سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. احمد
    پاسخ

    سلام به خدمت استاد گرامی.وعرض تشکر بابت این مشاورتی گرانقدر که از طریق این سایت انجام می دهید.انشاالله سلامت باشید.سوالی داشتم از محضرتان.من رتبه۱۲کنکور ارشد عمومی امسال هستم و با مشورت دوستان واساتید انتخاب اولم حقوق نفت وگاز دانشکده نفت تهران وانتخاب دومم دانشگاه تهران است. می خواستم شما یک مقایسه ای بین این دو دانشگاه کنید وبفرمایید که انتخاب خوبی کرده ام یانه؟دومین سوالم اینست که از انجاییکه من ودوستان حقوق عمومی منابع مورد مطالعه در آزمون ارشدمان تفاوت اساسی با منابع مطروحه در رشته نفت دارد میخواستم بدانم برای شروع وبه عنوان پیش درامد قبل از آغاز دوره ارشدمان چه کتاب ها ودروسی را بیشتر کارکنیم و مشخصا چه کتبی را شما پیشنهاد دارید.؟به عنوان سوال آخر اینکه باید در اثنای گذران دوره ارشد به چه فعالیتهای دیگری مشغول شد تا در ادامه فعالیتمان در حوزه نفت وگاز مفید وموثر باشد؟
    مثلا به حوزه کار هم وارد شویم یا اینکه صرفا به درس بچسبیم.
    باتشکر وسپاس فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- فعلا که انتخاب کرده اید. انشا اله مبارک باشد. ۲- حتما یکی از کتابهایی که نمی توانید از خودتان دور کنید کتاب حقوق نفت و گاز اینجانب است که به زودی قابل ابتیاع است. تسلط بر قراردادهای از جمله قراردادهای مشاوره و پیمانکاری و تسلط بر زبان انگلیسی و حقوق تجارت بین الملل می تواند در موفقیت این رشته به شما کمک کند. ۳- اگر می توانید در کنار درستان جایی کار مرتبط داشته باشید.

  2. amir
    پاسخ

    سلام
    وقتتون بخیر
    استاد شما در دانشکده حقوق هستید و حتما با علوم سیاسی ها هم سر و کار دارید.
    سوال بنده اینه که دانشجویان رشته روابط بین الملل
    که ارشد را داخل ایران می گیرند یا دانشجویانی که ارشد را در اروپا می گیرند با گرایش امنیت و انرژی بازار کارشون در بخش خصوصی و دولتی به چه شکل است؟ اصلا بخش های خصوصی مثل شرکت های تجاری و سازمان های دولتی به دنبال جذب از این طیف هستند؟
    ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم شرکتهای خصوصی برای این نوع خدمات حاضر باشند هزینه کنند. آنها بیشتر دنبال کارهای ملموس تر هستند.

  3. مجتبي
    پاسخ

    أقای دکتر سلام
    در یکی از دانشگاهای معتبر ألمان قبول شدم
    به نظرتون برم یا تلاش کنم در انگلستان یا فرانسه پذیرش بگیرم
    رشته حقوق خصوصی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ما اگر در آلمان بورسیه می شوید بروید و الا می توانید تأمل کنید.

  4. ali
    پاسخ

    سلام .ممنون از بزرگواری استاد….ارادتمنئم

  5. حميد
    پاسخ

    أقای دکتر سلام
    بحثی که درباره ضمان معاوضی از شما ضمن یکی از سؤالات خوندم بسیار جالب بود وبسیاری از مشکلات خود منو حل کرد
    اما یک مساله اینه که آقای دکتر کاتوزیان در اعمال حقوقی گفتن ضمان قهری همیشه به نفع مالکه ولی ضمان معاوضی اینطور نیست منظور شون چیه
    اصلا در بحث تلف مبیع قبل قبض بیع منفسخه این چه ربطی به ضامن بودن یکی از طرفین داره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ضمان معاوضی ربطی به نفع و ضرر ندارد فرض کنید که در یک قرارداد تخته فرشی به یک میلیون تومان خریداری شده است. شما به عنوان خریدار پول را به فروشنده دادید ولی فرش را تحویل نگرفتید. فرش نزد فروشنده تلف شد (تلف مبیع قبل از قبض). خب عقد منفسخ می شود درست ولی فسخ مستلزم تبادل مجدد عوضین است یعنی شما باید مبیع را به فروشنده تحویل دهید تا فروشنده نیز ثمن را به شما برگرداند. شما توانایی ندارید که چنین کاری را انجام دهید چون مبیع تلف شده است. در اینجا شما بایع را ضامن تلقی می کنید. ضمان به چی؟ اگر ضمان «ید» باشد، فروشنده باید مثل یا قیمت فرش را به شما بدهد که ممکن است از قیمت یک میلیون مقرر در قرارداد زیادتر یا کمتر باشد. از آنجا که فروشنده مسئولتی بیش از برگرداندن ثمن (یک میلیون تومان) به شما ندارد، این مسئولیت «ضمان معاوضی» نام گرفته است که میزان این مسئولیت می تواند در مقایسه با ضمان ید کمتر (اگر قیمت بازار فرش مثلا یک میلیون و دویست است) یا بیشتر (وقتی قیمت بازار فرش مثلا هشتصد هزار است) باشد.

  6. محمدحسین ک.
    پاسخ

    عرض سلام و خسته نباشید
    صبر و حوصله ی بسیار جنابعالی ستودنی است 🙂

    ۱- آیا مطالعه ی حقوق نفت و گاز و حقوق انرژی، پیش نیاز های حقوقی خاصی، نظیر حقوق قراردادها و … می طلبد یا خیر، صرف مطالعه ی کتابی در زمینه ی حقوق نفت و گاز کفایت می کند؟

    ۲- آیا در سال جدید، درس حقوق نفت و گاز را در دانشگاه تهران، دانشکده حقوق، ارایه می دهید یا خیر؟ امکان حضور مستمع آزاد وجود دارد؟ اگر جواب مثبت است آیا شروط خاصی دارد؟

    پی نوشت: یک ساعت سر کلاس «استاد» نشستن از ده ساعت مطالعه مفید تر است.

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- به هر حال آگاهی از صنعت نفت، مبحث قراردادها به خصوص قراردادهای پیمانکاری، حقوق تجارت بین الملل، زبان انگلیسی و خیلی چیزهای دیگر در موفقیت در این رشته تأثیر دارد. ۲- فعلا من فقط در پردیس فارابی قم تدریس می کنم.

  7. سعید 92
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    عنوان پایان نامه ام (چگونگی رفع اختلاف حادث شده بین بانکهاو طرفهای ایرانی و خارجی در زمان تحریم) است
    چه منابعی معرفی می فرمایید؟
    از صبر وحوصله شما سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی جرأت داشته اید چنین موضوع سختی راانتخاب کرده اید.

  8. مهدی
    پاسخ

    با سلام
    استاد محترم بنده دانشجوی کارشناسی ارشد جزا و جرم شناسی هستم.موضوع پایان نامه ام بررسی قاعده درا با تکیه بر مواد ۱۲۰و۱۲۱ ق.م.اسلامی جدیده نظر حضرتعالی با توجه به اینکه تفسیر ناصواب از این قاعده میشه و بعضا مجرمین برای فرار از مجازات ازین قاعده استفاده میکنند چیست آیا موافق اجرای قاعده هستید یا مخالف.منابعی که در بیان فرضیات و طرح سوال و نهایتا در جمع بندی کلی بتوان از آنها استفاده نمود چیست.
    برای تحصیل در مقطع دکترا ایران را توصیه میکنید یا خارج از کشور….کشور پیشنهادی حضرتعالی کجاست.
    باتشکر و سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کلام نورانی امام علی علیه السلام است که اشتباه در عفو از اشتباه در مجازات برتر است. در این روزها باید بیشتر نگران مجازات بیگناهان بود تا فرار مجرمین از مجازات.

  9. فاطمه
    پاسخ

    با سلام و تشکر از آقای دکتر
    چند تا سوال داشتم اگر برایتان مقدور باشد پاسخ دهید ممنون میشم:
    ۱-آیا زمان مرخصی زایمان برای عضو هیات علمی جز دوران طول خدمت محسوب می شود؟
    ۲-اگر فردی که در سال سوم دکتری بورس دانشگاهی شده است( دانشجوی روزانه دکتری بوده و به شرط بورس و یا پرداخت شهریه از دانشگاه محل تعهد خدمت پولی دریافت نکرده، از وزارت علوم هر شش ماه پول دریافت کرده)، بخواهد تعهد خود را آزاد کند میزان کسر کردن خدمتی که در دانشگاه محل تعهد داشته و کسر شدن از پولی که از وزارت علوم گرفته با هم حساب می شود یا برای هر کدام بایستی جداگانه خدمت کند؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- مرخصی با حقوق جزء سابقه محسوب می شود. ۲- به قراردادی مراجعه کنید که تعهد داده اید و بورسیه گرفته اید.

  10. پرویز
    پاسخ

    سلام استاد
    استاد با توجه به محدودیت اصل ۸۱ در بستن قرارداد امتیازی با اتباع بیگانه، محدودیتی برای بستن این نوع قراردادها با اشخاص ایرانی در تمام حوزه ها از جمله زیر ساخت ها که نیست؟
    و آیا تا حال حاضر قرارداد امتیازی به این شکل (بخش خصوصی داخلی) بسته شده است ؟ در چه حوزه های؟
    و اصولا ما چه چیزی را امتیاز می دانیم؟ آبا اگر مناقصه برگذار نشود و قرارداد طولانی مدت باشد از ویژگی های قرارداد امتیازی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قرارداد امتیازی در معنای اصل ۸۱ قانون اساسی امتیاز در یک حوزه اقتصادی است که نوعی انحصار است مثل اعطای امتیاز توتون و تنباکو که این روزها به کسی اعم از داخلی یا خارجی اعطا نمی شود و اعطای آن به داخلیها نیز با سایر اصول قانون اساسی مغایرت دارد.

      • پرویز
        پاسخ

        ممنون استاد،اما یه سوال دیگه قرارداد BOT شکلی از قرارداد امتیازی نیست؟ و منظور از اصل ۸۱ امتیازات کلی و انحصاری است که این مورد ها رو شامل نمی شود پس در این صورت می توان قرارداد امتیازی بست مثل قرارداد آزاد راه تهران شمال؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام قرارداد بی او تی را نمی توان یک قرارداد امتیازی به معنای مذکور در اصل ۸۱ قانون اساسی تلقی کرد. و همانطور که در پاسخ قبلی گفتم این قراردادها معمولا این روزها بسته نمی شود و موردی برای آن حداقل در ایران سراغ ندارم.

  11. افشین
    پاسخ

    سلام. خسته نباشید استاد. من کارشناسی علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری میخونم آیا میتونم برای ارشد فناوری اطلاعات آی تی بخونم؟ مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این امکان وجود دارد.

  12. keramat
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید….بنده کارشناسی ارشد زبان انگلیس دارم..از انجایی برای این رشته پیدا کردن شغل مناسب وجود ندارد در صد انتخاب رشته دیگر در کازشناسی ارشد و دکتری هستم…رششته که با رشته زبان اشتراکاتی داشته باشد و هجنین موقعیت کاری خوبی داشته باشد…ممنون خواهم شد نظرتان را در این باره بگوید و رشته ای را به بنده معرفی کنید.با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا من موافق نیستم که ارشد زبان انگلیسی کار ندارد. درآمد از زبان انگلیسی کم نیست. شاید زبانشناسی نزدیک ترین رشته برای شما باشد.

  13. جواد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من امسال بورسیه تحصیلی گرفتم از کشور ترکیه برای رشته کارشناسی حقوق که شامل یک سال آموزش رایگان ترکی استانبولی و تحصیل رایگان به همراه خوابگاه رایگان و ۵۰۰ لیر حقوق ماهانه . به نظر شما الان برم یا برای تحصیلات تکمیلی؟ در صورت ادامه تحصیل تا مقطع دکترا در ترکیه امکان تدریس در ایران وجود خواهد داشت با توجه به این که کارشناسی حقوق رو در ترکیه می خونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است لیسانس حقوق را از ایران بگیرید به خصوص اگر می خواهید در ایران بعدا فعالیت کنید.

  14. بهنام
    پاسخ

    با سلام
    من لیسانس مدیریت دارم و میخواهم در رشته ی حقوق مقطع ارشد شرکت کنم دانشگاه ازاد
    ایا میتونم پس از اخذ مدرک ارشد حقوق در ازمون وکالت یا قضاوت شرکت کنم با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نیاز به لیسانس حقوق دارید.

  15. امین دهقان
    پاسخ

    سلام‌ استاد عزیزم٬یه سوألی داشتم خدمتون!اینکه آیا رتبه های یک تا سه کارشناسی ارشد از سربازی معاف میشوند؟ اگه اینطور نیست آیا میشود در دوران کارشناسی ارشد با انجام کارهای پژوهشی یا تهیه مقالات در سطح بالا از سربازی معاف شد؟اگه شیوه هایی هست و جناب عالی از آن مطلع اید خواهش میکنم این حقیر رو رهنمایی کنید.

    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نشنیده ام که آنها معافیت داشته باشند. شما می توانید از طریق بنیاد نخبگان شما می توانید کل یا بخشی از نظام وظیفه را از طریق انجام فعالیتهای پژوهشی انجام دهید.

  16. علیرضا
    پاسخ

    سلام و درود بر شما
    آقای دکتر من قصد تحصیل در دانشگاه در رشته حقوق را دارم فقط یه مشکل دارم و اونهم سن بالامه ! من ۲۸ سالمه و سال بعد اگر کنکور شرکت کنم در ۲۹ سالگی وارد دانشگاه میشم.
    اگر لطف کنید و به سوالاتم پاسخ دهید ممنون میشم.
    ۱. شرکت در آزمون کانون وکلا و مشاوران و دادیاران و غیره آیا محدودیت سنی داره؟ به نظرتون در سن ۳۴ سالگی وکیل شدن نقطه ضعف نیست؟
    ۲. اگر در سن ۴۰ سالگی دکتری بگیرم و مدارکم را از دانشگاههای معتبر با معدل بالا بگیرم و رزومه خوبی داشته باشم ، شانسی برای عضو هیئت علمی شدن دارم؟ سن ۴۰ سال چقدر نقطه ضعفه؟
    ۳. اگر آزمون کانون وکلا یا مشاوران قوه قضائیه قبول شوم میتوانم همزمان دوره کارآموزی آنرا با تحصیل در ارشد یا دکتری بگذرانم؟
    ۴. آیا دانشگاه سراسری قم در رشته حقوق جزء دانشگاههای معتبر هست؟
    با سپاس فراوان از شما استاد گرامی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر قصد جدی داشته باشید آنقدر هنوز پیر نشده اید. تحصیل در زمان کارآموزی مشکلی ندارد. دانشگاه قم در رشته حقوق خوب است.

  17. مرتضی سعیدی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرانقدر

    سوالی از خدمتتون داشتم در مورد اینکه وضعیت بازار کاری در زمینه های مختلف ارشد حقوق بین الملل چگونه است؟

    آیا میتوان با همین گرایش قضاوت رو برای شغل آینده انتخاب کرد؟یا فارغ التحصیلان این رشته توان حقوقی یا جزایی کمتری نسبت به دو گرایش اصلی دیگر دارند؟

    با سپاس فراوان نسبت به وقت گرانبهای خود که برای پاسخ به سوالات بنده گذاشتید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قضاوت و وکالت براساس لیسانس حقوق است و مدارک تکمیلی برای افزایش توان علمی شما است. بنابراین کلیه رشته های ارشد می تواند در قضاوت و وکالت موثر باشد. طبیعی است که ارشد جزا خوب بیشتر با مسایل جزایی مأنوس می شود و قس علی هذا.

  18. فرزانه اعلمي
    پاسخ

    أقای دکتر سلام و عرض ادب
    شما کتابی میشناسید که متن مکاسب و شرح و توضیح داده باشه و أونو واسه ما روون کنه
    من خودم ایصال الطالبو دیدم از أقای شیرازی و منهاج الفقاهه از روحانی شما کدوم شو مناسب تر میدونید یا شرح دیگه مدنظرتون هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از میان شرحها من حاسیه سید محمد کاظم یزدی بر مکاسب را خیلی می پسندم ولی اینها حالت شرح به آن معنا را ندارند که کلمات متن مکاسب را برای شما ساده کند و توضیح بدهد.

  19. فاطمه
    پاسخ

    أقای دکتر دانشجوی حقوق چقدر بأید عربی بدونه و کدوم کتب زیر پیشنهاد میکنید و چرا
    هدایه العربی
    سیوطی
    ابن عقیل
    یا هر کتابی که شما مناسب میدونید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشجوی حقوق بیشتر به فهم کتب فقهی و اصولی نیاز دارد. در کتابهای قدیمی سیوطی و شرح ابن عقیل هر دو خوب هستند ولی در کتابهای جدید قواعد اللغه العربیه مناسب است ولی یادتان باشد که هدف از عربی که فهم کتب فقهی و اصولی است از نظرتان نرود.

  20. حسن
    پاسخ

    أقای دکتر از پاسختون نسبت یه بحث ضمان معاوضی ممنونم
    کتاب أقای دکتر کاتوزیان این بحثو تعریف کرده بود ولی بسیار مغلق که نهایتا نفهمیدم أساتید من هم با اینکه در دانشگاه خوبی درس میخونم و اساتید با سوادین ولی بسیار اشتباه توضیح میدادند و من این اشتباه رو از طریق این میفهمیدم که میدیم تعریف شون با وضع این لغت اصلا تناسب نداره و تعریف مغلق دکتر کاتوزیان با أون نمیخونه میگفتن ضمان معاوضی یعنی تراضی ضمنی طرفین در اینکه زمانی که عقد فاسد بود رد عین کنند یا در صور تلف بدلشو بدن ولی تعریف شما همه چیزو واسم روشن کرد و این توانمندیه یک استاد بزرگو در رشد دانشجو نشون میده من از شما سپاسگذارم یک دنیا و یه سؤال دیگه داشتم که امیدوارم جواب بدید که الإکرام و بالإتمام
    ممکنه موارد ضمان معاوضی إحصا بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یکی از موارد ضمان معاوضی تلف مبیع قبل از قبض و دیگری تلف مبیع در زمان خیار مختص به مشتری است. بقیه موارد را هم شما پیدا کنید.

  21. محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرانقدر
    لطفا بنده رو در تصمیم گیری کمکم کنید بنده به تازگی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی زلزله را دریافت کرده ام .و از طرفی سن بنده هم ۲۶ سال هستش و هنوز خدمت سربازی نرفته ام در یک دوراهی مانده ام که آیا ابتدا بروم خدمت سربازی بعد بروم به مقطع دکتری یا مستقیما بعد ارشد بروم مقطع بعدی ،مستحضر هستید که در صورت نداشتن کارت پایان خدمت نمی توانم در هیچ یک از آزمون های استخدامی شرکت کنم و از طرفی دوره دکتری هم که ۴-۵ سال طول خواهد کشید یعنی عملا ۵ سال دیگر هم بیکار هستم تازه ۲ سال خدمت سربازی رو هم دارم .
    از شما استاد گرانقدر تقاضا دارم بنده را راهنمایی کنید با توجه به وضعیت کشور و شرایط کار بهترین تصمیم ممکن برای زندگیم را بگیرم .با تشکر از توجهتان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می توانید بلافاصله در یک دانشگاه نسبتا خوب قبول شوید، ادامه تحصیل بدهید.

  22. حمید
    پاسخ

    سلام ، خسته نباشید. آقای دکتر ، اگر یک نفر قراردادی را به طور سفید امضا نماید و بعد معلوم شود که در مفاد قرارداد ، مواردی به ضرر او قید شده است که اگر می‌دانست ، امضا نمی‌کرد ، آیا می‌تواند قرارداد را به‌هم بزند؟ ( مثلاً یک بانک ، قرارداد فروش اقساطی ناشی از مشارکت مدنی با شخص ثالث را به طور سفید به امضای یک مشتری رسانده است و بعداً در موقع پرکردن مبالغ ، سود مشارکت را هم به اصل وام اضافه و در وجه مشتری تقسیط نموده است ، درحالیکه مشتری مشتری چنین خواستی نداشته است و شفاهاً قرار بوده که شخص ثالث ،سود مشارکت را بپردازد و اگر مشتری قرارداد را با مبالغ تکمیل شده می دید امضا نمی نمود)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کسی که اینقدر احمق است که سفید امضا در اختیار دیگران می گذارد بعدا چه می خواهد بگوید؟ باید تاوان حماقت خودش را بدهد.

  23. رضا
    پاسخ

    با سلام و درود فراوان.
    استاد بنده مدرک لیسانس حقوق دارم و در حال حاضر دانشجوی کارشناس ارشد حقوق شرکت های تجاری میباشم و به مباحث اقتصادی و مدیریتی علاقه ی فراوان دارم.ایا رشته مدیریت قراردادهای نفت و گاز را برای مقطع دکترا به بنده توصیه میکنید؟باتوجه به اینکه بنده امید دارم به عنوان هیات علمی جذب شوم ،ایا این تغییر رشته تاثیر نامطلوبی بر فرایند پذیرش بنده خواهد داشت؟سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام توصیه نمی کنم. بهتر است همان حقوق نفت و گاز بروید.

  24. داوود
    پاسخ

    سلام
    تحصیل در دو رشته همزمان مثل برق وریاضیات کاربردی مفید و ارزش مند است؟کدام دو رشته ها مفید ترند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیل در دور رشته همزمان را توصیه نمی کنم به خصوص دو رشته سخت را.

  25. رضا
    پاسخ

    أقای دکتر میشه منبع مناسبی برای أجاره و غصب و صلح معرفی کنید که سطحش از شرح لمعه بالاتر و جدید تر باشه مثل کتاب مکاسب و مصباح الفقاهه برای بیع
    فقط أقای دکتر بدونید جواب شما پروسه ای برای ما از پیدا کردن استاد مطالعه و مباحثه کتاب خلاصه برداری و … برام داره پس خاهشا دقیق ترین جوابو بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای اجاره بهتر است مستمسک عروه مرحوم حکیم یا شرح عروه الوثقی مرحوم خویی مطالعه کنید. برای غصب و صلح بنظرم جواهر الکلام و یا مسالک الافهام بنظرم خیلی خوب هستند.

  26. حسن
    پاسخ

    سلام أقای دکتر
    میشه بفرمایید ارتباط بین مسئولیت قراردادی با مسئولیت مدنی چیه؟
    یعنی در چه موضوعی مشابهت دارند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا مبانی مسئولیت چه قهری و چه قراردادی یکسان است. همه موظف هستند که به نحوی در جامعه و در روابط با دیگران رفتار کنند که باعث ضرر و زیان دیگران نشوند. وقتی شما با دیگری قرارداد دارید متعهد شده اید که تعهدات خاصی را انجام دهید و اگر انجام ندهید و از این جهت به طرف قرارداد خسارت وارد شود شما باید جبران کنید. ولی وقتی ما با دیگران قرارداد نداریم باید رفتار ما متعارف باشد و اگر رفتار ما متعارف نباشد، مثل این که از از حدود خارج می شویم، نظامات دولتی را رعایت نمی کنیم و مرتکب تعدی و تفریط می شویم و از این جهت به دیگران ضرر وارد می شود ما باید خسارت وارده را جبران کنیم. مهم ترین فرق در این است که ما در قرارداد تعهدات خاصی را در مقابل طرف دیگر قرارداد قبول می کنیم و در صورت عدم انجام تبعات آن را باید پذیرا باشیم (مسئولیت قراردادی) ولی در مسئولیت قهری ما باید به صورت متعارف عمل کنیم و اگر از حدود متعارف خارج شویم باید تبعات آن را بپذیریم.

  27. عبدالباری
    پاسخ

    سلام دوستان یک سوال عمومی داشتم این که
    بر چی مبنایی فدرانسیون بین المللی مهندسان مشاور (فیدیک) قرار داد های استاندارد خود را به انواع رنگ ها مثل قرمز سبز …….. نام گزاری نموده است و چرا ؟ و چی مفهوم را میرساند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر کدام از کتابهای فیدیک بر اساس رنگ روی جلد آن شهرت یافته است. کتاب سبز: Short Form of Contract؛ کتاب قرمز: Construction؛ کتاب زرد: Plant and Design-Build؛ کتاب نقره ای: EPC Turn-Key Projects؛ کتاب سفید: Employer-Consultant form of contract؛ کتاب آبی: ؛ کتاب آبی: Dredging and Reclamation Work and tendering procedure.

  28. amin
    پاسخ

    سلام استاد عزیزم٬من میخواهم به امید خدا امسال حقوق عمومی رو امتحان بدهم٬سوال من در مورد منابع هست٬با چند نفری که مشورت کردن٬اکثریت شون این منابع رو به من توصیه کردن(حقوق اساسی:بایسته های دکتر قاضی و شریعت پناهی٬جلد۲حقوق اساسی دکتر هاشمی**(حقوق اداری:دکتر طباطبایی موتمنی)**بین الملل عمومی:دکتر ضیایی بیگدلی**متون فقه تحریر الروضه فی شرح المعه جلد۱و۲))به نظر جناب عالی اگر همین منابع رو بخونم کافیه؟یا اگر قراره منابع دیگری را هم مطالعه بکنم٬اول روی این منابع خوب تسلط پیدا کنم بعد بروم سراغ منابع دیگر؟؟منابع پیشنهادی شما چیست؟؟و سوال آخر اینکه از چه زمانی تست زدن رو شروع کنم و کدام تستها رو بزنم؟؟((خواهش میکنم پاسخ سوالات این حقیر رو در اسرع وقت پاسخ بفرمایید.))

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این کتابها همه خوب هستند ولی باید حداقل برای هر درس دو منبع را مطالعه کنید. دقت در قوانین و آراء و نظریات مشورتی خیلی از اهمیت برخوردار است.

  29. محمد
    پاسخ

    سلام حضور استاد محترم و معظم.
    عبارت بر هم زدن معامله فضولی توسط اصیل در ماده ۲۵۲ قانون مدنی همان حق فسخ است؟
    برخی فقها میگن فسخ برای معامله کامل و صحیح است نه معامله غیرنافذ.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این را می توان با مسامحه فسخ عقد فضولی عنوان کرد ولی نمی توان احکام و آثار فسخ معامله صحیح را بر آن بار کرد. همان بر هم زدن که در ماده ۲۵۲ آمده است مناسب است. زمانی که عقد فضولی منعقد می شود یک موجود اعتباری نیم بندی به وجود می آید که می تواند با تنفید به یک عقد موثر و صحیح منجر شود. اگر شما بتوانید این موجود اعتباری نیم بند که به آن عقد غیر نافذ اطلاق می شود را نابود کنید همان به هم زدن براش کلمه خوبی است.

  30. علی
    پاسخ

    با سلام.میخواستم در رابطه با بازار کار رشته مهندسی مواد ازشما سوال کنم که به چه صورتی هستش.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع زیادی از این رشته ندارم ولی معمولا فارغ التحصیلهای رشته های مهندسی با قدری ابتکار و تلاش بیکار نمی مانند. بیکار ماندن افراد به خصوص تحصیل کرده های رشته های خوب بنظرم یا ناشی از تنبلی و عافیت طلبی و دنبال کار دولتی راحت رفتن است یا بی سواد بودن و یا این که از هوش و استعداد خود برای پیدا کردن یک کار مناسب ابتکاری استفاده نمی کنند. آنقدر فرملهای ریاضی را حل می کنند که یادشان می رود که دو ضرب در دو می شود چهار.

  31. پارسا
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام، آقای دکتر
    من تازه میخام وارد دانشگاه بشوم در رشته مهندسی برق و همچنین عاشق ادامه تحصیل تا مقطع دکترا و ان شاءالله یه روزی استاد دانشگاه بشم من میخام بین این دو گزینه یکی را انتخاب کنم پیشنهاد شما چیست؟ (از نظر مدرک برای ادامه تحصیل و استاد شدن)

    کارشناسی مهندسی برق مرکز آموزش عالی دولـــــــتی (هنوز دانشگاه نشده و خیلی کوچیکه اما دولتی) اساتیدش کم هستن و کمبود امکانات

    و یا مهندسی برق دانشگاه غیر انتفاعی شیخ بهایی (موسسه نیست و تبدیل به دانشگاه شده اما غیرانتفاعیه) اساتیدش بیشتراز بالایی هستن

    خواهشا کمکم کنید تا قبل از پایان انتخاب رشته خسته شدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر اهداف بلند دارید باید از دانشگاه های برتر شروع کنید. اگر دنبال کسب مدرک هستتید جاش خیلی فرق ندارد. این دو مرکز بنظرم در مجموع فرقی ندارند.

  32. علی
    پاسخ

    سلام حقوق خصوصی ارتباط بیشتری با قضاوت دارد یا تجارت بین الملل؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی بیشتر ارتباط دارد.

  33. سپیده
    پاسخ

    سلام.من رتبه ی ۶۰ منطقه ی ۳رشته ی انسانی هستم
    و تو کارنامه هم برای تربیت معلم هم مجاز شده ام
    اما متاسفانه امسال نحوه ی گزینش بومی شده.یعنی هرکسی رو با توجه به ظرفیت شهرشون پذیرش میکنن و متاسفانه ظرفیت شهرستان ما برای خانومها صفره
    حالا من میتونم رشته های تربیت معلمو که مخصوص داوطلبان بومی شهرستان مجاور ماست انتخاب کنم؟
    و اینکه چقد شانس قبولی دارم؟
    و اگه تو اولویت بعدی دانشگاه روزانه رو انتخاب کنم و ازاون قبول شم آیا میتونم تو تکمیل ظرفیت تربیت معلم شرکت کنم و بعد از قبولی از گزینشش(البته اگه شد)از دانشگاه روزانه انصراف بدم
    تو رو خدا جوابمو بدین .خیلی برام مهمه
    تورو خدا اگه کسی میدونه تا وقت انتخاب رشته بیاد بگه .خ حیرونم
    خواهششششششششششش

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعاتی در مورد کنکور کارشناسی ندارم. از سایت خود سازمان سنجش می توانید کمک بگیرید و از سامانه انتخاب رشته آزمایشی استفاده کنید. اگر می توانید رشته حقوق بروید.

  34. سید حسین خاتمی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    آقای دکتر آیا چک در وجه بابت تنظیم سند قرار داد شماره فلان برگشت دارد اگر برگشت دارد طرف خریدار می تواند توقیف اموال بگیرد آیا اموالی که به نام همسر بنده است جز توقیفی حساب می شود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال زمانی که چک به بانک ارائه شود و موجودی نباشد، خب چک برگشت می خورد.

  35. سامان
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت به خوشتیپ ترین دکتر دنیا
    آقای دکتر آیا امکان اخذ دو مدرک لیسانس غیر همزمان از دانشگاه سراسری وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان روزانه باشد ظاهرا باید ابتدا هزینه تحصیل رایگان را پرداخت کنید تا بتوانید مجددا در ازمون شرکت کنید.

  36. محمدرضا
    پاسخ

    با سلام استاد
    من کارشناسی حقوق دانشگاه بهشتی و کارشناسی ارشد و دکتری فقه و مبانی دانشگاه تهران را دارم آیا این تغییر رشته برای هیئت علمی شدن امتیاز منفی داردو چنانچه در داشنگاه شهرستان که هم حقوق و هم فقه و حقوق دارم پذیرفته شوم در کدام رشته حقوق یا فقه می توانم تدریس کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولین سوال این است که شما می خواهید در رشته حقوق یا الهیات (فقه و مبانی) استخدام شوید. ممکن است ورود شما به فقه و مبانی راحتر باشد. اگر در حقوق استخدام شوید ممکن است از شما بخواهند که دروس فقه و اصول را تدریس کنید. همه چیز به گروه مربوط بستگی دارد.

  37. نیکی
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    جناب آقای دکتر برای تسلط به تنظیم قراردادها در امور نفت و گاز و فن مذاکره چه پیشنهادی دارین؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوال سختی است. قرارداد نویسی و مذاکره قراردادی یک فنی است که به تجربه نیاز دارد. البته نوشته های خوب در این زمنیه هم خیلی وجود ندارد. من در صدد هستم در این زمینه مطالبی را منتشر کنم. در کتاب حقوق تجارت بین الملل کلیاتی از قراردادها آمده است که می توانید مراجعه کنید. کتاب بی او تی نیز کمک می کند.

  38. فردین
    پاسخ

    با عرض سلام و خدا قوت خدمت شما استاد عزیز
    میخواستم بدونم که ایا دانشجویان مقطع دکتری بدون داشتن کارت معافیت میتوانند در ازمون وکالت شرکت کنند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لزوم داشتن کارت معافیت ربطی به مقاطع تخصیلی ندارد.

  39. رامین
    پاسخ

    سلام گرم جناب دکتر امیدوارم که حالت خوب باشد .
    من کارشناسی کامپیوتر دارم میخوام مدیریت یا حقوق برای ارشد بخونم میتونم و کدام یک بهتر است ؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر قبول شوید می توانید شرکت کنید ولی بسیاری از امتیازات برای لیسانس حقوق است که شما ندارید.

  40. keramat
    پاسخ

    ایا رشته خقوق بین اللمل اینده شغلی دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      نه خیلی مگر وارد مباحث تجاری بین المللی بشوید.

  41. keramat
    پاسخ

    با سلام
    کارشناسی ازشد زبان انگلیسی هستم…می خواهم در ازمون دکتری حقوق بین الملل ثیت نام کنم…ایا ایم کار امکان پذیر هست؟ایا با دو مقطع متقاوت میتوان هییت علمی شد؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا باید فوق حقوق داشته باشید. تفاوت مقطع صددرصد مانع هیات علمی شما خواهد شد.

  42. رضا
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر من لیسانس روانشناسی بالینی(روزانه) دارم و کارت پایان خدمت هم دارم علاقه زیادی به رشته حقوق دارم لطفا بفرمایید از په دانشگاه ها و طرقی می توانم لیسانس حقوق بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر قبلا روزانه درس خوانده اید، ظاهرا باید ابتدا آن را تسویه کنید. دوره های پیام نور یا آزاد هم ممکن است.

  43. محسن
    پاسخ

    با سلام
    ملکی را ۳ دانگ آن را خریداری نموده ایم که عرصه یا همان زمین آن متعلق به اوقاف بوده ولی بنا متعلق به شخص دیگر است که هم اکنون شریک ما می باشد.
    آیا اگر بخواهیم بنا را بفروشیم آیا سهمی از آن به اوقاف می رسد و یا فقط اجاره (حق انتفاع از عرصه)به اوقاف می رسد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا در این جور موارد، اوقاف فقط یک اجاره جزئی می گیرد.

  44. اسحاقی
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    چرا بخش همکاری در ترجمه حذف شده؟
    و پاسخی به تقاضای ارسالی داده نمی شه؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این بخش در حال بازبینی است.

  45. جلال
    پاسخ

    با سلام و احترام ، جناب آقای دکتر ظاهراً سوالی که کردم واضح نبود سعی می کنم بیشتر توضیح دهم : حدود ۲ سال پیش سه دانگ از ششدانگ عرصه و اعیان ملکی را خریداری کردم که در دو طبقه و یک پیلوت و دو واحد انباری احداث ودارای ۴۰میلیون وام از بانک بود بعد از مدتی مورد معامله خودرا تحویل( البته به سختی ، نمی خواهم وارد آن شوم ) و در حال حاضر در یکی از طبقات به انضمام یک واحد انباری و پارکینگ ساکن می با شم ، طبق توافق مقرر گردید مابق ثمن را پس از تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی پرداخت نمایم که فروشنده در تاریخ مقرر حاضر نگردید و من در همان تاریخ عدم حضور وی را گرفته و اقدام به طرح دعوی در مرجع قضائی نموده و خواهان الزام وی به تنظیم سند و پرداخت وجه التظام مندرج در توافقنامه رااز دادگاه نموده که در حال رسیدگی است ، به تازگی متوجه شدم که فروشنده بدون اطلاع من ابتدا یک سند ششدانک از ثبت گرفته و سپس نسبت به تفکیک و تقسیم آن به دو سند آپارتمانی اقدام نموده که خارج از توافق فی ما بین بوده و اعلام می نما ید که علت تاخیر در انتقال سند زمانی است که برای انجام مراحل تفکیک و تقسیم سند صرف کرده است حال میخواهم بدانم آیا دلیل ایشان در محاکم قضایی قابلیت استماع را دارد با عنایت به اینکه توافق ما انتقال سه دانگ از ششدانگ سند ابتدای یعنی همان سند ششدانگی که ابتدا از ثبت گرفته بود . ممنونم از لطف شما و خسته نباشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون قرارداد شما قبل از تفکیک است باید سه دانگ را به شما منتقل کند و اگر تفکیک به ضرر شما منجر شده است شما می توانید از دادگاه ابطال تفکیک و تقسیم را تقاضا کنید.

  46. زرین
    پاسخ

    با سلام
    استاد بنده دانشجوی ترم آخر ارشد بین الملل هستم با توجه به اینکه دوست دارم در حوزه تجارت بین الملل کار کنم لذا می خواستم موضوع پایان نامه خود را از موضوعات تجارت بین الملل انتخاب نمایم آیا امکان دارد در خصوص انتخاب موضوع بنده را راهنمایی فرمایید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بخشی از مباحث حقوق تجارت بین الملل با حقوق بین الملل مشترک است مثل سرمایه گذاری خارجی، سازمان تجارت جهانی و امثال آن که می توانید با مراجعه به کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب موضوع مناسبی را انتخاب کنید که هم در حیطه حقوق تجارت بین الملل باشد و هم حقوق بین الملل.

  47. حسین
    پاسخ

    با سلام و سپاس از عنایت حضرتعالی
    در قرارداد ما قید شده است که ” توضیح اینکه پارکینگ هفتم در صورت واگذاری شهرداری فروشنده متعهد شد پارکینگ هفتم را به خریدار واگذار نماید ” اکنون شهرداری می گوید که من واگذاری پارکینگ انجام نمی دهم و پارکینگ را فروشنده باید ایجاد نماید و ما فقط جریمه کسری پارکینگ را می گیریم. ضمن اینکه حدود ۲۰ روز قبل از قرارداد ما ، شهرداری از ملک بازدید نموده و اعلام داشته که کسری پارکینگ وجود دارد و جریمه آن را هم از فروشنده گرفته و اسناد مربوطه موجود است و لذا فروشنده موقع قرارداد می دانسته پارکینگ هفتمی ممکن نیست. از طرفی شرط واگذاری شهرداری قبل از عبارت متعهد شد آمده است. به نظر جنابعالی ، آیا می توانم با شرایط موصوف خسارت مربوط به پارکینگ را مطالبه نمایم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه بنظرم نمی رسد که با گنجاندن آن توضیح بتوان خسارت گرفت.

  48. student law
    پاسخ

    سلام برای شغل وکالت ادامه تحصیل در مقطع ارشد تجارت بین الملل بهتر است یا خصوصی ؟ لطفا دلیلش رو خیلی کوتاه میفرماید؟ سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی بیشتر به وکالت ربط دارد.

  49. آراز
    پاسخ

    سلام
    اقای دکتر اخیرا کتابی تحت عنوان «حقوق سرمایه گذاری خارجی در پرتو قانون و قراردادهای سرمایه گذاری« انتشار یافته که در چهار دفتر انواع قراردادهای سرمایه گذاری شامل جوینت ونچرُ نفتی و بی اوتی رو تفسیر کرده است. با توجه به تخصص شما در این زمینه می خواستم نظرتون رو راجع به این کتاب بدونم. مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یکی از دوستان عزیز یک نسخه به من هدیه کرده است ولی هنوز فرصت نکرده ام که آن را ملاحظه کنم.

  50. حسن
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    میشه یه تعریف روشن از ضمان معاوضی بگید
    اصلا معناش برام جا نمیفته

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصولا وقتی کسی مال دیگری را تلف کند باید مثل یا قیمت آن را به قیمت روز بازار به مالک پرداخت کند که به آن ضمان «ید» اطلاق می شود. ولی برخی از مواقع فرد موظف است به جای مثل و قیمت بهای دریافتی را پرداخت کند که در این صورت ضمان «معاوضی» است. مثلا اگر شما یک تخت فرش دست بافت را خریداری کنید و قبل از تسلیم، آن فرش نزد فروشنده تلف شود، در این صورت فروشنده ضامن است ولی این ضمان معاوضی است یعنی فروشنده باید مبلغی را که بابت قیمت فرش دریافت کرده است به خریدار مسترد دارد. مثلا اگر فروش یک میلیون تومان فروخته شده باشد، فروشنده باید یک میلیون را مسترد کند ولو این که قیمت فرش در بازار کمتر یا بیشتر از یک میلیون تومان باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *