تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. سحر
    پاسخ

    برای دانشجوبان فقه و حقوق بورسیه تحصیلی وجود داره اصلا؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراغ ندارم.

  2. حمید
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من دیپلم ریاضی دارم ومیخواهم

    برای

    ادامه تحصیل رشته زبان خارجه را ادامه دهم واین کار

    رو خارج از کشور انجام بدم بهترین راهنمایی در مورد

    دانشگاه ورتبه را برای بورسیه میخوام اگه لطف کنید

    ممنون میشوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام زبان برای موفقیت در هر رشته ای این روزها ضروری است ولی زبان را به عنوان رشته مطالعه کردن مورد توصیه من نیست.

  3. ستاره
    پاسخ

    با سلام
    همسر من دارای مدرک کاردانی کامپیوتر دانشگاه آزاد و کارشناسی علمی کاربردی و ارشد صنعتی شریف است زبان را تا حدی بلد است آیا شانس ادامه تحصیل در خارج کشور را دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این امکان وجود دارد.

  4. محمدامین کمانی
    پاسخ

    درود بر شما جناب دکتر شیروی,بنده امین هستم ۱۸ ساله دانشجوی رشته حقوق در Jagiellonian Universityکه جز دانشگاه های ارسموس اروپا است یعنی امکان انتقالی گرفتن برای دانشگاه های ارسموس در بفیه کشورهای اروپایی بسیار آسان می شود.۳ سوال.!
    ۱.برای کار پس از اتمام تحصیلات ایران را پیشنهاد می کنید یا جاهایی دیگر؟
    ۲.حکم کسانی که مانند من از مدرک لیسانس در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در خارج از کشور تحصیل کرده اند برای شروع به کار در ایران چیست؟
    ۳.با توجه به شرایطی که عرض کردم کدام یا کدامین کشور برای تحصیل حقوق مناسب تر می باشد؟
    سپاس فراوان از الطاف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر شما لیسانس حقوق از ایران نداشته باشید خیلی سخت می توانید در امتحانات ورودی وکالت قبول شوید. اگر کسی می خواهد در ایران فعالیت حرفه ای در حقوق داشته باشد توصیه می شود که لیسانس را در ایران بگیرد.

  5. ریحانه
    پاسخ

    سلام استاد،با تشکر از سایت خوبتون و وقتی که میگذارید،من دانشجوی ترم۶ کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد تهران شمال با معدل کل ۱۵ هستم.۱ترم دیگر درسم تمام میشود.به رشته حقوق بین الملل علاقه زیادی دارم و در دروس بین الملل تقریبا قوی هستم و سریع یاد میگیرم ولی زبانم تعریفی ندارد.خیلی علاقه مند به کار در سازمان ملل هستم.با توجه به اینکه در مقطع لیسانس خوب درس نخواندم لطفا راهنمایی کنید اگر از الان شروع کنم و برای ارشد و تقویت زبانم خوب درس بخوانم دیر شده یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می خواهید که در زمینه حقوق بین الملل تخصص پیدا کنید و عنصر مفیدی باشید باید خیلی زحمت بکشید و زبان نیز در اولویت اصلی است. پیدا کردن کارهایی مثل سازمان ملل خیلی به تلاش نیاز دارد. در ضمن برای تحصیل هرگز دیر نیست ولی یادتان باشد که گذشته را نمی توانید برگردانید.

  6. سلمان
    پاسخ

    سلام بر استاد گرانقدر
    این سوال را به نمایندگی ۳۰۰نفر از دانشجوه های که امسال قبول شدیم دانشگاه رضوی ازتون میپرسم؟؟
    بعضیا میگن برید بعضیا میگن نرید ؟
    حیرانیم
    به نظر شما تو رشته حقوق بریم یا نریم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا مدارک دانشگاه رضوی نیز مانند سایر دانشگاه های غیر انتفاعی معتبر است. ثانیا اگر شما نروید چکار کنید؟ دوباره در کنکور شرکت می کنید خب چقدر شانس دارید؟

  7. مریم
    پاسخ

    با سلام استاد .من دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد هستم و همسرم هم کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی شاخه زراعت دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شده میخواستم بدنم شرایط کدوم دانشگاه ها به ما میخوره و کجا برای تحصیل دکتری میتونیم بریم .حداقل هزینه اش چطوره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من اطلاعات اینطوری ندارم باید ابتدا یک کشور را انتخاب کنید و سعی کنید برخی از دانشگاه های آن کشور را رصد کنید که کدام شرایط بهتری برای شما دارند.

  8. علیرضا
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده قصد اخذ پذیرش دکتری جرمشناسی از سوربن فرانسه را دارم تا حدودی به زبان فرانسه مسلطم با توجه به اینکه به کار علمی احتیاج دارم و قصد ترجمه کتاب english legal system by jaqueline martin را دارم آیا اطلاعی دارید که ترجمه فارسی شده یا خیر؟ آیا در اخذ پذیرش موفق میشم؟ مقاله آی اس آی دارم. ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم. بعید می دانم ترجمه یک کتاب انگلیسی به فارسی خیلی به شما در اخذ پذیرش فرانسه کمک کند.

  9. مینا
    پاسخ

    سلام استاد من مدرک کارشناسی باستان شناسی با معدل ۱۷دارم ولی مدرک زبان ندارم بنظرتون میتونم بورسیه المان بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم بورسیه آنقدر مفت باشد که حتی به افرادی که زبان بلد نیستند بدهند.

  10. کیوان
    پاسخ

    با سلام
    میخواستم بدونم در دانشگاه های خارج از ایران رشته های فنی و حرفه ای تدریس میشود؟
    مثل حسابداری بازرگانی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله بیشتر کالجها از این نوع هستند.

  11. فاطمه
    پاسخ

    باعرض سلام,من با رتبه تک رقمی کنکورسراسری پزشکی تهران پذیرفته شدم وتونستم آزمون تافل نمره بالا۸۰بگیرم,شانس اخذبورسیه ازهارواردرو دارم؟باسپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شانس خودتان را امتحان کنید. دقیقا نمی دانم که این رتبه خیلی موثر باشد.

  12. سارا
    پاسخ

    سلام میخوام برای کارشناسی ارشد جزاو جرم شناسیم برم خارج از کشور چه مراحلیو باید طی کنم چقدطول میکشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول باید امتحان بین المللی زبان بدهید و نمره قابل قبولی حدود ۷ آیلتس بگیرید. همچنین مدرک لیسانس خودتان را ترجمه کنید. به اضافه باید برای اخذ پذیرش مکاتبه نمایید. اگر پول ندارید بی خیال شوید.

  13. مریم
    پاسخ

    سلام
    دانشجوی سال اول دکتری حقوق بین الملل تهران هستم. ولی الان پشیمانم که چرا در خارج از کشور تحصیل نکرده ام و خیلی دلم می خواهد تجربه تحصیل در خارج را هم داشته باشم. صلاح می دانید که بعد از اتمام تحصیل در ایران، برای پست دکتری یا دکتری در شاخه دیگر در خارج از کشور اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم از همین حالا برای اخذ پذیرش در خارج اقدام کنید و اگر توفیق پیدا کردید بروید ادامه تحصیل بدهید. این بهتر است تا این که دکتری دیگری بخواهید بخوانید و یا پست دکتری بگیرید که ارزش مدرکی ندارد

  14. مریم
    پاسخ

    سلام استاد.ببخشیدمن رشته فق وحقوق امامیه ام ترم چهارتموم کروم دوست دارم خارج ازکشورکارشناسیم ادامه بدم میشه .چه کشورهای میتونم ادامه بدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون چندتا اشتباه تایپی در سوال شما است به آن جواب ندادم تا دقت بیشتری داشته باشید.

  15. آزیتا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی شما در مورد بورسیه در مقطع دکترا در رشته حسابداری میتونید راهنماییمون کنید؟کدام کشور امکان پذیرش بورس دارد چه شرایطی دارد؟آیا امکان کار هم وجد دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای بورسیه در رشته های گوناگون و دانشگاه های گوناگون باید به سایت دانشگاه ها مراجعه کنید. البته برخی از سایتهای هست که به طور متمرکز کلیه بورسیه ها در یک کشور را اطلاع رسانی می کنند که نمی دانم که این لیستها تا چه اندازه کامل هستند ولی خیلی کمک می کنند که دانشجو نخواهد تک تک دنبال دانشگاه ها و رشته ها جستجو کند.

  16. Morvarid
    پاسخ

    سلام با عرض خسته نباشید
    من دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه ازاد تهران شمال هستم.میخواستم بدانم برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد در رشته حقوق بین الملل یا تجارت بین الملل میتوان در امریکا اقدام کرد؟ و در این صورت مدرک لیسانس حقوق ما را قبول دارند یا باید این دوره را هم گذراند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید اقدام کنید ولی خیلی سخت است و مهمترین آن ویزا سخت تر.

  17. artm
    پاسخ

    سلام خدمت استاد بزرگوار، طاعات و عبادات قبول
    میخواستم اگه امکان داره راهنمایی بفرمایید

    من چندین مدرک دانشگاهی مختلف دارم که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا در خارج رو دارم
    مثل
    مهندسی گاز-کارشناسی حقوق-کارشناسی ارشدحقوق تجارت بین الملل – کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی

    لذا خواهشمندم دانشگاه های خارجه ای که در مقطع دکترا در رشته ی حقوق نفت و گاز و یا تجارت بین الملل پذیرش دارند برام معرفی بفرمایید .
    البته اگه راهنمایی های دیگه ای هم بکنید خوشحال میشم
    با تقدیر و سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهترین دانشگاه داندی در اسکاتلند است. دانشگاه های امریکا و استرالیا نیز خوب است.

  18. رضا
    پاسخ

    سلام استاد
    ابتدا بابت وقتی که برای جواب دوستان میزارید نهایت تشکر را میکنم
    لیسانس دانشگاه آزاد با معدل ۱۷ به بالا با سایر کارای مفید
    برای ارشد به نظر شما کدام کشور تخصیل کنم؟
    فرانسه،روسیه،آمریکا یا کانادا؟
    شانس بورسیه برای کدام کشور بیشتر است؟
    حقیر میخواهم در ایران زندگی کنم و فقط به قصد تحصیل در خارج قصد رفتن دارم و به امید خدا بر خواهم گشت و دوست دارم کارم در ایران باشد به نظر شما چرا خواندن رشته حقوق در خارج مشکل است؟ و آیا میارزد؟
    ممنون استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اخذ بورسیه از کلیه این کشورها سخت است. از قدیم گفته اند دندونهای اسب پیش کشی را نمی شمرند. هر جا بورسیه می دهند اقدام کنید.

  19. مهیار
    پاسخ

    سلام استاد
    دانشجوی ارشد فلسفه دانشگاه تهران هستم.. با توجه به سخت گیری هایی که درباره علوم انسانی شنیده ام، آیا دکتری فلسفه خارج از کشور امکان پذیر هست؟ چگونه می تونم پیگیری کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این امکان است. ولی در کلیه رشته های علوم انسانی سخت است که دانشجوی خارجی از ابتدا پذیرش دکتری بگیرد ممکن است شما مجبور شوید دوره فوق یا یک دوره انتقالی را اول بگذرانید.

  20. امیر
    پاسخ

    من لیسانس،نفت دارم معدلم ۱۸از،دانشگاه گرمسار هستم، ۲۲سالمه آیا میتونم برای کارشناسی ارشد به فرانسه برمچ

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این امکان وجود دارد باید بتوانید پذیرش بگیرید. زبان فرانسه بلد باشید و هزینه های زندگی را تأمین کنید.

  21. امیر
    پاسخ

    باسلام خدمت شما استاد گرامی
    من ترم آخرحقوق تجارت بین الملل واحددامغان هستم،میخواستم ببینم باتوجه به اینکه من کاملا به زبان عربی مسلط هستم،آیاامکان تحصیل درمقطع دکتری گرایشهای مرتبط بارشته ام درکشورهای عربی وجود دارد،چه رشته ای وکدام کشورها؟
    درصورت منفی بودن باتوجه به ضعف درزبان انگلیسی کدام کشور راپیشنهاد میکنید؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کشورهای عربی فعلا وضعیت خوبی ندارند مصر ممکن است بد نباشد

      • امیر
        پاسخ

        باتشکر
        استاد گرامی،من علاقه ی خاصی به گرایشهای حمل ونقل دریایی ونیزگمرک دارم.لذا باتوجه به اوضاع واحوالم جنابعالی کدام کشور را که دارای این رشته ها می باشند به من پیشنهاد می کنید.ضمنا وضع مالی متوسطی دارم ودرزبان انگلیسی مشکل دارم.

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام در اکثر دانشگاه های معتبر جهان این رشته ها کم و بیش ارائه می شود. مهم این است که شما بتوانید پذیرش بگیرید و هزینه آنجا را تأمین کنید که اینها کار آسانی نیست.

  22. مهسا اکبری
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم
    آقای دکتر در حال حاضر دانشجوی ترم ۳ رشته تجارت بین الملل هستم. برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا این رشته کدام دانشگاه مناسب تر می باشد؟
    با تشکر از زحمات شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کجا؟ خارج یا داخل؟ در خارج کشورهای صنعتی خوب هستند. در داخل هم بنا است از سال آینده در برخی از دانشگاه ها رشته حقوق تجارت بین الملل راه اندازی شود.

  23. امیر
    پاسخ

    جناب دکتر کشور امریکا یا کانادا لیسانس حقوقم که در دانشگاه ازاد ایران گرفتم را می پذرید؟،ازمون lsat چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله مشکل خاصی ندارند اگر بتوانید مدارک دیگرتان مثل زبان را با نمره مناسبی ارائه کنید. آزمون LSAT برای کسانی در استرالیا طراحی شده که تمایل دارند در رشته های پزشکی و امثال ان تحصیل کنند و خارجی هستند. به سایت آن مراجعه کنید. http://isat.acer.edu.au/

  24. امیر
    پاسخ

    سلام از کتاب حقوق تطبیقی جنابعالی استفاده بردم.جناب دکتر من دانشجوی ترم آخر رشته حقوق در دانشگاه ازاد هستم،llm چیست؟برای داشگاهای انگلیسی زبان المان می خواهم پذیرش بگیرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، LLM همان ارشد است.

  25. سعید
    پاسخ

    درود به شما
    آقای دکتر من دارای مدر ک فوق لیسانس مردم شناسی از دانشگاه آزاد هستم با توجه به مشکل مالی وامکان کار کدام کشور را برای دکترا توصیه میکنید آیا ایتالیا خوب است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پول ندارید باید بتوانید بورسیه بگیرید. هر جا بورسیه بدهند بروید.

  26. صادق
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دانشجوی کارشناسی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه تهران هستم و رتبه ام در کنکور ۷۸ بود و در حقوق شهیدبهشتی هم پذیرش میشدم ولی به دلیل علاقه شدیدی که به فق داشتم به این رشته رفتم ما پایاپای حقوقی ها کتب های حقوقی آنان را می خوانم.آیا امکان بورسیه شدن برای من وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه برای کجا؟ این همه فارغ التحصیل بیکار است کی حاضر است بورسیه بدهد.

  27. رضا
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده افتخار شاگردی شما را در دانشگاه پردیس داشتم.
    میخواستم شرایط تحصیل در گرایشهای جزا در مقطع ارشد در المان رو بدونم.
    میشه کمکم کنید؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به سایت دانشگاه های مورد نظر مراجعه کنید آنها تمام شرایط را در سایت خود اطلاع رسانی کرده اند.

  28. مهشید
    پاسخ

    سلام خسته نباشید. من قصد دارم در رشته ی حقوق گرایش جزا و جرم شناسی تحصیل کنم. می خواستم بدونم در این صورت امکان ادامه ی تحصیل در خارج از کشور هست یا خیر. ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این امکان وجود دارد.

  29. رامین
    پاسخ

    سلام استاد عزیز.من لیسانس برق و فوق لیسانس EMBAهستم وشاغل در وزارت نیرو.علاقه بسیاری به تجارت بین الملل دارم.اگر در امتحان ارشد تجارت بین الملل قبول بشم ایا امکان اشتغال وپیشرفت بدون مدرک کارشناسی حقوق در گرایش تجارت بین الملل وجود دارد?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تا حدودی چون شما لیسانس حقوق ندارید.

  30. فریماه
    پاسخ

    سلام استاد من دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه پیام نور هستم … و به دلیل ضعف رشته ی مالکیت فکری در ایران مایل هستم به ادامه ی تحصیل در این رشته در کشور فرانسه در مقطع دکترا ، از طرفی به رشته ی حقوق خصوصی هم علاقه ی بسیاری دارم به نظر شما کدام یک را در فرانسه ادامه بدهم بهتر است ؟ و با رشته ی مالکیت فکری پس از بازگشت به ایران تا چه اندازه میتوانم مانور بدهم (از نظر علمی و کاری) ؟ باتشکر از همکاریه شما استاد گرامی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است ولی حقوق خصوصی را بیشتر توصیه می کنم.

  31. رامىن
    پاسخ

    سلام استاد,بهترىن گراىش حقوق براى ادامه تحصىل در ارشد که بازار کار خوبى هم داشته باشه در اىنده کدومه, ممنون که جواب مىدىد.بازار کار حقوق عمومى چطوره استاد?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید تجارت بین الملل یا حقوق نفت وگاز وضعیت بهتری داشته باشد.

  32. Ehsan
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    من دانشجوی ترم آخر کارشناسی رشته حقوق از دانشگاه ازاد هستم – معدلم حدود ۱۹ و دو ترم رتبه اول شده ام – حدود یکسال نیم در کلاسهای زبان انگلیسی شرکت کرده ام و امیدوارم طی ۱۰ ماه اینده موفق شوم ازمون ایلتس را با نمره ای بالاتر از ۶ بگذرانم/ مایلم برای ادامه تحصیل به یکی از کشورهای اروپایی یا کانادا مهاجرت کنم ( کشوری که هزینه زندگی در حد متوسط و کیفیت تحصیل در حد بالا باشد)- مجرد هستم و از نظر مالی در حد متوسط ؛ ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید کدام کشور و کدام دانشگاه را انتخاب کنم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان کانادا خوب است ولی خواندن رشته حقوق در خارج سخت است.

  33. مائده
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته ناشید من دانشجوی پزشکی هستم میخواستم از شما بپرسم برای تحصیل در خارج از کشور اصلا باید چیکار کنم کجا برم چه اقداماتی رو طی کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خواهش میکنم وقتی میگن امتحان دارن کجا باید اقدام کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر مدرک گرفته اید و می خواهید آنجا کار کنید باید از عهده امتحانات آن کشور برآیید ولی برای صرف تحصیل باید مدارک اتان را ارسال کنید.

  34. مولود
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما آقای دکتر من دانشجوی دکترای ترجمه دانشگاه حیدراباد هند هستم و ساکن اهواز -میخواستم در خصوص اینکه فرمودید استاد تدریس مطالب جرم شناسی و حقوق کم هست آیا من میتونم اینکارو انجام بدم یا اینکه باید مطالب خاصی رو بخونمو امتحان بدم ؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید فارغ التحصیل رشته حقوق باشید والا خیلی در دانشگاه های حقوق شما را تحویل نمی گیرند و شما هم اصطلاحات را بلد نیستید

  35. آیسان
    پاسخ

    سلام…وقتتون بخیر…ببخشید من دانشجوی کارشناسی حقوق هستم و میخواستم بعد کارشناسیم در یکی از دانشگاه های فرانسه دوره ببینم …میشه یه کم راهنماییم کنین؟؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان ادامه تحصیل است باید زبان فرانسه خودت را تقویت کنی، مدارک ات را ترجمه و مکاتبه را جهت اخذ پذیرش شروع کنی

  36. حمید رضا
    پاسخ

    سلام بنده با مدرک سطح دو حوزه در رشته حقوق خصوصی در حال فراق از تحصیل هستم . میخاستم بدونم می تونم در دانشگاه های خارج از کشور ادامه تحصیل بدهم . با تشکر فراوان از محضر استاد گرانقدر و محترم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر پول داشته باشید و زبان هم بلد باشید احتمالا بتوانید.

  37. لیلی
    پاسخ

    آقای دکتر شما در مورد رشته های مرتبط با جهانگردی هم در مقطع دکتری در خارج از کشور اطلاعاتی دارید؟ یا احیانا کسانی رو میشناسید که بتونم ازشون راهنمایی بخوام؟ یک دنیا ممنون میشم کمک کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه متاسفانه اطلاع ندارم و کسی را هم سراغ ندارم

  38. رویا حسنی
    پاسخ

    با سلام من کارشناسی حقوق و زبان انگلیسی دارم و ارشد حقوق جزا و جرم شناسی از علوم و تحقیقات اهواز با معدل ۱۶.به نظر شما چطور میتونم بورس تحصیل از دانشگاههای انگلیسی زبان بگیرم؟چه اقداماتی می بایست انجام بدم؟مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید نمره زبان بین المللی داشته باشید، مدراکتان را ترجمه کنید. پروپوزال تهیه کنید و مکاتبه کنید شاید نصیب شما بشود.

  39. امین
    پاسخ

    با سلام:
    آقای دکتر بنده در حال حاظر دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه آزاد ترم ۴ هستم…ولی متاسفانه در این دانشگاه موفق به کسب نتیجه خوبی نشده ام و از نظر محیطی نیز نا مناسب است و تنها چیز که مد نظر نیست درس است و همین مورد باعث دلسردی من شده است…میخواستم ببینم آیا میشود در حال حاضر برای دانشگاهی در خارج از ایران اقدام نمایم و دوباره در آنجا ادامه دهم؟؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای لیسانس در حقوق در خارج باید پول زیادی داشته باشید.

  40. شایان
    پاسخ

    سلام دکتر
    من میخوام رشته ی مدیریت بازرگانی بخونم اونم تو تهران یا شهید بهشتی.
    خواستمم ببینم برای این رشته تو ارشد و دکتری فاند هم تعلق میگیره ؟
    فاندشون به چه شکل هست ؟…..منظورم اینه که برای رشته های مهندسی رو پروژه ی خاص فاند میدن اما واسه این رشته به شکله ؟
    سوال بعدی هم اینکه اپلای کردن و گرفتن فاند از این رشته راحت تره یا رشته های مهندسی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان خارج است مهندسی بهتر است. در علوم انسانی فاند خیلی وجود ندارد و بورسیه هم به ندرت به کسی تعلق می گیرد.

  41. اویشن
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من لیسانس حقوق در یکی از دانشگاه اراد شهرستان را دارم بعد ۲ سال تلاش موفق به قبولی در کانون وکلا شدم قصد دارم در این مدت کاراموزی به یادگیری زبان فرانسه مشغول شوم و برای ادامه تحصیل به فرانسه بروم با توجه به اینکه هیچ اطلاتی ندارم وهمچنین بول کاف برای این ندارم که بدون بورسیه بروم خواستم در مورد بورسیه شدن و اینکه در این تصمیم ایا موفق خواهم شد .البته هیج عجله ای ندام و این تصمیم برای اینده ام است.وایا اینکه داشتن بروانه وکالت امتیاز برای ادامه تحصیل در خارج محسوب مشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره خارج رفتن نیاز به هزینه دارد. پول بلیط، ترجمه مدارک، امتحان زبان و امثال آن. بنظرم پروانه خیلی در اخذ بورسیه کمک نمی کند مگر دوره های حرفه ای بروید.

  42. فرزانه
    پاسخ

    سلام من لیسانس نرم افزارم از دانشگاه آزاد با معدل۱۸ ,از چه طریقی میتونم رایگان پذیرش بگیرم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حتی برای ارزیابی تقاضای شما باید پول ثبت نام پرداخت کنید. اگر منظورتان اخذ بورسیه است باید با دانشگاه های مورد نظر مکاتبه کنید ولی قبل از ان باید مدارک خود را ترجمه و نمره قابل قبول زبان در تافل و امثال آن داشته باشید.

  43. 3pide
    پاسخ

    سلام استاد من سال سوم رشته ی تجربیم از بچگیم کلاس زبان میرم ینی زبان انگلیسیم خیلی قویه علاقه ی زیادیم به تحصیل در خارج دارم واسه همین به من گفتن که اگه رشته ی زبان تخصصی رو انتخاب کنم شانس بیشتری برای بورس خارج دارم آیا اینطوره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام زبان وسیله هست نه هدف عزیزم.

  44. s_raw
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی
    من یه دختر ۱۶ساله ام و در حال حاضر دوم دبیرستان در رشته ی تجربی تحصیل میکنم ,
    من میخوام از یه کالج بورس (fund) بگیرم و برای ادامه ی تحصیل برم
    میشه لطفا راهنماییم کنین که چطور ممکنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم که کسی حاضر باشد به شما برای تحصیل در کالج بورسیه بدهد. مگر مردم پولشان را از سر راه آورده اند.

  45. شهاب
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ببخشید من امسال کنکور داشتم ، دانش آموز موفقی تو رشته انسانی بودم ، معدلم ۲۰ بود ،اما خب امسال توفیق پیدا نکردم که برای کنکور وقت بزارم … میخواستم بدونم به نظر شما برای خوندن رشته ی حقوق یک سال پشت کنکور بمونم تا تهران قبول بشم یا اینکه تو واحد های دانشگاه آزاد تهران شمال یا تهران مرکز ادامه بدم و برای کارشناسی ارشد وقت بزارم ؟! لطفا بگید اگه خودتون جای من بودید چی کار میکردید و یک توصیه هم بهم بکنید در مورده مطالعه ی حقوق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است از ابتدا در یک دانشگاه برتری قبول شوید.

  46. بهار
    پاسخ

    سلام استاد . برای دریافت بورسیه تحصیلی المان باید متاهل بود؟ چگونه میتونم بورس بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرط تأهل را نشنیده ام. البته قبلا که ایران بورسیه می داد چنین شرایطی را مطرح می کرد.

  47. فاطمه
    پاسخ

    سلام استاد.وقت بخیر
    استاد من میخواستم ببینم برا آزمون تافل دکترا چه منابعی بخونم.رشتم حقوق خصوصیه. با توجه به اینکه بنده تقریبا در زبان خارجه در مراحل ابتدایی هستم بنظر شما چه کنم بهتره؟ شروع کنم مقالات انگلیسی رو ترجمه کردن یا طریقه ی بهتری هست؟متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم باید کتابهای تافل را خریداری و مطالعه کنید. نمونه سوالات قبلی هم به شما کمک می کند که سطح خودتان را ارزیابی اجمالی کنید و از نحوه سوالات مطلع شوید.

  48. َش.الف
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، عرض ادب؛

    دانشجوی ارشد مالکیت فکری هستم.
    با توجه به اینکه این رشته در ایران دکترا ندارد، به نظر شما برای تحصیل در مقطع دکترا به چه کشوری فکرکنم؟
    احتمال فاند گرفتن برای دانشجویی با نمرات و زبان عالی چقدر است؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کشورهای صنعتی در درجه اول که پول نخواهند و پذیرش زود بدهند. که متاعی نادر است.

  49. محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر
    اینجانب دارای لیسانس اقتصاد از شهید بهشتی و لیسانس حقوق از دانشگاه آزاد هستم
    و برای ارشد علاقمند به رشته حقوق اقتصادی هستم و رشته کاری بنده بیمه می باشد و آیا این این رشته در دانشگاه آزاد وجوددارد

    با تشکر از راهنمایی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم لابد همه رشته ها را دانشگاه آزاد دارد. ولی حالا چرا آزاد؟ این مدارک متعدد به چه کار می آید؟

  50. علیرضا law
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب آقای دکنر عزیز….آقای دکتر من کارشناسی حقوق و ارشد حقوق خصوصی گذراندم معدل کارشناسیم ۱۴.۵ و معدل ارشد ۱۵ شدم وقصد ادامه تحصیل در کالج های خارج کشور رو دارم…آیا به نظر شما بزرگوار اگر من به زبان انگلیسی مسلط باشم و مقالات زیادی رو بنویسم به نطرتون معدلم مانع از این هدفم ادامه تحصیل در کالج خارج کشور مبشه؟…با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی معدل شما پایین نیست. البته اگر دانشگاه آزاد باشد ممکنه قدری مشکل ایجاد کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *