سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. فائزه
    پاسخ

    سلام من امسال کنکور دادم و رشته زبان ادبیات فارسی دانشگاه ولی عصر رفسنجان را اوردم…و درکارنامه شبز فقه وحقوق میبد یزدم اوردم.بنظر شما ففه و خقوق برم یا نه همون رشته خودم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مگر می شود؟ باید اول ثبت نام کنید بعدا اگر شد انتقالی بگیرید که مستلزم موافقت مبدأ و مقصد است.

  2. علی
    پاسخ

    سلام به نظرتون مهنسی برق دانشگاه شهید رجایی بهتره یا مهندسی مکانیک دانشگاه خوارزمی تهران ؟ در ضمن ایا مهندسی برق رجایی با برق دانشگاه های دیگر فرق می کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شهید رجایی خوب است. برق آنجا با بقیه جاها فرقی ندارد.

  3. ندا
    پاسخ

    سلام
    من امسال بهداشت عمومی قبول شدم و قصد دارم کارشناسی ارشد تغییر رشته به پرستاری بدم
    امکانش هست که تغییر رشته بدم ؟ شرایطه تغییر رشته چیه ؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حتی اگرامکانش باشد که شما نمی توانی با ارشد خالی پرستار شوید.

  4. م.
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی سلام عرض می کنم. دانشجوی سال آخر ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی هستم. پشتکار لازم را برای دستیابی به اهداف خود دارم ولی مسئله اینجاست که نمی توانم در زمینه تعیین شغل مناسب برای خود هدف گذاری کنم که شاید دلیل آن نداشتن آشنایی دقیق با مشاغل این حوزه و محدود بودن آگاهی من به یک سری از کلیات در این خصوص باشد. دختری از خانواده ای متوسط هستم که نه دارای پشتوانه مالی قوی و نه روابط گسترده ای با دیگران هستم و مجبور به فعالیت در شهر محل اقامت خانواده ام(تهران) می باشم. در این شرایط در مورد شرکت در ازمون وکالت یا ثبت نام در جذب اختصاصی قضاوت بسیار مرددم. مضافا اینکه علاقه مند به ادامه تحصیل نیز هستم. خواهشمندم مرا در این خصوص راهنمایی بفرمایید. با سپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو را اقدام کن. اگر قبول شدی حالا تصیمیم بگیر کدام را بروی. اگر هم فقط یکی را قبول شدی همان را برو. شهری به بزرگی تهران چی برای کسب و کار کم دارد.

  5. فاطمه
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشین
    من لیسانسم مهندسی مدیریت اجرایی بوده، فوقم مدیریت کارآفرینی هست، میخوام بدونم بهتر دکترا کارافرینی بخونم یا مدیریت بازرگانی؟ البته بازرگانی خودم بیشتر دوست دارم
    ویه سوال دیگه شرایط این بورس دکترا که دانشگاهها میکنن چی هست و آیا شامل حال من میشه، اگه میشه چطور باید اقدام کنم
    ممنون میشم اگه جواب سوالاتم بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه که نشنیده ام. مگر منظور بورس خارج از کشور باشد. بنظرم فرق زیادی نمی کند. ولی قبل از ادامه تحصیل انگیزه تحصیل را برای خودت مشخص کن.

  6. فرزانه
    پاسخ

    سلام
    میخواستم بدونم برای رشته عمران گرایش سازه ارشد،شبانه دانشگاه مازندران بخونم بهتره یا آزاد علوم تحقیقات تهران؟کدوم دانشگاه بهتره واینکه راحتتر میشه در اینده استاد شد؟ایا کسی که ازاد خونده نمیتونه در دانشگاه سراسری استاد شه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته عمران برای کار و شغل مهندسی و عمران است چرا اینقدر همه در فکر هیات علمی هستند مگر چند نفر هیات علمی نیاز است. حتی اگر دعا کنید همه استادان یک شبه زبانم لال بازنشسته یا از دیار فانی کوچ کنند، باز امکان اینکه همه شما ها را هیات علمی کنند وجود ندارد مگر اینکه کلا بجای کسب و کار و تجارت و فعالیت همه ایران بشود دانشگاه تولید مدرک آن هم از نوع پولی اش.

  7. سارا
    پاسخ

    سلام من فقه و حقوق اسلامی و
    مشاوره و
    مهندسی صنایع غذایی قبول شدم به نظرتون آینده شغلی کدومش برای یه دختر خوبه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب این سوال سختی است چون در دو رشته کاملا متفاوت است. یکی حقوق و دیگری مهندسی. بیشتر به سلایق و علایق شما برمی گردد. اگر دانشجوی متوسطی هستید بنظرم مهندسی صنایع شاید براتون بهتر باشد.

  8. kimiya
    پاسخ

    سلام میشه بامدرک کارشناسی فقه ومبانی حقوق اسلامی آزمون وکالت داد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  9. محدثه
    پاسخ

    سلام استاد…
    من دانشجوی ترم ۲حقوق دانشگاه پیام نور هستم
    میخواستم ببینم سوابق تحصیلی که موثره توی ارشد و…فقط مربوط به دوره کارشناس هست؟یا دیپلم و پیش هم مهمه؟و با توجه به اینکه به حقوق جزا علاقه مندم… بعد فارغ التحصیلی
    ارشد شرکت کنم یا ازمون وکالت؟؟ امکانش هست هر دو رو شرکت کنم؟ و در اخر اینکه با چقدر مطالعه در روز میتونم برای قبولی در این ازمون ها امیدوار باشم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مهم برای آزمون وکالت و ارشد صرفا آمادگی شما و باسوادی شما است.

  10. کمال امینی
    پاسخ

    با سلام اقای دکتر احتراما دعاوی مربوط به حقوق عمومی الان فراگیره یا جزا؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق جزا

  11. زهرا
    پاسخ

    سلام من روانشناسی بوعلی قبول شدم و حقوق علوم تحقیقات،کدومش از لحاظ کاری بهتره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق علوم تحقیقات

  12. صبا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشین میخواستم نظرتون رو راجب دکتری پرتوپزشکی دانشگاه علوم تحقیقات بدونم و بازار کارش ممنون 🙏

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعی ندارم.

  13. فاطمه
    پاسخ

    سلام استاد
    من رشتم تجربی بود ولی حقوق قبول شدم ، حالا موندم رشته حقوق برم یا علوم تربیتی
    یه سری از رشته علوم تربیتی تعریف میکنن یه سری هم میگن آینده شغلی نداره ، حقوق هم وکالت دوست ندارم با مدرک لیسانس یا فوق لیسانس بنظرتون علوم تربیتی بازار کارش بهتره یا حقوق؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق برو

  14. علی
    پاسخ

    سلام جناب استاد. جسارت بنده را ببخشید ولی یکی دوتا سوال رو مایلم خیلی رُک بپرسم از محضرتون و حضرتعالی هم محبت بفرمایید درصورت امکان واقع بینانه پاسخ بدهید. آیا در شرایط کنونی که رشته حقوق به این صورت اشباع شده و با وجود دانشجوها و دانش آموختگان فراوان در این رشته تقریبا همه زمینه ها و گرایش ها به اندازه کافی مورد بحث و بررسی و پژوهش و پرداخت قرار گرفته است، کسی میتواند “دکتر شیروی” ، “دکتر اسکینی”، “دکتر کاتوزیان”و..شود؟! یا اینکه حضرتعالی و اساتید برجسته حقوقی هم نسل شما(و البته به طریق اولی نسل های قبل از شما) متعلق به دوره ای بودید که هنوز اولا، در ایران زمینه هایی برای فحص و پژوهش وجود داشته(مثلا شما تجارت بین الملل و نفت و گاز را بصورت جدی و بصورت به روز ارائه نمودین) و ثانیا در زمان شما رشته حقوق مثل امروز اشباع نشده بود و با این خیل عظیم و وحشتناک دانشجوها و کارهای پژوهشی و کتب و مقالات عدیده نگارش یافته ای که امروز وجود دارد و تقریبا هر زمینه ای را حسابی مورد بررسی و پژوهش قرار داده اند، مواجه نبودید؟ بفرض مثال دانشجوی حقوق هرچقدر هم کوشا و فعال و بااستعداد باشد در زمینه حقوق خصوصی چه مطالب و مباحث مانده که بتواند امید داشته باشد در آینده در آن مباحث صاحب نظر شود؟! درحالیکه نویسندگان و صاحب نظران دهه های گذشته به نوعی حجت را تمام کرده اند در این زمینه ها! سایر گرایش ها هم تاحد زیادی همینطور بنظر میرسد.ممنون میشوم دیدگاه تان را بفرمایید. سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از اظهار محبت شما سپاسگزارم ولی اینجانب خود را طالب علمی می دانم که هنوز از کسب دانش و انجام پژوهش بی نیاز نمی دانم. حتما نسلهای شما و بعدی فرصتهای بیشتری از ما خواهید داشت. رقابت همواره وجود داشته است. زمانی که ما وارد دانشکده حقوق شدیم شاید جمعیت ایران چهل میلیون بود ولی شاید در کل ایران ۲۰۰ نفر وارد دانشکده های حقوقی نمی شدند. پس رقابت در زمان ما بیشتر و سخت تر از زمان شما بوده است. تنها راه داشتن فکر شفاف و عاری از آنچه من آنها را اشغال می نامم که ذهن انسان را پر می کند و تلاش و کوشش برای رسیدن به آن و داشتن ابتکار عمل.

  15. محمد امين
    پاسخ

    سلام استاد چه فرق کاربردی بین رشته حقوق و رشته حقوق وفقه اسلامی و رشته مبانی حقوق و فقه اسلامی است ، باتشکر للطفا اگه میشه زود پاسخ بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق یک رشته جدا است که در تمام دنیا شناخته شده است و دانشکده های خاص خود را دارد. فقه و حقوق یا حقوق و فقه بیشتر بر منابع فقهی حقوق تمرکز دارد و جزء رشته الهیات و معارف اسلامی است.

  16. سمیرا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید جناب دکتر من لیسانس حقوق دارم سوالم از،شما این هست ک من میتونم که به شرکتی ب عنوان مشاور حقوقی یا کارشناس حقوقی وارد بشم دیگه؟ ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست ولی باید کسی شما را بشناسد یا فراخوان بدهند. بیشتر شرکتها در ابتدا می پرسند که آیا شما تجربه دارید یا نه و همین یک مانع بزرگی است.

  17. غزاله
    پاسخ

    با عرض سلام
    من ساکن اصفهان هستم و فقه و حقوق دانشگاه یزد را به توصیه ی مشاورم زدم و قبول شدم اما احساس میکنم رشته ی خیلی مذهبیی هست و با حقوق تفاوت بسیار داره لطفا منو راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است حقوق بروید. برای سال دیگر بخوانید اگر محروم نمی شوید.

  18. رزا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید, من لیسانس حقوق از دانشگاه آزاد دارم, برای ادامه تحصیل واقعا گیج شدم, به رشته روانشناسی علاقه دارم, نمیدونم ارشد رشته خودمو ادامه بدم اگه ادامه بدم چه رشته ای بهتره یا روانشناسی؟ضمن اینکه بازار کار خیلی برام مهمه؟واین موضوع که حتمادانشگاه دولتی بخوام درس بخونم خیلی برام مهمه؟خیلی ها میگن برو معلمی بخون, یا مترجمی؟من واقعا در شرایط بدی قراردارم ممنون میشم راهنماییم کنید, چند ماه پیش خیلی دوست داشتم جزا بخونم , ولی الان به دلیل بیماری کلاسرخورده شدم لطفا راهنماییم کنید.وممنون میشم به ایمیلم پاسخ بدین جوری که بقیه سوالمو نبینن

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر کامنتهای این سایت را بخوانید می بینید که چقدر فارغ التحصیلان روانشناسی می خواهند حقوق بخوانند و شما می خواهید روانشناسی بخوانید. روانشناسی که بیشتر از حقوق بیکار دارد. تازه بدون لیسانس روانشناسی کی شما را می پذیرد. برای چی دنبال ادامه تحصیل بی فایده هستید. سعی کنید با قبولی در آزمونها یه شغل و کاری برای خودتان دست و پا کنید. هیچ چیزی ظاهرا راحتر از اخذ مدرک نیست. حالا بعد از ارشد باید دنبال کار باشی. فقط بسیاری از ماها دارند روبرو شدن با واقعیت را به تأخیر می اندازند. بهتر است با واقعیت روبرو شوید و دنبال کار و شغل باشید.

  19. فرناز
    پاسخ

    با سلام. بنده دانشجوی دکتری حقوق بین الملل هستم.بدلبل ارتباط شغلی با حوزه تجارت تمایل دارم تز دکتری را در حوزه حقوق تجارت بین الملل کار کنم .آیا امکان پذیر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست.

  20. عبدالرحمن
    پاسخ

    سلام با مدرک لیسانس حقوق بدون آزمون دانشگاه آزاد میتوان برای کانون وکلا امتحان داد یا خیر ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست.

  21. مریم
    پاسخ

    سلام ببخشید من دانشجوی رشته ی زمین شناسی هستم ایا امکانش هست که به داروسازی تغییر رشته بدم؟ یا اگر الان نشه تو ارشد میتونم اینکارو انجام بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر. بعدا هم امکانش نیست.

  22. امیر
    پاسخ

    سلام استاد در ارشد بین جزا و نفت و گاز کدام را پیشنهاد می کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دنبال وکالت و گرفتن پرونده های جزایی هستید، حقوق جزا و اگر دنبال کارهای اقتصادی و شرکتها و امثال آن هستید، حقوق نفت و گاز

  23. ترانه
    پاسخ

    سلام ،وقت به خیر
    من امسال کنکور تجربی شرکت کردم ،رشته فقه و حقوق اسلامی قبول شدم
    خودم علاقه دارم این رشته رو بخونم ،با توجه به پرسش ها و تحقیق هایی که درمورد این رشته انجام دادم متوجه شدم که بازار کارش مثل رشته ی حقوق هستش،ولی تعداد کمی گفتن که رشته خوبی نیست و وقت تلف کردنه ،نظرشون باعث شد دچار تردید بشم ،اگه میشه راهنمایی کنید ،ممنون 🌹

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان شرکت در آزمونهای وکالت و قضاوت و امثال آن را دارید ولی چون حقوق کمتر می خوانید خب حقوقی ها با شما سرسنگین هستند و شانس قبولی شما هم کمتر از بچه های حقوق است.

  24. مهدی
    پاسخ

    سلام وخسته نباشید خدمت استاد عزیز.ایا لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی حق شرکت در کلیه ازمونهای استخدامی که لیسانس حقوق داردرو دارا میباشد یا خیر.مثل وکالت .قضاوت.کارمند دادگستری .تامین اجتماعی و…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا امکانش را دارد ولی قبولی وی سخت است چون خیلی مثل دانشجویان حقوق دروس حقوق را نمی خواند.

  25. R
    پاسخ

    سلام
    ببخشید لیانس نفت دارم
    عمران رو دوست دارم
    ولی میخوام بین عمران و صنایع وmba
    کدومش بازارکار بهتری داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای ارشد می فرمایید؟ رشته خودت اگر می خواهی ارشد بروی و اگر دنبال کار بروی البته اولی است.

  26. بهرام
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بین حقوق دانشگاه آزاد و فقه و حقوق دانشگاه غیرانتفاعی مفید راهنمایی می فرمائید کدام را انتخاب کنم با توجه به قصد وکالت و همچنین ادامه تحصیل در خارج کشور ؛ کدام مدرک معتبرتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق بهتر است.

  27. فرهاد عطایی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    گرایش نفت و گاز جزئ حقوق عمومی محسوب میشود یا خیر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر. تا سال قبل آزمون نفت و گاز با آزمون حقوق عمومی یکسان بود ولی از سال جاری به بعد آزمون نفت و گاز و تجارت بین الملل یکسان شده و از حقوق عمومی جدا شده است.

  28. زهرا
    پاسخ

    سلام آقای شیروی روزتون به خیر
    من در سایت دنبال راهنمایی از افرادی که در زمینه اپلای تخصص داشته باشن می گشتم که به سایت شما برخوردم ممکن راهنمایی بفرمایید؟
    من کارشناسی روانشناسی دارم در یکی از دانشگاه های ِ سراسری شهرستان ولی ساکن تهران هستم و ارشد که شرکت کردم با پراکنده خوانی رتبه ۱۲۰۰ کسب کردم،وانتخاب رشته نکردم،حالا با توجه به این شرایط ،دلم میخواد شانس گرفتن اپلای رو انتخاب کنم ،اما تردید دارم از طرفی هم چون تجربه شکست دارم در کنکور ارشد و دلم نمیخواد زمان ُ از دست بدم واقعا سردرگم هستم که برای اپلای تلاش کنم یا برای ارشد در ایران،تلاش کردن برای ارشد یعنی کار نکردن یا نیمه وقت کار کردن ،و از طرفی مقاله اصلا ندارم زبان هم از دوستان با یک دوره ده ماهه میشه آیلتس گرفت گرچه شروع کردم به حفظ لغات آکسفورد میدونم چون رزومه قوی ندارم شاید زمان بر باشه برام ولی اگر مصمم بشم حتما انشاءَالله تمام ِ تلاشم ُ میکنم ممنون میشم اگر راهنمایی کنید استاد🌹

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو را با هم انجام بده زیرا خارج خیلی قطعی نیست. نمره زبان اهمیت زیادی در پذیرش شما دارد. البته باید پول هم داشته باشید که با این قیمت ارز واقعا کمرشکن است. بهتر است شانس ارشد را از دست ندهید.

  29. النا
    پاسخ

    سلام دکتر من کارشناسی فیزیک اتمی ،ارشد امسال کاربرد پرتو نوبت دوم قبول شدم ،اگر من وارد دانشگاه بشم میتونم تغییر رشته بدم پرتو پزشکی بخونم ؟؟؟؟شرایط خاصی داره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم بشود تغییر رشته داد.

  30. حکیمه عالی منش
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    من دارای مدرک فوق لیسانس حسابداری ام آیا میتونم دکترای مدیریت بخونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به دفترچه آزمون دکتری سال ۱۳۹۷ مراجعه کنید. همه رشته ها و گرایشها مجاز در هر رشته دکتری قید شده است.

  31. Aysan
    پاسخ

    سلام ببخشید فقه و حقوق اسلامی من اخر این رشته وکیل میشوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مجاز هستید که در آزمون وکالت شرکت کنید ولی قبول شدن آن بعضا یک به سی است.

  32. علی
    پاسخ

    سلام من لیسانس رشته فقه و حقوق رو دارم میخواستم ببینم با این مدرک میشه تو آزمون ارشد حقوق بین‌الملل شرکت کرد درضمن منظور از ضریب تو انتخاب رشته ها چیه ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله. ضریب را باید از دفترچه سال ۱۳۹۷ پیدا کنید.

  33. شهرزاد کیان
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ببخشید من لیسانس مدیریت جهانگردی روزانه دانشگاه سمنان فارغ‌التحصیل شدم یه سوال داشتم خواستم بدونم آیا امکان تحصیل هم زمان در دوره ی ارشد رشته مدیریت دانشگاه سراسری و لیسانس دوم در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه آزاد بطور هم زمان امکان پذیر هست یا خیر ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحصیل هم زمان منع دارد ولی خب خیلی ها دنبال این هستند که جیب شما را خالی کنند و بنابراین قوانین و مقررات را نادیده بگیرند. البته نمی فهمم فایده دو مدرک چی است.

  34. احسان
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید. ببخشید استاد بنده لیسانس مترجمی زبان انگلیسی دارم میخواستم واسه ارشد یکی از گرایش های رشته حقوق برم و تا دکترا ادامه بدم بنظر شما کدوم گرایش میتونم برم از رشته حقوق که هم بازار کار خوبی داشته باشه هم بتونم تدریس کنم و در آینده مانعی واسم پی نیاد چون کارشناسیم مترجمی زبانه و همچنین به رشته حقوق علاقه زیادی هم دارم اگه میشه راهنمایی کامل بکنید ممنونم میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه گرایش می توانید بروید. بازار کار که فارغ التحصیلان دارای مدرک کارشناسی حقوق به فور بیکارند شما که لیسانس ندارید ببخشید ها اصلا به حساب نمی آیید.

  35. لحسلن کوچه ای
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ببخشید سوالی داشتم خدمتتون.توه گرایش های ارشد حقوق کدوم بهتره بازار کار خوبی داره من توه چند رشته تردید دارم جزا جرم شناسی .حقوق خصوصی.حقوق عمومی .حقوق نفت گاز .و تجارت بین الملل ؟اقای دکتر من همزمان دارم واسه وکالت میخونم اون تازه شروع کردم نگات کیلیدیشو میخونم شاید قبول شدم ولی میترسم از الان همزمان واسه ارشد نخونم شانس قبولی توه روزانه رو از دست بدم میخاستم راهنمایی کنید کدوم رشته رو بخونم ک شانس قبولی بیشتری داره اینده کاری بهتری داره وزارت نیرو استخدام زده رشته جزا جرم شناسی توش نبود تردیدم بیشتر شد ایا توه استخدامی ها جزا جای نداره؟ بنظرتون چیکار گنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر می خواهید در کار وکالت فعالیت کنید بهتر است بروید سراغ حقوق جزا یا حقوق خصوصی. اگر دنبال استخدام در شرکتها هستید، بروید حقوق تجارت بین الملل و حقوق نفت و گاز.

  36. نوید
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    من معدل لیسانسم ۱۲ هستش. و معدل فوق لیسانسم ۱۸ و اکنون در مقطع دکتری تحصیل میکنم.
    چندی پیش برای حق التدریس در دانشگاه آزاد درخواست دادم و بهم گفتند چون معدل لیسانسم پایین نمیتونم تدریس کنم و هیچ وقت هم نمی تونم هییت علمی بشم. و از اونجاییکه بخاطر تدریس وارد مقطع دکتری شدم میخواستم کمکم کنید و راهنمایی کنید که اگه این حرف درسته انصراف از ادامه تحصیل بدم چون مدرک دکتری دانشگاه آزاد بدردم نمیخوره هدفم فقط تدریس بود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله با این معدل شانس هیات علمی نیست یا خیلی کم است. اگر اخذ مدرک دکتری فایده دیگری برای شما ندارد، خب پول خرچش نکنید.

  37. مژگان
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من ارشد رشته فلسفه هستم میخام دکترافقه و حقوق بخونم چون بازار کار نداره فلسفه
    میشه راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرقی ندارد از جهت کار چون شما لیسانس مربوط را ندارید. بعضی رشته ها برای کار نیست برای پژوهش و تحقیق و آموزش است. آن هم که تعداد اندکی را تقاضا دارد.

  38. زهرا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من امسال کنکور شرکت کردم و حسابداری دانشگاه ملی قبول شدم ولی به روانشناسی علاقه زیادی دارم همه میگن که روانشناسی خوب نیست و اینده شغلی نداره ولی حسابداری اینده شغلی خوبی داره الان نمیدونم روانشناسی رو ازاد بخونم یا حسابداری ملی ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همون رشته حسابداری را برو. بجای چه کنم چه کنم سعی کن با سواد از دانشگاه فارغ التحصیل بشی. کار عملی یاد بگیری و آینده خودت را بسازی. اینقدر که ما در فکر این رشته و آن رشته هستیم و مرغ همسایه غاز است که حاضر نیستیم برای رسیدن به موفقیت تلاش کنیم که آن مایه هر کاری است.

  39. محمد
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    میخواستم ببینم شما از بین رشته های حقوق و عمران و شیلات کدام رشته رو در دانشگاه ازاد پیشنهاد میکنید
    پ ن:اهل گیلان هستم
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق و عمران هر دو خوب است ولی کشور بنظرم به حقوقدان و مهندس عمران باسود نیاز دارد. مدرک به فور در هر دو رشته صادر شده است و دریغ از سواد.

  40. fateme
    پاسخ

    سلام استاد
    کسی که ارشد حقوق حمل و نقل دانشگاه علوم قضایی پذیرفته شده امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری خصوصی دانشگاه سراسری از طریق آزمون یا استعداددرخشان داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست ولی کلا دانشگاه ها در پذیرش دانشجوی دکتری با استعداد درخشان سخت گیری می کنند و حتما شما باید دو مقاله نیز داشته باشید.

  41. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من رتبه بیست در ارشد کسب کردم
    ببخشید سوالم اینه که من حقوق نفت وگاز روزانه تهران قبول شدم اما محل تحصیل فارابی قم هست
    آیا کل دوره در قم برگزار میشه یا فقط یکی دو ترمش اونجاست؟
    لطفا جواب بدید خیلی ضروریه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله.

  42. سعید
    پاسخ

    آقای دکتر سلام
    آیا کسی که در مقطع ارشد مدیریت فناوری و اطلاعات خوانده باشد می‌تواند در مقطع دکتری هر رشته‌ای با هر گرایشی بخواند؟
    ممنون میشم جواب بدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر. برای اینکه بدانید در چه رشته و گرایشی می توانید شرکت کنید به دفترچه آزمون دکتری سال ۱۳۹۷ مراجعه کنید.

  43. حوریه
    پاسخ

    سلام من ترم اخر فوق لیسانس رشته فقه و‌حقو جزا هستم میتونم دست نکه دارم و برای ارشد نفت بدون کنکور محددا کاری کنم و بعد درسابی رو‌که خوندم تطبیق بدم ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بدون کنکور کجا؟ تطبیق چی؟ فعلا همین را تمام کن اگر خواستی دوباره در آزمون ورودی شرکت کن شاید قبول شوی.

  44. elahe
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من رشته شیمی کاربردی شبانه دانشگاه ملی هستم به شیمی علاقه زیادی ندارم و تصمیم گرفتم به رشته ی حقوق ازاد تغییر رشته بدم.. رشته مدرسه من تجربی بوده… میدونم که این دو رشته هیچ ارتباطی به هم ندارن اولش مصمم بودم برای تغییر رشته الان یک شک و دو دلی دارم میشه منو راهنمایی کنین به نظرتون کار درستیه یا نه؟
    ممنون میشم ازتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق خیلی ربطی به دروس دبیرستان ندارد. حقوق مغز ریاضی و منطقی می خواهد که در بچه های ریاضی و تجربی چه بسا از انسانی قوی تر باشد.

  45. سید محمد
    پاسخ

    سلام
    ببخشین دانشگاه علوم قضا تهران برای تحصیل چطوره؟
    از حوزه های علمیه برای کارشناسی بر میداره ؟
    اطلاعات بیشتر رو از کجا کسب کنبم؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوب است.

  46. آرزو
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من دیپلم فنی حسابداری دارم و یک ترم در دانشگاه دولتی درس خوندم اما بعلت دور بودن راه و اینکه علاقه زیادی به رشته حقوق دارم خواستم بعلت نداشتن دیپلم انسانی مجاز به خوندن حقوق ثبت و قضایی اونم فقط در دانشگاه علمی کاربردی هستم سوال من اینکه آیا زمانیکه من مدرک کارشناسی ناپیوسته حقوق رو بگیرم میتونم در ازمون وکالت شرکت کنم یا خیر چون دیپلمم فنی بوده و مرتبط نبوده و دیپلم انسانی ندارم نمیتونم؟ممنون میشم راهنماییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر لیسانس حقوق باشد و تمام دروس حقوق را گذرانده باشید شاید. در ضمن خیل کسانی که لیسانس حقوق پیوسته می گیرند بیکارند و راهی به کانونها ندارد چه رسد به لیسانس غیر پیوسته که معلوم نیست از چه قوطی عطاری تولیدش کردند.

  47. لیلا
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد فرهیخته۰استاد پذیرش کدام یک ازاین رشته ها بیشنره ؟ بین ارشد حقوق مالکیت فکری ۰ارشد قراردادها وارشد حقوق نفت۰ واگه بر فرص علاقه خاصی بین هیچ کدوم ازاین سه گرایش نباشه وبا توجه به بازار کار ومیزان پدیرش بخواهیم انتخاب کنیم کدامیک بهترند۰باتشکر فراوان ازشما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، میزان پذیرش را زحمت بکشید در دفترچه سال ۱۳۹۷ پیدا کنید.

  48. سیاوش
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    ممنون از اینکه وقت میذارید
    من لیسانس روانشناسی بالینی دارم ولی بدلیل بازار بد کار میخوام ارشد یه رشته دیگه شرکت کنم
    چند سوال دارم از خدمتتون:
    ۱-ارشد چه رشته های میتونم شرکت کنم که دروسم تطبیق بشن؟
    ۲-چه رشته ای برم که بازار کارش خوب باشه؟
    ۳- بنظرتون اصلا تغییر رشته بدم یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- وقتی ارشد بروید که تطبیق ندارد. باید پیش نیاز هم بگذرانید. ۲- فرقی نمی کند با یک ارشد بی ربط کسی به شما کار پیشنهاد نمی دهد مگر حضرت پارتی. ۳- خیر.

  49. سنا
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    آقای دکتر من کارمندم و ۵ سال از دوره ارشدم تو رشته مدیریت بازرگانی گذشته. رزومه پررنگی ندارم. بنظرتون چقدر میشه امیدوار بود دکتری روزانه گرایش دولتی قبول شد(منظورم مصاحبه است…)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست. سعی کنید نمره زبان و یک مقاله داشته باشید.

  50. زیبا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من لیسانس معماری دارم و علاقه مند به رشته روانشناسی بالینی هستم و در مقطع ارشد و دکترا قصد ادامه تحصیل در رشته روانشناسی رو دارم با توجه به غیر مرتبط بودن مدرک لیسانس :
    ۱_ آیا امکانش هست عضو هیات علمی دانشگاه بشم؟
    ۲_ آیا حق باز کردن دفتر جهت کار رو دارم؟ یعنی مدرک من مورد تایید برای گرفتن مجوزات لازم هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خیر ۲- فکر نکنم بدون لیسانس اصلا کسی شما را به حساب بیاورد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *