تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. آرمین
    پاسخ

    سلام خسته نباشید استاد رشته من ریاضی امسال کنکور دارم و معدل پیش دانشگاهی من ۱۹ و پیش بینی میکنم در یک دانشگاه خوب دولتی ایران قبول بشم دوست دارم که در دانشگاه رشته مهندسی پزشکی رو بخوام میخواستم بدونم که آیا رشته ی خوبی در دانشگاه های خارج هست اگر هست بهترین کشور برای رفتن کدام است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا لیسانس را در ایران بگیر.

  2. فاطمه
    پاسخ

    با سلام و احترام : بنده لیسانس حقوق و فوق لیسانس حقوق بین الملل با رتبه ۳ کنکور و معدل ۱۷ دارم.شانس گرفتن بورسیه بعد از چاپ مقاله و مدرک زبان برای من وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی احتمال آن کم است.

  3. shab
    پاسخ

    با سلام خدمت شما:
    من فوق لیسانس برق با معدل ۱۷.۵ از دانشگاه آذاد هستم و دو مقاله در کنفرانس های داخلی دارم و مدرک ایلتس رو نیز گرفنم به نظر شما امکان گرفتن بورسیه برام هست؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هست.

  4. asal fathi
    پاسخ

    مطالبی که درباره ی اعزام دانشجو به اتریش خوندم، توی اینترنت البته، گفته بودن که باید دانشجو پزشکی در ایران باشی و بعدش برای ادامه تحصیل و گرفتن پذیرش اقدام کنی.. یکم به نظر نا امیذ کننده بود برام..
    میشه یکم راهنمایی کنین؟ و اینکه واقعا باید چیکار کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      تحصیل در خارج به این راه که گفته شده منحصر نیست و این امکان هست که برای مراحل گوناگون برای ادامه تحصیل به خارج از جمله اتریش رفت.

  5. دوکوهکی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید پسرم من دوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک و جزو سازمان ملی استعدادهای درخشان اموزش و پرورش هست (در مدرسه خاص تیزهوشان که دولتی هست تحصیل میکند)اما تصمیم دارم حتما در خارج از کشور ادامه تحصیل بدهد در چه رشته هایی و چه کشوری با هزینه کم و راحت تر میتونم برای پذیرش و یا بورسیه اقدام کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه که بعید است وجود داشته باشد ولی اگر بتوانید هزینه اش را تأمین کنید، کشورهای صنعتی در اروپا و امریکا خوب هستند.

  6. asal fathi
    پاسخ

    سلام استاد
    من سال سوم تجربی هستم. و میخواستم برای تحصیل در دانشگاه ، در رشته ی پزشکی که رشته ی مورده علاقم هست، در اتریش اقدام کنم. ولی انگار با دیپلم تجربی نمیشه پذیرش دانشگاه های اتریش رو گرفت..
    واقعا نمیشه؟؟ پس من چجوری میتونم برم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کی گفته که نمی شود؟

  7. امید
    پاسخ

    سلام دکتر وقتتون بخیر
    ممنون بابت کمک های بجا و خوبتون
    بنده دانشجوی فقه و حقوق هستم و به دنبال یه دعوتنامه از خانومم در سوئد،قصد ادامه تحصیل در تخصص های حقوق در اونجا هستم،بنظر شما امکانش هست؟ضمنا هنوز خدمت رو نگذروندم
    با تشکر فراوان از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست ولی به احتمال زیاد باید یک ارشد دیگر بگیرید.

  8. Mohsen
    پاسخ

    جناب آقای دکتر ، عرض سلام و ارادت دارم . من دانشجوی حقوق بشر تهران هستم و قصدم گرفتن بورسیه دانشگاه هاروارد هست . به نظر شما غیر از تافل و معدل ارشد و مقاله isi ، چه پارامترهای دیگه ای موثره در گرفتن بورسیه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم اگر خیلی دست بالا را بگیری آن وقت ممکن است نرسی و آسیب ببینی و فکر کنی خیلی خنگ بوده ای یا خیلی بد شانس در حالی که هیچ کدوم نبوده ای؟ لطفا یک سری به دانشگاه هارود بروید که اصلا به دانشجوی حقوق بورس می دهند.

  9. کیان
    پاسخ

    با درود و تبریک نوروز!
    در صورتی که لیسانس حقوق را در ایران گذرانده باشیم، اما رزومه قوی مثل نمرات بالای زبان، مقاله، سابقه ی کار، معدل بالا و … داشته و این سوابق را در هنگام تحصیل در امریکا نیز پربارتر کنیم، آیا امکان پیدا کردن شغل های آکادمیک و دانشگاهی (تدریس یا تحقیق) در دانشگاه های امریکا وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود دارد چه دوره های تحصیلی ای را (LLM, JD, SJD) باید بگذرانیم؟
    ارادت احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم پیدا کردن کار حقوقی خیلی سخت است ولی غیر ممکن نیست. اولش زبان است که باید در سطح زبان مادری باید برسد تا در مسائل حقوقی افراد به شما اعتماد کنند.

  10. احمد
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند ؛ خدا قوت
    اینجانب درحال تحصیل رشته حقوق در مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور می باشم. عیالواروشاغل . از انجا که قصد دارم در ازمون وکالت شرکت کنم و قصد ادامه تحصیل هم در رشته جزا و در اولویت دوم خصوصی را دارم، نزدیکترین دانشگاه دولتی شیراز می باشد که اگر به سمت وکالت برم وقتم برای حضور در ان دانشگاه محدود است . با این اوصاف آیا به سمت پیام نور که نیمه حضوری است برم یا ازاد که در بوشهر است و زمانش میسر تر است . از نظر مالی هم چندان مناسب نیستم جهت پرداخت شهریه که اگر در دوره کاراموزی وکالت پرونده بگیرم میشود گذراند. حال با توجه به اینکه ادامه تحصیل تا مقطع دکتری قصد دارم ، آیا ارشد را دولتی بخوانم ،پیام نور یا ازاد که تاثیری منفی در پذیرش دوره دکتری نداشته باشد چون به نوع دانشگاه هم در مصاحبه ها شنیدم که حساسیت دارند!!!!
    ( توضیح دیگر اینکه با توجه به اعتماد به نفس ،پشتکارو برنامه ای که دارم از پس تمامی امتحانات ورودی ها ی وکالت ، ارشد و دکتری برمی اینم با توجه به اینکه همه سوالات را در حدی که دروس انها گذرانده ام ونگاه میکنم بدون غلط پاسخ می دهم حتی سوالات دکتری جزا را پاسخ داده ام , و مطالعه ام برای مدرک ونمره نیست خوب میخوانم .چون مهندسی در دانشگاه دولتی خوانده ام و قدرت تحلیلم قوی شده است الان حقوق برایم اسان است و مهمتر علاقه شدید به ان پیدا نموده ام). می بخشید که سوالم طولانی شد. سپاس فراوان .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم برای وکالت و در عین حال دانشگاه خوب اقدام کنید بلکه موفق شوید.

  11. Amitiss
    پاسخ

    سلام اگه معدل خوب و تسلط به زبان داشته باشم اما دوره لیسانس رو در دانشگاه ازاد گذرانده باشم ایا امکان گرفتن پذیرش از دانشگاه های فرانسه یا المان یا کشورهایی با سیستم حقوقی مشابه ولی توسعه یافته وجود دارد؟
    -ایا زمینه کار در خارج از کشور برای فارغ التحصیلان رشته حقوق وجود دارد؟ در غیر این صورت ایا گرفتن مدرک از خازج از کشور تاثیری در وضعیت شغلی فرد در داخل گشور دارد؟
    -چه زمانی برای اقدام ب فرایند پذیرش مناسب است؟ در طول دوره لیسانس یا بعد از گرفتن مدرک و قبولی در ازمون کانون؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان اخذ پذیرش وجود دارد. کار بستگی دارد. معمولا فارغ التحصیلان حقوق نه حقوق محلی را خوب بلند و نه زبان آن کشور را که بتواند حرفه ای آنجا کار کنند.

  12. خدایی
    پاسخ

    با عرض سلام و وقت بخیر خدمت دکتر شیروی عزیز

    استاد من یه سوال دارم که چند وقته ذهنمو خیلی درگیر خودش کرده .
    میخواستم بدونم من اگه تو ایران لیسانس حقوق بگیرم بعد واسه فوق لیسانس اپلای کنم به یه دانشگاه آمریکایی آیا مدرک من اونجا ارزشی داره؟ منظورم اینه که آخه قوانین ایران و آمریکا با هم خیلی فرق داره و درسی که من خوندم در مورد قوانین ایرانه و نه آمریکا. آیا با این شرایط میتونم تو آمریکا ادامه تحصیل بدم با توجه به اینکه من مثلا تو ایران قوانین مربوط به جزای اسلامی خوندم؟!

    از وقتی که گذاشتین بینهایت سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر به شما پذیرش بدهند بله. خب اگر بخواهید در آنجا کار وکالت کنید باید مدرک ارشد داشته باشید و از عهده امتحانات شبیه کانون ما هم برآیید.

  13. سیامک
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، بنده کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد و ارشد حقوق بین الملل از پیام نور دارم. سطح زبان انگلیسی من هم خوب و قابل قبوله. برای مقطع دکتری تمایل دارم خارج از کشور ادامه بدم گرایش بین الملل رو. برای اقدام کدوم کشورهارو توصیه میکنید و چه اقداماتی رو لازمه انجام بدم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر جا که بتوانید پذیرش بگیرید. کشورهای صنعتی در اولویت بعد کشورهای جهان سومی مثل هند، مالزی و ..

  14. javad
    پاسخ

    سلام آقای دکتر…آقای دکتر همه منو نا امید میکنن..من رشته ام علوم انسانی بود..با معدل دیپلم ۱۸…الان دارم توی پیام نور لیسانس حقوق میخونم…یک ترم دیگه تمام میکنم..من میخوام برم برای ارشد ترکیه و همونجا هم اقامت دائم اون کشور رو بگیرم….چون سربازی نرفتم اول لیسانس حقوق میگریم بعدش دو سال سربازی میرم….بعدش که اومدم برای فوق لیسانس اقدام میکنم…حالا سوالی که دارم اینه..میدونم الان میخواین بگین مسلما اورپا و آلمان بهتره…اما من میخوام برم ترکیه…حالا با توجه به تجربه ای که دارین ایا من ترکیه درس بخونم اینده شغلی من با حقوق خوب تضمین میشه….چون بعضی ها منو میترسونن میگن نرو..عمر تو تباه میکنی..خواهش میکنم قشنگ به من توضیح بدین..به یه بدبختی تونستم سایت شما رو پیدا کنم..و دیدم که چقدر خوب راهنمایی می کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشخص نشد که با مدرک ترکیه می خواهید در ترکیه یا در ایران یا در کشور دیگری کار کنید. بنظرم از جهت کشورهای ثالث مدرک ترکیه و ایران فرقی ندارد. با لیسانس ایران کار حقوقی در ترکیه هم بنظرم خیلی عملی نیست.

  15. حقوق خوان
    پاسخ

    سلام اینجانب ۲۵ سالمه لیسانس حقوق دارم و به دو زبان فرانسه و انگلیسی تسلط کامل دارم و در حال حاضر هم دارم لیسنانس علوم سیاسی از دانشگاه قم میگیرم ایا برای تحصیل در انگلستان به نظرتون شانسی دارم تا منو بورسیه در رشته حقوق بین الملل کنن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم که انگلیسی ها پول به کسی بدهند که برود آنجا مسایل حقوق تجارت بخواند.

  16. نادیا
    پاسخ

    سلام
    من نمی توانم درست تصمیم گیری کنم و از شما میخوام اگه امکانش هست منو تا حدودی راهنمایی کنید متشکر
    من یکبار در سال پیش دانشگاهی کنکور دادم و ۸۶۸۴ شدم سال بد هم با اینکه علاقه ای به اینکار نداشتم رتبه ۱۵۰۰۰ کسب کردم معدل من ۱۹/۵۰ و در حال بین انتخاب اینکه دوباره کنکور بدم یا برم خارج کشور موندم هدف من تحصیل در رشته دندانپزشکیو از نظر مالی هم می تونم سالی ۵۰ میلیون و هزینه زندگی همراه مادر و پدرم ۵۰ میلیون بدم
    خواهش میکنم کمک کنید و منو از این سر گردانی نجات بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خارج مشکلات خودش را دارد ولی اگر زبان بلد باشی و پول که بتوانی در طول مدت زیاد تحصیل پزشکی تحمل کنی خب خوب است.

  17. سروش
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من دکترای داروسازی از دانشگاه دولتی تهران دارم و به شدت به رشته ریاضی علاقه مند هستم و قصد ادامه تحصیل.در این رشته را در انگلیس دارم
    در ایران ایین نامه تحصیلی اجازه ادامه تحصیل در ارشد یا دکترای تخصصی برای افرادی که دکتری حرفه ای دارند را می دهد. (بدون گذراندن دوره لیسانس)
    خواستم,بدونم آیا چنین,شرایطی در انگلیس هم وجود دارد یا نه ؟ آیا,می تونم در مقطع ارشد ریاضی شروع به تحصیل.کنم در خارج ؟؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم ولی پرش از دارو سازی به ریاضی را کسی تحسین نمی کند.

  18. مریم احمدی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.بنده کارشناس ارشد حقوق خصوصی هستم خواستم واسه دکتری برای خارج از کشور و بورس شدهن راهنماییم بفرمایید..اگر امکانش هست شماره تلفن جنابعالی رو داشته باشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید نمره زبان بین المللی کسب کنید اولا. ثانیا مدارک خودتان را ترجمه کنید و بعد بنا کنید مکاتبه کنید شاید جواب بگیرید. خیلی البته نباید امیداور بود چون بورسیه کم است.

  19. بابک
    پاسخ

    سلام، آقای دکتر شرط معدل برای ادامه تحصیل در خارج از کشور چگونه میباشد
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معدل یک عامل است و برای دادن پذیرش به شما تمام عوامل از قبیل رشته، گرایش، دانشگاه، نمرات، کارهای علمی و پژوهشی و غیره در نظر گرفته می شود.

  20. مقداد
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی، با عرض سلام وخسته نباشید
    واقعا کلمه ای در شان شما بر زبانم جاری نمیشود تا بتوان از شما برای این همه سخاوت تشکر کنم که بدون هیچ هزینه ای به دانشجویان عزیز مشاوره میدهید.

    من دانشجو رشته حقوق در دانشگاه علمی کاربردی هستم(گرایش علوم ثبتی) و یک ترم دیگر مانده که فارق تحصیل بشوم، (معدلم ۱۷)میخواستم بدونم در چه رشته ای از حقوق میتونم از دانشگاه معتبر پذیرش بگیرم؟و چه رشته ای از حقوق در کشور های دیگر در مقطع ارشد بهتر است؟ایا شرایط کاری در این رشته وجود دارد؟سنم ۲۴ سال و مشکل نظام وظیفه هم ندارم ممنون میشم که راهنمایی ام کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من در مورد علمی کاربردی و رشته های حقوق آنجا حقیقا اطلاعی ندارم.

  21. Ahmadi
    پاسخ

    سلام خدمت جناب دکتر بزرگ.جناب اقای دکتر قبل ازهرچی خواستم بحضورتون بگم خیلی خوشحالم که حدودا چند ماه پیش که جنابعالی استاد راهنمای یکی از بچه های حقوق در دانشگاه ازاد دامغان تریف داشتید مفتخر به گرفتن عکس جنابعالی شدم و سوالم از محضرتون اینه که بنده یکماه پیش دفاع از پایان نامه در رشته حقوق خصوصی رو انجام دادم و مایل به ادامه تحصیل در مقطع دکتری در کشور فرانسه هستم لطفا برای گرفتن بورسیه دکتری حقوق در فرانسه بنده رو راهنمایی بفرمایید.متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از فرانسه اطلاع چندانی ندارم ولی می دانم که بورسیه به ندرت به کسی تعلق می گیرد ولی چون دانشگاه های فرانسه تقریبا مجانی است، فقط شما باید فکر خرج زندگی باشید. اخذ پذیرش از بورسیه مهم تر است.

  22. فرشاد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من در دانشگاه ازاد علوم تحقیات کارشناسی عمران میخوانم
    میخواستم بدونم ایا امکان ادامه تحصیل در امریکا در همین رشته بعد از فارغ التحصیل شدن وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش که هست.

  23. فریبرز
    پاسخ

    سلام استاد
    من سال بعد فارغ التحصیل میشم از رشته زمین شناسی زیست محیطی توی مقطع ارشد
    میخواستم واسه ادامه تحصیل در دکتری برم اتریش یا دانمارک. در ضمن من دانشگاه دولتی درس میخونم و مدرک زبان هنوز ندارم
    لطفا راهنماییم کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید بروید سری به سایت دانشگاه های مورد نظر بزنید ببنید که چه زبانی تدریس می کنند و چه مدارکی می خواهند.

  24. محمد جواد
    پاسخ

    سلام استاد، روز بخیر
    دانشجوی حقوق هستم و تصمیم به ادامه ی تحصیل در کشور های خارجه را دارم
    میخواستم بدونم کدام کشور مناسب برای تحصیل می باشد؟
    بعضی اساتید فرانسه را پیشنهاد میکنند بعضی ها هم انگلستان
    برای فوق لیسانس و دکترا
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همه کشورهای صنعتی خوب است. بنظرم کشورهای انگلیسی زبان مثل امریکا، استرالیا، کانادا و انگلستان بهتر با نیازهای کشور هماهنگ است به خصوص اگر موضوعات تجاری و مالی بین المللی و بیمه و بانکداری و امثالهم مد نظر شما باشد.

  25. پریسا
    پاسخ

    عرض سلام
    استاد من محیط زیست دانشگاه شیراز میخونم.واسه اطریش اقدام کردم که لیسانس همین رشته رو بخونم.شما اطلاع دارید که آیا میشه تغییر رشته داد به حقوق تجارت بین الملل یا خیر.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا بروید بعد آنجا اگر خواستید تغییر رشته بدهید.

  26. صابر
    پاسخ

    سلام دکتر ، معدل کارشناسی ارشد عمران سازه از دانشگاه ازاد مرند ۱۸.۳ هست پایان نامه هم این ترم برداشتم می خواستم بدونم اگر ۲یا ۳ مقاله بیارم و زبان تافل دارم اینطوری امیدی به پذیرش از اروپا یا آمریکا میشه داشت یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره باید زبان خودت را هم تقویت کنید. مقاله خارجی خیلی به شما کمک می کند به شرطی که مجلات پولی در کشورهای فقیر نباشد.

  27. سعید رضایی
    پاسخ

    با سلام و ادب خدمت استاد بزرگوار. بنده فوق لیسانس در رشته حقوق ثبت با معدل ۱۸/۵۰ از دانشگاه ازاد دامغان و کارمند اداره ثبت هستم. قصد تحصیل در دانشگاههای فرانسه را در همین رشته دارم. لطفا در خصوص امکان گرفتن پذیرش و میزان هزینه و شرایط کلی آن راهنمایی بفرمایی. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون فرانسه شهریه چندانی ندارد باید حداقل ماهی یک هزار دلار برای مخارج زندگی داشته باشی

  28. هدی
    پاسخ

    سلام دکتر لطفا جواب بدین بهم ایا می تونم با بعد از پایان دوره تحصیلیم(کارشناسی)دررشته ی فقه حقوق برای ادام تحصیل به امریکا برم؟؟؟؟اخه به خاطر رشته ام خودم یکم شک دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب امکانش هست ولی سخت است.

  29. reza
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب.

    استاد شما می فرمایید گرفتن فاند مشکل است.
    ولی وقتی دانشگاه های اروپا و آمریکا یک سری مدارک حداقل روی سایت گذاشته اند برای مثلا دوره دکترا ، و وقتی دانشجوی فوق لیسانسی معدل ارشد و کارشناسی اش بالای ۱۸ و نیم باشد و چند مقاله نوشته باشد و شاگرد اول دانشکده باشد و نمره آیلتس او خوب باشد و ۲ سال سابقه کار و مشاوره حقوقی داشته باشد و چندین جایزه هنری، (چرا) نباید فاند بگیرد؟؟؟

    یک دانشجوی (مهندسی) با (نصف) این مدارک (به راحتی) از دانشگاه های خوب آمریکا پذیرش می گیرد!!

    معیار شما برای اینکه میگویید فاند نمی دهند چیست؟

    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خدا کند که اینقدر ظرفیت و فاند داشته باشند که همه را بپذیرند و به همه فاند بدهند. بر بخیل اش لغنت!

  30. روناک
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    بنده مدرک فوق لیسانس خصوصی از دانشگاه اصفهان دارم تا پنج ماه دیگه اختبار میدم آیلتس امتحان دادم نمرش ۷ شد، حالا قصد دارم پس از اختبار برای آلمان اقدام کنم و با توجه به اینکه مدرک زبانم انگلیسی هست، میخواستم بدونم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق کدام یک از دانشگاه های آلمان به زبان انگلیسی هستند؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من لیست ندارم می توانید این اطلاعات را از اینترنت بگیرید مشکل نیست.

  31. الهه شریفی
    پاسخ

    باسلام
    استاد من ترم بعد بامعدل ۱۹ در رشته ی حقوق از دانشگاه ازاد شهر قدس فارغ التحصیل میشم میخواستم بدونم اگر در ازمون ارشد حقوق بین الملل جزو رتبه های دورقمی باشم این رتبه ی خوب در کنکور ارشد تاثیری برای بورس گرفتن در خارج از کشور داره ؟ یعنی مثل کنکور کارشناسی که رتبه های برتر و دورقمی رو بورس میکنن ایا برای ارشد هم همچین کاری میکنند؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا از کجا می دانید که معدل شما حتما ۱۹ می شود؟ ثانیا، بنظرم تفاوت چندانی ندارد.

  32. سحررضوانی
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب خدمت جناب دکترشیروی.
    بنده دانشجوی ترم۶حقوق دانشگاه اصفهان هستم و مدتی است که فکر ادامه تحصیل در خارج از ایران افتادم ولی نه اطلاعات مفید درباره ی انتخاب گرایش و کشور مناسب دارم و نه هزینه برای تحصیل ممنون میشم بنده را یاری بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بدون پول و زبان خواندن ارشد یا دکتری در رشته حقوق در خارج خیلی سخت و نادر است. پس ابتدا دنبال این دو باش.

  33. fff
    پاسخ

    با سلام
    من دوره کارشناسی در دانشگاه پیام نور رشته علوم اجتماعی با معدل ۱۳.۴۷ گذروندم در حال حاضر هم دانشجوی ترم دوم جامعه شناسی دانشگاه آزاد هستم
    میخواستم بپرسم شرایط تحصیل دوره دکتری در آلمان یا سوئد و اینکه به چه زبانی این رشته در این دو کشور تدریس میشه؟ ؟ همینطور در صورت امکان هزینه تحصیلی در دو کشور؟؟ چ کسانی شانس گرفتن بورس تحصیلی دارند؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به تک تک دانشگاه ها آلمان مراجعه کنید و مشخصات را پیدا کنید.

  34. مریم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من میخواستم بدونم رشته ی مهندسی منابع طبیعی گرایش جنگلداری واسه کارشناسی ارشد به اسپانیا بورسیه داره؟ممنونم از وقتی که دراختیارمون میزارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همیشه یک تعدادی بورسیه وجود دارد ولی اینکه شما بتوانید استفاده کنید یا نه بستگی به شرایط دارد.

  35. دانشجوی حقوق
    پاسخ

    سلام
    استاد، برای دکتری جزا کدوم کشور مناسب هست برای پذیرش؟ چون من از هرکسی پرسیدم گفتند که برای رشته ی جزا، تحصیلات خارج از کشور مناسب نیست و هیچ مطابقتی با جزای ایران ندارن و در صورت برگشت به ایران، تحصیلاتمون مفید واقع نمیشه…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی ها. تحصیل در خارج برای کلیه گرایشهای حقوق مناسب است. با کسانی مشورت کنید که اطلاع دارند.

  36. الیاس
    پاسخ

    سلام ایا برای معماری اکه معدلت خوب باشه مقاله همه جیز خوب باشه فاند یا بورسیه میدن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید تلاش کرد شاید وجود داشته باشد.

  37. saba
    پاسخ

    سلام استاد بنده ارشد حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه ازاد ساری با معدل ۱۷ نمره زبان ایلتس ۶ هستم ایا امکان گرفتن بورس یا پذیرش در کشور هایی مثل گرجستان یا مالزی هستم در مورد اسپانیا چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره باید تلاش کنید من نمی دانم که حتمی باشد. اگر پول داشته باشی شاید بتوانی مالزی بروید.

  38. صبا
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ارشد دانشگاه ازاد هستم لیسانسم را از دانشگاه علمی کاربردی با معدل ۱۷.۶۸گرفتم می خواستم ببینم امکان اینکه برای دکتری به خارج از کشور برم هست؟کجا مناسبه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم اخذ پذیرش دکتری مستقیم قدری سخت است. بهتر است برای ارشد دیگری اقدام کنید.

  39. پرهام
    پاسخ

    سلام/بنده دانشجوی مهندسی برق دانشگاه علو و تحقیقات هستم / قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا و امریکا را دارم / اصلا با این مدرک امکان ادامه تحصیل در خارج را دارم؟؟؟؟؟؟؟/ با مدرک دانشگاه ازاد واحد علوم و تحقیقات تهران امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های مذکور هست؟؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست.

  40. دانش
    پاسخ

    سلام
    دکتر جان من دانشجوى ارشد حقوق بین الملل علامه هستم “معدل ١٨”. یک مقدار هم زبان بلدم “آیلس ٧”. عجول هم هستم. مى خواستم سوال کنم اگر تونستم وارد مقطع دکترى بشم اونوقت واسه فرصت مطالعاتى مى تونم به دانشگاه هاى ایالات متحده فکر کنم یا اون دانشگاه ها خیلى خارج از دسترس اند و باید به کانادا و استرالیا و … رضایت بدم؟ ژاپن رو هم دوست دارم ولى آمریکا یه چیز دیگه ست. سوال من از حیث ارتباط دانشگاه و رشته ست. شما اگه بودین واسه فرصت مطالعاتى کدوم کشور رو انتخاب مى کردین؟ بعد اینکه قدم اول مکاتبه با دانشگاه مقصده، درسته؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرصت مطالعاتی چیز خاصی نیست. ممکن است امریکا حتی کانادا و استرالیا هم به شما پذیرش و یا ویزا ندهند. ولی امکان اروپا ممکن است بیشتر باشد.

  41. مسیح
    پاسخ

    جناب شیروی سلام، لیسانسیه حسابداری۳۳ساله با معدل ۱۲.۵ و فارغالتحصیل سال ۱۳۸۷ هستم،۴ساله که برای رفتن به فرانسه تلاش می کنم.سطح زبان B1 کامل دارم در زبان فرانسه ،اینها شرایطم هستند. گویا در مورد سیستم پذیرش دانشجو در رشته ی حسابداری در فرانسه مستلزم نمره ی قبولی در امتحان خاصیست که باید پاس بشه! من برای مستر حسابداری اقدام می کنم،آیا این امتحان ضروریه برای اخذ پذیرش؟با مدرک لیسانس حسابداری در ایران نمیشه در فرانسه وارد دانشگاه شد؟ ممنونم بابت سایتتون و سلامت باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع زیادی از نحوه پذیرش در فرانسه ندارم.

  42. سونیا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم میشه بعد از گزاندن دوسال از کارشناسی در دانشگاه دولتی برای دوسال باقیمانده کارشناسی به خارج از کشور رفت؟!درس هایی که توی کشور پاس کردیم معادل گرفته میشه یا دوباره باید از اول خوند؟!ممنون میشم جواب بدین خیلی مهمه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- یعنی آنجا درسهای شما را قبول کنند؟ بعید است چنین کاری بکنند. ۲- معمولا سرفصلهای دروس یکسان نیست.

  43. امیر
    پاسخ

    سلام و عرض ادب جناب‌ آقای دکتر شیروی
    من دارای مدرک کارشناسی حقوق ثبتی با معدل ۱۹ و اکنون هم دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی می‌باشم. چون قصد مهاجرت به آمریکا رو دارم. مهمترین سوال من این است که آیا بعد از اتمام تحصیل در دکترا حق وکالت دارم و یا شرایطی دارد. و یا به کل امکان پذیر نیست. با تشکر از حضرتعالی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظور امریکا هست باید در آزمون وکالت آنجا قبول شوید که برای کسی که لیسانس از آنجا ندارد خیلی سخت است.

  44. حسین
    پاسخ

    با سلام وعرض ادب
    اقای دکتر من لیسانس ادبیات انگلیسی و فوق حقوق نفت و کاز دانشگاه تهران معدل ۱۷و ایلتس ۷ ایا امکان fund از دابشگاه های خارجی دارم ؟کشور چین را برای حقوق نفت و گاز چظور میبینید؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان فاند ضعیف است و چین را قوی ارزیابی نمی کنم

  45. ساجده
    پاسخ

    سلام استاد.واقعاازمشوره های شما متشکرم.من سال دوم انسانی هستم می خواستم باپایان سال تحصیلی برای تحصیل دریکی از کالج های آمریکا اقدام کنم،تازبانم تقویت بشه بعدبرم برای ثبت نام دانشگاه ها.من به حقوق ووکالت علاقه دارم گفته میشه که حقوق چون درباره ی قوانین ایران هست اگردرایران خونده بشه بهتره.خوشحال میشم نظرشما روهم بدونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب تا کجا بخواهید کار کنید. اگر می خواهید خارج کار کنید راه مناسبی است و اگر می خواهید در ایران کار کنید لیسانس را ایران بگیرید.

  46. محمد فتاحی
    پاسخ

    باسلام دکتر
    من مدرک لیسانس حقوق دارم خواستم ببینم واسه ادامه تحصی در کشور های خارجه چ باید کرد لطفا توضیح ساده بدهید چون اشنایی کامل ندارم .مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید اول نمره زبان بین المللی مثل تافل یا ایلتس ۷ داشته باشی. بعد مدارکتان را ترجمه رسمی می کنید و بعد مکاتبه با دانشگاه های معتبر جهت اخذ پذیرش اقدام می کنید. دانشگاه های معتیر را نیز در سایت وزارت علوم ذکر شده است.

  47. علی
    پاسخ

    ۲۳ دی، ۱۳۹۴ Reply
    سلام، اگر می خواهید به کشور دیگری بروید و تحصیل بکنید باید اول زبان آن کشور را بلد باشید. اگر به کشورهای انگلیسی زبان یا دانشگاه انگلیسی زبان در یک کشور غیر انگلیسی زبان می روید آنها حتما از شما نمره آیلیتس یا تافل می خواهند و قس عل هذا. حالا نمی شود شما که زبان اتان ضعیف است فکر خارج را از کله مبارک بیرون کنید.
    (جالب بود ،بخصوص قسمت آخر پاسخ شما ‌ . درهرصورت سپاس فراوان .)

  48. ستار
    پاسخ

    با سلام ،استاد عزیز خستم ..!
    درد دلی دارم که گوشی شنواتر از شما پیدا نکردم،بابت ادبیات خودمونی این نوشتار ببخشید که نای نوشتن ندارم!
    بنده کارآموز وکالت و کارشناس ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه سراسری هستم، بعد شش سال درس خواندن در رشته حقوق و پشت سر گذاشتن آزمونهای مختلف وارد صحنه عمل شدم که بلکه بتونم در کنار هوا کردن پرنده و فرشته عدالت ،از این تخصصی که یک چهارم عمر گرانبها رو واسش گذاشته بودم درآمدی داشته باشم متاسفانه بعد از یک سال ونیم کار و دوندگی هنوز اندر خم کوچه اول هستم و جیب بنده از دوران دانشجویی هم خالی تر شده..حقیقتا دچار سرخوردگی شدددیدشدم و دیگه از این جامعه شلم شوربا که هیچ چیزی سر جای خودش نیس نا امید.(جامعه ای که بازیگر سینماش خواننده میشه،بازیکن فوتبالش بازیگر میشه،کارمند اداریش مسافرکشی میکنه،دلالش وکیل میشه شایدم وکیلاش دلال میشن..)
    خلاصه استاد عزیز،چن وقت پیش به سرم زد از طریق همین مدیترانه تن به آب بزنم و قاطی پناهندگان سوری بشم بلکه برسم به یکی ازکشورهای اتحادیه اروپا،به نظر شما اگه جون سالم به در ببرم و برسم به کشور آرزوها بایستی دوباره از صفر شروع کنمو تحصیل کنم یا این چن تا مدرک(کارشناسی و کارشناسی ارشد و پروانه وکالت دادگستری و سابقه کار حقوقی) به کار میاد و میشه از توشون نون دونی دراورد؟
    مرسی از اینکه خوندین،مرسی از اینکه جواب میدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا ممکن است جون سالم به در نبری و در نتیجه از فکرش بیا بیرون ثانیا باید مدرکی آنجا بگیری که بتوانی در امتحانهای وکالت شرکت کنی ثالثا با زبان دوم واقعا موفقیت در رشته های مثل وکالت خیلی سخت و غیر عملی است.

  49. علي
    پاسخ

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما جناب اقای دکتر
    من دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه ازاد کرج هستم ، میخواستم برای ارشد مهاجرت کنم ، بورسیه یا پذیرش فرق نمیکنه فقط میخواستم بدونم چه گرایشی و کدوم کشور ها برای مهاجرت شرایط راحت تری دارند میخواستم اگه امکانش باشه راهنماییم کنید… سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هند و مالزی راحتر است البته اگر ارمنستان و گرجستان و ترکیه را در نظر نگیرید.

  50. محمد
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی
    برای تحصیل در رشته حقوق نفت و گاز در انگلستان دانشگاه Aberdeen را توصیه میفرمایید یاDundee ؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، Dundee معروف تر و مرکز حقوق انرژی آن در جهان شهرت دارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *