تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. ا.م
    پاسخ

    باسلام خدمت استاددلسوزوگرامی من کارشناسی حقوق ازدانشگاه پیام نوردارم وترم اخر ارشد اموزش محورفقه ومبانی حقوق اسلامی پیام نورتهران جنوبم به نظرشما دکتری شرکت کنم یا وکالت؟اگردکتری کدام گرایش برای من بهترخواهدبود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم وکالت شاید قبول شوید.

  2. سارا
    پاسخ

    سلام استاد گرامی خسته نباشید
    سایت شمارو یکی از دوستانم معرفی کرد و خیلی مفید یافتم.من لیسانس زبان وادبیات انگلیسی دارم امسال ارشد حقوق بین الملل قبول شدم میخواستم ببینم آیا همزمان با کارشناسی ارشد می تونم در دانشگاه آزاد یا پیام نور کارشناسی رشته حقوق رو بخونم!! خیلی لطف می کنین اگه راهنماییم کنین واقعا نیاز دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحصیل هم زمان ظاهرا منع قانونی دارد ولی برخی ها این کار را می کنند.

  3. علی امیدورا
    پاسخ

    سلام دکتر
    با عرض خسته نباشید خدمت شما استاد عزیز
    میخواستم ازتون بپرسم که آیا در دانشگاهای خارج (خصوصا دانشگاهای اروپا و ایلات متحده) کنکور دکتری مثل ایران نیمه متمرکز است؟؟!
    نظر شما در مورد نیمه متمرکز شدن کنکور دکتری چیست؟؟بهتر نبود کلا کنکور رو حذف کنن و فقط تجربه علمی دانشجو رو میسنجیدن؟؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اخذ دانشجوی دکتری در اکثر کشورهای دنیا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان و احتمالا مصاحبه است.

  4. یادگار ارجمندی
    پاسخ

    استاد بزرگوار ،سلام و عرض ادب
    وقت عالی متعالی
    بنده دانشجوی ترم آخر ارشد حقوق بین الملل هستم
    لطفا راهنمایی بفرمایید جهت ادامه تحصیل دوره دکترا خارج از کشور باید چکار کرد ؟
    ضمنا مجرد و متولد ۵۶ ومترجمی زبان انگلیسی نیز دارم
    با تشکر
    یادگار ارجمندی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدارک خود را ترجمه کنید، نمره زبان بین المللی داشته باشید، پولهاتان را کنار بگذارید، پروپوزال تهیه کنید برای رساله دکتری، و مکاتبه جهت دریافت پذیرش.

  5. فاطمه
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر شیروی عزیز،
    اگه شخصی علاقه ی ادامه تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور رو داشته باشه مثل جنابعالی بهتر اینکه از ارشد اونجا شروع کنه ؟ و چه شاخه ای از علم حقوق برای ادامه تحصیل در خارج بهترو مناسبتره؟ چه توصیه ای دارید استاد؟ خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است از ارشد شروع کند چون اولا مدت ارشد در خارج از کشور خیلی طولانی نیست بین یک سال تا ۱۸ ماه. دوم این که اخذ پذیرش مستقیم دکتری معمولا مقدور نیست. گرایش به علاقه شما بستگی دارد و این که بتوانید پذیرش بگیرید.

  6. حمید رضا
    پاسخ

    با سلام . از انجا که علوم سایس و روابط بین الملل بی ربط با رشته حقوق نیست ، خواستم بدونم گرایش های مطالعات منطقه ای رو توصیه میکنید یاروابط بین الملل ؟؟
    سوال بعدی این هست که ایا در دانشگاه مطالعات جهان تحصیل کنم بهتره یادانشکده وزارت امورخارجه >>
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم روابط بین الملل بهتر است. دانشگاه وزارت خارجه اگر امکان جذب شما را ولو نسبی فراهم کند، ترجیح دارد.

  7. حمید
    پاسخ

    سلام دکتر جون
    من دانشجوی ارشد حقوق جزا گیلانم .ادم بلند پروازیم هستم .میخواستم بدونم میتونم بورس بگیرم از دولت ایران و برم فرانسه یا انگلیس دکترای جزام رو بگیرم بیام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه از طریق فراخوان عمومی و اعلام نیاز دانشگاه ها امکانپذیر است ولی اعزام به کشورهای مزبور به سیاست وزارت علوم بستگی دارد.

  8. غزل
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد ببخشید من۱۶ سالمه و امسال دیپلم میگیرم و یک مقاله هم دارم آیا میتوانم از یکی از دانشگاه های آلمان یا آمریکا بورسیه بگیرم؟ممنون از راهنمایی تون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مگر آنها پول مفت دارند که به شما بورسیه بدهند.

  9. ستاره
    پاسخ

    سلام درود خدمت استادعزیزم. بزرگوارا پاسخ شما به اینده من سمت وسو خواهد داد .لیسانس حقوق دارم بامعدل ۱۸ ازدانشگاه علمی کاربردی . کانون قبول نشدم هنوز. برای اینده درنظردارم اگربشه تدریس کنم پس باید ادامه بدم . تمامی دروس رشته ام رادوست دارم ولی ازانجایی که تامین مالی ازطرف خانواده نمیشوم وباپس اندازپدرزندگش میکنم بایدواردرشته ای شوم که ضامن اینده خودوخانواده ام باشد . ازطرفی مبلغی کنارگذاشتم برای تحصیل دردانشگاه های پردیس که قبلا بدون ازمون ورودی بود حالا ازمون دارشده از شانس بد من . رشته های زبان همچنان بدون ازمون هستند ایا صلاح میدانید بنده ارشد زبان بگیرم وادامه دهم ؟ایا کمکی درجهت تحقق ارزوهایم خواهدکرد ؟ چه رشته ای راتوصیه میکنید؟ ایا برفرض اینکه من ارشدزبان خوانده باشم میتوانم دکتراحقوق ازمون دهم درایران یاحتی کشورهای دیگه که دانشگاههای رایگان دارند؟
    شادباشید وسالم …سپاس
    ارادتمند شما …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام روی قبول شدن وکالت سرمایه گذاری کنید. ارشد زبان خیلی به شما کمک نمی کند.

  10. زری
    پاسخ

    با سلام می خواستم ای حقوق جزا در مقطع دکتری اقدام کنم نظرتان چیست باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی هم عالی

  11. bahar
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.من دانشجوی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه علوم تحقیقا هستم.هدفم این است که برای دکترای این رشته اقدام به تحصیل در خارج از کشور کنم.اما نمیدونم کدوم کشور و دانشگاه این رشته را دارد.چطور باید در این زمینه اطلاعات کسب کنم.معدلم هم ۱۸.۴۴است.هزینه هم برام مهم است..ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر زبان بلد باشید می توانید با گشتن در سایت دانشگاه ها اطلاعات لازم را کسب کنید. اگر زبان مسلط نیستید ابتدا زبان بخوانید.

  12. زينب
    پاسخ

    با عرض سلام وادب مجدد خدمت شما استاد بزرگوار و سپاس از پاسخ شما به سؤال بنده، سؤال دیگه ای از حضور محترمتون داشتم مبنی بر این که آیا دانشگاههای کشورهایی که شما برای فرصت مطالعاتی معرفی فرمودید، رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی را دارند؟ یا این که این دانشگاهها فقط رشته حقوق را دارند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب طبیعی است که این رشته مخصوص ایران است ولی رشته های مشابه مثل ادیان یا فلسفه حقوق و امثال آن باید بخوانید.

  13. نیک محمد
    پاسخ

    سلام
    من از افغانستان هستم و به لسان انگلیسی آشانائی کامل دارم و میخواهم در خارج از افغانستان تحصیل نمایم و در افغانستان امتیاز تحصیلات درخارج توسط کانکور تنظیم میشود اما من چندین بار خود امتحان کردم چانس یار ما نبوده …
    و حال از شما تقاضا دارم برای رسیدن به هدفم مرا رهنمایی کنید. ممنون شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تلاش کنید که از یک دانشگاه بورسیه بگیرید. مراجعه به سایت دانشگاه ها و مکاتبه با آنها راه کار است. دولت ایران نیز به دانشجویان افغانی بورسیه می دهد ولی جزئیات آن را نمی دانم می توانید پرس و جو کنید.

  14. نازنین
    پاسخ

    سلام استاد من لیسانس حقوق از دانشگاه ازاد تهران با معدل ۱۷ دارم و برای ارشد میخواستم اقدام کنم اما کشور های معدودی هستند که با حقوق ایران تطبیق دارند که مدرک اتخاذی برای طرفین مقبول باشد . مثل کانادا و فرانسه . میشه تعدادی کشور معتبر از این حیث رو هم نام ببرید و اینکه به نظر شما امکان گرفتن پذیرش دانشگاههایی مثل مک گیل کانادا برای من هست
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پس من که از استرالیا دکتری گرفته ام پس هیچی؟

  15. امیرحسین
    پاسخ

    با عرض سلام
    آقای دکتر من در حال حاضر دانشجوی کارشناسی در دانشگاه آزاد هستم..و قصد دارم برای ارشد به خارج برم..
    به نظر شما شدنی هست یا نه؟
    شما کدام کشور رو برای ادامه تحصیل در این رشته توصیه می کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شدنی که هست و خیلی ها از دانشگاه آزاد یا غیر انتفاعی فارغ التحصیل شده اند و حالا در خارج تحصیل می کنند.

  16. زینب
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب بنده دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی (روزانه) هستم. آیا برای فرصت مطالعاتی کشوری هست که بتونم برای آن اقدام کنم که از نظر علمی نیز موقعیت خوبی داشته باشه؟ در ضمن من چند مقاله هم دارم اعم از آی اس آی و علمی پژوهشی. آیا تأثیر گذار است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرصت مطالعاتی واقعا توصیه می شود و می توانید دانشگاه های کشورهای انگلستان، کانادا، آلمان و امریکا را امتحان کنید. دانشگاه های انگلیسی زبان در کشورهای اروپایی نیز خوب است.

  17. کورش
    پاسخ

    استاد شیروی با سلام و عرض ادب
    پردیس قم نسبت به دیگر دانشگاههای تهران(علامه،بهشتی،،،،،،)در چه رتبه ای میباشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اشکال پردیس قم این است که در تهران نیست والا از جهت درسی و کیفیت اموزشی از برخی از دانشگاه های دولتی مستقر در تهران ارجحیت دارد.

  18. حمیدرضا
    پاسخ

    سلام دکتر. بنده لیسانس حقوق آزاد تهران دارم و در حال حاضر دانشجوی ارشد جزا و جرمشناسی هستم در ازاد بین المللی انزلی. خواستم بدونم برای دکترا در استرالیا میتونم پذیرش بکیرم و اینکه دکترا ذر اونجا چند ترم و شهریه هر ترم تقریبا چقدر هست . مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم بتوانید مستقیما پذیرش دکتری بگیرید. شاید لازم باشد برای ارشد اقدام کنید. هزینه زندگی حدود یک هزار دلار ماهیانه و شهریه دانشگاه را باید در سایت دانشگاه ببنید شاید حدود ۲۰ هزار دلار سالیانه

  19. MHD
    پاسخ

    با سلام. من کارشناسی ارشد حقوق جزا از دانشگاه آزاد با معدل ۱۸.۳۵ هستم. ۱_چگونه میتوانم برای ادامه تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان اقدام کنم؟ ۲_آیا امکان تغییر رشته به حقوق خصوصی در مقطع دکتری هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم که بتوانید دکتری مستقیم بگیرید ولی می توانید برای ارشد اقدام کنید.

  20. فاطمه
    پاسخ

    سلام. جناب دکتر شیروی .من یک سوال دیگه دارم بعد از فارق التحصیلی و گرفتن لیسانس حقو ق میتونم در کشور المان یا سوئد ادامه ی تحصیل بدم؟ بین الملل بهتر هست یا جرم و جزا؟ ممنونم ازتون. اینده و درامد برای من مهم هست اقای دکتر. یک دنیا ممنونم از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ادامه تحصیل در خارج ساده نیست. نیاز به منابع مالی دارد، باید زبان بلد باشید و بتوانید نهایتا پذیرش بگیرید. حتی بعضا که شما پذیرش هم می گیرید نمی توانید ویزا بگیرید.

  21. مژگان
    پاسخ

    باسلام
    کدام گرایش حقوق برای ارشددرحال حاضرنیازکشورست
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچکدام!!!

  22. محمد
    پاسخ

    با سلام.من اتفاقی بااینجا آشنا شدم.من دانشجو سال آخر فیزیک هستم از دانشگاه دولتی با معدل نزدیک ۱۴.مدرک زبان ندارم،پول هم زیاد ندارم ولی مشکلی با کار کردن ندارم،هرکاری شده حاضرم انجام بدم.در ضمن سربازی هم نرفتم.چ راهی رو بهم پیشنهاد میکنید؟کلا تحصیل در آلمان متوسط چقد برام هزینه داره؟در ضمن لطفا ی مرجع(سایت) مناسب برا گرفتن اطلاعات معرفی میکنید؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب سابقه درسی درخشانی ندارید. باید تلاش کنید اگر بتوانید جایی بورسیه ای جور کنید یا در یک دانشگاه جهان سومی ارزان تحصیل کنید. بهتر است خارج را بی خیال شوید و همین ایران یک شغلی دست و پا کنید.

  23. fatemeh
    پاسخ

    با سلام مجدد, جناب دکتر شیروى عزیز و محترم متوجه هستم که این دو رشته هیچ تناسبى با هم ندارن و من هم اطلاع چندانى از رشته هاى نامبرده ندارم. از انجایی که مقطع کارشناسیرو از مهر ماه تازه شروع میکنم و درامد و اینده شغلى خیلى ملاکه برام واقعا لطفا راهنمایی بفرمایین کدوم بهتر هست رشته ى هوشبرى یا حقوق. اینده شغلى در خارج از ایران کدوم بهتره ؟؟ سپاسگزارم استاد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب این سوال سختی است. کسب درآمد عالی به عوامل متعددی بستگی دارد. تا حالا نشنیده ام که یک فرد با لیسانس هوشبری توانسته باشد غیر از یک حقوق معمولی درآمدی داشته باشد در صورتی که اگر دور و برت را ببینی متوجه می شوی که چقدر وکیل لیسانسیه وچود دارد که درآمدشان واقعا بالا است.

  24. shaghayegh
    پاسخ

    سلام.اگر شخصی کارشناسی فقه و حقوق داشته باشه هم میتونه برای ارشد خارج از کشور اقدام کنه؟؟؟ مثلا چه کشورهایی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این امکان است که برای پذیرش اقدام کند.

  25. امیرحسین
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد اخلاق
    بنده فارق التحصیل حقوق تجارت بین الملل هستم قصد تحصیل دوره دکتری را نیز دارم با توجه به اینکه پول زیادی برای این کار ندارم آیا امکان تحصیل در کشورهای اروپایی برای بنده وجود دارد.؟
    توصیه شما برای بنده چیست؟
    با احترام:امیرحسین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش قدری کم است ولی می توانید شانس خود را با ارسال تقاضا امتحان کنید

  26. a
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی من دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی در رشته حقوق جزا و جرم شناسی هستم و معدل بنده نیز در هرترم بین۱۷یا۱۸بوده است سوال من اینه که ایا به من در کشور های اروپای برای گرفتن دکتری بورسیه میدن یا نه ؟و چه کشور هایی امکانش هست به من بورسیه بدند ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه احتمالش کم است ولی به هر حال باید امتحان کنید. شاید کانادا یا امریکا احتمالش زیادتر باشد

  27. باران
    پاسخ

    با سلام خدمت شما فوق لیسانس باستان شناسی با معدل ۱۸ و دارای دو تا مقاله در سطح بین المللی و چاپ دو کتاب و سابقه چندین سال کار و حفاری در رشته ی خودم ایا در مقطع دکترا در فرانسه میتوانم پزیرش یا بورس بگیرم و با این شرایط من اتریش بهتر است یا فرانسه.متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فرانسه و اتریش هر دو خوب است به هر حال باید تلاش کنید ولی احتمال گرفتن بورسیه خیلی نیست.

  28. زهرا
    پاسخ

    سلام استاد ایا شما درزمانی که به خارج رفتیدتمکن مالی بسیارزیادی داشتید؟ مثلا شمادرچه سالی به خارج رفتید؟ وایادرایران زبان رادرکلاس های زبان اموختید یاپس از رفتن ب استرالیا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من بورسیه دولت ایران بودم و شش ماه در استرالیا کلاس زبان رفتم.

  29. یاشار
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب بی پایان خدمت شما استاد مسلم حقوق تجارت بین الملل…
    در فرض فارغ التحصیلی از مقطع دکتری در یکی از کشورهای اروپایی. از منظر نگاه حضرتعالی بجز خدمت در بخش حقوقی شرکتها(مشاوره ی شرکتها) چه موقعیتهای شغلی دیگری موجود میباشد ؟ با تشکر از مساعدت شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است بتوانید هیات علمی هم بشوید. البته در برخی از دفاتر وکالتی و مشاوره (Legal Firms) نیز ممکن است بتوانید مشغول شوید به خصوص آنها که کارهای بین المللی انجام می دهند و با ایران یا منطقه همکاری دارند.

  30. امیر
    پاسخ

    با سلام مخفف حقوق تجارت بین الملل در زبان انگلیسی چیست؟(مخفف)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کلمه مخفف جا افتاده ای مثل wto برای سازمان تجارت جهانی، برای حقوق تجارت بین الملل وجود ندارد ولی می توانید شما در نوشته خود اگر ضروری باشد ابتدا به شکل زیر استفاده کنید (International Trade Law (ITL و بعدا از کلمه اختصاری ITL استفاده کنید.

  31. سحر
    پاسخ

    باسلام.آیا برای یک خانم مجرد امکان گرفتن فاند وجود داره؟
    اگر شخصی کارشناسی فقه و حقوق داشته باشه هم میتونه برای ارشد خارج از کشور اقدام کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مجرد و متأهل بودن نقشی در گرفتن فاند ندارد. اگر پول داشته باشید، می توانید اقدام کنید ولی گرفتن فاند و بورس خیلی مشکل است.

  32. امیر
    پاسخ

    سلام دکتر در حال حاضر دانشگاهای المان به طور معمول از دانشگاهای امریکا و کانادا ارزان تر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع دقیقی ندارم ولی شنیده ام که خیلی از دانشگاه های آلمان اگر به شما پذیرش بدهند مجانی اند.

  33. a
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی بنده دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی در رشته حقوق جزا و جرم شناسی ام و قصد دارم برای تحصیل در دکتری به خارج از کشور مهاجرت کنم خواستم نظر شمارو بدونم ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی هم خوب باید پول داشته باشی اولا، زبان بلد باشی ثانیا، دل از خانواده بکندی ثالثا، دود چراغ بخوری رابعا.

  34. سپهر
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده دانشجوی دکترای مهندسی هستم. به تازگی در آزمون استخدامی یک پتروشیمی و نیز جهت بورسیه دانشگاه آزاد قبول شدم و حالا موندم کدوم رو برم. از طرفی خودم به تدریس علاقه دارم ولی از ریزش دانشجو در دانشگاه آزاد و اینکه چند سال دیگه بیکار بشم میترسم. از طرفی هم چون دانشگاه آزاد دو برابر مدت تحصیل و مبلغ ۴۵ میلیون تعهد میگیره اگه برم اونجا دیگه عملا امکان بیرون اومدن رو ندارم. میترسم ده دوازده سال دیگه کلا دانشگاه آزاد تعطیل بشه و منم بیکار.
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    برم سمت علاقه یا ثبات شغلی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همان دانشگاه آزاد از کارمندی بهتر است. حالا خیلی نگران دور دستها نباشید.

  35. گلشید
    پاسخ

    سلام.من ۱۷ سالمه و امسال میرم ۳مه ریاضی!میخواستم ببینم با معدل دیپلم بالای ریاضی و مدرک تافل میشه پذیرش امریکارو بگیرم؟از نظر مالی زیاد ساپورت نمیشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می شود ولی اگر پول نداری خیلی ارزوهای بلند پروازانه نکن و همین جا یک دانشگاه و رشته خوب قبول شو.

  36. امیر
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر ایا هزینه تحصیل در امریکا یا کانادا بیشتر از هزینه تحصیل در اروپا است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به دانشگاه بستگی دارد ولی دانشگاه های کانادا بنظرم از امریکا و انگلستان و استرالیا ارزانتر است

  37. M
    پاسخ

    با سلام
    بنده دانشجو کارشناسی سال چهارم رشته حقوق در دانشگاه دولتی نفت و گاز مسکو (گوبکین)هستم.که از بورس تحصیلی دولت روسیه استفاده کرده ام و پس از پایان تحصیلات متوسطه در این دانشگاه درس خوانده ام.البته در مدت تحصیل جزو دانشجویان ممتاز بوده ام.در صورت امکان شما راهنمایی کنید چگونه می توانم برای مقطع فوق لیسانس از ایران بورس تحصیلی بگیرم؟؟و همچنین در کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه نفت وگاز چه گرایشی در ایران کاربردی تر است؟؟
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم در ایران برای ارشد بورسیه وجود داشته باشد. در حوزه نفت نیز تنها یک گرایش حقوق نفت و گاز وجود دارد.

  38. Eli
    پاسخ

    سلام..خسته نباشید من رشتم ریاضی بود ولی پیش

    دانشگاهی هنر خوندم کنکور دادم هم هنر قبول شدم

    هم ریاضی.دوست دارم واسه دانشگاهم برم آلمان ولی

    شرایط رو درست نمیدونم دوست دارم مدیریت صنعتی بخونم یا هنر رشته ی مرمت و احیای بناهای

    تاریخی یا باستان شناسی میخواستم بدونم این

    رشته ها در آلمان اعتبار داره یا برای بازار کار
    ممنون

    بخونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این رشته ها قابل ادامه تحصیل در آلمان است ولی این که بتوانید بورسیه بگیرید بعید است.

  39. حسین
    پاسخ

    استاد خسته نباشید من کارشناسی حقوق دارم می خواستم بدونم اگه ارشد تجارت بین الملل بخونم در یکی از کشور های توسعه یافته ایا کار پیدا کردن سخته؟ مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منظور کار در محل تحصیل یا ایران است؟ مدرک و تحصیل در یک دانشگاه و رشته خوب در موفقیت افراد نقش اساسی دارد به این جهت در سراسر جهان برای تحصیل در بهترین دانشگاه ها و کشورها خانواده ها هزینه می کنند.

  40. mohammad
    پاسخ

    سلام استاد.خسته نباشید.خیلی ممنون که به امثال بنده مشاوره میدهید.استاد بنده دانشجوی ترم۵حقوق دانشگاه حکیم هستم.قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور ترجیحا آمریکا یا کانادا یا فرانسه را دارم.بنده را در رابطه با بهترین دانشگاه و بحث هزینه و بورسیه تحصیلی در دانشگاههای خارج راهنمایی نمایید. همچنین به نظر شما آیا این بهتر است که مقطع کارشناسیرا دوباره در خارج بخوانم؟خیلی منونم از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم ضرورتی به گذراندن دوباره دوره کارشناسی نیست. برای اطلاع از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در سراسر جهان به سایت این وزارتخانه مراجعه کنید. پس از استخراج دانشگاه های مورد تأیید در کشور مورد نظر به سایت آن دانشگاه بروید و جزئیات را مطالعه کنید.

  41. سهیلا
    پاسخ

    ضمن عرض سلام وخسته نباشید
    بنده در دانشگاه دولتی لیسانس فقه و مبانی حقوق گرفتم اما متاسفانه به دلیل عدم علاقه به این رشته اصلا معدلم خوب نبوده و در حال حاضر در یک موسسه ثبتنام کرده ام و تمامی درسهای مورد نیاز برای وکالت را آموزش دیده ام .وبا عزم بسیار جزم در حال آمادگی جهت آزمون کانون میباشم.و همچنین برای ارشد در رشته حقوق اما هدف اصلی من رفتن از ایران و تحصیل در دانشگاه های اروبا هستش.اما هیچ کس نیست که مرا راهنمایی کند…بسیار سپاسگذار خواهم بود اگر مرا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر زبان بلد نیستی و پول تحصیل در خارج را نداری خیلی خودتان را درگیر تحصیل در خارج نکنید چون به دست آوردن بورسیه سخت است و زبان خیلی قوی هم برای حقوق نیاز است.

  42. 47
    پاسخ

    استاد اگر رشته فقه حقوق باشیم
    برای آزمون قضاوت به مشکل نمیخوریم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر ولی قبولی شما در آزمون ورودی سخت خواهد شد چون باید به سوالات حقوقی جواب بدهید. بنظرم از ابتدا حقوق بروید.

  43. h
    پاسخ

    سلام استاد عزیر
    استاد من رشته های مثل اقتصاد. مدیریت ها. علوم سیاسی …. دانشگاه دولتی قبول میشم.
    ولی به رشته حقوق علاقه دارم
    آیا با توجه به رشته هایی که روزانه قبول میشم
    به دانشگاه آزاد رفته و حقوق بخوانم کار معقولانه ای است
    فقط دنبال یک رشته خوب هستم . کدام بهتر است.
    برای دوره کارشناسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم رشته اهمیت دارد و چه بسا حقوق دانشگاه آزاد از برخی از این رشته ها در دانشگاه دولتی برتری داشته باشد.

  44. شقایق
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.من امسال پییش دانشگاهی انسانیم.میخوام سال دیگه هرررررجور که شده برم خارج.تافل دارم.ولی نمیدونم تو دانشگاه چی بخونم بهتره.به نظرتون کدوم رشترو انتخاب کنم که خارج بیشتر به دردم بخوره.خیلی ممنوووون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک رشته خوب مثل حقوق، مدیریت، حسابداری و امثال آن بخوانید ولی هیچ کدام تضمین نمی کند که شما بتوانید بروید خارج درس بخوانید.

  45. mitra.balouchy
    پاسخ

    سلام.ایا معدل از ترم اول برای بورسیه محاسبه میشود ؟ اگر یک ترم مشروط شویم در بورسیه تاثیر دارد ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا معدل کل ملاک عمل در هر جا هست.

  46. علی
    پاسخ

    سلام استاد. من لیسانس حقوق هستم؛از یکی از دانشگاه های ترکیه بورس گرفتم برای مقطع ارشد گرایش حقوق خصوصی.به نظرتون برم بهتره یا ایران بخونم خوبه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بورسیه دارید بروید تحصیل کنید.

  47. یاشار
    پاسخ

    سلام بزرگوار:
    به نظر شما ادامه تحصیل در مقطع دکتری در کشور نروژ در رشته حقوق تجارت بین الملل چطور است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب است.

  48. ی. حسین پور
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم
    استاد محترم من فارغ التحصیل رشته حقوق تجارت بین الملل از دانشگاه علامه طباطبایی هستم. من علاقه زیادی به مباحث حقوق سرمایه گذاری خارجی و مباحث سازمان جهانی تجارت دارم درحال حاضر سوال من این است که آیا در دانشگاه های معتبر خارجی ترجیحا آمریکا(لازم به ذکر است من درحال گرفتنGRE و نوشتن یک مقاله ISI هستم ) رشته ای که به این مباحث پرداخته باشد برای ادامه تحصیل(در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری) وجود دارد؟ به نظر شما گرفتن مجدد master در یک دانشگاه با رنکینگ بالا بهتر است یا گرفتن دکتری در رشته حقوق نفت و گاز در ایران؟سوال من به این دلیل است که درحال حاضر کشور ما درصدد الحاق به سازمان است و بحث خود WTOو سرمایه گذاری خارجی درصدر مسائل است و داشتن تخصص در این مباحث بسیار مفیذ فایده است.
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله دانشگاه های متعددی در سراسر جهان از جمله امریکا این رشته ها را دارند. اخذ پذیرش مستقیم دکتری سخت است و در اکثر دانشگاه ها شما باید یک ارشد یا مشابه آن را بگذرانید. تحصیل در خارج امتیازات خودش را دارد.

  49. lawyer
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    از اینکه دلسوزانه به جامعه مشاوره می دهید کمال سپاس رو دارم
    بنده کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی هستم،معدلم خوب نیست(۱۵.۵)،موضوع پایان نامم جرم شناسی محیطی با نظر به تحفیفات جرم شناسان مطرح دنیا در این زمینه در کشورهایی مثل ایالات متحده و استرالیا بصورت میدانی( بین رشته ای محسوب می شود،جغرافیا،جرم شناسی،معماری)خیلی در همین زمینه تلاش کردم و شکر خدا اثر خوب و تفریبا منحصر به فردی رو بجا گذاشتم،دو مقاله یکی راجع به بررسی ساختار محیطی محلات و تاثیر آن در بزهکاری و دیگری در زمینه ساخنار اجتماعی محلات و تاثیر آن بر بزهکاری رو آماده کردم اما تاکنون اقدامی در راستای قبول و چاپشان ننموده ام.حالا میخوام برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در رشته خودم خارج از ایران برم،اما شناخت کافی ندارم،وضعیت پولی آنچنانی هم ندارم،۲۵سالمه و تازه هم وکیل شدم،ینده رو راهنمایی میکنید در انتخاب یک دانشگاه خارجی از نظر محتوایی مناسب،کم هزینه،و با مدرک معتبر؟
    ضمن اینکه بعلت تعدد منابع و روشها هنوز نمیدونم چطور میتونم بهترین روش و منبع زبان انگلیسی را برای هدف خاصی که دارم انتخاب کنم.
    با کمال سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اولا آن دو مقاله را چاپ کنید. ثانیا خیلی در رشته حقوق نمی توانید روی بورسیه حساب کنید. به هر حال دانشگاه های گوناگون را باید امتحان کنید بلکه بورسی پیدا شود.

  50. شیوا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم
    استاد من مدرک کارشناسی حقوق دانشگاه تهران را با معدل ۱۶.۵۰ اخذ کردم و قصد ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد رشته حقوق نفت وگاز و یا تجارت بین الملل را در خارج از کشور (صرفا کشورهای اسیایی)دارم ولی دقیقا اطلاع ندارم که امکان اخذ دکتری برا این دو رشته در اسیا وجود دارد یا خیر.به نظر شما انتخاب کدام یک از این دو رشته با توجه ب شرایط بنده بهتر است؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کشورهای آسیایی فکر نکنم برای این رشته ها مناسب باشند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *