سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. احسان جمالی
    پاسخ

    سلام. آیا کارشناس حقوق با مدرک کاردانی غیر مرتبط میتواند ازمون وکالت شرکت کند یا باید با گذراندن واحد جبرانی لیسانس مرتبط بگیرد . تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید لیسانس حقوق داشته باشید. بقیه اش را من نمی دانم.

  2. محمد
    پاسخ

    سلام استاد…
    من بعضی اوقات میام تو سایتتون مطالب جدید رو میخونم، میخواستم بابت پایه استادی جدید بهتون تبریک بگم.. یعنی این پایه ۳۰ دیگه آخرشه؟ خیلی اساتید رو میبینم تقریبا هم دوره شما ولی ظاهرا تو استادیاری یا فوقش دانشیاری رسیدن!! تالیفات یه استاد تو رتبه هیئت علمی تاثیر داره؟ موفق باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یعنی دیگر فردا مرده ام! خب اگر شما بیش از حد هم تجربه و پایه و رتبه پیدا کنید زنگ خطری است که داری می ری. تمام شد.

  3. سحر رضایی
    پاسخ

    سلام ببخشید میخواستم بدونم از رشته الهیات و معارف اسلامی-فقه و حقوق اسلامی میشود وکالت خوند؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فقه و مبانی یا حقوق

  4. رایان
    پاسخ

    سلام.من لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه سراسری شهرکرد دارم و معدلم ۱۶،۵۰است خاستم ببینم اگه ارشد آی تی شرکت کنم و قصد ادامه تا مقطع دکترا هم دارم آیا میتوانم استاد دانشگاه شم و عضو هیت علمی رشته کارشناسیم آیا مرتبط هست؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر فکر می کنید این رشته ها با هم یکسان است خب مشکلی ایجاد نمی کند ولی اگر شما به عنوان یک دانشجو همچین استادی را سرزنش می کنید خب خودتان هم این کار را نکنید.

  5. کامران
    پاسخ

    سلام استاد من امسال کنکور دادم وحقوق قبول میشم ایا واقعا حقوق بازارکار داره یا نه بستگی به خودت داره که چقدر در پرونده ها موفق باشی و مدرک تحصیلی خوبی هم داشته باشی تورو خدا جواب بدین چون واقعا این تصمیم سرنوشت سازه برام فقط می خوام بدونم ایا بیکار میمونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یعنی منظورتان این است که هر کس مدرک لیسانس حقوق داشته باشد از سرو کله اش پول می ریزد. عزیزم باید خیلی تلاش کنید. اولش قبول شدن در آزمونها وکالت و سردفتری و امثالهم است که این روزها خیلی ساده نیست.

  6. reza
    پاسخ

    با سلام . من کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه دولتی خوندم و الان سی و دو سال سن دارم و بیکارم . به نظرتون دنبالکارهای خصوصی مثل پیمانکاری برم یا ادامه تحصیل؟ و بعد اینکه آیا برا ادامه تحصیل دیر نیست (با این سن) و دیگه اینکه آیا تو چند سال آینده هیئت علمی اشباع نمیشه؟ خواهش میکنم کمکم کنید چون خیلی مردد هستم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر شخصی دست و پا کنید حداقل یک تجربه کاری و رزومه کاری به دست می آورید ولی اگر مدرک آنهم از مراکز کم اعتبار بگیرد فقط یک مدرک دستتان است که معلوم نیست به چه دردی می خورد.

  7. مصطفی حسینی،دانشگاه علوم اسلامی رضوی
    پاسخ

    با سلام ، عرض تبریک ، قبولی طاعات و عبادات و تشکر از زحمات حضرت استاد
    بسیار جالب بود از اظهار نظر و کمک به دوستان تشکر دارم .این از بهترین صدقات است روایت داریم : عون الضعیف صدقه

  8. سعید
    پاسخ

    سلام
    من خانه جدیدی خریداری کردم مقداری از پول خانه را پرداخت کردم و قرار شد مابقی پول آن را تا برج ۱۲ سال ۱۳۹۴ به صاحب خانه پرداخت کنم.در خانه مستاجر ساکن است و هر ماه مبلغی اجاره میدهد.از لحاظ قانونی پول اجاره خانه باید به من پرداخت شود یا به مالک قبلی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبق توافق مبتنی بر زمان تحویل. اگر ملک به شما تحویل شده است شما متسحق اجاره بها هستید والا تا زمان تحویل مال فروشنده است.

  9. شهرام
    پاسخ

    برابر ماده۴ کنوانسیون وین ، این کنوانسیون راجع به نحوه انتقال مالکیت و زمان و شرایط آن سکوت کرده و آن را به کشورها سپرده است ولی در ماده ۳۰کنوانسیون وین ، انتقال مالکیت کالا را از تعهدات فروشنده می داند . با توجه به این مطلب ایرادی به نظر میرسد و آن این است که انگار کنوانسیون در خصوص نحوه انتقال مالکیت تعیین تکلیف کرده و سیستم عهدی را برگزیده چون در سیستم تملیکی که مالکیت به محض انعقاد عقد منتقل می شود مالکیت جزو تعهدات قرار ندارد ولی در کنوانسیون انتقال مالکیت را از تعهدات می داند و در نتیجه بین مواد ۴ و ۳۰ آن تعارض است بنابراین کشورهایی که سیستم تملیکی را دارند نمی توانند ملحق به کنوانسیون شوند . لطفا توضیح دهید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، تعارضی وجود ندارد. به متن انگلیسی مراجعه کنید شاید در متن ترجمه فارسی این مغایرتها را می بینید. اینجا حوصله این مباحث طولانی نیست

  10. شهرام
    پاسخ

    سلام استاد ببخشید معامله تهاتری که در آن مبادله کالا با کالا در سطح بین المللی صورت می گیرد خارج از بیع بین المللی می باشد ؟ چون یکی از اختلافات بیع بین المللی و داخلی را اختلاف از لحاظ ثمن معامله می دانند و پول را تنها وسیله پرداخت می دانند .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این مسئله قدری اختلافی است بیشتر حقوقدانان معتقدند که کنوانسیون ناظر به بیع یعنی کالا در مقابل پول است نه کالا در مقابل کالا.
      لینک زیر را ببین
      jlc.law.pitt.edu/ojs/index.php/jlc/article/download/21/21

  11. سارا
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید .من لیسانس زبان وادبیات فرانسه دارم میخواستم بدونم تو رشته خودم ادامه تحصیل بدم بازار کارش خوبه یا تو یکی از رشته های شناور مثل مددکاری اجتماعی
    باسپاس فروان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان رشته خودتان را دنبال کنید بهتر است

  12. عذرا
    پاسخ

    باسلام
    میخواستم بدونم آیا حیطه فعالیت درقضاوت ازنظرخصوصی یاجزایی رو خود فردانتخاب میکنه یا توسط مسئولیین مشخص میشه؟ واینکه قاضی کشیک بودن الزامی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا قضات از جزایی شروع می کنند و بعد بر حسب امتحانات توسط قوه معلوم می شود.

  13. سمانه
    پاسخ

    با سلام من کارشناس حقوق هستم یعنی ۱۸ واحد دیگر دارم که درسم تمام شود آیا میتوانم در آزمون وکالت۹۴ شرکت کنم؟ولطفا منو راهنمایی کنید که چه کتاب هایی مطالعه کنم برای وکالت .ممون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در آگهی آزمون مشخص می کنند که شما کی باید فارغ التحصیل شده باشید.

  14. مجید
    پاسخ

    با عرض سلام. چند سوال دارم. دانشجو ارشد جامعه شناسی هستم.از کار در این اداره ناراضیم چون به رشته من نمیخوره. اگهددکتری یک رتبه خوب تو زشته خودم بیارم.چجوری میشه از این اداره دراومد و هیت علمی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر روزمه خوبی کسب کنید شاید بتوانید بعدا هیات علمی شوید.

  15. صبا سبحانی
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید.من لیسانس مطالعات خانواده دارم.برای ارشد بین رشته های الهیات و معارف اسلامی ۲و علوم تربیتی ۱دودلم…به نظر شما از نظر احتمال قبولی بالا و آینده شغلی کدام را انتخاب کنم…ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچکدام

  16. خالد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر .من امریه جهاد کشاورزی هستم و ارشد قبول شدم .میخاستم ببینم میشه یه سال از دانشگاه مرخصی بگیرم تا سربازیم تموم میشه بعد برم سراغ ارشدم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه آزاد اگر باشد که ظاهرا مشکلی ندارند ولی دولتی منوط به معلوم شدن سربازی شما است که مشکل ایجاد می کند.

  17. مریم
    پاسخ

    سلام شاید برای شما مسخره باشد ولی من که دانشجوی رشته پزشکی هستم علاقه بسیار زیادی به تحصیل در رشته حقوق و سپس آزمون وکیل شدن دارم آیا چنین چیزی ممکنه الان ترم ۲ پزشکی هستم.آدم آرمان گرایی هستم و علت علاقه ام به حقوق هم همینه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انصراف بدهید و بروید در یک دانشگاه خوب حقوق تحصیل کنید.

  18. فاطمه
    پاسخ

    با سلام و احترام
    ببخشید آقای دکتر من از دروس حقوق مدنی یکی از کتابای دکتر کاتوزیان و بقیه کتابای دکتر امامی رو دارم،الان میخوام برا سردفتری میخونم بنظر شما کتابای دکتر امامی و دکترکاتوزیان فرق زیادی دارند؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید تسلط بر مباحث باشید اگر امیدی به قبولی دارید. نگران تفاوتها هستید برای چی؟ باید همه اینها را به دقت بخوانید.

  19. لاله اسماعیلی
    پاسخ

    سلام ببخشی مزاحم شدم چندتا سوال داشتم

    قسمتون میدم تورو به همین ماه عزیز زودترجوابموبدین.

    من ۲۲سالمه زرندیم لیسانس مهندسی کامپیوترازدانشگاه آزاد زرند دارم قصد ادامه تحصیل در رشته مامایی رو دارم هم هزینشومیخوابدونم وهم اینکه با چه رتبه ای و چه زمانی باید امتحان بدم تا بتونم بیام دانشگاه.درضمن من دیپلم تجربی دارم.بنظرتون رشته پرکاری هست یانه؟

    علاقشودارم فقط اگه لطف کنین راهنماییم کنین چطوری باید ثبتنام کنم و آیا باید خیلی بخونم برا کنکورش؟

    و آیا درساعمومیم تطبیق میخورن همشون نمره بالا۱۵هستن؟

    آیا بارتبه پایینم تو کنکور میتونم مامایی بیارم؟

    اگه درسام تطبیق بخورن ۶ترمه میتونم تموم کنم؟

    راستی اصلامیتونم ارشدمومامایی امتحان بدم بالیسانس کامپیوتر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یعنی با ارشد مامایی و بدون لیسانس مامایی جایی شما را استخدام می کند؟ اگر مامایی دوست دارید بروید از ابتدا مامایی بخوانید.

  20. علي
    پاسخ

    سلام ، اینجانب دارای مدارک فوق دیپلم (خدمات مشاوره حقوق و صنوف ) و کارشناسی (مددکاری اجتماعی با گرایش خانواده ) دارم و با داشتن ۲۶ سال سابقه ی کارمندی در راه آهن به کارهای مشاوره حقوقی یا سردفتری علاقه دارم – چه رشته ای برای نیل به اهدفم در پیش گیرم – کدام منابع کارشناسی ارشد را بخوانم – لطفا ارائه رهنمود فرمائید%

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بروید لیسانس حقوق بخوانید. فکر گرایش نباشید.

  21. من
    پاسخ

    سلام و احترام
    من تکلیفم با خودم روشن نیست! ۲۶ سالمه ، ارشدمم گرفتم اما حس میکنم مثل یه بچه دبیرستانی باید دوباره انتخاب رشته کنم. اصلا نمیدونم هدف زندگیم چیه؟ هر روز به یه جهتی میرم. دارم خل میشم دیگه…
    چطوریه بعضیا هدفشون از اول خودبخود براشون روشنه، بعضیا همش اندر خم یه کوچن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون هنوز احساس نمی کنید که راهی که رفته اید درست است یا نه و با رشته انتخابی خودتان احساس خوبی ندارید شاید به این دلیل است که نمی توانید شغل پیدا کنید یا دیگران آن رشته را تحقیر می کنند.

  22. پانیذ
    پاسخ

    سلام استاد گرامی می شه ازتون درخواست کنم جواب سوالم رو به ایمیلم ارسال کنین واقعا سپاسگذارم از شما
    من ۳۴سالمه و دیپلم انسانی دارم دو سه سال کنکور انسانی دادم قبول نشدم بعد هنر خوندم و کنکور هنر شرکت کردم ۲بار تا آزمون عملی موسیقی رفتم ولی آزمون عملی قبول نشدم تا اینکه یک سال و نیم پیش به اصرار خواهرم علمی کاربردی کاردانی حسابداری ثبت نام کردم خواهرم گفت کاردانی بگیر بعد دوباره هنر کنکور بده ولی حالا می گه هنر به چه درد می خوره کارشناسی هم توو همین علمی کاربردی حسابداری رو ادامه بده من نگرانم که مدرک علمی کاربردی به درد بخور نباشه و از طرفی می خوام برم خارج از کشور و نمی دونم با این مدرک می تونم بم یا اصلا قابل قبول نیست می شه منو راهنمایی کنین
    استاد در بین سالهای که کنکور شرکت کردم یکی از عزیزانم سرطان گرفت و مدتی برای بیماری و بعد هم برای از دست دادنش درس و کنار گذاشته بودم و اصلا از خونه بیرون نمی رفتم اینو گفتم بوونین که درسته زرنگ نیستم اما اینقد تنبل هم نیستم و واقعا اتفاقاتی منو سخت آزار دادن استاد منتظر محبتتون هستم لطفا جواب سوالم رو بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به ندرت می شود با هنر پول درآورد مگر شهرتی حاصل شود. پول از حسابداری درآوردن نیاز به شهرت ندارد.

  23. رامین
    پاسخ

    با سلام و قبولی طاعات و عبادات
    استاد راهنمایی بفرمایید که فارغ التحصیل رشته حقوق خصوصی در مقطع ارشد برای عضویت در کانون کارشناسان رسمی دادگستری در چه رشته یا چه زمینه ای می تواند فعالیت کند . اصولا رشته ما تحت چه عنوان کارشناس شناخته می شود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید تعیین میزان نفقه. نمی دانم خوب خیلی چیزها

  24. هرگز یه ایرانی رو تهدید نکنید
    پاسخ

    سلام و درورد بر جناب دکتر شیروی عزیز.
    دکتر من کارشناس حقوق هستم و چندان علاقه ای به وکالت های سنتی رایج درکشور ندارم و علاقمند به مسایل تجاری بین المللی. به نظر حضرتعالی توافق ایران با۱+۵ میتونه باعث رونق این گرایش حقوق در دراز مدت بشه… با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مسلما با رفع تحریمها و تنگناهای بین المللی این رشته به شدت مورد نیاز خواهد بود.

  25. سعید
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    اینجانب ۲۸ سالمه و لیسانس حقوق دارم که با معدل ۱۷ فارغ التحصیل شدم الانم ارشد خصوصی تهران قبول شدم بنده الان یه موقعیت استخدامی در دادگستری به صورت کارمند اداری دارم که در مراحل گزینشه که گفتن اگه قبول شی باید یه تعهد ۱۰ ساله یدی که نمیتونی تقاضای انتقال یا رفتن به سایر مشاغل رو داشته باشی البته میتونم بعد قبولی در ازمون قضاوت تغییر وضعیت از ادری به قضایی بدم که مشکلی نیست
    ولی خودم علاقه به وکالت دارم که امسال هم میخونم به امید اینکه قبول شم
    حالا بین دو راهی وکالت و کارمندی موندم
    از یه طرف میگن وکیل اشباع شده حتی دو تا از دوستام از کمبود پرونده گله مندن
    به نظر شما بهترین راه حل چیه؟
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همان وکالت خودت را دنبال کن.

  26. مینو
    پاسخ

    سلام استاد طاعات وعباداتتون قبول
    سوالی داشتم ازتون من دانشجویه برق ترم چهار دانشگاه صنعتیششاهرود هستم.اما چون ریاضی دو رو سه بار افتادم واقعا دیگه خسته شدم و میخوام تغییر رشته بدم به حسابداری.بنظر شما این کار درستی است یا همین رشته رو ادامه بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر بدی نیست.

  27. حقوقی
    پاسخ

    سلام استاد
    من تصمیم به شرکت درآزمون قضاوت را دارم ولی فکراینکه تو این شغل ممکنه حق الناس به گردنم بیاد منصرفم میکنه، لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب شغل سختی است و انسانهای زیادی در آن لغزیده اند. ولی اگر کسی سالم باشد هم خیلی کمک خواهد کرد.

  28. رضا
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر
    ببخشید من یه سوال داشتم میخواستم بدونم کسی که مدرک کارشناسی دارد آیا میتونه با مدرک دیپلم در استخدامی ها شرکت کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منعی ندارد. مبنای حقوق شما دیپلم خواهد بود.

  29. شکوه
    پاسخ

    سلام استادخسته نباشید.یه سوال داشتم.
    مثل اینکه قراراست امسال ازمون برای سردفتری بذارن.اماتاریخ ثبت نام وازمون رونمیدونم.ازچه سایتی بایدپیگیری کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سایت خود اداره ثبت و کانون سردفترها و صدها سایت دیگر که حتما اطلاع رسانی خواهند کرد.

  30. گلفا
    پاسخ

    سلام. آیا برای هیئت علمی شدن در دانشگاه پیام نور یا آزاد باید در دانشگاه معتبری فارغ تحصیل شده باشیم یا با مدرک کارشناسی پیام نور و آزاد ارشد با رزومه خوب (مقالات داخلی یا خارجی) در رشته روان شناسی عمومی می شود جذب شد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مسئله رقابت است.

  31. سارا
    پاسخ

    با سلام
    ارزش اثباتی سند رسمی عرضی است یعنی چه؟ چه موضوعاتی باید در این خصوص بیان شود؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام «جوهر» و «عرض» در فلسفه بحث می شود به کتابهای فلسفه مراجعه کنید. برای تنوع لینک زیر را ببنید:http://daneshnameh.roshd.ir

  32. رویا
    پاسخ

    سلام استاد عزیز.وقتتون بخیر.
    یک سوال تقربا علمی دارم که خواهش میکنم راهنماییم کنید.
    ایران بعنون یک کشور اسلامی که عقیده دارد احکام اسلامی برای همه جوامع بشری مفید و لازم الاجراست,چطور در بحث تعارض,قوانین کشور های خارجی را می پذیرد؟
    مبنای وضع ماده ۷ قانون مدنی و ۹۶۸ چیست؟
    ممنون میشم که جواب بدین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا مگر شما قران نخوانده اید که می فرماید لکم دینکم و لی دین و ثانیا مگر قاعده الزام و التزام را نشنیده اید؟ به این سایت مراجعه کنید:http://www.hawzah.net/fa/Article/View/85887

  33. علی
    پاسخ

    سلام ببخشید کسی که مدرک لیسانسش حقوق نیست ولی دکترای حقوق از دانشگاه دولتی بگیره وکالت نمی تونه شرکت کنه آیا در سمت استاد دانشگاهی میتونه مشغول کار بشه؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است چنین کسی را دانشکده حقوق انتخاب کند.

  34. علی کریم پور
    پاسخ

    با سلام وعرض خسته نباشید

    بنده وکالت ۹۳قبول شدم واگرخدا بخواهدتا چند هفته آینده کارآموزی را شروع خواهیم کرد که دراین زمینه چندسوال از محضرتون داشتم:اول اینکه بنده تاکنون بصورت عملی اصلا کار نکردم(دادخواست.شکواییه.لایحه.ورویه عملی)ممنون میشوم برای حل این مشکل راه حل هایی رابیان فرمایید.
    دوم بنده علاقه ی ویژه ای به اموراراضی واملاک دارم جهت تخصص در این امور شما چه کتابها یا فعالیتی را توصیه مینمایید.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحت نظر وکیل سرپرست و از راه آزمون و خطا چیزهایی یاد می گیرید نگران نباشید. کتابهای ثبتی زیادی این سالها منتشر شده است که می توانید مطالعه کنید.

  35. علی شاهین پر
    پاسخ

    با سلام با مطالعه دیدگاهها حدس زدم اقای دکتر با حقوق جزا زیاد موافق نیستن بنظرم بهترین گرایشهای حقوق ۳ گرایش خصوصی و جزا و تجارت بین الملل است و در بین اینها خصوصی و تجارت بیشتر جنبه مشاوره داره تا اجرایی ولی حقوق جزا برخلاف تصور خیلی ها به مجازاتها محدود نیست و بیشتر روش کشف حقیقت در پرونده ها و دفاع از موکل در برابر اتهاماته و در نتیجه بشدت کاربردی و مورد ابتلاست و خوب روشنه اگه شخصی پلیس باشه جزا بیشتر جنبه تئوری براش داره واگه وکیل باشه عملی و درنتیجه مونده تیر در چه کمانی گذاشته شه با تشکر شاهین پر دانشجوی دکترای جزا و جرم شناسی

  36. صبا
    پاسخ

    با یک نفر که خودش مشارکت برداشته شریک میشم اون میگه بریم دفترخانه مبلغی که اوردی بنویسیم.وسودش وقول میدم زیاد میدم ولی مدت تعین نکرده .استاد نمیدونم کار خوبی میکنم یا نه اگر نکاتی هست صلاح چیه بگین .درود برشما وقت میزارین برای مردم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یعنی چی می خواهد بنویسد. باید متن را دید تا بتوان قضاوت کرد.

  37. سمیرا اصفهان
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید.میشه لطفا منو راهنمایی کنید.من برای ارشد به جزا و جرم شناسی علاقه دارم و البته تسلط بیشتری هم دارم.اما اطرافیان و انهایی که قبلا جزا رو خوندن میگن که این رشته اینده ای نداره..میخواستم نظر شمارو به عنوان اخرین نظر برای خودم بدونم وازتون کمک بخوام.بنظرتون جزا رو انتخاب کنم یا خصوصی؟؟؟؟ و بازار کار حقوق جزا چگونه هستش و من چه شغل هایی رو میتونم داشته باشم.هدف بعدیم هم شرکت در ازمون وکالت هست.ممنون میشم جوابم رو بدین.سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب درسهایی که در ارشد بنا است بخوانید کجا می تواند کاربرد داشته باشد. همان جا به شما نشان می دهد که چه کارهایی در انتظار شما است. مثلا جرمشناسی، آیین دادرسی کیفری، جزای عمومی و اختصاصی.

  38. مرتضی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    استاد گرامی سوالی داشتم :
    من با مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزا وجرم شناسی نماینده حقوقی شهرداری می باشم که علاقه زیادی به ادامه تحصیل و اخذ دکتری دارم ولکن از آنجا که علاقمند به شغل وکالت نیز می باشم ، سر در گمم که اول برای کدامیک اقدام کنم دکترا یا وکالت ؟؟
    خواهش می کنم یک مسیر روشنی را برای این حقیر ترسیم کنید تا بتوانم موفق بشوم .
    با تقدیر و تشکر از حضرت عالی
    اگر براتون ممکن بود پاسخ را برام ایمیل کنید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم وکالت مهم تر از اخذ مدرک است.

  39. Alireza
    پاسخ

    سلام استادبزرگوار
    آیاکتاب ویامنبعی وجودداره که فقط وفقط درآن مسعله های تشریحی حقوقی بیان شده باشه؟
    مثلا مثل نمونه سوالات تشریحی ومسعله ایی آخرکتاب مهدی شهیدی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراغ ندارم. نمونه سوالات واقعی که نیاز به تشریح دارد، سوالاتی است که عموم مردم کوچه و بازار در سایت اینجانب بخش پرسشهای حقوقی و قضایی می گذارند که می توانید مراجعه کنید.

  40. علی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد شیروی
    من رشتم انسانیه و امسال هم کنکور را دادم می خواستم از شما سوال کنم که سردفتری اسناد رسمی چه شرایطی میخواهد و آیا شهری که حدود چهل هزار نفر جمعیت با دو سردفتر داری دارد ، با توجه به اینکه به هر پانزده هزار نفر مجوز یک دفتر داری میدهند ،خوب است که به رشته ی حقوق بروم ؟
    با تشکر. 

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا هر چند سال یکبار برای آزمون سردفتری آگهی داده می شود که رقابت هم خیلی زیاد است.

  41. كامران
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    من دانشجوی کارشناسی هستم و میخواستم در زمینه حقوق جزا مقاله بنویسم اما نمیدونم ایا موضوع جدید هست و اصلا قابلیت مقاله شدن رو داره یا خیر…
    لطفا در انتخاب موضوع و در صورت امکان منابع مرتبط با ان من رو راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوع مقاله از خواندن مقالات و کتب به دست می آید نه این که کسی برای شما عنوان بدهد.

  42. فریبا
    پاسخ

    سلام استاد .خدا قوت برای نوشتن پایان نامه می تونیم از موضو عاتی که قبلا کار شده بعنوان موضوع پایان نامه استفاده کنیم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب خیلی ها این کار را می کنند ولی شما باید گواهی عدم تکراری بودن بگیرید که خیلی از دانشجویان بیش از درس در این مسایل تخصص دارند.

  43. حمید
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد فرهیخته. میخواستم بپرسم بنده در کنکور ارشد امسال رتبه ۶۳ حقوق عمومی رو کسب کردم و با توجه به اینکه خدمت سربازی رو هم دارم میخواستم بپرسم اگر برم خدمت بهتره چون بتونم در آزمون وکالت شرکت کنم یا ارشد رو ادامه بدم? با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر در یک دانشگاه معتبر و قوی قبول شدید بروید ادامه تحصیل بدهید.

  44. شکوفه
    پاسخ

    سلام خوب هستید.من لیسانس حقوق ثبتی روازدانشگاه علمی کاربردی گرفتم.ایامیشه دفترخونه زد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید در آزمون سردفتری شرکت کنید. ولی نمی دانم این رشته ها را می پذیرند برای آزمون یا نه.

  45. مخلصی ازفومن
    پاسخ

    قانون ۱۰ مدنی چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      منظور ماده ۱۰ قانون مدنی است که بر صحت قراردادهایی که بین مردم منعقد می شود دلالت دارد.

  46. خیری
    پاسخ

    سلام.. لطفا این جمله را ترجمه می فرمایید..
    In criminal proceedings,the prosecution represents the people at large.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، «در رسیدگیهای جزایی، دادستان اصولا مردم را نمایندگی می کند.»

  47. حمیدرضا
    پاسخ

    باسلام خدمت استادگرامی سوالی دارم ,می خواستم بدانم آیا با مدرک کارشناسی ارشد رشته فقه ومبانی حقوق ولیسانس غیر مرتبط مثل زبان وادبیات عرب میشود سردفتر اسناد رسمی شد یانه درغیر اینصورت چه باید کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لیسانس حقوق یا فقه و مبانی نیاز دارد

  48. فاطمه
    پاسخ

    با سلام و آرزوی قبولی طاعات شما در ماه مبارک رمضان.
    ببخشید استاد می دونم شما تخصصتون رشته حقوقه،اما از اون جایی که آدم موفقی هستید،وقتتون رومی گیرم.من کارشناسی ارشد ادبیات فارسی ازیکی از دانشگاههای دولتی تهران رو دارم،خیلی هم با علاقه این رشته رو انتخاب کردم. در واقع تنها رشته انتخابیم بود اما الان برای دکتری دچار تردید شدم . به نظرم این رشته دیگه اولویت علمی،کاری و… نداره. بیکاری فارغ التحصیلانش که بیداد می کنه.ضمن اینکه فکر می کنم مورد نیاز مردم به طور عموم هم نیست.کسانی که من با اونها ارتباط دارم از مردم کوچه و بازار گرفته تا …گرفتاری زیادی دارن. به نظرم رشته مشاوره یا روانشناسی می تونه کمی کمک کننده باشه. البته خودم هم به این رشته علاقه دارم. اما نمی دونم انتخابم درسته که به جای دکتری ادبیات،برای ارشد روانشناسی آماده بشم؟مساله کار و شغل هم برام مهمه و اینکه ایا توان درس خوندن توی این رشته رو دارم با وجودی که رشته خودم با این مباحث غیر مرتبطه؟ممنون می شم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم تغییر رشته کمکی نمی کند.

  49. ماجد
    پاسخ

    سلام استاد گرامی به نظر شما کسی که کارشناسی فقه و مبانی حقوق داره آیا میتونه در حقوق و مشاغلی مثل وکالت موفق بشه؟من پشتکار و اراده خیلی خوبی دارم استاد آیا به نظر شما برم دنبال وکالت و ارشد گرایشهای حقوق یا نه؟استاد گرامی از زحماتتون خیلی سپاسگزارم امیدوارم در کنار خانوادتون شاد و سلامت باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام واقعا کسانی که می خواهند در حقوق موفق شوند خب از اول بروند حقوق.

  50. علی کریم پور
    پاسخ

    با سلام خدمت استادبزرگوار
    استاد اگرکارآموز وکالت با وکیل سرپرستش مفاهمه نداشته و به اصطلاح کنتاکت داشته باشن راه حل قانونی یا عرقیش چه میباشد؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وکیل سرپرست ات را عوض کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *