تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. امین
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    من دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران هستم.و الان ۲۶ سالم هست.راستش الان واقعا به این نتیجه رسیدم که مسیر اشتباه اومدم و باید حقوق میخوندم.صرفا به این دلیل که بچه زرنگ بودم رشته ریاضی رفتم و بعدش شانسی مهندس عمران.شغل خانوادگی ما بیزینس فرش هست و از لحاظ مالی هم هیچ مشکلی ندارم.من دوست دارم سیاست مدار بشم و همه عشق و علاقم از اول این بوده.به نظر شما استاد عزیزمن از لیسانس شروع کنم به خوندن حقوق و ارشد رو در رشته حقوق بین الملل ادامه بدم تا دکترا.یا چون نمیخوام وکالت کنم توصیه میکنین از همین ارشد شروع کنم؟؟؟؟و در آخر هم بگین اگه اول ارشد بگیرم بعد کارشناسی مشکلی پیش میاد؟با توجه به این که از لحاظ مالی مشکلی ندارم کدام دانشگاه رو برای مقطع دکترا پیشنهاد میدید.رشته های کارشناسی و ارشد رو هم حتما میخوام در تهران یا بهستی بخونم.استاد خواهش میکنم خیلی کامل راهنماییم کنین واقعا به کمکتون نیاز دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر واقعا علاقه مند به حقوق هستید باید از ابتدا کارشناسی حقوق از دانشگاه طراز اول اخذ کنید. بعد ارشد و دکتری. بی معنا ترین کار این است که شما اول ارشد بگیرید و بعد کارشناسی.

  2. ریحانه کلایی
    پاسخ

    سلام. ببخشید من در گوگل بسیار تحقیق کردم که در کشورهای بسیارپیشرفته پذیرش رشته حقوق بسیاربالاست. آیادرست است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به گرد ایران نمی رسند، از غیر انتفاعی و پیام نور و دولتی و آزاد و شبانه و روزانه و اخیرا کاردانی و غیره در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که اینقدر دانشکده حقوق و گروه حقوق وجود داشته باشد.

  3. علی رضا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    بنده کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و کارشناسی ارشد دیگری در زمینه حقوق اقتصادی هر دو از دانشگاه علامه طباطبایی همراه با یک مقاله دارم. همچنین سابقه دو سال وکالت دارم.
    اخیرا بخاطر پایان نامه ارشد که بحثی از مباحث فلسفه حقوق با تطبیق نظام فقهی بود علاقمند به ادامه رشته فلسفه حقوق در مقطع دکتری در دانشکده های کشورهای دیگه شدم.
    با توجه به هزینه های بالای تحصیل در کشورهای دیگه آیا امکان بورس برای من وجود داره؟ با این توضیح که پروپوزال انگلیسی برای تز دکتری هم تهیه کرده ام.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید تلاش کنید ولی احتمال پذیرش دکتری مستقیم در اکثر دانشگاه های دنیا نیست و بورسیه خب شرایطش سخت تر است.

  4. معصومه
    پاسخ

    سلام میخاستم بدونم چه شاخه ای از حقوق امکان بورس بیشتری داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه در کجا؟ به نظرم خیلی فرق ندارد. شاید در خارج برای خانمها شاخه هایی مثل حقوق زنان، مطالعات زنان، حقوق بشر و امثال ذلک.

  5. محمد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر . بهترین راه برای اخذ پذیرش از کشور های اروپایی برای رشته حقوق چیه ؟ منظورم اینه اگه ارشد از دانشگاه معتبر قبول بشیم احتمال پذیرش زیاده یا اگه تو ایران پروانه وکالت بگبریم ؟ با فرض اینکه مدرک زبان هم داشته باشیم . ممنون میشم کامل توضیح بدین چون خیلی سردرگمم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال نمرات شما، دانشگاه محل تحصیل، تجارب کاری و حرفه ای مثل وکالت همه در اخذ پذیرش نقش دارد ولی نمره زبان اهمیت خاصی دارد.

  6. طاهرخانی
    پاسخ

    سلام استاد بنده ارشد فقه و حقوق گرفتم و موضوع پایان نامم حقوق پزشکی بود و با توجه به این که موضوعی جدید کار کردم و خودمم علاقه مند هستم قصد ادامه تحصیل رشته حقوق پزشکی در مقطع دکتری دارم.با تحقیقاتی که انجام دادم دانشگاههای لندن این رشته رو دارند که با فاند هم هست اما چون هزینه زندگی در این کشور بالاست و بنده متاهل هستم امکانش وجود ندارد.حال با این اوصاف شما چه کشوری رو پیشنهاد میکنید و آیا این رشته در ایران موقعیت خوبی خواهد داشت.ممنون از پاسخگویی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالا منظورتان این است که پایان نامه شما در حوزه حقوق پزشکی است. بلاخره خارج رفتن سخت و پرهزینه است و دست خالی خیلی مشکل است.

  7. امیر
    پاسخ

    سلام،امسال میخام کنکور بدم،و تقریبن رتبم۱۰۰۰میشه در کشور ،خاصم ببینم ایا میشه در رشته حقوق در خارج از ایران بورسیه گرفت

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر.

  8. رمضانی
    پاسخ

    سلام وعرض ادب
    بنده دانشجو ارشد حقوق جزا وجرم شناسی پردیس فارابی تهران هستم و مدرک کارشناسی دانشگاه قم .میخواستم بدونم امکان بورسیه در انگلستانو دارم .همچنین دارای مقاله های متعدد هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید تلاش کنید ولی اینکه بگویم راحت می توانید بورسیه بگیرید بعید است حتی اخذ پذیرش دکتر با هزینه خودتان هم در دانشگاه های درجه اول خیلی زیاد نیست مگر برای ارشد دیگری اقدام کنید.

  9. mrym
    پاسخ

    سلام وقت بخیرمن ترم ٣کارشناسی روانشناسیم دانشگاه ازاد.امکان بورسیه هست؟ درسم باید چطور باشه؟با چه مدرکی اقدام کنم؟ حدودآ هزینه ها ترمی چقدر در میاد؟ اگر برای ارشد دانشگاه دولتی ایران قبول شم امکان این هست ک در خارج بورسیه شم ؟میشه راجب مقاله ام راهنمایی کنید.تونستید ایمیل کنید.مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان بورسیه از دانشگاه های خارج باشد، خب به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله رزومه شما ولی معمولا در رشته های علوم انسانی فاند خیلی کم است و نمی توان روی آن به طور متعارف حساب باز کرد. البته راه هم کلا بسته نیست.

  10. salar
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده تا مقطع ارشد در دانشگاه دولتی تبریز در رشته حقوق جزا و جرم شناسی با معدل ۱۷/۵۰ خوانده ام و الان دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد هستم. به نظرتان کدام کشورها و دانشگاه ها برای تحصیل در این گرایش در مقطع دکتری ( به صورت فاند یا اسکولارشیپ) مناسب است و آیا می توان در آن دانشگاه ها (با مدرک ایران یا خارج) هیات علمی شد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بجای مناسب شما باید بپرسید که کجا احتمال اخذ بورسیه یا فاند است. هر جا که به شما پول بدهند که شما تحصیل کنید، خوب است. اما اینکه کجا فاند یا بورسیه می دهند باید سرچ کنید و به سایت دانشگاه ها سرکشی کنید. البته برخی از سایت ها هم است که انها را لیست می کنند.

  11. شاهد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر بنده دانشجوی شما در رشته نفت و گاز هستم.برای مقطع دکتری قصد گرفتن فاند از دانشگاه خارجی دارم میشه کشورها و دانشگاه های معتبر که این رشته را تدریس میکنند و اون کشور دارای آینده شغلی در این رشنه باشه را معرفی بفرمایید.باتشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید در گوگل سرچ کنید. یکی از دانشگاه های خوب در این زمینه، دانشگاه داندی در اسکاتلند است.

  12. سامان
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید بنده فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه پیام نور هستم با معدل ۱۶ونیم دارم ایلتس شش و نیم هم میگیریم میخاستم بپرسم چه کشورهایی رو برای ادامه تحصیل من پیشنهاد میفرمایید که بتونم بعدا اقامت بگیرم و برنگردم استاد اصلا مدرک پیام نور در خارج مورد قبول هست با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره دانشگاه باید بپذیرد. اگر پول بدهی شاید برخی از دانشگاه ها به شما پذیرش بدهند ولی اگر پول نداشته باشی بعید است با پیام نور به شما بورسیه ای یا کمک هزینه ای بدهند. کشورهای مهاجر پذیر مثل امریکا، کانادا، استرالیا برای مقصود شما بهتر است.

  13. زهرا
    پاسخ

    عرض سلام و احترام دارم خدمت استاد گرامی.
    ببخشید آقای دکتر من ارشد فقه و مبانی حقوق دارم، راهی برا بورس شدنم در دانشگاه خارجی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، راهش این است که زبان نمره بالا داشته باشید و مدارکتان را ترجمه کنید و مکاتبه کنید بلکه موفق شوید. روزمه و چاپ مقاله در مجلات بین المللی معتبر خیلی کمک می کند.

  14. Amir
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.بنده فارق التحصیل عمران هستم با معدل ۱۷ از دانشگاه دولتی.میخواستم ببینم اگر رشته حقوق رو شروع کنم و وارد شاخه حقوق مهندسی بشم شرایط کاری در ایران و خارج از کشور برای بنده چطور هستش؟ و اینکه با وجود مدرک مهندسی عمران امکان فاند برای حقوق دارم یا خیر؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مهندسی اگر بخواهید بخوانید شاید فاند باشد ولی برای حقوق بعید است. در ضمن حقوق مهندسی خیلی در ایران شناخته شده نیست.

  15. ندا نطری
    پاسخ

    سلام. من لیسانس فقه و مبانی حقوق از دانشگاه تهران دارم و ارشد پیام نو تو رشته حقوق بین المل رو خوندم ولی متاسفانه نتونستم پایان نامه ام رو به امام برسونم. و انصراف دادم.
    میخواستم بدونم میشه از طریق مدرک لیسانسم اقدام کنم برای ادامه تحصیا تو رشته های حقوقی تو خارج از ایران؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست ولی باید پول داشته باشید که هزینه های شما را پوشش بدهد و زبان در حد ۷ ایلتس.

  16. مهلا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب استاد
    من دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه تبریز هستم. ترم چهار معدل ۱۸.۵
    میخواستم بدونم برای وکالت در خارج حتما باید مدرک لیسانس حقوق همون کشور رو داشته باشیم یا با برابرسازی مدرک لبسانس ایران و ادامه دادن ارشد و یا با برابر سازی پروانه وکالت ایران میشه در خارج مشغول به کار شد؟
    و اینکه اخذ شهروندی اون کشور برای وکیل شدن اونجا شرطه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برخی از کشورها مدرک ایران را برای شرکت در آزمون وکالت قبول می کنند ولی بسیاری نمی کنند. در هر حال مهم قبول شدن در آزمون وکالت آنها است که بدون تحصیل در آن کشور خیلی امکانش کم است.

  17. آرش
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من کارشناسی حقوق با معدل ۱۷ به بالا دانشگاه آزاد هستم ۲۸ و سال سن دارم سوالم این است که اگه زبان انگلیسیه قوی داشته باشم و مدرک بین المللی زبان داشته باشم امکان پذیرش برای ارشد در کشور هلند وجود داره یا خیر چون شنیدم دانشگاه های هلند به زبان انگلیسی تدریس میکنن و قدرت نوشتن و تکلم زبان انگلیسی میتونه تاثیر خیلی بالایی در پذیرش داشته باشه شنیدم اولویت با کسانی است که نمرشون در زبان ۱۰۰ شده
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست.

  18. صبا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    ایا فردی درون گرا و کم حرف میتونه تو رشته حقوق موفق باشه در صورت تحصیل در دانشگاه تهران و تلاش زیاد ؟
    یا این رشته در درجه اول به خصوصیات اخلاقی بستگی داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست. اخلاق خوب نیاز دارد ولی خب پول و موقعیت ممکن است اخلاق فرد را فاسد کند.

  19. مانيا
    پاسخ

    سلام من دانشجوی رشته کارشناسی فقه و حقوقم دانشگاه سراسری بین الملل میخواستم برای اقامت در استرالیا اقدام کنم با مدرک فقه و حقوق میتونم اونجا حقوق بین الملل بخونم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست اگر پول داشته باشید، زبان بلد باشید و دانشگاه به شما پذیرش بدهد.

  20. پناهی
    پاسخ

    سلام بنده در حال تحصیل در مقطع دکتری حقوق عمومی هستم آیا این رشته در سایر کشورها قابل ارزیابی است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نشنیده ام در کشورهای دیگر مدارک ایران یا کشور دیگری را ارزیابی کنند. مثلا اگر در انگلستان این مدارک شناسایی شود، آن وقت چه اثری دارد؟ وقتی شما در مقطع ارشد یک دانشگاه در انگلستان پذیرفته می شوید، به طور ضمنی بر لیسانس شما صحه می گذارند ولی این ها فایده خاصی ندارد.

  21. Arman
    پاسخ

    سلام استاد بنده دانشجوی ترم ۶ هستم ۷ ترمه کارشناسی حقوقم تموم هستش میخواستم بدونم برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد میتونم کانادا یا کشور دیگه ای اقدام کنم و چه گرایشی بهتر هستش و بازار کارش در همان کشور ها و ایران چطور هستش ؟؟؟؟؟ واقعا برای تحصیل در خارج از ایران جدی هستم لطف میکنین بهم توضیح کامل بدین
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست و بیشتر رشته های تجاری و اقتصادی و مالی را توصیه می کنم. ولی باید نمره زبان بالا و پول داشته باشید و زمان هم البته.

  22. دهقان
    پاسخ

    سلام وقت بخیر اقای دکتر.
    بنده کارشناسی رشته الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق هستم آیا میتونم در رشته حقوق دانشگاه استراسبورگ مقطع ارشد تحصیل کنم با توجه به مدرک لیسانسم؟
    ممنون از راهنماییتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست. آنها دروس شما را نگاه می کنند.

  23. Fatemeh
    پاسخ

    با عرض سلام میشه بگید که در رشته حقوق خانم ها میتونند بورسیه بگیرند یا نه؟اگر بله میشه لطف کنید شرایطش رو بگید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خانم و اقا ندارد مهم این است که بورسیه وجود داشته باشد و شما صلاحیت اخذ آن را داشته باشید.

  24. نیلوفر ن
    پاسخ

    سلام
    فارغ التحصیل در رشته حقوق بشر بین الملل با معدل ۱۷.۸۰ از دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال ۱۳۹۰ و در حال حاضر ۳۴ سال سن دارم.جناب دکتر،در زمان قبولی ۵۲ حقوق بین الملل و ۲۵ بشر شدم که با توجه به علایق شخصی در رشته حقوق بشر ادامه دادم.از لحاظ شرایط مالی امکان تحصیل با احتساب هزینه هاو… رو ندارم به نظرتون امکان اخذ بورس و فاند تحصیلی و هزینه زندگی با توجه به رشتم در کودوم دانشگاهها بیشتره؟کانادا یا کشورهای اروپایی؟مشخصا کودوم دانشگاه رو پیشنهاد میکنید؟پیشاپیش از حسن توجه شما کمال امتنان را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم احتمال بورسیه در هر حال خیلی زیاد نیست و باید با دیدن سایتهای دانشگاه های ببنید کجا امکان بورسیه است. البته برخی از موسسات بین المللی فعال در زمینه حقوق زنان و حقوق بشر به دانشجویان کشورهای در حال توسعه بورسیه می دهند که احتمال اخذ بورسیه از این موسسات بیشتر از دانشگاه ها است.

  25. وهاب
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند دکتر شیروی
    استاد من لیسانس حقوق را با معدل ۱۶/۹۶ به اتمام رساندم می خواستم راهنمایی کنید برای دریافت بورس خارج چه کار میتونم بکنم؟ آیا باید ارشد حقوق را در دانشگاه های معتبر بخوانم و سپس مکاتبه کنم و این که سنم ۲۸ است محدودیتی برای بورس خارخ ایجاد نمی کنه و این که کدام رشته برای بورس خارج خوب است من به حقوق خصوص علا قه مندم لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای اخذ بورسیه، باید اول مدارک خود را ترجمه کنید. سپس نمره زبان بین المللی مثل تافل یا ایلتیس بگیرید و بعد مکاتبه با دانشگاه ها را شروع کنید. پیشنهاد می کنم در حالی که دارید ارشد را در ایران می خوانید، این کار را انجام دهید زیرا به دست آوردن بورس ساده نیست و نمی توان خیلی به آن امید داشت.

  26. عاشق حقوق که فکر مبکنه قانون ایران عادلانه نیست
    پاسخ

    سلام اقای دکتر اول از همه تشکر ویزه از دلسوزی شما و وقتی که میگذارید برای دانشجویان…بی نهایت سپاس
    راستش من دانشجوی ارشد خصوصی دانشگاه گیلان هستم و متاسفانه معدا پایین ۱۴و خورده ای این ترم دفاع میکنم..ولی دوست دارم دوباره کنکور ارشد بدم و تجارت بین الملل بخونم حقیقتا زیاد به وکالت علاقه ندارم ولی عاشق درس خوندن هستم همزمان هم دارم مترجمی زبان میخونم پیام نور…دوست داشتم نظر شمارو بدونم و میخوام تا دو سال دیگه از ایران برم ادامه تحصیل در یکی از کشورهای اسکاندیناوی یا کانادا…

    به نظر شما چقدر شانس گرفتن بورسیه از این کشورهارو دارم و باید الان چکار کنم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه احتمالش خیلی زیاد نیست ولی گرفتن مدرکهای متعدد و ضیف بودن در آنها حسن نیست.

  27. سمیرحا
    پاسخ

    با سلام.جناب دکتر بنده فارغ التحصیل ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه تهران مرکز با معدل ۱۷ هستم و کارشناسی با معدل ۱۴…میخواستم برای رشته حقوق بین الملل در کانادا اقدام کنن به نظر شما صحیح است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله خوب است.

  28. رسول
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    من ۳۴ سال دارم. یک مدرک لیسانس علوم سیاسی با معدل ۱۷.۴۸ و ارشد دیپلماسی و سازمان های بین المللی با معدل ۱۷.۵۳ دارم. الان هم در مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل در رشته حقوق هستم چرا که به حقوق علاقه دارم؛ اما متاسفانه رفتم سراغ تحصیل در رشته سیاست و گرایش دیپلماسی. امید دارم مقطع لیسانس حقوق را در دو سال یا حد اکثر دو سال و نیم تمام کنم چرا که حدود سی واحد را معادل سازی کردند.
    سوالاتم از جنابعالی اینها هستند که با توجه به سنم آیا معقولانه است یا شدنی است که به فکر ادامه تحصیل در گرایش حقوق نفت و گاز باشم؟ آیا با توجه به سنم امکان گرفتن فاند ارشد در گرایش حقوق نفت و گاز هست؟ یا اصلا فرقی دارد این رشته را در ایران تحصیل کنم یا خارج از کشور؟ آینده این رشته چگونه خواهد بود؟
    با توجه به گرایش ارشدم خیلی علاقه مند هستم در زمینه قراردادهای بین المللی تجاری فعالیت کنم و مخصوصا حوزه نفت و گاز، به خاطر علاقه زیاد و تجربه کوچک کاری که در یکی از شرکتهای نفتی داشتم.

    سپاسگزارم از این که بی منت مرا راهنمایی می کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مهم اخذ لیسانس است. اگر تمایل داشتید که ارشد بخوانید و واقعا درس خوان باشید، خب گرایش تجارت بین الملل و نفت و گار خوب است.

  29. نریمان
    پاسخ

    سلام و عرض ارادت خدمت استاد بزرگوار

    بنده فارق التحصیل کارشناسی حقوق هستم.با توجه به اینکه کارشناسی حقوق ایران عموما دروس مرتبط با حقوق داخلی هستند،این مدرک برای اخذ پذیرش مقطع MASTER دانشگاه های آلمان در خصوص گرایشهای مرتبط با امور مالی قابل پذیرش هستند؟ گرایشهایی نظیر حقوق تجارت بین الملل یا حقوق اقتصادی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله قابل قبول است.

  30. کیانی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.
    من لیسانس فقه و حقوق از دانشگاه مازندران دارم با معدل ۱۷:۵۰و میخوام امسال برای وکالت بخونم. دوتا سوال ازتون داشتم. اول اینکه اگر بخوام بورسیه بگیرم برای اروپا مثلا انگلیس یا فرانسه یا آلمان آیا داشتن پروانه وکالت تاثیر گذار هست؟
    و دوم اینکه در صورت گرفتن بورسیه آیا امکان اقامت هم وجود داره یا حتما باید به کشور خودمون برگردیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خیلی موثر نیست. ۲- فعلا برو انشاالله بتوانید اقامت هم بگیرید. مسائل را تک مجهولی کن که بتوانی حلش کنی. دو مجهولی کردن سوالات، باعث می شود که نتوانی تصمیم بگیری.

  31. Roxana
    پاسخ

    با سلام ..بنده لیسانس حقوق دارم میخواستم بدانم در صورتی که ارشد گرایش حقوق خصوصی را در ایران بگذرانم میتوانم برای دکترا با همین گرایش به دانشگاه خارج از کشور مثلا فرانسه اقدام کنم ؟ چون شنیدم که همه مطالب درسی ما با آنها یکی نیست ، مثلا کسی که در ایران ارشد حقوق خصوصی داره یا جزا و جرم شناسی خب مطالب درسی کاملا مطابقت نداره با آنها… چجوری مدرک ما رو قبول میکنن و اجازه میدن ادامه تحصیل بدیم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است آنجا یه ارشد هم بگیری.

  32. مهدی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی بزگوار
    من دانشجو ترم ۵ حقوق هستم و فعلا مدرک b1 زبان المانی را دارم و احتمالا تا سال دیگه b2 را دریافت می کنم و قصد دارم در ازمون تست داف شرکت کنم و فعلا معدل بنده ۱۷ هست و اینکه می خواستم بدانم که ایا می شود برای مقطع ارشد در کشور المان اقدام کرد و اینکه ایا می توان برای لیسانس مجدد در کشور المان برای رشته حقوق اقدام کردو می توان انتظار پذیرش داشت و اینکه اساسا اینده و دور نما تحصیل در رشته حقوق در المان چگونه هست / باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله احتمالش هست. اقدام کنید.

  33. .
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه تهران هستم و کارشناسی خودم را با معدل ۱۸ در دانشگاه شیراز گذرانده ام.همچنین مدال نقره المپیاد حقوق را نیز کسب کرده ام.به لحاظ زبان لنگلیسی مشکلی ندارم و امیدوارم قبل از پایان سال یک کتاب ترجمه شده هم به چاپ برسد.شخصاً با توجه به توصیه اکید اساتید علاقه مند به تحصیل در آمریکا،کانادا،انگلستان و استرالیا در رشته عدالت کیفری از شاخه های علوم جنایی که متاسفانه در ایران در حاضر وجود ندارد،هستم و به طور قطع و یقین تصمیم بازگشت به ایران را دارم.متاسفانه فارغ التحصیل حقوق جزا و جرمشناسی و سایر شاخه های آن در کشور هایی غیر از فرانسه بسیار نادر بوده و به همین جهت بنده تا کنون امکان مشورت با فردی که در کشورهای مذکور تجربه تحصیل داشته باشد را پیدا نکرده ام.لذا با درنظر گرفتن این موارد و رزومه بنده و اینکه تا سال آینده که تحصیل من در این مقطع تمام شود احتمالا مقالات و ترجمه های دیگری نیز اضافه میشود به نظر جنابعالی اولا:امکان دریافت بورسیه کامل از دانشگاه های معتبر این چهار کشور وجود دارد؟و این احتمال تا چه میزان است؟ ثانیا:بعد از دریافت کارشناسی ارشد در ایران برای ادامه تحصیل در خارج مجددا از ارشد شروع کنم یا دکتری را ادامه دهم؟
    بینهایت سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم احتمال فاند و بورسیه خیلی کم است. در حالی که نمی توانم کلا شما را ناامید کنم ولی نمی توانم توصیه کنم که زندگی و آینده خودت را به این امر گره بزنی. بهتر است از ارشد شروع کنی ولی به هر حال فاند در ارشد هم امکانش کمتر از دکتری است.

  34. محسن
    پاسخ

    نظر شما در مورد رشته حقوق محیط زیست چیست و اینکه با داشتن نمره زبان خوب و مقاله بین المللی در این رشته در مقطع ارشد ایا می توان به گرفتن اسکالرشیپ و یا فاند برای L.L.M دوباره در این رشته در امریکا یا کانادا امیدوار بود باتشکر 🙏

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی توان کلا در هر رشته حقوق به بورسیه یا فاند خیلی امیداور بود.

  35. محسن
    پاسخ

    سلام استاد به نطر شما ابا تحصیل در مقطع ارشد در رشته حقوق در ایتالیا مناسب هست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام عالی است.

  36. مهسان
    پاسخ

    سلام – من تصمیم دارم ارشدم رو در ایران بخونم و برای دکتری در خارج از کشور تحصیل کنم اما سوالی ذهنمو مشغول کرده- علاقه من به حقوق جزاست اما منطقم میگه گرایشی بخونم که در خارج از کشور برام کاربرد داشته باشه و بتونم شاغل بشم و از معلوماتم استفاده کنم – پیشنهادتون چه گرایشی هست ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با اخذ دکتری از خارج خیلی اولا گرفتن پذیرش سخت است و ثانیا اگر خواستید در خارج کار کنید باید از پایین شروع کنید که حقوق آنجا را یاد بگیرید.

  37. طیبه
    پاسخ

    سلام جناب دکتر من کارشناسی حقوق گیلان و با سهمیه استعداد درخشان در جزای مازندران آن پری فته شده و با معدل ۱۸و ۶۴ فارغ التحصیل شدم. اما زبانم متوسطه و مدرکم ندارم. خودم رشته حقوق پزشکی رو دوست دارم . به نظر شما برای بورسیه دکترا در خارج از کجا شروع کنم که بتوانم پذیرش بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از ترجمه مدارک و اخذ مدرک بین المللی زبان و بعد مکاتبه با دانشگاه ها.

  38. عباس
    پاسخ

    با تشکر از استاد گرامی که جهت ارائه معلومات به تمام محصلان

  39. زهرا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.
    من دانشجوی ترم یک حقوق در دانشگاه دولتی هستم.میخواستم ببینم برای این که دوره ارشد گرایش جزا در دانشگاه خارجی بورس بشم باید چه معدل و شرایط زبان داشته باشم و به نظر شما کدام کشور به حقوق ایران نزدیک تر است
    و در اخر از شما بابت کتاب مقدمه علم حقوق که کتابی بسیار عالی و روان است بسیار ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه گرفتن خیلی امکانش زیاد نیست. سعی کنید خوب درس بخوانید که انشاالله در ایران یا خارج موفق شوید. خیلی برای ترم اول زود است که آینده گرایش خود را تعیین کند.

  40. شقایق
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    من دانشجوی ترم آخر فقه و مبانی حقوق هستم در نهایت فکر نمیکنم معدل خوبی بگیرم شاید ۱۳_۱۴ منتهی دارم روی زبانم کار میکنم میخواستم ببینم میتونم اپلای بگیرم واسه روانشناسی یا حقوق از آلمان یا کشور دیگه ای؟؟
    ممنون میشم پاسخگو باشید،ارادتمند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تلاش کنید ولی این معدل نشان می دهد که اهل درس نیستی و بیشتر دنبال ارزو هستی تا تلاش.

  41. محمد
    پاسخ

    سلام ودعرض هسته نباشید .
    ایا با فوق فقه حقوق میتوانم برای دکتری خارج کشور اقدام کنم
    و کدام کشور ها پذیرش دارند .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله

  42. مهران
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده تازه میخوام کنکور بدم و به رشته حقوق علاقه مندم
    آیا بازار کار خوبی دارد ؟
    دانشگاه امام صادق بهتره یا تهران ؟
    با تحصیل در دانشگاه تهران میشه بورسیه شد ؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه تهران و باید خیلی تلاش کنید که انشاالله بتوانید موفق شوید. با مدرک تنها کافی نیست که شغل برای شما تضمین گردد. بورسیه هم وجود ندارد.

  43. امیر
    پاسخ

    سلام ،، بین رشته حقوق جزا و حقوق بشر برای تحصیل در خارج از کشور کدام بهتر میباشد ؟؟
    چ کشوری را پیشنهاد میکنید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به علاقه شما دارد. هر دو خوب است. خب حقوق جزا کم خطر تر است.

  44. اشکان
    پاسخ

    سلام
    با توجه به اینکه من در مقطع کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل مشغول به تحصیل هستم و رو به پایان می باشم
    آیا دکترا این رشته در کشور وجود ندارد؟ یا وزرات علوم قصد ایجاد چنین رشته ای ندارد؟
    درغیر این صورت کدام دانشگاه خارجی را برای ادامه تحصیل معرفی می نمایید که بورسیه بدهند یا شرایط تحصیل راحتری داشته باشند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله وجود دارد. فعلا در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران دایر است. ۲- بیشتر دانشگاه های خارج این رشته را دارند و لیست دانشگاه های معتبر مورد قبول وزارت علوم را می توانید در سایت وزارت علوم جستجو کنید.

  45. حسین
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. برای بورسیه شدن در دکترای کشاورزی چه کار باید کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب باید با دانشگاه ها مکاتبه کنید. مدارک اتان را ترجمه کنید و نمره زبان بین المللی را هم باید داشته باشید.

  46. پوریا
    پاسخ

    با سلام..
    بنده کارشناسی مخابرات دارم . هدفم گرفتن فاند در مقطع دکتراست. ولی نمیدونم کارشناسی ارشد را مدیریت بازرگانی بخوانم یا مهندسی مخابرات. البته دلیل انتخاب مدیریت بازرگانی علاقه به این رشته بوده است.
    اگر ارشد رو مدیریت بازرگانی بخوانم با توجه به مدرک کارشناسی که مخابراته میتونم برای دکترا فاند بگیریم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است همان رشته خودت را بخوانی. کسی که برای مدیریت فاند نمی دهد. برای مهندسی امکانش هست.

  47. سعید
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری حقوق مالی اقتصادی باید از کدوم دانشگاهها پیگیری کنم ببینم پذیرش دارن یا خیر؟
    از اینکه زمان با ارزشتون رو در اختیار بنده قرار میدین سپاسگزا م

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عین این رشته ممکن است نباشد. ولی بسیاری از دانشگاه های دنیا در رشته های حقوق اقتصادی یا حقوق مالی یا حقوق تجارت پذیرش دارند. برای دیدن لیست دانشگاه های معتبر به سایت وزارت علوم مراجعه کنید.

  48. kosar
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    ارشد حقوق خصوصی دانشگاه تهران شمال مشغول به تحصیلم .واسه دکتری تو همین گرایش باید برای پذیرش کدام کشور اقدام کنم؟ تنها انتخابم فرانسه است؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است برای ارشد دیگری اقدام کنید. اینکه مستقیم به شما پذیرش دکتری بدهند احتمالش کم است هر چند که احتمال آن صفر نیست.

  49. مینا
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    فارغ التحصیل کارشناسی فلسفه از دانشگاه ملی با معدل ۱۵/۳۵
    کارشناسی ارشد حقوق جزا از دانشگاه آزاد سال ۱۳۹۲ با معدل ۱۸/۴۴
    کارشناسی حقوق از دانشگاه پیامنور سال ۱۳۹۶ با معدل ۱۵/۷۵
    مقاله isi و یک مقاله علمی پژوهشی دارم الان هم دوره زبان مشغول هستم.
    قصد گرفتن فاند داشتم میخواستم راهنمایی کنید آیا امکان گرفتن فاند در مقطع دکترا جزا و جرمشناسی دارم؟
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این نحو درس خواندن خیلی بعید است به شما فاند بدهند. برای آنها قابل درک نیست که کسی اول ارشد بگیرد و بعد لیسانس.

  50. فروزان منتظری
    پاسخ

    سلام و عرض ارادت و تشکر ویژه از استاد متواضع و فرهیخته .
    ۱-مشغول به تحصیل در ارشد حقوق بین الملل واحد تهران شمال . موقعیت زندگی چند سال ایران و چند سال امریکاست.و در حال تردد. وسنم ۴۹.در حال حاضر قصد تغییر رشته ارشد را دارم.لطفا راهنمایی بفرمایید
    سوال اول. با علم به شرایط ذکر شده ارشد چه رشته ای رو برام توصیه میفرمایید.(تشخیص ناقصم ح.جزاست)تشخیص درستش رو ازحضرت عالی استدعا دارم.
    سوال دوم. مقطع دکترا چه رشته ای؟
    ایران یا امریکا

    هزاران هزار درود به حس انسان دوستانه جنابعالی و بی نهایت تشکر از اینکه با وجود مشغله فراوان مشاوره های شفاف و صریح ارایه میدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همین ارشد بین الملل را تکمیل کنید. اگر امکان تغییررشته هست که بعید می دانم بروید تجارت بین الملل. ۲- دکتری هر جا زودتر قبول شوید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *