تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. فاطمه
    پاسخ

    با سلام…
    لیسانس اقتصاد بازرگانی دارم از شهید بهشتی و رتبه ۲۵۰ برای ارشد …میخوام بدونم کدوم گرایش ارشد رو انتخاب کنم که برای دکترا در کانادا گرایش های خوب رو قبول شوم…

    با احترام
    محمدی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم گرایشها در موفقیت شما در کانادا تاثیر خاصی ندارد هر کدام را علاقه دارید دنبال کنید.

  2. سید عباس
    پاسخ

    با سلام استاد ؛من بین ارشد فقه و حقوق جزا و حقوق جزا و حقوق عمومی سردرگم شده ام و نمیدانم که کدوم رشته رو انتخاب کنم؛لطفا من را رهنمایی کنید ؛این مطلب رو بگم که ترم ۶ فقه و حقوقم و برای من بازار کار مهمه.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق جزا بهتر است.

  3. مینا
    پاسخ

    سلام من کارشناشی ارشد مدیریت بازرگانی دارم،برای دکتری میخوام برم کانادا میخواستم بدونم مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری چند سال می باشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حداقل ۴ سال طول می کشد.

  4. ایمان
    پاسخ

    سلام مدرک تحصیلی بنده لیسانس و فوق لیسانس فقه و حقوق اسلامی بوده آیا با این رشته متونم از کشور های اروپایی یا آمریکایی در مقطع دکترا تو رشته حقوق نفت وگاز یا گرایش های بین الملل پذیرش بگیرم؟چه دانشگاه های تحصیل رایگان چه پولی؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان اخذ پذیرش مستقیم برای دکتری قدری بعید است بنظرم باید برای یک ارشد مرتبط ابتدا اقدام کنید.

  5. مریم
    پاسخ

    باسلام.من دانشجوی ترم آخر ارشد خصوصی هستم با معدل بالای۱۷ .در مورد بورسیه شدن به کشورهای دیگر لطفا راهنمایی فرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از طریق دانشگاه ها اقدام کنید.

  6. هاشم
    پاسخ

    عرض ادب و احترام خدمت دکتر شیروی.
    من لیسانس حقوق و ارشد باستان شناسی دارم ، میخواستم دکترای حقوق شرکت کنم . آیا شانس قبولی در ازمون سراسری دارم ؟ و چه گرایشی ثبت نام کنم؟ در کل پیشنهاد شما برای ادامه تحصیل اینجانب چیست؟ضمنا من کارمند بانک هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مجاز نیستید که در دکتری حقوق شرکت کنید چون ارشد حقوق و مبانی باید داشته باشید.

  7. مهدی
    پاسخ

    سلام استاد بنده دارای دیپلم ومدرک پیش دانشگاهی تجربی هستم وعلاقه مند به حقوق ایا با توجه به اینده شغلی شما توصیه به خواندن رشته ی حقوق می کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته حقوق رشته خیلی خوبی است.

  8. شیرین
    پاسخ

    سلام استاد
    داشتن مدرک کارشناسی پیام نور اون هم فراگیر ولی ارشد دانشگاه دولتی میتونه بورسیه بشه به خارج از کشور؟
    البته سوابق پژوهشی هم داشته باشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه ایران یا دانشگاه های خارجی مد نظر شما است؟ بنظرم اخذ بورسیه در هر حال سخت است.

  9. مرسه
    پاسخ

    با سلام وتشکر از شما .بنده دانشجوی ارشد حقوق عمومی ام خواستم زمینه کاری ان را بدانم.ممنوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان این است که با داشتن مدرک ارشد عمومی در یک تخصص مربوط به رشته اتان مشغول به کار شوید بیشتر به دعاوی کار، دعاوی دیوان عدالت اداری، کارهای علمی و پژوهشی مثل فعالیت در مجلس یا شورای نگهبان و امثالهم اقدام کنید.

  10. عرفان اکبری
    پاسخ

    سلام من قراره دو ماه دیگه کنکور بدم به رشته حقوق علاقه دارم و میخوام این رشته رو انتخاب کنم.
    میخوام لیسانس رو ایران بگیرم برای فوق به امریکا اقدام کنم
    .به نضر شما چطور میتونم موفق شم؟
    ایا میتونم بورسیه بگیرم؟چه شرایطی باید داشته باشم.؟
    لطفا منو راهنمایی کنین نمیدونم باید چی کار کنم/؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا در یک دانشگاه برتر قبول شو حالا خیلی زوده که برای بعد بخواهی اینقدر برنامه ریزی کنید. آنقدر دور را نگاه نکن که جلو پات بیفتی تو چاه.

  11. ذوالفقار
    پاسخ

    سلام استاد عزیزم, من طلبه ام سطح سه یعنی فوق لیسانس دارم, مسلط به زبان انگلیسی با چهار سال سابقه تدریس دوره های بین المللی زبان, علاقه مند جهت تحصیل دکتری در امریکا, خواهشمندم راهنمایی کنید, دوستتان دارم, با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم که تا چه حدودی مدارک حوزوی در آنجا قابل قبول است ولی گرفتن دکتری مستقیم بنظرم خیلی مشکل است.

  12. عزیزاله نصیری
    پاسخ

    سلام استاد.بنده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق بین الملل هستم و قصد ادامه تحصیل در یک کشور خارجی ترجیحا اروپایی را دارم اما به شدت در زبان خارجی ضعیف هستم ولی موضوع پایان نامه ام بسیار نو وحاصل ۵ سال تلاش شبانه روزی ام است و مورد تمجید استاد ضیایی بیگدلی نیز قرار گرفته است. نمی دانم در کدام کشور تحصیل کنم و مشکل زبان را چگونه حل کنم. اشتغال و تاهل تمام وقت و انرژی مرا گرفته و متاسفانه توان کار تحقیقاتی ندارم.لطفا راهنمایی ام کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام زبان کلید اصلی برای موفقیت در تحصیل در خارج است. بنابراین اول باید این ضعف را جبران کنید. این روزها امکانات خوبی در دسترس هست که بتوانید در ایران زبان خود را تقویت کنید. همت می خواهد و تلاش.

  13. کیوان
    پاسخ

    با سلام حضور استاد محترم. اینجانب دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین الملل ومسلط به زبان انگلیسی میباشم و برای ادامه تحصیل درمقطع دکترا مایل به تحصیل در خارج ازکشور میباشم. لطفا بفرمایید که چه دانشگاهی و چه کشوری را پیشنهاد میکنید با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کشورهای صنعتی در اولویت هستند.

  14. كيانا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ، ممنون بابت وقتی که میذاریز.بنده علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته داوری هستم ،زبان انگلیسی میدونم .اما نمیدونم در کدام کشور میتونم این رشته را پیدا کنم ،آلمان برام در اولویت هست .شما اطلاع یا پیشنهادی دارید ؟ پیشاپیش از لطفتان سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این رشته در بسیاری از کشورها ارائه می شود حتی آلمان.

  15. h
    پاسخ

    سلام دکتر
    من رشته مدیریت بازرگانی شهید باهنر کرمان قبول شد دو ترم هست مرخصی گرفتم
    آیا شما رشته مدیریت را ترجیح میدهید
    با رشته حقوق دانشگاه آزاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته حقوق رشته خوبی است و فرصتهای متفاوتی جلوی روی شما قرار می دهد مدیریت هم خوب است.

  16. مریم
    پاسخ

    سلام دکتر خسته نباشید.من ارشد جزا وجرم شناسی دارم با معدل بالا. برای دکترا در همین رشته قصد دارم اقدام کنم اما نمیدونم باید از کجاشروع کنم .خودم خیلی علاقه دارم در فرانسه ادامه تحصیل بدم اما مشکل یادگیری زبان فرانسه هست.کدوم کشور انگلیسی زبان هست که هم بشه درس بخونم هم کار کنم؟خیلی از راهنماییهای شما قدردانی میکنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بدون پول کافی یا اخذ بورسیه که خیلی به دست آوردن آن مشکل است فکر رفتن به دیار فرهنگ نکنید.

  17. مریم
    پاسخ

    تشکر از راهنماییهای شما

  18. محمد
    پاسخ

    سلام استاد . ببخشید چهار تا سؤال داشتم ;
    ۱_ آیا توصیه میفرمایید که بنده علی رغم داشتن نمره ی زبان (۶/۵ Ielts)و گرفتن پذیرش در رشته ی حقوق تجارت بین الملل در یکی از دانشگاهای ممتاز شمال اروپا در دوره های پیشرفته ی زبان انگلیسی که در دانشگاه( که برای تقویت هر چه یشتر زبان قبل از ورود به دروس تخصصی ) برگزار میشه،شرکت کنم یا خیر ؟ البته برای شرکت در این دوره ها، هزینه هایی رو هم بایستی متحمل بشم..!!!
    ۲_ دکترتوصیه مؤکد شما حتما در کشورهای( مثل نیوزیلند و استرالیا و انگلیس و امریکا و …) که زبان رسمی انها ، انگلیسی هست تحصیل کنیم ؟یا که در کشورهای پیشرفته، به همین اندازه که تحصیل در انها به زبان انگلیسی هست ،کفایت کنیم،و لو اینکه زبان رسمی ان کشور ، انگلیسی نباشد …
    ۳_ صرفنظر از علایق شخصی، واسه اون دسته از دانشجویان ایرانی ای که بخواهند در آینده در یکی از گرایش های رشته ی حقوق در خارج از کشور (مثلاََ آمریکا / اروپا / کانادا/ استرالیا/ نیوزیلند و غیره ….) مشغول به تحصیل و همونجا هم اقامت اختیار کنند،باتوجه به شناخت نافذی که دارید،تحضرتعالی تحصیل در کدام گرایش ها رو بیشتر توصیه میکنید ؟ و اینکه آیا رشته ی حقوق مهاجرت ، ارزش تحصیلی دارد یا خیر ؟
    ممنون .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بله زبان برای موفقیت شما خیلی تأثیر دارد. ۲- در رشته های تجاری بین المللی انگلیسی زبان ترجیج دارد. ۳- بنظرم در زمینه حقوق قراردادها و شرکتها بیشتر زمینه کاری دارد.

  19. کیانا
    پاسخ

    با سلام
    من در کارشناسی در رشته فقه و حقوق از دانشگاه الزهرا فارغ التحصیل شدم و ارشدم رو از تهران مرکز گرفتم در ززبان انگلیسی مهارت لازم رو دارا هستم. به نظر شما در دانشگاههای خارج در مقطع دکتری چنین شرایطی قابل قبول هست یا خیر؟

    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اخذ پذیرش دکتری مستقیم سخت است ولی خیلی بعید نیست. بهترین راه تقاضای ارشد است.

  20. سمانه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دانشجوترم ۴مهندسی منابع طبیعی دانشگاه پیام نورهستم میخواستم ازتون بپرسم میتونم بادعوت نامه یایک طرح تحقیقاتی مرتبط بارشته خودم خارج ازکشوربرای مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل بدم؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دعوتنامه که خیر ولی انجام یک طرح تحقیقاتی با یک موسسه معتبر و چاپ مقاله از آن ممکن است برای رزومه قدری موثر باشد.

  21. علي
    پاسخ

    سلام اقای دکتر .وقت بخیر بنده دانشجوی کارشناسی رشته ی حقوق هستم میخواستم بدونم که ایا امکانش هست برای اخذ کارشناسی ارشد به یکی از کشورهای خارجی ادامه تحصیل بدم .اگر امکانش هست در مورد کشور ترکیه اطلاعاتی از این قبیل مرقوم فرمایید .با تشکر…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش که هست باید بتوانی پذیرش بگیری و هزینه آن را تأمین کنید. برای اطلاع از شرایط دانشگاه ها به سایت آنها مراجعه کنید.

  22. مونا
    پاسخ

    با سلام.من دانشجوی فوق لیسانس حقوق جزاوجرم شناسی هستم.قصد ادامه تحصیل درمقطع دکتری درگرایش فوق رادرکشورفرانسه دارم.برای گرفتن بورس وپذیرش ازاین کشور چه مراحلی را باید طی کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید مدارک خود را ترجمه کنید و سعی کنید یک مدرک زبان فرانسه هم داشته باشید و سپس با دانشگاه های گوناگون مکاتبه کنید. اطلاعات دانشگاه ها را از سایت آنها دریافت کنید.

  23. mohammad
    پاسخ

    با سلام
    من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه چمران اهواز هستم. در زمینه متون تخصصی هم تسلط کامل دارم. می خواستم در مورد ادامه تحصیل در خارج از کشور در مقطع دکترا این حقیر را راهنمایی کنید.
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدارکتان تحصیلی خود را ترجمه کنید، سپس یک نمره بین المللی آزمون زبان مثل آیلتس بگیرید و سپس مکاتبه را شروع کنید. برای دیدن دانشگاه های معتبر به سایت وزارت علوم مراجعه کنید.

  24. مصطفی از زابل
    پاسخ

    سلام استادگرامی.برترین دانشگاهها جهان در رشته جزا بترتیب کدامند؟؟؟؟
    باتشکر مصطفی عابدزاده از زابل

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا که نمی دانم ثانیا شما بدانید چه کمکی می کند. دانشگاه ها معمولا به طور کلی رده بندی می شوند و اطلاعات دقیقی برای رده بندی رشته ها نیستند ولی برخی از دانشگاه ها در برخی از رشته ها معروف می شوند.

  25. ا
    پاسخ

    سلام استاد، باز کار رشته اقتصاد چطوری است؟
    آیا رشته خوبی است؟
    بین اقتصاد و حقوق چه طور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب رشته حقوق بازار کار بهتری دارد.

  26. سیدجوادموسوی
    پاسخ

    سلام. من لیسانس وفوق لیسانس را در دانشکده حقوق دانشگاه شهیدبهشتی خوانده ام. ضمنا مسلط به زبان انگلیسی هم هستم میخواهم دکتری رادرخارج ازایران بخونم لطفا راهنمایی کنید.رشته فوقم جزا وجرمشناسی بود ودر حال حاضر وکیل دادگستری هستم وهمسرودوفرزند دارم. متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیلات خوبی دارید ولی گرفتن پذیرش و تأمین هزینه ها مشکل اصلی است.

  27. ا
    پاسخ

    سلام
    چه چیز هایی باعث پیشرفت ما در رشته حقوق خصوصی میشود؟
    آینه شغلی آن خوب است؟
    سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مطالعه و پژوهش و پیدا کردن یک کار مناسب و مرتبط

  28. ا
    پاسخ

    سلام استاد
    اهل بوشهر هستم آیا فرقی در گرفتن مدرک کارشناسی حقوق در آزاد بوشهر و شیراز هست؟
    آیا مزیتی دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان بوشهر برای شما که در بوشهر زندگی می کنید خوب است

  29. sina
    پاسخ

    سلام استاد.بنده ۱۹ سالمه و علاقه ذارم در رشته ی پزشکی در کانادا تحصیل کنم…اگر امکانش هت راه رو نشونم بید!!!تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول سربازی دوم پول سوم پذیرش.

  30. احسان
    پاسخ

    سلام خسته نباشید، من در رشته حقوق خصوصى دانشکاه بین المللى درس میخونم،. میخواستم بدونم براى دکترا در همین رشته کدوم دانشکاهها بدون کنکور میتونم شرکت کنم ( ایا اینکه معدل بالا ١٨ بدون کنکور است شامل من که ارشد رو در دانشکاه ازاد بین المللى میخونم هم میشه)( ایا براى دکترا خقوق خصوصى بدون کنکور بین المللى دارین)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پردیسهای دانشگاه های متعددی این روزها برای دکتری دانشجو می پذیرند که می توانید به سایتهای آنها مراجعه کنید.

  31. علیرضا
    پاسخ

    سلام من کارشناس حقوق ازدانشگاه علمی کاربردی باازمون هستم درخارج ازکشورمعتبرخواهدبود?سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نباید مشکل خاصی باشد.

  32. احمد
    پاسخ

    با سلام. من دانشجوی کارشناسی رشته ی فنی هستم. ولی مدت بسیار زیادی است که می خوام کلا تغییر رشته بدم و وارد رشته ی حقوق بشم. قصد دارم در خارج از کشور این کار را انجام بدهم. اینکه میخوام برگردم سر خونه ی اول مشکلی از نظر زمان نیست چون علاقه دارم، منتهی شک دارم با رزومه ی فنی خودم بتونم به موفقیت در رشته ی تحصیلی حقوق در خارج از کشور برسم. شما این تصمیم من را عاقلانه میدونید یا اینکه احتمال موفقیت در رشته ی حقوق برای یک مهاجر در کشورهای بعنوان مثال اروپایی چقدر است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال در رشته های فنی امکان پیدا کردن کار در خارج بیشتر است در علوم انسانی پیدا کردن کار مناسب در خارج نیاز به زبان خیلی قوی دارد. در ضمن باید از لیسانس هم شروع کنید. راه سختی است ولی اگر علاقه دارید و همت می توانید انجام دهید.

  33. زهرا
    پاسخ

    سلام استاد. وقت بخیر . استاد بنده دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته جزا از دانشگاه شهید بهشتی می باشم و تمایل به ادامه تحصیل در مقطع دکتری جرمشناسی در ایتالیا را دارم. آیا میتونم در این کشور بورسیه بشم و مقطع دکتری را در اونجا ادامه بدم؟ سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه محدود است ولی شما اقدام کنید. مسئله زبان دانشگاه هم مطرح است.

  34. ا
    پاسخ

    سلام استاد، چرا تحصیل در دانشگاه خارجی بهتره
    مثلا دکترای بین الملل تهران
    یا دکترای بین الملل آلمان
    ز چه نظر تحصیل کرده خارج.جلوتر میفته

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام طبیعتا هر دانشگاه خارجی بهتر از دانشگاه داخلی نیست. ولی تحصیل در دانشگاه های برتر دنیا باعث پیشرفت شده و فرصتهای بیشتری برای فرد بوجود می آورد. ولی نکته مهم این است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور تمام وقت و در ایران خیلی پاره وقت و تفننی هستند. چطور انتظار دارید که دانشجویی که در هفته چند ساعت فقط به تحصیل و پژوهش اختصاص می دهد بتواند با دانشجوی تمام وقتی که پنج روز هفته پژوهش می کند یکسان باشد.

  35. رضا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی.دانشجوی کارشناسی ترم دوم حقوق هستم.من عزممو جزم کردم ک انشالله ارشد حقوق جزا و جرم شناسی خارج بخونم باتوجه ب شرایط اقتصادی و فضای آموزشی کدوم کشور خوب هستش؟ واینکه شرایط خاصش برا تحصیل چی هست؟درضمن معدل بالای چند میخواد؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی هم عالی. ولی باید زبان بلد باشید پول داشته باشید و همت عالی. خیلی دانشگاه ها در سراسر دنیا خوب است. امریکا، کانادا، استرالیا انگلستان و سایر کشورهای اروپایی.

  36. hamid
    پاسخ

    سلام
    بنده حقیر فوق لیسانس حقوق خصوصی هستم و علاقه ی تحصیل در مقطع دکتری در کشور ترکیه را دارم.آیا می توانم بورس تحصیلی بگیرم؟
    در چه گرایشی می توانم ادامه تحصیل بدهم؟
    چند سال طول می کشد؟

    از کتابهای شما در دانشگاه خاطرات خوبی داریم استاد مبرز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع دقیقی از نحوه ارائه بورسیه در دانشگاه های ترکیه ندارم ولی اصولا اخذ بورسیه سخت است. از طریق اینترنت یا دوستان و آشنایان که در دانشگاه های ترکیه درس می خوانند اطلاعات خود را تکمیل کنید.

  37. ا
    پاسخ

    سلام دکتر به مسایل سیاسی علافه دارم شما.کوام یک ار گرایشات رشته حقوق رو.پیشنهاد میکنید
    کدام گرایش وضعیت بهتری ارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق عمومی و بین الملل هر دو به مباحث سیاسی نزدیکتر هستند.

  38. ا
    پاسخ

    سلام دکتر
    بازار کار چه گرایشی در رشته حقوق بهتره
    نفت وگاز . تجارت. محیط زیست . بین الملل

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تجارت بین الملل و نفت و گاز احتمالا بیشتر است.

  39. زهرا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    اینجانب کارشناس قوه قضاییه و استاد دانشگاه و کارشناس ارشد در رشته حقوق جزا و جرم شناسی هستم و به دلیل تحصیل شوهرم قصد دارم دکتری خود را در خارج از کشور(احتمالاً آلمان) بگذرانم به نظر شما من می توانم در رشته جزا در خارج از کشور دکتری بگیرم و اگر در این رشته امکان ندارد، در چه رشته ای میتوانم در مقطع دکتری ادامه تحصیل بدهم؟
    با تشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله این امکان هست و ترجیحا تغییر رشته نیز ندهید.

  40. ا
    پاسخ

    سلام استاد
    من به گرایش های نوپا در رشته حقوق علاقه دارم
    شما.کدام یک رو پیشنهاد.میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      خب حقوق تجارت بین الملل یا حقوق نفت و گاز هر دو خوب هستند.

  41. محبوبه مهدیزاده
    پاسخ

    سلام دکتر خسته نباشید.من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا از دانشگاه علوم تحقیقات بروجرد هستم. میخوام بورسیه بگیرم.چگونه میتوانم اقدام کنم وبرای کدام کشور میتونم اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم بورسیه برای ارشد در دسترس باشد.

  42. ازاده
    پاسخ

    یا سلام خدمت شما استاد بزرگوار.من دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ی حقوق تجاری اقتصادی بین الملل دانشگاه تهران هستم .بنظر شما امیدی برای بورسیه شدن من در کشور امریکا وجود دارد؟برای دکتری در ان کشور چه رشته ای را پیشنهاد میکنید با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال بورسیه در علوم انسانی و حقوق خیلی سخت است. رشته های مرتبط را برای ادامه تحصیل پیشنهاد می کنم.

  43. نگین
    پاسخ

    سلام استاد،من دانشجوی دانشگاه فرهنگیان هسم و به رشته حقوق خیلی علاقه دارم بنظر شما واس کارشناسی ارشد و دکترا حقوق بخونم خوبه؟میخواسم نظر شمارو بدونم.با تشکر خدانگهدار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر رشته شما حقوق نیست بهتر است یا از ابتدا حقوق بخوانید یا از تغییر رشته صرف نظر کنید.

  44. دانشجو
    پاسخ

    سلام خدمت استاد بزرگ وار برای دکتری حقوق در فرانسه سیستم اونجا چه جوریه پژوهشی است یا نظری یا عملی باتشکر از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ترکیبی از کلاس و پژوهش است.

  45. جاهده
    پاسخ

    سلام استاد محترم، من اهل افغانستان هستم. بنده لیسانس حقوق دارم و قصد ادامه تحصیل در فرانسه با کمک بورسیه را دارم. جهت موفقیت در دریافت بورسیه باید قناعت سفارت فرانسه را به دست بیاورم و از این جهت انتخاب یک رشته تحصیلی مناسب در مقطع ماستر( ارشد) که برای آینده افغانستان مناسب باشد ضروری است. به نظر شما با توجه به وضعیت کنونی افغانستان چه گرایشی از حقوق می تواند چاره ساز حداقل بخشی از مشکلات ما باشد؟
    با تشکر
    هرات- افغانستان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همه گرایشها برای افغانستان خوب است به علاقه خودتان توجه کنید. شاید مسایل تجاری و اقتصادی نیز خیلی مورد نیاز باشد.

  46. _الهه_
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما
    بنده دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه تهران هستم . من قصد دارم برای دکتری به خارج از کشور برم منتها با توجه به این که به اکثر گرایش های حقوق علاقه مندم میخواستم از شما بپرسم که با توجه به نیاز های کشور و همچنین با توجه به آینده ی شغلی و تحصیلی، بهتره که برای مقطع کارشناسی ارشد در چه گرایشی ادامه تحصیل بدم که امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور راحت تر باشه و این که شما چه کشوری رو پیشنهاد می کنید و این که عضویت من در بنیاد ملی نخبگان برای دانشگاه های خارجی مزیتی محسوب میشه یا نه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است برای مقطع ارشد به خارج بروید. به هر حال رشته های عملی تر بهتر است مثل تجارت بین الملل، فاینانس، شرکتها، انرژی، نفت و گاز

  47. لیلی
    پاسخ

    باعرض سلام. اینجانب کارشناس ارشد فقه ومبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد مشهد هستم.
    با معدل ۱۷.۵۶ و داشتن سه مقاله ، که دوتا از مقالاتم جزو مقالات برتر کنگره بین المللی انسان جامعه و قرآن بوده و یکی از مقالاتم هم دارای امتیاز می باشد . در حال حاضر دو مقاله دیگر هم در حال چاپ دارم و یک کتاب که هنوز در مرحله ویرایش می باشد. با توجه به شرایطی که دارم شامل بورسیه می شوم یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه خیلی به مقالات ربط ندارد.

  48. f
    پاسخ

    سلام
    استاد
    سطع علم آموزی در دانشگاه علوم قضایی چه طور است؟
    آیا میتوان موفق بود؟
    و بنظر شما از دانشگاه های دولتی شهر تهران کارایی علمی بیشتر دارد
    استاد لطفا راهنماییم بفرمایید به خدا خیلی نیاز دارم مرتب به سایتتون سر میزنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه خوبی است ولی به هر حال دانشگاه های تهران و شهید بهشتی از حیث رتبه بالاتر هستند.

  49. علیرضا
    پاسخ

    آقای دکتر شیروی عزیز بنده کارشناس ارشد حقوق عمومی از دانشگاه علامه هستم، از ابتدا علاقه من در حوزه فلسفه و به ویژه تمرکز بر روی فلسفه سیاسی بوده است، آیا تحصیل در دوره دکترای فلسفه سیاسی در خارج از کشور ممکن است ویا اینکه آیا گرفتن فوق لیسانس دوم را برای ادامه تحصیل در داخل پیشنهاد می کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان دارد ولی توصیه می کنم که در زمینه حقوق عمومی موضوعی را انتخاب کنید که با علایق شما هماهنگی داشته باشد. از اتفاق رشته حقوق عمومی با فلسفه سیاسی مرتبط است.

  50. حسین
    پاسخ

    سلام بر دکتر شیروی

    وقت حضرت عالی بخیر

    آیا دارا بودن دو عنوان کتاب(قصه و شعر) در پذیرش شما-به عنوان یک نویسنده- از طرف دانشگاه های خارجه تاثیرگذار است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید کارها با رشته شما ارتباط داشته باشد ولی به هر حال هر کار چاپ شده در اعتبار شما تأثیر دارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *