سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. مهدی
    پاسخ

    با عرض سلام و تبریک سال نو ..
    استاد گرامی بنده علی رغم اینکه در کارشناسی ارشد امسال به راحتی در دانشگاه دولتی قبول میشوم به دلیل اوضاع بد اقتصادی می خواهم راهی دوران سربازی در دادگستری شوم تا زود شرایط امتحان وکالت را داشته باشم..به نظر شما کاری درست انجام میدهم ؟ آیا دوران سربازی در دادگستری کمک شایانی در یادگیری عملی برای من برای دوران وکالت خواهد داشت ؟ آیا اساسا کار درستی انجام میدهم ؟ یا به مقطع ارشد بروم ؟
    با سپاس از شما..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وابسته به این است که در دادگستری کجا قرار می گیرید ولی خیلی خیال پردازی نکنید. این یک تصمیم خصوصی است ولی شاید ارشد هم در کنارش مشکلی نداشته باشد.

  2. جواد
    پاسخ

    با سلام. اینجانب فارغ التحصیل کاردانی برق و دانشجوی کارشناسی برق هستم و مثل خیلیها علاقه به رشته خودم ندارم میخوام بدونم که میتونم کارشناسی ارشدم رو در رشته حقوق ادامه بدم یا نه ؟ اگر میتونم چه شرایطی داره؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می توانید و باید در آزمون ورودی ارشد شرکت کنید و در رقابت قبول شوید.

  3. عباس
    پاسخ

    سلام آقای دکتر..دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم..علاقه مند به نوشتن مقاله هستم ولی پیدا کردن موضوع مناسبی که قبلا بدان پرداخته نشده باشد بسیا دشوار است(چون اکثر موضوعات حقوق خصوصی بارها درموردشان مقاله و پایان نامه و…نوشته شده)بهترین راه برای یافتن موضوعات مناسب و غیر تکراری و کارآمد چیست؟ و آیا توصیه میکنید تحقیق ومقاله را در راستای موضوعی که پایان نامه خواهم نوشت، انجام دهم؟ ممنون میشوم اگر به هر ۲ سوالم پاسخ دهید..باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله توصیه می شود تحقیق و مقاله در جهت پایان نامه باشد.

  4. بنیامین
    پاسخ

    سلام خسته نباشید. ببخشید میخواستم بپرسم من لیسانسم رو در رشته ادبیات انگلیسی تموم کردم تو پیام نور بوده. میخوام دوباره تو مقطع لیسانس رشته حسابداری درس بخونم.من از معافیت تحصیلی استفاده کردم برای رشته زبانم الان که درسم تموم شده دوباره میخوام تو مقطع لیسانس بخونم آیا نظام وظیفه دوباره معافیت تحصیلی برای مقطع لیسانس برای من صادر میکند یا اینکه نمیشه دوباره لیسانس خوند حتما باید فوق باشه ؟؟؟برای سنوات منظورم هست. مرسی از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا نظام وظیفه اشکال می گیرد. به دفتر چه آزمون کارشناسی مراجعه کنید.

  5. شاگردشما
    پاسخ

    سلام براستاد عزیزم
    سال نو برشما مبارک امیدوارم سالی سرشاراز سلامتی و شادکامی داشته باشید.
    چند ماهی میشود که برای یک تصمیم درزندگیم دچارتردید شدم.اصلاً نمی توانم تصمیم بگیرم. من هم شاغل هستم وهم متأهل. می خواهم برای وکالت بخوانم اما حقیقتش فرصتی که بتونه برام نتیجه آور باشد راندارم. می خواهم کارم را ترک کنم و برای وکالت بخوانم اما می ترسم .نمیدونم چه کارباید بکنم.۴سال است که به صورت قراردادی نماینده حقوقی یک اداره هستم با حقوق خیلی کم.به اندازه کافی تجربه کاری درزمینه آن بدست آورده ام احساس می کنم بیشتراز این ماندن دراداره ,هدردادن عمرم وازدست دادن موقعیت های بهتر درزندگیم باشه.از طرف دیگر می گم اگر از هردوطرف مانده شوم چی ؟تمامی این افکار خستم کرده. لطفا راهنماییم کنید مثل همیشه.دوستتان دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دلیلی ندارد که کارتان را رها کنید. سعی کنید در کنار کارتان در آزمون شرکت کنید و وقتی قبول شدید کارتان را رها کنید. جمع بین این دو خیلی هم سخت نیست.

  6. mina
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی سال جدید را به شما تبریک عرض میکنم.
    آقای دکتر من ترم آخر کارشناسی ارشد آزاد رشته شیلات هستم. ولی علاقه زیادی به رشته خودم ندارم.و خیلی دوست دارم که امسال پزشکی شرکت کنم واز اول هم علاقه مند بوده ام و خانواده ام هم مرا خیلی تشویق میکنند چون در زمان دبیرستان درس های زیست و شیمی و… نمراتم بالا بوده و خودم هم مطمُین هستم که اگر یک سال وقت بگذارم قبول میشوم. حال به نظر شما . ۱) آیا امسال وقتم را کامل بگذارم و در رشته پزشکی شرکت کنم؟ ۲)آیا در رشته خودم ادامه دهم و برای phd بخوانم؟ خواهشا مرا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای شروع مجدد قدری بنظرم دیر است ولی اگر واقعا علاقه مند هستید و از قبولی در رشته پزشکی مطمئن هستید و سایر شرایط شما نیز مساعد است، دنبال علاقه خود بروید که همه عمر حسرت آن را نخورید.

  7. mo.
    پاسخ

    سلام استاد عزیز. عیدتون مبارک.
    یه سوال. استاد من دارم برای ارشد میخونم. تو قانون تجارت نوشته که لایحه اصلاحی جانشین مواد ۲۱ تا ۹۳ شده و از اونطرف هم اشاره کرده که “ان قسمت از مقررات مربوط به شرکت های سهامی که ناظر ………به قوت خود باقی است”
    الان من چون رشتم حقوق نبوده نمیدونم دقیقا با این دو حالت چطور باید برخورد کنم. یعنی مواد ۲۱ تا ۹۳ هنوز لازمه یا فقط ۱ تا ۳۰۰ جدید رو باید برا ارشد بخونم یل اینکه هر ۲. اصلا این ۲ تا با هم تعارض دارند؟ اگر دارند باید چیکار کنم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این بدین معنا است که مواد ۲۱ تا ۹۳ تا حدی که در مواد دیگر به آن ارجاع شده است هنوز معتبر است و از اعتبار ساقط نشده است. این تعارض ندارد.

  8. علی
    پاسخ

    با سلام و عرض تبریک به مناسبت سال نو.اینجانب پذیرفته شده نهایی آزمون قضاوت می باشم.ولی در عین حال علاقه بیشترم در زمینه وکالت دادگستری است. با عنایت به مدرک فوق لیسانس حقوق خصوصی به نظر شما در صورت انصراف از شغل قضاوت آیا امکان سطح درامدی در سطح شغل قضاوت در کسوت وکالت دادگستری برای اینجانب فراهم است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم آخرین چیزی که باید در انتخاب بین قضاوت و وکالت مد نظر شما قرار گیرد درآمد آن است. خیلی از قضات از وکلا وضع مالی اشان بهتر و خیلی از وکلا از قضات وضع اشان بهتر است. تا شما کدام باشید.

  9. نعیم
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد بزرگوار و تبریک سال نو:
    اقای دکتر بنده فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران هستم و ۴ مقاله در زمینه حقوق تجارت و حقوق نفت و گاز در مجلات علمی و پژوهشی به ثبت رساندم و الان قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در همین رشته رو دارم از شما استاد محترم خواستار معرفی منابع مهمتر را دارم و باید چقدر بخونم تا بتونم تو این ازمون قبول بشم ؟ توفیقات روز افزون را برای شما استاد گرانقدر ارزومندیم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وضعیت شما خوب است باید برای آزمون نیز آماده شوید که خواندن کتاب حقوق تجارت بین الملل و مطالب مذکور ذیل درس حقوق نفت را توصیه می کنم ولی کافی نیست. در سایر مطالب منابع بیشتری معرفی شده است.

  10. مرضیه
    پاسخ

    سلام استادشیروی عزیز
    پیشاپیش سال نو و نوروز باستانی رو به شما شادباش میگم
    امیدوارم سال نو برای شما و برای همه ی هم میهنانمان و همه ی مردم جهان یکسره شادی و سرزندگی باشه.

    استاد شیروی عزیز من برای درس شرکت های تجارتی چندملیتی موضوع affilate company
    وبرای درس حمل و نقل دریایی صلاحیت دادگاه ها در قراردادهای حمل دریایی در دست تحقیق دارم.
    میشه به من کمک کنید تا منابع رو پیداکنم؟و تحقیق جامع تری تقدیم کنم…

    سپاس از یاری های شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سال نو نیز بر شما مبارک باشد. مباحث مربوط به صلاحیت دادگاه ها در حمل و نقل دریایی از سایر قراردادهای بین المللی تفاوتی ندارد.

  11. حامد
    پاسخ

    باسلام-ابوی بنده کارمند بانک صادرات هستند قبل از این که استخدام بانک بشن به مدت دو سال در یک معدن به عنوان نگهبان کار می کرد وبیمه خودش رو پرداخت کرده حال بعداز ۲۳سال سابقه در بانک می خواد سابقه کار در معدن رو جز سنوات بیمه بانک بیاروبانک صادرات قبول نمی کنه وعلت رو هم جویا شدیم می گه فقط سوابق دولتی رو قبول می کنیم اکنون سوال بنده از شما اینه که آیا راه کاری برای انتقال حق بیمه ابوی بنده وجود داره یا نه؟اگر جواب مثبته روش وبا استناد چه ماده قانونی میشه کار رو پیش برد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به خصوص با تصریحات قانون برنامه پنجم باید حتما سوابق شما را قبول کند.

  12. شهرام قاسمی
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد عزیز
    دانشجوی دکتری حقوق خصوصی هستم تلفن تماس شمارا نداشتم علاقه مند به اخذ رساله دکتری در یکی از موضوعات حقوق تجارت بین الملل هستم لطفا ارشاد بفرمایید.با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با ایمیل تماس بگیرید.

  13. محمود
    پاسخ

    با سلام
    بنده۳۴ساله هستم و ودر همین سن شروع به ادامه تحصیل در پیام نور در رشته علوم سیاسی هستم وتا اتمام دانشگاه پا به سن ۳۸ میگذارم آیا در این سن شغلی در این زمینه {با گرفتن مدرک مورد نظر}برایم پیدا می شود؟
    خواهشمند است راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکن است با این همه زحمت نتوانید کار مناسبی متناسب با رشته خودتان پیدا کنید. توکلت علی الله

  14. موسوی
    پاسخ

    سلام
    دکتر جان ضمن تبریک عید نوروز
    آیا در آزمونهای وکالت و قضاوت سال۹۲ سوالات حقوق جزا از قانون مجازات اسلامی مصوب۱۳۷۰ و تعزیرات ۷۵ طرح می شود یا از لایحه جدید ؟
    متشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      اگر تا زمان آزمون لایحه جدید قانون شود، سوالات معمولا از قانون جدید خواهد بود. البته مسایل مشترک که برقرار است.

  15. مهلا
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشی استاد من ترم دو کارشناسی حقوق هستم اونم تو دانشگاه پیام نور خیلی دانشگاه بدی و نا امید کننده ای دارم دکتر جان به نظر شما برای اینکه ارشدمو عالی بدم و دانشگاه عالی قبول بشم از الان باید چکار کنم
    ب نظر شما کدام گرایش حقوق بهتره
    با سپاس و تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پیدا کردن بهترین کتب و جزوات و مطالعه مستمر آن به خصوص در زبان و فقه؛ شرکت در کلاس اساتید مسلط در مباحث اصلی حقوقی مثل حقوق مدنی، تجارت و حقوق جزا

  16. ناصر باصر
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید خدمت استادبزرگوار
    در صورت امکان کتاب ،رساله یامقاله به زبان انگلیسی وفارسی باعنوان مسئولیت مدنی متصدی در قراردادهای حمل ونقل بین المللی دریایی تطبیقی معرفی نمایید همچنبن دانشگاه های معتبرخارجی که در این زمینه مجله چاپ میکنند.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای مقالات فارسی به پایگاه نور مراجعه کنید. برای شروع مقالات خارجی به این لینک مراجعه کنید

  17. ehsan
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب؛
    استاد عزیز، دو سوال دارم. ممنونم اگر راهنمایی ام کنید:
    ۱-اگر بورسیه سازمان دولتی شوم، بعد از فارغ التحصیلی می توانم علاوه بر خدمت در آن سازمان وکالت نمایم؟( با عنایت به اینکه سازمان فقط گفته نبایستی جایی تعهد نمایی و متعهدی بعد از فارغ التحصیلی در اینجا بصورت قراردادی خدمت کنی )
    ۲-یک کارمند دولت می تواند هیئت علمی شود؟ آزاد یا دولتی فرقی نمی کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خیر. ۲- خیر مگر نیمه وقت در دانشگاه آزاد یا غیر انتفاعی

  18. ناصر باصر
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید خدمت استادبزرگوار
    دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت هستم آیا مسئولیت مدنی متصدی در قراردادهای حمل ونقل بین المللی دریایی تطبیقی عنوان مناسبی برای پایان نامه ارشد می باشد.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع خوبی است ولی تکراری است.

  19. arash
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار
    بنده کارشناسی حقوق دانشگاه ازاد دارم ارشد هم حقوق بین الملل ازاد ترم ۴ هستم
    ۱. آیا برای دکترای دولتی در رشته ی حقوق بین الملل امیدی هست ؟
    ۲.در صورت قبولی در دکترای دانشگاه آزاد به ادامه ی تحصیل بپردازم یا اتلاف وقت است؟
    ۳. نظرتون راجع به دانشگاه ازاد علوم تحقیقات تهران نسبت با سایر دانشگاه های ازاد کشور چیست؟
    ۴. شرایط امکان تحصیل در هند نیاز به ازمون زبان و رزومه قوی است یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- احتمالش هست ولی باید رزومه خود را نسبت به سایرین تقویت کنید. ۲- بد نیست. ۳- دانشگاه بدی نیست. ۴ فکر نمی کنم و خیلی توصیه نمی کنم.

  20. حمیدرضا
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    ۱-برای تعیین موضوع مقاله چیکار باید کرد که تکراری نباشه؟
    ۲-آیا مثل پایان نامه ها (ایران داک)مرجعی هست واسه شناخت مقالات تکراری؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کسی که در یک موضوعی مقاله می نویسد اگر نداند که چه کارهایی قبلا صورت گرفته پس چطور می خواهد بنویسد. به پایگاه هایی که مقالات را منتشر می کنن و در این سایت نیز قبلا گفته شده مراجعه کنید.

  21. حمیدرضا
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    ۱-واسه بورس شدن مقطع دکتری باید چیکار کرد؟باید از دانشگاه خاصی از شخص خاصی موافقت گرفت یا اینکه باید جایی ثبت نام کرد؟
    ۲-بورس شدن بعد از قبول شدن در آزمون دکتری محقق میشه یا اینکه خوده بورس شدن دیگه نیازی به آزمون دکتری نداره؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بورسیه باید به اطلاعیه ها که دانشگاه ها یا وزارت علوم منتشر می کند مراجعه کنید. ۲ این امکان وجود دارد.

  22. نیما
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    یه سوال داشتم ، میخواستم بدونم آیا برای شرکت در آزمون وکالت محدودیت سنی وجود داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای تهران سن کمتری است ولی برای شهرستانها سن بیشتری. به اطلاعیه های کانون مراجعه کنید.

  23. علی
    پاسخ

    سوال:
    با تشکر از حوصله شما
    آیا اگر با مدرک کارشناسی صنایع در ارشد عمران شرکت نمایم بعدا می توانم پروانه اشتغال بگیرم یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      اطلاع ندارم از نظام مهندسی سوال کنید

  24. سعید
    پاسخ

    با سلام و احترام حضور استاد ارجمند
    جناب استاد در مورد دعاوی شبه جرم در حقوق فرانسه و انگلستان میشه توضیحاتی ارائه فرمایید واگه امکانش هست مثال هم بزنیذ.بی نهایت سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دعاوی شبه جرم همان TORT است که در حقوق ایران ضمان قهری یا مسئولیت مدنی نامیده می شود در مقابل مسئولیت قراردادی

  25. عبدالحسین مرادی
    پاسخ

    با سلام و دورود فراوان
    جناب دکتر در خصوص شروط تکمیلی در قرارداد در حال پژوهش هستم در صورت امکان منابع داخلی و خارجی معرفی نمایید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شروط تکمیلی یعنی این که قرارداد کامل نیست و دادگاه آن را کامل می کند یا منظورتان شروط تکمیلی قوانین تکمیلی است که در صورت سکوت طرفین به قرارداد تحمیل می شود؟

      • عبدالحسین مرادی
        پاسخ

        سلام.استاد عزیز پیشاپیش عید شما مبارک.منظورم به طور دقیق gap-filling clauses هست که طرفین در زمان انعقاد قرارداد نمیتوانند در مورد آنها بصورت دقیق به توافق برسند و بصورت باز آنها در قرارداد درج میکنند.مثلا در قراداد فروش مصالح ساختمانی قیمت را به قیمت روز اتحادیه در تاریخ تحویل قید میکنند.علاقه مند هستم بطور جامع هم در حقوق ایران (با توجه به بحث معین بودم مورد ومعامله و علم اجمالی به آن) و هم در عرصه قراردادهای بین المللی به این موضوع بپردازم.
        با تشکر

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، موضوع خوبی است ولی قبلا در نوشته های گوناگون این موضوعات مطرح شده است. یکی از این کارها پایان نامه ای تحت نظر اینجانب در مورد روش تعیین ثمن در قرارداد فروش گاز و LNG و مشروعیت آن، حامد رسولی، دانشگاه علم و فرهنگ، ۱۳۸۹ دفاع شده است.

  26. حمیدرضا
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید.بنده دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم با موضوع پایان نامه قراردادهای ساخت وتولید خودرو مطالعه تطبیقی بین حقوق ایران وکامن لاو لطفا درخصوص منابع راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یعنی چه؟ یعنی شما به کسی سفارس ساخت خودرو می دهید؟

  27. صفدری
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید. لطفا چند موضوع پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی پیشنهاد کنید. ترجیحا در حوزه حقوق مدنی و بدون تطبیق با حقوق خارجی(انگلیس و فرانسه) باشد.
    باتشکر از لطف شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، لیستی از موضوعات ندارم، ولی می توانید از طریق مطالعه کتب و مقالات و مشورت با اساتید خود موضوعی مناسب را برای پایان نامه انتخاب کنید.

  28. ندا
    پاسخ

    با سلام و ادب خدمت استاد ارجمند
    من دانشجوی ترم ۱ تجارت بین الملل دانشگاه آزاد هستم و در مورد (انتقال ضمانتنامه های بانکی و عواید آن)کارتحقیق باید انجام دهم، خواهشمندم در صورت امکان برای معرفی منابع در این زمینه راهنمایی فرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در زمینه ضمانتنامه ها پایان نامه هایی نوشته شده است و مقررات بین المللی نیز مثل وجود دارد که اصل را عدم انتقال گرفته اند می توانید مراجعه کنید.

  29. حمید پور صفایی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    آیا کتاب تجارت اشمیتوف را به خاطر دسترسی به ترجمه اش توصیه فرموده اید؟ نظرتان درباره کتاب (International Trade Law(Indira Carr چیست؟ فایلش را برایتان ارسال میکنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      کتاب تجارت اشمیتوف خیلی کتاب عالی است ولی ترجمه موجود در ایران خیلی قدیمی و مشکل دار است که اصلا توصیه نمی کنم بخوانید. اصل کتاب خوب است. کتابی را هم که شما فرستادید خیلی خوب است و می توانید برای تقویت زبان نیز از ان کمک بگیرید.

  30. سید عماد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی
    با تشکر فراوان از شما بخاطر ای سایت خوبتون
    میخواستم ترجمه ی ۲ کلمه هم به لیستتون اضافه کنید .
    ۱- مدارک تحصیلی
    ۲- مقاطع تحصیلی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- education certificates
      ۲- Academic Degrees & Programs

  31. raha
    پاسخ

    سلام استاد
    دیروز آزمون دکتری حقوق عمومی داشتم…ازمونی که تستی بود!!!! جدای از سوالات استعداد تحصیلی و زبان، در خصوص سوالات تخصصی که همه اش ۶۰سوال بود و از این ۶۰تا هم ۳۰سوال متون فقه!!!
    آخه استاد عزیز،شما بفرمایید مگر منی که در طول دوره ارشدم همه اش اداری و اساسی خوانده ام و متون فقه را در دوران کارشناسی ،ان هم چند واحدی،…واقعا این چه آزمونی و این چه عدالتی است که باشد ۵۰درصد نمره آزمون تخصصی حقوق عمومی درس متون فقه باشد؟؟؟آخه این درس،کجا به درد منی می خورد که همه اش در خصوص حقوق اساسی و تطبیقی مطالعه می کنم؟؟!!!
    هدف اصلی از این نوع آزمونها چیست؟؟
    من رو ببخشد…بسیار خسته شدم از آزمون دیروز…

  32. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    به نظرتون کسی که هدفش فقط تدریس باشه بهتره که حقوق عمومی بخونه و یا خصوصی . موفق باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم فرقی ندارد ولی احتمالا حقوق عمومی زمینه بیشتری برای جذب جهت تدریس وجود داشته باشد.

  33. ایمان امینی
    پاسخ

    سلام استاد دو تا سوال داشتم اگه لطف کنین جواب بدین ممنون میشم ۱-میخواستم بدونم برای تحصیل در خارج با کدوم یکی از این رشته ها راحتتر میشه بورس گرفت حقوق خصوصی یا جزا ۲-چطوری میشه تو همه کشورها وکالت کرد وکالت بین المللی چیه با این مدرک میشه( ”دیپلم فعالیت حقوقی بین المللی” توسط کانون بین المللی وکلا (IBA) ) به صورت بین المللی وکالت کرد با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- فرقی ندارد و بدست آوردن بورسیه خارج خیلی مشکل است. ۲ امکان ندارد.

  34. فرزانه
    پاسخ

    با سلام
    در صورت امکان می خواستم نظر جنابعالی را در رابطه با دوره های مجازی (الکترونیکی) دانشگاه تهران، کیفیت آموزشی و اعتبار مدرک این دوره ها بدانم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دوره مجازی دوره مجازی است نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید.

  35. امیر
    پاسخ

    با عرض سلام
    من دانشجوی ترم ۶حقوق هستم این ترم کار تحقیقی برداشتم وموضوعی که اساتید به من داده اند (بررسی قانون قابل اعمال در قراردادها از منظر حقوق ایان وچین هستش)ولی نمیدونم چطوری شروع کنم؟منبع مشخصی ندارم؟خلاصه نمیدونم چیکار کنم چون واقعا هیچ وقت در چنین شرایطی قرار نگرفته ام و هیچ وقت کار تحقیقی انجام نداده ام.تو رو خدا کمکم کنید.خواهش می کنم.نمی دونم به چه منبعی مراجعه کنم. منتظرم .با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در خصوص قانون حاکم بر قراردادها مقالات و کتب بین الملل خصوصی و تعارض قوانین مطلب دارند که می توانید مراجعه کنید. در چین هم به اینترنت مراجعه کنید بلکه چیزی دستگیرتان شود.

  36. سید هادی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد محترم
    اگه امکانش هست به سوالات بنده پاسخ فرمایید.
    آیا پیمان و قرارداد حتما باید با رضایت طرفین بسته شود؟و آیا پیمانهای یکطرفه باطل هستن؟وآیا قراردادهای تحمیلی باطل نیستن و همچنان اعتبار دارند؟آیا قرارداد یک طرفه و چند طرفه و غیر اخلاقی و منصفانه و غیر منصفانه داریم؟
    و آیا می توانیم قرارداد غیر قانونی داشته باشیم؟

    سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این یک واقعیت است که قرارداد و یا پیمان نمی تواند یک طرفه باشد. البته ممکنه گفته شود که طرف دیگر چاره ای جز پذیرش آن ندارد. در قراردادهای پیمان هر چند پیمانکاران نمی توانند مفاد آن را تغییر دهند ولی قیمت دست خودشان است. این بدین معنا است که آنها قبول می کنند که مفاد پیمان را (حق یا باطل) با قیمت پیشنهادی خود اجرا کنند و بعدا نمی توانند به این که در تغییر شرایط آن نقشی نداشته اند صحت آن را زیر سوال ببرند.

  37. محمدی
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید.بنده در اذر سال ۸۹ اقدام به پیش خرید واحد سوم از یک اپارتمان ۴ واحدی نمودم و سازنده جهت اطمینان خاطر من ، طی یک سند محضری یکدانگ مشاع از ششدانگ ساختمان را عرصتا واعیانا به من انتقال دادند تا پس از تنظیم سند واحد بنده ، این یکدانگ به ایشان برگشت داده شود و این موضوع در مبایعه نامه امده است. ضمنا بنده طی یک وکالت در همان تاریخ ، تمام اختیارات مربوط به سه واحد دیگر حتی فروش را به نسبت قدرالسهم خود به ایشان واگذار کرده ام.در سال ۹۰ سازنده ۳ واحد دیگر را فروختند و در حال حاضر هر ۴ خریدار ساکن در ملک مزبور هستند. بدلیل مشکلات پیش امده بین سازنده و سه خریدار دیگر ،هنوز کارهای اخذ صورتمجلس تفکیکی و تنظیم سند با وجود گذشت حداقل یکسال از تاریخ مقرر برای تنظیم سند و تنظیم جریمه روزانه برای دیرکرد تنظیم سند در مبایعه نامه، از طرف سازنده صورت نگرفته است. به همین دلیل سه خریدار دیگر از طریق وکیل اقدام به ارسال اظهار نامه برای من کرده اند مبنی بر اینکه طی یک هفته نسبت به کارهای صورت مجلس تفکیکی و تنظیم سند اقدام کنم و یا یکدانگ را به خریداران انتقال دهم. در غیر اینصورت علیه بنده اقدام قضایی صورت داده و درخواست ضرر و زیان و هزینه کارهای مربوط به دادگاه را خواهند کرد.
    با توجه به اینکه این یکدانگ تضمینی برای تنظیم سند برای بنده میباشد از جنابعالی خواهش میکنم بنده را راهنمایی کنید که جواب اظهارنامه را چطور بدهم تا گرفتار مشکلات قضایی و ضرر مالی نشوم که هیچ نقشی در ایجاد ان نداشته ام .خیلی ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مسلما شما در مقابل بقیه هیچ تعهدی ندارید. چنانچه در واحد مربوط ساکن باشید، هیچ خطری نیز شما را تهدید نمی کند. با وجود این با یک وکیل به طور مشخص مشورت کنید که مدارک شما را ببیند و بعد شما را راهنمایی کند.

  38. مجید
    پاسخ

    با سلام من فارغ التحصیل پیش دانشگاهی هستم و در دانشگاه پیام نور همدان رشته مهندسی نفت قبول شده ام البته در دانشگاه ازاد در همین رشته قبول شده بودم ولی چون دانشگاه پیام نور در شهر خودم بود همین دانشگاه رو ترجیح دادم به نظر شما مدرک کدام دانشگا بهتر است لطفا من را راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال پیام نور نیمه حضوری یا غیر حضوری است و حضوری برای شما بهتر است

  39. هادی صدیقی
    پاسخ

    فرهیخته گرامی جناب آقای دکترشیروی با سپاس فراوان از اینهمه بذل عنایتتان
    بنده ۳۸سال سن ولیسانس زبان دارم ودرحال حاضربه تدریس مشغولم وباعلاقه زیادی که به حقوق داشتم ودارم کارشناسی حقوق راهم با معدل خیلی خوب گذراندم برای تحصیلات تکمیلی بین جزاوخصوصی وبین الملل مرددم هدف غایی ام وکالت وتدریس است لطفا بفرماییدبا توجه به سابقه تدریس وتسلط به زبان کدام ارجح است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر هدف عمدتا وکالت باشد، خصوصی یا جزا هر دو خوب است وابسته به این که بیشتر به کارهای حقوقی یا جزایی علاقه مند هستید.

  40. ابراهيم محمدي
    پاسخ

    درود
    امیدوارم حالتون خوب باشه استاد
    استاد من مدنی خیلی قوی هستم و عاشق خوندن کتابهای استاد کاتوزیان اما در تجارت متاسفانه تجارت یک و به خصوص تجارت دو رو نمیفهمم چون آدمی هستم که باید بفهمم و نمیتونم حفظ کنم مطلالب رو
    دو سوال
    اول اینکه برای حل این مشکل نفهمیدن تجارت یک و دو چه پیشنهادی دارید؟
    دوم اینکه من زبان مورد علاقم فرانسه هست آیا رشته تجارت بین الملل برای من مناسب هست؟ برای این میپرسم چون اصلا انگلیسی بلد نیستم.
    سپاسگذار میشم پاسخ بدید.
    ارادتمند شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از یک کتاب ساده تر شروع کن و سر کلاس اساتیدی که روش تدریس بهتری دارند شرکت کن. زبان بین المللی خوب است ولی فرانسه در ایران خیلی کاربرد برای کارهای تجاری بین المللی ندارد.

  41. ر.ساعد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    استاد من در مورد (قوانین حاکم بر ماهیت دعوا در داوری تجاری بین المللی)تحقیق میکنم،از شما خواهشمندم در صورت امکان منابعی را در این زمینه برایم معرفی فرمایید. با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک فصل از کتاب داوری تجاری بین امللی اینجانب به این بحث اختصاص پیدا کرده است می توانید مراجعه کنید

  42. شاگردشما
    پاسخ

    باسلام
    استاد دوتا سؤال از محضرتون داشتم. اول اینکه من تصمیم گرفتم برای سال آینده در آزمون وکالت و ارشد شرکت کنم اما ته دلم برای اینکه دوتا شو باهم شروع کنم تردید دارم (البته به شرط قبولی )ولی خب درهرحال برای هردو باید وقت بزارم. تردید من به خاطر این که به نظرشما کاردرستی است که هردو را باهم شروع کنم.و دوم اینکه باتوجه به شاغل ومتأهل بودن اینجانب چگونه باید برنامه ریزی کنم ؟ دوست دارم بتونم از نیمه شبها برای مطالعه استفاده کنم اما کم میارم!!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این دو در یک جهت است. باید وقت زیاد بگذاری با یکی دو ساعت به جایی نمی رسی.

  43. امیر حسین
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند
    میخواستم راجع به سطح حقوق دانشگاه تربیت معلم تهران (خوارزمی) سوال کنم.به نظر شما برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد این دانشگاه رو بهتره انتخاب کنیم در مقایسه با دانشگاه اصفهان کدوم یک ترجیح دارن؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم در یک سطح هستند

  44. مریم
    پاسخ

    با عرض ادب.یکی از اساتید بنده سوالی در کلاس مطرح کردند که من هر چه در اینترنت و وکتابها جستجو کردم جوابی نیافتم سوال با این مضمون است که”آیا زن میتواند به دلیل عدم پرداخت مهریه توسط شوهر تاجرش تقاضای ورشکستگی وی را بنماید؟یا موضوع مهریه خارج از قواعد ورشکستگی است؟”ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید و یا منبعی در این مورد بفرمایید خودم پیگیری کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      ورشکستگی منوط به توقف در ادای دیون است و فرقی در منشا دین وجود ندارد.

  45. پدرام ناصری
    پاسخ

    سلام.ممنون دکتر از راهنماییتون.در مورد هیات علمی سقف سنی دقیقا چند سال است و آیا در حین دانشجوی دکترا بودن می توان جذب هیات علمی شد؟اگر بخوام رو راست باشم در عین احترام خاصی که برای مدرسین قائلم علاقه چندانی به تدریس ندارم یا به بیان دیگر توانایی آنرا در خودم نمی بینم انگیزه من برای ادامه تحصیل صرفا پیشرفت حرفه ای در معماری است ولی منطقا ترجیح می دهم نهایت استفاده را از وقتی که می گذارم ببرم .آیا واقعا دکترا گرفتن در این شرایط بی فایده است ؟ نظر شما در مورد یک فوق لیسانس دیگر مرتبط با معماری مثل مهندسی انرژی چیست؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۴۵ سال. در حین دانشجو بودن نمی توان هیات علمی شد مگر با فوق استخدام و سپس بلافاصله مامور به تحصیل شوید.

  46. عبدالحسین
    پاسخ

    سلام خدمت استاد معزم بنده دانشجو رشته ارشد حقوق بین الملل هستم میخواستم ازحضورتون سوال کنم درایران دکتری حقوق تجارت بین الملل وچود دارد و درچه دانشگاهی موجود میباشد وایا در دوره دکتری شرط معدل وجود دارد باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هنوز حقوق تجارت بین الملل در ایران راه اندازی نشده ولی شنیده ام به زودی برخی از دانشگاه ها این رشته را راه اندازی می کنند.

  47. حمید
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر
    یک سری هم به دیدگاهها بزنید. ضمناٌ مقاله ۳۰ و ۳۲ دانلود نمی شود!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      مقاله ۳۰ حالا قابل دانلود است و مقاله ۳۲ فعلا باید تا زمان چاپ کاعذی مجله که تأخیر افتاده صبر کنید.

  48. م.ش
    پاسخ

    با سلام استاد محترم منظورم دانشگاه های تهران و تبریز وبهشتی و تربیت مدرس در رشته حقوق خصوصی بود.استاد به نظر شما با توجه به اینکه من ساکن تبریز هستم و کارشناسی رو در دانشگاه تبریز با معدل خوب تموم کردم بهتره که ارشد خصوصی تبریز رو بخونم یا تجارت بین الملل بهشتی یا نفت وگاز تهران یا خصوصی رو در دانشگاه های تهران بخونم؟بی نهایت ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بد نیست دانشگاه خود را عوض کنید تا از دانش و تجربه اساتید جدید برخوردار شوید.

  49. mahtab
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید .من در شهرستان ارومیه مامایی می خونم .اما امسال از پزشکی دانشگاه ازاد کیش قبول شدم .نمی دونم کدوم رشته رو انتخاب کنم .لطفا منو راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر هزینه های زیاد و دوری کیش مطرح نباشد، خوب پزشکی بهتر است.

  50. نيما
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر ایا ایران هیچ وقت در تلاش بر امده که نوع قراردادهای نفتی با سرمایه گذارهای خارجی از buyback به joint venture تغییر بده؟ در صورتی که جواب منفی هست و یا چنین نگرشی فعلا وجود نداره فکر میکنید که مهمترین عامل ان چی باشه؟ عقب ماندگی حقوق ما یا سیاست های خاص سرمایه گذاری؟. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در قانون برنامه پنجم و همچنین قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، قانونگذار استفاده از سایر روشهای قراردادی را اجازه داده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *