تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. المان
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من در علوم تحقیقات اردبیل در رشته ی حقوق خصوصی به علت الف بودن معدلم قبول شده ام.بنظرتون ادامه بدم؟
    مدرک علوم تحقیقات اردبیل لرزش دارد؟
    واسه ادامه تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور به مشکل که نمیخورم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال مدرک دانشگاه آزاد شهرستان است.

  2. هما
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی مدیریت دولتی هستم برای تحصیل در مقطع دکترا روابط بین الملل در کدام از دانشگاه خارج از کشور را پیشنهاد می کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کشورهای صنعتی و پیشرفته. لیست دانشگاه های معتبر مورد تآیید وزارت علوم را از سایت وزارت علوم پیدا کنید.

  3. صبا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من سال سوم نظری هستم و قصد دارم فوق دیپلمم را در رشته ی دندانپزشکی در یکی از شهرهای ترکیه ادامه دهم لطفا مرا بیشتر راهنمایی کنید که باید کدام مراحل را طی کنم و می خواهم در دانشگاه های دولتی ادامه تحصیل کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فوق دیپلم یا دکتری دندانپزشکی؟ به هر حال برای این کار باید از یک دانشگاه در ترکیه پذیرش بگیرید که این کار را می توانید از طریق مراجعه به سایت دانشگاه های ترکیه انجام دهید.

  4. سینا
    پاسخ

    من در رشته تجربی سال سوم دبیرستان هستم می خواهم برای دانشگاه بروم به ترکیه هیچ اطلاتی ندارم لطفا مرا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای دیدن دانشگاه های معتبر ترکیه به سایت وزارت علوم مراجعه کنید و برای اطلاع بیشتر به سایت دانشگاه های ترکیه مراجعه کنید.

  5. A
    پاسخ

    یا سلام.
    من کارشناسی مهندسی دولتی،کارشناسی حقوق پیام نور و کارشناسی ارشدحقوق عمومی آزاد دارم.لطفا راهنمائی کنید آیا ادامه تحصیل در رشته حقوق کار بین المللی(درمقطع دکترا یا اگه لازم باشه اول فوقش بعد دکترا)مفیده و بازارکار داره؟کدوم کشور و دانشگاه رو پیشنهاد می کنید؟سپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین گرایش حقوق در ایران در مقطع دکتری سراغ ندارم و در سایر کشورها نیز برای هیات علمی و کارهای پژوهشی خوب است.

  6. سلام
    پاسخ

    سلام دکتر
    آیا شما دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مقطع کارشناسی را میپسندید؟
    آیا مزیتی دارد؟
    آن را برتر از چه مراکزی میدانید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره این هم یک مرکزی است که به صورت غیر انتفاعی ظاهرا اداره می شود و مزیت خاصی بنظرم نمی رسد

  7. مهناز
    پاسخ

    سلام استاد برای این که هییت علمی بشویم آیا مشکلی هست که مدرک کارشناسی یمان دانشگاه آزاد باشد
    و کدام گرایش حقوق وضعیت بهتری دارد از نظر درآمد هییت علمی شدن و کار تحقیقی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی مانع بزرگی نیست و گرایشهای جدید بنظرم بیشتر مورد نیاز است.

  8. مهناز
    پاسخ

    سلام دکتر
    برای یادگیری بهتر مدنی های یک تا هشت
    شما چه روشی و منبعی رو پیشنهاد میکنید
    و تفاوت خصوصی در ایران و خارج چیست
    با سپاسگزاری خالصانه از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای مطالعه مدنی کتابهای خیلی خوبی هست که اساتید مسلم حقوق نوشته اند. می توانید مراجعه کنید. علاوه بر جزوات کلاسهای خودتان حداقل کتب یک استاد مسلم را هم مطالعه کنید. دقت در مواد قانون و داشتن سابقه فقهی نیز به درک شما خیلی کمک می کند.

  9. مهناز
    پاسخ

    سلام استاد
    آیا برای آزمون وکالت کسانی که رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی هستند به مشکل نمی خورند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان از مشکل این است که مجاز شوید در آزمون شرکت کنید، این مشکل وجود ندارد. اگر منظور قبولی است خب مشکل رقابت وجود دارد به خصوص این که شما ممکن است در رقابت با بچه های حقوق کمتر در این نوع امتحانات موفق شوید. باید برای موفقیت نقص را جبران کنید.

  10. ل
    پاسخ

    سلام استاد شما در مقطع کارشناسی دانشگاه دولتی کردستان رو میپسندید یاآزاد تهران مرکز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب سوال سختی است. وابسته به شرایط شما دارد که کجا مستقر هستید. اگر در کردستان یا تهران هستید به ترتیب دانشگاه کردستان و آزاد تهران بهتر است. در سایر موارد باید مقایسه کنید.

  11. ل
    پاسخ

    سلام دکتر
    من دانشجوی ترم آخر حقوق تهران مرکز هستم
    برای ادمه تحصیل به خصوصی و بین الملل علاقه دارم
    شما کدام یک را پیشنهاد میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم زمینه کاری حقوق خصوصی بهتر است.

  12. محسن
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    بنده کارشناسی حقوق دارم و ارشد را با رشته حقوق عمومی در دانشگاه بین المللی تهران (ارس)اخذ کردم
    برای مقطع دکتری چه رشته ای از حقوق و اینکه در کدام کشورها می توانم تحصیل کنم که در ایران مورد تأیید وزارت علوم باشد؟.لازم به ذکر است متأهل می باشم و آیا این برایم مشکل ساز خواهد بود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کشورهای خارج معمولا مدارک ایران را قبول می کنند ولی گرفتن دکتری مستقیم سخت است و ممکن است مجبور شوید دوباره یک فوق آنجا بگیرید.

  13. حسین
    پاسخ

    درود بر استاد شیروی

    آیا با مدرک لیسانس جامعه شناسی(از دانشگاه پیام نور) با معدل کل ۱۷.۱۳ و نمره ۸۰ آزمون تافل میتوان پذیرشی در یکی از دانشگاه های اروپا یا آمریکا در مقطع ارشد در رشته جامعه شناسی اخذ نمود؟
    (نظر به اینکه بنده گواهی مالی بانکی تضمینی نداشته و توصیه نامه های اینجانب توسط اساتید نه چندان مطرح نگاشته شده است.)

    ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان دارد ولی مشکل است.

  14. مجید
    پاسخ

    با سلام من دانشجوی کارشناسی مهندسی نفت دانشگاه پیام نور نیمه حضوری هستم.من بعد از گرفتن مدرک لیسانس برای فوق لیسانس قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارم ایا مدرک دانشگاهی من برای ادامه تحصیل در خارج از کشور معتبر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اگر غیر حضوری در مدرک شما قید شود، در پذیرش دانشگاه های خوب مشکل پیدا کنید.

  15. ستاره
    پاسخ

    با سلام… من امسال مقطع کارشناسی حقوق را تمام کردن…. قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارم کرایش مورد علاقه ام جزا است ً. ولی به حقوق بین الملل هم علاقه دارم… شما برای ادامه تحصیل جه کشوری را بیشنهاد می کنید؟ سوال دیکر این که ایا برای تحصیل در دانشکاه های المان نیاز به مدرک زبان المانی داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کشورهای صنعتی و توسعه یافته و می توانید رشته حقوق جزای بین الملل کار کنید.

  16. احسان
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده دانشجوی کارشناسی حقوق هستم. می خواستم کنکور ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل شرکت کنم،برای ورود به دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه ، میخواستم بدونم چه درس هاایی رو بیشتر روشون تکیه کنم و چه منابع بیرونی رو استفاده کنم.

    از راهنمایی های بی شائبه ی شما ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر این تغییر رشته برای دسترسی به استخدام وزارت خارجه است از قبل تحقیق کنید که آیا چنین فرصتی هست یا نه. در صورتی که جواب منفی است رشته خود را تغییر ندهید.

  17. مرجان
    پاسخ

    با سلام خدمت شما من خیلی بلا تکلیف هستم من فوق لیسانس خصوصی از دانشگاه اصفهان دارم و الان هم کارآموز وکالت هستم میخاستم بدونم بعد از اتمام کارآموزی اگه من بخام دوره دکتری رو در یکی از دانشگاههای آلمان یا آمریکا بگذرونم و دیگه برنگردم آیا موقعیت شغلیه خوبی میتونم در اون کشور داشته (البته در رشته خودم)باشم یا به نفعم هست که همینجا بمونم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این که تحصیل در خارج داشته باشید خوب است ولی پیدا کردن شغل در آنجا تا حد زیادی به میزان تسلط شما به زبان بستگی دارد. فعلا بروید تحصیل کنید بعد تصیمیم بگیرید.

  18. خدیجه
    پاسخ

    سلام استادبزرگوار،من علاقه زیادی به زبان ترکی استانبولی دارم وتاحدودی بلدم وفوق لیسانس حقوق جزا می باشم میخواستم زبا ن ترکی را آموخته ودر حقوق جزای ایران وترکیه مطالعات تطبیقی داشته باشم وقصد ادامه تحصیل درترکیه رادارم ازشمااستادمحترم تقاضای راهنمایی دارم متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر بدی نیست ولی توصیه می کنم که تحصیل در خارج، در یک کشور توسعه یافته باشد.

  19. عرفان
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من ۱۶ سالمه مقطع دوم دبیرستان رشته علوم انسانی هستم
    برای ادامه تحصیل رشته حقوق (گرایش حقوق بین الملل) رو مد نظر دارم
    زبان فرانسه رو هم حدودا ۶ ماهه که شروع کردم و سخت دارم روش کار میکنم و تا حدود چند ماه دیگه باید امتحان bog test رو بدم که اگه قبول شدم دیپلم انگلیسی رو هم میگیریم
    خواستم ببینم آیا امکان ادامه تحصیل برای لیسانس یا فوق برای من در دانشگاه های خارجی (مثل سوربن) هست؟
    برای گرفتن بورسیه چکار باید کرد؟
    معدل؟رتبه کنکور؟ زبان؟ بیشتر چه چیزی رو مد نظر قرار میدن.؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.
    من به همین امید رشته انسانی رو انتخاب کردم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا در مقطع لیسانس فقط حقوق است و گرایش بین الملل یا سایر گرایشها در مقاطع بالاتر مطرح می شود. اگر می خواهید بعدا در ایران کار کنید، لیسانس حقوق را در ایران اخذ کنید.

  20. ل.ش
    پاسخ

    با سلام…. برای ادامه تحصیل در خارج از ایران مدرک تافل بهتر است یا آیلس؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اکثر دانشگاه ها هر دو را قبول می کنند ولی برخی از دانشگاه ها یکی از این دو را ترجیح می دهند که باید بر اساس دانشگاه های مورد نظر انتخاب کنید که کدام بیشتر مورد نظر آنها هست.

  21. احسان
    پاسخ

    میخواستم راجع به ادامه تحصیل در آلمان در رشته حقوق بدانم،اینکه برای حقوق در مقطع لیسانس چه رشته ای باید خواند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در مقطع لیسانس فقط حقوق است و گرایشها بعد از اخذ لیسانس مطرح می شود.

  22. محمد جواذ
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر با عرض معذرت می خواستم سوال کنم با توجه به نبودن دکتری حقوق تجارت بین الملل در ایران برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری این رشته به کدام کشور می توان اقدام کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کشورهای صنعتی بروید. کشورهای در حال توسعه توصیه نمی شود.

  23. ندا
    پاسخ

    سلام .می شه درمورد کنکور خارج از کشور رشته انسانی معلومات بدین ؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کنکور برای دانشجوی خارجی وجود ندارد.

  24. احسان
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    طبق اطلاعات من رشته حقوق در امریکا صرفا در دوره ی کارشناسی ارشد ارائه میشود…میخواستم بدانم کسی که لیسانس حقوق ایران را دارد باید در دوره ی L.L.M شرکت کند یا دکترای حقوق(J.D).
    متشکرم!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان این است که امکان درس در مقطع لیسانس نیست، این صحیح نیست. به هر حال به نحوه پذیرش شما بستگی دارد.

  25. احسان
    پاسخ

    سلام من مهندسی نفت از دانشگاه امیدیه هستم میخواستم ببینم رفتن به طریقه fund به سوود من هست برای مقطع کارشناسی ارشد به بعد یا نه؟هزینه ها خیلی بالا نیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر fund پیدا شود که خوب است.

  26. رضا
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید به شما استاد شیروی
    میخواستم بدونم اگه در کنکور سراسری رتبه زیر ۲۰۰ کسب کنم آیا میتونم برای ادامه تحصیل به آمریکا برم با توجه به اینکه رشته بنده تجربیه و میخوام در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدم لطفا جوابم رو بدید خیلی جاها پرسیدم ولی جواب درست ندادن تا اینکه با وب شما آشنا شدم و دیدم خیلی کامل و درست جواب همه رو دادید . باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم صرف رتبه زیر ۲۰۰ به شما کمک زیادی بکند. ولی می توانید شانس خود را از طریق تماس با دانشگاه های مرتبط امتحان کنید.

  27. Faraz
    پاسخ

    سلام إستاد
    از بین سه کشور نیوزلند و انکلستان و مالزی برای آدامه تحصیل به ترتیب کدام در اولویت مستند؟
    یا تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انگلستان و نیوزلند

  28. احسان
    پاسخ

    سلام
    می خواستم بدانم تحصیل فوق لیسانس حقوق جزا یا خصوصی در فرانسه فایده ای دارد؟ من مقداری زبان فرانسه می دانم و می توانم به موقع به سطح قابل قبولی برسم. آیا پس از تحصیل می شود آنجا ماند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله خیلی هم خوب است.

  29. nima
    پاسخ

    سلام دوست عزیز

    من می خواستم ادامه تحصیل بدم در خارج از کشور بدونه بورسیه
    ولی توی انتخاب کشور گیر کردم
    به نظر شما بین ایتالیا و آلمان کدوم بهتره واسه تحصیل زندگی و نژاد پرستی و…..
    رشته ی که در خارج از کشور می خوام بخونم کامپیوتر نرم افزار هستش
    ممنون میشم راهنمایم کنید مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم آلمان بهتر است.

  30. کامران غلامی
    پاسخ

    سلام من دارم کاردانی پیوسته نرم افزار در ایان میخونم .میخاستم بدونم برای کارشناسی به کدوم کشور برای ادامه تحصیل بروم.وضع مادیم هم خیلی عالی هست.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از ابتدا لیسانس را شروع کنید و یک کشور صنعتی را توصیه می کنم.

  31. میثم
    پاسخ

    عرض سلام وادب خدمت استادبزرگوار دکتر شیروی. جناب دکتر بنده الن حدود دوسه سال هست که ازمقطع ارشد حقوق جزا وجرمشناسی فارغ التحصیل شده ام ومشغول تدریس در دانشگاه می باشم.بنا به همین جهت علا قه زیادی به اخذ بورسیه در این رشته در خارج از کشور را دارم از حضرتعالی تقاضا دارم تا این بده حقیر را راهنمایی وکمک نمایید. باسپاس فراوان از استادگرامی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای اخذ بورسیه باید به سایت دانشگاه ها مراجعه کنید. ولی قبل از آن باید مدرک زبان بین المللی، ترجمه لیسانس و فوق لیسانس و ریز نمرات و رزومه را در اختیار داشته باشید. یک موضوع و پلان ان برای کار رساله دکتری نیز مورد نیاز است.

  32. ملیح
    پاسخ

    با درود فراوان به شما استاد گرامی.
    جناب دکتر من دانشجوی حقوق ترم ۲ دانشگاه شیرازم. هدفم از الان مشخصه و میدونم یا حقوق جزا و یا حقوق بین الملل رو ادامه خواهم داد. اما خانواده اصرار دارند که از همین شروع به تحصیل در کشور اتریش ادامه تحصیل بدم و برای ارشد و دکتری هم همان جا اقدام کنم. البته هدفم بازگشت به ایران و تدریس در دانشگاه است.
    به نظر شما تحصیل حقوق از شروع به تحصیل در اتریش بهتر است یا در مقطع ارشد؟ در اتریش مقاطع ارشد و دکتری تماما به زبان انگلیسی تدریس میشود. هر چند زبان کارشناسی آلمانی است.
    با تشکر فراوان از توجهتان..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان بازگشت به ایران است بهتر است لیسانس حقوق را در ایران بگیرید و سپس برای تکمیل آن به خارج بروید.

  33. احسان
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد اصفهان مقطع کارشناسی هستم…میخواستم بدونم که برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس، کشور فرانسه بهتر است یا امریکا،مبانی حقوقی و قوانین کدام یک بیشتر به ما نزدیک تر است…بنده در حد پیشرفته انگلیسی و آلمانی میدانم و فرانسوی را هم روان صحبت میکنم،با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تا چه موضوعی را بخواهید بخوانید. حقوقهای مدرن مثل تجارت بین الملل در کشورهای انگلیسی زبان بهتر است.

  34. سیدامیر
    پاسخ

    سلام خدمت استاد ارجمند.من دانشجوی لیسانس حقوق هستم اولا میخواستم بدانم برای فوق لیسانس خوبه به خارج رفت یا دکترا؟ و بعد اینکه از اول چیکار باید بکنم برا بورس؟ بعد کدام کشور بهتر و راحت تر هست .ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است از فوق رفت زیرا این باعث صرفه جویی در وقت خواهد شد ولی برای اخذ بورسیه از خارج باید به تک تک دانشگاه های مورد نظر سر بزنید و ببینید آیا چنین تسهیلاتی دارند یا نه

  35. مهدی
    پاسخ

    باسلام ودرود فراوان خدمت استاد گرامی.میخواستم بدونم میشه بورس آمریکاروبرای دکتری رشته حقوق بین الملل گرفت به گونه ای که آمریکاهزینه هاروپرداخت کن؟آیا دانشجوی دانشگاه تهران بودن در گرفتن بورس آمریکا تاثیر داره؟ممنون میشم اگ راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان دارد ولی خیلی سخت است و صرف دانشگاه تهران کفایت نمی کند ولی می تواند موثر باشد.

  36. مهدی
    پاسخ

    با سلام ، استاد محترم جناب آقای دکتر شیروی
    دانشجوی کارشناسی ارشد جزا و جرمشناسی دانشگاه آزاد واحد بین الملل قشم هستم و از محضر اساتید بزرگواری همچون دکتر گلدوزیان استفاده میکنم حضرتعالی دانشگاه کدام کشور را جهت تحصیل در مقطع دکترا تایید مینمایید.شرایط ورود در اون دانشگاه به چه نحویست.ترجیحا فارسی زبان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاهای کشورهای توسعه یافته را توصیه می کنم. شرایط آنها را هم تک تک باید از سایت آنها جستجو کنید.

  37. سعید
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت جناب استاد
    من اوایل مهر امسال از پایان نامه کارشناسی ارشدحقوق جزا و جرم شناسی ام در دانشگاه آزاد دفاع کردم و با معدل ۳۰/۱۷ فارغ التحصیل شدم، با توجه به اینکه تسلط نسبی ای به زبان انگلیسی دارم،علاقه زیادی به ادامه تحصیل در کشوری انگلیسی زبان دارم منتها توان مالی اینکار را ندارم،اگر میشه بفرمایید که چطور میتونم بورسیه بگیرم .
    با تشکر از لطفتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به سایت دانشگاه ها مراجعه کنید و ببنید که آیا بورسیه دارند یا نه. در ضمن می توانید با آنها نیز مکاتبه کنید. البته بعضی از سایتها کلیه بورسیه های موجود در دانشگاه های یک کشور را لیست می کنند.

  38. علیرضا ز
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد;
    از خواندن این مقاله مفید هرچند کم نهایت تشکر را از جنابعالی دارم…
    استاد با عرض پوزش چند سوال خدمتتان داشتم:
    (من علیرضا بیست و دو ساله دانشجوی ترم هفت حقوق یکی از دانشگاههای آزاد اطراف تهران هستم که ترم هشت یا اگر بخواهم نُه فارق میشوم_برای خدمت،زیرا معاف نیستم و باید به خدمت سربازی بروم)
    یک،
    علاقه ی زیادی به جرم شناسی و دروس مربوط به این رشته دارم مثل جامعه شناسی،زیست شناسی و… چطور میتوانم فقط در این رشته(ج.ش) تحصیل کنم؟
    اگر در ایران نمیشود در خارج از ایران به چه گونه است؟
    دو،
    فهمیدن مطالب و درک خوب از آنها+معدل خوب
    در ارشد در دانشگاههای آزاد چه فرقی با سایر دانشگاههای دولتی دارد؟
    سه،
    شرایط درس خواندن در خارج از کشور برای ارشد یا دکتری برای یک دانشجو همانند من به چه گونه ایست؟
    _
    از اینکه وقتتان را بیش از حد استاندارد گرفتم عذر خواهی میکنم (به هر حال نمیخواهم طبق گفته ی خودتان و حافظ جزء آن دسته از افرادی باشم که خودشان،خودشان را از مشاوره گرفتن محروم میکنند)
    با آرزوی سلامتی و توفیق برای شما ♥

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال جرمشناسی در ایران بخشی از جقوق جزا است که می توانید حقوق جزا بخوانید و پایان نامه خود را در زمینه جرمشناسی اخذ کنید. در خارج هم در دانشگاه های متعدد وجود دارد که به پول و دوری از وطن نیاز دارد.

  39. soleymani
    پاسخ

    باسلام خدمت شما.من ارشد حقوق خصوصیم و برا دکترا قصد دارم در کشور انگلیسی زبان تحصیل کنم اگر لطف بفرمایید که کدوم کشور رو انتخاب کنم ممنونتون میشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کشورهای پیشرفته در اولویت هستند. کشورهای در حال توسعه را توصیه نمی کنم

  40. دانشجو
    پاسخ

    سلام میخواستم بدونم برای دکتری رشته حقوق کدام کشورها بهتر است اگه میشه در خصوص انتخاب موضوع برای پایان نامه ارشد گرایش بین الملل چه موضوع یا موضوعاتی باشه بهتره ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کشورهای صنعتی و پیشرفته از کشورهای در حال توسعه خیلی بهتر است. موضوع را نیز با اساتید خودتان که احتمالا راهنمایی پایان نامه شما را تقبل خواهند کرد مشورت نمایید.

  41. رویا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من لیسانس کامپیوتر از دانشگاه پیام نور دارم با معدل ۱۴/۶۷ ودر حال حاضر دانشجوی ترم دو مدیریت صنعتی تولید هستم فعلا با معدل ۱۹/۳۳ و به عنوان مدیر خرید یک کارخانه مشغول به کار هستم میخوام دکترام رو تو این رشنه ادامه بدم متاهل هستم و فرزند دارم نمیدونم باید چیکار کنم شرایط بورس رو نمیدونم واینکه برا کدوم کشور اقدام کنم لطفا راهنماییم کنین ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است بتوانید در رشته های انسانی بورسیه بگیرید. از طریق سایت دانشگاه ها باید اطلاعات جمع آوری کنید.

  42. behnaz
    پاسخ

    سلام استاد..، مفتخرم که شمارو پیدا کردم
    من سال سوم فقه حقوقم و علاقه ی خیلی شدیدی به حقوق جزا دارم می خوام تا دکتری پیش برم..
    می خواستم ببینم از طریق دانشگاه آزاد هم میشه بورسیه شد..؟؟
    معدلم باید چند باشه؟؟
    و آیا در آلمان امکان
    تحصیل در این رشته وجود داره؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه کجا؟ بهتر است سعی کنید در دانشگاه دولتی و معتبر تحصیل کنید. امکان تحصیل در آلمان هم وجود دارد.

  43. ایدا
    پاسخ

    استادفقه وحقوق امامیه چه برتری نسبت به رشته حقوق میتونه داشته باشه ازنظرازمون هایی مثل وکالت وقضاوت یااصلا قابل قیاث هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون سوالات آزمون وکالت و قضاوت عمدتا حقوقی هستند، دانشجویان فقه و مبانی یا فقه و حقوق امامیه باید ضعف خود در مسایل حقوقی را برطرف کنند و نمی دانم از چه جهت می خواهید این دو را قیاس کنید.

  44. نادر
    پاسخ

    سلام استاد
    دانشگاه امام صادق و چمران قبول شدم
    کدوم رو پیشنهاد میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امام صادق مگر این که ساکن در اهواز باشید که مزیت نزدیکی به خانواده در چمران است.

  45. دانشجو
    پاسخ

    با عرض سلام
    استاد دانشجوی کارشناسی رشته حقوق هستم میخواستم راهنمایی بفرمایین که چطور زبان رو بخونم که خوب یاد بگیرم و بتونم ازش استفاده کنم من به رشته شما علاقه مندم و یکی از ابزار های موفقیت دراین رشته هم باتوجه به مطالب شما زبان قوی است
    ممنون استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ابزارهای یادگیری زبان خیلی امروزه متعدد و متنوع است، از فیلم، اینترنت و سی دی. انواع کتابهای خوب هم در بازار است که می توانید تهیه کنید. آنچه که در زبان اهمیت دارد دو نکته است یکی کار مستدام و روزانه و دیگری توسعه مهاراتهای گوناگون زبانی از قبیل خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن.

  46. مریم
    پاسخ

    سلام استاد نیاز کشور در کدام گرایش های حقوق بیشتر است؟
    دانشگاه های استرالیا سطح بالایی دارند؟
    باتشکر فروان از زحمات بی مثال شا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه گرایش ها باید تحصیل کرده خارج جذب هیات علمی شود والا ما ارتباط امان با دنیا قطع می شود ولی رشته های جزا، عمومی، بین الملل، اقتصادی و تجاری خیلی نیاز است. دانشگاه های اصلی استرالیا از دانشگاه های برتر دنیا هستند.

  47. مریم
    پاسخ

    سلام استاد
    ایا کیفیت گرایش های رشته حقوق در برخی کشور ها طوری هست که بگویند فلان کشور در حوزه مثلا (جزا) قوی است؟
    استاد گه این جوره در حوزه قوق بین الملل و جزا بفرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه اینطوری نمی شود خیلی قضاوت کرد. وقتی کشوری دارای دانشگاه های خوب و معتبر باشد، همه رشته ها تقریبا به طور متوازن در آن کشور خوب است البته در دانشگاه ها متفاوت است که باید از طریق سایت هر دانشگاه و اساتید آن رشته کسب اطلاع کرد.

  48. نمین
    پاسخ

    سلام دکتر
    شما دانشگاه لوآن بلریک رو میپسندید یا ملی سنگاپور در رشته حقوق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعتا من بلژیک را ترجیح می دهم به دلایل گوناگونی.

  49. ایدا
    پاسخ

    سلام استادممنون ازسایت خوبتون من امسال رشته فقه وحقوق امامیه مقطع کارشناسی دانشگاه مذاهب تهران قبول شدم میخوام برای خودم یک هدف مشخص کنم ولی ازاینده رشته ام هیچ اطلاعی ندارم دوست دارم بدونم برای ارشدبهترین رشته چی هست که یک اینده خوبی داشته باشم اگرمیشه درمورددانشگاه مذاهب بگین که ازنظرشماچگونه دانشگاهی است خواهش میکنم بهم جواب بدین وبه من دلگرمی بدین

    • ایدا
      پاسخ

      ایا بارشته فقه وحقوق امامیه میتوان درازمون قضاوت ویاوکالت شرکت کردممنونم ازپاسخ بی دریغ شما

      • دکتر شیروی
        پاسخ

        سلام، بله این امکان هست ولی باید با دانشجویان حقوق دروس حقوقی را امتحان بدهید و امتحان مجزا ندارد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید روی دروس حقوقی بیشتر مطالعه کنید و ضعف خودتان را در این زمینه به تدریج برطرف نمایید. فعلا باید خوب درس بخوانید تا دنبال گرایش بگردید. چون شما حقوق موضوعه کمی را مطالعه می کنید این ضعف باید جبران شود.

  50. parisa
    پاسخ

    با سلام
    من امسال دکترای فقه و حقوق علوم تحقیقات اصفهان قبول شدم.میخاستم در رابطه با بورس داخل و هییت علمی شدن راهنماییم کنید. میتوانم هم برای هییت علمی وزارت علوم ثبت نام کنم و هم بورس دانشگاه آزاد؟/ و اینکه اگر هر دو را قبول شم حق انتخاب دارم؟ با مشکل مواجه نمیشم؟ ۴ تا مقاله آی اس آی ۲ تا علمی پژوهشی و ۱ جلد کتاب دارم.
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشجو که نمی تواند هیات علمی شود مگر این که با مدرک پایین تر ابتدا استخدام شده و سپس مامور به تحصیل گردد که به این سادگی ها نیست.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *