پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. مهیار
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    ببخشید من کارشناسی معماری دارم میخوام ارشد رو حقوق ثبتی بخونم میخواستم ببینم که بعداز تمام شدن درس در مقطع ارشد میشه آزمون وکالت داد یا اینکه باید اول کارشناسی خوند بعد آزمون داد!؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای وکالت و کارهای حقوقی شما به لیسانس حقوق نیاز دارید.

  2. سپیده
    پاسخ

    سلام خدمت شما دکتر بزرگوار
    سوال بنده این است که آیا تمامی اعضای هیات علمی موظف هستند ۴۰ ساعت در هفته در دانشگاه حضور داشته باشند؟
    سوال بنده از این جهت است که برخی اساتید فقط ساعات تدریس در دانشگاه حضور دارند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قاعدتا بله. ولی خب برخی از دانشگاه های غیر دولتی بجای چهل ساعت، ساعات تدریس موظف را افزایش می دهند ولی سخت گیری نمی کنند. در هر حال قاعده این است ولی برخی دانشگاه در رعایت آن سخت گیر هستند و بعضی خیر.

  3. مهسا
    پاسخ

    سلام
    من لیسانس و ارشدم را با معدل ۱۸/۵ در رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتعداری در دانشگاه دولتی گرفتم و امسال دکترای روزانه ان هم در همان دانشگاه قبول شدم ولی ثبت نام نکردم چون بازار کار خوبی ندارد از نظرم
    حال قصد شرکت در ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت اموزشی به امید شرکت در استخدامی اموزش و پرورش را دارم.
    به نظرتان کار درستی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر تصمیم درستی نیست.

  4. nyctophilia
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. وقتتون بخیر.
    آقای دکتر بنده سال آخر دکترای فوتونیک هستم. همونطور که حتما مطلعید این رشته چه در مقطع کارشناسی و چه ارشد و دکترا صرفا در چهار پنج دانشگاه محدود در غرب کشور تدریس میشه و سال گذشته هم غیرانتفاعی خیام مشهد به جمع دانشگاه های غرب کشور پیوست و شروع به تدریس این رشته در مقطع کارشناسی کرد.

    بنظرتون با توجه به اینکه بنده ساکن شرق کشور هستم جذب شدن در غیرانتفاعی خیام امکان پذیرتره یا قانع کردن ریاست یکی از دانشگاه های دولتی شرق کشور به منظور به وجود آوردن این رشته در اون دانشگاه؟

    متشکرم بابت وقتی که میذارین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو راه را بروید. نمی شود به راه کار دوم امیداور بود.

  5. ياسمين
    پاسخ

    سلام، خسته نباشید، میخواستم ببینم اگر لیسانس پرستارى از دانشگاه غیر تایید وزارت بهداشت ترکیه بگیریم و فوق لیسانس پرستارى و از دانشگاه تایید وزارت بهداشت همون ترکیه بگیریم، مدرکمون تو ایران پذیرش میشه؟ یا قابل ارزیابى میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما خودتان می گویید مورد تأیید نیست. چیزی که مورد تأیید نیست را چطور می شود تأیید کرد. البته گاهی شده که لیست دانشگاه های معتبر به روز شده است و دانشگاهی اضافه یا کم شده است.

  6. پری
    پاسخ

    عرض سلام و احترام استاد لطف میکنید برای بحث precontractual liability در حوزه ی IP به بنده منبع و مقاله خوب معرفی کنید خیلی ممنون از راهنمایی های شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم می رسد که حوزه IP و غیره در مسئولیت قبل از قراردادی تأثیر مهمی ندارد. به مقالات و نوشته های عمومی مربوط به مسئولیت پیش قراردادی مراجعه کنید که یک مقاله هم خودم دارم که در این سایت قابل دسترسی است.

  7. حسن
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر من دو جا شانس هیات علمی دارم. اولی جامعه شناسی دانشگاه اصفهان و دومی جامعه شناسی محقق اردبیلی. به نظرتون با توجه به اینکه من خودم ساکن تبریزم کدامیک رو برم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب محقق اردبیلی. تازه خانواده شیخ صفی بودند که اصفهان را به پایتخت خود تبدیل کردند.

  8. سورنا
    پاسخ

    با سلام و احترام و تشکر از حوصله پاسخگویی حضرتعالی؛
    بنده فارغ التحصیل مقطع دکتری تخصصی هستم فعلا بیکار هستم، میخواستم بدونم اگر در استخدامی آموزش و پرورش امسال شرکت کنم و پذیرفته شوم. بعدا میتوانم برای جذب هیئت علمی اقدام کنم یا نه، آیا محدودیتی دارد؟
    واقعا سردر گم هستم که در استخدام اموزش و پرورش شرکت کنم یا نه!!! چون از یک طرف فشار بیکاری و از طرف دیگر میترسم اگر قبئول شوم بعدا نتوانم برای جذب در دانشگاه اقدام کنم!!
    با ت شکر از پاسخگویی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر تعهد خدمت نداشته باشی و بعد از قبولی هم استعفا بدهید خب بله. البته در برخی از فراخوان ها قید می شود که شما نباید کارمند باشید.

  9. علیرضا
    پاسخ

    سلام روز بخیر .آقای دکتر من میخوام تو فراخوان جذب شهریور وزارت علوم شرکت کنم اما دانشگاه هایی که فراخوان زدن خیلی دور افتاده هستن .اگر شرکت کنم و پذیرفته بشم در این دانشگاه ها ایا بعدا دوباره میتونم در فراخوان های بعدی وزارت علوم شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نباید مشکلی داشته باشید مگر اینکه جایی که شما را بکار می گیرد از شما تعهد استخدامی بگیرد که باید تعهد خود را آزاد کنید که راحت نیست.

  10. موسوی
    پاسخ

    عرض سلام و ادب محضر استاد عزیز و گرانقدر
    استاد در خصوص اساتید و فضای علمی و اعتبار مدرک دانشگاه مفید سوال داشتم از خدمتتون برای تحصیلات در مقطع کارشناسی در مقطع کارشناسی مناسب هست یا نه ؟ لطفا راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوب است.

  11. سپيدع
    پاسخ

    سلام جناب دکتر ایا امکان انتقال دکترا از شهری تبریز به تهران برای من که پدرم هیات علمی هست امکانش هست واینکه من لیسانسم مهندسی الکترونیک وارشدم مهندسی پزشکی در صورتی مقطع دکترا مهندسی پزشکی بیومتریال باشه ایا مشکلی برای جذب هیات علمی میباشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر.

  12. زهره بیگدلی
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت جنابعالی

    به نظرتون برای امتحان دکتری ۹۹، مقررات اینکوترمز ۲۰۲۰ اتاق بازرگانی، ملاک خواهد بود یا همون مقررات ۲۰۱۰ که در کتاب شما اومده؟
    💐💐💐

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب اصلاح شده است که بنا است ویرایش سوم کتاب تا اخر مهرماه ۱۳۹۸ از چاپ خارج شود. در این کتاب تغییرات زیادی هست از جمله مقررات اینکوترمز ۲۰۲۰ که ملاک امتحان ویرایش سوم است.

  13. سیده حسنا
    پاسخ

    سلام من کارشناس پرستاری هستم درحال حاضر۳۸سالم است اگرسال دیگر ارشد پرستاری بگیرم و تا دکترا ادامه بدهم آیا شرط سنی هیات علمی شمالم می شود و می توانم در سن بالا استاد دانشگاه شوم یا نه برای استاد دانشگاه شدن شرط سنی دارد؟ وبلمدرک ارشد هم می تونم یانه؟ پدرم ایثارگران و ۸ماه در جبهه بوده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر شما از سن هیأت علمی گذشته اید. با دکتری باید زیر چهل باشید.

  14. فاطمه
    پاسخ

    سلام وقت بخیر جناب اقای دکتر شیروی

    پدر و مادر بنده یک ملک که هر کدام سه دانگ مالک بودند را به یکدیگر صلح عمری کرده و در ان مادرم در صلح سه دانگ خود حق فسخ تا زمان حیات مصالح یعنی خودش گذاشته که پس از دو ماه بعد از فوت پدرم در همان دفترخانه مراجعه کرده و سند صلح را که میراث بوده با استفاده از حق فسخ به نام خود سند مجدد گرفته
    با توجه به اینکه سه سند دیگر که به نام پدر بوده و با مراجعه به دفتر خانه ای در شهر های اطراف تهران و دادن رشوه های سنگین به نام خود کرده و حساب های پدر را چه در زمان فوت
    و چه بعد از فوت باطل کرده و به حساب جدید شخص خودش انتقال داده و حتی یک اپارتمان پدر را شخصا رفته و اجاره ان را تمدید کرده اند ، بدون اطلاع فرزندان که همه ایم موارد غیر قانونی بوده ایا پس از فوت پدر میتوانستند ملک مورد اول فسخ کرده بعد از فوت پدرم و مالک بشوند؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مادرتان هست. غریبه که نیست.

  15. بهرامی
    پاسخ

    سلام خدمت شما استاد گرامی ، من کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی خوندم ولی کار مناسبی ندارم از دانشگاه پیام نور رامسر لیسانس حقوق گرفتم با معدل ۱۸ امسال قصد شرکت برای ارشد حقوق و آزمون وکالت دارم ولی از صحبتهای شما متوجه شدم بهتره تو دانشگاه معتبر و دولتی حقوق خوند هر چند من دوران تحصیل با وجود مشغله زیاد خوب درس میخوندم اما اخیرا پیام نور بودن مدرک کارشناسیم کمی دلسردم میکنه دوست دارم وکیل باسواد و کار بلدی باشم نه صرفا مدرک دستم باشه سوالم از شما استاد عزیز اینه با وجود اینکه من الان ۳۸ سال سن دارم پیشنهاد میدین دورباره کنکور شرکت کنم و لیسانس از دانشگاه دولتی بگیرم یا اینکه برای بالا بردن دانشم سعی کنم ارشد و دکترا تو دانشگاه خوب قبول بشم و برای وکالت اقدام کنم هر چند دیدم در سالهای گذشته افرادی از پیام نور حتی ارشد حقوق تهران قبول شدن. با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، لیسانس جدید را توصیه نمی کنم. روی ارشد یک دانشگاه خوب تمرکز کنید و برای وکالت آماده شوید. حرفهای من در مورد دانشگاه ها بیشتر ناظر به کسانی است که تازه می خواهند تصمیم بگیرند نه خدای نکرده سرزنش کسانی که این راه را رفته اند.

  16. حسین
    پاسخ

    سلام خدمت استاد شیروی عزیز بنده دانشجوی رشته حقوق پردیس فارابی قم ورودی ۹۸ هستم . برای تبدیل شدن به یک حقوق دان باسواد چه مراحلی باید طی شود با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حسین جان بازیگوشی را کنار بذار. اینقدر به موبایل ات ور نرو، تمرکز کن روی درس هات، درس بخوان و گوش نده که بگویند که تو خر خونی. کلاسها را مرتب شرکت کن. مهارتهای کامپیوتری، تایپ، زبان و فقه خودت را تقویت کن.

  17. nyctophilia
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    میخواستم ببینم بین عضو هیئت علمی دانشگاه غیر انتفاعی و دولتی چه تفاوت هایی وجود داره؟ چه از نظر درآمدشون چه از نظر شرایط جذبشون..

    ممنونم بابت وقتی ک میذارین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یکی کارمند دولت هستید و دیگری خیر. بلاخره جذب دولتی خیلی سخت تر و در عین حال ایمن تر است.

  18. مریم
    پاسخ

    سلام دکتر وقت بخیر
    من دانشجوی ترم سه پرستاری ملی هستم اما علاقه شدیدی به رشته دندان داشتم سه سال پشت کنکور موندم ولی به دلایل شرایط خانوادگی نتونستم به چیزی که میخواهم برسم به نظر شما تمرکز خود را روی ادامه رشته فعلی بزارم یا دوباره کنکور دهم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب یک سال محروم می شوی و بعدش هم معلوم نیست دوباره بتوانید رتبه لازم را اخذ کنید. بنظرم همین را ادامه بدهید.

  19. mina
    پاسخ

    با سلام،
    احتمال جذب هیات علمی از فارغ التحصیلان دانشگاه آمریکا چقدر هست؟ فوق تهران و لیسانس آزاد
    دو تا دکترا از آمریکا
    ۱۸ مقاله علمی
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم شانس چذب دارید.

  20. آیدا
    پاسخ

    سلام وقت بخیر،با انتشار کارنامه نهایی کنکور (کارنامه سبز)امکان تغییر رشته از فرهنگیان به دانشگاه دولتی وجود داره؟ممنون میشم سریعتر راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دانشگاه مقصد را نمره اش را آورده باشید امکانش هست.

  21. نادر
    پاسخ

    سلام

    مصاحبه چقدر در قبولی دکترای دانشگاه آزاد

    نقش دارد؟امتحان کتبی چقدر در قبولی دکترای

    دانشگاه آزاد نقش دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا پنجاه درصد امتحان کتبی، بیست درصد سوابق و رزومه، سی درصد هم مصاحبه. فرقی از این جهت بین آزاد و دولتی نیست. البته ازاد ممکن است حداقل نمره نداشته باشد و افراد را با هر نمره که کسب کنند، بر اساس بالاترین نمره، قبولی اعلام کند.

  22. امیر
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند مچکرم بابت راهنمایی و ببخشید که دوباره مزاحم شدم.خودتون گفتید برای این که در آزمون ارشد موفق شوید دروس آن را حداقل با خواندم دو کتاب خوب انجام دهید،خواستم در مورد منابع با شما مشورت کنم مثلا حقوق تجارت جز کتاب دکتر اسکینی چه منبع دیگه ای پیشنهاد می‌کنید و در مورد حقوق مدنی ۱-۸ چه منابعی دیگه ای را برای مطالعه پیشنهاد میکنید؟Sincerely yours

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت دکتر ستوده و همچنین حقوق تجارت دکتر عبدی پور خوب هستند.

  23. ا.محمدی
    پاسخ

    سلام علیکم خدمت شما
    استاد بزرگوار اینجانب در سایت تایمز در زمینه رشته حقوق در ایران دانشگاه های تبریز، تهران، فردوسی، گیلان، (بهشتی۸۰۱ تا ۱۰۰۰) رو جزو دانشگاه های خوب دونسته و QS گفته شهید بهشتی و تهران
    استاد سوالی که دارم اینه این نظام های رتبه بندی که قابل استناد هستند که جای شکی نداره ولی اینطوری که به نظر میاد متاسفانه کشور اعتبار علمی پایینی داره و با توجه به اساتید صاحب نام و برجسته در دو دانشگاه ولی شاهد اعتبار علمی پایینی هستیم
    بنده می خوام حقوق تجارت بین اللمل ادامه تحصیل بدم و نگاهی هم به اروپا دارم ، با این شرایط آیا من در دانشگاه آزاد تهران مرکز(یا واحد های دیگر شهر تهران) بخوانم یا این که شهید بهشتی برای اساتید خارج تفاوتی دارد در زمینه انتخاب ؟؟
    یا بنده برای اینکه رزومه خود را قوی کنم باید حتما در این طور دانشگاه ها درس بخوام
    (مادرم ناظم هستند و می گویند آزاد بدرد نمی خوره یه دانشگاه خوب بخون که اونور بخوانت عاشق چشم و ابروت نیستند)
    زبان های فرانسه و انگلیسی می دونم ۳ سال تدریس کردم انگلیسی رو
    والا از طرفی مدرسه ی ایتالیایی در تهران بعد از یکسال آموزش زبان که ۵ تومان هزینش میشه و اعطای مدرک رسمی زبان B2 از دانشگاه سیه نا به همراه ویزای تحصیلی اعطا می کنه که میشه در دانشگاه های ایتالیا حقوق رو ادامه داد
    استاد با این شرایط من چکار کنم؟ الان تا جونم چه راهی درسته ؟
    آزاد بخونم بره با توجه به اینکه دانشگاه ها تفاوتی ندارن (با توجه به رتبه بتدی QS و THE)
    دانشگاه خوب دولتی قبول شم برای ارشد
    برم ایتالیایی یاد بگیرم
    استاد شما می خواشتید به فرزتد خودتون راهنمایی کنید چی می گفتید
    خداوند انشاا.. اموات شما رو بیامرزه من رو راهنمایی کنید لطفا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می توانید برای ارشد به خارج بروید تردید نکنید. اگر می خواهید ارشد ایران بگیرید و برای دکتری به خارج بروید، خب شانس پذیرش خودتان را کاهش می دهید که معمولا دانشگاه ها مستقیم برای دکتری قبول نمی کنند. من از این رتبه بندی ها اطلاع ندارم. سعی کنید دانشگاه های درجه اول دولتی مثل تهران یا شهید بهشتی بروید.

  24. zahra
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.
    من دارای مدرک کارشناسی ارشد زیست جانوری هستم امسال دکتری وزارت علوم شرکت کردم متاسفانه مصاحبه رد شدم.امسال تصمیم گرفتم برای علوم اعصاب بخونم.به نظر شما کنکور هر دو وزارت شرکت کنم یا وقتمو فقط برای وزارت بهداشت بزارم؟در ضمن من موضوع پایان نامه و مقاله هام ارتباطی با علوم اعصاب ندارن شانس قبولیم در چه حده؟سه تا مقاله دارم و یک ترجمه کتاب مدرک زبان هم دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یکجا تمرکز کنید که انشاالله نتیجه بگیرید. اگر ربطی نداشته باشد احتمال زیاد قبول نخواهید شد.

  25. یلدا
    پاسخ

    سلام وقت عالی متعالی…..ممنون گرانبهاتونو در اختیارمون میزارید.آقای دکتر من ۳۰سالمه ارشد زبان انگلیسی تمام کردم الانم آموزشگاه زبان باز کردم بدلیل وضع کنونی اقصادی درامد خوبی ندارم ..میخاستم وارد رشته حقوق شوم تا بتونم در ازمون وکالت شرکت کنم .بنظرتون تصمیم خوبی گرفتم با توجه به سنم دیر نشده؟؟؟؟
    سوال دوم …..لطفا بفرمایید فرق رشته علوم قضایی و حقوق چیست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سن اتان که مشکلی ندارد ولی فارغ التحصیل حقوق زیاد و تعداد کمی به وکالت راه پیدا می کنند و تازه وکالت هم این روزها، اوقات خوشی ندارد.

  26. جلالوندی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی.
    از ژورنال های معتبری انگلیسی که مقاله های حقوقی در اون چاپ میشن چند تا نام میبرید؟ و اینکه ژورنال های داخل، اعتبار در عرصه ی بین المللی رو دارند یا خیر؟
    سوال دیگه ای هم که داشتم اینه که رفرنس های دروس کارشناسی حقوق، فقط داخلی هستند؟
    شرمنده اگر که سوالم بوی خامی میدهد، من ورودی ۹۸ کارشناسی حقوق فارابی هستم.
    وقت شما بخیر هم باشه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وقتی شما مقاله خارجی می خواهید بنویسید، خب از مقالاتی استفاده می کنید. آن مقالات در مجلاتی چاپ شده است که همون می تواند مبنای کار شما برای ارسال مقاله خودتان باشد.

  27. سپیده
    پاسخ

    سلام استاد ،مهندسی صنایع بهینه سازی سیستم ها علوم تحقیقات بهتره یا دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم علوم تحقیقات

  28. محمد
    پاسخ

    سلام
    بنده کارشناسی مکانیک خوندم . ارشد گرایش انرژی تجدید پذیر قبول شدم .خواستم بدونم
    ۱ . برای دکترا اگر گرایش به تبدیل انرژی انتقال بدم مشکلی در اینده برای هیئت علمی شدن پیش می اید
    ۲ . منظور از تغییر گرایش این است که مثلا یه گروه دیگه امتحان بدی؟ .چون انرژی تجدید پذیر رو از دفترچه مکانیک انتخاب کردم .
    ۳.الان من گرایشم رو تغییر دادم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر زیر مجموعه مکانیک است، خب تغییر گرایش نیست.

  29. م.ک
    پاسخ

    سلام من علوم سیاسی دانشگاه مازندران قبول شدم و حقوق دانشگاه آزاد از نظر شما کدام بهتر است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق بروید.

  30. محمدی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید. تفاوت هیئت علمی دانشگاه با هیئت علمی پژوهشگاه از لحاظ نوع کار، ساعات کاری، شان اجتماعی و حقوق دریافتی چیست؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این تفاوت عمدتا برمی گردد به تفاوت بین هیات علمی اموزشی و پژوهشی. افراد بیشتر دوست دارند هیات علمی آموزشی بشوند که آزادتر هستند ولی پژوهشی باید بیشتر در محیط کار باشند و معمولا ۴۰ ساعت در هفته را باید در محل کار ساعت بزنند. حقوق آنها یکسان است.

  31. ریحانه
    پاسخ

    سلام به نظرتون حسابداری دانشگاه الزهرا بهتره یا حسابداری دانشگاه خوارزمی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم فرقی ندارد. ببنید کدام برای رفت و آمد و محیطش برای شما مناسب تر است.

  32. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. در یک رشته مورد علاقه در دانشگاه غیرانتفاعی قبول شدم که در بین ۱۰ دانشگاه غیرانتفاعی کشوره و رشته اولویت دومم رو در دانشگاه ازاد تهران مرکز قبول شدم. به نظر شما در این شرایط، رشته اولویت اولم در دانشگاه غیرانتفاعی برم یا اولویت دوم در دانشگاه ازاد تهران مرکز؟ سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کدام غیر انتفاعی؟

  33. مریم
    پاسخ

    ضمن سلام و ادب خدمت آقای دکتر
    بنده کارمند قراردادی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی هستم. با ده سال سابقه کاری جمع حقوق و اضافه کاری بنده حدود سه میلیون و دویست می باشد. بنده مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه دولتی تیپ ۱ گرفته ام و حذود ۱۵ مقاله و سابقه کار آموزشی و پژوهشی نیز دارم. به نظر شما اگر در فرا خوان جذب هیات علمی دانشگاه غیر انتفاعی پذیرفته شوم به صلاح است که از کارم انصراف دهم و جذب هیات علمی غیر انتفاعی شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله بروید. البته هیات علمی با مدرک ارشد خیلی جایگاه مستحکمی نخواهد داشت.

  34. حامد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    به نظرتان چگونه میتوان موافقت دانشگاه مبدا و مقصد برای تغییر رشته گرفت در صورتی که حدنصاب رتبه بدست امده باشد؟ اگر موافقت نکردند یعنی هیچ راهی نیس؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر موافقت نکنند کاری نمی شود کرد. ولی معمولا موافقت می کنند.

  35. امیر
    پاسخ

    سلام استاد. به نظر شما، برویم کارمند رسمی صداوسیما شویم و به حقوق کارمندی قناعت کنیم یا از کارمندی انصراف داده و با مدرک حقوق، به امید درآمد بیشتر، وکالت کنیم؟ این کار ارزش ریسک کردن دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب فعلا اوضاع وکالت خیلی پر رونق نیست. به روحیه شما هم بستگی دارد. کارمندی یک آب باریکه بدون نگرانی است در حالی که وکالت یک شغل پردرآمد ولی مشتری مدار است که بعضی وقت ها هست و بعضی وقت ها نیست.

  36. نسترن
    پاسخ

    با سلام و تشکر از پاسخگوییتون، برای من این سوال پیش اومده که اگه دانشگاهی در فراخوان به منظور اینکه رشته جدید میخوان بیارن در دانشگاهشون، هیات علمی اون رشته رو از قبلش جذب کنن و مثلا ما به طور پیمانی جذب بشیم، آیا اگر دانشجو به حد نصاب نرسه میتونن کنسل کنن این جذب شدن رو؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب پیمانی برای همین است که اگر نشد یا نخواستند عذر شما را بخواهند.

  37. علی
    پاسخ

    سلام بین علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری و دادگستری وحقوق دانشگاه شهید بهشتی یا فردوسی مشهد کدام را پیشنهاد میکنید؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه حقوق شهید بهشتی، حقوق فردوسی و بعد علوم قضایی

  38. Mostafa
    پاسخ

    سلام علوم سیاسی دانشگاه گیلان شبانه قبول شده ام و دانشگاه پیام نور رشته حقوق به نظر شما کدام را انتخاب کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوال سختی است. اگر می توانی بروید دانشگاه آزاد رشته حقوق بخوانید

  39. احمدی
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر، وقت بخیر. فقه و حقوق روزانه دانشگاه علامه رو برای ارشد توصیه می کنید یا پردیس فارابی؟ تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر تهران هستید بروید همان علامه .

  40. Fateme
    پاسخ

    سلام خسته نباشید بنظر شما دانشگاه جهاد اهواز بهتر است یا پیام نور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جهاد اهواز

  41. فاطمه زهرا
    پاسخ

    سلام و احترام اقای دکتر.
    بنده دکترای فقه و حقوق دارم. بنظر حضرتعالی نیروی معاونت حقوقی و امور مجلس صداوسیما شدن خوب است؟ ! مزایا و معایب اون چیه؟ باتوجه به اینکه قصدم بر اینه در اینده برای هیات علمی تلاش کنم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام عالی هست. برای دیدن نکات مثبت و منفی حرفه های حقوقی به کتاب مقدمه علم حقوق اینجانب مراجعه کنید.

  42. نسترن
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید میخواستم اینم بدونم که در مصاحبه برای جذب هیات علمی چه سوالاتی پرسیده میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مصاحبه هیأت علمی قابل پیش بینی نیست. بهتر است آرامش را حفظ کنید، احترام را داشته باشید، خود ستایی نکنید ولی فعالیتها و سوابق علمی و پژوهشی
      خود را بیان کنید.

  43. zarei
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر معمولا افراد زیادی در سایر گرایشهای حقوق دیده ام که می گویند رشته حقوق تجارت بین الملل در ایران کاربردی ندارد آیا واقعا همینطور است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قال علی علیه السلام، النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا «مردم دشمن چیزی هستند که نمى دانند.»

  44. نسترن
    پاسخ

    سلام خواستم بدونم حقوق یک عشو هیات علمی در بدو ورود چقدر است؟ به صورت استخدام پیمانی، در دانشگاه غیر انتفاعی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حدود چهار میلیون تومان

  45. افسانه
    پاسخ

    با سلام و احترام
    اینجانب قصد شرکت در فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه تهران در رشته مهندسی مالی را دارم. در قسمت شرایط اختصاصی دانشگاه تهران “شرط معدل دیپلم ۱۵ و چاپ دو مقاله علمی پژوهشی بین المللی که حداقل یکی از آنها دارای نمایه wos باشد” مطرح شده است. با توجه به اینکه این شرایط جزو شرایط و قوانین مرکز جذب وزارت علوم نیست و نیز با توجه به رزومه اینجانب (عضو بنیاد ملی نخبگان، فارغ التحصیل رتبه اول از دانشگاه های شهید بهشتی و تهران، استعداد درخشان، چاپ ۸ مقاله علمی پژوهشی معتبر داخلی و ۵ مقاله کنفرانسی و ایثارگری فرزند جانباز ۵۰ درصد و… ) و اینکه متقاضی برای جذب این رشته فقط ۱ نفر است، آیا این دو شرط قابل اغماض است و یا نه پرونده در بررسی اولیه رد خواهد شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم. به هر حال دانشگاه تهران سخت گیر است.

  46. موسوی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استادبزرگوار…بنده هیات علمی دانشگاه پیام نور هستم که تعهد ۱۰سال خدمت رادارم.(تعهدبه دلیل بورس شدن در مقطع دکتری با سهمیه مربیان) الان قصد استعفا را دارم.به نظرتون با استعفای بنده موافقت میشه و اگه موافقت نکردند راهکار قانونی برای اخذ موافقت استعفا چیست؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید خدمتتان را انجام دهید یا آن را بازخرید کنید و بعد تقاضای استعفا نمایید.

  47. مسعود
    پاسخ

    درود استاد گرامی
    شانس ورود به رشته حقوق تجارت بین الملل روزانه دانشگاه بهشتی و علامه و پردیس قم رو پیدا نکردم و روزانه نفت وگاز علامه و در انتخاب بعدی تنها شبانه پردیس قم تجارت بین الملل رو آوردم
    استاد عزیزم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید نسبت به ثبت نام در کدام رشته حسب مورد نفت وگاز روزانه علامه یا به تجارت بین الملل شبانه قم
    کمی نسبت به آینده نفت وگاز و تحصیل در مقطع دکتری نفت وگاز با توجه به نداشتن این مقطع در دانشگاه علامه مردد شدم

    قطعا پاسخ شما راه حل دغدغه بنده هست

    سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر پردیس فارابی قم است، خب در خدمت هستیم.

  48. اكبري
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من کارشناسی ارشد حقوق عمومی خوندم برای دکتری میخوام شرکت کنم و نمیدونم همون رشته خودم حقوق عمومی شرکت کنم یا حقوق نفت و گاز؟
    شما کدوم و واسه دکتری توصیه میکنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق نفت و گاز بهتر است ولی خب برای آمادگی و قبولی در آن وقت زیادی باید بگذارید و پذیرش هم خیلی نیست.

  49. حدیثه
    پاسخ

    سلام.من کنکور سراسری علوم سیاسی دانشگاه بابلسر روزانه قبول شدم اما به حقوق علاقه مندم
    میخواستم ببینم تو دانشگاه امکان تغیر رشته دارم؟؟؟
    اگه دارم چجوریه؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید کارنامه اتان را ببنید که آیا جایی که حقوق بوده قبول شده اید. یا نمره قبولی رشته حقوق را جایی آورده اید، در این صورت با موافقت مبدآ و مقصد می توانید تغییر رشته بدهید.

  50. سحر
    پاسخ

    سلام.بین مهندسی معماری پیام نور(رسمی)و آزاد تهران جنوب ممکنه راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آزاد بهتر است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *