سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. نسرین
    پاسخ

    سلام و تشکر

    امکان تحصیل در مقطع دکتری در یک رشته و همزمان در رشته ای دیگر در مقطع کارشناسی ارشد پیام نور وجود دارد؟ من در حال حاضر دانشجوی ارشد پیام نور یک رشته هستم و با مدرک ارشد رشته ای دیگر آزمون دکتری امسال شرکت خواهم کرد. در صورت قبولی در مقطع دکتری مشکل پیش خواهد آمد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر مسئله سربازی نباشد تا زمانی که شما پول می دهید منعی ندارد. ولی از خودتان سوال کرده اید که این مدارک به چه دردی می خورد.

  2. زهرا احمد خانبیگی
    پاسخ

    سلام وقت بخیر چه کتابی و یا چه مقالاتی جهت آزمون دکتری برای حقوق نفت و گاز توصیه می فرمایید ؟
    با توجه به وقت اندک خواهشمندم راهنمایی فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب را برای آزمون تجارت بین الملل بخوانید و برای حقوق نفت و گاز نیز به بخش دروس، درس حقوق نفت مراجعه کنید.

  3. پدرام ناصری
    پاسخ

    سلام استاد من فوق لیسانس معماری دارم مشغول کار هم هستم ولی هنوز احساس می کنم نیاز دارم ادامه تحصیل بدهم اگر دکترا بگیرم ولی نتوانم جذب هیات علمی شوم (چون اگر بخواهم در یک دانشگاه خوب پذیرفته شوم تا زمان فارغ التحصیلی شرط سنی هیات علمی رااز دست می دهم )به نظر شما با چنین شرایطی دکترا گرفتن غیر ازعلاقه به ادامه تحصیل فایده ای دارد منظورم این است که دکترا گرفتن صرفا برای تدریس در دانشگاه است.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم اگر به خاطر سن نمی توانید جذب هیات علمی نشوید، بهتر است از دکتری صرف نظر کنید.

  4. مهراب
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    می خواستم بدونم آثار ایقاع چیست؟
    اگر معامله ای بین طرفین فسخ گردد و قسمتی از ثمن معامله به مشتری مسترد گردد و در فسخ نامه شرط شود که در صورت پرداخت ثمن معامله فسخ معتبر باشد اگر قسمتی از ثمن پرداخت شود و طرف از پرداخت مابقی ثمن به بایع معسر شود اثر حقوقی فسخ با توجه به شرطی که در فسخ نامه آمده است چگونه است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فسخ نامه نداریم. فسخ یک انشاء یک طرفه است که نظر معروف این است که در صورت وقوع فسخ، دیگر قابل فسخ نیست و باید از سایر ضمانت اجراها استفاده کرد. البته فسخ می تواند باطل باشد که یک حرف دیگر است. اگر منظور از شما از فسخ نامه یک قرارداد بین طرفین باشد، این قرارداد می تواند تابع مقررات حقوق قراردادها بوده و ممکن است تحت شرایطی قابل فسخ باشد.

  5. دوستدار استاد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    میخواستم بدانم به نظر شما برای تدوین یک مقاله علمی – پژوهشی یا علمی – ترویجی می توان لایحه اصلاحی قانون تجارت را بررسی نمود، با توجه به اینکه هنوز جامه ی قانون موضوعه را برتن ننموده است. یا اینکه چون هنوز به شکل قانون در نیامده است مجلات از چاپ آن امتناع خواهند نمود.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منعی ندارد و باید در سطح یک مقاله علمی باشد.

  6. حمید
    پاسخ

    با درود و سپاس
    این سوال شاید برای یک فارغ التحصیل حقوق خصوصی عجیب و برای حضرتعالی بدیهی باشد: راه دسترسی به منابع غیر از کتابخانه های دانشگاه چگونه است؟از اینترنت چطور استفاده کنیم؟ خود حضرتعالی چه راه هایی را برای بدست آوری یک منبع می پیمایید؟ چگونه به وجود منابع تازه پی ببریم؟

  7. موسوی
    پاسخ

    جناب دکتر ببخشید متون فقه رو چطور میشه خوند یعنی به چه ترتیب بخونیم تا خوب یاد بگیریم من خودم شروع مطالعه متون فقه خیلی برام سخته نمیتونم شروع کنم به خوندن یه روش خاصی در نظرتون با توجه به تجاربتون ندارید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      روش خاصی برای آن سراغ ندارم ولی اگر بتوانید با کسی مباحثه کنید می تواند موثر باشد. از سوالات سالهای قبل برای نحوه مطالعه کمک بگیرید.

  8. زهرا
    پاسخ

    سلام ببخشید دوباره دارم سوال میپرسم این رشته نفت و گاز کدوم دانشگاه ها تدریس میشه؟؟بازار کارش چیه؟؟؟ببخشید البته ها با معدل۱۵پیام نور میشه ارشد سراسری تهران قبول شد؟منابع ارشد نفت و گاز چیه؟؟با عرض پوزش فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته نفت و گاز در مقطع ارشد فعلا دانشگاه تهران دارد. با معدل ۱۵ هم به شرطی که درس بخوانید می توانید شرکت کنید. منابع آن هم همان منابع کنکور است.

  9. زهرا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من دانشجویه رشته فقه و مبانی حقوق هستم میخواستم بدونم حقوق نفت و گاز رشته جدیدیه؟ایا بدرد خانوم ها میخوره؟برای شرکت در ازمون دکتری الهیات فقه و حقوق داشتن مدرک تافل ضروریه؟؟؟ممنون از کمکتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق نفت و گاز یک رشته جدید است که یکی دو سال است راه اندازی شده است. برای خانم ها و آقایان هر دو رشته خوبی است. برای شرکت در دکتری بسیاری از دانشگاه ها از جمله دانشگاه تهران باید امتحان زبان عمومی داده شود و مدرک تافل الزاما ضروری نیست.

  10. پری
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید

    من۳۰ ساله هستم و بنا به دلایلی تا مقطع دیپلم بیشتر درس نخوندم
    الان قصد دارم ادامه تحصیل بدهم و مهارت هایی که دارم شامل آشنایی خوب به زبان انگلیسی و کامپیوتر و طراحی هستش.
    رشته ی تحصیلیم ریاضی فیزیک بوده اما علاقه شخصی ام به رشته ی هنر می باشد.
    خواستم منو راهنمایی کنید که با توجه به سن و شرایطم در چه زمینه ای تحصیل کنم که نتیجه بهتری از نظر بازار کار چه در ایران و چه در سایر کشورها بگیرم.
    در پایان از حضورتان نهایت تشکر را دارم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی این روزها مدرک نمی تواند الزاما به کار منجر شود. ولی به هرحال اطلاع زیادی از رشته های هنر ندارم.

  11. نیما
    پاسخ

    سلام.فرق بین قراردادهای bot و buy back چیه؟احساس میکنم در عمل هردو نتیجه یکسانی دارند و host state در هردو اجازه تملک به سرمایه گذار را نمی دهد؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به موجب قراردادهای بی او تی نیروگاهی مثلا ساخته می شود و سپس خود سرمایه گذار آن را برای مدتی بهره برداری می کند و محصول که برق است را می فروشد و از طریق سود سرمایه گذاری را جبران می کند. در حالی در قرارداد بیع متقابل سرمایه گذار پروژه ای را می سازد و سپس از طریق گرفتن بخشی از محصول سرمایه گذاری را جبران می کند. برای اطلاع بیشتر به مقالات اینجانب و کتاب بی او تی مراجعه کنید.

  12. م.ش
    پاسخ

    با سلام مجدد خدمت استاد گرامی از نظر علمی چه اولویت بندی بین دانشگاه های تهران و بهشتی و تبریز و تربیت مدرس وجود دارد؟ کدامیک را توصیه می کنید؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وابسته به رشته است ولی دانشگاه تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و تبریز را می توانم به طور خیلی کلی رده بندی کنم.

  13. زهرا
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیزم.. استاد برای من یه مشکلی پیش اومده که یک ماهه نتونستم راهنمایی کامل و جامعی از کسی بگیرم.. من در آزمون مشاوران قوه قضاییه سال ۹۰ شرکت کردم و در سهمیه تهران قبول شدم .. اتفاقا در آمون وکالت ۹۱ چون قبلا ثبت نام کرده بودم و انتظار قبولی نداشتم شرکت کردم و اتفاقا اون رو هم قبول شدم منتها با رتبه ۶۸۰ و افتادم یزد!!خودم ساکن تهران هستم و دانشجوی کارشناسی ارشد خصوصی .. الان واقعا دودلم نمیدونم کجا برم!!از هر کسی توضیح خواستم اگه جز کانون بوده از کانون بد میگه میگه برو مشاوران !!از مشاورانیا میپرسم میگن کلاس کانون بالاتره!!و از این جور حرفا.. بنده در قید و بند کلاس نیستم!!آینده شغلی و کارآیی برای من مهم تره!!استاد شنیدم اگه ادغام و اون لایحه کذایی!!به تصویب برسه در هر دو حال برای من فرقی نمیکنه.. فقط اینکه من متاهلم و شوهرم تا اسم یزد رو شنید ناله حقوق بشر مردان مظلوم تاریخ سر داد و الباقی!!شما منو یه راهنمایی بفرمایید مطمئن باشید جای دور نمیره از خداوند مهربان سلامتی شما و اونهایی که دوستشون دارید رو خواستارم…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با توجه به شرایط شما همان مشاوران در تهران بهتر است و به تحکیم خانواده اتان نیز کمک می کند.

      • پورمیر
        پاسخ

        باسلام.ببخشید عذرحواهی میکنم جناب استاد. فقط خواستم عرض کنم اگر جزو مشاوران قوه قضاییه بشن خیلی کاغذبازی داره و کاراموزی و کلاس هم باید برن که حدودا تا زمان اخذ پروانه شروع به کارشون ۳ سالی طول میکشه..در حالیکه در کانون وکلا حدود ۲ماه دیگه پروانه کاراموزی میاد که با پروانه کاراموزی کانون میشه کار وکالت رو شروع کرد… یعنی مشاوران قوه قضاییه در زمان کاراموزی حق گرفتن پرونده و وکالت رو ندارن ولی کانونی ها دارن… در ضمن چون دانشجوی کارشناسی ارشد تهران هستند میتونند درخواست انتقال پروانه کاراموزی به تهران را داشته باشند که کانون قبول میکنه… و عملا هم اگر وکیل پایه یک بشن میتونن باز هم در تهران کار کنند و فرقی نمیکنه عضو کدام کانون باشند… خیلی عذرخواهی میکنم ازینکه جسارت کردم و در خصوص پاسخ حضزتعالی نظر دادم… شاگرد کوچک شما

  14. مهدي
    پاسخ

    استاد بزرگوار سلام، با سپاس از توجهات پدرانتون
    بنده میخواستم هند، دکترای تجارت بین الملل بخونم ولی اساتید هندی در این زمینه خیلی کم کار کردن و در مقابل، در بحث مالکیت فکری، خیلی کار کردن.
    ۱آیا گرفتن تخصص در این رشته را (با هدف استفاده عملی در بازار وکالت و در پرونده های حقوقی ایران)،با توجه به صرف وقت و هزینه در کشور غریب،معقول و منطقی می بینید؟
    ۲-آیا جنابعالی، تحصیل در این گرایش را با هدف جذب در دانشگاههای آزاد ایران، کار صحیحی میدونید؟
    البته میدونم که نظر مساعدی نسبت به هند ندارید،ولی استاد تو بحث مالکیت فکری و معنوی، فوق العاده کار کردن!و بنده هم زیاد شانس بورس گرفتن ندارم و توان مالیم کمه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم کار زیادی در ایران در این خصوص وجود ندارد مگر جذب هیات علمی شوید. ۲- امکان خوبی است ولی هند خیلی کشور مورد توصیه ای نیست.

  15. بهار
    پاسخ

    ضمن عرض سلام خدمت جناب آقای دکتر،

    چند روزی است که دانشگاه تهران پردیس قم اقدام به پذیرش دانشجوی مجازی ارشد می نماید. به نظر شما در شرایط یکسان قبولی رشته مدیریت در دانشگاه های ۱. مجازی دانشگاه تهران-فم ۲. دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب(حضوری) و یا ۳. دانشگاه پیام نور تهران(از طریق کنکور سراسری) کدامیک را پیشنهاد می فرمایید.
    با تجدید احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مجازی در مدرک قید می شود که غیر حضوری یا نیمه حضوری است و این می تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

  16. سودابه
    پاسخ

    یک مشورتی میخواستم:معلومات زبانم درسطح خوبیه وسابقه ی تدریس هم دارم.بنظرشمازمان مناسبی برای شروع زبان فرانسه هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم تا به یک زبان کاملا مسلط نشده ای ضرورتی به خواندن زبان دوم نیست.

  17. مریم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، ممنون از راهنماییای خوبتون

    دو تا سوال داشتم . اول اینکه لطفا یه دیکشنری تخصصی در زمینه تجارت و مدیریت بازرگانی و علوم اقتصادی بهم معرفی کنید

    دوم اینکه : چطوری میتونم به لیست شرکتهای مصرف کننده ایرانی که از محصولات و مواد چینی استفاده میکنند دسترسی پیدا کنم؟ میخوام ازشون درخواست خرید بگیرم، دلیلش هم اینه که توی شرکتی کار میکنم که با چینی های شریک هستیم بصورت ۸۰ درصد چینی و ۲۰ درصد ایرانی و وارد کننده محصولات و صنایع فلزی و شیمیایی چینی هستیم( البته از نوع مرغوب و خوب ) ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اول دیکشنری انگلیسی به انگلیسی حتما مراجعه کنید، مثل دیکشنری اکسفورد. دوم، فکر نمی کنم چنین اطلاعاتی اساسا در دسترس باشد.

      • سعید ج
        پاسخ

        باسلام.استاد یک دیکشنری داریم با عنوان فرهنگ لغات بازرگانی از انتشارات امیر کبیر.شاید به درد ایشون بخورد

  18. ساغر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من ۱ خواهر دارم که ۶ماهه عقد بسته ولی متاسفانه همسرش دست بزن داره. خونواده ما همه موافق طلاق اونان ولی خونواده اونا اصلا موافق نیستن. بعبارتی اونا هنوز تو عهد دقیانوس زندگی میکنن و مرد سالاری بینشون رواج داره و اختیار خواهر منو به کلی به دست گرفتند. حتی بعضی وقتا نمیذارن اون بیاد خونه ما،خونه ای که توش بدنیا اومده و مال اونه. شوهرش تهدیدش میکنه که اگه اسم طلاق بیاره اول خواهرمو میکشه بعد خودشو. کلا تو خونوادشون این چیزا هست ذاتا این شکلین و خواهرم تازه به این موضوع پی برده. شوهر خواهرم نه کار داره نه خونه و درامدی و به احتمال زیاد اعتیاد داره. خواهرم در ب در دنبال کار میگرده در حالیکه اون هیچ زحمتی به خودش نمیده. آقای دکتر میدونم که شما میتونین بهترین راهنمایی رو بکنین خواهش میکنم کمکمون کنین که با وجود روحیه جنگجو و مغولی اونا خواهرم بتونه جدا شه.
    ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دلایلی وجود داشته باشد که خواهرتان را شوهرش می زند یا بد رفتاری غیر متعارف انجام می دهد یا خرج و خوراک دریع می نماید، خواهر شما می تواند طلاق بگیرد.

  19. علی
    پاسخ

    با سلام و احترام

    اینجانب فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی می باشم از آنجا که علاقه زیادی به فلسفه و عرفان دارم قصد شرکت در کنکور در مقطع کارشناسی را دارم آیا شرکت دوباره در کنکور امکان پذیر است و اگر بخواهم در مقطع کارشناسی ارشد شرکت کنم رفرنس یا مشاور مناسبی جهت راهنمایی معرفی می نمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، روزانه که نمی توانید شرکت کنید. در مورد مشاور در زمینه فلسفه و عرفان به دانشیار پردیس قم جناب آقای یحیی کبیر مراجعه کنید.

  20. علیرضا
    پاسخ

    با سلام خدمت شما.دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی هستم.می خواستم جهت اخذ بورس تحصیلی و اخذ پذیرش از دانشگاههای خوب خارجی اقدام کنم.اما اصلا مراحل و شرایط آنرا نمیدانم.لطفا راهنمایی بفرمایید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مدرک زبان، ترجمه مدارک و مکاتبه با دانشگاه های مورد نظر که از اینترنت می توانید بهره بگیرید.

  21. ارغوان
    پاسخ

    سلام چرا پیامی که من دادم حذف شده

  22. علی اهوازی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید طور خدا جواب سوال من را جواب بدید من کارشناسی غیر مرتبط با حقوق ذارم ولی دارم خودم برای کارشناسی ارشد حقوق اماده میکنم ۱به نظر شما جزا بهتر یا خصوصی خودم انقدر به حقوق علاقه دارم که فقط خدا میونه۱ انکلیسی هیچ مشکلی ندارم چون دیپلم انگلیسی دارم واحدهای تطبیقی برای ارشد برای رشته های غیر مرتبط چقدر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو خوب است مهم این است که در کدام موفق می شوید.

  23. تقاضای مجدد
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت شما استاد عزیز
    از آنجا که سوالم بدون جواب موند و از لیست سوال ها نیز حذف شده مجددا مطرح می کنم،اگر صلاح می دونید جواب بدید چون جواب شما برایم خیلی مهم است.اینجانب متولد ۱۳۶۴، دارای لیسانس فیزیک از دانشگاه پیام نور هستم،به نظر جنابعالی با توجه به بازار کار رشته فیزیک در جامعه کنونی که بسیار نابسامان است و از آنجا که اینجانب علاقه زیادی به رشته فیزیک دارم آیا ادامه تحصیل اینجانب در این رشته با این شرایط سنی به صلاح است،یا اینکه اینجانب تغییر رشته دهم و در رشته دیگری مشغول به تحصیل شوم و یا اینکه فکر ادامه تحصیل نباشم و تمرکز اصلی خود را روی کار بگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کار از همه مهمتر است به خصوص اگر در رشته خودتان باشد.

  24. مریم
    پاسخ

    با عرض ادب و احترام.جناب دکتر من نسبتا زبان انگلیسی خوبی دارم ولی با توجه به اینکه به رشته ی تجارت بین الملل علاقه مندم آمادگی خوبی برای ترجمه ی این نوع متون ندارم در واقع بسیاری از کلمات برای من نا مفهومه میشه لطفا چند منبع خوب برای تقویت زبان تخصصی معرفی بفرمایید.ممنون میشم

  25. farzane
    پاسخ

    با سلام

    هر چه در اینترنت جستجو کردم نتوانستم سرفصل دروس ارشد رشته حقوق تجارت بین الملل را پیدا کنم. اگر ممکن است لطفا راهنمایی فرمایید که سرفصل دروس این رشته چه هستند؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سرفصلهای دروس ارشد در هر دانشگاهی فرق دارد. باید از آن دانشگاه بگیرید.

  26. عبدالله زارع زاده
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی . سوالی که داشتم این بود که اگه کسی با کارشناسی ارشدحقوق عمومی بخواد دکتری حقوق نفت وگاز امتحان بده چند ماه وقت بگذاره کافیه؟واینکه باداشتن ارشد حقوق عمومی؛ دکتری نفت وگاز می ارزه ادامه بدم یا دکتری حقوق عمومی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی توانم بگویم دقیقا چند ساعت و چند روز باید وقت بگذاری بلاخره باید بتوانید از رقابت بیرون بیایید. بله حقوق نفت و گاز رشته خوبی است.

  27. م.ش
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار . به نظر شما بین رشته های حقوق خصوصی و نفت وگاز وتجارت بین الملل از جهت امکان گرفتن بورس دکتری از خارج و یا امکان ادامه تحصیل در ایران واشتغال در ایران چه اولویت بندی وجود داره؟
    ضمنا از لحاظ آینده علمی و شغلی کدام رو توصیه میکنید؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در خصوص اخذ بورسیه از خارج فرقی ندارد. ولی در مورد ایران فکر کنم حقوق تجارت بین الملل و نفت و گاز کمتر فارغ التحصیل دارد و می تواند زمینه کاری بهتری داشته باشد.

  28. فرزاد
    پاسخ

    با سلام می خواستم سوال بپرسم که در نمره معدل دانشنامه کارشناسی ارشد نمره پایان نامه تاثیر داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معدل با احتساب پایان نامه و بدون آن ذکر می شود که کاربردهای متفاوت دارد.

  29. ندا
    پاسخ

    با سلام من ترم ۱ارشد را دانشگاه ازاد خواندم ولی به علت سختی رفت امد به دانشگاه پردیس علوم و تحقیقات رفتم اما حالا میگن فارق التحصیلان واحد پردیس نمی تونند دکترا شرکت کنند اما باز گفتند می خواهند پردیس را از اول اسم این واحد ها بردارند حالا من نمی دانم از انجا رونده از اونجا مونده شدم شما بگید صحت دارد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اسم که نمی تواند ملاک باشد. مهم مدرک شما است که چه چیزی در آن قید شود.

  30. مدنی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید. جناب آقای دکتر من یک سوال خیلی مهم دارم. من کارمند یک شرکت وزارت نیرو بودم(بصورت طرح) که پس از قبولی دکتری دانشگاه دولتی تو یه شهر دیگه بخاطر تداخل با کارم مجبور شدم بیام بیرون. منتهی الان دیگه ترم های تئوریم تموم شده و از طرفی هم ازمون وزارت نیرو پیش رو هست. من خیلی علاقه مند به هیئت علمی شدن در مراحل اتی هستم اما چون درامدی الان ندارم میخواهم تو آزمون وزارت نیرو شرکت کنم تا دوباره برگردم سرکارم.سوالم اینه که
    ۱- آیا بعد از جذب تو سازمان اگر فرصت جذب هیئت علمی(بعد از اخذ دکتری) بود میتونم اقدام کنم و منع قانونی نداره؟ (حتی شده بیام بیرون از اداره)
    ۲- اگر دانشگاهی خواست بورس کنه میتونم از اداره انصزاف بدم و بورس بشم؟
    ۳-دانشگاه دولتی تا چند سالگی هیئت علمی میگیره؟ (من ۳۰ سالمه)
    خواهشمندم راهنمایی بفرمایین .ممنون از توجهتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- باید استعفا بدهید اگر قبول کنند. ۲- بله اگر بپذیریند. ۳- حداکثر ۴۰ سال ولی هر چه سن زیادتر شود احتمال پذیرش کمتر می شود.

  31. محمد
    پاسخ

    سلام استاد خیلی ممنون بابت اینکه جوابم رو می دید .
    همیشه دلم می خواست که بتونم به جایی برسم و آدم مفیدی باشم و بتونم برای مردم کشورم خدمتگذار خوبی باشم و بتونم گره ای از مشکلاتشون رو باز کنم .با این مقدمه می خوام بگم که من قصد دارم سال دیگه برای ارشد شرکت کنم اما برای انتخاب گرایش بین حقوق خصوصی و حقوق عمومی دچار دودلی شدیدی شدم و اینم می دونم که حقوق خصوصی ظرفیت بیشتر و زمینه کاری بهتری داره و حقوق عمومی بر خلاف این دو ویژگی حقوق خصوصی است ولی به نظر شما با توجه به مطلبی که در ابتدا ذکر کردم کدام گرایش رو انتخاب کنم حتی با توکل به خدا قصد دارم تا مقطع دکترا ادامه بدم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بتوانید خصوصی قبول شوید بهتر است.

  32. سروناز
    پاسخ

    در رابطه با تاثیر شرکت های چند ملیتی بر تجارت به دنبال مقاله های انگلیسی و فارسی می گردم . ممنون میشم راهنمایی فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به کتاب جامع Muchlinski, Peter T., Multinational Enterprises and the Law, 2nd ed, Oxford University Press, Oxford, 2007 مراجعه کنید.

  33. فایزه
    پاسخ

    سلام استاد
    من دوره کارشناسی مدیریت مالی را در ۳ سال در یکی از موسسات غیر انتفاعی با معدل بالای ۱۹ به اتمام می رسانم سوالم این است با شرایط بالا می توانم بدون کنکور از دانشگاه های دولتی برای مهندسی مالی پذیرش بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم ولی به هر حال امتحان کنید.

  34. پریسا م
    پاسخ

    با سلام و احترام.اینجانب ۳۰ سال دارم سال ۸۳ کارشناسی نرم افزار پیام نور قم پذیرفته شدم.علی رغم حافظه و توانایی ذهنی خوب ،تا کنون به علت عدم علاقه و عدم درس خواندن و حذف پیاپی واحدها و ترم ها نزدیک به نیمی از واحدها را با اکراه گذرانده ام.ولی جرات انصراف نداشتم.(به علت مخالفت شدید خانواده ام). به تازگی متاهل شده ام ولی همسرم کم درآمده .منم از این وضعیت تحصیلی احساس پوچی میکنم و مایلم شغل و درآمدی در آینده داشته باشم..با توجه به سنم نظر شما در مورد کنکور مجدد و تحصیل در رشته ی حقوق چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر چه زودتر تصمیم ات را بگیر. دو دلی خیلی کار بدی است و در مورد تغییر رشته هم بگویم که آسمون همه دنیا یه رنگه.

  35. س
    پاسخ

    درودبرشمااستادمحترم.
    ببخشین استادسوالی داشتم واون اینه که آیاپیمانکاران رانیزمیتوان مشمول ماده۱۲ قانون مسولیت مدنی دانست؟یعنی میشه درموردمسوولیت مدنی پیمانکاربه این ماده استنادکردمثل کارفرمایان ؟
    تقدیم احترام مجددوآرزوی شادی روزافزون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      خب این وابسته یه است که آیا در شرایط خاص پیمانکاران مورد نظر مشمول قانون کار هستند یا نه که اکثر آنها هستند.

  36. مهدی
    پاسخ

    سلام
    باعرض ادب واحترام خدمت شما استاد بزرگوار
    من دانشجوی ارشد دانشگاه صدا وسیمای قم هستم میخواستم ببینم میتوانم هم زمان در دانشگاه ادیان ومذاهب قم که دانشگاه غیر انتفاعی هست تحصیل کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر مشکل سربازی نباشد، منعی ندارد و پولی می دهی و درس می خوانی.

  37. raha
    پاسخ

    خدمت استاد گرانقدر سلام عرض می کنم
    یکی از آشنایان(آقا هستند)،۴سال پیش عقد دائم کرده و بعد از ۲ماه متارکه…بعد ازچند ماه تقاضای طلاق…و متقابلا خانم تقاضای نفقه کردند
    حال بعد از ۴سال رای دادگاه و رای دادگاه تجدیدنظر،نفقه و هم مهریه رو بصورت اقسطی هر کدام به مبلغ۱۲۰و۱۵۰هزار تومان ذکر کرده اند با توجه به اینکه وی کارگر بوده و حقوقش همان ۴۰۰هزار تومان حقوق کارگری است
    حال که رای تجدید نظر هم آمده..آیا در ابتدا وی باید ۲ماه دوران بازداشت را هم بگذراند؟؟
    و از چه تاریخی باید شروع کند به پرداخت مبلغی که ذکر شده است؟
    و البته ایشون در حال حاضر نه حاضر به زندگی با این فرد هستند و نه اینکه می خواهند طلاق بدهند
    تشکر می کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دو ماه حکم حبس صادر شده باشد که این به جریمه نقدی تبدیل می شود. پرداخت مهریه از حالا ولی نفقه از زمانی است که در حکم آمده است.

  38. مرضیه
    پاسخ

    سلام استادعزیز
    من دانشچوی ترم یک تجارت بین الملل هستم . به توصیه ی شما کتابتون رو تهیه کردم و شروع کردم به خوندنش . اما می خواستم بدونم برای ترم اول کدوم فصولش رو بیشتر واجبه که بخونم .؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بنظرم اگر بتوانید یک دور کل کتاب را به ترتیب از اول مطالعه کنید، برای کلیه دروس اتان مفید باشد.

  39. سینا
    پاسخ

    ممنون از جوابتون
    معذرت می خوام. یعنی کسی که یکبار مدرک دوره کارشناسی ارشد روزانه دانشگاه دولتی را گرفته باشد، در صورت قبولی دوباره در رشته دیگر برای دوره کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی، شهریه ای از او نمی گیرند؟؟
    چون من شنیده ام هر کس فقط یکبار می تواند از امکانات رایگان دانشگاه دولتی استفاده کند و در صورت قبولی مجدد مانند دانشجوی دوره شبانه با او برخورد خواهد شد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنیم روزانه بتواند ادامه تحصیل بدهد.

  40. امیر
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز نظرتان در مورد دانشگاه فرهنگیان چیست ؟من دانش اموز سال چهارم علوم انسانی هستم به نظر شما رشته حقوق را انتخاب کنم یا دانشگاه فرهنگیان لطفا راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره در دانشگاه فرهنگیان نیز باید یه رشته ای درس بخوانید نمی شود رشته را با دانشگاه مقایسه کرد. رشته را با رشته مقایسه می کنند.

  41. علی
    پاسخ

    باسلام، جناب دکتر‌ ۱-مشغول تحقیقی در مورد موضوع ” نقش داوری در حل و فصل اختلافات میان بانک و مشتری ” می باشم. درخصوص منابع و راهکارهای تحقیق نیاز به راهنمایی دارم.
    ۲- ایا موضوع منتخب اهمیت صرف وقت را دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این موضوع یک داوری داخلی محسوب می شود که می توانید به کتابهای و مقالات مربوط به داوری داخلی مراجعه کنید. بانکها اگر دولتی باشند مشمول اصل ۱۳۹ هم می شوند. به هر حال موضوع بنظرم خصوصیتی ندارد.

  42. نوروزي
    پاسخ

    سلام
    ایا امکان تغییر گرایش در مقطع ارشد وجود داره؟
    مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی میخونم آیا امکانش هست گرایشم رو به بازاریابی تغییر بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا نه

  43. سینا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    و تشکر قبلی بابت وقتی که در اختیار دانشجویان قرار می دهید
    بنده مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه سراسری روزانه چند وقت پیش گرفته ام. به احتمال زیاد در بهار سال بعد(سال ۹۲) امریه خواهم گرفت. حال ۲ سوال از حضورتان دارم:
    ۱- آیا همزمان می شود برای کنکور کارشناسی ارشد و دکتری که هر دو در زمستان ۹۲ برگزار می شود شرکت کرد؟
    ۲- اگر کارشناسی ارشد را باز هم قبول شوم میتوان ادامه تحصیل داد؟ با توجه به اینکه امریه باشم. اگر جواب مثبت است آیا باید شهریه بدهم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اصولا این امکان وجود دارد که در طول سربازی اگر در مقطع بالاتر قبول شدی، موقتا ترخیص شوید. ۲- نه

  44. مهدی سلیمانی
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد عزیز
    من ارشد زبان وادبیات فارسی در پیام نور تحصیل میکنم ولی به علت گرفتاری و ندانستن قوانین ومقررات ۲ترم اول مشروط شده ام آیا این ترم می توانم ادامه تحصیل بدهم از نظر قوانین ومقررات منعی ندارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوال کنید ولی به هر حال نگرانی ندارد و می توانید دوباره این دوره را تجدید کنید.

  45. مریم
    پاسخ

    با سلام و احترام استاد عزیزم خسته نباشید
    در موردماده ۴۷ قانون اجرای احکام مدنی که ناظر بر تعیین مدت و پرداخت مبلغی تحت عنوان جریمه تآخیر است و مبنای آن لظف می کنید توضیحاتی بفرمائید و منابعی معرفی کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان تبصره ماده ۴۷ باشد، این تبصره عملا نسخ شده است و امکان استفاده از آن وجود ندارد.

  46. مسعود
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    استاد لطف می کنید معنای اصطلاحی عبارت زیر را بفرمائید در ترجمه به مشکل برخوردم بسیار ممنون:
    statute of frauds

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اسم قانون است که می توانید به قانون تدلیس یا کلاهبرداری ترجمه کنید.

  47. فاطمه
    پاسخ

    سلام خواستم بدونم بین رشته های مدیدیرت کدوم بهتره از نظر شغلی؟ برا ارشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرق زیادی ندارد شاید کارهای بازرگانی یا مالی بهتر باشد.

  48. سامان
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشی خدمت استاد عزیز
    استاد ایا مدرک کلیه دانشگاها باهم فرقی دارن؟ بنظرتون من سراسری کارشناسی برق-کنترل را برم که قبول شدم ؟یا داشگاه ازاد شاخه برق- قدرت که از دوران هنرستان این شاخه را خوندم(قدرت) را برم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مدرک با هم فرق ندارد ولی دیگران که می خواهند شما را استخدام کنند طبیعتا به محل تحصیل شما توجه می کنند.

  49. عسل
    پاسخ

    سلام.
    استاد اگه کارشناسی حقوق از ازاد بگیرم ولی ارشد و دکتری از سراسری میتونم تو دانشگاه دولتی استخدام شم.یا بم گیر میدن میگن کارشناسی ازاد بودی؟؟؟؟؟؟؟
    اگه کارشناسی ارشد حقوق سراسری قبول شم.و سواد حقوقی هم داشته باشم این امکان وجود داره که در مرحله گزینش به خاطر این که کارشناسی ازاد خوندم ردم کنند؟
    لستاد خیلی مهربونین
    ایشالله ب هرچی که میخواین برسین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منع قانونی که ندارد ولی در شرایط مساوی ممکن است اینها مطرح شود.

  50. رضا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی جناب آقای دکتر شیروی

    سؤالی از محضر شما داشتم:

    آیا اختصاص شماره پیمانی در وزارت علوم برای فردی که هنوز منتظر پاسخ دانشگاه های مختلف است قدرت انتخاب او را محدود می کند؟ یعنی اگر یک دانشگاه یا پژوهشگاه بر حسب علاقه یا سیاست ها بسرعت برای او شماره پیمانی گرفت آیا جابجایی یا انتقال فرد به دانشگاهی دیگر در آینده با مشکل مواجه می شود؟

    ممنون از لطف شما.
    ۲- آیا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال اگر برای دانشگاه خاصی جایابی شوید آزاد شدن از آن خیلی راحت نیست.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *