هست؟ من پروانه وکالت از کانون وکلا هم دارم آیا انکان تبدیل پروانه وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرصت خوبی است. اما امکان تبدیل پروانه فکر نکنم وجود داشته باشد.

  45. انصاذی
    پاسخ

    سلام استاد ِِکارشناسی ارشد جزا و جرم شناسی دارم وخیلی علاقه دارم در یک کشور دیگر هم تحصیل کنم زبانم هم خوب هست و توانایی گرفتن مدرک تافل هم دارم ِِچه کشور بهتر و راهتر پذیرش میکنه که از نظر علمی هم سطح مطلوبی داشته باشه ِِاگر ممکنه یه مقدار راهنمایی کنید.با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر از است برای ارشد اقدام و سپس دکتری را دنبال کنید.

  46. شهرزاد
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند.
    شدیدا دو دل هستم بین انتخاب جزا و جرم شناسی و تجارت بین الملل برای ارشد.
    زبان انگلیسی کاملا مسلط هستم و زبان فرانسوی هم تا حدودی بلدم.
    جزا و جرم شناسی علاقه دارم ولی تجارت بین الملل با ابشن هایی که دارم بیشتر ب کارم میاد.نظرتون رو خواستم جویا بشم.
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب حقوق تجارت بین الملل دنیای متفاوتی است.

  47. Erfan
    پاسخ

    سلام از شما خیلی ممنونم واسه وقتی که میزارید
    میخواستم بدونم اگه مدرک کارشناسی رو از ایران بگیریم و آیلس ۷ هم داشته باشیم امکانش هست مسقیما واسه ارشد اقدام کنم یا باید آزمون Lsat بدم و دوباره از کارشناسی شروع کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست.

  48. علی اصغر
    پاسخ

    استاد آیا برای فرصت مطالعاتی ۶ماهه در دوره دکتری مدرک زبان انگلیسی لازم است؟ مدرک زبان داخلی با نمره ۵۰ قابل پذیرش است؟ در حد ارتباط و مکالمه دست و پاشکسته انگلیسی بلد هستم. رشته اینجانب فقه و مبانی حقوق اسلامی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب دانشگاه ها می خواهند قضاوت کنند که شما قصد جدی پژوهش دارید و می توانید از منابع استفاده کنید.

  49. افشاری
    پاسخ

    استاد
    برای اخذ پذیرش فرصت مطالعاتی مدرک زبان لازم است؟ مدرک زبان داخلی اعتباری دارد؟ در حد ارتباط گرفتن انگلیسی بلد هستم آیا کافی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، زبان داخلی را که آنها نمی شناسند. باید زبان خارجی شناخته شده مثل تافل یا ایلیتس داشته باشید.

  50. افشاری
    پاسخ

    سلام استاد
    من دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران هستم و از پروپوزال خود در یک موضوع تطبیقی از حقوق اسلامی و حقوق بشر بین الملل دفاع کرده ام و مایل بودم برای فرصت مطالعاتی اقدام کنم آیا میتوانید لطف کنید اساتیدی به من معرفی کنید تا جهت فرصت مطالعاتی به انها ایمیل کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اساتید را خودتان باید از طریق مطالعه رزومه اساتید در دانشگاه های گوناگون پیدا کنید و با آنها مکاتبه کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *