پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. Амир Хоссейн
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر
    ببخشید می شود به من کتابی در خصوص یادگیری و بیان مفهوم کلیه اصطلاحات حقوقیمعرفی نمایید،چون مفهوم بعضی از اصطلاحات را نمی دونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصطلاحات حقوقی را باید به تدریج و از طریق مطالعه متون حقوقی دریافت کنید نه اینکه دیکشنری وار بخواهید لغت حفط کنید. کتابهای متون حقوی یک و دو اینجانب را شروع کنید مطالعه کنید و لغات زیاد حقوقی را هم در این سایت برای انگلیسی و فارسی گذاشته ام که می توانید مراجعه کنید.

  2. پریا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    بنده دانشجوی ترم اول ارشد ژنتیک دانشگاه ازاد تبریز هستم آیا من شانسی برای قبولی دکترا وزارت بهداشت دارم باسهمیه پنج درصد ایثارگری؟
    لطفا کمکم کنین اگر درمصاحبه رد میشم میخوام انصراف بدم ودوباره کنکور سراسری امتحان بدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است دانشگاه دولتی ارشد بخوانید.

  3. مصطفی
    پاسخ

    سلام استاد کیفیت دانشگاه مفید قم در رشته حقوق بین الملل چطور است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوبه

  4. محمد یوسفی
    پاسخ

    با عرض سلام من کارشناسی ام رو در رشته چند رسانه ای در دانشگاه هنر تبریز تموم کردم با معدل ۱۵.۹۷ و علاقه مندم به رشته مدیریت مالی به نظر شما هم از لحاظ جذب هیئت علمی هم از لحاظ استخدام ارگان ها تا چه حد مدرک کارشناسی مهمه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی. تفاوت رشته ایجاد مشکل می کند.

  5. مهران صادقی
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر خسته نباشید، من لیسانس حقوق از دانشگاه مفید معدل ۱۷.۵۱ دارم ۲۲ سالم هست و دارم میرم سربازی، به حقوق تجارت بین الملل علاقه مندم آیا میتوانم با تقویت زبان، پس از پایان خدمت از دانشگاه های اروپا برای ارشد این رشته پذیرش بگیرم؟ نظرتون راجع به اتریش چیه؟ چقدر شانس دارم و توان مالیم چقدر بابد باشه و باید چیکار کنم ؟ آیا بعد از اتمام تحصیل در خارج امکان یافتن کار مرتبط و حقوقی و اخذ اقامت وجود دارد؟ از توجه و عنایت حضرتعالی متشکرم🌹

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش هست. باید زبان آن کشور را مسلط شوید و مدرک داشته باشید و مدارک خودتان را هم ترجمه کنید و مکاتبه را شروع کنید و شانس خودتان را امتحان کنید ولی دل نبدید که ممکن است نشود.

  6. رضا
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر ۱)کسی که کارشناسی حقوق از پیام نور داره و ارشد فقه و مبانی از سمنان و دانشجوی دکتری دانشگاه تهران در حقوق خصوصی هست چقدر شانس جذب در هیعت علمی دانشگاه ها(اعم از آزاد و دولتی و…) داره؟
    ۲)آیا صرفا ممکنه بخاطر این که مدرک ارشدش(یعنی فقه) با مدرک دکتریش(یعنی حقوق خصوصی) تفاوت داره، صرفا بخاطر این دلیل کنارش بزارن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خیلی بنظرم شانس هیات علمی ندارد. ۲- فقط آن نیست.

  7. mojtaba
    پاسخ

    باسلام خدمت شمااستادگرانقدرازاینک وقت خودرا دراختیارماقرار می دهیدممنونم.سه سوال خدمت شماداشتم ۱-تفاوت رشته حقوق تجارت بین ااملل وحقوق تجاری اقتصادی بین المللی چیست؟۲-برای ارشدخواندن کدامیک بهتراست؟۳-برای ادامه تحصیل درخارج ازکشورکدام بهتراست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- تفاوت معناداری در آن نیست، غیر از اینکه دو رشته تعریف شده با دو محتوای درسی کم و بیش یکسان و دو گرایش که ضرایب متفاوتی در آزمون کارشناسی ارشد دارد و باعث سردرگمی جوانان این مملکت می شود. ۲- تجارت بین الملل شناخته شده است. ۳- تفاوتی ندارد.

  8. سینا پاسداری
    پاسخ

    سلام بنده ترم ۱ مهندسی برق هستم و در دانشگاه ازاد مشغول تحصیل هستم اما چون هزینه ترم ها زیاد است من میخواهم تا ترم ۲ که یک سال تمام میشود بخوانم وسپس امتحان کنکور فنی داده و داتشگاه دولتی فنی قبول شوم ایا از نظر قوانین دانشگاه ها مشکلی ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر سربازی نرفته اید باید ابتدا مسئله سربازی را حل کنید و دیگر اینکه کسی که دانشجو هست نمی تواند دوباره دانشجو شود مگر ابتدا انصراف بدهد.

  9. amin
    پاسخ

    سلام. در دکتری از گرایشهایی که نام میبرم به ترتیب کدومشون مناسبه و آینده خوبی داره و امکان پیشرفت توش هست.؟
    حقوق خصوصی، حقوق نفت و گاز، حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین الملل، فقه و حقوق خصوصی
    لطفا به ترتیب بگید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت بین الملل، حقوق نفت و گاز، حقوق خصوصی و بعد فقه و حقوق خصوصی

  10. رو
    پاسخ

    سلام با کارشناسی مهندسی مکانیک و مثلا ارشد و دکتری هنر آیا امکان هیت علمی رشته هنر بودن هست؟ یا به خاطر کارشناسی غیر مرتبط نمیشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم. حداقل در دانشگاه های درجه اول. البته اگر شما ویژگی خاصی در هنر داشته باشید، ان مسئله ممکن است به شما کمک کند. ولی صرف مدرک خیر.

  11. احمد
    پاسخ

    ۱)سلام در یک مقطع(مثلا ارشد یا دکتری) چند بار میتونیم در دوره روزانه درس بخونیم؟
    ۲)مثلا میشه در دوره ارشد ۳ بار در دوره روزانه درس خوند و فارغ التحصیل شد؟
    ۳)در دکتری چند بار مجازیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه ها می گویند یک بار ولی دیوان عدالت می گوید هر چند بار.

  12. داود نیک اجداد
    پاسخ

    سلام استاد. از اینکه وقت گذاشتید پاسخ بنده رو مجددا دادید بسیار سپاسگزارم. در پناه حق چون گذشته موفق و مؤید باشید.

  13. مهتاب
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من لیسانس منابع طبیعی گرایش محیط زیست دارم
    آیا میتونم در استرالیا آرش روانشناسی رو شروع کنم یا باید اول لیسانسش رو بگیرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب درس اصلی هر رشته در دوره کارشناسی آن است.

  14. حمید اللهیاری پرگو
    پاسخ

    با سلام و احترام فراوان،
    بنده به تازگی از مقطع کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل در دانشگاه علامه طباطبایی فارغ التحصیل شدم، علاوه بر یک کتاب که در کنار یکی اساتید و دو تن از دانشجویان با تایید آنسیترال در دست چاپ است، صرفا یک مقاله در همایش ملی اقتصاد دفاع در رابطه با پیمان های پولی دوجانبه و یک مقاله در موضوع حقوق دریایی در یکی از مجلات علمی پژوهشی دارم. آیا اینکه رزومه پژوهشی بنده مرتبط با حقوق نفت و گاز نیست میتواند تأثیر منفی عمده حین گزینش در مقطع دکتری حقوق نفت و گاز داشته باشد؟
    پیشاپیش از اطاله کلام عذرخواهی و از حسن توجه شما تشکر میکنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در کل شما مورد قضاوت قرار می گیرید. رزومه، دانشگاه محل تحصیل، معدل، نمره شما در امتحان کتبی و شخصیت و منش شما در جلسه مصاحبه.

  15. رضا
    پاسخ

    سلام علیکم
    احتراما
    بفرمایید آیا با قبولی در امتحان جامع امکان استفاده از عنوان دکتری وجود دارد
    مزایای و شرایطالزامی عضو هیئت علمی پاره وقت دانشگاه دولتی چیست
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عنوان دکتری منوط به اخذ مدرک دکتری است و ربطی به امتحان جامع ندارد. دانشگاه دولتی که فعلا پاره وقت نمی گیرند. پاره وقت برای برخی از کسانی که دارای ویژگی خاصی هستند.

  16. امید
    پاسخ

    عرض ادب خدمت استاد گرانقدر ۲ سوال داشتم از خدمت حضرتعالی اول اینکه برای افزایش معلومات و اساسا تسلط بر حقوق مدنی و حقوق تجارت اگر ممکن هست منابعی را جهت مطالعه معرفی بفرمایید سوال ۲ تحصیل در مقطع ارشد البته در دانشگاههای تراز اول کشور آیا باعث افزایش سطح معلومات میشود یا صرفا مدرک آن ارزشمند است ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- پیشنهاد می کنم که سه کتاب از اینجانب را حداقل بخوانید: مقدمه علم حقوق؛ حقوق قراردادها و حقوق خانواده. البته کتابهای اساتید مثل کتاب حقوق مدنی دکتر حسن امامی، دکتر شهیدی و دکتر کاتوزیان و دکتر صفایی عالی هستند. تجارت هم دکتر اسکینی و دکتر ستوده خوب است

  17. مرادی
    پاسخ

    وقت به خیر آیا امکان گرفتن مرخصی در ترم اول در مقطع ارشد وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      وقت شما هم بخیر، ظاهرا مشکلی ندارد ولی از آموزش دانشگاه خودتان سوال کنید.

  18. منیژه
    پاسخ

    با سلام.من مدرک کارشناسی ارشد دارم در رشته مدیریت بازرگانی.دوره لیسانسم رو در دانشگاه دولتی گذراندم با معدل ۱۸.۰۴و دوره فوق لیسانس را در دانشگاه غیرانتفاعی با معدل ۱۸.۶۸.خیلی علاقه دارم به مقام استادی برسم باید چکارکنم.لطفا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید دکتری را در یک دانشگاه تراز اول شروع کنید بلکه موفق شوید. البته برخی از دانشگاه های درجه اول برای جذب هیات علمی، ممکن است ارشد غیر انتفاعی را نپذیرند.

  19. علی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب.
    آیا جایزه دکتر کاظمی آشتیانی (بنیاد نخبگان) جهت حمایت جذب هیات علمی، شانس قابل توجهی برای جذب ایجاد میکند یا فرمالیته و بدون تاثیر است؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال به جوایز رسمی طبق جدولی امتیاز داده می شود.

  20. مسعود
    پاسخ

    با سلام خدمت شما

    من ترم آخر رشته حقوق تجارت بین الملل هستم و قصد مهاجرت دارم. آیا کلاسها یا کارگاه های معتبری هست که من بتوانم با ثبت نام و شرکت در آنها دانش خود در این رشته را بهبود بخشیده و همچنین مدارکی معتبر اخذ نمایم تا شانس پذیرفته شدنم را بالاتر ببرم و با تکیه بر آنها به کار مشغول شوم ؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شانس شما با معدل خوب، پایان نامه مرتبط، نمره زبان بالا و چاپ مقاله در مجلات معتبر بین المللی شانس شما را افزایش می دهد.

  21. محلا
    پاسخ

    سلام.
    آقا دکتر من لیسانس شیمی محض از دانشگاه سیستان و بلوچستان دارم.برای کارشناسی ارشد اومدم ترکیه‌ تا توی یکی از رشته های پیراپزشکی تحصیل کنم(در دانشگاه مورد تایید ایران)رشته ای مثل هماتولوزی یا بیوتکنولوژی و…(مستقیم میرم فوق لیسانس)
    آیا این مدرک در ایران مورد تایید خوهد بود؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگرآن دانشگاه در لیست دانشگاه های معتبر وزارت علوم هست، خب مدرک آن را در ایران ارزشیابی می شود. برای دیدن دانشگاه های معتبر ترکیه به سایت وزارت علوم مراجعه کنید.

  22. اردشیر کریمی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز دکتر شیروی ، من سال ۸۴ لیسانس تاریخ از دانشگاه آزاد گرفتم و بعد از گرفتن مدرک کار مناسبی پیدا نکردم و علاقه ای به ادامه تحصیل نیز در این رشته ندارم درحال حاضر به عنوان نیروی خدماتی در یک شرکت کار میکنم با توجه به اینکه استعداد خوبی دارم تصمیم گرفتم مجدد در کنکور شرکت کنم و لیسانس حقوق در یک دانشگاه سطح یک کشور بخونم ولی وقتی فکر میکنم به سنم که ۳۸ سال دارم دچار تردید میشم و به خودم میگم برم دانشگاه آزاد چون افرادی با سن بالا اونجا هستن ولی از سطح علمی و سطح اساتید دانشگاه آزاد راضی نیستم شما چه راهی برام پیشنهاد میکنید ؟ از طرفی نمیتونم تا آخر عمر یه نیروی خدماتی باشم ، آیا شما دانشجویی که بالای سی سال بوده و تازه قصد شروع به تحصیل داشته در کلاس خود داشته اید ؟ سپاس از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما برای دانشگاه دولتی بخوانید اگر رتبه شما خوب نبود، خب آزاد یا پیام نور. سن شما خیلی هم زیاد نیست. بله افراد زیادی بوده اند که در سن بالا در بهترین دانشگاه ایران تحصیل کرده اند.

  23. مهدیه
    پاسخ

    سلام
    برای رشته ی حقوق پیشنهاد شما کدوم دانشگاه هاست؟
    آیا علامه و یا بین الملل امام خمینی برای رشته ی حقوق دانشگاه خوبیه؟در مقایسه با شهید بهشتی کدوم بهتره؟اصلا قابل قیاس هستن؟فقط برای رشته ی حقوق…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علامه و کلی دانشگاه درجه یک دیگر.

  24. F.r
    پاسخ

    باسلام من کارشناسی فقه و حقوق را در دانشگاه آزاد با معدل بالا و ارشد فقه و حقوق را در دانشگاه سراسری با معدل بالا گذرانده ام اکنون نیز در حال اتمام PHD رشته فقه و حقوق با معدل ۱۹/۰۶ هستم مقالات چاپ شده نیز دارم و در حال حاضر حدود سه سال است مدرس رشته پیام نور هستم از شما سوال دارم که با این رزومه من به چه روشی میتوانم عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور شوم؟ تعداد واحد ها یا ساعات چقدر باید شود؟ به کجا باید درخواست بدهم؟ با چه مدارکی؟ متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید منتظر فراخوان هیات علمی شوید که مرتب نیازها را آگهی می کنند. یک سایت برای اینکار راه اندازی شده است که می توانید مراجعه کنید.

  25. Sogand
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من کارشناسی تاریخ با معدل ۱۷ارشد باستان شناسی معدل ۱۹و دکترا باستان شناسی هر سه در دانشگاه تهران با رزومه خوب .سنم ۲۸
    میخواستم بدونم بعد از فارغ التحصیلی میتونم هئیت علمی دانشگاه تهران یا دیگر دانشگاه ها شوم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه های درجه اول که خیلی بعید است ولی سایر دانشگاه ها احتمال کمی هست.

  26. سینا
    پاسخ

    سلام جناب استاد ، وقت به خیر . بنده عضو انجمن علمی حقوق دانشگاه مازندران هستم. می خواهیم همایشی با عنوان اصول ومبانی حقوق تجارت بین اللملل یا با عنوانی مشابه داشته باشیم. دانشجویان از انجمن درخواست نمودند که از جنابعالی در این نشست دعوت نماییم . باعث افتخار است در خدمت سما باشیم . اگر موافق هستید لطفا بفرمایید تا از طریق معاونت فرهنگی اقدام نماییم . در ضمن استقبال استادان و دانشجویان در چنین نشست هایی در دانشکده تا به حال در دانشکده فوق العاده بوده.با سپاس فراوان از ایجاد این درگاه ارتباطی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، لطفا از طریق ایمیل در تماس باشید که اگر زمانش مناسب بود، در خدمت باشیم.

  27. نیکی جلالی
    پاسخ

    سلام آیا با مدرک دکتری پردیس کیش یا دانشگاه پردیس ارس میتونیم هیات علمی بشیم؟
    ارزش مدرک دکتری پردیس بیشتر یا دانشگاه آزاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش هست ولی خیلی این روزها نمی توان روی هیات عملی حساب باز کرد.

  28. زهرا
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر استاد
    استاد دانشجوی ترم هفت حقوقم ، برای انتخاب گرایش ارشدم مشکل دارم.
    علاقم سمت خصوصی و تجاری اقتصادیه ولی میخوام از سهمیه ی استعداد های درخشان استفاده کنم و این دو به رتبه ی من نمیخوره. از اون جایی که به قرارداد ها علاقه دارم ، به حقوق نفت و گاز هم فکر کردم ولی زیر گروه عمومیه و این منو مردد میکنه در حالیکه تصور میکنم که بیشتر دروسش در حیطه ی قراردادها و سرمایه گذاریه و این میتونه من رو به علاقه ام نزدیک کنه . از طرفی به مالکیت فکری هم فکر کردم ولی زیاد می شنوم که بازار کار خوبی نداره و به هر حال کار مرتبط به رشته ی تحصیلی هم که آرزوی هر کسی ست.
    ممنون میشم منو بین این دو گرایش و البته گرایش های دیگر زیرگروه حقوق خصوصی مثل حمل و نقل راهنمایی بفرمائید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نفت و گاز زیر مجموعه عمومی نیست و زیر مجموعه تجارت بین الملل است.

      • زهرا
        پاسخ

        سلام و عرض ادب استاد
        در دانشگاه تهران زیرگروه حقوق عمومیه و به همین خاطر اساتید عمومی دروس رو تدریس می کنند ، بله تقریبا در بین اساتید، اساتیدی هستند هم که در حوزه ی تجارت بین الملل کار کردند .
        ممنون میشم اگر راجع به مالکیت فکری در بین زیرگروه های خصوصی و مقایسه اون با نفت و گاز توضیحی بفرمایید با توجه به اینکه به قرارداد ها علاقه دارم و بازار کار هم برام اهمیت داره.
        خیلی سپاسگزارم

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام در هر دانشگاهی ممکن است این رشته های جدید از جهت اداری زیر مجموعه گروه های آموزشی سنتی از عمومی یا خصوصی باشد که خیلی فرق ندارد و نباید درگیر این مسائل شد. حقوق مالکیت فکری در صدد حمایت از اموال فکری است که باید تولید شود تا مورد حمایت قرار گیرد. البته تولید این اموال فکری در اقتصاد ایران روز به روز زیادتر می شود ولی هنوز تا پیدا کردن جایگاه خود فاصله زیادی دارد. در اقتصاد ایران چند درصد اموال را اموال فکری تشکیل می دهد و چقدر برای صاحبان این اموال فکری صرفه اقتصادی دارد که برای حمایت از این اموال هزینه طرح دعوی، اخذ وکیل و پرداخت هزینه کارشناس و غیره متحمل بشوند. من یک نویسنده و صاحب اموال فکری هستم.

  29. برومند
    پاسخ

    با سلام و احترام من فارغ التحصیل حقوق در مقطع کارشناسی هستم و به زبان انگلیسی تسلط نسبتا کاملی دارم ایا جهت ورود به موضوع کار در زمینه قراردادهای بین المللی در ایران و یا مهاجرت و طبیعتا ایجاد شغل میتوان به این اموخته ها اکتفا کرد و یا باید در رشته هایی مثل تجارت بین الملل و یا نفت و گاز یا تجارت الکترونیک در مقطع ارشد ورود کرد تا جایی در این موضوع بتوان باز کرد . ایا رشته حقوق بین الملل کارایی حقوق تجارت بین الملل در این حوزه را دارد یا خیر؟با درود و سپاس از جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب در لیسانس شما خیلی زیاد از این موضوعات آگاهی پیدا نمی کنید. تجربه که ندارید دانش هم نداشته باشید چطور می خواهید کار حرفه ای انجام دهید.

  30. محمدی
    پاسخ

    سلام
    کارشناسی علوم و مهندسی آب و ارشد گرایش منابع آب هستم، تصمیم دارم که در دکتری گرایش زهکشی را انتخاب کنم،
    آیا تاثیری در پذیرش هیئت علمی دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم مرتبط هستند.

  31. سولماز
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما جناب آقای دکتر

    پرسشی داشتم در مورد نمره آزمون جامع و اینکه اگر کسی بار دوم قبول شود نمره عنوان مردودی از کارنامه اش حذف نمیشود، آیا واقعا بهتر نیست همچون نمره زبان با این مورد رفتار بشود؟ چون همان هم هر زمان فرد نمره قبولی بیاورد درج میشود. راستش چون در مرحله ارائه کارنامه و مدرک برای پذیرش به عنوان مدرس در دانشگاهها این مورد مردودی در کارنامه اصلا حالت خوشایندی ندارد و کسی هم متاسفانه در چنین شرایطی نمی پرسد مساله پزشکی بوده یا غیره. پرسیدم. کسی که معدلش هم اصلا زیر ۱۷ نبوده در هیچ دوره ای از تحصیلاتش تا چه برسد به نمره پایین و مردودی و این صحبتها،آیا واقعا منصفانه ست این عبارت “مردودی” در کارنامه اش عنوان شود؟ کاش راهی برای حذف این موارد در صورت قبولی می بود.

  32. انصاری مهتاب
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشین . من یک ترم دیگه لیسانس حسابداریم رو میگیرم انشاا… و اینکه ب این رشته علاقه هم دارم ولی علاقه و استعداده بسیار خوبی به رشته وکالت دارم و اینکه استعدادم رو حتی یکی دوتا وکیل هم بهش نظره مثبت دادن حتی یکیشون گفتن که بهتر بود کارشناسی حقوق میگرفتم بهتر بود . من بعده اینکه لیسانسه حسابداریمو بگیرم میرم سره کار ولی بنظرتون در کنارش حقوق هم لیسانسشو بگیرم و ازمون وکالت بدم خوبه یا اینکه منصرف شم …. اخه دلمم نمیاد حسابداریو بذارم کنار کلا. واقعا گیج شدم خواهش میکنم نظرتون رو بگین واقعا برام مهمه ممنون میشم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوبه اگر علاقه دارید. ولی بروید یک دانشگاه خوب تحصیل کنید.

  33. امین
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.بنده یکی از رتبه های تک رقمی دکتری حقوق خصوصی در کنکور ۹۸ بودم که بصورت آزمایشی توی این کنکور شرکت کردم(چون اونموقع مشغول تدوین پایان نامم بودم)بنده کارشناسی حقوق از پیام نور و ارشد فقه و مبانی از دانشگاه مازندران دارم.۱-حالا سوالم از شما اینه من اگه تو کنکور ۹۹ شرکت کنم و (به احتمال قوی رتبه زیر ۵ میارم)شانسی برای بورس شدن دکتری حقوق خصوصی در دانشگاه علوم قضایی رو دارم یا نه؟
    ۲-مدرک ارشدم که نیمه مرتبطه مشکل ساز نشه؟
    ۳-اگه کنکور حقوق جزا شرکت کنم چی؟
    ۴-آیا اسم استاد راهنما تو پایان نامه ارشد تاثیر داره یا نه؟مثلا ممکنه وزن پایان نامه رو برای پذیرش در دکتری بالا ببره یا نه؟
    ممنون از وقتی که میزارین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بورس مگر دارند؟ اطلاع از بورسیه ندارم. ۲- مشکل خاصی ندارد ولی کلا سابقه تحصیلی قوی نیست که شما را بر دیگران ترجیح دهند. ۳- خب بی تأثیر نیست بخصوص اگر معروف باشد.

  34. hasan
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیزوگرانقدر ..استاد من معدلرلیسانسم ۱۲/۹۱ از دانشگاه ازاد وارشد حقوق تجارت بین الملل۱۷/۵۰از ازاد ایا دکتری دولتی میتونم قبول بشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر رشته حقوق تجارت بین الملل مد نظرتان باشد، احتمال قبولی در مصاحبه خیلی کم است.

  35. داود نیک اجداد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب مجدد. از اینکه پاسخ بنده رو دادید بی نهایت سپاسگزارم. مسلما استادی گرانقدر چون شما مشغله زیادی خواهند داشت اما از آنجا که موضوع انتخابی بنده کمتر کار شده و تقریبا بکر بوده به نوعی که قریب به ۹۰ درصد منابع مقالات خارجی می باشد. باعث سرافرازی بنده است اگر بتوانم از وجود شما بهره ببرم. در همین جا قول می دهم که اولا وقت با ارزش شما را نگیرم و ثانیا از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده، موجبات ملال خاطر حضرتعالی را فراهم نیاورم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام داود جان. می دانم شما وقت من را نمی خواهید بگیرید ولی من باید برای شما وقت بگذارم و مسئولیت دارم و چون نمی توانم عذر بنده را پذیرا باشید.

  36. Zakiyee
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر استاد
    می خواستم ازتون بپرسم کدوم گرایش رو توصیه می کنید یرای ارشدتا خونده بشه ؟
    سوال بعدیم در رابطه با زبان هستش برای تقویت اون چه شیوه هایی رو پیشنهاد می کنید که بتونه تو ارشد درصد خوبی بزنه پایه ام متوسطه تا اینکه تو فرصت مناسب در وقت مناسب به صورت حرفه ای تقویت کنم
    و سوالم آخرم از محضرتون این هست که برای دکترا در خارج از ایران اقدام کردن رو توصیه می کنید ؟ و همچنین تو آزمون وکالت خارج از ایران شرکت کردن و دوباره خوندن لیسانس یا گرفتنllmاون کشور توصیه می کنید ؟
    ممنون میشم از راهنماییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم رشته های تجارت بین الملل، نفت و گاز و خصوصی به ترتیب خوب هستند. ۲- کتابهای متون حقوقی یک و دو اینجانب را حداقل مطالعه کنید. ۳- مسلما تحصیل در خارج خوب است ولی پرهزینه و خیلی تلاش نیاز دارد. باید برای آزمون خارج از کشور اصولا درسهای لیسانس را امتحان بدهید که برای تحصیل کرده ایرانی خیلی سخت است.

  37. مسلم
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند علاقه مند به حقوق تجارت بین الملل هستم ولی خب چون تا حدودی رشته ای جدید است کسی از حوزه ی کاری آن خبر چندانی(لااقل در دانشگاه ما که روزانه شهرستانیم) ندارد. حال شما که مدت هاست در فضای علمی و عملی این حوزه حضور داشته اید خواستم بپرسم که دانشجو های پرتلاش و با استعداد شما که به تازگی فارق التحصیل شده اند به چه موقعیت هایی رسیده اند؟
    سوال بعد اینکه با توجه به رقابتی شدن بازار وکالت معاییر موفقیت برای یک وکیل جوان و گمنام را چه چیزهایی میدانید؟
    با تشکر فراوان از پاسخ های مفصل شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موقعیت خاصی ندارد. مگر سایر گرایش های حقوقی چه موقعیت خاصی دارند. اگر نظر می را می خواهید و شما فرد ساعی و کوشا هستید و زبان هم بلدی یا امادگی یادگیری آن را دارید و دوست دارید فرصت های کاری بین المللی داشته باشید برای قبولی این رشته در دانشگاه های دولتی تلاش کنید.

  38. سلیمان صالح
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت جناب عالی
    دانشجوی ارشد فقه و قانون ترم اخیر هستم، تجربه کاری در تدارکات عامه و عقود دارم (public procurement and Contract)، برای نویشتن تیزس خود موضوع (سیستم حقوقی تدارکات عامه در پرتو فقه و قانون) را انتخاب کردم، لطفا رهنمایی ام فرمایید که از کدام مراجع استفاد کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا در افغانستان تحصیل می کنید. مقاله ای اینجانب در این خصوص دارم که در این سایت قابل دسترسی است (مقاله شماره ۲۱) . بسیاری از منابع مذکور در این سایت در مورد قراردادهای دولتی نیز قابل استفاده است که ذیل منابع حقوق نفت وگاز مطرح شده است.

  39. فاطمه
    پاسخ

    سلام استاد
    وقتتون بخیر
    استاد من ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آیت الله بروجردی قبول شدم ولی انصراف دادم
    الان میخواهم برای دانشگاهای تهران بخونم
    ولی بین حقوق خصوصی و حقوق تجارت بین الملل موندم
    لطفا راهنمایی بفرمائید کدام یک از دو رشته بهتر است؟و میتوان بیشتر پیشرفت کرد
    در ضمن کارآموز وکالت هم هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت بین الملل و نفت و گاز و بعد خصوصی

  40. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، باتشکر از پاسخگویی شما.
    امکان جذب هیات علمی در یک موسسه آموزش عالی با فاصله یک و نیم ساعته برایم فراهم است و در یک سازمان دولتی نزدیک هم تمام وقت با حقوق کمی کمتر میتوانم کارمند شوم. به نظرتان کدام را تحت چه شرایطی انتخاب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی بنظرم بهتر است.

  41. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر من کارشناسیم پیام نور بودم همیشه این موضوع آزارم میداد که چرا نتونستم دانشگاه خوب برم به همین خاطر تلاش کردم و ارشد دانشگاه فردوسی مشهد قبول شدم (رشتم مهندسیه مکانیکه) بعد ثبت نام و حضور در کلاس یکی از شرک های معتبر محل زندگیمون(همدان)با من تماس گرفتن برای مصاحبه و من مصاحبه رفتنم و قبول شدم.ولی به عنوان اوپراتور.الان واقعا موندم چیکار کنم از دانشگاه انصراف. بدم یا برم سر کار. با توجه به اینکه واسه دانشگاهم برنامه ریزی کرده بودم و به دنبال ثبت اختراع خودم بودم.ولی از طرفی مسائل مالی هم مهمه.به نظر شما کدوم ر انتخاب کنم به صلاحمه.از طرفی میگم از کجا معلوم. این شرکت بعد یه مدت تعدیل نیرو نکنه و من فرصت تحصیل ر از دست بدم(۲۶ سالمه و و خدمت هم رفتم)از طرفیم میگم از کجا معلوم بعد چن سال کار باشه.
    اگه راهنماییم کنید ممنون میشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر شغل مرتبط است و به آن علاقه دارید، شغل مقدم است.

  42. عمرانی
    پاسخ

    درود خدمت شما استاد گرامی ، لیسانس حقوق دارم وقصد شرکت در آزمون وکالت چون تهران زندگی میکنم میخواهم کانون تهران شرکت کنم ولی چهل ویک سال سن دارم و از طرفی شرط سنی چهل سال دارد آیا منکه دوسال خدمت سربازی انجام دادم میتوانم با توجه به یک سال سن بیشتر در آزمون شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا نمی شود. به آگهی فراخوان مراجعه کنید.

  43. خسروی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ، من دانشجوی سال آخر رشته مدیریت بازرگانی هستم و ۳۵ واحد تا اتمام دوره کارشناشی دارم ولی علاقه من به حقوق و وکالت باعث شده تصمیم بگیرم تقاضای تغییر رشته به حقوق بدهم که در این صورت حدود ۲۰ الی ۳۰ واحد معادل سازی میشود من تا الان ۱۰۳ واحد مدیریت پاس کردم ولی به این رشته علاقه ندارم ، دانشجوی دانشگاه آزاد تنکابن هستم با معادل سازی و ترم تابستان ۶ ترمه میتوانم لیسانس بگیرم در حال حاضر ۳۷ سال دارم و قصد شرکت در آزمون وکالت تهران که گفته میشود بالای چهل سال نمیتوان شرکت کرد به نظر شما این کار با توجه به علاقه ام درست است دانشگاه آزاد تنکابن چطور است؟ آیا با این سنم برای سراسری بخوانم یا همین دانشگاه آزاد خوب است و ارشد را دولتی بخوانم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سن ات خیلی زیاد نیست ولی یادت باشد که گرفتن لیسانس حقوق راحت و قبولی در وکالت سخت است.

  44. یاسر
    پاسخ

    با سلام و احترام
    اینجانب ملکی را با مشارکت سازنده ساخته ایم که زمین از بنده و ساخت با ایشان بوده که به دلیل مشکلات فراوان سازنده از اتمام ساختمان بازمانده و زندانی است حال از واحدهایی که ما فروخته ایم یکی از ساکنین حکم به الزام سند کرده که در قراداد سازنده , اخذ سند به عهده ایشان می باشد (سازنده)و ما به تنهایی قادر به دریافت سند ملکی نداریم و از عهده مخارج آن بر نمی اییم لطفا راهنمایی فرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب شما هم علیه زندانی طرح دعوی کنید. تا ببینید چه می شود.

  45. هنگامه
    پاسخ

    ببخشید آقای دکتر
    بنده متوجه فرمایش شما نشدم، که فرمودید بعید است دکتری مستقیم به شما بدهند و فاند هم بعید است در اختیار شما قرار گیرد.
    میشه لطف بفرمایید این موضوع رو برام توضیح بدهید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جواب که روشن است. منظور از مستقیم اینکه بدون یک دوره انتقالی یا یک ارشد دیگر در همان کشور، ممکن است به شما پذیرش دکتری ندهند. در مورد فاند هم که خب فاند محدود و متقاضی از سراسر جهان زیاد و نمی دانم چرا آنها باید از بین متقاضیان متعدد شما را انتخاب کنند.

  46. محسن
    پاسخ

    سلام خسنه نباشید
    من ۲۵سالمه و دانشچوی لیسانس شیمی کاربردی ازاد تهران با معدل۱۶علاوه بر اینکه به این رشته علاقه انچنانی ندارم و تحت شرایظی مجبور به انتخاب شدم به علت دانشگاه ازاد بودن هم پیدا کردن کار مناسب بسیار سخته-الان بین گرفتن ارشد دولتی رشته خودم با وجود بی علاقگی به رشته به امید رفتن به خارج کشور و یا کنکور مجدد تجربی(با هدف یکی از رشته های زیر گروه پزشکی) بسیار گیج شدم-با توجه اینکه قبولی در رشته های زیر گروه پزشکی سخت و از نظر سنی برای تحصیل مجدد نگرانم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر از رشته و گرایش خود راضی نیستید، خب باید دوباره از اول رشته مورد علاقه خودت را دنبال کنید. ارشد بدون ارتباط با کارشناسی نمی تواند خیلی موقعیت بهتری برای شما فراهم کند.

  47. آيدين ميلان
    پاسخ

    با سلام و احترام فراوان،

    استاد بزرگوار، جناب آقاى دکتر شیروى،
    خواهشمندم محبت نموده و بفرمایید:
    ١- بین رشته هاى تجارت بین الملل و نفت و گاز ، کدامیک را بیشتر توصیه مى نمایید؟
    ٢- بین پردیس فارابى دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتى و علامه طباطبایى ، بهترین انتخاب کدام است؟

    پیشاپیش از لطف و توجه شما بى نهایت سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- چون هر دو متعلق به یک زیر گروه است هر دو را اقدام کنید ولی در انتخاب رشته، تجارت بین الملل را مقدم بدارید. ۲- تا شما با کجا راحتر باشید.

  48. علیرضا
    پاسخ

    عرص سلام و ادب و احترام
    سوال بنده اینه که در مقطع دکترا چه شاخه هایی در رشته حقوق تجارت بین الملل وجود داره به غیر از فاینانس و قرارداد ها و تجارت الکترونیک

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی. حمل و نقل، سازمانهای تجاری از جمله سازمان تجارت جهانی و خیلی بیشتر.

  49. راضیه
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    دانشجوی دکتری روزانه مدیریت دانشگاه تهران هستم. ارشد هم دانشگاه تهران و روزانه بودم.
    الان قصد آزاد کردن مدرک ارشدم رو دارم. آیا امکان پذیر هست؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست. باید پول پرداخت کنید و مدرک خودتان را ازاد کنید.

  50. زهرا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده لیسانس مهندسی مواد ازدانشگاه سراسری تبریزودارم و ۲۲سالمه ارشد امتحان ندادم چون قصدم واردشدن به محیط کار و صنعت بود ولی هرجایی رفتم به خصوص تو دوره کارآموزی که در فولاد بودش گفتن اگر پارتی نداشته باشی نمبتونی کاری کنی و تمامی اون افراد با بند پ اومده بودن ….الان من پشیمونم ارشد نخرندم حداقل یک سال ازبقیه عقب نمیموندم ..
    الان میخوام ارشد بخونم واس کنکور ۹۹واس دانشگاه معتبرتر توتهران که اونجاها قبول بشم
    به نظرتون امکان قبولی تودانشگاه مالک اشتربرای مقطع ارشدهست؟خانوم برمیدارن؟آیااینکه اصلن ارشدبخونم؟ ببخشید طولانی شد..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع زیادی از دانشگاه مالک اشتر ندارم ولی بهتر است برای دانشگاه های برتر برنامه ریزی کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *