پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. احسان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خداقوت، میخواستم مشورتی باشما داسته باشم بنده مقطع کارشناسی را در پیام نور گذارندم، و مقطع ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد.
    آیا میتوانم تدریس کنم با مدرک دانشگاه آزاد، در دانشگاه هایی مثل آزاد پیام نور وغیر انتفاعی ؟ باتوجه به اینکه گرایش ارشد حقوق اقتصادی و دکتری خصوصی شانس هیات علمی شدن در دانشگاه آزاد نیز دارم؟ یا منظور از همنام بودن این است که مقطع ارشد ودکتری باید یک نام واحد داشته باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حق التدریس امکانش هست اگر نیاز باشد ولی هیات علمی شدن با توجه به پیام نور احتمالا کم است.

  2. حسین
    پاسخ

    سلام جناب دکتر وقت بخیر،برای یک وکیل که قصد دارد جذب هیئت علمی شود،از حیث اینکه وقت آزاد تری برای امر وکالت داشته باشد جذب در هیئت علمی دانشگاه دولتی بهتر است یا دانشگاه آزاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فرقی از این حیث ندارد. برخی دانشگاه های دولتی می گویند که شما چند روز حضور داشته باشید ولی دانشگاه آزاد بعضا تعداد ساعات تدریس را افزایش می دهد و شما می توانید مثلا دو روز بروید.

  3. مریم
    پاسخ

    عرض سلام و احترام خدمت شما استاد گرامی، من کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور
    و ارشد حقوق خانواده با معدل ۱۸/۱۳ از دانشگاه آزاد دارم و استعداد درخشان شدم برای مرحله دکتری در دانشگاه آزاد باتوجه به اینکه گرایش خانواده مقطع دکتری در ایران ندارد و مرتبط ترین گرایش در دکتری خصوصی است برای هیات علمی شدن آیا شانسی دارم؟ چه دانشگاه دولتی چه آزاد چه پیام نور؟ یا اصلا ندارم؟
    باتشکر از لطف شما بابت پاسخگویی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم هیات علمی با توجه به سابقه تحصیلی شما خیلی قابل دسترس شما نیست ولی می توانید برای وکالت اقدام کنید و بعد هم دکتری بگیرید که دانش اتان را افزایش دهید ولی روی هیات علمی خیلی برنامه ریزی نکنید و امید نبندید.

  4. خسروی
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر وقتتون بخیر.بنده دانش آموز دوازدهم انسانی‌ هستم و علاقه مند به رشته حقوق. در نظر دارم حقوق نفت و گاز را در مقاطع تکمیلی انتخاب کنم. آیا دانشگاه صنعت نفت همچنان بورسیه می‌کند!؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا تا آن موقع که شما برسید به ارشد خیلی فاصله است و معلوم نیست چه شرایطی وجود داشته باشد. فعلا تمرکز کنید که دانشگاه خوبی برای کارشناسی قبول شوید و الا با صرف گرفتن مدرک شما به خیل بیکاران حقوقی می پیوندید

  5. هدی سادات
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استادبزرگوار
    از جنابعالی راهنمایی میخواستم و انشالله این راهنمایی مسیر زندگیم را روشن کند .
    آقای دکتر بنده ارشد حقوق خصوصی هستم و دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی . البته هم اکنون کارمند رسمی دولت هستم . داشتم برای آزمون وکالت مطالعه میکردم که ثبت نام آزمون دکتری شروع شد. احساس کردم که خیلی به رشته حقوق تجارت بین الملل و همچنین به تنظیم قراردادهای بین المللی علاقه دارم . و البته مجموعه نفت و گاز را برای آزمون دکتری ثبت نام کردم . از شما بزرگوار راهنمایی می خواهم که آیا تمام همت و هدف اصلی رو بزارم برای آزمون وکالت یا مسیر را عوض کنم و برای دکترای تجارت بین الملل یا نفت و گاز مطالعه کنم و وکالت رو برای سالهای بعد بزارم ؟ دوم اینکه اگر دکترای تجارت بین الملل رو داشته باشم و همچنین مسلط به زبان انگلیسی بشم آیا آینده شغلیش بهتر از وکالت است ؟ برای وکالت چیکار کنم ؟ ممنونم از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وکالت برای کار و حرفه و شغل است و داشتن پروانه وکالت خوب است در حالی که تحصیل برای افزایش دانش و پژوهش است. اگر دکتری قبول شوید به راحتی می توانید وکالت هم قبول شوید.

  6. آرش
    پاسخ

    با سلام و تشکر فراوان از زحمات شما و پاسخ کامل شما

  7. آرش
    پاسخ

    استاد شیروی گرامی
    با سلام و احترام

    سوالی از خدمت شما داشتم، اولا اگر کسی هیأت علمی پیمانی دانشگاه آزاد باشد اجازه شرکت در فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه دولتی دارد یا خیر؟ و از نظر قانونی، غیر قانونی نیست؟
    سوال دوم اینکه آیا افرادی که به صورت پیمانی در دانشگاه آزاد هستند دارای ردیف استخدامی کشوری دولتی هستند؟

    ممنون میشم پاسخ گو باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- اگر تعهد خدمت ندارید اشکالی ندارد که در فراخوان شرکت کنید. ۲- دانشگاه ازاد دولتی نیست که ردیف استخدامی کشوری دولتی داشته باشد. اعضای هیات علمی دانشگاه های غیرانتفاعی و آزاد مستخدم دولتی محسوب نمی شوند

  8. احسان
    پاسخ

    استاد شیروی عزیز سلام سوال من این است که آیا شما در آینده قصد دارید تدریس به صورت سی دی و تصویری داشته باشید تا سایر دانشجویان که با شما کلاس ندارند کمی از علم و تجربه شما بهر مند شوند و دوم اینکه آیا علاقه به برگزاری کارگاه کاربردی در موضوعات تجارت بین الملل دارید ؟؟؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام درسهای من به صورت فایل صوتی روی کانال تگرامم هست بقیه درسها را نیز به تدریج وقت کنم.

  9. سلمان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر . میخواستم راهنماییم کنید ،ممنونم.بنده ارشد فلسفه و کلام هستم با معدل۱۵۱۵ودفاع خیلی خوب آیا میتوانم به صورت حق‌التدریسی جذب دانشگاه بشم چکار باید کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حق التدریس منوظ به نیاز دانشگاه است. باید مراجعه کرد. البته خیلی شانس زیادی برای فارغ التحصیلان ارشد وجود ندارد.

  10. صنم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر باشه
    چند تا سوال داشتم
    ۱_پذیرش برای دکترا با گرایش حقوق بین الملل راحت تر هست یا تجارت بین الملل؟
    ۲_ میشه ارشد حقوق بین الملل خواند بعد برای دکترا، برای رشته حقوق تجارت بین الملل اقدام کرد برای خارج از کشور؟
    ۳_آزمون الست (LSAT)برای چی هستش؟ برای خوندن ارشد و دکترا در خارج گذراندن این آزمون اجباری هستش؟
    ممنون از لطفتون🙏

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- فرقی ندارد. ۲- امکانش هست. ۳- خیر اجباری نیست. این عمدتا برای دانشجویان لیسانس است نه تحصیلات تکمیلی.

  11. علیرضا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت شما دکتر شیروی
    من یازدهم انسانی میخونم در شهر ارومیه
    من هدف اصلیم تدریس دانشگاهی است
    میخواستم ببینم معلمی ارزش خوندت داره؟
    و اینکه چ درسی رو برای تدریس دانشگاهی انتخاب کنم بهتره؟
    من خودم میخواستم فلسفه رو ادامه بدم چون بهم گفتن جذب داره
    و اینکه میتونم بورسیه بگیرم برای خارج از کشور از این طریق؟
    و اینکه شرایط بورسیه و درجات سختی و باید چکار هایی رو انجام بدم تا بورسیه یشم

    اگه میشه در این مورد اطلاعات در اختیار من بگذارید ممنون میشوم

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید سخت درس بخوانید و بهترین دانشگاه اگر به دنبال استاد دانشگاه شدن هستید. فلسفه رشته ای نیست که راحت بتوانید استاد دانشگاه شوید چون همه فارغ التحصیلان فلسفه دنبال تدریس هستند و خیلی کار و شغل دیگری ندارند.

  12. مینا
    پاسخ

    سلام.وقت بخیر. من لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه ارومیه هستم و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی پیام نور استان تهران- ری پذیرفته شده ام. میخواستم در مورد کیفیت این دانشگاه بپرسم که آیا با پیام نور تهران غرب خیلی تفاوت داره؟ و اینکه اگر بعدش دکتری هم پیام نور تهران مدیریت بخونم آیا میتونم در پیام نور شهرستان تدریس کنم؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرقی ندارد همه پیام نور هستند. هیات علمی که بعید است ولی حق التدریس ممکنه اگر نیاز داشته باشند ولی احتمالش با توجه به تغییر رشته و پیام نور خیلی ضعیف است

  13. فروشانی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گران قدر
    بنده سی سال سن دارم و مقطع کارشناسی معماری را در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه هنر اسلامی تبریز و در رشته طراحی صنعتی گذرانده ام و در اولین کنکور دکتری برگزار شده در مقطع دکتری این رشته در داخل ایران نیز با کسب رتبه اول کنکور سازمان سنجش و پس از مصاحبه در همین رشته و دانشگاه پذیرفته شدم و در حال حاضر مرحلۀ امتحان جامع را گذرانده ام و دارای مقالات علمی پژوهشی متعدد در حوزۀ یاد شده هستم و چندین ترم به صورت حق التدریس در حال تدریس هستم.
    ۱. در فراخوان های جذب هیئت علمی وزارت علوم ، مقطع تحصیلی متقاضی، دکتری قید شده است، آیا با توجه به اینکه امتحان جامع را گذرانده ام، می توانم در این فراخوان ها شرکت کنم؟
    ۲. از من دعوت شده است تا جذب هیئت علمی موسسه غیرانتفاعی شوم؛ با لحاظ چه نکته ای در قرارداد در موقع لزوم می توانم موسسه را ترک و جذب هیئت علمی دانشگاه سراسری شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خیر ۲- با فوق لیسانس جذب می شوید که خیلی جذاب نیست و ممکن است مانع ادامه تحصیل شما شود

  14. محمد
    پاسخ

    سلام جناب استاد محترم و دلسوز خسته نباشید خدا عاقبت بخیرتون کنه انشالله.
    بنده طلبه هستم دارای کارشناسی حقوق از دانشگاه و کارشناسی فقه و اصول از حوزه علمیه …علاقه زیادی به کارهای حقوقی دارم وسنم ۳۴ سال هست ازطرفی بین رفتن به خدمت و اخذ پایان خدمت وازطرفی ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر موندم چه کنم لطفا راهنمایی کنید…رشته ارشد برای من کدام گرایش حقوق بهتر هست و موفق تر هستم به نظرتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در ارشد حقوق ادامه تحصیل بدهید بهتر است.

  15. امین
    پاسخ

    با سلام
    بنده معلم جغرافیا دبیرستان هستم . استاد عزیز همیشه از طرف دانش آموزان با این سوال مواجه هستم که چه رشته ای در علوم انسانی مناسب هست برای ادامه تحصیل در دانشگاه؟ …از جنابعالی میخواستم بپرسم نظر شما چیست؟ چه رشته هایی را برای تحصیل در دانشگاه مفید می دانید که بازار شغلی خوبی هم داشته باشد .
    با تشکر 🙏

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته های حقوق و حسابداری و تا حدودی روانشناسی دارای حرفه و شغل های تعریف شده هستند. بقیه یا معلمی است یا کارهای متفرقه .

  16. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر،اگر در رشته حقوق ۲ ترم را آزاد گذرانده باشیم و بعد از آن در حقوق سراسری قبول بشویم آیا امکان معادل سازی دروسی که در آزاد گذرانده شده است در دانشگاه دولتی وجود دارد یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به دانشگاه دوم دارد ولی معمولا قبول نمی کنند.

  17. کیمیا_۷۳
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام
    استاد بنده فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه شهید بهشتی هستم و ارشدم را در دانشگاه صنعت نفت در رشته حقوق نفت و گاز خوانده ام. آیا بخاطر اینکه ارشدم از دانشگاه صنعت نفت هست شانس هیات علمی را از دست میدهم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم مشکلی باشد.

  18. Mhdis
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    اقای دکتر به نظر شما مترجمی زبان دانشگاه دامغان بهتر هست یا پیام نور رشت
    من خودم شخصا رشت زندگی میکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه دامغان مسلم بهتر است ولی اگر می خواهید در شهرتان بمانید خب بروید همان پیام نور.

  19. ساجده عزیزی
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار وقتتون بخیر. بنده دانشجوی ترم ۷ کارشناسی حقوق دانشگاه الزهرا هستم و با معدل ۱۹/۲۱ رنک ششم ورودی خودمونم و امکان شرکت در فراخوان استعداد درخشان دانشگاه‌ها برای ارشد بدون آزمون رو دارم. باتوجه به اینکه دانشگاه الزهرا در مقطع ارشد حقوق نداره، به‌نظر شما امکان قبولی بنده از طریق استعداد درخشان در گرایش حقوق تجارت بین‌الملل یا حقوق نفت و گاز پردیس فارابی وجود داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی از ضوابط آنها ندارم.

  20. احمدیان
    پاسخ

    درود برشما
    من دارای کاردانی حقوق حمل ونقل بین‌الملل هستم آیا میتونم واسه آزمون وکالت ثبت نام کنم ممنونم میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، شما باید لیسانس حقوق داشته باشید و کاردانی کفایت نمی کند. اگر لیسانس پیوسته ندارید باید کاردانی و کارشناسی شما مستلزم گذراندن تمام دروس لیسانس پیوسته است.

  21. مرادی
    پاسخ

    درود خدمت شما استاد بزرگوار، خسته نباشید

    برای شما رایانامه(ایمیل) ارسال کردم ظاهرا هنوز مشاهده نکردید، ممنون میشم رایانامه را بخونید و بنده رو راهنمایی کنید

    پیشاپیش سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر جواب دریافت نکرده اید مجددا ایمیل کنید.

  22. وحید
    پاسخ

    سلام وقت بخیر.من پسری سی ساله هستم که متاسفانه به دلیل بیماری نتونستم درس بخونم و کاری کنم .قبلا مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد تهران و مدیریت بازرگانی پیام نور تهران قبول شدم.مهندسی آینده بهتری داره ولی احساس میکنم دیگه انگیزه و توان مهندسی خوندن شاید نداشته باشم و برام خیلی سخت باشه.به نظر شما چکار کنم؟من هیچ تخصصی هم ندارم که بخوام کار بکنم.فقط با درس میتونم کار پیدا کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر چه رشته ای ساده تر باشد، تعداد زیادی فارغ التحصیل دارد که پیدا کردن شغل مناسب سخت تر می شود. از طرف دیگر هم توان خواندن مهندسی نداردی پس سرت را فعلا با خوندن یک لیسانس نه خیلی به درد به خورد گرم کن تا ببینید چی می شود. البته چیز خاصی نمی شود شما هم به خیل بیکاران دانشگاهی ملحق می شوید

  23. فاطمه
    پاسخ

    بلسلام آقای دکتر آیا با مدرک دکتری میتوان بدون شرکت در آزمون وکالت پروانه وکالت دریافت کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر

  24. شونگ
    پاسخ

    سلام ایا امکان ترمیم معدل برای فارغ التحصیلان ارشد هست؟ اگر هست راهکار ان بفرمایید
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراغ ندارم

  25. محمد
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید به دکتر شیروی عزیز،اقای دکتر من یه سوال مهم از شما دارم اون هم اینه من بعد از فارغ التحصیلی کارشناسی در دی۱۴۰۱ چندماه برای ارشد۱۴۰۱ که اردیبهشت بود درس خوندم که تهران قبول شوم ولی نشد و ارشد روزانه مهندسی عمران دانشگاه شهید چمران اهواز قبول شدم ولی درحال حاضر حس میکنم تحصیل در این دانشگاه برای هیئت علمی شدن و تدریس مناسب نیست نظر خودم این است که انصراف دهم و دوباره در کنکور ارشد۱۴۰۲شرکت کنم و یا سربازی برم و بعد از سربازی ارشد دانشگاه بهتری قبول شوم و یا ارشد۱۴۰۲که اسفندماه برگزار میشود را شرکت کنم و بعد از کنکور سربازی برم اگر لطف کنید نظرتون را در مورد وضعیت من بگید(سن من هم۲۳)
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر ساکن اهواز نیستید خب فکر بدی نیست.

      • محمد
        پاسخ

        با سلام و خسته نباشید مجدد،اگر امکان داره یه مقدار این سوال بنده رو بیشتر توضیح بدید،تاثیر اسم دانشگاه در جذب هیئت علمی شدن و اینکه در حال حاضر رفتن سربازی و بعدش کنکور ارشد مجدد رو بهتر میبینید یا همین کنکور ارشد۱۴۰۲که اسفند برگزار میشه؟
        باتشکر

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام اگر روزانه قبول شده اید خب نمی توانید در امسال شرکت کنید. اگر رفته اید و ثبت نام کرده اید و مشغول شده اید، بروید دیگه شک نکنید

          • محمد

            با سلام و وقت بخیر خدمت دکتر شیروی عزیز،بنده پرسیدم گفتن که محرومیت قبولی روزانه برداشته شده و میشه کنکور ارشد امسال رو شرکت کنم،بنظر شما تحصیلی توی مقطع ارشد و دکترا توی دانشگاه های تهران چقدر احتمال هیئت علمی شدن رو بالا میبره؟و اینکه اگر ارشد رو توی چمران اهواز بمونم نظرتون در مورد ارشد مجدد خارج از کشور چیه؟
            باتشکر

          • دکتر شیروی

            سلام همون اهواز بمان اولا معلوم نیست که در تهران قبول شوید ثانیا هیات علمی برای همه فارغ التحصیلان امکان پذیر نیست و تعداد کمی می توانند در نهایت هیات علمی شوند.

  26. شیرین
    پاسخ

    سلام استاد
    استاد بین دو گرایش حقوق بین الملل و حقوق تجارت بین الملل کدام یک بهتر است؟‌ حقوق بین الملل متقاضی کمتر هست و امید به قبولی در دانشگاه مرکز بیشتر هست، به نظرتون میشه بین الملل خوند و در کنارش دوره های مختلف قراردادنویسی و … شرکت کرد یا حتما باید حقوق تجارت بین الملل خوند تا به ریزنکات مسلط شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بررسی قضاوت در مورد بهتر بودن گرایشها باید مواد درسی و استفاده از آنها را در نظر گرفت. حقوق بین الملل عمومی که در ایران تدریس می شود تمرکز بر روابط میان دولتها و سازمانهای بین المللی دارد در حالی که تجارت بین الملل متمرکز بر مباحث تجاری و اقتصادی بین المللی است که عمدتا میان شرکتها انجام می شود. شما کدام را علاقه مند هستید. اولی فرصتهای شغلی کمی دارد ولی دومی می تواند فرصتهای بیشتری برای کار در حوزه تجاری بین المللی برای شما ایجاد کند. می شود یک گرایش را خواند و در حوزه دیگری عملی کار کرد یا دوره دید و غیره ولی اگر بشود بهتر است رشته دانشگاهی هم با هدف مورد نظر هماهنگ باشد که انرزی هدر نرود

  27. sara
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقت بخیر. اگر دانشجویی دکتری پردیس یا نوبت دوم یکی از دانشگاه های دولتی مثل دانشگاه گیلان قبول بشه ایا در اینده میتونه برای پست داک خارج از کشور اپلای کنه؟ دانشجویی که از لحاظ مقاله و ریسرچ و نمرات هم عالی باشه. برای ترجمه نوبت دوم در مدرک ذکر نمیشه ولی چون پردیس ذکر میشه در مدرک، موقع اپلای مشکلی ایجاد نمیکنه؟ ممنون از راهنمایی تون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست. بنظرم مشکل خاصی پیدا نمی شود.

  28. محمد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر،آیا قاضی می‌تواند در گروه زبان انگلیسی جذب هیئت علمی شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به صورت نیمه وقت امکانش هست ولی هیچ کس نمی تواند دو شغل تمام وقت داشته باشد

  29. عاطفه
    پاسخ

    سلام
    من بخاطر تقلب یک حذف کمیته انضباطی در پروندم دارم
    آیااین برای آزمون مشاوران و کانون وکلا مشکلی ایجاد میکند؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این حد کاری ندارند مگر بخواهید قاضی شوید که ممکن است استعلام کنند از دانشگاه.

  30. حسین
    پاسخ

    سلام
    من هیات علمی پیمانی یک دانشگاه مادر هستم. ولی گروه اصلا نه من رو به جلسات گروه دعوت میکنه و نه پایان نامه بهم میده.
    طبق قانون من به کدام نهاد میتونم بابت عدم دعوت به جلسات گروه شکایت کنم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم با رئیس گروه، رئیس دانشکده و رئیس دانشگاه مسئله را مطرح کنید. دلیل ندارد که شما دچار تبعیض شوید.

  31. حسین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر،آیا قاضی می‌تواند هیئت علمی غیر حقوق بشود،یا این که به طور کلی نمی‌تواند جذب هیئت علمی شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر نمی تواند مگر نیمه وقت هئیت علمی شود.

  32. نیایش
    پاسخ

    ببخشید میشه بپرسم که تا چه سنی روی هیات علمی شدن میشه حساب کرد؟ اینکه هیات علمی های جوانی که جدید استخدام میشوند حدود ۳۲ سال دارند، یعنی شانس افراد غیر جوان به مراتب وقتی که در حدود سن ۴۰ سالگی دکتری شان را بگیرند، خیلی کمتر می شود؟ من فکر می کردم معدل ارشدم پایین است و لازم است ارشدم را دوباره بخوانم که ۲ سال اضافه کردم و گفتم تا ۴۲ سالگی.
    یک سوال دیگر هم دارم، من درس را به خاطر علاقه و پژوهش کردن می خوانم و البته در نهایت کاری مرتبط با درس خواندن و پژوهش کردن بدست بیاورم. اگر روی هیات علمی شدن حساب باز نکنم چه جایگاه دیگری می شود به آن رسید که در آن به پژوهش اهمیت بدهند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      هیئت علمی این روزها کم تقاضا و پر عرضه است و بنابراین اگر سن بالا برود باید ویژگی خاصی وجود داشته باشد که گروه های آموزشی را قانع کند که شما را پذیرش کنند. به اضافه اینکه برای گروه های اموزشی این سوال مطرح می شود که شما از ۲۰ تا ۴۰ سالگی به چه فعالیتی مشغول بوده اید. در هر حال به نظرم ۳۵ به بعد احتمال پذیرش کم می شود. به اضافه اینکه حتی اگر شما سن پایین تری هم داشته باشید فقط تعداد اندکی از فارغ التحصیلان می توانند جذب هیئت علمی شوند

  33. حمدی
    پاسخ

    سلام همسر بنده چند روز پیش مصاحبه دانشگاه داده برای هییت علمی رزومه ی خوبی دارن ولی متاسفانه خیلی راحت رد کردن و کسی رو برداشتن که حداقل در دو مورد از همسر من پایین تر هستن بنظر شما این کارشون چه معنی داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این معنای خوبی ندارد و کاملا غیرمنصفانه است ولی شما واقعا از کجا می دانید که همسر شما در مجموع از آنکه پذیرفته شده بالاتر بوده است.

  34. نیایش
    پاسخ

    سلام. اگر برای دکتری بخواهیم بخوانیم و حدود ۴۰ تا ۴۲ سالگی دانش آموخته شویم با توجه به داشتن رزومه لازم و شرایط معدل کارشناسی ۱۸/۵۰ و کارشناسی ارشد ۱۶/۲۰ می توانیم هیات علمی دانشگاه محل تحصیل مان (دولتی) بشویم؟ (به خاطر سن مان ردمان نمی کنند اگر همه شرایط لازم را داشته باشیم (و تمام تلاش هایمان را برای علاقه مان یعنی پژوهش کردن بکنیم)) حتی اگر همه مقاطع را در دانشگاه دولتی شهری غیر از تهران گذرانده باشیم؟ آیا نیاز است حداقل یکی از مقاطع تحصیل را شهری مثل تهران یا خارج از کشور گذراند؟ چون در بررسی رزومه بیشتر اساتید دانشگاه ها که نگاه کردم یا سن شان کم بوده (بین ۳۰ تا ۳۳ سال) یا جداقل یک مقطع شان در شهری مثل تهران درس خوانده اند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی نمی توانید در آن سن روی هیئت علمی حساب کنید.

  35. شکوفه
    پاسخ

    سلام روزتون بخیر.ترم اول کارشناسی فقه و مبانی حقوق هستم میخاستم بدونم میشه بعدازچندترم تغییر رشته بدم و حقوق بخونم؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از ترم دوم معمولا می شود اگر شرایط آن را داشته باشید. برای اطلاع از شرایط به دانشگاه خودتان مراجعه کنید. یا اگر نمره حقوق را طبق کارنامه آورده اید می توانید تقاضا کنید

  36. Mozhgan
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر،با مدرک ارشد علوم تربیتی میشه برای دکترا در خارج تحصیل کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هست ولی خیلی دانشگاه ها مستقیم دکتری پذیرش نمی کنند مگر اینکه ارشد اول بگیرید یا یک دوره انتقالی بگیرید

  37. sara
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقت بخیر. دانشگاه ازاد تهران شمال و دانشگاه علوم و تحقیقات برای دکتری علوم پایه از نظر رنک، اساتید، اعتبار مدرک برای اپلای کردن چطور هست؟ شما پیشنهاد میکنید دانشجویی ۴ سال دکتری علوم پایه رو یکی از این دوجا بخونه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام علوم تحقیقات معروف تر است

  38. امیر
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی حقوق بین الملل هستم، پایان نامه ام مرتبط با حقوق تجارت بین الملل بود، مدرک زبان هم نمره آیلتس ۷.۵ دارم، آیا در صورت آوردن نمره دکترا، احتمال قبولی در مصاحبه تجارت بین الملل را خواهم داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله هست.

  39. حمزه
    پاسخ

    باسلام و احترام خدمت استاد بزرگوارم .
    جناب دکتر در این روزهای غمناک؛ که در حال گذر ؛ رغبت تلاش ،امید و انگیزه را از جوانان سرزمینمان گرفته شده ، اما با وجود این هر لحظه استادی همچون شما را می بینیم ؛ که چقدر ارزش برای جوانان قائل هستید وهمیشه ذوق تلاش را در ما زنده نگه داشتید جناب دکتر؛من لیسانس حقوق از دانشگاه کردستان و ارشد حقوق کیفری از دانشکده حقوق قم دریافت کردم و در سال ۱۳۹۸ راهی سربازی تا ۱۴۰۰ گذراندم علی رقم این که خدمتم در دادگاه و دفتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران بود هم تجربیات خوبی کسب کردم و هم خودم خوب محک زده ام ولی با توجه به جو دادگاه و توصیه قضات از طریق جذب اختصاصی و معدل در آزمون تصدی منصب قضا شرکت کردم و برای بار اول مصاحبه علمی و سنجش شخصیت با نمره عالی طی کردم و لی متاسفانه در مرحله عقیدتی کمترین نمره بهم داده شد و در اردیبهشت ۱۴۰۱ جواب نهایی و مطلع شدم که رد شده ام .و بعد از آن چند ماهی درس خوندن و سنگ ناامیدی بر سینه زدم چون حدود یک سال از وقتم گرفته شد و هربار تماس اشاره می کردند که قبول هستید تا اینکه شب نشینی شما را با انجمن حقوق دانشگاه امام صادق (ع) دیدم و دوباره امید گرفتم و از اول شهریور استارت زدم برای آزمون وکالت ۱۴۰۱ که در زمستان برگزار می گردد هر چند سخن طولانی شد .راهنمایی و مشاوره ای که از شما می خواهم من علاقه مند به استاد دانشگاهی و تدرس و با وجود سخنرانی و مصاحبه شما به گرایش تجارت بین الملل علاقه مند شدم
    . به نظر شما از ابتدا در ارشد گرایش تجارت بین الملل شرکت کنم و تا اتمام دوره دکتری به پایان برسانم یا همان دکتری حقوق کیفری ادامه بدم در صورت امکان شاگرد کوچیکتون رو ارشاد نمایید تا بعد از نظر ودیدگاه شما تصمیم درست انتخاب کنم و به مسیرم ادامه بدهم.
    باتشکر
    و امید دیدار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر خوبی است که ارشد تجارت بین الملل بخوانید ولی راه سخت است و تلاش مضاعف نیاز دارد

  40. خسته
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه علامه طباطبایی هستم
    و از اومدن به این رشته خیلی پشیمونم و نمیتونم با دروس حقوق ارتباط بگیرم
    میخواستم برای ارشد و دکترا رشته دیگری رو بخونم
    آیا شانس هیات علمی شدن رو از دست میدم؟
    زبانم هم قوی هست و IELTS دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مسلم. بروید از لیسانس یک رشته مورد علاقه خودتان را بخوانید ولی همواره توجه داشته باشید که مرغ همسایه غاز است

  41. فرهاد
    پاسخ

    سلام وقت بخیر ببخشید یه سوال داشتم ممنون راهنمایی کنید میخواستم این رو بپرسم من کارشناسی حسابداری از دانشگاه پیام نور دارم و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش سیستم های مالی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی مجازی آموزش محور قبول شدم الان ترم آخر هستم درسته که پایان نامه نداره ولی اگر مقاله در این زمینه رشته خودم داشته باشم سوال اولم این هست که آیا میتونم یه قبول شدن در دکتری دانشگاه دولتی امیدوار باشم، سوال دومم هم این هست که اگر دکتری در یک دانشگاه دولتی بخونم میتونم در دانشگاه آزاد مدرس بشم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بنظرم احتمالش ضعیف است. ۲- بعید می دانم

  42. فریبا
    پاسخ

    سلام دکتر ممنونم از لطف بی دریغ شما به مردم این سرزمین ببخشید بنده ۴۴سالمه کارشناس گیاهپزشکی هستم می خوام ارشد سم شناسی بدم ایا به اینده کاریم در این رشته امیدوار باشم؟ با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم در کار تأثیری ندارد. اگر حالا کار دارید بعد هم دارید اگر نه با سم شناسی بعید است که کار به شما بدهند.

  43. پوریا
    پاسخ

    با سلام
    استاد بنده ۲۱ سالمه ترم ۶ کارشناسی حقوق هستم به نظر شما بعد از اینکه لیسانس گرفتم ارشد بخونم یا در آزمون وکالت شرکت کنم؟
    چون خیلیا بهم گفتن تو ارشد چیز جدیدی بهت یاد نمیدن و فقط وقتتو تلف میکنی!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اکر شرایطش را دارید در وکالت شرکت کنید و به حرف الکی خیلیا هم گوش ندهید.

  44. پیام
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    برای کارمند دولتی که کارشناسی زبان انگلیسی و ارشد حقوق حقوق تجارت بین الملل دارد به فرض توان مکالمه انگلیسی و تسلط قابل قبول به رشته حقوق تجارت و حواشی و حوالی آن بخصوص قراردادهای بین المللی

    ۱-در ارگان دولتی چه جایگاه غیر مدیریتی متصور است؟
    ۲-در خارج از اداره برای وی چه ظرفیتهای درآمدی با اتکا به رشته های فوق وجود دارد؟
    پایدار وعاقبت بخیر باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بستگی به روابط دارد. ۲- خارج از آنجا فرصت زیادی نیست و بهتر است لیسانس حقوق بگیرید که بتوانید کار حرفه ای انجام دهید.

  45. امین
    پاسخ

    استاد گرامی من پذیرفته شده تجارت بین الملل دانشگاه تهران ۱۴۰۱ هستم. دو جلسه هم با شما کلاس آمدم. انتخاب بعدیم حقوق تجاری اقتصادی بین المللی دانشگاه تهران بود که ان هم پذیرفته شدم شما صلاح میدانید تغییر دهم یا خیر. فقط کمی مشکل رفت و امد به قم دارم و ساکن تهرانم. علاقه اصلی من هم تجارت بین الملل هست.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تا می روید از شک و تردید درآیید دوره تمام شده است.

  46. محمد امیری
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت شما آقای دکتر. من کارشناسیم رشته مهندسی مکانیک هست. کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ رشته حسابداری شرکت کردم، اما دانشگاه غیرانتفاعی طلوع مهر در شهر قم قبول شدم و ثبت نام کردم. اما این دانشگاه غیرانتفاعی زیاد معتبر نیست. میتونم برای کنکور ارشد حسابداری سال ۱۴۰۲ ثبت‌نام کنم، در حالی که دانشجوی غیر انتفاعی طلوع مهر باشم؟ میخوام ببینم اگر دانشگاه بهتر قبول میشم، بعد انصراف بدم. چون توی دفترچه نوشته، قبل از ثبت نام کنکور ارشد، دانشجو نباید باشید و باید قبل ثبت نام ارشد، انصراف داده باشید. آیا امکانش هست انصراف ندم و در صورت مشخص شدن رتبه، انصراف بدم؟

    آیا از دانشگاه طلوع مهر قم اطلاعی دارید به لحاظ معتبر بودن و کیفیت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دلیل گرفتن ارشد بی ربط چی است؟ بنظرم فایده ای ندارد چه اینجا بروید چه نروید. بهتر است یا دنبال کار بروید یا ارشد رشته خودتان را دنبال کنید

  47. بیو
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقت بخیر. پارسال دکتری زیست شناسی رتبه م ۷۹ شد و دعوت به مصاحبه شدم اما با وجود ۶ مقاله برتر ISI مروری (review) و شرکت در کارگاه ها و رزومه ی خیلی بهتر از بقیه رد شدم. میانگین معدل کارشناسی و ارشد ۱۵.۶۰ هست (البته ترم یک ارشد یک درس رو افتادم و مشروط شدم). روز مصاحبه اساتید سوالات درسی رو که پرسیدن کامل جواب دادم طوری که خودشون علنا احساس رضایت میکردن و گفتن سوالاتو خوب جواب دادی. میترسم امسال دوباره شرکت کنم رد بشم. معدل کم, توصیه نامه ی استاد راهنما ندارم (از یک استاد دیگه گرفتم) و مقاله ی پایان نامه هم ندارم ممکنه به این دلایل رد شده باشم؟؟ اگر به خاطر ایناس که امسال شرکت نکنم و یه ارشد دیگه بخونم اما این بار با معدل بالا. مثل همیشه خیلی ممنون از راهنمای های با ارزش تون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا این مطالبی که شما گفتید تأثیر چندانی ندارد. نمره مصاحبه فقط ۳۰ درصد است و بقیه یا رزومه است یا امتحان سنجش. به هر حال نمره زبان داشته باشید بهتر است

  48. دریا
    پاسخ

    سلام استاد باآرزوی موفقیت و سلامتی بیشتر،استاد من ۳ بار آزمون دادم و قبول نشدم البته مطالعه ی قوی نداشتم؛ سال ۹۷ لیسانس گرفتم و درهمین مقطع موندم و دراین فواصل زمانی مشکلات روحی و مالی داشتم و منو درگیر خودش کرد، زمانی خیلی علاقه داشتم وکیل شم امت الان با کمال ناباوری می بینم که هیچ امید و شوقی درمن نیست و باخودم میگم نکنه بازار کارش خوب نباشه و منم بیکار بمونم نکنه بازهم ازمون بدم و قبول نشم، من ۲۸ سالم شده تقریبا و خودم رو شکست خورده می بینم که نه مثل همسالانم دختر مستقلی شدم و نه به مقاطع تحصیلی بالا رسیدم، و متکی به خانوادم…بااین سن مجبورم از پدرم کمک بگیرم در حالیکه ایشون هم در وضعیتی نیست که بهم کمک کنه!نمیدونم مسیر زندگیِ من درسته؟باید چیکار کنم؟قید درس رو بزنم؟ و برم کارکنم به هرحال بیشتر از کارگری در شرکت رو نمیشه انتظار داشت …یا بشینم بخونم حتی اگر دوسال هم طول بکشه …چون مطالعه ی کمی داشتم و ضعیف هستم…گاهی به قدری حالم ناخوش میشه که باخودم میگم تمام کتابهام رو ببخشم و هرگز به تحصیل فکر نکنم و کار کنم …ولی کار کردن هم سختی های خودش رو داره، استاد بزرگوارم دوسداشتم با شما از طریق تماس صوتی صحبتی داشته باشم ولی گویا راه ارتباط فقط همین جاست…شما الگوی بزرگی هستید وهرکس نمیتونه مثل شما باشه
    باتوجه به بیوگرافی کمی که براتون نوشتم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای وکالت تلاش کنید. پایه های درسی شما ممکن است ضعیف باشد که باید در صدد جبران آن باشید. مطالعه و گوش کردن به فایل های صوتی بخصوص آنهایی که در سایت تلگرامم گذاشته ام به شما خیلی کمک خواهد کرد.

  49. ترلان
    پاسخ

    سلام وعرض ادب خدمت استادگرامی باداشتن مدرک کارشناسی ارشد حقوق عمومی میشه درخارج ازکشوردرمقطع دکترا تحصیل کرد؟آیا هیچ کشوری همچین مدرک حقوقی ای ازبنده قبول می کنه؟یکی ازبزرگترین خواسته هام زندگی درخارج ازکشوره میشه ازین طریق به آرزوم برسم.تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هست ولی بهتره برای یک ارشد دیگر اقدام کنید چون اکثر دانشگاه ها مستقیم پذیرش نمی دهند یا شما نمی توانید موضوع مناسب برای تز و پروپوزال آن را آماده کنید.

  50. زری
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    کسی که بخواهد در زمینه تجارت بین الملل کار کند آیا نیاز هست که آزمون وکالت قبول شود؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نیازی نیست ولی داشتن پروانه خوب است که شما داشته باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *