سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. کامران
    پاسخ

    با سلام اقای دکتر شیروی ایا کسی که لیسانس عمران دارد میتواند ارشد حقوق بخواند وادامه تحصیل بدهد؟ اگر میتواند ایا میشود هم با مدرک لیسانس عمران و هم با مدرک ارشد حقوق با هر دو مدرک متفاوت فعالیت انجام بدهد ایا میشود این کار.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله. کار محدودی برای ارشد بدون لیسانس خواهد بود.

  2. حقوق الکترونیک
    پاسخ

    سلام استاد
    ببخشید استاد آیا با پیشرفت هوش مصنوعی در حوزه قرارداد نویسی آیا در آینده باز هم به قرارداد هایی که به حقوقدانان قرارداد نویس نیاز هست؟ یا حوزه های قرارداد نویسی وارد حوزه جدیدی می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قرارداد مکرر و روتین خب نیاز به هوش مصنوعی هم ندارد و شما می توانید از نسخه های قبل استفاده کنید ولی در مورد قراردادهای پیچیده نیاز به مذاکره و توافق دارد مگر این را نیز به هوش مصنوعی طرفین واگذار کنیم

  3. شراره
    پاسخ

    سلام خسته نباشید اقای دکتر
    من ۲۶سال دارم لیسانس حسابداری از دانشگاه پیام نور گرفتم بنظر شما رشته حسابداری مدیریت بخونم یا برای استخدامی تلاش کنم؟ وبعد از استخدامی برای ارشد شرکت کنم؟؟
    اگه الان ارشد بخونم با کنکور وارد دانشگاه بشم یا بدون ازمون پیام نور شرکت کنم ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کار که مهم تر از اخذ مدرک است ولی اگر فعلا کار پیدا نمی شود می توانید ارشد همان حسابداری را بخوانید.

  4. احمد
    پاسخ

    سلام وعرض احترام
    بنده دانشجو دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم هستم، هستم و به رشته حقوق بسیارعلاقه مند هستم، اما امکان شرکت مجدد درکنکور سراسری رامتاسفانه ندارم، درواقع همه چیزم راازدست می دهم درصورت انصراف ازدانشگاه، بنده دوترم مشروطی دارم،چون تمایل به ادامه تحصیل نداشتم، در صورت جبران مشروطی، وکسب معدل بالا وقبولی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دردانشگاه تهران (ادامه تحصیل در رشته حقوق یا علوم قرآن و حدیث رشته تحصیلی خودم) و… می توانم به عنوان هیأت علمی دانشگاه های معتبر و تراز اول چون تهران وتربیت مدرس جذب شوم؟
    هیأت علمی وجذب اختصاصی به چه شکلی هست؟ملاک انتخاب چیست؟ از راه هایی انتخاب می شوند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم خیلی درس خوان نیستید ولی دنبال اهداف خیلی بلندی هستید.

  5. الهه
    پاسخ

    سلام استاد من ۲۸سالمه لیسانس مهندسی کشاورزی دارم علاقه ب رشته ام ندارم و تصمیم داشتم رشته حقوق دانشگاه آزاد بخونم .اما دانشگاه آزاد مشهد علوم قضایی رو ارائه داده آیا با لیسانس علوم قضایی میتونم آزمون وکالت بدم.و برای یک خانم رشته علوم قضایی آینده داره؟و محدودیت سنی بوجود نمیاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می توان. به هر حال لیسانس حقوق گرفتن ساده است ولی قبول شدن در وکالت سخت است

  6. محمد جواد
    پاسخ

    سلام استاد، حقوق کیفری اقتصادی ایا زیر مجموعه حقوق اقتصادی میشه؟ مثلا حقوق رقابت زیر مجموعه هست ولی ایا حقوق کیفری اقتصادی که فرق میکنه با جزای اختصاصی اموال ایا از جنس حقوق اقتصادی هست؟ ممنون وتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این شاخه بیشتر مرتبط با مباحث کیفری است ولی باید شما اطلاعات در مورد فعالیت های اقتصادی داشته باشید

  7. علی باباپور
    پاسخ

    سلام و عرض ادب دکتر چرا میگن پرونده های قتل حق الوکاله انچنانی گیر وکیل نمیاد؟! مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لابد کسی که دارد به قتل می رسد حاضر نیست حق الوکاله زیاد پرداخت مگر اینکه که جان دوست باشد که در این صورت برای فرار از کشته شدن پول خرج خواهد کرد البته به شرطی که که احساس کند آن وکیل اورا از قتلگاه نجات می دهد

  8. زهرامظلوم
    پاسخ

    سلام مجدد جناب دکتر
    بنده با استاد سیدحسن وحدتی شبیری در مورد استاد راهنما صحبت کردم ایشون شما و جناب حکیمیان رو معرفی کردند، میخواستم بدونم امکان داره شما استاد راهنمام باشید
    (دانشجوی دانشگاه روزانه قم هستم)
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متاسفانه مشغله ها اجازه نمیدهد که در خدمت باشم

  9. Ali
    پاسخ

    سلام خسته نباشیدجناب من معلم شاغل درآموزش وپرورش هستم ومدرک لیسانس حقوق رو دارم میخام آزمون وکالت بدم آیا مانعی دارد ؟؟؟یا بعداز قبولی هم میشه انصراف داد ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مانع که ندارد ولی اگر قبول شدید باید از شغل خود استفعا کنید.

  10. ساجده بالو
    پاسخ

    سلام استاد. من رشته روانشناسی و حقوق علاقه دارم اما نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم. از نظر بازار کار کدوم رشته بهتره؟ لطفا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته حقوق تنها رشته علوم انسانی است که دارای فرصت های تعریف شده شغلی مثل وکالت یا قضاوت و سردفتری و غیره است.

  11. زهرامظلوم
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت شما
    بنده دانشجوی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه قم هستم در حوزه نفت و گاز کتاب شمارا برای پایان نامه تهیه کردم ولی متاسفانه موضوع خاصی مدنظرم نیس میخواستم اگر امکانش باشه باوجود مشغله فراوانی ک دارید بنده رو راهنمایی بفرمایید.
    باتشکر ازشما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوع پایان نامه را باید با مطالعه و گفتگو با استادان خود انتخاب کنید من لیستی از موضوعات در اختیار ندارم

  12. لیلا
    پاسخ

    من خودم دبیری الهیات و معارف خوندم در مقطع کارشناسی ،،
    ایا با مدرک ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی میتونم در آزمون وکالت شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر نیاز به لیسانس فقه و حقوق یا حقوق دارید.

  13. نگین
    پاسخ

    سلام
    من الان رشته ام ریاضی فیزیک است ولی به این رشته علاقه ای ندارم و میخوام برم انسانی و وکیل شم و معدلم در ریاضی ۱۹.۹۲ شده و همه هم مخالف هستند به نظر شما کار درستی تغییر رشته ؟ و اینکه همه اطرافیان هم میگن که رشته وکالت اشباع شده و خانم ها در وکالت نمی تونن موفق شن و نمیشه کار کرد با این رشته
    میشه راهنمایی کنید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من هم ریاضی فیزیک بودم و امدم حقوق. وکیل هم مرد هست هم زن و فرقی ندارد یک کار مردانه که نیست.

  14. فرشید اکبری
    پاسخ

    سلام استاد .وقت بخیر.به نظر جنابعالی رشته الهیات بهتره یا فقه و حقوق اسلامی ازنظر بازار کار در مقطع کارشناسی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فقه و حقوق دارای شغل های تعریف شده است مثل قضاوت یا وکالت

  15. مقدسی
    پاسخ

    با سلام و احترام.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که تفاوت این دو رشته چی هست ؟

    -حقوق تجارت بین الملل
    -حقوق تجاری اقتصادی بین الملل

    هدف بنده از تحصیل این رشته صرفا تسلط بیشتر بر قرار داد های فروش و نمایندگی در حوزه بین الملل هست. ممنون میشم راهمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تفاوت چندانی ندارد و هر کدام را خواستی برو ولی اولی بیشتر با مباحث مورد نظر شما قرابت دارد.

  16. م
    پاسخ

    سلام وقت بخیر استاد.
    بنده قصد شرکت در حوزه رو دارم جهت کسب اطلاعات دینی خودم و همچنین قصد شرکت در رشته حقوق بدون ازمون کارشناسی هستم که بعد فارغ التحصیلی سردفتری شرکت کنم لیسانس مدیریت هم دارم به نظر شما باتوجه به متاهل بودنم و بچه داربودن آیا میشه این کار رو انجام داد.نمیدونم چیکارکنم یه سوال دیگه رشته فقه و حقوق دانشگاه الهیات برا سردفتری قابل قبول هست ؟که یا حقوق یا فقه ومبانی حقوق رو بخونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش که هست ولی خب سخته که بخواهید هم دانشگاه بخوانید هم حوزه. تازه گرفتن مدرک که تضمین مجوز سردفتری نمی شود ان هم باید تلاش زیاد بکنید و رقابت شدید وجود دارد.

  17. میثم
    پاسخ

    سلام عرض ادب آقای دکتر بنده دانشجوی دانشگاه روزانه علوم و معارف قرآن کریم در رشته علوم قرآن و حدیث هستم میخواستم بدانم اولاً اعتبار مدرک این دانشگاه چگونه است دوما علاقه‌مند به رشته حقوق خود هستم است منتها دیگر حوصله شرکت مجدد در کنکور سراسری را ندارم اما در کنکورعمل کرد و جالبی نداشتم تمایل زیادی به جذب هیئت علمی دارم آقای دکتر آیا بنده اگر با جدیت تحصیل کنم در رشته حقوق یا علوم قرآن و حدیث یا فلسفه و کلام اسلامی کدامیک را توصیه می کنید بازار کار بهتری دارد و در کدامیک می‌توانند هیئت علمی دانشگاه ممتاز شونم و در مقطع کارشناسی هم باید چگونه تحصیل کنند که بتوانم هیئت علمی انتخاب شوم چه دستاوردهایی را باید کسب کنم نتایج دانشگاه علوم اسلامی رضوی چگونه است اعتباردارد آزمون کنکور داخلی دارد اگر نتیجه خوبی از آن می توان گرفت تصمیم دارد آن هم شرکت کنند در مقطع لیسانس این رشته آیا می‌توان مشاغل مناسب خود را به دست بیاورم ادامه تحصیل بدهم یا به نظر آینده شغلی ندارد هیئت علمی باید چه دستاوردهایی را داشته باشد ممتاز بودن در دوران دانش‌آموزی اما در حال حاضر مشروطی چیه جذب هیئت علمی و آینده شغلی چه کرد یکی از بستگان من می‌گوید که در دانشگاه مثل مدرسه نیست، معدل خیلی بالایی به دست بیاوریم مشروطی به حساب نمی آید خیلی ممنون و پوزش می طلبم که وقت تان می گرفتم.
    آقای دکتر اگر در این رشته آینده شغلی وجود نخواهد داشت یعنی رشته علوم انسانی و مجموعه رشته علوم انسانی صلاح می بینید که بعد از اخذکارشناسی مجدد کنکور داده و در رشته پزشکی تحصیل کنم یا خیر هرچند که در رشته‌های علوم انسانی بیشتر علاقه دارم تا سایر رشته ها.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ببخشید شما حاضر نیستید در کنکور شرکت کنید چگونه می خواهید برای هیات علمی رقابت کنید. برای دانشجو شدن حاضر به رقابت نیستد حالا برای استاد شدن همون دانشگاه ها می خواهید رقابت کنید.

  18. پویا
    پاسخ

    جناب اقای دکتر شیروی، آیا جوش دادن نرده بالای نرده حفاظ بالکن و تمام پنجره های طبقه اول (روی پیلوت ساختمان شمالی) که در منظر عموم است، مطابق ماده ۹ قانون تملک آپارتمانها بدون اجازه اکثریت سایر مالکین جرم است یا چون در طبقه اول است برای حفاظت از سرقت این حق برای مالک آن وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قسمت شخصی را که می تواند تصرف کند ولی بحث زیباسازی مسئله جدایی است که باید با موازین مطابقت داشته باشد.

  19. آرش
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    بنده در مطع دکتری رشته اقتصاد یکی از دانشگاه های تهران تحصیل می کنم، در یکی از دروس جبرانی رشته که مجموعا ۵ نفر دانشجو داشته، استاد محترم به سه دانشجو از جمله من، نمره یک و یه دو دانشجوی دیگر نمره ۲ را داده اند، هیج یک از دانشجویان ادعائی مبنی بر قبولی در این درس را نداریم، اما نمره اعلام شده برای این درس مناسب نیست و بهتر بود که با نمره ای در حدود ۱۰ دانشجویان مردود می شدند، که حداقل در ریز نمرات دانشجو نمره یک درج نشود. برای استاد محترم چه تفاوتی دارد که دانشجو با چه نمره ای مردود شود؟ ۱۰ یا ۱۳ یا ۷ ؟ ولی نمره یک قابل درک نیست. بنده این درس را مجددا انتخاب و پاس کرده ام. در این راستا دانشگاه نیز همکاری نمی کند. اکنون معدل من ۱۸ و نیم است و در مرحله امتحان جامع قرار دارم.
    قطعا اکثر دانشجویانی که وارد مقطع دکتری می شوند دانش نسبی در حد کارشناسی ارشد را دارا هستند ( در یک درس قوی تر و در درسی دیگر ضعیف تر ) که اگر درسی را هم مردود شدند، با نمره ای بالاتر مردود شوند و برگه سفید تحویل استاد نخواهند داد که نمره ای در حد یک نسیبشان شود. من هم برگه سفید ندادم که نمره یک گرفته باشم.
    سوال :
    چگونه این موضوع را می توان در دانشگاه پیگیری نمود؟
    اگر در دانشگاه به نتیجه نرسید، آیا امکان دارد این مورد را ازطریق حقوقی و مثلا از طریق دیوان عدالت و …. پیگیری نمود؟ یا راهکار دیگری وجود دارد؟ که نمره به نمره بالاتر تغییر یاید یا به جای آن کلمه مردود درج گردد؟
    اگر بخواهم در یکی از دانشگاه های خارج ( کانادا) فرصت مطالعاتی بگیرم، ریز نمرات و درج این نمره مشکل ساز خواهد بود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمره آن هم در مقطع دکتری در دست استاد است و نمی شود که با ابزارهای حقوقی به مقابله با آن رفت. استاد می گوید ارزیابی من این بوده است.

  20. حسین
    پاسخ

    عرض سلام و احترام آقای دکتر
    اینجانب دانشجوی داکتری حقوق خصوصی می باشم اما به مباحث حقوق عمومی نیز علاقمندم. چندین سال پیش مقاله ای بسیار انتقادی منتشره در یکی از مجلات معتبر داخلی درباره تعارضات اصول قانونی اساسی و تحدید حقوق اقلیت ها و حقوق ملت در قانون اساسی مطالعه کردم اما عنوان مقاله را به خاطر نمی آورم و با هر کلیدواژه ای که جستجو کردم نیز به نتیجه ای نرسیده ام. در این راستا از جنابعالی تقاضای راهنمایی داشتم. متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در پایگاه های نورمگز و مگ ایران جستجو کنید.

  21. محدثه طباطبایی
    پاسخ

    سلام، من لیسانس حقوق دارم ولی علاقه ای ندارم برای ارشد رشته های مرتبط به حقوق بخونم، در عوض به رشته مدیریت علاقه دارم، برای من که لیسانسم حقوق بوده میتونم رشته مدیریت(مدیریت بازرگانی) بخونم، آیا نیاز به پیش نیاز داره این رشته؟؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید برای ارشد مدیریت اقدام کنید و همواره تغییر رشته نیاز به گذراندن پیش نیاز است. البته من سود این کار را متوجه نمی شوم

  22. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر،میدانم که اکثرا دانشجویان سوال می پرسند اما خب ما دانش آموزان هم دانشجویان آینده هستیم و در هرصورت پیشگیری بهتر از درمان است.
    غرض از مزاحمت دانش آموز پایه نهم هستم و وضعیت خانوادگی خوبی ندارم،چه از لحاظ اجتماعی و چه از لحاظ مالی ،در رشته علوم انسانی استعداد دارم و این استعداد برای من تا حدی مشهود است و رشته ریاضی هم که برای امثال ما نیست چون پشتوانه میخواهد به رشته تجربی هم علاقه نسبی دارم،اکنون سوال من این است، بنظر شما می ارزد که بروم رشته ای مثل حقوق در یک دانشگاه خوب و آیا با این کار به جایی می رسم؟قضاوت یا وکالت؟ یا اینکه بروم سمت تجربی که در آن حرف وحدیث زیاد است و زمزمه اشباع شدنش زیاد است و بلکه در این رشته توانستم جایگاهی پیدا کنم؟یا اینکه بروم ریاضی بلکه هوش مصنوعی برایم فرجی حاصل کند؟
    این را هم بگویم که درسم قوی است اما انگیزه ندارم و زود خسته می شوم اما اگر هدف شایسته ای داشته باشم،بی انگیزگی را کنار میگذارم.
    از شما که فرد دانایی هستید این سوال را پرسیدم چون صریح و واضح پاسخ میدهید،مممنون و سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این اوصاف که می گویی بروید رشته انسانی و بعد حقوق بخوانید ولی برای موفق شدن در حقوق نیاز به تلاش زیادی است والا یک لیسانس حقوق می گیرید بدون کار و شغل

  23. فرزاد
    پاسخ

    سلام
    خواهش میکنم به سوال من جواب بدید ممنون
    آیا دانشگاه علوم قضایی بورسیه اش رو برداشته؟
    بعضی ها میگن که دیگه دانشگاه علوم قضایی بورسیه نمیکنه آیا این صحت داره؟
    ممنون اگه جواب بدید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم و باید از طریق دفترچه آزمون کسب اطلاع کرد

  24. علی
    پاسخ

    سلام علیکم استاد گرامی
    بنده کارمند رسمی دولت هستم
    ۱_ در صورت قبولی در آزمون کانون یا مرکز وکلا چه زمان مهلت ارائه انصراف از کارمندی هست؟
    ۲ _ اگر با انصراف بنده موافقت نشود چه راهی هست تا به طور قانونی از اداره محل خدمت خارج شوم و بتوانم پروانه کارآموزی در یافت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- معمولا به شما وقت داده می شود. ۲- راهی نیست باید رضایت اداره را جلب کنید یا غیبت کنید تا اخراج شوید.

  25. B.l
    پاسخ

    سلام .برفرض که لیسانس حقوق رو بگیریم ، چه شغل هایی رو میشه با این مدرک وارد شد غیر از وکالت و قضاوت
    ایا خوندن ارشد (ارشد خصوصی) در به دست اوردن شغل و گزینه های ممکن برای انتخاب شغل با کارشناسی فرق داره و باعث کسترده تر شدن انتخاب ها میشه یا نه
    ممنون میشم جواب بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سردفتری اسناد، طلاق، ازدواج، مشاوره حقوقی دستگاه های دولتی و خصوصی

  26. محمدی
    پاسخ

    سلام استاد گرامی، من آموزگار هستم و لیسانس علوم تربیتی دارم ،۲۶ سال دارم، میخواستم بپرسم به نظرتون ارشد روانشناسی بهتره یا اینکه دوباره کنکور سراسری شرکت کنم و برای رشته ای مثل دندانپزشکی و… که از نظر درآمدی بهتر هستند تلاش کنم؟ از نظر درسی هم خیلی خوب و تلاشگر بودم اما به دلایلی نتونستم آزمونم رو بهتر بدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می توانی دندانپزشکی قبول شوی خب یا علی

  27. دولتhf
    پاسخ

    سلام جناب دکتر خسته نباشید
    ببخشید بنده لیسانس حقوق دارم و کارم دولتی است از آنجایی که نمیتوانم در آزمون های حقوقی شرکت کنم چه گرایشی را به بنده پیشنهاد می دهید از بین حقوق خصوصی و حقوق اقتصادی و حقوق بین‌الملل و حقوق تجارت بین الملل که در کارهای دولتی بیشتر به درد بخوره؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق خصوصی

  28. شکی
    پاسخ

    با سلام . من کارشناسی حقوق ثبتی از دانشکاه علمی کاربردی قوه قضاییه دارم . و موفق نبودم در ادامه ک بخوام ارشد برم یا ازمون وکالت بدم .. نمیدونم بر سر دوراهی مانده ام تقریبا برای رسیدن ب شغلی مناسب باید تا دکتری ادامه بدهم یا اینکه ازمون وکالت قبول بشم ک باز هم امکان این رو ندارم ک بخوام دفتری فراهم کنم و کار کنم …ب نظرم امد برم و کارشناسی حسابداری یا زبان یا مدیریت یا از این دسته بخونم ..سوالم اینه ک ایا میشه با داشتن کارشناسی حقوق برم و کارشناسی رشته دیگه رو بگیرم..و اینکه باید از کجا شروع کنم ابیا بدون کنکور شرکت کنم یا چی اگر میشه راهنماییم کنید ک از ی راهی ب نتیجه برسم و وارد زودتر وارد بازار کار شوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این نحو درس خواندن که دردی را دوا نمی کند. فعلا یک رشته رفته ای همین را به نتیجه برسان نمی خواهد بروید از ابتدا یک رشته دیگر شروع کنید که به آن شکل فرصت شغلی ندارد

  29. سمانه
    پاسخ

    سلام خسته نباشین
    ببخشید بین ارشد اقتصاد بهداشت ( ارشد وزارت بهداشت ) و ارشد حسابداری ( وزارت علوم ) کدوم بهتره ؟؟؟
    ممنون از پاسخگویی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای چه کسی این سوال را مطرح می کنید؟ کارشناسی چه رشته ای بوده؟

  30. محمد
    پاسخ

    سلام استادوقت بخیر
    صرف نظر از علاقه و توانایی شخص به نظر جناب دکتر کدام گرایش بهتر است حقوق جزا یا حقوق خصوصی از جهت بازار کار و درامد و فرصت های شغلی. ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی خب زمینه کاری گسترده تری دارد.

  31. محمد
    پاسخ

    سلام وقت بخیر استاد
    بنده دانشجوی کارشناسی حقوق هستم . بعد از اتمام کارشناسی بین ازمون وکالت و ازمون ارشد به نظر شما اول برای کدام برنانه ریزی کنم با توجه به اینکه کارت پایان خدمت دارم و مشکل خدمت سربازی ندارم ممنون میشم راهنمایی کنید که برای وکالت بخونم یا ارشد
    و به نظر جناب استاد از نظر درامد و بازار کار گرایش حقوق خصوصی بهتر است یا حقوق جزا و جرم شناسی.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این ها در یک راستا هست ولی وکالت اولویت دارد.

  32. Fffffffffحسین
    پاسخ

    سلام استاد
    ببخشید استاد آیا رشته حقوق بین‌الملل ارتباطی با حقوق اقتصادی دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی نه

  33. علی باباپور
    پاسخ

    سلام استاد
    کارشناسی حقوق دانشگاه تهران ، ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه علامه، دکترای جزا دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم (در حال شدن) همگی با نمرات بالای ۱۷ ، ایا امکان بالا برای هیات علمی دانشگاه تهران یا علامه دارم؟ چون میترسم ایراد باشه تفاوت گرایش ارشد و دکترا با سن ۲۸ سال تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این دانشگاه ها که معمولا به هیات علمی نیاز ندارند و اگر نیاز هم داشته باشند رقابت زیاد است ولی احتمال جذب شما در سایر دانشگاه ها هست.

  34. سادات
    پاسخ

    باسلام و احترام
    اینجانب ارشد منابع طبیعی دارم و بدلیل علاقه گیاهان دارویی، پایان نامه آنالیز گیاه دارویی و مرتعی، اکنون قصد ادامه تحصیل داشته، ممنون میشم راهنمایئ بفرمائید بین دکتری باغبانی گرایش گیاهان دارویی و آزمون سراسری مجدد دکتری داروسازی کدام بهتر است؟ البته با توجه به اینکه دو مقطع قبل دولتی روزانه بوده، جهت داروسازی امکان قبولی دولتی روزانه هست یاخیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم کمی برای دارو سازی دیر است و احتمال قبولی هم کم .

  35. غلامرضا فرخ
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    ببخشید من خیلی علاقه به کار در وزارت خانه ها و کلا کار دولتی دارم. میخواستم بدونم از نظر شما کدام گرایش از رشته های حقوق به ترتیب بهتر هستند
    حقوق بین‌الملل، حقوق خصوصی، حقوق اقتصادی
    کدامشان استاد عزیز به ترتیب بهتر است؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق خصوصی، اقتصادی و بین الملل

  36. محمد مهدیhhh
    پاسخ

    سلام استاد عزیز خسته نباشید
    ببخشید استاد کدام کشور ها عنوان گرایش حقوق اقتصادی تدریس می شود؟
    آیا در همه کشورها تدریس می شود یا فقط در کشور هایی که نظام حقوقی سیویل لا دارند تدریس می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من لیست دانشگاه ها را ندارم ولی معمولا یا همین رشته یا رشته های مشابه را دارند.

  37. فتحی
    پاسخ

    سلام
    من رشتم تجربی بوده ولی لیسانس روانشناسی دارم
    میتونم واسه ارشد حسابداری یا مدیریت شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچکدام را توصیه نمی کنم ولی مدیریت بروید

  38. مریم
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ، ببخشید من یه کنکوری هستم ؛ واسه انتخاب رشته مرددم ؛ خیلی به حقوق علاقه ندارم ولی بخاطر سایر چیزا میخام بخونم بنظرتون حقوق بخونم یانه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگه علاقه ندارید خب بروید دنبال علاقه اتان. راه حقوق سخت است و باید جدی باشی و بدون علاقه خیلی موفقیت در آن نیست.

  39. بیتا
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید برای انتخاب رشته اقتصاد دانشگاه اصفهان بهتراست یاحقوق علم وفرهنگ تهران؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام علم و فرهنگ تهران

  40. غلامرضاhhhb
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    ببخشید کسی که پروانه وکالت دارد اگر بخواهد کار دولتی برود باید پروانه وکالتش را چکار کند؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید تودیع کند.

  41. حبیبه فرخ
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    استاد بنده فارغ‌التحصیل رشته حقوق خصوصی هستم آیا تخصصی کار کردن روی قرارداد ها آینده خوبی را دارد؟
    یا به دنبال پرونده های دیگه باشم
    ممنون میشم نظرتون رو بگید چون خیلی سردرگم هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قرارداد همه حقوق خصوصی است. قرارداد پایه اساسی همه تعاملات اجتماعی است.

  42. حسین خانfhm
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ببخشید استاد بنده کارمند دولت هستم و فارغ‌التحصیل رشته حقوق،می خواستم بدونم که بنده به دلیل کار دولتی مجاز به کسب پروانه وکالت نیستم بنظر شما و تجربه هایی که داشتید چه کار هایی را به بنده به عنوان شغل دوم پیشنهاد می کنید که من در آن حوزه تخصص بگیرم؟
    ممنون بابت وقتی که می‌گذارید 🌹🌹🌹

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما می توانید در همون دستگاه دولتی کار حقوقی انجام دهید که بعد از بازنشستگی بتوانید کار وکالت انجام دهید.

  43. محمد f
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    ببخشید استاد من فوق لیسانس حقوق دارم و می خواستم بدونم که رفتن به دوره های حسابداری چقدر در پیشرفت شغلی تاثیر دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی برای شما مفید فایده نیست. شاید در حقوق مالی موثر باشد.

  44. Hf 80
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    ببخشید من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق اقتصادی هستم و میخواستم از الان در یک حوزه ای که علاقه دارم تمرکز کنم از آنجایی که من خیلی در خانه کار کردن را دوست دارم بنظر شما عاقلانه هست در حوزه مالیات و امور مالی تمرکز کنم یا به فکر حوزه دیگری باشم
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حوزه خوبی است.

  45. کبری هاشمی
    پاسخ

    سلام و خسته نباشیدجناب دکتر
    من ۱۰ سال هست ک ترک تحصیل کردم الان ۲۷ سال دارم و دوتا بچه دوسالی هس ک ب فکر ادامه تحصیل افتادم دیپلمم رو گرفتم و پیش رو هم خوندم الان نمیدونم دانشگاه چه رشته ای انتخاب کنم چون درسم اونقدرا خوب نیست عربی و ریاضی و زبانم مخصوصا
    ب رشته حقوق علاقه دارم میخواستم سوال کنم رشته ای هست ک من از پسش بر بیام ؟ از طریق دانشگاه پیام نور میخوام ادامه بدم
    کلا سر در گمم یعنی میتونم بخونم 😐 خوتهش میکنم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا حدی که می دانم گرفتن لیسانس مشکل خاصی برایتان ایجاد نمی کند.

  46. سمانه
    پاسخ

    سلام ممنون از پاسخگویی شما
    من کارشناسی حسابداری دارم ، واقعا الان مردد و مستاصل هستم ارشد چه رشته ای شرکت کنم ( از آنجائیکه گفته میشه حسابداری تا کارشناسی کافیه و ارشدش بجز برای هیآت علمی شدن و استادی ب درد نمیخوره )
    حالا ب نظر شما از بین ارشد اقتصاد ، مدیریت ، حسابداری و علوم تربیتی بهترین گزینه کدومه ؟؟
    و سوال بعدی اینکه ارشد اقتصاد پیچیده اس؟؟ خیلیا میگن ک ب مهندسی نزدیکه و سخته ؟؟
    چه رشته ای انتخاب کنم ؟؟
    واقعا ممنون میشم راهنمایی کنید🙏🙏🙏🌹

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته خودت را بخوان در نهایت ارشد مدیریت مالی بخوان

  47. احسان اقایی
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر.
    من ترم آخر کاردانیم رشته حسابداری
    سوالم اینه که میتونم برای کارشناسی حالا چه با کنکور چه بدون کنکور روانشناسی بخونم؟
    یا اینکه لازمه کاردانیمم روانشناسی باشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از ابتدا لیسانس روانشناسی بخوانید. سعی نکنید نیم بر بزنید.

  48. فرزاد
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ببخشید آیا از طریق دانشگاه علوم قضایی میشود وکیل شد؟چه جوری؟و اینکه برای قبولی در دانشگاه علوم قضایی باید رتبه کنکور چند شود؟
    ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای شرکت در آزمون وکالت باید لیسانس حقوق داشته باشید مهم نیست از کجا بگیرید. از دانشگاه علوم قضایی هم مشکلی ندارد.

  49. مبینا
    پاسخ

    باسلام دانشگاه علم وفرهنگ برای رشته حقوق خوب هست؟اصلا دانشگاه است یاموسسه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله دانشگاه خوبی است

  50. امیرحسین عینی
    پاسخ

    سلام علیکم استاد بنده دانشجوی حقوق و فقه دانشگاه شهید مطهری هستم و ایا برای ازمون وکالت می توانم شرکت کنم؟ و یک سوال دیگر هم که داشتم درمورد جذب اختصاصیه قضاوت هست که به چه شکل هست؟ ممنون میشم توضیح بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله. باید در فراخون شرکت کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *