پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. زهرا
    پاسخ

    سلام اقای دکترخسته نباشید من لیسانس علوم اجتماعی دارم میخوام تامقطع دکترا ادامه بدم امکان کاربااین رشته برام فراهم میشه یا نه درضمن من٣٣سال سن دارم واینکه بااین شرایط ینی کار برام جور میشه.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما حالا ۳۳ ساله هستید و بعید است بتوانید قبل از چهل سالگی دکتری اخذ کنید. امکان جذب هیات علمی در آن سن قدری سخت است به خصوص اگر نتوانید در دانشگاه های برتر تحصیل کنید.

  2. مزیم
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت شما
    اقای دکتر من دانشگاه سراسری ملایر کارشناسی ارشد مدیریت میخونم .اصلا انگیزه ندارم از این که اینجا قبول شدم. ایا من میتونم واسه دکترا تهران قبول شم شانس قبولی دارم؟مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورت دانشگاه های دولتی مستقر در تهران امکانش هست ولی با این بی انگیزگی که شما نشان می دهید خوب برای آزمون دکتری آمادگی پیدا نمی کنید. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی در مصاحبه دکتری دولتی رد می شوند نه به این دلیل که از دانشگاه آزاد، پیام نور یا غیر انتقاعی فارغ التحصیل شده اند، بلکه چون در مقایسه با سایر دانشجویان از سطح علمی پایین تری برخوردارند.

  3. فتانه
    پاسخ

    سلام

    من ساکن مشهد هستم و همزمان در دانشگاه سراسری سمنان و دانشگاه آزاد مشهد برای جذب قبول شده ام. سوال من این است که انتخاب کدام یک بهتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال دانشگاه سراسری بهتر است ولی این امتیاز آیا تا حدی است که شما از شهر محل سکونت خود به شهر دیگری منتقل شوید، به خودتان بستگی دارد و تا حدودی به رشته اتان. برخی از رشته ها ارزش خواندن ندارد پس بهتر است در همان شهر خودتان بخوانید که حداقل اذیت نشوید.

  4. نداا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز:
    آقای دکتر دارای مدرک کارشناسی و کارشناس ارشد فیزیک هستم و۲سال هیات علمی قراردادی در دانشگاه آزاد بودم که قرارداد اینجانب به دلیل نامشخص لغو شد.الان فوق دیپلم حسابداری پیام نور دارم و امسال میخواهم در آزمون کارشناسی ارشد حسابداری شرکت کنم..چون خیلی جذب رشته فیزیک کم شده و گروه فیزیک دانشگاه منحل شده است.
    با توجه به اینکه ۳۳سال سن دارم آیا کار من برای ادامه تحصیل در رشته حسابداری
    درست است برای هیات علمی شدن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم تغییر رشته به حسابداری آن هم با فوق دیپلم پیام نور کمک زیادی به شما نمی کند.

  5. زیبا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید می بخشید من مدرک دکتری داشته و دبیر رسمی آموزش و پرورش هستم تعهد خدمتم هنوز تمام نشده و پس از درخواست از یک دانشگاه درخواست بورشم قبول شده آیا ممنوعیتی برای انتقالم به دانشگاه وجو داره؟ سابقه ام حفظ میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انتقال به دانشگاه وجود ندارد و باید شما دوباره جذب شوید و از صفر شروع کنید ولی سابقه پرداخت حق بیمه شما حفظ می شود.

  6. سحر
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر ،ترم آخر دوره ی دکتری و بورسیه یکی از دانشگاه های دولتی هستم. در دوره پسا دکتری در امریکا پذیرش گرفته ام .سوالی که از خدمتون داشتم این هست که من بعد از دفاع می تونم از این موقعیت پسا دکتری استفاده کنم یا خیر؟ از این جهت که بورس هستم ایا مقید هستم بعدش حتما برم دانشگاه محل خدمت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعد از اخذ دکتری باید برای انجام تعهدات بورسیه خود اقدام کنید در همان دانشگاهی که محل خدمت شما معین شده است.

  7. طهمورث
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ببخشید که مجددا” مزاحم شما شدم:

    بنده دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی آموزش زبان انگلیسی هستم که مدت ۵ ساله به عنوان مدرس حق التدریس تدریس می کنم اما متاسفانه نتونستم خودم رو به عنوان هییت علمی جا کنم و در آمدی ۳۰۰بیش از الی ۴۰۰ هزاری در هر ترم ندارم. با توجه به اینکه بنده هیچ گزینه ای رو جز اخذ مدرک دکترا برای هییت علمی شدن ندارم و از یک دانشگاه عالی آلمان هم تونستم پذیرش بگیرم چیه؟ آیا به نظر شما من از آلمان مدرکم رو بگیرم یا برای پردیس دانشگاه تهران اقدام کنم؟ اگه من جای پسر شما بودم شما کدوم رو توصیه می کردید آلمان یا پردیس دانشگاه تهران رو؟ البته اینو بگم که مدرک آلمان ۴۰ میلیونی بیشتر از پردیس آب می خوره.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کشور المان بنظرم بهتر است ولی مخارج آن چی؟ بهتر است در آلمان زبان شناسی بخوانید چون انگلیسی خیلی جالب نیست.

  8. طهمورث
    پاسخ

    باعرض سلام و تشکر از زحمات دکتر شیروی

    ممنون می شم اگه به این دو سوال من
    جواب بدید:

    ۱- آیا مدارکی که از دانشگاههای ممتاز و یا خوب خارج از کشور اخذ می شوند به عنوان مدرک روزانه ایران توسط وزات علوم تلقی میشن؟

    ۲- آیا عنوان ممتاز یا خوب بر روی تاییدیه مدارک دانشگاههای خارج از کشور که توسط وزارت علوم مورد ارزیابی قرار می گیرن درج مشه؟

    خیلی سپاسگذار میشم گه جوابم هر دو سوال بدید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وقتی وزارت علوم مدارک خارج را تأیید کرد دیگر روزانه و شبانه ندارد. عنوان ممتاز در ارزیابی نمی آید ولی شما می توانید مدارک ممتاز بودن را خودتان بعدا به جاهایی که در نظر دارید ارائه کنید.

      • طهمورث
        پاسخ

        آقای دکتر از اطلاعاتو راهنمایی ارزنده شما بسیار بسیار سپاسگذارم. خدا خیرتون بده ان شاءالله

  9. lمرتضی
    پاسخ

    سلام
    اعضای هیئت علمی که طرح سربازی را در دانشگاه گذرانده اند و در نظام خدمت نکرده اند و در زمان خدمت تمام فعالیتهای ۴ گانه را هم در دانشگاه انجام داده اند چند ساله میتوانند تبدیل وضعیت یابند یا ارتقا مرتبه داشته باشند؟
    ضمنا اگر از همان ابتدای کار حکم هیئت علمی پیمانی باشد.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در دانشگاه ها متفاوت عمل شده است ولی فعلا بیشتر دوره سربازی را برای ارتقا در نظر گرفته نمی شود.

  10. علی
    پاسخ

    سلام دکتر، من با مدرک ارشد عضو هیات علمی یکی از واحد های دانشگاه آزاد بودم و همزمان مدرک دکترای دانشگاه دولتی رو اخذ کرده ام و در این بین هیچ تعهدی به دانشگاه آزاد نداده ام اما سه ترم آخر دکتری بورس یکی از دانشگاه های دولتی شدم و حالا با اتمام تحصیل منتظر حکم استخدام در دانشگاه دولتی هستم. حال همزمانی بورس دانشگاه دولتی آیا مشکلی برای من ایجاد می کند؟ آیا می توانم در دانشگاه آزاد به صورت پاره وقت ادامه کار دهم؟ آیا پیشنهاد می کنید من از دانشگاه آزاد استعفا کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همزمانی بورس بنظرم مشکل جدی ایجاد نمی کند. کسی که هیات علمی دولتی می شود می تواند به صورت نیمه وقت دانشگاه آزاد هیات علمی شود ولی بهتر است این کار را نکنید چون ممکن است موقعیت خود در دانشگاه دولتی را از دست بدهید.

  11. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ممنون که وقت گذاشتین سوالات رو جواب میدین.
    من دانشجوی کارشناسی فقه وحقوق اسلامی دانشگاه رضوی هستم و ارشدم رو از دانشگاه اشرفی اصفهانی(غیرانتفاعی) گرفته ام، بنظر شما من میتونم امید داشته باشم که دکتری دولتی قبول بشم؟ اگه دکتری آزاد شرکت کنم واسه جذب هیئت علمی دولتی با مشکل مواجه نمیشم؟
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امید به قبولی در دکتری دولتی وجود دارد ولی برای هیات علمی ممکن است قدری سخت باشد.

  12. زیبا
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی رشته منابع طبیعی در دانشگاه سراسری ارومیه بودم ک در رشته آبخیزداری کارششناسی ارشد در همین دانشگاه قبول خواهم شد,ب نظر شما با دریافت مدرک دکترا,چقد احتمال دارد در این دانشگاه استخدام شوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش هست.

  13. بهرامي
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده فارغ التحصیل رشته محیط زیست مقطع کارشناسی ارشد علوم و تحقیقات تهران هستم و اخیرا فوق لیسانس حسابداری را از دانشگاه پیام نور اخذ کردم. می خواستم ببینم برای این که بتوانم هیات علمی دانشگاه آزاد و یا پیام نور شوم در کدامیک از دو رشته فوق ادامه تحصیل دهم؟
    ۲- آیا در ایران ادامه تحصیل دهم و یا به مالزی مهاجرت کنم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این فوق های نا مرتبط کاری از پیش نمی برید.

  14. رضا
    پاسخ

    ضمن عرض سلام وخسته نباشید وقبولی طاعات و عبادات .اینجانب دارای مدرک کارشناسی دانشگاه آزادوکارشناسی ارشد پیام نور درشته حسابداری هستم با توجه به اینکه ۳۶سال سن دارم و هدفم هیئت علمی دانشگاه است اگردکترا دانشگاه آزاد رابگیرم با توجه به شرایطی که دارم میتوانم به هدفم برسم ومعدل کارشناسی و کارشناسی ارشد چقدر در جذب موثر می باشد ممنون از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم با این سن و تحصیلات شانس زیادی داشته باشید.

  15. نفیسه
    پاسخ

    یا سلا م
    من دارای مدرک دکتری هستم ولی هیئت علمی نشده ام و از قبل هم کارمند گروه آموزشی بوده ام آیا اکنون می توانم تدریس داشته باشم به عنوان حق التدریس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید به صورت حق التدریس درس بدهید.

  16. ازاده
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.من دانشجوی ارشد حسابداری دانشگاه علوم وتحقیقات هستم کارشناسی رشته خود را هم از پیام نور گرفته ام ولی با معدل ۱۳.۷۰قصد دارم برای دکتری ادامه دهم وترجیحا دانشگاه سراسری ولی براساس شنیده هایم ازاینکه دانشجوی ارشد ازاد شانسی درقبولی مصاحبه دکتری سراسری ندارد و بر اساس تحقیقات خودم مبنی براینکه بااین شرایط شانس استاد شدنم هم ضعیف است به نظرشما اصلا ادامه تحصیل دادنم فایده ای دارد براساس هدفم یا تا ارشد کافیه؟ هیچ پارتی هم ندارم که بگویم شایدبشود.لطفا لطفا رک جوابم رابدهید .متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان قبولی در دکتری دولتی وجود دارد ولی در شرایط رقابتی ممکن است لحاظ نشوید. امکان جذب هیات علمی نیز بنظرم کم می آید.

  17. مریم
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر یک سوال از خدمتتون داشتم اینکه مرتبه علمی مدرس درجه یک رو میشه توضیح بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین چیزی را نشنیده ام.

  18. علیرضا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام
    آقای دکتر من ۲۷ سال سنمه و سربازی رفتم. اخیرا دانشگاه آزاد شرایطی را فراهم کرده که میتوان لیسانس را ۳ ساله تمام کرد. اگر من در سی سالگی لیسانس خود را بگیرم با احتساب ۲ سال فوق و ۴ سال دکترا میتوانم در سن ۳۶ یا ۳۷ سالگی مدرک دکترا خود را بگیرم. آیا با این سن شانسی برای استخدام در هیئت علمی دارم؟ البته خوانده ام شرط سنی ۴۰ سال است. کلا فکر میکنید بعد از دکترا میتوانم جایی عضو هیئت علمی بشوم یا باید چند سال این ور و آن ور بروم.
    البته من مدرک لیسانس دارم ولی معدلم پایینه و سربازی هم رفته ام ولی میخوام از اول شروع کنم. به نظر شما ریسکه؟ یا میتونم بعد از گرفتن مدرک دکترا در عرض دو یا سه سال جایی استخدام رسمی شوم. اگر در سن ۳۳ سالگی دکترا قبول شوم چقدر شانس دریافت بورسیه را دارم؟
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این محاسبات واقعی نیست و بعید است که شما بتوانید زیر چهل سالگی دکتری خود را اخذ کنید. ولی هیات علمی تا ۴۵ مجاز است ولی نباید زیاد به این برنامه های رویایی دل بست.

  19. آدای
    پاسخ

    با سلام
    من کارشناسی برق(ICT) گرایش شبکه از دانشگاه علمی کاربردی هستم و دانشجوی ارشد IT دانشگاه آزاد.میخواستم بدونم بعد تموم شدن ارشد میتونم به صورت حق التدریسی تو یکی از دانشگاهها جذب بشم؟
    یا باید کارشناسی و ارشدم هردو برق باشه؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم مگر جایی دور دست حق التدریس دست و پا کنید.

  20. ایمان
    پاسخ

    سلام
    بنده به عنوان حق التدریس در دانشگاه پیام نور مشغول فعالیت هستم و جائی هیئت علمی نیستم. رتبه علمی من به عنوان مربی مدعو درج شده است. ایا در صورت اتمام تحصیل و در یافت مدرک دکتری به عنوان استادیار مدعو می شوم ؟ ایا در میزان دریافت حق اتدریس تفاوتی با مدرک کارشناسی ارشد ایجاد می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حق التدریس رتبه ندارد و بر اساس مدرک است. پس از اخذ مدرک دکتری جدول حقوق عوض می شود که شما حقوق بیشتری می گیرید.

  21. جمشیدنیا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    ۱-آیا کسانی که در سازمان های دولتی مشغول به کار هستند می توانند درجات دانشگاهی استادی یا دانشیاری را کسب کنند؟
    ۲-اگر در دانشگاهی حق التدریش شوند چه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- شاید به صورت پاره وقت امکانپذیر باشد ولی این روزها کسی نیمه وقت استخدام نمی کند مگر فرد خصوصیتی یا تخصص خاصی داشته باشد. ۲- حق التدریس رتبه ندارد ولی کسی که دکتری داشته باشد بر اساس مدرک دکتری حقوق می گیرد.

  22. محمد.ص
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، من دانشجوی ترم آخر ارشد باغبانی هستم و دانشگاه آزاد درس میخونم، ضمن اینکه دکترای دانشگاه آزاد قبول شدم همون رشته ی باغبانی، اما سوالم اینه که اگه دکترای باغبانی بگیرم میتونم در دانشگاه پیام نور هیئت علمی بشم« پیام نور باغبانی ندارد اما رشته های دیگر کشاورزی را دارد» در واقع امکان جذب هیئت علمی در رشته هایی که دانشگاه ندارد وجود داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا این امکان وجود ندارد مگر این که رشته باغبانی واحدهایی را در سایر گرایشها دارد که در این صورت اگر تعداد آن واحدها قابل توجه باشد، دانشگاه ها نسبت به جذب هیات علمی اقدام می کنند والا نه.

  23. اکبر
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید
    این جانب فارغ التحصیلی رشته مهندسی مدیریت وآبادانی روستاها از ژیام نور هستم وارشد با رتبه خوب از رشته ترویج وآموزش کشاورزی مجاز شده ام واحتمالا از مراکز استانها تودانشگاهای دولتی قبول می شم ولی خانواده میگن برو کار کن الان همه توبخش کشاورزی بیکارن من چیکار کنک رتبه من هشادهست وتقریبا صد وده نفر روزانه ظرفیت این رشته هست؟سوال بعدی من مقاله ام را چگونه منتشر کنم آخه ما فار غ التحصیلان پیام نور نه مدیر گروه میدونیم چیه نه چیز دیگه دانشگاه برا ی ما مثل دبیرستان بود؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب این روزها کار اولویت دارد و حرف خانواده شما بی ربط نیست. ولی در کنار فوق هم می توانید کار بکنید. بنظرم این دو را با هم دنبال کنید.

  24. هستی
    پاسخ

    سلام خدمت شما استاد بزرگوار
    فارغ التحصیل کارشناسی و ارشد از دانشگاه آزاد هستم رشته ارشدم شیمی است و انشاالله دکتری آزاد همین امسال با رتبه خوب قبول میشم مصاحبه هم رفتم و راضی هستم به نظر شما میتونم از این فرصت قبولی در دکتری استفاده کنم و در یکی از واحد های دانشگاه آزاد شهرستان که به تازگی میخواد رشته شیمی رو تصویب کنه عضو هیات علمی بشم و همزمان به تحصیلم هم ادامه بدم؟و میشه شرایط هیات علمی شدن رو بهم بگید و اینکه چه کارهایی انجام بدم و به کدام قسمت در دانشگاه مراجعه کنم. بیصبرانه منتظر پاسخ شما هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همزمان تحصیل و هیات علمی انجام نمی شود مگر ابتدا هیات علمی شوید و سپس مامور به تحصیل که بعید می دانم برای شما اتفاق بیفتد. شما می توانید بورسیه شوید یا حق التدریس واحدهایی را درس بدهید.

  25. سید مسعود
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. اگر سوال مربوط به موضوع نیست عذر میخوام.اگر دانشجویی مدرک کارشناسی خودش رو در رشته علوم سیاسی از دانشگاه پیام نور بگیره و مدارک ارشد و دکتری خودش رو بتونه با نمرات عالی از دانشگاه تهران بگیره .در زمینه استاد شدن و جذب هیئت علمی شدن مشکلی براش پیش نمیاد ؟ از نظر اینکه کارشناسی خودش رو از پیام نور گرفته ؟ کلا ملاک علمی در دانشگاه با چه چیزی سنجیده میشه ؟با دانشگاه ؟نمرات؟ پایان نامه ؟مدرک کارشناسی ؟ ارشد ؟ یا دکتری ؟ ممنون میشم اگر جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم ایجاد اشکال کند چون در دانشگاه ها اعتبار زیادی به لیسانس می دهند. ملاک جذب هیات علمی اولا رقابت است و ثانیا همه موارد لحاظ می شود و در رقابت کسی که شرایط بهتری دارد انتخاب می شود ولی برخی از شرایط طرف را ضربه فنی می کند مثل لیسانس از پیام نور.

  26. نغمه
    پاسخ

    باسلام من دارای مدرک کارشناسی ارشد هستم برای اینکه بتوانم به عنوان حق تدریسی درسی را در دانشگاه تدریس کنم البته در یک شهر کوچک باید به کدام قسمت دانشگاه مراجعه کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به بخش آموزش یا گروه اموزشی مربوط

    • فاطمه
      پاسخ

      سلام آقای دکتر من کارشناسی رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد خوندم و ارشد تصمیم دارم رشته مشاوره ودکتری هم در همین رشته بخونم به نظر شما میتونم بعنوان استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی در آینده باشم.

      • دکتر شیروی
        پاسخ

        سلام با تغییر رشته امکان جذب هیات علمی شما به شدت ضعیف می شود.

  27. محمدعلي
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. من با معدل ۱۴.۰۳ البته در دانشگاهی دولتی و دوره روزانه در رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شدم. متاسفانه در ۹ ترم و ترم آخر هم مشروط شدم. معدل دیپلم من ۱۹.۳۰ بوده. امسال رتبه ارشد من عالی بود و مطمئنم یا تهران یا اصفهان در همین رشته و گرایش قبول میشم. گذراندن پربار و موفق این دوره همراه با ارائه کارهای تحقیقاتی می تواند زمینه را برای ورود من به دوره دکتری و عضویت در هیات علمی دانشگاه ها هموار کند؟ یا به هر حال این سوابق ضعیف کارشناسی مانع من خواهد بود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشا اله مشکلی بروز نخواهد کرد.

  28. ندا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    آیا کسی که مدرک دکترا داره اما هنوز هیچ جایی استخدام یا حق التدریس نیست هم استادیار محسوب میشه؟ ممنونم از راهنمایی هاتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام استادیار منوظ به هیات علمی پیمانی یا رسمی است.

  29. حکیمه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من بورسیه ی دانشگاه آزاد بودم یکسال میشه که دفاع کردم ولی هنوز حکم استادیاری من نیومده و مسول مربوطه گفتن یه سال دیگه هم طول میکشه، آیا میتونم در این وضعیت برای انتقالی به یه دانشگاه آزاد دیگه اقدام کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید عدم نیاز بگیرید.

  30. kasaei
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی
    ممنون از اینکه وقت گذاشته و به سوالات پاسخ میدهید.
    اینجانب کارمند رسمی دولت هستم؛ امتحان جامع را هم اخیراً پشت سر گذاشتم. با توجه به اینکه گروه و دانشکده باتوجه به سوابق تحصیلی لطف داشته و خواهان جذب اینجانب بعنوان عضو هیأت علمی هستند؛ ممکن است بفرمایید:
    آیا امکان انتقالی از یک وزارتخانه دولتی به وزارت علوم بعنوان هیأت علمی با حفظ رابطه استخدام رسمی وجود دارد؟
    پیشاپیش سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم. ضمن این که انتقال کارشناس به هیات علمی خیلی سخت و تابع مقررات جداگانه ای است.

  31. هومن
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشد خدمت اقای دکتر.
    من کارشناسی ام رشته ی علوم تربیتی برنامه ریزی اموزش و ارشدم هم روانشناسی عمومی در دانشگاه پیام نور هردو مقطع را خوانده ام و میخواهم دکترای رواشناسی عمومی شرکت کنم.سوالی که از خدمتتون داشتم این هستش که ایا برای جذب هیئت علمی باید حتما هر سه مقطع رشته ها با هم مرتبط باشند تا به عنوان هیئت علمی جذب شویم یا نه اگر هر مقطع گرایشش فرق میکرد مهم نیست و میتوانیم به رشته ی مقطع دکترا به عنوان هیئت علمی جذب بشیم؟ در ضمن دکترای من هم در دانشگاه پیام نور خوااهد بود و از سهمیه ی استعداد های درخشان استفاده میکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم با مدارک پیام نور کسی بتواند هیات علمی شود.

  32. سعید
    پاسخ

    با سلام،
    این سوال دوستمه ولی سوال منم هست از زبون خودش میپرسم:
    بنده سرباز هییت علمی هستم با مدرک کارشناسی ارشد؛ دو سوال داشتم راجع به آزمون دکتری:
    ۱. در صورت قبولی در آزمون تکلیف تعهد چه میشود آیا میتوان همزمان دکترا هم ادامه داد؟
    ۲. برای آزمون phd آیا میتوان از سهمیه مربیان استفاده کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- اطلاع ندارم ۲- ظاهرا نمی شود ولی استثناها را هم بعضا دیده ام.

  33. علیزاده
    پاسخ

    با سلام و آرزوی سلامتی برای شما
    آقای دکتر سوالی داشتم
    بنده دانشجوی ارشد در یکی از پردیسهای دانشگاه های تهران هستم که با کنکور داخلی همان دانشگاه پذیرفته شده ام، می خواستم بدانم آیا از نظر اعتبار مدرکی با مشکل مواجه می شوم ؟ آیا برای تدریس در دانشگاه ها مدرک ارشد پردیس مورد قبول است ؟ آیا لیسانس بنده حسابداری است و رشته ارشد بنده مدیریت ، آیا دانشگاه ها برای جذب جهت تدریس با این مورد مشکل دارند ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همه مدارکی که وزارت علوم تأیید می کنند اعتبار دارد. تدریس و هیات علمی شدن منوط به شرایط دیگری هم هست. با توجه به خیل عظیم فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد، امکان جذب آنها در مناصب هیأت علمی خیلی کم است و بکارگیری آنها به عنوان حق التدریس نیز هر چند امکان دارد ولی روز به روز احتمالش کمتر می شود و اکثرا نیز بعد از مدتی کنار گذاشته می شوند. این که شما مدرک لیسانس و فوق اتان با هم تفاوت می کند مزید بر علت است.

  34. کریم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ، ی سؤال از خدمتتون داشتم. من دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی با معدل بالای ۱۷ هستم. من خودم رو واسه دکترا آماده می کنم و مطمئنم سال بعد قبول می شم. سوالم اینه که تو همون سال اول میشه طرح سربازی هیئت علمی رو بگیرم؟ بعد اتمام سربازی دوره ی من تموم میشه یا اینکه هیئت علمی اونجا به صورت رسمی شدم؟ و سوم اینکه چه جور باید واسه این کار اقدام کنم؟ برم تو دپارتمان اون رشته تو دانشگاه و ازشون درباره ی جذب بپرسم؟ شرمنده که طولانی شد ، پیشاپیش از لطفتون ممنونم…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- دانشجو که نمی تواند سربازی برود. ۲- معمولا قرارداد شما ادامه پیدا می کند. ۳- هیات علمی باید صبر کنید فعلا دکتری را بگیرید.

  35. سعید صادقی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر عذر خواهی میکنم که وقتتون را میگیرم…
    اگه کسی تمام مدارک تحصیلات عالی اعم از کارشناسی-کارشناسی ارشد و دکتری را از دانشگاه ازاد دریافت کرده باشد آیا میتواند که استاد دانشگاه دولتی – ازاد یا پیام نور شود؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هست ولی این امکان در یک رقابت کم می شود.

  36. مرتضی س
    پاسخ

    با سلام . آقای دکتر ، بنده لیسانس حقوق از دانشگاه گیلان و فوق لیسانس حقوق جزا از دانشگاه پیام نور کرج دارم.آیا ممکن است با وجود قبولی در آزمون کتبی دکتری و وجود۱ مقاله و ۱ کتاب و مدرک زبان عمومی، به دلیل محل تحصیل پیش گفته (ارشد پیام نور) با توجه به عرف و رویه معمول ، بنده را در مصاحبه دکتری رد کنند؟(فی الواقع اگر مدرک ارشد پیام نور احتمال موفقیت برای مصاحبه دکتری ندارد لااقل خودم را سر کار نگذارم و بروم دوباره ارشد از دانشگاه دولتی بگیرم و سپس دکتری شرکت کنم !) ممنون از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم به صرف یک مقطع شما را رد کنند.

  37. فاطمه
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر من کارشناسی پرستاری از دانشگاه ازاد دارم و ارشدم را در دانشگاه تهران قبول شدم و مشغول به تحصیل می باشم خواستم بدونم شرایط بورسیه شدن چطور است؟ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه برای فوق دیگر این روزها نیست مگر جایی به خدمات بعدی شما نیاز داشته باشد که بعید است با این حجم از فارغ التحصیل کسی حاضر باشد پول برای تحصیل بدهد.

  38. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من کارشناسی و ارشد مهندسی صنایع دارم و دکتری مدیریت صنعتی قبول شدم می خواهم بدانم اگه دکتری مدیریت صنعتی بخونم و دکتری بگیرم امکان هیئت علمی شدن در دانشگاهی (آزاد یا پیام نور یا سراسری و یا….. را دارم یا خیر؟
    از نظر رزومه تحقیقاتی و مقاله…. در حد خیلی خوب هستم.
    با سپاس از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید این فرصت در دانشگاههای فنی یا برای دروس بین رشته ای امکانش باشد.

  39. سميرا
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید
    من دوره کارشناسی رو دانشکاه صنعتی تموم کردم تو رشته شیلات ، معدلم زیاد خوب نبود ، ولی الان به فرصت بیش اومده که میخوام برم انکلیس برای جند سال، به نظرتون اکه همین رشته رو اونجا دکترا بکیرم میتونم بعدا تو همون دانشکاه صنعتی به عنوان استاد درس بدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا برو تحصیل کن انشا الله مشکلی نباشد حالا اگر آنجا نشد جایی دیگر خواهد بود.

  40. سارا
    پاسخ

    سلام استاد. من لیسانس برق و دانشجوی ترم اخر ارشد مترجمی زبان انگلیسی هستم. می خواستم بدونم با گرفتن مدرک دکتری با توجه به غیر مرتبط بودن لیسانسم امکان تدریس در دانشگاه به عنوان استاد درس زبان تخصصی وجود داره؟ و هیئت علمی چطور؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تدریس امکانش هست ولی هیات علمی بعید می دانم.

  41. محمد
    پاسخ

    با سلام
    در یکی از مراکز آموزش عالی بورسیه شده ام. به نظر شما تفاوت هیات علمی بودن در مراکز نسبت به دانشگاههای بزرگ چقدر است؟ برای انتقالی تلاشی داشته باشم و چگونه؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تا وقتی از جای دیگر مطمئن نشدی، بورسیه موجود خودت را به هم نزن. انتقال معمولا خیلی سخت است و از قدیم گفته اند مرغ همسایه غاز است. می دانید چقدر افراد آرزو دارند مثل شما بورسیه شده باشند.

  42. پویا
    پاسخ

    سلام .مدیر گروه هر رشته استاد تمام وقت محسوب می شود .درسته

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه الزاما به دانشگاه بستگی دارد. در خیلی از دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی از اعضای هیات علمی بیرون ممکن است استفاده کنند.

  43. دانشجو
    پاسخ

    سلام خدمت آقای دکتر
    آقای دکتر آیا شما اطلاع دارین که جریان بورسیه چی شده؟؟ آیا این ظرفیت محدود که به بورس اختصاص دادن درست میشه؟؟ ممنون میشم اگه اطلاعی دارید مرا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم. از سازمان سنجش یا دستگاه های مسئول دیگر سوال کنید.

  44. نهال
    پاسخ

    سلام اقای دکتر محترم. میزان امتیازات برای ارتقا از استادیاری به دانشیاری چند امتیاز باید باشد؟ و آیا امکان دارد مدت زمان کمتر از ۴ سال هم پذیرفته شود؟ آیا مقالات بیشتر امتیاز دارد یا ترجمه کتاب؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱۱۰ امتیاز حداقل است ولی شما باید روی ۱۴-۱۵۰ فکر کنید که تقاضای شما رد نشود. کمتر از چهار سال امکان ندارد. هر کدام جای خود ولی ترجمه کتاب خیلی موثر نیست.

  45. کتایون
    پاسخ

    سلام خسته نباشید بنده دانشجوی دکتری یکی از دانشگاههای دولتی هستم. متاسفانه یکی از اساتید با نفوذ دانشکده ما با استاد راهنما من مشکل دارند. دود این مشکلا تو چشم ما دانشجویان میره .به عنوان مثال این استاد با جذب من تو دانشکده امون مخالفه چون من دانشجوی فلان استاد هستم.دیگه واقعا صبرم تموم شده من چطوری میتونم از این استاد برای این بی عدالتی هاش شکایت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کی شکایت کنی؟ و هو المشتکی!

  46. رحیم قاسمی
    پاسخ

    با سلام و سپاس فراوان
    آقای دکتر چند تا سوال داشتم:
    ۱.میانگین حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه دولتی و آزاد چقدره؟
    ۲.با مدرک کارشناسی آزاد و ارشد و دکتری دولتی میشه عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی شد؟
    ۳.مدت سرباز استادی کسایی که خدمت سربازی رو ناتمام گذاشتن کامل محسوب میشه یا کسر میشه؟بینهابت تشکر از یاری شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- نمی دانم ۲- احتمال آن هست ولی کمتر. ۳- سربازی هیات علمی تابع مقررات خودش هست که باید از نظام وظیفه سوال کنید.

  47. احسان
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    دانشجوی ارشد آموزش زبان هستم و سربازی هم رفتم. ۲ تا مقاله هم دارم.میخواستم بدونم آیا میتونم در یک دانشگاه آزاد به عنوان مدرس فعالیت کنم؟ و از اون دانشگاه برای دکترا بورس بشم.( دانشگاه آزاد در شهر مادری من است و رشته زبان نداره)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش کم است ولی تلاش کنید تماس بگیرید شاید موفق شوید.

  48. لیلا
    پاسخ

    با سلام
    ببخشید آقای دکتر که مزاحم وقتتون میشم. من دارای مدرک دکتری بیوتکنولوژی با ززرومه نسبتا قوی هستم و در حال حاضر استادیار پایه ۱ دانشگاه پیام نور به صورت قراردادی می باشم. در آزمون جذب سازمان تحقیقات و آمورش کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی هم به عنوان هیات علمی پژوهشی پذیرفته شده ام. الان نمیدونم از لحاظ حقوق و مزایا و سایر موارد بهتر است در دانشگاه پیام نور مانده تا رسمی شده و به یک دانشگاه دولتی انتقالی بگیرم یا اینکه جذب مرکز تجقیقات شده و به عنوان هیات علمی پژوهشی شروع به کار کنم. ممنون مشوم از نظرات ارزنده شما در این زمیته بهره مند شوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از جهت حقوق و مزایا بین آموزشی و پژوهشی فرقی ندارد ولی ظاهرا سازمان نقد تر است تا پیام نور کی به نتیجه برسد.

  49. مرضیه
    پاسخ

    سلام.من دانشجوی ارشد رشته فیزیک خاک هستم.آیا دکترا بگیرم میتوانم استاد دانشگاه شوم.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب می توانید ولی رقابت زیاد است.

  50. علی
    پاسخ

    سلام
    از کجا متوجه شویم که یک مربی یا استادیار پایه چند است؟
    آیا به صورت ایترنتی می شود متوجه شد؟
    موفق باشید
    یاعلی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از خودشان سوال کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *