تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. المیرا
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار . می خواستم از شما عاجزانه تقاضا کنم که کتاب principles of public international law اثرIan brownlieرا ترجمه کنید تا تمام دانشجویان کارشیناسی ارشد حقوق بین الملل دعا گوی شما باشند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من ترجمه را نمی پسندم و تو کار ترجمه نیستم. اینجا این امر منتشر شد تا هر کس دوست دارد این کتاب را ترجمه کند.

  2. علی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من رشتم ادبیات عرب هستش میخواستم بدونم به این رشته بورسیه تحصیلی تعلق میگیره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه چی؟ اگر بورسیه هیات علمی منظور باشد که باید آگهی فراخوان را ببنید ولی این رشته خیلی مازاد دارد.

  3. سميه
    پاسخ

    سلام،،من کارشناس ارشد حقوق خصوصى دارم براى دکترى قصد دارم حقوق پزشکى بخونم به نظر شما کدام دانشگاه و کدام کشور خوب هست؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این ها گرایش هست که با رساله دکتری شما مشخص می شود. بنابراین اینکه دانشگاه خاصی دکتری حقوق پزشکی ارائه کند بنظرم خیلی احتمال آن نیست. بلاخره در اینترنت جستجو کنید.

  4. رستم
    پاسخ

    سلام
    بنده کار آموز وکالت تهران هستم. هدفم مهاجرت و زندگی در یکی از کشورهای مرفه است ولی پشیمانم از اینکه این رشته را خواندم چون هر ولایتی حقوق خاص خودش را دارد . از حقوق بین الملل (دریایی ،هوایی، بشر ،نفت و…) هم تنفر دارم. پیشنهاد شما چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این رشته بخواهید در خارج درآمد داشته باشید خیلی سخت است. فکر دیگری بکنید. یا مهاجرت را از کله اتان بیرون کنید. یا بروید حداقل یک مدرک از کشوری که می خواهید اقامت پیدا کنید، بگیرید.

  5. مسعود
    پاسخ

    جناب دکتر سلام و وقت بخیر.

    در ابتدا یک تشکر ویژه بابت پاسخگویی و ادای مسئولیت علمی و آگاهی رسانی به سایرین.
    بنده کارشناسی ارشد عمران – ژئوتکنیک با معدل ۱۸.۳۰ دارم و با توجه به علاقمندی و پیگیری ژورنال ها و مقالات سیاسی و بین الملل، و البته استخدام و فعالیت پیمانی در استانداری، در نظر دارم جمیع موارد را برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بررسی کنم.
    قبلا تجربه اخذ پذیرش از نروژ و آلمان را داشتم و آیلتس ۷ مجموع و زیر دو سال هم دارم. فارغ از مقالات تخصصی رشته ام، مقالات روابط بین الملل هم در دست انتشار دارم (متاسفانه مدت انتشار در ایران چندین برابر مدت ژورنال های معتبر خارجیست).

    ابهاماتم اینهاست :
    ۱- با توجه به اشتغال پیمانی دولتی، طبق قانون اصولا بنده مجاز به ادامه تحصیل در مقطع دکتری هستم ؟
    ۲- در چه صورت بعضی افراد شاغل پیمانی و رسمی مثل بنده بصورت همزمان مشغول تحصیل دکتری (شاید باید گفت متاسفانه و عملا غیر حضوری) در خارج از کشور هستند ؟ (عموما انگلیس و روسیه)
    ۳- فارغ از وضعیت مبهم تحصیل در مقطع دکتری، ادامه تحصیل فردی که مهندسی خوانده و به مطالعات روابط بین الملل علاقه فراوان دارد و از مطالعه روزمره مقالات تخصصی انگلیسی زبان آن در ژورنال ها و روزنامه های خارجی لذت می برد را از نظر امکان و وضعیت آینده چطور ارزیابی می کنید ؟ ( با نگاهی به مامور به وزارت خارجه و …)
    ۴- ظاهرا قانونی وجود دارد که مانع از جذب هیئت علمی افرادی که کارشناسی ارشد و دکترایشان با هم تفاوت دارد می شود. درست است ؟
    ۵- فارغ از تمام این سوالات که عموما به هم وابسته هستند، پیشنهاد شما برای بنده و بدون در نظر گرفتن شرایط کسب هر نوع منفعت از مدرک، و به منظور فقط تحصیل در مقطع دکتری روابط بین الملل چیست ؟ مثلا تحصیل مجدد کارشناسی ارشد و سپس دکتری !؟ یا حتی عدم تحصیل دکتر و گذران دوره ای کوتاه مدت و … ؟

    پیشاپیش کمال تشکر را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- باید استعفا دهید یا مأمور به تحصیل شوید ۲- مرخصی بدون حقوق لابد گرفته اند. ۳- خیلی نمی توان به آن دل بست. ۴- قانون نیست ولی عملا با این حجم از فارغ التحصیلان اعمال می شود. البته در برخی از فراخوانها برای غرابگری ابتدایی چنین شرطهایی عنوان می شود که از ابتدا یه عده حذف شوند. ۵-اگر از کارتان راضی هستید این مطالعات را به عنوان تنوع و تفریحی بخوانید و مطلب در روزنامه ها و ژورنالها منتشر کنید و از زندگی خود لذت ببرید.

  6. محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر شیروی
    سوال بنده اینه که با داشتن مدرک ارشد تجارت فک میکنم هیچ گونه اطلاعات و اینکه از نظر علمی در این رابطه خیلی ضعیف هستم و به رشته ام خیلی علاقه دارم و به مشاوره شما خیلی احتیاج دارم که منو در این مورد راهنمایی کنید که چه کاری انجام بدم تا بتونم تو این شاخه از حقوق به درجات عالی برسم ؟ خوندن زبانم تازه شروع کردم. به نظر خودمم از مدرک تحصیلی مهمتر کسب تجربه و علم است ولی از چه مسیری برم تا موفق بشم اونو نمیدونم امیدوارم بنده رو هم راهنمایی بفرمایید.ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، زبان و مطالعه حقوق قراردادهای خارجی لازمه کار تجارت بین المللی است ولی همانطور که فرمودید کسب تجربه اولی تر است. پس تلاش کنید جایی مشغول کار شوید.

  7. Mohammad
    پاسخ

    سلام خسته نباشید،

    من چند سوال راجع به پذیرش دانشگاه های خارج از کشور داشتم ،
    اگر که میشه لطف بفرمایید ایمیلتون رو برام بفرستید ازتون خیلی ممنونم.
    باتشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ایمیل اینجانب در قسمت «تماس» در سمت چپ سایت درج شده است. ولی سوالاتی که جنبه عمومی دارد باید در سایت مطرح شود و امکان پاسخگویی تک تک ایمیلها نیست.

  8. پردیس
    پاسخ

    سلام و مرسی از پاسخگوییتون.دانشجوی ارشد دانشگاه مازندران حقوق خصوصی هستم.بسیار علاقه مندم در همین زمینه ادامه بدم.خصوصا کشور های فرانسه و هلند و انگلستان رو مایلم ادامه بدم.ایا برای من راهی هست؟متاسفانه کارشناسی در دانشگاه شمال بودم و غیر انتفاعی بوده.ایا میتونم بورسیه بگیرم.زبانم خوبه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال اخذ بورسیه خیلی ضعیف است. حتی گرفتن پذیرش در دکتری مستقیم هم ضعیف است. به هر حال همه شانس خودشان را امتحان می کنند.

  9. نسترن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. من در حال حاضر دانشجوی دکترای آزاد تهران هستم. من میخوام برا گذراندن دوره ای از تحصیلاتم حتما خارج از کشور برم. حالا سوالم اینه که آیا پس از اتمام دکترا در ایران، میتونم برای دکترای مجدد در همون رشته خودم در امریکا، کانادا و یا اروپا اقدام کنم؟ از لحاظ اینکه سنم بالا میره تا اون موقع، منعی وجود نداره؟ (شرایط طوری هست که نمیتونم دکترای آزاد رو انصراف بدم و مجبورم اینو تموم کنم) و یا اینکه با توجه به اینکه دکترای آزاد میخونم آیا میتونم برای پست داک در امریکا و یا فرصت مطالعاتی اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- مشکلی ندارد ۲- پست دکتری هم امکانش هست.

  10. داود
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب اقای دکتر شیروی
    بنده کارشناسی حقوق دارم با معدل ۱۵ از دانشگاه پیام نور خدمتون چند تا سوال داشتم ۱:ایا امکان بورسیه شدن من در یکی از کشورای خارجی وجود دارد برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد ۲:اگر امکان دارد چه شرایط و مدارکی لازم است
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- احتمال آن خیلی کم است. ۲- شرایط خاصی ندارد باید نمره زبان داشته باشید و مدارکتان را ترجمه کنید و به دانشگاه های مورد نظر ارسال کنید. فقط یادتان باشد که حتی دانشگاه هایی که بورس یا فاند دارند، رقابت برای گرفتن آنها خیلی زیاد است و معلوم نیست شما بتوانید در این رقابت برنده شوید.

  11. علی ,بادرودی مجدد
    پاسخ

    علی
    ۱۴ دی، ۱۳۹۴ Reply
    باعرض سلام خدمت جناب دکتر .
    بنده دانشجوی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه آزاد واحد دامغان هستم ،درحال تهیه ی پایان نامه هستم و بدون احتساب نمره پایان نامه معدلم۵\۱۷ هست و تا پایان این سال تحصیلی امیدبه خدا فارغ التحصیل میشم .چندسؤال از محضر مبارک داشتم :
    ۱-آیا با توجه به اینکه خدمت سربازی رو نرفتم میتونم در خارج از در مقطع دکترا ادامه تحصیل بدم ؟ چگونه ؟
    ۲-آیا امکانش هست در گرایش حقوق تجارت بین الملل از کشوری پذیرش بگیرم ؟
    ۳-بنده علی رغم نمره های خوب متون حقوقی ،زبانم ضعیفه در اینصورت برای گرفتن پذیرش با مشکل رو به رو نخواهم شد ؟
    ممنون میشم استاد گرامی .
    دکتر شیروی
    ۲۱ دی، ۱۳۹۴ Reply
    سلام، ۱- اشکالی ندارد چون با وثیقه می توانید خارج شوید. ۲- در مقطع دکتری در دانشگاه های کشورهای پیشرفته سخت است. ۳- خوب بدون داشتن نمره زبان کی به شما پذیرش آن هم در مقطع دکتری می دهد. مهم البته نمره زبان ایلیتس یا تافل است نه نمره متون حقوقی.
    باسلام مجدد جناب دکتر ،ببخشید بنده درست متوجه پاسخی که شما برای سؤال سوم محبت کردید نشدم .اگر ممکنه لطف کنید و یک بار دیگر سؤال سوم رو پاسخ بدید ممنون میشم .
    یعنی حتما باید تافل یا آیلتس داشته باشم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر می خواهید به کشور دیگری بروید و تحصیل بکنید باید اول زبان آن کشور را بلد باشید. اگر به کشورهای انگلیسی زبان یا دانشگاه انگلیسی زبان در یک کشور غیر انگلیسی زبان می روید آنها حتما از شما نمره آیلیتس یا تافل می خواهند و قس عل هذا. حالا نمی شود شما که زبان اتان ضعیف است فکر خارج را از کله مبارک بیرون کنید.

  12. نظری
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من لیسانس زراعت دارم، می خواهم در دانشگاه های منطقه اسکاندیناوی در رشته علوم سیاسی یا جامعه‌شناسی در مقطع کارشناسی‌ارشد ادامه تحصیل دهم، آیا امکان دارد؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم باید تقاضا بدهید ببینید کسی به شما پذیرش می دهد. بلاخره آنها سوال خواهند کرد که شما که هیچی در این رشته نمی دانید چرا این رشته را انتخاب کرده اید. شاید فکر میکنند شما جدی نیستید.

  13. ZEINAB
    پاسخ

    باعرض سلام واحترام خسته نباشیدخدمت آقای دکتر
    اینجانب زینب امیری مدرک کارشناشی حقوق ثبت دارم
    ازدانشگاه علمی وکاربردی ومیخوام برای مقطع ارشد
    برم آمریکایاکاناداوبی سرپرست هستم پول ندارم ازشما
    میخوام که من وراهنمایی کنیدمعدل ۱۷/۷۲
    باسپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب رفتن به خارج برای ادامه تحصیل نیاز به پول و نمره زبان در حد ۷ آیلیتس دارد. باید اول نمره زبان خوب داشته باشی و سپس مدارکتان را ترجمه کنید و برای اخذ پذیرش و احتمال بورسیه اقدام کنید. البته امکان اخذ بورسیه خیلی ضعیف است.

  14. حسین
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت استاد فرزانه جناب آقای دکتر شیروی بنده در یکی از مراکز دانشگاه آزاد مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته تجارت بین الملل میباشم.از شما استاد گرامی تقاضا دارم در مورد دو مطلب این جانب را راهنمایی فرمایید:
    ۱-چگونه سطح علمی خودم رو در مورد این رشته بالا ببرم.چه کتابها و سایتهای اینترنتی رو بیشتر مطالعه کنم.
    ۲-در خصوص گرفتن بورسیه برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر چه کارهایی را باید انجام بدهم.با تشکر از لطف جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- کتابها و مقالات اینجانب را حتما مطالعه کنید و کتاب خارجی مطالعه کنید به خصوص در زمینه حقوق قراردادها. ۲- باید نمره زبان خوبی داشته باشید.

  15. parisa
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد محترم
    من کارشناسی حقوق ازدانشگاه ازاد با معدل ۱۸.۰۶ دارم و علاقه به ادامه تحصیل در خارج از کشور میخواستم بدونم رشته جزا و جرم شناسی بهتره یا تجارت بین الملل
    واینکه از کشور امریکا یا فرانسه بورسیه تحصیلی به من تعلق میگیرد؟ و اینکه شما کدام رشته و کشور رو پیشنهاد میکنید
    ممنون و سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است. بلاخره دو حوزه جدا هستند اینها. بورسیه احتمال آن خیلی کم است.

  16. سردفتر
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب واحترام خدمت جناب آقای دکتر شیروی،اینجانب سردفتراسنادرسمی هستم و۷ سال سابقه کاری که همچنان مشغول بکارم، کارشناسی بنده حقوق و کارشناسی ارشد فقه ومبانی حقوق اسلامی دارم ،دوست دارم دکتری حقوق را در خارج از کشور مثل فرانسه،انگلستان ویا…بگیرم خواستم راهنمایی بفرمایید آیا رشته مرتبطی که در خارج بتوانم دکتری بگیرم چه گرایشی از حقوق باشد بهتر است.وآیا با سوابق مذکور میتوانم پذیرش بگیرم و اینکه آیا امکان سردفتر شدن در کشورهای مذکور خیلی سخت است؟چه شرایطی لازم است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم برای ارشد اقدام کنید. احتمال گرفتن مستقیم دکتری ضعیف است.

  17. علی
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت جناب دکتر .
    بنده دانشجوی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه آزاد واحد دامغان هستم ،درحال تهیه ی پایان نامه هستم و بدون احتساب نمره پایان نامه معدلم۵\۱۷ هست و تا پایان این سال تحصیلی امیدبه خدا فارغ التحصیل میشم .چندسؤال از محضر مبارک داشتم :
    ۱-آیا با توجه به اینکه خدمت سربازی رو نرفتم میتونم در خارج از در مقطع دکترا ادامه تحصیل بدم ؟ چگونه ؟
    ۲-آیا امکانش هست در گرایش حقوق تجارت بین الملل از کشوری پذیرش بگیرم ؟
    ۳-بنده علی رغم نمره های خوب متون حقوقی ،زبانم ضعیفه در اینصورت برای گرفتن پذیرش با مشکل رو به رو نخواهم شد ؟
    ممنون میشم استاد گرامی .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اشکالی ندارد چون با وثیقه می توانید خارج شوید. ۲- در مقطع دکتری در دانشگاه های کشورهای پیشرفته سخت است. ۳- خوب بدون داشتن نمره زبان کی به شما پذیرش آن هم در مقطع دکتری می دهد. مهم البته نمره زبان ایلیتس یا تافل است نه نمره متون حقوقی.

  18. reza
    پاسخ

    سلام و صد درود بر استاد شیروی عزیز. ۲۴ سال سن و دیپلم انسانی دارم و لیسانسم رو در رشته هنر اخذ کردم ، اما مدتی هست که به شدت به رشته حقوق علاقه مند شدم و مطالعات زیادی رو در این باب انجام دادم و تصمیم گرفتم که برای کارشناسی ارشد حقوق بخونم و مطمئن هستم که در یکی از دانشگاه های مطرح تهران قبول می شم. اما با مشورت های بسیار متوجه شدم که مدرک ارشد حقوق بدون لیسانس آن ارزش چندانی ندارد و الان واقعا از این موضوع ناراحت هستم. ۱. استاد من برای مقطع کارشناسی اقدام کنم یا ارشد؟ (البته مدرک پیش دانشگاهی انسانی ندارم متاسفانه) ۲. آیا ارزش دارد که برای مقطع کارشناسی به خارج از کشور بروم؟ استاد ممنون از وقت و صبرتون. راهنماییتون خیلی برای من حیاتیه. ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- کارشناسی. ۲- سخت است هم گرفتن پذیرش و هم تحصیل و هم هزینه

  19. فاطمه
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید من دانش اموز پیش دانشگاهی هستم بامعدل دیپلم بالای۱۵ من چند تا وسیله و دارو دارم برای ثبت اختراع و کشفیات .اما توی ایران قصد ب ثبت رسوندن ندارم و ارزوم خوندن پزشکیه تو ی دانشگاه خوب.من با این شرایط چطور باید اقدام ب بورسیه کنم کدوم کشور پذیرش میکنن.؟اطلاعاتم در حد یک پزشک عمومی هست یعنی زیاد مطالعه داشتم.توزمینه فیزیولوژیک لطفا راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب این اطلاعات پراکنده که به قول خودت در حد یک دکتری عمومی است به درد شما نمی خورد. باید معدل قوی و بالا داشته باشید و بر زبان مسلط باشید.

  20. Hoosein
    پاسخ

    سلام ببخشید من یک سوال کوتاهی داشتم آیا دانشگاه تهران به کشور کانادا بورسیه می کند ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خارجیانی که تمایل به تحصیل در دانشگاه های ایران داشته باشند می توانند از طریق وزارت علوم بورسیه شوند.

  21. حسین
    پاسخ

    سلام استاد. من کارشناس فقه و مبانی حقوق اسلامی و کارشناس ارشد حقوق زن در اسلام هستم. مایلم برای دکتری حقوق خارج از کشور اقدام کنم. به نظر شما چه گرایشی بخونم….؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم. بعید است که بتوانید مستقیم پذیرش دکتری بگیرید. بنظرم یک ارشد مرتبط با حقوق ابتدا بگیرید.

  22. Ben
    پاسخ

    Hi Dr.Shiravi I’ve studied Law and Jurisprudence in Shahid Madani University.It’s a state university and now I’m studying Criminology in Tabriz State University.My IELTS score is 8.I’ve translated several English books to Persian all of them are Law related books and now I’m translating a book called “Green Cultural Criminology” authored by Avi Brisman and Nigel South and published in 2014 and I’m gonna publish it too(In fact one of the faculty members suggested me to co-publish it). By the way I’ve publish some essays about criminology in ISI journals.So do you think that I have any chance to achieve any fund from New Zealand as your student did? What qualification including books,translations,published essays etc does your student have that made him/her to achieve a fund from New Zealand?
    Best Regards
    Sincerely
    Ben

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      Dear Ben
      You have a chance to get fund or scholarship but you may apply for a Master. Applying for both PhD and Fund would decrease your chance

      • Ben
        پاسخ

        Hi
        Thank you so much for your clear and straight answer.
        If I apply for the master what’s next? I mean after graduation will be a chance to get residence or I will be obliged to leave?

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          God knows; i.e. it is only known to God

  23. موسی
    پاسخ

    سلام چطور می توان با دانشگاه های خارج از کشور مکاتبه نمود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می روید در سایت دانشگاه و ایمیل مربوط را پیدا می کنید و مکاتبه می کنید.

      • mit
        پاسخ

        درود میخوام خارج از ایران در بیمارستان کار کنم کازشناس بیهوشی دارم راهنمایی لطفا

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام باید تقاضای ویزای کار ابتدا بکنید. یا مهاجرت کنید.

  24. مزدک
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشی خدمت استاد گرانقدر
    دانشجوی سال آخر حقوق هستم ،متأهل و صاحب فرزند و با توجه به اینکه قصد رفتن و زندگی کردن در خارج از ایران را داریم،و بدلیل اینکه انجام این مهاجرت مدت دوسال زمان خواهد برد،قصد بر ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارم و با توجه به اینکه بهتر است برای ادامه تحصیل در کشوری مثل کانادا یا انگلستان مجددا پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد بگیرم سوالم از حضرتعالی اینست:
    آیا در ایران ارشد خصوصی بگیرم و ارشد تجارت بین الملل را در خارج از ایران یا عکس مورد ذکر شده.
    با توجه به علاقه ای که که به امور حقوقی و وکالت دارم،اگر گرایش مناسب تری مدنظر حضرتعالی است ممنون میشم که بنده را راهنمایی بفرمایید.
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است. ولی تجارت بین الملل بنظرم بهتر است.

  25. سلیمانی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر . درود بر شما . حضورتان عرض کنم بنده کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار دارم و خیلی دوست دارم واسه دوره دکترای تخصصی به یک کشور اروپایی یا آمریکایی سفر و اقامت و بورسیه تحصیلی بگیرم . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که کدام کشورها راحتتر بورسیه تحصیلی و اقامت میدن و چگونه باید اقدام کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع از سختی و آسانی ندارم. هر چه دانشگاه در رده اول قرار بگیرد، تقاضا برای ورود به آنها زیادتر و احتمال گرفتن بورسیه و پذیرش کمتر است.

  26. س. پ
    پاسخ

    با سلام و احترام

    کارشناس ارشد معماری هستم. به دلیل علاقه ی شخصی و البته یک سری دلایل شخصی تصمیم دارم در رشته حقوق هم تحصیل کنم. سوال اصلی من در مورذ اولویت انتخاب محل تحصیل هست. تحصیل در ایران مستلزم شرکت من در کنکور سراسری هست برای دوره کارشناسی که با توجه به اینکه محل تحصیل هم بسیار حایز اهمیت هست و میخوام که حتما در یک دانشگاه سطح عالی تحصیل کنم, کار سختی هست (که خب البته هیچ کاری آسان نیست) انتخاب دوم هم تحصیل حقوق در یک کشور دیگر (ترجیحا انکلیس یا آمریکا) هست. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که امکان کار در ایران برای فارغ التحصیلان حقوق از کشورهای دیگه به چه صورته؟ و اصولا کدام انتخاب بیشتر به مصلحت هست؟ ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیل در خارج خوب است ولی سخت است و به این سادگی نیست.

  27. بنیامین
    پاسخ

    سلام خدمت شما استاد
    بنده دیپلمم ریاضی هست پیش دانشگاهیم تموم کردم الان از طریق کنکور در موسسه اموزش عالی سراج در رشته مهندسی شهر سازی کارشناسی پیوسته در حال تحصیل هستم و معافیت هم دارم ایا امکان تحصیل در امریکا وجود داره میشه شرایطشو بهم بگین یا برام ایمیل کنید ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرایط تحصیل در دانشگاه ها را باید در سایت دانشگاه ها پیدا کنید. انتظار ندارید که من شرایط همه دانشگاه های دنیا را بلد باشم.

  28. مهسا
    پاسخ

    سلام من دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و رباتیک هستم میخوام بورسیه تحصیلی واسه دکتزی بگیرم چه کارهایی نیاز است انجام بدهم؟یک ثبت اختراع دارم روی یک مقاله هم دارم کار میکنم ولی هنماییم کنیدنمیدونم جه شرایطی نیازدارم؟ممنون میشم را

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید مدارک اتان را ترجمه کنید و نمره زبان داشته باشید و مکاتبه را شروع کنید.

  29. amir
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.وقتتون بخیر.من فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه حکیم سبزواری با معدل ۱۷ و رتبه ی ۸ ارشد حقوق خصوصی هستم و در حال حاضر دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس هستم و مدرک آیلتس ۷.۵ دارم،همچنین مسلط به مهارت های کامپیوتری هستم.به طور جدی قصد و علاقه به ادامه تحصیل در مقطع دکترا در یکی از دانشگاه های معتبر فرانسه یا انگلیس یا آمریکا را دارم.به نظر شما امکان بورس یا پذیرش برایم وجود دارد.لازم به ذکر است وضعیت مالی ام عالی نیست.توصیه ی شما چیست؟؟چه رشته ای بهتر و بازارکار بهتری در ایران دارد؟کدام دانشگاه؟بورسیه امکان پذیر است؟خواهش میکنم راهنماییم کنید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم احتمال بورسیه خیلی کم است. به هر حال باید تلاش کنید ببنید بورسیه به شما می دهند. شاید در کشورهای اروپایی شانس بیشتری برای بورسیه یا فاند داشته باشید.

  30. آزاده
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار.بنده دانشجوی کارشناسی ارشد جزا و جرم شناسی در دانشگاه آزاد هستم،
    بنده قصد دارم برای کار و زندگی به یکی از کشورهای اروپایی بروم میخواستم بدانم که آیا امکان کار یا ادامه ی تحصیل برای اینجانب در کشورهای اروپایی که قانون مغایر با ایران را دارند برای اینجانب امکان پذیر میباشد؟آیا شماره تماسی هست که بشود با شما مشورت کرد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم پیدا کردن کار حقوقی در کشورهای خارج کار سختی است و لازم است حتما دوره ها و امتحاناتی را آنجا بگذرانید.

  31. هاجر
    پاسخ

    سلام .
    عذر میخام همسر بنده لیسانس حقوق از دانشگاه وابسته به حوزه هست . آیا برای ادامه تحصیل یا کار در کانادا یا کشور خاصی میتونه اقدام کنه؟
    ممنون اگر راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکل خاصی وجود ندارد.

  32. محسن
    پاسخ

    عرض سلام و ادب خدمت استاد بزرگ جناب آقای دکتر شیروی
    بنده فارغ التحصیل رشته علوم قضایی در مقطع لیسانس با معدل ۱۲/۰۸ میباشم و شدیدا علاقه مندم در گرایش حقوق تجارت بین الملل دانشگاه انگلیسی زبان خارج از کشور ادامه تحصیل دهم
    ۱.شرایط و مراحل اخذ پذیرش. در دانشگاههای انگلیسی زبان چگونه است
    ۲.هزینه های تحصیل و اقامت در هر ترم به چه میزان است
    ۳.کدام دانشگاه نسبت به دانشگاههای خارج از کشور دارای سطح علمی و مدرک معتبر میباشد
    ۴.تفاوت گرایش حقوق تجارت بین الملل با حقوق تجاری اقتصادی بین الملل در زمینه اشتغال و علمی به چه صورت میباشد
    ۵.تفاوت و آثار اخذ مدرک حقوق تجارت بین الملل در دانشگاه تهران و خارج از کشور چیست
    بسیار ممنونم از لطف و محبت بی دریغ حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- هر دانشگاهی فرق دارد باید به سایت آنها مراجعه کنید. ۲- زیاد است باید به سایت آنها مراجعه کنید حداقل ماهی سه هزار دلار شامل هزینه تحصیل و زندگی.

  33. ارام
    پاسخ

    سلام
    میخواهم در انگلیس حقوق بخوانم .۲۹ سال دارم .بعد از تحصیل میتوانم کار پیدا کنم،؟شرایط سنی ندارد؟هنگام ۳۴ سالگی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق لیسانس؟ نه مشکل سنی ندارد ولی اینطور هم ساده نیست که بتوانید آنجا لیسانس حقوق بگیرید و مجوز وکالت.

  34. سیما
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب.حقیرقصددارم ارشدمدیریت ادامه تحصیل داده ومیخوام گرایشی انتخاب کنم که بین المللی باشه وامکان ادامه تحصیل دکتری درخارج یااشتغال راهم داشته باشه ممنون میشم اگه راهنمایی کنین.سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام گرایش بین المللی در مدیریت؟ اطلاعی ندارم.

  35. Arefe
    پاسخ

    ایا احتمال بورسیه در رشته داروسازی بالا هست؟؟فقط ب امید بورس میخواهم وارد ابن رشته شوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      در چه مقطعی؟ متوجه نشدم. آخه بورس که الکی نیست هر کس از راه رسید، یک عده پول داشته باشند، بدهند به شما.

  36. fateme
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ،وقت بخیر
    بنده دانشجوی ترم ۳، کارشناسی حقوق از دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران هستم بامعدل کل ۱۸/۰۹ .علاقه خیلی زیادی برای گرفتن بورس درخارج از کشور دارم وشنیدم رشته حقوق محیط زیست وضعیت خوبی برای بورس شدن دارد لطفا درصورت امکان راهنمایی بفرمایید که چگونه ودرچه رشته ای شانس بیشتری برای اخذ بورس رادارم؟؟باتشکر فراوان از استاد گرانقدر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب باید نمره زبان بین الملل حداقل هفت ایلیتس داشته باشی و مدارک ات را ترجمه کنی ولی در رشته های حقوق احتمال پیدا کردن بورسیه خیلی خیلی سخت است. حتی در اکثر دانشگاه ها اخذ پذیرش دکتری مستقیم هم وجود ندارد چه بشود به بورسیه.

  37. دانشجو
    پاسخ

    سلام آقای دکتر چند سوال داشتم ممنون میشم اگر پاسخ بدید بنده با رتبه ی عالی در مقطع. کارشناسی حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شدم.و با معدل بالای ۱۸ فارغ التحصیل شدم و بعد باز هم با.رتبه ی عالی وارد مقطع ارشد دانشگاه تهران شدم و مشغول تحصیل هستم ، با این وضعیت اگر برای ارشد یا دکتری خارج از کشور اقدام کنم آیا شانس گرفتن فاند وجود داره؟ به نظر شما تا پایان تحصیلاتم در ایران چه کاری انجام بدم که شانسم برای اخذ پذیرش و فاند بیشتر شود؟ چون خودم تمام زمانمو صرف مطالعه کردم و نمیتونم از خانواده هم انتظار تامین مخارج رو داشته باشم و اگر فاند نتونم بگیرم باید مدتی در ایران کار کنم تا پول جمع کنم، سوال آخرم این که آیا این امکان وجود داره که بتونم بورس دولتی از کشور خودمون بگیرم؟
    ممنونم از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال گرفتن فاند برای دکتری حقوق ضعیف است ولی باید تلاش کنید. نمره زبان بالا و داشتن یک پروپوزال درست و حسابی کمک می کند.

  38. بابک
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر خسته نباشید
    بنده فوق لیسانس حقوق خصوصی با معدل ۱۷ از دانشگاه آزاد اسلامی دارم. یک مقاله علمی ترویجی در کانون وکلا و یک گواهینامه از همایش حقوقی و یک مقاله isi دارم. بنده حقیر برخی سوالات در مورد تحصیل در خارج از کشور دارم که به راهنمایی جنابعالی نیاز دارم.
    ۱- من قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته حقوق تجارت بین الملل می باشم. کدام کشور را مناسب برای ادامه تحصیل میبینید. بنده زبانم خوبه وقصد دارم یکی دو ماه آینده مدرک آیلتس بگیرم.
    ۲- چگونه میتوانم بورسیه تحصیلی داشته باشم وچه اقداماتی انجام بدهم؟
    ۳- آیا برای دانشجویان دکتری حقوق ماهیانه هم میدهند؟ در کدام کشورها؟
    ۴- سوال آخرم اینست که و خیلی در مورد این تحقیق کردم و به نظرم رسید تنها کسی می تواند مرا راهنمایی کنید جنابعالی هستید اینست که بنده چون ارشدم رشته حقوق خصوصی هستش آیا مانعی برای ادامه تحصیل در دکتری رشته حقوق تجارت بین المللی در دانشگاه های خارجی دارم چون ممکنه دانشگاه ها بگن که شما در ایران با توجه به قوانیین خودتان تحصیل نمودید و باید از مقطع فوق لیسانس دوباره بخوانی و این عمده مشکل من هستش.
    از اینکه مرا راهنمایی بفرمایید بی نهایت از شما ممنون میشوم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- کشورهای صنعتی همه خوب هستند. ۲-اخذ بورسیه خیلی سخت است و باید با دانشگاه ها مکاتبه کنید شاید بورسی باشد و کسی از شما سرتر پیدا نشود و حاضر شوند به شما بورسیه بدهند. ۳- بستگی به فاند یا بورسیه دارد اگر بتوانید بگیرید. ۴- اکثر دانشگاه های خوب در چنین مواردی پذیرش مستقیم برای دکتری نمی دهند.

  39. farhad j9
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    اقای دکتر با مدرک لیسانس حقوق از دانشگاه های ایتالیا امکان اخذ بورسیه از دانشگاه های امریکا در شاخه تجارت بین الملل برای تحصیلات تکمیلی وجود دارد؟!
    و ایا امکان وکالت و به عضویت در امدن کانون وکلای ایالات متحده وجود دارد؟!
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه که خیلی سخت است از هر کشوری شما مدرک گرفته باشید. عضویت کانون وکلای هر کشور هم به گذراندن آزمونهای خاص بستگی دارد.

  40. ثانی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی. بنده کارشناسی را در دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد را در رشته حقوق عمومی در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل نموده ام و در حال حاضر وکیل کانون وکلای مرکز هستم.
    علاقه مند هستم جهت کسب تجربه و علاقه شخصی ام یک دوره حقوقی را خارج از ایران بگذرانم و یا پروانه وکالت از خارج از ایران اخذ کنم و سپس به ایران برگردم.
    به شخصه گرایش تجارت بین الملل را می پسندم.
    نظر جناب عالی را می خواستم در این خصوص جویا شوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب حقوق تحارت بین الملل که خیلی خوب است ولی اخذ پرونده وکالت از خارج غیر از اینکه خیلی سخت است برای ایران بی فایده است.

  41. میلاد
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد کرج هستم . میخواستم بدونم اگر ارشد رو در یکی از دانشگاه های تهران – علوم قضایی – امام صادق یا شهید بهشتی قبول شم و در سطح بالا بتونم دوره ارشد رو بگذرونم شانسی برای بورسیه شدن در سوربون یا یکی از دانشگاه های مطرح بین المللی رو میتونم داشته باشم ؟
    با تشکر و سپاس فراون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم تضمینی نیست.

  42. مرتضی
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرانقدر دکتر شیروی. بنده فوق لیسانس رشته حقوق عمومی از دانشگاه تبریز دارم. چند سالی است که برای رسیدن به دوره دکترا تلاش میکنم اما هر سال برای من به خاطر دستورالعمل های متعدد وزارت علوم تغییر قوانین پذیرش و مصاحبه در برخی دانشگاه ها مثل امام صادق نمی توانم با رتبه های خوبی چون ۲۸ در سال ۹۲، ۷۳ در سال ۹۳، و ۵۶ در سال ۹۴ به این مقطع وارد شوم. بسیار به رشته خود علاقه مندم و نمی توانم هزینه دوره شبانه را هم پرداخت کنم. آیا امکانش هست در خارج از کشور بورس برای گرایش بنده پیدا شود و در این راه موفق باشم. از راهنمایتان بسیار سپاسگذار خواهم شد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش خیلی کم است.

  43. بهار
    پاسخ

    سلام. من کارشناس ارشد ریاضی از دانشگاه گیلان دارم با معدل ۱۶.۶۹. یه مقاله isi تازه فرستادم.
    هیچ مدرک زبانی هم ندارم.
    می خواستم ببینم امکان دریافت بورسیه کامل تحصیلی از دانشگاه های اروپایی یا آمریکایی دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی سخت است.

  44. sepide
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    من دانشجوی ترم پنج حسابداری دانشگاه آزاد هستم،میخواستم بدونم میتونم با گرفتن ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع ارشد در رشته ی دیگری ادامه تحصیل بدم؟مثلا رشته های هنری؟ و چه شرایطی لازمه برای اخذ ویزای تحصیلی. ممنونم از پاسخگوییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید ابتدا پذیرش بگیرید.

  45. Samaneh
    پاسخ

    با عرض سلام من دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی هستم برای مقطع ارشد تصمیم دارم رشته ام را عوض کنم و در خارج از کشور در دانشگاههایی که بورسیه تحصیلی میدهند ادامه تحصیل بدهم ، از شما میخواستم مشاوره بگیرم چگونه میتوانم این کار را انجام دهم و رشته پیشنهادی شما چیست? ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم که کدام دانشگاه می تواند به شما بورسیه بدهد. باید بگردید و اپلای کنید شاید موفق شوید.

  46. sori
    پاسخ

    سلام وعرض ادب
    وقت شما بخیر جناب دکتر شیروی
    برای ارشد حقوق چه شاخه ای از حقوق در کشورهای خارجی کاربردی تر است؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینکه بخواهید با گرفتن یک ارشد در خارج کار پیدا کنید خیلی سخت است.

  47. محبی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی در دانشگاه ازاد هستم ،در رشته فناوری اطلاعات هم لیسانس گرفتم، چطور و کجا و در چه دانشگاهی در خارج از کشور میتونم برای دکترا اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب با این تنوع تحصیل و لابد نداشتن نمره زبان قوی و پول، چه بگم. شاید شانس کمکی کند.

  48. سحر
    پاسخ

    سلام. دانشجوی سال آخر کارشناسی میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد هستم.
    از چه طریقی میتونم برای ارشد در کانادا اقدام کنم؟
    ب چه مقدار پول نیاز است؟
    تافل هم دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید اول نمره زبان داشته باشید و مدارکتان را ترجمه کنید و بعد مکاتبه با دانشگاه ها را جهت اخذ پذیرش شروع کنید. حداقل ماهی دو هزار دلار نیاز دارید.

  49. mustafa
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم
    دانشجوی ارشد حقوق بشر هستم
    سوالی که داشتم این است که آیا در مقطع دکتری حقوق بشر فاند کامل تعلق میگیرد
    شرایط آن چیست؟
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون حقوق بشر است برخی از موسسات بین المللی فعال در حقوق بشر کمک هزینه تحصیلی می دهند که باید جستجو و تقاضا کنید شاید موفق شوید.

  50. احمد یوسفی
    پاسخ

    سلام خدمت دکتر شیروی بزرگوار.خسته نباشید
    بنده دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی هستم ایا اماکانش هست در رشته روانپزشکی در کشورهای اروپایی تحصیل کنم.اگر میشه در کدام کشور وچه شرایطی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی ندارد باید برای پذیرش اقدام کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *