سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. همایون
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی گرامی.
    من شنیدم برای قبولی در آزمون وکالت شرط سنی وجود داره واین طور که شنیدم برای تهران ۴۰ سال و شهرستان ۵۰ سال است من در الان ۴۲ سال دارم آیا هیچ راهی یا قانونی وجود داره که بر اساس اون افرادی مثل من بتونن تهران وکالت کنن ؟ با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بروید شهرستان قبول شوید و بعد انشا الله درست می شود.

  2. نازنین
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    من در رشته غیر مرتبط با حقوق در حال کار کردم در دادگستری هستم با مدرک لیسانس حال با مشورت همکاران میخواهم برای ارتقا درجه و حقوق در رشته حقوق در مقطع فوق ادامه تحصیل بدم قصد برا خوندن وکالت ندارم
    به نظر شما از چه طریقی میتونم وارد این مقطع شوم با توجه به مغایرت مدرک کارشناسیم ?ممنون میشم بطور کامل راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره هر کسی می تواند با داشتن لیسانس در آزمون ارشد حقوق شرکت کند ولی اینکه این مدرک غیر مرتبط به چه دردی می خورد، این موضوع دیگری است.

  3. ستاره
    پاسخ

    سلام عرض ادب خدمت استاد بزرگوار.سوال پرسیده بودم درخصوص اینکه برای پیدا کردن منبع در خصوص دادرسی یا رسیدگی اختصاری کمکم کنید.ولی نه سوالم رو اینجا پیدا میکنم نه پاسخ شمارو .ممکنه اگر منبعی مدنظر دارید معرفی کنید؟ سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من منبع خاصی مد نظرم نیست. می توانید کتب مربوط به آیین دادرسی و مقالات مرتبط را سرچ کنید.

  4. رعنا
    پاسخ

    سلام ببخشید من کارشناسیم رو از رشته مدیریت دولتی گرفتم میخواستم ارشد رو حقوق بخونم از کامنتا متوجه شدم نه میشه وکیل شد نه قاضی این برای من هم صدق میکنه؟واقعا دلم میخواد درس بخونم میشه شما چندتا رشته بهم پیشنهاد بدین بجز مدیریت دولتی ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مگر شما با دیگران چه فرقی دارید؟

  5. مروج
    پاسخ

    سلام. برای کلمه ی حق حسن معاشرت معادلی دقیق پیدا نکردم. ممکن است راهنمایی بفرمایید؟
    سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام
      well-mannered

  6. فراهانی
    پاسخ

    عرض سلام و ادب.وقت جنابعالی بخیر.
    دانشجوی ارشد گرایش مالکیت فکری دانشگاه تهران هستم. پایان نامه بنده تحت عنوان “حمایت از سرمایه گذاری در تولید مالکیت فکری” است. دو فصل تحت عنوان “حمایت قراردادی” و “حمایت حقوق رقابت از سرمایه گذاری” دارم. متاسفانه منبعی پیدا نکردم. اگر ممکن است منبع معرفی بفرمایید. از راهنمایی شما سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابع در کتابهای مرتبط به صورت پراکنده هست و منبع خاصی که فقط به این موضوع بپردازد در ذهنم نیست.

  7. زهرا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم میشه برای لیسانس زبان فرانسه خوند و برای ارشد زبان انگلیسی؟آیا امکانش هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  8. امیرحسین
    پاسخ

    باسلام آقای شیروی ازنظرجنابعالی حقوق دانشگاه تهران بهتره یادانشگاه علوم قضایی؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه تهران ولی دانشگاه علوم قضایی راه را برای قاضی شدن شما هموارتر می کند.

  9. حمید
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    بنده سال سوم کارشناسی مهندسی صنایع هستم
    برای ادامه تحصیل میان صنایع و مدیریت کسب و کار مردد هستم چند تا سوال داشتم
    ۱)آیا با تغییر رشته از صنایع به مدیریت احتمال هیات علمی شدن از بین می رود؟
    ۲)از نظر درامدی و مالی کدام را بهتر می دانید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- احتمالش کم می شود. البته برخی از رشته های مدیریت با صنایع نزدیکی زیادی دارد. ۲- صنایع بلاخره مهندسی است.

  10. محمدرضا حیدری
    پاسخ

    سلام
    برای ارشد بین دو رشته حقوق بین الملل و حقوق خصوصی تردید دارم و میخواهم در زمینه فلسفه حقوق هم کار علمی انجام بدم،وکبل هستم و بلحاظ شغلی مشکلی ندارم بنظر شما کدوم گرایش رو انتخاب کنم که هم بشه کار علمی کرد و هم برای تحصیل خارج کشور بهنر باشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی برای فلسفه حقوق بهتر است.

  11. مینا
    پاسخ

    با سلام
    زمینی از پدرمن به من ارث رسیده می خواهم زمین را به نام فرزند صغیر خود نمایم اما نمیخواهم همسرم بتواند در آن دخل و تصرفی کند و چنان که لازم باشد قبل از رسیدن فرزندم به سن قانونی فقط من بتوانم آن را فروخته یا تبدیل نمایم چطور قولنامه بنویسم که کسی جز من نتوان در آن دخل و تصرف کند
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما می توانید صلح کنید با این شرط که تا زمان بلوغ و بدون نظر شما تا بیست سال نتواند ملک را بفروشد یا به دیگری منتقل نماید.

  12. Atena
    پاسخ

    سلام .خسته نباشید بنده در دو رشته حقوق و فقه مبانی حقوق اسلامی دودل هستم و نمی دونم کدوم بهتر هست میشه لطفا راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق بروید بخوانید.

  13. م.نعمتی
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر
    سوالی داشتم من متولد ۶۲ هستم، متاهل و در یک شرکت خصوصی در زمینه نفت و گاز کار میکنم. میخواستم ببینم از نظر شما ارزش داره سال بعد کنکور پزشکی بدم؟
    از سال ۹۴ به بعد ظاهرا میتوان با وجود داشتن مدرک مهندسی و استفاده از تحصیل رایگان دوباره اینکار و کرد و بدون هزینه در دانشگاه دولتی درس خوند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر اینطور است و قبول می شوید خب خیلی دیر نیست.

  14. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ..وقتتون بخیر ..یه سوال خیلی مهم داشتم …بنده ۲۱ سالمه/ ترم ۶ حقوق دانشگاه آزاد هستم و دوترم‌دیگه حقوقم کارشناسی تموم میشه —-اما میخوام رشته روانشناسی دولتی هم بخونم چونکه خیلی علاقه مند شدم به رشته روانشناسی -کارت معافیت سربازی هم دارم —آیا مشکلی پیش نمیاد ادامه همزمان این دو رشته ؟ دستتون درد نکنه ..تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه این کار فایده ای دارد و نه قانونا صحیح است.

  15. تیموری
    پاسخ

    سلام بنده کارمند دولت هستم وفعلا دارم در دانشگاه پیام نور رشته روانشناسی عمومی درس میخوانم قصد دارم ارشد خود را دریک دانشگاه دولتی ادامه دهم آیا برای مقطع دکترا میتوانم بورسیه خارج از کشور بگیرم یانه چون کارشناسی ام در دانشگاه پیام نور هس امکان ندارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال اخذ بورسیه در هر حال خیلی سخت است به خصوص در این رشته ها غیر از مهندسی.

  16. Mehrdad
    پاسخ

    سلام دکتر من مهندسی پزشکی خوندم ایا میتونم برای ارشد پرستاری امتحان بدم ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یعنی یه دفعه بشوید کارشناس ارشد پرستاری خب پس کارآموزی و دروس لیسانس پرستاری را چکار می خواهید بکنید. یعنی آنها هیچ اثری ندارد.

  17. Miss.darvish
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من ترم دو کارشناسی رشته ی جغرافیای شهری شهید بهشتی هستم الان این امکان هست ک بتونم ی رشته ی دیگه همزمان بخونم بنظرتون کار درستیه؟
    اگر هست بنظرتون معماری رشته ی خوبیه درکنارش بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی توانید مگر شما جزء دانشجویان استعداد درخشان باشید بر اساس نمره کنکور که در این صورت می توانید هم زمان یک رشته دیگر هم بخوانید. در سایر موارد منع قانونی دارد. البته رشته دوم هم زمان توصیه نمی شود.

  18. سحر
    پاسخ

    سلام من لیسانس آمار هستم رشته دوران دبیرستان من ریاضی فیزیک بوده الان برا مقطع کارشناسی ارشد که مرتبط با علوم انسانی میخواهم در رشته حقوق تحصیل کنم از طریق چه آزمون هایی مجاز به شرکت هستم ؟
    ممنون میشم سریع تر جوابمو بدید استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ازمون ارشد ولی فوق بدون لیسانس به درد چندانی نمی خورد.

  19. آرمان
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای‌دکتر
    درمورد هزینه و شهریه تحصیل در رشته حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران تو قم یه سوال داشتم
    میخواستم بدونم هزینه ها و شهریه ها چطوره
    یا به دانشجوی روزانه خوابگاه تعلق میگیره؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به دانشجویان خوابگاه می دهند ولی شهریه و اینها را که من بلد نیستم. تازه شهریه هم ثابت و متغیر دارد و بستگی به این دارد که چند واحد در هر ترم بگیرید.

  20. Jml
    پاسخ

    باسلام من کارشناسی عمران خوندم تو دانشگاه ازاد،الان واسه ارشد میخوام تو دانشگاه ازاد حقوق بخونم میخواستم بپرسم میتونم واسه ارشد تغییررشته بدم و حقوق بخوونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله ولی به چه دردی می خورد آن مدرک. حداقل بروید جایی تجربه پیدا کنید در رشته خودتان. این مدارک به هیچ دردی نمی خورد مگر اینکه وقت و مال شما را ضایع می کند و البته یک فایده که دارد سرگرمی و انتظار برای آینده است که چه می شود.

  21. مریم
    پاسخ

    سلام ..من ۲۳ سال هست ..موندم بین حقوق و روانشناسی کدوم رو انتخاب کنم ..استعداد دارم …البته هنوز دانشگاه نرفتم ومیخام پیام نور ثبت نام کنم …ولی نمیدونم اینده شغلی کدومش مطئن تر هست …مثلا تا دگتری یا ارشد روانشناسی برم ..کاری هست یا اگ وکیل بشم ..میدونم همش به خودم بستگی داره …ولی اگ روانشناسی برم تا دگتری ادام میدم…ولی باز موندم اگ برم حقوق بخونم ممکنه پشت ازمون وکالت بمونم …ولی میدونم تحصیل تو رشته روانشناسی به من که علاقه به روح وجسم هم دارم بهتره ..البته نمیدونم شاید موفقیتم تو رشته حقوق باشه حالا من از شما این خاهش رو دارم ..بنظرتون اینده یک وکیل مطئن تر هست یا دکتری روانشناسی با توجه به اینکه انوع واقسام
    دانشگاه در ایران موجود است وهمه بنظرم میتوانند تا ۷سال دیگ دکتری بگیرند البته علاقه شخصی من بجز دکتری گرفتن ..تحصیل تو رشته روانشناسی جرم شناسی هست ..و کارهایی که بشه روی پروند های جرو… تحقیق کرد ودر نهایت دوست هم دارم استاد دانشگاه بشم ..البته اگ روانشناسی بخونم ولی باز نمیدونم حقوق بخونم یانه البته حافظهخوب واستعداد دارم ..البته تو فامیلمون وکیل پایه یک ۲ تا داریم..البته چون مرد هستند ومن حدس میزنم اینده یک وکیل زن مطمئن نیست!!!نمیدونم راهنماییم کنید؟؟؟لطفا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این نوع درس خواندن که شما مد نظر دارید خیلی بعید است در وکالت قبول شوید. بهتر بروید روانشناسی که مدرکش را داشته باشید حالا کار جای خودش.

  22. مونا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب،استاد شرمنده من یه خانم متاهل و دارای یک فرزند کوچک و لیسانس زبان هستم.ولی از این رشته ای که خوندم راضی نیستم الان کار ترجمه رو واسه یه شرکت با حقوق ناچیز انجام میدم ولی علاقه دارم که برگردم به اول و یه رشته خوب مثل دندان بخونم.به نظر شما چیکار کنم همین زبان رو ادامه بدم یا شانس قبولی تو دندان رو با وجود بچه دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اگر دندان قبول می شوی، برو ادامه بده

  23. پوریا
    پاسخ

    سلام آقای دکترمیخواستم بپرسم آیاامکان تغییر رشته ازمکانیک خودرو به پژوهشگری علوم اجتماعی درمقطع کارشناسی وجوددارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید نمره آورده باشید یا انصراف بدهید و دوباره شروع کنید.

  24. پریسا
    پاسخ

    سلام
    با عرض پوزش من دانشجوی انصرافی هستم که امسال دوباره کنکور دادم به رشته معماری علاقه زیادی دارم ولی اصرار خانواده بر حسابداری است. شرایط کدام رشته بهتر است و برای انتخاب این دو رشته چه توانایی مد نظر است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب رشته معماری سخت تر و زمینه کاری بیشتری دارد. فارغ التحصیل حسابداری خیلی زیاد است و هر دانشگاهی این رشته را دارد.

  25. نادیا
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید خدمت شما
    من ارشد علوم اجتماعی دارم لیسانسمو دانشگاه دولتی و فوقم رو دانشگاه آزاد خوندم درصورتیکه دانشگاه دولتی هم قبول شدم ولی بنا به شرایطی مجبور شدم تو شهر محل زندگیم بمونم و آزاد بخونم الان میخوم دکترا شرکت کنم ولی شنیدم که کسایی که دانشگاه آزاد یه دوره درس خوندن واسه مصاحبه صددرصد رد میشن
    واقعا درسته این؟
    درضمن میخوام روانشناسی بخونم،میتونم تغییر رشته بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام صددرصد که نیست ولی شانس شما کاهش پیدا کرده است. تغییر رشته هم که هیچ فایده ای ندارد.

  26. شادي
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    خواهش میکنم لطف کنید جواب منم بدید لطفا
    جواب کنکور سراسری اومد من ١۴ هزار شدم دانشگاه روزانه نوبت دوم مجاز شدم تا پیام نور و غیر انتفاعی و ازاد و پردیس
    فقطم حقوق میخوام
    دانشگاه روزانه نوبت دوم شیراز نداره و شرایطشو ندارم برم خارج شیراز شهر دیگه ای من چیکار کنم ازاد برم ؟ غیر انتفاعی ؟ پیام نور؟
    الان دوسال پشت کنکورم و امسالم نخوندم
    بشینم پشت کنکور ! ؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است با این رتبه نوبت دوم دولتی قبول شوید. با این وجود بنظرم یک دانشگاه خوب ارزش اش را دارد که یک سال دیگر صرفش بشود به شرطی که واقعا دنبال درس باشید و دوباره نگویید که امسال نخوندم.

  27. حمیدرضا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرانقدر جناب آقای دکتر شیروی

    بنده دانشجوی فارغ التحصیل کارشناسی رشته حقوق از دانشگاه آزاد هستم از اونجایی که از خدمت سربازی معافم قصد دارم که یک سال از وقتم صرف آمادگی برای کارشناسی ارشد بکنم رشته ای که مد نظر بنده هست حقوق نفت و گاز هست..سوالی از شما دارم اینکه آیا با رسیدن به تخصص این رشته بستر شغلی در خود شرکت نفت یا دیگر شرکت های خصوصی فراهم است؟ با توجه به اینکه حجم زیادی از در امد امروز کشور ما کماکان از صنابع نفت و گاز فراهم میشه در جهان واقع تا چه حد از نیروی های متخصص در انعقاد قرار داد های نفتی استفاده میشه ؟ به طور کلی و به زبان ساده آیا من دانشجوی حقوق اگه وقتم و زمانم صرف تخصص در این رشته بکنم آیا می تونم در آینده از حیث در امد خودم مطمئن باشم؟ از شما خواهشمندم تجربیات ارزنده خودتون رو در این زمینه رو بدرقه راه من کنید که تازه در اول مسیر هستم…

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا این گرایش نیایید کدام گرایش بازار کاری بیشتری برای شما تضمین می کند. این روزها هیچ مدرکی تضمین کننده کار نیست. ولی همانطور که گفته اید نفت بخش مهم اقتصاد ایران است و زمینه برای جذب شما تو شرکتها خب نسبت به سایر رشته ها هست.

  28. پارسا
    پاسخ

    سلام من لیسانس ریاضی هستم و در دادگستری مشغول به کار هستم
    تو این مدت به حقوق علاقه مند شدم میخواهم ارشد حقوق جزا بخونم اما راهشو نمیدونم چه منابعی داره ؟
    و اینکه باید سراسری و آزاد یا پیام نور همشون راه داره برا ورود؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سراسری و آزاد و پیام نور فرقی ندارد همه اش یک آزمون است. باید منابع را پیدا کنید و مطالعه کنید.

  29. بابک محبت
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر
    وقت حضرتعالی عالی بخیر،
    جسارتا بنده بابک محبت ۲۸ ساله ، لیسانس مدیریت بازرگانی دارم و شاغل در یک شرکت خصوصی تولیدی،
    میخام دوباره در دانشگاه پیام نور در عرض ۳ سال لیسانس حقوق بگیرم و برای وکالت آماده شم،
    با توجه به اینکه دارای حفظیاتی خوب، طرز بیان خوب و با اعتماد بنفش می باشم آیا ورود به بخش حقوقی و وکالت رو مصلحت می دونید یا در رشته خودم ادامه تحصیل بدهم؟
    احتراما ینده علاقه بسیار زیادی به رشته حقوق دارم و مطالعات زیای در مورد دروس، شرایط وکالت و قضاوت داشته ام.
    از لطف جنابعالی ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اینطور که شما تصور می کنید نمی توانید ظرف سه سال وکیل شوید. تمام کردن دروس حقوق در کنار کارهای شما و قبولی در وکالت سخت است. بلاخره امکانش هست ولی حداقل شش و هفت سال برای آن در نظر بگیرید.

  30. رویا مهدوی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من از دانشگاه علمی کاربردی مدرک کاردانی شورای حل اختلاف گرفتم
    آیا میتونم کارشناسی رو از همون دانشگاه علمی کاربردی شاخه دیگری از حقوق رو بخونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اینها به درد نمی خورد.

  31. سحر
    پاسخ

    سلام. خسته نباشید. بنده لیسانس آمار از دانشگاه دولتی و فوق لیسانس مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی از دانشگاه آزاد دارم. می تونم در مقطع دکتری دوباره در رشته آمار ادامه تحصیل بدم؟ممنون از پاسخگویی جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دفترچه آزمون دکتری را نگاه کنید.

  32. محمد حسین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر عرض ارادت من فوق لیسانس راه و ساختمان هستم علاقه زیادی به رشته حقوق دارم و تقریبا اکثر کتاب های آن را نیز خوانده ام میخواستم بپرسم میتوانم تغییر رشته بدهم و در مقطع فوق لیسانس حقوق امتحان داده و سر کلاس بشینم و یا بایستی دوباره از مقطع لیسانس شروع کنم سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای اینکه بتوانید از امتیازات این رشته استفاده کنید از ابتدا لیسانس بخوانید.

  33. علیرضا رحیمی مقدم
    پاسخ

    با درود و ارزوی تندرستی برای شما استاد گرانقدر و با سپاس از پاسخگویی شما. دانش اموخته مقطع کارشناسی ارشد هستم در دو رشته حقوق تجارت بین الملل پردیس فارابی و مدیریت بازرکانی دانشگاه آزاد. رشته مقطع کارشناسی من زبان انگلیسی بوده و حدود ۲۵ سال هست که در بخش ارزی و بین الملل بانک ملی مشغول بکار هستم. از حضور شما استاد محترم استدعا دارم تا در مورد انتخاب رشته مقطع دکتری اینحانب را راهنمایی بفرمایید. اولا برای مقطع دکتری بین دو رشته حقوق و مدیریت کدام یک را انتخاب کنم؟ ثانیا در صورت انتخاب رشته حقوق، چه کرایشی را توصیه میفرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مدیریت قراردادهای نفتی شاید به رشته های شما نزدیک باشد.

  34. مجتبی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت آقا دکتر من ارشد عمران گرایش مدیریت ساخت دارم . میخواستم بپرسم می توانم رشته حقوق را برا لیسانس انتخاب کنم . مدرک دیپلم هم از هنرستان رشته ساختمان گرفتم و پیش دانشگاهی نرفتم ، با این شرایط می تونم در رشته حقوق در مقطع کارشناسی ثبت نام کنم بسیار علاقه مندم .خواهشمندم در صورت امکان راهنمایی فرمایید . با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می توانید چون مدرک بالاتر دارید.

  35. فرناز
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشین
    اقای دکتر من لیسانس معماری دارم و دوسال برای ارشد مدیریت پروژه ساخت خوندم که رتبم۱۰۴و۱۱۷شد که سال دوم بدتر از قبل بود
    ظرفیت پذیرش این رشته هم خیلی کمه خصوصا روزانه
    هر دوسال دانشگاه پارس و خاتم رو میاوردم امسال انتخاب رشته کردم، ولی بخاطر شرایطی که دارم بابت هزینه ها مشکل دارم
    امسال نظرم بود رشته تجربی شرکت کنم ، ولی تصمیم نگرفتم و خیلی مستاصالم با توجه به اینکه بعد از سه سال ممکنه رتبم بالای ۲۰بشه و همون هزینه ها رو داشته باشم
    ولی تجربی میتونم حداقل پرستاری _علوم ازمایشگاهی قبول شم(صرفا پزشکی رو نمیخوام)
    میشه راهنمایی کنین منو ، واقعن گیج شدم
    اینو هم بگم که مدیریت فقط زبانم ضعیفه وگرنه بقیه درصدام بالاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم با برگشت به عقب مشکل شما حل می شود. پیچیده تر می شود.

  36. آنیتا جمشیدی
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر خدمت استاد محترم
    ارشد حقوق بین الملل هستم و بتازگی در یک شرکت نفت و پتروشیمی بعنوان کارشناس حقوقی مشغول بکار شدم.با توجه به دامنه وسیع قراردادها و معاملاتی که در این حوره منعقد میشود و از جنابعالی تقاضا دارم راهنمایی بفرمایید :
    کتابها و منابع مورد نیاز
    تخصصص های مورد نیاز و مرتبط
    و در آخر انتخاب رشته دکترا براساس نیاز در آینده
    از لطف جنابعالی کمال تشکر را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتاب حقوق نفت و گاز را در ابتدا مطالعه کنید و سپس کتاب تجارت بین الملل و داوری و بی او تی را.

  37. هدي
    پاسخ

    با عرض سلام من ارشد برق خوندم میتونم دکتری صنایع شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دفترچه آزمون دکتری را نگاه کنید نوشته شده است.

  38. افسون
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی بنده فوق لیسانس معماری دارم میخواستم ببینم دکترا همون معماری بخونم بهتره یا عمران.یا شهرسازی لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همون رشته خب برای مقاصد هیات علمی بهتر است.

  39. افسانه
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی.من فوق لیسانس معماری دارم واز سرکار رفتن این رشته واقعا ناامید شدم چون مپقعیت شغلی برا خانما خیلی نداره ودوس دارم پرستار بشم چون موقعیت شغلی خوبی الان تو جامعه امروزی داره من میتونم دکتری امتحان بدم برا پرستاری یا نه لطفا راهنماییم کنید..ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری پرستاری؟؟؟ بدون لیساسن و ارشد؟

  40. ستاره
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب،در راستای تکمیل پایان نامم در خصوص استفاده از روشهای جایگزین حل اختلاف،درقسمتی که مربوط به سازش هست به مشکل خوردم با سرچ در نت به نوشته شما در اندیشه های حقوقی با نام بررسی قانون نمونه آنسیترال درخصوص سازش تجاری بین المللی برخوردم.خواستم چنانچه ممکنه منابعی رو بهم درخصوص سازش معرفی کنید.سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در خصوص این موضوع در کتاب داوری تجاری بین المللی نیز صحبت شده است.

  41. علی
    پاسخ

    باسلام وتشکر خدمت شما آقای دکتر
    اینجانب ورودی ۹۴ رشته مهندسی متالورژی صتعتی هستم باتوجه به عدم علاقه به این رشته همچنین بازار کار نامناسب آن می خواستم از دانشگاه انصراف داده و دوباره کنکور شرکت کنم و در رشته مورد علاقه خودم یعنی برق درس بخوانم بنظر شما این کار ،درست است لطفا راهنمایی کنید
    باتشکر .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم رشته اتان را ادامه بدهید.

  42. مصطفی
    پاسخ

    باسلام کنکور ۹۶ریاضی شرکت کردم به احتمال خیلی زیاد رتبم ۱۰۰۰۰کشوری میشه درسای عمومی بالای۵۰واختصاصی تقریبا ۲۵درصد بین رشته مهنسی صنایع و حسابداری موندم اگه میشه راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مهندسی صنایع بنظرم بهتر است.

  43. احســـــــــــان
    پاسخ

    سلام استاد عزیز.
    وقتتون بخیر …
    استاد من بدجوری بین دو راهی ارشد و کار گیر افتادم.
    در حال حاضر در شغلی که دارم حقوقم حدود سه تومن هست منتهی نیاز دارم برای ارتقا ارشد هم بخونم ….
    حالا استاد اگر بخوام برای ارشد دولتی روزانه بخونم نمیتونم این کار رو ادامه بدم …
    رشتم کامپیوتر هست و موندم که کارم رو ادامه بدم یا برای ارشد کامپیوتر دانشگاه دولتی روزانه مثل تهران و فردوسی بخونم ؟؟ پیشنهاد دیگری شما ندارید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مدیریت بخوانید که ساده باشد و از منافع مدرک ارشد هم استفاده کنید.

  44. سامان
    پاسخ

    سلام اقای دکترمن اول دبیرستانم و میخاستم بدونم اگه من یه رشته ای انتخاب کنم مثلا انسانی بهعد تا فوق دیپلم بخونم بعد میشه رشته مو عوض کنم و رشته تجربی ادامه بدم ؟مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید بعد از اخذ فوق دیپلم در هر رشته ای که دوست داری از اول امتحان بدهی که مهم قبول شدن شما است.

  45. قاسمی
    پاسخ

    باسلام و عرض خسته نباشید خدمت دکتر شیروی
    من لیسانس مهندسی عمران در دانشگاه شهیدبهشتی دارم و قصد شرکت در کارشناسی ارشد mba رو دارم میخواستم بپرسم اگر در صورت قبولی دکترای خودم رو در رشته مرتبط مثل dba در دانشگاه دولتی بخونم میتونم امیدوار باشم به عضو شدن در هیئت علمی و تدریس
    باتشکر قبلی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش است ولی رشته mba برای استاد شدن نیست برای مدیریت اجرایی در کار و بازار است.

  46. فرهاد-ا
    پاسخ

    سلام.آقای شیروی دادگاه تا چه مدت به خریدارجهت پرداخت ثمن مهلت میدهدواگر پرداخت نکند چه میشود.مبایعه نامه که قبلا باهمین ایمیل برایتان شرح دادم فسخ میشود.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دادگاه برای ثمن معامله مهلت نمی دهد.

  47. داود
    پاسخ

    سلام.بنده لیسانس حقوق هستم و قصدادامه دارم.علاقه زیادی به گرایش حقوق خصوصی و حقوق بیمه دارم.ازنظرشما بسترکار کدام گرایش بهتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی عامتر و زمینه کاری بیشتری دارد.

  48. resi
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و با تشکر از مطالب مفیدتون.
    من کنکوری۹۷هستم در رشته ی تجربی.
    هدف من پرستاری و بعد پزشکی بوده.برای همین تصمیم گرفتم اول پرستاری بخونم بعد چهار سال یعنی بعد از گرفتن مدرک کارشناسی پزشکی بخونم.میخواستم بپرسم آیا این کار امکان پذیره؟واگر امکان پذیره باید برای پزشکی کنکور بچه های دبیرستانیو بدیم یا کنکور ارشد پرستاری که کلا جداست؟و میشه از تخصص شروع کرد یا باید از عمومی شروع کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این کار صحیحی نیست. چون باید دوباره برگردید به ابتدا و در این صورت قبولی شدن شما در پزشکی خیلی سخت خواهد شد. نمی توانید از پرستاری بروید پزشکی باید برگردید از اول بخوانید.

  49. مریم
    پاسخ

    یا سلام
    من مدرک دکترام و در رشته ی آموزش زبان از چین گرفتم و برای ارزیابی به ایران آمدم
    چون نصف پایان نامم مربوط به ایران بود به من گفتن یه استاد دانشیار که پایان نامه های دکترا رو راهنمایی میکنه پیدا کن تا دو تا فرم ارزشیابی رو پر کنه.
    من هر چی تلاش کردم کسی پیدا نشد. و اصلا نمیدونم هزینه ی این کار چقدره؟

    راهناییم میکنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هزینه ای ندارد مگر هزینه ارزیابی. بهتر است شما بروید وزارت علوم و مدارکتان را آنجا تحویل بدهید تا خودشان این کارها را بکنند. هزینه آن هم زیاد نیست.

  50. رضا
    پاسخ

    سلام دکتر. من سی وشش ساله و لیسانس حقوقم ولی شدیدا عشق پزشکی هستم. شغل ازاد دارم وضع مالیم خوبه. بنظرتون پزشکی را برم دنبالش یا برای وکالت؟مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر قبول می شوی تردید نکن. بلکه بعدا افسوس پزشک شدن را نخوری

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *