پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. ali
    پاسخ

    با سلام و تشکر از مطالب ارزنده جنابعالی
    من فوق لیسانس دارم و ۱۳ سال سابقه در صنعت و کارمند رسمی دولت می باشم که در یک موسسه آموزش عالی دولتی از طریق سایت jazbوزارت علوم تقاضای هیات علمی داده ام میخواستم بدانم ۱- میتونم هم کارمند رسمی دولت باشم و هم عضو پیمانی هیات علمی۲- حقوق من با پایه مربی حدودا چقدر است و آیا فرقی بین حکم حقوقی من با یک مربی در سایر دانشگاههای دولتی مثلا دانشگاه تهران وجود دارد؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خیر. ۲- فرقی بین حقوق اعضای هیات علمی نیست مگر در بخش دوری از مرکز که زیادتر می شود.

  2. شعله
    پاسخ

    سلام من دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزا از دانشگاه فردوسی مشهد هستم.میخ.استم با این مدرک میشود در دانشگاه پیام نور مشهد یا نیشابور تدریس کرد.شرایط ان چگونه است و از کجا باید اقدام کرد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش که هست باید با آنها تماس بگیرید که آیا نیاز دارند.

  3. مهسان
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر ایا هزینه سفر همایشهای بین المللی شامل(بلیط و ثبت نام و اقامت چندروزه)از طریق گرنت تامین میگردد؟ ایا دانشجوی شریک در این امر نیز می تواند از این تسهیلات شرکت کند؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هزینه ها در حد معینی توسط گرانت تأمین می شود ولی در مورد هزینه دانشجویان آنها نیز تابع ضوابط خودشان هستند.

  4. حمید حا جی پور
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته نباشید
    به ستحضار می رساند اینجانب حمید حاجی پور فرزند جانباز متوفی ۳۰ در صد می باشم-دانشجوی ترم آخر کارشناسی رشته مهندسی تکنولوژی معماری هم اکنون نیز می باشم-و دو مدرک فنی و حرفه ای ای سی دی ال درجه ۱ و درجه ۲ و همچنین مدرک اتوکد نیز دارم.و سال اینده به ارشد معماری میروم—-میخواستم بپرسم ایا امکان تدریس در دانشگاه یا موسسات یا…..وجود دارد ؟ ممنون می شوم جواب ررا وضح یا کامل دهید بایم مهم است.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حداقل مدرک مورد نیاز برای تدریس در دانشگاه ارشد است. البته با این حجم از فارغ التحصیلان امکان حق التدریس برای ارشد نیز خیلی سخت شده است.

  5. مهسان
    پاسخ

    سلام جناب اقای دکتر
    من دانشجوی دکتری تربیت معلم هستم و کارمند رسمی مخابرات ایا امکان عیئت علمی شدن پس از امتحان جامع و یا پس از فارع التحصیلی من وجود دارد و یا تنها یک شغل تمام وقت میتوان داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با کارمندی که نمی شود استاد دانشگاه شد

  6. محمد
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید و تشکر از وقتی که گذاشتید

    من کاردانی برق غیر انتفایی و کاردانی به کارشناسی زبان دوباره دانشگاه غیر انتفایی خوندم
    و الان زبان انگلیسی ارشد فردوسی میخونم
    اگر دکترا زبان رو از همین دانشگاه بگیرم واسه هیئت علمی فردوسی میتونم اقدام کنم یا حتما باید کارشناسی رو هم از اینجا میگرفتم؟ امیدی هست؟ واسه جای دیگه چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم دانشگاه فردوسی خیلی شانس داشته باشید.

  7. hoda
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    من تنها هدفم استادی در دانشگاه است
    من الان دانشجوی کارشناسی دانشگاه فناوری های نوین قوچان (روزانه) در رشته مهندسی شیمی گرایش طراحی فرایندهای صنعت نفت هستم
    میخواستم ببینم آیا در منطقه من – خراسان رضوی – امیدی به استادی در این رشته هست
    در چه نوع دانشگاه هایی و چه پیشنهادی به بنده دارین
    ممنون از لطف شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا باید خوب درس بخوانید با معدل خوب. زبان انگلیسی خوب و رزومه خوب. بعد در مورد بقیه فکر کنید.

  8. رحمان
    پاسخ

    سلام و خداقوت.
    من دارای مدرک کارشناسی ارشد مکانیک هستم و تازه تمام کردم تا الان خدمت نرفتم. ایا من میتوانم سرباز هیئت علمی شوم. اگر میشود امکان رسمی شدن هیئت علمی هست؟ ایا حقوق سرباز هیئت علمی با حقوق خود عضو هیئت علمی رسمی یا پیمانی تفاوت دارد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هست ولی باید دانشگاهی شما را اول پذیرش بدهد.

  9. سارا
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی، واقعا جای بسیار سپاسگذاریست که استادی گرانقدر پاسخگوی سوالات ماست
    سوالی که از خدمت شما داشتم این هست که با شرایطی که براتون تشریح مینمایم آیا امیدی هست که در فراخوان جذب هیئت علمی بهمن امسال از “هیئت جذب” تایید رو بگیرم یا خیر ؟ چون دانشگاهی که میخواهم درخواست بدهم درخواست کارشناسی ارشد میکنند و با بنده موافق هستند ففقط کافیه که از هیئت جذب قبولی رو بگیرم که در روند اداری این دانشگاه قرار بگیرم
    من کارشناسی حسابداری از دانشگاه دولتی با معدل ۱۶/۶۹ گرفتم و کارشناسی ارشد حسابداری رو هم با معدل ۱۷/۵۵ از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گرفتم و یک مقاله ISC و یک پروژه پژوهشی و یک مقاله انتشار یافته در کنگره داخلی دارم و سابقه تدریس در چند دانشگاه به میزان دو ترم دارم ، البته تازه فارق التحصیل شدم.واقعا ممنون و قدردان شما بزرگوار هستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حداقلها را دارا هستید.

  10. محمد باقر اعراب شیبانی
    پاسخ

    سلام:فوق لیسانس علوم تربیتی ،رشتهءتاریخ وفلسفهءتعلیم وتربیت باگرایش تعلیم وتربیت اسلامی ام با معدل ۱۴.۸۵و نمره پایان نامه ۱۹.۲۵ مدت ۳سال است که از پیام نورفارغ شده ام (معلمم) لاکن علیرغم وجود دانشگاه ورشته مذکور در شهر محل سکونتم (طبس)،برای حق التدریس لیسانس گرفته اما با درخواست من موافقت نکرده اند باید چه کار کنم؟ ممنون از جنابعالی لطف فرموده مرا راهنمایی فرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کاری نمی توانید بکنید بهتر است با مدیر گروه آنجا ملاقات کنید و شرایط خود را توضیح دهید.

  11. مهدی
    پاسخ

    با سلام
    سال گذشته از شما سئوال کردم. که دانشجوی ارشذ صدا وسیمای قم هستم آیا میتوانم هم زمان در دانشگاه ادیان قم(غیر انتفاعی) ارشد تحصیل کنم. پاسخ دادید. بله پول میدهی درس میخوانید. اکنون در هر دو جا مشغول تحصیلم اما این نگرانی به وجود آمده که از هر دوجا رانده شوم. اگر امکان دارد توضیح دهید آیا وزارت علوم برایم مدرک صادر میکند یا خیر. و اگر به مشکل بر میخورم چی کار کنم مثلا انصراف بدهم. ویا چه ارگانی وجایی هست که میتوانم سئوال کنم و راهنماییم کنند.
    با کمال تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که شروع کرده اید. اگر مشکلی بروز کرد آن موقع فکر کنید. فعلا برای خواندن این دو رشته باید خیلی درس بخوانید.

  12. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، وقت شما بخیر.
    من دانشجوی دکترای یکی از رشته های فنی هستم. چند سوال از شما در خصوص هیات علمی داشتم:
    آیا سابقه تدریس برای بورسیه شدن خیلی مهمه؟ چون من تمام وقتم رو به درسم اختصاص دادم و تا حالا جایی تدریس نکردم.
    با توجه به افزایش ظرفیت دکترا به نظر شما برای بورسیه دانشگاه آزاد اقدام کنم یا رزومه ام رو تقویت کنم و بعد از فارغ التحصیلی برای جذب شدن در دانشگاه سراسری اقدام کنم، چون شنیدم دانشگاه های سراسری سخت بورسیه می کنن و متقاضی هم خیلی زیاده.
    با تشکر از شما .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی سابقه تدریس در بورسیه نقشی ندارد. اگر در دانشگاه آزاد شهر مناسبی است اقدام کنید.

  13. karim
    پاسخ

    با سلام استاد عزیز؛اینجانب کاردانی خود از دانشگاه غیر انتفاعی در رشته تولیدات گیاهی گذراندم کارشناسی فقط چون شهرمان رشته تولیدات گیاهی داشت فقط انتخاب کردم که شبانه دولتی قبول شدم و ارشد خود از دانشگاه شیراز روزانه گرفتم؛و حالا دکتری شبانه دانشگاه تهران قبول شدم از لحاظ معدل متوسطم؛آیا می توان هیت علمی دانشگاه های دولتی شهرهای مثه فسا یا جهرم یا بندرعباس یا یاسوج و غیره شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال هر چه زودتر از طریق اخذ بورس یا جایابی اقدام کنید. امکان جذب هست.

  14. سولماز**
    پاسخ

    با عرض سلام و تشکر.جناب دکتر،تمایل دارم نظرجنابعالی را در مورد ادامه تحصیل درمقطع دکتری در یکی از گرایشهای مجموعه مدیریت(مثلامدیریت رفتارسازمانی،یا مدیریت بازاریابی…)را نسبت به مدیریت آموزشی بدانم(با توجه به میزان جذب هیأت علمی در این رشته ها).آیا تفاوت در میزان جذب در این رشته ها بسیار ملموس و شدید است؟(چون صرفنظر از این فاکتور،آموزشی برای من بهترین گزینه است).ممنونم از لطف شما 

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی فرق ندارد.

  15. میثم کرمی پور
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب.اقای دکتر بنده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش مالی هستم،ولی لیسانسم مهندسی شیمی هست،می خواستم بپرسم آیا میتونم در دانشگاه تدریس کنم و سوال دیگه ام اینه که به نظر شما من دکتری مدیریت شرکت کنم میتونم در آینده هیئت علمی بشم در این زمینه مقالات علمی پژوهشی و داخلی و ISI هم دارم.خواهشا منو راهنمایی کنید در ضمن من ۳۳ سالمه.و به نظر شما چه دروسی را میتونم تدریس داشته باشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تدریس به صورت حق التدریسی امکانش ضعیف است. ولی برای ادامه تحصیل نمی توانم قطعا بگویم که مغایرت مدارک مشکل زا نخواهد بود.

  16. سمیرا
    پاسخ

    سلام من کارشناس ارشدمدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بیمه دانشگاه آزاد اسلامی واحدنیشابورهستم هنوزمدرک تحصیلیم آماده نشده واز دانشگاه نگرفته ام.میخاستم ببینم میتونم حق التدریس فعالیت کنم؟کدوم دانشگاه ها؟از گجا شروع کنم راهنمایی بفرمایید؟تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ابتدا باید همان اطراف خودتان ببنید که کدام دانشگاه درسهایی که شما تخصص دارید را تدریس می کنند. سپس با مدیر گروه آنها صحبت کنید و تقاضای خود را به آنها بدهید. معمولا دانشگاه های اصلی از پذیرش فوق لیسانس امتناع می کنند.

  17. ملیحه
    پاسخ

    سلام.من ترم اخرشیمی کاربردی ازدانشگاه پیام نورهستم. ببخشید استادبرااستاددانشگاه شدن تاارشدبخونم کافیه ؟اول بایدمعلم مدرسه بشیم بعداستاددانشگاه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر ارشد کفایت نمی کند و معلم شدن نیز ابتدا لازم نیست.

  18. امير
    پاسخ

    سلام
    اگر بصورت پیمانی جذب هیات علمی پیام نور با مدرک ارشد شوید و فرزند جانباز ۲۵ درصد باشید با استفاده از ایثارگری به رسم قطعی تبدیل وضعین می شوید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در قانون برنامه پنجم امکان رسمی قطعی شدن به دلیل ایثارگری مقرر شده است که می توانید مراجعه کنید. جزئیات آن را به خاطر ندارم.

  19. آرمان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    میخواستم بدونم بدرجه اعتبارمدرک فراگیر پیام نور رشته حقوق خصوصی برای استاد شدن در دانشگاه چه میزانه؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال آن ضعیف است.

  20. میثم
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب.آقای دکتر بنده لیسانس مهندسی شیمی.ارشد مدیریت دولتی گرایش مالی دارم. می خواستم بپرسم با توجه به مدرک غیر مرتبط من آیا میتونم تدریس کنم،اگر جوابتون مثبت هست چه دانشگاهی میتونم تدریس داشته باشم،در ضمن آقای دکتر اگر بنده دکتری در رشته مرتبط با ارشدم قبول شوم اون موقع وضعیتم در زمینه تدریس به چه صورت خواهد شد و در آینده میتونم هیئت علمی بشم،خواهشا منو راهنمایی کنید و اگر راهکاری دارید که میشود استفاده کرد و وارد تدریس در دانشگاه و بعد هیئت علمی بشم بفرمایید.باتشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تدریس احتمال دارد اگر پیدا شود. به هر حال این تغییر رشته برای هیات علمی مضر است.

  21. مرتضی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من دانشجوی ترم ۲ارشد در دانشگاه غیرانتفاعی رشته جوشکاری در اصفهان هستم و ۱ مقاله ای اس ای دارم
    ۱_با توجه به اینکه ارشدم را از غیرانتفاعی گرفتم امیدی به قبول شدنم در دکتری هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این امکان وجود دارد.

  22. محمد
    پاسخ

    با عرض سلام به خدمت جناب آقای دکتر شیروی و تشکر بابت حوصله شما در پاسخ گویی به سئوالات مکرر و متعدد

    غرض از مزاحمت بنده خواستم بدانم که با توجه به اینکه در دانشگاه آزاد ” داشتن شغل تمام وقت در سایر موسسات و سازمانها ” برای هیئت علمی تخلف محسوب میشود آیا بنده که هیئت علمب دانشگاه آزاد و همزمان مدیرعامل یک شرکت ساختمانی هستم و شرکت با سازمان و موسسه فرق دارد ، آیا مشمول قانون تخلف بابت دوشغله بودن میباشم یا خیر؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام طبیعتا اگر چنین منعی وجود داشته باشد به طریق اولی شامل شرکتهای خصوصی می شود.

  23. دامون
    پاسخ

    من استادیار پیمانی پایه یک هستم. به من پیشنهادی شده که مدیرکل اداره ای در یک استان شوم چطور میتوانم مامور شوم. چون شنیدم کسانی که پیمانی هستن تا رسمی ازمایشی نشوند نمی توانند مامور شوند ایا راهی وجود دارد؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر به دانشگاه علاقه دارید از ابتدا خرابش نکنید. دانشگاه نباید سکوی پرش به سمتهای اجرایی در دستگاهها شود.

  24. محمد رضا
    پاسخ

    عرض سلام مجدد

    استاد برای مسافت دانشگاه مشکلی ندارم
    به نظر جنابتان بین مهندسی مکانیک آزاد تهران شمال و مهندسی انرژی روزانه قوچان کدام را انتخاب کنم بهتر است ؟
    اگر دلیل ارزشمندتون را هم ذکر کنید ممنون میشم

    ممنون از وقتی که میگذارید..

    «من علّمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً»

    کس چو علی این دُر معنی نسُفت آنچه علی در حق استاد گفت

    بنده خود ساخت مرا اوستاد آنکه یکی حرف به من یاد داد

    از حضرت علیم تمنّا دارم همواره در این کسوت شریف با کلام نافذ و عزم راسخ و با تولید علم و دانش و پژوهش با سرافرازی برای نیل به زندگی سعادتمندانه ی دنیوی و رستگاری اخروی کوشا و پویا باشید.

    با سپاس و احترام فراوان…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر اهل قوچان یا اطراف هستید، مهندسی انرژی قوچان و اگر نزدیک تهران است دانشگاه آزاد تهران. به هر حال امکان پیدا کردن شغل در تهران بیشتر است.

  25. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    آیا کسی که به عنوان بورسیه دکتری در دانشگاه ازاد با رتبه مربی جذب و مشغول به تدریس میشه با کسی که با مدرک کارشناسی ارشد هیئت علمی دانشگاه آزاد است، حقوقشان فرق می کند؟
    اگر تفاوت دارد چند درصد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم خیلی تفاوت داشته باشد.

  26. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    آیا این مسئله صحت دارد که برخی از اساتید بعضی از دانشگاهها حقوق های بالای ۲۰-۵۰ میلیونی در ماه دریافت می کنند؟ ممنون از پاسخگوئی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بالاترین حقوق دریافتی یک استاد تمام دانشگاه با بیش از سی سال سابقه به سختی به ۵ میلیون تومان می رسد. مگر دانشگاه بنگاه اقتصادی است که اساسا چنین پولهایی در آن وجود داشته باشد که بخواهند به کسی ۲۰ تا ۵۰ میلیون در ماه بدهند. مگر کل بودجه یک دانشگاه چقدر است؟

  27. ابراهیم
    پاسخ

    سئوال
    عنوان هئیت علمی برای اساتید دانشگاهها و رتبه بندی آن دقیقا” از چه سالی در دانشگاهها اعمال می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از تاریخچه آن اطلاعی ندارم.

  28. محمد رضا
    پاسخ

    عرض سلام و ادب خدمت شما استاد ارجمند

    اگر اجازه دهید در موردی از راهنمایی ارزشمند شما بهره مند شوم

    حقیر سال ۹۱ در رشته مهندسی نفت پیام نور پذیرفته شدم و در کنکور ۹۲ نیز شرکت کردم و در رشته مهندسی انرژی دانشگاه قوچان روزانه و مهندسی مکانیک آزاد تهران شمال پذیرفته شدم .

    میخواستم از حضورتان بپرسم به نظر جنابتان انتخاب کدام رشته و دانشگاه از لحاظ ادامه تحصیل و سواد علمی و همچنین ورود به بازار کار مناسب تر است ؟
    و همچنین طبق مطالب مندرج در سایت سفارت ایران در آلمان پذیرفته شدگان در دوره روزانه میتوانند بدون محدودیت از دانشگاه های آلمان پذیرش بگیرند.آیا بهتر نیست برای گرفتن پذیرش اقدام کنم ؟

    اگه لطف کنید حقیر را برای انتخاب مناسب یاری فرمایید بسیار سپاسگذار خواهم بود…

    من الله توفیق…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پیام نور را که توصیه نمی کنم ولی در دو دانشگاه دیگر باید بعد مسافت را نیز ملاک عمل قرار دهید. پذیرش بعد از فارغ التحصیلی است قبل از ان خیلی مشکل است.

  29. لیلا
    پاسخ

    سلام استاد ،من دوساله که با مدرک ارشد در دانشگاه پیام نور به عنوان مدرس مدعو مشغول به کارم-اخیرا در سایت جذب برای دانشگاه ما از بین دارندگان مدرک ارشد به صورت پیمانی و البته از بین افراد بومی استخدام میکنه-ولی ویژه ی اعضای قراردادی هستش،میخواستم بدونم این اعضای قراردادی چه شرایطی دارند ومن چگونه میتونم قراردادی بشم؟؟
    ممنون از پاسختون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قراردادی نیز یک روشی است که پیام نور ایجاد کرده و باید از طریق خود دانشگاه اقدام کنید.

  30. فیزیک
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر من دانشجوی دکتری فیزیک هسته ای می باشم.امسال در فراخوان یکی از دانشگاههای غیرانتفایی شهر محل سکونت خود که برای کارشناسی ارشد فیزیک هسته ای به صورت پیمانی فراخوان داده بود شرکت کرده ام.ولی هنوز فرایند مصاحبه انجام نشده است.در ضمن من در این دانشگاه به صورت حق التدریسی این ترم ۴ واحد درسی دارم.سوال من این است:
    ۱-حقوق من در صورت جذب حدودا چقدر خواهد بود؟
    ۲-آیا بهتر است من اعلام کنم که دانشجوی دکتری هستم یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حدود یک و نیم میلیون تومان ماهیانه. النجاه فی الصدق

  31. یاعلی
    پاسخ

    با عرض سلام و خدا قوت
    اینجانب دانشجوی ارشد آمار کاربردی هستم می خواستم بدونم اگه دکتری مهندسی صنایع برم میتونم هیئت علمی بشم؟
    ممنون یا علی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در کدام رشته هیات علمی شوید؟ آمار یا مهندسی صنایع؟ بهتر است تغییر رشته ندهید.

  32. رضا
    پاسخ

    سلام، آقای دکتر من امسال با مدرک ارشد جذب هیات علمی دانشگاه پیام نور شدم
    ۱- آیا اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را نداشته باشم دانشگاه لغو قرار دادم نمیکند؟ این امکان ندارد مثل بعضی از دانشگاه ها یک بازه زمانی تعیین کنند و بگویند حتما باید دکتری بخونیم؟
    ۲- اگر در طول سال امتیازات لازم را کسب نکنیم چه اتفاقی میافتد؟ با اینکه جدول امتیازات بسیار گنگ و پیچیده است و معلوم نیست فعالیت فرهنگی یعنی چه؟
    ۳- ایا من که فرزند جانباز ۲۵ درصد هستم و الان پیمانی هیات علمی می باشم باید رسمی قطعی شوم؟
    ممنون میشم اگه هر سه سوال را جواب بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- وابسته به این است که به چه نحوی جذب شده اید. اگر پیمانی باشید آن مرکز می تواند به هر دلیلی از تمدید قرارداد شما خودداری کند. اگر کسی می خواهد هیات علمی باشد باید دکتری بگیرد. این فرصت عالی برای شما است که از این سکو خودت را وارد دکتری کنید.

  33. نازنین
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون به خیر
    ۱. من لیسانس مدیریت جهانگردی از دانشگاه دولتی دارم و در حال حاظر در مقطع ارشد مشغول هستم در دانشگاه آزاد اما در رشته ی جغرافیا و برنامه ریزی گردشکری
    میخاستم بدونم در صورتی که برای دکترا ادامه بدم این تغییر رشته برای استخدامم در دانشگاه مشکل ساز میشه یا خیر؟؟؟؟؟
    ۲. و اینکه حقوق اساتید دانشگاه آزاد با دولتی (تربیت مدرس)متفاوت هستش؟؟؟؟
    ممنونم از پاسخ و توجه تون جناب استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق دانشگاه آزاد قدری کمتر از دانشگاه دولتی است. باید از اساتید خود سوال کنید که این مقدر تفاوت مشکل زا هست یا نه.

  34. مهدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، می خواستم بدانم که در حال حاضر یک استادیار پیمانی تازه کار در دانشگاه دولتی چقدر حقوق دربافت می کند و آیا امکان افزایش آن از طربق اضافه کاری وجود دارد؟

    با تشکر از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یه کمی بیشتر از دو میلیون که شما می توانید با تدریس اضافه (اگر وجود داشته باشد) قدری بیشتر درآمد داشته باشید.

  35. علی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید:

    بنده کارشناس ارشد رشته جامعه شناسی توسعه دانشگاه تهران هستم که مشمولم. تا چه حد امکان است که به صورت طرح سربازی بتوانم در دانشگاه پیام نور استان محروم به عنوان هیأت علمی پذیرش شوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی احتمال قوی نیست ولی ناامید نشوید.

  36. محمد
    پاسخ

    سلام استاد؛
    بنده حدود ۸ سال سابقه استخدام رسمی دارم و با توجه به شرایط جذب هیئت علمی از شغل قبلی(کارمندی آموزش و پرورش) استعفا داده ام. لطفا” بفرمایید با توجه به اینکه این سوابق ارزش علمی ندارد، آیا سوابق کارمندی را حتما” باید در فرم های استخدامی قید کنم؟ یا در صورت جذب بعدا” هم می توانم آنها را منتقل کنم و زودتر بازنشسته شوم؟ و آیا اصولا” داشتن سوابق کارمندی در دانشگاه امتیاز مثبت حساب می شه یا منفی؟
    پیشاپیش از اینکه وقت ارزشمندتان را برای پاسخ به سوالات ما صرف می کنید، سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سابقه برای مقاصد گزینشی می خواهند و سابقه ولی این که سابقه شما در هیات علمی منظور شود، این امکان ندارد ولی سابقه بیمه شما محفوظ است.

  37. علی
    پاسخ

    با سلام بنده دبیر اموزش وپرورش هستم به مدت ۲۰ سال و نیز دانشجوی دکترا وبه علاوه حدود ۱۱ سال سال حق التدریس دانشگاه پیام نور بوده ام یعنی هر ترم بالغ بر ۱۰ واحد تدریس داشته ام اکنون چگونه میتونم به عضویت هیت علمی دانشگاه در ایم به کدام ارگان باید مراجعه کنم برای دانشگاه فرهنگیان چون فقط فراخوان میزنند واعلام نیاز هیچ رزومه ایی نمیخواهن ونیز فقط ۲ تا۳ نفر میخواهن لطفا مرا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما امتیاز خاصی ندارید و باید مثل دیگران در فراخون شرکت کنید. البته بعید می دانم قبل از اخذ دکتری موفقیت زیای کسب کنید.

  38. اکبر
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.
    بنده دانشجوی ترم ۴ دکترا پیام نور ریاضی هستم و فعلا در دو دانشگاه آزاد بصورت حق التدریسی مشغولم دریکی از این دانشگاهها مرتبه علمی ام را فاقد مرتبه علمی و در یکی از دانشگاهها مرتبه علمی ام را مربی زدند آیا فرقی بین مزایا و دریافتی این دو عنوان هست و آیا شانسی هست که در یکی از این دو دانشگاهها هیئت علمی شوم ویا اینکه فارغ التحصیل پیام نورم شانسی برای استخدامی در پیام نور وآزاد دارم؟ باتوجه به اینکه کارشناسی و ارشد را از دو دانشگاه دولتی متوسط و بدون مقاله هستم.
    باسپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر مربی بزند معمولا کمی بیشتر از غیر مربی است ولی مربی مستلزم ارائه حکم کارگزینی است. بنظرم در عمل نباید فرق کند. احتمال این که هیات علمی شوید هست.

  39. ام البنین
    پاسخ

    با سلام
    من درحال ارائه پایان نامه ارشد هستم میخواستم بدانم من میتوانم برای تدریس بعد از اتمام اقدام کنم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      ممکن است جایی دور دست یه چند واحدی حق التدریس مشغول شوید

  40. ارزو
    پاسخ

    وبا سلام ، استاد دانشجوی دکتری سراسری هستم که قصد بورس در دانشگاهی که به صورت خق التدریس کار میکنم را دارم. ایا هم زمان پول حق التدریس و حقوق بورسیه را میتوانم داشته باشم؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا بورسیه را ممکن است موظف به تدریس واحدهایی می کنند که برای مازاد می توانید حق التدریس بگیرید.

  41. مهدی
    پاسخ

    با سلام آیا دانشگاههای علوم پزشکی جذب هیات علمی بطور بورس در گروه معارف را دارند؟ چون شنیدم باید جهت جذب حتما فارغ التحصیل شد.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم.

  42. رضا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    ۱-آیا برای دانشجوی ترم یک دکتری که قصد دریافت بورسیه دکتری را دارد ، مجرد بودن امتیاز منفی به حساب می آید؟
    ۲-آیا دریافت بورس دکتری به منزله استخدام قطعی پس از فراغت از تحصیل است؟(به عنوان عضو هیئت علمی)
    ۳-میزان بورس دکتری چقدر هست؟
    ۴-و آیا حقوق اعضا هیئت علمی بستگی به تعداد واحدهای تدریسی دارد و حدود تغیرات چقدر هست؟
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- فکر نکنم. ۲- خیر ۳- نمی دانم. ۴- خیر

  43. علیرضا
    پاسخ

    با سلام و تشکر
    آقای دکتر لطفآ شرایط جذب نیمه وقت را توضیح دهید
    یعنی واسه اش فراخوان میدن یا چه شکلیه؟
    و اینکه برای این نوع جذب معمولآ چه شرایطی مد نظره؟
    خیلی خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جذب نیمه وقت هم از جهت جذب فرقی با تمام وقت ندارد فقط موظفی شما نصف و دریافتی شما هم نصف خواهد بود و شما می توانید یک شغل تمام وقت دیگر در کنارش داشته باشید.

  44. علی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ایا در اینده احتمال از هم پاشیدن و کلا جمع شدن دانشگاه ازاد به علت کمبود دانشجو (حتی در مقطع تحصیلات تکمیلی) وجود دارد؟ نگرانی استخدام دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این فرض بعیدی است. البته برخی از رشته ها در برخی از واحدها ممکن است تعطیل شود. زندگی آنقدر طولانی نیست که انسان اینقدر نگران باشد.

  45. محمد
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر
    بنده هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد هستم و مدیرعامل شرکت ساختمانی بطور همزمان. آقای جاسبی دوشغله بودن را عضویت در سازمان یا موسسه اعلام کرده آیا بنده متخلفم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدیر عامل یک شرکت ساختمانی یک شغل تمام وقت است که اصولا با تمام وقت بودن شما در دانشگاه آزاد سازگار نیست.

  46. اهن خای
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب بنده دانشجوی سال اول ارشد گرایش پیدایش رده بندی هستم و دارای مدرک کارشناسی مهندسی کشاورزی خاکشناسی هستم . سوالی داشتم برای استاد شدن در دانشگاه باید تمامی مدارک تحصیلی فرد در ارتباط با گرایش های رشته کارشناسی باشد. زیرا که اگر ارتباطی به مدرک کارشناسی نداشته باشد میخواهم در ارشد فضای سبز ادامه تحصیل بدهم و این گرایش سال اولی است دانشجو در این مقطع می پذیرد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر فضای سبز بخشی از مهندسی کشاورزی باشد یا مرتبط باشد اشکالی ایجاد نمی کند.

  47. جمشید
    پاسخ

    با سلام: من شش است که در یکی از دانشگاهای آزاد به صو رت استادیار پایه ۵ بصورت پیمانی کار میکنم (ذکترای تخصصی از خارج از کشور). سوال اول من:موضفی تدریس من چند ساعت در هفته است (برای من ۱۴ ساعت نوشته اند) سوال دوم: چه مراحلی را باید برای تبدیل پیمانی به رسمی آزمایشی طی کنم . متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در دانشگاه های دولتی ده ساعت هست ولی دانشگاه آزاد بیشتر معمولا همین ۱۴ ساعت را ملاک قرار می دهند. برای رسمی آزمایشی باید حداقل دو مقاله علمی پژوهشی داشته باشید و تقاضا بدهید.

  48. مجيد
    پاسخ

    با سلام و تشکر صمیمانه از استاد گرامی

    من در آزمون تحصیلات تکمیلی سال ۱۳۹۲، در پردیس خودگردان دانشگاه علامه طباطبایی پذیرفته شده ام.
    شهریه این دانشگاه ۱۷ میلیون تومان است.
    آیا اساتید این دانشگاه همان اساتید دانشگاه علامه هستند؟
    آیا کیفیت آموزشی آن در سطح دانشگاه علامه است؟
    و اینکه مدرک تحصیلی این دانشگاه ۱۷ میلیون تومان ارزش دارد؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا همان اساتید هستند.

  49. خورشید
    پاسخ

    سلام استاد در مقطع ارشد رشته حقوق خصوصی ویا اقتصادی پردیس دانشگاه تهران بهتر هست یا دانشگاه علامه و کلا مدرک دانشگاه ازاد بهتر هست یا پردیس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه های دولتی بهتر است

  50. دکتر سید امیر
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب، بنده بعد از دریافت مدرک دکترا از هند و فوق دکترا Postdoctoral از مالزی مدتی قبل به ایران برگشتم و پس از ارزشیابی مدارکم در وزارت علوم در فراخوان جذب هیئت علمی امسال (شهریور ۹۲) ثبت نام کرده ام و منتظر نتیجه فراخوان هستم. بنده در طول سالهای تحصیل و زندگی در خارج ۴ کتاب و ۸ مقاله به زبان انگلیسی به چاپ رسانده ام در حوزه های مربوط به رشته تخصصی ام (روانشناسی) که در همگی آنها نویسنده اول یا تنها نویسنده هستم. قانون ارتقا اعضا هیئت علمی را خوانده ام اما باز هم نتوانستم پاسخ ابهاماتم را بگیرم. سپاسگذارتان میشوم اگر مرا راهنمایی کنید:
    ۱- آیا در بدو شروع به کار در دانشگاه بعنوان پیمانی میتوانم امیدوار باشم که کتب و مقالاتم مورد قبولی و اخذ امتیاز برای استاد شدن یا دانشیاری واقع شود؟ اگر تالیفاتم مورد قبول است به نظر شما امتیاز آنها چقدر میشود؟ در آیین نامه ارتقا هیئت علمی اشاره ای نشده است که کتب منتشره در خارج از کشور مورد قبول برای دریافت امتیاز ارتقا است یا خیر.
    ۲- آیا میتوانم در آغاز به کار در دانشگاه به شکل پیمانی انتظار رتبه و امتیاز دانشیاری یا استادی را داشته باشم یا باید با وجود تالیفاتم کارم را با رتبه استادیاری شروع کنم و پس از چند سال درخواست ارتقا را تسلیم دانشگاه کنم؟
    ۳- آیا دانشگاهها تالیفاتی را که توسط انتشارات و دانشگاههای خارج از کشور به چاپ رسیده اند برای اعضا تازه وارد هیئت علمی به رسمیت میشناسند؟
    برایتان آرزوی شادکامی دارم و بیصبرانه منتظر پاسخ روشنگرانه تان هستم.
    با تشکر از وقت و توجه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- در ایران امکان استخدام ابتدایی با رتبه دانشیاری یا استادی نیست. ۲- کارهای قبلی همه صفر می شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *