سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. رعنا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید.ببخشید سوالی داشتم و اون این هست که من لسانس مهندسی پلیمر خوندم و ارشد شیمی فیزیک میخواستم بدونم منم جزو اون دسته هستم که تغییر گرایش دادن و نمیتونن هییت علمی بشن؟البته من ارشد پایان نامه روی پلیمر ها کار کردم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم این تغییر رشته ها برای هیات علمی و کار تخصصی مناسب نیست.

  2. بهراد
    پاسخ

    با سلام
    من کارشناس پرستاری هستم
    میخاستم بدونم من میتونم ارشد حقوق شرکت کنم واگر بتونم چه رشته میتونم
    و در رشته من میشه با این ارشد کاری انجام داد
    ممنون میشم جواب بدیم مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می توانید. و با این ارشد هم معمولا کار مرتبط قابل توجهی پیدا نمی کنید.

  3. نیلوفر
    پاسخ

    سلام.من لیسانس مهندسی دارم و برای ارشد و دکترا علاقه مندم رشته ام رو تغییر دهم و حقوق بخونم در کانادا .آیا پس از بازگشت به ایران میتونم با لیسانس غیر مرتبط در ازمون وکالت شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه نمی توانید. باید لیسانس حقوق داشته باشید.

  4. نادر
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد عزیز . ببخشید بنده در آزمون استخدامی کادر اداری قوه قضاییه قبول شدم. تنها نگرانی من این است که برادر به خاطر حوادث ۸۸ دو ماه زندان بودن که تبرئه شدند . ایا برای من مشکلی پیش میاد یا تو گزینش اصلا بگم یا نه. از خیلی جاها پرسیدم که جواب های متناقضی شنیدم. خیلی ممنون میشم اگر پاسخ بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم مشکلی باشد.

  5. کیمیا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر از طرح جامع وکالت که به تازگی به مجلس اعلام وصول شده اطلاع دارید؟ فکر میکنید تا کی امکان اجرای آن وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم.

  6. مهدی
    پاسخ

    سلام .سوالی داشتم خدمتتون به نظر شما این طرح اموزش وساماندهی وکالت که درمجلس هست و چندتا نماینده هم امضاش کردن چقدر احتمال داره تصویب بشه واگر تعیین ظرفیت وکالت برداشته بشه وچندبرابر الان وکیل پذیرش بشه به نفع کشور وسیستم قضایی هست یانه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا نمایندگان مصر هستند که آن را به تصویب برسانند و با توجه به خیل بیکاران فارغ التحصیلان حقوقی احتمال تصویب آن هم زیاد است. اینکه به نفع یا به ضرر است به مفاد آن بستگی دارد که معیار پذیرش چی خواهد شد.

  7. سپهر
    پاسخ

    با عرض سلام.آقای دکتر بازارکار وکالت رو تا ده سال آینده علی الخصوص برای وکلایی که تازه وارد این حرفه میشن،چگونه ارزیابی می کنین؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم رونق کسب و کار و همجوم افراد زیادی به رشته حقوق، طبیعی است که کار برای همه وجود نداشته باشد. ولی در مجموع بد نخواهد بود.

  8. هدى
    پاسخ

    سلام خدمت استاد بزرگوار
    من فوق دیپلم شیمی دارم و متاهل هستم ،میخوام براى کارشناسی دوباره بخونم اما بین روانشناسی و آموزش زبان انگلیسی مردد هستم به نظر شما استاد عزیز کدام رشته بهتر و بازار کار بهتری دارد ؟؟ چون قصد دارم تا ارشد و دکتری ادامه دهم.
    سپاسگذارم از وقتی که دراختیار میگذارین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بازار کار که خراب هست ولی شاید روانشناسی باز از زبان انگلیسی بهتر باشد. هر چند که بازار زبان هم در این آموزشگاه ها خیل بد نیست هر چند که خیلی این آموزشگاه ها پول بده نیستند.

  9. یک
    پاسخ

    سلام
    استاد با کارشناسی ارشد حقوق دادرسی اداری کدام گرایش حقوق برای دکتری مناسبتر است؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم بیشتر به حقوق عمومی نزدیک است. بعدش حقوق خصوصی

  10. امیر
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر . من سوالی در مورد رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری داشتم. من مدرک کاردانی کشاورزی آب دارم و کارشناسی ناپیوسته مکانیک و ارشد مکانیک هم دارم. میخواستم بپرسم من از مدارکم میتونم تو رتبه بندی پیمانکاری استفاده کنم ؟ آیا غیر مرتبط بودن مدرک کاردانی مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع دقیقی ندارم باید به سایت سازمان برنامه و بودجه مراجعه کنید.

  11. زینب
    پاسخ

    سلام من داروسازی تبریز قبول شدم و علاقه دارم در آینده هیئت علمی شوم اگر معدل خوب باشد چه چیزهای دیگری راباید نظر بگیرم که اگر دکترا گرفتم احتمال جذب بالا تره بره یا آسانتر جذب شوم؟؟؟؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکترای داروسازی برای هیات علمی کافی نیست باید PHD هم بخوانید.

  12. عماد
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت دکتر
    ببخشید من یه سوال داشتم من الان دارم کاردانی رشته مکانیک میخونم میخواستم ببینم میتونم به رشته حقوق برم چون خودم به رشته حقوق علاقه داشتم ولی بخاطر اصرار خانواده رفتم مکانیک میخواستم ببینم میتونم بعد گرفتن فوق دیپلم این رشته به رشته حقوق برم یا نه؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید از ابتدا بخوانید از لیسانس حقوق.

  13. مریم شاهور
    پاسخ

    سلام.می خواستم بدونم کارشناسی حقوق بدون سابقه دفتر یا ری می تونه در ازمون سردفتری شرکت کنه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  14. رادین سروی
    پاسخ

    با درود جناب آقای دکتر
    من دارای لیسانس مهندسی مکانیک می باشم و تمایل به به ادامۀ تحصیل در رشتۀ فناوری اطلاعات (IT) ادامه تحصیل دهم
    من از شما نقاضا دارم برای اینکه براحتی وارد این رشته شده و ادامه تحصیل دهم باید چه دروسی را قبل از ورود به دانشگاه بعنوان پیش نیاز بخوانم و آماده باشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم و حتی نمی دانم که چرا رشته عزیز خودت را می گذاری و وارد یک رشته دیگر می شوی. مگر کسی با تغییر رشته تا حالا به جایی رسیده است که شما نفر بعدی آن باشید.

  15. فاطمه
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید من لیسانس مترجمی دارم ولی با اطلاعاتی که از دوستان بدست اوردم ارشد و دکترای مترجمی بعد فارق التحصیلی کاری مرتبط با رشته پیدا نمیشه حالا سوال من اینه با کارشناسی مترجمی برای ارش. حقوق بین الملل خوبه یا مدیریت

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچکدام به شما در پیدا کردن شغل کمک نمی کند.

  16. سمیه
    پاسخ

    باعرض سلام وعرض خسته نباشید؛بنده دانشجوترم ۲کارشناسی ارشدرشته تجاری اقتصادی بین المللی هستم (این ترم هم کتلب حقوق تجارت بین الملل شمارورفرنس معرفی کردند😊)واماسوالم ازجنابعالی اینه که قددارم درازمون دکتری شرکتم رشته حقوق بین الملل ،سوالم اینه که می خوام درآزمون دکتراحقوق بین الملل عمومی وخصوصی مجزاست یااینکه تلفیقی ازهردوهستش وپذیرش دانشجوبه چه صورت واینکه من می تونم سال بعدشرکت کنم درآزمون ؟وخواهشم اینه اگه براتون امکان داره راجع به منابع وچگونگی آزمون تعدادسوالات توضیح مختصری ارائه بفرمایید.سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر کدام جدا است و دفترچه جدا دارد. می توانید به سوالات سال ۱۳۹۶ مراجعه کنید که اخیرا روی سایت سنجش گذاشته شده است.

  17. Yasha
    پاسخ

    با سلام،
    استاد عزیز میتونین راهنماییم کنین از چه سایتی میتونم نمونه قراردادهای Farm out و JOA تهیه کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم باید در گوگل سرچ کرد. سایت خاصی را سراغ ندارم. البته در انتهای برخی از کتابهای مربوط نیز نمونه قرارداد در انتهای کتاب جاپ شده است.

  18. مهدی
    پاسخ

    با سلام وقت بخیر اینده شغلی رشته خدمات قضایی بهتر است یا دستیار قضایی علمی کاربردی با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی شناسم این رشته ها و نمی دونم چه فرصتهای شغلی دارند.

  19. دانشجوی ارشد اقتصاد
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر ببخشید آیا رشته اقتصاد و حسابداری با هم مرتبط است یعنی میشود با داشتن مدرک لیسانس حسابداری و ارشد و دکترای اقتصاد عضو هیات علمی دانشگاه شد.
    چون اکثر دروسی که در کارشناسی حسابداری خوانده میشود از رشته های اقتصاد و مدیریت میباشد حتی بیشتر دروس از اقتصاد مانند اقتصاد خرد و کلان پول و بانکداری و مالیه عمومی توسعه اقتصادی مدیریت مالی اقتصاد بین الملل و بودجه ریزی دولتی و…
    با این حال که بیشتر دروس با هم مشترک است آیا میتوان گفت با هم مرتبط است و برای هیات علمی شدن مشکلی وجود نداشته باشد یا نه؟
    با سپاس از راهنمایی تان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر چند به هم نزدیک هستند ولی مغایرت نتیجه مطلوبی برای شما ندارد.

  20. کریمی
    پاسخ

    سلا اقای دکتر … من قبلا یه لیسانس گرفتم والان رشته پرستاری دانشگاه ازاد میخونم.. ۲۴‌واحد عمومی رو که گذرونده بودم تطبیق دادم.. میتونم لیسانس پرستاری را میتوانم ۶ترمه تموم کنم یعنی دوسال دانشگاه و یک سال هم کارورز بیمارستان… ولی دانشگاه بامن همکاری نمیکنه و مخالفت کرده… ایا قانونی وجود دارد که نمیتوان ۶ترمه تمام کرد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به واحدهای شما دارد.

  21. الهه میرهاشمی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد بزرگوارمان؛
    آقای دکتر من در انتخاب بین وکالت و قضاوت برای آینده شغلی ام به شدت دچار تردیدم،
    نمیدانم کدام یک بهتر است؟دغدغه ی من این است که کدام را انتخاب کنم تا دچار حلال و حرام نشوم و اینکه حقی را ناحق نکنم ؟بسیار ترس از آن دارم که با انتخاب قضاوت آخترم فنا شود( من خانم هستم آیا خانم ها هم با اینکه در قضاوت حکم صادر نمیکنندتمام آن مشقتها و مخاطرات و دلنگرانی ها و ترس از به باد رفتن آخرت و حق ناحق شدن برای منه خانم وجود دارد)؟ واینکه اگر وکالت را انتخاب کردم برای ارشد چه گرایشی بهتر است؟و یا در شغل قضاوت کدام گرایش ازحقوق برای ارشد مناسبتر است؟
    با تشکر ازلطف و محبت شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر کدام یک امتیازات و یک تنگناهایی دارد. بهتر است وکالت کنید اگر واقعا توانایی برخورد با موکل و اخذ پول از وی را داشته باشید. قضاوت یک درآمد ثابت را برای شما تضمین می کند ولی خب پر مسئولیت و پرمخاطره است به خصوص از جهت حلال و حرام کردن.

  22. فاطمه
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من رشته ی کارشناسیم مهندسی شیمی بود و به دلایلی مجبور شدم برای مقطع ارشد رشته ی مهندسی عمران رو بخونم.حالا میخواستم بپرسم آیا امکان داره برای مقطع دکترا همون مهندسی شیمی رو ادامه بدم؟و اگر امکانش هست چه شرایطی داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم باید دفترچه را نگاه کنید. اینطور درس خواندن نتیجه ای نمی دهد.

  23. هنگامه صبوری
    پاسخ

    سلام خسته نباشید. میخواستم بپرسم من کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی هستم میتوانم برای کارشناسی ارشد در رشته‌ی فقه و حقوق و حقوق شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می توانید شرکت کنید.

  24. شیوا
    پاسخ

    سلام من فوق دیپلم نرم افزار از دانشگاه غیر انتفاعی دارم و بکارم نیومده میخام بدونم اگه بخام رشته الکترونیک رو تو داشنگاه ازاد بخونم میتونم روی همین فوق دیپلن نرم افزار ادامه بدم و در عرض ۲ سال لیسانس الکترونیک بگیرم؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب باید درسهات را تطبیق بدهید اگر دانشگاه قبول کند و یا اینکه کارشناسی ناپیوسته غیر مرتبط بگیرید که خیلی به درد نمی خورد.

  25. فاطمه
    پاسخ

    سلام من لیسانس حسابداری دارم ایا میتونم در رشته های پزشکی واسه ارشد بخونم ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به دفترچه نگاه کنید رشته های مرتبط با پزشکی نه پزشکی.

  26. پروین
    پاسخ

    سلام وقت بخیر .آقای دکتر من کارشناسی مکانیک خوندم دانشگاه سراسری و لی معدلم کم هست تقریبا۱۴ و سه سال هست که فارغ التحصیل شدم و بیکار هستم .میخام ارشد شرکت کنم بین مکانیک و مجموعه مدیریت و ام بی ای مرددم. و از اونجایی که فرصت کنی باقی مونده باید یکیش رو انتخاب کنم .مشکلم این هست ما مکانیک رو واقعا دوست دارم ولی آینده شغلی نداره و چون معدلم پایین هست بعید می‌دونم با گرفتن دکتری هم جایی بتونم استاد بشم .ام بی ای رو هم خوشم میاد ولی ظرفیت ۷۰۰ نفر رو نمی‌دونم میارم یا نه.مدیریت رو شروع کردم به خوندن ولی به نظرم سر درنمیارم 😑😑😑😑برام کار مهمه و اطمینان از آینده شغلی .میخاستم راهنماییم کنید چیکار کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر مکانیک که یک رشته فنی و مهندسی است کار ندارد، مدیریت کار دارد؟ این طور نیست.

  27. Qazal
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من دانشجوی کارشناسی دانشگاه دولتی هستم میخواستم بدونم میتونم همزمان با تحصیل در دانشگاه دولتی رشته دیگه ای در دانشگاه آزاد رو هم برم؟البته نمره قبولی اون رشترو اوردم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحصیل رایگان منع قانونی دارد ولی خب ظاهرا کسی کنترل نمی کند.

  28. سالمه
    پاسخ

    سلام. وقت به خیر. می خواستم بدونم , سال ۹۲ کنکور سراسری رشته های علوم تربیتی و تکنولوژی اموزشی تهران خوارزمی و فقه و حقوق قم قبول شدم و تا مقطع کاردانی فقه و حقوقو ادامه دادم و انصراف دادم قرار شد مدرک کاردانیمو بهم بدن. حالا می خوام ببینم با همین مدرک می تونم تغییر رشته بدم علوم تربیتی رو شروع کنم ؟ یعنی تطبیق بدن و من علوم تربیتی رو شروع کنم. و اینکه اگر شدنی باشه من باید اقدام کنم همون دانشگاه روزانه ی قم که فقه و حقوق خوندم دوباره مشغول شم به علوم تربیتی ینی رایگان؟ یا باید پیام تور شرکت کنم و بازم با تطبیق ادامه تحصیل بدم در رشته علوم تربیتی؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان ادامه تحصیل هست ولی معلوم است که مرتب نظرت را داری تغییر می دهی. این کار خوب نیست. بهتر است از ابتدا کارشناسی بگیرید.

  29. شیرین
    پاسخ

    با عرض سلام
    من دارای کارشناسی مهندسی شیمی هستم میخاهم در کنکور ارشد رشته حقوق شرکت کنم و ادامه تحصیل دهم.؟آیا امکان دارد ؟
    سوال دیگر :بازار کار حقوق عمومی بهتر است یا حقو خصوصی؟
    پیشاپیش از بذل توجهات جنابعالی کمال تشکر رو دارم.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست. برای شما هیچکدام چون لیسانس ندارید.

  30. ...
    پاسخ

    سلام آقای دکتر …پدر منن ۲۷ سال کارمند دادگستری هستند .۱۰ سال مدیر دفتر بودند اما چون مدرک تحصیلیشون دیپلم این موضوع براشون لحاظ نشده و فقط یه عنوان داخلی براشون زدند حدود ۱۳ سال به قضاتی که به این منطقه میان اموزش میدن الان به ایشون گفتند توی منطقه محروم ما یه طرحی است که اگر پدرم مدرک لیسانس داشتند بدون ازمون میتونستند قاضی بشن و همه شرایط رو دارن جز مدرک . الان پدر من حدود سه سال دیگه بازنشست میشن و گفتن دیگه نمیتونن الان برای لیسانس اقدام کنن. چون یک سال قبل از بازنشستگی باید لیسانس داشته باشن.من میخواستم از شما بپرسم واقعا هیچ راهی نیست .سپاس بخاطر وقتی که میگذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی دیگر برای این کارها دیر است.

  31. عاطفه
    پاسخ

    سلام و عرض ادب.من لیسانس مدیریت جهانگردی دارم برای فوق میخاستم ببینم میتونم رشته های وزارت بهداشتو ادامه بدم؟ یا کنکور وزارت بهداشت شرکت کنم؟؟ و اینکه اگه تو وزارت علوم بخام ادامه بدم هر رشته ای رو میتونم انتخاب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینها تو دفترچه هست ولی این مدارک به درد نخواهد خورد.

  32. ساره
    پاسخ

    با سلام.
    من میخوام بدونم که ایا امکان دارد که مدرک دانشکاهی کسی باطل بشه؟مثلا مدرک لیسانس.
    اکر بخواهیم بدونیم که ایا این اتفاق افتاده یانه از چه طریقی میشه متوجه شد؟منظورم از باطل شدن یعنی اینکه ارکان ویا سازمانی بخواد این کار رو انجام بده
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله اگر تقلب کرده باشد. تقاضای المثنی کنید یا گواهی تأیید مدرک بگیرید که باید به جایی ارسال شود. مثلا یک شرکت تقاضا کند.

  33. نرگس
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.من لیسانس علوم تربیتی گرایش راهنمایی و مشاوره هستم.ولی چون شرایط استخدامی خیلی سخته میخام ب رشته ی پرستاری تغییر رشته بدم.آیا امکانش هست؟اگه هست چه شرایطی داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دونم مدرک گرفتن که ضوابطی ندارد هر کس هر رشته ای که دوست دارد شرکت می کند و پول می دهد و مدرک می گیرد ولی این مدرک به چه فایده ای می خورد سوال است که هیچ فایده ای ندارد.

  34. عباس نیکدل
    پاسخ

    سلام
    .کارمند شرکت دولتی هستم جدیدا به عنوان کارشناس امور قراردادها و مناقصات مشغول بکار شده ام و از کارم خیلی راضی و خوب است یه سوال داشتم که مدرک تحصیلی دیپلم ریاضی و فیزیک و مدرک دانشگاهی ام it می باشه ایا میتونم فوق لیسانس یه رشته مرتبط با کارم حقوق و…بخونم ممنون راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست.

  35. حامد اقازاده
    پاسخ

    باسلام
    سلام عذر می‌خوام نمرات مردودی تو معدل کل ارشد دانشگاه تهران حساب میشه البته بعد قبولی تو همون درس ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شنیده ام که می خواستند از کارنامه نهایی حذفشان کنند ولی دقیقا نمی دانم عمل شد یا نه.

  36. معينيان
    پاسخ

    سلام دکتر خسته نباشید
    در مورد ازمون مشاوران حقوقی به اطلاعات نیاز دارم
    ایا این ازمون هر سال برگزار میشود؟ اگر نمیشود ایا امکان برکزار شدن ان در سال نود و هفت است؟
    و اینکه بعد از قبولی در این ازمون در چه نهادهایی مشغول به کار میشویم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چند سال بود برگزار نمی شد که از امسال مجددا برگزار شده است که ظاهرا ادامه دارد. نهادی مشغول نمی شوید بلکه می توانید وکالت کنید و مشاوره ارائه نمایید.

  37. امیر ملکی
    پاسخ

    سلام استاد . در مورد آزمون سردفتری و کتاب های ادبیات فارسی و عربی از شما کمک می خواهم. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از آزمونهای قبلی بهره بگیرید و کتاب خاصی مد نظرم نیست که معرفی کنم.

  38. امین آریانی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرامی
    عارضم خدمتتون من بندر مشغول امور حقوقی می باشم با توجه به تخصص و تجربه شما ازتون راهنمایی در مورد معرفی کتابهایی که بتواند در مورد قراردادهای کار بازرگانی صنعتی نفتی و انواع کالاها و کلا کارهای بندر و بیمه و حقوق دریایی و صادرات و واردات منبع و مرجع معتبر و خوبی برام معرفی کنید تا راهنمایی هایتان برایم باعث پیشرفت و نایل شدن به درجات عالی باشد.
    از زحمتی که برایتان دادم خیلی شرمنده ام ولی مجبور به زحمت دادن به خدمتتان هستم چون تخصص و تجربه استاد گرامییم زبان زد جامعه حقوقی می باشد.
    با تشکر و تقویر از زحمات فراوانتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتابها و مقالات اینجانب را مطالعه کنید و اگر سری به کتابفروشی وزارت بازرگانی روبروی پارک ملت بزنید شاید کتابهایی پیدا کنید که به دردتان بخورد.

  39. شهرام
    پاسخ

    سلام جناب استاد . ارشد حقوق تجارت بین الملل رو دارم و علاقه مند فعالیت عملی در این راستا هستم ولی برای فعالیت در این خصوص تبحر و مهارت و اطلاعات تخصصی و علمی مکفی ندارم . لذا از شما خواهشمندم تا سایت یا سایتهایی رو معرفی نمایید که مملو از کتب تخصصی در این حوزه از حقوق باشد تا ملموس تر با این رشته از حقوق آشنا شوم. البته قبلا در وبلاگتون مشاهده کردم که سایت دانشگاهی به نام پیس رو معرفی نمودید به این سایت مراجعه کردم منتهی به دلیل پیچیدگی نتوانستم از آن استفاده ای ببرم.
    تشکر فراوان از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب باید از کتابها و مقالات خوب ابتدا شروع کنید. کتابها و مقالات اینجانب را حتما مطالعه کنید.

  40. سعادت
    پاسخ

    سلام، خسته نباشید.من دورهلیسانس و ارشد رو در رشته مهندسی کامپیوتر-نرم افزار خوندم و کارمند دولت هستم.الان برای دکتری رشته مدیریت منابع انسانی میخوام بخونم و ثبت نام کردم.به نظر شما کار منطقی هستش و بعدا پشیمون نخواهم شد که چرا همون رشته خودم رو نخوندم.کما اینکه دلیل تغییر رشته ام کارمند بودنم هست.چون با مدرک کامپیوتر هیچ پستی رونمتونن برام بزنن.ولی مدیریت به همه پست ها هماهنگ هستش.بیشتر از جنبه آکادمیک مسئله مد نظرم هست.که آیا اون مدرک دکتری در رشته مدیریت در دانشگاه کاربردی خواهد داشت.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب این دکتری به چه دردی می خورد؟ بنظرم فایده چندانی برای شما ندارد مگر عنوان دکتری و معمولا برای کارمندان دولت بد نیست.

  41. علی
    پاسخ

    باعرض سلام
    بنده کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته باستانشناسس دانشگاه ملی زاهدان هستم ولی بدلیل نبود بازار کار میخوام که کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد بخونم.بنظر شما شانس استخدامی در رشته مدیریت دولتی رو دارم یا توجه به اینکه کارشناسس باستانشناسی و ارشد مدیریت دولتی رو دارم؟؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است.

  42. Maryam
    پاسخ

    سلام اینده شغلی فقه و مبانی حقوق با حقوق چه فرقی داره ؟ایا دانشجوی فقه و مبانی حقوق میتونه تو ازمون وکالت موفق بشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فقه و مبانی حقوق بخشی از رشته الهیات است و در دانشکده های الهیات قرار دارد ولی حقوق در دانشکده حقوق است. بیشتر شغلهای حقوقی را دارندگان مدارک فقه و مبانی هم می توانند شرکت کنند ولی چون آزمون از دروس حقوقی است معمولا در قبول شدن مشکل دارند.

  43. ریما
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    استاد من امسال کنکور دارم و رشتم انسانی هست
    میخواستم بدونم از نظر بازار کار برای خانم ها بین روانشناسی و حقوق و مدیریت کدوم بهتره؟
    بازار کار حقوق برای خانم ها به چه صورته؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته حقوق دارای مشاغل مشخص و تعریف شده مثل قضاوت، وکالت، سردفتری، کارشناسان حقوقی و امثال آن است ولی رقابت در آن زیاد است و زن و مرد ندارد.

  44. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر اینجانب لیسانس حسابداری دارم میخواستم ببینم میتونم برای فوق لیسانس وکالت بگیرم ؟ در چه صورت میتونم تغییر رشته بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر.

  45. Hadi
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر من لیسانس مهندسی برق از دانشگاه آزاد دارم ولی از وقتی که فارغ التحصیل شدم فهمیدم چه اشتباه بزرگی کردم و هر روزم دارم خودمو فحش میدم که چرا تو این دانشگاه خوندم.سربازیم یه ماه پیش تموم شده و ۲۴ سالمه و علاقم هم کامپیوتره .از طرفی دوست دارم ارشد بخونم ولی میدونم شما غیر مرتبط رو اصلا توصیه نمیکنید از طرفی هم اگه دوباره بخوام از کارشناسی بخونم اون موقع ۳۰ سالم میشه .به نظر شما چیکار کنم بهتره.از طرفی میدونم اگه بخونم میتونم دانشگاه خوب در بیام.در ضمن من یه اعترافی ام بکنم موقع انتخاب رشته ۴ سال پیش نظرات شما در رابطه با تحصیل تو این دانشگاه های بیخود رو خوندم که گفته بودید ارزشش رو نداره ولی صد افسوس که گوش شنوایی نبود.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم باید دنبال کار باشید تا اخذ مدرک دیگری.

  46. مانیا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید . من میخوام برای ادامهٔ تحصیل برم خارج آمریکا یا اتریش و زبان انگلیسیم در حد عالیه میخواستم راهنماییم کنید که حقوق تجارت یا بین الملل کدام را برای ادامه انتخاب کنم ؟ و اینکه کدام کشور بهترین گزینس ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کشورهای انگلیسی زبان خب بهتر است مثل امریکا یا کانادا یا استرالیا یا انگلستان و تجارت بین الملل هم خوب است.

  47. مريم
    پاسخ

    سلام استاد
    وقتتون بخیر؛ خسته نباشید.
    به نظر شما بهترین گرایش حقوق برای تحصیل در خارج از ایران کدوم هستش؟؟؟
    من خودم به حقوق بشر علاقه دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهترین از جه جهت؟ حقوق بشر بهترین است ولی خب هم پول درآوردن از آن سخت هست و هم در کشورهای ما کسی به آن اهمیت نمی دهد و رشته پرخطری است.

  48. زهرا میرزائی
    پاسخ

    به نام خدا
    جناب دکتر شیروی
    با سلام و تحیت
    احتراما ضمن پوزش از تصدع اوقات حضرتعالی سوال اینجانب به شرح ذیل می باشد.
    اگر سرمایه گذار خارجی قصد واگذاری سرمایه خویش را داشته باشد ساز و کارهای این واگذاری چیست؟
    لطفا در این زمینه کتاب یا مقاله ای که بتواند به اینجانب کمک کند تا تحقیق درس تجارت بین الملل مقطع دکتری حقوق خصوصی را انجام دهم معرفی نمایید.
    پیشاپیش دعا گوی خیرتان خواهم بود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این امر در قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی و آیین نامه آن منعکس شده است. در مورد سرمایه گذاری خارجی می توانید به کتابهای حقوق تجارت بین الملل و بی او تی اینجانب مراجعه کنید.

  49. هاتف
    پاسخ

    سلام
    میشه کمکم کنید که در حال حاضر رشته حقوق بهتر یا حسابداری
    وافعا نمیدونم‌ باید کدومو انتخاب کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر درس خوان باشید خب بنظرم حقوق و حسابداری هر دو خوب است. به علاقه ات نگاه کن. بنظرم حقوق باز از حسابداری بهتر است.

  50. داود
    پاسخ

    سلام
    بنده لیسانس مهندسی برق و فوق mbaدارم حال سوال اینست که اگر دکتری در رشته مدیریت بخونم میتونم جذب هیات علمی دانشگاه ها بشوم .و۲ اینکه آیا اگه دکتری را در خارج کشور بخونم میتونم برگردم ودر دانشگاه ها جذب هیات علمی بشم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال آن ضعیف است به خصوص که رشته هایی مثل مدیریت همه برای هیات علمی درس می خوانند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *