تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. علیدادی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اقای دکتر شیروی
    رشته حقوق داوری تجاری در مقطع ارشد یا دکتری در خارج از کشور وجود دادرد یا خیر؟اگر دارد کدام کشور.
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این گرایشها در بیشتر دانشگاه ها هست.

  2. دانا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت جناب آقاى دکتر
    من لیسانس حقوق از دانشگاه نیمه دولتى که جزو ده تاى برتر ایران هست رو با معدل ۱۴.۳۰ اخذ نمودم، آیا امکانش هست با این مدرک لیسانس براى ادامه تحصیل در همین رشته در مقاطع بالاتر و یافتن شغل و اقامت، مهاجرت کنم شما چه کشور توسعه یافته اى رو با شرایط من پیشنهاد میکنید؟ و هزینه اش هم به طور تقریبى بفرمایید ممنون میشم. سپاس بى کران از لطفتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش کم است.

  3. mohamad
    پاسخ

    سلام استاد من دانشجوی داانشگاه مجازی فاران هستم مقطع کارشناسی.در تهران استاد من سه مقاله isi دارم وهمچنین کاملا به زبان های المانی فرانسوی و انگلیسی تسلط کامل دارم این ترم فارغ التحصیل میشوم.همه معدل هام هم بالای هفده بوده است.ورشته ام هم مدیریت صنعتی است.ایا میتوانم از دانشگاه های اروپا یا امریکا پذیرش بگیرم.پذیرش برای من کافیست.نیاز به بورس ندارم.واینکه ایا بعد از تحصیل میتوان در این کشور ها ماند برای کار یا زندگی. یا اینکه باید برگردم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با مجازی احتمالش کم است.

  4. ستاره
    پاسخ

    سلام ودرودبه استادبزرگوار
    لیسانس حقوق علمی کاربردی بامعدل خیلی خوب هستم وانصرافی ارشدتجارت بین الملل پردیس شهیدبهشتی.قصدتحصیل خارج ازکشوررادارم. چندین ماه است که تحقیق میکنم کدام کشوروچگونه وهنوزهیچ .
    شنیده هایم حاکی ازانست که دربرخی کشورهاباداشتن لیسانس میتوان برای دکتراپذیرش گرفت! ایاصحت دارد؟ چه کشوری؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با لیسانس ایران بعید است ولی برخی از کشورها با لیسانس و یک دور های تکمیلی چنین اجازه ای را می دهند.

  5. طاهره
    پاسخ

    با سلام من لیسانس ادبیات فارسی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه ازاد شیراز با فرض ایلس۷ ایا امکان پذیرش در مقطع دکتری در روانشناسی بالینی را دارم در کدام کشور اروپایی شانس بیشتری دارم ممنون خواهش میکنم حتما بهم جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم. لیسانس نداشته باشی زیاد روی ارشد حساب نمی کنند.

  6. دلارام
    پاسخ

    سلام استاد
    من کارشناسی ارشد حقوق از دانشگاه شهید بهشتی هستم در گرایش جزا و جرم شناسی با معدل بالای ۱۹ و همچنین کارشناسی از دانشگاه آزاد با معدل بالای ۱۹ ، سطح زبانم خوب هست و مدرک آیلتس با نمره ی ۸.۵ دارم، در المپیاد دانشجویی حقوق برگزیده شده ام، به تازگی وکیل پایه ی یک دادگستری در کانون مرکز هستم با کسب رتبه ی تک رقمی در آزمون وکالت و همچنین رتبه ی خوب در اختبار..البته سابقه ی کاری وکالت ندارم ، دارای چندین مقاله ی علمی-پژوهشی و چندین مقاله ی علمی_ترویجی در مجلات معتبر هستم و همچنین یک مقاله در مجله ای معتبر و بین المللی خارجی…میخواستم ببینم آیا امکان گرفتن فاند کامل رو برای دکتری از دانشگاه های درجه یک کشورهای پیشرفته همچون دانشکده ی حقوق هاروارد دارم؟ اخذ بورسیه ی کامل و یا تقریبا کامل تحصیلی صرفا از دانشگاه های درجه یک جهانی مد نظرم هست، برای این منظور چه کاری باید برای قوی تر کردن رزومه ی خود انجام دهم؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم. بنظرم اگر برای ارشد با پول خودت اقدام کنی شاید آنجا بتوانید برای دکتری فاند بگیرید.

  7. امیر
    پاسخ

    ممنون از استاد عزیز

  8. امیر حسین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    فارغ التحصیل در رشته ی حقوق از دانشگاه مازندران هستم
    با معدل ۱۴/۹۴
    زبان هم عالی
    ایا میتوانم برای اتریش اقدام به ویزای تحصیلی کنم؟
    اگر ارشد بخوانم و بعد بخواهم بروم چطور؟
    بهتر است در کدام رشته ارشد بخوانم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای ارشد اقدام کنید ولی اینکه موفق شوید خب سخت است.

  9. امیر ع
    پاسخ

    سلام خدمت دکتر شیروی عزیز
    تو رو خدا جواب سوالم رو بدید، بلاتکلیفم، استاد بنده دانشجوی ترم آخر کارشناسی فلسفه دانشگاه تهران هستم، خب از اونجایی که وضعیت فلسفه در ایران اسفناک است و از لحاظ مالی هم در آن حدی نیستم که این رشته رو ادامه بدهم.
    می خواهم ارشد رو تغییر رشته بدهم ولی نمیدانم چه رشته هایی با فلسفه مرتبطند( برای بورسیه)؟ مدیریت اجرایی چطور است؟ با توجه به اینکه بدنبال این هستم که در مقطع دکترا در کانادا یا … بورسیه بگیرم. چه رشته هایی به فلسفه نزدیک تر است تا آنها را انتخاب نمایم؟
    الان ارشد رو موندم چکار کنم؟ کمک شما باعث می شود من انگیزه پیدا کنم.
    من کسی رو ندارم راهنماییم کنه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدیریت اجرایی خوب است ولی با این مدارک احتمال اخذ بورسیه خیلی محتمل نیست.

  10. عماد
    پاسخ

    سلام دکتر عزیز
    من لیسانس حقوق از دانشگاه مفید با معدل ۱۳.۲ و فوق لیسانس از آزاد چالوس در رشته حقوق بین الملل با معدل ۱۵ هستم. و ۳ سال سابقه کار حقوقی در ارگان دولتی دارم. آیا شرایط اخذ بورسیه دکتری از کشوری را دارم؟ در چه صورتی میتوانم برای ادامه تحصیل به خارج و چه کشورهایی بروم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم حتی با معدل خیلی بالاتر شانسی وجود داشته باشد.

  11. الهه
    پاسخ

    سلام من رشته حقوق از دانشگاه ازاد دارم همسرم هم لیسانس فقه و مبانی حقوق از دانشگاه رازی و فوق جزا و حرمشناسی از علوم تحقیقات همدان قصد مهاجرت به کانادا داریم و بعد از اقامت ادامه تحصیل در کانادا رو داریم اما خودم قبل از رفتن میخوام ارشد بخونم نمیدونم برم اون کشور بخونم یا اینجا در رشته حقوق تجارت بین الملل یا حقوق مالی و اقتصادی فقط نمیدونم کدوم رشته اینده بهتری در اون کشور برام ایجاد میکنه میخواستم یه مشاوره خوب بهم بدین ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همانجا برو بخوان. بهتر است روی زبان کار کنی

  12. مدیر
    پاسخ

    با سلام خدمت شما، من دارای لیسانس مدیریت صنعتی از پیام نور با معدل۱۶/۷۷و ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه دولتی صنعتی شاهرود با معدل ۱۸/۶۶می باشم،در پی گرفتن مدرک تافل با نمره بالا هستم،و خواهان پذیرش گرفتن از دانشگاههای انگلیسی زبان کشورهای اروپایی هستم آیا بنظر شما امیدی هست یا نه؟و اینکه بخاطر تحصیلاتم در دانشگاه دولتی محدودیتی برای خروج از کشور دارم؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی نمی توان امید بست مگر برای ارشد اقدام کنید.

  13. سودابه
    پاسخ

    با درود فراوان
    اقای دکتر شیروی من ترم اخر کارشناسی ارشد حقوق بین الملل میباشم و دارم رو پایان نامم کار میکنم با موضوع استفاده نظامی از دریاها و محدودیت ان میخوام در رشته دریاها ادامه تحصیل دهم اما نمیدانم چه طور برای مقطع دکترا استاد از اون ور پیدا کنم لطفا راهنایی کنید
    با سپاس و احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید مقالات مرتبط را جستجو کنید و بعد ببنید که چه کسانی آن را نوشته اند.

  14. ابوطالب کریمی فر
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای دکتر شیروی
    من کارشناسی حسابداری را از دانشگاه آزاد چالوس و نوشهر با معدل ۱۷/۹۸ و ارشد حسابداری (پژوهش محور) را از دانشگاه پیام نور واحد بین المللی قشم با معدل ۱۶/۲۴تمام کردم. زبان انگلیسی کیش تا سطح advanced را خوندم .میخواستم بدونم برای کدام کشور برای دکترا اگر اقدام کنم امکان فاند گرفتن با شرایط من هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، برای ارشد اقدام کنید. فاند احتمالش کم است.

  15. پریسا
    پاسخ

    سلام،دکتر من لیسانس حقوق با معدل ۱۵/۶۷ از دانشگاه بوعلی سینای همدان دارم،زبان هم آیلتس ۶ دارم،آیا میتونم از تخصیل رایگان دانمارک،نروژ یا سوید استفاده کنم و پذیرش یا بورس برای رشته حقوق بین النلل بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید تلاش کنید. نمره زبان خیلی خوب نیست و حداقل ۷ را نیاز داری. طبیعی است که تعداد اندکی می توانند از این امکانات محدود استفاده کنند. شاید شما با شنانس بودید.

  16. حمید
    پاسخ

    با سلام و احترام
    من لیسانس حقوق از دانشگاه مازندران(دولتی) هستم (معدل حدودا ۱۶) به نظرتان می توان به بورس امیدی داشت؟چه مولفه هایی شانس بورس را بالا می برند ؟ مقاله می تواند کمک کننده باشد؟ یا نمره بالاتر زبان؟ برای خارج کشور انرژی رو ی چه چیزی بزارم(با هدف اقامت)؟
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورس در حقوق خیلی به ندرت تعلق می گیرد ولی به هر حال نمره زبان و معدل خیلی موثر است و مقاله خارجی در نشریات معتبر (نه نشریات پولی) موثر است.

  17. ali
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر.بنده کارشناسی ارشد فقه و حقوق جزا دارم با معدل کارشناسی و ارشد بالای ۱۷ از دانشگاه ملی.خواستم بدونم میتونم برای دکتری بورس بگیرم برای دکتری؟و اگه میشه مراحلش چیه؟متشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم.

  18. هستی
    پاسخ

    سلام دکتر.من دانشجوی رشته ی حقوق هستم ازدانشگاه چمران اهوازوعلاقمندبه تحصیل درکشورفرانسه.شروع کردم ب یادگیری زبان فرانسه.اگرارشدحقوق خصوصی راانتخاب کنم چگونه میتوانم برای ادامه تحصیل اقدام کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید مکاتبه کنید و مدرک زبان بگیرید.

  19. مریم
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد بزرگوار
    ارشد تجارت بین الملل با معدل ۱۸ هستم و تسلط بر زبان انگلیسی و در حال یادگیری فرانسه هستم
    خواهان ادامه تحصیل در کانادا هستم ولی بسیاری از اساتید تاکید بر ادامه تحصیل در المان میباشند ممنون میشوم اگر در خصوص شاخه های این رشته در کانادا راهنمایی بفرمایید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کانادا خیلی خوب است و شک نکنید. آلمان هم مشکل زبان نباشد خوب است.

  20. سیما ناظمی
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب
    بنده فوق لیسانس اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد با معدل ۱۷.۶۳ با چهار مقاله که یکی علمی پژوهشی و بقیه کنفرانس است، می باشم. خواستم سوال کنم برای اخذ پذیزش در مقطع دکتری بهتر اینست که دانشجوی دکتری باشم و درحین تحصیل در این مقطع اپلای کنم یا با فارغ التحصیل کارشناسی ارشد بودن این کار آسان تر است؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است برای ارشد اقدام کنید. بعید است دانشگاه های خوب برای دکتری مستقیم پذیرش بدهند

  21. ستاره .
    پاسخ

    سلام . استادلیسانس حقوق ازعلمی کاربردی معدل ۱۸ وضع مالی تقریبامتوسط .قصدتحصیل درخارج انشالله تادکترا. کدام کشورراپیشنهادمیفرمایید ؟ که هم بتونم دراینده کارکنم واقامت بگیرم ترجیحاانگلیسی زبان . ممنون
    ایاامکانش هست مثلادرانگلیس اول توریستی برم کارپیداکنم وبعددرس روشروع کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید سراغ کانادا یا امریکا یا استرالیا بروید اگر دنبال اقامت هستید. ولی معمولا نمی توانید توریستی بروید و دانشجویی بمانید.

  22. ستاره
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی من فارغ التحصیل رشته جزا و جرمشناسی از دانشگاه شهید بهشتی با معدل ١۶ هستم و میخوام برای دکتری از دانشگاهی تو اروپا پذیرش بگیرم به زبان فرانسه هم مسلط هستم میخوام بدونم از چه راهی باید اقدام کنم ؟ هزینه هم تا حدود سالی ٣٠ میلیون رو میتونم برعهده بگیرم با این أوصاف چه دانشگاهیو پیشنهاد میکنید برای ادامه تحصیل؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید با دانشگاه ها مکاتبه کنید.

  23. رضا
    پاسخ

    سلام استاد گرامی بنده فارغ التحصیل در رشته علوم سیاسی دانشگاه علامه هستم ایا کشور ایتالیا برای تحصیل در مقطع فوق خوب است و ایا امکان گرفتن بورسیه استانی در ایتالیا دارم بنده دارای مدرک ایلتس هم هستم و ایا تحصیل در اروپا در جذب هیت علمی در دانشگاه های ایران کمکی می کند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب است ولی بورسیه بعید است.

  24. فاطمه
    پاسخ

    سلام استاد . من دانشجوی ترم۴ رشته ی روانشناسی بالینی دانشگاه تهران هتم. معدل کارشناسی و کارشناسی ارشدم هر دو بالای ۱۸/۵ است. رتبه ی یک کنکور ارشد و دو کنکور دکتری هم بودم. اکنون تصمیم به گرفتن فاند دارم. ایا این کار سخت و زمان بری است؟ برای کدام کشور ساده تر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی سخت و زمانبر است چون کسی پول مجانی ندارد بدهد.

  25. فاطمه
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر.
    من لیسانس روانشناسی روزانه دارم و می خواهم بعد از خواندن ارشد برای دکتری به دانشگاه های خارج به ویژه انگلیس بروم. می خواستم بپرسم آیا می توانم برای دکتری بورسیه شوم و در خارج، تحصیل رایگان داشته باشم؟ شرایط بورسیه دکتری چیست؟ از الآن باید فکر آزمون های زبان باشم؟ سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید با دانشگاه ها مکاتبه کنید شاید بورسیه ای وجود داشته باشد. البته کلا احتمال بورسیه در این رشته ها کم است.

  26. امید
    پاسخ

    ضمن سلام وعرض قبولی طاعات وعبادات
    نظرحضرتعالی را خواستم بدونم که درحال حاضر آیامسافرت خارجه برای ادامه تحصیل دررشته تجارت بین الملل نهایتا نتیجه ای متفاوت باتحصیل درایران داره؟چه چیزی باعث میشه شخص برای ادامه تحصیل دررشته مذکوربه کشورخارجی بره؟
    درحال حاضرکدام کشورها دررشته مذکور مطلوب برای تحصیل هستند؟
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب خیلی معلوم است کسی که خارج را ندیده چطور می تواند به حقوق خارجی و زبان و نحوه تعامل با خارجیان آگاهی پیدا کند. البته شرط لازم نیست ولی معمولا کسانی که در این کارها هستند تجربه کار یا تحصیل خارج از کشور دارند.

  27. سیده حدیثه حسینی
    پاسخ

    با سلام..دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد قم هستم.پروپوزال تحت عنوان تحول نظام ارزشی مجازاتها با تاکید بر سیاست کیفری ایران به تضویب رسیده و استاد راهنمای بنده سابقه حضور در موسسه مکس پلانک در فرایبورگ آلمان را داشته و مدام در ارتباط هستند و به من پیشنهاد فرصت مطالعاتی در این موسسه را دادند.به نظر شما آیا به این موضوع فکر کنم یا خیر؟واقعا مستاصل هستم …راهنماییم کنید لطفا…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پیشنهاد خوبی است اگر بتوانید از آنها بورسیه چهار ماهه بگیرید.

  28. سجاد
    پاسخ

    با سلام و دعای خیر
    به عرض می رسد اینجانب لیسانس حقوق از واحد تهران مرکز با معدل ۱۸/۵۰ و ایلتس ۷ قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد حقوق بین الملل در کشورهای انگلیسی زبان رو دارم,آیا امکان بورسیه در این گرایش ترجیا در انگلیس وجود دارد؟
    آیا گرایش حقوق بین‌الملل دریاها در خارج از ایران تدریس می شود؟
    سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم بورسیه خیلی احتمالش کم است. می توانید ارشد با گرایش حقوق دریاها بخوانید.

  29. علیرضا پورمهرگان
    پاسخ

    سلام استاد. بنده دارای مدرک کارشناسی ارشد سازه های دریایی (عمران) از دانشگاه دولتی هستم با معدل حدود ۱۶. به علت علاقه زیاد به رشته حقوق در دانشگاه پیام نور کارشناسی حقوق را با معدل ۱۸ به اتمام رساندم. از نظر زبان مشکلی ندارم و به عنوان بخشی از کار حرفه ای مشغول ترجمه رسمی برای دارالترجمه ها هستم. علاقه زیادی به ادامه تحصیل در رشته تجارت بین الملل در دانشگاه نیویورک دارم. زیرا تنها ایالتی هست که خارجی ها میتونن در آزمون کانون وکلای ان شرکت کنند. اما از نظر مالی ضعیف هستم. آیا امکان اخذ بورسیه و فاند تحصیلی وجود دارد؟ آیا نوشتن مقاله کمکی می کند؟ متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم آنها بورسیه برای حقوق بدهند.

  30. امیر
    پاسخ

    با سلام
    کارشناسیم رو در رشته حقوق با معدل ۱۷/۳۲ در دانشگاه پیام نور گذروندم
    ارشد حقوق خصوصی دارم از علوم و تحقیقات با معدل ۱۹/۵۵
    یه مقاله isi و چند مقاله … و پروانه وکالت پایه یک با ۳سال سابقه کار و مدرک آیلتس هم دارم
    ۲۹ سالمه
    بخوام ادامه تحصیل بدم توی انگلیس ، شانسی واسه بورس شدن دارم بنظرتون ؟؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم.

  31. محمد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر با تشکر از جوابگویی شما به سوالات ..اقای دکتر من لیسانس حقوق با معدل ۱۸/۵ از دانشگاه ازاد ارومیه هستم الانم در حال طی کردن دوره زبان انگلیسی هستم به نظر شما میتونم برای ارشد در نیوزلند یا اتریش پذیرش بگیرم ثانیا بین حقوق جزا و بین الملل مردد هستم کدومش بهتره؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال آن هست ولی خب سخت است. اولی بنظرم کاربردی تر از دومی است.

  32. ستاره .
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد عالی قدر. استاد کارشناسی حقوق علمی کاربردی بامعدل الف هستم و سطح زبان خیلی خوبی دارم .برای ادامه تحصیل مستروبعددکتراکانادا یا امریکاراانتخاب کردم. کتاب شعری هم سرودم نمیدانم کمکی به من میکند یاخیر. ایا میتوانم ازفاندبهره مندشوم؟ هزینه هادرکانادابرای یکسال به چه صورت است ؟ پیشنهادی دارید که سرنوشتم رادرمسیردرست قراردهد؟ (قصدتحصیل درتجارت یانفت وگازاست ) . پاینده باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی بعید است که فاند پیدا شود ولی تحصیل در کانادا حدود سالی بیست هزار دلار خرج دارد.

  33. فاطمه
    پاسخ

    سلام جناب دکتر خوب هستید واستون ارزوی موفقیت و تندرستی دارم
    اقای دکتر بنده ترم پنجم رشته حقوق از دانشگاه ازاد و تا ب حال معدلم ۱۴بوده و دارای دو تایعیت هستم از مادر ایرانی و پدر خارجی
    علاقه زیادی ب رشته ی جزا و جرم شناسی دارم
    ب نظر شما کدوم کشورهای همسایه برای ادامه در مقاطع دکتری بهتر هستند؟یا اینکه ایا خودتون ترجیح میدید همین ایران ادامه بدم یا خارج؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچکدام.

  34. دنيا
    پاسخ

    با سلام
    آقاى دکتر من ١٨ سال دارم و مدرک دیپلم من حسابدارى از هنرستان فنى حرفه اى است و زبان انگیلیسیم خوب هست آیا من میتونم در خارج از کشور براى گرفتن مدرک در رشته دندانپزشکى اقدام کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید ولی هزینه آن خیلی سنگین است. در ضمن زبان هم باید مدرک بین المللی داشته باشید.

  35. آتنا
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    موسسه ای را سراغ ندارین جهت مشاوره برای ادامه تحصیل در خارج از کشور در رشته حقوق در مقطع دکتری؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه.

  36. اکبری
    پاسخ

    با سلام استاد گرامی اینجانب لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه علامه گرفتم ایا امکان گرفتن اپلای برای تحصیل در رشته فوق در انگلستان در رشته روابط بین الملل وجود دارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش هست اگر زبان ایلتس بالای هفت داشته باشید.

  37. رضا
    پاسخ

    سلام
    ۲۴سالمه
    ترم ۷ مترجمی زبان میخونم و به زبان عربی تسلط دارم و شدید به رشته حقوق علاقه دارم و مایلم در بلاروس ادامه تحصیل بدم
    با توجه به وضعیت نظام وظیفه (تاسال ۹۶معافیت تحصیلی دارم)میتونم اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل نظام وظیفه را از سازمان نظام وظیفه سوال کنید ولی برای مقاطع بالاتر از لیسانس می توانید از معافیت تحصیلی خارج استفاده کنید. بلاروس حالا چرا؟

  38. امیر صبوری
    پاسخ

    سلام خدمت دکتر عزیز
    لیسانس حقوق دارم با معدل ۱۵ونیم از دانشگاه آزاد بسیار مشتاق تحصیل در مقطع فوق لیسانس در خارج (هر کشوری که بگیرد مثل فرانسه یا کانادا فرقی ندارد) هستم لطفا بهم بگید باید چه اقداماتی انجام بدم ؟ زبان انگلیسی هم بلد نیستم . لطفا کامل بگید . دستتان را میبوسم . تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اول باید زبان بخوانید

  39. ساسان
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام

    استاد برای ادامه تحصیل در دکتری حقوق بین الملل امکان گرفتن فاند تحصیلی وجود دارد؟ (ارشد یکی از دانشگاه خوب تهران با معدل ۱۷/۵۰ با یک مقاله معتبر انگلیسی) بنظرتون کجا برای ادامه تحصیل امکان پذیر می باشد؟

    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال آن خیلی ضعیف است

  40. سحر
    پاسخ

    سلام دکتر.من الان نزدیک سه ساله با مدرک ارشد در دانشگاه آزاد تدریس میکنم.رشته ارشدم حقوق جزا و جرم شناسی بوده.معدلم هم ۱۷.برای اینکه بتونم هند درس بخونم برای مقطع دکتری از کجا باید اقدام کنم؟هیچ اطلاعاتی ندارم در این زمینه.لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید بروید تو سایت وزارت علوم و دانشگاه های معتبر برای دکتری در هند را پیدا کنید و بعد مکاتبه کنید

  41. sevda
    پاسخ

    سلام آقای دکتر . میخواستم بدونم اگه کارشناسی و کارشناسی ارشده حقوق بین الملل بخونم میتونم تو چه نهادها و سازمان هایی کار پیدا کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کارشناسی که گرایش ندارد و حقوق است و ارشد گرایش دارد و اکثر فارغ التحصیلان بین الملل کار مرتبط پیدا نمی کنند. بیشتر در مجامع بین المللی و وزارت خارجه کاربرد دارد که این روزها خودشان هم با تورم فارغ التحصیل و کارمند روبرو هستند.

  42. آرمین
    پاسخ

    سلام، قبل از هرچیز باید از حضرت عالی تشکر و قدردانی کافی رو به جا بیارم بابت پاسخی که به دوستان میدید، من اولین باره کامنت میذارم ؛دانش آموز سوم تجربی هستم، میخواستم ببینم آیا رشته های پزشکی وپیراپزشکی طوری هستند که بشه با کنکور ایران یک یا چند ترم رو داخل کشور و بقیه ش رو در یک کشور خارجی پاس کنیم یا نه؟ و به غیر از در رشته های پزشکی و پیراپزشکی با ارایه مقاله امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور وجود داره یا خیر؟ با تشکر فراوان از حضرت عالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا چنین چیزی ممکن نیست. و باید شما از ابتدا در خارج شروع کنید.

  43. م.ك
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت جناب آقای دکتر شیروی، حقیر فارغ التحصیل مقطع کارشناسی با معدل ۱۳/۸۷ و ارشد حقوق بین الملل با معدل ۱۸/۴۷ در دانشگاه شیراز هستم. می خواستم برای مقطع دکتری حقوق بین الملل اقدام به اخذ بورس دکتری خارج از کشور نمایم. اما هیچ کدام از دوستان یا اطرافیانم از نحوه اخذ پذیرش اطلاع ندارند.هم چنین حقیر دارای مقالات علمی-پژوهشی ،علمی -ترویجی و چندین کتاب در زمینه حقوق بین الملل هستم. خواهشمند است راهنمایی بفرمایید که حقیر از کجا می بایستی شروع کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم بورسیه به این راحتی امکان ندارد. شما باید نمره زبان بین المللی داشته باشید و مدارک اتان را ترجمه کنید و با دانشگاه ها مکاتبه کنید شاید بتوانید موفق شوید.

  44. نادر
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشین ،ارشد سازه عمران از دانشگاه ازاد دارم و مدرک زبان ندارم و وضعیت مالی هم متوسط بنظرتون کدوم کشور برا ادامه تحصیل برای دکتری سازه خوبه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما با این وضعیت باید ببنید که چه دانشگاهی به شما فاند می دهد.

  45. بیتا
    پاسخ

    سلام. به طور کلی کسی که حقوق ایران رو خونده میتونه بره یه کشور دیگه مثلا آمریکا وکالت کنه؟ حالا کسی که رشتش حقوق بوده اگه اقامت یه کشور دیگرو بگیره با مدرکش میتونه چه کارایی بکنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید امتحان وکالت بدهد. مثل شما که اگر از امریکا حقوق بگیرید باید در آزمون وکالت شرکت کنید. حقوق خیلی به خصوص در حد لیسانس ملی است و به درد کشورهای دیگر نمی خورد.

  46. امين
    پاسخ

    سلام ، لیسانس معماری هستم ،آیا می شه برأی لیسانس به آلمان پذیرش بگیرم برأی تجارت الکترونیک یا بیزینس؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست. ولی باید زبان و پول را مهیا کنید.

  47. مهدی
    پاسخ

    سلام دکتر جان..برای تحصیل در رشته حقوق بین الملل در مقطع دکتری جز مدرک زبان چه امتیازاتی رو باید داشت تا احتمال بورسیه شدن زیاد بشه مثلا چه معدلی و چه مقالاتی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب مقالات در مجلات معتبر خیلی مهم است نه مجلاتی که پولی و بی اعتبار هستند.

  48. سامان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید ۲۲سالمه می خواستم که برای رشته حقوق در مقطع لیسانس در کشور ایتالیا اقدام کنم بعضی از اطرافیانم میگن ارزش نداره میشه نظر خودتون رو بگین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب است. فقط باید زبان ایتالیایی بدانید

  49. آرمین
    پاسخ

    سلام خسته نباشید خدمت استاد عزیز
    پس از گرفتن لیسانس برای رفتن به کشورهای اروپایی چه مقدار هزینه دارد و چگونه میشود در آنجا کار پیدا کرد که یک مقداری بتوانم خود کفا بشوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به دانشگاه و کشور دارد ولی برای یک فرد مجرد حدود یک هزار دلار ماهیانه خرج زندگی به اضافه شهریه دانشگاه است.

  50. .....
    پاسخ

    سلام کسی ک مدرک حقوقش را از امریکا یا کانادا گرفته باشد میتوند در ایران کار کند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می تواند. ولی اگر بخواهد وکالت کند باید حتما در آزمون وکالت شرکت کند که قبول شدن آن نیاز به تسلط به حقوق ایران دارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *