پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. تالی
    پاسخ

    قضات هم می توانند عضو هیت علمی دانشگاه (آزاد یا سراسری) بشن؟
    آخه انگار قانون دو شغله ها مصوب ۱۳۷۲، هیت علمی رو شغل ندانسته/
    لطفا
    پاسخ رو ایمیل کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اشتباه برداشت نکنید دو شغله بودن منع ندارد ولی یک فرد که نمی تواند دو کار تمام وقت داشته باشد.

      • تالی
        پاسخ

        آیا عضویت در هیت علمی دانشگاه آزاد پاره وقت می تواند باشد؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام بله امکان آن هست اگر شما را بپذیرند.

      • تالی
        پاسخ

        متشکرم آیا امکان عضویت در هیت علمی به صورت پاره وقت وجود دارد؟(آزاد یا سراسری)

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام امکان آن هست اگر به شما نیاز باشد.

  2. شهرام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، ۲ سؤال از حضور شریفون داشتم.
    آیا برای عضویت در هیات علمی دانشگاه های دولتی شرط بومی بودن وجود دارد؟و اینکه آیا برای این عضویت همه مدارج باید در دانشگاه های دولتی طی شوند؟ مثلا اگر کارشناسی و دکترا دولتی و ارشد آزاد باشد شانس پذیرش بسیار کاهش می یابد؟ بینهایت سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا شرط نیست ولی برخی از دانشگاه ها شرط اقامت در آن شهر را شرط می کنند. ۲- لازم نیست همه مدارک دولتی باشد.

  3. آ.م
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون
    استاد من کارشناسی مدیریت گردشگری دارم و الان کنکور ارشد گردشگری رو دادم و منتظر نتیجه هستم.میخوام بدونم اگه جهاد دانشگاهی قبول بشم و برم بعدا که فوق لیسانسمو گرفتم می تونم تو دانشگاه تدریس کنم یا اینکه مدرک کارشناسی ارشد من باید از دانشگاه دولتی باشه؟اگه جهاد قبول شدم برم یا اینکه بخونم دوباره برای دولتی؟آیا با فوق میشه تدریس رو شروع کرد یا اینکه باید دکتری داشته باشم؟من به استاد دانشگاه شدن خیلی علاقه دارم و رشته ام رو هم خیلی دوست دارم.ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این که این روزها کسی دیگر بتواند با ارشد در دانشگاه تدریس کند بعید است. ولی خیلی از جهت جهاد دانشگاهی بنظرم مانع جدی نیست.

  4. حسن
    پاسخ

    با سلام و احترام
    من کارشناس ارشد اپیدمیولوژی هستم امسال هم در مرحله اول دکتری قبول شدم ولی در مصاحبه رد شدم اینک با توجه به شرایط نظام وظیفه خود درخواست سرباز هیئت علمی به چند دانشگاه را داده ام که یکی از دانشگاه ها بعنوان سرباز هیئت علمی پژوهشی موافقت کرده و شزایطی هم دارن مانند اینکه اجازه شرکت در ازمون دکتری را ندارم همچنین پانسیون در اختیارم قرار نمی دهن و باید خانه اجاره کنم میخواستم بدونم میزان حقوقی که به من میخواهن بدهن به چه میزان می باشد عدد تقریبی ان را لطفا بین نمایید ایا می توانم از پس اجاره خانه و دیگر شرایط در شهر غریب بر آیم و همچنین آیا این فرصت ارزش این را دارد که سه سال از ازمون دکتری محروم باشم؟ لطفا مرا راهنمایی نمایید سر دوراهی موندم و دو دل هستم ممنون میشوم کمکم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید حدود دو میلیون تومان در ماه باشد.

  5. مریم
    پاسخ

    با سلام بنده مدرک کارشناسی رشته روان شناسی بالینی دارم و ۴۰ سله هستم و نیروی رسمی آموزش و پرورش هستم از انجایی که حقوق دریافتی ما تناسبی با میزان تورم ندارد تصمیم به ادامه تحصیل گرفته ام به نظر شما رشته تحصیلی خودم را انتخاب کنم یا رشته حسابداری را؟ آیا با ادامه تحصیل در رشته حسابداری میتوانم در آمد بهتری را کسب کنم (گاهی به شغل دوم یا استعفا از آموزش و پرورش و اشتغال در جایی دیگر فکر می کنم.)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم که با فوق حسابرسی بتوانید درآمد بیشتری داشته باشید.

  6. ایمان
    پاسخ

    با سلام

    می خواستم بدونم اعضای هیئت علمی دانشگاه های غیر انتفاعی، حقوق خود را از دولت دریافت می کنند یا از درآمد های دانشگاه حاصل می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از موسسه مربوط حقوقشان را دریافت می کنند و تابع قانون کار هستند.

  7. elahe
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید. یک سوال درموردشیوه اموزش محورداشتم.
    من دانشجوی فوق لیسانس روزانه اموزش محوریزدهستم.تاکنون ۵مقاله کنفرانس بین المللی پذیرش گرفته ام.ایاامکان داره درمصاحبه دکتری پذیرفته بشم اگرازلحاظ پژوهشی بالاباشم؟خیلی نگرانم بابت اینکه بعضیامیگن نمیشه چون پایان نامه ندارید.امامن بسیارعلاقمندبه تحصیل هستم وانتخاب رشته ام بدبودکه چنین شد.لطفاراهنمایی ام کنید.باتشکرفراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره نمره مصاحبه طبق اعلام امسال ۷۰ درصد هست که ۵۰ درصد آنها به سوابق علمی شما است که بر اساس اسناد نمره داده می شود و مصاحبه کنندگان فقط در مورد ۲۰ درصد می توانند نمره بدهند. خیلی زیاد نیست.

  8. mohamad
    پاسخ

    با سلام
    بنده دفتر ازدواج دارم آیا قانون دو شغله مانع از استخدام اینجانب در هیات علمی دانشگاه دولتی میشود؟آیا استعلامی از طرف دانشگاه نسبت به این امر از دستگاههای اجرایی میشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله در این خصوص امکانپذیر نیست و شما هم کتمان نکنید.

  9. میثم کرمی پور
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب .آقا دکتر بنده لیسانس مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی هستم.وکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی می خونم می خواستم بدونم آیا بعد از اتمام ارشدم میتونم در دانشگاه تدریس داشته باشم با توجه به ناهمگونی رشته ها.به نظر شما در چه دروسی می تونم در تدریس موفق تر باشم .خواهشا منو راهنمایی کنید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید بتوانید در یک دانشگاه غیر انتفاعی یا پیام نور یا علمی کاربردی حق التدریس داشته باشید.

  10. maj
    پاسخ

    سلام
    کلمه profesor در زبان اسپانیول به معلم دانشگاه در هر رتبه ای اطلاق می گردد. بنایر این استاد در یک دانشگاه اسپانیول زبان اگر خودش رو پروفسور معرفی کرد تعجب نکنید.
    در مورد استاد ممتاز هم دانشگاه ها بیرون ایران متفاوتند. “emeritus professor” آنها اساتید بازنشسته هستند.

    در ایران انگار فقط علم اینجا بوده و کلا ” سیر علم و درجات علمی چیز عجیب غریبی است.
    با احترام

  11. مینا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من دانشجوی ترم آخر کارشناسی مترجمی پیام نور هستم و معدلم ۱۵ است. از همان ابتدا از انتخاب پیام نور راضی نبودم اما واقعا تنبلی کردم و.. حالا قصد دارم تمام کم کاریهام و انتخابات اشتباهم را جبران کنم.
    سطح علمی من متوسط هست اما به گفته بسیاری از اساتید و تا آنجاییکه خودم اطلاع دارم استعداد خیلی زیادی تو این رشته دارم. امسال کنکور ارشد دادم. فرصت نکردم بخونم اما به احتمال قوی باز پیام نور قبول شم. بااینکه قلبا نمیخوام پیام نور برم و قصد دارم دولتی بخونم اما مدام میترسم که نتونم دانشگاه دولتی قبول شم. بنظر شما چکارکنم؟
    ۱. آیا با توجه به علاقه و استعدادی که دارم و هدفم که تلاش برای رسیدن به درجات بالای علمی ست صبرکنم و برای کنکور دولتی تلاش کنم؟ یا..
    ۲. خیلی ها میگن دانشگاه مهم نیست قدرت و سطح علمی فرد مهم هست! با اینحال برای رسیدن به یک جایگاه خوب فقط تحصیل در دانشگاه های معتبر دولتی ملاک هست؟ دانشگاههای غیر انتفاعی، آزاد و .. چطور؟
    ۳. اگر فردی در دانشگاه پیام نور و .. درس بخونه اما معدل بالا و کارای پژوهشی زیادی داشته باشه(منظور در دوره ی ارشد) امکان رسیدن به مقاطع بالاتر رو داره؟
    ممنون و سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هدف از اخذ این مدارک چیست؟ بنظرم دنبال یک شغل باشید از داشتن مدارک ارشد پیام نور بهتر است.

  12. حسین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من یکی از دانشجوهای ارشد دانشگاه یزد هستم.
    میخواستم نظرتون رو راجع به افزایش حجم دانشجو در دوره دکتری بدونم. آیا واقعا برای این دانشجوها که اغلب هم جوان و مجرد هستند کاری وجود خواهد داشت؟ آیا اصلا دولت به این مسئله که این جوانها فردا به شغل، ازدواج و مسکن نیاز دارن فکر می کند؟ علاوه بر این محصول این همه فارغ التحصیل در مقطع دکتری چه خواهدبود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا همه دوست دارند «دکتر» صداشان کنند و برای همین دنبالش هستدند. چه فرقی می کنه که کار باشد یا نباشد.

  13. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    ممنون میشم اگه سوال من رو جواب بدین.
    من کارمند یه دانشگاه غیر انتفاعی هستم در سمت نظارت و ارزیابی چند روز قبل گزارشی از مدارک اساتید این دانشگاه به مدیر نظارت دادم که مدرک موقت و یا دانشنامه ارشد به بالا روی پرونده آنها نبود و این گزارش برایم کمی دردساز شده از این لحاظ که معاونت آموزشی میگن داشتن گواهی اشتغال به تحصیل و یا حکم کارگزینی و یا فرم جلسه دفاع حکم همان مدرک معتبر برای تدریس را دارد و گزارش شما از اساس اشتباه است حالا من می خوام بدونم آیا این مدارک گفته شده قانونی است برای تدریس و جهت ارائه به وزارت علوم مورد تایید است یا نه؟
    بسیار لطف میکنید اگه جواب من رو بدین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موقتا عمل می کنند ولی اگر طول کشیده باشد باید مدارک اصلی ارائه گردد.

  14. داوود
    پاسخ

    باسلام خدمت شما استاد ارجمند
    آیا با داشتن مدرک کاردانی حسابداری دانشگاه پیام نور,کارشناسی مدیریت صنعتی غیرانتفاعی(م ۱۸/۱۸),ارشد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی (روزانه),احتمال پذیرش دکتری مدیریت را در دانشگاه های تهران و شهید بهشتی را دارم؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله اگر بتوانید با سایر رقبا رقابت کنید احتمال آن وجود دارد

  15. حمید
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    جناب دکتر بنده دانشجوی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه تربیت معلم هستم که قبولی در مقطع ارشدم بصورت استعداد درخشان صورت گرفته (بدون کنکور)
    در حال حاضر بار دیگر این فرصت در مقطع دکتری برام پیش اومده که با شرط معدل بتونم بدون کنکور و البته با نوشتن مقاله و بهبود رزومه علمی خودم وارد مقطع دکتری بشم
    میخواستم بدونم جنابعالی چی صلاح میدونید؟
    تلاش واسه نوشتن مقاله یا نه رفتن به سربازی و پیدا کردن شغل مناسب؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تلاش کنید بنظرم امکان خوبی است که بدون کنکور وارد دکتری شوید.

  16. سامان
    پاسخ

    با سلام خدکت جناب اقای دکتر من قبلا از راهنمایی های شما استفاده کرده ام سوال داشتم از خدمتتون :
    احتراما، اینجانب دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی می باشم با توجه به فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه آزاد سوالی از حضور جنابعالی داشتم با توجه به عدم وجود دکترای رشته مدیریت اجرایی در ایران منظور از فراخوان جذب در مقطع دکترای مدیریت اجرایی چه می باشد؟ و آیا بنده با شرایط مذکور میتوان متقاضی جذب هیئت علمی دررشته مدیریت اجرایی با توجه به مشترک بودن کد هر دو رشته باشم یا باید در رشته مقطع دکترای خود (مدیریت آموزشی) شرکت کنم؟
    با تشکر از حسن توجه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است در خارج وجود داشته باشد و به آن اعتبار گفته شده است. به هر حال شانس خود را امتحان کنید.

  17. ایمان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    کسی که لیسانس و فوق لیسانس رو از دانشگاه آزاد بگیره و دکتری رو از دانشگاه سراسری، معمولا در عمل در چه دانشگاه هایی (سراسری، غیر انتفائی، پیام نور …) می تواند جذب هیئت علمی شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی شود قضاوت کرد ولی احتمال غیر انتفاعی، آزاد و پیام نور از دانشگاه دولتی زیادتر است.

  18. فاطمه
    پاسخ

    ببخشید استادگرامی.بنده سال ۷۶ باگرایش فقه وحقوق درسم تمام شد.به غیراز سه سال اخیر تقریبا هر سال ارشد دولتی شرکت کردم ولی متاسفانه قبول نشدم.اهل کاشانم . فراگیرپیام نوراین رشته را اورده اند.به
    نظر شماکدام را ادامه بدهم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم فراگیر فایده ای ندارد.

  19. فاطمه
    پاسخ

    سلام استاد عزیز.معلمی هستم با۱۶ سال سابقه کاروبادو کودک خردسال.عاشق تحصیل ودرعین حال ناامیدازاینکه فرصتی پیداکنم ودرس بخوانم.آیامی شود قبل از بازنشستگی ارشدودکتری دولتی خود رابگیرم.لیسانسم راازدانشگاه شبانه کاشان بامعدل ۱۶.۶۸ گرفتم.به هرحال ازلطف شماممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی خودتان را اذیت گرفتن مدرک نکنید.

  20. نیما
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم
    بنده در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی به تازگی فارغ التحصیل شدم . امسال به دلایل حجم کار پایان نامه نتونستم واسه دکتری مطالعه خوبی داشته باشم. به نظرتون ارزش داره دکتری رو پردیس دانشگاه اصفهان بخونم و روند تحصیلم قطع نشه یا اینکه به سربازی برم.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر با برگشت از سربازی امکان کار مناسب است، سربازی بهتر است.

  21. صادقیان
    پاسخ

    سلام ؛ من دانشجوی ارشد رشته حقوق خصوصی دانشگاه آزاد هستم که در حال حاضر مشغول نوشتن پایان نامه هستم . خیلی علاقه مند به ادامه تحصیل هستم و اینکه از الان شروع به تدریس کنم چراکه به کارهای پژوهشی و تدریس بیشتر از وکالت و قضاوت و کارشناسی و… علاقه دارم از آنجا که هزینه مقطع دکتری بالاست میخواهم درآمد اندکی از طریق تدریس داشته باشم اما متاسفانه فراخوان ها فقط دکتری یا دانشجوی دکتری را می پذیرند ، خواهشمندم اینجانب را راهنمایی بفرمایید چگونه می توانم در امر تدریس موفق شوم . با توجه به اینکه معدل کارشناسی ۱۸/۵۰ و ارشد تا الان بالای ۱۷ است .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با فوق احتمال تدریس شما ضعیف است و با تدریس هم پول قابل توجهی کسب نخواهید کرد. فکر دیگری بکنید.

  22. ک
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر شیروی
    من کارشناس ارشد مهندسی صنایع-صنایع دانشگاه آزاد شیراز با معدل ۱۷ هستم.۳ مقاله ی ISI با ایمپکت ۱.۵ به بالا،دو مقاله ی علمی پژوهشی،یک کنفرانسی ملی و سه مقاله ی ISC دارم.آیا در مصاحبه ی دکترا پذیرفته می شوم؟ حداقل های لازم برای قبولی در دکتری تخصصی رشته های فنی مهندسی چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم شرایط شما خوب است ولی انتخاب شما به عنوان دانشجوی دکتری منوط به شرایط رقبای شما بستگی دارد.

  23. محمدعلي
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ممنون میشم بزرگواری کنید و به سؤال من پاسخ دهید. کسانی که کارشناسی را در دانشگاه دولتی و ارشد را در دانشگاه آزاد می گذرانند برای پذیرش در دوره دکترا در دانشگاه های دولتی با مانع مواجه خواهند شد ؟(در رشته مدیریت). بی نهایت سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مانع نیست ولی شانس شما را قدری ممکن است کاهش دهد.

  24. امیر علی
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر بنده در سازمان بازرسی کل کشور با ارشد حقوق بین الملل قبول شدم همچنین در قضاوت در حال گزینش نهایی هستم خواستم بدونم مشاغل دولتی از نظر مزایای مالی بهتره یا عضو هیئت علمی ؟؟ ارشدم بین الملله دکتری گرایش دیگه حقوق مثل حقوق عمومی شرکت کنم مانعی برای هیئت علمی شدن محسوب میشه یا نه؟۵ تالیف و ۴ مقاله دارم مزایایی برای هیئت علمی شدن محسوب میشه یا خیر؟ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال هیات علمی از جهات متعددی بهتر است. به هر حال این تفاوتها برای شما ایجاد مشکل خواهد کرد. بله رزومه خوب برای جذب بهتر است.

  25. شمالی
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید، آقای دکتر
    آیا کسی با سابقه تحصیل کارشناسی ریاضی گرایش تحقیق در عملیات – ارشدو دکترای مجازی مهندسی صنایع مدیریت سیستم و بهره وری امکان جذ ب هیات علمی و یا تدریس در دانشگاه را دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با مدارک مجازی بعید است که بتوانید جذب هیات علمی شوید.

  26. eli
    پاسخ

    با سلام
    استاد من دوره کارشناسی و کارشناسی ارشدم رو دانشگاه پیام نور خوندم و معدلم در هر ۲ مدرک کمتر از ۱۵ میباشد . در ضمن هیچ مقاله چاپی ندارم . الان هم برای آزمون دکترا می خونم . فقط می خواستم درصد پذیرشم رو در دانشگاه ها بدونم که احتمال داره پذیرش بگیرم داخل کشور .یا اینکه دوباره از اول کنکور بدم ؟ در ضمن من از اول از پیام نور بیزار بودم و این حس درس خوندنو ازم گرفت و شب امتحانی درس می خوندم . جسارت هم نکردم دوباره کنکور بدم وی الان واقعآ پشیمونم که چرا ۸ سالمو واسه هیچی هدر دادم .

    ممنون میشم جواب بدین چون این مثل کرم منو از درون نابود کرده که هیچ تمرکزی برام نذاشته.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر در آزمون دکتری موفق نشدید شاید بهتر باشد که ارشد دیگری از غیر پیام نور بگیرید.

      • حميدرضا
        پاسخ

        با سلام
        گرفتن یک مدرک ارشد دیگر بدون هدف و دوباره ۲ سال ازعمر خود را هدر دادن برای چه ؟ برای هیات علمی شدن یا برای کار ؟ انسان در این شرایط بیکاری شدید دنبال شغل باشد بهتر است یا دنبال هزینه کردن و مدرک گرفتن بدون هدف؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام بنظرم کار از اهمیت بیشتری برخوردار است ولی گاهی مدرک بالاتر نیز فرصتهای بهتری جلو روی شما می گذارد.

  27. آ. قره خانی
    پاسخ

    با سلام و تشکر از بذل توجه شما به ارائه جوابهای مناسب به سوالات
    اینجانب به مدت ۹ ترم در دانشگاه پیام نور به صورت حق التدریس با مدرک ارشد تدریس می کنم و اخیرا بر اساس یک طرح تحقیقاتی با همکاری یکی از هیئت علمی های آنجا یک مقاله ISI نوشته ام ، سوال من اینست که در این مقاله رتبه علمی همکارم دانشیار است اما رتبه خودم را مدرس مدعو بنویسم (که اصلا نداریم ) رتبه علمی خودم که مجله مذکور مدام از من خواسته پر کنم را چه بنویسم؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید invited lecture یا visting lecture نزدیکترین معنا باشد.

  28. مهدی
    پاسخ

    با سلام و احترام،
    مقاومت بسیار زیادی در جذب هیئت علمی فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر مالزی وجود دارد در صورتی که رنکینگ بعضی از این دانشگاه ها از تمام دانشگاه های ایران بالاتر است و متاسفانه بحث برند و برچسب در قشر علمی ایران موج میزند. بطور مثال فردی فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های ضعیف فرانسه با رتبه بالای ۱۵۰۰ است ولی به راحتی با داشتن برچسب بدون یک مقاله ISI جذب دانشگاه شهید بهشتی می شود ولی فارغ التحصیل دانشگاه USM مالزی با بیش از ۱۰ مقاله ISI مصاحبه هم دعوت نمی شود یا اگر می شود فرمالیته است، راهکار شما در این مورد چیست؟
    در اینجا که رزومه قوی اصلا کارساز نیست برای اطلاع بیشتر رنکینگ این دانشگاه را در مقایسه با دانشگاه های مطرح ایران ارائه کردم.

    رتبه بر اساس سهم انتشارات (%۱۰ برتر)
    دانشگاه علوم مالزی (USM) ۳۶۱
    دانشگاه شریف ۳۷۰
    دانشگاه تربیت مدرس ۴۲۳
    دانشگاه تهران ۴۵۴
    دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۹۷
    www.leidenranking.com/ranking 2013
    بر اساس سایت لایدن در سال ۲۰۱۳ رتبه دانشگاه USM مالزی در مقایسه با دانشگاه‌های برتر ایران مطابق جداول زیر است.

    رتبه بر اساس شاخص (امتیاز میانگین استناد) (MCS)
    دانشگاه علوم مالزی (USM) ۴۶۳
    دانشگاه تربیت مدرس ۴۷۶
    دانشگاه شریف ۴۷۷
    دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۸۵
    دانشگاه تهران ۴۹۲

    رتبه بر اساس مقدار انتشارات
    دانشگاه تهران ۲۵۵
    دانشگاه علوم مالزی (USM) ۲۸۷
    دانشگاه مالزی (UM) ۳۲۱
    دانشگاه شریف ۳۶۳
    دانشگاه تربیت مدرس ۴۱۹
    دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۴۲

    رتبه بندی سال ۲۰۱۳ بر اساس سایت سایماگو http://www.scimagoir.com/
    SIR Reports
    دانشگاه تهران ۲۲۶
    دانشگاه علوم پزشکی تهران ۳۴۸
    دانشگاه علوم مالزی (USM) ۳۸۴
    دانشگاه مالزی (UM) ۴۰۵
    دانشگاه شریف ۴۳۹
    دانشگاه امیرکبیر ۴۹۰
    دانشگاه تربیت مدرس ۵۱۷

    رتبه بندی سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴ بر اساس عملکرد علمی (آکادمیک (URAP) توسط موسسه انفورماتیک دانشگاه فنی خاورمیانه
    URAP Reports
    دانشگاه تهران ۳۳۰
    دانشگاه مالزی (UM) ۳۳۵
    دانشگاه علوم مالزی (USM) ۴۳۲
    دانشگاه شریف ۴۶۲
    دانشگاه تربیت مدرس ۵۳۶
    دانشگاه اصفهان ۶۵۰

    رتبه بندی سال ۲۰۱۴ وبومتریکس در اسپانیا
    webometrics
    دانشگاه علوم مالزی (USM) ۵۸۲
    دانشگاه تهران ۵۹۵
    دانشگاه پوترا مالزی (UM) ۶۱۱
    دانشگاه فردوسی مشهد ۷۱۵
    دانشگاه صنعتی اصفهان ۸۰۷
    دانشگاه صنعتی شریف ۸۷۶

  29. کبری
    پاسخ

    سلام .ممنون شنیده ام اگر کسی در ۳ مقطع لیسانس ارشد ودکتری در دانشگاه آزاد درس خوانده باشد منع قانونب دارد در دانشگاه دولتی استخدام شود. ایا درست است؟ اگر بله کجا امده؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منع قانونی ندارد.

  30. آرش
    پاسخ

    با سلام
    من دوره کارشناسی رو در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه آزاد گذروندم و الان دانشجوی ارشد بیوالکتریک دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم. اگر مدرک دکترا رو هم در دانشگاه علوم پزشکی تهران بگیرم آیا برای هیات علمی شدن در دانشگاه های وزارت علوم به مشکلی بر میخورم ؟ یعنی فقط شانس جذب شدن در وزارت بهداشت رو خواهم داشت یا برای وزارت علوم هم امکان جذب شدن هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعات دقیقی ندارم

  31. حسین
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید،
    آیا می شود هم کارمند رسمی دولت بود و هم عضو هیئت علمی موسسه غیر انتفاعی شد؟ متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به صورت نیمه وقت اشکالی ندارد.

  32. نوشین
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    من فارغ اتحصیل کارشناسی ارشد رشته ادبیات از دانشگاه پیام نور تبریز هستم ،قصد داشتم که برای دکتری امتحان بدهم ولی با هزینه های بالا ی در نظر گرفته شده تصمیم دارم در ابتدا شغلی برای خودم دست و پا کنم تا بتونم ادامه تحصیل بدهم لطفأ راهنمائیم کنید که در کجا و از چه طریقی می تونم تدریس داشته باشم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با فوق فقط ممکنه بتوانید یه جق التدریس دست و پا کنید. راه خاصی سراغ ندارم باید به فراخوان ها توجه کنید و شخصا نیز مراجعه کنید.

  33. تنهااحساس
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    بنده میخواستم این سوال رو کنم که برای جذب هیئت علمی دانشگاه دولتی و آزاد باید چه کاری انجام داد و به فرض شرایط جذب هم دارا باشیم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از طریق فراخوان ها اقدام کنید.

  34. زهرا اهرابی
    پاسخ

    از اینکه پاسخگوی سوالات هستید ممنونم

  35. احسان مقدم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من مدرک کاردانی معماری از دانشگاه آزاد کرمانشاه ، کارشناسی معماری دانشگاه آزاد نقده ، ارشد معماری دانشگاه آزاد قزوین دارم و الانم با فرض اینکه امسال هم در مقطع دکترای دانشگاه آزاد پذیرفته بشم و از طرفی هم
    چند تا مقاله هم در مجلات داخلی چاپ شده دارم ، آیا می تونم در دانشگاه های آزاد و یا … به عنوان استاد شروع به تدریس کنم؟
    ممنون از پاسختون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان آن است ولی باید از طریق گروه ها اقدام کنید بلکه چند واحدی به شما بدهند که تدریس کنید.

  36. رضا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    ۱. به نظر شما مدارک پردیس های پولی برای جذب هیات علمی معتبر هستند؟
    ۲. اگر کسی از پردیس پولی مدرک بگیرد و رزومه خیلی قوی داشته باشد آیا این رزومه قوی صعف احتمالی مدرک او را خواهد پوشاند؟
    ۳. اگر کسی با مدرک دکترای آزاد یا پردیس های پولی عضو هیات علمی دانشگاه دورافتاده یا پیام نور شود بعداً اگر رسمی آزمایشی بشود میتواند به دانشگاه های دولتی سطح بالاتر انتقالی بگیرد یا باز هم به مدرک او ایراد خواهند گرفت؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام صرف پول دادن و درس خواندن که اشکالی ندارد. به هر حال محل تحصیل، نمرات مقاطع، رزومه، نوع رشته و گرایش، نیاز و رقابت همه تأثیر گذار است و یک عامل به تنهایی نه برای رد و نه قبول کفایت نمی کند.

  37. ali
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید. آیا در صورتیکه فردی در دانشگاه آزاد عضو هیئت علمی شود، باز هم امکان اینکه بتواند در دانشگاهی دولتی عضو هیئت علمی شود، وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این امکان وجود دارد ولی اگر تعهد به دانشگاه آزاد بدهی باید آن را بتوانی بعدا آزاد کنی یا جوابگو باشی.

  38. افشین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ببخشید ۱- یک دانشجوی دکتری بورسیه برای تسریع در روند تبدبل وضعیت بعد ار دفاع چه کار باید بکند.
    ۲- بعد از دفاع چقدر زمان لازم است تا حکم استخدامی بیاید.
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پیگری مصرانه با دانشگاه و احتمالا گزینش.

  39. محمد
    پاسخ

    با سلام
    ضمن تقدیر از شما بخاطر پاسخگویی حضرتعالی
    سوال بنده راجع به این است که آیا برای جذب در هیات علمی حتما باید مدرک کارشناسی و ارشد و دکتری یکسان باشد یا اینکه مقولۀ جذب به میزان دانش و فعالیت های پژوهشی فرد دارد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم با این همه فارغ التحصیل ابتدا کسانی که مدارک نامرتبط دارند غربال می شوند و سپس ممکن است به میزان دانش و فعالیتهای پژوهشی توجه شود.

  40. علی
    پاسخ

    سلام
    با تشکر از لطفتون
    استاد من دانشجوی ترم ۵ دکتری هستم
    با وجود اینکه آزمون جامع را گذرانده ام، دارای ۴ مقاله ISI و رزومه قوی می باشم
    برای بورسیه نیز دانشگاه های کم اسم و نامی رو انتخاب کردم تا شانسم زیاد باشد ولی نتیجه ای حاصل نشد
    از طرف دیگر دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی هم با حق التدریس نیازهاشونو برطرف میکنند و عملآ دیگه جذب ندارند
    واقعیتش دیگه دلسرد و نا امید شدیم
    چی فکر میکردیم چی شد!؟
    بخدا اگه شرایط خانوادگیم جور بود، قید PhD رو میزدم و میرفتم
    حالا به نظر شما تکلیف ما ها که این همه تلاش کردیم چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره شانس خود را در جاهای گوناگون امتحان کنید.

  41. حسین
    پاسخ

    با سلام
    آیا در مورد مدرسین مدعو هم ، مراتبی همانند اعضای هیئت علمی وجود دارد ؟ (مربی ،استادیار،دانشیار،استاد)

    آیا مدرسین مدعو الزما دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و یا امکان دارد شخصی با مدرک دکتری به عنوان مدرس مدعو مشغول به کار باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نشنیده ام مگر فرد در دانشگاه دیگری عضو هیات علمی باشد. هر دو امکان دارد.

  42. شيدا پارسا
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد گرامی
    من دانشجوی کارشناسی ارشد برق پردیس (با سطح دانش متوسط) هستم . برای انتخاب استاد راهنما مرددم که در چه صورت ادامه تحصیل در مقطع دکتری ممکن تر است. دانشیاری که مدرک کارشناسی ارشد دارد و با دانشجو خوب تا می کند و مدیر گروه است و یا استادی که دکتری دارد ولی سخت گیر است ؟ با توجه به اهمیت معدل ارشد دانشجو و درجه استاد برای دکتری لطفا مرا راهنمایی کنید . بسیار سپاس گزارم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا کسی که دانشیار است مربی نیست ولی در دانشگاه ملاک رتبه علمی و نه مدرک است.

  43. فرنوش
    پاسخ

    سلام.
    استاد من دانشجوی ترم دوم کارشناسی ناپیوسته تربیت بدنی هستم.
    مجموع واحدهام ۷۳ تا هست.ترم اول ۱۹ واحد با معدل ۱۹.۵۸ پاس کردم این ترم ۲۴ واحد برداشتم که بتونم سه ترمه فارغ التحصیل بشم.
    با توجه به اینکه بهمن ۹۳ کنکور ارشد هست و من به خاطر تعداد زیاد واحدهام برنامه ی هفتگی شلوغی دارم راهنمایی شما برای حفظ معدل بالا و موفقیت در کنکور چی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین عجله ای برای تمام کردن سه ترم بنظرم مفید نیست. بهتر است برخی از دروس سبک را برای ترم بعد بگذارید که بتوانید در این ترم نیز برای ارشد آماده شوید.

  44. ازل
    پاسخ

    استاد عزیز، وجود دانشمندانی چون شما که بدون چشمداشت چنین افکار را تنویر میکنید موهنت و معجزه ای است برای مملکت ما. استاد گرامی لطفا پاسخ درخواست کمک مرا که به ایمیل شخصیتان ارسال کرده ام را نیز بدهید. من واقعا از اخلاص شما الگو گرفتم. دست مریزاد باز هم

  45. الهام آرمینه
    پاسخ

    سلام به استاد ارزشمند دکتر شیروی بنده به چند دلیل به شما ارادت دارم : ۱ . کسی هستید که با ابن مدارج علمی جواب سوالات ثبت شده را میدید ۲.تنها کسی هستید که مدارج علمی اساتید دانشگاه را به طور دقیق بیان کردید ۳ . انسان کوشا و تأثیرگذاری هستید . به چنین استادی افتخار میکنم

  46. مسعود
    پاسخ

    با سلام خدمت شما آقای دکتر
    من دانشجوی کارشناسی مهندسی نفت گرایش مخازن ازدانشگاه صنعت نفت اهواز با معدل ۱۸.۹۴هستم وتوسط دانشگاه شریف در رشته نفت گرایش حفاری وبهره برداری بدون کنکور پذیرفته شده ام حال آنکه در دانشگاه خودم نیز در رشته مخازن قبول می شوم به نظر شما کدام بهتر است؟ همچنین آیا با انتخاب شریف برای هیئت علمی شدن به خاطر تغییر گرایش مشکلی نخواهم داشت؟چون قصد دارم دکتری مخزن بخوانم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان شریف را ادامه بدهید.

  47. ليلي
    پاسخ

    با سلام و تشکر از حوصله شما جهت جواب دهی
    خوبه که عزیزانی مثل شما وجود دارند که جوابگوی سوالات بیشمار افرادی مثل ما هستند
    بنده کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار پیام نور معدل ۱۷ کارشناسی ازاد معدل ۱۴.۵۹وکاردانی ازاد همه گرایش نرم افزار هستم از زاهدان. با توجه به اینکه دانشگاههای اینجا به شدت نیاز به گرایش منرو دارن ولی متاسفنه سر نوع مدرک با هم خیلی کل کل دارن . مثلا ازاد میگه چون ارشدت پیام نوره نمیخواییم و پیام نور میگه چون کارشناسیت ازاده نمیگیریم البته جهت حق التدریس .کلا موندم بلا تکلیف چون خیلی به تدریس علاقه دارم فقط هدفم هیئت علمیه ولی متاسفانه دانشگاهها بدون در نظر گرفتن توان افراد فقط روی نوع مدارک کار میکنند. بورسیه ایتالیا برای دکتری گرفتم از دانشگاه اونجا ولی متاسفانه گفتن به همسر و فرزندم ویزا نمیدن ، مدارک هند رو هم زاهدان قبول نداره میگه چون زیاد شدن.برای ارمنستان میخوام اقدام کنم تو سایت وزارت علوم اسمشون هست ولی موسسات میگن مدارکشو ایران قبول نداره ؟پردیس کیش میخواستم برم ازاد زاهدان گفت دکتری پردیس رو واسه حق التدرس هم نمیگیرن ؟ تو رو خدا شما راهنماییم کنید
    چه کار کنم ؟
    الانم که بیشتر جاها هیئت علمی زده سه مقطع تحصیلی دولتی باشه .یعنی کلا قید هیئت علمیرو باید بزنم . موارد زیر هم در رزومم دارم
    ۸ مقاله ملی -۱ بین المللی -یک کتاب تالیفی -یک کتاب دست ناشر-فصلنامه دانشگاهی -بسیج اساتید فعال -۲ سال سابقه تدریس علمی-کاربردی و سما
    بنظرتون اگه پردیس برم بعد از اون همه خرج بازم بیکار میمونم البته پردیس صنعتی شریفه یا ارمنستان برم البته چون بچه کوچک دارم و کار همسرم باید کشورهای نزدیک رو انتخاب کنم تو رو خدا راهنمایم کنید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیس و ارمنستان را توصیه نمی کنم. همانطور که خودتان اذعان کرده اید و بارها در این سایت گفته شده است باید تلاش کرد که از ابتدا در دانشگاه های درس خواند که بعدا شما بتوانید در رقابتها پیروز شوید.

    • علی قهرمانی
      پاسخ

      با عرض سلام و خسته نباشید
      متاسفانه ذهنیت بسیار بدی نسبت به پردیس های خودگردان در ذهن بسیاری از دوستان شکل گرفته است در حالی که با واقعیت فاصله بسیار زیادی دارد. بعنوان مثال در پردیس بین الملل صنعتی شریف در کیش، همه فعالیت های دانشجویان مقطع دکتری در صنعتی شریف تهران و در آزمایشگاههای آنجا انجام می شود، تمامی کلاس های دانشجویان دکتری پردیس در خود صنعتی شریف تهران و در کنار داشنجویان ارشد و دکتری روزانه و شبانه همان دانشگاه انجام می شود. رساله شما باید به تائید سه استاد داور دانشگاه صنعی شریف برسد، استاد راهنما شما از استید دانشگاه صنعتی شریف است و زیر مدرک شما امضا رئیس دانشگاه صنعتی شریف و معاون آموزشی آن درج می شود و تعداد زیادی از دانشجویان دکتری پردیس که امتحان جامع خود را گذرانده اند و از پیشنهاد پزوهشی دفاع نمودند می توانند در صورت لزوم مشغول به تدریس دروس مقطع کارشناسی در همان دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف یا سایر دانشکده های آن شوند. با این اوصاف، به نظر می رسد صحبت هایی نظیر اینکه اعتبار این مدارک چنین و چنان است و یا دانشگاه ازاد زاهدان حتی برای حق التدریس هم قبول نمی کند و غیره پایه و اساسی نداشته باشد.

      موفق و پیروز باشید

  48. نیکو
    پاسخ

    با سلام

    ممنون از اینکه وقت میگذارید و به برخی از دغدغه های ذهنی و سوالات امثال ما پاسخ میدهید
    من لیسانسم رو روزانه زیست گیاهی خوندم و ارشدم رو پیام نور استان تهران ژنتیک میخونم……..رفتن به پیام نور کمی برایم سخت بود اما به خاطر شرایطی که داشتم پذیرفتم که پیام نور تهران رو بروم و یکسال دیگر واسه ارشد نخوانم………حالا درصد موفقیتم در آزمون دکترا دانشگاهای خوب و تدریس در دانشگاه کمی مرا آزار میدهد ممنون میشم راهنماییم بفرمایید که آیا فرصتی برای رسیدن به این خواسته هام با مدرک ارشد زنتیک پیام نور تهران خواهم داشت…………با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره راهی است که انتخاب کرده اید. حالا باید جبران کنید. به هر حال تلاش می تواند کمک کند.

  49. سینا
    پاسخ

    سلام استاد من دانشجوی ترم ۴ رشته حقوق مقطع کارشناسی دانشگاه پیامنور هستم.میخاستم اگه ممکنه یه نکته یا نصیحت برای موفقیت در تحصیلات و زیاد شدن معلوماتم بگید… باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای هر درس حداقل دو کتاب از اساتید معروف را مطالعه کنید به خصوص دروس اصلی رشته حقوق.

  50. elina
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، سوالی داشتم از خدمتتون
    آیا ممکنه کسی مدیر گروه باشد اما استاد نباشد و یا هر مدیرگروهی لزوما درجه ی استادی دارد و عضو هیت علمی است؟؟
    و آیا امکان دارد فردی در بدو استخدام یه عنوان مدیر گروه انتخاب شود و یا این سمت ملزم به سابقه ی کاری است؟؟
    مدیر گروه درجهی بالای استادی است و یا به عنوان کارمند تلقی میشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدیر گروه باید عضو هیات علمی باشد و معمولا باید از رده استادیاری به بالا باشد.

      • elina
        پاسخ

        استاد ببخشید کسی که تازه جذب هیت علمی شده با مدرک دکترا و درجه استادیاری میتونه سمت مدیر گروهی بگیره؟ یا یکی از شرایطش سابقه است؟؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام منع قانونی ندارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *