سال تحصیلی جدید

سال تحصیلی جدید آغاز می‌ شود و صدها هزار  نفر از دبیرستان وارد دانشگاه می‌شوند و هزاران نفر نیز از مقاطع پایین تر به مقاطع بالاتر ارتقا یافته اند. تازه واردها هنوز خیلی به آداب دانشگاه آگاهی ندارند و در کلاس بعضا حرکاتی از خود نشان می‌ دهند که باعث خنده دیگران شده و از این طریق آنها به تدریج یاد می‌ گیرند که چطور رفتار کنند. برخی از رفتارهای مناسب را نیز ممکن است هرگز یاد نگیرند و فارغ التحصیل شوند.

اکثریت قاطع دانشجویان در انتخاب گزینه اول خود موفق نشده و در رشته‌ یا محلی قبول شده اند که به زعم خود پایین تر از آن چیزی است که خود را مستحق می‌ دانند. مرتب این سخنان در مغز دانشجویان جولان می‌ کند و یا بین آنها رد و بدل می‌ شود: من استحقاق بیشتری داشتم! یه کمی هول کردم!  بد شناسی آوردم! همیشه زندگی من گنده! همه اش تقصیر این …! و از این قبیل حرفها و لعن و نفرین ها. این وضعیت وقتی وخیم می شود که دانشجو لاپوشانی کرده و رشته یا دانشگاه دیگری را عنوان می‌ کند و یا پدر و مادرش به غلط جور دیگری به دیگران وانمود می کنند.

دانشجویانی مثل دانشجویان پردیس ما ممکنه قدری بیشتر برای توجیه خانواده و دوستانشان دچار مشکل شوند. از طرفی پردیس قم بخشی از دانشگاه تهران است و برای قبولی در آن باید رتبه های خیلی خوبی بیاورند و از طرف دیگر محل تحصیل در قم است. این که چطور می توانیم به خانواده و دوستان حالی کنیم که واقعا این بخشی از دانشگاه تهران است و قبولی در آن کار ساده ای نبوده است، زیاد آسان نیست.

این دغدغه ها و پریشانی ها در ابتدای کار قدری عادی است ولی اگر ادامه پیدا کند و یا مزمن شود خطرناک خواهد بود. تا چند وقت باید درگیر این اوهام بود. تا کی باید افسوس گذشته را خورد. چه مدت باید غمناک بود و غم خورد که چرا فلان جا قبول نشده ام و اگر آنجا قبول می شدم چی می شد. چقدر باید این خزعبلات را به هم ببافیم و خودمان را سرگرم آن ها کنیم.

قدیم ها داستانی را برای ما تعریف می کردند که پدر سخت گیری بود که هر روز پسرش را نهیب می داد و تهدید می کرد که اگر کوزه را بشکنی چنین و چنان می کنم و از خانه بیرونت می اندازم و کله ات را شقه می کنم و هر روز از این خط و نشان ها برای پسر می کشید. تا این که روزی از اتفاق کوزه شکست. تمام وجود پسر را ترس گرفت که پدر چنین و چنان خواهد کرد. پسر وقتی با ترس و لرز نزد پدر آمد و خبر شکستن کوزه را به وی داد، پدر تنبیهی نکرد و مجازاتی روا نداشت. گفتند این همه تهدید و توبیخ کردی و حالا که کوزه شکسته کاری انجام نمی دهی. گفت همه این تهدید و توبیخ ها برای این بود که کوزه نشکند؛ حالا که کوزه شکسته مجازات کردن چه سود.

دغدغه قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر باید قبل از آزمون کنکور باشد نه بعد از آن. بعد از کنکور کار از کار گذشته و آب ریخته را دیگر نمی شود جمع کرد. دغدغه ها قبل از شرکت در کنکور با دغدغه ها بعد از آن نباید یکسان باشد. قبل از کنکور باید دنبال حداکثر بود و تلاش کرد که در بهترین رشته و دانشگاه قبول شد و بعد از آن باید از فرصت به دست آمده استفاده کرد و در تحصیل موفق گشت. کسانی که غم گذشته را دارند و اسیر آن اند، نمی توانند غم آینده را داشته باشند و در تحصیل و زندگی خود موفق گردند.

بخشی از این نگرانی ها ناشی از دیگران است. ژست ها و خالی بندهای ما قبل از کنکور توقعات دیگران از ما را افزایش داده است و یا پدر و مادرمان به دیگران در مورد ما حرف های زیادی زده اند و توقع افراد را زیاد کرده اند. مادری که قبل از شرکت در کنکور فرزندش را دکتر یا مهندس یا وکیل صدا می زند، آرزوها و آمالش را مطرح می کند اما ما که قدری دنیا دیده تر هستیم می دانیم که ظرفیت این رشته ها محدود است و متقاضی زیاد و امکان موفقیت همه غیر ممکن و ده ها عامل دیگر که می تواند فرد را در نیل به هدفش ناکام گذارد. پس نباید این تعبیرها را بیان کرد یا این تلقی ها را ایجاد نمود ولی اگر هم ایجاد شد، نباید اسیر آن گشت. افراد فهیم خود می دانند که ظرفیت ها محدود و شرکت کنندگان زیاد و کوچکترین اشتباه یا استرس می تواند در نتیجه مؤثر باشد؛ آنها عجولانه در مورد توانایی و شخصیت شما قضاوت نخواهند کرد و افراد غیر فهیم را هم که نمی شود به راحتی تفهیم کرد.

در گلستان سعدی حکایتی نقل شده است که عینا می آورم: «یکی را از بزرگان بادی مخالف در شکم پیچیدن گرفت و طاقت ضبط آن نداشت و بی اختیار از او صادر شد گفت ای دوستان مرا در آنچه کردم اختیاری نبود و بزهی بر من ننوشتند و راحتی به وجود من رسید شما هم به کرم معذور دارید.»

بخش دیگری از نگرانی ها در مورد پایین بودن سطح دانش دانشگاهی است که فرد در آن قبول شده است. تقریبا همه پیش زمینه ای در مورد دانشگاه و دانشکده محل تحصیل خود دارند که معلوم نیست چقدر با واقعیت همراه است ولی این پیش زمینه ممکن است آنقدر قوی و تأثیر گذار باشد که هرگز مطابق با واقع اصلاح نشود. نمی توان انکار کرد که دانشگاه ها دارای مراتب گوناگونی هستند و همه سعی دارند که به بهترین دانشگاه ها راه یابند. ولی باید پذیرفت که این دانشگاه ها ظرفیت محدودی دارند و نمی توانند همه را در خود جای دهند. دیگران که نتوانسته اند به این دانشگاه ها راه یابند، نمی توانند متوقف شوند. می گویند که دانشگاه هاروارد رتبه برتر دانشگاهی دنیا را دارد؛ آیا این بدین معنا است که میلون ها دانشجوی دیگر در سراسر جهان هیچ توفیقی نداشته اند؟ همه دانشگاه های  دیگر در انجام وظایف خود ناکام مانده اند؟

یکی از دلایلی که دانشگاهی معروف می شود، موفقیت آن در جذب دانشجویان مستعد، توانا و با انگیزه است. این دانشجویان موتور آن دانشگاه محسوب می شوند و دانشگاه را به پیش می رانند. آنها هستند که با انگیزه شبانه روز مطالعه می کنند، تحقیق می کنند، مقاله می نویسند، و اوقات خود را صرف تحصیل علم و دانش می کنند و از لذایذ دنیوی خود را محروم می سازنند. آیا شما که در یک دانشگاه پایین تری از جهت رتبه دانشگاهی قبول شده اید، به اندازه دانشجویان دانشگاه بالاتر درس می خوانید، پژوهش می کنید، وقت برای تحصیل می گذارید، از لذایذ دنیوی خود را محروم می کنید و سپس حسرت آنها را می کشید. چطور ممکنه که شما یک سوم یا یک پنچم آنها درس بخوانید و انتظار موفقیتی برابر آنها داشته باشید. اصلا فرض کنید در دانشگاه مورد نظرتان قبول شده اید، آیا با این مقدار درس خواندن آنجا می توانستید دوام بیاورید یا تا حالا اخراج شده بودید. خدا را شکر که حداقل دانشجو هستید و فردا به هر ترتیب فارغ التحصیل می شوید  و مدرکی دستتان را گرفته است.

برخی از دانشجویان تا دمادم صبح به گپ زدن و علیه این و آن صحبت کردن اوقات خودشان را ضایع می کنند و صبح با چشم های باد کرده و چهره های خسته با کلی تأخیر به کلاس می روند و هر چه فحش دارند نصیب استادها –عیاذ بالله- و دانشکده و دانشگاه می کنند که این دیگر چه جهنم دره ای آنها قبول شده اند، و استادهایی بی سواد تر از اینها در دنیا نیست! و از این قبیل حرفهایی صد من یه غاز که خودشون را با آنها سرگرم می کنند و این نفس های سرد و ناامید کننده را مانند یک بیماری مسری به کلاس و سپس به کل تنه دانشکده و دانشگاه منتقل می کنند. این انصاف است؟ یه دانشجو توی دانشگاه شریف یا دانشگاه تهران شب و روز جان می کند تا در کارش موفق بشود و این آقا یا خانم تا اخر ترم کتابش را باز نمی کند که ببیند که بلاخره این استاد که هزار بار تا حالا گفته که بیسواده در آن کتاب چی نشوته. همه اش غرغر می کنه تا کارهای خودشون را توجیه کنند.

دانشگاه مانند یک وسیله نقلیه است که ممکن است یکی از دیگری کندتر باشد یا توی راه مشکل مکانیکی پیدا کند و یا شما را در راه اذیت کند. نه بدون رانندگی می توان به مقصد رسید و نه از وسیله نقلیه باید انتظار داشت که مقصد را تعیین کند. اگر مقصدتان را به درستی انتخاب کرده باشید و به سوی مقصدتان برانید، دانشگاه دیر یا زود شما را به مقصدتان می رساند. اما اگر انتظار داشته باشید که وسیله نقلیه مقصد شما را تعیین کند و بدون کوشش و تلاش شما را به آنجا برساند، سخت در اشتباهید. دانشگاه حداکثر می تواند به شما مدرک دهد آن هم در صورتی که در حد متعارف تلاش و کوشش کنید که درس ها پاس شود. دانشگاه نمی تواند شما را فردی باسواد، پژوهشگر و مفید به حال جامعه تحویل دهد. این شما هستید که باید برای رسیدن به مقصد خود از این وسیله نقلیه کمک بگیرید. لعن و نفرین به این وسیله نقلیه کمکی نخواهد کرد چنانکه افسوس به کسانی که با سرعت زیاد از بغل شما رد می شوند نیز فایده ای ندارد. باید پذیرفت که وسایل نقلیه با هم متفاوت اند و باید قبول کرد که برای همه امکان سوار شدن به آخرین مدل وجود ندارد. واقعیت را قبول کنید و از سفر خود لذت ببرید.

اگر شما مقصد را به درستی انتخاب کنید و در رسیدن به آن کوتاهی نکنید و از کوشش و تلاش دست نکشید، دانشگاه می تواند شما را به هدفتان برساند هر چند آن دانشگاه در جایگاه اول قرار نداشته باشد. موفقیت در تلاش و کوشش است. باید از گذشته رها شد تا آینده را دریافت. در هیچ دانشگاهی – حتی هاروارد – جایی برای افراد تنبل، کاهل و بی انگیزه نیست. باور کنید هیچ قرصی یا کپسولی وجود ندارد که جنابعالی/سرکار میل فرمایید و فردا دانشمند شوید. پس بجای فکر در مورد این که کجا قبول شده اید و افسوس بخورید و زانوی غم بغل کنید، و بجای این که پشت سر اساتید خود صفحه بگذارید و بد بگویید و خودتان را از اندیشه و سواد آنها محروم کنید، این را آویزه گوش اتان قراردهید که این حرفها فردا که وارد زندگی شدید خریدار ندارد. به اندازه یک دانشجوی هاروارد یا شریف زحمت بکشید و بعد غر بزنید.

بلاخره این سخن را با حکایتی دیگر از گلستان سعدی پایان می برم: یاد دارم که در ایام طفولیت متعبد بودمی و شب خیز و مولع زهد و پرهیز، شبی در خدمت پدر رحمه الله علیه نشسته بودم و همه شب دیده بر هم نبسته و مصحف عزیز بر کنار گرفته و طایفه ای گرد ما خفته، پدر را گفتم: «از اینان یکی سر بر نمی‌دارد که دوگانه ای بگزارد، چنان خواب غفلت برده اند که گویی نخفته اند که مرده اند.»  گفت: «جان پدر تو نیز اگر بخفتی به از آن که در پوستین خلق افتی.»

  1. مریم
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت شما
    من ترم جاری ترم سوم حقوق نفت و کاز پردیس البرز دانشگاه تهران هستم ، امسال کنکور دادم و حقوق نفت و گاز فارابی نوبت دوم قیول شدم ، این کنکور را صرفا بخاطر مدرک و اینکه اسم پردیس البرز درش نخوره شرکت کردم و به همین خاطر میخوام دروسم را تطبیق بدم ، از شما مشورت میخواستم خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید ، من خودم تهران زندگی میکنم و میخواستم این رو هم بدونم این ترم آخری یعنی ترم سوم رو انتقالی به خود دانشکده حقوق مرکز تهران میدن !!!؟
    و این مدرک ارزشش بیشتر از مدرک پردیس البرز خواهد بود !!؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدرکش که بهتر است ولی روی انتقال و تطبیق خیلی فکر نکنید. اگر آمادگی دارید که از ابتدا شروع کنید بروید و الا همان البرز را ادامه بدهید.

  2. Fateme
    پاسخ

    سلام
    اگر کسی ارشد مدیریت بازرگانی فارابی قبول بشه ولی زبانش زیاد خوب نباشه ایا در حین تحصیل با مشکل مواجه میشه؟ تدریس در دانشگاه فارابی زبان محوره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی زبان دخالت ندارد البته زبان قوی تر موفقیت بیشتری برای شما خواهد بود ولی خیلی ها هم بدون زبان قوی فارغ التحصیل شده اند

  3. ایوب
    پاسخ

    سلام دکتر
    من ارشد مدیریت بازرگانی رتبه ۱۰۶ آوردم در سهمیه آزاد و ۱۲۲ بدون سهمیه
    آیا مدرک پردیس دانشگاه تهران اعتبار خود دانشگاه تهران را دارد؟ و باز اینکه آیا دانشگاهی مثل خوارزمی و یا تبریز بهتره یا این دانشگاه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در مدرک شما قید می شود که از پردیس خودگردان هستید ولی دانشکده های غیرخودگردان مثل فارابی قم نام آنها از پردیس به دانشکدگان تغییر یافته است

  4. Z
    پاسخ

    سلام
    من مهندسی کامپیوتر فارابی قم قبول شدم آیا کد بورسیه دارد؟
    اساتیدش از تهران میروند؟ آیا سطح علمیش در حد تهران هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کد بورسیه که ندارد و اساتیدش هم از قم و تهران هستند و تازه تأسیس هستند خب قابل مقایسه با خود تهران مرکز نیست.

  5. Ali
    پاسخ

    سلام بنده امسال به دانشگاه فارابی قبول شدم امکان قبولیم به رشته های دیگه دانشگاه های تهران زیاد بود ولی خوب علاقه نداشتم اگه امسال بتونم نمره. بالایی کسب کنم میتونم انتقالی بگیرم دانشگاه های تهران حتی. خوارزمی الان هیچ اسمی از فارابی روی کارت دانشجویی و …. دیجیتال من نیست حتی از سایت دانشگاه تهران کارامو حل کردم ایا تو مدرکشم و کتاب و… هم اینطوریه یا قید میشه فارابی و امکان رفت امد به تهران با قطار و اتوبوس سخته یا نه…..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام محل تحصیل در مدرک شما درج می شود که فارابی است. اما رفت و آمد مشکل خاصی نیست. محیط پردیس محیط درسی و آرامی است و کمتر حواشی مرکز را دارد.

  6. امیر
    پاسخ

    سلام.
    ببخشید مسیر رفت و امد خیلی سخت نیست؟
    و مدرکش برابر دانشگاه تهرانه؟
    و سوال آخر حسابداری این دانشگاه رتبه خوبی داره در ایران؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از کجا؟ از تهران که خیلی نه. مدرک دانشگاه تهران محل تحصیل دانشکدگان فارابی. اره خوبه

  7. عابد
    پاسخ

    باسلام واحترام

    استاد عزیز بنده دانشگاه پردیس فارای قبول شدم رتبه علمی پردیس فارابی تربیت مدرس علم و صنعت خواه نصیر و خوارزمی
    به ترتیب کدام هست
    چون میگین دانشگاه تهران هست مدرکمون دانشگاه تهرانه/ ولی تو سایت های متلف دیدیم رتبه زیر ۱۵۰ میتونه مدرس بره ولی رتبه ۵۰۰ میره دانشگاه پردیس فارابی

    سوال بعدی اینکه تکمیل ظرفیت انجام میشه؟
    من ثبت نام کردم تو دانشگاه باید منتظر بمونیم برای تکمیل ظرفیت یا در حین تحصیل در پردیس منتظر تکمیل ظرفیت باشیم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فنی در فارابی تازه راه افتاده است ولی مدرک دانشگاه تهران است مسلم علم و صنعت خواجه نصیر مثلا بر فنی فارابی برتری دارد. تکمیل ظرفیت معمولا نیست.

  8. بهنام
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    رتبه من زیر گروه ۱ ۱۴۰
    زیر گروه ۲ ۸۳
    ارشد مهندسی صنایع امسال
    بهینه سازی دانشگاه تهران قبول شدم
    نوشته برام دانشگاه تهران روزانه رفتم ثبت نام گفتن شما باید برین قم..چون دانشکدگان فارابی قبول شدین..
    موقع انتخاب رشته دقت کنید.
    حتی سیستم های کلان امیر کبیر هم رتبم میرسید ولی قبول نشددم..
    حالا موندم چیکار کنم…ایا رتبه علمی فارابی در حد دانشگاه تهران هست؟؟
    یا از طریق کارنامه سبز اقدام کنم برای بهینه سازی تربیت مدرس ….
    ایا تربیت مدرس و علم صنعت از فارابی بهتره؟؟؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید..
    هم اینکه متاهلم انتقالی میدن ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فارابی هم بخشی از دانشگاه تهران است. حالا دوست دارید تغییر بدهید به دانشگاه دیگر که در تهران مستقر باشد خب می توانید این کار را بکنید ولی فارابی مشکل خاصی ندارد.

  9. مهدی
    پاسخ

    سلام دکتر از بین آزاد شهرستان و ارشدمجازی فارابی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا کدوم رو انتخاب کنم ؟ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مجازی و بدون پایان نامه می تواند نقش یک راه بن بست را ایفا کند و برای ادامه تحصیل مناسب نباشد.

  10. محمد
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    تو مقطع کارشناسی رشته مدیریت مالی بین دانشگاه یزد و فارابی قم کدوم بهتره؟
    ( مالی چند تا شهر بیشتر پذیرش نداره: تهران و یزد و زاهدان و..)
    (یزد شهر صنعتیه توجه خاصی به رشته های مدیریت و حسابداری داره و حتی کد رشته ی بورسیه هم داره البته مدنظر من کد رشته بورسیه نیست)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مسلما فارابی بهتره ولی اگر شما یزد هستید خب همانجا بروید.

  11. مهدی
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیرخسته نباشید من حقوق عمومی مجازی پردیس فارابی رو قبول شدم می خواستم بدونم اعتبار مدرکش در حد دانشگاه تهران هست؟ و اینکه می تونم برای دکتری حقوق هم بعد از فارغ التحصیلی اقدام کنم یا چون مجازی هست امکانش نیست؟ به نظرتون من که قصد ادامه تحصیل تا مقطع دکترا دارم مجازی بودن در ادامه تحصیلم تاثیرگذارهست یانه ؟ ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب مجازی است و بدون پایان نامه. نمی دونم چرا حاضر نیستید درس بخوانید ولی آرزوهای خیلی بلندی دارید. آخه یه مجازی بدون پایان نامه چه معجزه ای برای شما می کند

  12. علی حسینی
    پاسخ

    سلام استاد امسال کنکور داده ام حقوق دانشگاه شاهد و فارابی قم را قبول میشم بعضی ها می گن برو دانشگاه شاهد برای اینکه داخل تهران هستش و بازار کار و پیشرفت بهتره بعضی ها می گن برو فارابی قم چون مال دانشگاه تهرانه می خواستم بدونم به نظر شما کدوم بهتره ؟ ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر رفت و آمد به قم برای شما مشکلی نیست خب فارابی بهتره

  13. زینب
    پاسخ

    سلام
    رتبه ۸۰ ارشد بین الملل عمومی آوردم میخواستم بدانم شانس قبولی در فارابی را دارم! شانس قبولی در روزانه یا شبانه یا پردیس، در کدام خواهم داشت و پردیس و شبانه اش هزینه اش به چه صورت است؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی از این جزئیات ندارم

  14. Samin
    پاسخ

    سلام
    روز بخیر
    میشه لطفا درمورد گرایش مالکیت فکری و بازار کارش نسبت به تجارت بین الملل کمی توضیح بدین؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مالکیت فکری یعنی حفاظت از مالکیت های فکری. هر جا مال فکری وجود داشته باشد که در ایران خیلی تولید نمی شود، حقوق مالکیت فکری مطرح می شود و شما را برای حفظ آن حقوق بکار می گیرند. بنابراین اگر کارگاهی مال فکری ندارد طبیعی است که به شما هم نیاز ندارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *