پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. احسان
    پاسخ

    سلام.کارشناسی حقوق و زبان دارم.ارشد تجارت بین الملل..برای دکتری بین مدیریت قرارداد و تجارت و سرمایه گذاری مردد هستم.نظر استاد رو میخواستم بدونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تجارت بین الملل و سرمایه گذاری بهتر است.

  2. عرفان
    پاسخ

    سلام.به نظر شما تحصیل حقوق عمومی در دانشگاه امام صادق بهتره یا دانشگاه علوم قضایی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، علوم قضایی را شخصا ترجیح می دهم.

  3. شمیم
    پاسخ

    سلام دکتر ببخشید من الان دانشجوی ترم ۱ معماری دانشگاه سمنان هستم اما از شهری که قبول شدم راضی نیستم ولی من از یکی شنیدم که چون رتبه ام خوب بود (۷۷۱ منطقه ۲ ریاضی ) البته با سهمیه جانبازی میتونم به شهر تهران حتی اگه اونجا ساکن نباشم یه جورایی انتقالی بگیرم و شاید حتی یه رشته ی دیگه میخواستم ببینم این حرف صحت داره یا نه
    و سوال دوم اینکه سطح دانشگاه سوره تهران در حدی هست که من از معماری دانشگاه سمنان انصراف بدهم و در تکمیل ظرفیت شهرسازی سوره شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید رتبه دانشگاه در تهران را آورده باشید و مبدآ و مقصد با انتقال موافقت کنند. در هر حال کار ساده ای نیست. ۲- تهران هم مشکلات خودش را دارد از حیث خوابگاه و هزینه ها.

  4. احسان
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام ببخشین در مصاحبه ورودی مقطع دکترا،سوالات بر اساس فیلد تحقیقاتی خودمان خواهد بود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکن است ولی مصاحبه را نمی توان خیلی پیش بینی کرد.

  5. محمدرضا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    بنده لیسانس حقوق قضایی و فوق لیسانس حقوق بین الملل هر دو از دانشگاه علوم قضایی تهران هستم.
    قصد شرکت در آزمون دکترای ۹۷ در رشته ی حقوق بین الملل عمومی دانشگاه تهران را دارم,
    بدواً ابن که درس زبانم ضعیف است و برای تقویت آن کلاس های آیلتس را پیشنهاد می کنید یا کلاس های آمادگی آزمون دکترای برای زبان مؤسّسات خصوصی را؟
    دوم این که چون مقاله ای تا به حال نداشته ام به فرض قبولی در آزمون کتبی آیا در آزمون شفاهی(مصاحبه)شانس قبولی دارم و در مصاحبه چه اموری بسیار مهم است؟
    و در آخر این که اصولاً برای اپلای گرفتن و بورس خارج چه برای دکترا چه فرصت مطالعاتی بعد آن راه چاره چیست و چه اموری را باید تقویت کرد؟
    بسیار ممنونم از الطاف شما و عذرخواهم به جهت اطاله ی کلام.
    خدا همراه و یاورتان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- کلاسهای زبان بهتر است از کلاسهای آمادگی آزمون دکتری ۲- خب تلاش کنید که مقاله داشته باشید و امتیاز شما در مصاحبه کم می شود. ۳- مدارک اتان را ترجمه کنید و نمره بالای ایلتس داشته باشید حداقل هفت و بعد البته پول و اپلای کنید ببنید چه می شود.

  6. مهدی
    پاسخ

    سلام به شما استاد گرانقدر. مقطع کارشناسی را در دانشگاه ازاد بودم اما ارشد و دکتری را در دانشگاه سطح یک غیر انتفاعی بودم با معدل عالی هر سه مقطع را سپری کردم دو کتاب تخصصی تالیف کردم و یک کتاب تخصصی ترجمه داشتم. ۶ تا مقاله ای اس ای و ۱۴ مقاله ی کنفرانس بین المللی دارم آیا اصولا برای بنده امکان هیات علمی شدن وجود دارد؟ یا به دلیل تحصیل در دانشگاه غیر انتفاعی شانسی برای هیات علمی ندارم؟ پیشا پیش سپاس از پاسخگویی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیشتر احتمال هیات علمی دانشگاه های غیر انتفاعی، پیام نور و یا آزاد را دارید.

  7. گیتااحمدی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ، وقتتون بخیر ، ببخشید میخواستم ازتون بپرسم شرط شنی برای هیآت علمی شدن در رشته صنایع غذایی چند ساله؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا ۴۰ سال است.

  8. مریم
    پاسخ

    سلام اقای دکتر . وقت بخیر . من کارشناسی روابط بین الملل خوندم در لندن. مدرک GDL (Graduate Diploma in Law و LLM دارم . ارشد حقوق تجارت بین الملل خوندم . میخواستم بدونم من میتوانم در ایران به عنوان وکیل کار کنم؟ در لندن مدرک GDL حکم کارشناسی حقوق رو داره و بعد میشه bar examination داد و اگر قبول بشی به عنوان وکیل کار کنی. ممنون میشوم اگر توضیح بدید در ایران چگونه است و من چگونه در ایران میتوانم شروع به کار کنم؟
    پیشا پیش ممنونم از وقتی که میگذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید ابتدا مدرک شما توسط وزارت علوم ارزیابی شود. احتمال زیاد شما را به عنوان لیسانس ارزیابی می کنند ولی خب مدارک لازم را بدهید که حق اتان ضایع نشود. وقتی ارزیابی به عنوان لیسانس حقوق شد، حالا می توانیددر آزمون وکالت که خیلی هم سخت است شرکت کنید.

  9. احسان
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر
    ببخشید استاد بنده لیسانس حقوقم رو از یکی از دانشگاههای غیر انتفاعی تهران گرفتم( رتبه کنکورم ۱۱۰۰ بود در سال ۹۰) سوال بنده حقیر این هست که اگر مدرک ارشدم رو از دانشگاههای معتبر تهران بگیرم آیا امکانش هست در مصاحبه دکتری به خاطر مدرک دوره کارشناسی که غیر انتفاعی بوده رد بشم؟؟
    ممنون از لطف و عنایت حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم مشکلی باشد.

  10. ث م
    پاسخ

    سلام اسناد محترم
    بنده لیسانس مهندسی شهرسازی از دانشگاه سراسری ارومیه و فوق لیسانس رشته سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور از دانشگاه سراسری تبریز می باشم، ۳ سال سابقه تدریس در سازمان فنی و حرفه ای دارم و دارای مدرک مربی گری هستم، با توجه به اینکه رشته ارشدم خیلی کم دکترا میگیرد و بسیار کمیاب است شانس هیات علمی شدن دارم یا نه؟
    ممنون از وقتی که میگذارین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است.

  11. مرتضی
    پاسخ

    سلام و درود استاد .
    سوالی داشتم که در مورد یکی از دوستان است .
    آیا ایشان با داشتن مدرک کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی از دانشگاه آزاد می توانند در مقطع دکترا در کشور امریکا ادامه تحصیل بدهند . با این پیش فرض ها که ایشان ایده پرداز هم هستند و ایده هایی قابل توجه و کاربردی مرتبط با رشته تحصیلی خود برای ارائه دارند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است مستقیم پذیرش دکتری بدهند.

  12. مهران
    پاسخ

    با سلام
    در مورد اعضای هیئت علمی فنی و مهندسی من دیدم افراد محدودی را که معدل های خیلی پایین دارند (در حدود ۱۲) هیئت علمی شده اند ولی پیشینه پژوهشی آنها را که نگام میکنم میبینم از نظر پژوهشی بسیار قوی هستند و حتی گاها چهره های شناخته شده ای در زمینه تخصصی خودشان به شمار می آیند و صاحب مقالات در ژورنال هایی مثل Nature و Science هستند. شاید بتوان گفت اینها کسانی هستند که درس خواندن و معدل را فدای پژوهش کرده اند. در سوال ها و جواب ها شما میبینم که معدل را به عنوان ملاکی تعیین کننده برای هیئت علمی شدن میدانید و درست هم هست چون دانشگاه محیط تدریس به دانشجویان است. از طرفی رزومه دیگر اعضای هیئت علمی که معدل های بالا و سابقه ممتازی دارند را که میبینم مقالات با کیفیت های بسیار پایین چاپ میکنند، و دانشجویانشان بعد از فارغ التحصیلی میبینند که فقط درس خوانده اند و توانایی های آنها در حد رفع نیازهای صنعت نیست و به همین دلیل صنعت پذیرای آنها نخواهد بود. با توجه به شرایط فعلی که صنعت کشور ضعیف است و دانشگاه ها تقریبا نقشی در این صنعت ندارند چرا رویکرد دانشگاه ها به سمت افزایش جذب افرادی نیست که توانایی پژوهش و نوآوری بالایی دارند؟ از نظر شما برای رشته های فنی کسی که معدل پایین و پزوهشگر خوبی است باید هیئت علمی باشد یا کسی که معدل بالا دارد و پزوهشگر بد و یا حتی متوسط؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب موارد استثنایی هست. اگر ملاک استثناها باشد خب نمی توان نظمی را ایجاد کرد به خصوص وقتی متقاضی زیاد باشد. حال اگر دو نفر یکی با معدل بالا و دیگری با معدل پایین تقاضا دهند چطور می شود که معدل ۱۲ را بر معدل ۱۸ تقدم داشت. اینها در جامعه ما باعث سوء استفاده زیادی خواهد شد زیرا معدلهای ۱۸ کنار می روند و دوست و خویشان با معدل ۱۲ جذب دانشگاه می شوند.

  13. بهار
    پاسخ

    سلام من میخام انتخاب رشته کنم مدیریت بازار کارش خوبه بیکار نداره یا حقوق در مقطع لیسانس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همه رشته ها بیکار دارند آن هم خیلی زیاد ولی حقوق بهتر از مدیریت است از جهت کاری.

  14. حسین
    پاسخ

    سلام دکتر
    من کارم عسلویه هست و محل سکونتم شهر در جنوب دکتری در شمال قبول شده ام روزانه.
    به نظرتون با زن و یک بچه سختی ها را تحمل کنم و برای هدفم تلاش کنم یا نه؟
    علاقه دارم به درس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به رشته شما دارد و سن شما که آیا این مدرک فقط عنوان «دکتر» برای شما می آورد یا می توانید هیات علمی شوید. در ضمن اینکه دانشگاه دولتی یا آزاد قبول شده اید هم مهم است.

  15. سمانه
    پاسخ

    سلام دکتر من کارشناسی ارشد روابط بین املل تهران مرکزی قبول شدم امابه دلایلی میخوام تکمبل ظرفیت رو آزاد رشت روانتخاب کنم بنظرتون تصمیمم درسته؟واینکه مدرک دانشگاه رشت بهتراست یاتهران؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب تهران بهتر است ولی اگر رشت ساکن هستید همانجا بخوانید چون ممکن است با این مدرک کاری نتوانید بکنید و فقط سختی راه به تن شما بماند.

  16. مرضیه
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.
    سوالم اینه ک من مدرک کارشناسی معماری دانشگاه آزاد دارم .میشه با این مدرک استاد دانشگاه شد؟یا اینکه حتما باید ارشد خونده باشم.اگه ک میشه راهنمایی کنید ک چکار کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ارشد هم کسی خواهان شما نیست احتمال کمی دارد اگر دکتری بگیرید این فرصت برای شما فراهم شود.

  17. مینوش سروش
    پاسخ

    سلام جناب دکترخسته نباشید. آیا اگرکسی مدرک ارشدش رو از دانشگاه آزاد گرفته باشه میتونه دوباره چندسال بعد همون رشته برای ارشد دولتی آزمون بده؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا همان گرایش نمی شود.

  18. محمدحسین ح
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی عزیز، عرض سپاس دارم خدمتتون بخاطر زحمت هایی که برای دانشجویان میکشید. سوالی از محضرتون دارم اگر جواب بدید سپاس گذار خواهم بود .
    بنده قصد ادامه تحصیل رِا در خارج از ایران دارم و می خواهم در رشته ی حقوق دریایی یا تجارت بین الملل از کشور های آلمان و نروژ و فنلاند پذیرش بگیرم اما در مورد دانشگاه های آلمان که آیا این دو رشته را در دانشگاهاشون تدریس میکنن یا نه ، ندارم ، خیلی هم از اینترنت کمک گرفتم اما به نتیجه ی مطلوب نرسیدم
    در صورت امکان بنده رِا راهنمایی بفرمایید و اگر توصیه ای به بنده در این باره کنید که آیا انتخاب درستی است یا خیر ، ممنون شما خواهم بود
    سلامت باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر المان می روید باید زبان المانی بلد باشید و من اطلاع دقیقی در مورد دانشگاه های آنجا ندارم.

  19. زهرا
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر استاد من الان ۳۵ سالمه و آزمون وکالت ۹۶ قبول نشدم . کانون البرز شرکت کردم و رتبم شد ۱۵۹ . ۱۰۰ نفر پذیرش داشتن . به نظرتون برای وکالت ۹۷ بخونم یا دیگه دیر شده ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دیر که نیست.

  20. صدیقه
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.وقتتون بخیر. من در حال حاضر دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه دولتی هستم و به دلیل عدم علاقه به این رشته تصمیم به تغییر رشته به مهندسی معماری در دانشگاه آزاد دارم…میخواستم بدونم که از نظر شما این کار درستی هست یا نه؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم نه.

  21. آرش
    پاسخ

    سلام
    آیا با تاسیس گرایش «حقوق بین‌الملل کیفری» در مقطع دکتری موافق هستین؟
    با توجه به این که ایران به عضویت دیوان کیفری بین‌المللی درنیامده و امکان بهره‌مندی عملی از دستاوردهای احتمالی محققین و پژوهشگران ایرانی فراهم نیست، آیا تاسیس این گرایش اساساً فایده‌آی خواهد داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم راه اندازی رشته های ریز به نفع دانشجویان نیست و آنها از چیزهایی که باید یاد بگیرند محروم شوند. بهتر است این ها در انتخاب موضوع رساله انجام شود تا رشته به این نام راه اندازی گردد.

  22. فرشاد
    پاسخ

    با سلام بنده یک ترم دانشگاه ازاد رو بدون گرفتن مرخصی بنا به دلایلی انتخاب واحد نکردم و همچنین میخوام برم انصراف بدم ایا مشکلی ایجاد میشه و هزینه ترم بعد رو ازم میگیرن ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر نیاز به مدرکی از دانشگاه باشید خب ممکن است بگویند شهریه ثابت را بده.

  23. مهسا
    پاسخ

    باعرض سلام.سوالی دارم درخصوص اینکه بنده دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه ازادشیرازهستم وترم چهارم ۸۰واحددرسی راگذراندم معادل با مدرک کاردانی میخواهم امسال مجدددرکنکورسراسری شرکت کرده اگر رشته مهندسی دردانشگاه دولتی پذیرفته شوم واحدهای درسی مشترک دانشگاه ازاد که گذراندم رامی پذیرند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است دانشگاه های درجه اول بپذیرند.

  24. سارا
    پاسخ

    سلام .میخواستم بپرسم بین رشته های مهندسی پزشکی ومهندسی نرم افزارومهندسی صنایع کدام راتوصیه میکنیدودوم اینکه بایدحتما دانشگاه دولتی پذیرفته شوم یا ازادهم میتوانم شغل خوب مرتبط بارشته ام پیداکنم.ممنون از پاسخ شما دکترگرامی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مهندسی نرم افزار بیشتر زمینه کاری دارد و مهم در این رشته غیر از خود دانشگاه، تسلط شما بر مباحث علمی و کاربردی است. بسیاری از دانشگاه های درچه دوم و سوم ممکن است اساتید خوبی نداشته باشند که شما به درستی آموزش ببینید. سعی کنید در دانشگاه های درجه اول قبول شوید.

  25. باغستانی
    پاسخ

    باسلام
    دو سوال داشتم از خدمتتون
    ۱-آیا فارغ التحصیلان رشته های علوم اجتماعی برای تدریس در دانشگاه نیاز به مجوز از نهاد رهبری دارند؟
    ۲-آیا با داشتن مدارک ارشد یا دکترای جامعه شناسی میشود به غیر از دروس تخصصی، دروس عمومی تدریس کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- نشنیده ام که چنین چیزی باشد. ۲- دروس عمومی جامعه شناسی در برخی رشته های دیگر خب بله.

  26. بهروز
    پاسخ

    باسلام و خسته نباشید . بنده ارشد زمین شناسی مهندسی دارم برای دکتری میتونم رشته دیگه مثلا دکتری زمین شناسی آبشناسی بخونم؟ یا فقط رشته خودمو میتونم ادامه بدم؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید برای این سوال به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید.

  27. محسن
    پاسخ

    با سلام استاد
    بنده دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت هستم، پایان نامه ی بنده در خصوص چالش های اعضای هیات علمی دانشگاه است. فعلا در تعریف نظری چالش های اعضای هیات علمی دچار مشکل شدم و نمی تونم تعریف خوبی برای این مطلب پیدا کنم لطفا اگر تعریف نظری خوبی در خصوص چالش های اعضای هیات علمی دارید،کمک کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منظور چالش از جهت مسائل رفاهی و حقوق، از جهت آزادی در بیان مطالب علمی، از جهت به روز نبودن، از جهت اینکه مطالب آنها مرتبط با نیازهای جامعه نیست، از اینکه با دانشجویان چگونه برخورد می کنند، از جهت اینکه دچار تبعیض، روابط ناسالم و امثال آن می شوند، چالش از چه جهت؟ این محورها می تواند به شما کمک کند.

  28. rojhan
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    احتراما اینجانب دانشجوی دکتری یک پژوهشگاه دولتی وابسته به وزارت علوم و بورسیه هیات علمی یک دانشگاه دولتی هستم و در حال حاضر دوره دکتری ۱۱ ترمه شده است ولی پژوهشگاه اجازه دفاع از رساله را نمیدهد به دلیل اینکه نتوانسته قرارداد پژوهشی تامین کند و از طرفی دفتر گسترش امور پژوهشی وزارت علوم طبق ایین نامه دکتری استناد کرده است که وظیفه پژوهشگاه است که تامین قرارداد کند نه دانشجو.
    سوال اینجانب این است که ایا اینجانب می توانم دردیوان عدالت شکایت نموده و ادعای خسارت کنم؟ چون حکم بورس اینجانب ۱ سال است که تمام شده است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است بتوان به دیوان عدالت اداری شکایت کرد. اینها مربوط به گروه های اموزشی است نهایتا به وزارت علوم شکایت کنید.

  29. علیرضا
    پاسخ

    ممنونم از پاسخگویی حضرتعالی بابت انتخاب دانشگاه فردوسی و رفت وامد هفتگی
    متاسفانه اگر قصد بر انتخاب دانشگاه فردوسی باشد، رفت و امد دائمی است. آیا اصلا این امکان وجود دارد؟ و جنابعالی توصیه به چنین کاری میکنید؟
    چون در رشته بنده شهری که حداقل امکان استفاده از پرواز مستقیم داشته باشد مشهد است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دائمی که هیچی در دنیا نیست. بنظرم اینطوری نمی صرفد. باید تلاش کنید که زندگی خودتان را به مشهد منتقل کنید.

  30. سپهر
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر.آقای دکتر من معلم هستم و شنبه تا چهارشنبه به طورِ کامل سر کلاس هستم.من به شغل وکالت علاقه دارم.از طرفی باید لیسانس حقوق بگیرم اما چون سرکار هستم خب نمیتونم دانشگاه دولتی یا آزاد لیسانس حقوق بگیرم.چون با کارم تداخل داره.تنها گزینه ای که برام باقی میمونه دانشگاه پیام نوره که همانطور که میدونین کارمندان میتونن تو چنین دانشگاهی درس بخونن.من هدفم اینه که لیسانس حقوق را ازپیام نور بگیرم و در آزمون وکالت شرکت کنم.و اگه قبول بشم از شغل معلمی استعفا بدم.آموزش و پرورش اجازه نمیده که تو دانشگاه دولتی یا آزاد درس بخونیم.چون میگه با زمان کاری من تداخل داره.من چند وقت پیش به شما پیام دادم و در مورد نوع دانشگاهی که میخوام در اون تحصیل کنم،نظرتون رو پرسیدم.ولی شما گفتین که اگه واقعا درس برات مهمه برو یک دانشگاه خوب مثل دانشگاه دولتی.خب من اجازه ی چنین کاری ندارم.اگه من استعفا از معلمی بدهم و حقوق در دانشگاه دولتی بخوانم،ممکنه که بعد در آزمون وکالت قبول نشوم و همین شغل معلمی را هم از دست بدم.به نظرتون اگر از پیام نور همزمان با اشتغال،لیسانس حقوق بگیرم و بعد در آزمون وکالت شرکت کنم کار خوبی هست یا نه؟چون به نظرم اگر در آزمون قبول هم نشوم شغل را از دست نداده ام.
    آقای دکتر خواهش میکنم در این زمینه کمکم کنید.چون من وکالت را دوست دارم و از طرفی سردرگم هستم.تجربه و نظر شما قطعا میتونه کمکم کنه.

    خدا خیرتون بده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب راه طولانی است و احتمال موفقیت آن هم با این مشغله بخصوص قبول شدن در وکالت خیلی نیست. من باشم از معلمی و زندگی خود لذت می بردم

  31. .
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر بنده در دوران کارشناسی ارشد یک ترم رو مشروط شده ام.بنظرتون آیا در جذب هئیت علمی دانشگاه شدن این مشروطی رو به عنوان ملاکی در انتخاب قرار میدن.
    ممنون از وقت گرانبهایی که در اختیار ما میگذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم اینها همه تأثیر دارند با این همه متقاضی و نبود تقاضا.

  32. الهه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    یکی از همکاران من با مدرک ارشد در حال تاسیس رشته در یکی از دانشگاه های هست و من و یه نفر دیگه رو با مدرک ارشد هم بعنوان نیروی گروه با عنوان طرح هیات علمی گرفته ( در حکم حقوقی قید شده که فقط تا پایان تعهدات قانونی قابل تمدید هست که برای من دو سال است) .سوال من این هست که آیا این همکار ما از سادگی ما استفاده کرده که هم امتیاز تاسیس رشته رو بگیره و هم اینکه خودش رو نیروی دایمی اونجا کرده باشه آیا نظر من درسته ؟ میشه لطف کنید در این مورد راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من حس منفی ندارم.

  33. همایون
    پاسخ

    با سلام و احترام،جناب دکتر آیا قراردادهای EPC در حوزه حقوق نفت از نظر منابع داخلی و گستردگی مطالب قابلیت طرح به عنوان پایان نامه ارشد رو داره؟ پیشاپیش از پاسخگویی و حسن توجه شما تشکر میکنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام EPC در نفت و غیر نفت تفاوتی ندارد.

  34. Zahra
    پاسخ

    سلام استاد روزتون بخیر.
    ببخشید ۲ سوال دارم..
    ۱ – آیا دانشگاه پردیس فارابی قم تفکیک جنسیتی است؟
    ۲- آیا این دانشگاه از دانشجویان روزانه شهریه میگیرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خیر ۲- خیر

  35. زهرا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت دکتر شیروی.
    من شیمی کاربردی دانشگاه دولتی قبول شدم میخواستم بدونم راهی هست ک از این رشته ب رشته پرستاری برم درسطح کارشناسی یا ارشد?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید انصراف بدهید و بعد دوباره از نو شروع کنید.

  36. صمدیان
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من بین دو رشته تجارت بین الملل و حقوق نفت و گاز برای ارشد در دانشگاه های تهران مرددم میخواستم بدونم کدوم رشته برای ۵.۶سال اینده هنوزم بازار کار داره و بهتر است
    ممنون از راهنماییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته حقوق تجارت بین الملل و بعد نفت و گاز

  37. صبا
    پاسخ

    سلام اگه پایان نامه رو ۲۰ آبان داده باشیم تاریخ فارغ التحصیلی کی میخوره تو مدرک

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام زمان دفاع.

  38. کیانوش
    پاسخ

    سلام
    امکانش هست روشی پیشنهاد بدید برای پیدا کردن موضوعات جدید برای مقاله نویسی؟ بنده رشتم تجارت بین الملل و ترم یک تموم کردم ولی اکثر استادهای من اصلا رشته مرتبط نیستند و حتی نمیتونند منابع بدرد بخور معرفی کنند یکی از استاد های بنده که نفت و گاز تدریس میکرد حتی وقتی کتاب شما رو بهشون نشون دادم تعجب کردن (اطلاعی نداشتن از این کتاب) در صورتی که همه بچه ها این کتاب رو پیشاپیش خریده بودند اکثر همکلاسی های من هم این مشکل که برای مقاله نویسی و اینکه مقاله ای که مینویسند با چه معیاری باید موضوعی براش انتخاب کنند دارند و در واقع نه میدونیم چه موضوعی انتخاب کنیم و نه میدونیم فرضا توی درس تجارت الکترونیک چه موضوعی خوبه که کار کنیم یا مثلا سازمانها (منظور مقالات انگلیسی هست نه فارسی) ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع مقاله اصولا از مطالعه به دست می آید. در مطالعه به خصوص مطالعه مقالات خارجی و داخلی فرد متوجه می شود که نکته مهمی است که مغفول مانده است و میتواند موضوع یک مقاله شود. این روش طبیعی ترین روش پیدا کردن موضوع است. البته بعد از پیدا کردن موضوع اگر مسأله را با یک استاد آگاه در میان بگذارید خب ایشان می تواند کمک کند که موضوع آیا جای کار دارد یا نه.

  39. محمد اسکتدری
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    استاد عزیز برای شخصی که میخواهد در زمینه صادرات، واردات و قراردادهای تجاری فعالیت کند، کدام گرایش رشته حقوق برای او کارآمدتر است، هم در مقطع ارشد و هم دکتری…
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل.

  40. عباس
    پاسخ

    سلام استاد بزرگ حقوق. استدعا دارم رهنمون فرمایید رشته حقوق دادرسی اداری که جدیدا انگار بوجود اومده مباحثش در چه موردیه؟ سوال دوم جزا رو بهتر میدونید یا این رشته رو؟ بینهایت سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از این رشته هیچ اطلاعی ندارم و کلا این رشته های جدید را خیلی نمی پسندم. این رشته ها باعث می شوند که دانشجو چیزهای مورد نیاز را تحصیل نکند و الکی هی دروس بی ربط بخواند که هیچ فایده ای برای دانشجو ندارد.

  41. علیرضا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    براساس یکسری شرایط بنده مجبورم محل زندگیم شهر تبریز باشه و برای جذب هم فردوسی مشهد را انتخاب کردم. آیا خیلی شرایط سخت خواهد بود که من هییت علمی فردوسی باشم و هر هفته در رفت و آمد باشم. آیا اصلا ارزشش را داره؟
    ممنون میشم پاسخ بدید چون در آستانه انتخاب هستم و کمی گیج شدم در تصمیم گیری

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم سخت است هر هفته رفت و امد کنید ولی اگر موقت است اشکالی ندارد.

  42. سوگند
    پاسخ

    با سلام . میخواستم بدونم برای هیئت علمی شدن حتما باید رشته کارشناشی با رشته ارشدو دکتری مطابقت داشته باشه؟ واین که یک دانشجوی دکتری در دانشگاه دولتی اگر مدرک ارشدش رو از دانشگاه مجازی اخذ کرده باشه ممکن به همین دلیل شانس هیئت علمی شدن رو در دانشگاه های دولتی از دست بده؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعی است. مجازی هم احتمال هیات علمی شما را از بین می برد.

  43. محمد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    بنده لیسانس حقوق( پیام نور معدل۱۴) علاقمند به کار در حوزه حقوق تجارت فراملی ، زبان انگلیسی متوسط، درحال یادگیری زبان آلمانی، حضرتعالی تحصیل در این گرایش رو در آلمان را توصیه می‌فرماید؟ بعد از فارغ التحصیلی شانس کار در آلمان خواهم داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله کشور خوبی است.

  44. امیرحسین ناقدی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    من دانشجوی کارشناسی پیوستہ برق در دانشگاہ غیرانتفاعی ھستم
    خواستم بپرسم ایا من میتونم در مقطع کاردانی فارغالتحصیل بشم و در کنکور کاردانی بہ کارشناسی شرکت کنم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم کار مناسبی نیست.

  45. ......
    پاسخ

    سلام میشه بفرمایین معدل لازم برای استاد دانشگاه شدن چنده؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معدلهای پایین خیلی شانس ندارند ولی برخی معدل حداقل ۱۴ برای لیسانس و ۱۵ برای ارشد را ضروری می دانند.

  46. mehdi.adz
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من در رشته فیزیک مهندسی مشغول به تحصیل هستم میخواستم بدونم که برای کارشناسی ارشد با توجه به شرایط موجود چه گرایشی از این رشته رو پیشنهاد میکنید؟
    متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من اطلاع زیادی در مورد گرایشها این رشته ندارم.

  47. سجاد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده دانشجوی کارشناسی رشته فقه و حقوق دانشگاه شاهد تهران هستم. اما به دلیل اینکه علاقه ای به این رشته ندارم قصد تغییر رشته به حقوق دارم. با این حال چون حقوق دانشگاه شاهد را قبول نشدم مجبور به رفتن به دانشگاه شهر خودم میبد هستم. نظر شما در مورد سطح علمی، این دو دانشگاه و تأثیر در یادگیری درس چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم اشکالی ندارد بهتر است سمت علاقه اتان بروید

  48. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    به نظر شما داشتن مدرک دکتری در یک دانشگاه و یک پژوهشگاه چقدر باهم فرق دارند و چقدر می تواند روی جذب هیئت علمی شدن در دانشگاه های دولتی تاثیر داشته باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره دانشگاه خب شناخته شده و مهم تر از یک پژوهشگاه است.

  49. ابوالفضل سالاری
    پاسخ

    سلام مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور برای قاضی شدن معتبر است یانه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا مشکیل ندارد ولی خب در مصاحبه ممکن است خیلی به نفع شما نباشد.

  50. گیتااحمدی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. وقت بخیر .میخواستم ازتون بپرسم کسی که کارشناسی صنایع غذایی از دانشگاه ازاد و ارشد زبان انگلیسی از دانشگاه دولتی رو داره,با توجه به اینکه رشته کارشناسی وارشد متفاوت داره,امکانش هست که درس زبان عمومی رشته های دانشگاهی متفاوت رو بصورت حق التدریسی در دانشگاههای ازاد و علمی کاربردی تدریس کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش ضعیف است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *