سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. بهار
    پاسخ

    با سلام.آقای دکتر ببخشید من کارشناسی ترجمه خوندم و ارشد علوم اجتماعی،میخاستم بپرسم واسه دکترا اگه بخام همون انگلیسی رو بخونم مشکلی هست ؟واسه دکترا چون ارشدم رشته ای دیگه بوده تو مصاحبه رد نمیشم؟بهتره که مقطع دکترا با کارشناسیم یکی باشه یا ارشد؟لطفا پاسخ رو به ایمیلم بفرستید.سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید که آیا امکانش هست یا نه.

  2. فاطمه
    پاسخ

    سلام خسته نباشید…من دیپلم مدیریت خانواده دارم میخوام رشته حقوق بخونم…باید پیش دانشگاهی انسانی بگیرم؟
    لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر پیش دانشگاهی دارید نیاز نیست ولی اگر پیش دانشگاهی نخوانده اید ابتدا یک کاردانی بگیرید و بعد مجددا در کنکور شرکت کنید.

  3. پگاه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    ممنون بابت سایت مفیدتون
    خواهش میکنم منو راهنمایی کنید من دانشجوی رشته مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد هستم و چندان علاقه ای به رشتم ندارم من خیلی زیاد رشته حقوق رو دوست دارم و دارم برای کنکور میخونم
    به نظر شما کار درستی میکنم؟
    بین حقوق و مهندسی پزشکی بازار کار کدوم در حال حاضر بهتره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا که تصمیم اتان را گرفته اید ولی قبول شدن در وکالت هم کار ساده ای نیست و بنظرم باز کار در مهندسی بیشتر و راحتر است.

  4. محسن
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    اینجانب فارغ ااتحصیل رشته ی حقوق از دانشگاه ازاد هستم / با توجه به علاقه ی زیادی که به تجارت بین الملل داشتم سال گذشته در همین رشته ( تجارت بین الملل) قبول شدم برای ارشد دانشگاه ازاد ولی با خیلی از وکلا و اساتید که مشورت کردم از نداشتن اینده شغلی خوب این رشته نسبت به جزا و خصوصی گفتن که بنده منصرف شدم از ثبت نام… خواستم بدونم واقعا تخصص داشتن در این رشته الان در بازار کار به جز استاد دانشگاهی چطور است نسبت به جزا و خصوصی ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا اکثر رشته های تخصصی حقوق کار کاملا مرتبطی ندارند و شما باید از همان اطلاعات لیسانس استفاده کنید. حقوق جزا و خصوصی بیشتر ممکن است در وکالت کاربرد داشته باشد ولی اگر کسی بخواهد ارشد بخواند من توصیه می کنم که ارشد تجارت بین الملل بخواند.

  5. امین
    پاسخ

    سلام و احترام اقای دکتر.بنده لیسانس شیمی.فوق لیسانس شیمی و فوق لیسانس علوم شناختی هستم(کارشناسی ندارد در ایران ولی کارشناسی شیمی من تقریبا به ان بیربط است)…ابا میتوانم دکترای علوم شناختی را در ایران یا خارج از ایران بگیرم و امید به هیات علمی شدن در ایران در دانشگاههای دولتی وزارت علوم یا بهداشت داشته باشم درعلوم شناختی ،انهم در زمانی که سنم حدود ۴۰ سال است؟! انچه بیشتر احتمال میدهید را در جواب بفرمایید…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال زیادی ندارد و سرمایه گذاری روی آن از این جهت صرفه ندارد.

  6. مری
    پاسخ

    سلام
    ۱:
    من لیسانس فقه ومبانی حقوق وارشد حقوق بین الملل دارم الان برای دکترا با توجه به مدرک لیسانسم به نظرتون دکتری خصوصی یا بین الملل یا جزا کدام از لحاظ بازارکار در اینده برام بهتره؟
    ۲:
    برای کار در خارج از کشور به نظرتون مدرک دکتری یا ارشد کدام گرایش حقوق بهتر و بازار کار بهتری دارد؟
    ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم دکتری خصوصی بروید. خیلی در خارج نمی توانید کار مرتبط پیدا کنید.

  7. محمد قیاسی
    پاسخ

    سلام؛من معلم آموزش وپرورش در مقطع ابتدایی هستم (با مدرک لیسانس) دانشگاه فرهنگیان .۲۵ سالمه .میخوام کنکور سراسری بدم برا دندان پزشکی اگه قبول بشم وضعیت سربازی ، تعهدم به آموزش و پرورش و حقوق دریافتیم چی میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم بدون تعیین تکلیف آنها بشود این کار را انجام داد.

  8. سارا
    پاسخ

    با سلام
    من دانشجوی سال سوم دکترا هستم. در فراخوان هیات علمی دانشگاه دولتی با مدرک کارشناسی ارشد شرکت کردم. آیا دانشگاه می تواند بخاطر اینکه من دانشجوی دکترا هستم و درسم را ادامه دادم از پذیرش من خودداری کند و مانع تشکیل پرونده شود؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال دارد.

  9. محمد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر میتونم خواهش کنم نظرتون رو در مورد اینده شغلی رشته حقوق عمومی بیان کنید وایا قانون استخدام در ازمونها ملاک عمل قرار میگیره وهمچنین ممنون میشم در مورد اموزش زبان راهنمایی بفرمایید چه کنم ؟ وچگونه باضعف در زبان خودمخودم رو اماده کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته حقوق عمومی بیشتر در بخش اداری و مالیاتی کاربرد دارد.

  10. zahra
    پاسخ

    سلام استاد با توجه به اینکه چند بار پاسخ سوالاتم را دادین از اینکه با ارشد ادبیات فارسی دانشگاه سراسریبازار کار خیلی خوبی ندارد، پیشنهاد شما برای بنده چیست؟آیا دکترا بخوانم؟چیکار کنم؟ چون تا الان خیلی برای رشتم زحمت کشیدم و خیلی هم نگران آیندم هستم محبت کنید پیشنهادی به من بدهید چون قبول شدن دکترای ادبیات در دانشگاه های سراسری سخت است نمی خواهم بعد یازده سال درس خواندن در دانشگاه با آنهمه زحمت خونه نشین بشم. ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه می شود گفت که نخوانید و نه می شود گفت که اگر بخوانید حتما جذب هیات علمی می شوید. ولی یک چیز است اگر نخواهید شانس هیات علمی را کلا از دست می دهید پس بهتر است در یک دانشگاه برتر دکتری را ادامه بدهید در غیر این صورت بی خیالش شوید.

  11. مجتبی
    پاسخ

    با سلام .
    آقای دکتر فارغ التحصیل رشته پرستاری ام.شرایط معافیت پزشکی دارم ولی ترس از شغل پیدا نکردن تو آینده دارم….اقدام کنم برای معافیت پزشکی یا با پنهان کردن مشکل که میشود سربازی رفت بروم…به نظرتون معافیت پزشکی ارزش دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بروید معافیت پزشکی را بگیرید مشکلی بروز نمی کند.

  12. زهرا
    پاسخ

    باسلام و تقدیم احترام
    استاد من ۲۷ سالم هست و دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی هستم. دارای ۴ مقاله علمی پژوهشی، ۳ مقاله علمی تخصصی و ۱۲ مقاله کنفرانس بین المللی و ملی. امسال میخوام دکتری روانشناسی عمومی بخونم برای دانشگاه سراسری. دو سوال داشتم سوال اول این هست که آیا امکانش هست با یک سال درس خوندن رتبه خوبی را برای دانشگاه معتبر کسب کنم؟ و سوال دوم: آیا رزومه ام برای مصاحبه دکتری قابل قبول است که تو مصاحبه رد نشم یا اینکه مجدد به تقویت روزمه ام بپردازم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رزومه خوبی است.

  13. جواد
    پاسخ

    استاد گرامی جناب آقای دکتر شیروی عزیز
    با درود فراوان
    ضمن تبریک سال نو؛ سعادت و بهروزی عالیجناب را از ایزد منان خواهان و خواستارم.
    مریدی دیگر چون حضرتعالی ؛ در این مکان مقدس پرسش و پاسخ سراغ ندارم آنچنانکه لطف بی شائبه آنجناب، لحظه به لحظه مرا ترغیب تا نه تنها از جنابعالی مساعدت و راهنمایی جویم بلکه به طور مرتب از این مکان بازدید نمایم.
    با امید به اینکه افتخار و سعادت حضور در محضر عالیجناب میسر گردد.
    لطفا رهنمود فرمایید
    ۱- باعنایت به اینکه در شرکت نفت مشغول بکار می باشم و قبل از عزیمت به خارج از کشور جهت ادامه تحصیل (ارشد ) قصد دارم در بخش حقوقی شرکت انجام وظیفه نمایم( حد اکثر به مدت یکسال ) آیا سابقه کار در بخش حقوقی شرکت متعاقبا امکان اخذ پروانه وکالت را مقدور می سازد ؟ یا بدین منظور حتما می بایست در آزمون شرکت کرد؟
    ۲- آیا سابقه خدمت در بخش حقوقی یک اداره ؛ امتیازی جهت اخذ پروانه وکالت محسوب می گردد ؟
    ۳- آیا همزمان میتوان هم در اداره ای مشغول بکار بود و هم در صورت قبولی در آزمون وکالت به امر وکالت مبادرت نمود و یا اینکه این امکان میسر نیست و می بایست از اداره و یا شرکت متبوع استعفا ء داد؟!

    ۴- علت اینکه فرمودید ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان نسبت به زبان آلمانی و یا فرانسه در صورت بازگشت به ایران بهتر است چیست ؟ و شاید از این بابت که صرفا تدریس زبان انگلیسی در زمان تحصیلات متوسطه و یا دانشگاهی بیشتر از دیگر زبانها بوده است ؟

    پاینده و برقرار باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بنظرم ربط آنچنانی بین کار حقوقی و قبولی در آزمون وکالت نیست. ۲- خیر ۳-چون در ایران زبان دوم برای معاملات و قراردادها زبان انگلیسی است و کسی که به این زبان درس نخواند بعدا خیلی در این کارهای تجاری بین المللی که یک طرف آن ایران است، موفق ظاهر نشوند

  14. کوثر
    پاسخ

    سلام من قلم چی شرکت می کنم و پشتیبانم می گوید آنقدر که برای درس های مدرسه وقت می گذاری لازم نیست بشین برای آزمونات بخون وقسم می خوره نمرات مدرسه اصلا مهم نیست ایشون الان دندان پزشکی شون رو تموم کردن تجربیات خودشون را در اختیارم میزارند من واقعا گیج شدم من الان دهم هستم نمی دونم کنکور دارم؟که بعد بشینم تست بزنم تا نمرات درسا برام بی ارزش شه یا درس بخونم که کنکور نباشه نمراتم خوب باشه کمکم کنید لطفا!..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من این را قبول ندارم. کنکور هم نتیجه دروس شما است.

  15. zahra
    پاسخ

    سلام
    .
    ۱_اگر سه مقطع رشته ی ادبیات فارسی را از دانشگاه سراسری بگیرم بازار کار خوبی دارد؟
    ۲_خواندن رشته ی ادبیات فارسی و گرایش های آن در مقطع دکتری در خارج از کشور خوب است؟
    ۳_با فوق لیسانس دانشگاه دولتی (مازندران) رشته ی ادبیات فارسی دانشگاه های خوب خارج کشور در مقطع دکترا می توانم درس بخوانم؟
    .
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خب فارسی زبان مادری ما هست و کسی برایش پول نمی دهد هر چند که اشتباه زبان مادری را بکار ببریم. ۲- خارج از کشور چی بخوانید؟ لابد ادبیات فارسی که نیست.

  16. ابوالفضل
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت جناب اقای دکتر شیروی
    سپاسگزارم از جنابعالی بخاطر وقتی که برای سوالات اینجانب و دیگران می گذارید
    در یک نهاد عمومی غیر دولتی ۱۴ سال است کارمند معمولی هستم بعدها لیسانس حقوق و پروانه وکالت گرفتم اما چون به بازار وکالت خوشبین نبودم ضمن تودیع پروانه کارمندی را ادامه دادم اخبرا برای سال جدید پیشنهاد تغییر پست سازمانی بعنوان کارشناس حقوقی داده اند و من با دودلی و استرس آنرا قبول کرده ام قرار است دو ماه دیگر در پست جدید مشغول بکار شوم بنظر حضرتعالی راهم را درست انتخاب کرده ام؟یا نه؟پیشنهاد شما برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد با توجه به این سمت اداری حقوقی کدام گرایش می باشد؟
    مجددا تشکر می کنم از لطف حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این زمینه را برای کارهای جدی حقوقی برایتان فراهم می کند.

  17. طیبه موسوی
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر میخواستم بدونم فرمت نگارش پایان نامه ارشد در رشته حقوق جزا و جرم شناسی در دانشگاه آزاد یکسان هست ؟ اگر خیر من هر چقدر تو اینترنت گشتم فرمت دانشگاه آزاد واحد تبریز رو پیدا نکردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا روی سایت واحد شما هست، اگر مسئولان همان واحد بپرسید. البته در بسیاری از موارد فرمت نگارش آنها برای رشته حقوق مناسب نیست و دانشجویان روش متعارف در رشته حقوق را پیروی می کننند.

  18. فرینا رحمانی
    پاسخ

    با سلام من بعد از مدتها تصمیم گرفتم رشته حقوق بخوانم
    اما شرایط وکیل بودن باید کمتر از ۴۰ سال برای تهران و ۵۰ برای شهرهای دیگر باشد من در حال حاضر ۴۹ سال دارم میدانم دیر شده اما فکر کردم شاید بشود حداقل در این سن و سال شروع دوباره ای داشت
    ایا اطلاعات داده شده در مورد شرایط سنی درست میباشد با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  19. فاطمه
    پاسخ

    استاد درود
    اگر بخوام مقاله بنویسم چطور باید شروع کنم و چطور باید از کمک شما بهره مند بشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول باید با مطالعه یک ایده پیدا کنید که جای کار داشته باشد. البته اگر شما دانشجوی ارشد یا دکتری هستید سعی کنید موضوع مقاله با موضوع پایان نامه شما در یک جهت باشد.

  20. دکتر شیروی
    پاسخ

    سلام پردیسهای دانشگاه تهران به دو دسته تقسیم می شود که برخی خودگردان و برخی عادی هستند. پردیسهای خودگردان پولی است مثل پردیس ارس، البرز و پردیس کیش ولی سایر پردیسها پولی نیست و روزانه و نوبت دوم دارند. خب این پردیسها نسبت به پردیسهای خودگردان اولویت دارد.

  21. اناهیتا
    پاسخ

    با سلام خواهش می کنم جواب منو بدید من گیج شدم من کارشناس طراح لباس و پارچه ام اما ۱سال همه جا گشتم دنبال کار پیدا نکردم خانواده و فامیل یا پزشکن یا حقوقی برادرمم تازه قاضی شده همه میگن ارشد حقوق خصوصی بخون که به حرفشون ازمون دادم قبول شدم الان موندم برم یا نه نیتمم فقط کار خوب یه سریا هم میگن رشته خودت و بخون یه سریا هم میگن لیسانس حقوق بخون واقعا گیج شدم خواهش می کنم منو راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نیاز به لیسانس حقوق دارید اگر می خواهید در این رشته شغل مناسبی پیدا کنید.

  22. محمد
    پاسخ

    باسلام وتبریک سال نو

    استاد دررشته حقوق نفت و گاز (ارشد ودکتری ) غیر از دروس حقوقی آیا مباحث فنی و مهندسی مرتبط با صنعت نفت هم آموزش داده میشه؟ دانشگاههای برتر ما همچین ظرفیتی دارند در امر آموزش … یا باید دوره های تکمیلی بگذرونند ..چون تا به حال مهندسین بودن که برای شرکتهای نقتی قرارداد مینوشتن..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک درس اختیاری است ولی خیلی مهم است که دانشجویان این رشته حداقل اطلاعات فنی را داشته باشند. به این جهت در کتاب حقوق نفت و گاز دو فصل به مباحث فنی اختصاص یافته است.

  23. محمد رضا اکبری
    پاسخ

    سلام
    وقت بخیر
    جناب دکتر یک قانونی وجود دارد که وقتی مربی دانشگاه برای ادامه تحصیل فرستاده می شود پس از بازگشت و شروع به کار مجدد با مدرک دکتری وضعیت استخدامی آن یک مرتبه ارتقا می یابد مثلاً از پیمانی به رسمی آزمایشی یا از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی. در صورت امکان ماده این قانون رو ارسال فرمایید. با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین قانونی وجود ندارد که دستگاه را مجبور کند که حتما فرد را به مرتبه استادیاری ارتقا دهد.

  24. مهتاب
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.
    آقای دکتر من لیسانس ریاضی کاربردی دارم.۲۷ ساله هستم و از سال اول دانشگاه ریاضی رو دوست نداشتم و بی انگیزه کارشناسی ام رو تموم کردم.علاقه دارم برای ارشد حقوق بخونم و حتماً آینده شغلی هم برام خیلی مهمه.با توجه به اینکه کار حقوقی مستلزم لیسانس حقوق میباشد.آیا میتونم اول ارشد حقوق بگیرم و بعد بعنوان لیسانس دوم حقوق بخونم و مجوز سردفتری یا وکالت بگیرم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آخه کجای دنیا اول ارشد یک رشته را می خوانند بعد لیسانس آن را؟ خودتان را با این روشها گول نزنید.

  25. الهه
    پاسخ

    سلام
    خسته نباشید.
    من لیسانس و ارشدمو علوم کامپیوتر دانشگاه دولتی گرفتم. اما الان با توجه به بازار کار بد مخصوصا برای خانمها تصمیم به تغییر گرفتم. رشته انفورماتیک پزشکی تو بهداشت منو با فوق قبول میکنه شنیدم بورسیه هم هست اما تو ایران بازارکار چندانی نداره. نهایتا مجبورم بازم دانشگاه کار کنم. من دلم میخواد تو شغل آیندم با مردم سروکار داشته باشم و کارم عملی هم باشه نه صرفا یه کار نظری و مدام سروکار داشتن با کتاب. اگه دوباره از اول شروع کنم و پزشکی یا پرستاری بخونم شانسی دارم؟ خیلی درمانده ام لطفا راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام توصیه نمی کنم که از اول شروع کنید.

  26. mori
    پاسخ

    سلام . آقای دکتر زندگی در قم برای شما سخت نیست؟ چرا در تهران یا شهر خوش آب و هواتری زندگی نمی کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تهران جزء شهرهای خوش آب و هوا تقسیم بندی می شود؟ جل الخالق!!!

  27. سامان قادری
    پاسخ

    سلام خسته نباشید،استاد ما این کتاب حقوق خانواده شما معرفی کرده اما هرچی میگردم پیدا نمیشه،فروش اینترنتی نداره این کتاب!؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این کتاب توسط سمت چاپ شده است و برخی از سایتهای فروش کتاب هم آن را ارائه می کنند. بهتر است از طریق نمایندگی های سمت خریداری کنید.

  28. محمد
    پاسخ

    سلام خواستم بدونم که تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه تهران را پیشنهاد میکنید یا دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری ؟؟
    و اینکه تفاوت کارشناسی ارشد پیوسته و کارشناسی رشته علوم قضایی چیه ؟
    آیا در آینده شغلی آنها تفاوتی وجود دارد ؟ اگر هست چه تفاوتی ؟
    لطفا توضیح دهید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب دانشگاه تهران.

  29. پرسنده
    پاسخ

    با سلام
    من کنکور ٩۵ سهمیه هیئت علمی برای انتقال درخواست دادم و موافقت شد و انتقالی من درست شد ولی من نرفتم و تصمیم گرفتم مجددا کنکور بدم یعنی من از سهمیه استفاده ای نکردم . میخواستم بپرسم برای کنکور٩۶ میتونم از سهمیه هیئت علمی استفاده کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید بروید سنجش و انتقالی قبلی را باطل کنید.

  30. دانشجو
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی …
    استاد معادل انگلیسی واژه ی حقوق مکتسبه را میخواستم . ممنون میشم راهنماییم کنید . سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام
      acquired rights

  31. مهدی ابراهیم لو
    پاسخ

    سلام من میتونم از کارشناسی حسابداری ازاد به رشته حقوق بین الملل ارشد سراسری تغییر رشته بدم ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان شرکت در آزمون ارشد حقوق بین الملل هست.

  32. محمود
    پاسخ

    سلام خسته نباشین من داشنجوی کارشناسی هستم الان دوساله ثبت نام میکنم ولی نمیتونم بخونم الان بخوام شروع کنم دانشگاه اجازه میده؟ من انصراف ندادم تا الانم شهریه دادم فقط امتحان ندادم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پول بدهی، اجازه می دهند.

  33. فربد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    در حال حاضر امتحان جامع دکتری مدیریت در دانشگاه تهران را داده ام و مشغول پایان نامه هستم
    از طرفی ۳۷ سال سن دارم و طی دوازده سیزده سال کار و مشاوره مشکلات مالی خود را حل کرده ام و الان دو خانه
    دارم همچنین متاهلم و یک فرزند ۷ ساله دارم
    همواره عاشق رشته روانشناسی بودم و هستم البته از حدود دوره کارشناسی ارشد چند سوال دارم:
    ۱) آیا میتوانم در دانشگاه دولتی (شبانه) تحصیل کنم؟ با توجه به اینکه الان روزانه هستم و فکر میکنم هر نفر یک بار حق تحصیل رایگان دارد؟ با باید مثلا دانشگاه آزاد یا … درس بخونم؟
    ۲) آیا بعد از فارغ التحصیلی در رشته روانشناسی به من مجوز مشاوره می دهند؟ با فرض اینکه فقط در مقطع دکتری رشته ام روانشناسی باشد؟
    این را هم بگم که مدیریت را خواندم با دلایل کاری و …
    ولی روانشانسی را میخواهم برای دلم بخوانم…. وقتی یک کتاب روانشناسی دست میگیرم اصلا متوجه گذر زمان نمیشوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- تحصیل هم زمان که منع قانونی دارد. ۲- بنظرم فکر بکری نیست بی خیالش شوید.

  34. سارا
    پاسخ

    سلام استاد . من بین دو رشته ی تجارت بین الملل و خصوصی موندم که کدومو انتخاب کنم نظر شما چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تجارت بین الملل

  35. جواد
    پاسخ

    استاد جلیل القدر جناب اقای دکتر شیروی عزیز
    با درود فراوان
    لطفا رهنمود فرمایید. کماکان از لطف بی بدیل عالیجناب به لحاظ راهنمایی های بی پیرایه که مبذول می فرمایید تقدیر صمن سپاس فراوان ؛ بهروزی و شادکامی جنابعالی را از مالک هستی مسالت دارم. تحصیلات اینجانب کارشناسی حقوق می باشد که قصد شرکت در آزمون ارشد ۹۶ خواهم داشت
    نظر به اینکه به کار تالیف علاقه وافری دارم لطفا ارایه طریق فرمایید.
    ۱- جهت تالیف یک اثر ارزشمند ؛حضرتعالی چه مدت زمانی را برای هر یک از آثار اختصاص داده اید. بعنوان مثال کتاب حقوق نفت و گاز .
    ۲-ادامه تحصیلات تکمیلی (ارشد ) در ایران پیشنهاد می فرمایید یا در خارج از کشور و یا اینکه ارشد در ایران و دکترا در خارج از ایران را.
    ۳- از جمله کشورهای اروپایی؛ کدام کشور را جهت ادامه تحصیل پیشنهاد می فرمایید. بعنوان مثال : فرانسه؛ انگلیس و یا آلمان.
    سپای

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خب این کتاب نتیجه سالها مطالعه و تحقیق و کار عملی است ولی نوشتن آن سه سال طول کشید. ۲- خب در خارج بهتر است ولی گرفتن پذیرش و زبان و هزینه زمان بر است. ۳- همه خوبند ولی کشورهای انگلیسی زبان برای برگشت به ایران و کار بهتر است.

  36. اکرم مومنی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من کارشناسی علوم سیاسی دارم ولی رشته مو دوست ندارم یعنی موقعیت شغلی خوبی نداره میخوام تغییر رشته بدم برای ارشد روانشناسی بخونم میخواستم ببینم این تغییر رشته موثر هست یا بی فایده هست؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بی فایده است بنظرم.

  37. سجاد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیری
    رشته ی من در مقطع کارشناسی ادبیات فارسی بود .جایی هم که میخوام مشغول به کار شوم گفتن باید رشتتون حتما فنی باشه میخواستم بدونم میشه با این شراییطی که من دارم امکانش هست یه رشته ی فنی بخونم.مثلا کامپیوتر…..
    تصمیمم هم جدیه که بخونم.از راهنمایی که برام میکنید بی نهایت سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله از لیسانس بخوانید.

  38. مریم مرادی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکتر شیروی بنده کارشناسی حقوق را به اتمام رساندم میخواهم در زمینه کنکور وکالت دست به کار بشوم میخواستم بدونم موقعیت شغلیش الان چطوریه? . ارشد هم میخام در کنارش بخونم ولی نمیدونم برای ارشد چه گرایشی بخونم .?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا فقط متمرکز شوید که قبول شوید بلاخره کار پیدا می شود. قبول شدن وکالت به این سادگی نیست.

  39. کمال
    پاسخ

    با سلام. و عرض احترام و خسته نباشید. معذرت میخوام که وقتتونو میگیرم سوالی داشتم از محضرتون و اون اینکه برای حقوق تجارت بین الملل کدوم حیطه اش الان کار بهتر گیر میاد. تنظیم قراردادها یا داوری یا…… با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب قراردادها بسیار گسترده است و امکان پیدا کردن کار بیشتر است.

  40. ناشناس
    پاسخ

    سلام
    جناب دکتر چطور میشود به متن قراردادهای نقتی سابق یا خداقل به الگوهای نفتی سابق دسترسی پیدا کرد؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کلیه قراردادهای نفتی قبل از انقلاب قابل دسترسی است. کافی است عنوان آن را روی اینترنت جستجو کنید.

  41. مرضیه
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    جنای اقای دکتر در مورد موضوع تاثیر تعهدات ارزی دولت در زمان تحریم بر قراردادهای بین المللی اشخاص
    کتاب یا منبعی وجود دارد؟ میشه لطف کنین در صورت وجود بهم منابع معرفی کنید.
    سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منبع مستقیمی سراغ ندارم و این مباحث بیشتر در بحث فورس ماژور یا یا hardship یا
      Frustration بحث می شود

  42. مجید
    پاسخ

    باسلام خدمت دکتر عزیز ممنون از سایت خوب شما. من کارشناسی نفت خوندم وارشد حقوق. ایا امکانش هست دکترا یکی از رشته های مدیریت بشینم دردانشگاه آزاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مجید جان سعی کن هر مقطع یک رشته ای بخوانید که انشاله هیچی نصیب اتان نشود یا همه چیز نصیب شما بشود.

  43. مرتضی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.
    بنده الان ترم ۴مهندسی شیمی هستم .ازاین رشته اصلا خوشم نمیاد.فقط میخوام هرچه زودتر تمامش کنم و بعد از سربازی در رشته شیمی تحصیل کنم و میخوام تا فوق دکترا این رشته رو ادامه دهم.اگر میشد همین الان انصراف میدادم اما مشکل سربازی دارم و اگر الان انصارف بدهم سرباز صفر میشم ک وضعیتم خیلی سخت میشه.
    عاشق شیمی هستم اما سوالم این هست ک اگر بخواهم از سن ۲۶سالگی شروع کنم به خواندن در مقطع کارشناسی سنم مشکلی ایجاد نمیکند؟چون میخواهم اپلای کنم برای خارج از کشور.
    عشق خارج نیستم و نگا هالیوودی به خارج از کشور ندارم.
    برادرم در عسلویه کار میکند و شاید بتواند برای من کار جور کند اما من از کار در صنعت و اینجور محیط ها خوشم نمیاد و فکر میکنم اگر در رشته شیمی تحصیل نکنم تا احر عمر خودم رو نمیبخشم انگیزه مادی ندارم .دلم میخواهد دگترا و فوق دکترا را در یک دانشگاه برتر خارجی بخونم.امیدوارم منظورم را متوجع بشوید.در حال خواندن برای دانشگاه دولتی هستم چون وقتی به سربازی رفتم وقت زیادی برای خوندن ندارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حالا همین رشته مهندسی را خوب تمام کنید با معدل عالی و روی زبان نیز خیلی کار کنید بلکه بتوانید برای ادامه تحصیل بروید خارج.

  44. ابراهیم
    پاسخ

    با عرض و سلام و ادب، خدمت جناب آقای دکتر. ببخشید آقای دکتر من هم اکنون دانشجوی علوم تربیتی (دانشگاه فرهنگیان) هستم،به دلیل علاقه ی زیاد تصمیم دارم ارشد وارد رشته فیزیک شوم. مدرک دیپلم من هم ریاضیه. میخواستم بدونم امیدی به قبولی در دانشگاه های دولتی هست یا خیر؟!! و آیا آزمون های موسسات را پیشنهاد میدین یا نه؟!
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یعنی لیسانس فیزیک هیچ ارزشی ندارد که شما می خواهید دورش بزنید؟

  45. نسرین
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد عزیز. استاد من بین انتخاب ۲ رشته ی حقوق خصوصی و حقوق جزا گیر کردم. با توجه به این که علاقم به سمت جزا هست اما در نهایت میخوام در بانک یا یک جای دولتی مشغول بشم و البته وکالت هم نمیخوام بکنم. لطفا راهنمایی کنین.ممنونم ازتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خصوصی بخوان.

  46. فاطمه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر،با مدرک کارشناسی یا ارشد رشته علوم قضایی میشه در ارگانهای دولتی استخدام شد؟؟ویا میشه با این مدرک دفتر ثبت اسناد زد؟؟ممنون میشم راهنماییم کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بدون لیسانس خیلی شانس ندارید. ثبت اسناد که نیاز به لیسانس حقوق دارد.

  47. صادق
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.ترجمه این عنوان رو می خواستم.ضمانت اجرای حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با مطالعه تطبیقی در رویه دادگاه اروپایی حقوق بشر. ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام
      A Comparative Study of Remedies for Non-Observance of Economic, Social and Cultural Rights in the Constitution of IR Iran and Practice of European Court of Human Rights

  48. آراد
    پاسخ

    سلام استاد گرامی مدتیست بر سر دوراهی قرار گرفته ام واحتیاج به کمک شما دارم من لیسانس مدیریت دارم و بیکار میباشم به حقوق وکالت و قضاوت علاقه زیادی دارم تصمیم دارم سال آینده در کنکور حقوق شرکت کنم البته ناگفته نماند من سنم کمی بالاست ۳۶ سال دارم به نظر شما دنبال کار باشم یا پیگیر علاقه ام آیا سنم برای تحصیل زیاده؟ با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره قبولی در رشته حقوق این روزها ساده ولی قبولی در آزمون وکالت خیلی سخت است.

  49. کیمیا
    پاسخ

    سلام.خدمت استاد
    من لیسانس کامپیوتر از دانشگاه سراسری دارم و به رشته اقصاد علاقه دارم آیا اگر ارشد و دکترا دانشگاه تهران یا یکی از دانشگاه های تهران بگیرم بعدا میتونم عضو هیت علمی بشم.
    چون فعلا بجز درس خوندن کاری ندارم.
    با سپاس فراوان از راهنماییتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید میدانم.

  50. مهری
    پاسخ

    سلام میخواستم بدونم من معدلم ۱۸ و۲ صدم میتونم رشته معارف رو در دبیرستان انتخاب کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم ولی فکر نکنم مشکلی باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *