پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. سحر
    پاسخ

    سلام،
    من الان در کانادا زندگی می کنم و قصد برگشت به ایران دارم. مشغول به تحصیل در مقطع لیسانس در رشته مهندسی صنایع هستم و قصد دارم حقوق بخونم، ولی از اطرافیانم شنیدم که با مدرک حقوق از خارج از ایران، امکان کار در ایران رو ندارم. اگر در این زمینه اطلاعاتی در اختیار من بگذارید ممنون میشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، لیسانس حقوق از داخل یا خارج داشته باشید می توانید در آزمون وکالت شرکت کنید. کسی که لیسانس حقوق از خارج دارد ممکن است به علت عدم آشنایی با حقوق ایران در آزمون ورودی وکالت توفیقی نداشته باشد.

  2. درسا
    پاسخ

    سلام خدمت آقای دکتر . آقای دکتر من در شهر خودم حدودا سه هفته هست آموزشگاه ریاضی باز کردم و الان حدودا سه دانش آموز دارم. .چون رشته خود من ریاضی هست . حالا نمی دونم کار درستی انجام دادم یا نه. لطفا راهنمایی کنید که به این کار ادامه دهم یا نه. چون خیلی ها میگند در این دوره زمانه کسی پول بابت آموزش ریاضی نمی دهد .آقای دکتر سخت نامیدم لطفا کمکم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر خوبی است ولی باید ابتدا قدری صبر کنید تا آموزشگاه شما شناخته شود. کیفیت کار را هم اهمیت بده.

  3. پشت کنکوری
    پاسخ

    استاد مهربان، عرض سلام و احترام
    فارغ تحصیل کارشناسی حقوق قضایی دانشگاه ازاد هستم.
    به درس مدنی علاقه بسیار دارم.
    زبان انگلیسی را نیز در حد متوسط و بیش از۲۰۰۰ لغت عمومی و ۴۰۰ لغت تخصصی میدانم.
    بین دو گرایش
    تجارت بین الملل
    و
    حقوق مالکیت فکری
    مردد هستم و دلیل این تردید عدم اشنایی مناسب با حوزه های تحقیقاتی و شغلی این دو گرایش است.
    خواهش می کنم در صورت امکان توضیحاتی راجع به زمینه های تحقیقاتی و شغلی این دو گرایش
    ارائه فرماید و همچنین تجربه شخصی خویش را در مورد انتخاب گرایش دراختیار بنده قرار دهید.
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل را ادامه بدهید.

  4. salman
    پاسخ

    سلام استاد برای این که بخوایم دادستان یک شهر بشیم باید چیکار کنیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید ابتدا وارد قوه قضاییه شود و سمت قضایی پیدا کنید بعد منتظر بنشنید بلکه همای سعادت بر دوش شما بنشنید و شما دادستان شوید. البته دادستان در ایران با فیلمهای خارجی یکسان نیست.

  5. روحی
    پاسخ

    سلام دکتر من دختر یه کشاورزم که ۲۹ ساله هستم زبانم بسیار ضعیفه و دانشگاه کیش حقوق نفت وگاز قبول شدم شهریه تحصیل هر ترم برام حدودا ۷ میلیون میفته با توجه به این هزینه خیلی زیاد و کم سوادی در زبان و ندانستن بازار کار در ایران کمکم کنید که تصمیم درست بگیرم که در اینده پشیمون نشم . مرسی از کمک شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر خانواده شما از جهت مالی ضعیف هستند سعی کنید روزانه قبول شوید.

  6. آرمین
    پاسخ

    با سلام، در رشته کشاورزی علوم و صنایع غذایی مقطع دکتری در واحد علوم و تحقیقات ساری و پردیس های خودگردان ساری و فردوسی مشهد پذیرفته شدم، به نظر شما کدامیک معتبر تر است؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید فرودسی مشهد بهتر باشد.

  7. شبنم
    پاسخ

    سلام امسال دانشگاه روزانه مهندسی منابع طبیعی ودانشگاه ازاد دبیری زیست قبول شدم لطفا راهنماییم کنید کدوم یک از این رشتها بازار کار بهتری داره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید مهندسی منابع طبیعی بهتر باشد.

  8. امیر
    پاسخ

    با عرض سلام و ارادت محضر استاد فرهیخته . بنده دانشجوی ترم سوم دکتری حقوق خصوصی دانشگاه پیام نور می باشم ولیکن به دلیل علاقه ای که به رشنه ی حقوق تجات بین الملل دارم می خواستم ببینم می توانم در مقطع کارشناسی ارشد این رشته تؤام با رشته ی کنونی (حقوق خصوصی) تحصیل نمایم یا خیر. با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا تحصیل هم زمان در دو جا منع قانونی دارد.

  9. مینا
    پاسخ

    باعرض سلام و ادب خدمت استاد محترم بنده دانشجو ارشد حقوق جزا و جرمشناسی هستم ولی علاقه زیادی به رشته حقوق تجارت بین الملل ونفت گاز دارم در مقطع دکترا میخام حقوق تجارت بین الملل یانفت و گاز بخوانم ازبین این دوتاحوزه کاری کدام یک بهتر است فقط ازنظر عضو هییت علمی شدن نمیپرسم درزمینه های دیگر کاری.چون من زیاد اشنایی باحقوق تجارت بین الملل ونفت وگاز نداشتم رشته حقوق جزا که از رشته های سنتی حقوق است انتخاب کردم .البته میدانم که در حال حاضر دکترا تجارت بین الملل رادر ایران نداریم.باتوجه به اینکه بنده خانم هستم منافاتی که ندارد خانم بودنم با آینده شغلی ام.باتشکر فراوان از زحمات فراوانتان برای دانشجویان امثال ما که ازمتاطق محروم هستیم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دکتری حقوق تجارت بین الملل به نظر بهتر است ولی چون فعلا در ایران راه اندازی نشده است و احتمالا اگر راه اندازی هم بشود در سالهای اولیه خیلی رقابت خواهد بود فعلا حقوق نفت و گاز نقدتر است.

  10. رضامحمدی
    پاسخ

    سلام.من درپایه۵درحوزه علمیه قم مشغول به تحصیل هستم.به حقوق خصوصاحقوق تطبیقی علاقه دارم ودرمطالعات فقهی خودم به کتب حقوقی ارجاعات زیادی دارم.علاقه زیادی به تحصیل درخارج دارم اونم به خاطرهدفی که دارم است نه صرفاًیک نوع جوگیری باشد.فلذابه دنبال یک برنامه ریزی دقیق وبلندمدت هستم.ونیازدارم به مشاوره باافرادطیّ طریق کرده.لطفاّکمکم کنید.باعلت، مطلبم را دراین صفحه درج کردم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای این که بتوانید در حقوق تطبیقی موفق شوید اول باید حقوق کشور خودتان را بدانید. درست است که حقوق با فقه مشترکاتی دارند ولی شما حقوق نخوانده اید و پیشنهاد من این است که در یک دانشگاه خوب لیسانس حقوق بخوانید و به مطالعات فقهی خود اکتفا نکنید.

  11. پويا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده کارشناسی مکانیک با معدل ۱۶ از دانشگاه دولتی و ارشد با معدل ۱۶ از دانشگاه تربیت مدرس تهران(روزانه) دارم قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در همین دانشگاه تربیت مدرس دارم به نظر شما پس از پایان دکتری میتوانم عضو هیئت علمی در یک دانشگاه آزاد یا دولتی شوم؟
    به تدریس علاقه زیادی دارم
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکل خاصی برای هیات علمی شدن شما وجود ندارد مگر در رقابت حذف شوید.

  12. علیرضا
    پاسخ

    یا سلام خدمت استاد گرامی
    سوالم در مورد جذب در هیات علمی با توجه به یکی نبودن رشته دکترا با مقاطع قبلی ام است.
    من کارشناسی و ارشد مهندسی هوافضا را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارم. با توجه به دانشجوی ممتاز بودن در دوره کارشناسی، کارشناسی مهندسی مکانیک را نیز از این دانشگاه گرفتم. برای مقطع دکترا کنکور فیزیک دادم و در دانشگاه فردوسی مشهد فیزیک ذرات بنیادی پذیرفته شدم. به نظر شما آیا بعد از فراغت از تحصیل برای جذب در هیات علمی برای من مشکل ایجاد می شود و امکان جذب در چه سطحی از دانشگاه ها برای من وجود دارد؟
    قبلا در مورد مشکل یکی نبودن مدرک ارشد و دکترا برای جذب اطلاع نداشتم. با توجه به اینکه ابتدای دوره دکترا و درحال گذراندن دروس پیش نیاز هستم آیا انصراف از تحصیل و شرکت در کنکور هوافضا به نظر شما بهتر است؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برخی از دانشگاه های برتر شرط می کنند که سه مقطع باید یکسان باشد ولی برخی از دانشگاه های دیگر خیلی سخت گیری نمی کنند. به خصوص اگر رشته ها به هم نزدیک باشند

  13. سلطانی
    پاسخ

    با سلام
    می خواستم بدونم با دکتری پژوهش محور می توان جذب دانشگاه به عنوان هیت علمی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید هیات علمی پژوهشی هیج مشکلی نداشته باشد ولی در مورد هیات علمی آموزشی مطمئن نیستم.

  14. امین
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز. جنابعالی تدریس در دانشگاه علمی کاربردی، پیام نور یا غیر انتفاعی را با مدرک کارشناسی ارشدحقوق خصوصی (جهت پربار شدن رزومه علمی برای مصاحبه دکتری) توصیه میفرمایید یا خیر(بجای این اتلاف وقت بدنبال تدوین مقاله و درس خواند باشیم تا ریبه خوب جبران نقصان این سوابق را بکند)؟ ودر صورت تایید، حق التدریس بهتر است یا نیمه وقت ویا تمام وقت؟
    سوال بعدی این است که در صورت پذیرفته شدن به عنوان هیات علمی در یکی از دانشگاههای فوق بعدا که در دوره دکتری پذیرفته شدیم امکان انتقال به دانشگاه دیگر وجود خواهد داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حق التدریس خیلی به عنوان رزومه در مصاحبه نقشی ندارد. به هر حال هیات علمی نیم وقت شدن بهتر از حق التدریس است. انتقال از دانشگاهی به دانشگاه دیگری خیلی سخت است مثلا از دانشگاه های غیر دولتی نمی توان به دولتی منتقل شد.

  15. سعید
    پاسخ

    باسلام واحترام خدمت استادعزیزم.من ازحقوق جزا ارشدپیام نورتهران ازطریق استعدادهای درخشان قبول شدم.آیاامکان تغییرگرایش به حقوق خصوصی درطول ترم وجوددارد؟آیامیشودکمتراز۴ترم ارشدراتمام کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم. بهتر بود یک دانشگاه بهتری قبول می شدید اگر واقعا مستعد هستید.

  16. ناشناس
    پاسخ

    سلام استادپف با تشکر از مطالب بسیار مفیدتون
    من با معدل ۱۵ از موسسه غیر انتفاعی حقوق فارغ التحصیل شدم (البته متاسفانه) الان دانشجوی ارشد حقوق تجارت بین الملل آزاد تهران هستم. اگر با معدل خوبی از این رشته فارق بشم امیدی به عضویت در هیپت علمی هست یا نه؟ اگه جوابتون مثبته حدودا معدلم چند باید باشه؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با ارشد بعید می دانم جایی برای تدریس باشد و دکتری می توانید جبران کنید.

  17. سینا
    پاسخ

    باسلام
    میخواستم بدونم ارشد پردیس البرزدانشگاه تهران به اندازه روزانه علامه معتبره؟اگه پردیس باشی موقه مصاحبه دکترا مشکلی پیش نمیاد؟یامثلا بامدرک پردیس میشه هیت علمی شد یاروزانه علامه بهتره؟بدون درنظرگرفتن هزینه
    ۲.برای بورس آمریکاگرفتن چی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب روزانه علامه از این جهت که دانشگاه روزانه است و دانشجویان مستعد تری را جذب می کند بهتر است.

  18. هدف
    پاسخ

    خیلی ممنون استاد از لطفتون به دانشجویان. من سوالات رو تا جایی که برام امکان داشت خوندم و دیدم که فرمودید حقوق دانشگاههای غیر دولتی تابع قانون کار هست اما سوالم اینه که برای هیات علمی شدن، کلا با توجه ه واقعیت موجود و از نظر تسهیلات برای ارتقا از مربی به استادیاری(مزایا در حین ادامه تحصیل)، مزایای حین کار ، نظم در پرداخت ، میزان پرداخت برای فوق لیسانس ها در شهرهای بزرگ پیام نور بهتره یا آزاد ؟ سوال دومم هم اینه که کسانی که در طول تحصیل (کارشناسی و ارشد) معدل کلشون جزء ۱۰ درصد برتر رشته شون بوده می توانند از این موضوع برای استخدام اولشون بهره ببرند؟ متشکرم از وقت و راهنماییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا امتیاز خاصی برای ده درصد برتر هر رشته وجود ندارد ولی به هر حال در زمان جذب هیات علمی لابد این مسایل هم لحاظ می شود. در مورد هیات علمی آزاد و پیام نور هم کلی نمی شود صحبت کرد شاید آزاد مراکز استان بهتر باشد.

  19. سمیرا93
    پاسخ

    باسلام خدمت استادگرامی
    اینجانب علوم تحقیقات کرمانشاه رشته برق گرایش مخابرا ارشدقبول شدم.باتوجه به اینکه مدرک کارشناسیم الکترونیکه شاغل آموزش پرورش باسمت هنرآموزم وتدریس دذآموزشکده فنی وحرفه ای دارم
    میخوام تغییرگرایش به الکترونیک بدم.
    اگرم تغییرنشه مشکلی واسه تدریسم دردانشگاههای دیگه بابت تغییرگرایشم نخواهدداشت؟
    باسپاس ودرودفراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این رشته ها خیلی به هم نزدیک هستند ولی به هر حال تغییر رشته می تواند همواره مشکل زا باشد. با اساتید خود مشورت کنید.

  20. حسام
    پاسخ

    درود
    آقای دکتر رشته فقه و حقوق خصوصی و فقه و حقوق جزا را در ارشد توصیه می کنید یا تاکید بر گرایش های حقوقی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همان حقوق خالص بهتر است.

  21. رعنا
    پاسخ

    با سلام آیا مربی پیمانی با گرفتن مدرک دکتری به استادیار رسمی آزمایشی تبدیل می شود یا همان استادیار پیمانی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برخی از دانشگاه ها بلافاصله شما را رسمی آزمایشی می کنند و بعضی نه.

  22. افاق
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرامی
    بنده لیسانس مهندسی شیمی را با معدل زیر ۱۳ گرفتم و در مقطع ارشد و دکترا با معدل بالا رشته روانشناسی را پشت سر گذاشتم،به دلیل معدلم در مقطع کارشناسی جهت جذب شدن به عنوان هیات علمی دچار مشکل شدم،میخواستم بپرسم ایا دوباره میتوانم لیسانس روانشناسی بگیرم و با معدل بالا بتوانم جزو هیات علمی شوم؟
    خواهشا کمکم کنید
    بی نهایت سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان دارد که عدم موفقیت شما در جذب شدن به عنوان هیات علمی فقط معدل نبوده است بلکه رشته هم بوده است. از آن طرف هم خواندن لیسانس بعد از دکتری هم خیلی جالب نیست.

  23. فرهاد آزادبخت
    پاسخ

    استاد ارجمند جناب آقای دکتر شیروی
    با سلام و احترام
    اینجانب قصد شرکت در آزمون کارشناسان رسمی مرکز مشاوران در رشته امور ثبتی را دارم. یکی از شرایط داوطلبان داشتن دانشنامه کارشناسی حقوق قضایی قید گردیده در حالی که مدرک تحصیلی ام در مقطع کارشناسی ، حقوق بدون گرایش و توضیح اضافی می باشد. بنظر حضرتعالی می توانم در آزمون مذکور شرکت کنم؟ تسریع در پاسخ موجب امتنان خواهد بود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق همان حقوق قضایی است و شامل حقوق سیاسی یا همان علوم سیاسی نمی شود.

  24. زهرا شریفی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    جناب دکتر من در موسسه غیرانتفاعی خاوران مشهد قبول شدم و به دانشگاه ازاد مشهد نیز میتوانم بروم من معدل کلم ۱۸.۵۰ است شما کدام دانشگاه را توصیه میکنید؟
    البته اصلا از نظر مالی مهم نیست فقط یادگیری و اینده شغلی و اعتبار مدرکم بسیار برایم مهم است.
    با سپاس فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شاید همان دانشگاه آزاد مشهد بهتر باشد.

  25. نگار
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    ببخشین ایا صحت دارد که برای جذب هیات علمی باید متاهل بود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکن است برخی از دانشگاه ها این شرایط را بگذارند ولی همه جا این طور نیست و اعضای هیات علمی زیادی وجود دارند که متأهل نیستند.

  26. حسین
    پاسخ

    سلام
    من فوق لیسانس مهندسی برق از دانشگاه ازاد دارم. الآن برای دکترا ی پردیس دانشگاه شاهرود و بابل برای مصاحبه پذیرفته شدم. آیا مدرک این دانشگاه ها برای جذب هیئت عمی معتبر است؟ بین پردیس این دانشگاه ها و دانشگاه آزاد علوم تحقیقات کدام معتبرتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیسهای خودگردان مدت زیادی نیست که راه اندازی شده است و کسی نمی داند که در مدرک شما چه چیزی قید می شود و چه عکس العملی نسبت به آنها در مجامع علمی خواهد بود. ولی چون این موسسات زیر نظر دانشگاه های دولتی است احتمالا از خیلی از واحدهای دانشگاه آزاد یا پیام نور بهتر باشد.

  27. اسما
    پاسخ

    سلام وخسته نباسید.استاد گرامی من فارغ التحصیل رشته مهندسی مدیریت پروژه هستم.می خواهم ارشد ادامه دهم ولی به دلیل آینده شغلی که برای عمران مخصوصا برای خانم ها وجود نداره کاملا ناامید هستم .میخواستم بدونم میتونم برای ارشد پرستاری ادامه بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یعنی شما فکر می کنید با گرفتن یک ارشد پرستاری می توانید تمام اطلاعات و تجربه ای که یک پرستار در دوره کارشناسی می خواند و تعلیم می بینید را خودکار کسب کنید. برخی می روند پرستاری حالا می خواهند بروند مهندسی و برخی مهندسی رفته اند و حالا دنبال پرستاری هستند. این شاخ و آن شاخ پردیدن خیلی کمک نمی کند.

  28. یلدا
    پاسخ

    باسلام و احترام

    اقای دکتر
    من یک خانم متاهل با فرزندی سه ساله ام و سی سال دارم فوق دیپلم کشاورزی دارم علاقمند به ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر هستم بنظر شما ادامه تحصیل من منطقی است در دانشگاه علمی و کاربردی یا نه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فوق دیپلم کشاورزی و لیسانس غیر پیوسته کامپیوتر ممکن است خیلی کارآمد نباشد.

  29. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. از لحاظ اعتبار واسه هیئت علمی شدن دانشگاه دولتی یا آزاد، دکترای آزاد علوم تحقیقات تهران بهتره یا پردیس دانشگاههای مثل شهیدبهشتی، علم و صنعت و امیرکبیر؟ البته من دو مقطع قبلیمو یکی از دانشگاههای دولتی تهران بودم نمیدونم چرا فعلا سر از این جاها درآوردم! و سوال دیگه اینکه در صورت قبولی نهایی ( قبولی در مصاحبه) در آزمونی که پردیس جداگانه برگزار کرده بود، اگر ثبت نام نکنیم و نرویم آیا از کنکور دکتری اسفند امسال محروم می شویم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم شاید پردیسهای دانشگاه های دولتی بهتر باشد.

  30. محمد
    پاسخ

    سلام
    بنده کارشناسی با معدل ۱۵ از دانشگاه پیام نور و کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد مشهد دارم (معدل ۱۷) . در رشته کامپیوتر
    بنظر شما ادامه تخصیل در مثطع دکتری دانشگاه آزاد خوبه ؟ آیا شانس هیت علمی شدن در خود دانشگاه آزاد (یا سایر دانشگاه ها شرهای کوچک ) رور دارم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با توجه به این که کارشناسی شما از پیام نور است احتمال جذب شما به عنوان هیات علمی کم است.

  31. مهسا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.من کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی هستم و دنبال کار خوب هستم.اخیرا تدریس تو دانشگاه علمی کاربردی بهم پیشنهاد شده.البته مسئله مالی برام مهمه.به نظر شما پیشنهاد قبول کنم؟راستش هزینه هام هم به دلایلی زیاده و حقوق کار برام مهمه.ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر این تدریس فقط به صورت حق التدریسی است خیلی از جهت مالی اهمیت ندارد و رقمی را تشکیل نمی دهد شاید بین ۷ تاا ۱۰ هزار تومان به ازای هر ساعت تدریس به شما می دهند که رقمی نمی شود.

  32. دانشجو
    پاسخ

    سلام جناب دکتر من کارشناسی رو با معدل ۱۶/۹۸ از دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شدم و امسال ارشد با رتبه ۵۰ رشته الهیات -تاریخ فرهنگ تمدن دانشگاه الزهرا پذیرفته شدم به نظر جنابعالی ادامه تحصیل در این رشته آینده کاری دارد و به صلاح است یا تغییر رشته بدم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم بعدا چه بازار کاری برای این رشته ها هست.

  33. رضا
    پاسخ

    با عرض سلام محضر استاد بنده در ارشد روزانه امسال دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین علوم سیاسی قبول شدم با توجه به اینکه شاغل هستم و در قم ساکن هستم و کلاس ها ترم اول هفته ای دو روز است به نظر حضرتعالی انصراف دهم و منتظر اعلام تکمیل ظرفیت باشم یا خیر؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا ادامه بدهید.

  34. محمد صالح
    پاسخ

    آقای دکتر بعلت اینکه در یک شهر از مناطق دور افتاده غرب کشور و نبود راهنما و فقر خانواده و مشکلات بیماری پدرم و …… نتوانستم بطور مشخص و هدفدار درس بخوانم بیشتر وقتم را کار کردم حالا که از لحاظ مالی می توانم خودم را تأمین کنم یعنی احتیاج به کار کردن ندارم و فقط درس بخوانم باز هم شما پیشنهاد می دهید کار کنم؟
    اگر دوبار امتحان بدهم و کارشناسی دانشگاه روزانه قبول شوم چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا درس بخوانید ولی یک رشته خوب و یک دانشگاه خوب والا عمر عزیز در راهی ضایع می کنی که سودی آنچنانی نخواهد داشت.

  35. بابک
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    بنده شاغل در یک شرکت بخش خصوصی هستم و دوازده سال سابقه کار با بیمه دارم و اخیراً در رشته مدیریت اجرایی مجازی دانشگاه تهران قبول شده ام.
    با توجه به گنگ بودن دفترچه راهنما آیا برای اثبات شاغل بودن زمان ثبت نام دچار مشکل خواهم شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مشکل خاصی بروز نمی کند بلاخره شما شاغل هستید و می توانید یک گواهی از شرکت محل کار ارائه نمایید.

  36. غزل
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر باشه.
    من کارشناسی رو در رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شدم. اما الان قصد دارم برای ارشد حقوق بخونم. اصلا کار درستی هست؟ آیا برای من با این شرایط بازار کار وجود داره؟ کدوم رشته حقوق بهتره برای ارشد؟ حقوق ثبت اسناد و املاک رو بهش علاقه دارم اما هیچ اطلاعاتی راجع به بازار کارش و اینکه من میتونم فعالیت داشته باشم تو این رشته ندارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فوق لیسانس حقوق بدون لیسانس حقوق خیلی کارساز نیست. حقوق تجارت بین الملل به رشته شما نزدیک تر است

  37. امین
    پاسخ

    با عرض سلام
    آقای دکتر در کارنامه نهایی در رشته حقوق قبول شده ام و می خواهم تغییر رشته دهم از دانشگاهی به دانشگاه دیگر برای ترم بهمن چه زمانی باید اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به دانشکده ای که در آنجا نمره حقوق را آورده اید تقاضا بدهید. برخی از گروه ها می گویند باید یک سال بگذرد و حداقل معدل شما نیز ۱۷ باشد.

  38. حسین
    پاسخ

    سلام استاد عزیز. بین ارشد ازاد ساری و آمل کدام بهتره؟ و آیا تفاوت زیاده؟ استاد من رتبه ام خوبه و توی تکمیل ظرفیت بهمن میتونم تهران آزاد قبول بشم. به نظر شما این کارو کنم؟ با توجه به اینکه اهل آملم. با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرقی ندارد هر کدام راحتر هستید بروید. سخت است بیاید تهران.

  39. مریم
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    من دختری ۲۹ ساله هستم و کارشناسی ارشد میکروبیولوژی هستم اما علاقه ای به رشته م ندارم. به علت علاقه ی زیادم به رشته ی حقوق امسال کنکور انسانی شرکت کردم و با وجود آوردن رتبه ی ۲۰۰۰ چون شاغل بودم پیام نور تهران جنوب رو انتخاب کردم. حالا سوال من اینه که به هر حال من با توجه به شرایطم وقت حضور تو کلاس درس رو ندارم. چطوری میتونم تو این رشته موفق باشم؟ چون واحدهای عمومیم معادلسازی میشه یه ترمم حذف میشه و الان هم که ترم اول هستم ۱۹ واحد تونستم بردارم. ممنون میشم راهنماییم بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام توی این رشته موفق نمی شوید. این رشته نیاز به مطالعه و شرکت در کلاسها و بحث و مباحثه دارد. اما مدرک می گیرید و احتمالا وکیل هم می شوید.

  40. حمید
    پاسخ

    استادِ گرامی، سلام بر شما
    سرانجام به لطف و عنایت الهی، بعد از دوندگی های فراوان، همین روزها توانستم در دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان عضو هیأت علمی استخدام شوم (با مدرک دکتری). حالا پرسشی دارم که حقیقتا هرچه با خودم فکر کردم نتوانستم از همکاران آن دانشگاه بپرسم (از بابتِ شرم و اینطور چیزها). میخواهم بدانم که میزان دریافتی استادیار پایه ۱ در دانشگاه سیستان چقدر است. مسئله این است که به خاطر شغل همسرم و بیماری مادر ایشان مجبورم که در تهران خانه اجاره کنم ولی برای برآورد هزینه اجاره آپارتمان حتما باید میزان دریافتی ام را حدودا بدانم تا متناسب با آن اقدام به اجاره کنم. اگر به طور تقریبی بفرمایید سپاسگذار خواهم بود. با تشکر و آرزوی موفقیت جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون ضریب منطقه محروم می خورید نمی دانم دقیقا چقدر می گیرید ولی به هر حال حول و حوش دو و نیم تا سه میلیون می گیرید.

  41. محمد صالح
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر بنده علاقه فراوانی به درس خواندن دارم اما بعلت مشکلات خانوادگی و مالی نتونستم در دانشگاههای معتبر درس بخوانم لذا فوق دیپلم را در یک واحد کوچک دانشگاه آزاد گرفتم و کارشناسی ناپیوسته هم را از علمی کاربردی با معدل ۱۳ در رشته حسابداری فارغ شدم، ارشد را پردیس دانشگاه قم قبول شدم با معدل ۱۷ البته هنوز از پایان نامه ام دفاع نکردم ولی دیگر مجبور نیستم کار کنم و شکر خدا می توانم تمام وقت را درس بخوانم و قصدم این است در رشته خودم برای دکترا در دانشگاه روزانه اقدام کنم. اما مسئله اینجاست که هم دانشگاه آزاد و هم دانشگاه دولتی در پذیرش هیئت علمی معدل مقاطع دیگر را بالای ۱۵ می خواهند که بنده این شرط را ندارم لذا نمی توانم هیئت علمی دانشگاهی بشوم حتی اگر دکترا دولتی هم قبول شوم. چاره چیست ؟
    این انصاف است که کسی با علاقه درس بخواند و از کار خود انصراف دهد اما بعدش نتواند تدریس کند؟
    به نظر شما من باید چکار کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم بیشتر دنبال یک شغل و کار باشید.

  42. الهه 111
    پاسخ

    باسلام وعرض احترام
    جناب دکترمن ترم آخرکارشناسی ارشدمدیریت مالی آموزش محورروزانه هستم واکنون رتبه دوم هستم دربین دانشجویان آموزش محو،میخاستم بدانم آیامی توانم ازآیین نامه استعداددرخشان استفاده کنم برای ورودبه مقطع دکتری؟
    چون گفتن سهمیه ماجداست.آیااین آیین نامه درست است؟وباداشتن مقاله وچاپ مقاله isiمیتوانم درمصاحبه پذیرفته شوم.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از چنین ایین نامه ای اطلاع ندارم و ورود به مقطع دکتری بدون آزمون تابع شرایط خاص خود است که در سایت سنجش اعلام می شود.

  43. فرناز
    پاسخ

    ارشد پردیس مدرس بهتره یا علوم تحقیقات تهران.کدوم برم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم پردیس دانشگاه تربیت مدرس بهتر است.

  44. فرزاد
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت جنابعالی

    آقای دکتر آیا امکان دارد که در زمینه پایان نامه ارشد حقوق بین الملل موضوعاتی به بنده ارایه دهید(اگر در زمینه حقوق بشر باشد بهتر است)
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع پایان نامه باید با مشورت با اساتید خود انتخاب شود و حتی اگر من لیستی از این موضوعات را ارائه کنم کمکی نخواهد کرد.

  45. کامران
    پاسخ

    سلام.سوالی کرده بدم که مدرک جهاد دانشگاهی اهواز نسبت به دانشگاه آزاد اهواز کدام یک معتبر تر است و این که آیا درست است که جهاد د انشگاهی اهواز جز چمران است و در مدرک تحصیلی مهر چمران میخورد.خواهش میکنم نظر رو حذف نکنید ۲بار سوال کردم حذف کردید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جهاد دانشگاهی جز دانشگاه چمران نیست و شاید جهاد دانشگاهی بهتر باشد.

  46. حمید
    پاسخ

    با سلام
    آیا عضو هیئت علمی طرح سربازی دانشگاه ازاد می تواند در دوره دکتری تحصیل کند و همزمان با معرفی نامه از دانشگاه محل خدمت در دانشگاه پذیرفته شده ثبت نام کند.
    همزمان هم طرح خود را بگذراند و هم در دوره دکتری تحصیل کند. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کند.

  47. رضا
    پاسخ

    جناب استاد سلام علیکم،در تصدیع قبلی که داشتم باستحضار رساندم که اینجانب علاقمندم که موضوع رساله دکتری خودم را “مسولیت مدنی در حوزه مالکیت فکری”انتخاب کنم .حضرتعالی فرموده اید که این موضوع تکراری است و موضوعات فراوانی برای انتخاب در این حوزه وجود دارد ،بسیار ممنون وسپاسگزار می شوم اگر حضرتعالی از باب نمونه چند موضوع را برای نوشتن رساله در حوزه ip بفرمایید.بااحترام فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید با اساتید خود مشورت کنید. من از راه دور نمی توانم موضوع معرفی کنم.

  48. بهزاد
    پاسخ

    , بنده فارغ التحصیل رشته حقوق با معدل ۱۹/۰۹ میباشم,میخواهم در پذیرش بدون کنکور ارشد۹۴دانشگاه ازاد شرکت نمایم,درضوابط پذیرش امده است که باید رشته /محل های انتخابی از یک مجموعه و متجانس باشد,حال سوالم این است که من میتوانم هم تجارت بین الملل را انتخاب کنم و هم حقوق بین الملل؟یعنی هردو را بطور همزمان جزو ۲۰انتخابم قرار دهم؟یا فقط باید از بین محل های دانشگاهی ارایه دهنده یک رشته بعنوان مثال محل هایی که  تجارت بین الملل را ارایه میدهند انتخاب کنم؟و دیگر نمیتوانم حقوق بین الملل را جزو ۲۰انتخابم قرار دهم.باتشکر,چرا پاسخ مرا نمیدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع ندارم باید سوال کنید.

  49. ابوالفضل
    پاسخ

    سلام
    برای ارشد حقوق تچارت بین الملل بین دانشگاه ازاد و پردیس فارابی و پردیس شهید بهشتی به ترتیب کدام را پیشنهاد میکنید؟
    سپاس از راهنمایی شما استاد بزرگوار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیس فارابی یک دانشگاه روزانه است و جزء پردیسهای پولی نیست و برای قبولی در آن باید رتبه خیلی خوبی داشته باشید.

  50. سما
    پاسخ

    سلام
    کارشناسی من در رشته برق و الکترونیک است. اما با توجه به اینکه بازار کار برای خانم ها در این رشته بسیار ضعیف است میخواهم تغییر رشته بدهم به مدیریت مهندسی یا صنایع یا رشته های کامپیوتری برای ارشد. ضمننا من خارج از کشور تخصیل میکنم اما قصد برگشت دارم. لطفا با توجه به بازار کار و بدون در نظر گرفتن علاقه راهنمایی کنید.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم کار برای همه این رشته ها هست.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *