پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. لیلی
    پاسخ

    سلام
    استاد عزیز
    دوست صمیمی من دانشجوی دکتری زبان انگلیسی دانشگاه دولتی است قصد دارد مهاجرت کند مگر به عنوان هیئت علمی پذیرفته شودکه خودش امیدی ندارد و اظهار میکند هیئت علمی شدن دیگر یک رویاست و امکان پذیر نیست آیا اینچنین است به نظر شما؟
    با توجه به رتبه علمی دوستم و با توجه به اینکه کارشناسی و ارشد هم دانشگاه دولتی بوده؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب تا چه رزومه ای داشته باشد. تقاضای دانشگاهها برای هیات علمی خیلی این روزها زیاد نیست و رقابت هم روز به روز زیادتر می شود ولی هیات علمی منتفی نشده است.

  2. محسن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.من دانشجوی زبان فرانسه دانشگاه علامه طباطبایی هستم و زبان انگلیسیمم در حد خوبیه.به رشته حقوق تجارت بین الملل هم علاقه مند هستم.هدفم این هست که ارشد این رشته رو بخونم ولی هیچگونه اطلاعاتی در زمینه مدیریت و… ندارم.آیا شما این تغییر رشته رو صلاح میدونین.به نظر شما شرکت در کلاسهای خارج از دانشگاه که تجارت بین الملل را آموزش میدهند میتواند مفید باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است در دانشگاه دولتی قبول شوید و می شود دانشگاه آزاد. آن هم بدون لیسانس نمی دونم بعدا با هاش چه کاری می توانید پیدا کنید.

  3. محمدرضا
    پاسخ

    سلام استاد من بیست و سه ساله هستم و دانشجوی ترم پنج عمران دانشگاه آزاد هستم خواستم از شما بپرسم که آیا میتونم دوباره کنکور کارشناسی بدم و برم دانشگاه دولتی به نظر من دانشگاه آزاد آینده ای نداره. لطف میکنید منو از تو این دوراهی نجات بدین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا همین را تمام کن. سعی کن در ارشد جبران کنید. برگشت به عقب فایده ای ندارد.

  4. Aileen
    پاسخ

    سلام دکتر میخواستم ازتون بپرسم امکان ادامه تحصیل و پیدا کردن شغل واسه رشته های دبیری زبان انگلیسی و زبان و ادبیات انگلیسی تو کشورهای اروپایی و یا آسیایی که زبان ملی شون انگیسی نیست تا چه حد وجود داره؟و اگه وجود داره دبیری بهتره یا زبان و ادبیات انگلیسی؟
    ممنون که وقت میذارین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب تنها کار ترجمه است که شما باید حداقل مثل زبان مادری بر زبان آن کشور مسلط باشید. مثلا چینی بخوانید در حد زبان مادری و بعد بشوید مترجم چینی به انگلیسی. فکر کنم خیلی از چینی ها دنبال یادگیری زبان انگلیسی هستند

  5. زهرا
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشیدخدمت شما أستاد گرامی،سوْال بنده این هست که ایا با داشتن کارشناسی زبان انگلیسی ازدانشگاه ازاد میتوان برای ارشد رشته ای غیر إز زبان امتحان داد؟به طور مثال ارشدکامپیوتر،وایا بااین شرایط برأی پذیرش ازکشورهای خارجی مشکلی إیجاد نمیشود؟به دلیل اینکه میگویندرشته زبان انگلیسی موردپذیرش خارج مثلا کانادایا آمریکا نیست،وسؤال اخر اینکه اگربدون ازمون ورودی دریکی إز رشته های دانشگاه ازاد در مقطع کارشناسی قبول شویم أیا مدرک معتبر می باشد برأی پذیرش از خارج به طور مثال کانادا؟با سپاس فراوان از زحمات شما استادارجمند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر لیسانس رشته ای را نداشته باشید بعید می دانم با فوق غیر مرتبط در دانشگاه معتبری به شما پذیرش بدهند.

  6. مليحه
    پاسخ

    با سلام
    من فوق لیسانس فیزیک از دانشگاه سراسری قزوین هستم البته آموزش محور، میخواستم راهنماییم کنید چطور میتونم در دانشگاه استخدام بشم
    باید از کجا شروع کنم؟ به چه کسی درخواست بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به چه عنوان؟ کارمند یا هیات علمی. هیات علمی که با ارشد بعید است. کارمند هم که باید یا منتظر فراخوانی چیزی باشید یا با آشنا بروید اول قراردادی و بعد آهسته آهسته رسمی.

  7. فاطمه
    پاسخ

    سلام….من دانشجوی کارشناسی حقوق هستم
    میخواستم بدونم با مدرک کارشناسی ارشد میشه چطور میشه استاد شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هزاران نفر فوق لیسانس حقوق داریم آیا آنها می خواهند همه هیات علمی بشوند؟ خیلی از دکتری حقوق نتوانسته اند هیات علمی بشوند.

  8. معصومه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من رشته کارشناسی بیوتکنولوزی دانشگاه الزهرا میخونم . با توجه به اینکه کار مناسب در ایران به سختی پیدا می شود خیلی پشیمان از انتخاب خود هستم الن ترم ۶ هستم میخوام این رشته را رها کرده و به دنبال شغلی آزاد بروم به نظر شما این کار درست است یا نه
    ممنون میشم راهنمایی کنید آیا رشته مدیریت خوب است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما می گوید که می خواهید دنبال شغل آزاد بروید و بعد از مدیریت صحبت می کنید. بنظرم این رشته ها خیلی از جهت کاری باهم تفاوت اساسی ندارند.

  9. روشنا
    پاسخ

    باعرض سلام درصورت پرداخت هزینه و ازادکردن مدرک دوره روزانه ارشد دوباره میتوان برای دوره روزانه درازمون سراسری (ارشد) شرکت کرد باتوجه به این نکته که برای ازادکردن هزینه دوره شبانه اخذ می شود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظر می رسد مشکلی ندارد.

  10. ابراهیمی
    پاسخ

    با عرض سلام و وقت بخیر، بنده با مدرک ارشد در سال ۸۹ عضو هیئت علمی یکی از مراکز پژوهشی شدم و درسال۹۳ در دوره دکتری رشته خودم قبول شده ام و طبق آیین نامه ادامه تحصیل مربیان(ماموریت آموزشی) ۶۰ درصد پژوهشی و ارتقا را کسب کرده ام اما هیات رییسه مرکز اعلام داشته که به رشته من در دوره دکتر ا نیاز ندارد سوالی که از خدمتتان داشتم آیا این مغایر با آیین نامه ارتقا نییست و میشود مربی را از ادمه تحصیل منع داشت در صورتیکه قبل از قبول شدنم در پرونده پرسنلی خود نامه ای از معاونت پژوهشی مرکزمان مبنی بر اینکه به دلیل نبود مدرک دکتری در رشته من ، بنده را با مدرک ارشد به عنوان عضو هیئت علمی پذیرفته اند و حالا که در دوره دکترا قبوب شده ام مخالفت میکنند؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام طبق مقررات مرکزی که شما استخدام هستید باید با تبدیل وضعیت شما موافق باشد و این جزء حقوق مکتسب شما نیست.

  11. محمد
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید، هدفم گرفتن دکتری زبان انگلیسیه ۲۰ سال سن دارم،یه سوال داشتم از خدمتتون، استاد تحصیل در مقطع کارشناسی زبان انگلیسی در دانشگاه پردیس تبریز بهتره یا یکی از دانشگاه های حومه ی دولتی شبانه ؟اصن دانشگاه آزاد تبریز میتونه از اینا بهتر باشه ؟ اگه مدرک کارشناسیم یکی از این دانشگاه ها باشه تو آینده برا عضو هیئت علمی قبول میکنن؟ خیلی ممنون میشم پاسخ کامل بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سعی کنید یک جای خوب قبول شوید. اگر نشد دیگر فرقی ندارد. حداقل نزدیک منزلتان درس بخوانید که اذیت نشوید.

  12. امید
    پاسخ

    باسلام خدمت جناب استاد لیسانس مدیریت دارم و کارمند گمرک هستم علاقه زیادی هم به حقوق دارم و مقداری هم زبان فرانسه آشنایی دارم راهنمایی بفرماییدآیا از ابتدا برای لیسانس حقوق اقدام کنم یا برای ارشد حقوق تجارت بین الملل بخوانم با توجه به شغلم و سوال آخر اینکه بورس خارج شامل حال ما هم میشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می خواهید حقوقدان شوید خب باید لیسانس حقوق داشته باشید و اگر می خواهید با حقوق آشنا شوید، خب ارشد حقوق بگیرید.

  13. علی
    پاسخ

    سلام. ۱-بین رشته های اقتصاد،مدیریت،روانشناسی و حقوق با در نظر گرفتن بازار کار و اینده شغلی کذام بهتر است؟ بعد من طوری هستم که وارد هر درس و رشته ای بشم بهش علاقه مند میشم بنابراین میخوام فقط از لحاظ بازار کار و اینده شغلی بهش نگاه بشه . ۲- بین دانشگاه خوب و رشته خوب کدام رو انتخاب کنیم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق بیشتر از بقیه خب بازار کار دارد. این که اظهر من الشمس است.

  14. حسین
    پاسخ

    سلام استاد
    خدا قوت از این همه تلاش و پاسخگویی
    بنده ۳۷ سالمه و ۱۷ سال در خدمت نظام هستم فوق دیپلم نظامی و امسال سرگردی بنده رسیده لیکن به دلایل سازمانی انگیزه نظامیگری کمرنگ شده و از سال ۸۸ شروع به خواندن رشته حقوق نمودم و در دانشکاه پیام نور شهرمان لیسانس حقوق گرفتم و در سال ۹۲ کارشناسی ارشد حقوق خصوصی (مجازی نور طوبی ) قبول شدم و ترم گذشته موفق به اتمام این دوره گردیدم روزی ۴ ساعت طبق برنامه از سال ۹۱ مطالعه داشتم و دارم . دارای یک فرزند و سطح درآمدی بسیار پایین(زیر ۱.۵۰۰م ) می باشد . ولی حقیقتا با عشق به این رشته وقت لازم رو برای این رشته گذاشته ام با این حال استاد الان تردید برای من ایجاد شده که آیا در آزمونهای وکالت و سردفتری شرکت کنم و خود را از نظام بازخرید کنم و یا اینکه برای ادامه تحصیل روی ازمون دکتری کار کنم و کماکان نظامی باقی بمونم و بعد از دکتری از سیستم خارج شوم می خواستم مرا راهنمایی نمایید متشکر
    لطفا بدلیل قید نظامی بودن از نمایش سوال خودداری نمایید و در صورت امکان پاسخ به ایمیل باشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر قبول شدید خب بازخرید کنید یک تنوع است.

  15. سامه
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی
    من دیپلم تجربی دارم و وضعیت درسم متوسط رو به بالاست
    کنکور تجربی ۹۴ رو خیلی خوب ندادم و رشته ی مورد علاقم که پزشکی هستش رو قبول نمیشم
    درعوض کنکور زبان رو عالی دادم
    میخواستم بدونم اگه رشته ی زبان رو انتخاب کنم و وارد دانشگاه بشم سال بعدش میتونم تو کنکور تجربی ۹۵ شرکت کنم؟
    اگه امکانش باشه به نظرتون این کار شدنیه؟ یا اینکه انتخاب رشته زبان رو انجام ندم و پشت کنکور بمونم واسه پزشکی سال بعد؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام روزانه اگر قبول شوید نمی توانید تا دو سال شرکت کنید.

  16. ثمین
    پاسخ

    سلام
    من ۲۰ سالمه و لیسانس و تموم کردم و منتظرم نتیجه کارشناسی ارشد بیاد
    احتمالا غیرانتفاعی برای ارشد بیارم اگه خدا بخواد
    معدل لیسانسم ۱۸.۹۲ در رشته مهندسی نرم افزار. میخواستم بدونم چقد میتونم به استاد شدن امیدوار بشم؟؟؟
    اصلا امکانش هست بتونم با خوندن در غیرانتفاعی به استاد شدن فکر کنم؟؟؟؟
    اگه برای سال بعد برای ارشد بخونم برای قبول شدن تو دانشگاه دولتی( که احتمالا میشه دو سال دیگه با توجه به شرایط کنکور دادن جدید ) چقد میتونم امیدوار باشم؟؟
    امیدوارم جوابتون کامل باشه با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب تا حدودی. همین خودش یک امتیاز را از دست داری می دهی تا کی و چطور بخواهی و بتوانی آن را جبران کنید.

  17. علی شعبان
    پاسخ

    با سلام و احترام فراوان خدمت استاد عزیز :
    بنده رشته کارشناسیم مهندسی آیتی هستش و به آن علاقه دارم اما متاسفانه در این قبیل رشته های فنی ،چه مقطع ارشد مثل تجارت الکترونیک و چه کارشناسی دانشگاه چیز زیادی آموزش نمیده و فرد خود باید به دنبال آموزش باشه. از طرفی من به شدت به مباحث عملی مدیریت سرمایه گزاری ،تجارت و مشاوره و راه انداختن کسبو کار (در رشته خودم )علاقه دارم .با ا ین تفاسیر به نظر شما ادامه تحصیل در مقطع ارشد برای mba گرایش مالی (با فرض قبولی در دانشگاه شریف)بهتره یا ارشد رشته های دیگری چون تجارت الکترونیک و …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم همه خوبند و در یک سطح اند. آنچه که مهم است مدارک خیلی شما را به هدف مورد نظرتان نمی رساند.

  18. النا
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید به حضورشما
    من دانشجوی ترم دوم مهنسی برق دانشگاه ازادهستم وتصمیم گرفتم که به رشته مهندسی پزشکی که علاقه زیادی دارم تغییررشته بدم ودرمسیردورراهی قرارگرفتم که ایاتغییررشته بدم یارشته برق را ادامه بدم؟ازشماتقاضامندم که منوراهنمایی کنید
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چی شد که پس از دو ترم فهمیدید که این رشته به درد نمی خورد. یک درخت هم در صورتی که ثابت باشد بار می گیرد.

  19. سهیل کرمی
    پاسخ

    سلام استاد محترم.. چرا حضرتعالی تقریبا همه مراجعه کنندگان به این سایت را تشویق به یافتن شغل می کنید و آنها را تشویق به ادامه تحصیل نمی دهید؟ به نظر شما یک کسی که عضو هیئت علمی شود و وکیل دادگستری، بهتر است یا یک لیسانس بگیرد و وکیل دادگستری شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون به اندازه کافی تحصیل کرده بیکار داریم. خب اگر کامنتهای این سایت را نگاه کنید تقریبا همه می خواهند هیات علمی شوند مگر با کندی رشد جمعیت و گسترش و توسعه دانشگاه های کشور حتی بنظرم خیلی بیش از نیاز، چقدر نیاز به هیات علمی است؟ چرا من باید جوانها را برای دل خوش کنک بد راهنمایی کنم.

  20. میلاد
    پاسخ

    با سلام.هدف اینجانب هیئت علمی شدن است.کدام گرایش ها در حال حاضر بهتر است برای رسیدن به این هدف؟عده ای میگویند خصوصی بهتر است به علت تراکم زیاد دانشگاه ها ودروس زیادی که در این گرایش وجود داردبرای تدریس و جذب استاد.وعده ای هم می گویند گرایش های عمومی و بین الملل به علت اینکه جای پیشرفت وکار زیادی دارد ودراینده نیاز به جذب استاد.نظر شما چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم تمام گرایشها اشباع شده است. نمی توانم بگویم که شانس هیات علمی کدام بیشتر است شاید فرقی نکند. شاید موضوعات جدید بیشتر در روند توسعه دانشگاه ها مورد نیاز باشد.

  21. دکتر شیروی
    پاسخ

    سلام هر رشته که دوست داشته باشید و قبول شوید.

  22. مرجان
    پاسخ

    کارمند رسمی بخش اداری یک کلینیک هستم و ۲۰سال سابقه کار دارم، در سال ۹۲ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته بیوسیستماتیک جانوری از دانشگاه پیام نور تهران گرفتم، البته باید بگویم که در حال حاضر ۴۳ساله ام و امسال برای مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد دعوت شده ام، می خواستم بپرسم با توجه به شرایطم آیا ارزش دارد دکترا بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم فایده ای برای شما داشته باشد مگر این که هیات علمی شده باشید که آن موقع برای ارتقا خب لازم است

  23. حمید رضا
    پاسخ

    با عرض سلا و ادب
    به تازگی استادیار یکی از دانشگاهای سراسری شده ام. با اینکه مقالات نسبتا خوبی در دوره دکتری داشته ام، متاسفانه مجلات ای اس ای، مقالات جدیدی که بعد از دکتری نوشته ام، دست داورها نمیدهند و به بهانه خارج از حیطه علمی مجله یا عدم کفایت مقاله، مقاله را رد میکنند. علت این امر را میدانم چون، مجلات معتبر نیازمند این هستند که یکی از نویسندگان درجه علمی بالایی داشته باشد.
    حال اگر این کار را با استاد راهنمای دکتری خود ارائه دهم، و مقاله پذیرفته شود، فقط امتیاز یک اسم را از بنده هنگام دانشیاری کم میکنند؟ یا مقاله را به تز دکتری نسبت داده و امتیاز به بنده نمیدهند؟
    پ.ن : اولا موضوع مقالات با موضوع تز دکتری یکی نیست
    دوما، دانشگاها به دنبال هر گونه بهانه ای هستند تا کمترین امتیاز را به یک استاد بدهند.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بستگی به محتوی مقاله دارد. چاپ مقاله با استاد راهنمای سابق این ظن را ایجاد می کند که این مقاله از تز اخذ شده است.

  24. zahra
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من کنکور انسانی ک دادم مجاز ب انتخاب همه رشته هاشدم ب حقوق و تربیت معلم علاقه دارم و لی خییلی ها میکن ک حقوق بازار کارنداره و بعداز کلی درس خوندن بیکار میشم و فایده نداره میخواستم نظر شمارم بدونم ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب حقوق نسبت به سایر رشته های انسانی بنظرم زمینه کاری بیشتری دارد. تازه هر کس که هر حرفی بزند که دلیل نمی شود.

  25. محسن افتخاری
    پاسخ

    سلام اساتید ممتاز حقوق کشور را نام میبرید؟و چرا کتابهای مازو و ریپر ترجمه نمیشوند؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ترجمه کتاب حقوقی که بنظرم خوب نیست و تا حالا هم با موفقیت همراه نبوده است.

  26. آیدین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی عزیز
    من دانشجوی ترم سوم ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی تهران مرکزی هستم ، یک مقاله با موضوع تاثییر متغیرهای کلان اقتصادی بر قیمت نفت در ایران دارم و به احتمال زیاد موضوع پایان نامه نیز در زمینه نفت و گاز خواهذ بود.
    ۱- آینده رشته دکتری اقتصاد نفت و گاز را چگونه می بینید؟ البته با توجه به اینکه قیمت نفت پایین آمده و احتمالا دیگر به سطوع بالا تر از ۷۰ تا ۸۰ دلار نمیرسد.
    ۲- آیا می توان با توجه به علاقه شخصی به این حوزه و افزایش اطلاعات علمی و مطالعه و چاپ مقاله در حوزه نفت و گاز ، بعد از پایان تحصیل در مقطع دکتری به عنوان مشاور در شرکت های نفتی خصوصی و دولتی مانند شرکت ملی نفتککش ایران یا حوزه حمل و نقل نفت خام و مندسین مشاور نفت و گاز مشغول به کار شد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- آینده خوبی دارد نگران قیمت پایین نفت نباشد. همین حالا هم نفت خیلی ارزان نیست. مگر معادل وزنی یک بشکه نفت از برنج یا گندم چقدر قیمت دارد که با آن زحمت به دست می آید. ۲- انشاله

  27. امیر
    پاسخ

    سلام استاد
    آیا منعی برای آزمون وکالت یا قضاوت با مدرک کارشناسی حقوق پیام نور وجود دارد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وکالت که خیر ولی قضاوت ظاهرا خود قوه محدودیتهایی برقرار کرده است.

  28. arghavan
    پاسخ

    باسلام
    جناب دکتر پرسشی دارم.
    من فارغ التحصیل کارشناسی پیوسته مدیریت جهانگردی هستم با معدل ۱۸.۷۵ و در ۷ ترم فارغ التحصیل شدم.
    _آیا میتوانم برای کارشناسی ارشد از دانشگاههای آمریکا یا آلمان بورس تحصیلی بگیرم؟
    _آیا میتوانم کمک هزینه تحصیلی بگیرم یا تحصیل رایگان داشته باشم؟
    _چه زمانی و چگونه باید اقدام کنم؟
    در ضمن من دانشجوی برتر دانشگاه و صاحب ۱ مقاله در یک همایش بین المللی و ۱ مقاله در یک همایش ملی هستم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه به آن صورت نیست. خب مکاتبه کنید شاید نصیب شما شود. باید با دانشگاه های مربوط مکاتبه کنید شاید شانسی باشد ولی چون دانشگاه های خوب متقاضی از سراسر دنیا دارند و ظرفیت محدود، حتی در دادن پذیرش موفقیت آن چنان زیاد نیست چه رسد به بورسیه که خیلی محدود است و رقابت سر به دست آوردن آن زیاد است.

  29. امین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر پذیرش گرفتن واسه JD کار خوبیه؟
    این مدرک در سیستم قضایی ایران وسیستم دانشگاهی قبول میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است در حد ارشد ارزیابی شود مگر دکتری در حد PhD باشد.

  30. رضا بهادری
    پاسخ

    با سلام .من سال دوم فقه و حقوق هستم .میخواستم بدونم برای شرکت در آزمون قضاوت و وکالت از کی باید شروع به درس خوندن کنم .خودم بیشتر دوست دارم قضاوت شرکت کنم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از روزی که شروع به تحصیل حقوق کردید. برای موفقیت نباید دنبال زمان امتحان گشت بلکه باید هر زمان به جدیت درس خواند. اگر درست درس بخوانید لازم نیست برای هیچ امتحانی آمادگی خاصی پیدا کنید یا به آموزشگاه بروید یا کتابهای بازاری تستی را خریداری کنید.

  31. مجتبی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    به نظر شما اگر شخصی در دو مقطع کاردانی دولتی و کارشناسی ناپیوسته از دانشگاه آزاد لیسانس بگیره اما ارشد رو یک دانشگاه دولتی تهران مانند شریف یا تهران بگذرونه و بعد اپلای کنه یه دانشگاه خوب آمریکا یا کانادا چقدر شانس عضو هییت علمی در دانشگاه دولتی ایران رو داره و چه دانشگاه هایی به نظرتون؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این اوصاف شانس خواهید داشت.

  32. بهزاد آقاخانلو
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند . آیا اطلاعاتی در خصوص اینکه چگونه می توان در کشورهای دیگر مانند ترکیه به فعالیت وکالت پرداخت دارید ؟ با توجه به اینکه بنده وکیل پایه یک دادگستری در ایران هستم . آیا آزمون خاصی باید گذراند ؟ ممنون می شوم اگر راهنمایی بفرمائید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با پروانه وکالت ایران در هیچ کشوری شما نمی توانید وکالت کنید. ممکن است مدرک وکالت ایران مجوزی باشد که بتوانید در آزمونهای وکالت آن کشورها -مثل انگلستان- شرکت کنید ولی باید آنجا قبول شوید که اولین شرط تسلط به زبان آن کشور است.

  33. علی
    پاسخ

    سلام.چون من به مشاوره نیاز دارم لطفا کامل راهنمایی کنید خواهشا. من تازه کنکور دادم رشتم انسانی هست. تو مدرسه نمونه دولتی درس خوندم و هر سه سال تو مدرسمون اول شدم چون واقعا ذهن قوی برای حفظ کردن مو به مو جملات دارم ولی تو تست زدن گاهی از بقیه کم میارم و در حد متوسط به بالا هستم ولی عالی نیستم.متاسفانه کنکور تستیه و من نمیتونم کامل استعدادمو نشون بدم . ساکن کرجم .به رشته حقوق علاقه دارم ولی چون کارنامه ها نیومده نمیدونم چیکار کردم شاید دولتی قزوین قبول بشم شاید نشم. از دانشگاه امام صادق زنگ زدن گفتن چون معدل کتبی شما تو استان البرز اوله واسه مصاحبه دعوت شدی ولی امام صادق رشته حقوق نداره و رشته فقه و حقوق داره.حالا شما راهنمایی کنید. ۱- دانشگاه آزاد کرج برم حقوق بخونم یا امام صادف فقه و حقوق .۲- دانشگاه علوم قضایی هم اگه قبول شدم اونو برم یا آزاد کرج. ۳- دانشگاه علوم قضایی میگن باید تعهد کار بدی و فعلاوکالت خبری نیست . نظر شما؟۴- اگر فقط آزاد قبول شدم ، آزاد کرج (شهر خودمون)برم یا تهران؟ اگه میشه صراحتا بگید چیکار کنم؟ گره یه جوون رو باز کنید .مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- امام صادق بهتر است. ۲- علوم قضایی، ۳- همه اینطور نیستند. ۴- تهران بنظرم بهتر است ولی رفت و آمد دارد.

  34. ليلا
    پاسخ

    با سلام، میخواستم بدونم آیا با لیسانس برق میتونم فوق لیسانس روانشناسی در دانشگاه سراسری بخونم؟ واگر موفق به اینکار بشوم آیا اعتبارمدرک و کارهایی که میتوان با آن انجام داد به اندازه کسی عست که هم لیسانس و هم فوق لیسانس روانشناسی دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می توانید در آزمون ارشد روانشناسی شرکت کنید ولی با این مدرک بعید است که کار درست و حسابی پیدا کنید.

  35. زهره
    پاسخ

    سلام وقتتون به خیر
    میبخشید بنده لیسانی کامپیوتر از دانشگاه علم و صنعت و ارشد از دانشگاه مادر شهرستان دارم و رزومه نسبتا خوب و رتبه دوم ارشد مقاله معدل هجده و یبست و پنج و غیره .در حال حاضر به صورت حق التدریس ساعتی در دانشگاه ارشدم که شهر خودم هم هست مشغول تدریسم.اما به دلیل اینکه هیچ تضمینی روش نیست قصد ادامه تحصیل دارم.البته علاقه هم دارم.اما تنها دلیلم برای دکتری خوندن هیات علمی شدنه و شغل بهتر.علاقه و توانایی در تدریس با توجه به بازخورد از دانشجوهای الانم هم دارم.حالا مشورتی که از شما دارم اینه با توجه به اینکه ۳۰ سالمه ایا بر فرض پذیرش در یک دانشگاه خوب تهران و ادامه دکتری شانس هیات علمی و بورس رو دارم؟چون در شرایط بورس امسال دیدم که نوشته بود حداکثر ۳۰ سال در زمان پذیرش که من میشم۳۱! اما شرط سنی هیات علمی رو نمی دونم؟ و یه مورد دیگه بسیاری از دانشگاهها همین الان برای هیات علمی اشباع هستن چه برسه به شش سال دیگه که من فارغ التحصیل شوم.با مجموع این صحبتها پیشنهاد شما چیست؟ ایا شانسی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه بعید است ولی هیات علمی امکانش هست. بلاخره بدون دکتری که نمی توانید هیات علمی شوید. هر دکتری هم که نمی تواند جذب هیات علمی شود.

  36. مریم صادقی
    پاسخ

    با سلام خدمت وخسته نباشید
    آقای دکتر یک راهنمایی میخواستم لطفا بر اساس تجاربتون راهنماییم کنید. ممنون.

    امسال به احتمال زیاد ان شاالله هیات علمی رسمی آزمایش خواهم شد(در یکی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم).

    من کارشناسی از دانشگاه دولتی(۱۴) و ارشد را از واحد علوم وت حقیقات تهران (معدل ۱۸)گرفته ام.
    رزومه پژوهشی و آموزشی متوسطی دارم.
    سوال من این است:
    ۱- با توجه به تغییر رویه پذیرش دکتری آیا سهمیه هیئت علمی در پذیرش در مقطع دکتری موثر است؟(به عبارتی آیا فایده داره من بخونم با شرایط بالا)
    ۲- برای دانشگاه های پردیس و یا آزاد اقدام کنم یا بهتر است چند سال با افزایش رزومه خود برای دولتی تلاش کنم؟
    قبلا از پاسخ شما متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر رسمی شدید از سهمیه مربیان استفاده کنید و در یک دانشگاه دولتی دکتری بگیرید. در هر حال اخذ دکتری برای یک هیات علمی واجب است.

  37. فرشته
    پاسخ

    سلام آقای دکتر سوالی خدمتتون دارم
    من به دلیل استرس زیاد سر جلسه ی کنکور هیچ وقت نتونستم حقمو به دست بیارم ،لیسانس غیر انتفاعی و فوق لیسانس دانشگاه آزاد در رشته مهندسی معماری هستم. و برام خیلی مهمه که بتونم دکتری رو در دانشگاه دولتی بخونم، سوالم اینه که با توجه به اینکه دو مقطع آخر در جذب هیئت علمی مهم تر هستش، امکانش هست بتونم هم در مقطع ارشد و هم دکتری در دانشگاه دولتی تحصیل کنم؟
    آیا همچین قانونی وجود داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می خواهید ابتدا ارشد دولتی بروید و بعد دکتری را شروع کنید. این که هم زمان دو مقطع درس بخوانید بنظرم در نهایت به شما کمکی نمی کند.

  38. پیمان
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب
    استاد امسال کنکور دادم و با اینکه رتبم خوب میشه و میتونم حقوق تهران یا شهید بهشتی هم قبول شم میخوام علوم قضایی رو انتخاب کنم و مسیر قضاوت رو طی کنم نظر شما در مورد این انتخاب چیه؟
    دوم هم اینکه یه قاضی چه محدودیتها و چه مزایایی داره؟(مثلا قضات میتونن عضو احزاب سیاسی باشن یا اینکه فعالیت سیاسی برای اونها هم مثل نظامیها ممنوع هست؟)
    با سپاس فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب قضاوت شغل پردردسر ولی در عین حال مهم و تأثیر گذار است. پاک زیستن و پول حرام خانه نبردن بنظرم خیلی از خود شغل سخت تر است.

  39. کرمی
    پاسخ

    با اهداف سلام خدمت جناب دکتر شیروی
    آقای دکتر من دانشجوی ترم ۶ کارشناسی ارشد مدیریت MBA در نوبت شبانه هستم و یکبار موضوع پایان نامه را تغییر داده ام و موضوع دیگری را با عجله انتخاب کردم و در حال حاضر به بن بست رسیدم.
    متاسفانه در شرایط بد روحی و روانی قرار گرفته ام و قدرت تصمیم گیری من به پایین ترین حد خودش رسیده!
    به نظر شما اقدام درست، انصراف قبل از اخراج است یا اینکه با استاد راهنما مشکل را مطرح و به این امید بمانم که کمیسیون موارد خاص با تغییر دوباره موضوع موافقت کنند؟!
    من از دانشجویان استعداد درخشان در مقطع کارشناسی بودم و بدون آزمون وارد شده ام و تا کنون معدل نمرات در مقطع ارشد من ۱۸.۰۷ است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سعی کنید با استاد راهنما مشکل را حل کنید و اگر لازم است قدری در موضوع یا محتوی تعدیل کنید و دوره را به پایان برسانید.

  40. جواد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    بنده دانشجوی کارشناسی ارشد می باشم و قصد ادامه تحصیل در دوره دکتری را دارم. با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری از سال ۹۱ تا به امروز به صورت نجومی افزایش پیدا کرده و بنابراین از سال ۹۶ جمعیت زیادی از فارغ التحصیلان دکتری را خواهیم داشت. از جنابعالی تقاضا دارم که به این سوال پاسخ دهید که به نظر شما سیاست دولت در قبال این سیل عظیم فارغ التحصیلان دکتری چه خواهد بود؟به نظر شما آیا تحت این شرایط حتی اگر در دوره دکتری یکی از دانشگاه های خوب تهران قبول بشوم ارزش ادامه تحصیل دارد؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سیاست این است که هر چه بیشتر دکتری در کشور باشد که خدای نکرده با این قلم کالا کمبودی وجود نداشته باشد و هر کوی و برزنی یک گروه دکتر حاضر باشند.

  41. مهدیس حمیدی
    پاسخ

    سلام دکتر ،
    طاعاتتون قبول. من لیسانسمو از دانشگاه دولتی با معدل ۱۵/۵۰ گرفتم در رشته منابع طبیعی ، ارشد سنجش از دور از دانشگاه غیرانتفاعی با معدل ۱۷ . در حال حاضر در حال گرفتن بورس دکترا سنجش از دور از کشور چین هستم و تقریبا تمام کارهام انجام شده و انشااله مهر عازمم البته نه از طرف دولت ایران بلکه با هزینه شخصی و اینکه خودم با مکاتباتی که باهاشون داشتم تونستم بورسی رو بگیرم که ماهیانه ۶۵۰۰یوان میدن به علاوه خوابگاه.زمان تحصیل هم ۴سال.
    با توجه به شرح حال مختصری که نوشتم بنظر شما بعد از برگشت به کشور احتمال هیئت علمی شدن دارم (حالا در هر دانشگاهی) آخه ارشدم غیرانتفاعی میترسم چون از دانشگاه دولتی نیست مشکل ساز بشه.
    میتوانم بعد از بازگشت ارشد را در دانشگاه پردیس یا ازاد بخوانم که مشکل حل شود؟
    ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا بروید خوب تحصیل کنید انشااله زمینه آن فراهم شود. دوباره بعد از دکتری ارشد بگیرید کمی بنظرم نمی کند.

  42. شاپرک
    پاسخ

    با سلام
    دکتری نفت و گاز اینده بهتری داره تو ایران یا تجارت بین الملل؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تجارت بین الملل زمینه کاری گسترده تری دارد.

  43. میلاد
    پاسخ

    سلام. من الان کارمند اداره راه وشهرسازی هستم.رشته جامعه شناسی سیاسی دکتر دارم. زیر ۳۰سالم. برای هیت علمی شدن چطور باید اقدام کنم؟ منظورتون از نیمه.وقت چیه؟اگه بهوام تمام وقت هیاوت علمی بشم چکار باید کنم؟ لطفا جامع تو ضیح بدید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید در فراخوان هیات علمی که آگهی می شود شرکت کنید. اگر قبول شدید از سمت کارمندی استعفا بدهید. در مورد نیمه وقت هم باید مراجعه کنید. معمولا صفر کیلومتر را کسی نیمه وقت نمی کند.

  44. کریمی
    پاسخ

    سلام.من کارشناسی مهندسی ورزش با معدل ۱۴ از دانشگاه علوم تحقیقات هستم. کارشناسی ارشد مهندسی بافت از دانشگاه امیرکبیر با معدل ۱۸ هستم.الانم دانشجوی دکتری مهندسی بافت دانشگاه تهرانم به نظرتون امکان هیئت علمی شدنم وجوت

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال آن خیلی زیاد نیست.

  45. علی
    پاسخ

    سلام.آیا دکتری پژوهش محور خوب است یا خیر؟بعدا جذب هیئت علمی مثلا رشته تربیت بدنی چطور است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکن است شما بعدا برای هیات علمی پژوهشی پذیرش شوید.

  46. س.م
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    میشه دکتری حقوق تجارت بین الملل رو همزمان با کارشناسی حقوق خوند ؟ ( دارای کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل و کارشناسی نامرتبط با حقوق و کارت پایان خدمت )

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم اخه چطور آدم روش می شد هم تو کلاس دکتری بشنید و هم تو کلاس لیسانس. این چه نحوه درس خوندن است.

  47. iman
    پاسخ

    با سلام
    آیا با مدرک کارشناسی حقوق گرایش حل اختلاف.. از دانشگاه علمی کاربردی .می توان در آزمون وکالت شرکت کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم. حقوق در مقطع لیسانس که گرایش ندارد. اینها چیزهای من درآوردی است که بچه های مردم را اسیر کرده است.

  48. رضا
    پاسخ

    سلام،استاد از دانشگاه سائوپائولو برزیل که رتبه جهانیش زیر۲۰۰هست و تحصیل در ان هم به زبان انگلیسی است برای مقطع ارشد تجارت بین الملل فاند کامل گرفتیم به نظرتون بریم یا اینکه بمونیم و این مقطع رو در دانشگاه شهید بهشتی بخونیم؟با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب خوبه اگر زندگی در برزیل سخت و خطرناک نباشد.

  49. حمید
    پاسخ

    سلام خدمت شما استاد گرامی من دیپلم ریاضی دارم وعلاقه به زبان انگلیسی هم دارم می خواستم راهنمایی کنید بین زبان ورشته های فنی کدوم رو انتخاب کنم که بعدا هم بتونم ادامه بدم.انتخابش برام سخت شده.لطفا راهنمایی کنید ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته فنی بخوانید و زبان خودتان را تکمیل کنید.

  50. امیر
    پاسخ

    عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی
    جناب استاد جهت ادامه تحصیل دکتری در فرنگ بررسی هایی کردم و مشاده شد عمدتا در دکتری رشته ی بیزینس لا ارایه شده است و رشته ای تحت عنوان انترنشنال بیزینس لا کمتر دارن، حتی دانشگاه آدلاید هم دکتری فقط بیزینس لا داره، میخواستم بدونم این دو رشته چه اندازه متفاوت هستند و ایا بیزینس لا رو توصیه می کنید!
    سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در همین رشته نیز می توانید با انتخاب موضوع خود در زمینه های بین المللی کار کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *