تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. سيدمحمد مسيني
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت جناب آقای دکتر شیروی
    بنده ۲۶ ساله و دارای کارشناسی حقوق با معدل ۱۷.۵ از دانشگاه آزاد هستم و قصد ادامه تحصیل برای ارشد تجارت بین الملل در کانادا رو دارم
    سوالم از محضر حضرتعالی این هست که آیا به نظر جنابعالی، اخذ رتبه خوب در کنکور داخل در ارشد تجارت بین الملل، تاثیری در پذیرش دانشگاه های خارج دارد؟
    به عبارت دیگر آیا بدون اینکه برای مقطع ارشد ورود به تحصیل کنم، صرف کسب رتبه مطلوب کنکور، برای پذیرش تاثیری دارد یا خیر؟
    تشکر از بابت وقتتون
    موفق باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم خیلی موثر باشد. مهم نمره زبان و اینکه آیا پول داری برای هزینه ها و آیا دانشگاه با توجه به رزومه شما به شما پذیرش می دهد یا نه. ممکن است اگر ارشد داشته باشید یا دانشجوی ارشد باشید مثبت تر به شما نگاه کنند.

  2. Hr
    پاسخ

    سلام
    من ارشد بین الملل هستم،برای دکترا و انتخاب گرایش به شدت دچار تردید هستم
    ممکنه راهنماییم کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در خارج یا در ایران؟ سوالاتان را واضح بپرسید.

  3. کیهان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر…آیا این درسته که برای رشته حقوق بخوایم خارج از کشور پذیرش کاری بگیریم فقط باید رشته های مثل تجارت بین الملل یا بین الملل عمومی رو خوند در ابران؟من جزا و جرم شناسی خوندم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه کار در خارج برای حقوقی ها خب خیلی کم است شاید با مدارک تجارت بین الملل بتوانید در شرکتی کار کنید.

  4. نوشین
    پاسخ

    سلام استاد شما چند روز پیش به من جواب دادین که بعید است با ارشد ایران جایی معتبر مستقیم برای دکترا پذیرش گرفت و بهتر است برای یه ارشد دیگر اقدام کنم..من رشتم حقوق بود آیا منطور شما فقط رشته حقوق بود که این شرایط رو داشت یا هر رشته دیگری؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا این مسئله فراگیر است ولی در رشته های فنی ممکن است استثناهایی باشد به خصوص در بیرون امریکا

  5. سامان کاکه اله زاده
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار
    استاد تحصیل در گرایش حقوق تجارت بین الملل در خارج کشور مثلا در نروژ یا فرانسه بدون درخواست بورس امکان پذیراست؟(یعنی از طریق پرداخت هزینه)
    منظور از بورس همان عدم پرداخت هزبنه هست دیگر؟
    سوال بعدی اینکه اقای دکتر احتمالا چقدر هزینه داشته باشه براساس آخرین اطلاعات دارید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان دارد. البته برخی از این دانشگاه ها هزینه دانشگاه خیلی ناچیزی دارند و عملا یک نوع بورسیه برای هزینه دانشگاه هست.

  6. ریحانه
    پاسخ

    سلام.ممنونم از نظرات خوب شما.

  7. ادبی
    پاسخ

    عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت استاد گرانقدر جناب آقای دکتر شیروی.
    بنده محمد ادبی هستم دانشجوی حقوق.
    به طور اتفاقی با سایت شما آشنا شدم و بخشی از پرسش و پاسخ ها را رویت نمودم.
    به عنوان یک شهروند وظیفه خودم دانستم از لطف و سخاوتمندی شما من باب راهنمایی دوستان کمال قدردانی و تشکر را داشته باشم.
    آرزوی سلامتی و تندرستی برای حضرتعالی و خانواده محترمتان از خداوند منان دارم.
    پیروز و برقرار باشید.

  8. امین
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد
    بنده همسرم در رشته حقوق در دانشگاه آزاد فارق التحصیل شده است با معدل ۱۶/۹۸,میخواستم ببینم برای ارشد کدام کشور راحتتر پذیرش میکند و اینکه بهتر است؟
    همچنین میخواستم ببینم به واسطه ایشان به بنده هم ویزا میدهند یا خیر باید خودم هم حتما پذیرش بگیرم؟
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب هند و مالزی و ارمنستان و ترکیه و اینها راحت پذیرش می دهند.

  9. رادمنش
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر من دانشجوی ترم اخر رشته الهیات فقه و حقوق اسلامی هستم و مدرک تافلم را هم گرفتم میخواستم بدانم برای گرفتن مدرک ارشد در خارج از کشور مدرک کارشناسی من اعتباری دارد یا خیر؟یا باید برای دوره کارشناسی رشته دیگری را بخوانم؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اعتبار که دارد حالا بستگی دارد که برای چه رشته ای بخواهید پذیرش بگیرید و آیا انها آن را مرتبط بدانند که از شما قبول کنند.

  10. نگار
    پاسخ

    باسلام و ادب
    دانشجوی ترم سوم دکتری حقوق عمومی هستم جهت فرصت مطالعاتی خارج از کشور میخواستم اقدام کنم آیا این کار معقول است ؟ کدام کشور مناسب تر است ؟ اگر توصیه ای دارید ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کار خوبی است و توصیه می کنم. هر جا بتوانید پذیرش بگیرید. اروپا و کانادا و استرالیا همه خوبند.

  11. فرهاد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    بنده لیسانس حقوق و ایلتس ۶.۵ دارم و می خواهم برای کشور انگلستان اقدام نمایم و قصد ان دارم برای دوره وکالت در ان کشور اقدام کنم جنابعالی این دوره را چگونه ارزیابی می کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دوره وکالت را نمی دانم چی است ولی بروید ارشد بخوانید ولی ایلتس هفت معمولا می خواهند.

  12. نوشین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر…بنده برای ارشد حقوق چه گرایش رو بخونم اپلای شدنم راحتتره؟لطفا دیدگاه خودتون رو بگین خیلی برام مهمه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است با ارشد ایران بتوان جای معتبر پذیرش دکتری مستقیم کرد. بهتر است دوباره برای یک ارشد اقدام کنید.

  13. فاطمه زرین
    پاسخ

    سلام دکتر با تشکر از تالیف کتابهای خوبتان
    من کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه آزاد دارم و در حال تدریس در دانشگاه علمی کاربردی هستم برای ادامه تحصیل در چه کشورهایی میتوانم اقدام کنم و اساسا از کجا باید شروع کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دانشگاهی که بتوانید پذیرش بگیرید. در همین بخش بارها به این سوال جواب داده شده است.

  14. مهرداد
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی ، ایا فردی که از ایران لیسانس حقوق خود را گرفته است می تواند مستقیم برای دوره lpc اقدام کند یا باید دوره GDL اقدام کند و بعد برای lpc اقدام کند ؟ و در پایان حضرتعالی اساسا این دوره را پیشنهاد می کنید یا نه ؟ /باتشکر .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دوره که بستگی به دانشگاه دارد ولی اینکه برای آزمون وکالت بتوانید شرکت کنید یا نه ظاهرا با لیسانس حقوق ایران نمی توانید.

  15. آریا
    پاسخ

    عرض سلام و ادب خدمت شمااستاد عزیز
    بورس دکترا جرم شناسی خارج کشور
    میخواستم بدونم کشورای پیشنهادی شما چیست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورس به آن صورت که نیست. باید تلاش کنید شاید اگر رزومه و شانس خوبی داشته باشید جایی به شما بورسه بدهند ولی امیداوری زیاد برای خودت ایجاد نکن که اذیت شوی. کسی بورس به این سادگی نمی دهد.

  16. اسدی
    پاسخ

    باسلام و احترام دخترم امسال رشته مورد نظر مثل دندانپزشکی را نمیتواند برود و برای آزاد پرستاری شهرکرد و برای دولتی از اصفهان ۸۰درصد مدیریت خدمات بهداشت درمان و یزد۹۹% و اقتصاد و حقوق و زبان اصفهان را نیز باحتمال زیاد دارد البته برای پرستاری و هوشبری و اتاق عمل و مامائی اصفهان و اطراف را زده ایم .لطفا برای بازار کار و پیشرفت روی ۴یا۵مورد بالا بترتیب راهنمایی بفرمائید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پرستاری یا حقوق بهتر است.

  17. سودابه
    پاسخ

    بنده کارشناسی الهیات گرایش علوم قرانی با معدل ۱۵/۳۵ از دانشگاه تربیت مدرس قران مشهد دارم و دانشجوی ترم اخر کارشناسی ارشد فقه و حقوق با معدل کل ۱۷/۳۸ هستم نمره زبان تافلم هم۷ است من برای تحصیل در المان یا نروژ در مقطع دکتری چگونه میتوانم اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید تقاضای پذیرش بکنید و مدارکتان را ترجمه کنید و نمره زبان داشته باشید. به هر حال راه سختی است.

  18. رضا
    پاسخ

    باسلام خدمت جناب دکتر شیروی
    سوال بنده از جنابتان این است که ایا اساسا کشور انگلستان مدرک لیسانس حقوق ایران را برای شرکت در دوره های lpc قبول می کند یا نه واینکه ایا فرد لیسانسه حقوق از ایران مشمول پیش نیاز می گردد ؟ و میزان هزینه این دوره جه مقدار می باشد ؟ واینکه ایا فرد متقضی شرکت در این دوره ها باید حتما وکیل باشد یا خیر ؟ / من الله توفیق…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای دوره مشکلی نیست ولی این یک دوره دانشگاهی است نه یک پروانه وکالت. آن پروانه جدا است.

  19. ندا
    پاسخ

    سلام دکتر . خسته نباشید .
    میخواستم بدونم با ارشد تجارت بین الملل ایا امکان پذیرش دکترا در کشورهای اروپایی یا امریکایی هست؟ . البته من کارشناسیم فقه و حقوقه. اما به زبان انگلیسی تسلط دارم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان اخذ پذیرش مستقیم دکتری در اروپا سخت است و در امریکا تقریبا ممکن نیست و باید ابتدا ارشد بخوانید.

  20. امین گل محمدی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما

    می خواستم بپرسم که مدرک دانشگاه آزاد ( با کنکور و بدون کنکور ) برای پذیرش دانشگاه های آمریکا معتبر است یا خیر ؟ با تشکر
    البته مدرک دانشگاه آزاد با کنکور و بدون کنکور تفاوتی با هم ندارن.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشجویان دانشگاه آزاد هم بوده اند که در دانشگاه های امریکا پذیرش شده اند.

  21. مهناز
    پاسخ

    سلام دکتر. من هم لیسانس وارشد بین الملل را از دانشگاه آزاد شیراز گرفتم، معدل لیسانس ۱۴ و ارشد ۱۸ است. مدرک تافل و آیلتس هم دارم. چطور میتوانم پذیرش برای دوری دکتری در خارج؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید مدارکتان را ترجمه کنید و یک نمره بالای ایلتس در حد حداقل ۷ هم بگیرید و بعد با پیدا کردن اسم دانشگاه های معتبر از سایت وزارت علوم، با آنها مکاتبه کنید شاید بتوانید پذیرش بگیرید. پول هم البته باید داشته باشید که زندگی و هزینه دانشگاه را تأمین کند.

  22. طه ابراهیمی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی
    من امسال کنکور دادم و دیروز از سازمان سنجش زنگ زدند و گفتند رتبه یک کنکور سرلسری ۹۶ در رشته انسانی را کسب کردم و واقعا خوشحالم . من از مدتی قبل پیگیر سایت شما بودم
    میخوام بدونم الان بلافاصله که دعوت نامه میاد از دانشگاه های اروپا می ارزه برای کارشنلسی مستقیم برم انگلیس و خقوق بخونم ? به زبان انگلیسی هم تا حدود زیادی مسلطم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، واقعا؟ آنها چطور نشانی شما را بلدند؟ که دعوت نامه را بفرستند.

  23. ناشناس
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز.بنده فارغ التحصیل کارشناسی افتصاد تهران با نعدل ۱۸ هستم و قصد ادامه ی تحصیل در رشته حقوق تجارت بین الملل یا خقوق تجاری اقتصادی را دارم .ایا پس از گذراندن مقطع ارشد،بدون اقدام برای وکالت،میتوانم به اینده ی شغلی رشته در ایران امیدوار باشم ؟همچنین ایا امکان ادمیشن گرفتن برای کشور کانادا در نقطع کارشناسی ارشد مجدد یا دکترا وجود دارد؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم خیلی نمی شود روش حساب کرد. شاید موفق تر در رشته خودت بتوانی ظاهرا شوید یعنی در اقتصاد. برای خارج هم مسئله زبان و پول خیلی اهمیت دارد.

  24. مريم
    پاسخ

    سلام استاد عزیز بنده در دانشگاه ازاد علوم و تحقیقات در حال تحصیل در رشته حقوق بین الملل هستم میخواستم ببینم اگر شرایط مالى داشته باشم باید براى دکترا در کشور کانادا چه شرایطى باید داشته باشم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است از ابتدا بتوانید پذیرش دکتری بگیرید. زبان ایلتس هفت به بالا نیاز است و برای ارشد بهتر است اقدام کنید.

  25. محسن
    پاسخ

    سلام. دکتر خسته نباشین من ترم ۵فقه وحقوقم و در کانادا ولندن فامیل دارم چی جوری میتونم ازطریق همین رشتم برم یا باید رشتمو توارشد عوض کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام طبیعتا فقه که در خارج نیست و می توانید حقوق یا الهیات بخوانید.

  26. پیام
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید لیسانس حقوق هستم با معدل ۱۶ قصد ادامه تحصیل در رشته حقوق دریاها را دارم شما چه کشوری را پیشنهاد میدهید؟اصلا این رشته ار ش خواندن دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کشورهای اروپایی، امریکا، کانادا و استرالیا خوب است. هر جا که در واقع بتوانید پذیرش بگیرید و حالا فاند هم باشد که چه بهتر.

  27. رضا
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی
    همون طور که خودتون درجریانید درحال حاصر دکترا حقوق بشر درایران نداریم.
    پیشنهادحضرتعالی برای تحصیل درمقطع دکترا گرایش حقوق بشر کدام دانشگاها هستش؟؟؟؟
    باتشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان خارج از کشور هست، هر کشوری پیشرفته که بتوانید پذیرش بگیرید. خیلی گزینه ندارید که حالا می خواهید انتخاب کنید.

  28. Danial
    پاسخ

    سلام استاد
    من فارق التحصیل رشته ی حقوق از دانشکده ی حقوق دانشگاه ازاد قائمشهر هستم و قصد ادامه ی تحصیل در رشته ی حقوق تجارت بین الملل را داشتم,اما رتبه ی خوبی را نتونستم کسب کنم(۲۰۰۰)
    اگر در ایران قبول نشدم قصد تحصیل در خارج از کشور را در همین رشته(حقوق تجارت بین الملل) را دارم.
    پرسش بنده از شما این هست که در چه کشورهایی این رشته ارائه میشه?
    و اون مهمتر این که به نظر شما درصد قبولی بنده در دانشگاهای خارج از کشور چقدر هست?یا بهتر بگم که میتونم قبول بشم?
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر در داخل قبول نشده اید در خارج که مشکل تر است. هم زبان هم مخارج و هم اخذ پذیرش به این سادگی ها نیست. لیست دانشگاه های معتبر را در سایت وزارت علوم ببنید.

  29. بهراد
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر شیروی
    بنده مدرک زبان ایتالیایی از سفارت ایتالیا در ایران دارم و سوال بنده این می باشد که آیاسطح دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل در رشته حقوق خوب است یا نه و اینکه اساسا رشته حقوق تجارت بین الملل چه بازار کاری می تواند داشته باشد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه های آنجا هم خوب است. بازار کار تجارت بین الملل هم به مدرک نیست به کار بلدی است.

  30. محمد
    پاسخ

    عرض سلام و ادب، از وقتی که میگذارید بی نهایت سپاسگذارم. جناب دکتر بنده مقطع لیسانس را در دانشگاه ازاد سپری کرده و چند سالی است که اسیر ازمون وکالت هستم اوضاع مادی خوبی ندارم و ساکن جنوب شهر تهران هستم بطور اتفاقی در ازمون ارشد شرکت کردم و ۱۴۰ خصوصی و ۳۸۰ تجارت بین الملل و ۴۶۰ مالکیت فکری شدم بعید نیست که در اینده ای نه چندان دور همانند دو تن از دوستان افتخار شاگردی شمارا در فارابی داشته باشم ولی بی نهایت علاقه به بورسیه دارم نظر شما چیست ایا با شرایط بنده امکان بورسیه هست ؟ ایا صبر کنم سال بعد به قصد تجارت بین الملل بخونم یا همین خصوصی برم ؟ درمورد زبان بیشتر متون را قادر به ترجمه هستم ولی هیچ مدرکی ندارم و کلاسی نرفته ام ولی خیلی علاقه دارم راهنمایی کنید ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این رتبه که احتمال قبولی در مجازی هست. ولی اگر منظورتان بورسیه داخل یا خارج است. فعلا بخوانید که ارشد را بگیرید.

  31. مریم
    پاسخ

    سلام استاد،وقتتون بخیر،بنده ۳۱ سالمه،کارشناسی حقوق و ارشد خصوصی خوندم،میخوام برای ارشد و سپس دکتری حقوق بشر و البته خارج از کشور اقدام کنم.به زبان انگلیسی تسلط دارم.با احترام،از نظر جنابعالی اقدام کنم؟کدام کشورها و کدام دانشگاه ها را برای این منظور مناسب میدانید؟احتراما مسئله فاند و بورس تحصیلی هم برایم اهمیت زیادی ندارد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر پول دارد رشته خوبی است که بیشتر برا کارهای پژوهشی، دانشگاهی و فعالیتهای اجتماعی خوب است خیلی درآمد زا نیستند.

  32. مجید
    پاسخ

    سلام جناب دکتر بنده فوق مهندسی مخابرات دارم با سابقه کار حدود ۲۰سال و اخیرا درحال اتمام dbaهستم میخوام دکترای حقوق مالکیت فکری را ادامه بدم لطفا راهنمایی فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم دانشگاه معتبر به شما اجازه نمی دهد با این سوابق دکتری مالکیت فکری شروع کنید.

  33. بیتا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    به نظر شما سطح دانشگاه های چین برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حقوق تجارت چگونه است ؟ آیا اساسا پبشنهاد می کنید ؟ و شما کدام دانشگاه را در چین پیشنهاد می کنید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من توصیه نمی کنم.

  34. سیدجواد حسینی
    پاسخ

    با اهداء سلام و تحیت خدمت استاد معزز . بنده در آزمون ارشد ۹۶ در نوبت دوم و غیر تنقاعی و دانشگاه آزاد مجاز به انتخاب رشته شدم. علاقه به ۱-حقوق خصوصی ۲- حقوق تجارت الکترونیکی ( رشته جدید) ۳- حقوق تجارت بین الملل دارم. تجربه ۳۰ ساله در تجارت و کامپیوتر دارم. در ضمن سهمیه ایثارگری نیز دارا می باشم. لطفا راهنمایی و ارشاد بفرمایید برای انتخاب رشته ارشد تا در آینده برای دکترا نیز همان را ادامه دهم. با تشکر و سپاس از بذل عنایتتان. مستدام باشید. سیدجواد حسینی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل، حقوق خصوصی و حقوق تجارت الکترونیکی

  35. بهنام
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    بنده دارای مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه ازاد می باشم و به زبان انگلیسی تسلط کامل دارم و مدارک لازمه را نیز دارا می باشم . حال سوال من این است که بنده قصد مهاجرت تحصیلی به اروپا یا کانادا را برای مقطع فوق لیسانس دارم و قصد دارم در رشته mba تحصیل کنم به نظر شما شانس پذیرش دارم و نیز براورد کلی حضرتعالی نسبت به این تصمییم چیست ایا ارزش دارد یا نه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته بی ربطی به حقوق است ولی خب تلاش کنید شاید موفق شوید ولی قبلا آیا نمره زبان بین المللی در حد هفت ایلیتس داری؟ آیا پول داری؟

  36. سورمه
    پاسخ

    سلام ؛من لیسانس مهندسی صنایع غذایی وحسابداری و ارشد ادیان و عرفان و ارشد فقه و حقوق از دانشگاه تهران دارم
    به زبان انگلیسی و فرانسه هم تسلط دارم ،فعالیت کاریم در سازمان نظام مهندسی هست و به عنوان کارشناس زسمی و مساور ارشد صنعت غذا و دارو فعالم ،علت تحصیلم در رشته حقوق جدا از علاقه فعالیت کارشناس رسمی ام بود اما الان علاقه دارم در مقطع دکتری و اگر امکانش باشه خارج از کشور تحصیل کنم آیا میتونم از بورس و فاند استفاده کنم؟با رزومه ای که دادم کدام دانشگاه و رشته را پیشنهاد می کنید؟ضمنا چون پایان نامه ام در زمینه جرایم غذا و دارو هست و میان رشته ای کار کردم به جزا و جرم شناسی علاقه دارم و بعد از اون به حقوق خصوصی ،خوشحال میشم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم بورسیه کنند.

  37. Ahoora
    پاسخ

    سلام‌استاد من دانشجوی ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه آزاد خمین هستم و به شدت علاقه مند به ادامه تحصیل در خارج از کشور در مقطع دکتری هستم آیا امیدوار باشم؟و چه کشوری میتونم پذیرش بگیرم که احتمالش بیشتر باشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب راه سختی است. نمره زبان هفت ایلتس دارید؟ می توانید یه پروپوزال انگلیسی خوب بنویسید که تز دکتری شما در مورد چی باید باشد و آیا پول دارید؟ وقتی جواب اینها را پیدا کردید شاید بتوانید دکتری بروید خارج.

  38. انا
    پاسخ

    سلام دکتر بنده در حال تحصیل در مقطع دکتری حقوق خصوصی هستم در همه مقاطع معدل ۱۶بوده.در حال گذراندن کلاسهای زبان هستم.میخواهم انصراف دهم ایا برای ادامه تحصیل در کشور دیگر شانسی دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با پول خودتان یا بدون پول. هر دو سختی های فراوان دارد مگر بروید کشورهای در حال توسعه که بنظرم ارزشش را ندارد.

  39. علی
    پاسخ

    سلام استاد ضمن تشکر از زحمات شما یه سوال داشتم.من وکیل پایه یک هستم و علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته حقوق تجارت بین الملل.استاد داشتن ارشد این رشته چقدر میتونه به درامد زایی در حرفه وکالت به من کمک کنه.سپاس از پاسخ شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی نمی توانید روی درآمدش فکر کنید. بلاخره فرصتهای بهتری برای شما ایجاد می شود.

  40. تن ناز
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من ارشد حقوق جزا دانشگاه ازادم دارم واسه کانون وکلا میخونم میخواستم در خصوص اینکه بعد از کاراموزی و امتحان اختبار برای ادامه تحصیل برم دانشگاه کانادا در مقطع تجارت بین الملل ازتون راهنمایی بگیرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر خوبی است و باید زبان خودتان را تقویت کنید و البته پول هم جور کنید.

  41. مسعود
    پاسخ

    سلام استاد سطح دانشگاه های کشور ایتالیا برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد برای رشته حقوق چطور است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب است فقط مسئله زبان است. اگر هم بخواهید انگلیسی در ایتالیا بخوانید هر چند ممکن است ولی خیلی مناسب نیست.

  42. علي
    پاسخ

    باسلام و خسته نباشید
    من لیسانس حقوق از دانشگاه ازاد شیراز با معدل ۱۵اخذ کرده الان منتظر موندم واسه اینکه مدرکم اماده بسه برم خدمت الان هم ثبت نام کردم واسه ارشد ولی پشیمون شدم که اول برم سربازی شبانه روز به ادامه تحصیل فکر میکنم ولی دوس دارم ادامه تحصیل رو در یک کشور دیگه بدم و همونجا هم موندگار بشم که هم کار کنم و هم انجا دکترا رو بخونم به نظر شما الان من چیکار کنم ی کشور به من معرفی کنید که تقریبا ۱/۵ملیون در ماه هزینه من بشه که بتونم انجا راحت درس بخونم در رشته جزا و جرم شناسی
    ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بلافاصله در ارشد یک دانشگاه خوب قبول شوید، ادامه تحصیل بده و الا برو سربازی

  43. بردیا
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرانقدر دکتر شیروی ؛

    سوالی از محضر شریفتان داشتم بند لیسانس خود را از دانشگاه آزاد دریافت نمودم و مدرک زبان فرانسه هم نیز دارم و قصد دارم در مقطع ارشد در رشته حقوق در کشور فرانسه پذیرش بگیرم آیا شانسی برای پذیرش دارم یا نه و آیا کشور فرانسه مدرک دانشگاه آزاد اسلامی را قبول دارد یا خیر

    ایام عزت مستدام.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر لیسانس حقوق داشته باشید، احتمالش هست بتوانی برای ارشد پذیرش بگیرید.

  44. محسن
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی ؛

    به نظر حضرتعالی سطح دانشگاه های هندوستان برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد برای رشته حقوق چگونه است ؟
    و شما کدام دانشگاه ان کشور را پیشنهاد می کنید؟/باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من توصیه نمی کنم ولی دانشگاه دهلی خوب است.

  45. ناشناس
    پاسخ

    سلام اقای شیروی
    میخواستم بدونم که میتونم در کنار پزشکی زبان انگلیسی بخونم
    و این که ایا نفرات برتر کنکور منحصرا زبان که در این رشته تحصیل میکنند از خارج براشون دعوتنامه میاد یا نه منظورم انگلیسه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان درس رسمی است بنظرم ممکن نیست و لازم هم نیست. مهم این است که شما زبان بلد باشید نه مدرک روی مدرک جمع کنید. ۲- خیلی به اینها توجه نکنید. شاید امتیازاتی برای افراد فنی در نظر گرفته شود.

  46. محمد
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر من دانشجوی ترم اخر حقوق دانشگاه فردوسی هستم معدلم هم ۱۸هست در حال حاضر میخوام بدونم بهتره ارشد رو هم ایران بخونم و دکتری برای بورسیه شدن اقدام کنم یا الان مناسب تره
    واینکه چه کشوری به نظر شما مفیدتر برای تحصیله و اینکه احتمال بورس شدنم چقدره؟ خیلی خیلی ممنون بابت سایت خوبتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب حالا بهتر است چون دانشگاه های معتبر به شما پذیرش مستقیم نمی دهد. البته اخذ بورسیه برای رشته حقوق خیلی نادر است.

  47. م
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده لیسانس حقوق با معدل ۱۸و۹۰ از دانشگاه ازاد هستم و ایلتس ۷ دارم
    میخواهم ارشد را در ایران بخوانم و برای دکترا بورسیه کانادا را بگیرم
    با این اوصاف ب نطر شما برای ارشد بین ۳ رشته ی حقوق خصوصی و حقوق بشر و تجارت بین الملل کدام رشته برای من بهتر است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر به کارهای تجاری و اقتصادی علاقه دارید، حقوق تجارت بین الملل خوب است.

  48. بهار
    پاسخ

    سلام وقت بخیر.. من دانشجوی ارشد جزا هستم.. برای مقطع دکتری میخام اقدام کنم با همین گرایش.. شما کدام کشور رو پیشنهاد میدین؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به طور کلی کشورهای صنعتی و پشرفته را توصیه می کنم ولی اینکه چه دانشگاهی بروید خب رنکینگ جهانی وجود دارد که می توانید از بالا به پایین اقدام کنید.

  49. مرتضی
    پاسخ

    سلام استاد محترم . لطفا نام چند تا از مجلات معتبر رشته حقوق (خصوصا تجارت بین الملل)که فرمودید ارزش مقاله دادن دارند و پولی نیستند رو بفرمایید .. سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ببنید که مقالات خوب در کدام مجلات چاپ شده است. از مقالات به مجلات راه پیدا کنید.

  50. ندا
    پاسخ

    سلام استاد . من لیسانس حقوق دارم و تمایل به ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی . میشه راهنماییم کنید که بهتره ارشدم رو ایران ادامه بدم یا میتونم در کشور دیگری ادمه تحصیل بدم؟ و اینکه تجارت الکترونیک بهتره یا تجارت بین الملل از لحاظ کاربرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بتوانید برای ارشد بروید خب بهتر است چون بعید است که آنها دکتری مستقیم بدهند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *