پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. عباس فاطمی
    پاسخ

    سلام استاد. خواستم از شما بپرسم که اگر کسی کارشناسی فقه و حقوق داشته باشه و برای ارشد ،حقوق بین الملل یا تجارت بین الملل یا خصوصی قبول بشود. برای شغل به دلیل نداشتن کارشناسی حقوق دچار مشکل می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی نه.

  2. الهام
    پاسخ

    سلام من لیسانس مدیریت بازرگانی دارم وبه دلیل علاقه زیادبه حقوق میخواهم ارشدرادررشته حقوق ادامه بدهم آیابعدازاتمام تحصیل میتوانم درآزمون وکالت شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  3. محمد
    پاسخ

    سلام
    میخواستم بدونم فاصله دانشگاه های برتر تهران مثل امیرکبیر و علم و صنعت و خواجه نصیر در رشته مهندسی با دانشگاه صنعتی اصفهان به اندازه ای هست که به خاطرش سختی های خوابگاه و سایر مسائل رو ادم تحمل کنه یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به قول سعدی علیه الرحمه:
      نابرده رنح گنج میسر نمی‌شود *** مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

  4. شیوا
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    من کارشناسی رشته منابع طبیعی خوندم با معدل ۱۵.۵ و ارشدم رو همین رشته با معدل۱۷.۵ خوندم. بازار کار این رشته هم خوب نیست. میخواستم ببینم ایا دکتری بخونم. احتمال هیئت علمی شدنم چقدره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش زیاد نیست چون خیلی مثل شما فکر می کنند.

  5. سمانه
    پاسخ

    سلام. من کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی رو از دانشگاه غیر انتفاعی با معدل ۱۶.۵ در ۸ ترم گرفتم. ارشد آموزش زبان انگلیسی رو از ی دانشگاه دولتی درجه ۲ با معدل ۱۵.۵ در ۷ ترم گرفتم. الان ۳۰ هستم. به نظرتون با گرفتن مدرک دکتری از ی دانشگاه دولتی درجه ۲ امیدی هست هیئت علمی شوم. لطفا نظرتون رو صریح بگید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش خیلی زیاد نیست. به خصوص که فارغ التحصیل در شرایط بهتر نیز زیاد هستند.

  6. سعید
    پاسخ

    با عرض سلام اقای دکتر ایا حذف پایان نامه و قرار دادن چند واحد درسی به جای ان در برخی دانشگاه ها به صورت ازمایشی صحت دارد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این امر شما را به اموزش محور تقلیل می دهد.

  7. سوشا
    پاسخ

    سلام استاد شیروی
    ۱- آیا کمیته انتظامی دانشگاه می تواند برای عضو هیئت علمی که رابطه او قبل از ابلاغ اتهام و صدور حکم با دانشگاه قطع شده حکم صادر کند؟
    ۲- اگر با چنین شرایطی حکم صادر شد آیا می توان به هیئت تجدید نظر یا دیوان عدالت اداری تقاضای ابطال رای کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- نسبت به گذشته بله ولی بی معنا است. ۲- بله.

  8. پرویز
    پاسخ

    با سلام و احترام
    شرط معدل دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد برای هیت علمی شدن در دانشگاه های دولتی چقدر است؟
    آیا این شرط معدل برای همه یکی است مثلاً کسیکه از دانشگاه شریف مدرک بگیره با آن شخصی که از دانشگاه دورافتاده ای مدرک داشته باشه یکسان است معمولاً معدل فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کمتر از دانشگاه های درجات پایین است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره بخشی از رزومه شما را تشکیل می دهد. البته برخی از دانشگاه ها اگر شما معدل تان از یک حدی کمتر باشد از ابتدا حذف می شوید.

  9. محمد
    پاسخ

    سلام خسته نباشید .من در ترم اول دانشگاه پیام نور هستم فقط خواستم بگم می تونم درخواست بورسیه بدم در رشته ای مهندسی برق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تقاضای بورسیه به کی بدهید؟ این همه مهندس برق بیکار هستند. کی به شما پول می دهد که در دانشگاه پیام نور تحصیل کنید. پیام نور دنبال پول شما هست.

  10. حسین
    پاسخ

    سلام دکتر من دکتری کنترل (برق) آزاد را رها کردم به دلیل کیفیت پایین دانشگاه و هزینه بالا ولی الان خیلی پشیمون هستم واقعا دوست دارم ادامه تحصیل بدهم از طرفی هم دانشگاه دولتی خیلی ظرفیتش پایینه هدفم هم فقط دکتر شدن نیست دوست دارم در بالاترین سطح رشته خودم کار کنم وقتی دیدم شما خیلی دلسوزانه جواب می دهید و راهنمایی می کنید گفتم نظر شما را در این مورد بدونم .لطفا راهنمائیم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم چیز زیادی را از دست نداده اید و با پرداخت شهریه ثابت دوباره می توانید همان دکتری را ثبت نام کنید.

  11. علی اکبر چهل تنان
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و سپاس بابت پاسخگوئی
    بر اساس پاسخ قبلی حضرتعالی یعنی میفرمائید تحصیل جهت شخصی که در همان مقطع و همان رشته و همان دانشگاهی که تدریس میفرمائید ایراد ندارد؟
    حال اگر این شخص میهمان نشود و مستقیم در همین رشته در همین دانشگاه از ابتدا ثبت نام کند و همزمان تدریس راهم داشته باشد منع قانونی دارد؟
    بازهم ممنون از توجه و پاسخگوئی حضرتعالی و پوزش از اینکه مزاحم اوقات جنابعالی شدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هم زمان نمی توان در دو جا دانشجو بود.

  12. محمد
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی برق قدرت از دانشگاه ازاد هستم می خواستم بدونم ایا برای ارشد حقوق نفت و گاز بخوانم مناسب است یا نه می خواهم نظر شما را بدانم ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است رشته خودتان را بخوانید حقوق را نمی توان بدون لیسانس خواند.

  13. مجتبی
    پاسخ

    ممنون از پاسخگویی تان.
    آیا می توان حضوری شما را ملاقات کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سرم شلوغ است

  14. مرتضی
    پاسخ

    سلام استاد خوب هستین انشاا…؟میخواستم بدونم منی که کارشناسی ام در آزاد تبریز بوده و معدلم ۱۳ هستش و درس افتاده زیاد داشتم آیا میتونم در ارشد جبران کنم و بتونم هیئت علمی دانشگاه سراسری یا آزاد بشم؟و بنظرتون ارشد رو در آزاد ادامه بدم یا سراسری

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوبم خدا را شکر. بعید است دنبال کار باشید.

  15. امیرمحمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر عبدالحسین شیروی
    من کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی دارم.
    هر چند با علاقه وارد این رشته شدم
    اما متاسفانه در طول این ۴ سال به دو دلیل عمده کاملا ازین رشته قطع امید کرده ام :
    ۱. نگاه تحقیر آمیز مردم ! که حتی بسیاری از مواقع در پاسخ به سوالشان که چه رشته ای میخوانی : رشته ی دیگری را عنوان میکنم !
    ۲. با تو جه به اینکه برای موفق بودن – چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ استخدام و… – در این رشته باید تحصیلات حوزوی هم داشت، که من ندارم !

    اینها باعث شده به فکر تحصیل مجدد کارشناسی و یا تغییر در مقطع ارشد به سوی رشته های روان شناسی یا حقوق یا فقه و حقوق و … بیفتم.

    لطفا به این دانشجوی سرخورده، پدرانه راهنمایی کنید
    پیشتر از راهنمایی شما سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از ابتدا حقوق بخوان. تغییر در مقطع اشد کمکی نمی کند.

  16. علیرضا
    پاسخ

    عرض سلام و احترام
    جناب دکتر بنده در حال تحصیل در مقطع کارشناسی راشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه شهید بهشتی می باشم و درباره موضوعی جدید و دارای بحث درباره داوری تجاری بین الملل را پیگیری کرده و پیش نویسی نیز تهیه نموده ام. باعث افتخار بنده است که ایمیل شما را داشته باشم تا نظر جنابعالی را درباره این مقاله بدانم.
    با تجدید احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ایمیل اینجانب در بخش تماس در سمت چپ سایت ذکر شده است ولی یادتان باشد که خیلی وقت جواب ایمیل ندارم.

  17. علي
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید در سوالات دوست دیگری هم نوشته بود که ما دانشجویان رشته تازه تاسیس حقوق نفت و گاز که ضعف در متون حقوقی تخصصی داریم با توجه به اینکه منبعی هم در این خصوص نداریم و به هر حال نیاز به یک منبع و متن تخصصی برای یادگیری داریم و شما که در هر دو زمینه حقوق نفت و گاز و زبان انگلیسی ظاهرا مناسبترین گزینه از میان اساتید برای تالیف چنین کتابی هستید امکان دارد چنین لطفی در حق دانشجویان نفت و گاز کنید ؟ معمولا دانشجویان می بینند استادی دلسوز است به سمت او پناه می برند، از همین رو چنین سوالی رو از شما داشتیم. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حتما در برنامه خود قرار می دهم

  18. milad
    پاسخ

    سلام.
    نمونه قرارداد نفتی را چگونه میتوان یافت؟
    خیلی ممنون.

  19. سید شمس الدین قائم مقامي
    پاسخ

    سلام و احترام مجدد خدمت استاد فرهیخته وبزرگوار جناب آقای دکتر شیروی گرامی
    جسارتاًببخشید، سوالی در ارتباط با ‌ماده ۲۳۳ قانون تجارت دارم که بیان می کند« اگر قبولی مشروط به شرط نوشته شد برات نکول شده محسوب می‌شود ولی معهذا قبول‌کننده به شرط درحدود شرطی که نوشته‌مسئول پرداخت وجه برات است.»
    درزمینه حد فاصل وضع یا درج شرط تا زمان تحقق شرط وضع شده، وضعیت حقوقی به چه صورت می شود؟ ظاهراً در ارتباط با سوال بنده، دو مقاله ارزشمند ISI در موضوع کنوانسیون متحد الشکل ژنو تهیه شده است، بنده هم قصد ارائه یک مقاله علمی دراین خصوص دارم، لطفاً در صورت امکان منابع مطالعاتی در ارتباط با موضوع مزبور به بنده معرفی فرمایید.با تجدید احترام واعتذار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم موضوع خیلی جالبی نیست به خصوص که می گویید که قبلا هم در این مورد کار شده است.

  20. محمدجواد زارع
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دانشجوی دوره ی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان(تربیت معلم سابق) هستم می خواستم بدونم آیا می تونم بعد از گرفتن مدرک لیسانس از این دانشگاه اونو با مدرک لیسانس دانشگاه پیام نور تطبیق بزنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متوجه نشدم که منظور چی است. اگر دانشگاه شما قبول کند می توانید دروسی که قبلا خوانده اید را تقاضای تطبیق کنید که ممکن است اگر پیام نور باشد قبول نکنند.

  21. داوودبصیری
    پاسخ

    باسلام وخداقوت خدمت استادبزرگوار
    میخواستم بدونم بعدازگذراندن دوره کارشناسی ارشدنفت وگازآیاامکان بورس شدن دردانشگاه های خارج ازکشوردرسطح دکترای حقوق بین الملل وجودداردباتوجه به بالابودن سطح زبان وداشتن چندین مدرک معتبرزبان وداشتن پقاله های علمی.ممنون ازراهنماییتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال بورسیه شدن در خارج خیلی کم است ولی غیر ممکن نیست.

  22. فرهاد
    پاسخ

    با سلام خسته نباشید
    من دانشجوی ارشد باغبانی گرایش گیاهان زینتی دانشگاه ارومیه هستم لیسانسمم گیاهان دارویی از همین دانشگاه بود. اگه دکتری هم همین دانشگاه قبول شوم احتمالش هست همین جا تدریس کنم و عوض هیئت علمی شوم؟؟؟
    اینم بگم ک خودم زیاد بهش امیدی ندارم…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی روش نمی توانی حساب کنی به اضافه اینکه این یک عیب است که کسی تمام مراحل درسی خود را در یک دانشگاه بگذراند و در همان دانشگاه نیز هیات علمی شود.

  23. ستاره نظيفى
    پاسخ

    بإسلام خدمت إستاد بزرگوار من دانشجوى ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم و در زمینه قراردادهاى نفتى دنبال موضوع خوب میگردم میخواستم لطف کنید و در أین زمینه به من کمک کنید. ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید با مطالعه کتب و مقالات موضوع پیدا کنید و من لیستی از موضوعات ندارم.

  24. امیرحسین
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار
    دچار سردرگمی شدم.
    دیپلم ریاضی دارم با معدل ۱۹
    به دلایلی دو سال فاصله افتاده از پیش دانشگاهیم.
    به رشته های مهندسی علاقه ندارم.
    هدفم استاد دانشگاه شدن هست.
    بین سه رشته فیزیک. حقوق و روانشناسی موندم.
    بی زحمت راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق بیشتر از بقیه امکان کار دارد.

  25. دنیا
    پاسخ

    باسلام خدمت جناب اقای دکتر شیروی
    من شهریور۹۵از پایان نامه ام دفاع کردم و الان ارشدم رو در رشته مدیریت اموزشی با رتبه یک و معدل بالای ۱۹ تموم کردم اما هنوز هیچ مقاله ای هم ندارم.قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را در خارج از کشور دارم,اما زبانم ضعیف است نمیدانم باید از کجا و چگونه مطالعه و یادگیری زبان را شروع کنم که در عرض ۱۰_۸ ماه اینده بتوانم مسلط شوم.ضمن اینکه راهنمایی های پراکنده ای هم برای نحوه رفتن به خارج دریافت کرده ام که مرا سر در گم کرده است,نیاز به راهنمایی شما دارم.باتشکر از وقتی که برای خواندن پیام من میذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام زبان یک امر زمان بر است و باید برنامه ریزی کنید برای یکسال حداقل و رفتن به یک موسسه زبان خوب برای تداوم کار خوب است ولی هرگز به آنچه در موسسه می خوانید بسنده نکنید والا نتیجه نمی گیرید. مدارک خودتان را ترجمه کنید و مکاتبه را شروع کنید. اگر بخواهید برای دکتری اقدام کنید باید پروپوزال خود را به انگلیسی خیلی استاندارد تهیه کنید که کار سختی است.

  26. dr
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    نحوه پیداکردن منبع برای کارتحقیقی چگونه است. میخواهم مقاله بنویسم.
    کتاب نفت وگاز شما را که خواندم. در زیر نویس ها به منابعی اشاره می کنید؛ چطور آنها را پیدا می کنید؟ یعنی پیدا کردید؟
    نمونه قرارداد نفتی که مباحث زیست محیطی در آن باشد چگونه پیدا کنم؟ کتاب انگلیسی چگونه پیدا می کنید؟ واستناد می کنید؟ اگر میشود ومقدور است به بنده نیز این کمک کنید. خداوند خیرتان دهد. از این احسان و ذکات دانش خود مرا بهره ای رسانید. وسط بهشت جایگاهتان باد.

  27. محسن
    پاسخ

    عرض سلام و احترام

    ۱- جناب استاد قصد دارم در زمینه متون حقوقی به زبان انگلیسی در باب آیین دادرسی مدنی و حقوق تجارت بطور حرفه ای کار کنم و کتابهای انگلیسی مربوط به این ذو موضوع را ترجمه کنم.

    ۲-دو جلد متون حقوقی شما را خوانده ام.انگیزه ی بالایی در من ایجاد کرد تا روی زبان تخصصی تمرکز کنم.

    انصافا این دو جلد ما را از پژمردگی و وضعیت قهقرایی LAW TEXTS
    -LAW MADE SIMPLE

    بیرون می آورد و با جهان امروز حقوق و اندیشه های جدید آشنا می کند.

    ۳-با زبان عمومی مشکلی ندارم.و تا حد زیادی فنون ترجمه را بلد هستم.

    ۴- از جنابعالی استدعا دارم برای نیل به هدف بزرگم،مسیر را به بنده نشان بدهید.

  28. امین
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب و احترام
    جناب آقای دکتر شیروی
    اینجانب (دانشجوی ارشد حقوق تجارت بین الملل)قبل از هر چیز ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی برای استاد عزیزم مراتب قدردانی و تشکر خودم را در رابطه با معرفی موضوعی بسیار خوب از سوی حضرتعالی برای تدوین پایان نامه توسط اینجانب در مقطع ارشد ابراز مینمایم که بدین شرح میباشد: نقش کمیسیون تجارت بین الملل ایالات متحده (USITC)در حقوق تجارت بین الملل
    به جهت مطالعه و آگاهی از نقش کمیسیون یاد شده در حقوق تجارت بین الملل خواهشمند است در صورت امکان اینجانب را از منابع مطالعاتی موضوع یاد شده اعم از عناوین مقالات و اسناد مرتبط با موضوع به غیر از سایت USITC.GOV آگاه فرمایید.
    با نهایت احترام و قدردانی مجدد.

  29. مرتضي
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب؛ بنده لیسانس حقوق از دانشگاه گیلان و فوق لیسانس حقوق نفت و گاز از دانشگاه تهران دارم و فعلا ساکن تفلیس(گرجستان) هستم. اینجا دانشگاه ازاد واحدی داره که در مقطع دکتری رشته اقتصاد نفت و گاز رو ارائه میده خواستم از محضرتون بپرسم تحصیل در دکتری این رشته و از این دانشگاه به نظرتون ارزش داره؟ امکان هیات علمی شدن در ایران وجود داره؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای داشتن مدرک بله ولی اینکه فایده دیگری داشته باشد، فکر نکنم.

  30. مينا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    به نظر شما مهندسی معماری دانشگاه خوارزمی تهران از نظر رتبه و کیفیت آموزشی بهتر است یا دانشگاه هنر إسلامی تبریز؟
    پیشاپیش از پاسخگویی شما بسیار ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اگر تهران هستید خب تهران بهتر است ولی اگر تبریز هستید همانجا بروید.

  31. toofan kamalladdin
    پاسخ

    با سلام من لیسانسم را در پیام نور در رشته مهندسی عمران با رتبه اول گذراندم به علت پیام نور بودن از سهمیه استعداد درخشان نتوانستم استفاده کنم ۳۱ساله هستم و با وجود یک فرزند وقت کافی برای مطالعه کنکور نداشتم و ارشد را در دانشگاه غیرانتفاعی قبول شدم از شما سوال دارم ایا ثبت نام کنم و در مقطع دکتری در مصاحبه بابت سطح پایین بودن دانشگاه پذیرش میگیرم؟حتی اگر در زمینه مقاله و ترجمه فعالیت کنم میتوان از دانشگاه دولتی پذیرش گرفت در بخش مصاحبه دکتری؟؟یا یک سال دوباره کنکور بدم که باز هم احتمال قبولی کم دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای سرگرمی خوب است

  32. مریم
    پاسخ

    سلام جناب شیروی
    برای قبولی در آزمون دکتری دولتی جغرافیا و فارغ التحصیلی، کدام مدرک زبان را بگیرم؟
    ممنون از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدرک خاصی نیاز نیست ولی تولیمور را می توانید شرکت کنید یا تافل یا ایلیتس

  33. مجتبی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. بنده سوالاتی داشتم و خوشحال می شوم که پاسخی به من دهید.
    من فارغ التحصیل مدیریت بازاریابی ازدانشگاه علامه طباطبائی هستم و قصد دارم در دانشگاه سیدنی ادامه تحصیل دهم. می خواستم بدونم که چون تمامی دوره های تحصیلات تکمیلی به صورت research هست آیا اساتید مرا در طول چهار سال همراهی و کمک می نمایند؟ من خودم فکر می کنم اگر تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند ایران باشد یعنی درس + پایان نامه بهتر است ولی بعضی ها هم معتقدند که چهار سال پژوهش نقاط قوت بیشتری دارد. به نظر شما کدام یک راحت تر و بهتر است؟
    شرایط زندگی در استرالیا با توجه به تجارب شما چگونه است؟
    آیا می توانم پس از تکمیل تحصیل از آنجا ویزای کار بگیرم و همانجا مشغول به کار شوم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ارشد را Research تنها نروید مشکل پیدا می کنید.

  34. س طاهری
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید خدمت استاد عزیز

    عنوان پایان نامه بنده حفظ هویت خانوادگی کودکان ناشی از باروری مصنوعی در نظام ایران و بین اللملی می باشد از جناب عالی در زمینه کمک و راهنمایی می خواهم بنده حدود ۴ ماه فقط درگیر نوشتن پرپوزالم و بصورت مکرر از طرف اساتید رد می شود.
    می توانم از شما کمک و راهنمایی بخواهم
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوع خیلی ریزی است و بنظرم سخت است که بتوان در مورد آن چیز زیادی نوشت و بیشتر مقدمه و مأخره خواهد بود.

  35. سامیار
    پاسخ

    سلام
    من استاد دانشگاه دولتی در یکی از رشته های مهندسی هستم. خیلی علاقه دارم در رشته پزشکی هم تحصیل کنم. آیا از نظر محل کارم این اجازه را دارم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هم کار هم پزشکی! همان کارتان را ادامه بدهید که یک بدبخت دیگر برود پزشکی و صندلی آن توسط شما تصاحب نشود.

  36. کیوان
    پاسخ

    سلام دکتر
    من شنیده ام کسی که آزمون دکتری دانشگاه های تهران بهشتی خوارزمی و دانشگاه ازاد علوم تحقیقات تهران قبول بشه بدون آزمون وکالت وارد بازار کار وکالت می شود. آیا صحت دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من نشنیده ام.

  37. محمد یوسفی
    پاسخ

    سلام خدمت شما استاد عزیز
    در مقطع کارشناسی ارشد حکیم مشغولم،استادمون فرمودند مقاله ای راجع به اثر فسخ و مطالعه تطبیقی اون باید بدید،خواستم بدونم اگر با اصل مطلب موافقید با کجا تطبیق کنم که کمتر کار شده باشد،زبانمم خدارو شکر خوبه.
    به هر روی خدا حفظتون کنه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید با مقررات UNIDROIT تطبیق بدهید.

  38. حسین شهرامی فر
    پاسخ

    استاد گرامی با سلام واحترام
    من رشته کارشناسی حقوق اداری خوانده ام آیا می توانم آزمون وکالت شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کارشناسی حقوق نیاز دارید. احتمالا از علمی کاربردی است که آن برای وکالت نیست.

  39. مرضیه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من معدل لیسانسم ۱۳۰۴ و ارشد ۱۵.۹۰ در رشته امار و هر دو از دانشگاه دولتی است مدرک زبان و یک کتاب ترجمه شده دارم. سوال من از شما این هست که با توجه به اوضاع الان و معدلی که دارم تحصیل در دوره ی دکتری عاقلانه است و آیا امکان هیئت علمی شدن در آینده برای من وجود دارد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال هیات علمی خیلی ضعیف است

  40. ناهید
    پاسخ

    سلام. چطور میشود کسی از مهندسی دانشگاه شریف به رشته حقوق یک دانشگاه بیابد؟کسی که رشتش ریاضی بوده !!!! چنین اتفاقی افتاده آیا بدون گرفتن دیپلم انسانی و بدون کنکور انسانی چنین چیزی امکان پذیر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برخی از دانشگاه ها مثل علوم قضایی از رشته های ریاضی و تجربی هم می پذیرند.

  41. علیرضا اختیاری
    پاسخ

    سلام .من با رتبه ۵۰۰ حقوق علم و فرهنگ (کارشناسی) آوردم .سطح علمی نداره این دانشگاه و جو دانشگاه و دانشجوهاش هم آزار دهنده هست .چطور میشود به دانشگاه امام خمینی قزوین انتقالی گرفت ؟ چه طور میشود به آزاد انتقالی گرفت؟ هر راهی هر چند دارای کورسویی امید بگید !!! معدل هم بالای ۱۹.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید برگ سبز سنجش را بگیری که چه رشته هایی را آورده اید و بعد اقدام کنید.

  42. علی پناهی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، خسته نباشین خ ممنونم که شما هستین و جواب بچه ها رو میدین.
    من خ برای خودم مقاله نوشتم و در همایشات داخلی پذیرش گرفتم و گواهی ها هم رسیدن به دستم الان چند وقته هی اخبار درمورد سرقت ادبی میگه اما من نمیدونم که مقالات در چه صورت برچسب سرقت علمی بهشون میزنن؟
    فقط یه شک به کارم دارم میگم نکنه بابت این به کارم سرقت علمی بگن من که رشتم مدیریت هست برای مقالاتم چکیده و متن و تحلیل مینویسم و انجام مسیدم تحلیل رو هم.فقط وقتی از یه مقاله به عنوان منبع استفاده میکنم و خود همون مقاله برای اون مطلبی که من ازش برمیدارم خودش منبع زده من هم همون منبع را برای اون قسمت در مقاله خودم میزنم حالا تو شک هستم آیا باید من اسم صاحب مقاله رو به عنوان منبع بزنم یا نه منبع رو همون منبع که آخر مطلب زدن خودش(نویسنده مقاله) زده رو بنویسم ؟ یا نه اسم صاحب مقاله رو بزنممثلا بگم( محمدی به نقل از پیتردراکر، ۲۰۱۰).
    آقای دکتر خ نگرانم کمکم کنید از هر کی میپرسم زیاد سر درنمیاره نمیدونم به چی میگن سرقت علمی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سرقت ادبی این است که یک جمله را از کسی نقل کنید که داخل گیومه نباشد و ارجاعی هم نداشته باشد. بنابراین اگر یک پاراگراف یا یک صفحه یا بیشتر را شما از کسی عینا نقل کنید باید داخل گیومه بگذارید که نشان دهد که نقل قول مستقیم است و ارجاع دهید ولی اگر متن را از کسی استفاده کرده و به زبان خودتان نوشته اید باید در پایان آن ارجاع دهید. به هر حال باید حقوق معنوی دیگران رعایت شود. متاسفانه این روزها دانشجویان ده ها صفحه را از کسی می نویسند و اسم نویسنده اصلی را به دلیل اینکه کسی ظن نبرد، اصلا نمی آورند. سرقت ادبی خودش فریاد می زند.

  43. علی اکبر چهل تنان
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    جناب دکتر شیرودی، آیا یک استاد حق التدریس میتواند در همان دانشگاه محل تدریس به عنوان دانشجوی مقطع لیسانس دانشجوی میهمان شود؟ به این صورت که فردی در دانشگاهی با مدرک کارشناسی و ارشد و نامه ازمون جامع رشته مدیریت برخی از دروس رشته حقوق را تدریس میکند و اکنون در یک دانشگاه ثبت نام نموده است جهت تحصیل در کارشناسی حقوق، آیا ایشان اجازه دارند که به صورت دانشجوی میهمان به همان دانشگاه محل تدریس میهمان شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منع قانونی ندارد.

  44. Nima
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید. بنده کارشناس ارشد مهندسی برق از یکی از دانشگاهای خوب تهران هستم ولی لیسانسم رو در یک دانشگاه دولتی سطح پایین شهرستانی گذراندم شرایط علمیم خوبه ولی از لحاظ پژوهشی به چند مقاله کنفرانس داخلی به دلایلی بسنده کردم‌‌. سربازی رو هم گذروندم. سوالم اینه اگه دانشجوی دکتری بشم چند احتمال داره در حین یا بعد از دوره ی دکتری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرستان کوچک محل زندگی خودم بشم. فرض بر اینکه دکتری رو عالی بگزرونم از لحاظ علمی و پژوهشی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حین دکتری که امکانش نیست ولی بعدش اگر نیازی باشد خب احتمالش هست ولی همه نمی توانند هیات علمی شوند

  45. مهرداد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    جهت انتخاب رشته شاخه دکترا در کشور انگلیس مزاحمتون شدم …. میخواستم ببینم میتونین من و راهنمایی کنین ؟
    برای پروپوزال و انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه ؟
    واینکه چه رشته ایی باید تحصیل کنم برای قاضی شدن در خارج از کشور
    معدل فوق لیسانسم ١٩/٨٠ است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قاضی و وکیل شدن در خارج تابع مقررات خودش هست و با دکتری آنجا نمی توانید به آنها برسید. باید نمره زبان داشته باشید و مدارک اتان را ترجمه کنید و یک موضوع مناسب پیدا کنید که آنجا استاد داشته باشند و برای آن یک پروپوزال خوب به زبان انگلیسی روان بنویسید. اگر دادید ترجمه کردند آنها توجهی نمی کنند.

  46. محمود
    پاسخ

    سلام دکتر.بنده داوطلب کنکور سراسری هستم رشتمم تجربیه.خواستم از شما درباره ی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی که در دانشگاه تهران تدریس میشه سوال بپرسم.به تحقیق و پژوهش و ارایه چیز های جدید در علم علاقمندم به همین خاطر با سه نفر از اساتید محترم این رشته صحبت کردم که اونها فرمودن تضمین مالی این رشته به اندازه ی پزشکی و دندون نیست با توجه به این که این رشته قبول شدنش سخت تر از پزشکی و دندونه خواستم بپرسم یعنی هیچ امیدی به درآمد های خیلی بالا تو این رشته نیست؟دلیل اینکه اینقدر پیگیرم اینه که فکر میکنم این رشته تنها رشته ایه که میتونه علاقم رو در زمینه پژوهش ارضا کنه.از اینکه پاسخ میدید متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم از آنها مشکل تر باشد ولی به هر حال پزشکی و دندان پزشکی کارهای تعریف شده دارند.

  47. محمد رضا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    دانشجوی ترم سوم رشته مکانیک خودرو در مقطع کاردانی هستم و امسال باید در کنکور کارشناسی ناپیوسته شرکت کنم رشته ما در مقطع کارشناسی شامل دو گرایش مهندسی تکنولوژی تاسیسات حرارتی و برودتی و مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو از نظر شما کدام یک بهتر و بازارکار بیشتر به آن نیاز دارد و احتمال بیکاری آن کمتر است؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دومی بنظرم بهتر است

  48. افسانه
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی خسته نباشید سوالی داشتم موضوع پایان نامه بنده «مبانی خیار شرط از نظر فقه امامیه و حقوق ایران» می باشد ولی منابع زیادی بدست نیاورده ام میشه راهنمایی بفرمایید در مورد مبانی خیار شرط چه منابعی است؟ تاکید می کنم در مورد مبانی خیار نه خود خیار؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این موضوع تکراری است. باید به کتب فقها مراجعه کنید مثل کتاب مکاسب شیخ انصاری و شاگردان بعدی آن که تعلیقه و حاشیه نوشته اند.

  49. شيوا
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    میشه بفرمایید تفاوت دو رشته حقوق تجارت بین الملل با حقوق تجاری اقتصادی بین الملل از نظر کلیت مطالب و حوزه کاری هرکدوم چیست؟
    کدامیک جنبه عملی و کاربردی بیشتری دارد؟
    آیا سطح علمی دانشگاه آزاد واحد مرکز در زمینه حقوق تجارت بین الملل از نطر شما قابل قبول است؟ سطح علمی دانشگاه پردیس کیش چطور است؟
    ممنون از پاسخ های مفیدتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این دو رشته هدف واحدی را دنبال می کنند ولی دو اسم برای آن انتخاب شده است. البته تجاری اقتصادی قدری مباحث حقوق اقتصادی در آن پررنگ تر است.

  50. محمدهزاره
    پاسخ

    سلام، باعرض ادب وخداقوت خدمت جناب استاد ؛اینجانب دانشجوى کارشناسی رشته فقه وحقوق اسلامی درشهرقم می باشم وتبعه افغانستان هستم وقصدادامه تحصیل درمقطع کارشناسی ارشدرودارم وپس ازفارغ التحصیل شدن ازارشد، تصمیم به بازگشت به کشورم رودارم؛ ولی نمیدونم درارشد چه گرایش ازحقوق روبخونم تا درآنجا( افغانستان )بدرد بخوردوبتوانم کارکنم لذاقصدمشورت گرفتن ازشمااستادگرانقدر رودارم خواهش میکنم مرا راهنمایی فرماییدتا ازعلم وتجربیات شما مستفیض شویم باتشکر؛آجرکم الله.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی یا جزا بخوانید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *