سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. مرضیه
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید خدمت شما استاد گرانقدر
    من رشته تجارت بین الملل هستم موضوع پایان نامه من :انتقال ریسک خریدار وفروشنده در اینکوترمز۲۰۱۰میباشد من فصل اول که شامل کلیات هست را نوشتم مثلا تعریف اینکوترمز .توصیف واژگان،تاریخچه، نقش دولتو…….در مورد فصل دوم که گروه ها میباشد نمیدونم دنبال چی باید باشم در گروه e,f,c,dمیشه لطفا منو راهنمایی کنید ومنبع به من معرفی کنید؟۲)میتوانم اینکوترمز ۲۰۱۰ را با کنوانسیون ۱۹۸۰ وین وکنوانسیون ۱۹۶۴لاهه تطبیق بدم ایا به کار بردنم این تیتر در پلان درسته؟
    ممنون از شما .در پناه حق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پایان نامه مشابهی قبلا با اینجانب دفاع شده است که می توانید مراجعه کنید.

  2. سارابرخورداری
    پاسخ

    باسلام وعرض خسته نباشیدخدمت شمااستادعزیز..
    بنده دارای مدرک کارشناسی علوم آزمایشگاه وارشدحقوق جزاهستم.به دلیل ازدواج بافردی ایرانی درامریکابایدبه اونجابرم.خواستم درموردادامه تحصیل درایالت کلرادو ازخدمتتون بپرسم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید ارشد جدیدی را بخوانید ترجیحا در رشته آزمایشگاهی خودتان

  3. محمدعلی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی
    سوالاتی از حضورتون داشتم : برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری حقوق با موضوعات مربتط با انرزیهای نوین (مشخصا سرمایه گذاری در خصوص سلولهای خورشیدی) کشور المان (با توجه به سرمایه گذاری سنگین در این حوزه و دانشگاههای خوب و…) رو توصیه میکنید یا چین(با توجه به روابط نزدیک ایران با اونها واینده علمی واقتصادی این کشور و تا حدودی عدم اشنایی ایرانیها با سیستم حقوقی چین و… ) یا کانادا(اخذ راحتتر اقامت و..) ؟
    (هدفم از ادامه تحصیل اقامت و کار ولو برای چند سال در یک کشور دیگه س)
    در ثانی: با توجه به اینکه کارمندهستم با یک درامد نسبتا خوب ایا اصولا ارزش داره استعفا بدم برم دنبال ادامه تحصیل و کار در یک کشور دیگه یا نه؟؟
    (راستش با این شرایط ازز ایران خسته و نا امید شده ام)
    (ارشد تجارت بین الملل لیسانس دولتی تهران بودم)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- به ترتیب کانادا، المان و چین را توصیه می کنم. ۲- تحصیل در یک کشور پیشرفته با کارمندی قابل مقایسه نیست.

  4. ابراهیم
    پاسخ

    باعرض سلام و ادب خدمت شما استاد بزرگوار.

    استاد در باب نسل جدید قراردادهای بیع متقابل در نفت که به موسوم به قرار دادهای نسل سوم می باشند لطف می کنید منابعی را به بنده معرفی نمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به رساله دکتری که تحت نظر اینجانب در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات دفاع شده است مراجعه کنید. عنوان رساله مزبور در بخش پایان نامه های این سایت درج شده است.

  5. مهدی
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده دانشجوی ترم یک ارشد خصوصی هستم. از انجایی که به مطالعات تطبیقی علاقه زیادی دارم( و از روی همین علاقه کتاب وزین حقوق تطبیقی شما را بارها مطالعه کرده ام) می خواهم به جز حقوق ایران، درباره حقوق یک کشور دیگر نیز به صورت تخصصی تر مطالعه داشته باشم.
    سوالی که از شما استاد ارجمند دارم این است که از بین کشورهای صاحب رای در زمینه حقوق مانند امریکا،فرانسه،آلمان و انگلیس،شما کدام یک را پیشنهاد می فرمایید؟
    اگر با توضیح مختصری همراه باشد ممنون می شوم.
    با سپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همه خوب است مهم این است که موضوع مناسبی را برای تطبیق پیدا کنید که تفاوتها و مشابهتها جالب باشد همانطور که در کتاب حقوق تطبیقی بیان شده است.

  6. nima
    پاسخ

    سلام استاد عزیز.وقت بخیر
    کسی که هم استاد دانشگاه هست و هم وکیل دادگستری، از لحاظ بیمه ای مشمول تامین اجتماعی(به لحاظ استاد دانشگاه بودن) و صندوق حمایت وکلا(به لحاظ شغل وکالت) است. حال در چنین مواردی آیا حق بیمه هر دو صندوق باید پرداخت شود؟در صورت مثبت بودن پاسخ آیا شخص دوبار مستمری خواهد گرفت؟ یا پرداخت یکی از بیمه ها کافی است. ملاک و مبنا و معیار چیست؟به لحاظ اینکه حضرتعالی درگیر مستقیم هستید اکنون رویه معمول چگونه است؟ممنونم از وقتی که میذارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا وکلاء از پرداخت به صندوق حمایت وکلا معاف هستند.

  7. سحر
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی وتشکر از زحمات وپاسخ های دلسوزانه تان به شاگردانتان استاد گرامی جسارتا لطفا اگر در مورد داوری اعتبارات اسنادی منبع یا وبلاگ انگلیسی یا مقاله ای می شناسید به بنده حقیر معرفی نمایید با سپاس الله یارتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام داوری در این مسایل با داوری با سایر مسایل خیلی فرق ندارد و می توانید به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب مراجعه کنید.

  8. دانشجو
    پاسخ

    سلام استاد: آیا ارشد حقوق نفت و گاز پردیس دانشگاه تهران کیش باتوجه به شهریه زیادهر ترم و پایان نامه_ این رشته خوبی هست؟و و اینده شغلی خوبی دارد؟ که بخواهن اینقدر هزینه کرد با توجه به ساکن نبودن در کیش.متشکر از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر آنقدر پول داری که فکر هزینه را نمی کنید خوب است والا نه.

  9. کارمند
    پاسخ

    با سلام و احترام

    بنده کارمند آموزش و پرورشم . ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دارم. بیست سال سابقه کار دارم . امکان ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد برایم فرهم است اما از نظر مادی فکر میکنم به اعضای خانواده ام فشار وارد میشود .نمی دونم چه کار کنم .درسمو بخونم یا به شرایطکاری بهتر فکر کنم .
    متشکرم از پاسخگویی دقیق شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید از زندگی اتان لذت ببرید بهتر باشد.

  10. محمد
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر درباره پیوند حقوق نفت و گاز و حقوق اداری موضوع پایان نامه برای مقطع دکتری چی پیشنهاد میدید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مسایلی مثل رابطه وزارت نفت و شرکت نفت، مسایل استخدامی در شرکتهای تجاری، قراردادهای اداری و نفتی و امثال آن

  11. سعید
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر چندی پیش درباره موضوع برای پایان نامه ام سوالی پرسیدم و پیشنهاد کردید در مورد قراردادهای جوینت وینچر ایران و چین کار کنم حال سوالاتی بدین شرح دارم :لطفا چند منبع معرفی کنید و میتوانید درطی مراحل پایان نامه کمکم کنید ؟
    با تشکر سعید

  12. مرجان
    پاسخ

    با سلام شما فرمودید که عدم انطباق مدرک کارشناسی با دکتری میتونه در جذب هیئت علمی شدن مشکل ایجاد کنه آیا اگر رشته کارشناسی تاحدی مرتبط با ارشد و دکتری باشد باز هم این مشکل وجود خواهد داشت چرا که در برخی از شهرستان های کوچک تعداد افرادی که دکتری دارند خیلی محدود است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال این مسایل نقاط منفی هستند.

  13. سمیرا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام
    من لیسانس ادبیات دارم متاسفانه بعدازفارغ التحصیلی نتوانستم در رشته خودم مشغول به کارشوم ولی حالامیخوام بدونم چطور میتونم در آموزش پرورش مشغول به کار بشم یا حداقل حوزه ایی که مربوط به رشته ام باشه ضمن اینکه تصمیم دارم اگه کاری مناسب رشته ام پیداکردم ادامه تحصیل هم بدم
    قبلا از راهنمایی شما سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای استخدام در آموزش و پرورش به صورت دایمی یا حق التدریسی به ادارات کل آموزش و پرورش مراجعه کنید.

  14. یلدا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد ارجمند
    در رابطه با موضوع حق حبس اسناد توسط بانک گشاینده در اعتبارات اسنادی چه منابعی را پیشنهاد میکنید
    البته منظور از حق حبس حق وثیقه میباشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حق حبس ال سی یه چه معنا است؟ چطور حق حبس در ال سی متصور است؟ برای فهم ال سی به کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب مراجعه کنید.

  15. سارا
    پاسخ

    سلام جناب شیروی
    من ترم آخر کارشناسی ارشد زبان انگلیسی از دانشگاه ازاد تهران هستم ضمن این که سابقه تدریس زبان در مناطق نفتخیز جنوب را داشتم آیا می توانم امیدوار باشم که بعد از دفاع از تز در یکی از دانشگاههای تهران یا شهرهای اطراف آن مشغول به تدریس شوم ؟
    ایا معدل خیلی مهمه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با مدرک ارشد شاید در پیام نور یا فنی حرفه ای جایی چند واحدی بتوانید تدریس کنید.

  16. محسن
    پاسخ

    سلام. آیا کسی با مدرک لیسانس فنی میتونه در ارشد حسابداری یا حقوق بخونه.
    مثلا از کامپیوتر نرم افزار به حسابداری
    یا برق به حقوق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید در مقطع ارشد تغییر رشته بدهید.

  17. محمود
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من دانشجویه رشته مدیریت بازرگانی هستم میخواستم بدونم با مدرک کارشناسی این رشته میشه شرکت بازرگانی تاسیس کرد یا حتما باید ارشد بخونم و سابقه تجارت داشته باشم؟؟!!!؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تأسیس شرکت بازرگانی نیاز به مدرک ندارد.

  18. حسام الدین
    پاسخ

    دکتر شیروی سلام علیکم
    احتراما اینجانب دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه تهران هستم دچار مشکلات مالی هستم آیا می توانم در دانشگاه پیام نور آزاد یا غیرانتفاعی در شهرستان محل اقامت اصلی یزد یا اطراف تهران کرسی برای تدریس پیدا کنم به صورت حق التدریسی یا امثلهم یا در شرکتی به صورت قراردادی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشجوی ارشد احتمال پیدا کردن حق التدریس وجود ندارد ولی کار احتمالش هست.

  19. سحر نجات
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    اینجانب به حقوق نفت و گاز علاقه فراوانی دارم و الان که در سال آخر کارشناسی هستم مطالعه در مورد آن را شروع کرده ام از کتاب حقوق نفت و گاز حضرتعالی.فقط سوالی داشتم از شما,از نظر وضعیت کاری در این حوزه تنها مناسب کسی است که در تهران سکونت دارد یا در شهری مانند شیراز هم می توانم در این حوزه فعالیت داشته باشم به عنوان همکاری با شرکت نفت و شرکت های وابسته؟بزرگواری می فرمایید اگر بنده را راهنمایی فرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشااله بتوانید در شرکتهای نفتی مستقر در استان کار پیدا کنید.

  20. salman
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید.ببخشیدمن دنبال ترجمه فارسی قانون مدنی فرانسه میگردم ولی چیزی پیدا نکردم!آیاترجمه ای ازاین قانون چاپ شده؟چطورمیتونم پیداش کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ترجمه انگلیسی آن روی اینترنت است ولی فارسی آن را سراغ ندارم.

  21. کامران
    پاسخ

    با سلام
    احتراما اینجانب نفر اول المپیاد متمرکز حقوق بودم سوالی که داشتم اینست که آیا با امتیاز المپیاد و بنیاد نخبگان می توانم یک لیسانس دیگر در همین دانشگاه تهران یا داشگاه دیگر بگبرم بدون آزمون؟الان ترم ۷ هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم ولی این لیسانس دوم به چه کار می آید؟

  22. غزاله
    پاسخ

    سلام.ببخشید دانشجوی حسابداری بهشتی هستم میخاستم بدونم حسابداری بهشتی بهتره یا آزاد حقوق تهران شمال؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بهشتی که بهتر است.

  23. نادر
    پاسخ

    سلام
    استاد تصمیم دارم المپیاد متمرگز حقوق سال آینده شرکت کنم با این اوصاف هرچند ساعت مطالعه امری نسبی است به نظر شما برای موفقیت چند ساعت مطالعه نمایم و در کدام یک از مواد امتحانی(حقوق مدنی.حقوق جزای عمومی.حقوق اساسی.حقوق بین الملل عمومی.آیین دادرسی کیفری)بر روی کدامین منبع تمرکز اصلی را داشته باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای موفقیت باید بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت مفید درس بخوانید بدون بازیگوشی و بدون فیس بوک و …

      • نادر
        پاسخ

        استاد در فرض مطالعه با شرایط مذکور تقریبا ۱ سال و ۲ ماه فرصت دارم کافی است؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          وقت کافی است مشروط به این که واقعا درس بخوانید.

  24. علی یعقوبی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز جناب دکتر شیروی

    اگر دو نفر با هم قرارداد مشارکت در ساخت ملکی را ببندند و فرد سازنده از انجام برخی از شروط قرارداد امتناع کند، با توجه به اینکه زمین بدون سند رسمی است و فقط مبایعنامه دارد و هیچگونه
    سندی ندارد، آیا طرف اول یعنی آورنده عرصه می تواند دادخواست الزام به ایفای تعهد و خسارت به طرفیت طرف دوم یعنی سازنده بدهد؟
    یا اینکه با توجه به بدون سند بودن زمین، دادخواست وی توسط دادگاه رد خواهد شد؟

    من شنیده ام در قانون ثبت اسناد و املاک و آئین نامه آن شرطی وجود دارد که طرف اول یعنی آورنده عرصه، ابتدا باید سند رسمی اخذ کند و سپس الزام به ایفای تعهد بدهد؟ وگرنه دادگاه رد دادخواست را صادر می کند؟ این گفته صحیت دارد؟ چرا؟

    با سپاس از جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می تواند ولی باید ابتدا مالکیت خودش را ثابت کند.

  25. وحید
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرانقدر ،میخاستم بپرسم شما هم اکنون در دانشگاه مفید قم سمتی دارید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من در دانشگاه مفید سمت نداشته ام ولی سالها دروس مدنی ۱ و مدنی ۲ در مقطع ارشد حقوق خصوصی را تدریس می کردم که فعلا به دلیل مشغله فراوان مدتی است که فرصت تدریس ندارم. البته در کمیته بررسی پایان نامه ها هم بوده ام.

  26. سحر
    پاسخ

    با عرض سلام واحترام استاد بزرگوار بنده می خواهم در مورد برات وصولی که یکی از روشهای پرداخت در تجارت بین الملل است تحقیقی بنویسم برای پیدا کردن مقاله انگلیسی در این خصوص از چه کلمه یا عبارت انگلیسی برای پیدا کردن موضوعم استفاده کنم با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام عبارت زیر می تواند کمک کند. bill of exchange- collection- documentary collection- mode of payments

  27. بهرام جعفری
    پاسخ

    با سلام .من دانشجوی کاردانی رشته برق هستم.ودیپلم فنی رو دارم.سوالم اینه که ایا میشه در دانشگاه بعنوان تنکسین استخدام شد.یا بشه در دانشگاه درس داد.مثلا خودم میشناسم که داره کار دانی درس میخونه بعد درس هم میده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی از دکترها هم این روزها نمی توانند در دانشگاه تدریس کنند. منع قانونی دارد که فوق دیپلم در دانشگاه تدریس کند.

  28. زهرا
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی ترم اخر حقوق خصوصی هستم و هنوز در انتخاب موضوع پایان نامه ام مرددم . میترسم نتونم منابع پیدا کنم .موضوعات حقوق مدنی رو ترجیح میدم چون تسلطم بیشتر و برام ملموس تره خواهش میکنم چند تا موضوع مدنی به من پیشنهاد کنید که کسی تا به حال روی اون زیاد کار نکرده باشه و موضوع جذابی باشه .ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوع پایان نامه را از طریق مطالعه مقالات و پایان نامه ها و مشورت با اساتید خودتان انتخاب کنید.

  29. حمید بلدی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز . برای گرایش حقوق نفت و گاز کدام کشورها را پیشنهاد مکنید و آیا این کشورها مدارک مجازی را برای تحصیل در مقطع دکترا قبول میکنند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم مدرک ارشد مجازی را قبول کنند چون دادن پذیرش دکتری به صورت مستقیم معمولا مشکل است.

  30. محمد
    پاسخ

    سلام به خدمت استاد گرامی.متشکر از بذل نوجه شما. پیرو پاسخی که فرمودید که در دوره هایی که برگزار میشود شرکت کنیم.بیشتر مد نظر بنده این بود که باتوجه به تجربه و تخصص حضرتعالی در این حوزه ها در باب مسایل حقوقی این کار تحقیقاتی به چه منابع وماخذی میتوانیم رجوع کنیم؟
    چون استاد عزیز در این کار تحقیقی بیشترکار وبار پروژه روی دوش بچه های حقوقی است و می خواستیم از حضرتعای راهنمایی بگیریم که در این کار به لطف خدا توفیق بیشتری داشته باشیم.باذکر این نکته که دوستان ما کتاب حضرتعالی را هم برای این کار برای مطالعه شروع کردند(مشخصا بخش حل و فصل دعاوی قراردادهای نفت وگاز)
    در مجموع استاد گرامی هرتوع راهنمایی که به نظر شریفتان میتواند چراغ راه ما باشد ما باجان ودل پذیراییم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتابها و مقالات فراوانی در مورد مدیریت ادعاها در هر بخش از صنعت مثل بیمه، کارهای پیمانکاری، کارهای ساختمانی و امثال آن وجود دارد که می توانید مراجعه کنید مثل Construction Contracts Claims اثر r.g. Thomas

  31. حیدریان
    پاسخ

    سلام کارمند کتابخانه ی عمومی هستم هستم با ۹ سال سابقه و ۳۳سال سن و دارای کارشناسی حقوق و کاردانی کتابداری . وکالت قبول شده ام ولی الان خیلی دو دلم بعضی وکلا میگن بیا وکالت و بعضیا می گن هموم کارمندی بهتره . چون وکیل زیاد شده می ترسم نتونم پرونده بگیرم چون اصلا از بازار وکالت خبر دقیقی ندارم از طرفی برا قبولی هم خیلی زحمت کشیده ام واقعا نمی دانم چه کار کنم ؟شما استاد بزرگوار نظرتان برایم مهم است. ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم وکالت خوب است و قابل مقایسه با کارمند کتابخانه نیست.

  32. محمد
    پاسخ

    سلام به محضر استاد گرامی.
    بنده دانشجوی ارشدحقوق نفت وگازم که با شرکت س نیر قراره یه پروژه تحقیقاتی در باب مدیریت ادعا(claim management) کارکنیم و قراره با یک گروه از دانشجویان مدیریت پروژه و مالی یک الگو ویک طرحی درین حوزه ارایه کنیم که زمینه ساز تامین منافع ملی در حوزه قراردادهای نفت وگاز با تکنیک مدیریت ادعا شود.
    از حضرتعالی تقاضای راهنمایی دارم که چطور بتوانیم در این مسیرموفق شویم وهم اینکه اگر منایعی در این حوزه می شناسید که به ماکمک کند لطفا معرفی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دورهایی در خصوص این موضوع وجود دارد که اگر بتوانید شرکت کنید خوب است.

  33. مجید
    پاسخ

    سلام علیکم
    آقای دکتر آیا حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی یکسان است یا خیر؟به ظور مثال حقوق استادیاردانشگاه دولتی تهران و یزد و اصفهان و مشهد یکی است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اساس حقوق اعضای هیات علمی یکسان است ولی هر چه به مناطق محروم نزدیک می شوید دوری از مرکز یا حق محرومیت و امسال آن می گیرید که حقوق شما افزایش پیدا می کند.

  34. مینا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.میخاستم بدونم آیا میتوان با گرفتن مدرک ارشد ، سمت و پست بهتری در یک اداره دولتی و یا دانشگاه دولتی گرفت؟یا به میزان حقوق افزود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب تأثیر که دارد ولی این که فکر کنید با داشتن یک مدرک ارشد یک کار تضمینی خوب آن هم از جنس دولتی برای شما خواهد بود، این تصور درستی نیست.

  35. فاطمه عبداله پور
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت دکتر شیروی

    اینجانب دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در گرایش حقوق خصوصی می باشم. قصد دارم در ارتباط نقش عوض در حقوق استرالیا و اینکه اسناد رسمی از داشتن عوض مستثنی شده اند تحقیق کرده و مقاله ای در این رابطه در مقایسه با حقوق ایران بنویسم لذا از حضور شما تقاضای راهنمایی و مشاوره دارم.
    با سپاس فراوان از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بسیاری از این مسایل در کتابهای حقوق قراردادها منعکس شده است که در ایران در دسترس نیستند. ولی سایت زیر پر از منابع حقوق استرالیا است.
      www.austlii.edu.au

  36. علی
    پاسخ

    سلام . من امسال میخواهم انتخاب رشته کنم میخواستم بدونم در ایران رشته عمران بهتره یا رشته حسابداری و آینده شغلی کدام یک بهتر است ؟؟ و همین مسءله در مورد خارج از ایران چگونه است یعنی کدام یک از این دو رشته در دیگر کشور ها بهتر است و آینده شغلی بهتری دارد ؟؟؟؟

    با تشکر .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب طبیعی است که در مجموع عمران بهتر است.

  37. sara
    پاسخ

    سلام من لیسانس ادبیات انگلیسی دارم به این رشته علاقه ای ندارم و اصلا بازار کاری در شهر ما براش وجود نداره …امسال تصمیم گرفتم ارشد روانشناسی بخونم .من رشته زبان رو بدون مطالعه و مشورت خوندم و پشیمانم ..میخوام تصمیم بهتر و به صلاح تری بگیرم نظرتون چیه راجع به انتخاب این رشته چیه …..در ضمن ۳۲ سالمه و دو تا بچه دارم …..ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      اولین سوال که باید جوابش را پیدا کنی این است که اولا بدون لیسانس روانشناسی یک دانشگاه خوب سخت است قبول شوی و داشتن یک ارشد روانشناسی از یک دانشگاه نه چندان خوب ان هم بدون کارشناسی به چه درد شما خواهد خورد. شاید با همان انگلیسی بتوانید کاری انجام دهید.

  38. mostafa
    پاسخ

    با سلام
    ببخشید آقای دکتر میخواستم بدانم جدولی که بانک مرکزی به عنوان شاخص قیمت سالانه منتشر میکند فقط برای محاسبه مهریه کاربرد دارد یا برای محاسبه ملک هم مورد استفاده است؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای تعدیل مهریه و محاسبه خسارت دیر کرد و ارتباطی به محاسبه ملک ندارد

  39. حمید
    پاسخ

    با سلام و احترام
    ببخشید آقای دکتر بنده دبیر آموزش و پرورش هستم و همزمان در مقطع دکتری نیز ادامه تحصیل می دهم. در بورسیه وزارت علوم هم ثبت نام کرده و پذیرفته شده ام. به نظر شما بهتر است از آموزش و پرورش استعفا دهم و بورسیه وزارت علوم را بروم یا اینکه در آموزش و پرورش بمانم؟ با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم بورس شدن بهتر است.

  40. احد طاهری
    پاسخ

    با سلاو عرض ادب
    عنوان مناسب انگلیسی برای «قانون تجارت»؛ commercial law و یا trade act می باشد؟ با توجه به اینکه در چکیده مقالات انگلیسی ایرانی به هر دو عنوان برخوردم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام commercial law یا trade law هر دو خوب است اگر چه اولی ترجیح دارد.

  41. heidar
    پاسخ

    سلام عرض میکنم حضور محترم استاد این بار سوم است که از محضرتون تقاضای راهنمایی داشتم لطفا اگر صلاح می دانید هر زود تر راهنمایی بفرمایید بنده فارغ التحصیل رشته فقه وحقوق ورودی ۷۷ از دانشگاه ازاد تهران مرکز با معدل ۱۷/۵ امسال تصمیم داشتم در رشته روانشناسی ارشد شرکت کنم اما واقعا نمی دانم میتوانم تغییر رشته بدهم یا بهتر است در کدام دانشگاه ها شرکت کنم که درصد قبولی بالا تر باشد و چه منابعی را باید برای این رشته بخوانم جدا سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعاتی در مورد رشته روانشناسی ندارم و شاید به این دلیل سوال شما حذف شده است.

  42. شهابی
    پاسخ

    با سلام استاد عزیز سوالی از حضورتان دارم
    پدر من در سال ۱۳۵۰ قطعه زمینی به مساحت ۱۰۰۰زرع مربع را از ۳ نفر خریداری کرده اند که نه الان پدر من در قید حیات است و نه فروشندگان
    به تازگی وراث فروشندگان مدعی شده اند که ملکی که پدر من تصرف نموده بیش تر از ۱۰۰۰ زرع میباشد ما نیز بررسی نمودیم و دیدیم که ۶۰ متر مربع بیشتر است در ضمن در قرار داد بندی نوشته شده با این موضوع که چناچه خریدار بیشتر از ۱۰۰۰ زرع تصرف کرد مازاد را به همان قیمت پرداخت کند
    الان با توجه به اینکه پدر من در قید حیات نیست و نمیدانیم ایا در ان زمان مازاد را پرداخت کرده یا نه و وراث فروشندگان ادعا میکنند پدرانشان پولی دریافت نکردن ایا این ۶۰ متر اضافه به قیمت امروز حساب میشود یا طبق نوشته فروشندگان به قیمت سال ۱۳۵۰(به قیمت همان روز) حساب میگردد
    لطفا راهنمایی نمایید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر نمی خواهید دچار مشکل شوید با هم مصالحه کنید. یعنی شما انتظار دارید پول ۶۰ متر را به قیمت سال ۱۳۵۰ پرداخت کنید؟ خب شما که پول را سال ۱۳۵۰ که نداده اید پس حداقل خسارت دیر کرد به نرخ تورم به آن می خورد که ممکن است خیلی با قیمت روز ملک فرقی نکند.

  43. امیرحسین
    پاسخ

    با سلام و آرزوی طول عمر برای جناب عالی
    جناب دکتر آیا منایع مطالعاتی برای دکتری تجارت بین الملل وجود دارد یا خیر؟ جدای از رشته نفت و گاز
    شما چه منابع مطالعاتی را پیشنهاد میکنید..
    با احترام:امیر حسین سهرابی
    کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که این رشته راه اندازی نشده است و مواد آزمون آن نیز مشخص نیست.

  44. حسین
    پاسخ

    سلام
    من دانشگاه پیام نور در حال تحصیلم چرا میگن مدرک پیام نور بی ارزشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدارک دانشگاه پیام نور هم معتبر است ولی انتظار این که شما با این مدرک بتوانید هیات علمی دانشگاه شریف بشوید چقدر واقع بینانه است.

  45. مختار
    پاسخ

    سلام
    من شیمی کاربردی میخونم خواستم تغییر رشته بدم به شیمی محض یا مهندسی شیمی یا مهندسی شهر سازی
    لطفا منو راهنمایی کننید کدام رشته از لحاظ ایمنه بهتره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید مهندسی شهرسازی بیشتر مورد اقبال است.

  46. محسن
    پاسخ

    هوالعلیم

    عرض سلام و احترام محضر جناب استاد

    آقای دکتر بنده کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد واحد تهران با معدل ۱۸.۶۳ دارم.قصد و غایت بنده تدریس در دانشگاه تهران و یا شهید بهشتی در آینده هست.اگر بخواهم مقاطع ارشد و دکتری را در خارج از کشور در گرایش حقوق نفت وگاز ، ویا حقوق انرژی و یا تجارت بین الملل ادامه بدهم جنابعالی کدام کشور و واحد دانشگاهی را پیشنهاد می فرمایید.

    و به عنوان یک استاد دانشگاه و تحلیل گر مسایل حقوقی ،کشور عزیز ما در آینده به چه گرایشهایی از حقوق بیشتر نیازمند می باشد؟
    پیشاپیش ازلطف شما سپاسگذارم.
    من الله توفیق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا صرف درس خواندن از دانشگاه های خارج باعث نمی شود که شما به طور تضمینی بتوانید در دانشگاه های یاد شده هیات علمی شوید. رشته های جدید به خصوص در زمینه مسایل اقتصادی، تجاری و مالی، بانکی، بیمه دارای اولویت هستند.

  47. مجتبا جعفری آخا
    پاسخ

    سرور گرامی، جناب آقای دکتر شیروی
    آشنایی با تالیفات جنابعالی،از جمله بهترین موقعیت های آموزشی بنده و دیگر دوستان من، طی سنوات اخیر بوده است.
    سپاسگزاریم.

  48. دانشجو
    پاسخ

    با عرض سلام آیا قانون خاصی هست که در خصوص بحث واردات موازی ایراد نظری کرده باشد یا میشود منبع خاصی معرفی نمایید که بتوانم دیدگاه حقوق ایران را راجع به این بحث استنباط کنم؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام «واردات موازی» یا parallel import زمانی مطرح می شود که بر خلاف نظر صاحب مالکیت معنوی کالا از حیطه و قلمرو مجوز پخش کالا (منطقه قرارداد) به کشورهای دیگری صادر می شود. به نظرم در ایران مقرراتی مبنی بر منع آن وجود ندارد به خصوص در زمان تحریم که چاره ای جز آن نیست.

  49. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من جزا قبول شدم میخواستم بدونم امکانش هست با گذراندن ۱ترم تغییر گرایش بدم و خصوصی بخونم؟ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تغییر رشته در مقطع ارشد نیست.

  50. سعید
    پاسخ

    باسلام می خواستم اونایی که کارشناسی حقوق از پیام نور دارن یعنی بدون گرایش می تونن تو آزمون سردتری اسناد رسمی شرکت کنند یا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    آخه توی سایتها نوشته کارشناسی حقوق قضائی
    ( می دونم فعلا امتحانش برگزار نمیشه )
    ممنون میشم به ایمیلم جوابو بفرستین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لیسانس حقوق کفایت می کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *