تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. بهار
    پاسخ

    باسلام خدمت شما استاد گرانقدر
    خواستم محبت کنید بفرمایید باتوجه به اینکه بنده مدرک ارشد حقوق بین الملل دانشگاه ازاد دارم و بنا به دلایلی تمایل به گرفتن فانددر دانشگاه هندرا دارم چقد امکان پذیرش در این دانشگاه برای من هست؟
    واینکه چرا نظر خیلی از افراد راجع به دانشگاههای هند بد است ؟
    باتشکر از وقتی که میگزارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا دانشگاه های هند خیلی ارزان است و معمولا فاند ندارند. دوم این که دانشگاه های هند معمولا کیفیت خوبی ندارند.

  2. رضا
    پاسخ

    سلام دکتر.بنده دانشجوی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد آیت الله آملی هستم.معدل بنده در مقطع ارشد با گذراندن ۱۷واحد تا الان ۱۷.۷۱ میباشد و معدل مقطع لیسانس من از همین دانشگاه ۱۸.۴۵ هست و نفر اول رشته صنایع غذایی ورودی خودمون بودم.در حال مطالعه زبان واسه گرفتن مدرک تافل هستم.به نظر شما بنده میتونم در مقطع دکتری واسه کانادا پذیرش بگیرم.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال اخذ پذیرش دکتری مستقیم سخت است ولی غیر ممکن نیست. فاند اگر بخواهی مسئله سخت هم می شود.

  3. ا-م
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    وقت عالی بخیر

    بنده مدرک کارشناسی ارشد جامعه شناسی را با معدل ۱۸.۹۱ به عنوان رتبه اول از دانشگاه گیلان اخذ نموده ام. دو مقاله ISI با IFهای ۱۵ و ۴، و سه مقاله ISC را به چاپ رسانیده ام. شانس اخذ پذیرش و فاند از دانشگاه های خارج برای من چقدر است؟ در ضمن سطح زبان اینجانب هم پیشرفته می باشد.

    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی متوسط است. فاند خیلی در این رشته ها وجود ندارد به خصوص که شما می خواهید مستقیم وارد دکتری شوید که این خود مانع است.

  4. pejman
    پاسخ

    سلام یک دانشجوی رشته پرستاری در دانشگاه ازاد کازرون برای کار در خاج از لحاظ مدرک دانشگاهی مشکلی نداره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل خاصی ندارد.

  5. اکرم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من ارشد اقتصاد از دانشگاه ازاد با معدل ۱۶ هستم دارم زبان میخونم تا بتونم تافل بگیرم شرایط مالی خوبی ندارم تا الان ۳ تا مقاله علمی پژوهشی وزارتین در داخل دارم پایان نامه هم ۲۰ شدم مقاله ها را هم می توانم بیشتر کنم
    چگونه میتونم بور س یا فاند از کشور خارجه بگیرم؟ امکانش هست؟
    ممنونم از راهنمایی ارزشمندتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی فاند در علوم انسانی سخت است. به هر حال بعد از اخذ نمره خوب زبان با دانشگاه ها مکاتبه کنید شاید فاند یا بورسی فراهم شود.

  6. bahar.h
    پاسخ

    سلام
    من سوم راهنمایی ( هشتم متوسطه ) هستم و قصد دارم برای مقاطع دانشگاهی در سوربن فرانسه تحصیل کنم از نظر مالی مشکلی ندارم رتبه کنکور چه تاثیری داره ؟ و کلا چه مواردی در پذیرفته شدنم تاثیر داره ؟ و چقد طول میکشد مدرک c1 زبان فرانسوی رو بگیرم من قصد دارم پزشکی بخونم لطفا منو راهنمایی کنید از هر نظر
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم خیلی فرق ندارد و تحصیل در مقطع بعد از دیپلم در کشورهای دیگر سخت و پرهزینه است.

  7. زهراااا
    پاسخ

    سلام ببخشید من لیسانس اموزش زبان دارم برای ارشد میخوام برم فرانسه .ایا برای اپلای مدرک ایلتس هم میخواد یا فقط مدرک فرانسه رو میخواد؟لطفا به امیلیم جواب بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ایلتس برای کشورهای انگلیسی زبان است.

  8. ايمان
    پاسخ

    سلام وقت بخیر استاد گرانقدر لطف کنید برای تحصیل در مقطع دکتری در رشته حقوق بین الملل عمومی در کشور آمریکا چند دانشگاه معرفی کنید یا اینکه واسطه هایی را از طریق ایمیل اگر اینجا مقدور نیست به بنده معرفی کنید تا با آنها تعامل داشته باشم و حق وکالتشان را تماماً پرداخت خواهم کرد، باور کنید این مشکل مثل خوره به جونم افتاده بخاطر ثوابش هم که شده به من کمک کنید تا از این بلا تکلیفی در بیام خواهش میکنم.. تشکر میکنم که اینقدر بزرگوارانه مانند پدر به همه ما جوونا مشورت میدید و کمک میکنید،واقعا ممنون استاد عزیزم.. منتظر جوابتون هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر خودتان نتوانید مکاتبه کنید و یک دانشگاه مناسب را پیدا کنید، مطمئن باشید دیگران از آنجام آن ناتوان تر هستند چون شما باید به حدی زبان بلد باشی که بتوانی در دکتری در آنجا تحصیل کنید و باید بتوانی دانشگاه خوب را خودت پیدا کنی. این پیش شرط موفقیت است.

  9. علیرضا
    پاسخ

    باسلام و احترام خدمت استاد محترم
    من مدرک کارشناسی ام علوم تربیتی بوده، و در ارشد مشاوره خانواده در دوره روزانه دانشگاه خوارزمی خوندم. رتبه ارشدم هم زیر ده بوده. مقاله پژوهشی فارسی دارم. میخواستم بدونم که چطور میتونم بورس کشوری مثل امریکا و کانادا رو بگیرم. ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اکثر دانشگاه های امریکا و کانادا حتی حاضر نیستند بدون بورس هم به شما پذیرش مستقیم دکتری بدهند. نمره زبان چند داری؟ حداقل ایلیس ۷ داشته باشی می تونی شانس ات را با مکاتبه با دانشگاه ها امتحان کنی.

  10. مریم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، من دارای مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر از دانشگاه شیراز هستم ومعدلم ۱۵.۸ هست. می خواستم بپرسم امکان گرفتن بورسیه وادامه تحصیل در دانشگاه kiast کره جنوبی برای من وجود دارد؟ ضمنا ۳ ساله که فارغ التحصیل شدم و سابقه کار ندارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب مکاتبه کن من از کجا باید بدانم.

  11. یاسمن
    پاسخ

    جناب دکتر من امسال کنکور دارم و ترجیح میدم از اول برای تحصیل به خارج از کشور برم شرایط مالی ش هم اهمیتی نداره امکان داره که با رتبه کنکور خووووب از همون اول برم دانشگاه های خارج؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیل در خارج برای مقطع لیسانس خیلی به نمره شما در کنکور ربط ندارد به پول و امکانات ربط دارد.

  12. شاهین
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی

    ۲۵ ساله و کارشناس ارشد مهندسی صنایع-صنایع هستم.دارای مدرک تافل IBT 90 .نزدیک به ۱ سال سابقه کار در یکی از تریلر سازی های مطرح کشور را دارم و در حال حاضر هم مشغول به فعالیت در بخش فنی مهندسی همان شرکت می باشم.با توجه به توضیحات مذکور احتمال اخذ بورسیه در مقطع دکتری در یکی از کشورهای آمریکا-فرانسه و کشورهای اسکاندیناوی را چند درصد ارزیابی می کنید؟پیشنهاد شما به بنده در این خصوص چیست؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال دارد که بتوانید اگر درست حرکت کنید و موضوع مناسبی را انتخاب کنید شاید فاندی گیر بیاورید.

  13. سمیرا
    پاسخ

    با سلام.من رشته حقوق بین الملل خوندم ار دانشگاه علوم تحقیقات کرمانشاه و قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور را دارم ولی نمیدونم چظوری و چه کاری باید بکنم میشه راهنمایی کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر پول نداری بی خیال شو و اگر داری باید اول ترجمه مدارک را انجام دهید و نمره بین المللی زبان در حد ۷ ایلیتس را کسب کنید و بنا کنید مکاتبه کنید.

  14. fahime
    پاسخ

    سلام.عیدتان مبارک.من کارشناسی معماری را در دانشگاه هنر تبریز با معدل۱۸ تمام کردم و الان دانشجوی ارشد معماری منظر در دانشگاه شهید بهشتی هستم. می خواستم برای ارشد یا دکتری در آمریکا و یا کانادا با فاند ادامه تحصیل بدم. مقاله و مدرک زبان هنوز ندارم و لی زبانم خوبه.به نظر شما کدوم کشور برای رشته معماری و البته گرفتن فاند تو این رشته بهتره؟ با توجه به شرایط آیا من امکان گرفتن فاند رو در ارشد هم دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فاند که خیلی سخت است. بهتر است برای ارشد به هزینه خودتان اقدام کنید و سعی کنید در محل تحصیل فاند برای دکتری بگیرید.

  15. hamed
    پاسخ

    سلام اقای دکتر سال نو مبارک..
    اقای دکتر بنده ترم اخر حقوق دانشگاه بو علی هستم با معدل ۱۴.۸۰ حال میخاستم در یکی از کشورا ادامه تحصیل بدم حال بورسیه یا بدون بورسیه..چیکار باید بکنم؟ و اصلا ب ظنرتون صواب هست اینکارو کنم؟کدوم کشورا رو ترجیح میدین؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیل در خارج که خوب است و برای شرایط آن باید نمره زبان داشته باشید و مدارک خودتان را ترجمه کنید و با دانشگاه ها مکاتبه نمایید

  16. سعید
    پاسخ

    عرض سلام و نهایت احترام خدمت استاد عزیزم دارم
    احتراما بنده مجرد و متولد۱۳۶۷ کارشناسی حقوق از پیام نور با معدل ۱۷ و ارشد حقوق خصوصی علوم و تحقیقات گیلان با معدل۱۷.۹۷دارم .به نظرشما برای دکترا داخل کشور بهتره(اعم از /ازاد یا دولتی) و یا فرانسه(از بستگان در فرانسه زندگی می کنند و تشویق به تحصیل در فرانسه می کنند).همچنین آیا با مدرک ایران می شود در فرانسه در آزمون وکالت شرکت کرد؟نظر جنابعالی را خواستارم.تشکراز لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب جواب این سوال روشن است که فرانسه بهتر است ولی نمی توانید با پروانه وکالت ایران در فرانسه وکالت کنید.

  17. خشایار
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت آقای دکتر من دانشجوی ترم دوم مهندسی عمران در مقطع کارشناسی هستم آیا میتوانم برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به استرالیا مهاجرت کنم لطفا راهنمایی ام کنید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مهاجرت غیر از رفتن به عنوان دانشجو است و شرایط این دو با هم یکسان نیست.

  18. مهرداد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دانشجوی رشته مهندسی معدن تو دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم…خواستم بدونم برای دکترای پیوسته رشته های علوم انسانی (خصوصا فلسفه)+رزومه قابل قبول+زبان انگلیسی، لاتین و فرانسه؛ برای کشور های غیر انگلیسی زبان باید چیکار کنم…احتمال فاند چقدره…مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته غیر مرتبط و اخذ فاند تقریبا غیر ممکن است.

  19. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. وقتتون به خیر
    شما رو از روی یکی از کتابهاتون به نام حقوق تجارت بین الملل میشناسم.میخواستم بدونم با سن ۴۲ سال و با مدرک مهندسی مکانیک دانشگاه سراسری و سابقه کاری ۱۰ ساله که فقط ۵ سالش مرتبط با رشته ام بوده میتونم از دانشگاه های آلمان برای فوق لیسانس پذیرش بگیرم ؟ معدلم حدود ۱۴ بوده ! متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پذیرش امکانش هست ولی با سختی.

  20. ستاره
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ،سال جدید بر شما مبارک باشه ایشالله
    من ترم اخر حقوق از دانشگاه فردوسی هستم با معدل الف ۱۸ و خرده ای…قصدم تحصیل در یک دانشگاه معتبر و عالی هستش و به المان هم تمایل زیادی دارم،و خیلی هم به حقوق بین الملل علاقه دارم ممنون میشم اگه نظرتون رو در خصوص من بفرمایین…متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر پول داری حداقل برای یک دوره در خارج مثل فوق و زبان هم بلدی خوب اقدام کن والا بی خیالش شوید.

  21. فریبا
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    من ۲۴ سالمه و لیسانس فناوری اطلاعات سلامت دارم و امسال پس از چند سال تلاش موفق شدم از یکی از دانشگاه های هلند بورسیه جهت ادامه تحصیل در رشته انفورماتیک سلامت را بگیرم.
    اما دقیقا از زمانی که اکی گرفتم به شدت مضطرب شده و نگرانم که آیا می توانم از پس درس های سخت و کتاب های قطور و تنها زندگی کردن در غربت برایم.
    حقیقتش اشتیاق زیادی دارم ولی چون تا امروز به لطف خدا توی زندگیم سختی نکشیده ام نمی دونم بتونم شرایط سخت اونجا رو تحمل کنم یا باید دست از پا درازتر برگردم
    ممنون میشم اگه نظر شما رو درمورد شرایطم بدونم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فریبا خانم با توکل به خداوند از فرصت به دست آمده استفاده کنید و بروید با جدیت تحصیل کنید که با تنبلی کسی به جایی نمی رسد.

  22. سودابه
    پاسخ

    سلام استاد ممنون ک وقتتونو میذارین .من دانشجوی ترم ۴ حقوق دانشگاه ازاد مشهدم .تا به العان اصلا به فکر نبودم نمراتمم قابل قبول نیست ولی العان تصمیم گرفتم بخونم تا بتونم برم خارج از کشور ادامه تحصیل بدم باید چیکار کنم ؟زبانو دارم از لغت خوندن شرو میکنم تا قوی بشه و بتونم مدرک تافلو بگیرم …من میتونم بورسیه بشم ؟ وقتی بورسیه بشی هزینه ها چجوری میشه ؟چطوری رزومه درست کنم؟مقاله چجوری مینویسن؟هزینه ی ادامه تحصیل چقد میشه؟فقط واسه شروع اونجا که رفتم کار میکنم .اصلا ادم چجوری بورسیه میشه؟باید چیکار کنم؟ در حال حاظر کاراییو که باید انجام بدم چیه ؟ العان۲۱سالمه حدودا چند سالگی موفق میشم به ارزوم جامه ی عمل بپوشونم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه به این سادگی نیست که هر کسی بتواند دریافت کند. فقط باید تلاش کنید که نمرات عالی داشته باشید و زبان خوتان را تقویت کنید.

  23. امین
    پاسخ

    باسلام وعرض تبریک سال نوخدمت جنابعالی وخانواده محترمتان-استادعزیزمتولد۶۳ولیسانس حقوق وکارآموزوکالت هستم وقصدادامه تحصیل درخارج ازکشوررادارم شرمنده چندتاسئوال دارم لطفابه سئوالات اینجانب پاسخ دهیدچون درسرنوشتم موثراست و پاسخهای شما بی منت است:۱)اگرکسی مدرک ارشدجزاوجرم شناسی وارشدخصوصی درایران داشته باشدآیامیتوانددرخارج ازکشوربرای دکترااقدام کند؟۲)درصورتی که پاسخ سئوال ۱ مثبت است بامدرک جزاکدام گرایشهاوبامدرک خصوصی کدام گرایشهامیتوان برای دکترادرخارج اقدام کرد؟۳)بین دوگرایش ارشدجزاوجرم شناسی وارشدخصوصی درایران وبه قصدادامه تحصیل درخارج برای دکتراکدام یک بهتراست؟۴)ازنظرجنابعالی گرایشهای حقوق اقتصادی حقوق حمل ونقل حقوق محیط زیست حقوق اسنادوقراردادهای تجاری حقوق شرکتهای تجاری آیاخوب هستند؟کدامهابهترند؟البته باتوجه به هدفم۵)سئوال مهم دیگراینکه درکشورهای اروپائی کدام گرایشهای حقوق بازارکاربهتری دارند؟لطفا چندتا به ترتیب اولویت بفرمائید….۶)پیشنهاداستاددلسوز کدام گرایشها برای مقطع ارشددرایران میباشدکه درخارج ازکشورمدرکش ارزش بیشتری وبازارکارخوبی داشته باشند؟۷)وسئوال آخراینکه باتوجه به اینکه اینجانب قصددارم امسال درآزمون ارشدسراسری به سئوالات ۲ گرایش پاسخ دهم جنابعالی کدام هاراپیشنهادمیدهید؟حقوق حمل ونقل وبین الملل یا حمل ونقل وتجارت بین الملل یا خصوصی وبین الملل یا خصوصی وتجارت بین الملل یا بین الملل وتجارت بین الملل و یا هرکدام که جنابعالی مصلحت میدانید..البته متناسب باهدفم که ادامه تحصیل وشایدادامه زندگی دراروپاباشد……ببخشیدسئوالاتم طولانی شد..باتشکرازاستادبزرگوارامیدوارم همیشه درپناه پروردگارزندگی آرامی داشته باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اکثر دانشگاه های معتبر دنیا به سختی مستقیما پذیرش دکتری می دهند. ۳- به نظرم هر دو خوب است به علاقه خودتان نگاه کنید. ۴- این گرایشها بیشتر در ایران مطرح است ولی حقوق حمل و نقل، حقوق تجارت و حقوق بیمه، حقوق تجارت بین الملل اینها همه خوب هستند. ۷- یک گرایش را انتخاب کنید وقت برای پاسخگویی دو گرایش ندارید و شانس خود را از بین نبرید.

  24. علیرضا
    پاسخ

    با سلام
    ضمن عرض تبریک سال نو خدمت حضرتعالی، سوالی از حضورتان داشتم که اگر بنده را راهنمایی بفرمایید از شما بسیار سپاسگزار خواهم شد.
    من دوره کارشناسی حقوق را در دانشگاه پیام نور با معدل ۱۳.۴۲ و کارشناسی ارشد را در دانشگاه سراسری با معدل ۱۹.۵ به پایان رسانده ام.
    قصد دارم برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا رشته حقوق مالی در دانشگاه های کشور آمریکا اقدام نمایم. تسلط کامل بر زبان انگلیسی دارم.
    من ۴۲ سال سن دارم و به این دلیل می خواهم در آمریکا دکترا بگیرم که علاوه بر کسب دانش بروز در زمینه حقوق مالی، اعتبار مدرک تحصیلی ام نیز بالا باشد. ضمنا من متاهل بوده و دارای دو فرزند می باشم و در صورتی که بخواهم چنین اقدامی را انجام بدهم، حداقل دو سال از خانواده ام دور خواهم ماند.
    ۱) به نظر شما چنین تصمیمی از جانب من صحیح است؟
    ۲) آیا برای من این امکان وجود دارد که بورس کامل تحصیلی بگیرم؟ (با توجه سابقه تحصیلی و فعالیت های علمی ام؛ من چند مقاله با درجه خیلی خوب در حوزه حقوق مالی نوشته و منتشر کرده ام)
    لازم به ذکر است که برای ادامه تحصیلی در مقطع دکترا در دانشگاه های آمریکا لازم است یک دوره یک ساله LLM که معادل فوق لیسانس ایران است، در آن جا تحصیل و گذرانیده شود.
    پیشاپیش از بذل توجه و وقت شما برای راهنمایی بنده سپاسگزارم.
    با احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- به نظرم خیلی سخت است و با دو سال تمام نمی شود و بازده آن خیلی زیاد نیست. ۲- بعید می دانم.

  25. علیرضا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ببخشید که من پیام فرستادم اما به کمکتان نیاز دارم من کلاس هشتم هستم و چهار سال دیگه دیپلوم می گیرم می خواستم بپرسم که چگونه باید درس بخوانم که بتوانم وقتی دیپلوم گرفتم بورسیه بگیرم، میانگین معدل من در سال های اخیر حدود نوزدهو نیم بوده است لطفا به من کمک کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم باید لیسانس ات را در ایران بگیری و بعد فکر خارج باشید. مگر پول داشته باشید و مشکل سربازی هم نداشته باشی که بتوانی بعد از دیپلم بروید خارج

  26. ava
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    من دارای مدرک کارشناسی ارشد آلودگی محیط زیست از دانشگاه آزاد هستم،دارای چندین مقاله ملی،بین المللی و یک مقاله ی isi ولی مدرک زبان ندارم،میتونم برای دکترا بورس بگیرم،لطفا در صورت امکان راهنمایی فرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از کی بورسیه بگیرید؟ از خارج یا داخل؟ از داخل که نیست. از خارج هم باید اول نمره خوب زبان داشته باشی و تلاش کنید شاید موفق شوید.

  27. ف.ک
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی.
    خسته نباشید و سال نوتون مبارک باشه انشااله. اینجانب دانشجوی رشته حقوق در شهرستان هشتگرد هستم. و برای فوق لیسانس یا دکتریمیخوام در المان ادامه تحصیل بدم. للطفا با تجربه ی کافی خودتون من رو راهنمایی بفرمایید، ممنون میشم . اینکه منعی وجود نداره برای ادامه تحصیل در دکتری؟یا که از فوق لیسانس برم بهترهستش؟ ایا کشور المان خوبه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر برای دکتری اقدام کنید ممکن است مستقیم به شما پذیرش ندهند پس بهتر است از فوق اقدام کنید. حتی اگر فوق هم بگیرید ممکن است آنها برای فوق به شما پذیرش بدهند.

  28. احسان
    پاسخ

    سلام استاد

    _ من دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر در یکی از دانشگاه های تراز اول کشور هستم. برای ادامه تحصیل میخواهم دوباره کنکور سراسری داده و در رشته ی حقوق نیز (به علت علاقه وافر ) در یکی از دانشگاه های سطح عالی کشور به تحصیل مشغول شوم و از در این رشته برای گرفتن پذیرش و رفتن به خارج اقدام کنم.
    از دید شما داشتن مدرک مهندسی مذکور کمکی برای من خواهد بود؟
    میتوان به رفتن امید بیشتری داشت؟

    نکته: دوباره میتوان کنکور سراسری داد اما باید خرج تحصیل را تقبل کرد و دیگر رایگان نخواهد بود.

    با تشکر از وقت گرانمایه ی شما
    پیروز باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مسئله تحصیل رایگان را باید حل کنید. ولی کارشناسی مهندسی به شما حتما کمک می کند.

  29. محمد
    پاسخ

    سلام!جناب دکتر!بنده دانشجوی کارشناسی رشته حقوق از دانشگاه پیام نور تبریزم,بنده معدلم دوروبره ۱۵ هستش و می خوام برای ادامه تحصیل به یکی از دانشگاه های خارج از کشور برم,ولی متأسفانه وضعیت مالی خوبی هم نداریم !من می خواستم بدونم از کدوم کشور و تو کدوم گرایش از حقوق می تونم راحت تر بورسیه بگیرم؟منتظر جواب جناب عالی هستم؛خواهشن جواب کامل بدین!خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است با مدرک پیام نور و در رشته حقوق کسی حاضر باشد به شما بورسیه بدهد.

  30. سهیل
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید جناب دکتر.من لیسانس حقوق از دانشگاه آزاد رو دارم و قصد ادامه تحصیل در گرایش حقوق بین الملل در یکی از دانشگاه های اروپا که اگه اتریش یا نروژ باشه رو دارم.خواستم ببینم میشه در این گرایش در یکی از این دو کشور امیدوار باشم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب احتمالش که هست باید پول داشته باشی و نمره زبان خوبی هم داشته باشی.

  31. ashkan
    پاسخ

    سلام
    ۱_اگه من ارشد پذیرش انگلستان روبگیرم میتونم دکترا هم اونجا بخونم؟یا یک شرایط خاص خودشو داره؟یا باهزینه شخصی میتونم؟
    ۲_پردیس های دانشگاهی انگلستان چه جور دانشگاهی هستن؟مدرکشون معتبره؟این اسم پردیس که میگن منظورشون چیه؟
    ۳_بجز انگلستان ..کشورهای هلند.اسپانیا. کدام رو شما ترجیح میدید چرا؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بله می توانید و طبیعتا ورودتان به مرحله دکتری تسهیل می شود. ۲- نشنیده ام. ۳- هلند، چراش را هم نمی دونم

  32. علی
    پاسخ

    با سلام.استاد من دانشجوی حقوق هستم ونمراتم نسبتا عالی وتحت حمایت سازمان بهزیستی آیا راهی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بدون پول تقریبا خیر. حتی ثبت نام برای آزمون زبان و هزینه بررسی مدارک زیاد است. گرفتن بورس و فاند هم که به این سادگی نیست چون خارجی ها در صرف پول از کشورهای نفت خیر و پر درآمدی مثل ایران خیلی سخت گیر تر هستند

  33. نغمه
    پاسخ

    سلام استاد.من میخوام بورسیه تحصیلی برای کشور کانادا بگیرمو در رشته حقوق تحصیل کنم.چه شرایطی لازمه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به سایت دانشگاه های مورد نظر در کانادا مراجعه کنید و شرایط را نگاه کنید. شرایط همه جا که یکسان نیست.

  34. فردین
    پاسخ

    سلام. ممنون از همکاری شما.لیسانس معماری از پیام نور دارم. معدلم ۱۵ هستش.بهترین و ارزانترین روش برای ارشد تو اروپا خوندن چیه واسم؟متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، تحصیل در کشورهایی که تحصیل رایگان دارند که در این صورت نباید پولی بابت شهریه پرداخت کنید.

  35. دارا
    پاسخ

    سلام استاد.بابت وقتی که میگزارید برا ما دانشجویان بی نهایت ممنونم.خواستم بدونم بین رشته های فقه و حقوق،فقه و مبانی و حقوق ،کدوم یکی برای ارشد حقوق جزا جرم شناسی بهتر است و در ایران بهترین دانشگاه برای این رشته بهتر است.بنده فعلن ترم ۴ سراسری تبریز ام.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خوب بهتر است.

  36. الهام
    پاسخ

    جناب دکتر من کارشناسی ارشد محیط زیست از دانشگاه دولتی با معدل ۱۶ هستم آیا امکان گرفتن فان از کجا برام بیشتر است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید تلاش کنید ببنید که کجا بیشتر امکان دارد. امریکا و کانادا بیشتر امکان دادن فاند هست.

  37. کسری
    پاسخ

    با سلام.من رشته‌ی انسانی هستم و امسال کنکور دارم میخواستم بدونم شرایط بورسیه شدن در کشورهای خارجی چیه و اینکه چه رتبه ای لازم داره؟و یا اصلا امکانش وجود داره؟خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در رشته های انسانی به نظرم خیلی امکان اخذ بورسیه نیست. ولی به هر حال باید در زمان خودش اقدام کنید. مهم ترین چیز نمرات خوب، مقالات و نمره زبان عالی است.

  38. زهرا
    پاسخ

    سلام
    اقای دکتر من رتبه اول کلاس خود در رشته مهندسی صنایع رو در دانشگاه تهران دارم.
    به نظر شما میتونم برای ارشد به دانشگاه های استرالیا فاند بگیرم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید تلاش کنید بلاخره فاندهای محدودی وجود دارد تا نصیب شما چه باشد.

  39. سعید کشاورزی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    بنده علاقمند به ادامه تحصیل دررشته حقوق پزشکی در خارج از کشور هستم البته در صورت امکان در غیر انصورت راهنمایی بفرمایید بنده در کدام کشور امکان ادامه تحصیل دارم که اقدام نمایم .
    دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد حقوق خصوصی واحد بیبن الملل (دانشگاه دولتی )هستم .
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب یک خروار پول اول باید تهیه کنید که هزینه های شما را پوشش دهد و سپس تلاش کنید که زبان خودتان را به حدی برسانید که امکان اخذ پذیرش امکانپذیر شود.

  40. احسان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    ۱_میشه راهنماییم کنید چه دانشگاه هایی در بریتانیا نسبت به دیگر دانشگاه هاپذیرش(تحصیل با هزینه شخصی) راحت تر میدن؟؟برای ارشد رشته مهندسی(چند ماهه دیگه ایلتس میگیرم)
    ۲_خیلیا بهم میگن از موسسات اعزام دانشجو کمک نگیر خودت اقدام کن ولی من اصلا نمیدونم چطور باید اقدام‌کنم و ایمیل چی بفرستم!!!!لطفا کمکم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- رتبه دانشگاه های بریتانیا را در لیست وزارت علوم ببینید. دسته بندی آنها لابد بر همین اساس است. ۲- موسسات خیلی نمی توانند کمک کنند. اگربلد نیستی یک ایمیل بفرستی چطور می خواهی بروی آنجا تحصیل کنید. بی خیال شوید.

  41. pariya
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    ضمن تشکر بابت راهنماییهای مفیدتون .من دانشجوی ترم اخر ارشد خصوصی دانشگاه میبد هستم .میخواستم بپرسم برای بورسیه دکتری اروپا از نظر شما چه کشوری بهتره اقدام کنم و از چه طریق؟؟؟ضمنا با توجه به اینکه من ۳۴ سالم هست بنظرتون دیر نیست برای این کار؟؟/ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کمی که دیر است و اخذ بورسیه با این سن و نداشت تجربه کاری مرتبط غیر محتمل است.

  42. mahdiye
    پاسخ

    با سلام دانشجوی ترم آخر کارشناسی در رشته مهندسی عمران ار دانشگاه آزاد در تهران هستم میخواهم برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به آمریکا بروم اگر امکان دارد راهنمایی کنید که آیا رشته سازه در ارشد مناسب است یا خیر؟و همچنین میتوانم موفق به رفتن شوم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب راه که سخت است ولی از این که قبلی ها پیموده اند پس لابد می شود رفت مهم این است که با چه اندازه آمادگی و انرژی می خواهید این راه را بپمایید!

  43. محمد
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت اقای دکتر – من دانشجوی کارشناسی ترم ۶ پرستاریم برای ادامه تحصیل در رشته های ارشد پرستاری میخواستم راهنمایی ازتون بگیرم اول اینکه برای تحصیل ارشد پرستاری در کشور های دیگر کدام کشور از لحاظ کیفیت علمی در رشته های پزشکی و امنیت بهتره و دوم اینکه چه شرایطی واسه بورس گرفتن لازمه در ضمن معدلم زیر ۱۵ و اشنایی خوبی با زبان انگلیسی دارم و میتوانم نمره ی لازم تافل و ایلتس رو بگیرم – با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای دیدن لیست دانشگاه های معتبر به لیست وزارت علوم و وزارت بهداشت مراجعه کنید. اخذ نمره قابل قبول آیلیتس یا توفال هم ساده نیست باید زحمت بکشید.

  44. علی عاقبتی
    پاسخ

    با سلام
    به صورت اتفاقی با سایت شما آشنا شدم بسیار از شما استاد بزرگوار که برای راهنمائئ جوانان وقت میگذارید متشکرم و امیدوارم پروردگار بزرگ به
    اندازه بزرگی خوش به شما را کمک کند.

  45. مینا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر خسته نباشید . من ارشد جزا با معدل ۱۷/۲۳از دانشگاه آزاد دارم.یه مقاله دارم و میتونم نمره خوب در آیلتس بگیرم . با این تفاسیر احتمال فاند گرفتن از دانشگاههای نیوزیلند را دارم؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال آن خیلی زیاد نیست چون در رشته هایی مثل حقوق به ان صورت فاند وجود ندارد.

  46. شهره
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی من دانشجو رشته حقوق هستم و هم اکنون قصد دارم برای تحصیل برای فرانسه اقدام کنم در ضمن هم اکنون به یادگیری زبان فرانسه میپردازم. از شما خواهش میکنم که منو راهنمایی کنید که برای ارشد چه گرایشی بخونم؟و تاثیر معدل برای پذیرش چقدر مهمه؟؟ وای امکان تغییر رشته در خارج از کشور هس یا خیر؟؟ با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اخذ پذیرش فرانسه قدری مشکل است چون دانشگاه های فرانسه مجانی هستند. ولی در خارج گرایش خیلی معنا ندارد و شما می توانید با توع درسهایی که می گیرید گرایش خودتان را تعیین کنید.

  47. پرستو
    پاسخ

    سلام دکتر من درحاله حاضر پیش تجربی هستم تصمیم دارم دکترای داروسازی هند درس بخونم وزارت هم رفتم گفتن دانشگاهی که میرم معتبره اما از جا های زیادی شنیدم که وزارت اولش میگه معتبره ولی وقتی برگردی ایران مدارکت معادل سازی نمیکنن یا اونقدر اذیت میکنن که دست بردار شی آیا این حقیقت داره????

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به سایت وزارت بهداشت مراجعه کنید و دانشگاه های معتبر را استخراج کنید.

  48. محسن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر،
    خیلی ممنون از راهنمایی های ارزشمندتون.
    من و همسرم این ترم فوق لیسانس زبان انگلیسی از دانشگاه فردوسی را اخذ می کنیم. دو مقاله چاپ شده داریم و معدل هر دو بالای ۱۸.۵ است. آیا شانس اخذ پذیرش به همراه کمک هزینه تحصیلی برای مقطع دکتری از دانشگاه های کانادا یا آمریکا را داریم؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال آن خیلی زیاد نیست. بیشتر بورسها فاند هست که برای رشته های فنی عمدتا است.

  49. رضا
    پاسخ

    با سلام واحترام..
    من دانشجو کارشناسی رشته معماری از دانشگاه تهران هستم معدلم هم بالای ۱۸ ولی معدلم در دوره فوق دیپلم کمه. زبانمم نمره ایلس ۷.۵ دارم من ۲۰ سالمه می خوام برای ارشد خارج از کشور برم مخصوصا دانشگاه( انجمن معماران لندن ) که در رشته خودم رتبه اول در دنیا داره و فقط تعداد اندکی از دانشجو های ایرانی تونستن در این دانشگاه ادامه تحصیل بدن ولی ایرانی هایی که از این دانشگاه فارغ تحصیل شدن مثل مهندس فرشید موسوی جزء بهترین معماران دنیا هستن به نظر شما من می تونم برای ارشد در این دانشگاه یا دانشگاه های خوب دنیا پذیرش و بورسیه بگیرم چون گرفتن بورسیه برام خیلی اهمیت داره دانشگاه های زیادی هستن که من برای تحصیلم می تونم بورسیه بگیرم مثل پولتکنیک میلان و.. به نظر شما اگه دانشگاه که رشته خودم رتبه اول داره و ممکنه بورسیه نده رو انتخاب کنم یا دانشگاهی که مثل پولتکنیک میلان و.. که جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا هستن و بورسیه می دن کدوم انتخاب کنم البته بورسیه برام زیاد اهمیت داره. لطفا اگه شما کسی یا شرکتی رو می شناسین که من کمک می کنن برای گرفتن بورسیه و پذیرش در دانشگاه خوب لطفا راهنماییم کنین.
    خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه خب خیلی سخت است به خصوص که شما هم مهندسی اتان پیوسته نیست.

  50. رضا
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر،بنده مدرک کارشناسی ارشد مهندسی سازه از دانشگاه ازاد با معدل ۱۵ بوده و قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری کشور ایتالیا را دارم. ایا احتمال گرفتن بورس برای من وجود دارد یا اینکه اصلا تحصیل در خارج ایده خوبیست چون هدفم تدریس می باشد.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ایده خوبی است که در یک کشور پیشرفته ادامه تحصیل بدهید ولی بورس و فاند اینها را باید مورد به مورد دنبال کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *