پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. محمد
    پاسخ

    سلام
    من امسال کنکور سراسری داشتم و در رشته ی حقوق دو دانشگاه مفید قم و آزاد تهران جنوب قبول شدم.
    میخواستم بدونم صرف نظر از هزینه ی دانشگاه و اینکه خودم قم هستم،به نظر شما سطح علمی کدوم دانشگاه در این رشته بهتره و کدوم رو پیشنهاد میکنید.
    ممنون میشم طی این دو سه روز جواب بدید.حسابی سرگردونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر قم هستید همان مفید را بروید. محیط مناسبی برای تحصیل است.

  2. علیرضا
    پاسخ

    سلام.من تا الان ۳ بار کنکور دادم.دو بار اول اصلا نخونده بودم ولی بار سوم تا حدی خوندم ولی مثلا همه ی درسارو نخوندم.در هر حال هر سه سال دانشگاه دولتی قبول نشدم.در ضمن از سربازی هم معاف شدم.حالا میخوام بدونم یک سال دیگه هم بمونم و بهتر برای کنکور اماده شم یا برم دانشگاه ازاد؟رشته ام هم ریاضیه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برو دانشگاه آزاد اگر می خواستی قبول شوی قبلا می شدی. دیگر خود ات را معطل نکن.

  3. پگاه
    پاسخ

    با سلام
    من لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم. ۲۹ ساله هستم.الان می خوام برای فوق لیسانس یه رشته دیگه مثل روانشناسی یا مشاوره بخونم که بتونم برای خودم کار کنم (مثلا مطب داشته باشم).آیا با لیسانس زبان و گذراندن مراحل فوق لیسانس و دکتری در رشته روانشناسی یا مشاوره اجازه ی راه اندازی مطب یا مرکز مشاوره را می توانم داشته باشم؟
    با توجه به رشته من شما چه رشته ای را برای فوق لیسانس و دکتری برای من پیشنهاد می کنید تا در آینده بتوانم برای خودم کار کنم؟زیرا استخدام دولتی با توجه به سن من امکان پذیر نمی باشد بنابراین می خواهم برای آینده ام شغل مناسبی برای خودم داشته باشم.ممنون میشم اگه کمکم کنید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تغییر رشته در مقطع ارشد به شما امتیازات لیسانس را نمی دهد. به هر حال باید از مسئولان مربوط سوال کنید

  4. پرنیان
    پاسخ

    سلام
    خسته نباشید
    من فارغ التحصیل ارشد آبیاری ۹۱ بوعلی هستم الان امکانش هست شرکت بزنم و مشغول کار بشم ولی درآمدش اینقدی نیست ولی مرددم که مشغول به کار بشم یا خودمو برا کنکور دکتری آماده کنم؟سال گذشته پردیس قبول شدم ولی نرفتم مصاحبه….
    ممنون از راهنماییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می توانید شرکت بزنید بهتر است و بعد برای دکتری اقدام کنید به خصوص که قبلا هم امتحان کردید و خیلی موفق آمیز نبوده است.

  5. اصغر
    پاسخ

    باسلام خدمت آقای دکتر
    بنده امسال دانشگاه غیر انتفاعی گرمسار ،رشته مهندسی مکانیک قبول شدم می خواهم امسال دانشگاه بروم آیا می توانم سال بعد کنکور بدهم وهمان رشته در دانشگاه دولتی ادامه بدهم و یا از اول در دانشگاه دولتی تحصیل کنم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید و مشکلی ندارد.

  6. رسول
    پاسخ

    باسلام آقای دکتر
    بنده لیسانس صنایع و فوق لیسانس مالی هستم.
    آیا می توانم تدریس کنم؟
    دکتری مالی در حدود ۳۰ نفر میگیره.
    اگر دکتری پردیس یا آزاد برم محدودیتی نداره؟
    پریس بهتره یا آزاد؟
    البته دکتری مدیریت مالی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات فقط داره.
    و پردیس تهران و شهید بهشتی.
    و یه سوال دکتری صنایع برم بهتره یا مالی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم صنایع بروید برای هیات علمی بهتر است. با فوق بعید می دانم بتوانید تدریسی پیدا کنید.

  7. نازنین
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر. سوالی از خدمتتون داشتم لطفا راهنماییم کنید . من رشته ی حقوق بین الملل دانشگاه مفید قبول شدم و ثبت نام کردم. از این طرف دانشگاه ازاد واحد تهران شمال همین رشته هم قبول شدم من یکسال صبر کردم تهران قبول شم اما الان نمیتونم تصمیم بگیرم کدوم یکی بهترن در ضمن اینکه نه ساکن قمم نه تهران اما از نظر مسافتی به هردوتا تقریبا یکین . سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه مفید خوب است و شما هم که ثبت نام کرده اید. دیگر اینقدر شک نکنید.

  8. رضا
    پاسخ

    جناب استاد دکتر شیروی ضمن عرض تشکر و قدردانی از تحمل زحمتی که می فرمایید و عرض پوزش بخاطر تصدیعی که می کنم ،خواستم از محضرتان درخواست نمایم باتوجه به اینکه دانشچوی دکتری حقوق خصوصی هستم و گرایش تحصیلیم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری بوده است. حقیر را در رابطه با رساله ای که باید آماده کنم راهنمایی فرمایید .شخصا دوست دارم در رابطه با مسولیت مدنی در حوزه مالکیت فکری کاری انجام دهم اما نمی دانم آیا برای این موضوع به منابع کافی دسترسی خواهم داشت یا خیر.از بذل عنایتی که می فرمایید بسیار ممنون وسپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این موضوع تکراری است و مسایل زیادی است که شما می توانید در چارچوب مالکیت فکری و حقوق خصوصی انتخاب کنید.

  9. ایلار
    پاسخ

    اقای دکتر علوم قضایی اصلا رشته خوبی هست یا نه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      از این رشته اطلاعی ندارم و نمی دانم که چی است و به چه دردی می خورد.

  10. مریم
    پاسخ

    سلام من فناوری اطلاعات پردیس فارابی دانشگاه تهران قبول شدم آیا در مدرک عنوان پردیس ذکر میشود؟اعتبار مدرک پردیس فارابی مثل مدرک دانشگاه تهران؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مدرک شما توسط دانشگاه تهران داده می شود.

  11. محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    من دارای لیسانس مهندسی صنایع با گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها و کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی با گرایش تولید هستم
    قصد دارم جهت دکتری در رشته مدیریت قراردادهای بین الملل نفت و گاز شرکت کنم
    بی زحمت میخواستم بدونم در این زمینه چه مواردی را شما به عنوان منابع معرفی می کنید
    اگر امکانش هست نمرات پذیرفته شدگان در چه حدود قرار داره
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در خصوص درس حقوق قراردادهای نفتی می توانید به کتاب حقوق نفت و گاز اینجانب و سایر مطالبی که ذیل درس حقوق نفت در این سایت عنوان شده است مراجعه کنید. بقیه را هم اطلاع ندارم.

  12. ژاله
    پاسخ

    باسلام خدمت اقاى دکتر
    من لیسانس حسابدارى دانشگاه تهران را دارم ولى مى خواهم ارشدم را در حقوق تجارت بین الملل بگیرم . به نظر شما اگر نخواهم وکالت کنم لازم است لیسانس حقوق را هم بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال اگر بخواهید فعالیتهای حرفه ای حقوق انجام دهید باید حقوق بلد باشید که آن هم مستلزم گذراندن دروس لیسانس است. اگر بخواهید با مسایل حقوق تجارت بین الملل آشنا باشید، مشکلی ندارد.

  13. سیمین
    پاسخ

    باسلام.من در سال ۸۶ در رشته حقوق ودر مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل شدم و در سال ۹۰ به حول قوه الهی فارغ التحصیل شدم.حال بعد از گذشت سه سال و بنا به شرایطی و کناره گیری از درس ،خواهان ادامه تحصیل هستم و در همان سالهای تحصیل علاقه زیادی به رشته حقوق جزا و جرم شناسی داشتم و دارم.حال بعد گذشت سه سال ،شما چه راهی برای موفقیت من پیشنهاد میکنید؟ تا کنکور ارشد را با موفقیت پشت سر بگذارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برگردید به کتابها و جزوات ولی به آنچه در دانشگاه خوانده اید قناعت نکنید بلکه دایره مطالعات خود را گسترش دهید.

  14. دکتری حقوق
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی امسال در رشته حقوق خصوصی پذیرفته شدم ابا کار قضایی را ادامه بدهم یا عضو هیات علمی دانشگاه ازاد شوم و از طرف دیگر وکالت را هم داشته باشم . لطف کنید دراین خصوص راهنمایی کنید…با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبولی در دکتری هیات علمی را برای شما تضمین نمی کند. بهتر است فعلا در کنار قضاوت دکتری را ادامه بدهید تا ببینید چطور می شود.

  15. بهرام
    پاسخ

    با سلام
    من لیسانس دانشگاه دولتی کرمان و فوق لیسانس دانشگاه پیام نور تهران رشته عمران هستم، میخواستم بدونم برای دکترا میشه بورسیه از دانشگاه های تهران گرفت؟چه شرایطی داره؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه های تهران بعید است که بورسیه نیاز داشته باشند. آنها با انبوه متقاضیان دکتری یا دانشجوی دکتری داخل و کشور مواجه هستند که همگی می خواهند در این دانشگاه ها هیات علمی شوند.

  16. ایلناز
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ..
    میشه لطفا راهنماییم کنید که ایا میشه در کنکور ارشد دو گرایش انتخاب کرد من رشته ام مدیریت بازرگانی است .. ایا می تونم برای ارشد هم مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی . هم مدیریت مالی را انتخاب کنم ؟؟ ممنون می شم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرصت جوابگویی به سوالات دو گرایش را ندارید مگر این که مواد امتحانی خیلی به هم شبیه باشند که در این صورت می توانید در زمان انتخاب رشته، هر رشته ای که وضعیت مناسب تری دارید را انتخاب کنید.

  17. فاطمه
    پاسخ

    با سلام آیا فرقی میان دانشگاه تهران و شهید بهشتی و الزهرا تهران در رشته کارشناسی زیست سلولی مولکولی گرایش بیوتکنولوژی وجود دارد؟من در دانشگاه الزهرا در این گرایش قبول شدم در حالی که می توانستم در شهید بهشتی گرایش میکروبیولوژی وارد شوم. به نظر شما ورود من به این دانشگاه مسیر صحیحی را پیش روی من می گذارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چرا بعد از انتخاب رشته سوال می کنید؟ این روش را نمی پسندم. اینها یک نوع وسوسه است که باید از آن اجتناب کرد. به نوشته اینجانب تحت عنوان سال تحصیلی جدید مراجعه کنید که در آنجا گفته ام که خیلی ها در بدو ورود به دانشگاه با این تردیدها و وسوسه ها روبرو می شوند.

  18. خانم صالحى
    پاسخ

    سلام استاد عزیز، میخواستم راهنماییم کنید,
    من دانشجوى مهندسى برق مخابرات دانشگاه آزاد تهران جنوب هستم,
    آیا واقعاامکان داره دانشگاهى که هستم منوبعنوان استاد دانشگاه استخدام کنه؟؟؟چه جورى؟من بایدچه ویژگى هایى داشته باشم؟
    آیااستخدام رسمى میکنند؟؟؟
    وضعیت دانشگاه ها در چنین مواردى چگونه است؟
    متشکر….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که دارید لیسانس می خوانید برای تهران باید حتما دکتری بگیرید و تضمینی هم برای بکار گیری شما نیست. برخی از دانشکده ها سالیانه ده ها فارغ التحصیل دکتری دارند که ممکن است چند سال بگذرد و یک نفر هیأت علمی نیز جذب نکنند.

  19. محمد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من خیلی علاقه دارم بعد از اخذ مدرک دکتری در رشته حقوق نویسنده موفقی بشم،خلاهای عظیم تحقیقاتی و تالیفاتی در ح.ت.بین الملل من رو به داشتن اینده ای روشن در این رشته امیدوار کرد اما متاسفانه تمکن مالی لازم برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری این رشته در امریکا کانادا یا اروپا رو ندارم از طرفی به ح.خصوصی هم بی علاقه نیستم اما حجم عظیم تالیفات و تحقیقات در این رشته اجازه ترسیم افق روشنی رو برای داشتن اینده ای موفق در زمینه تالیف در این رشته را به من نمی دهد،من بهمن۹۴ازمون ارشد دارم باتوجه به فرصت ها و چالش های پیش رو به نظر شما من کدام یک از این دو رشته را انتخاب کنم؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خود ات جواب خود را داده اید. بهتر است حقوق تجارت بین الملل بروید.

  20. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    میخواستم بدونم دانشگاه جهاد دانشگاهی بهتره یا دانشگااه آزاد

    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وابسته به واحدهای دانشگاهی دارد.

  21. شاهین
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    عرض به خدمتتون میخواستم بدونم من در ۲۳ سالگی اگر دانشگاه علوم قضایی قبول بشم میتونم اونجا درس بخونم ممنون میشم منو راهنمایی کنید
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سن شما مشکلی ندارد.

  22. زهرا کاظمی
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام من دانشجوی سال آخر مهندسی آی تی از موسسه غیرانتفاعی دارلفنون قزوین هستم و میانگین معدلم تا کنون ۱۸ بوده است آیا امکان قبولی با توجه به علاقه ی زیاد در کنکور ارشد دانشگاه های دولتی در تهران را دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معدل شما که خوب است ولی این که بتوانید با سایر دانشجویان رقابت کنید به توانایی علمی شما بستگی دارد که خیلی از معدل نمی شود فهمید چون ممکن است سطح نمرات در آنجا بالا باشد. به هر حال امکان آن خیلی خوب هم هست.

  23. حامد
    پاسخ

    سلام استاد
    من کارشناسی حقوق پردیس قم قبول شدم
    اگه میشه راجب پردیس یه خورده توضیح بدید که سطح علمی. اساتید. آب و هوا. وضعیت خوابگاه چطوره
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تبریک عرض می کنم و برو تو سایت پردیس فارابی و اطلاعات لازم را از آنجا بگیر.

  24. محمد
    پاسخ

    سلام استاد گرامی و عرض ادب و وقت بخیر و امیدوارم همیشه سالم و سرحال باشید
    اینجانب مقطع کارشناسی و ارشد در دانشکده حقوق دانشگاه تهران بودم، حال برای مقطع دکتری دانشگاه اصفهان قبول شدم، با توجه به اینکه هنوز ثبت نام نکردم، حال ادامه تحصیل در این دانشگاه مفید به فایده است یا خیر؟ در این دانشگاه ادامه تحصیل بدهم یا اینکه منتظر بمانم برای سال بعد؟
    با تشکر فراوان و ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری را در اصفهان ادامه بدهید. نمی شود برای سال بعد ریسک کرد.

  25. صهبا
    پاسخ

    من یک سوال دارم که سالهاست منو درگیر خودش کرده و اگر جواب بدهید ممنون و اگر جوابی برایش ندارید منو ارجاع بدهید به یک مشاوره در این زمینه . من یک خانم ۳۹ ساله هستم متاهل و دارای یک فرزند که امسال به اول دبستان می رود . من مهندس کامپیوتر هستم وسالها پیش فارغ التحصیل شدم .متاسفانه هیچ علاقه ای به رشته ام نداشتم و حتی در دوران دانشجویی جرات نکردم بگم می خواهم رشته ام رو عوض کنم چون به نظر همه من دیوونه بودم اگر مهندسی رو ول می کردم و می رفتم مثلا ریاضی می خوندم و متاسفانه بعد ها فهمیدم من باید می رفتم پزشکی . اکثر قریب به اتفاق دوستان و خانواده متفق القول هستند که من ادم با هوشی ام و چون اطلاعاتم در زمینه داروها و بیماری ها زیاده همه می گویند من اشتباه کردم که پزشکی نخوندم . بگذریم بعد از فارغ التحصیلی کنکور فوق دادم و مجاز شدم اما قبول نه و بعد هم درگیر کا رو ازدواج و کار در جنوب و … . بعد هم بچه دار شدم و خواستم تا جایی فقط خودم باشم برای بزرگ کردنش که خوشبختانه موفق شدم . اما حالا دیگر احساس پوچی می کنم نمی دانم چه کنم . علم کامچیوتر در این سالها بسیار پیشرفت کرده و من جا مانده ام و با یک لیسانس خیلی هم کاری از دستم ساخته نیست . دوست دارم روانشناسی بخوانم حداقل برای تربیت پسرم فایده ای داشته باشه و من رو از این حالت رخوت در بیاره . البته روانشناسی رو انتخاب کردم چون رشته ای که در زندگی به دردم می خوره . نظر شما رد مورد شرایط من چیه ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بتوانی یک کار در زمینه کامپیوتر پیدا کنی ترجیح دارد. اگر خواستی درس بخوانی بهتر است رشته ای بخوانی که اولا به آن علاقه دارید ثانیا شما را خیلی از شهر و زندگی اتان دور نمی کند والا مشکلات دیگری پیدا خواهید کرد.

  26. جهانی
    پاسخ

    جناب دکتر با عرض سلام من رشته حقوق بین الملل ( ارشد ) قبول شده ام دروس این ترم ۱- حقوق جزای بین الملل ۲- روش های حل و فصل اختلافات حقوقی ۳- حقوق دیپلماتیک و کنسولی است.خواهش می کنم برای هر کدام منبع مناسبی معرفی بفرمایید .می خواهم پیش مطالعه داشته باشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای مورد اول اگر بتوانید نوشته های دکتر آزمایش را پیدا کنید خیلی خوب است. دکتر پوربافرانی نیز در این زمینه کتاب دارند که می توانید مطالعه کنید. در مورد دوم کتاب داوری تجاری بین المللی خودم را توصیه می کنم البته بیشتر جنبه تجاری دارد. در مورد سوم هم کتابی توسط سمت منشتر شده است که می توانید مطالعه کنید.

  27. آرش
    پاسخ

    سلام استاد محترم
    ممکن است موضوعی جهت پایان نامه به اینجانب معرفی کنید؟ رشته من حقوق خصوصی است. خود من موضوعاتی در مورد ادله اثبات دعوا در نظر دارم، اما می خواهم که موضوع پایان نامه ام در خصوص حقوق مدنی ماهوی باشد. با تشکر از جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید موضوع را با کمک استادان خودتان پیدا کنید که آنها بتوانند به شما کمک کنید.

  28. محبوبه اكبري
    پاسخ

    س..لام. استاد واقعا خسته نباشید. دیگه اینکه خیلی واسم جالبه این همه واسه من و امثال من وقت میگذارید. یه چیز دیگه میشه خواهش میکنم یه عکس مهربونتر و حداقل یه ذره خندونتر بزارید تا دلمون شاد شه؟
    ببخشید اگه پرگویی کردم. استاد عزیز و دوست داشتنی من میخواستم امسال ارشد سراسری شرکت کنم راستش علاقه وافری به بین الملل دارم اما زمینه کاری هم واسم خیلی اهمیت داره نمیخواهم ثانیه های زندگیمو فقط به صرف علاقه تو مسیری صرف کنمو هیچ نتیجه ای نداشته باشه. دوست دارم بابت تموم نفس کشیدنام پیش خدای حکیم جواب درستی داشته باشم. خواستم نظر شما رو در مورد تجارت بین الملل، بین الملل و حقوق تجاری اقتصادی بین المللی بدونم. بالاخره شما هر چی باشه اطلاعات کافی در مورد این رشته ها دارید. ممنون و سپاسگزار میشم توی انتخاب مسیر تحصیلیم کمکم کنید.
    امشب شب ویژه ای واسه ما مجاورای بانوی آب و ایینه بانو حضرت معصومه سلام الله علیهاست. شک نکنید نام شمارو به رسم امانت پیش بانو میبرم و ازشون میخوام کف دستاتونو واسه ابدالدهر ستاره بارون خوشبختی کنه. ممنون و یا علی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته های حقوق تجارت بین الملل، حقوق نفت و گاز، حقوق خصوصی و حقوق جزا بیشتر از سایر رشته ها زمینه کار را دارد هر چند که اکثر شغلهای حقوقی مثل وکالت و قضاوت و سردفتری نیاز به ارشد ندارد و لیسانس حقوق کفایت می کند.

  29. حسین
    پاسخ

    سلام استاد
    از اینکه وقت خودتون رو در خدمت مردم ایران زمین قرار میدید بسیار سپاسگذارم
    من پنج سال پیش دیپلم کارودانش با معدل ۱۲ گرفتم و سال بعدش رفتم سربازی
    فشار روحی و تحقیر و… باعث شد من تصمیم به درس خوندن بگیرم و ازبس در حقم بی عدالتی شد علاقه مند به رشته حقوق شدم
    من که در طول سال روی هم رفته ده ساعت درس نمیخوندم واسم سخت بود که درس بخونم
    نه میتونستم یک بیت شعر رو معنی کنم نه جدول ضرب بطور کامل حفظم بود. عربی و زبان هم که اصلا حالیم نبود خودم مونده بودم که چطور به من دیپلم دادن.
    اما شکسته نشدم و عزمم رو جزم کردم و رفتم واسه پیشدانشگاهی انسانی شرکت کردم
    و بیشتر کتابها مثل عربی ریاضی زبان و… رو از دوره راهنمایی شروع کردم بطوری که بعداز یک ماه درس خوندن” ساعت مطالعه من به ۱۶/۱۷ ساعت در روز رسید خلاصه تا روز کنکور همیجوری پیش رفتم تا اینکه رتبه کنکورم ۸۰ شد
    من با اینکه رتبم دو رقمی شد اما چون دیپلمم کارودانش بود و معدل کتبی نداشتم نتونستم در فرم انتخاب رشته دانشگاه علوم قضایی رو انتخاب کنم اما احتمالا دانشگاه علامه یا اصفهان یا پردیس فارابی رو حتما قبول میشم
    از چند نفر پرسیدم بهم گفتن اگر در دانشگاه ترم اول و دوم معدل الف بشی به احتمال زیاد بهت انتقالی به دانشگاه علوم قضایی رو میدن
    بنظر شما آیا ممکنه
    بنظر شما من چیکار کنم دو ترم اول معدلم ۱۹ یا ۲۰ بشه. آیا در رشته حقوق نمره گرفتن سخته. خیلی خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی جالب است که با این پشتکار توانستید به رتبه ۸۰ نایل شوید. تبریک عرض می کنم. حالا نگران دانشکده علوم قضایی نباش. شاید بشود بعدا انتقال بگیری. حالا نشد هم خیلی آش دهان سوزی نیست.

  30. دانش
    پاسخ

    باسمه تعالی، سلام علیکم
    با احترام لطفا بفرمایید اینجانب با مدرک ارشد الکترونیک هنرآموزرسمی آموزشکده فنی وحرفه ای با ۱۵سال سابقه ،درفراخوان جذب هیات علمی غیرانتفاعی شرکت کنم بهتراست یا در آموزشکده بمانم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شاید همان فنی حرفه ای بهتر است از این که وارد سیستم قراردادی یا پیمانی شوید که آینده تضمینی ندارد.

  31. الهام
    پاسخ

    سلام.من امسال مهندسی شیمی ارشد دانشگاه شمال -غیرانتفاعی – قبول شدم وثبت نام کردم.اما الان چند روز بعد از ثبت نام میخوام انصراف بدم.
    با توجه به اینکه هنوز کلاسی شروع نشده منم جدیدالورود محسوب میشم و هنوز از هیچ یک از امکانات دانشگاه استفاده نکردم قانونی هست که من بتونم کل شهریمو پس بگیرم؟حسابدار میگه شهریه ثابتتونمیدیم!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دیگر نمی توانید کل شهریه خود را مسترد کنید. گاهی واحدهای دانشگاهی همراهی می کنند و کل شهریه را مسترد می دارند. باید از تکنیک «ننه من غریبا» استفاده کنید اگر می خواهید.

  32. علی بيکيان
    پاسخ

    جناب آقای دکتر،
    سلام.
    احتراماً، بنده عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی دریانوردی و علوم دریایی چابهار، در مرتبه مربی، و دارای وضعیت استخدامی رسمی آزمایشی هستم. بسیار ممنون خواهم شد اگر به سه سؤال من به شرح زیر پاسخ دهید:
    ۱. در صورت قبولی در کنکور دکتری، آیا شرط سنی برای مأموریت تحصیلی وجود دارد (من حدود ۴۰ سال سن دارم)؟
    ۲. آیا شخصی با وضعیت استخدامی و سابقه کار بنده (پنج سال اشتغال به صورت پیمانی و یک سال اشتغال به صورت رسمی آزمایشی) می‌تواند برای انتقال به دانشگاه دولتی دیگری درخواست دهد؟
    ۳. آیا انتقال از دانشگاه دولتی به دانشگاه‌های غیر انتفاعی امکان‌پذیر است؟ اگر بله، آیا این امر بر حقوق و مزایا تأثیری دارد؟
    پیشاپیش از راهنمایی جنابعالی کمال تشکر را دارم.
    ارادتمند شما،
    علی بیکیان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- شرطی وجود ندارد و به دانشگاه شما بستگی دارد. ۲- در صورت موافقت مبدا و مقصد انتقال ممکن خواهد بود. ۳- ظاهرا خیر.

  33. درسا
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر. اینجانب دکتری نوبت دوم هرمزگان قبول شدم . اما دوست داشتم شهر خودم قبول بشم چون کارم در شهر خودمان است و رفت و آمد به شهر دیگه سخت است و ممکن است به کارم درست نرسم .حال به نظر شما سختی را تحمل کنم و به هرمزگان برم یا ارزشش داره و دو سال بعد کنکور بدم که شهر خودم قبول بشم. چون امسال مجاز به کنکور نیستم. لطفا راهنمایی کنید . ممنون آقای دکتر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر می توانید کار و تحصیل را جمع کنید و انصراف ندهید. در صورت انصراف هم چون نوبت دوم هستید محرومیت ندارید و سال دیگر هم می توانید شرکت کنید.

  34. amin
    پاسخ

    سلام بنده در رشته حقوق خرداد ۹۴فارق التحصیل خواهم شد،به نظر جناب عالی با وجود بازار کار فعلی بعد از پایان تحصیلاتم بروم سربازی یا اینکه برای کارشناسی ارشد تلاش خودم را بکنم؟،با توجه به اینکه رشته و دانشگاهی مثل حقوق نفت و گاز دانشگاه صنعت نفت،یا دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در مقطع ارشد پذیرش دارند و آینده شغلی شان هم نصبتا روشن تر است!
    خواهشا نظرات و تجربیات خود را بیان بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر در یک دانشگاه و رشته مناسب مستقیم قبول می شوید ادامه تحصیل بدهید والا بروید سربازی. این مراکز که نام بردید تضمین نمی دهند که شما را استخدام کنند.

  35. بهرام
    پاسخ

    با سلام
    من لیسانس دانشگاه دولتی کرمان و فوق لیسانس دانشگاه پیام نور تهران رشته عمران هستم، میخواستم بدونم برای دکترا میشه بورس خارج از کشور گرفت؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مستقیم سخت است. راحتر است که برای ارشد اقدام کنید.

  36. م.ق
    پاسخ

    با سلام و تشکر از پاسخهای ارزنده تان
    تعداد واحدهایی که عضو هیات علمی مشغول به تحصیل در دوره دکتری موظف به تدریس ان است چند واحد است؟ ضمنا فرد قبلا هیات علمی بوده و پس از ۳ سال دانشجوی دکتری دانشگاه دولتی-روزنه- شده باشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر مأمور به تحصیل شده باشید ظاهرا سه واحد است

  37. پرنیان
    پاسخ

    سلام، خسته نباشید، من فارغ التحصیل آبیاری ۹۱ بوعلی هستم سال گذشته در کنکور دکتری پردیس قبول شدم ولی به دلیل هزینه و مسافت طولانی مصاحبه نرفتم
    متاسفانه رزومه خوبی ندارم فقط دو مقاله کنفرانسی و سه سال سابقه تدریس در دانشگاه پیام نور دارم
    میخاستم بدونم ادامه تحصیل در رشته آبیاری فایده ای داره و اینکه اگه بخام شروع کنم بخونم با این رزومه میتونم قبول شم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم سرمایه گذاری کنید برای دانشگاه روزانه دولتی والا بروید دنبال کار.

  38. خشایار
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشی .
    بنده دانشجوی کاردانی رشته حسابداری مالی دانشگاه علمی کاربردی هستم ، میخواستم بدانم میشه بنده در مقطع کاردانی به کارشناسی وارد رشته حقوق قضایی در دانشگاه آزاد بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید ار ابتدا در آزمون لیسانس حقوق شرکت کنید.

  39. ستاره
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آیا برای کسی که ارشد فیزیک دارد تغییر رشته به یکی از رشته های فنی که بازار کار نسبتا بهتری دارد در مقطع دکتری کار درستی است؟ . لطفا به این سوال با توجه به این مسئله پاسخ دهید که احتمال قبولی برای این شخص در هر دو رشته یکسان است و شخص به هردو رشته علاقه مند. و این که اگر تغییر رشته در مقطع دکتری انجام شود بعدا شخص می تواند عضو هیئت علمی در یکی از این دو رشته بشود یا خیر؟.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم هم قبول شدن سخت خواهد شد و هم در آینده خیلی روی یک مدرک دکتری بدون داشتن لیسانس و ارشد آن کسی حساب باز نمی کند.

  40. آتیه
    پاسخ

    سلام
    من در دانشگاه سراسری تحصیل میکردم و که فاصله ی دانشگاه تا شهری که زندگی میکنم ۵ساعت است .الان قصدء انصراف دارم .الان میخوام دانشگاهی نزدیک به شهرم برم .آیا حتما باید برم از اون دانشگاهی که تحصیل میکردم انصراف بدم ؟اگه انصراف ندم و دیگه اون دانشگاه نرم مشکلی پیش میاد؟یعنی میخوام بدونم حتما باید تو برگه ای کتبی بنویسم که قصد انصراف دارم یا اگر ننویسم چه عواقبی داره.بسیار ممنون میشم که پاسخ بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه نیازی به انصراف ندارد. عدم ثبت نام یا عدم شرکت در امتحانات خود به منزله انصراف تلقی خواهد شد.

  41. شایان
    پاسخ

    ایا اگر کسی در کنکور دکترا ازاد قبول بشه و در مصاحبه رد بشه ایا می تواند برای ثبت نام در خارج از ایران بگوید که در کنکور دکترا کشور خودم قبول شدم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      خب حالا این را بگوید چه فایده ای دارد؟ می تواند بگوید در مرحله اول آزمون ورودی دکتری قبول شدم.

  42. شایان
    پاسخ

    سلام
    من العان ترم ۲ ارشدم. با توجه به اینکه سال بعد بهمن درسم تمام میشه .
    ایا می تونم امسال دکترا ازاد شرکت کنم و در صورت قبولی از ترم بهمن سال بعد ثبت نام کنم؟
    چون دانشگاه ازاد تا ۱ ترم اسامی قبول شدگان در لیست ثبت نامی اون دانشگاه وجود دارد.
    ایا می توان ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است به جای این فکرها به دنبال قبول شدن در یک دانشگاه درجه یک باشید.

  43. امیر امینی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    بنده دارای مدرک کارشناسی ارشد عمران از دانشگاه دولتی هستم-متاسفانه معدل دوره کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشدم پایین بوده(در حد ۱۴)- آیا با داشتن چند مقاله isi امکان قبولی در مصاحبه دکترا را دارم؟
    با تشکر از زحمات شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله این امکان هست. نمره کارشناسی و ارشد امتیاز خودش را دارد ولی حالت وتویی ندارد که شما را حذف کند.

  44. احسان
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر
    من لیسانس برق دارم امسالم ارشد قبول شدم البته غیر انتفاعی و آزاد.
    اول اینکه به نظر شما ادامه تحصیل بدم یا برم سربازی؟
    دوم اینکه دانشگاه آزاد بهتره یا غیرانتفاعی؟
    سپاس …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر آمادگی برای سربازی و کار داری، برو سربازی و بعد یک کار مناسب پیدا کن. اگر فعلا از جهت روحی آمادگی سربازی و کار را نداری فعلا مدتی آن را با این دانشگاه ها عقب بیانداز.

  45. حمید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ، خسته نباشید
    آقای دکتر من خیلی گشتم و سرچ کرده تا به جواب سوالم برسم ولی بدتر گیج شدم در موارد زیر:
    ۱: منظور از ۱۲ ساعت موظفی برای مربی چیست؟ یعنی ۱۲ واحد درس بده یا اینکه ۱۲ ساعت درس بده؟ چون ممکنه کارگاهی ۳ ساعت وقت بگیره هر جلسه ای ولی در کل یک واحد هست حالا اگر ساعت رو در نظر بگیریم میشه ۴ واحد موظفی.
    ۲: این ۱۲ واحد موظفی برای دروس کارگاهی معمولا چند ساعت طول میکشه؟
    ۳: مربی آموزشی کارگاه بغیر از این ۱۲ ساعت یا ۱۲ واحد چیکار باید بکنه تا ۴۰ ساعتش پر بشه؟ آیا باید مثل کارمندها از ۸ تا ۴ بعد از ظهر بیاد دانشگاه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱۲ ساعت موظفی یعنی باید در ترم ۱۲ واحد تدریس کنید. در بعضی از دانشگاه ها به موجب مصوبه گروه یک واحد ممکن است دو ساعت ارائه شود. قبلا در دانشگاه تهران ملاک ساعت تدریس بود ولی حالا با سیستم یکپارچه، این به ۱۲ واحد تبدیل شده است.

  46. pejman
    پاسخ

    سلام. من لیسانس مهندسی شیمی صنایع گاز دارمو میخواستم ببینم برم فوق لیسانس بگیرم یا در دوره های مدیریت نفت و گاز شرکت کنم؟؟ کدوم بهتره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همان فوق رشته خودتان را ادامه بدهید بهتر است.

  47. حسین
    پاسخ

    سلام استاد. متشکر از سایت فوق العادتون. من اهل آمل مازندرانم.استاد من فوق دیپلم نرم افزار آموزشکده دولتی دارم. لیسانس مهندسی شبکه های کامپیوتری علمی کاربردی جهاد دانشگاهی دارم. ارشد نرم افزار رتبه ام ۱۲۰۰ شد ولی دانشگاه امام رضا آموزش محور قبول شدم. با این رتبه خیلی راحت غیرانتفاعی در مازندران آنهم آموزشی پژوهشی قبول میشدم. آیا با توجه به اینکه امام رضا آموزش محوره ارزش داره ادامه بدهم؟ و با دادن مقاله و تحقیق عقب افتادگی خودمو جبران کنم؟ و یا بروم تکمیل ظرفیت بزنم و یک موسسه غیر انتفاعی در مازندران که بصورت آموزشی پژوهشی میباشد ادامه تحصیل بدهم؟. خواهش میکنم استاد کمکم کنید چون تا شانزدهم شهریور ۹۳ فرصت تصمیم گیری دارم. َ استاد من آینده تحصیلی برام خیلی مهمه و این را هم میدونم که با تلاش مضاعف میتوان کاستی های گذشتمو تا حدی جبران کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دنبال مدرک هستید آموزش محور را دنبال کنید و اگر واقعا می خواهید درس بخوانید برای یک دانشگاه خوب سال آینده تلاش کنید.

  48. وحید
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید و تشکر از شما بابت راهنمایی های ارزنده ایی که ارائه می دهید.
    من کارشناس ارشد رشته حسابداری با معدل۱۹.۵از دانشگاه دولتی(و شاگرد اول) هستم که همزمان پیشنهاد شده است که در ۲دانشگاه پیام نور به تدریس بپردازم و همچنین یک دانشگاه دولتی هم پیشنهاد کرده است که به عنوان حسابدار آن جا مشفول شوم.خیلی سردر گمم نمیدونم تدریس توپیام نور رو انتخاب کنم یا کارهای حسابداری.نمیدونم کدوم آینده بهتری میتونه داشته یاشه و کمک میکنه زودتر یک کار و وضعیت ثابت پیدا کنم.خواهشمندم راهنماییم بفرمایید و اگه تدریس بهم کمک میکنه به دنبال تدریس در کدوم دانشگاه ها باشم.باتشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر تدریس در پیام نور باعث گردد که شما جذب هیات علمی شوید خوب ارزش اش را دارد والا خیلی فایده ای ندارد. به نظرم به عنوان حسابدار مشغول شوید و در کنارش کار تدریس در پیام نور را ادامه بدهید تا مشخص شود که آیا شما به عنوان هیات علمی می توانید جذب شوید.

  49. سیاوش
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر،

    می خواستم بپرسم که اگر کسی مدرک دکترای حقوق تجارت بین الملل از خارج داشته باشه دقیقا چه کارهایی در ایران میتونه انجام بده و جدا از میزان درآمد (که سوال هست) ، چه قدر آزادی شغلی خواهد داشت ؟ فرض بر اینکه مدرک بسیار معتبر است. با تشکر فراوان از وقتتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، صرف مدرک که خیلی کارساز نیست ولی برای شروع لازم است. اگر کار بلد باشی و کشور هم تو تحریم نباشد کارهای زیادی وجود خواهد داشت. ما که سالها پیش که کسی برای این رشته تره هم خرد نمی کرد رفتیم با چقدر سختی در این رشته تحصیل کردیم و با هزاران آمال و آرزو به وطن بازگشتیم. حالا بعد از این سالها نشسته ایم جواب سوالات شما را می دهیم. لابد باید یک حساب باز کنیم هر کس مشاور خواست اول پول ویزیت اش را بدهد و بعد مشاوره بگیرد!!!!!!!!! شاید هم کسی باور نمی کند که من خودم این جوابها را می دهم. لابد از جن و پری استفاده می کنم!!!!!!!! به قول حافظ: من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق **** چارتکبیر زدم یک سره بر هر چه که هست.

  50. ادريس
    پاسخ

    سلام و عرض ادب و تسلیت به جهت درگذشت استاد کاتوزیان به حضرت عالی و تمام جامعه علمی ایران
    استاد میخواستم بدونم آیا تحصیل در پردیس دانشگاه قم ارزش داره یا این که بهتره یک سال دیگه بخونم و در دانشگاه بهتری و روزانه قبول بشم
    جدای از ارزش مدرک آیا از نظر آموزش و سطح علمی تفاوت زیادی بین روزانه و پردیس هست یا اساتید یکی اند ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر واقعا می توانید قبول شوید راهی نروید که بعدا بخواهید آن را اصلاح یا جبران کنید ممکن است بعدا فرصت جبران وجود نداشته باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *