تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. سعید
    پاسخ

    با سلام…صادقانه ،نیاز چند سال آتی کشور در کدام یک از گرایش های حقوق به نظر حضرت عالی می باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم باید در بازار کار دنبال رشته بود. رشته های تجاری و اقتصادی بیش از بقیه در آینده مورد نیاز خواهد بود.

  2. سانازقاضی
    پاسخ

    باسلام.من فارغ التحصیل کارشناسی ناپیوسته معماری درسال ۸۸وبامعدل-۱۴/۴۷هستم ودرحال حاضرمشغول گذراندن کلاس جهت اخذمدرک آیلتس هستم.درصورت داشتن پرتفولیوی خوب ونمره زبان بالا،بااین معدل پایین،آیاامکان گرفتن پذیرش هست؟متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در دانشگاه های خوب که بنظرم قدری سخت است ولی در هر حال امکان آن هست.

  3. الهه
    پاسخ

    سلام. من دانشجوی ترم ۶ و اخر حقوق از دانشکاه ازاد کرج هستم. با معدل کل ۱۶. و همینطور درحال یادکرفتن زبان فرانسه… خواستم بدونم میتونم ارشد بین الملل رو بورس در فرانسه بکیرم؟ لطفا راهنمایی کنید…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حتی اگر بتوانید پذیرش هم بگیرید چون تحصیل در فرانسه مجانی است خیلی برد کرده اید.

  4. محمد
    پاسخ

    سلام من دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ی ای تی در دانشگاه تهران می باشم چندین مقاله نیز در این رشته نوشته ام میخواستم برای دکترابه خارج کشور برم پیشنهاد شما کدام کشور و کدام دانشگاه است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر کشوری که بتوانی پذیرش بگیرید به خصوص اگر فاند هم داشته باشد.

  5. فراز
    پاسخ

    سلام چوا اعتقاد دارید تحصیل در ایران از مالزی برای دکترا بهتر است با وجود اینکه زبان علمی در مالزی انگلیسی است و إمکانات تحقیق خیلی بهتر وربیشتر از ایران است؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با نظر شما موافق نیستم.

  6. آیدا
    پاسخ

    سلام استاد راستش میخواستم بپرسم آیا رشته مدیریت امور بانکی درخارج بورس میشود؟؟من۱۸سالمه و بین رشته مدیریت امور بانکی وحسابداری حسابرسی برای آیندم موندم
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یعنی کی به شما بورسیه بدهد؟ شاید بورسیه محدودی در مقاطع ارشد و دکتری برای دانشجویان خارجی در برخی از دانشگاه ها باشد ولی نمی شود خیلی روی آن حساب کرد.

  7. محمدی
    پاسخ

    سلام-من فوق دیپلم معماری از دا نشگاه ازاد و لیسانس معماری از دانشگاه غیرانتفاهی دارم میخواستم بدونم مدارک منو دانشگاهای خارج از کشور قبول دارند واینکه بازار کار معماری در کدام کشورها خوب است ؟
    خواهش میکنم جواب بدین ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اگر مدرک کارشناسی پیوسته ندارید قدری مسئله سخت تر است.

  8. فراز
    پاسخ

    سلام بنده دکتری دانشگاه یو کی ام مالزی قبول شدم ،احتمالا ایران هم قبول میشم شما کدام توصیه می کنید؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان ایران بخوانید بهتر است.

  9. monireh
    پاسخ

    سلام
    خسته نباشید
    من دانشجوی ترم ۵ حقوق دانشگاه ازاد واحد تهران مرکز هستم معدلم ۱۷ هست
    میخواستم بدونم ایا امکان گرفتن بورسیه تحصیلی برای دانشگاه های امریکا برام وجود داره؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی بعید است. دانشگاه های امریکا در پذیرش سخت گیر هستند و بورسیه ممکن است به موارد استثنایی بدهند که فرد برجستگی خاصی داشته باشد.

  10. محمد
    پاسخ

    با سلام استاد محترم من دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فنی مهندسی یکی ازدانشگاههای غیر انتفاعی کشور هستم و دوماه دیگه دفاع دارم و زبان خوب بلدم خواستم بدونم۱-امکان تحصیل در کشور خارجی رو دارم۲-اگه دارم کدوم کشور ارزونتر ومناسب تره۳-هزینش حدودا چقدره خیلی مچکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش که هست ولی اخذ پذیرش مستقیم در دکتری ممکن است سخت باشد.

  11. زینب / دانشگاه آزاد یزد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر .

    من لیسانس منابع طبیعی هستم و معدلمم ۱۵/۵ از دانشگاه دولتی (از منطقه دو) الان هم مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد یزد رشته سنجش از دور هستم و معدلم بالای ۱۷ ، در حال حاضر دارم پایه زبانم رو تقویت میکنم و تا یکسال آینده مدرک زبان معتبر رو دارم هم msrt و هم مکالمه عمومی زبان . چندین مقاله داخلی هم دارم و روز به روز اضافه تر میشن البته isi و ترجمه کتاب و تالیف کتاب نـدارم .
    من مایلم برای ادامه تحصیل در رشته سنجش از دور fund بگیرم و میدونم به همین سادگیها نیست و اینم میدونم فعلا رزومه پر و پیمونی ندارم.
    (ناگفته نماند رشته سنجش از دور در مقطع دکترا داخل کشور هم ظرفیت بسیار بسیار کمی داره)
    از شما خواهش میکنم منو راهنمایی کنید که این یکسالی که فرصت دارم چه قذم هایی بردارم و چه مراحلی رو طی کنم تا گرفتن fund برایم راحتتر بشه ؟؟؟؟؟
    آیا اصلا امیدی هست برای کسی با شرایط من؟لطفا آب پاکی رو رو دستم بریزید ! ناگفته نمونه که بنده مجرد هستم و شنیدم به داوطلبان زن مجرد بورسیه نمیدن!
    خدا خیرتون بده ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در رشته های انسانی به ندرت فاند وجود دارد. در واقع شما دو چیز می خواهید پذیرش در مقطع دکتری و فاند که کسب هم زمان این دو خیلی سخت است به خصوص که لیسانس شما هم غیر مرتبط است.

  12. فرشید
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    احتراما، بنده میخواستم ببینم که آیا تحصیل در خارج در وضعیت کنونی کشور که اکثر دانشگاههای خوبو بد دارن هی دکتر میدن بیرون ارزش داره یا نه؟ با فرض اینکه بری ۴ سال وقت بذاری و دکتراتو بگیری، بعد برگردی ببینی که همه دکتر هستن نه فرصت شغلی داری و نه توقع پایین که هر شغلی را قبول کنی! لطفا بنده را از سردر گمی در بیاورید.
    سپاس و تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تا به چه هدفی و با چه مشقتی و تمکن مالی شما بخواهید درس در خارج بخوانید.

  13. سماع
    پاسخ

    سلام دکتر من عضو علمی رشته جزا هستم پایه مربی برای ادامه تحصیل می خواهم به یک کشوری برم که هم ارزان باشه وهم سطح حقوق جزا خوب باشه معدل ارشدم هم بالای۱۷ است جند اثز تالیفی دارم کدام کشور را پیشنهاد می دهی زمینه کارم بزهکاری اطفال است
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب کشورهای اروپایی مثل سوئد و نروژ و فرانسه اینها هزینه تحصیل پایین است.

  14. صابرنسب
    پاسخ

    سلام باعرض خسته نباشید من دانشجوی کارشناسی دانشگاه ازاد واحد اسلامشهر هستم ودر رشته حقوق با معدل ۱۷ تحصیل می کنم وبرای ارشد مایلم رشته حقوق جزا و جرم شناسی ادامه تحصیل بدم به نظر شما کدام کشور میتوانم در این رشته تحصیل کنم چون معتبر بودن دانشگاه برای من مهم است لطفا راهنمایی بفرمایید باتشکر فراوان (مریم صابرنسب)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه های معتبر را در سایت وزارت علوم نگاه کنید.

  15. شقایق
    پاسخ

    سلام دکتر من میخوام برای ادامه تحصیل بورسیه بگیرم اما نمی دونم چطوری ازتون خواهش میکنم کمکم کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اول باید نمره زبان قابل قبول داشته باشید. سپس مدارک خودتان را ترجمه رسمی کنید و بعد مکاتبه را شروع کنید. البته یادتان باشد که بورس به این راحتی ها نیست.

  16. هنا
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    من فوق لیسانس مترجمی زبان عربی هستم پایان نامه ام هم ترجمه یک کتابه که در زمینه بلاغت می باشد … بنظرتون می تونم زبان شناسی یا ادبیان غرب در دانشگاه فرانسه پذیرش بگیرم؟
    زبان فرانسه ام هم خوبه ولی می خوام یکی از مدرکهای معتبر زبان فرانسه رو بگیرم! چظ.ر می تونم در دکترا پذیرش بگیرم ؟ لطفا راهنماییم کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است به کشورهای عربی بروید.

  17. یونس
    پاسخ

    سلام من ۴۳ ساله ام است کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار از دانشگاه آزاد دارم تجربه کاری خوبی دارم کتابی هم نوشتم می خواهم دکترای نرم افزار را در ترکیه بخونم آیامی تونم از دانشگاه های خوب پذیرش بگیرم با توجه به سنم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم سخت است. تازه این دکتری در این سن به نظر شما دیر نیست.

  18. سعید
    پاسخ

    سلام اقای دکتر دانشجوی لیسانس هستم معدل کارشناسی ام۱۵ هستش ایلتس۷ رو با نمره خوب دارم دوتا مقاله isi هم دارم میخواستم بدونم میشه در دانشگاه های انگلیس یا امریکا پذیرش بگیرم ؟ایا معدل خیلی مهمه؟ لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال اخذ پذیرش برای ارشد هست.

  19. كيو
    پاسخ

    با عرض سلام
    می خواستم بدونم من معدل لیسانسم در رشته حقوق چندان جالب نیست ولی ارشدم در رشته حقوق بین الملل معدلی بالا داردم و نیز یک ارشد در رشته علوم سیاسی با معدل عالی به زبان انگلیسی هم تسلط دارم آیا با توجه به اینکه معدل لیسانسم جالب نیست آیا این امکان وجود داره دانشگاه های خارج منو بپذیرند مخصوصا دانشگاه های استرالیا؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای ارشد اگر اقدام کنید شانس شما زیاد است ولی برای دکتری مستقیم خب آنها به سختی به کسی دکتری مستقیم می دهند.

  20. احسان
    پاسخ

    سلام استاد
    اخیرا کانون وکلاى مرکز اعلام کرده که پروانه وکالت این کانون توسط کانون وکلاى انگلستان مورد شناسایى واقع شده و وکلاى مرکز با طى امتحانات معمولى کیفرى و حقوقى موفق به اخذ پروانه وکالت انگلستان میشن، که در امریکا و کانادا هم معتبره.
    مى خواستم بدونم شما از ماهیت شکلى این روند اطلاعى دارید؟
    موفق و مؤید باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منظور این است که وکلای ایران می توانند در آزمون ورودی کانون انگلستان شرکت کنند که علاوه بر داشتن نمره زبان بالا مستلزم تسلط به مباحث حقوقی انگلستان در زمینه کیفری و حقوقی است که قبول شدن کسانی که در آن نظام درس رسمی نخوانده اند خیلی سخت است. منظور این نیست که وکلای ایران می توانند در انگلستان و سایر کشورها وکالت کنند.

  21. Mahshid
    پاسخ

    با سلام
    من دانشجوی ترم اخر رشته حقوق در دانشگاه دولتی نفت و گاز روسیه (گوبکین) هستم.در شروع مقطع تحصیلی برای کارشناسی ارشد می خواستم از راهنمایی شما در تعیین گرایش رشته انتخابی ام استفاده کنم.
    ١.تامین حقوقی تجارت نفت و گاز
    ٢.تنظیم حقوقی ارتباط اجتماعی – کاری در حوزه نفت و گاز
    به نظر شما کدامیک از گرایش های فوق در ایران کاربردی تر و بازار کار بهتری دارد و در ایران مورد قبول وزارت علوم است و در معادل سازی دچار مشکل نمی شوم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عناوین گرایشها بنظر می رسد که خوب ترجمه نشده است. اگر اولی منظور تأمین مالی باشد که خوب است.

  22. شقایق
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من هنر آموز سال آخر هنرستان کار و دانش با معدل ۱۹.۸۰هستم.ودر المپیاد کشوری رتبه اول استان تهران و چهارم کشوری را کسب کرده ام.الان متقاضی کنکور کاردانی نا پیوسته برای دانشگاه سراسری مثل شریعتی یا ولیعصر هستم. میخواستم بدونم از چه راه هایی میشه برای بورسیه در مقطع کاردانی یا کارشناسی برای ادامه تحصیل در کشور ترکیه اقدام کنم؟وآیا زمانی ک از طرف دولت ایران بورسیه بگیرم هزینه های دانشگاه خارجی ب عهده ی دولت است یا خودم باید پرداخت کنم؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دولت که در این مقاطع به کسی بورسیه نمی دهد و شما هم فکرش را نکنید. اگر یک پیش دانشگاهی بخوانید و وارد دانشگاه خوبی بشوید بهتر است.

  23. بانو
    پاسخ

    سلام.وقتتون بخیر.شنیدم اگر لیسانس زبان داشته باشیم ،برای گرفتن پذیرش نیازی به دادن آزمون تافل و جی آر ای و… نیست. آیا این مطلب صحت داره.و اگر داره مدرک زبان کدام گرایش(ادبیات، مترجمی، دبیری) معتبر تره؟ آیا دانشگاه های پیام نور و آزاد برای این امر اعتبار دارند؟ (من دانشجوی دوره ی روزانه هستم و تنها برای این امر میخوام زبان رو در کنارش بخونم)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آنها دنبال یک مدرک بین المللی هستند که سطح زبان شما را بسنجد بنابراین بعید می دانم که از این شرط صرف نظر کنند.

  24. HamidReza
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید، یه سوال داشتم، وقتی که حقوق هر کشور متفاوته چطور میشه تو ایران حقوق خوند و واسه لیسانس یا فوق لیسانس بورسیه گرفت برای خارج ؟ میشه ؟ باید از اول حقوق آن کشور را دانست ؟ اگه میشه راهنمایی کنبد لطفا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که بورسیه به این سادگی ها پیدا نمی شود ولی اگر پیدا شد بروید که حداقل جواب این سوال را پیدا کنید.

  25. علی
    پاسخ

    باسلام کارشناسی بازرگانی وارشد بازاریابی دارم دوتامقاله isiهم فعالیتهای پژوهشی وعلمی دارم باتوجه به بازار کارپیشنهاد شما جهت دکتری چه رشته ای هست خودم بازاریابی یاتجارت بین الملل رو مدنظردارم توی خارج چه دانشگاهی پیشنهاد میشه ومیشه بورسیه گرفت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است و برای خارج هم به راحتی نمی توانید بورس بگیرید.

  26. رسول
    پاسخ

    سلام استاد برای بورسیه شدن در دانشگاههای ترکیه باید چه مراحلی رو سپری کرد؟وچه منابعی برای بورسیه شدن باید خواند؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید ابتدا پیدا کنید دانشگاهی که حاضر به دادن بورسیه است و سپس تقاضای بورسیه بکنید. معمولا افراد ابتدا تقاضای پذیرش می کنند و در ضمن تقاضای بورسیه می کنند.

  27. پريسا
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی ترم ٧ حقوق هستم.اقامت فرانسه رو هم دارم .دوست دارم فوق لیسانس حقوق تجارت بین الملل بخونم و از طرفی میخوام کانون شرکت کنم .ودر عین حال علاقه شدیدی به ادامه تحصیل در فرانسه دارم.
    کمکم کنید تصمیم درستی بگیرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بروید تحصیل بکنید و برگردید اگر دوست داشتید. اگر هم بخواهید بروید آنجا مقیم شوید که وکالت اینجا به درد شما نمی خورد.

  28. رضا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر..وقتتون بخیر..من فارغ التحصیل کارشناسی هنر از دانشگاه سوره تهران هستم و قصد دارم برای کارشناسی ارشد در خارج از کشور حقوق بخونم..به نظر شما با کارشناسی هنر بخوام در رشته حقوق ادامه تحصیل بدم با مشکل مواجه می شم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب چه دانشگاهی به شما پذیرش ارشد در حقوق می دهد؟ بدون لیسانس حقوق شما چطور می توانید در رشته حقوق تخصص پیدا کنید. مثل این است که کسی دکتری عمومی نخوانده دنبال تخصص چشم باشد.

  29. احسان
    پاسخ

    سلام استاد
    اخیرا سرى به سایت دانشگاه هاى نروژ زدم. دانشگاه اسلو نروژ فوق لیسانس حقوق بین الملل عمومى رو براى سال تحصیلى ٢٠١۵ ارائه داده بود. البته دانشگاه در این رشته شهریه دریافت نمى کنه و تحصیل هم به زبان انگلیسى هست.
    به نظر شما آیا امکان پیدا کردن شغل مرتبط با این رشته بعد از فارغ التحصیلى در خود اروپا ( نه فقط خود نروژ) و امریکا وجود داره؟ چون میدونم که این رشته در ایران تقریبا بى فایده ست و ظرفیت شغلى بالایى نداره.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با اخذ یک فوق لیسانس بنظرم خیلی فرصت شغلی در رشته های مرتبط به حقوق در خارج وجود ندارد مگر این که در امتحانات حرفه ای مثل وکالت آنجا قبول شوید.

  30. مهسا
    پاسخ

    سلام استاد.
    من دانشجو حقوق ترم ۲ هستم .اما برای ادامه ان میخواهم در کشور ترکیه ادامه بدهم . ایا واحد هایی که در دانشگاه گذراندن . در دانشگاه ترکیه تعطبیق میخورد یا نه ممنون میشم اگر پاسخ بدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا این دو ترم مگر چند واحد تخصصی خوانده اید که اینقدر نگران تطبیق آنها هستید. برو از اول بخوان بلکه یه چیزی یاد بگیری.

  31. ارزو
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من دانشجوی رشته حقوق خصوصی هستم مرحله پایان نامه رو دآرم طی میکنم قصد رفتن از ایران رو دارم برای ادامه تحصیل در خارج و کار کردن لطفا راهنمایی نماید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کار کردن که خیلی سخت است به خصوص در رشته حقوق ولی برای ادامه تحصیل اگر پول داشته باشی و نمره زبان بالا بیاوری و تلاش کنی شاید پذیرش بگیری.

  32. خلیلیان
    پاسخ

    عرض ادب واحترام خدمت جناب دکتر شیروی
    بنده فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه پیام نور هستم میخواستم بدونم امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری در خارج از کشور برای بنده هست؟
    و مدرک پیام نور در خارج از کشور به عنوان یک مدرک مستقل شناخته میشود یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب پذیرش با مدرک پیام نور در یک دانشگاه معتبر سخت است. تازه هزینه آن هم بالا است.

  33. ارسلان
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد.بازار کار رشته ی حقوق بین الملل در خارج از کشور چطوره؟ بعد از تموم کردن تحصیلات قصد اشتغال در خارج از ایران رو دارم .میخواستم ببینم کدوم رشته ی حقوق در خارج ازایران بازار کار خوبی داره.و باید حداقل چه مدرکی داشته باشم؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی در خارج نمی شود با مدارک داخل در حقوق کار کرد. باید حتما آنجا مدرک داشته باشید و در امتحانات حرفه ای آنجا قبول شوید

  34. اخمد
    پاسخ

    با سلام
    من فارغ التحصیل موسسه غیر انتفاعی ساری هستم در مقطع کارشناسی نابیوسته رشته مهندسی عمران می خواستم بدونم مدرک من قابل ترجمه است؟ چون اگه بشه می خوام توکشور فرانسه ادامه تحصیل بدم. تو کدوم دانشگاه میتونم ادامه تحصیل بدم؟متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر مدرکی را می توان ترجمه کرد ولی اگر منظورتان این باشد که با آن مدرک بتوانی در تحصیلات تکمیلی درس بخوانی، احتمالش هست.

  35. پرهام
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر .
    بنده ترم ۶ کارشناسی رشته حقوق هستم ومیخواستم برای ارشد اقدام برای تحصیل به خارج از کشور کنم . با اساتید درین مورد صحبت کردم .بهم گفتند که شما هنگامی که قصد اپلای کردن مدارکت رو به دانشگاهای خارج دارین ، باید اول تحقیق کنید که کدوم کشورها دانشگاهاشون رشته حقوق را دارند وشانس بیشتری دراین مورد دارین . حالا از شما دکتر بزرگوار خواستارم لطف کنید بگین که کدوم کشور هارشته بنده را دارا میباشند وشانس رفتن بنده بیشتر میشود ؟ تابنده فقط برای آن کشورها اقدام کنم ؟ با تشکر ازشما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، لیست دانشگاه های معتبر را از سایت وزارت علوم بگیرید. اکثر دانشگاه های دنیا دارای رشته حقوق هستند ولی این که کدام پذیرش ساده تری دارند، خب هر چه دانشگاه از اعتبار کمتری برخوردار باشد سخت گیری کمتری دارد.

  36. ابراهیم
    پاسخ

    سلام خدمت اقای دکتر عزیز و محترم
    اقای دکتر بنده ا ترم دیگه دوره کارشناسی مدیریت دولتی رو تموم میکنم و در دانشگاه پیام نور تحصیل کردم و میخواستم بدونم ایا تحصیل در کدوم کشور برام کم هزینه تر هست؟ یا میشه جایی تحصیل کرد که هزینه نپردازم ؟ایا خود دانشگاه کمک میکنه؟

    ممنون میشم بهم خبر بدید با سپاس از شما و منتظر جواب شما هستم و همچنین اگر به بنده ایمیل بزنید کمال تشکر را از شما دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه های هند و مالزی و جهان سومی خب ارزانتر است. ولی گرفتن فاند با یک کارشناسی پیام نور آن هم در رشته مدیریت بنظرم ممکن نیست.

  37. هادی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر بنده فوق لیسانس برق قدرت دارم .هم لیسانس و هم ارشد در دانشگاه ازاد گرفتم و معدل لیسانس من متاسفانه پایین است اما ارشد بالا ۱۷
    دارای مدرک تافل با نمره عالی هستم بنظر شما کدوم کشور میتونه منو اخذ کنه؟! هزینش برام مهم نیست بورسیه دولتی نمیخوام بصورت ازاد میخوام برم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی از کشورها این احتمال را دارند که شما را با هزینه شخصی بپذیرند که باید با آنها مکاتبه کنید.

  38. ياسمن
    پاسخ

    سلام من دوم دبیرستان هستم و رشتم علوم انسانىه بعنوان رشته ى دانشگاه به خاطر استعدادم میخوام رشته ى زبان انگلیسى رو انخاب کنم اما میخوام بدونم کدوم گرایش این رشته براى گرفتن بورس هاى تحصیل قابل اطمینان تره،ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچ کدام. سعی کنید.

  39. رویا
    پاسخ

    سلام و درود
    من دانشجویه رشته ی حقوق هستم میخواستم بدونم با ادامه تحصیل در رشته ی حقوق بین الملل میتونم در کشور امریکا ادامه تحصیل بدم؟؟؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان دارد ولی راه سخت و پرهزینه ای است.

  40. مریم
    پاسخ

    سلام .بابت کمک به ما دانشجو ها ممنونیم.ببخشید یک سوال دارم چه طوری و چه زمانی برای بورسیه داخل کشور میشه اقدام کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به اطلاعیه های وزارت علوم توجه کنید.

  41. امیرحسین
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید من دوم دبیرستان رشته ریاضی هستم میخواستم ببینم باید چه کار کنم تا در دانشگاه بورسیه بگیرم ؟ به نظر شما در روز چند ساعت مطالعه کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه از خارج یا داخل؟ بعید است که بورسیه برای شروع دانشگاه وجود داشته باشد. شاید در تحصیلات تکمیلی.

  42. سید سجاد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    بنده لیسانس رشته حقوق را از دانشگاه آزاد گرفتم
    و مدرک آیلتس را با نمره ۷ اخذ کردم.
    میخواستم ارشدم را در رشته حقوق تجارت بین الملل در یکی از دانشگاه های آمریکا یا کانادا ادامه بدهم.
    استاد گرامی:
    آیا می توانم برای تحصیل فاند بگیرم؟
    آیا در صورت اقامت دائم یا گرفتن تابعیت می توانم با مدرک ارشد تجارت بین الملل در آمریکا یا کانادا وکالت کنم؟
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی بعید است که فاند برای ارشد تجارت بین الملل وجود داشته باشد. اقامت متفاوت است و شما با اقامت از مزایای شهروندان آن کشورها بهره مند می شوید.

  43. سارا
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید
    اینجانب دارای مدرک فوق لیسانس حقوق خصوصی از دانشگاه دولتی روزانه میباشم وعلاقه مند به ادامه تحصیل در خارج از کشور، در این رابطه چند سوال داشتم،
    ۱_کدام گرایش برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری بهتر است؟
    ۲_کشور آلمان برای ادامه تحصیل بهتر است یا فرانسه؟
    ۳_در صورتی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه های فرانسه بشوم، آیا باز. هم باید هزینه خاصی را تقبل کنم؟ این مورد در مورد آلمان چطور است؟
    ۳_جهت دریافت بورسیه داشتن مقاله آی اس آی از ضروریات محسوب میشود؟ وبدون آن امکان اخذ بورسیه تحصیلی وجود ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- گرایش های اقتصادی و تجاری و مالی خوب است. ۲- هر دو خوب است. ۴- همچین ضرورتی وجود ندارد.

  44. fo
    پاسخ

    سلام با وجود عضویت بنیاد نخبگان کشوری (رتبه زیر صد در کنکور کارشناسی)و تحصیل حقوق در دانشگاه شهید بهشتی و اتمام لیسانس با معدل بالای ۱۷ و رتبه زیر ۱۰ در کنکور ارشد در گرایش جزا و جرم شناسی و تحصیل ارشد در همان دانشگاه و نفر برتر شدن در دوره ارشد و داشتن چند مقاله معتبر داخلی و خارجی آیا شما ادامه تحصیل بدون کنکور در مقطع دکتری در همان دانشگاه شهید بهشتی را پیشنهاد میکنید یا اینکه بهتر است phd در خارج از کشور و در کشورهایی مثل انگلستان/اتریش /سوییس/سوئد /استرالیا/کانادا و…انجام بگیرد؟و یا فرانسه؟با همچین رزومه ای کدام کشور بیشتر مناسب تحصیل و بورس هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب خارج از کشور خیلی خوب است ولی امکان اخذ بورسیه بعید است.

  45. fateme
    پاسخ

    سلام دکتر . من حقوق دانشگاه الزهرا هستم. برای فوق لیسانس و دکتری کدوم گرایش این رشته فاند بهتری بهش تعلق میگیره؟؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شاید در زمینه حقوق بشر یا حقوق زنان بشود فاندی پیدا کرد.

  46. ساسان
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد گرانقدر. استاد من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل در یکی از دانشگاه های دولتی تهران هستم با معدل ۱۷/۲۰. کارشناسی هم در یکی از دانشگاه های دولتی شهرستان بودم با معدل ۱۵/۳۳. ایا برام امکان پذیر هستش که با گرفتن (fund) در یکی از دانشگاه های خوب برای ادامه تحصیل اقدام کنم؟ در ضمن سنم ۲۶ هستش و از طرفی میترسم یکسالی یا دوسالی تلاش کنم و اخرشم نتونم اقدام کنم و خوندن دکتری تو ایرانم برام دیر بشه…
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی سخت است که اولا به شما پذیرش مستقیم برای دکتری بدهند و هم فاند. به هر حال باید تلاش کرد، شاید شد.

  47. ستاره
    پاسخ

    سلام. درحال تحصیل کارشناسی ارشد خصوصی از دانشگاه غیر انتفاعی هستم…اما کارشناسی ام را از دانشگاه سراسری گرفتم….آیا در پذیرش دکتری در داخل کشور با مشکل مواجه خواهم شد! دانشگاه های خارج از کشور مدرک دانشگاه غیر انتفاعی را می پذیرند! با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است مشکل خاصی داشته باشید. دانشگاه های خارج معمولا دکتری مستقیم نمی دهند.

  48. soran.gh
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من سوم هنرستانم رشته نقشه برداری هستم اگه کنکور رتبه ۱تا۱۰ بشم و شاگرد (الف‏)‏ دانشکده بشم شانسی برای ادامه تحصیلات در خارج از کشور خواهم داشت لطفا راهنماییم کنید با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اینها می تواند در رزومه شما مطرح شود ولی اینطور نیست که حتما حالا کسی به شما بورسیه خواهد داد. به مسایل دیگری هم بستگی دارد مثل رشته، دانشگاه مورد تقاضا و امثال آن.

  49. رضا
    پاسخ

    سلام دکتر جان خسته نباشید.دکتر واسه پزشکی خواندن در دانشگاه های انگلیس مثلا کالج ،حدودا چقد پول لازمه؟؟؟؟مشکل سربازی ندارم .چندان هم مشکل مالی ندارم..ممنون میشم یا علی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به دانشگاه مورد نظر بروید و قیمت ها را چک کنید. دانشگاه ها زیاد هستند ولی پول زیادی لازم است.

  50. p.shiri
    پاسخ

    با عرض سلام
    جناب دکتر بنده دانشجوی رشته ی حقوق در دانشگاه اراد تبریزم ..برای ارشد و دکترا میخواهم به خارج بروم .ایا میشه حقوق خصوصی را در خارج خواند؟پس از برگشت به ایران اعتبار دارند؟یا کدام کشور ها بهتر هستند؟یا اگر حقوق خصوصی نمیشود پیشنهاد شما کدام رشته است؟و اینکه برای اینکه حتما یا ۸۰%پذیرش شوم چه کار باید کنم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه های معتبر را در سایت وزارت علوم پیدا کنید. اگر از این دانشگاه ها فارغ التحصیل شوید در ایران شناسایی می شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *